H!GHGuY schreef op zondag 26 april 2015 @ 20:38:
[...]
Dus iemand die 1500 netto verdient en iets koopt betaalt evenveel taks als iemand die 10000 netto verdient. Als je dat terugrekent in totale belastingdruk (of gewoon als vorm van inkomstenbelasting verrekent) dan krijg je vlaktaks.
Zelfs dat zou niet zo'n punt zijn icm een basisinkomen..
Het enige waar (bij gelijke BTW tarieven) het verschil zit is dat iemand die 10000 verdiend meer kan kopen en uiteindelijk meer BTW zal afdragen. Gelukkig en tegelijk helaas, zal de meestverdienende meer kunnen sparen dan de andere, waardoor de totale belastingdruk eigenlijk wat scheef staat.
Eigenlijk zou je een aantal BTW categorieën moeten hebben om het eerlijk uit te bouwen (van basis -> comfort -> luxe) maar dat is zo complex dat het afhouden bij de bron (inkomsten) gewoon makkelijker en eerlijker is.
Uit je eerdere reacties denk ik trouwens dat je BTW niet goed begrijpt.
BTW is belasting op de toegevoegde waarde:
Ik koop grondstoffen voor e100, doe er een bewerking op en verkoop voor e150. Bij een BTW van 20%, betaalt ik dan e10, want: (150-100) is de toegevoegde waarde, waarop ik 20% betaal.
Het systeem werkt dus min of meer al zoals je zegt.
Trouwens is elke vorm van uitzonderingen en regelneverij extra complexiteit die ook gecontroleerd moet worden. Je zou bijna kunnen zeggen dat elke complexiteit in het systeem een toevoeging van X controleren ambtenaren behoeft.
Het werkt juist totaal niet zoals ik zeg. Wat ik eigenlijk zeg is dat je de T van BTW weg zou moeten gooien. Niks toegevoegde waarde: gewoon lekker betalen over de waarde en alleen bij goederen. Tamelijk eenvoudig ook, eenvoudiger dan het huidige systeem waar je BTW als bedrijf terug kan vragen en mee kan rommelen. (er zijn zelfs bedrijven die goederen op een carrousel door heel Europa zetten en overal BTW terugvragen, zuivere winst en keiharde fraude!)
[...]
Ik denk dat dit nogal simplistisch is. Zo wordt er geen BTW op iets copyrightable gehoffen of op elke vorm van digitaal werk. Het is immers een dienst.
Klopt, nu vraag ik me ook af of de gemiddelde liberaal veel heil ziet in het hele concept van auteursrecht. Hoe kan je, buiten plagiaat (wat nota bene niet eens verboden is atm) ooit intellectueel eigendom "stelen"?
Dan heb je de keuze tussen de "vrijheid" om anderen te beperken in het gebruik van jouw ideeën/creaties of de "vrijheid" om de ideeën/creaties van anderen zonder beperking te mogen gebruiken. Ik denk dat een liberaal dan richting dat laatste gaat, want auteursrecht is overheidsbemoeienis.
Tegelijk zal het hele economisch systeem veranderen en krijg je end-to-end productie waarbij elke tussenstap ingehuurd wordt als dienst:
- iemand verkoopt de dienst om kaviaar te halen
- een ander verkoopt de dienst om die te reinigen en in te potten
- het bedrijf zelf doet distributie en groothandel.
Dan heb je dus 1 maal BTW van groot->kleinhandel.
Zo'n systeem werkt mega-bedrijven gewoon in de hand.
Uiteraard kan je niet alles maar verkopen als "dienst", als jij het eigendom verkrijgt over iets mag je dokken.
De eis zou dan eenvoudigweg moeten zijn dat een eventuele bijbehorende dienst altijd optioneel is. Stel de fietsenmaker zet een nieuwe fietsbel op je fiets. Dan zal jij eigenaar worden van.. de fietsbel en daar mag je dan BTW over betalen. De arbeid om 'm erop te zetten is een dienst en mag dan vrijgesteld zijn. Voorwaarde is dan dus dat je de fietsbel ook
zonder dienst af mag nemen. De fietsenmaker mag dan wel "slim" de fietsbel voor 1 cent op de bon zetten, maar dan moet ie fietsbellen ook zonder plaatsing voor een cent leveren. (in ieder systeem, ook het huidige, valt te frauderen)
Kan je nog dubben over details - bijvoorbeeld dat wanneer het product wat erin gaat en wat eruit gaat identiek/onbewerkt is (dozenschuivers, groothandels, misschien zelfs winkels) je geen "BTW" hoeft te betalen. (er is ook geen toegevoegde waarde) De winkel en groothandel betalen natuurlijk wel BTW over b.v. aanschaf van het pand (in geval van huur zal de verhuurder dat betalen en die kosten in de huurprijs verrekenen), verlichting, etc en die kosten zullen ze logischerwijs wel weer doorberekenen, maar daar hoeft niet opnieuw BTW over geheven te worden (de winkel draagt van dergelijke zaken geen eigendom over)
"iemand verkoopt de dienst om kaviaar te halen" -> verkrijgen van eigendom -> BTW
"een ander verkoopt de dienst om die te reinigen en in te potten" -> uitgaande product wijkt af van ingaande product, BTW (het product kan ook niet los van het ingaande product worden verkregen, dus gewoon BTW over de waarde van het geleverde)
Maar de glasblazer die de potten maakt en de dekselfabrikant moeten allebei óók weer BTW afdragen, evenals degene die de grondstoffen daar weer voor heeft gewonnen. In dit geval zal het bedrijf waarschijnlijk ergens potjes kopen zodat ze potjes+kaviaar aan kunnen bieden en alleen de dienst om dat te combineren af hoeven te nemen zonder eigendom over te dragen. Daar kan je echter niet onbeperkt mee sjoemelen want dan moet je keer op keer een grondstof inkopen en voor de volgende stap ergens laten bewerken. Dat is vreselijk inefficiënt. (zie jij jezelf zand kopen als je een CPU wil hebben?)
Het zal zeker grote bedrijven stimuleren, maar de praktijk heden ten dage is al geen haar anders. Belasting op iedere productiestap heffen is volgens mij toch de meest eenvoudige manier om een "variabele" BTW te heffen zonder een complex stelsel. Een dergelijk groot bedrijf zal wel efficiënt te werk moeten gaan. Want je mag dan besparen op BTW, een hele verzameling totaal verschillende afdelingen aansturen is ingewikkeld. Iets in-house doen is altijd goedkoper, ook nu, maar het is gewoon niet handig om alles in-house te doen.
Juist zaken die je van je basisinkomen wil kopen (lokaal geproduceerd voedsel, zorg) bevatten dan relatief weinig BTW. Een woning zal wel wat duurder worden. (kan in NL natuurlijk meevallen als je tegelijk iets doet aan het tekort op de huizenmarkt) Je zal de hele balans echter opnieuw af moeten stellen, maar de belastingdruk bij lage inkomens zal veelal dalen - een pianolerares is vrijgesteld, een zeewaardig jacht is juist extra duur.
Een tweedehands woning (en daar kom je al snel met je basisinkomen

) kan trouwens ook vrijgesteld zijn, want het ingekochte product (nieuw huis) is niet wezenlijk anders dan het verkochte product. (gebruikt huis) Het is normaliter alleen maar
minder waard geworden. Het originele nieuwe huis kost natuurlijk wèl meer.

[...]
Ook hier is het nogal simplistisch. Wat met mensen die sterven bij een ongeluk? Waarom moet iedereen per definitie self-made zijn - want dat krijg je met zo'n systeem: dop je eigen boontjes, er zal geen erfenis komen als je ouders sterven.
Ja. En?
Imho kan je wel toestaan dat gebruiksgoederen (een huis waar je in woont, een auto in de garage, een schilderij aan de muur) per testament geschonken mogen worden en dan geen erfenis heten. Maar mocht je huisjesmelker, autodealer of kunsthandelaar zijn.. Dat zijn geen gebruiksvoorwerpen. Ook voorwerpen zonder waarde en/of met privé informatie (foto's, dagboeken, waardeloze prullen waar kostbare herinneringen aan kleven) hoeven imho niet onder de hamer. Hier kan je trouwens nu ook al mee sjoemelen - hang voor je dood je muur vol dure kunst en je ontwijkt de erfbelasting, gewoon in het huidige systeem.
En wil je dat je kind meer krijgt, dan moet je het maar bij leven schenken. Wil je dat je kind je bedrijf over gaat nemen, dan moet je je kind bij leven maar volwaardig mede-eigenaar maken. Waarmee je je kind inderdaad bij leven ook de mogelijkheid geeft om het bedrijf te verkopen. Vertrouw je je kind daar niet genoeg voor, vraag je dan af of je kind überhaupt wel een goede opvolger is.
Hoewel dat me best aardig lijkt vrees ik dat een 100% erfbelasting onder die condities nog steeds niet afdoende is om een basisinkomen te bekostigen.

Daar zie ik eigenlijk ook minder issues in, zolang men het maar bij leven doet. In dergelijke gevallen gaat het geld naar de kinderen en die gaan het geld wèl uitgeven. Maar het hele concept van "oud geld" is in die situatie niet vol te houden: zodra er een keertje iemand onverwacht komt te overlijden is dat geld weg. Natuurlijk kan je zorgen dat je kinderen het goed hebben door ze lekker veel te geven, maar hele familiefortuinen van "dood geld" die worden doorgegeven van generatie op generatie, dat zit er niet betrouwbaar meer in.
Je kan dan zelfs zeggen dat alle inkomsten uit erfbelasting in een grote pot gaan voor een gelijke verdeling onder de bevolking. (hee, basisinkomen

) Heeft ook niemand meer een reden om iemand die rijk is om te leggen, want je kan er toch niet van erven.
H!GHGuY schreef op zondag 26 april 2015 @ 20:43:
[...]
Ik vind een schenkingsbelasting die iets lager is dan een erfenisbelasting wel enigzins rechtvaardig. Meestal is dit dan ook geld die iets sneller terug in de economie terechtkomt.
Om die reden mag het van mij dus naar 0%. Bij een schenking is de kans dat de gever bezig is/was met oppotten en de begunstigde het uit wil geven gigantisch. In combinatie met 100% erfbelasting is een familiefortuin dan niet meer overeind te houden voor talloze generaties.
defiant schreef op zondag 26 april 2015 @ 22:27:
Conservatieven zijn niet zozeer tegen verandering of vooruitgang, maar ze zijn er geënt op het behouden van gevestigde belangen in zowel cultureel maatschappelijk zin als in de economische belangen. Je ziet bij de traditionele conservatieven dat het internet mag zich bijvoorbeeld wel verder mag ontwikkelen, maar dan het dan wel gecensureerd moet worden van aanstootgevend materiaal. Turkije en China zijn typische landen die dit soort van conservatisme ten toon spreiden.
Ze zijn dus wel tegen verandering, maar zullen soms met tegenzin een kleine verandering toestaan als die toch niet tegen te houden is.

Ze hoeven ook niet universeel conservatief te zijn - je kan best een smartphone kopen maar tegen veranderingen in het belastingstelsel of vrijheid van meningsuiting zijn. Niet alle conservatieven hebben een draaischijftelefoon.
[edit]
Ik zat er met sommige dingen naast. Met sommige ook niet. Ik had net een ingeving waardoor ik een compleet andere visie heb op het basisinkomen, volgens mij iets wat niet eerder hier is besproken. Staat ver van de realiteit en is alleen theorie, maar het is wel de "juiste" manier om het aan te pakken, lost problemen met het basisinkomen compleet op (wiskundig gezien ben ik er bijna zeker van dat het werkelijk alle hier besproken problemen oplost) maar geeft daar zwaarwegende praktische bezwaren voor in de plaats. Zal wel weer een lange post worden.
[
Voor 8% gewijzigd door
Mentalist op 27-04-2015 06:15
]