Poeh, merk dat er toch nog behoorlijk wat prehistorisch gedachtengoed bij de gemiddelde tweaker zit.
Kijk naar de technologische vooruitgang die speelt, er wordt zo belachelijk veel geautomatiseerd dat vooruitgang tot op een zekere hoogte tegen gehouden wordt vanuit een sociaal oogpunt, we willen immers iedereen aan het werk houden en niet de onderste trap automatiseren zodat we wederom een ton FTE op straat hebben staan zonder dat er werkgelegenheid is.
De overheden (niet alleen NL) maken gekke sprongen om werkgelegenheid te creeeren, soms slaat dit de plank volledig mis. Tuurlijk is het noodzakelijk in het huidige model dat mensen met een uitkering direct aan de slag moeten gaan, omdat in het huidige model een werkeloze erg duur is (denk aan coaches, papierwerk, trajecten e.d.). Herinneren we ons de Melkert banen nog
Het idee achter het basis inkomen zoals ik het heb meegekregen (voornamelijk uit hack/activism, maker en progress politics docu's) is juist omdat het huidige model verouderd is. We kunnen er niet meer vanuit gaan dat we alle burgers werkende kunnen houden in deze tijd van vooruitgang. Daarnaast betekent technologische vooruitgang meer automatiseringen en dus minder werk. Dit hoeft niet per see iets slechts te zijn! We staan op een punt in de moderne beschaving dat werken niet meer een verplichting hoeft te worden, zolang het model gericht gaat worden op de samenleving/burgers en het geluk van i.p.v. de economie, banken en materialisme/superrijken. Noem me een dromer, maar geen enkele revolutie is begonnen zonder droom.
Ik lees hier een hoop berichten met woede en bijna zelfs haat jegens "uitkeringtrekkerts". Begrijpelijk, maar jullie denken vanuit een verkeerd punt. Er zullen altijd mensen blijven die NIET willen werken, en die zullen er alles aan doen om ook in het huidige model niet te werken, en met succes. Ik ken er zat, en ik vind het prima, ik zou zo'n ongemotiveerde zak toch niet als collega willen hebben.
Wat de meeste hier niet beseffen is dat dmv een basis inkomen mensen hun PASSIE achterna kunnen gaan! Er is ruimte om te studeren, omdat de financiele druk er af is. Niet iedereen heeft diezelfde kansen gehad qua opleidingen. Pensioen is niet meer noodzakelijk, want waarom zou iemand die zijn passie beoefent daarmee willen stoppen? Dit zou ook kunnen zorgen voor passie gericht onderwijs. Niet blijven zitten op wat je niet kan, maar gestimuleerd worden op wat je wel kan!
Ik denk dat dmv een basis-inkomen er bij mensen meer rust, geluk en vrede ontstaat. Mensen kunnen hun dromen volgen, hun passie uitoefenen, studeren en wat niet. Ik als software engineer met een prima salaris (maar een totaal niet materialistische instelling) zou dan misschien zelfs iets heeeeeel anders gaan doen, aangezien het financiële plaatje minder weegt.
Ik zou zelfs durven zeggen dat de mensen die nu in de uitkering zitten uiteindelijk aan het werk geraken omdat ze de middelen hebben om hun passie te zoeken en daar hun werk van te maken. En mocht de passie van die werkeloze jongeman rappen zijn, en hij kan dmv het basis inkomen een studio opzetten om zo zijn eigen muziek te produceren en zijn werk ten gehore brengen, dan gun ik hem dat en support ik dat omdat dat ZIJN passie is.
Het is eigelijk van den zotte dat je vanaf je basischool moet gaan bezig houden met wat je wilt worden om daarna de rest van je leven keihard te werken en te vechten tegen stress, burnouts en spanningen omdat het economische model niet werkt en niet gemaakt is voor het geluk van de burger maar voor het economische gewin.
Goed, wat ik zei, noem mij een dromer, maar ik zie toch eindelijk echt in dat de wereld zoals deze nu (o.a. economisch gezien) werkt falende is en absoluut niet gericht is op het geluk van de meerderheid.