Er zijn drie zaken die mij storen in deze discussie.
1. De bepaling van de vlaktax.
Er wordt geschermd met 50%, waar het systeem zogenaamd budgetneutraal wordt gemaakt. Ik geloof niet dat 50% een passend tarief is. Als je momenteel 1 mln werklozen hebt, die gemiddeld 1.100 uitkering en toeslagen krijgen en je hebt 12 miljoen volwassenen (20+) in Nederland (
bron) , dan moet je die 1.100 nu over 12 personen uitsmeren (circa 90 euro).
Het vervelende is dat ik in mijn eerdere berekeningen uitgegaan ben van een te hoog bedrag. Ik dacht namelijk dat de eerder genoemde inkomstenbelasting alleen op inkomen was. Ik realiseer me nu dat dit de gezamenlijke belasting op inkomen en vermogen is. Op de site van het CBS kan je dit echter wel terugvinden: EUR 44 miljard in 2013 (
bron)
De huidige belastingdruk is nu circa 37%, als je dat met 13% verhoogt, dan komt de loonbelasting komt uit op 1/3e meer belastinginkomsten. In 2013 was dit dus circa EUR 44 miljard, dus je komt dan op circa 59 miljard inkomsten uit. Dat is EUR 15 miljard. Verdeeld over 12 miljoen volwassen is dat circa EUR 100 p.p. per maand. Kom je uit op EUR 190 per persoon.
Maar Pater, hoor ik je nu zeggen, dan heffen we toch meer belasting op vermogen?? Komen we aan op punt 2.
2. Vermogensheffing
Deze is volgens sommige te weinig en moet meer zijn. De vraag is alleen hoeveel dit zou moet zijn. Kijken we naar een gemiddeld rendement van de beurs over een periode van 214 jaar? Dan zou dit circa 7% rente moeten zijn. Dat betekent dat de fictieve rendement van 4% naar 7% opgetrokken moet worden. Maar let wel, dan wordt de vermogensportefeuille een offensieve portefeuille (volledig in aandelen). Dat zou betekenen dat de huidige 1,2% vermogensheffing opgetrokken moet worden naar 3,5% vermogensheffing. (een factor 3 dus hoger). In 2013 was de vermogensheffing EUR 1,7 miljard, dus een verdriedubbeling zou 5,1 miljard zijn, EUR 3,4 meer dus. Verdeeld over 12 miljoen mensen kom je per maand uit op een bedrag van 24 euro. Dus het totaalbedrag is op dit moment nog maar EUR 214 per maand (90 + 100 + 24). Dat is niet echt voldoende voor een basisinkomen, toch??
En hoeveel zou het totale ambtenarenapparaat zijn dat we weten te besparen? Totaal aantal rijksambternaren is 120.000, dus wellicht de helft? Uitgaande van EUR 100.000 jaarlijkse kosten per ambtenaar, dan kom je uit op een jaarlijkse besparing van 6 miljard uit. Weer verdeeld over 12 miljoen mensen kom je uit op 42 euro per maand uit. Komen we uit op een totaal basisinkomen van EUR 266. Volgens mij is dat niet voldoende!
Het voorstel dat iemand maakte om belasting te heffen over de winsten die iemand maakt als hij belegd, is om twee reden niet wenselijk:
- Wanneer ga je belasting heffen? Zodra iets meer waard wordt? En zo ja, wat wordt je peildatum? Ik zal een voorbeeld geven. In 2008 klapte de beurs in en ging van 500 punten naar 200 punten. Stel, ik had op 1 januari 2008 1 miljoen euro en dat had ik allemaal belegd. Dan was dat op 1 januari 2009 nog maar 400.000 euro waard. Voordeel is wel, ik hoef geen belasting te betalen, want ik heb geen winst gemaakt.
Gelukkig krabbelt de beurs weer overeind en binnen een jaar staat hij weer op de 500 punten. Mijn vermogen is weer aangesterkt tot EUR 1 mln (jee!). Dus op 1 januari 2010 ziet de belastingdienst dat ik EUR 600.000 winst met mijn vermogen heb gemaakt. Wordt dat dan belast met 50%? Want dan moet ik EUR 300.000 aftikken! En dat kan ik alleen doen als ik mijn aandelen verkoop. Zoals je merkt, is belasting heffen met maar een eikpunt per jaar enorm nadelig wanneer de beurs volatiel is. Want de belastingdienst compenseert mij niet wanneer ik op papier verlies maak, maar staat wel met zijn handje klaar zodra mijn papieren vermogen meer waard is geworden.
Dus hoe ga je dat dan verhelpen?
- Voor de overheid is het totaal niet wenselijk om sterk flucterende inkomsten te hebben. Stel, je zou de inkomstenbelastingen flink opschroeven en je zou in het ene jaar totaal geen rendement hebben vanwege dalende beurskoersen en het ene jaar weer flink wat rendement, dan word je als overheid helemaal gek van, want daar kan je geen rekening mee houden. Vergelijkbaar is met iemand die een onregelmatig inkomen heeft, die moet meer buffer aan houden voor wanneer het tegenzit dan iemand met een zeer regelmatig inkomen.
En het laatste punt was hier onderschat wordt is:
3. De verwachte solidariteit van de hogere inkomens.
Zoals boven aangegeven gaat het flink geld kosten als we het basisinkomen zouden willen invoeren. Dit zou betekenen dat de hogere inkomens flink gaan inleveren. Denk je dat die daar allemaal op zitten te wachten? Ik zie een vlucht van mensen over de grensstreek, want je hebt als land nou eenmaal je concurrentiepositie tov andere landen. Zoals aangegeven, ik geloof simpelweg niet in dat een vlaktax van 50% voldoende inkomsten genereert, dus je zult met een hoger belastingtarief moeten werken om dit voor basisinkomen te realiseren. Er zit gewoon een maximale grens aan het tarief wat je kunt heffen.
Volgens het Centraal Planbureau is 49% eigenlijk het maximale belastingtoptarief is. Een hoger belastingtarief heffen komt erop neer dat er minder belastinginkomsten zijn (
bron). Dat het nu al 52% geeft aan dat we in Nederland eigenlijk al een te hoog belastingtarief hebben.
Zoals iemand al aangegeven had, er is een test geweest in een dorpje, maar ik vermoed dat dit succesvol was omdat dit een kleine gemeenschap was. Ik zie het als een gezin wat uit eten gaat. Dan heeft de kostwinner geen moeite om voor zijn/haar partner en kinderen te betalen. Maar wissel die partner en kinderen met hetzelfde aantal vreemde mensen in en ik garandeer je, dan wordt het uiteindelijk betalen van de totale rekening niet zo prettig ervaren!