Het Basisinkomen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 34 Laatste
Acties:
  • 135.481 views

Onderwerpen

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:30

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Daarnaast heb je tijd en geld om jezelf bij te scholen voor beter betaald werk. Dingen waar je nu geen tijd voor krijgt in een verplicht baantje van de overheid. terwijl een opleiding wel degelijk je kansen op de arbeidsmarkt vergroot en hier mensen meer motivatie voor hebben.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:54
Ben heel benieuwd wat in dit geval de definitie van luxe is. Aan de ene kant lees ik tussen de regels door dat het basisinkomen net voldoende is voor een dak boven je hoofd (gedeeld met anderen want alleen wonen is volgens sommigen ook al luxe) en bij wijze van spreken leven op water en brood, tegelijkertijd zie ik in de laatste reactie van Smuggler een opleiding voorbij komen.
Alleen wonen, een fatsoenlijk dak boven je hoofd, een televisie, een computer, internet zie ik persoonlijk niet als luxe maar ik heb het idee dat een aantal voorstanders daar totaal anders over denken.
Voor wat betreft die opleiding, de opleiding zelf kost geld wat er niet of nauwelijks is als het basisinkomen echt heel erg gericht is op minimale leefomstandigheden. Mocht de opleiding wel op de een of andere manier gefinancierd worden dan heb je nog steeds allerlei bijkomende kosten als student (vervoer, schoolbenodigdheden, computer, printer, enz)
Mijn vrouw volgt op dit moment een door haar werkgever betaalde opleiding (twee jaar, één dag per week) en daar maken we privé toch best nog wel het een en ander aan kosten voor. Maar als ik het goed begrijp is het basisinkomen dus hoog genoeg om dergelijke kosten te kunnen dragen.
Is het volgen van een opleiding overigens geen luxe?

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:39
ninjazx9r98 schreef op donderdag 27 november 2014 @ 16:12:
Ben heel benieuwd wat in dit geval de definitie van luxe is. Aan de ene kant lees ik tussen de regels door dat het basisinkomen net voldoende is voor een dak boven je hoofd (gedeeld met anderen want alleen wonen is volgens sommigen ook al luxe) en bij wijze van spreken leven op water en brood, tegelijkertijd zie ik in de laatste reactie van Smuggler een opleiding voorbij komen.
Alleen wonen, een fatsoenlijk dak boven je hoofd, een televisie, een computer, internet zie ik persoonlijk niet als luxe maar ik heb het idee dat een aantal voorstanders daar totaal anders over denken.
Voor wat betreft die opleiding, de opleiding zelf kost geld wat er niet of nauwelijks is als het basisinkomen echt heel erg gericht is op minimale leefomstandigheden. Mocht de opleiding wel op de een of andere manier gefinancierd worden dan heb je nog steeds allerlei bijkomende kosten als student (vervoer, schoolbenodigdheden, computer, printer, enz)
Mijn vrouw volgt op dit moment een door haar werkgever betaalde opleiding (twee jaar, één dag per week) en daar maken we privé toch best nog wel het een en ander aan kosten voor. Maar als ik het goed begrijp is het basisinkomen dus hoog genoeg om dergelijke kosten te kunnen dragen.
Is het volgen van een opleiding overigens geen luxe?
Persoonlijk denk ik dat een opleiding doen er niet in zit nee, dat lijkt me iets te positief gedacht.

• Smuggler

Smuggler

Opleiding zit er ook niet direct in. Maar je kan er een lening voor afsluiten, dat wordt ook van de studenten op dit moment verwacht.
Op dat moment hoef je alleen de kosten van je opleiding te financieren in plaats van ook je gehele levensonderhoud. Een wezenlijk verschil met hoe het nu geregeld is.

(is was iets te snel en te kort met reageren).

[ Voor 7% gewijzigd door Smuggler op 27-11-2014 16:44 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:43

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Sorry maar toen ik student was, leefde ik van zo'n 400 gulden basisbeurs en mijn ouders betaalden mijn huur, ook zo'n 400 gulden, dus totaal 800 gulden per maand. Inflatie meegerekend kan je die guldens van toen 1:1 overzetten in euro's van nu dus een student heeft aan het basisinkomen genoeg. Bovendien kan hij naar hartelust geld bijverdienen, wat toen met de basisbeurs strikt gemaximaliseerd was.

(En als het basisinkomen genoeg is voor een student, betekent dat dat "iedereen" daarmee zou moeten kunnen (over)leven. In ieder geval voor de eerste levensbehoeften.)

[ Voor 18% gewijzigd door Mx. Alba op 27-11-2014 16:45 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• ninjazx9r98
Mx. Alba schreef op donderdag 27 november 2014 @ 16:45:
Bovendien kan hij naar hartelust geld bijverdienen, wat toen met de basisbeurs strikt gemaximaliseerd was.
Geld bijverdienen met werk wat er volgens jou (dat schreef je tenminste vanmorgen nog) steeds minder is waardoor een groeiend deel van de bevolking niet kan werken?
Als je inderdaad de ontwikkelingen doortrekt naar de toekomst dan zal je zien dat een groeiend deel van de bevolking niet kan werken. Niet omdat er niet genoeg geproduceerd wordt, maar omdat steeds meer productie en ook diensten geautomatiseerd zijn zodat er minder mensenhanden nodig zijn.
Je moet dus geld lenen of naar hartelust bijverdienen om een studie te kunnen volgen om je kansen op de krimpende arbeidsmarkt te vergroten en mensen zouden daar ook nog eens meer motivatie voor hebben.

• Smuggler

Smuggler

ninjazx9r98 schreef op donderdag 27 november 2014 @ 17:00:
[...]

Geld bijverdienen met werk wat er volgens jou (dat schreef je tenminste vanmorgen nog) steeds minder is waardoor een groeiend deel van de bevolking niet kan werken?
Minder betekend nog niet geen, maar in veel gevallen te weinig om van rond te komen. maar zorg ervoor dat mensen maximaal willen werken. ik had een baantje naast mijn studie (vakkenvuller) ik heb daar in 1 jaar zo'n 13.000 euro bruto mee verdient. (de laaste 1000 euro heb ik terug mogen betalen omdat ik (10 euro) teveel verdiende (klein rekenfoutje en dus 2 uur te veel gewerkt dat jaar) In het nieuwe systeem zie ik voor me dat zo'n iemand wordt beloond voor het meer werken en dus binnenbrengen van belastingen. ipv gestraft te worden.
[...]

Je moet dus geld lenen of naar hartelust bijverdienen om een studie te kunnen volgen om je kansen op de krimpende arbeidsmarkt te vergroten en mensen zouden daar ook nog eens meer motivatie voor hebben.
Waarom zou het op dit moment beter zijn?
Ik zie met het basisinkomen meer mogelijkheden voor studeren dan op dit moment.
En dat is mooi omdat het simpele werk makkelijker geautomatiseerd kan worden over het algemeen.

[ Voor 3% gewijzigd door Smuggler op 27-11-2014 17:30 ]

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-10 21:15
ninjazx9r98 schreef op donderdag 27 november 2014 @ 15:22:
Hoe kun je nu extra verdienen voor luxe als dat werk er helemaal niet is?
Omdat in het geval van basisinkomen elk uurtje dat je werkt weer een uurtje dat je echt verdiend hebt. Zoals eerder genoemd is het hebben van een 'klein' baantje financieel niet interessant als je in de bijstand zit. In sommige gevallen ga je er zelfs nog op achteruit ook. Je bent toch geen dief van je eigen portemonnee, ondanks ethische bezwaren van sommigen. Er is wel werk, maar een hoop mensen kiezen er voor om het niet te doen, omdat het simpelweg financieel niets oplevert.

Mijn YouTube Channel

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Mx. Alba schreef op donderdag 27 november 2014 @ 14:44:
Je moet het inderdaad andersom zien. Het is niet alleen de bijstand die niet werkt, maar ons hele sociale vangnet heeft grote problemen waardoor het niet zo zeer een vangnet is waaruit je weer kunt opklimmen, maar meer een moeras waarin je steeds verder wegzinkt als je er langer in blijft zitten waardoor het gaandeweg steeds moeilijker wordt om eruit te komen. De oplossing daarvoor is een onvoorwaardelijk basisinkomen voor iedereen. Dat de bijstand en allerlei andere uitkeringen, toeslagen en aftrekposten dan ook afgeschaft kunnen worden is alleen maar een mooie bonus. En vooral als je het basisinkomen combineert met een vlaktaks, creëer je een overzichtelijk, eerlijk, schaalbaar en toekomstbestendig fiscaal systeem met minimale overheadkosten.
Misschien is het basisinkomen een alternatief, misschien ook niet. Er wordt hier wel naar die mogelijke oplossing toegeredeneerd. Op zich logisch, want de draad gaat over het basisinkomen, gaat de draad over. Hier wordt gedaan alsof het een soort van haarlemmerolie is die alle problemen oplost.

Gezien de gevolgen en discussie alleen hier al in het theoretische geval, is het jammer om niet op korte termijn te kijken naar mogelijkheden om het sociale stelsel betaalbaar en doorgrondelijk te houden. Dat kun je dus ook doen zonder basisinkomen en wellicht zijn die aanpassingen in lijn met het uiteindelijke basisinkomen.

Oh ja en vangnet? Dat is wat mij betreft de verkeerde benaming. Uitkeringen zouden (in ieder geval nu nog) een trampoline moeten zijn. Dus zorgen dat de armoedeval verdwijnt (uitkeringen omlaag, subsidie, toeslagen en uitkeringen meer dan nu geleidelijker korten bij verdiensten).
Snowwie schreef op donderdag 27 november 2014 @ 17:50:
Omdat in het geval van basisinkomen elk uurtje dat je werkt weer een uurtje dat je echt verdiend hebt. Zoals eerder genoemd in het hebben van een 'klein' baantje financieel niet interessant als je in de bijstand zit. In sommige gevallen ga je er zelfs nog op achteruit ook. Je bent toch geen dief van je eigen portemonnee, ondanks ethische bezwaren van sommigen. Er is wel werk, maar een hoop mensen kiezen er voor om het niet te doen, omdat het simpelweg financieel niets oplevert.
Typische reactie die je wel hoort van mensen die te lui zijn om te werken. Het levert je altijd iets op: ervaring, contacten, et cetera. Een klein baantje is meer dan geld hoor.. Dus op naar het werk en terug in het arbeidsproces.

Jij gaat toch ook werken omdat je een bijdrage wil leveren aan de maatschappij en niet op de kosten van een ander wil teren?

[ Voor 21% gewijzigd door Roenie op 27-11-2014 17:52 ]

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Sommige mensen ontwikkelen clusterbommen voor de kost... Anderen geven gratis bijles of lezen voor... Sommigen doen beide...

[ Voor 14% gewijzigd door begintmeta op 27-11-2014 18:24 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
[...]
Omdat in het geval van basisinkomen elk uurtje dat je werkt weer een uurtje dat je echt verdiend hebt. Zoals eerder genoemd is het hebben van een 'klein' baantje financieel niet interessant als je in de bijstand zit. In sommige gevallen ga je er zelfs nog op achteruit ook. Je bent toch geen dief van je eigen portemonnee, ondanks ethische bezwaren van sommigen. Er is wel werk, maar een hoop mensen kiezen er voor om het niet te doen, omdat het simpelweg financieel niets oplevert.
Als we dan eens de bijstand gewoon afschaffen? Dan loont elk gewerkt uurtje opeens weer, er moeten wat mensen voor lijden. Maar dat moet met een basisinkomen ook.

Dus waarom zouden we niet gewoon de bijstand afschaffen en de rest van het sociale bestel in leven laten? En ik heb ook al genoeg ex-Wajongers voorbij zien komen op GoT die ook konden werken, dus dan kunnen we die ook rucksichtlos afschaffen?

Willen we werken lonend maken dan is er niets beters dan gewoon geen geld geven en criminaliteit effectief aanpakken.
Gratis geld geven is een beetje pappen en nathouden.

Zou het streven zijn om meer vrijheid te geven aan mensen dan zit ik me af te vragen waarom ik zou moeten betalen voor de vrijheid van een ander? De mensen die 'kleine' baantjes doen die wil jij eigenlijk laten sponsoren door de mensen die 'grote' banen doen. Maar waarom eigenlijk?
Want het creeert alleen maar het probleem dat als mensen van 'grote' banen naar 'kleine' banen (yeah meer vrijheid) gaan dat het steeds onhoudbaarder wordt (want minder grote banen en meer kleine banen betekent meer kosten en minder inkomsten)

Binnen het huidige sociale stelsel zijn er bepaalde afspraken gemaakt over dat we mensen willen helpen etc waardoor het op de huidige manier zo werkt, maar op het moment dat we het nu op zijn kop gaan gooien, waarom zouden we dan ook niet helpen van mensen op de kop gaan gooien?

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Misschien aardig als je zelf de eerste bent die je vragen van antwoorden voorziet.

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 27-11-2014 18:49 ]

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:08

Ardana

Mens

Gomez, je snapt het wel, je wilt het alleen (ook hier) ridiculiseren.

Waarom we niet de bijstand afschaffen? Omdat we, naast dat we willen dat werken loont, óók willen dat mensen een bepaald bestaansminimum hebben. Dat antwoord ligt zo voor de hand, dat je je vraag niet eens had hoeven stellen.

Je hebt een aantal uitgangsprincipes:
* we willen dat mensen een bepaald bestaandsminimum hebben
* we willen dat mensen beloond worden voor werken
* er zijn mensen die een zeer lage toegevoegde waarde hebben, waardoor zij niet of nauwelijks hun eigen minimumloon als toegevoegde waarde opleveren.

Bij invoeren basisinkomen en afschaffen minimumloon, heb je aan al deze voorwaarden en uitgangsposities voldaan:
* iedereen heeft een bestaansminimum
* iedereen die gaat werken, gaat erop vooruit
* ook iemand die 'n bedrijf maar € 1 per uur oplevert, kan gaan werken, desnoods voor € 0,50 per uur.

Op dit moment zitten er nog een aantal extra premissen aan ons sociaal stelsel:
* we vinden dat je voor een bijstandsuitkering véél terug moet doen, waarbij nauwelijks rekening wordt gehouden met de vraag of je hiertoe in staat bent.
* als je gaat werken, kun je er tot € 1.000 per jaar op achteruit gaan (de berekening heb ik al een aantal keer gepost)
* we vinden dat iemand die vanaf z´n jeugd arbeidsongeschikt is, niet mag lijden onder vermogende huisgenoten c.q. vermogende partner, oftewel, hiervoor is een andere regeling in het leven geroepen nl. de Wajong.
* om eea te controleren, is een heel stelsel van controleurs en controles in het leven geroepen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Snowwie
Roenie schreef op donderdag 27 november 2014 @ 17:50:
Jij gaat toch ook werken omdat je een bijdrage wil leveren aan de maatschappij en niet op de kosten van een ander wil teren?
Ik denk dat er weinig mensen zijn die zullen zeggen dat ze graag werken om zo een bijdrage aan de maatschappij te leveren. De meesten werken hier gewoon omdat het moet, omdat er geld verdiend moet worden.

Neem ik mezelf als voorbeeld, ik ben taxichauffeur, ik vervoer voornamelijk oudere mensen. Het werk vervult een maatschappelijke functie, maar dat is niet de reden waarom ik dit werk doe. Ik verdien er m'n centen mee en voor de rest denk ik er niet bij na.

Maar het is altijd makkelijk uitvallen naar diegene die moeten leven van een uitkering. Die worden gelijk als parasieten gezien. Tegelijkertijd wordt er niets gezegd over de zakkenvullers aan de top. Die graaien om het leven, ten kostte van een hoop banen, allemaal om hun eigen hachje veilig te stellen. Voor hun buitensporig gedrag draait de normale werkende burger op. De 'top', dat zijn de parasieten in onze samenleving.

Mijn YouTube Channel

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Kom op zeg, er wordt niet veel meer gedaan in Nederland dan daarover klagen. Hoe kom je er in hemelsnaam bij dat daar niet over geklaagd wordt?

En volgens mij valt het wel mee met dat mensen die een uitkering worden gezien als parasieten, het is meer dat sommige mensen met een uitkering er ideeën op nahouden waarbij het er eigenlijk puur om gaat dat zij beter ervan worden tov andere.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Op zich niet verrassend, dergelijke ideeën bestaan bij mensen, met en zonder uitkering.

• Gomez12
Ardana schreef op donderdag 27 november 2014 @ 19:10:
Gomez, je snapt het wel, je wilt het alleen (ook hier) ridiculiseren.
Ik ridiculiseer 1 kamp van de voorstanders. Ik zie namelijk (bij de voorstanders) 2 kampen (en vele grijstinten ertussen maar dat is even niet relevant) :
- Het Snowwie / Ger kamp wat gewoon enkel gratis geld wil hebben
- Het "ardana" kamp wat de huidige problematiek anders wil aanpakken
Je hebt een aantal uitgangsprincipes:
* we willen dat mensen een bepaald bestaandsminimum hebben
* we willen dat mensen beloond worden voor werken
* er zijn mensen die een zeer lage toegevoegde waarde hebben, waardoor zij niet of nauwelijks hun eigen minimumloon als toegevoegde waarde opleveren.

Bij invoeren basisinkomen en afschaffen minimumloon, heb je aan al deze voorwaarden en uitgangsposities voldaan:
* iedereen heeft een bestaansminimum
* iedereen die gaat werken, gaat erop vooruit
* ook iemand die 'n bedrijf maar € 1 per uur oplevert, kan gaan werken, desnoods voor € 0,50 per uur.
En ik mis voornamelijk het 3e principe bij het basisloon.
Jij benadert het theoretisch en zegt dat iemand voor 1 euro per uur kan werken, ik probeer het praktisch te bekijken en denk : Geen enkele baas gaat een complete werkplek (al snel xxxx euro) inrichten voor iemand die amper op jaarbasis (met 40 uur per week) zijn werkplek terugbetaalt.
Oftewel ik zie geen werk a 1 euro per uur. En dan verschop je dus in mijn ogen een heleboel mensen tot het laagste inkomen.
Op dit moment zitten er nog een aantal extra premissen aan ons sociaal stelsel:
* we vinden dat je voor een bijstandsuitkering véél terug moet doen, waarbij nauwelijks rekening wordt gehouden met de vraag of je hiertoe in staat bent.
Het probleem is dat dit imho half / half is. Er is bijna slavenarbeid aan de ene kant en aan de andere kant zijn er allerlei toeslagen etc waardoor er wel rekening met groepen gehouden wordt. Ik ben totaal niet bekend met verhoudingen hierin maar ik zie meer iets in kijken naar de minpunten en de pluspunten niet per definitie opgeven. Ipv botte bijl en alle plus en minpunten moeten maar weg en we zien wel waar we op uitkomen.
* als je gaat werken, kun je er tot € 1.000 per jaar op achteruit gaan (de berekening heb ik al een aantal keer gepost)
Ik heb al een aantal keer aangegeven dat ik dit betreurenswaardig vind, maar als het basisprincipe is dat werkenden voor en na invoering van basisinkomen grofweg hetzelfde krijgen dan vraag ik me erg af je hier iets aan verandert of dat je enkel rekentrucjes zit uit te halen en simpelweg iedereen benadeelt.

Met de bijstand is dit in principe echter een tijdelijke achteruitgang, met basisinkomen is dit een eeuwig vooruitzicht.
* we vinden dat iemand die vanaf z´n jeugd arbeidsongeschikt is, niet mag lijden onder vermogende huisgenoten c.q. vermogende partner, oftewel, hiervoor is een andere regeling in het leven geroepen nl. de Wajong.
Dat vroeg ik dus al eerder (indirect en verstopt in de vraag om het niet over getallen te hebben maar over regelingen die men wil afschaffen zodat er over de regelingen gesproken kan worden en niet over het geld), zijn we hierin van mening veranderd dat we die regeling stopzetten of willen we deze enkel stopzetten omdat we anders het plaatje niet rond krijgen?

Het principe achter de regeling zoals jij hem neerzet vind ik niet verkeerd (dan kan er in de praktijk nog wel misbruik van gemaakt worden, maar dan moeten we daar imho naar kijken en niet het principe maar weggooien vanwege geld)
* om eea te controleren, is een heel stelsel van controleurs en controles in het leven geroepen.
Dit zie ik ook niet zo snel veranderen onder basisinkomen / vlaktax.
Hoe hoger je de belasting gooit hoe aantrekkelijker je het maakt om die te ontduiken.
Hoe lager je de extra geldbenodigheden maakt hoe meer kleine bedragen (en dus transacties) je krijgt en de controle moet per transactie gebeuren dus hoe meer controle je krijgt.

Stel iemand verdient momenteel 1600 euro per maand met marktplaats, die persoon "moet" dat momenteel opgeven want anders heeft hij een inkomen van 0 en dat is opvallend (of hij moet bijstand aanvragen en dan krijg je een heel ander traject etc)
Maar als iemand onder basisinkomen 1600 verdient, dan is dat 1000 euro basisinkomen en daarvan kan hij zeggen te leven en als hij die 600 euro niet opgeeft dan gaat er nog nergens automatisch een red flag opkomen, de enige manier om die persoon te spotten is extra controles.

Qua controles / controleurs heb ik vooral het idee dat het broekzak vestzak gaat worden. Ze gaan er aan de ene kant vanaf en aan de andere kant komen ze er bij.
En dan kunnen we heel leuk wellus nietus over en weer gaan doen (wat er hier bijna constant gebeurt) of iemand kan het eens grofweg gaan uitwerken, maar daarvan zeggen de voorstanders de hele tijd : Dat kunnen we niet, maar het gaat echt werken hoor...

De rode draad in dit topic is imho steeds : Voorstanders hebben een droom, "tegenstanders" staan sceptisch tegenover de praktische uitvoering van die droom (ik ben niet tegen de droom, alleen ik zie hem niet praktisch werken). Voorstanders weigeren de praktische uitvoering uit te werken.

Waar jij zegt "Minder controles / controleurs punt." Lees ik "Minder controles / controleurs op vlak a, dat klopt. Maar meer controles / controleurs op vlak b" en dan denk ik dus "Heft dat elkaar niet op".
En zolang niemand het daadwerkelijk voorrekent heb ik zoiets van waarom het huidige systeem opheffen als het niets verandert in mijn gedachten.

• Roenie
  • Niet online
Snowwie schreef op donderdag 27 november 2014 @ 19:29:
Ik denk dat er weinig mensen zijn die zullen zeggen dat ze graag werken om zo een bijdrage aan de maatschappij te leveren. De meesten werken hier gewoon omdat het moet, omdat er geld verdiend moet worden.

Neem ik mezelf als voorbeeld, ik ben taxichauffeur, ik vervoer voornamelijk oudere mensen. Het werk vervult een maatschappelijke functie, maar dat is niet de reden waarom ik dit werk doe. Ik verdien er m'n centen mee en voor de rest denk ik er niet bij na.

Maar het is altijd makkelijk uitvallen naar diegene die moeten leven van een uitkering. Die worden gelijk als parasieten gezien. Tegelijkertijd wordt er niets gezegd over de zakkenvullers aan de top. Die graaien om het leven, ten kostte van een hoop banen, allemaal om hun eigen hachje veilig te stellen. Voor hun buitensporig gedrag draait de normale werkende burger op. De 'top', dat zijn de parasieten in onze samenleving.
Heb je geen trots? Dat je liever werkt dan het van een ander te krijgen. Wil je je niet ontwikkelen en groeien?

Overigens vind ik juist niet dat bijstandstrekkers in het algemeen parasieten zijn. Wel Ger, dat is er duidelijk een. En zoals eerder in de discussie aangegeven snap ik dat dit financieel verstandiger is om geen energie in hem te steken. Maar tegelijkertijd vind ik dat niet kunnen. Ger holt het solidariteitsprincipe uit. Hij is niet solidair met degenen die zijn uitkering betalen.

Dat anderen slechte dingen doen, wil niet zeggen dat Ger geen foute jongen is. Two wrongs don't make one right. En het is een totaal andere discussie.

Weet je, het gaat me niet eens om het geld dat die Ger kost. Maar dat zo iemand zijn jubileum viert. Als je dan niet het idee hebt dat dit eigenlijk te gek van woorden is, dan houdt het op.
Ardana schreef op donderdag 27 november 2014 @ 19:10:
...ook iemand die 'n bedrijf maar € 1 per uur oplevert, kan gaan werken, desnoods voor € 0,50 per uur.
Gaan mensen dat doen denk je?
...Op dit moment zitten er nog een aantal extra premissen aan ons sociaal stelsel:
Wie is 'we'? Want ik herken me echt niet in een paar van je stellingen. Hoeft natuurlijk ook niet, iedereen is anders, maar met ' we vinden' is het niet ineens ' de waarheid' natuurlijk.

Zo vind ik helemaal niet dat je veel voor een bijstandsuitkering moet doen. Of het nuttig is, dat is een tweede. Maar dan moet je het dus nuttig maken als overheid.

• Ardana

Ardana

Mens

Gomez12 schreef op donderdag 27 november 2014 @ 21:11:
Oftewel ik zie geen werk a 1 euro per uur. En dan verschop je dus in mijn ogen een heleboel mensen tot het laagste inkomen.
Ik denk dat vooral laaggeschoold werk voor minder gedaan kan worden: schoonmaken, straatjes vegen, op z'n Amerikaans je boodschappen in laten pakken. Dan laat je het nl. écht aan de (heilige) markt over: er komt vanzelf een evenwicht tussen vraag en aanbod.
Nee, het inrichten van een complete werkplek is waarschijnlijk teveel gevraagd, maar een bezem is snel terug verdiend.

Jij ziet het niet, ik wel. Zolang we beiden geen bronnen aandragen, blijft het niet meer dan een mening.
Het probleem is dat dit imho half / half is. Er is bijna slavenarbeid aan de ene kant en aan de andere kant zijn er allerlei toeslagen etc waardoor er wel rekening met groepen gehouden wordt. Ik ben totaal niet bekend met verhoudingen hierin maar ik zie meer iets in kijken naar de minpunten en de pluspunten niet per definitie opgeven. Ipv botte bijl en alle plus en minpunten moeten maar weg en we zien wel waar we op uitkomen.
Een van de grote problemen waar we steeds meer tegenaan lopen, is dat er steeds meer wetgeving nodig is. De oorspronkelijke wetgeving (geen bijstand) veroordeelde vrouwen tot afhankelijkheid van hun man (in de praktijk). Daarna werd de bijstand een gift, vrijwel zonder voorwaarden (iig niet de voorwaarden die we nu kennen). Dat bleek tot gevolg te hebben dat mensen niet deel konden nemen aan de maatschappij, iets dat we onwenselijk vinden. Vervolgens komen er steeds meer eisen om te zorgen dat de bijstand maar zo "eerlijk" mogelijk wordt.

Voor ieder gevonden gat, voor ieder gevonden probleem moet er middels nieuwe regels en wetten wijzigingen en aanpassingen worden gedaan.

Ik zou graag eens zien dat dat hele systeem op de schop gaat.
Ik heb al een aantal keer aangegeven dat ik dit betreurenswaardig vind, maar als het basisprincipe is dat werkenden voor en na invoering van basisinkomen grofweg hetzelfde krijgen dan vraag ik me erg af je hier iets aan verandert of dat je enkel rekentrucjes zit uit te halen en simpelweg iedereen benadeelt.
Juist omdat je geen voorwaarden meer hebt, is er geen sprake van een rekentruukje. Tuurlijk kun je prima iedereen benadelen (basisinkomen op € 500 zetten en vlaktaks van 70% invoeren bijv.), maar dat staat los van het feit dat nu mensen (grof) benadeeld worden als ze gaan werken.
En juist bij het basisinkomen vervallen de grenzen waardoor je net wel of net niet iets krijgt:
* geen inkomensgrens voor huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebondenbudget meer
* geen grenzen meer voor langdurigheidstoeslag
Dat vroeg ik dus al eerder (indirect en verstopt in de vraag om het niet over getallen te hebben maar over regelingen die men wil afschaffen zodat er over de regelingen gesproken kan worden en niet over het geld), zijn we hierin van mening veranderd dat we die regeling stopzetten of willen we deze enkel stopzetten omdat we anders het plaatje niet rond krijgen?
Bij een basisinkomen hoeft je geen andere regeling voor Wajongers meer op te tuigen. Er is geen enkele behoefte meer aan, omdat hét verschil tussen Wajong en bijstand (zonder sollicitatieplicht) zit in partnerschap/huisgenootschap. Voor de rest is de regeling hetzelfde, en de bedragen (op wat euro na) ook.
Bij invoering bespaar je dus sowieso op de keuringskosten.
Dit (controle) zie ik ook niet zo snel veranderen onder basisinkomen / vlaktax.
Hoe hoger je de belasting gooit hoe aantrekkelijker je het maakt om die te ontduiken.
Hoe lager je de extra geldbenodigheden maakt hoe meer kleine bedragen (en dus transacties) je krijgt en de controle moet per transactie gebeuren dus hoe meer controle je krijgt.
Daar ben ik het wel gedeeltelijk mee eens, echter gebeurt nu al een heeeeeeeel groot deel van ons geldverkeer giraal. Dat maakt grootschalig zwartwerken al zeer lastig. Wat betreft Marktplaats ed geef ik je gelijk, echter denk ik dat dat een uitzondering is. Want hoeveel van dit soort voorbeelden kun je geven? (en dus niet aankomen met ebay, die in basis hetzelfde is en al gedekt wordt door "Marktplaats ed.").
Maar je noemt nu eigenlijk iets dat nu ook al een probleem is: wel of geen basisinkomen maakt daar geen verschil in, dus dat moet je buiten de discussie gaan houden.
Stel iemand verdient momenteel 1600 euro per maand met marktplaats, die persoon "moet" dat momenteel opgeven want anders heeft hij een inkomen van 0 en dat is opvallend (of hij moet bijstand aanvragen en dan krijg je een heel ander traject etc)
Misschien 'n eye-opener, maar er leven duizenden mensen in Nederland met een inkomen tussen de € 0 en € 200 per maand (inc. toeslagen). Daar kraait geen hond naar, dus daar is ook geen controle op. Dat zijn partners van mensen met inkomen, studenten, mensen die nog bij hun ouders wonen en natuurlijk de zwervers en illegalen. Er is niemand die dat opvalt.
Maar als iemand onder basisinkomen 1600 verdient, dan is dat 1000 euro basisinkomen en daarvan kan hij zeggen te leven en als hij die 600 euro niet opgeeft dan gaat er nog nergens automatisch een red flag opkomen, de enige manier om die persoon te spotten is extra controles.
Zoals gezegd, datzelfde geldt voor de huidige situatie, en is dus niet van belang in de discussie omtrent basisinkomen.
Waar jij zegt "Minder controles / controleurs punt." Lees ik "Minder controles / controleurs op vlak a, dat klopt. Maar meer controles / controleurs op vlak b" en dan denk ik dus "Heft dat elkaar niet op".
En zolang niemand het daadwerkelijk voorrekent heb ik zoiets van waarom het huidige systeem opheffen als het niets verandert in mijn gedachten.
Omdat het niet alleen om het verminderen van de controles gaat, maar ook om een eerlijke verdeling van arbeid en het eerlijker vaststellen van salaris, middels het afschaffen van minimumloon.

In 1 ding heb je wel gelijk: we kunnen het beiden niet onderbouwen, en er ligt een zwaardere verantwoordelijkheid bij degene die een verandering wil.

Overigens ben ik (mede door dit topic) niet een onverdeeld voorstander van het basis-inkomen, ik zie wel degelijk mogelijke nadelen. Echter ben ik vooralsnog van mening dat de mogelijke nadelen minder nadelig zijn dan het huidige systeem ;)

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Inderdaad, een systeem met basisinkomen evt icm vlaktaks is ook niet perfect. Maar naar wat ik zo kan berekenen en beredeneren is het in ieder geval wel beter, eerlijker, duurzamer en met veel minder overhead dus veel efficiënter en makkelijker.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Snowwie
Roenie schreef op donderdag 27 november 2014 @ 21:15:
Heb je geen trots? Dat je liever werkt dan het van een ander te krijgen. Wil je je niet ontwikkelen en groeien?
Natuurlijk wel, maar soms heb je gewoon je maximum bereikt en dan ben je gewoon tevreden met het werk dat je hebt. Ik ben ook geen 18 meer. :)
Overigens vind ik juist niet dat bijstandstrekkers in het algemeen parasieten zijn. Wel Ger, dat is er duidelijk een. En zoals eerder in de discussie aangegeven snap ik dat dit financieel verstandiger is om geen energie in hem te steken. Maar tegelijkertijd vind ik dat niet kunnen. Ger holt het solidariteitsprincipe uit. Hij is niet solidair met degenen die zijn uitkering betalen.
Het valt nog wel mee. Diezelfde Ger vertelt in dit YouTube filmpje dat hij zichzelf wel nuttig maakt voor de maatschappij op andere manieren. Een soort van vrijwilligerswerk, maar dan op zijn manier.

Waarom zou de inhoud van een 'tegenprestatie' specifiek van de gemeente zelf moeten komen?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Ardana schreef op donderdag 27 november 2014 @ 21:46:
[...]
Ik denk dat vooral laaggeschoold werk voor minder gedaan kan worden: schoonmaken, straatjes vegen, op z'n Amerikaans je boodschappen in laten pakken. Dan laat je het nl. écht aan de (heilige) markt over: er komt vanzelf een evenwicht tussen vraag en aanbod.
Is dat niet al het werk wat een bijstander nu verplicht onderbetaald moet doen? Waar tegen geageerd werd door de voorstanders omdat het geen keuze gaf etc.
Want volgens mij hebben we het over dezelfde categorie werk wat nu (als het in de bijstand verplicht gebeurt) betiteld wordt als niet lonend en met een basisinkomen is datzelfde werk dus nog steeds de categorie niet lonend (tenminste de categorie 1 euro per uur vind ik niet lonend)

En aub niet beginnen over (heilige) markt, die is er uberhaupt niet met een compleet marktverstorend effect als basisinkomen. Elke NL'er heeft 1000 euro minder kosten als welke allochtoon dan ook.
[...]
Een van de grote problemen waar we steeds meer tegenaan lopen, is dat er steeds meer wetgeving nodig is. De oorspronkelijke wetgeving (geen bijstand) veroordeelde vrouwen tot afhankelijkheid van hun man (in de praktijk). Daarna werd de bijstand een gift, vrijwel zonder voorwaarden (iig niet de voorwaarden die we nu kennen). Dat bleek tot gevolg te hebben dat mensen niet deel konden nemen aan de maatschappij, iets dat we onwenselijk vinden. Vervolgens komen er steeds meer eisen om te zorgen dat de bijstand maar zo "eerlijk" mogelijk wordt.
Interessant, zo heb ik hem nog nooit gehoord. Maar die periode van bijstand als gift, die willen we toch weer terug maar dan onder de noemer basisinkomen?
Wat zijn de verschillen die ervoor gaan zorgen dat we niet hetzelfde scenario gaan krijgen?
Voor ieder gevonden gat, voor ieder gevonden probleem moet er middels nieuwe regels en wetten wijzigingen en aanpassingen worden gedaan.
Maar hoe ga je dit principe tegen? Ik onderken het principe en ik ben juist bang dat het met basisinkomen nog steeds geldt waardoor we weer vanaf nul beginnen en alles weer gaan optuigen in de loop der tijd (waarbij het optuigen ook uiteraard weer bakken met geld kost), ik heb meer zoiets van : Kunnen we niet het huidige afbouwen ipv op nul beginnen en nu al weten dat we het weer gaan optuigen?
[...]
Juist omdat je geen voorwaarden meer hebt, is er geen sprake van een rekentruukje. Tuurlijk kun je prima iedereen benadelen (basisinkomen op € 500 zetten en vlaktaks van 70% invoeren bijv.), maar dat staat los van het feit dat nu mensen (grof) benadeeld worden als ze gaan werken.
Een aantal mensen wordt nu (grof) benadeeld, terwijl ik het onder het basisinkomen iedereen zie zijn en ik het vermoeden heb dat waar er momenteel een aantal mensen nog voordeel hebben van het huidige systeem deze straks extra benadeeld gaan worden.
En juist bij het basisinkomen vervallen de grenzen waardoor je net wel of net niet iets krijgt:
* geen inkomensgrens voor huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebondenbudget meer
* geen grenzen meer voor langdurigheidstoeslag
Verschil van interpretatie, in mijn optiek vervallen niet de grenzen maar de hele toeslagen / budgetten.
Waar er nu een grens is waar als je daaronder duikt je met toeslagen geholpen kan worden wordt het straks een vrije val naar de bodem. We leggen de bodem wat dieper, maar er zijn totaal geen safetynets meer.
Het dieper leggen van de bodem zal zeker een aantal mensen helpen, maar sommige mensen zijn "niet te helpen" en die vallen dus helemaal naar de bodem.
[...]
Daar ben ik het wel gedeeltelijk mee eens, echter gebeurt nu al een heeeeeeeel groot deel van ons geldverkeer giraal. Dat maakt grootschalig zwartwerken al zeer lastig. Wat betreft Marktplaats ed geef ik je gelijk, echter denk ik dat dat een uitzondering is. Want hoeveel van dit soort voorbeelden kun je geven? (en dus niet aankomen met ebay, die in basis hetzelfde is en al gedekt wordt door "Marktplaats ed.").
Maar je noemt nu eigenlijk iets dat nu ook al een probleem is: wel of geen basisinkomen maakt daar geen verschil in, dus dat moet je buiten de discussie gaan houden.
Ik breng niet het element minder controles in de discussie, dat doe jij zelf. En in plaats van marktplaats kan je alle vormen van zwartwerken lezen.
Ik zeg niet dat het een nieuw probleem is, ik vermoed dat het een groter probleem wordt wat meer controle vereist.

Maar je kan ook denken aan dingen als Bitcoin (/oncontroleerbare ruilhandel) momenteel is het allemaal gerommel in de marge omdat het vrij moeilijk is om in je basisbehoeften te voorzien met enkel dat en het vrij onhandig is om de hoofd stroom geld van je werk te krijgen en een gedeelte daarvan om te zetten naar een oncontroleerbare zijstroom voor je luxe-goederen.
Regel de basisbehoeftes af (via het basisinkomen) en enkel je luxe-goederen via een sowieso al separate geldstroom en ik zie niet in waarom ik die geldstroom niet via een alternatief kanaal kan laten lopen, kost je geen extra moeite en levert je wel 50% extra luxe-goederen op (want oncontroleerbaar).

BTC / oncontroleerbare ruilhandel is nu veelal iets in de marge omdat het een kip-ei verhaal is omdat de mensen die het het makkelijkste kunnen doen (bijstand + zwartwerken) zo ongeveer het minste te besteden hebben. Maak de werkwijze voor iedereen toegankelijk en ik vermoed dat het kip-ei probleem vrij snel opgelost is.
En dan heb je hele andere problemen die weer allerlei controles / controlleurs vragen.
[...]
Misschien 'n eye-opener, maar er leven duizenden mensen in Nederland met een inkomen tussen de € 0 en € 200 per maand (inc. toeslagen). Daar kraait geen hond naar, dus daar is ook geen controle op. Dat zijn partners van mensen met inkomen, studenten, mensen die nog bij hun ouders wonen en natuurlijk de zwervers en illegalen. Er is niemand die dat opvalt.
Ik vraag me eerlijk af of dat er echt zoveel zijn (je duizenden vind ik erg laag ingeschat vanwege je voorbeelden dus ik ga even uit van je voorbeelden en niet van je aantallen).
Partners van mensen met inkomen zijn die niet getrouwd / samenlevingscontract zodat die eruit te filteren zijn
Studenten zijn eruit te filteren op basis van school / IB (die groep is niet zo boeiend)

Maar al zouden het er echt zoveel zijn, dan zeg je toch eigenlijk alleen maar dat er of gratis geld ergens moet komen, of het verhaaltje dat iedereen grofweg hetzelfde blijft behouden kan niet waar zijn want met een basisinkomen moet er dan opeens ergens vandaan een smak geld erbij komen.
[...]
Omdat het niet alleen om het verminderen van de controles gaat, maar ook om een eerlijke verdeling van arbeid en het eerlijker vaststellen van salaris, middels het afschaffen van minimumloon.
Tja, en die eerlijkere verdeling van arbeid vind ik dus niet zitten in het Amerikaanse model wat jij noemt (je kan zeggen "ze hoeven geen dwangarbeid meer verplicht te doen", maar imho zeg je eigenlijk tegen dezelfde categorie mensen "wil je iets meer dan het absolute minimum" dan is je enige reele optie het eerdere dwangarbeid, imho in basis hetzelfde alleen bied je ze een schijnkeuze aan)

En of je een eerlijkere vaststelling van salaris krijgt moet ik even over nadenken, je schaft niet enkel het minimumloon af, maar je ondermijnt de ondergrens door er 1000 euro als safeguard onder te gooien en tegelijk ondermijn je de hoogte door er 50% af te halen.
Ik vermoed dat je in een transitie periode juist gigantische "oneerlijke" salarisverschillen gaat krijgen, afhankelijk van of je voor of na invoering je 1e salarisonderhandeling hebt gehad.
En op de lange termijn denk ik dat je de bandwijdte uit salarissen trekt waardoor iedereen een beetje in de middenmoot terechtkomt, maar of dat eerlijker is?
Overigens ben ik (mede door dit topic) niet een onverdeeld voorstander van het basis-inkomen, ik zie wel degelijk mogelijke nadelen. Echter ben ik vooralsnog van mening dat de mogelijke nadelen minder nadelig zijn dan het huidige systeem ;)
Ongeveer contra hier :)
Echter ben ik vooralsnog van mening dat ik geen duidelijke beeld heb van de voordelen, die blijven zweven voor mij en zolang ze blijven zweven (/veranderen per persoon) kan ik het basisinkomen nog niet eens naast het huidige systeem plaatsen.
Ik kan kanttekeningen / opmerkingen maken bij punten in de hoop dat er een beter beeld geschetst gaat worden zodat ik de systemen voor mezelf naast elkaar kan zetten, maar vooralsnog blijft het voor mij een te versnipperd plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Mens

Gomez12 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 03:12:
Is dat niet al het werk wat een bijstander nu verplicht onderbetaald moet doen? Waar tegen geageerd werd door de voorstanders omdat het geen keuze gaf etc.
Want volgens mij hebben we het over dezelfde categorie werk wat nu (als het in de bijstand verplicht gebeurt) betiteld wordt als niet lonend en met een basisinkomen is datzelfde werk dus nog steeds de categorie niet lonend (tenminste de categorie 1 euro per uur vind ik niet lonend).
Nee, want bij de bijstand is er geen keuze: je hebt een verplichting om dat werk te doen en krijgt er nog niet eens iets voor extra betaald. Het verstoort tevens de markt, want bedrijven hebben minder werknemers nodig als ze bijstandsgerechtigden "in dienst" nemen.
Bij basisinkomen is er niemand die je verplicht omdat werk te doen en bedrijven hebben nog steeds werknemers nodig. En of het lonend is: als je nu al gaat kijken naar wat bijv. postbezorgers netto verdienen, dan kom je ook niet veel hoger uit dan een paar euro per uur. Tevens verdienen zelfstandigen vaak ook minder dan het minimum loon en vaak zelfs minder dan het sociaal minimum, en toch besluiten die vaak niet de stekker eruit te trekken en een bijstandsuitkering aan te vragen: die zijn (relatief) blij dat ze wat doen en eigen baas zijn, geen verantwoording hoeven af te leggen.
Als je er ook nog bij betrekt dat er miljoenen mensen vrijwilligerswerk doen, gewoon om bezig te blijven bijv. omdat ze geen regulier werk kunnen vinden, dan kan werk van € 1 per uur door iemand inderdaad lonend gevonden worden.
En aub niet beginnen over (heilige) markt, die is er uberhaupt niet met een compleet marktverstorend effect als basisinkomen. Elke NL'er heeft 1000 euro minder kosten als welke allochtoon dan ook.
Dat is als je internationaal gaat kijken. Tenzij je van mening bent dat alleen mensen met de Nederlandse nationaliteit recht op het basisinkomen hebben. Maar daar ben ik zelf nog niet over uit :)
Interessant, zo heb ik hem nog nooit gehoord. Maar die periode van bijstand als gift, die willen we toch weer terug maar dan onder de noemer basisinkomen?
Wat zijn de verschillen die ervoor gaan zorgen dat we niet hetzelfde scenario gaan krijgen?
Ten eerste is de wereld veranderd in de afgelopen 30-40 jaar. Even alles uit m'n hoofd, van een aantal bronnen die ik echt niet kan terugvinden (sorry), dus pin me niet op de precieze jaartallen vast. Omdat het m'n vak is, worden er ook regelmatig congressen over gehouden, en wordt eea ook in (historisch) perspectief gezet.
Bijstand is in de jaren 60 ingevoerd, idd met (mede) in het achterhoofd de financiële vrijheid van vrouwen: omdat deze geen werk hadden, waren ze afhankelijk van hun echtgenoot (en konden ze dus niet scheiden). Tegenwoordig bestaat die afhankelijkheid een stuk minder: vrouwen hebben veel vaker eigen inkomsten.
Daarna is de bijstand een soort "zieligheids-bonus" geweest; mensen werden beschouwd als slachtoffer van de omstandigheden, en als je zo zielig was dat je in de bijstand kwam, moesten "we" het je niet nog moeilijker maken.
Pas in de jaren 90-00 is het principe van "eigen verantwoordelijkheid" op de voorgrond gekomen en (m.i.) nu doorgeslagen: the American Dream heeft hier ook grondslag gevonden, en het geloof dat iedereen kan, als hij maar wil, is killing. Het heeft er mede voor gezorgd dat de hele sociale zekerheid verhard en uitgekleed is.

Het verschil tussen bijstand zoals het vroeger was, en het basisinkomen is en blijft dat bijstand wegvalt bij verkrijgen inkomsten (dat was altijd al zo, al was het wel veel minder hard: afbouwen bijstand bij beginnen aan werk, makkelijker weer in de bijstand komen - nu heb je, na ieder baantje van een paar maanden, eerst 4 weken wachttijd voordat je aanvraag uberhaupt in behandeling wordt genomen) en basisinkomen naast je inkomen uit werk is.
Maar hoe ga je dit principe tegen? Ik onderken het principe en ik ben juist bang dat het met basisinkomen nog steeds geldt waardoor we weer vanaf nul beginnen en alles weer gaan optuigen in de loop der tijd (waarbij het optuigen ook uiteraard weer bakken met geld kost), ik heb meer zoiets van : Kunnen we niet het huidige afbouwen ipv op nul beginnen en nu al weten dat we het weer gaan optuigen?
Ik heb geen idee :). Ik denk dat we ons huidige systeem zo versnipperd en ingewikkeld hebben gemaakt, dat afbreken geen optie is. Zorgtoeslag bijv., daarvan kun je niet zomaar zeggen dat het in een belastingverlaging verwerkt gaat worden: dan krijgen de hoge inkomens dat ineens ook, en de mensen zonder inkomen (maar die wel recht op ZT hebben, bijv. studenten) krijgen ineens niets meer. Dat is weliswaar 'n keuze, maar je boort heel veel mensen die echt de ZT nodig hebben ineens € 80 pm door de neus. En dat gaat eigenlijk op voor een heel scala aan regelingen.
Een aantal mensen wordt nu (grof) benadeeld, terwijl ik het onder het basisinkomen iedereen zie zijn en ik het vermoeden heb dat waar er momenteel een aantal mensen nog voordeel hebben van het huidige systeem deze straks extra benadeeld gaan worden.
Wie zie jij nu (grof) benadeeld worden? De enige groepen die ik benadeeld zie worden, zijn mensen met een laag inkomen: de armoedeval is alleen maar groter geworden, en de arbeid aan de onderkant alleen maar lastiger en slecht betaalder. Maar ik ben benieuwd welke groepen jij ziet.
Verschil van interpretatie, in mijn optiek vervallen niet de grenzen maar de hele toeslagen / budgetten.
Waar er nu een grens is waar als je daaronder duikt je met toeslagen geholpen kan worden wordt het straks een vrije val naar de bodem. We leggen de bodem wat dieper, maar er zijn totaal geen safetynets meer.
Het dieper leggen van de bodem zal zeker een aantal mensen helpen, maar sommige mensen zijn "niet te helpen" en die vallen dus helemaal naar de bodem.
Graag iets toelichten, want ik kan me niet voorstellen wat je bedoeld. Als je nu van € 19.000 bruto, naar € 19.025 bruto gaat, verlies je € 64 huurtoeslag per maand. Dat is een concreet voorbeeld. Iets dat niet zal gebeuren bij een basisinkomen, want er ís geen toeslag meer.
Ik breng niet het element minder controles in de discussie, dat doe jij zelf. En in plaats van marktplaats kan je alle vormen van zwartwerken lezen.
Ik zeg niet dat het een nieuw probleem is, ik vermoed dat het een groter probleem wordt wat meer controle vereist.
Je bracht het element "zwarte handel", dat is nu ook al een probleem. Als je het als argument wil inbrengen in deze discussie, zul je aannemelijk moeten maken dat het bij het basisinkomen een groter probleem zal worden dan het nu al is. Als het probleem even groot is, is het niet van belang voor het debat inzake het basisinkomen.
Regel de basisbehoeftes af (via het basisinkomen) en enkel je luxe-goederen via een sowieso al separate geldstroom en ik zie niet in waarom ik die geldstroom niet via een alternatief kanaal kan laten lopen, kost je geen extra moeite en levert je wel 50% extra luxe-goederen op (want oncontroleerbaar).
Ik denk dat je daar wel een punt hebt: als je basis al geregeld is, kun je meer risico's nemen. Je hebt tijd over die je niet hoeft te besteden aan wit werk, of de verplichtingen die je uitkering met zich mee brengen. Internet brengt nieuwe manieren om geld te verdienen. Echter, voor handel (inkoop-marge-verkoop), waar je hier toch op doelt, is lang niet iedereen in de wieg gelegd. Zodra je iets groter wordt, kom je toch met zaken als verzekeringen en garantie in aanraking, en dan kom je vanzelf bovendrijven.

Overigens: zwart werk en zwarte handel zijn ook noodzakelijkheden in een gezonde maatschappij, hoe tegenstrijdig dat ook klinkt.

BTC / oncontroleerbare ruilhandel is nu veelal iets in de marge omdat het een kip-ei verhaal is omdat de mensen die het het makkelijkste kunnen doen (bijstand + zwartwerken) zo ongeveer het minste te besteden hebben. Maak de werkwijze voor iedereen toegankelijk en ik vermoed dat het kip-ei probleem vrij snel opgelost is.
En dan heb je hele andere problemen die weer allerlei controles / controlleurs vragen.
Ik vraag me eerlijk af of dat er echt zoveel zijn (je duizenden vind ik erg laag ingeschat vanwege je voorbeelden dus ik ga even uit van je voorbeelden en niet van je aantallen).
Partners van mensen met inkomen zijn die niet getrouwd / samenlevingscontract zodat die eruit te filteren zijn
Studenten zijn eruit te filteren op basis van school / IB (die groep is niet zo boeiend)

Maar al zouden het er echt zoveel zijn, dan zeg je toch eigenlijk alleen maar dat er of gratis geld ergens moet komen, of het verhaaltje dat iedereen grofweg hetzelfde blijft behouden kan niet waar zijn want met een basisinkomen moet er dan opeens ergens vandaan een smak geld erbij komen.
Point taken :) Ik tikte zoals ik dacht en heb niet herlezen wat ik schreef. Ik reageerde echter op jouw stelling dat het opvalt als mensen geen tot zeer weinig inkomen hebben, en ik kan je echter verzekeren: dat valt pas op als iemand een keer ergens wél een aanvraag voor indient (bijv. een uitkering, een schuldregeling, of een huis). Pas dan valt het iemand op, maar het heeft geen enkele consequentie, en er is geen enkele instelling of persoon in Nederland die daar actief naar op zoek is. De enige keer dat dat gebeurd, is als iemand met een bijstandsuitkering altijd voor komt rijden in de nieuwste BMW.
Tja, en die eerlijkere verdeling van arbeid vind ik dus niet zitten in het Amerikaanse model wat jij noemt (je kan zeggen "ze hoeven geen dwangarbeid meer verplicht te doen", maar imho zeg je eigenlijk tegen dezelfde categorie mensen "wil je iets meer dan het absolute minimum" dan is je enige reele optie het eerdere dwangarbeid, imho in basis hetzelfde alleen bied je ze een schijnkeuze aan)
Daar ben ik ook nog niet over uit :)
En of je een eerlijkere vaststelling van salaris krijgt moet ik even over nadenken, je schaft niet enkel het minimumloon af, maar je ondermijnt de ondergrens door er 1000 euro als safeguard onder te gooien en tegelijk ondermijn je de hoogte door er 50% af te halen.
Je haalt in ieder geval het maffe van een minimumloon weg (waardoor het voor werkgevers erg duur is om laagproductief personeel in dienst te nemen) en je haalt de verplichting weg om voor een salaris dat jij niet redelijk vind te gaan werken (want je hebt het niet nodig omdat je toch in je basis voorzien bent). "Daar kom ik m'n bed niet voor uit" vs "Ik pik het maar van m'n baas, omdat ik toch m'n rekeningen moet betalen". Werkgevers hebben nog steeds de "macht" om en masse de wetten te ontduiken en hun werknemers als stront te behandelen: heel vaak kunnen ze toch niet weg.
Ik vermoed dat je in een transitie periode juist gigantische "oneerlijke" salarisverschillen gaat krijgen, afhankelijk van of je voor of na invoering je 1e salarisonderhandeling hebt gehad.
Ik denk dat, gelijk met een invoering van het basissalaris, idd ook alle salarissen herzien moeten worden, anders krijg je inderdaad een onhoudbare situatie. En alleen al dat maakt het tot een schier onmogelijke invoering, ook al is het idee er achter wel goed.
En op de lange termijn denk ik dat je de bandwijdte uit salarissen trekt waardoor iedereen een beetje in de middenmoot terechtkomt, maar of dat eerlijker is?
Waarom denk je dat? Ik kom niet tot dezelfde conclusie.
Echter ben ik vooralsnog van mening dat ik geen duidelijke beeld heb van de voordelen, die blijven zweven voor mij en zolang ze blijven zweven (/veranderen per persoon) kan ik het basisinkomen nog niet eens naast het huidige systeem plaatsen.
Ik kan kanttekeningen / opmerkingen maken bij punten in de hoop dat er een beter beeld geschetst gaat worden zodat ik de systemen voor mezelf naast elkaar kan zetten, maar vooralsnog blijft het voor mij een te versnipperd plaatje.
Het scheelt dat ik voor mezelf een redelijk beeld heb van hoe /ik zou willen dat het basisinkomen zou zijn, en dat ik een grof gevoel van bedragen heb die ermee te maken hebben. En dat ik veel waarde hecht aan huidige (niet goed geregelde) zaken die niet in geld uit te drukken zijn (bijv. de verstoring van de arbeidsmarkt door inzetten bijstandsgerechtigden). Ik vind dus dat er met het basisinkomen meer te winnen is dan enkel wat euro's.

Voor mij word wel steeds duidelijker dat ik basisinkomen nog steeds een goed idee vind, maar dat ik me steeds meer realiseer dat de invoering (vrijwel?) onhaalbaar gaat zijn.

Even een leuk weetje: de kosten van de sociale zekerheid worden nu ook al niet betaald uit de opbrengsten van de werkenden ;) Daar word ook andere belasting voor gebruikt. Bij het verminderen van werk, zal overige belasting dus hoger moeten worden.

En om een ander argument onderuit te halen: er wordt wel gevreesd dat al die mensen die nu in de sociale zekerheid hun inkomen verdienen, straks werkloos worden - en dus minder inkomstenbelasting betalen, maar hun salaris verlaagt zich ook naar het basisinkomen. Zowel het hogere salaris, als het lagere basisinkomen moeten uit belastingopbrengsten betaald worden, dus zijn er minder belastinginkomsten nodig. Maar ook hier zie ik weer een onwijs probleem: deze mensen kun je niet ineens laten putjesscheppen (ze zijn er niet voor geschikt, en er zijn niet zoveel putjesscheppers nodig), daarnaast hebben er veel een vast contract, zelfs als ambtenaar, wat ontslag nog veel lastiger maakt.

Nee, de invoering, dat gaat nog een leuke worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Waar een wil is, is een weg. Nu schroomt de overheid ook niet om hardwerkende mensen er zomaar honderden euro's per maand op achteruit te laten gaan (einde aftrekbaarheid kinderalimentatie).

In de jaren '70 is er in de VS bijna een mincome gekomen, een basisinkomen. Het werd door rechts nota bene gelanceerd en door links afgeschoten omdat zij her voorgestelde mincome te laag vonden! Daarna is het in de doofpot gestopt. Maar als het in de VS zo dicht bij was, dan is het hier zeker ook haalbaar.

Het is ook niet echt on topic om hier over praktische haalbaarheid te discussiëren. Het gaat hier om het systeem zelf. En als genoeg mensen het willen is er altijd wel een manier te vinden om het in te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Ardana schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 04:25:
[...]...Ik denk dat, gelijk met een invoering van het basissalaris, idd ook alle salarissen herzien moeten worden, anders krijg je inderdaad een onhoudbare situatie. En alleen al dat maakt het tot een schier onmogelijke invoering, ook al is het idee er achter wel goed...
Wat? Je wilt als overheid ook mijn salaris gaan veranderen? Dus een communistische heilstaat creeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Smuggler schreef op donderdag 27 november 2014 @ 17:29:
[...]

Minder betekend nog niet geen, maar in veel gevallen te weinig om van rond te komen. maar zorg ervoor dat mensen maximaal willen werken.
Maximaal als in maximaal wat er beschikbaar is?
Minder betekent inderdaad niet dat er geen werk is maar het betekent wel dat er minder is en dat er logischerwijs minder mensen uren kunnen maken en/of mensen minder uren kunnen maken.
Neem je eigen voorbeeld van vakken vullen, als dat in de (nabije) toekomst door een robot gedaan kan worden valt daar geen geld meer te verdienen en dat is toch wat er gaat gebeuren volgens sommigen en meteen ook de reden waarom het huidige systeem niet meer vol te houden is?
[...]

Waarom zou het op dit moment beter zijn?
Ik zie met het basisinkomen meer mogelijkheden voor studeren dan op dit moment.
En dat is mooi omdat het simpele werk makkelijker geautomatiseerd kan worden over het algemeen.
Met als aanname dat er inderdaad massaal werk verdwijnt en er dus minder werk te verdelen is is het nu beter omdat dat nu nog niet het geval is en dat staat wat mij betreft los van een basisinkomen.
Komt nog bij als werk daadwerkelijk massaal verdwijnt het ook niet (meer) zo voor de hand liggend is dat iedereen maar kan doen/leren wat hij/zij leuk vindt.
Jezelf in de schulden steken voor een opleiding die niet terug te betalen is met alleen basisinkomen en met een geringe kans om aan het werk te komen zie ik weinig motivatie in.
Ouders die huur betalen voor hun studerende zoon/dochter zoals Albantar noemde zie ik in een dergelijke toekomst als iets wat alleen voor de happy (werkende) few haalbaar is.
Basisinkomen is op zich best interessant maar die enorme vrijheid die het moet gaan opleveren qua inrichting van je eigen leven, keuzes voor wat betreft je opleiding en nog veel meer dat zie ik gewoon niet.
Zeker niet in een samenleving die steeds egoïstischer wordt terwijl je voor een basisinkomen juist een hoge mate van solidariteit moet hebben.
[...]

Misschien helpt het om alle berichten te lezen of in dit geval datgene waar ik op gereageerd heb?
Volgens jou is er werk maar kiezen mensen om dat niet te doen terwijl ik reageer op een opmerking dat het werk er in de (nabije) toekomst juist steeds minder is.
Als er minder werk is wordt logischerwijs de mogelijkheid om een uurtje extra te verdienen ook kleiner, dat is wat ik zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Gomez12 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 03:12:
Het belangrijkste voordeel voor mij is dat je mensen weer meer zelf verantwoordelijkheid geeft en mensen weer veel directer de gevolgen van hun acties zien.

Als je nu huurtoeslag hebt en in een groter huis wil wonen dan wordt een groot deel van die extra luxe door de overheid gefinancierd door extra huurtoeslag. Als je vervolgens nog iets luxer wil wonen verlies je opeens al je huurtoeslag. Ook als twee mensen met een uitkering samen willen gaan wonen dan komt de overheid om de hoek om dat af te straffen.

Waarom moet de overheid zo'n grote stempel drukken op de manier waarop ik wil wonen?

De huurtoeslag en HRA zijn wat dat betreft het ergste maar het geldt net zo goed voor bijvoorbeeld de vermogenstoets voor de bijstand. Iemand die goed spaart (een ZZP'er moet sparen voor z'n eigen pensioen) kan nooit aanspraak maken op de bijstand en moet extra belasting betalen terwijl iemand die niet spaart bijstand kan trekken én nog aanspraak kan maken op andere potjes.

Misschien is een basisinkomen niet dé oplossing maar het is wel een oplossing die mensen weer zelf verantwoordelijk maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h8bal
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:06
emnich schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 10:05:
[...]
Ook als twee mensen met een uitkering samen willen gaan wonen dan komt de overheid om de hoek om dat af te straffen.
En terecht vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Hoezo terecht? Waarom moet de overheid mij sturen hoe ik wil wonen?

En áls de overheid al zou willen sturen dan moeten ze juist sturen op wel samenwonen omdat dat in alle opzichten veel efficiënter is (ruimte, energieverbruik, zelfredzaamheid, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h8bal
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:06
emnich schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 10:59:
Hoezo terecht? Waarom moet de overheid mij sturen hoe ik wil wonen?
Als jij het gratis geld aanvaardt, dan heeft de overheid ook wel wat beslissingsrecht vind ik.

Het is niet dat ze je in een concentratiekamp steken hé, het merendeel van de regelgeving is mensen tegen zichzelf beschermen.

Gaan samenwonen zonder inkomen (behalve uitkering) is meestal geen goed idee. Niet iedereen is in staat om rationele beslissingen te maken.

Zelfs met een basisinkomen ga je mensen hebben die tegen zichzelf beschermd moeten worden vrees ik. Wat ga je bijvoorbeeld doen met mensen die heel basisinkomen uitgegeven hebben (leningen/kredieten/gokken/...) Zowiezo zijn er dan geen vangnetten meer, geen voedselbanken, schuldsanering,.... Dus hoe pak je zo'n problemen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Gaan samenwonen zonder inkomen is juist wel een goed idee. De totale kosten van het huishouden dalen dan.

En mensen hoeven over het algemeen helemaal niet tegen zichzelf beschermd te worden. Juist arme mensen weten precies hoeveel geld waard is en wat ze ermee kunnen/moeten doen. Ja, een klein percentage maakt dan nog steeds domme beslissingen. Maar dat percentage is zo klein dat het niet nuttig is om daarom iedereen te gaan betuttelen. Die betutteling kost veel meer geld en de 99% mensen die wel weten wat ze willen zit je ermee flink dwars.

[ Voor 67% gewijzigd door Mx. Alba op 28-11-2014 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

h8bal schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 11:46:
[...]

Als jij het gratis geld aanvaardt, dan heeft de overheid ook wel wat beslissingsrecht vind ik.

Het is niet dat ze je in een concentratiekamp steken hé, het merendeel van de regelgeving is mensen tegen zichzelf beschermen.

Gaan samenwonen zonder inkomen (behalve uitkering) is meestal geen goed idee. Niet iedereen is in staat om rationele beslissingen te maken.

Zelfs met een basisinkomen ga je mensen hebben die tegen zichzelf beschermd moeten worden vrees ik. Wat ga je bijvoorbeeld doen met mensen die heel basisinkomen uitgegeven hebben (leningen/kredieten/gokken/...) Zowiezo zijn er dan geen vangnetten meer, geen voedselbanken, schuldsanering,.... Dus hoe pak je zo'n problemen aan?
Je gaat voorbij aan het feit dat in de huidige situatie de goede dingen juist ontmoedigd worden (samenwonen*, sparen, voor je eigen ouders zorgen, etc). Ik zou juist graag een overheid zien die zich daar niet mee bemoeid en zeker niet een overheid die de goede dingen ontmoedigd.

Natuurlijk zal schuldhulpverlening, schuldsanering en waarschijnlijk ook voedselbanken blijven bestaan, dat heeft niet zo veel met een basisinkomen te maken.

*Samenwonen != op jezelf gaan wonen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Mx. Alba schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 11:48:
Gaan samenwonen zonder inkomen is juist wel een goed idee. De totale kosten van het huishouden dalen dan.
Helemaal waar.
En mensen hoeven over het algemeen helemaal niet tegen zichzelf beschermd te worden. Juist arme mensen weten precies hoeveel geld waard is en wat ze ermee kunnen/moeten doen. Ja, een klein percentage maakt dan nog steeds domme beslissingen. Maar dat percentage is zo klein dat het niet nuttig is om daarom iedereen te gaan betuttelen. Die betutteling kost veel meer geld en de 99% mensen die wel weten wat ze willen zit je ermee flink dwars.
Helaas niet helemaal waar. Mensen met financiële problemen maken juist door die problemen vaak onverstandige beslissingen. En nee, ik bedoel die relatie niet andersom. Zie bijvoorbeeld dit artikel.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

ATS schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 12:21:
[...]

Helaas niet helemaal waar. Mensen met financiële problemen maken juist door die problemen vaak onverstandige beslissingen. En nee, ik bedoel die relatie niet andersom. Zie bijvoorbeeld dit artikel.
Interessant stuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Maar een basisinkomen lost juist die financiële problemen op. Want de meeste mensen komen in de financiële problemen door gebrek aan inkomen. Dat is dus een ideale oplossing. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Mx. Alba op 28-11-2014 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Mens

Roenie schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 07:43:
Wat? Je wilt als overheid ook mijn salaris gaan veranderen? Dus een communistische heilstaat creeren?
Is dit nou een troll? Nogal inhoudsloze reactie, waarbij je kennelijk niet eens gelezen heb wat ik (en Gomez) schreef. We constateren een mogelijk probleem bij invoering basisinkomen, en ik draag een mogelijke oplossing aan.

Overigens is hier het gebruik van de term "communistische heilstaat" wat mij betreft een echte Godwin. Incl. verliezen van de discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Daarbij komt ook nog eens dat een systeem met basisinkomen + vlaktaks juist veel minder links is. De overheid regelt en verplicht namelijk zo min mogelijk. Juist het huidige bijstandssysteem is verschrikkelijk "communistisch", omdat er zoveel voorwaarden aan worden gesteld die allemaal door de overheid gecontroleerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb het artikel gelezen en ik zie toch echt niet hoe (vermeende) schaarste mensen vrijpleit van het nemen van verantwoordelijkheid voor hun eigen beslissingen. Het hele verhaal komt neer op dat iemand met geldgebrek meteen in een soort van paniekmode belandt waardoor al het rationele denken uitgeschakeld wordt. Dat gaat er bij mij niet in. Dit soort theorieën geven mensen alleen maar een excuus om hun gedrag niet (zelf) te veranderen.

Ik voel dan toch meer voor Thatcher's benadering dat onverstandige beslissingen van arme mensen een karaktereigenschap zijn. Het artikel geeft een goed casus: wanneer iemands projectievermogen zodanig tekort schiet dat op korte termijn een flatscreen aanschaffen belangrijker is dan op lange termijn voldoende babyvoeding te kopen, zie ik niet waarom deze mensen niet aangesproken mogen worden op hun beslissingen.

De genoemde sociale context in combinatie met het vermeende beperkte relativeringsvermogen van arme mensen is onzin. Als mensen om je heen meer hebben dan jij dan zijn er twee opties: (1) je relativeert dat jij ook zonder die dingen kunt of (2) je gaat aan de slag om duurzaam zelf de middelen te krijgen om jezelf te voorzien van al die dingen die anderen ook hebben.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F3utus
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-06-2022

Het probleem is als je in de bijstand raakt ook niet even wat extra kan verdienen om weer die maand weer rond te komen, je zit in een zwaar keurslijf. Er zijn veel mensen die pas inzien dat hun bestedingspatroon niet goed is als ze al rood staan. Snel reageren op zoiets d.m.v. een aantal uren gaan werken via een uitzendbureau gaat niet lukken in de bijstand.

Mensen in landen in latijns amerika leven ook meer bij de dag. De ene dag hebben ze geld en doen ze even niets en de andere keer moeten ze weer aan de bak. Ik zeg niet dat dit in Nederland zo moet gaan werken, maar ik denk wel dat een aantal mensen in de bijstand meer zo'n mentaliteit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

ari3 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 13:41:
Ik heb het artikel gelezen en ik zie toch echt niet hoe (vermeende) schaarste mensen vrijpleit van het nemen van verantwoordelijkheid voor hun eigen beslissingen. Het hele verhaal komt neer op dat iemand met geldgebrek meteen in een soort van paniekmode belandt waardoor al het rationele denken uitgeschakeld wordt. Dat gaat er bij mij niet in. Dit soort theorieën geven mensen alleen maar een excuus om hun gedrag niet (zelf) te veranderen.
Tja, bij al die fundamentalistische Christenen in Amerika "gaat het er ook niet in" dat de evolutietheorie waar is. Ignoring a truth doesn't make it go away.
Ik voel dan toch meer voor Thatcher's benadering dat onverstandige beslissingen van arme mensen een karaktereigenschap zijn.
Ten dele waar maar je draait hier ook weer oorzaak en gevolg om. Je zou het inderdaad een karaktereigenschap kunnen noemen, maar die karaktereigenschap wordt veroorzaakt door gebrek aan geld. Hef het gebrek aan geld op, en die karaktereigenschap past zich na enige tijd vanzelf aan aan de nieuwe situatie waarin er geen geldgebrek meer is.

En zelfs als je, zoals jij, zou aannemen dat die karaktereigenschap onveranderlijk is... Is het dan de oplossing om die mensen extra te straffen voor iets waar ze niets aan kunnen doen? Stel dat iemand in een rolstoel voor een trap staat, dan zeg je toch ook niet "jammer joh, had je maar moeten kunnen lopen!"

Gelukkig is dat niet het geval. In verreweg de meeste gevallen lost het probleem zich vanzelf op als je de grondoorzaak wegneemt, en dat is geldgebrek. De bijstand lost dus niets op omdat het het gebrek aan geld niet oplost. Het houdt het gebrek aan geld alleen op pijl zodat men niet verder afglijdt. Uiteindelijk kost het de samenleving gewoon heel veel geld om al die mensen in dat sociale vangnet te houden. Maar met een basisinkomen maak je van dat vangnet een trampoline. :D
Het artikel geeft een goed casus: wanneer iemands projectievermogen zodanig tekort schiet dat op korte termijn een flatscreen aanschaffen belangrijker is dan op lange termijn voldoende babyvoeding te kopen, zie ik niet waarom deze mensen niet aangesproken mogen worden op hun beslissingen.
Ja maar dat gebrek aan langetermijnplanning wordt dus veroorzaakt door het gebrek aan geld. Er is altijd tekort aan geld. Dus als er dan eens een relatieve overvloed is, dan wil men die luxedingen waar men normaal nooit geld voor heeft. Bovendien liggen er nog zoveel rekeningen te wachten om betaald te worden dat wanneer je dat geld "verstandig" zou inzetten, het direct "verdampt" en je er dus "niets" aan hebt.
De genoemde sociale context in combinatie met het vermeende beperkte relativeringsvermogen van arme mensen is onzin. Als mensen om je heen meer hebben dan jij dan zijn er twee opties: (1) je relativeert dat jij ook zonder die dingen kunt of (2) je gaat aan de slag om duurzaam zelf de middelen te krijgen om jezelf te voorzien van al die dingen die anderen ook hebben.
Ja maar (2) is dus vanuit de bijstand nauwelijks een optie want om zelf geld te verdienen moet je ergens beginnen en dat "ergens beginnen" is meestal een klein baantje of een klusje hier en daar; maar dat inkomen wordt dan 1:1 op de bijstand gekort terwijl je er veel administratieve rompslomp bij krijgt en door de gemeentelijke instanties zowat als een crimineel behandeld wordt omdat ze aannemen dat je aan het frauderen bent - je kan er zelfs financieel op achteruit gaan door een beetje te werken. De enige manier om uit de bijstand te komen is in één keer die sprong van niets doen naar een full time baan. Dat lukt bijna niemand. Dat vangnet vangt je inderdaad wel op - maar het houdt je ook gevangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Mens

Mx. Alba schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 14:19:
De enige manier om uit de bijstand te komen is in één keer die sprong van niets doen naar een vaste full time baan. Dat lukt bijna niemand. Dat vangnet vangt je inderdaad wel op - maar het houdt je ook gevangen!
Aangevuld om te laten kloppen. Een full time baan voor 3 maanden lukt soms ook nog wel, maar dat is echt niet voldoende.

Een draaideur-bijstandsgerechtigde is altijd slechter af dan een vaste klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
emnich schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 10:05:
[...]

Waarom moet de overheid zo'n grote stempel drukken op de manier waarop ik wil wonen?
Was jij niet degene die zelf ook zo'n groot stempel wilde drukken op de manier waarop mensen willen wonen?
Jij was tenslotte van mening dat alleen wonen bot gezegd een luxe is en dat is wat mij betreft ook een groot stempel op de manier waarop mensen willen wonen.
Ik denk namelijk dat er niet veel alleenstaanden zijn die graag met meerdere mensen waar ze geen liefdes relatie mee hebben willen samen wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Ardana schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 13:33:
[...]

Is dit nou een troll? Nogal inhoudsloze reactie, waarbij je kennelijk niet eens gelezen heb wat ik (en Gomez) schreef. We constateren een mogelijk probleem bij invoering basisinkomen, en ik draag een mogelijke oplossing aan.

Overigens is hier het gebruik van de term "communistische heilstaat" wat mij betreft een echte Godwin. Incl. verliezen van de discussie.
Met het aanhalen van Godwin verlies je die in mijn ogen pas. Mijn posting was dus niet als troll bedoeld.

Je schrijft dat je alle salarissen wilt herzien. Dat is toch een communistische gedachte of niet?

Hoe bedoel je het dan? Sorry, maar ik kan er niets anders uit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

ninjazx9r98 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 16:04:
[...]

Was jij niet degene die zelf ook zo'n groot stempel wilde drukken op de manier waarop mensen willen wonen?
Jij was tenslotte van mening dat alleen wonen bot gezegd een luxe is en dat is wat mij betreft ook een groot stempel op de manier waarop mensen willen wonen.
Ik denk namelijk dat er niet veel alleenstaanden zijn die graag met meerdere mensen waar ze geen liefdes relatie mee hebben willen samen wonen.
Nee, ik wil me daar uitdrukkelijk niet mee bemoeien. Ik wil dat het voor mijn inkomen niet uitmaakt of ik samenwoon of alleen en hoe duur dat huis is. Dat is mijn beslissing en de overheid heeft daar helemaal niets mee te maken.

Wat ik hiervoor heb gezegd, is dat de overheid niet iedereen zo maar geld hoeft te geven zodat ze alleen kunnen wonen. De overheid moet zorgen dat iedereen minimaal een dak boven z'n hoofd heeft en kan eten. Als jij vervolgens alleen in een duur huis in het midden van de stad wil wonen dan is dat jouw keuze en moet je zelf zorgen dat je daar voldoende geld voor hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
emnich schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 11:58:
[...]
Natuurlijk zal schuldhulpverlening, schuldsanering en waarschijnlijk ook voedselbanken blijven bestaan, dat heeft niet zo veel met een basisinkomen te maken.
Hoezo is dit natuurlijk? Ik heb er oprecht geen idee van, maar zijn dit geen verkapte toeslagen?
emnich schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 16:35:
[...]
Nee, ik wil me daar uitdrukkelijk niet mee bemoeien. Ik wil dat het voor mijn inkomen niet uitmaakt of ik samenwoon of alleen en hoe duur dat huis is. Dat is mijn beslissing en de overheid heeft daar helemaal niets mee te maken.
Bij mijn ouderlijk huis was er vroeger 1 hele simpele stelregel : Wie betaalt die bepaalt.
Wil je dat een overheid je basis-dingen afdekt dan heeft die dus ook een stem in hoe die ingevuld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Schuldsanering is geen toeslag maar hulp bij het afwikkelen van je schulden. Ze nemen al je geld, je krijgt een heel klein stukje terug om van te leven en met de rest betalen ze de schulden af. Na x-jaar ben je dan van je schulden af en als er nog iets open staat kan de schuldeiser daar naar fluiten.

Het is prima als de overheid iets zou willen bepalen en bepaald gedrag wil stimuleren. Het huidige systeem geeft echter de verkeerde prikkels. Je moet juist stimuleren om samen te wonen, te sparen en geld te verdienen, weinig schulden maken, etc maar alle huidige regelingen ontmoedigen dat. Dat is mijn grote probleem er mee.

Waarom zou ik meer geld moeten krijgen als ik naar een duurder huurhuis ga of als ik weg ga bij mijn partner? Het zou toch geen taak van de overheid moeten zijn om zich daar mee te bemoeien? Dat zijn persoonlijke keuzes waarvan je de gevolgen zelf moet dragen.

Net als dat zuinige mensen die sparen en goedkoop wonen daar óók zelf volledig de vruchten van mogen plukken.

Het verhaal van de mishandelde vrouw die weg moet bij haar man hebben we al behandeld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Gomez12 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 16:47:

Bij mijn ouderlijk huis was er vroeger 1 hele simpele stelregel : Wie betaalt die bepaalt.
Wil je dat een overheid je basis-dingen afdekt dan heeft die dus ook een stem in hoe die ingevuld worden.
Ik betaal ook en ik zeg: ik geef iedereen zakgeld. Vroeger mocht ik met mijn zakgeld alles kopen wat ik wilde. Maar op is op. Ook als ik eigenlijk een duurder spelletje wilde kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
emnich schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 16:35:
[...]

Wat ik hiervoor heb gezegd, is dat de overheid niet iedereen zo maar geld hoeft te geven zodat ze alleen kunnen wonen. De overheid moet zorgen dat iedereen minimaal een dak boven z'n hoofd heeft en kan eten. Als jij vervolgens alleen in een duur huis in het midden van de stad wil wonen dan is dat jouw keuze en moet je zelf zorgen dat je daar voldoende geld voor hebt.
Jouw opmerking waar ik aan refereer maakt toch echt geen onderscheid voor wat betreft de locatie van een huis en de prijsklasse.
http://gathering.tweakers...message/43269766#43269766
Waarom moet je meer geld krijgen als je besluit om alleen te wonen? Alleen wonen is (bot gezegd) een luxe. Als jij graag met 8 man in een huis wil wonen moet je dat vooral gaan doen. Uiteindelijk zit de mens zo in elkaar dat hij/zij graag een beetje privacy heeft en met een partner (en evt kids) wil wonen zonder andere mensen erbij.
Wat mij betreft zou een eventueel basisinkomen hoog genoeg moeten zijn dat mensen niet gedwongen samen hoeven te wonen omdat ze anders de huur niet kunnen opbrengen. Ik heb het dan niet over een duur huis midden in de stad maar een zelfde soort dak boven het hoofd zoals minima dat nu ook hebben (voor zover mij bekend wonen die in ieder geval niet gedwongen samen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Mens

Roenie schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 16:28:
Met het aanhalen van Godwin verlies je die in mijn ogen pas. Mijn posting was dus niet als troll bedoeld.

Je schrijft dat je alle salarissen wilt herzien. Dat is toch een communistische gedachte of niet?

Hoe bedoel je het dan? Sorry, maar ik kan er niets anders uit halen.
Een voorstel om iets, wat dan ook, te laten regelen door de overheid betitelen als "communistische heilstaat" draagt niets toe aan de discussie.

Op het moment dat de salarissen gelijk blijven en het basisinkomen er dus bovenop komt, krijg je een ongelooflijke salarisstijging, zelfs als er sprake is van invoering van vlaktax. Dat lijkt me iets dat je wilt voorkomen. Een van de manieren waarop je dat kunt voorkomen is van overheidswegen vaststellen dat over alle salarissen opnieuw onderhandeld moet worden. Dat betekent dus niet dat de overheid het salaris bepaald, echter wel dat er een dusdanige ingreep is gedaan door diezelfde overheid, dat voortzetting van de oude situatie niet meer haalbaar is.
Gomez12 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 16:47:
Hoezo is dit natuurlijk? Ik heb er oprecht geen idee van, maar zijn dit geen verkapte toeslagen?
Nope. Iig niet schuldhulpverlening cq schuldsanering. Die zijn voor iedereen toegankelijk*, ongeacht of je een minimum-inkomen hebt, of een inkomen van 10x modaal.
De Voedselbank werkt iets anders: als jij na het betalen van je vaste lasten minder dan bedrag X overhoudt, kun je in aanmerking komen voor een voedselpakket. Daarbij wordt dus enkel gekeken naar het verschil tussen vaste lasten en inkomen, niet naar het inkomen an sich. Het bizarre daarbij is dat als jij vrijwillig hoge lasten hebt, deze dus wel meegerekend worden. Uiteraard wordt er wel gekeken naar hoe je die lasten kan verlagen, maar als jij 'n telefoonabbonement van € 80 hebt, wordt dat gewoon (tot het einde van het eerste jaar, daarna mag je 'm verlagen) meegenomen in de berekeningen.

Een aantal gemeentes heeft wel een inkomensgrens gesteld aan de gemeentelijke schuldhulp, dit is echter erg discutabel en er zijn tot nu toe relatief weinig mensen geweest die daardoor niet in aanmerking konden komen voor schuldhulp. De wettelijke schuldsanering heeft geen inkomstengrens en theoretisch kun je toegelaten worden tot de wettelijke schuldsanering zonder gemeentelijke hulp. Dat is echter wel heeeeeeeel veel moeilijker dan toelating na een gemeentelijk traject.
De overheid heeft er middels art. 475d Rv voor gekozen om daar juist geen inspraak in te willen hebben. Art. 475d Rv bepaalt de beslagvrije voet: iedereen, zelfs de grootste crimineel, verslaafde, of schuldenaar, mag zelf bepalen hoe ze dat bedrag besteden.

Als je nl. zegt "wie betaalt, bepaalt" mag je ook mensen die niet in hun eigen onderhoud kunnen voorzien in armenhuizen stoppen, en eten laten halen bij de gaarkeuken. Een leuke was dat een gemeente (ik dacht Arnhem) vrouwelijke bijstandsgerechtigden wilde verplichten een baan als prostitue aan te nemen (is uiteindelijk door de rechter een stokje voor gestoken, weet niet op welke gronden). Dat is ook een vorm van "wie betaalt, bepaalt". Dat is 'n keuze, maar eentje waarvan wij met z'n allen hebben gesteld dat we daar niet voor willen kiezen. Overigens kun je er dan ook voor kiezen om net voldoende te geven om niet te sterven, maar onvoldoende om nog een beetje fatsoenlijk van te leven. Van € 20 per week kun je ook rondkomen, mits je iedere dag macaroni met tomatenpuree eet. Gezond? Nee. Ga je ervan dood? Op korte termijn niet.

Het gaat altijd om grenzen. "We" vinden dat 'n bijstandsgerechtigde niet dakloos hoeft te worden, en dus recht heeft op 'n dak boven het hoofd, maar dat hoeft geen paleis Soestdijk te zijn. Alles tussen dakloos en 'n paleis is dus voor discussie vatbaar. En zo ook de hoogte van de uitkering.
emnich schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 17:15:
Schuldsanering is geen toeslag maar hulp bij het afwikkelen van je schulden. Ze nemen al je geld, je krijgt een heel klein stukje terug om van te leven en met de rest betalen ze de schulden af. Na x-jaar ben je dan van je schulden af en als er nog iets open staat kan de schuldeiser daar naar fluiten.
Ik zou het prettig vinden als je niet zo kort door de bocht was, want zoals je het nu beschrijft, mis je toch een aantal essentiele punten.
Bij een schuldenregeling ben je verplicht om gedurende een bepaalde periode alles te doen om een zo hoog mogelijk inkomen te verwerven, met redelijke vaste lasten. In jouw beschrijving mis je het hele punt: de verplichting om alles te doen. Je moet dus echt actief aan de bak.

Maar goed, dat is in antwoord op de vraag / stelling "wie betaalt, bepaalt" en of schuldhulpverlening ook een (inkomensafhankelijke) toeslag zou zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Ardana op 28-11-2014 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Ardana schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 20:27:
[...]
De overheid heeft er middels art. 475d Rv voor gekozen om daar juist geen inspraak in te willen hebben. Art. 475d Rv bepaalt de beslagvrije voet: iedereen, zelfs de grootste crimineel, verslaafde, of schuldenaar, mag zelf bepalen hoe ze dat bedrag besteden.
Tja, maar laten we geen spelletjes gaan spelen. Voor het basisinkomen zullen er wetten veranderd moeten worden dus ik vind het vrij flauw om dan op basis van andere wetten te zeggen : Dat kan niet.

Of we gaan uit van de situatie dat er geen wetten aangepast worden en er dus geen basisinkomen kan komen. Of we gaan uit van de situatie dat er wel basisinkomen gaat komen en kan dus elke "oude" wet herzien worden.

[quote]
Als je nl. zegt "wie betaalt, bepaalt" mag je ook mensen die niet in hun eigen onderhoud kunnen voorzien in armenhuizen stoppen, en eten laten halen bij de gaarkeuken. Een leuke was dat een gemeente (ik dacht Arnhem) vrouwelijke bijstandsgerechtigden wilde verplichten een baan als prostitue aan te nemen (is uiteindelijk door de rechter een stokje voor gestoken, weet niet op welke gronden). Dat is ook een vorm van "wie betaalt, bepaalt". Dat is 'n keuze, maar eentje waarvan wij met z'n allen hebben gesteld dat we daar niet voor willen kiezen.
[/quoite]
Tja, juridisch zal het vast anders liggen. Maar vanuit het principe "wie betaalt bepaalt" zie ik geen verschil tussen de volgende situaties :
- Armenhuizen (/sociale woningbouw)
- Gaarkeuken
- Dwangarbeid
- Iemand prostitue laten worden (is dit niet slechts een vorm van dwangarbeid)

Maar de helft (bold) die gebeurt al, leger des heils (zie : http://www.legerdesheils.nl/fondsenwerving en 70% betaald door overheid) en voedselbank vind ik al heel erg dicht tegen een gaarkeuken aanschurken.
Uiteraard zitten er verschillen in de finesses, maar de achterliggende ideeen / principes lijken mij gelijk.

Oftewel of we het niet willen vind ik nog wel discutabel.
We zeggen het niet te willen maar als jij eerder al aangaf dat er velen zijn die nu al maandelijks 0 tot 200 te besteden hebben dan denk ik dat die mensen juist gebaat zouden kunnen zijn bij dit soort dingen.
Het gaat altijd om grenzen. "We" vinden dat 'n bijstandsgerechtigde niet dakloos hoeft te worden, en dus recht heeft op 'n dak boven het hoofd, maar dat hoeft geen paleis Soestdijk te zijn. Alles tussen dakloos en 'n paleis is dus voor discussie vatbaar. En zo ook de hoogte van de uitkering.
Dat is volgens mij hoe het nu werkt (waarbij de discussie in de toeslagen zit).
Momenteel kan je in de bijstand geen paleis soestdijk huren volgens mij omdat je vanwege je woonkosten je geen toeslagen gaat krijgen waardoor je niet aan die 1000 euro inkomen (bijstand + toeslagen even voor het rekengemak genomen) komt die paleis soestdijk per maand kost.

Wat ik in Emnich zijn verhaal las was dat hij het best vond als iemand er zelf voor koos om in paleis soestdijk te gaan wonen a 1000 euro per maand en dan geen geld te hebben voor eten (wat er onherroepelijk op uitdraait dat die persoon in allerlei hulpverleningstrajecten beland etc)

Ik heb het idee dat momenteel de overheid bepaalt waar je woont dmv onthouden van toeslagen etc. Momenteel heb je geen vrije keuze (en uiteraard zit er een keerzijde aan in de vorm van dat je binnen dit systeem wel "misbruik" kan maken maar ik ga even uit van de hulpbehoevenden en niet van de "misbruikers")
In wezen als jij enkel een basisinkomen krijgt, dan mag de overheid wmb bepalen dat je niet in hartje A'dam mag wonen, want je kan het gewoon niet betalen en het gaat geheid fout.
Ik bedoel niet dat de overheid je vertelt dat je nieuwe woning huisje 36 op de drentse heide is, maar enige sturing mag wmb wel.

@ardana : Op je eerdere posting kom ik later nog even terug, daar moet ik nog even over nadenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Mens

Gomez12 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 23:41:
Tja, maar laten we geen spelletjes gaan spelen. Voor het basisinkomen zullen er wetten veranderd moeten worden dus ik vind het vrij flauw om dan op basis van andere wetten te zeggen : Dat kan niet.

Of we gaan uit van de situatie dat er geen wetten aangepast worden en er dus geen basisinkomen kan komen. Of we gaan uit van de situatie dat er wel basisinkomen gaat komen en kan dus elke "oude" wet herzien worden.
Het ging me om het door jou aangehaalde principe "wie betaalt, bepaalt". De overheid heeft middels het vaststellen van uitkeringen en het instellen van art. 475d Rv vastgesteld dat zij juist niet wil bepalen. Als je dat nl. wel gaat doen, kun je vrijwel alle beschermingswetten overboord zetten: bijv. (bijna) alle wetten m.b.t. arbeid. Arbo-wetgeving stelt juist een grens aan wat een werkgever mag doen, en toch betaalt hij jouw salaris. Dat is dus ook een beperking aan "wie betaalt, bepaalt".

Als je van mening bent dat dat voor alles geldt, dan hoor ik dat graag van je, maar ik ga ervan uit dat je het daar ook niet mee eens bent. Waar die grens wel moet liggen, is een leuk onderwerp van discussie. In het geval van bijstand mag de overheid/gemeente heel erg veel bepalen (of je je ex aanspreekt voor alimentatie, of je te duur woont, of je schoon genoeg bent (ie: representatief genoeg om werk te krijgen), wat "algemeen geaccepteerd werk" is, dat je minstens 3 uur per dag moet willen reizen om naar je minimumloonbaantje te gaan, etc. etc. In het geval van basisinkomen mag de overheid/gemeente een heel stuk minder bepalen.

Waar willen we/wil je dat die grens komt?
Tja, juridisch zal het vast anders liggen. Maar vanuit het principe "wie betaalt bepaalt" zie ik geen verschil tussen de volgende situaties :
- Armenhuizen (/sociale woningbouw)
- Gaarkeuken
- Dwangarbeid
- Iemand prostitue laten worden (is dit niet slechts een vorm van dwangarbeid)

Maar de helft (bold) die gebeurt al, leger des heils (zie : http://www.legerdesheils.nl/fondsenwerving en 70% betaald door overheid) en voedselbank vind ik al heel erg dicht tegen een gaarkeuken aanschurken.
Uiteraard zitten er verschillen in de finesses, maar de achterliggende ideeen / principes lijken mij gelijk.
Mwao, heb je enig idee wat de armenhuizen waren? Geen privacy, slaapzalen, gescheiden voor mannen en vrouwen, dwangarbeid tegen erg slecht betaald salaris. Als je dat wil vergelijken met een sociale woningbouwhuis, met eigen voorzieningen, privacy en vrijheid, denk ik dat de discussie snel ophoudt.

Dwangarbeid is juist iets waar we middels het basisloon vanaf willen, toch? ;)
Oftewel of we het niet willen vind ik nog wel discutabel.
We zeggen het niet te willen maar als jij eerder al aangaf dat er velen zijn die nu al maandelijks 0 tot 200 te besteden hebben dan denk ik dat die mensen juist gebaat zouden kunnen zijn bij dit soort dingen.
Ik ken er een aantal, en ik weet zeker dat ze écht niet hadden willen ruilen. Dus vanuit jouw oogpunt kun je misschien van mening zijn dat zij er gebaad bij zijn, zij zelf denken daar toch echt anders over. En op dat moment wordt een armenhuis niet slechts een opvangplek, maar eerder een gevangenis.
Wat ik in Emnich zijn verhaal las was dat hij het best vond als iemand er zelf voor koos om in paleis soestdijk te gaan wonen a 1000 euro per maand en dan geen geld te hebben voor eten (wat er onherroepelijk op uitdraait dat die persoon in allerlei hulpverleningstrajecten beland etc)
Hoewel hij overdrijft kan ik het punt "samenwonen is goed voor de overheid" wel snappen. En het klopt dat dat nu redelijk hard wordt afgestraft, als je in een uitkeringssituatie zit tenminste.
Overigens ook als je dat niet zit, zie bijv. de alleenstaande ouderkorting.
Ik heb het idee dat momenteel de overheid bepaalt waar je woont dmv onthouden van toeslagen etc. Momenteel heb je geen vrije keuze (en uiteraard zit er een keerzijde aan in de vorm van dat je binnen dit systeem wel "misbruik" kan maken maar ik ga even uit van de hulpbehoevenden en niet van de "misbruikers")
Er zit een verschil tussen "geen vrije keuze" en "geen keuze". In het huidige systeem heb je nog een beetje keuze: je kan kiezen voor 'n kamer, of 'n kleine woning via de vrije sector (ook die moeten zich aan de huurprijzenwet houden), of lang op de wachtlijst staan voor een sociale huurwoning. Om die keuze in z'n geheel af te nemen, dat lijkt me niet zinnig, dan krijg je idd communistische structuren zoals toegewezen woning (en, zoals nu ook al gebeurd, toegewezen arbeid).
In wezen als jij enkel een basisinkomen krijgt, dan mag de overheid wmb bepalen dat je niet in hartje A'dam mag wonen, want je kan het gewoon niet betalen en het gaat geheid fout.
Ik bedoel niet dat de overheid je vertelt dat je nieuwe woning huisje 36 op de drentse heide is, maar enige sturing mag wmb wel.
Waarom? Als jij van jouw basisinkomen een huisje in A'dam kan betalen, waarom zou je dat niet mogen? Waarom moet er dan een wet ingevoerd worden die dat verbied? Ik zie er geen enkele reden voor. Sturing prima, verboden? nee.

Overigens is die sturing al ingevoerd een aantal jaar geleden (alleen weer: verkeerd imo), door het invoeren van schaarstegebieden: in A'dam kan dezelfde woning rustig € 125 pm duurder zijn dan wanneer deze in Lutjebroek staat. (Al is Lutjebroek een verkeerd voorbeeld, want het schaarstegebied is zo ruim genomen, dat Lutjebroek er volgens mij ook onder valt - wat meteen aantoont waarom het systeem niet werkt. Doe het dan op basis van inwoners per km, niet "alles ten westen van Utrecht is nu schaarstegebied"). Het zou mij trouwens niet verbazen dat dat een van de redenen is dat het oosten verhoudingsgewijs zoveel meer bijstandsgerechtigden heeft, en daar hebben de gemeentes dus weer moeite om hun budget rond te krijgen, wat weer heel andere gevolgen heeft. Zo had de gemeente Enschede het snode plan opgevat om iedereen die een bijstandsuitkering aanvroeg, eerst z'n pensioen moest opeten. Gelukkig heeft de overheid daar een stokje voor gestoken, maar het toont wel aan dat er niet zachtzinnig met bijstandsgerechtigden wordt omgegaan (die worden dan tot zelfs na hun pensioen veroordeeld tot het leven op bijstandsniveau) en dat gemeentes onvoldoende ondersteuning van het rijk krijgen (nl. op basis van inwoners, niet op basis van uitkeringsgerechtigden).

[ Voor 4% gewijzigd door Ardana op 29-11-2014 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Ardana schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 20:27:
[...]

Een voorstel om iets, wat dan ook, te laten regelen door de overheid betitelen als "communistische heilstaat" draagt niets toe aan de discussie.

Op het moment dat de salarissen gelijk blijven en het basisinkomen er dus bovenop komt, krijg je een ongelooflijke salarisstijging, zelfs als er sprake is van invoering van vlaktax. Dat lijkt me iets dat je wilt voorkomen. Een van de manieren waarop je dat kunt voorkomen is van overheidswegen vaststellen dat over alle salarissen opnieuw onderhandeld moet worden. Dat betekent dus niet dat de overheid het salaris bepaald, echter wel dat er een dusdanige ingreep is gedaan door diezelfde overheid, dat voortzetting van de oude situatie niet meer haalbaar is...
Waarom zou ik in hemelsnaam opnieuw onderhandelen over mijn salaris?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-10 23:25
Gelukkig staat de overheid ook buiten loon- en tariefafspraken tussen private partijen.

Wat ik wel zie gebeuren is het afschaffen van minimumloon, de sociale noodzaak is immers ondervangen door een basisinkomen. Als mensen willen werken voor 4 euro per uur = 2 netto bovenop hun basisinkomen, doen ze dat maar. Misschien levert dat een oplossing voor de onbalans in laagbetaald werk en kunnen meer mensen dan voorheen deelnemen aan de arbeidsmarkt, vooral die mensen die niet volledig productief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Mens

Roenie schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 03:21:
Waarom zou ik in hemelsnaam opnieuw onderhandelen over mijn salaris?
Anders lees je even wat je quote? Daar staat al een mogelijke reden benoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Mens

t_captain schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 13:34:
Gelukkig staat de overheid ook gedeeltelijk buiten loon- en tariefafspraken tussen private partijen.
FTFY.

Minimumloon is zo'n door de overheid ingestelde regel die de onderlinge afspraken limiteert. Hetzelfde geldt voor algemeen verbindend verklaarde CAO's.

En waarom ik "gelukkig" heb weggehaald: omdat oa de industriele revolutie heeft laten zien dat mensen onderling helemaal niet in staat zijn om fatsoenlijk te onderhandelen, niet als er sprake is van een groot machtsverschil tussen 2 partijen. Juist omdat bleek dat de werkgevers niet in staat waren hun werknemers fatsoenlijk te behandelen, heeft de overheid limieten gesteld.

Het zou "gelukkig" zijn als het niet nodig was geweest.

Oeps, dubbelpost, sorry!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribledragon
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-09 13:00
Ik heb het idee dat een punt in de discussie wordt vergeten en er gedacht wordt dat er geld bij komt. Deze hele operatie vind plaats als een herverdeling van de gelden binnen de economie.

Als mensen na zo een operatie meer hebben te besteden zullen er mensen zijn die minder hebben te besteden.

Daarnaast wordt er over werken gesproken alsof enkel als doel heeft geld verdienen. In mijn ogen is de intrinsieke motivatie belangrijker als de extrinsieke motivatie, waar in dit verhaal de nadruk ligt op de extrinsieke motivatie, als mensen moeten werken voor iets extra's zullen zij dit doen.

Samsung R710 Q9000 geforce 130m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Laatst online: 00:46

defiant

Moderator General Chat
Om hier nog even op terug te komen:
roodbwoy schreef op woensdag 26 november 2014 @ 12:50:
Ik verwacht wel dat bedrijven die investeren in volle automatisering uiteindelijk meer geld overhouden doordat veel werknemers niet meer noodzakelijk zijn.
Dat is een misverstand dat veel gemaakt wordt bij technische werkeloosheid, want zo werkt de economie (helaas) niet. Technische werkeloosheid is geen gebeurtenis op een vast moment in de toekomst waarin binnen 1 jaar 90% van het personeel wordt ontslagen en bedrijven hun winsten behouden.

Als het gebeurd is het een langzaam proces, waarin de winsten die bedrijven maken door automatisering vanzelf zullen verdwijnen door concurrentie. Bijvoorbeeld, als een bedrijf hoge winsten maakt door automatisering van een nieuw proces, is dat een signaal naar de markt dat het loont om ook in dat proces te investeren. Dat bedrijf krijgt dus vanzelf te maken met concurrentie op prijs waardoor de winst marges zullen zakken tot normale niveaus.

Daarnaast, als mensen minder te besteden krijgen door werkeloosheid, treedt ook het proces van vraaguitval in, waardoor de winstmarges nog meer onder druk komen te staan of bedrijven (geautomatiseerd of niet) zullen moeten sluiten.

Een scenario van technische werkeloosheid zal dus uitlopen op neerwaartse spiraal van economische krimp, waardoor het economisch fundament onder een eventueel basisinkomen sterk wordt verminderd.

Vandaag stond ook artikel over een basisinkomen in het NRC, hierin stond ook een quote die op verkeerde aannames van hoe de economie werkt is gebaseerd:
Een ethische reden om tot een basisinkomen over te gaan, is afkomstig van Thomas Paine. Ons persoonlijke inkomen en onze individuele welstand hebben we meer te danken aan de inspanningen van onze voorouders dan aan wat we zelf doen, schreef hij. Daarom zou het rechtvaardig zijn als iedereen in een vorm van sociaal dividend in hun investeringen mee zou delen. Waarom zouden alleen de nazaten van de rijken een erfenis en het geschenk van de zekerheid krijgen?
Deze rechtvaardigheid zou betekenen dat met terugwerkende kracht de investeringen gedaan door werknemers in het verleden nu opeens sociaal dividend zou moeten opleveren, dat is gewoon onmogelijk.
t_captain schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 13:34:
Wat ik wel zie gebeuren is het afschaffen van minimumloon, de sociale noodzaak is immers ondervangen door een basisinkomen. Als mensen willen werken voor 4 euro per uur = 2 netto bovenop hun basisinkomen, doen ze dat maar. Misschien levert dat een oplossing voor de onbalans in laagbetaald werk en kunnen meer mensen dan voorheen deelnemen aan de arbeidsmarkt, vooral die mensen die niet volledig productief zijn.
Maar gaan deze mensen dat wel doen? Voor een klein bedrag boven op je basisinkomen moet je wel vrije tijd inleveren, dat is denk ik een afweging die voor veel mensen 't niet waard is. Tenzij je werk beschouwd als een vorm van nuttige dagbesteding of voor sociale contacten, maar dat is veel laagbetaalde arbeid juist niet.

Ik voorzie juist dat de lonen voor veel laagbetaalde arbeid fors omhoog moeten om mensen nog te kunnen motiveren het uit te voeren. En dat gaat weer in tegen de ideologische gedachte dat werk met een lage sociale status ook weinig betaald behoort te worden. De roep om bijvoorbeeld het aantrekken van laagbetaalde migranten om het werk op te knappen van de 'werk weigerende aartsluie Nederlandse arbeider' zal dan weer aantrekken, iets wat we in het verleden vaker hebben gezien.

[ Voor 22% gewijzigd door defiant op 03-12-2014 22:55 ]

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Ardana schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 13:44:
Anders lees je even wat je quote? Daar staat al een mogelijke reden benoemd.
Dat heb ik gelezen maar je geeft geen reden waarom ik opnieuw zou onderhandelen over mijn salaris. Je schrijft alleen dat je dan een 'ongelooflijke salaristijging' krijgt. Maar dat is geen reden om opnieuw te gaan onderhandelen. Eerder een reden om juist niet te gaan onderhandelen.

[ Voor 10% gewijzigd door Roenie op 29-11-2014 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Voor mij zaten er veel nieuwtjes in die het basisinkomen heel interessant maken voor onze toekomst.

[ Voor 25% gewijzigd door Deveon op 02-12-2014 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
De redenering van het Basisinkomen is ongeveer net zo krom als het belasten van een 2e baan, men dacht dat hierdoor meer mensen aan het werk konden komen, in de praktijk bleek de ervaring dat de 2e banen gewoon niet bezet werden.

Men gaat allemaal maar van ideale situaties en vrijwilligheid uit, stellingen als: als iedereen geld krijgt kun je heel veel bureaucratie schrappen. LOL ik durf er gerust een heel basissalaris om te wedden dat het basisinkomen voor nog een laag bureaucratie zal zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

En heb je wetenschappelijke studies, experimenten en/of cijfers om dat te onderbouwen of is het alleen maar je onderbuik die aan het woord is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 23:56

Onbekend

...

raptorix schreef op woensdag 03 december 2014 @ 20:32:
LOL ik durf er gerust een heel basissalaris om te wedden dat het basisinkomen voor nog een laag bureaucratie zal zorgen.
Mits goed geïmplementeerd zal het juist veel wegnemen, zoals bijvoorbeeld bij de afdeling toeslagen. :)
Doordat het transparanter werkt en er minder uitzonderingen nodig zijn, is dit systeem veel gemakkelijker te hanteren dan het huidige.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Mx. Alba schreef op woensdag 03 december 2014 @ 21:08:
En heb je wetenschappelijke studies, experimenten en/of cijfers om dat te onderbouwen of is het alleen maar je onderbuik die aan het woord is?
Je bedoelt een verdieping van de discussie die je zelf al tig keer niet wenst te maken?

Ik zou zeggen laat eerst de voorstanders maar eens met een plan / studies die aansluiten bij het plan / experimenten die reeel zijn (dus geen Canada) en/of cijfers komen.
Wil jij het status quo veranderen dan mag jij het onderbouwen.

Laten we het nu niet gaan omdraaien en overal waar jij het vertikt de anderen maar alles laten invullen.

raptorix zijn onderbuik is momenteel nog concreter dan alles wat de voorstanders geschetst hebben.
Onbekend schreef op woensdag 03 december 2014 @ 21:10:
[...]
Mits goed geïmplementeerd zal het juist veel wegnemen, zoals bijvoorbeeld bij de afdeling toeslagen. :)
Doordat het transparanter werkt en er minder uitzonderingen nodig zijn, is dit systeem veel gemakkelijker te hanteren dan het huidige.
Wat moet er goed geimplementeerd worden? Er is nog niet eens een omlijnd plan.
De ene keer zijn er geen uitzonderingen, nu zijn het er weer minder. Het hele plan is momenteel nog niet eens duidelijk dus hoe wil je kunnen zeggen dat het transparanter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Gomez12 schreef op woensdag 03 december 2014 @ 22:46:
Wat moet er goed geimplementeerd worden? Er is nog niet eens een omlijnd plan.
Dan ken jij de overheid nog niet. Elke "oplossing" is geen oplossing maar een pleister die de wond niet eens helemaal afdekt.
Het plan is er inderdaad nog niet, vandaar deze hele discussie. :) Er ligt alleen een idee op tafel, waar nu uitgebreid voor-en nadelen van worden besproken.
De ene keer zijn er geen uitzonderingen, nu zijn het er weer minder. Het hele plan is momenteel nog niet eens duidelijk dus hoe wil je kunnen zeggen dat het transparanter is?
Het onderliggende doel (niet het hoofddoel) van het basisinkomen is juist dat iedereen weet waar hij/zij aan toe is. Dat kan alleen met transparantie.
Verder is al eens eerder gepost dat er altijd bijzondere situaties kunnen voordoen, en soms zijn daar uitzonderingen voor nodig. (Bijvoorbeeld het basisinkomen van de koning en buitenlandse gevangenen die hier in Nederlandse cellen worden gezet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Onbekend schreef op woensdag 03 december 2014 @ 23:13:
[...]
Het plan is er inderdaad nog niet, vandaar deze hele discussie. :) Er ligt alleen een idee op tafel, waar nu uitgebreid voor-en nadelen van worden besproken.
Ik heb toch echt het idee in een andere discussie te zitten (eentje die veel frustrerender is)...
In mijn beleving worden de voordelen ter plekke verzonnen en de nadelen wordt van gezegd dat het te ingewikkeld is om het te bepalen.
[...]
Het onderliggende doel (niet het hoofddoel) van het basisinkomen is juist dat iedereen weet waar hij/zij aan toe is. Dat kan alleen met transparantie.
Ik heb geloof ik hier al tig berichten geplaatst waarin ik juist vraag / smeek / bedel om te weten waar we aan toe zouden zijn met een basisinkomen, maar het blijft een moving target.
Verder is al eens eerder gepost dat er altijd bijzondere situaties kunnen voordoen, en soms zijn daar uitzonderingen voor nodig. (Bijvoorbeeld het basisinkomen van de koning en buitenlandse gevangenen die hier in Nederlandse cellen worden gezet.)
Jouw voorbeelden zijn dan afaik nergens in het hele topic te bekennen, dat is wat ik bedoel met een moving target.

En je 1e voorbeeld vind ik totaal niet belangrijk (het gaat maar om 1 gezin, of die nu 100 euro of 100 miljoen euro krijgen is niet relevant op het grote plaatje, als we hun 100 euro geven dan gaat er enkel meer broekzak vestzak plaatsvinden)

Maar je 2e voorbeeld vind ik bijv wel weer een treffende, want die treft toch redelijk wat mensen.
Waarom zou je een uitzondering moeten maken voor buitenlandse gevangenen in NL-cellen? En moet je die uitzondering dan ook doorzetten naar NL-gevangen in NL-cellen en naar NL-gevangenen in buitenlandse cellen? En asielzoekers dan?
Voor je het weet praat je toch over redelijke aantallen gedetineerden (en aanverwanten zoals asielzoekers etc) en daarmee ook redelijk wat personeel / huisvesting gekoppeld.

Moet een drugssmokkelende NL'er die in turkije 15 jaar achter de tralies gaat na 15 jaar 180.000 euro kunnen ophalen bij de bank (1000 x 12 x 15 jaar). Ik denk van niet, maar er is tot nog toe geen enkel voorstander die hier iets voor regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Mens

Gomez12 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 23:41:
@ardana : Op je eerdere posting kom ik later nog even terug, daar moet ik nog even over nadenken :)
Had ik al reactie van je gehad of heb ik deze zelf over het hoofd gezien? 'k Weet 't ff niet meer :)

Ja, dubbel-post, maar gezien de inhoud vond ik het niet heel storend, sorry als het wel storend is.

[ Voor 15% gewijzigd door Ardana op 04-12-2014 03:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Mens

Lastige vragen allemaal, en nog veel lastiger berekeningen.

Mijn persoonlijke uitgangspunten staan ook nog niet geheel vast, en dan met name de hoogtes en bedragen.

* basisinkomen voor iedereen gelijk, muv kinderen tot 23 jaar, bij hen is het afhankelijk van de leeftijd. (De leeftijd van 23 jaar is gelijk aan het minimumloon nu). Basisinkomen is niet afhankelijk van vermogen of inkomen.
* voor asielzoekers die nog in de procedure zitten: zij blijven in asielzoekerscentra en krijgen (net als nu!) zakgeld.
* net als nu zijn iig 2 groepen mensen uitgesloten van basisinkomen: Nederlanders die geëmigreerd zijn en mensen die in detentie zitten. (Dit betekent wel dat AOW'ers niet meer kunnen emigreren met behoud van basis-inkomen - en AOW vervalt).
* afschaffen minimumloon waardoor er veel meer werk gecreëerd wordt.
* afschaffen studiefinanciering, toeslagen en overige inkomensaanvullingen en uitkeringen
* afschaffen kwijtscheldingen
* invoeren vlaktax, afschaffen aftrekposten en heffingskortingen: zo weet je vooraf precies wat je overhoudt van je salaris
* invoeren vrijwillige verzekeringen voor arbeidsongeschiktheid en werkloosheid (eenzelfde verzekering als er nu is voor pensioen en/of levensverzekering)
* bijzondere kosten ivm ziekte worden 1-op-1 vergoed, resultaat: een zieke heeft evenveel te besteden als een gezond iemand. Dit vanuit de ABWZ en/of bijzondere bijstand.
* opleiding wordt gratis, wel is er een maximum aan het aantal jaren dat iemand mag studeren, bij ziekte mag hiervoor ontheffing worden gevraagd
* moet er iets gebeuren aan kinder/partneralimentatie?

Probleem: de overgangssituatie. En dat er zo weinig onderzoeken zijn naar bovenstaande wijzigingen. Hoeveel levert het afschaffen van het minimumloon nou daadwerkelijk op? Het afschaffen van uitkeringen of een van de andere maatregelen?
Simpelweg kijken naar wat het nu kost is al lastig zat (of in het geheel niet vindbaar), en naar mijn gevoel ook niet accuraat genoeg.

Proefberekeningen op basis van landelijke cijfers zijn lastig, ik dacht eens proefberekeningen te maken op basis van een aantal gezinsvormen. Graag zou ik een aantal veel-voorkomende vormen willen hebben om te kijken hoever ik kan komen.

* alleenstaande, 20 jaar met een kamer-huur van € 400, en studiefinanciering en een bijbaantje.
* alleenstaande, 35 jaar, bijstandsgerechtigde, huur van € 500
* alleenstaande, 55 jaar, salaris, huur van € 1.000
* alleenstaande, 67 jaar, WAO + pensioen, koopwoning, volledig afgelost
* alleenstaande ouder, 25 jaar, 2 kinderen, 4 en 8, bijstand, huur € 600
* alleenstaande ouder, 35 jaar, salaris, huur van € 800
* echtpaar, 25 + 30, geen kinderen, bijstand, huur € 600 (met en zonder kinderen)
* echtpaar, 25 + 30, 1 inkomen, huur € 800 (met en zonder kinderen)
* echtpaar, 25 + 30, 2 inkomens, koopwoning, rente € 500 pm (met en zonder kinderen)

Van 3-5 wil ik nog wel eens kijken wat de situatie voor en na invoering basisinkomen gaat worden, en dan met een aantal aannames (bijv. basisinkomen tussen € 700 en € 1000, vlaktax van 50%). Daarvoor moet volgens mij wel een excel-sheet te maken zijn.

Welke situaties vinden jullie het interessantst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ardana schreef op donderdag 04 december 2014 @ 03:18:

* voor asielzoekers die nog in de procedure zitten: zij blijven in asielzoekerscentra en krijgen (net als nu!) zakgeld.
Die groep is eenvoudig, ze hebben geen "ingezetene" status en vallen dus buiten ons normale belasting- en sociale zekerheidsstelsel. Dus ook buiten het basisinkomen. Asielzoekers hebben natuurlijk gewoon hun mensenrechten (m.n. onderdak, voedsel, kleding en toegang tot zorg) en daarvoor wordt in natura gezorgd.

Maar wat doe je met immigranten met status? Denk aan EU27-inwoners die in NL komen wonen. Hoe voorkom je dat je de deur openzet voor uitkeringstoerisme? Dat is overigens een bestaand probleem, maar het zou met een basisinkomen enorm kunnen groeien.

Ik denk dat vrije migratie binnen de EU eigenlijk alleen maar houdbaar is, als je ook belastingen,uitkeringen en toeslagen harmoniseert.
* net als nu zijn iig 2 groepen mensen uitgesloten van basisinkomen: Nederlanders die geëmigreerd zijn en mensen die in detentie zitten. (Dit betekent wel dat AOW'ers niet meer kunnen emigreren met behoud van basis-inkomen - en AOW vervalt).
Detentie is niet zo moeilijk. Je kunt ook een basisinkomen geven en verrekenen met een eigen bijdrage voor de cel.

Emigratie ligt iets genuanceerder. AOW-gerechtigden betalen aanzienlijk minder belasting en gaan na enige tijd vaak grote zorgkosten maken. Het zou wel eens een goed idee kunnen zijn om emigratie vooral niet tegen te werken. Misschien kun je zelfs een afkoop van de toekomstige rechten aanbieden als vertrekpremie.
* afschaffen minimumloon waardoor er veel meer werk gecreëerd wordt.
* afschaffen studiefinanciering, toeslagen en overige inkomensaanvullingen en uitkeringen
* afschaffen kwijtscheldingen
* invoeren vlaktax, afschaffen aftrekposten en heffingskortingen: zo weet je vooraf precies wat je overhoudt van je salaris
Wat mij betreft een goed plan. In het sociale doel van het minimumloon is inderdaad al door het basisinkomen voorzien: voltijds werken onder het bestaansminimum is uitgesloten.

Dan kan het minimumloon van tafel en wordt het ook weer mogelijk om een simpel, laagbetaald, baantje te geven aan mensen die wat minder goed meekomen. Op dit moment is dat slechts tijdelijk mogelijk met een hoop regels en een hoop papierwerk (subsidie op werknemers met afstand tot de arbeidsmarkt). Gevolg is dat het niet grootschalig gebeurd en bovendien is er vaak een soort draaideur-werkloosheid wanneer de subsidie ophoudt.
Wat dat betreft zijn minimumloon + werkgeverslasten zelfs een rechtstreekse vijand van een sociale arbeidsmarkt.
* invoeren vrijwillige verzekeringen voor arbeidsongeschiktheid en werkloosheid (eenzelfde verzekering als er nu is voor pensioen en/of levensverzekering)
AOV bestaat natuurlijk al. Werkloosheid is wat lastiger, want hoe controleer je de aard van de werkloosheid. Als je niet uitkijkt kom je nooit van het UWV af.

* bijzondere kosten ivm ziekte worden 1-op-1 vergoed, resultaat: een zieke heeft evenveel te besteden als een gezond iemand. Dit vanuit de ABWZ en/of bijzondere bijstand.
* opleiding wordt gratis, wel is er een maximum aan het aantal jaren dat iemand mag studeren, bij ziekte mag hiervoor ontheffing worden gevraagd
* moet er iets gebeuren aan kinder/partneralimentatie?
Het principe (afweging inkomensbehoefte aan de ontvangende kant vs bestedingsruimte aan de betalende kant) kan overeind blijven. De bedragen zullen aanzienlijk veranderen omdat de inkomensbehoefte deels is voorzien middels het basisinkomen.
Probleem: de overgangssituatie.
Inderdaad. Lopende verplichtingen op aflopende regelingen die middels een pyramidespel omslagstelsel zijn gefinancierd. Hoe betaal je straks de WAO uitkeringen als er geen WAO premies meer worden ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Bovendien los je met het basisinkomen, als je het correct doet, ook het probleem op van de migranten uit Polen, Oekraïne, Bulgarije, etc. Bijvoorbeeld als mensen die naar Nederland komen in eerste instantie nog geen volledig basisinkomen krijgen maar dat over een jaar of een paar jaar opbouwen.

1) Geen minimumloon meer dus het brutoloon voor pluk-, rooi-, etc.-werk gaat omlaag waardoor het minder interessant is voor arbeidsmigranten om naar Nederland te komen.
2) Uitkeringsgerechtigden die er nu financieel op achteruit gaan door seizoensarbeid te doen kunnen dan wel dat soort werk accepteren waardoor het aanbod aan Nederlandse arbeidskrachten voor seizoenswerk stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Mx. Alba schreef op donderdag 04 december 2014 @ 10:10:
Bovendien los je met het basisinkomen, als je het correct doet, ook het probleem op van de migranten uit Polen, Oekraïne, Bulgarije, etc. Bijvoorbeeld als mensen die naar Nederland komen in eerste instantie nog geen volledig basisinkomen krijgen maar dat over een jaar of een paar jaar opbouwen.
En waar moeten die mensen dan van leven, als het basisinkomen laaggeschoolde arbeid zeer goedkoop maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Het idee zou juist zijn dat ze niet meer komen :)

Om het iets breder te stellen, je wilt immigratie met duidelijk economisch nut ruim baan geven (eenvoudig belastingstelsel met redelijke tarieven en zonder drempels). Immigratie zonder economisch nut uitkeringstoerisme, verdringing) wil je juist tegengaan.

Ik zie wel een probleem. Stel dat wij als samenleving het sociale minimum (basisinkomen) op 1000 euro per persoon zouden definieren. Mensen uit arme landen zoals Bulgarije en Roemenie zouden de gok kunnen nemen en proberen om van 500 euro te leven, zich niet beseffend dat 500 hier niet zoveel is als daar. Dan heb je een groep mensen die onder het bestaansminimum in je land woont en dat brengt risico's met zich mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:48

Rannasha

Does not compute.

t_captain schreef op donderdag 04 december 2014 @ 11:03:

Om het iets breder te stellen, je wilt immigratie met duidelijk economisch nut ruim baan geven (eenvoudig belastingstelsel met redelijke tarieven en zonder drempels). Immigratie zonder economisch nut uitkeringstoerisme, verdringing) wil je juist tegengaan.
Maar er is een reden dat we veel gastarbeiders hebben en dat is om dat Nederlanders zich vaak te goed voelen voor het simpele werk. Zal dat anders worden als er een basisinkomen is? Ik betwijfel het, of in ieder geval niet voldoende om de gastarbeiders te kunnen vervangen. Wat betekent dat de bedrijven minder concurrerend gaan worden (want ze moeten opeens significant meer gaan betalen om werknemers te vinden) of simpelweg uit Nederland weg gaan.

Migratie simpelweg beperken tot mensen die zich zonder basisinkomen, maar met het bijbehorende lagere netto-loon, kunnen redden is voorbijgaan aan de economische realiteit dat er goede redenen zijn waarom we die gastarbeiders op lage-lonen-banen jarenlang met open armen hebben ontvangen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

t_captain schreef op donderdag 04 december 2014 @ 11:03:

Ik zie wel een probleem. Stel dat wij als samenleving het sociale minimum (basisinkomen) op 1000 euro per persoon zouden definieren. Mensen uit arme landen zoals Bulgarije en Roemenie zouden de gok kunnen nemen en proberen om van 500 euro te leven, zich niet beseffend dat 500 hier niet zoveel is als daar. Dan heb je een groep mensen die onder het bestaansminimum in je land woont en dat brengt risico's met zich mee.
Maar die risico's zijn er nu ook. Toen Roemenië zich bij de EU voegde, kwamen veel Roemenen naar Nederland. De meesten daarvan zijn ondertussen teruggekeerd naar Roemenië omdat ze erachter kwamen dat dat hoge loon hier ruimschoots gecompenseerd wordt door de hogere "cost of living".

En Rannasha, het is niet alleen dat Nederlanders zich te min voelen om bollen te pellen of aardbeien te plukken. Het is vooral ook dat wanneer je werkloos bent, je er juist financieel op achteruit gaat als je dat soort tijdelijk werk voor een laag loon gaat doen. Want WW gaat uit van je laatstverdiende loon en als je een bijstandsuitkering hebt dan verlies je die en moet je die als het seizoen voorbij is weer opnieuw aanvragen met weer een wachttijd van 8 weken waarin je helemaal geen inkomen hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door Mx. Alba op 04-12-2014 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Er werd ons eerder juist door voorstanders hier verteld dat met het basisinkomen de lonen aan de onderkant omhoog zouden gaan, niet omlaag. (En daarbij dus echt de lonen, niet het totaalplaatje met basisinkomen/belasingen erbij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Zie ik niet gebeuren. Aan de onderkant van de arbeidsmarkt is een gebrek aan onderscheid en een overaanbod van arbeid. Daardoor heb je een lage de evenwichtsprijs.

De aanzienlijke structurele werkloosheid in dat marktsegment suggereert dat de evenwichtsprijs in ieder geval lager is dan de huidige loonkosten. Gevolg: veel werk wordt niet gedaan omdat het niet lucratief is, of het word in het informele / zwarte / illegale circuit gedaan.

Tal van anekdotisch bewijs ondersteunt deze theorie. Denk aan de hoeveelheid huishoudelijk werk dat zwart wordt gedaan, denk aan de welbekende "3 jaarcontracten en dan eruit" van winkelmedewerkers.

Om de structurele werkloosheid weg te nemen, moeten de kosten zakken. Dat kan langs twee assen: minimumloon of werkgeverslasten. Het is mogelijk dat een basisinkomen zal leiden tot lagere werkgeverslasten en daarmee een positief effect heeft op de werkgelegenheid in functies rond het huidige minimumloon. Maar de prijsdruk maakt het voor de hand liggend dat ook de lonen eraan moeten geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Sissors schreef op donderdag 04 december 2014 @ 12:23:
Er werd ons eerder juist door voorstanders hier verteld dat met het basisinkomen de lonen aan de onderkant omhoog zouden gaan, niet omlaag. (En daarbij dus echt de lonen, niet het totaalplaatje met basisinkomen/belasingen erbij).
In een systeem met basisinkomen heb je aan de onderkant twee tegengestelde effecten. Enerzijds het "hier kom ik mijn bed niet voor uit" effect, waardoor lonen voor slecht betaald zwaar werk zullen stijgen omdat er anders niemand is die het doet. Anderzijds het "hier kan ik wat extra centen mee verdienen" effect waardoor lonen voor simpel werk kunnen dalen, waardoor onder andere ook gehandicapten een betere kans krijgen op de arbeidsmarkt. Met andere woorden: marktwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Ardana schreef op donderdag 04 december 2014 @ 03:18:
Proefberekeningen op basis van landelijke cijfers zijn lastig, ik dacht eens proefberekeningen te maken op basis van een aantal gezinsvormen. Graag zou ik een aantal veel-voorkomende vormen willen hebben om te kijken hoever ik kan komen.

* alleenstaande, 20 jaar met een kamer-huur van € 400, en studiefinanciering en een bijbaantje.
* alleenstaande, 35 jaar, bijstandsgerechtigde, huur van € 500
* alleenstaande, 55 jaar, salaris, huur van € 1.000
* alleenstaande, 67 jaar, WAO + pensioen, koopwoning, volledig afgelost
* alleenstaande ouder, 25 jaar, 2 kinderen, 4 en 8, bijstand, huur € 600
* alleenstaande ouder, 35 jaar, salaris, huur van € 800
* echtpaar, 25 + 30, geen kinderen, bijstand, huur € 600 (met en zonder kinderen)
* echtpaar, 25 + 30, 1 inkomen, huur € 800 (met en zonder kinderen)
* echtpaar, 25 + 30, 2 inkomens, koopwoning, rente € 500 pm (met en zonder kinderen)

Van 3-5 wil ik nog wel eens kijken wat de situatie voor en na invoering basisinkomen gaat worden, en dan met een aantal aannames (bijv. basisinkomen tussen € 700 en € 1000, vlaktax van 50%). Daarvoor moet volgens mij wel een excel-sheet te maken zijn.

Welke situaties vinden jullie het interessantst?
Ik vindt er een aantal interessant en wil ook graag meehelpen met het opzetten hiervan.

De belangrijkste 3 zijn in mijn ogen:
min max en uitzondering:
min :* alleenstaande, 35 jaar, bijstandsgerechtigde, huur van € 500
max: * echtpaar, 25 + 30, 2 inkomens, koopwoning, rente € 500 pm (met en zonder kinderen)
uitzondering: * alleenstaande, 67 jaar, WAO + pensioen, koopwoning, volledig afgelost

Maar eigenlijk vindt ik ze allemaal waardig om door te rekenen. Je mag me een PM sturen zodat we dit buiten deze discussie op kunnen zetten. Tevens moeten we ook het jaar vaststellen waarin we dit willen berekenen aangezien dat elk jaar veranderd. 2014 of 2015 dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Superinitiatief :)

Kijken jullie alleen naar de gevolgen voor personen in die groep, of ook naar de kosten en baten voor heel Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Voor het macro-economische kosten-baten-plaatje had iemand al een mooie Google spreadsheet opgezet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Die was toch niet volledig en duidelijk afgebakend?

[ Voor 30% gewijzigd door Roenie op 04-12-2014 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Tja, wij zijn Tweakers.net, niet het CPB... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Dubbel

[ Voor 96% gewijzigd door Roenie op 04-12-2014 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Laat ik het anders zeggen, er waren onduidelijkheden wat wel en niet meerekenend moest worden. Voor die vragen hoef je niet bij het CPB te werken. Dus ik vroeg me af of Ardana en Smuggler daar ook een voorzet voor gingen maken. Vrees niet Albantar, ik vroeg het niet aan jou ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Roenie op 04-12-2014 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Gelukkig heb ik nog een full-time baan dus veel tijd voor allerlei excel sheets blijft er niet over.

Voor de macro economische sheet; hier ben ik nog steeds niet verder mee gegaan. maar gaf wel al een goed beeld over wat er betaalbaar is met een vlaktax en een basisinkomen.
800 euro en 50% was volgens mij een goed betaalbare oplossing.
(als iemand zin heeft om dit uit te breiden, via pm is een edit link beschikbaar).

De vraag is dan hoe pakt dat uit op de mensen die daar rond van moeten komen.

Dat de de vraag die ardana nu stelt met verschillende usecases.

Ik heb geen tijd op dit moment om een startshot te geven. maar ik heb wel een googledocs aangemaakt zodat anderen die behoefte hebben al kunnen beginnen met cases uit te werken of een opzet te maken waar alle informatie in naar voren komt.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Doel van de sheet:
Huidige situatie per case inzichtelijk maken incl alle toeslagen en voor en na delen.

Daarnaast een overzicht maken met hoe dat er straks uit komt te zien.
Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Roenie schreef op donderdag 04 december 2014 @ 14:26:
Laat ik het anders zeggen, er waren onduidelijkheden wat wel en niet meerekenend moest worden. Voor die vragen hoef je niet bij het CPB te werken. Dus ik vroeg me af of Ardana en Smuggler daar ook een voorzet voor gingen maken. Vrees niet Albantar, ik vroeg het niet aan jou ;)
Je mag zelf een voorstel doen :).
Maar er is een discussie mogelijk over elke regeling.
Daar gaan we op dit forum niet uitkomen.
In de excel file was er een mogelijkheid om per regeling commentaar achter te laten. Echter heb ik 0 commentaar gezien om te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Het gevaar van nu doorrekenen met de huidige situatie is dat je niet uit gaat van een verandering die het systeem mogelijk teweeg brengt. Als de NS morgen wil uitrekenen wat het effect op de omzet is als ze de prijs van een treinkaartje met 10 vermenigvuldigen, dan kunnen ze niet simpelweg hun huidige kaartomzet keer 10 doen. Ze moeten er van uit gaan dat minder mensen met de trein zullen gaan.

Dat zelfde geldt voor een basisinkomen. Ik val in een van bovenstaande categorieën, maar reken maar dat ik mijn arbeidscontract even ga her-onderhandelen als er een vlaktaks en een basisinkomen komt, en de hypotheekrenteaftrek stopt, etcetera. Daar moet je hoe dan ook rekening mee houden, en dan is die CPB ervaring toch wel handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:39
Kurkentrekker schreef op donderdag 04 december 2014 @ 14:57:
Het gevaar van nu doorrekenen met de huidige situatie is dat je niet uit gaat van een verandering die het systeem mogelijk teweeg brengt. Als de NS morgen wil uitrekenen wat het effect op de omzet is als ze de prijs van een treinkaartje met 10 vermenigvuldigen, dan kunnen ze niet simpelweg hun huidige kaartomzet keer 10 doen. Ze moeten er van uit gaan dat minder mensen met de trein zullen gaan.

Dat zelfde geldt voor een basisinkomen. Ik val in een van bovenstaande categorieën, maar reken maar dat ik mijn arbeidscontract even ga her-onderhandelen als er een vlaktaks en een basisinkomen komt, en de hypotheekrenteaftrek stopt, etcetera. Daar moet je hoe dan ook rekening mee houden, en dan is die CPB ervaring toch wel handig :)
Ik begrijp niet helemaal waarom je je arbeidscontract gaat heronderhandelen (ik neem even aan op basis van salaris), je salaris is toch niet afhankelijk van het belastingtarief wat jij betaald? En waarom zou een werkgever daarin meegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Ook bij die individuele sheets komt de vraag natuurlijk op wat wel en niet onder het basisinkomen valt. Het mooiste zou zijn als je vrijwel alle zo niet alle regelingen hieronder kunt laten vallen. Ik vrees dat dat utopie blijft. Het maakt echter wel dat het argument vereenvoudigen en kostenbesparen minder krachtig wordt.

Maar ik ben zeer benieuwd en voor zover het sociale experiment betreft zal ik af en toe kijken hoe het er mee staat en hoe anderen het werk doen.
Smuggler schreef op donderdag 04 december 2014 @ 14:56:
Je mag zelf een voorstel doen :).
Maar er is een discussie mogelijk over elke regeling.
Daar gaan we op dit forum niet uitkomen.
In de excel file was er een mogelijkheid om per regeling commentaar achter te laten. Echter heb ik 0 commentaar gezien om te verwerken.
Nee, ik lift liever mee op het werk van anderen. Daarbij laat ik me graag overtuigen dat het basisloon werkt :)
Kurkentrekker schreef op donderdag 04 december 2014 @ 14:57:

Toch niet voor de overeenstemming wat principieel wel of niet principieel in een basisinkomen hoort. Want daar heb ik ook al tig verschillende meningen over gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Mens

Smuggler schreef op donderdag 04 december 2014 @ 14:42:
Ik heb geen tijd op dit moment om een startshot te geven. maar ik heb wel een googledocs aangemaakt zodat anderen die behoefte hebben al kunnen beginnen met cases uit te werken of een opzet te maken waar alle informatie in naar voren komt.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Doel van de sheet:
Huidige situatie per case inzichtelijk maken incl alle toeslagen en voor en na delen.
Ik ben bang dat dit excel-sheet veel te beperkt is. Ik ga eens kijken of ik een opzetje kan maken voor iig 1 situatie (gehuwd, bijstand, 1 kind) en dan kijken. Aangezien het wel veel werk is, verwacht ik niet vóór dinsdag de eerste opzet te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codebeat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-08 05:47
Wat bartels schrijft:
Het gevaar van nu doorrekenen met de huidige situatie is dat je niet uit gaat van een verandering die het systeem mogelijk teweeg brengt.
Inderdaad, het is appels met peren vergelijken. Wat er nu is, is er dan niet meer of is dan totaal anders.

Zie hier, het is een goed idee:
http://tegenlicht.vpro.nl...014-2015/gratis-geld.html
http://tegenlicht.vpro.nl...ebruari/basisinkomen.html

Het systeem dat we nu hebben is gedoemd in elkaar te storten, de problemen worden alleen maar groter! Er is geen werk meer voor iedereen, dat is pas een utopie!

Vele voordelen van het basisinkomen naast dat het stressremmend werkt:
- Geen stress om inkomen (zoals ik al zei), geen zorgen om de basis wat je ook doet
- Iedereen eigen ondernemer, je kunt nog eens wat proberen
- Mensen hebben meer voor elkaar over en diensten kunnen goedkoper
- Minder criminaliteit om geld (kleine criminaliteit)
- Mensen kunnen beter tijd besteden aan eigen bloed, bijvoorbeeld je zieke vader dus is ook nog eens kostenbesparend gezondheidszorg
- Mensen kunnen weer sparen en echt dat komt weer terug in de economie! Als je werkt is het EXTRA, sommige mensen werken alleen maar om hun vaste lasten te voldoen. Daar ben je toch niet voor op de wereld gekomen.
- Geen reintegratietrajecten etc meer nodig (gaan miljarden in om)

Etc, etc, waarschijnlijk kun je er zelf ook nog wel een paar bedenken. Eindeloze voordelen.

LIVE VOORBEELD:
https://www.youtube.com/watch?v=Cvf4PEhSHJs

Andere interessante links:
https://www.youtube.com/watch?v=HfNVmKs39rY
http://basisinkomenpartij.nl/
https://www.facebook.com/nldinopstand
https://decorrespondent.n...ten-geven/384450-0b1c02bd

[ Voor 11% gewijzigd door codebeat op 04-12-2014 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Blik1984 schreef op donderdag 04 december 2014 @ 15:00:
[...]

Ik begrijp niet helemaal waarom je je arbeidscontract gaat heronderhandelen (ik neem even aan op basis van salaris), je salaris is toch niet afhankelijk van het belastingtarief wat jij betaald? En waarom zou een werkgever daarin meegaan?
Nee, niet op basis van salaris, maar nu betaalt mijn werkgever mijn inkomsten voor 100%. Als de overheid daar een deel van overneemt door een basisinkomen te verschaffen, dan wil ik graag een dag minder gaan werken. Aan de andere kant, als het basisinkomen straks 700 euro wordt en er een 75% vlaktaks komt, dan moet ik sowieso onderhandelen anders kan ik mijn hypotheek straks niet meer betalen.
Voor mijn werkgever is er ook een reden om mee te gaan, omdat hij zich ook zal moeten aanpassen aan nieuwe marktomstandigheden, zoals meer aanbod van arbeid, maar ook mensen die minder willen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
Als het basisinkomen wordt ingevoerd veranderen er meer dingen dan alleen het feit dat je X bedrag erbij krijgt. Je verliest waarschijnlijk je loonheffingskorting (dat zit dan in het basisinkomen er al bij).

Je krijgt inderdaad de keuze tussen blijven werken evenveel verdienen en minder werken minder verdienen maar die keus is er nu ook. Je kan ook nu 8 uur minder gaan werken. Het hele idee is toch juist dat er zover mogelijk niemand op vooruit of achteruit gaat. Je krijgt ipv toeslag hier en korting daar gewoon een vast bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Timo schreef op donderdag 04 december 2014 @ 18:27:
Het hele idee is toch juist dat er zover mogelijk niemand op vooruit of achteruit gaat. Je krijgt ipv toeslag hier en korting daar gewoon een vast bedrag.
Er zijn zeker mensen die hiervan wat gaan merken. Door minder overhead, zijn er dus minder mensen nodig en die komen uiteindelijk op straat te staan. Daarnaast zien werklozen en mensen met de laagste inkomens zeker veranderingen, zodat ze zien dat werken echt loont t.o. niets doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Mens

Ik heb een document gemaakt en 2 voorbeelden, en het inkomen nu en straks. (Gezin met 1 kind, bij de een werkt niemand, bij de ander werken ze beide).

Uitgangspositie is dat in beide situaties niemand er op vooruit of achteruit mag gaan. Als het bruto salaris gelijk blijft, kom ik uit op een belastingdruk van 70% bij de situatie waarin het werkende gezin ook een basisinkomen krijgt.

Ik heb alleen geen idee hoe ik dit document openbaar kan opslaan :) Wie wil ´m uploaden? Graag even 'n DM met e-mail-adres, zodat ik 'm kan mailen.Volgens mij heb ik 'n 2e blad toegevoegd aan 't document van Smugler :) (Sheet 12)

Ik kom er iig alleen niet goed uit, dus heb echt meer hulp en input nodig :)

[ Voor 11% gewijzigd door Ardana op 04-12-2014 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Het is echt niet zo dat niemand erop vooruit of achteruit mag gaan. Sterker nog, er zullen zeker mensen zijn die erop vooruit gaan en mensen die erop achteruit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Ardana, de enige manier om het voor iedereen gelijk te houden is door niets te veranderen.. :)
De grote vraag is: Is de nieuwe verdeling met het basisinkomen eerlijker dan het huidige stelsel.
Met de bij behorende vragen: kunnen we het betalen met z'n allen.

De verschillen hoeven niet groot te worden omdat een deel van het basisinkomen al verwerkt is in de huidige regelgeving met bijstand, toeslagen, heffingskortingen, hypotheekaftrek en meer.
Ik heb de sheet gezien, ziet er goed uit. ik ga kijken hoe ik je daarbij verder kan helpen

feitelijk heb je nu het volgende berekend tussen de 2 cases.
De werkelijke inkomsten belasting op dit moment als je gaat werken vanuit de bijstand: 71%.
Ik ga er binnenkort verder naar kijken (weekend). maar de eerste opzet ziet er goed uit.

[ Voor 18% gewijzigd door Smuggler op 04-12-2014 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Smuggler schreef op donderdag 04 december 2014 @ 20:59:
Ardana, de enige manier om het voor iedereen gelijk te houden is door niets te veranderen.. :)
De grote vraag is: Is de nieuwe verdeling met het basisinkomen eerlijker dan het huidige stelsel.
Met de bij behorende vragen: kunnen we het betalen met z'n allen.
Ik denk dat de term eerlijker al verkeerd is in dit soort discussies (dat is namelijk redelijk subjectief). Op jouw grote vraag is het antwoord : Ja/nee net naar gelang wie je het vraagt.

Ik zou de grote vraag eerder herschrijven naar : Is het acceptabel dat we regel k,l,m afschaffen en iedereen 1000 euro geven? Dit bevoordeelt a,b,c en benadeelt x,y,z. Vinden we als algemeen NL acceptabel en kunnen we het CPB hier op laten rekenen of is het bij voorbaat weggegooid geld? Na de CPB berekening krijgt u nogmaals de definitieve vraag of u de invoering acceptabel vindt...

Regel k,l,m zijn namelijk grofweg allemaal ingevoerd om "eerlijker" te zijn tegenover bepaalde mensen binnen het huidige systeem. Enkel is het totaal een oerwoud geworden. En van het oerwoud valt bijna niet meer te bepalen of het totaal eerlijker is om af te schaffen of niet. Je zal ze echt moeten benoemen om het inzichtelijk te maken voor de mensen (inclusief grofweg wie er straks voordeel bij heeft en wie nadeel).

En het moeten benoemen is ook gelijk de reden dat een CPB er weinig mee kan (en de reden dat de geldvraag ook niet zo relevant is). Er zijn (zegmaar) nu 1000 regels, combineer er 500 en je hebt je gewenste uitkomst, maar combineer er 600 andere en je hebt nog steeds de gewenste uitkomt, combineer 400 andere en je hebt nog steeds je gewenste uitkomt.
Het CPB kan niet alle variaties doorrekenen en dan de beste presenteren (daarvoor zijn het er te veel), dat is vrij onzinnig als bijv rekenkundig de beste is dat er 100% belasting komt.

Er zal een voorselectie moeten komen welke maatregelen mensen acceptabel vinden om af te schaffen, daarop zal het CPB moeten gaan rekenen hoeveel we overhouden / tekort komen en dan kan het CPB doorrekenen op enkele alternatieven die aan "de mensen" gepresenteerd kunnen worden alszijnde : Jullie wilden het basisloon met regels k,l,m afgeschaft. Dat is niet betaalbaar, maar als we n of o en p afschaffen dan valt het wel door te voeren.

Imho kan je hier niet naar cijfers toerekenen, je hebt het hier over leefomstandigheden niet over enkel cijfertjes.

Alleen tja, die voorselectie die komt maar niet.

@Ardana : Qua rekensheet zie ik :
- dat je wel de kwijtschedling gemeentelijke belasting stopt, maar je rekent de gemeentelijke belastingen in totaal niet mee, dat vind ik nogal twijfelachtig of vallen deze weer niet onder vlaktax?
- Ik denk dat je in de praktijk basisinkomen kind anders moet gaan opzetten dan 1 simpel bedrag, ik vermoed dat het anders te verleidelijk is om 10 kinderen te nemen omdat het gewoon een gegarandeerde geldstroom is terwijl de kosten per leeftijd van het kind verschillen (nu zorgen de verschillende toeslagen ook voor verschillende bedragen per leeftijdscategorie, een 4-jarig kind kan geen stufi krijgen)

En ik kom hopelijk morgen of van het weekend even terug op je vorige post... Tijd ... Tijd...

@Albantar : Maar het merendeel zal zo ongeveer gelijk moeten blijven verdienen, want totaal komt er geen extra geld bij of gaat er geld vanaf. Hoe meer mensen er extra gaan verdienen hoe harder de klappen aan gaan komen bij de minderverdieners. Het hoeft niet 1 op 1 gelijk te zijn, maar elke afwijking werkt 2 kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Mens

Gomez12 schreef op donderdag 04 december 2014 @ 23:10:
@Ardana : Qua rekensheet zie ik :
- dat je wel de kwijtschedling gemeentelijke belasting stopt, maar je rekent de gemeentelijke belastingen in totaal niet mee, dat vind ik nogal twijfelachtig of vallen deze weer niet onder vlaktax?
Ik heb de kwijtschelding meegenomen, omdat dit feitelijk een vorm van inkomen is voor alle mensen met laag inkomen: of je nou iets niet hoeft te betalen, of dat het een bedrag is dat je krijgt maakt daarbij niet uit.
- Ik denk dat je in de praktijk basisinkomen kind anders moet gaan opzetten dan 1 simpel bedrag, ik vermoed dat het anders te verleidelijk is om 10 kinderen te nemen omdat het gewoon een gegarandeerde geldstroom is terwijl de kosten per leeftijd van het kind verschillen (nu zorgen de verschillende toeslagen ook voor verschillende bedragen per leeftijdscategorie, een 4-jarig kind kan geen stufi krijgen)
Mijn oorspronkelijke idee was om kinderen, afhankelijk van de leeftijd, een deel van het volwassen-basisinkomen te geven. De bedragen zijn in dit excelsheet willekeurig gekozen, eigenlijk alleen om te zorgen dat het totale inkomen voor en na invoering gelijk zou zijn. Eigenlijk denk ik dat een reëler bedrag een bedrag ter hoogte van de kinderbijslag en kindgebondenbudget zou moeten zijn, in dit geval dus iets van € 147,88. Nadeel daarvan is dat je het basisinkomen weer moet verhogen om toch weer op de € 1975 uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Ardana schreef op donderdag 04 december 2014 @ 23:37:
[...]
Ik heb de kwijtschelding meegenomen, omdat dit feitelijk een vorm van inkomen is voor alle mensen met laag inkomen: of je nou iets niet hoeft te betalen, of dat het een bedrag is dat je krijgt maakt daarbij niet uit.
Qua getalletjes maakt het niet uit, maar ik heb het idee dat dit qua beeldvorming / besluitvorming juist wel een boel uitmaakt.

Ik meen dat je nu die kwijtschelding kan aanvragen als je per maand onder een magisch bedrag uitkomt (en het magische bedrag (wat per regeling weer kan wisselen in ons oerwoud van regels) is dan wat "Nederland" als geheel het minimum vindt, ga je daaronder dan kan je dit soort dingen aanvragen)

Dit is nou net het probleem met het huidiige oerwoud (en met de versimpelde sheets). Iemand met 1902 besteedbare inkomsten krijgt die kwijtschelding niet en komt dus nooit op de 1982 totale inkomsten van jouw sheet.

Pas als je onder een bepaalde grens besteedbaar inkomen gaat dan krijg het er pas bij bij het totale inkomen.
Dit zijn nu net de gevalletjes inkomensval etc die optreden, alleen toon jij nu niet de reden voor de inkomensval enkel het gevolg en dat schept een onduidelijk beeld imho.

Let op : Geen expert hier, ik vertrouw erop dat jij er meer ervaring mee hebt. Dus dit kan gezwam in de ruimte zijn maar corrigeer me dan aub :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Mens

Het bedrag waarbij je nog kwijtschelding kan krijgen is 125% van het bijstandsniveau. Bij een echtpaar is dat dus een inkomen van € 1.614,40. Tevens wordt dat afgebouwd naarmate je meer inkomsten hebt (dus bij alles tussen de € 1.291 en € 1.614 krijg je wel een beetje kwijtschelding, maar niet alles). Hier zit dus een stukje (omgekeerde!) armoedeval: je moet meer dan € 322,88 extra verdienen, en dan verlies je € 60 aan kwijtschelding.

Ik weet overigens niet waar je die € 1.902 vandaan haalt? Als ik dat weet, kan ik misschien beter inschatten wat je bedoeld.

Trouwens: die langdurigheidstoeslag is per 01-01-2015 afgeschaft (en er komt niets voor in de plaats), en die was je sowieso al kwijt als je in de afgelopen 5 jaar 1 dag gewerkt hebt...

Pagina: 1 ... 23 ... 34 Laatste

Dit topic is gesloten.