Het Basisinkomen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 34 Laatste
Acties:
  • 135.480 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerrutcamaro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-03-2024
Een asielzoeker is een immigrant, maar niet iedere immigrant is een asielzoeker, ik denk dat snowwie het verschil even vergeten is.

Een belangrijke vraag bij het invoeren van een basisinkomen lijkt me toch wel hoe je voorkomt dat er een beeld ontstaat bij asielzoekers en immigranten (al dan niet uit de EU) dat er hier makkelijk geld te halen valt.

Immigratie en een terugval in productiviteit van de huidige bevolking lijken me de grootste bedreigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
gerrutcamaro schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 12:50:
Een belangrijke vraag bij het invoeren van een basisinkomen lijkt me toch wel hoe je voorkomt dat er een beeld ontstaat bij asielzoekers en immigranten (al dan niet uit de EU) dat er hier makkelijk geld te halen valt.
Dat beeld is er nu ook al. Voor asielzoekers begrijpelijk, maar ook enkele kennismigranten die ik ken stellen dusdanige salariseisen dat ze vrolijk terug mogen naar het arme land waar ze vandaan komen.
Qua asielzoekers zou het wellicht een leuke optie zijn om ergens op aarde een stukje te kopen in een of ander arm land, en ze allemaal daarheen te vliegen en lokaal te verzorgen. Dat zou wellicht zelfs in internationaal verband kunnen. Als het ze om veiligheid gaat zijn ze welkom, als ze hopen economisch beter af te zijn valt het tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RemcoDelft schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 13:02:
Dat beeld is er nu ook al. Voor asielzoekers begrijpelijk, maar ook enkele kennismigranten die ik ken stellen dusdanige salariseisen dat ze vrolijk terug mogen naar het arme land waar ze vandaan komen.
Nederland kan wat salaris voor hoogopgeleid werk betreft ook gewoon niet concurreren met andere landen als Duitsland, Zwitserland, Scandinavie, UK, Ierland, Australie. Dat we daardoor uitsluitend een heel ander soort immigranten aan trekken hebben we dus ook aan onszelf te danken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Terugval in productiviteit hoef je niet per se bang voor te zijn.

Bij de invoering van het recht op bijstand in 1965, waren er ook mensen die bang waren dat heel Nederland bijstand ging aanvragen en de rest van hun leven op de bank zou gaan zitten. Is ook nooit gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 13:09

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

RemcoDelft schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 12:47:
Nu vergelijk je het met een direct buurland. Iemand uit Ghana o.i.d. gaat echt niet terug met de gedachte hier later wel weer heen te komen voor werk. Sowieso komen asielzoekers niet voor werk.
Maar stel nou dat iemand uit Ghana wél heel makkelijk naar Nederland zou kunnen komen om hier te werken? Hij zou hier dan bijvoorbeeld een paar jaar werken en dan weer terugkeren naar Ghana.

Zelf ken ik een Togolese illegaal. Die is naar Nederland gekomen om te werken. Maar hij gaat niet terug naar Togo omdat hij dan niet of nauwelijks weer terug naar Nederland zou kunnen. Als hij dat wel zou kunnen dan zou hij terugkeren naar Togo, in ieder geval voor een jaar maar waarschijnlijk (veel) langer. Maar nu blijft hij hier. Illegaal.

Goed, dat is N=1. Maar het is een feit dat hoe meer moeite iets kost, hoe moeilijker het is om dat los te laten. Het kost heel veel moeite om als Afrikaan naar Europa te komen en dus geven ze dat ook niet vrijwillig op. Als het kinderlijk eenvoudig wordt (door de grenzen open te stellen), dan is de drempel om terug te keren naar het land van herkomst ook veel kleiner.

Zelf heb ik 7 jaar in Frankrijk gewoond en ben weer teruggekeerd naar Nederland. Dat heb ik gedaan omdat dat met de open grenzen heel makkelijk is. Maar stel nou dat het heel veel moeite had gekost om Frankrijk binnen te komen, dan zou ik echt nooit meer terug naar Nederland zijn gegaan. Psychologisch is dan immers al die moeite die je hebt gedaan om daar te komen waar je nu bent voor niets geweest!

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Mx. Alba schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 13:11:
Maar stel nou dat iemand uit Ghana wél heel makkelijk naar Nederland zou kunnen komen om hier te werken? Hij zou hier dan bijvoorbeeld een paar jaar werken en dan weer terugkeren naar Ghana.
Dan kom je op de oude gastarbeiders, die kwamen er ook achter dat ze uiteindelijk helemaal niet hoeven te werken in Nederland. Polen beginnen dat ook door te hebben...
Verwijderd schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 13:09:
Nederland kan wat salaris voor hoogopgeleid werk betreft ook gewoon niet concurreren met andere landen als Duitsland, Zwitserland, Scandinavie, UK, Ierland, Australie.
Hebben die landen ook speciale fiscale voordelen voor hoogopgeleide migranten, zoals Nederland dat heeft? Want dat scheelt behoorijk t.o.v. "normale" werknemers.

@Hieronder: "expat" is een woord wat los staat van deze regeling. (Bijna) iedere kennismigrant die meer dan 150 km buiten Nederland woonde, en hier een baan met een bepaald minimumsalaris vindt, kan 8 jaar lang 30% van z'n salaris belastingvrij krijgen (en nog wat kleinere voordeeltjes). Dat mag ook bij een Nederlands bedrijf zijn. Ik ken dan ook meerdere kennismigranten die van plan zijn te vertrekken als hun 30%-periode afloopt.
Om toch iets ontopic te blijven: dit is slechts een van de vele bijzondere situaties die we nu hebben. Als die op de schop gaat, en kennismigranten een basisinkomen krijgen, maar daarboven 50% belasting betalen, is dat wellicht slecht voor de kenniseconomie.

[ Voor 26% gewijzigd door RemcoDelft op 07-03-2014 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RemcoDelft schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 13:33:
Hebben die landen ook speciale fiscale voordelen voor hoogopgeleide migranten, zoals Nederland dat heeft? Want dat scheelt behoorijk t.o.v. "normale" werknemers.
Welke fiscale voordelen? Die expat regeling? Lang niet iedere hoogopgeleide immigrant is een expat. Dat ben je als buitenlander naar mijn weten alleen als je voor een buitenlands bedrijf dat een vestiging in Nederland heeft gaat werken. Iemand die voor een willekeurig Nederlands bedrijf gaat werken is voor zover ik weet geen expat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik weet dat ik me er zelf ook aan schuldig heb gemaakt... (Foei, Albantar!) maar de discussie over illegalen, immigranten, gastarbeiders, etc. is een beetje off topic.

Dan is natuurlijk wel de vraag wat er in het licht van het basisinkomen met in Nederland woonachtige buitenlanders gedaan moet worden... Daar heb ik zo ook geen antwoord op.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:54
*knip* Dit is niet HK...

[ Voor 81% gewijzigd door Mx. Alba op 07-03-2014 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-10 19:05
Mx. Alba schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 14:17:
[mbr]Ik weet dat ik me er zelf ook aan schuldig heb gemaakt... (Foei, Albantar!) maar de discussie over illegalen, immigranten, gastarbeiders, etc. is een beetje off topic.[/]

Dan is natuurlijk wel de vraag wat er in het licht van het basisinkomen met in Nederland woonachtige buitenlanders gedaan moet worden... Daar heb ik zo ook geen antwoord op.
Om te beginnen lijkt me een NL paspoort/identiteit bijvoorbeeld een vereiste.
Ten tweede is een basisinkomen erg lastig te realiseren in 1 land, omringd door landen waar dat niet gaat gebeuren, aangezien je dan misschien wel een magneet voor geldzoekers wordt. Dit is op te lossen met punt 1, maar blijft toch lastig en velen zullen in een grijs gebied komen en toch mee proberen te profiteren van ons basisinkomen (Dit gebeurt nu immers ook al via allerlei vage constructies/fraude lees ik regelmatig / bulgarenfraude/toeslagenfraude.. etc.. )

Als derde punt heb ik wel eens nagedacht over een soort beloningssysteem voor goed gedrag (uitwerking is hier even niet relevant) Maar stel dat als je bv. voor je 25e nog nooit in aanraking bent geweest met justitie/politie of andere overlast hebt veroorzaakt in/voor de maatschappij (en dan heb ik het dus niet over een incidentele boete voor foutparkeren oid, etc..) dat je dan een soort bonus van de overheid krijgt om als starter op de NL markt toe te treden met een solide financiële basis. Deze bonus moet je wel verplicht gebruiken voor bijvoorbeeld huisvesting, of om je zorg af te kopen voor een x aantal jaar... Dus niet zomaar gratis geld, maar een incentive om goed gedrag (normen/waarden) te belonen.

We leven nu immers in een maatschappij waar je wordt gestraft als je het niet doet, maar andersom is er eigenlijk niks... Wat daarin erg tegenstrijdig is, is dat mensen die overal schijt aan hebben eigenlijk vaak nog beter hulp kunnen krijgen dan mensen die er zelf wat van proberen te maken, maar tegen muren oplopen omdat als er niks met je is, je ook vrijwel geen hulp kan krijgen en dus als het ware altijd je eigen bonen moet doppen...

Moet het misschien nog eens wat duidelijker opschrijven.. nu even geen tijd voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Het punt over buitenlanders zullen we dus even moeten parkeren, daar komen we (nog) niet uit. :)

Wat betreft dat beloningssysteem: ten eerste maakt dat het weer nodeloos ingewikkeld. Ten tweede is het idee juist dat het basisinkomen onvoorwaardelijk is. Als je daar dan weer een "goedgedragsubsidie" met voorwaarden aan toevoegt doe je juist de grootste kracht van het systeem teniet.

Uit verschillende onderzoeken naar ontwikkelingswerk etc. blijkt namelijk dat het het beste werkt als je gewoon een zak geld geeft, zonder voorwaarden te stellen aan hoe dat geld wordt gebruikt. Uiteraard, een klein percentage zal daar "misbruik" van maken door het geld op onverantwoordelijke wijze uit te geven - maar het feit dat het geld dan op is, is eigenlijk al straf genoeg. De meeste mensen gaan er wel goed mee om. Uiteindelijk is het percentage van het uitgegeven geld dat goed terechtkomt zo veel hoger dan wanneer je allerlei voorwaarden stelt - buiten nog het feit dat je al die voorwaarden ook moet gaan controleren wat ook geld kost.

Zoals bijvoorbeeld Haïti. Daar is nog steeds gekonkel over dat al die miljoenen slecht of nog steeds niet zijn uitgegeven. Maar als al dat geld gewoon verdeeld was onder de bevolking, iedere inwoner krijgt een zakje geld en mag daarmee doen wat hij/zij wil, dan zouden de meeste problemen onderhand al zijn opgelost. Jean, Pierre en Jacques (Jan, Piet en Klaas) hadden dan immers zelf geld gekregen en hadden daarmee hun eigen huis weer kunnen opbouwen, of hun geld bundelen zodat ze samen een gezamenlijk projectje konden opzetten. Laat ze het zelf maar uitzoeken, dan komt het allemaal best goed. En zoals net gezegd, natuurlijk zal er een Maurice zijn die zijn geld verkwanselt, maar dat is dan zijn eigen probleem - het uiteindelijke percentage van het geld dat wel goed terechtkomt is veel hoger dan wat het nu is.

Goed, dat is een flinke off topic uitweiding, waarvoor excuses, maar het punt is dat het veel goedkoper en veel efficiënter is om gewoon onvoorwaardelijk "gratis geld" te geven dan om alles te willen micromanagen. Je activeert de ontvanger om zelf zijn problemen op te lossen, zelf zijn eigen prioriteiten te stellen, in plaats van dat je alles voorkauwt (waardoor de ontvanger geen motivatie heeft om zelf wat te doen) en ook nog eens veel moeite moet doen om de ontvanger te controleren (wat hij bovendien ook als betutteling zal zien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Nog een interessant stuk op De Correspondent:
Het waarmaken van idealen begint bij de belasting die we betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Zit net naar een docu of Haïti te kijken, maar ik ben het toch niet met je eens Albantar.

Als je iedereen daar een smak geld had gegeven, hadden zo niets gehad om het aan uit te geven. Er zijn geen bouwmarkten waar ze even cement en stenen en hout kunnen kopen. Wat er dan gaat gebeuren is dat er woeker-winsten gemaakt gaan worden.

In dat opzicht weet ik daar ook geen oplossing voor, maar in een dergelijke situatie helpt geld minder dan voorzieningen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Mx. Alba schreef op maandag 10 maart 2014 @ 16:59:
Wat betreft dat beloningssysteem: ten eerste maakt dat het weer nodeloos ingewikkeld. Ten tweede is het idee juist dat het basisinkomen onvoorwaardelijk is. Als je daar dan weer een "goedgedragsubsidie" met voorwaarden aan toevoegt doe je juist de grootste kracht van het systeem teniet.
Ook voor gedetineerden dus?
Uiteraard, een klein percentage zal daar "misbruik" van maken door het geld op onverantwoordelijke wijze uit te geven - maar het feit dat het geld dan op is, is eigenlijk al straf genoeg. De meeste mensen gaan er wel goed mee om.
AOW-ers zijn wellicht een indicatie: ik kan me haast niet voorstellen dat veel mensen hun AOW de eerste week opmaken, om vervolgens de rest van de maand geen eten te hebben... Ik ga er dus vanuit dat de overgrote meerderheid dit probleem niet zal hebben.
Ik wil een klein stukje uitlichten: "Wat blijkt: de gans die ‘arbeid’ heet, valt het makkelijkste te plukken.", omdat ik dit altijd al zo heb ervaren: mensen "voelen" de loonbelasting niet zo, omdat dat heel sneaky nooit in hun handen komt. De werkgever mag het niet eens uitbetalen aan de werknemer, het moet direct worden afgeroomd richting belastingdienst.
Als dat niet zo zou zijn, en de werknemer rond 1 april elk jaar een rekening krijgt van (zeg) 5.000 tot 50.000 euro, zou er aanzienlijk meer weerstand tegen bestaan.

Verder een interessant artikel met voorbeelden van de meest uiteenlopende belastingen (op baarden, bakstenen, ramen, plastic tasjes, etc.) die ertoe geleid hebben dat die producten massaal ontweken werden. En dan: "Eén vraag is steeds belangrijker geworden op het ministerie van Financiën: welke gans is het makkelijkst te plukken?". Blijft over o.a. de auto! Hoe veel belasting daar ook op geheven wordt (20 miljard per jaar, slechts 30% hiervan wordt aan infrastructuur uitgegeven, en een groot deel daarvan niet eens ten gunste van de auto). Vandaar de term melkkoe. De overheid zoekt inderdaad naar middelen die belast kunnen worden, zonder dat de consument er onderuit kan komen. Vermogensbelasting is ook zo'n gans, en inkomstenbelasting natuurlijk ook (want iedereen wil meer inkomen).

Maar om weer ontopic te komen: een basisinkomen gaat er toch niets aan veranderen dat de overheid enorm veel belasting moet binnenhalen.

[ Voor 20% gewijzigd door RemcoDelft op 13-03-2014 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:42

Standeman

Prutser 1e klasse

Ja, waarom niet? Overigens zou je ze dan wel moeten factureren voor kost en inwoning :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Dezelfde reden waarom ze nu geen bijstand/AOW/WAO (meer) krijgen in de gevangenis: ze moeten niet beloond worden. Zoals de moordenaar van Gerrit Jan Heijn, die na z'n vrijlating uit de gevangenis 7 ton achterstallige WAO/AAW kreeg. Leg dat maar eens uit in het buitenland!
Overigens zou je ze dan wel moeten factureren voor kost en inwoning :)
Dat is weer in strijd met andere wetgeving: mensen laten betalen voor hun eigen veroordeling mag niet. En het leidt weer tot zinloos rondpompen van geld, dat was nou net niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Halbe Zijlstra: 'Zou het niet eenvoudiger zijn alle toeslagen af te schaffen?'
Bijbehorend artikel: VVD-leider Zijlstra: stop wildgroei fiscale prikkels

Jammer dat de oplossing nooit gezocht zal worden in het basisinkomen, terwijl juist nu een goed moment is om er op z'n minst goed naar te kijken. Een groot deel van de problemen die hij noemt zijn ook in dit topic langsgekomen en zouden (deels) opgelost kunnen worden door een basisinkomen.
Nee, als de VVD en de PvdA (en de constructieve oppositiepartijen) het al eens gaan worden over een hervorming van het belastingstelsel, dan zal het wel een bijeenraapsel zijn van halve oplossinkjes waar eigenlijk niemand beter van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Het waarmaken van idealen begint bij de belasting die we betalen

Tsaar Peter de Grote had het wel begrepen: je moet belasting heffen op dingen die je wil terugdringen. Want belastingen hebben een regulerend effect. Iets waar je belasting op heft zal minder gedaan worden. Dus zou je geen belasting moeten heffen op dingen die je goed vindt (zoals arbeid), maar alleen op dingen die je slecht vindt (gebruik van grondstoffen, brandstoffen, energie, etc.). Peter de Grote wilde Rusland moderniseren en voerde dus onder andere een baardentaks in. Het leverde de schatkist veel geld op en bovendien schoren steeds meer notabelen hun baarden af wat Rusland een moderner aangezicht gaf.

Het probleem met op die manier belasting heffen is natuurlijk dat je geen stabiele inkomsten hebt. Je wil namelijk met de belasting iets terugdringen en als je daar succes mee hebt dan heb je geen belastinginkomsten meer. Vandaar dat het veel makkelijker is om arbeid zwaar te belasten, want dat zorgt voor een mooie vrij constante belastingstroom... Maar dat het eigenlijk averechtse effecten heeft, o.a. op de economie, daar maalt niemand om...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Wow, dat is een omslag (link van Zijlstra):
Het belastingstelsel moet geen wenselijk gedrag afdwingen, maar terug naar zijn kerntaak: geld innen.
De decennia is het belastingstelsel steeds meer gericht op "wenselijk gedrag afdwingen" via accijnsen, heffingen en subsidies. Nu weet iedereen natuurlijk dat "geld innen" het hoofddoel is, zoals duidelijk blijkt uit dingen als het verdubbelen van de belasting op water (6% BTW omdat het een eerste levensbehoefte is, maar wel plus 40% extra belasting). Dan ben je beter af door alles gewoon op 1 hoog BTW-tarief te zetten.
Met de beste bedoeling lijkt de politiek van links tot rechts zich maar moeilijk te kunnen beheersen in de roep om steeds maar meer fiscale prikkels. Liggen er te weinig zonnepanelen op de daken? Wordt er te veel energie gebruikt? Te weinig groen belegd? Te veel gerookt? Te weinig bedrijfsopleidingen gevolgd? Te veel schulden gemaakt? Te weinig elektrisch gereden? Laat de Belastingdienst maar fiscale prikkels maken, klinkt het al snel.
Tsja, politici voelen zich graag "nuttig" en "nodig". En ze willen allemaal hun zegje doen over de bestaande regelgeving. Wat mij betreft mag dat er allemaal uit, maak gewoon een stelsel dat lange tijd meekan en nauwelijks aanpassingen nodig heeft. Na 10 jaar kijk je dan eens of er iets moet veranderen.
Nu zijn honderdduizenden ambtenaren continu bezig met piepkleine wijzigingen verzinnen en implementeren, dat kan niet rendabel zijn.
En daar komt bij dat politici nooit hun eigen aantal zullen verkleinen. De overheid is de afgelopen millennia gegroeid van "niets" tot z'n huidige omvang, en ondanks alle toezeggingen wordt dat niet kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:46
Zijlstra preekt ook alleen maar voor eigen parochie. Roepen dat alle toeslagen wel weg kunnen is sowieso heel erg makkelijk en populistisch. Want de hamvraag blijft: hoe gaat het koopkrachtverlies dat dat oplevert vervolgens gecompenseerd worden?

Hoe je het ook wendt of keert: het gaat om het inkomensplaatje van de Nederlander. En die zorgtoeslag die veel mensen absoluut nodig hebben om rond te komen wordt dan denigrerend "rondpompen van geld" genoemd maar geldt dat dan ook voor de HRA?

Als ik dan vervolgens lees "Het is logischer om de groeiende uitgaven aan zorg en sociale zekerheid" dan weet je al welke kant het opgaat bij meneer Zijlstra en zijn neoliberale kompanen. Wederom gaat de VVD een op zich logische constatering (het belastingstelsel is ingewikkeld) misbruiken om eigen wensen te realiseren. En voor je het weet is het weer een ideologische discussie.

Overigens is heer helemaal niets mis met het gebruiken van belastingen als prikkel. De illusie dat je het belastingstelsel voor eens en voor altijd onveranderd kunt laten is ook een niet bestaande. De wereld verandert voortdurend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

RemcoDelft schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 09:38:
De decennia is het belastingstelsel steeds meer gericht op "wenselijk gedrag afdwingen" via accijnsen, heffingen en subsidies. Nu weet iedereen natuurlijk dat "geld innen" het hoofddoel is, zoals duidelijk blijkt uit dingen als het verdubbelen van de belasting op water (6% BTW omdat het een eerste levensbehoefte is, maar wel plus 40% extra belasting). Dan ben je beter af door alles gewoon op 1 hoog BTW-tarief te zetten.
Ja maar ja maar... Als je nou belasting heft op zaken die je wil terugdringen, terwijl je zaken die je wil stimuleren niet of nauwelijks belast, dan sla je toch twee vliegen in één klap? Je krijgt geld binnen én je stuurt de samenleving in de richting die je graag wil inslaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Iedere politicus gebruikt de belastingen om de samenleving een richting in te duwen. Als meneer Zijlstra doet alsof hij dat niet meer wil doen dan staat hij gewoon keihard te liegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
Het geïnde geld op zich zal altijd duwend gebruikt worden en het innen op zich zal al altijd duwen... Als je niet wilt duwen, kan je niet innen. En duwen is sowieso al een beetje een duwende term natuurlijk.

[ Voor 41% gewijzigd door begintmeta op 11-04-2014 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mx. Alba schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 10:03:
Je krijgt geld binnen én je stuurt de samenleving in de richting die je graag wil inslaan...
Totdat de samenleving massaal daadwerkelijk die richting inslaat. Stel je verlaagt de belasting op arbeid en verhoogt die op vervuiling, dan heb je als overheid een probleem als mensen veel zuiniger en bewuster gaan leven: je inkomsten vallen weg. Belasting op arbeid zorgt er niet voor dat mensen minder gaan werken, dus je inkomsten zijn redelijk stabiel.

Waar de hele politiek het wel over eens kan zijn (en wat Zijlstra ook zegt) is dat het huidige systeem veel te ingewikkeld is, wat onnodig hoge kosten met zich meebrengt. De VVD ziet het afschaffen van alle uitkeringen en toeslagen als dé oplossing, maar daar komt geen kamerbrede steun voor. Een simpeler systeem, waarbij tegelijkertijd de lage inkomens beschermt worden (bijvoorbeeld het basisinkomen ;) ) is dan een mooi compromis. Helaas is de compromisbereidheid laag en wordt er liever (al dan niet negatief) uitgeruild op totaal verschillende thema's; zie de illegalenkwestie vs. verlaging lasten voor (middel)hoge inkomens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Ja maar ja maar... Als je nou belasting heft op zaken die je wil terugdringen, terwijl je zaken die je wil stimuleren niet of nauwelijks belast, dan sla je toch twee vliegen in één klap? Je krijgt geld binnen én je stuurt de samenleving in de richting die je graag wil inslaan...
Elementair probleem daarbij is dat er niet 1 richting is, maar verschillende belangen willen verschillende richtingen.
Om even op het watervoorbeeld terug te komen: daar zit 40% + 6% = 48,4% belasting op (per liter), afgezien van vaste kosten).
Ter vergelijking: bier heeft EUR 7,59 accijns per hl (met 5% alcohol). De gemiddelde prijs van een krat Heineken is EUR 13,81. Dat is EUR 1,92 per liter, of 1,585 per liter excl. BTW. Excl. accijns is dat 1,509 per liter. Dat maakt de totale belasting 27,1%!

Even samenvatten:
Drinkwater: 48,4% belasting.
Bier: 27,1% belasting!
Wil de overheid nu werkelijk bier stimuleren en drinkwater ontmoedigen?

Frappant is dat er enorm geklaagd wordt over bierbelastingen, terwijl drinkwaterbelastingen gewoon geslikt worden. Wellicht komt dit doordat je bier over de grens kan halen, maar drinkwater niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Verwijderd schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 10:56:
Totdat de samenleving massaal daadwerkelijk die richting inslaat. Stel je verlaagt de belasting op arbeid en verhoogt die op vervuiling, dan heb je als overheid een probleem als mensen veel zuiniger en bewuster gaan leven: je inkomsten vallen weg. Belasting op arbeid zorgt er niet voor dat mensen minder gaan werken, dus je inkomsten zijn redelijk stabiel.
Belasting op arbeid zorgt er niet voor dat mensen minder gaan werken - maar het zorgt er wel voor dat mensen minder kunnen werken! Voor de netto €2000 die ik elke maand krijgt, betaalt mijn werkgever minimaal €4000. Zonder die belasting zou mijn werkgever voor het zelfde geld twee mensen in dienst kunnen nemen die het zelfde netto salaris krijgen! Als arbeid goedkoper is, zullen er meer banen zijn, dat is toch vrij simpel?

En inderdaad, als je belasting daadwerkelijk sturend gebruikt dan zul je constant de belastingen moeten tweaken om nog aan inkomsten te komen. Dus als je belasting op vervuiling effectief is waardoor er nog maar zo weinig wordt vervuild dat je te weinig inkomsten krijgt, dan kan je bijvoorbeeld die belasting op vervuiling verhogen om het deels te compenseren en een andere belasting gaan heffen.

Dat is inderdaad heel veel werk. Dat is lastig. Maar wanneer is de goede weg ooit de makkelijke weg geweest?

[ Voor 18% gewijzigd door Mx. Alba op 11-04-2014 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
D-e-n schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 10:01:
Zijlstra preekt ook alleen maar voor eigen parochie. Roepen dat alle toeslagen wel weg kunnen is sowieso heel erg makkelijk en populistisch. Want de hamvraag blijft: hoe gaat het koopkrachtverlies dat dat oplevert vervolgens gecompenseerd worden?

Hoe je het ook wendt of keert: het gaat om het inkomensplaatje van de Nederlander. En die zorgtoeslag die veel mensen absoluut nodig hebben om rond te komen wordt dan denigrerend "rondpompen van geld" genoemd maar geldt dat dan ook voor de HRA?

Als ik dan vervolgens lees "Het is logischer om de groeiende uitgaven aan zorg en sociale zekerheid" dan weet je al welke kant het opgaat bij meneer Zijlstra en zijn neoliberale kompanen. Wederom gaat de VVD een op zich logische constatering (het belastingstelsel is ingewikkeld) misbruiken om eigen wensen te realiseren. En voor je het weet is het weer een ideologische discussie.

Overigens is heer helemaal niets mis met het gebruiken van belastingen als prikkel. De illusie dat je het belastingstelsel voor eens en voor altijd onveranderd kunt laten is ook een niet bestaande. De wereld verandert voortdurend.
Niet populistisch en zeker niet onrealistisch. Vereiste die hij namelijk stelt is dat de 'zwakkere' een vorm van ondersteuning blijven houden.

Het probleem dat het huidig systeem heeft is dat het zijn doel voorbij is geschoten. Sociale zekerheid is wenselijk, maar als je het voor mekaar krijgt dat 2/3 van Nederland bijvoorbeeld zorgtoeslag krijgt, dan kan de opzet niet geslaagd zijn.
Een ander issue is de scala aan kind-gebonden regelingen.
Kleine opsomming,
  • kinderbijslag
  • kinderopvang
  • kindgebonden budget
  • zwangerschapsverlof (WW maar je krijgt wel arbeidskorting)
  • ouderschapsverlof (verdwijnt per 2015)
  • combinatiekorting
  • als je op minimum zit dan krijg je ondersteuning van de gemeente
Het verband werken, inkomen, overleven is bij Jan Modaal helemaal verdwenen, en dat moet terugkomen. Er wordt teveel gerekend en om de haverklap zie je groepen ineens buiten de boot vallen als er een vorm van ondersteuning wegvalt.

En dat laatste is cruciaal.
Het is en blijft een vorm van ondersteuning en tzt moet je ervoor zorgen dat je je samenleving zodanig inricht dat de gemiddelde burger zonder kan en daar faalt de politiek jammerlijk. Integendeel, ze blijven faciliteren.

Gisteren een mooie reportage bij BBC over het wegvallen van een vorm van ondersteuning en de gevolgen daarvan.
http://www.bbc.co.uk/programmes/b040rdf3
As the government's benefits changes begin to bite, Panorama gains exclusive access over six months to Brent - one of London's worst-hit boroughs - and follows the personal stories of some of the people most affected by the changes. As claimants struggle with the loss of hundreds of pounds of benefits and have to move to other parts of the UK where rents are cheaper, we follow people battling to stay in their homes and a local authority forced to ask to them to leave as their benefits are capped.
De reportage is een zekere zin een beetje gekleurd, echter een cruciale vraag blijft overeind staan.
Hoe kan het dat de mensen die worden geportretteerd dusdanig aan het infuus hangen dat ze vervolgens niets meer kunnen als dat deels wegvalt. En het antwoord daarop is simpel, geen overzicht voor burgers, verhoudingen zijn zoek en de regelingen zijn in mijn optiek persoonlijke overwinningen van partijen ipv fundamentele wijzigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Pak het dan ook maar eens aan dat de helft van Nederland in sociale huurwoningen woont!

Dat probleem wordt trouwens ook mede veroorzaakt door de HRA. Door de HRA zijn de prijzen van woningen veel hoger, maar een verhuurder heeft geen HRA dus een particuliere huurder moet eigenlijk de bruto-lasten dragen die de verhuurder heeft. Daardoor zit er een groot gat tussen sociale huur en particuliere huur. Met als gevolg dat er mensen zijn die gewoon nergens kunnen wonen. Want ze verdienen te veel voor sociale huur (of als ze wel voor sociale huur in aanmerking komen, moeten ze eerst 15 jaar ingeschreven zijn voor ze kans maken op een woning), maar te weinig voor particuliere huur (vaak eist de verhuurder een netto inkomen van 3x de huurprijs) en er is geen bank die ze een hypotheek wil verstrekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Iblies schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 12:08:
[...]
Vereiste die hij namelijk stelt is dat de 'zwakkere' een vorm van ondersteuning blijven houden.
Maar dat is niet wat ik in de plannen lees. Zijlstra spreekt van een algehele belastingverlaging als compensatie voor het verdwijnen van toeslagen. En waar haalt hij dat geld vandaan? Juist: bij de onderkant.
maar als je het voor mekaar krijgt dat 2/3 van Nederland bijvoorbeeld zorgtoeslag krijgt,
Dat is volgens mij verre van waar. De grens ligt inmiddels op € 28.482 (alleenstaand) en € 37.145 (met partner). No way dat 2/3 dan nog toeslag krijgt.

Wellicht kun je de toeslag schrappen door mensen aan de onderkant een belastingvoordeel te geven maar dat wil meneer Zijlstra dan vast ook weer niet. Want dan heet het plots "nivelleren".

Halbe doet alsof hij de complexiteit wil aanpakken wat op zich een mooi streven is. Maar hij koppelt er vervolgens een liberaal wensenlijstje aan vast. En dan bedonder je de boel. Dan maak je er een ideologische discussie van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Sociale woning is een etiket.

Het is een keer bedacht om ervoor te zorgen dat de onderste (arbeiders)klasse normaal kan worden gehuisvest. Simpele betaalbare huizen van kwalitatief hoogstaand niveau.

Om financiële redenen is dat in de loop der tijd een eigen leven gaan leiden. Tegenwoordig heb je moderne krotjes met een postzegeltuin waarbij de eis is dat het onder een bepaald bedrag blijft.

We zetten dat weg onder het motto vrije markt,
echter druist vrije markt tegen een essentiële grondrecht en dat is huisvesting. Het is al talloze malen aangegeven, vandaag de dag kunnen we voor een betaalbaar bedrag een simpel huis wegzetten. Waar de +30k en bijbehorende financieringen blijven is bekend.

Het is niet dat we het niet kunnen betalen, we geven het alleen anders uit zonder dat we er bij stil staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D-e-n schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 12:47:

Maar dat is niet wat ik in de plannen lees. Zijlstra spreekt van een algehele belastingverlaging als compensatie voor het verdwijnen van toeslagen. En waar haalt hij dat geld vandaan? Juist: bij de onderkant.
(...)
Wellicht kun je de toeslag schrappen door mensen aan de onderkant een belastingvoordeel te geven maar dat wil meneer Zijlstra dan vast ook weer niet. Want dan heet het plots "nivelleren".
Daar komt nog bij dat mensen met de laagste inkomens, bijstandsgerechtigden, niet eens inkomstenbelasting betalen. Die verliezen als het aan Zijlstra ligt wel hun toeslagen (hoog bedrag), terwijl ze geen compensatie krijgen via de belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Iblies schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 12:49:
Sociale woning is een etiket.

Het is een keer bedacht om ervoor te zorgen dat de onderste (arbeiders)klasse normaal kan worden gehuisvest. Simpele betaalbare huizen van kwalitatief hoogstaand niveau.
Misschien kan je verduidelijken wat daar dan onder valt? Want waar moet ik bij kwalitatief hoogstaand dan aan denken tov de huidige woningen? En wat is je definitie van betaalbaar?
echter druist vrije markt tegen een essentiële grondrecht en dat is huisvesting.
Dat is voedsel ook (lijkt mij). Moeten we dan maar de landbouw gaan nationaliseren? Want dat is tot nu toe nooit een goed idee geweest. Sowieso, als huisvesting een essentieel grondrecht is (lijkt me inkoppertje), en als vrije markt daar tegenin druist (lijkt me vreemd), dan moeten we dus de complete huizenmarkt gaan nationaliseren?
Het is al talloze malen aangegeven, vandaag de dag kunnen we voor een betaalbaar bedrag een simpel huis wegzetten.
Als je grondkosten negeert ja. En als het niet zo kwalitatief hoogstaand hoeft te zijn. Maar je kan dan ook voor een laag bedrag zo'n huis kopen. Maar dat is niet in hartje randstad.

Er is genoeg mis met de huizenmarkt, zowel HRA die marktverstorend werkt (ook op de huurmarkt), en de hoeveelheid mensen in de sociale huur, maar dit lijkt me niet echt een antwoord erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
D-e-n schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 12:47:
Vrij eenvoudige oplossing zou zijn de volledige zorgpremie af te schaffen. "De onderkant" heeft zorgtoeslag die grofweg net zo hoog is en betaalt er netto dus vrijwel niets aan. Dat is zinloos rondpompen van geld, en verzekeren moet toch verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Dan nationaliseer je de basisverzekering in feite. Dat vindt Halbe vast ook niet goed want dat gaat dan weer lijnrecht in tegen het marktwerking-dogma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Verwijderd schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 12:56:
[...]
Daar komt nog bij dat mensen met de laagste inkomens, bijstandsgerechtigden, niet eens inkomstenbelasting betalen. Die verliezen als het aan Zijlstra ligt wel hun toeslagen (hoog bedrag), terwijl ze geen compensatie krijgen via de belastingen.
Is dat niet juist het kern van de probleem.

De korrelatie tussen werken<=>inkomen<=>bestedingen.
Die is er namelijk niet. Simplificeren door een scala aan toeslagen te bundelen en/of te schrappen.

Want dat er een bron van inkomsten wegvalt is evident, de vraag die gesteld moet worden is of de totaalinkomsten niet alleen voldoende zijn, maar ook of die genoeg stimuli bevatten om ervoor te zorgen dat de desbetreffende persoon meer inkomsten zal genereren zonder terug te vallen op de overheid.
De verhoudingen zijn op dit moment zoek.

Klinkt cliché,
“Don’t ask what your country can do for you. Ask instead what you can do for your country” – John F. Kennedy
Als samenleving verwachten we klakkeloos dat de overheid klaarstaat en alles financiert, alleen vergeten we dat het ook ergens vandaan moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streup
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-09 14:15
D-e-n schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 13:04:
Dan nationaliseer je de basisverzekering in feite. Dat vindt Halbe vast ook niet goed want dat gaat dan weer lijnrecht in tegen het marktwerking-dogma.
Niet alleen Halbe vindt dat niet goed want dat is ook niet goed. Die maandelijkse premie is bij de invoering van de zorgverzekeringswet ingevoegd omdat op deze manier mensen nog enig besef hebben dat de zorg geld kost. In de oorspronkelijke plannen stond zelfs een veel hogere premie om een sterkere prikkel te geven, maar dat hebben linkse partijen tegengehouden (die wordt nu van je loonstrookje afgehaald om de zorg toch betaalbaar te houden, maar dat beseffen maar weinigen).

“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
D-e-n schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 13:04:
Er is geen marktwerking: de overheid bepaalt het eigen risico, de hoogte van de premie, het verzekerde pakket, het feit dat je moet verzekeren, en betaalt het overgrote deel van de zorgkosten.
Marktwerking is verzonnen, het bestaat niet bij zorgverzekeraars.
Streup schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 13:10:
Die maandelijkse premie is bij de invoering van de zorgverzekeringswet ingevoegd omdat op deze manier mensen nog enig besef hebben dat de zorg geld kost. In de oorspronkelijke plannen stond zelfs een veel hogere premie om een sterkere prikkel te geven, maar dat hebben linkse partijen tegengehouden (die wordt nu van je loonstrookje afgehaald om de zorg toch betaalbaar te houden, maar dat beseffen maar weinigen).
Mensen weten wel dat zorg geld kost, daarom klagen mensen altijd over de premie (werkelijke kosten: 93 miljard euro per jaar). Maar ondertussen klagen mensen ook als niet alles vergoed wordt...
Moeten we dan ook beseffen dat politie geld kost en dat apart betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Sissors schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 13:00:
[...]

Misschien kan je verduidelijken wat daar dan onder valt? Want waar moet ik bij kwalitatief hoogstaand dan aan denken tov de huidige woningen? En wat is je definitie van betaalbaar?
Een simpel huis kan 90 tot 120k kosten. Een lap grond er bij en je hebt het over een bedrag van nog geen 150k. Nieuwbouw...
Dat is voedsel ook (lijkt mij). Moeten we dan maar de landbouw gaan nationaliseren? Want dat is tot nu toe nooit een goed idee geweest. Sowieso, als huisvesting een essentieel grondrecht is (lijkt me inkoppertje), en als vrije markt daar tegenin druist (lijkt me vreemd), dan moeten we dus de complete huizenmarkt gaan nationaliseren?
Landbouwbeleid van Europa ;) Gaan niet alleen miljarden in om, de zekerheid verpest zelfs buitenlandse markten omdat onze producten 'goedkoper' zijn.
Als je grondkosten negeert ja. En als het niet zo kwalitatief hoogstaand hoeft te zijn. Maar je kan dan ook voor een laag bedrag zo'n huis kopen. Maar dat is niet in hartje randstad.

Er is genoeg mis met de huizenmarkt, zowel HRA die marktverstorend werkt (ook op de huurmarkt), en de hoeveelheid mensen in de sociale huur, maar dit lijkt me niet echt een antwoord erop.
De grootste fout in de huizenmarkt die we hebben gemaakt is dat we financieren van een huis tot een nationale sport hebben gemaakt. Aflossen is lange tijd nooit ter sprake gebracht en erger, we hebben de ruimte gebuikt om nog meer te financieren. Een huis heeft hierdoor niet echt een realistische waarde.

En wat betreft randstad,
kijk eens naar de reportage van BBC. Keihard beleid maar in een zeker opzicht wel eerlijk. Je kunt niet verwachten dat je in het centrum woont zonder enige vorm van activiteit waarbij je alleen teert op de gemeenschap. Een groot deel is gewoon buiten de stad verplaatst. Vraag en aanbod met het grote verschil dat daar de huizen goedkoper zijn. Je kun een vergelijking trekken met onze huurtoeslag.

Maar al te vaak staren we blind op een aantal zaken, terwijl in de randgemeentes binnen de randstad regelmatig sprake is van leegstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streup
RemcoDelft schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 13:14:
[...]

Er is geen marktwerking: de overheid bepaalt het eigen risico, de hoogte van de premie, het verzekerde pakket, het feit dat je moet verzekeren, en betaalt het overgrote deel van de zorgkosten.
Marktwerking is verzonnen, het bestaat niet bij zorgverzekeraars.
Er is wel degelijk marktwerking in de zorg. Zorgverzekeraars hebben sinds het afgelopen jaar een groot eigen risico met betrekking tot hoeveel ze vergoed krijgen uit de pot met geld die wordt verzameld uit de premie en belasting. Hierdoor hebben ze een prikkel om met ziekenhuizen te onderhandelen over de prijs die ze betalen aan het ziekenhuis voor het behandelen van een patient met een bepaalde diagnose (DBC heet dat in de ziekenhuiszorg: een ziekenhuis behandelt een patient met een bepaalde diagnose hoe hij dit goed acht met een bepaald geneesmiddel, ziekenhuisbezoek, ligdagen etc en krijgt daar een vaste prijs voor onafhankelijk hoeveel het ziekenhuis werkelijk heeft uitgegeven). De prijs van ca 80% van alle DBCs is inmiddels onderhandelbaar en ziekenhuizen en verzekeraars hebben baat bij een goede prijs van de DBC. Dit is toch echt wel marktwerking!
[...]

Mensen weten wel dat zorg geld kost, daarom klagen mensen altijd over de premie (werkelijke kosten: 93 miljard euro per jaar). Maar ondertussen klagen mensen ook als niet alles vergoed wordt...
Moeten we dan ook beseffen dat politie geld kost en dat apart betalen?
Die 90 miljard euro klopt inderdaad en die komt van 45 miljard 10 jaar geleden, en een dergelijke groei is niet houdbaar in deze tijden van crisis. Het probleem met de zorg is dat er bij het gros van de mensen het idee heerst dat een goede gezondheid maar alles mag kosten en daar speelt de (commerciele) markt gretig op in. Op het moment dat je geen premie betaalt (maar alles wordt door belastingen opgehoest) dan houd je die gedachte meer in stand is de gedachte. Het is erg aannemelijk dat wanneer de bevolking zich bewust is van de kosten van de individuele behandeling men beter na gaat denken over het gebruiken van zorg. Daarom is ook het eigen risico ingevoerd (naar mijn mening zeer terecht) en wil de minister dat mensen een simpel te begrijpen rekening gaan krijgen binnenkort van hun zorggebruik (ookal wordt die volledig vergoed door de basisverzekering).

“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Streup schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 13:34:
[...]
Er is wel degelijk marktwerking in de zorg. Zorgverzekeraars hebben sinds het afgelopen jaar een groot eigen risico met betrekking tot hoeveel ze vergoed krijgen uit de pot met geld die wordt verzameld uit de premie en belasting.
Het is ook een gigantische administratie met kostenposten die werkelijk helemaal nergens over gaan. Declaratie van een huisarts, 12 cent (!!) apart gespecificeerd: "niet vergoed". Declaraties van ziekenhuizen en specialisten: tientallen posten van 23 tot 48 cent (en ja, cent, niet euro!). Hier schiet niemand iets mee op...
Het is erg aannemelijk dat wanneer de bevolking zich bewust is van de kosten van de individuele behandeling men beter na gaat denken over het gebruiken van zorg.
Een kort bezoek aan een internist (gesprekje): 280 euro. Dit maakt niet dat mensen zich bewust zijn van de kosten, dit maakt het onbegrijpelijk dat het zo duur moet zijn.
Wat mij betreft mag de (dure!) verzekeraar er tussenuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streup
RemcoDelft schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 13:40:
[...]

Wat mij betreft mag de (dure!) verzekeraar er tussenuit.
En gaat dan de patient zelf onderhandelen over de prijs van een behandeling? :? ;w
Nee, het hele systeem is opgebouwd rond de verzekeraar en die moet de komende jaren ervoor gaan zorgen dat zijn klanten dezelfde, of betere zorg gaan krijgen voor een lagere prijs. Ik kan me voorstellen dat je sceptisch bent, maar de patient heeft te weinig macht om die specialist ter verantwoording te roepen voor zijn belachelijke tarief.

En on-topic denk ik dat bij het invoeren van een basisinkomen het huidige systeem van curatieve zorg prima in stand gehouden kan worden. Alleen de care (verzorgende zorg) die door de AWBZ en WMO bekostigd wordt zal op de schop moeten (maar dat moet in het huidige systeem ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:35

ThunderNet

Flits!

RemcoDelft schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 10:57:
[...]

Elementair probleem daarbij is dat er niet 1 richting is, maar verschillende belangen willen verschillende richtingen.
Om even op het watervoorbeeld terug te komen: daar zit 40% + 6% = 48,4% belasting op (per liter), afgezien van vaste kosten).
Ter vergelijking: bier heeft EUR 7,59 accijns per hl (met 5% alcohol). De gemiddelde prijs van een krat Heineken is EUR 13,81. Dat is EUR 1,92 per liter, of 1,585 per liter excl. BTW. Excl. accijns is dat 1,509 per liter. Dat maakt de totale belasting 27,1%!

Even samenvatten:
Drinkwater: 48,4% belasting.
Bier: 27,1% belasting!
Wil de overheid nu werkelijk bier stimuleren en drinkwater ontmoedigen?

Frappant is dat er enorm geklaagd wordt over bierbelastingen, terwijl drinkwaterbelastingen gewoon geslikt worden. Wellicht komt dit doordat je bier over de grens kan halen, maar drinkwater niet.
En het water wat gebruikt wordt om het bier te maken, heb je dat ook meegerekend?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

En komt bier ook bij jou thuis uit de kraan?

Je betaalt niet alleen voor het water maar uiteraard ook voor de hele infrastructuur die daarbij komt kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Iblies schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 13:21:
En wat betreft randstad,
kijk eens naar de reportage van BBC. Keihard beleid maar in een zeker opzicht wel eerlijk. Je kunt niet verwachten dat je in het centrum woont zonder enige vorm van activiteit waarbij je alleen teert op de gemeenschap. Een groot deel is gewoon buiten de stad verplaatst. Vraag en aanbod met het grote verschil dat daar de huizen goedkoper zijn. Je kun een vergelijking trekken met onze huurtoeslag.
Het probleem met die oplossing is dat er vaak een reden is dat huizen goedkoper zijn buiten de stad, er is namelijk veel minder economische activiteit en dus ook veel minder kansen voor mensen die vaak toch al aan de onderkant van de samenleving vertoeven. De mensen zijn dus wel goedkoper uit, maar kunnen niet ontsnappen aan de valkuil. Probleem is tevens dat nu gemeentes steeds zelfstandiger moeten opereren, dat het verschil hierdoor tussen armoedige en rijke gemeentes steeds groter wordt.

Nu is dat in het dichtbevolkte Nederland niet zo'n enorm probleem, maar in gebieden met grote geografische afstanden des te meer: Americans Are On The Move, But In The Wrong Direction
All around the country, the cost of housing is driving people out of places with the most economic opportunity, like L.A. They, like Jamika, are leaving cities with better job markets in search of a cheaper
place to live.

[...]

So even though people are saving money on housing in San Bernardino, they're making less money than they might in L.A., where there are more — and better-paying — jobs.

It's a national phenomenon, says writer Timothy Noah, whose most recent book, The Great Divergence, covers income inequality. People can't always afford to live where the work is, he says.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Mickey77

Allround ICT-er

Drie redenen waarom het niet kan of gaat gebeuren:

1. Het idee en de behoefte voor het basisinkomen komt voort uit het feit dat het verschil tussen de uitkeringen/bijstand en het minimumloon te riant vind. Dat gat kun je ook met aanpassingen vergroten. Dat gat vergroten door alles om te gooien is geen goed idee. Kijk naar alle grote overheidsprojecten en naar de problemen bij de belastingdienst en je begrijpt dat de verandering PRAKTISCH niet haalbaar is!

2. Het idee van het basisinkomen gaat uit van op de veronderstelling dat het genoeg is voor alle mensen die niet werken. Maar helaas heb je niet overal in Nederland dezelfde kosten. Aan de rand van steden kun je goedkope flats vinden, in landelijke gebieden heb je die niet. Moeten alle werklozen dan maar verhuizen naar stedelijk gebied? Allemaal bij elkaar? Lijkt me onwenselijk.

3. Het idee van een maatschappij is dat we zorgen voor de zwakkeren. Wat geef je aan mensen die niet KUNNEN werken, vanwege beperkingen? Als je een beperking hebt en je familie is welgesteld, dan mag je bij hen wonen en heb je een luxe leven. heb je geen ouders meer (bijv. vliegtuigongeluk) dan heb je een leven zonder luxe. Is dat eerlijk?

Ik wil graag leven in een maatschappij waar iedereen kansen heeft, ongeacht afkomst. Ik wil graag leven in een maatschappij waarin hardwerkende mensen meer worden beloond dan lanterfanters. Maar een basis inkomen is niet de oplossing. Ik ben wel voor vergroten van het gat tussen werkloos zijn en minimumloon verdienen.

PS Als je wat van de wereld hebt gezien, dan vind je het huidige systeem zo slecht nog niet. Tuurlijk, er zijn mensen die lui zijn en goed leven. Maar elders zijn hardwerkende mensen die heel weinig hebben. Dat vind ik persoonlijk veel erger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
[...]Ja maar ja maar... Als je nou belasting heft op zaken die je wil terugdringen, terwijl je zaken die je wil stimuleren niet of nauwelijks belast, dan sla je toch twee vliegen in één klap? Je krijgt geld binnen én je stuurt de samenleving in de richting die je graag wil inslaan...
Met die redenatie kun je ook belasting afschaffen en alle overheidsinkomsten uit boetes halen. Gewoon hoge boetes op verkeersovertredingen, millieuvervuiling, fraude en privacyschendingen.

Ik vind het vreemd dat er uberhaupt een 52% tarief is. Waarom zou je werken werkende mensen straffen als de inkomsten ook via boetes opgehaald kunnen. Lijkt me beter dat wetovertreders krom liggen dan werkende mensen.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Iblies schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 13:21:
[...]
Een simpel huis kan 90 tot 120k kosten. Een lap grond er bij en je hebt het over een bedrag van nog geen 150k. Nieuwbouw...
Maar dat is toch al zo? Voor 90k tot 120k kan je een simpel huis kopen. Maar niet in de randstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mickey77 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 16:28:
1. Het idee en de behoefte voor het basisinkomen komt voort uit het feit dat het verschil tussen de uitkeringen/bijstand en het minimumloon te riant vind.
Ik neem aan dat je bedoelt dat het verschil te klein is? Dat is inderdaad zo, maar is niet het hoofdargument voor het basisinkomen. Het basisinkomen geeft mensen de vrijheid om zelf te kiezen of ze (betaald) gaan werken. Werk als optioneel beschouwen klinkt raar, maar er is altijd een percentage dat werkloos is (nu bijna 9%) en er wordt verondersteld dat dit percentage in de toekomst alleen maar groter zal worden. Waarom iemand met tegenzin achter een bureau zetten "omdat het moet", terwijl iemand anders onvrijwillig de hele dag thuis zit? Qua kosten maakt het niet uit, voor het welzijn van de personen wel.
2. Het idee van het basisinkomen gaat uit van op de veronderstelling dat het genoeg is voor alle mensen die niet werken. Maar helaas heb je niet overal in Nederland dezelfde kosten.
Een bijstandsuitkering is nu toch ook overal hetzelfde? Er is wel een belangrijk verschil: een uitkering wordt lager als je met meerdere personen in één huis woont, het basisinkomen blijft per persoon altijd hetzelfde. Door samen te wonen heb je dus meer te besteden en hoef je niet per se in een goedkoop flatje te wonen. Dit zorgt voor meer keuzevrijheid en spreiding.
3. Het idee van een maatschappij is dat we zorgen voor de zwakkeren. Wat geef je aan mensen die niet KUNNEN werken, vanwege beperkingen?
Wat arbeidsongeschikten nu krijgen weet ik niet precies, maar een vetpot zal het toch al niet zijn. Een basisinkomen is per definitie genoeg om van te kunnen leven. Kosten gerelateerd aan de beperking kunnen evt buiten het basisinkomen, bijvoorbeeld via de zorg, vergoed worden. Een systeem met nul uitzonderingen zul je sowieso nooit krijgen.
Ik wil graag leven in een maatschappij waar iedereen kansen heeft, ongeacht afkomst. Ik wil graag leven in een maatschappij waarin hardwerkende mensen meer worden beloond dan lanterfanters. Maar een basis inkomen is niet de oplossing.
Waarom is het niet de oplossing? Het basisinkomen zorgt er juist voor dat werken loont, zeker aan de onderkant van de arbeidsmarkt. In het huidige systeem gaat je uitkering namelijk omlaag als je er iets bijverdient, waardoor de netto opbrengst van dat werk nul is. Bij een basisinkomen mag je alles houden (na belastingen uiteraard) wat je daar bovenop verdiend. Het bedrag is niet inkomensafhankelijk, dus zelfs een bankdirecteur ontvangt het volledige basisinkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:54
Mx. Alba schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 12:24:
Pak het dan ook maar eens aan dat de helft van Nederland in sociale huurwoningen woont!

Dat probleem wordt trouwens ook mede veroorzaakt door de HRA. Door de HRA zijn de prijzen van woningen veel hoger, maar een verhuurder heeft geen HRA dus een particuliere huurder moet eigenlijk de bruto-lasten dragen die de verhuurder heeft. Daardoor zit er een groot gat tussen sociale huur en particuliere huur. Met als gevolg dat er mensen zijn die gewoon nergens kunnen wonen. Want ze verdienen te veel voor sociale huur (of als ze wel voor sociale huur in aanmerking komen, moeten ze eerst 15 jaar ingeschreven zijn voor ze kans maken op een woning), maar te weinig voor particuliere huur (vaak eist de verhuurder een netto inkomen van 3x de huurprijs) en er is geen bank die ze een hypotheek wil verstrekken...
een eigen woning heeft ook extra kosten, die moeten ook betaald door een huurder.
daarnaast, de HRA zorgt er voor dat de kosten van de woning, en de hypotheek, dus lager uitvallen, waardoor de huur ook lager kan.

zonder HRA komen de hypotheekkosten hoger te liggen, en dus ook de huurpijs.

het is dus niet zo dat de huurder nadeel heeft van de HRA. maar ook geen leuke aftrekpost, logischerwijs.

dat de huizenprijzen hoger zijn door de HRA.. is dat zo? en hoe wordt dat veroorzaakt?
is dat niet een probleem dat veroorzaakt wordt door de markt zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
engelbertus schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 18:29:
[...]

een eigen woning heeft ook extra kosten, die moeten ook betaald door een huurder.
daarnaast, de HRA zorgt er voor dat de kosten van de woning, en de hypotheek, dus lager uitvallen, waardoor de huur ook lager kan.
De huur wordt niet lager door HRA. Een verhuurder krijgt geen HRA voor een huis dat hij (commercieel) exploiteert.
het is dus niet zo dat de huurder nadeel heeft van de HRA. maar ook geen leuke aftrekpost, logischerwijs.
Huurders profiteren inderdaad niet van HRA, maar wel van de btw-vrijstelling op particuliere huur.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Mystic
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-11-2019
echt heel veel mensen klagen over hetzelfde, het gedonder met de sociale dienst, of eigenlijk concreter voelen ze stress door de sollicitatieplicht. Een basisinkomen in die zin, tja dat is eigenlijk de bijstand. Met een bijstand uitkering kun je bijna niks veroorloven.

Degenen die vrede hebben met een bijstandsuitkering moeten dat vind ik wel kunnen willen, dus ze moeten met rust worden gelaten voor zover mogelijk, de strakke sollicitatieplicht is echt stress verwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Laatst online: 22:51
Mickey77 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 16:28:
3. Het idee van een maatschappij is dat we zorgen voor de zwakkeren. Wat geef je aan mensen die niet KUNNEN werken, vanwege beperkingen? Als je een beperking hebt en je familie is welgesteld, dan mag je bij hen wonen en heb je een luxe leven. heb je geen ouders meer (bijv. vliegtuigongeluk) dan heb je een leven zonder luxe. Is dat eerlijk?
Mensen die niet kunnen werken zitten nu ook in de WIA of Wajong, en inderdaad een vetpot is het niet. Maar het zorgt wel voor een basisbestaan met een beetje extra. Basisinkomen of niet, deze situatie zou voor deze groep mensen niet veel veranderen. Je kunt spreken over 'kansen', maar een arbeidsongeschikte heeft feitelijk geen kansen. Anders is hij/zij ook niet 'arbeidsongeschikt'. Het lijkt oneerlijk, maar er zal tussen mensen altijd wel verschil blijven, waarbij de één wat meer geluk heeft dan de andere.
The Mystic schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 23:03:
echt heel veel mensen klagen over hetzelfde, het gedonder met de sociale dienst, of eigenlijk concreter voelen ze stress door de sollicitatieplicht. Een basisinkomen in die zin, tja dat is eigenlijk de bijstand. Met een bijstand uitkering kun je bijna niks veroorloven.

Degenen die vrede hebben met een bijstandsuitkering moeten dat vind ik wel kunnen willen, dus ze moeten met rust worden gelaten voor zover mogelijk, de strakke sollicitatieplicht is echt stress verwekkend.
Bijstand is niet alleen maar een heel laag inkomen, het is een woud aan reglementen en 'bedreigingen' van de gemeente. Veel mensen worden gedwongen naar werk wat ze niet eens willen. En vaak onder de noemer van 'met behoud van uitkering'. Geen wonder dat velen van hen ziek worden.

[ Voor 31% gewijzigd door Snowwie op 13-04-2014 01:12 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Sissors schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 17:44:
[...]

Maar dat is toch al zo? Voor 90k tot 120k kan je een simpel huis kopen. Maar niet in de randstad.
Dan heb je het over een bouwval. Iblies heeft het over de bouwkosten om een nieuw huis neer te zetten. Maar als dat mag, halveren de bestaande opgeblazen huizenprijzen, en daar spelen hele andere belangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 13:14
The Mystic schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 23:03:
De mensen die vrede hebben met het leven op bijstandsniveau doen dit ook echt wel. Ze lopen bij een uitzendbureau binnen, of solliciteren op banen die ze never nooit niet gaan krijgen. Beroepswerkeloze wordt zoiets ook wel genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
VPRO Tegenlicht
Gratis Geld

Interessante documentaire waarin allerlei aspecten worden belicht, o.a. het experiment in Canada
Wikipedia: Mincome
Voor deelnemers aan dit topic zeker een must om te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Hehe, net gekeken inderdaad ;)

De enige vraag die eigenlijk ongesteld blijft is een meer praktische. Hoe wordt zoiets ingevoerd? Als je nu bijvoorbeeld X verdient bij een bedrijf, dan zul je ook na invoering X moeten verdienen? (of verdien je dan basis B + X ?) Maar ja, de basis B is daar onderdeel van. Dus B+Y=X, het aandeel Y < X, dus het bedrijf betaald minder voor je. Moet je dan navenant meer inkomstenbelasting betalen? En waar gaat die winst van het bedrijf heen? (want minder loonkosten, gelijkblijvende inkomsten, => meer winst voor de baas/aandeelhouders). Houdt een basisinkomen niet direct meer winstbelasting in? En gaat dat niet erg lastig worden met alle grote multinationals en hun gunstige belastingroutes?

Ik denk dat de tijd nog lang niet rijp is om zoiets in te voeren, maar het is wel voer om over na te denken. Pas als we bij 20%+ werkeloosheid komen, en het duidelijk door de 2nd machine age komt, kun je mogelijk genoeg welwillendheid creëren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Dat probleem is makkelijk op te lossen door de verschillende belastingschijven af te schaffen. Het basisinkomen is dan de vervanging voor de belastingvrije voet en compensatie voor het wegvallen van de lagere belastingschijven.

Stel je voor. Bijstand, studiefinanciering, AOW, WAO, WAjong, huursubsidie en andere toeslagen, HRA, allemaal de prullenbak in. De enige fraude die nog mogelijk is is zwart werk en de belastingdienst kan zich helemaal daarop concentreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Ligt het aan mij of is de kwaliteit van tegenlicht gedaald, de tijden dat zo'n uitzending me het volle uur kon boeien is al een tijd geleden. In deze aflevering vond ik bijvoorbeeld vooral dat die econoom de uitleg deed op een manier die vooral hip en simpel moest overkomen, maar ik kon hem daardoor niet serieus nemen. Zeker toen hij kwam met de "aanname" dat die 30 miljard wel opgevuld kon worden doordat er meer creativiteit en innovatie zou ontstaat. Met zulke aannames bevestigd je de slechte reputatie van het vak economie (the dismal science).

Qua onderwerp, ik denk vooral dat er moet worden nagedacht over wat je wilt bereiken met een basisinkomen. In mijn eigen ogen moet het doel vooral bestaanszekerheid zijn, je wilt uit 't oogpunt van klimaat en milieu pure materiële consumptie misschien ontmoedigden. De btw op dat soort goederen zou misschien dan omhoog kunnen en het btw op immateriële diensten omlaag.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

defiant schreef op zondag 21 september 2014 @ 22:25:
[...]
De btw op dat soort goederen zou misschien dan omhoog kunnen en het btw op immateriële diensten omlaag.
Valt een kapper dan onder de materiële of immateriële diensten?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Freee!! schreef op zondag 21 september 2014 @ 22:30:
Valt een kapper dan onder de materiële of immateriële diensten?
Goede vraag, want bijna elke immateriële dienst heeft een materiële component, het gebruikt van het internet gebruikt ook gewoon fysieke servers die gemaakt moet worden en die wellicht continu draaien op fossiele brandstoffen. De discussie is daarom denk ik ook niet zo simpel als ik hem stelde :)

Een oplossing kan natuurlijk zijn dat de kapper z'n materiële kosten met een hoger tarief moet doorrekenen dan bijvoorbeeld de kosten van z'n arbeid. De totaalprijs bestaat dus uit 2 componenten. Een kapper die z'n materiële kosten dus weet te minimaliseren heeft dus een concurrentievoordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Een kapper vraagt vaak gewoon een X bedrag per uur. Deze berekent niet apart kosten vanwege slijtage van de scharen en stoelen.
Pas bij een verfbeurt worden er materialen verbruikt en wordt dit ook in rekening gebracht. Anders is het gewoon "uurtje factuurtje".

Edit:
Bij bijna elk bedrijf zit in het uurloon materiële kosten ingecalculeerd, en dat is hier niet anders.

[ Voor 17% gewijzigd door Onbekend op 21-09-2014 22:44 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 13:14
Geredeneerd van de eindgebruiker ben ik juist een groot voorstander van een dergelijk inkomensstelsel. Zonder het risico te lopen om te verhongeren of alles op te eten wat je ooit hebt opgebouwd kan je dan qua carriere een gokje veroorloven.

Je roeit hiermee namelijk 2 vormen van angst uit, angst voor de mallemolen van het UWV, en angst voor het verlies van een baan.

• Smuggler
  • Laatst online: 16:41

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Mijn vader is laatst opgenomen in het ziekenhuis.
En aangezien niemand anders bijstand mag regelen loopt hij gewoon maanden bijstand mis omdat hij zich niet kon aanmelden.... diegene die het het hardst nodig hebben krijgen het op dit moment het moeilijkst.
Op dit moment is hij mentaal gewoon niet in staat om bijstand aan te vragen. zo is het systeem toch nooit bedoeld?

hoe meer ik erover nadenk hoe meer voorstander ik wordt van het basisinkomen. het mes snijdt aan nog veel meer kanten.
- minder ambtenaren.
- Meer ondernemers die een bedrijf beginnen.
- Bedrijven hebben minder last van beroepswerklozen die aan hun sollicitatie plicht voldoen met nep sollicitaties.
- Minder Stress bij mensen die een baan zoeken.
- Mensen die echt niet willen verstoren het ambtelijk apparaat niet.
- De arbeidsmarkt komt denk ik ook meer in beweging, mensen lopen minder risico bij baan switchen zeker bij lage inkomens is het risico aanzienlijk kleiner. dat kan voor betere arbeidsomstandigheden zorgen in die groep.

Ik denk dat het belastingsysteem niet simpel genoeg kan.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Nou ja je hebt natuurlijk nog wel steeds angst voor het verliezen van je baan want je valt dan terug op het basisinkomen... Maar het is wel waar dat er vooral aan de onderkant van de piramide veel voordelen aan zitten. Mensen zonder werk worden zo immers natuurlijk en vanuit zichzelf gestimuleerd om toch wat te gaan doen. Eigen bedrijfje opzetten bijvoorbeeld, of toch maar dat nul-uren-contract aannemen. Momenteel is het immers zo dat wanneer je een uitkering krijgt, al het geld dat je zelf verdient bijna 1:1 gekort wordt op die uitkering waardoor het gewoon onzinnig is om een beetje (wit) bij te verdienen. Met een vast en onvoorwaardelijk basisinkomen valt die drempel weg en stimuleer je dus vanzelf ondernemerschap.

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04:13
Smuggler schreef op woensdag 24 september 2014 @ 10:50:

zo is het systeem toch nooit bedoeld?
Zo is het op dit moment helaas wel, zelfs in een land als Nederland.

Ik zat tot voor kort ook in de bijstand en mijn klantmanager daar zei tegen mij "Je moet het zo zien, als je in de bijstand zit, ben je je vrijheid kwijt. En het wordt steeds erger". Je moet alles accepteren om aan werk te komen, ook al heb je lichamelijke beperkingen. Ik heb een holle rug en krijg rugpijn als ik te lang stilsta op één plek. Ik kan wel fysiek werk doen, maar dan moet ik wel enigszins bewegen. Werd niet geaccepteerd, ik moest gewoon 3 maanden op een sociale werkplaats afval sorteren aan een lopende band (8 uur per dag op één plek in een verkeerde houding voorover gebukt). Ik was helemaal kapot, ben niet meer gegaan en heb een bezwaarschrift ingediend, maar no way. Ik kreeg gewoon een boete (gekort) en moest daar gewoon werken, tot ik iets anders had. Heb het met pijn uitgezeten. Iemand die ik ken zelfde verhaal. Hij was allergisch voor dat afval, heel zijn lichaam onder de uitslag. Naar de dokter geweest, verklaring gehaald, maar no way. Hij moest daar toch gewoon werken tot ie iets anders had.

Dus misschien niet helemaal in lijn met je vader's situatie, maar om je een indruk te geven van hoe het eraan toe gaat in de bijstand. Daar wil je niet zijn, maar ja de banen liggen niet voor het oprapen. Je bent echt je vrijheid kwijt.

Mijn klantmanager zei ook dat een paar jaar geleden de bedrijven kwamen smeken om personeel. Nu is het andersom. De soos moet bedelen bij bedrijven om ze binnen te halen voor sociale werkplaatsen, omdat er geen werk is. Het is echt kommer en kwel in Nederland en volgend jaar wordt het nog erger (volgens iedereen).

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
En aangezien niemand anders bijstand mag regelen loopt hij gewoon maanden bijstand mis omdat hij zich niet kon aanmelden.... diegene die het het hardst nodig hebben krijgen het op dit moment het moeilijkst.
Op dit moment is hij mentaal gewoon niet in staat om bijstand aan te vragen. zo is het systeem toch nooit bedoeld?...

Als hij niet in staat is kan het eventueel met terugwerkende kracht en/of door iemand anders, of kan een medewerker langskomen in het ziekenhuis.

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 24-09-2014 11:06 ]

• Smuggler

Smuggler

begintmeta schreef op woensdag 24 september 2014 @ 11:04:
offtopic:
Op dit moment is hij mentaal gewoon niet in staat om bijstand aan te vragen. zo is het systeem toch nooit bedoeld?...

Als hij niet in staat is kan het eventueel met terugwerkende kracht en/of door iemand anders, of kan een medewerker langskomen in het ziekenhuis.
Hij heeft een eigen bedrijf, en zolang dat staat ingeschreven heeft hij recht op bijna niets. ondertussen betaal ik zijn eten omdat hij gewoon 0 euro heeft.
De voedselbank moet je in 4voud aanvragen en heeft daarna een wachttijd van 4 weken. en moet je nog op een bepaald tijdstip ophalen terwijl hij niet eens een tas kan optillen. en ik woon niet in de buurt met een auto.
uiteindelijk is het heel ingewikkeld en zit hij met de problemen. sinds zijn 16e tot 62e non-stop gewerkt en nu na 3 maanden ziekenhuis geen cent om te eten. komt allemaal wel weer goed hoop ik maar daar heeft hij op dit moment niets aan.

was gewoon nog een argument waarom ik het basisinkomen zeer ondersteun.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Maar dan nog, begintmeta, zo'n bijstandaanvraag is een verschrikkelijke administratieve nachtmerrie en een grote mentale aanslag op de aanvrager. Het heeft heel veel weg van een stukje Asterix en Obelix: "Het huis waar je gek wordt", waarin de draak wordt gestoken met de Franse bureaucratie. Maar het ligt ongelofelijk dicht bij de werkelijkheid van hoe het er bij UWV, bijstand en andere soortgelijke instanties aan toe gaat. Volledig onmenselijk. Alleen al omdat UWV en bijstand afgeschaft kunnen worden als er een basisinkomen is zou ik het basisinkomen in willen voeren zelfs al zou het de staat geld kosten... Maar netto gaat het de staat gewoon geld opleveren juist omdat je UWV, belastingdienst etc. zo goed als kunt opdoeken.

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Mx. Alba schreef op woensdag 24 september 2014 @ 11:21:
Maar dan nog, begintmeta, zo'n bijstandaanvraag is een verschrikkelijke administratieve nachtmerrie en een grote mentale aanslag op de aanvrager. Het heeft heel veel weg van een stukje Asterix en Obelix: "Het huis waar je gek wordt", waarin de draak wordt gestoken met de Franse bureaucratie. Maar het ligt ongelofelijk dicht bij de werkelijkheid van hoe het er bij UWV, bijstand en andere soortgelijke instanties aan toe gaat. Volledig onmenselijk. Alleen al omdat UWV en bijstand afgeschaft kunnen worden als er een basisinkomen is zou ik het basisinkomen in willen voeren zelfs al zou het de staat geld kosten... Maar netto gaat het de staat gewoon geld opleveren juist omdat je UWV, belastingdienst etc. zo goed als kunt opdoeken.
Bijkomend voordeel is dat die machtswellustige idioten (generaliserend, er zijn uitzonderingen) dus opeens zelf echt werk mogen gaan zoeken.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Freee!! schreef op woensdag 24 september 2014 @ 12:32:
[...]

Bijkomend voordeel is dat die machtswellustige idioten (generaliserend, er zijn uitzonderingen) dus opeens zelf echt werk mogen gaan zoeken.
Bijkomend nadeel is dat ineens heel veel mensen zich moeten laten omscholen.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

ThunderNet schreef op woensdag 24 september 2014 @ 12:37:
[...]
Bijkomend nadeel is dat ineens heel veel mensen zich moeten laten omscholen.
Fixed that for you.

• Smuggler

Smuggler

dat heb je met elk bedrijf dat sluit. ze hebben geluk dat ze meteen een basisinkomen hebben :). En waarschijnlijk nog een stukje WW, want dat is nog niet afgedekt door het basisinkomen. Of hebben jullie daar andere ideeen over?

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Smuggler schreef op woensdag 24 september 2014 @ 13:08:
dat heb je met elk bedrijf dat sluit. ze hebben geluk dat ze meteen een basisinkomen hebben :). En waarschijnlijk nog een stukje WW, want dat is nog niet afgedekt door het basisinkomen. Of hebben jullie daar andere ideeen over?
Verschil is natuurlijk wel de hoeveelheid personeel wat dan ineens op straat komt te staan. UWV hier in Groningen werken bijvoorbeeld heel veel mensen met HBO Rechten studies. Dat zal met de DUO ook niet anders zijn, en ik weet niet wat jullie idee over studiefinanciering is, maar met een basisinkomen kan dat vast ook flink op de schop. Dan krijg je ineens een lading hoger gekwalificeerd personeel op de arbeidsmarkt waar geen vraag naar is. Al deze personen krijgen een gigantische terugval qua inkomen.
Waar ze wel op kunnen gaan solliciteren is werk waar nu lager geschoold personeel voor gebruikt wordt, welke dan weer op straat komen te staan.

• Smuggler

Smuggler

We betalen ze nu ook met overheidsgeld dus ik zie het probleem niet direct.
De personen zelf zullen ander werk gaan zoeken. Als er geen behoefte aan is dan is er geen behoefte aan.
Lijkt mij dat studiefinanciering ook afgeschaft kan worden. Het basisinkomen zal hoger zijn dan de studiefinanciering van dit moment.
Misschien kan je die mensen inzetten om het belastingsstelsel nog verder te eenvoudigen ze hebben immers verstand van de materie. ondertussen laat je het bedrijf langzaam leeglopen met een 0 lijn en zullen de ambtenaren geleidelijk uitstromen naar andere bedrijven/werkzaamheden.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-10 23:17
Smuggler schreef op woensdag 24 september 2014 @ 13:08:
Met een basisinkomen kun je de WW ook afschaffen. Mensen die er behoefte aan hebben kunnen zich vrijwillig tegen werkloosheid verzekeren. Alleen bij invoering heb je een overgangsregeling nodig omdat je mensen niet zomaar hun opgebouwde rechten kunt afnemen zonder dat ze de kans hebben gehad om zich in de private sfeer te verzekeren.

Regeren is vooruitschuiven

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

WW zou ik niet direct afschaffen want dat voorziet namelijk in een vergoeding van een deel van het inkomen dat je bovenop dat basisinkomen verdiende. De WW zou dus eigenlijk gehandhaafd moeten worden zoals die nu is, want als je meer verdient heb je ook meer vaste lasten en het moet niet zo zijn dat wanneer je buiten je schuld je baan kwijt raakt meteen terugvalt op alleen het basisinkomen... Maar de WW kan dan wel voortvarender dalen natuurlijk.

Voordeel van een basisinkomen + vlaktaks is natuurlijk wel dat je aan de hand van elk brutosalaris wel meteen weet hoeveel men netto ontving. WW en pensioen en dat soort dingen die afhankelijk zijn van eerder verdiend loon kunnen dan dus simpelweg netto uitgekeerd worden. Dat scheelt overheadkosten die gemoeid zijn met het rondpompen van belastinggeld...

• Smuggler

Smuggler

zijn er nog tegenstanders te vinden in dit topic? Als ik dit allemaal zo lees moeten we dit na de volgende verkiezingen invoeren.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik wacht ook met smart op een politieke partij die dit in hun programma opneemt. Het grote probleem is pad-afhankelijkheid. Er is in ons fiscale systeem ooit een bepaald pad gekozen en men heeft moeite om daarvan af te wijken ook wanneer vrijwel zeker is dat een ander pad veel voordeliger is. In de evolutie zie je dat ook constant. Een echte duim zoals primaten die hebben is een super goede oplossing. Panda's hebben ook een soort duim geëvolueerd uit een vergroeid middenhandsbeentje. Sterk inferieur aan een echte duim maar voor het meeste wat een panda doet goed genoeg en dus blijft de evolutie daarop steken ondanks dat er een beter alternatief mogelijk is. ;)

• RemcoDelft
Even een heel andere reden van invoering: wat te denken van het feit dat steeds minder arbeid nodig is om in de basisbehoeften te voorzien? Dus: i.p.v. 80% van de bevolking fulltime in de landbouw te laten werken, is nu iets van 3% genoeg om voor iedereen te eten te hebben. Hetzelfde met heel veel andere producten, stomweg door automatisering. Waar 50 jaar geleden vrijwel alles in huis handgemaakt vakwerk was, is nu vrijwel alles grotendeels geautomatiseerd geproduceerd. Er wordt al heel lang gezegd dat automatisering gaat leiden tot minder banen, en dat zit nog steeds (ooit) in de planning.

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Mx. Alba schreef op woensdag 24 september 2014 @ 10:54:
Nou ja je hebt natuurlijk nog wel steeds angst voor het verliezen van je baan want je valt dan terug op het basisinkomen... Maar het is wel waar dat er vooral aan de onderkant van de piramide veel voordelen aan zitten. Mensen zonder werk worden zo immers natuurlijk en vanuit zichzelf gestimuleerd om toch wat te gaan doen. Eigen bedrijfje opzetten bijvoorbeeld, of toch maar dat nul-uren-contract aannemen. Momenteel is het immers zo dat wanneer je een uitkering krijgt, al het geld dat je zelf verdient bijna 1:1 gekort wordt op die uitkering waardoor het gewoon onzinnig is om een beetje (wit) bij te verdienen. Met een vast en onvoorwaardelijk basisinkomen valt die drempel weg en stimuleer je dus vanzelf ondernemerschap.
Dat is nog maar de vraag (of mensen gestimuleerd worden om wat te doen). Dat kan je alleen bereiken als dat basisinkomen lager is dan wat je nu aan sociaal geld krijgt. Waarom zouden mensen ineens wel extra willen verdienen als ze gewoon een basisinkomen hebben zonder er iets voor hoeven te doen. Dat bereik je voor die specifieke groep (want dat is het, het is bedacht voor een specifieke groep) dan alleen als het basisinkomen en het minimum is (en wellicht dus lager dan een uitkering nu). En dat is nou ook weer niet de bedoeling van het plan...

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• Smuggler

Smuggler

Dat en seizoensbanen kunnen ook echt weer goed als seizoensbanen terug komen waarin mensen in de zomer flink werk hebben en daar een jaar mee door kunnen. of het als bijbaan erbij nemen in de zomer naast hun 20 uren baantje.
Ik ben op dit moment bezig mijn eigen baan weg te automatiseren. Er zal altijd ander werk zijn omdat "de mens" altijd meer wilt.

De motivatie zal er wel zijn. Bijstand is echt geen pretje om in te zitten en je kan er bijna niet van rond komen. mensen zullen vanzelf dus wel gaan werken. En diegene die dat niet willen die wil ik toch niet op de werkvloer zien.
Maar zit zijn aannames gebaseerd op mijn omgeving. Daar zitten beroepswerklozen in en hogeropgeleiden met een goede baan.

[ Voor 33% gewijzigd door Smuggler op 24-09-2014 15:41 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Dat is geen vraag, thewizard, maar een psychologische zekerheid. Ja, uiteraard zullen er mensen zijn die genoegen nemen met het basisinkomen waarmee je je basisbehoeften kunt bekostigen: een eenvoudig huisje, eten, noodzakelijke verzekeringen, etc. Maar verreweg de meesten zullen snel inzien dat ze zelfs als ze €100 extra verdienen, ze daar iets leuks mee kunnen doen want die €100 hebben ze dan ook daadwerkelijk extra ipv dat het bijna volledig op hun uitkering wordt gekort.

Iemand die nu in de bijstand zit kan natuurlijk wel part-time voor minimumloon gaan werken maar schiet daarmee financieel niets op; gaat er financieel juist op achteruit omdat bepaalde fiscale voordelen van het bijstandstrekken wegvallen terwijl er een verschrikkelijke hel aan administratieve rompslomp bij komt kijken.

Het grootste probleem met de omschakeling is dat het onvermijdelijk is dat sommige mensen er netto op vooruit gaan terwijl anderen er netto op achteruit gaan. Er zullen vast ook een paar extreme outliers zijn. Maar als je een systeem optuigt dat voor 99% redelijk overeen komt met wat men nu netto netto krijgt, dan kan je alle infrastructuur bij UWV, belastingdienst, gemeentes, etc. dan gebruiken om in de overgangsfase oplossingen te zoeken voor schrijnende gevallen. Echt schrijnende gevallen zullen er echter niet zijn want iedereen krijgt immers dat basisinkomen.

• Smuggler

Smuggler

En vergeet niet dat 100 euro verdienen ook verdiensten voor de overheid zijn.
Als de inkomstenbelasting voor het gemak 50% flattax is. dan zal elke 100 inkomsten ook 100 inkomsten zijn voor het rijk.

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
RemcoDelft schreef op woensdag 24 september 2014 @ 15:28:
Even een heel andere reden van invoering: wat te denken van het feit dat steeds minder arbeid nodig is om in de basisbehoeften te voorzien?
Als er steeds minder mensen werken komen er ook minder belastinginkomsten binnen waardoor de bekostiging van het basisinkomen wordt bemoeilijkt, tevens zal het bedrijfsleven die bekostiging in huidige vorm niet snel over kunnen nemen, aangezien die te maken hebben met concurrentie waardoor marges worden gedrukt. Uiteindelijk zal de economie hierdoor waarschijnlijk gaan stagneren of krimpen.

Bij significante technologische werkeloosheid zal er dus een ander economisch model moeten worden verzonnen, tenminste, als je bovenstaande wilt voorkomen.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:17

Rannasha

Does not compute.

Mx. Alba schreef op woensdag 24 september 2014 @ 15:50:
Dat is geen vraag, thewizard, maar een psychologische zekerheid. Ja, uiteraard zullen er mensen zijn die genoegen nemen met het basisinkomen waarmee je je basisbehoeften kunt bekostigen: een eenvoudig huisje, eten, noodzakelijke verzekeringen, etc. Maar verreweg de meesten zullen snel inzien dat ze zelfs als ze €100 extra verdienen, ze daar iets leuks mee kunnen doen want die €100 hebben ze dan ook daadwerkelijk extra ipv dat het bijna volledig op hun uitkering wordt gekort.
De vraag is of het wenselijk is dat de keuze bestaat om simpelweg niets te gaan doen. Naar mijn idee niet echt. In een samenleving zou iedereen die dat kan een steentje bij moeten te dragen.

Ik vraag me dan ook af of de steun voor het basisinkomen niet enigszins misplaatst is en vooral voortkomt uit het feit dat het huidige bijstands-systeem zo ingewikkeld en af en toe oneerlijk is. Het is natuurlijk absurd dat iemand die vanuit de bijstand gaat werken (eventueel part time) er netto op achteruit gaat. En het hele oerwoud en belastingen en toeslagen verdient ook geen schoonheidsprijs.

Maar hoewel het afschaffen van die hele meuk en vervangen door een basisinkomen een elegante oplossing lijkt, zou je eigenlijk het huidige bijstands- en toeslagenstelsel moeten aanpakken.

Dat er een keuze is om niet te werken, terwijl er wel werk is, voor iemand die in staat is om te werken, lijkt mij een vrij onwenselijk bijeffect van het basisinkomen. Als er structureel minder werk is dan arbeiders, bijvoorbeeld door technologische ontwikkelingen, dan zie ik er meer in om de standaard werkweek in te korten, zodat de beschikbare hoeveelheid werk onder de volledige arbeidsgeschikte populatie verdeeld kan worden.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Smuggler schreef op woensdag 24 september 2014 @ 15:57:
En vergeet niet dat 100 euro verdienen ook verdiensten voor de overheid zijn.
Als de inkomstenbelasting voor het gemak 50% flattax is. dan zal elke 100 inkomsten ook 100 inkomsten zijn voor het rijk.
Een tijdje geleden had ik tabellen gepost. Uit mijn grove berekening blijkt dat wanneer je iedereen een basisinkomen van €900 à €1000 geeft en een vlaktaks van rond de 45%, je voor bijna iedereen ongeveer uitkomt op wat ze nu alles bij elkaar netto verdienen, dus inclusief uitkeringen en toeslagen voor de onderkant en aftrekposten zoals HRA voor de bovenkant. De echte onderkant gaat erop vooruit, de echte bovenkant (>€10.000 bruto per maand) gaat er wat op achteruit omdat ze niet meer kunnen profiteren van astronomisch hoge HRA en andere "rijkeluisaftrekposten".

• Sissors
  • Niet online
Smuggler schreef op woensdag 24 september 2014 @ 15:17:
zijn er nog tegenstanders te vinden in dit topic? Als ik dit allemaal zo lees moeten we dit na de volgende verkiezingen invoeren.
Yep, ikke :P.

Al ben ik niet echt tegenstander, maar wel skeptisch. Ik heb sowieso mijn twijfels of nu de juiste tijd is om het in te voeren, ik denk dat alternatieven voor problemen die worden gezien niet worden bekeken en dat er wel erg met een roze bril naar de gevolgen wordt gekeken.

Ik denk wel dus dat het iets is om over na te denken, maar of het de oplossing is weet ik niet. Misschien is het gedeeltelijk invoeren ook een optie, al krijg je dan natuurlijk ook slechts gedeeltelijk de voordelen.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

En hoe zou je zoiets gedeeltelijk willen invoeren dan?

Er zijn nu tig verschillende inkomensgerelateerde regelingen. Bijstand, zorgtoeslag, huurtoeslag, AOW, WAO, WAjong, studiefinanciering sociaal leenstelsel, HRA, belastingvrije voet, verschillende belastingschijven en nog een heleboel meer obscure bijtellingen, aftrekposten en toeslagen. Het is zo ingewikkeld dat de gemiddelde belastingbetaler zich bijna gedwongen ziet om een accountant in de hand te nemen om zijn belastingaangifte voor hem te doen. Het risico op het maken van fouten door de belastingbetaler is zeer groot en door de overheid wordt dan zowat meteen aangenomen dat er moedwil in het spel is dus die gaan dan smijten met boetes in het ergste geval, met eisen om het te veel ontvangen bedrag onmiddellijk terug te betalen in het minst erge geval maar meestal kan de belastingbetaler in kwestie dat niet zomaar ophoesten. Om van gedrochten als de bijstand en de daarbij horende regels en paperassen en van onmenselijke instanties als het UWV nog maar niet te spreken...

Moet je alleen al eens bedenken hoe veel er bespaard wordt als de belastingbetaler voor zijn belastingaangifte alleen maar extra inkomsten hoeft aan te geven waarover nog geen voorbelasting is betaald? Want als je werknemer bent dan wordt je loon sowieso netto uitbetaald dus dat hoef je dan ook niet meer aan te geven. Er zijn geen inkomensafhankelijke toeslagen meer dus de belastingdienst hoeft ook helemaal niet zo strak meer bij te houden hoeveel iedereen exact verdient, wat ook de privacy van de burger sterk ten goede komt. Dus de enigen die nog belastingaangifte hoeven te doen zijn mensen die inkomsten hebben anders dan uit loondienst: ZZP-ers, freelancers en ondernemers bijvoorbeeld.

Iedereen valt altijd zo over fraude. In het voorgestelde systeem is toeslagfraude sowieso onmogelijk want er zijn geen toeslagen meer en de enige belastingfraude die nog mogelijk is is zwart werk.

Als je het gedeeltelijk wil invoeren dan maak je het alleen maar veel ingewikkelder in plaats van dat je het makkelijker maakt...

[ Voor 3% gewijzigd door Mx. Alba op 24-09-2014 16:41 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De vraag is wel of 900-1000€ zou volstaan.

• Sissors
  • Niet online
Mx. Alba schreef op woensdag 24 september 2014 @ 16:41:
En hoe zou je zoiets gedeeltelijk willen invoeren dan?
Bijvoorbeeld wel een standaard basisinkomen, maar daarnaast ook nog toeslagen. En uiteraard zie ik in dat je dan één van de voordelen van het basisinkomen (simpeler toeslagensysteem) mist, maar ik denk niet dat enkel een basisinkomen ooit geaccepteerd zal worden.

En voor de burger kan het natuurlijk al makkelijker worden als er meer automatisch voor je ingevuld en gedaan wordt. Dat is nu ook al bezig, waarbij je nu ook je spaargeld niet meer zelf hoeft in te vullen, maar al voor je is gedaan. De belastingschijven hoef je je als gewone burger ook niet druk over te maken.

Maar om maar wat nadelen te noemen als je het compleet invoert: De WAO'er krijgt datzelfde bestaansminimum als iemand die niet wil werken. Net als die alleenstaande moeder. Dat zijn dingen die je nooit erdoorheen krijgt. En laten we wel wezen, het basisinkomen is dan wel de ultieme vorm van vereenvoudiging, maar je kan ook in beperktere mate het vereenvoudigen, simpelweg door hoogtes van uitkeringen en belastingen aan te passen zodat bijvoorbeeld dingen als huur en zorgtoeslag overbodig worden.

Ander probleem wat ik zie is dat je een sociale onderklasse gaat creëren die compleet leeft van het geld van andere. Uiteraard dat bestaat nu ook wel, maar in theorie moeten ze iig solliciteren, en er is toch gemiddeld genomen wel het idee dat uitkering trekken nou niet heel goed is om te doen. Als je het normaal maakt waarbij complete wijken (ghettos) iedereen enkel een basisinkomen heeft, waarom zouden hun kinderen dan uberhaupt naar school gaan? Ze gaan net als alle generaties voor hun toch weer van het basisinkomen genieten.

[ Voor 41% gewijzigd door Sissors op 24-09-2014 16:55 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

begintmeta schreef op woensdag 24 september 2014 @ 16:45:
De vraag is wel of 900-1000€ zou volstaan.
Dat is nu ook ongeveer de hoogte van de bijstand. Het gaat er niet om dat je er comfortabel van kunt leven - het gaat erom dat je ervan kunt overleven. Je zou bijvoorbeeld kunnen gaan samenwonen met iemand of met meerdere mensen om te besparen op de gezamenlijke vaste lasten en dat kan dan ook gewoon ipv dat je wordt tegengehouden om dat de doen omdat je dan je bijstandsuitkering verliest. Met zo'n soepel systeem (want er worden immers totaal geen voorwaarden gesteld aan het basisinkomen) kan je van €900 - €1000 best leven hoor... En niets staat je in de weg om wat te gaan bijverdienen. Ook al was het maar een paar uur per week werken, het loont direct.
Sissors schreef op woensdag 24 september 2014 @ 16:50:
[...]

Bijvoorbeeld wel een standaard basisinkomen, maar daarnaast ook nog toeslagen. En uiteraard zie ik in dat je dan één van de voordelen van het basisinkomen (simpeler toeslagensysteem) mist, maar ik denk niet dat enkel een basisinkomen ooit geaccepteerd zal worden.
Maar dan moet je dus eerst een lager basisinkomen in gaan voeren. En daarnaast toch nog steeds toeslagen waardoor mensen die die toeslagen ontvangen er opeens veel op vooruit gaan, wat ze dan later weer wordt afgenomen als de toeslagen worden afgeschaft... Nee, dit moet echt in één keer gedaan worden. Clean cut.
En voor de burger kan het natuurlijk al makkelijker worden als er meer automatisch voor je ingevuld en gedaan wordt. Dat is nu ook al bezig, waarbij je nu ook je spaargeld niet meer zelf hoeft in te vullen, maar al voor je is gedaan. De belastingschijven hoef je je als gewone burger ook niet druk over te maken.
Het perverse van dat systeem is dat de belastingdienst het al voor je invult maar jij als belastingbetaler bent 100% verantwoordelijk voor wat je ondertekent. Uiteindelijk scheelt het dus niets want je bent nog steeds verplicht om alles te controleren... Als de belastingdienst een fout maakt in jouw vooringevulde aangifte en jij ziet dat niet dan ben jij daarvoor verantwoordelijk. 8)7
Maar om maar wat nadelen te noemen als je het compleet invoert: De WAO'er krijgt datzelfde bestaansminimum als iemand die niet wil werken. Net als die alleenstaande moeder. Dat zijn dingen die je nooit erdoorheen krijgt. En laten we wel wezen, het basisinkomen is dan wel de ultieme vorm van vereenvoudiging, maar je kan ook in beperktere mate het vereenvoudigen, simpelweg door hoogtes van uitkeringen en belastingen aan te passen zodat bijvoorbeeld dingen als huur en zorgtoeslag overbodig worden.
Voor mensen die echt niet kunnen werken, zoals die WAO'er, kan er best nog een uitzondering gemaakt worden met toch een toeslag op het basisinkomen. Maar weet je wat het leuke is? Als je een basisinkomen hebt dan kan je ook het minimumloon afschaffen. Als men te weinig betaalt dan komt er gewoon niemand werken. De markt kan dan dus eindelijk zijn werk doen. Een gehandicapte kan dan dus toch aan het werk voor een klein salaris als aanvulling op zijn basisinkomen. Je krijgt dan dus Amerikaanse situaties waar bij de Albert Heijn achter de kassa een mentaal gehandicapte staat die je boodschappen voor je inpakt. En stel dat Albert Heijn op een gegeven moment tegen die inpakker zegt "we gaan je nog maar €1 per uur betalen" dan kan hij gewoon zeggen "sorry maar dan stap ik lekker op". Hij heeft immers toch nog zijn basisinkomen.

En de alleenstaande moeder die nu van een uitkering leeft? Die kan best werken op tijden dat de kinderen naar school zijn. Dan verdient ze niet heel veel natuurlijk maar het is een aanvulling op het basisinkomen. Bovendien kan/kunnen de vader(s) van haar kinderen alimentatie betalen omdat ook zij dat basisinkomen hebben en dus geen excuus om niet te betalen voor hun koters.
Ander probleem wat ik zie is dat je een sociale onderklasse gaat creëren die compleet leeft van het geld van andere. Uiteraard dat bestaat nu ook wel, maar in theorie moeten ze iig solliciteren, en er is toch gemiddeld genomen wel het idee dat uitkering trekken nou niet heel goed is om te doen. Als je het normaal maakt waarbij complete wijken (ghettos) iedereen enkel een basisinkomen heeft, waarom zouden hun kinderen dan uberhaupt naar school gaan? Ze gaan net als alle generaties voor hun toch weer van het basisinkomen genieten.
Nu heb je een sociale onderklasse die compleet leeft van het geld van anderen en die erop ACHTERUIT gaat als ze wel gaan werken. Neem die achterstandswijken. Een groot gedeelte daar heeft geen baan en alleen een bijstandsuitkering. Straks zouden ze dan allemaal het basisinkomen hebben (meer dan bijstand) en geen enkele belemmering meer hebben om wel (wat) te gaan werken.

De reden waarom veel van die "beroepswerklozen" in hun situatie blijven hangen is omdat ze geen enkele (financiële) stimulans hebben om te gaan werken. Ze krijgen nu bijstand en allerlei toeslagen en kwijtscheldingen maar als ze gaan werken dan verliezen ze dat allemaal. Dus dan werken ze misschien 40 uur per week maar ze gaan er per maand netto misschien €100 op vooruit. Zou jij 40 uur per week werken voor €100 per maand? Ik niet. Met het basisinkomen kunnen ze 40 uur per week werken voor €800 per maand waardoor ze in totaal €1800 netto te besteden hebben. Die sociale onderklasse is wel arm, maar niet dom. Ze worden alleen nu door het systeem tegengewerkt, beperkt, betutteld, onmenselijk behandeld; in een basisinkomen + vlaktaks systeem zijn ze vrij om te doen en te laten wat ze willen.

• Smuggler

Smuggler

Sissors schreef op woensdag 24 september 2014 @ 16:50:
[...]

De toeslagen zijn ook een gedrocht, zorg toeslag kan ik nog enigzins inkomen maar dat kan ook op een andere manier geheven worden. De huurtoeslag werkt bijna letterlijk zo:
Als jij niks verdient dan kosten alle woningen tussen de 400 en 700 euro voor jou 350 euro. voor mensen onder de 23 hetzelfde maar dan afgerond naar 200 euro. Als mensen groter en luxer willen wonen, laat ze erdan ook voor betalen. ook als je een minimaal inkomen hebt.
ook al wordt alles automatisch ingevuld, mijn moeder snapt er helemaal niks van.
Maar om maar wat nadelen te noemen als je het compleet invoert: De WAO'er krijgt datzelfde bestaansminimum als iemand die niet wil werken. Net als die alleenstaande moeder. Dat zijn dingen die je nooit erdoorheen krijgt.
arbeidsongeschikten krijgen nu iets meer dan het minimum, maar als je nu probeert om als arbeidsongeschikte werk te vinden dan heb je en probleem want dan ben je niet meer arbeidsongeschikt.
Ik vindt dit trouwens het sterkste argument in je verhaal, tijd om dat gewoon mee te verzekeren als je aan het werk bent?
Wellicht heeft een alleenstaande moeder meer nodig maar geef dat kind dan een basisinkomen, dan is dat meteen geregisteerd voor als hij 18 wordt.
En laten we wel wezen, het basisinkomen is dan wel de ultieme vorm van vereenvoudiging, maar je kan ook in beperktere mate het vereenvoudigen, simpelweg door hoogtes van uitkeringen en belastingen aan te passen zodat bijvoorbeeld dingen als huur en zorgtoeslag overbodig worden.
Waarom halve stappen maken als je ook de ultieme stap kan maken, door al die halve maatregelen zitten we nu met dit systeem.
Dat boeit mij al werkende weinig. met een beetje werken kan je alleen maar rijker worden. kan je bijvoorbeeld met een Mercedes door de buurt heen rijden als dat het enige is dat je interesseert.
dus elke 4 jaar een nieuwe Mercedes kosten: 10.000 euro per jaar. Om dat te kunnen betalen zal die persoon toch 20.000 euro moeten verdienen. levert het rijk 10.000 op en de persoon 10.000 op. vervolgens betaald hij bpm en wegenbelasting. en is hij voor de staat ondertussen kosten neutraal. ondertussen heeft de garage weer een klant erbij en is het geld weer aan het rollen in de economie.

profiteurs houd je in elk systeem, maar laat het nu geen geld kosten om ze te straffen.

[ Voor 6% gewijzigd door Smuggler op 24-09-2014 19:16 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Mx. Alba schreef op woensdag 24 september 2014 @ 19:00:
...
Dat is nu ook ongeveer de hoogte van de bijstand. Het gaat er niet om dat je er comfortabel van kunt leven - het gaat erom dat je ervan kunt overleven. ...
Het lijkt me wel zinvol om na te gaan of inderdaad iedereen (dus ook bijvoorbeeld zieken etc) kan overleven van 900-1000€. Zo niet kom je toch weer in een toeslagensysteem (eventueel) in natura terecht, iets wat je als ik je posts goed begrijp zou willen voorkomen.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Een zieke heeft toch een ziektekostenverzekering? ;)

Er zullen inderdaad aan die kant wellicht wel mensen zijn die geld krijgen van speciale regelingen maar die regelingen kunnen in eerste instantie blijven bestaan. Er is dan ook heel veel manpower over bij gemeentes en overheid om die speciale gevallen goed te volgen en maatwerk te leveren; mits ze daar de vrijheid voor krijgen natuurlijk...

[ Voor 76% gewijzigd door Mx. Alba op 24-09-2014 19:20 ]

• Sissors
  • Niet online
Mx. Alba schreef op woensdag 24 september 2014 @ 19:00:
[...]

Nee, dit moet echt in één keer gedaan worden. Clean cut.
Voor mensen die echt niet kunnen werken, zoals die WAO'er, kan er best nog een uitzondering gemaakt worden met toch een toeslag op het basisinkomen.
Tada, en we zijn weer terug bij af ;).

Wat verder hier genoemd werd, de terugslag als je gaat werken, dat bedoelde ik dus met gedeeltelijk basis inkomen, waarbij je wel basisinkomen + vlaktax zou hebben, maar ook nog toeslagen.

Je krijgt het nooit erdoorheen bij de bevolking om geen uitzonderingen te hebben. Als dat basisinkomen net het minimum is om mee te overleven, dan ga je zieken enkel dat geven? En zo kan je er eentje bij maken voor zo ongeveer elke andere subsidie. Er zijn wat uitzonderingen, zoals zorgtoeslag, huurtoeslag, etc. Want dat zijn algemene dingen die iedereen heeft wat gewoon gecompenseerd met de uitkering/belastingen kan worden (waarbij in het geval van huurtoeslag het natuurlijk nog wel gebalanceerd moet worden tov kopen).

Maar alle dingen met arbeidsongeschikten, ouderen, alleenstaande moeders, cavia's en andere 'zielige' groepen, die kan je nooit afschaffen. Gedeeltelijk imo terecht, gedeeltelijk onterecht. Maar uiteindelijk zijn ze er niet omdat het zo leuk is ze te hebben, maar omdat de burger vindt dat die mensen speciale aandacht verdienen.

• rty
  • Registratie: November 2011
  • Niet online

rty

Je zou het basisinkomen ook kunnen doortrekken. Iedereen zorgverzekering, het is namelijk toch al verplicht. Gratis openbaar vervoer, grootste inkomen van de vervoersbedrijven zijn al (indirecte) subsidies.

Het belangrijkste punt voor mij, geen uitzonderingen. In geen enkel geval extra toeslagen. Ben je een speciaal geval die het nodig heeft, pech gehad. Het basisinkomen moet dus echt voldoende zijn voor iedereen. Niet voldoende voor de massa, maar voor iedereen.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ho wacht dan zijn we niet terug bij af. WAO is dan een keuze. Als jij zegt dat je niet KAN werken en ook niet rond kunt komen van het basisinkomen, dan mag je daar natuurlijk ook wel wat voor doen door te bewijzen dat dat echt zo is.

Het aantal mensen dat met zo'n situatie te maken krijgt is dan alleen veel lager dan nu het geval is. Liever zou ik geen uitzondering maken voor WAO, trouwens, maar als ik me niet vergis is de WAO afhankelijk van de hoogte van het loon dat je in het verleden hebt verdiend en dat kan dus helaas niet opgevangen worden door alleen het basisinkomen.

Ouderen? De AOW kan afgeschaft worden want ook ouderen krijgen dat basisinkomen. Geen AOW-gaten meer voor dezen en genen. Pensioenen blijven gewoon bestaan want die zijn nu ook al een aanvulling op de AOW dus zijn dan een aanvulling op het basisinkomen. Maar ze kunnen netto uitbetaald worden ipv bruto.

De WW zal ook blijven bestaan want die voorziet enige tijd na het verliezen van je werk in een (deel van) je voormalig inkomen.

Maar zie je niet in dat heel veel draconische regelingen hiermee in één keer van de tafel worden geveegd? Alleen al dat de bijstand en het sociale leenstelsel de prullenbak in kunnen is een enorme stap voorwaarts.

• Sissors
  • Niet online
Ik zie wel de voordelen, maar er zijn ook nadelen, en ik vind dat mensen die nadelen hier veel te makkelijk wegstrepen. Al die extra regeltjes zijn nodig omdat al dan niet terecht half Nederland in protest komt wanneer een 'zwakke' groep er 0.1% op achteruit zou gaan. Waarom bestaat de WAO (of WIA) nu als er ook bijstand is? Omdat mensen vinden dat het niet eerlijk is die hetzelfde te geven.

En volgend probleem, hoe doe je dat met buitenlanders?

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Maar de WAO (WIA) blijft gewoon bestaan omdat dat een percentage is van je laatstverdiende loon. Je loon ontving je bovenop je basisinkomen dus je WAO (WIA) ontvang je ook bovenop je basisinkomen. Je hoeft die regeling eigenlijk helemaal niet aan te passen.

Buitenlanders, dat is inderdaad een probleem. Een buitenlander zal zich eerst in een Nederlandse gemeente moeten vestigen en werk hebben. Als hij dat werk verliest, behoudt hij het basisinkomen met in aanvulling daarop eventueel een WW-uitkering afhankelijk van de regels voor WW-uitkering zoals die nu ook bestaan.

Maar vergeet niet dat het basisinkomen niet meer is dan bijstand + allerlei toeslagen die die buitenlanders dan anders ook zouden ontvangen, die werkloze buitenlanders kosten de staat dus niet meer dan ze nu kosten. Maar de overheadkosten ervan zijn veel lager, alleen daarom is het al zeer interessant...

En een buitenlander die hier komt en geen werk kan vinden? Tja, die moet maar een uitkering aanvragen in zijn land van herkomst; zoals dat nu ook gaat. Of hier gewoon niet komen of terug gaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Mx. Alba op 24-09-2014 20:37 ]

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

thewizard2006 schreef op woensdag 24 september 2014 @ 15:32:
[...]

Dat is nog maar de vraag (of mensen gestimuleerd worden om wat te doen). Dat kan je alleen bereiken als dat basisinkomen lager is dan wat je nu aan sociaal geld krijgt. Waarom zouden mensen ineens wel extra willen verdienen als ze gewoon een basisinkomen hebben zonder er iets voor hoeven te doen. Dat bereik je voor die specifieke groep (want dat is het, het is bedacht voor een specifieke groep) dan alleen als het basisinkomen en het minimum is (en wellicht dus lager dan een uitkering nu). En dat is nou ook weer niet de bedoeling van het plan...
Een deel zal inderdaad niet kunnen of willen gaan werken, maar juist omdat werken nooit meer leidt tot afstraffing (vervallen toeslagen of uitkeringsrechten), kan het uit om te werken, zelfs al is het maar een uurtje in de week: je ziet direct resultaat, ipv dat je maar moet afwachten wat het uiteindelijke resultaat is.

Als jij dus graag mooie kaarten van theezakjes wil maken, mag je daarmee een leuk centje verdienen als je dat lukt - na belasting is alles extra. Dat is nu niet het geval.

Ik heb al eens uitgerekend dat als een bijstandmoeder voor 6 maanden een baan krijgt van € 1.600 netto, zij er over 5 jaar gerekend € 5.000 op achteruit gaat. Dat zul je bij het basisinkomen nooit hebben.
defiant schreef op woensdag 24 september 2014 @ 16:01:
Als er steeds minder mensen werken komen er ook minder belastinginkomsten binnen waardoor de bekostiging van het basisinkomen wordt bemoeilijkt, tevens zal het bedrijfsleven die bekostiging in huidige vorm niet snel over kunnen nemen, aangezien die te maken hebben met concurrentie waardoor marges worden gedrukt. Uiteindelijk zal de economie hierdoor waarschijnlijk gaan stagneren of krimpen.

Bij significante technologische werkeloosheid zal er dus een ander economisch model moeten worden verzonnen, tenminste, als je bovenstaande wilt voorkomen.
Inkomstenbelasting kan al lang niet meer de kosten van de sociale zekerheid dragen: die belastingen komen dus uit een andere bron (BTW, overdrachtsbelasting, accijncen en een van de 50 andere belastingsoorten).
Rannasha schreef op woensdag 24 september 2014 @ 16:10:
De vraag is of het wenselijk is dat de keuze bestaat om simpelweg niets te gaan doen. Naar mijn idee niet echt. In een samenleving zou iedereen die dat kan een steentje bij moeten te dragen.

Ik vraag me dan ook af of de steun voor het basisinkomen niet enigszins misplaatst is en vooral voortkomt uit het feit dat het huidige bijstands-systeem zo ingewikkeld en af en toe oneerlijk is. Het is natuurlijk absurd dat iemand die vanuit de bijstand gaat werken (eventueel part time) er netto op achteruit gaat. En het hele oerwoud en belastingen en toeslagen verdient ook geen schoonheidsprijs.

Maar hoewel het afschaffen van die hele meuk en vervangen door een basisinkomen een elegante oplossing lijkt, zou je eigenlijk het huidige bijstands- en toeslagenstelsel moeten aanpakken.

Dat er een keuze is om niet te werken, terwijl er wel werk is, voor iemand die in staat is om te werken, lijkt mij een vrij onwenselijk bijeffect van het basisinkomen. Als er structureel minder werk is dan arbeiders, bijvoorbeeld door technologische ontwikkelingen, dan zie ik er meer in om de standaard werkweek in te korten, zodat de beschikbare hoeveelheid werk onder de volledige arbeidsgeschikte populatie verdeeld kan worden.
Waarom? Welke werkgever wil een werknemer die eigenlijk niet zou willen werken? Geen enkele toch? Bij basisinkomen blijven deze mensen uit de arbeidsmarkt, zodat er enkel nog maar gemotiveerde medewerkers zijn (ja, ik snap dat dat iets kort door de bocht is).
En het inkorten van de werkweek leidt ook tot het verlagen van het inkomen. Zeker aan de onderkant van de loonschalen betekent dat dat ook zij een beroep zullen moeten gaan doen op aanvullingen, wat weer gemonitord moet worden door het UWV/de Sociale dienst etc. wat weer tot verhoging van de kosten leidt.

Of wil je dat de werkweek verkort wordt zonder dat het inkomen verlaagd wordt? Dan rijzen de arbeidskosten en dus productiekosten weer de pan uit met alle gevolgen van dien.

Alternatief is dat mensen die graag toch op het minimum willen zitten, dan maar 2 baantjes gaan nemen - waardoor die extra arbeidsplaatsen die je gecreëerd hebt door arbeidstijdverkorting weer teniet gedaan wordt.

Wat betreft clean cut en werknemersverzekeringen: laat dat ook écht verzekeringen zijn. Bij een verzekeraar, niet bij de overheid. Je kunt je dus vrijwillig verzekeren tegen werkloosheid of verlies van inkomen door arbeidsongeschiktheid. Daar hebben we geen overheid voor nodig als we een basis-inkomen hebben. WW en WAO in zijn huidige vorm moet (uiteindelijk) afgeschaft worden (UWV, sollicitatieplicht etc.). Want zeg nou zelf, je kunt prima zelf bepalen of je een deel van je inkomen wil afdragen voor een vrijwillige WW- of WAO-verzekering - en samen met de verzekeraar kun je ook prima de voorwaarden voor die verzekering vaststellen. Geen keuring meer door een bedrijfsarts of UWV-arts, geen gesteggel meer over "U kunt werken" vs "Nee, ik kan niet werken". Bovendien weet je (net als nu) precies waar je recht op hebt, en kun je dat risico dus incalculeren. Als jij geen geld wil afdragen voor een langdurige WAO-verzekering, hou je meer over, maar weet je dus dat als je langdurig ziek wordt, je echt terugvalt naar het basisinkomen - en dat is voldoende (nee, misschien niet voor de levensstijl die je er tegen die tijd op na houdt, maar dat is een kwestie van aanpassen - die keuze heb je nou eenmaal gemaakt).

Want zeg nou zelf, wat is eerlijker: als jij, vanuit je school, arbeidsongeschikt wordt, dan ontvang je tot aan je WAO € 900 en kun je nooit hoger komen dan dit bijstandsniveau. Maar, als je net een half jaar werkt, en een leuk startsalaris had van € 2.500, dan ontvang je tot aan je pensioen 70% van dat bedrag. Ja, dat is solidariteit, maar tegelijkertijd vind ik het eigenlijk ook wel krom. Waarom niet deze rechten opbouwen, net als je pensioen? Ik weet zeker dat er genoeg verzekeraars zijn die hierop in willen springen.

Wat betreft ziektegerelateerde kosten, zou je wel een uitzondering kunnen maken. Maar dan spreek je ook niet over uitkering of toeslag, maar over daadwerkelijke vergoeding van gemaakte kosten die een gezond iemand niet zou hebben. Het gaat er nl. niet om dat die zieke meer moet krijgen dan een gezonde, maar dat hij evenveel te besteden heeft: lees: zijn extra kosten worden vergoed. Zeker als dat nog de enige controle is die de overheid hoeft uit te voeren, dan maak je al zo gigantisch veel minder kosten.

Wat betreft buitenlanders: de EU staat al toe dat er eisen gesteld worden aan buitenlanders die zich hier vestigen en niet in hun eigen onderhoud kunnen voorzien. Dat is nu al zo: er mag hen een bijstanduitkering geweigerd worden want zij vallen primair onder de verantwoordelijkheid van de regering van hun eigen land. Dat zal met een basisinkomen niet anders zijn.

Overigens is de verwachting juist dat Nederland minder aantrekkelijk wordt voor (met name laaggeschoolde) buitenlandse werknemers: het minimumsalaris kan worden afgeschaft, want loon komt bovenop het basisinkomen, wat de buitenlandse werknemers niet krijgen. En als blijkt dat wij Nederlanders toch die baantjes niet willen, zal er vanzelf een marktconform salaris vastgesteld worden, waarbij de vraag en het aanbod elkaar een keer echt kan ontmoeten.

Interessant leesvoer: http://basisinkomen.nl/wp/ Daar worden ook een paar (ok, kleine) politieke partijen genoemd die vóór het basisinkomen zijn.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1 ... 12 ... 34 Laatste

Dit topic is gesloten.