Als eerste, excuus voor de mega-post, het onderwerp gaat me aan 't hart en ik zag nogal wat berichten waarop ik wilde reageren

dusty schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 03:10:
Ik denk dat iedereen wel een bijstands uittrekker kent die in de bijstand zit maar ondertussen wel vrolijk (zwart) bij klust..En de meeste mensen zullen ook wel andere mensen kennen die in de bijstand zitten waarvan men denkt dat als men echt zou willen dat ze wel werk zouden kunnen vinden.
Is dat ook werkelijk zo? Nou ken ik uberhaubt geen mensen meer in de bijstand, maar ik kende ook vroeger weinig mensen die echt significant zwart bijklussen (een huismoeder die 'n paar uur in de week schoonmaakt of oppast, of 'n klusser die af en toe 'n klusje voor 'n vriend doet vind ik nauwelijks fraude, vaak levert het doorgeven van je verdiensten meer ellende op dan dat je er wat aan hebt). De meeste "fraude" die tegenwoordig gepleegd wordt, is mensen die werken - en vergeten dat op te geven bij de bijstand, of waarbij dat misgegaan is, om welke reden dan ook. Of mensen die "illegaal" samenwonen.
Maar goed, heb je wel 'ns meegekregen hoeveel er wordt uitgegeven aan fraudebestrijding (heel mooi genoemd "rechtmatigheidsonderzoek") en hoeveel er daadwerkelijk gefraudeerd wordt? Een van de meest vreemde dingen vind ik nog steeds dat het
aantal uitkeringsgerechtigden (WAO/WIA/WWB/Wajong) al bijna 30 jaar hetzelfde is, dat de uitkeringshoogte nauwelijks gestegen is, maar dat de totale kosten van de sociale zekerheid wel de pan uitrijzen. Hoe komt dat dan? Doordat er steeds meer mensen zich (betaald) bezig houden met uitkeringsgerechtigden.
En om nog 'n leuke te noemen, die ik veel vaker in m'n omgeving tegenkom tegenwoordig: faillissementsfraude. Dat kost ons miljarden.
Geschat wordt dat in Nederland bij ruim 30% van de faillissementen sprake is van fraude, in principe kan de curator dan ingrijpen, maar in meer dan 70% van de gevallen waarin de curator vermoedt dat er sprake is van fraude doet hij niets omdat er naar mening van de curator te weinig te halen valt.
Kijk ook maar eens Zembla over faillissementsfraude. Ik vind het altijd zo'n onderbuikgevoel om wel de uitkeringsgerechtigde als "slecht" af te schilderen omdat hij voor 800 pm "fraudeert", maar de ondernemer die voor tonnen of meer fraudeert ongemoeid te laten.
Even een moraliteits-vraag:
Stel, je bent werkgever, en je kan, tegen lage kosten, 'n bijstandsgerechtigde in dienst nemen, maar je weet dat het eigenlijk iemand is die niet wil werken. Maar goed, je vind dat iedereen moet werken. Neem je 'm dan in dienst of zadel je anderen met 't probleem op?
Als je 'm niet in dienst wil nemen, dan draag je dus eigenlijk bij aan het probleem. Ergens is niet-willen werken gelijk aan niet-kunnen werken: er is niemand die hem in dienst wil hebben (en houden).
NMe schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 14:10:
Op een compleet andere schaal. Als je gekort wordt in de bijstand kun je verhuizen naar een goedkoper pand, zelfs met urgentie. Als de HRA van vandaag op morgen afgeschaft zou worden of zelfs wanneer er rustig aan afgebouwd wordt, dan moeten huizen goedkoper worden om betaalbaar te blijven terwijl de hypotheken die al bestaan dezelfde waarde houden. Waarbij je dus enerzijds het probleem krijgt dat mensen hun hypotheek niet meer kunnen betalen omdat de kosten per maand te hoog worden, en anderzijds komen ze niet meer van hun huis af voor de resterende kosten van hun hypotheek omdat het huis te veel in waarde is gedaald. Er gaan daar mensen voor tienduizenden euro's het schip in.
Als de HRA afgeschaft wordt, en je kan je huis niet meer betalen, dan kun je daarvoor bijstand (woonlastentoeslag) krijgen (soms in de vorm van een lening), en dan krijg je ook urgentie voor een huurwoning. En ja, dan gaan ze voor tienduizenden euro's het schip in. Afhankelijk van de woonduur vind ik dat nog rechtvaardig ook: we weten al jaren dat er wat gedaan moet worden aan de HRA - als je dan 'n woning koopt afhankelijk van diezelfde HRA, dan ben je dom geweest, en wie z'n kont brand... En ja, ik ga er ook tienduizenden euro's op achteruit als de HRA wordt afgeschaft, maar 'k heb dat risico ingecalculeerd.
SmartDoDo schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 14:31:
Wie zegt dat het een hele kleine minderheid is? Als jij daar cijfers over hebt dan zie ik ze graag

In ieder geval kan ik op basis van mijn eigen ervaringen voor mezelf stellen dat mensen vaak meer kunnen dan ze zelf aan de buitenwereld doen geloven. En daar is imo winst mee te behalen in de zin dat er minder uitkeringen verstrekt zouden moeten worden.
Verstrekte uitkeringen:
197730 alleenstaanden * € 900 * 12 mnd = € 2135484000 netto
79020 alleenstaande ouders * € 1200 * 12 mnd = € 1137888000 netto
40420 gezinnen * € 1300 * 12 mnd = € 630552000 netto
En dan ga ik er even van uit dat alle uitkeringen volledige uitkeringen zijn: het is ook mogelijk dat iemand maar 'n deel van z'n norm van € 900/€ 1200/€ 1300 krijgt én ik neem niet mee dat fraude bruto wordt teruggevorderd..Totaal is er € verstrekt aan bijstand. In totaal is er
53 miljoen gefraudeerd in de bijstand. Dat is minder dan 2% van het totaal verstrekte bedrag aan bijstand (om precies te zijn 1,36%), als je dat gaat corrigeren voor bruto-netto wordt dat zelfs nog lager. Is dat een rechtvaardiging om zo rigoreus te snijden in de bijstandsvoorzieningen?
Durf je dan nog steeds te stellen dat er zoveel gefraudeerd wordt in de bijstand?
En je kunt wel stellen dat er veel meer gefraudeerd wordt dat niet ontdekt wordt, maar dat is 100% onderbuikgepraat. Je weet het niet, je kunt het niet aantonen, je kunt er niets mee. Ik weet wel dat het toezicht tegenwoordig zo groot is, dat het vrijwel ondoenlijk is om daadwerkelijk op grote schaal te frauderen, afgezien van samenwoningsfraude (wat ook maar 'n noemer is: als je 2 huizen hebt maar tevaak bij elkaar slaapt, woon je ook samen - vinden ze). Een verkeerde aanvraag als fraude bestempelen is natuurlijk helemaal van de zotte.
NMe schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 15:01:
Er worden geen regelingen afgesloten, de voorwaarden worden veranderd. Iemand die een thuiswonend kind heeft met een fulltime baan kan ook overleven zonder bijstand. En ja, ik weet dat dat bijzonder lullig is voor dat 18-jarige kind dat aan het sparen is om op zichzelf te kunnen gaan wonen, maar er moet toch ergens een grens getrokken worden.
Daar kan ik 't an sich wel mee eens zijn, maar waar eerst mensen van € 2100 (of meer) moesten rondkomen, moeten ze plotsklaps van € 1300 rondkomen. Dat verschil vind ik ronduit schandalig en onoverkomelijk - wellicht nog ergen dan het plotsklaps afschaffen van de HRA: ja, je blijft dan met een restschuld zitten, maar je inkomen is niet gedaald en voor schulden is 'n oplossing (regeling of WSNP). Voor afhankelijkheid van de bijstand niet - als je niet kunt werken, heb je geen mogelijkheid je inkomen te vergroten.
NMe schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 16:24:
Ik praatte nog steeds in jouw analogie en had het niet alleen over gezinnen. Ik had het voornamelijk over bedrijven. Die vertrekken wel naar het buitenland en nemen hun banen met zich mee, met alle gevolgen van dien.
Ik denk niet dat bedrijven naar het buitenland vertrekken als de HRA aan banden wordt gelegd of de bijstand niet wordt gekort, waarop baseer jij dat?
De schaal waarop mensen gedupeerd worden is uit verhouding. Met de HRA verkeerd aanpakken dupeer je mensen in één klap voor tienduizenden euro's, en dan niet alleen mensen met een "foute" hypotheek. Door de bijstand op deze manier aan te pakken dupeer je alleen enkele grensgevallen en voor veel lagere bedragen.
Zie hierboven: het is veel pijnlijker om geen eten meer te kunnen kopen of de huur niet meer te kunnen betalen, of je kind op straat te moeten zetten..., dan om een schuldregeling in te moeten.
Nee, en daarom is er ook goed gekeken hoe en waar er gesneden kon worden. Veruit het grootste deel van de bijstandsgerechtigden zal hier geen last van ondervinden.
Oftewel, als er een kleine groep Nederlands ver onder de armoedegrens komt te leven, mag dat omdat de groep toch maar klein is.... argh...
Het gaat er nl. bij mij niet in dat nu het absoluut sociaal minimum plotsklaps met minimaal € 800 kan dalen, dat is gewoon godsonmogelijk. Als we nu vinden dat 3 mensen minimaal € 2100 nodig hebben om van te leven, bestaat het gewoon niet dat die mensen na 1-1-2012 ineens € 800 kunnen besparen. Dan is OF nu die norm veel en veel te hoog (en dat is 'ie niet, afgelopen jaren is er al genoeg gesneden), OF ze proberen maar wat.