Misschien. De laatste cijfers op StatLine zijn uit 2005.
http://statline.cbs.nl/St...3-1150&HDR=T&STB=G1,G2,G3
In 2005 kwamen 35000 arbeiders uit Duitsland en Belgie en gingen er vanuit Nederland 15000 naar Duitsland en Belgie. Dit is denk ik dus geen probleem.
Je zet trouwens dan ook de deuren open voor domiciliefraude.
Domiciliefraude zou inderdaad wel kunnen toenemen. Daarentegen, de werklast voor de belastingdienst zal denk ik wel aardig afnemen, dus is het gek om te denken dat ze dan wat meer tijd hier aan zouden besteden?
Je zou ook gewoon een pand in NL kunnen aanschaffen, nationaliteit verkrijgen en rustig blijven verder werken in BE/DE en daar de inkomstbelasting betalen. Dan kan je ineens het basisinkomen gebruiken voor de hypotheek van het 2e pand af te lossen. Gratis huis iemand?

Zoals Albantar schreef is het wellicht wel een goede eis om als je ander inkomen heb dat je je inkomstenbelasting in Nederland moet afdragen om recht te hebben op het basisinkomen.
Wat heeft niets met het basisinkomen te maken? Lagere inkomstenbelasting (klopt) of dat wat betreft werkloosheid, ontwikkeling en studie? Laatste heeft namelijk weldegelijk ermee te maken. Dit heeft zowel economische voordelen als voordelen wat betreft levenskwaliteit.
Kijkend naar mijzelf, als er een basisinkomen is, zou ik meteen stoppen met m'n PhD en een eigen bedrijfje starten. Goed, ik ben dan wel niet representatief voor de gehele bevolking, maar ik denk dat er zeker meer zijn die zoiets zouden doen.
Het basisinkomen blijft steeds maar terugvallen op het niet bij hoeven dragen en dus niet stimuleren met bijgevolg het duperen van grote groepen mensen zoals gehandicapten.
Nogmaals, dat is jouw interpretatie.
Voorstellen voor flinke extra belasting topinkomens zie ik ook nog maar eens langskomen. Perfecte methode om de mensen die nu al veruit het meest aan netto belasting betalen het land uit te kriigen. Wordt het nog makkelijker alles te betalen.
Dat is zeker dom om te doen.
Roenie schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 09:47:
[...]
Waarom? Wat is het criterium dan om het te krijgen? Wonen in Nederland? Nederlandse Nationaliteit? Belasting betalen in Nederland? Geen belasting betalen in een ander land? Een combinatie van die groepen?
Nederlandse identiteit, woonachtig in Nederland, en indien andere inkomsten, inkomstenbelasting betalen erover in Nederland.
Laatste is altijd een keuze, net zoals het nu is.
Mogelijk i.p.v. Nederlandse identiteit minimaal 5 jaar woonachtig.
h8bal schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 10:13:
[...]
Geweldig. Laten we voor iedereen een basisinkomen voorzien, behalve voor wie over de grens werkt
Wat met een buitenlander die het merendeel in NL werkt? Die krijgt dan ook een basisinkomen erbovenop? Ik zie de stormloop al komen

Nee, die krijgt dat niet. Daarom is het voor buitenlanders minder interessant om hier te komen werken, tenzij je een hoog inkomen heb.
Om het niet te onaantrekkelijk te maken zou je kunnen denken aan een inkomstenbelastingkorting welke een percentage is en waarbij de korting gaat tot aan de hoogte van het basisinkomen. Op die manier kunnen buitenlanders met de hogere inkomen (doorgaans hoger geschoold) dezelfde inkomen krijgen als Nederlanders maar degene met lagere inkomens niet. Maargoed, dit is slechts een idee en afhankelijk van wat we nodig hebben.
Zie hierboven.
En mijn leven lang in NL gewerkt, en wil pensioen vieren op een tropisch eiland? Of 1 jaartje gewerkt en lekker van basisinkomen met de ballen relaxed in het Saharaanse zand?
Dat kan....met het pensioen wat je heb opgebouwd. Maar niet met het basisinkomen. Anders wordt het nogal een duur geintje voor de samenleving.
En ja, nu kan het, maargoed, er is wel meer mis met het huidige pensioensysteem

Rannasha schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 11:14:
[...]
Bovendien is de vraag hoe lang iemand in het buitenland mag zijn voordat z'n recht op basisinkomen vervalt: Mag iemand een maandje op vakantie? Een half jaar? Een jaar bij familie gaan wonen? Waar ligt de grens? En hoe controleer je dat iemand die in het buitenland woont niet gewoon daar aan het werk is? In het voorbeeld van de 10 Roemenen, de 9 terugkeerders die in eigen land gewoon weer aan de slag gaan, maar wel een NL basisinkomen er bij hebben. De Nederlandse belastingdienst heeft geen inzage in de gegevens van buitenlandse belastingdiensten.
Dit is een probleem wat we nu ook kennen. Is zes maanden een goede richtlijn? Volgens mij geldt zoiets ook vaak voor als je in een ander land werkt. Tenminste, ik kan mij herinneren dat in Noorwegen 183 dagen bepaalde waar je belasting moest betalen.
Lan Mandragoran schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 11:48:
De laatste tijd hoor ik steeds meer mensen over het basisinkomen. Maar niemand van de voorstanders die ik ken heeft tot nu toe een fatsoenlijke berekening kunnen voorleggen. Is deze er in dit topic wel (geen tijd om 70 pagina's door te nemen)? Totdat er een fatsoenlijke berekening blijft de discussie wat mij betreft steken op het niveau van 'gratis bier voor iedereen'.
Het kan hoe dan ook betaald worden omdat het een redistributie is. De vraag is alleen, hoe exact, en wat zijn de exacte gevolgen voor de verschillende bevolkingsgroepen. Ik ben bezig met ene poging dit te berekenen maar, heel eerlijk, ik denk dat dat iets te veel is en echt door een politieke partij / rekenkamer gedaan moet worden.
Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi