4 weken wachttijd en daarna 8 weken verwerkingstijd van je aanvraag. Dus 4 weken waarin je geen inkomen hebt, en daarna 8 weken wachten op de eerste uitkering (die dan wel meteen over 2 maanden gaat). Gaat je verhuurder leuk vinden, 3 maanden wachten op z'n huur...
En dat je iedere euro aan inkomsten moet verantwoorden, dat is inherrent aan het principe van de bijstand: de bijstand vult je eigen inkomen aan tot het sociaal minimum. Dus als jouw sociaal minimum € 900 is, en je verdient met baby-sitten € 10, dan krijg je vanuit de bijstand dus maar € 890. Als je dus geld op je rekening hebt ontvangen, moet je aantonen of het inkomen is of niet. Als je een kado'tje krijgt, is het geen inkomen, is het een vergoeding voor bewezen diensten wel. Ook het verkopen van goederen kan leiden tot de vaststelling dat het om inkomsten gaat.
Het principe van die 4 weken wachttijd maakt dat het voor mensen nóg onaantrekkelijker wordt om een baan te aanvaarden vanuit de bijstand. Voorbeeld: je WW loopt op 31 december af en je vraagt netjes op 2 januari bijstand aan. Dan wordt deze aanvraag pas op 30 januari in behandeling genomen en op 27 maart wordt je uitkering per 30 januari toegekend. Je ontvangt dan dus 2x € 900 en hebt dan al een gat van 1 maand. Op 28 maart vind je een baan waar je 1 april kan beginnen, bij een uitzendbureau, minimumloon voor +/- 30-35 uur per week, dus net genoeg om boven het bijstandniveau uit te komen. Na anderhalve maand is het werk op en mag je weer een bijstandsuitkering aanvragen. Uiteraard weer met die 4 weken wachttijd, en die 8 weken verwerkingstijd. Op 10 juni krijg je dus weer een bedrag van 2x € 900.
Op die manier heb je dus binnen 6 maanden al 2 maanden geen inkomen, en dat terwijl je al aan het einde van je financiële mogelijkheden was. Ik vind het nog steeds schofterig en als schuldhulpverlener heb ik mensen al meermaals het advies gegeven om sterker uit te kijken naar werk op contractbasis (min. 3 maanden, maar eigenlijk liever een half jaar) dan om via een uitzendbureau te gaan werken - juist om te voorkomen dat er onvermijdelijk nieuwe schulden ontstaan.
Want als jij van de 6 maanden er 2 geen inkomen hebt, kun je écht niet voorkomen dat de huur niet betaald wordt.
De uitgavenkant hoef je in principe alleen te verantwoorden als daar rare zaken tussen staan, want als het goed is, geef je je uitkering uit aan huur, eten, drinken, gas/licht/water, zorgverzekering, internet/telefoon etc. Als daar een betaling aan een auto-verzekering of 10 keer tanken tussen staat, heb je kennelijk een auto en een auto kan vermogen zijn, dus daarover moet je verantwoording afleggen. Vermogen boven een bepaald bedrag moet je nl. eerst opmaken voordat je in aanmerking kan komen voor een bijstandsuitkering: een spaarpotje is nl. bedoeld voor de tijden dat je het niet zo breed hebt, en als je spaarpotje groot genoeg is, heb je ook geen bijstand nodig. Zou een beetje raar zijn als je 3 Picasso's aan de muur hebt hangen of 3 ton op de bank hebt staan, en ondertussen wel een uitkering ontving.
Ik geef zo toe dat daar best kromme situaties door ontstaan, maar het basis-uitgangsprincipe is in de huidige situatie logisch. Waarmee ik dus niet wil zeggen dat ik het er mee eens ben, maar goed, dat terzijde.
Overigens ben ik het wel redelijk met je eens over dat dwangarbeiderschap.
[
Voor 6% gewijzigd door
Ardana op 04-03-2014 04:32
]