@Snowwie:
None taken.
Kijkend naar je opleidingsniveau op je profiel, heb jij op het MBO gezeten. Je komt het MBO niet op zonder een papiertje van een lager onderwijs (mavo / lbo / vmbo). Dat heb ik nooit afgemaakt.
Ik ben op m'n 15de als vakantiekracht gaan werken, en ik spijbelde zelfs om te gaan werken. Na de mavo ben ik naar het KMBO gegaan, om daar een certificaat / diploma te halen en door te stromen het MBO in. Maar ook het KMBO niet afgemaakt (was niet uitdagend genoeg voor me).
M'n eerste baan was dus van m'n 15'de tot ik ontslagen werd toen ik 29 was (en ja, dat was m'n eigen schuld). Door de de jaren heen intern leuke stappen gemaakt, wat ik ook weer terug zag in m'n salaris.
Volgende baan ging ik 550 euro bruto minder verdienen, ik moest mezelf wel weer even bewijzen, maar ik zat in nog geen half jaar tijd zo goed als op m'n oude salaris.
Ik ben het levende bewijs dat je met een juist mentaliteit en instelling totaal niet als ongeschoolde onder hoef te doen aan iemand met MBO, die vervolgens alles maar te veel vind en ook de hele dag het liefst de kantjes er af loopt. Opleiding zegt daar totaal niks over.
Ja, ik werk hard en veel (10 uur overwerk per week is peanuts), en daardoor tik ik zo goed als modaal aan. Als je ziek wordt, krijg je 70% van je maandloon (althans, dan mag een WG doen). En dan mis ik dus ook die overuren, waar ik op 52% zat. En ja, doet voel je direct.
Waar jij spreekt over de instelling van: dat is niet motiverend, bla, bla, dat is maar net hoe je eigen mentaliteit is.
Dus ja, ik ben dan heel erg hard tegen de mensen die verdommen om te gaan werken, want ze willen gewoon zo min mogelijk doen, en zo veel mogelijk krijgen. Als ik dus thuiskom na een lange dag fysiek hard werken met overwerk, vind ik het niet zo tof als er tot diep in de nacht boven me dusdanig geleefd wordt dat ik er overlast van krijg.
Tuurlijk, ik kan ook kiezen om minder te gaan werken, en dus minder te gaan verdienen. Dan krijg ik ook lekker toeslagen. Toen ik in 2006 m'n baan kwijtraakte heb ik niet eens een WW uitkering aangevraagd. Ik ga toch gvd niet lopen bedelen bij de overheid, daar voel ik me echt te goed voor.
Kijk, mijn welvaart is helemaal zelfstandig bij elkaar gewerkt. En dan baal ik er soms echt gigantisch van als ik zie dat m'n buurman met een instelling van: Ik ga toch niet werken als ik het kan krijgen en er prima van kan leven. Vervolgens elke dag uitslapen, en tot laat in de uurtjes feesten. Opzich niets mis mee, maar op een hok vol visite met hoge hakken op een laminaat vloer is niet fijn om er onder te wonen.
Ik heb vanwege m'n harde werken, en lange uren, en met buren waarbij je al zoiets hebt van: Hallo remie, je woont in een flat met 112 woningen. Heb je nu echt zo'n plaat voor je kop dat je denkt dat je de enige bent die daar woont?
Dan gun ik mezelf wel wat meer dan zo'n figuur. Ik kan me het duurste van het duurste BBQ-vlees veroorloven, maar vervolgens mag ik niet BBQ'en op het balkon. Ik kan een normaal rijtjeshuis betalen, ik kom er niet in.
Dus ja, waarom moet ik als harde werker de overlast maar voor lief nemen? Dat 'tuig' veranderd toch niet van instelling. Laat die figuren maar lekker bij elkaar zitten, en elkaar tot last zijn. Dan woon ik echt liever tussen een ander slag volk.
Als ik minder ga werken, heb ik automatisch ook meer last van dat die flodder-figuren. En nee, het is echt niet fijn als je liever niet thuis bent. Als je dan uberhaupt nog van 'thuis' kan praten. Genot is er simpelweg niet bij.
Dus ja, ik ben best wel hard in dit topic als ik zie dan men graag 10-12 uur wil werken en de bijstand willen overstijgen onder het motto van: motiveer mensen. Zolang men niet ziet trots te kunnen zijn als ze minder hoeven te bedelen, dan verwacht ik daar bar weinig van. Ik had een collega die ik moest opleiden, en die stond notabene met z'n handen in z'n zakken te kijken wat ik deed.
Lege pallet pakken? Meneer loopt eerst een pallet-wagen te zoeken, en komt wandelend met een pallet aan. Dat duurde een kwartier

. Die was vast bang om te bukken denk ik. Maar om een pallet 15 meter te verplaatsen (een lege he) heb je toch geen kwartier nodig. Met zo'n instelling blijf je onderaan de ladder plakken.
Vrijdagmiddag toen die z'n contract tekende: "Zo, dan gaan we maandag lekker knallen". Nou, dan was er vast in z'n bovenkamer een bom afgegaan ofzo, dikke stront door een koffiefilter gaat nog sneller.
En vervolgens maar klagen en klagen en klagen.. Tjah.. kijk eens lekker naar jezelf..
[/preek]