Ho, wacht... Waarom zou hij erop achteruit gaan?
Hij heeft nu bijstand en dan zeg je dus eigenlijk dat bijstandsmensen erop achteruit gaan.
Dat is volkomen tegenstrijdig met wat er eerder allemaal gezegd is.
Voor zover ik het begrijp uit eerdere verhalen moet Ger er juist op vooruit gaan.
Ger verschilt qua regelgeving namelijk niet met een andere bijstandstrekker die wel wil werken maar geen werk kan krijgen.
[...]
Mensen die niet willen werken, gáán ook niet werken. Nu niet en dan niet. Je kan daar miljarden aan uitgeven (wat nu ook gebeurt) maar ze gaan niet langdurig werken. Het is trekken aan een dood paard, kansloos.
Ach, zie Snowwie die nu wel aan het werk is...
Enkel met ideeen als basisinkomen etc dan zie je mensen als Snowwie direct weer terugvallen.
Met het basisinkomen (en met Gert) is iets soortgelijks aan de hand. Deze Gert gaat nooit meer werken en rationeel gezien is het volkomen zinloos om daar nog een cent aan te besteden. Toch vindt de maatschappij dat we van alles moeten gaan doen om hem toch aan het werk te brengen. Ook al kost de maatschappij dat vele malen meer en is de uitkomst al zo goed als zeker.
Basisinkomen is nog steeds Ger ondersteunen tegen hoge kosten. Dus je gooit er nog steeds geld naartoe.
Het enige waar je over praat is over hoeveel geld je ernaartoe wil gooien en hoeveel de kans op succes is.
Met een basisinkomen zeg je eigenlijk gewoon simpelweg : De kans op reintegratie van de gemiddelde persoon is te gering dus daar moeten we geen extra geld meer insteken.
Maar op het moment dat je dat uitgangspunt hanteert waarom zou je er uberhaupt nog geld insteken? Waarom zou je die mensen niet 0 euro geven? Je hebt ze namelijk al bestempeld als kansloos.
[...]
Ik denk dat je eerst de vraag zal moeten beantwoorden óf je het überhaupt wil invoeren. Als iedereen het er over eens is dat het een goed idee is kom je vanzelf wel op een goede manier op het in te voeren.
Er zijn denk ik 3 mogelijkheden:
1 Cold-turkey: Dit kan echter voor grote (individuele) verschillen zorgen in besteedbaar inkomen en druist in tegen een betrouwbare overheid.
2 Cold Turkey met reparatie toeslagen. Hierbij zullen bepaalde gevallen tijdelijk geholpen worden met het overbruggen van de verschillen
3 Invoeren in 5-10 jaar waarbij het basisloon elk jaar 10-20% omhooggaat en de toeslagen/uitkeringen etc elk jaar met 10-20% naar beneden.
Ik denk dat je nog een optie 4 hebt : Het huidige systeem aanpassen met in het achterhoofd basisloon als ideaalbeeld, maar weten dat je ergens kan stoppen als het genoeg is en je waarschijnlijk nooit het ideaalbeeld behaalt.
En in zekere zin zijn we momenteel al bezig met optie 4.
Optie 1/3 vind ik namelijk allemaal niet realistisch omdat ik denk dat als het zo uitgesproken wordt dat er dan een ellenlange discussie gaat ontstaan over wel/niet en hoe/wie/wat/waar en er gaan jarenlange berekeningen komen over de haalbaarheid en ik vermoed dat de politiek zo ongeveer gaat verkrampen door de discussies, want elk wijzigingsplan tussendoor is in principe al zinloos als het basisloon er volgens 1/3 wel komt.
Oftewel ik vermoed dat er dan niets structureels meer gebeurt aan de huidige situatie omdat iedereen wacht op de uitkomst van een meerjaren durende discussie. Totdat iemand het zat is en de discussie aan de kant gegooid wordt omdat we toch verder moeten en dan zijn we nog verder van huis.
Is het erg dat je er tijd in moet steken als je voorstander bent?
Vooralsnog ben ik maar om 1 reden tegenstander van het hele plan : Het voorkamp vertelt alleen maar sprookjes en geen feiten. En sommige sprookjes zijn dan nog regelrechte leugens ook.
Als een Albantar zegt dat er bij een Cold Turkey invoering geen schrijnende gevallen zullen zijn dan zeg ik simpelweg : Leugen, er zijn altijd bij elke wijziging van dit formaat schrijnende gevallen, de enige vraag is hoeveel zijn het er en is dat acceptabel.
Ik heb geen idee hoeveel schrijnende gevallen er gaan komen, ik heb geen idee hoeveel uitzonderingen er nodig zijn om de schrijnende gevallen te verminderen.
Maar als je mij als voorstander wilt hebben dan zul jij toch echt met grofweg die cijfers moeten komen.
Ik hoop dat je zelf toch wel inziet dat tussen jouw lijstje van random getallen en een complete CPB berekening er een oneindig aantal variaties is.
Op jouw getallen uit de losse pols heb ik wat kanttekeningen uit de losse pols gemaakt en je zal toch echt met wat meer moeten komen dan enkel wat getalletjes uit de losse pols.
Momenteel staan er wel meer random getalletjes in dit topic, maar wat is nu "de" versie die de voorstanders gehanteerd willen hebben? Want momenteel is het simpelweg een moving target en daardoor kan er nog niet eens naar de berekeningen gekeken worden.
Willen de voorstanders bijv de WAO afschaffen of niet, ik heb in dit topic voorstanders gezien die zeggen ja en voorstanders die zeggen nee. Mij maakt het qua berekening niet zoveel uit of de WAO nou 13,7 miljard of 12 miljard of 15 miljard is, dat is moeilijk doorrekenen. Maar zolang er uberhaupt geen overeenstemming is is dat een mogelijk gat van 13,7 miljard en dat is toch best een probleem.
Andere mogelijkheid is dat je het in 1e instantie gewoon zonder getallen doet. Krijg gewoon eerst overeenstemming over wat er moet verdwijnen en wat er moet blijven.
Is er daarover overeenstemming bij de voorstanders dan kan je in stap 2 de groffe getallen erachter zetten en kijken waar je op uitkomt. En dan kan dat gepresenteerd worden als berekening / praatplaatje.