Deveon schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 14:35:
Dat is natuurlijk afhankelijk per persoon en kan je zo geen uitspraak over doen, maar het wordt wel aantrekkelijker om de grens over te stappen. Op kleine schaal is het vergelijkbaar met tanken en boodschappen doen in de buurlanden.
Daarnaast zijn er zat die binnen Nederland 100-200 km verhuizen. Daarmee zit je ook in het buitenland.
Ik kan me niet voorstellen dat wanneer je 5000 euro per maand netto te besteden hebt, je alles achter je laat om dan 6000 euro netto per maand te verdienen.
Jawel joh, er zijn zeer veel manieren om met geld en zeer gunstige belastingregels heel veel subsidie op je dikke vermogen te pakken.
Check bijv.
https://decorrespondent.n...nken/57213395349-ecd74af4
Of mijn vorige post over hoe een familie met anderhalf miljoen spaargeld jaarlijks drie (DRIE!) modale inkomens extra kan verdienen puur en alleen door slim van de hypotheekrenteaftrek gebruik te maken.
SpiceWorm in "Het Basisinkomen". Oftewel jaarlijks 60.000 euro netto subsidie voor 1,5 miljoen geïnvesteerd vermogen. Doe dat lekker 10 jaar achter elkaar of 20 jaar en je snapt waar ik heen wil.
Haha meen je dit echt? Wat vervelend om zo'n negatieve kijk op de wereld te hebben.
Nou ik ben een rasoptimist en grijp deze beweging aan om te kijken of we dit kunnen veranderen. Natuurlijk hebben deze bedrijven veel bijgedragen aan onze ontwikkeling maar mijn punt is dat _veel_ geld verdienen bijna altijd gepaard gaat met ranzige bijeffecten (check bijv.
Wikipedia: List of largest pharmaceutical settlements voor een tipje van de sluier van de farmaceutische industrie). Dit is niet een negatieve kijk op de wereld, dit is kritisch-realistisch. Als je niet geloofd dat de zaken zo werken in de wereld sta je er nogal naïef in. Geld gaat het om. Ten koste van alles wordt er geld verdiend. Pas als het geld verdienen in gedwang komt (omdat bijvoorbeeld de overheid regelgeving gaat controleren of omdat de publieke opinie omslaat) komen dit soort bedrijven in actie.
Die afweging mbt schaliegas vind ik een beetje raar, maar goed: als het mensen een betere onderhandlingspositie geeft dan nu het geval is (wat ik betwijfel). gaan over de hele linie de lonen omhoog, wat weer voor hogere werkloosheid zorgt.
Mensen laten schaliegasboringen op hun terrein toe (in de VS dan hè) omdat ze dan wél voldoende inkomen kunnen maken voor hun gezin. Terwijl ze vierkant tegen schaliegas zijn!
Hetzelfde principe is van toepassing bij bijvoorbeeld zalando medewerkers. Deze kunnen uitgebuit worden omdat ze geen onderhandelingspositie hebben. Als ze een basisinkomen krijgen dan zijn ze minder bang om ontslagen te worden en kunnen dus betere werkomstandigheden eisen.
Daarnaast zorgt jouw voorbeeld voor meer (vrijwillige) werkloosheid, wat de druk op de werkenden verhoogt (of het basisinkomen verlaagd).
De onderzoeken die er liggen laten zien dat mensen economisch beter gaan presteren. Maar of dat ook voor het onwijs welvarende Nederland geld weet ik niet.
RemcoDelft schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 15:14:
BTW is er al. Wat jij wil leidt tot het onmogelijk maken van halfproducten. Namelijk: bedrijf A maakt iets wat bedrijf B koopt, bewerkt, en verkoopt aan bedrijf C. Als je alle bedrijven X% van de omzet aan belasting laat betalen, zullen A en B heel snel uit Nederland vertrekken.
Kan je dat niet compenseren met een importheffing?
Wat vind jij er dan van dat als je een uitkering hebt en dat alles wat je zelf verdiend voor 100% gekort wordt? Je klinkt als werken moet lonen (vind ik ook goed uitgangspunt) maar dat is de huidige situatie dus niet. Natuurlijk kan je dan met een tijdelijk contract op oproepbasis kippenvangen in Duitsland met kut werkomstandigheden maar als je één keer je mond open trekt of niet kan ben je je tijdelijke contractje kwijt.
Als die persoon werkte voor z'n geld omdat hij vond dat dat moest (om op eigen benen te staan) hoeft dit maar een paar keer te gebeuren en diegene is klaar om uitgebuit te worden en voilá daar heb je je beroepswerkloze.
En hij kan dan aankloppen bij de gemeente (die de aanvrager veroordeeld dat diegene z'n werk niet kan behouden). Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die dit een goed en lekker werkend systeem vinden. Ik snap dat mensen dan de kont in de krib gooien.
Daarom vind ik een basisinkomen een menselijk idee. Als een bedrijf werknemers voor iets wil moet het zorgen dat de omstandigheden fatsoenlijk zijn. Dat zal zich in de prijs reflecteren (kippenvlees wordt duurder bijv.) maar de werkgever kan niet meer ten koste van de werknemer zaken doen.
Het is jammer dat niet iedereen in de maatschappij een superdik betaalde baan kan krijgen maar zo zit de wereld nu eenmaal niet in elkaar.
[
Voor 31% gewijzigd door
SpiceWorm op 07-10-2014 18:09
]