Het Basisinkomen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 34 Laatste
Acties:
  • 135.480 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:46

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Basisinkomen is netto.

Snowwie dit is maar een gedeelte van het belasting systeem.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Snowwie schreef op maandag 29 september 2014 @ 00:12:
Maar het is wel zo dat iedereen die werkt en dus een mooi salaris nog bovenop z'n basisinkomen heeft, ook weer meer te besteden heeft en/of gaat uitgeven. Dat is ook weer beter voor de economie.
En het gevolg van meer te besteden / meer uitgaves is dat de prijzen weer omhoog gaan waardoor de minderheden dus nog slechter af zijn (want die hebben niets meer te besteden)

Voor de minima is het hele basisinkomen veelal een broekzak-vestzak verhaal qua inkomen, dat gaat voor hun inkomen niet zoveel veranderen. De besparing zit hem op het controle gedeelte / rijk / overheid. Maar door het een basis inkomen te maken ga je die besparing ook weer weggeven waardoor je de minima enkel meer uitgaven bezorgt...

Ik ben van mening dat het huidige systeem te overgereguleerd is, maar een basisinkomen is wmb niet de oplossing maar verergert de problemen voor de minima enkel maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
...Geld moet rollen, daar draait een economie op. Het invoeren van een Basis Inkomen is dan ook een stukje nivellering. Daar lijkt me niets mis mee omdat je van stilstaand geld bewegend geld maakt.

@Smuggler en Gomez12, hebben jullie de Aardgasbaten ook meegeteld?
Toch goed voor zo'n 12 miljard per jaar. :)
Hoe zie jij de link tussen nivelleren en stilstaand geld dan? Ook de hogere inkomens gaan geld uitgeven lijkt me.

Daarbij moet nivelleren helemaal geen doel zijn. Integendeel, dit is een mooie gelegenheid om mensen die meer verdienen meer van hun geld over te laten houden.

De aardgasbaten meerekenen klinkt leuk, maar dan moet je ook alle andere uitgaven meerekenen natuurlijk en niet alleen die van uitkeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Om dit te laten slagen moet je kosten neutraal omschakelen naar het basisinkomen. Dat betekend dat alle loonbelastingen en uitkeringen evenveel kosten als het basisinkomen.
Lagere inkomens zullen eerder die 20 euro extra uitgeven dan een rijk iemand, daar verdwijnt het op een spaarrekening. (gemiddeld genomen). niveleren is bij mij zeker geen doel met het basisinkomen.
wel dat iedereen een bestaansrecht krijgt en elke minuut werk gewoon geld oplevert in plaats van kost.

gomez? waarom zorgt een basisinkomen voor meer uitgave bij minima (als de ontvangen bedragen gelijk zijn).

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 13:14
Maar het is wel zo dat iedereen die werkt en dus een mooi salaris nog bovenop z'n basisinkomen heeft, ook weer meer te besteden heeft en/of gaat uitgeven. Dat is ook weer beter voor de economie.
Vergeet niet dat Nederland een dienstenland is.

Aan de ene kant is het zo dat je op deze manier het besteedbaar inkomen enorm opkrikt, aan de andere kant mis je een enorm groot voordeel van een basisinkomen, en dat is het goedkoper maken van arbeid.

Vooral 'witte' arbeid is op dit moment voor mij als consument simpelweg te duur. Het liefst zou ik schoonmaak / tuinonderhoud uit handen geven aan mensen die hier ruime ervaring, en belangrijker, meer plezier dan ik aan beleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik ben vrij nieuw tot het concept van basisinkomen, maar als ik er over nadenk lijkt het me wel de perfect oplossing. Het wordt overzichtelijk en duidelijk. Daarnaast kunnen de lonen met een factor 2 omhoog aangezien iedereen als ZZP'er aan de slag kan (werkgevers hebben geen sociale verantwoordelijkheid meer). Hierdoor worden werkgevers makkelijker met aannemen, merken werklozen direct invloed tussen wel of niet werken en stimuleert het om te ondernemen en nieuwe concepten en ideeën uit te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:34
Je moet juist zo weinig uitzonderingen hebben, omdat het systeem daardoor complex/ te misbruiken wordt. Hoe simpeler, hoe beter volgens mij, omdat je op de uitvoeringskosten wilt besparen.

Zoals ik al een keer eerder in dit topic genoemd heb, volgens mij zou de enige factor die van invloed moet zijn op het basisinkomen de samenstelling van het huishouden zijn.

Bij 1 persoonshuishoudens krijg je X basisinkomen, bij 2-persoons X + X/2, bij 3-persoons X + X/2 + X/3. De hoofdreden is dat je in mijn ogen wilt voorkomen dat een gezin met 4 kinderen bijvoorbeeld 6k netto per maand krijgt. Maar de toeslag moet wel voldoende zijn om van te kunnen leven, dus ook voor kids moet er iets van een extra toeslag zijn.

Financieren moet je in mijn ogen vanuit 4 soorten belastingen doen:
Inkomstenbelasting: Vlaktax van ca. 50%
Winst/vennootschapsbelasting van bijv.: 30%
Omzetbelasting (BTW): ca. 20%, zoals nu
Vermogensbelasting: ca. 30% op het rendement, dus eigenlijk zoals nu

Groot voordeel is dat je bijv. het minimumloon kunt afschaffen, omdat iedereen boven het sociaal minimum zal zitten. Nadeel is dat die 50% enorm hoog klinkt, maar zou je bij een basisinkomen van bijv. € 1.000 gaan omrekenen wat je effectieve belastingdruk is tov nu, dan zal je redelijk dezelfde curve zien als nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
rik86 schreef op maandag 29 september 2014 @ 10:04:
Bij 1 persoonshuishoudens krijg je X basisinkomen, bij 2-persoons X + X/2, bij 3-persoons X + X/2 + X/3. De hoofdreden is dat je in mijn ogen wilt voorkomen dat een gezin met 4 kinderen bijvoorbeeld 6k netto per maand krijgt. Maar de toeslag moet wel voldoende zijn om van te kunnen leven, dus ook voor kids moet er iets van een extra toeslag zijn.
Dat los je op door het basisinkomen leeftijdsafhankelijk te maken. Je wil mensen toch juist niet straffen voor het efficienter samen gaan wonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 13:09

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

En uiteindelijk is een zo een zo eenvoudig mogelijk systeem met zo min mogelijk uitzonderingen ook het meest rechtvaardig. Want elke extra regel, elke extra uitzondering, creëert weer zijn eigen grensgevallen. Want stel nou dat je een uitzondering maakt voor gehandicapten... Waar leg je dan de grens tussen volgens de regels wel en niet gehandicapt? Wie gaat bepalen of iemand gehandicapt genoeg is om voor die uitzondering in aanmerking te komen?

Simpeler is beter. Elke regel die voor iedereen geldt is al vele malen rechtvaardiger dan welke andere regel dan ook die niet voor iedereen geldt. Neem een voorbeeld aan de kinderbijslag: iedereen die kinderen heeft krijgt dat. (Al vind ik trouwens dat wanneer een basisinkomen wordt ingevoerd, de kinderbijslag zou moeten komen te vervallen.) Het basisinkomen is juist zo rechtvaardig omdat iedereen het krijgt, onvoorwaardelijk.

En je moet dus ook inderdaad niet naar de gezinssamenstelling gaan kijken. Als mensen om kosten te besparen met zijn achten willen gaan samenwonen dan moet dat toch gewoon kunnen? Dat soort efficiënte oplossingen wordt nu juist heel erg tegengewerkt door de regels waardoor er veel geld onnodig wordt weggegooid. Want om bijstand en huursubsidie en andere toeslagen te krijgen moet je op jezelf wonen. Het systeem dwingt mensen dus om meer geld uit te geven dan nodig is, terwijl dat juist de mensen zijn die "op kosten van de staat" leven waardoor dat sterk contraproductief is...

[ Voor 24% gewijzigd door Mx. Alba op 29-09-2014 10:12 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Mx. Alba schreef op maandag 29 september 2014 @ 10:10:
... Al vind ik trouwens dat wanneer een basisinkomen wordt ingevoerd, de kinderbijslag zou moeten komen te vervallen. ... Het basisinkomen is juist zo rechtvaardig omdat iedereen het krijgt, onvoorwaardelijk....
Aangezien de kinderen ook een basisinkomen krijgen is dat alleen maar redelijk lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

begintmeta schreef op maandag 29 september 2014 @ 10:15:
[...]

Aangezien de kinderen ook een basisinkomen krijgen is dat alleen maar redelijk lijkt me.
Nou ja, vanaf een bepaalde leeftijd zou ik zeggen. Vanaf de geboorte al basisinkomen lijkt me wat overdreven denk ik.

Of inderdaad de kinderbijslag wel laten bestaan als een soort klein basisinkomen voor kinderen; wordt dan uiteraard wel aan de verzorger(s) van de kinderen uitgekeerd en niet aan de kinderen zelf. Als het kind 16 is dan kan de kinderbijslag worden stopgezet en vervangen door een jeugd-basisinkomen voor het kind zelf.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Mx. Alba schreef op maandag 29 september 2014 @ 10:18:
[...]

Nou ja, vanaf een bepaalde leeftijd zou ik zeggen. Vanaf de geboorte al basisinkomen lijkt me wat overdreven denk ik.

Of inderdaad de kinderbijslag wel laten bestaan als een soort klein basisinkomen voor kinderen; wordt dan uiteraard wel aan de verzorger(s) van de kinderen uitgekeerd en niet aan de kinderen zelf. Als het kind 16 is dan kan de kinderbijslag worden stopgezet en vervangen door een jeugd-basisinkomen voor het kind zelf.
Wat nog mooier zou zijn om evenredig te laten lopen aan de school en ook subsidie te minderen op onderwijs (meer betalen vanuit het basis inkomen) en kinderdagopvangtoeslag volledig op te heffen.

Voorbeeldje:
0 t/m 5 20%
5 t/m 13 30%
13 t/m 16 50%
16 t/m 18 65%
18 t/m 21 80%
21+ 100%

Hierdoor kan het onderwijs in theorie de scholen zich van elkaar gaan onderscheiden c.q. concurreren.

Waarom overigens mensen straffen die meer dan 2-3 kinderen hebben? Willen we niet dat onze bevolking groeit waardoor de toekomst van "de Nederlander" gewaarborgd blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Deveon schreef op maandag 29 september 2014 @ 10:41:
[...]

Wat nog mooier zou zijn om evenredig te laten lopen aan de school en ook subsidie te minderen op onderwijs (meer betalen vanuit het basis inkomen) en kinderdagopvangtoeslag volledig op te heffen.

Voorbeeldje:
0 t/m 5 20%
5 t/m 13 30%
13 t/m 16 50%
16 t/m 18 65%
18 t/m 21 80%
21+ 100%

Hierdoor kan het onderwijs in theorie de scholen zich van elkaar gaan onderscheiden c.q. concurreren.

Waarom overigens mensen straffen die meer dan 2-3 kinderen hebben? Willen we niet dat onze bevolking groeit waardoor de toekomst van "de Nederlander" gewaarborgd blijft?
Omdat je niet een situatie wil creëren waar mensen kinderen 'nemen' vanwege het extra geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Het groeien van een bevolking is natuurlijk geen doel en het waarborgen van de toekomst van 'De Nederlander' al helemaal niet.

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Nog een voordeel van het "kinderbasisinkomen" is dat er veel minder gesteggeld hoeft te worden over alimentatie als ouders scheiden. De ouder die het kind verzorgt krijgt het basisinkomen voor dat kind en daarmee is de kous eigenlijk al zo goed als af. Ook partneralimentatie kan trouwens zo goed als naar de geschiedenis verwezen worden; de gescheiden huisvrouw (of huisman) krijgt immers een basisinkomen dat alle basisbehoeften dekt waardoor de ex-partner veel minder hoeft bij te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Napo schreef op maandag 29 september 2014 @ 10:43:
[...]

Omdat je niet een situatie wil creëren waar mensen kinderen 'nemen' vanwege het extra geld
Maar ook niet dat mensen geen kinderen nemen vanwege de extra kosten(/weg vallen van inkomsten). Zodra de inkomsten van het kind gelijk staan aan de (gemiddelde) basis uitgave is het een oplossing die andere subsidies weer kan opheffen.
Testert schreef op maandag 29 september 2014 @ 10:45:
Het groeien van een bevolking is natuurlijk geen doel en het waarborgen van de toekomst van 'De Nederlander' al helemaal niet.
Waarom is groeien van de (oorspronkelijke) bevolking geen doel? Hoe wil je anders de continuïteit waarborgen? Wie betaald het basisinkomen als wij over 50 jaar allemaal met pensioen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Bevolkingsgroei hoeft natuurlijk lang niet allemaal "organisch" te zijn. Stel dat wij huidige Nederlanders te weinig kinderen krijgen, dan kunnen we de aanwas ook uit het buitenland halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Deveon schreef op maandag 29 september 2014 @ 11:09:
Waarom is groeien van de (oorspronkelijke) bevolking geen doel? Hoe wil je anders de continuïteit waarborgen? Wie betaald het basisinkomen als wij over 50 jaar allemaal met pensioen gaan?
Ik geloof in 'the age of plenty' waarin energie zo'n beetje gratis is en waarin verregaande mechanisatie en automatisering niet alleen de behoefte aan arbeid minimaliseert, maar ook een overvloed aan goedkope voeding en andere basisbehoeften levert.

De transitie naar zo'n samenleving gaat niet vloeiend, vanwege bestaande belangen die zich verzetten. Om die pijn te verzachten ben ik voor een basisinkomen.

Iedereen een basisinkomen en wie wat extra's wil verdienen doet wat extra's. Het begrip 'met pensioen gaan' zie ik het liefst verdwijnen!

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Ik zie de wereld bevolking liever krimpen naar ongeveer 1 miljard. China is daar goed mee bezig met het 1 kind beleid (al geld dat alleen in stedelijke gebieden). als er een uitzondering dient te komen voor meer/minder kinderen zal ik kiezen voor minder kinderen. maar het basisinkomen moet simpel blijven, dus geen uitzonderen ook niet op een kinder wens.

[ Voor 7% gewijzigd door Smuggler op 29-09-2014 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Testert schreef op maandag 29 september 2014 @ 11:29:
Iedereen een basisinkomen en wie wat extra's wil verdienen doet wat extra's. Het begrip 'met pensioen gaan' zie ik het liefst verdwijnen!
Dat is inderdaad een goed punt. Uiteraard is iedereen vrij om zelf geld in een pensioenverzekering te stoppen waar op een gegeven moment aanspraak op gemaakt kan worden om een extra aanvulling op het basisinkomen te krijgen op de oude dag. Maar sommige mensen hebben het einde van hun productieve leven al bereikt wanneer ze 50 zijn (bijvoorbeeld door ziekte), anderen kunnen bij wijze van spreken tot hun 90e nog doorwerken. Omdat het dan individueel geregeld wordt zou een "deeltijdpensioen" ook mogelijk moeten zijn, dus bijvoorbeeld vanaf je 60e basisinkomen + half pensioen + nog wat werken, volledig naar eigen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

inderdaad als je verwacht dat je niet ouder zult worden dan 60 dan moet de mogelijkheid bestaan om eerder met pensioen te gaan en dan je pensioengelden op te maken wanneer dat nog aantrekkelijk is in je leven.
Mensen zullen hopelijk ook weer zelf beter nadenken over pensioenen en verzekeringen, waar dit nu door de overheid wordt geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Mx. Alba schreef op maandag 29 september 2014 @ 11:14:
Bevolkingsgroei hoeft natuurlijk lang niet allemaal "organisch" te zijn. Stel dat wij huidige Nederlanders te weinig kinderen krijgen, dan kunnen we de aanwas ook uit het buitenland halen.
Dat kan natuurlijk, maar de vraag is of we als bevolking dat eigenlijk wel willen. Zie bijvoorbeeld de discussie over zwarte piet. Hoe meer buitenlanders er Nederlander worden, hoe meer de huidige tradities zullen verdwijnen, hervormd of worden vervangen. Om maar niet te spreken over de standpunt tegenover religie, vrouwen en homo's.

Niet dat onze tradities iets te maken hebben met het basisinkomen, maar het zou er wel in moeten voorzien om onszelf en ons leefwijze te beschermen, toch?
Testert schreef op maandag 29 september 2014 @ 11:29:
[...]
De transitie naar zo'n samenleving gaat niet vloeiend, vanwege bestaande belangen die zich verzetten. Om die pijn te verzachten ben ik voor een basisinkomen.
Het basisinkomen zou er ook voor zorgen simpele arbeid goedkoper wordt (geen minimum loon, plus alles wat je extra verdient krijgt je ook extra), waardoor automatisering minder snel rendabel wordt.
Met "pensioen" bedoel ik even (definitief) stoppen met werken. Wanneer je elke maand voldoen krijgt om van te leven zullen mensen eerder geneigd zijn om eerder te gaan stoppen met werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-09 19:42
Verkeerd gelezen. Sorry.

[ Voor 85% gewijzigd door B00st3r op 29-09-2014 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09 15:46

Pater

Terry Tate

Smuggler schreef op maandag 29 september 2014 @ 11:36:
Ik zie de wereld bevolking liever krimpen naar ongeveer 1 miljard. China is daar goed mee bezig met het 1 kind beleid (al geld dat alleen in stedelijke gebieden). als er een uitzondering dient te komen voor meer/minder kinderen zal ik kiezen voor minder kinderen. maar het basisinkomen moet simpel blijven, dus geen uitzonderen ook niet op een kinder wens.
Je weet dat China nu een groot probleem heeft met de aankomende vergrijzing? Voor elke volwassene straks zijn er circa 2 ouderen waarvoor de zorg betaald dient te worden.

Leuk, dit soort idealen, maar in de praktijk totaal niet haalbaar.

Kan iemand mij trouwens uitleggen hoe dit basisinkomen betaald gaat worden? Iemand gaf al aan dat dit EUR 62 miljard per jaar gaat kosten. Dit is circa 1,5 keer het totaalbedrag aan loonbelasting in 2013 (EUR 44 miljard, bron). De gemiddelde belastingdruk is circa 37% (bron).

Als je dan kijkt naar de uitgaven aan uitkeringen van mensen die werkloos zijn, dan kom je uit op een bedrag van circa EUR 12,4 miljard. Dus netto-netto zou dit basisinkomen een additionele EUR 49,6 miljard kosten. Dus je zou de gemiddelde belastingdruk moeten verdubbelen (74%) om dit betaalbaar te maken. Dat betekent: voor elke euro houd je nog maar 26 cent van over. Laten we zeggen dat dit niet motiverend is om te gaan werken.

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:42

Standeman

Prutser 1e klasse

Er wordt meer belasting geheven dan loonbelasting :) Vennootschapsbelasting, BTW, accijns, etc. Tevens kan je flink besparen op het ambtenaren apparaat zoals UWV, WAO, etc.

Ik heb niet echt een idee hoe dit op de balans komt te staan, maar ik denk wel dat er meer onderzoek naar het basisinkomen gedaan mag worden. Ik heb er op zich wel een goed gevoel bij nu ik het topic heb doorgenomen.

[ Voor 39% gewijzigd door Standeman op 29-09-2014 14:05 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Beste Pater. :)

Als je het basisinkomen + vlaktaks systeem goed afstelt is het in principe voor de individuele burger zo goed als neutraal: hij houdt met het nieuwe systeem netto ongeveer net zo veel over als nu. Iemand aan de onderkant heeft geen bijstand en allerlei toeslagen meer maar ontvangt in plaats daarvan het basisinkomen. Jan Modaal verliest de lagere belastingschijven, de belastingvrije voet en de HRA maar krijgt daar het basisinkomen voor in de plaats. En de 1% verliest ook de HRA, de belastingvrije voet en allerlei andere leuke aftrekposten maar krijgt daar (als het goed is) een lager algeheel belastingtarief en ook het basisinkomen voor in de plaats.

Als het voor alle individuele mensen budgetneutraal is, dan zal het voor de overheid als geheel ook zo goed als budgetneutraal zijn. Dingen als bijstand worden nu door gemeentes bekostigd, dat gaat dan terug naar het rijk; maar of het nu uit de broekzak of uit de vestzak komt maakt voor de algehele overheidsuitgaven niet veel uit. Maar naast het feit dat het, als je het goed doet, nagenoeg budgetneutraal is, bespaar je heel veel kosten die je nu maakt aan de bureaucratie rondom de huidige regelingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
Daarnaast voer je een enorme theoretische vorm van nivellering door, waarbij werken en mensen in dienst nemen altijd lonend zal zijn. Een belastingpercentage van 50% klinkt wel heel hoog, maar omdat je een basisinkomen hebt is elke euro die je erbij verdient direct extra besteedbaar inkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater

Pater

Terry Tate

Hoe kan dit budgetneutraal worden als je circa EUR 1 mln werklozen hebt tov 7,3 mln werkenden? Krijgt iedereen een basisinkomen? Of alleen de mensen die ouder zijn dan 18?

Als je 1 mln mensen hebt die EUR 1.000 per maand krijgen en je gaat dat herverdelen over 8,3 mln (EUR 1 + 7,3 mln) mensen, dan houd je p.p. niet zoveel over (125 euro).

[ Voor 3% gewijzigd door Pater op 29-09-2014 14:11 ]

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:59
Zou het basis inkomen niet vooral uit een belasting op vermogen moeten komen? Dat is nu zo belachelijk laag.

We moeten ons niet stuk staren op de loonbelasting. Economische activiteit stimuleer je door de belasting druk op arbeid laag te houden en op kapitaal hoog. In Nederland is het precies andersom. Je bent echt niet rijk als je goed verdient, je bent rijk als je veel hebt. En waar je voor loon keihard moet werken is dat voor vermogen vaak niet het geval.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Pater schreef op maandag 29 september 2014 @ 14:11:
Hoe kan dit budgetneutraal worden als je circa EUR 1 mln werklozen hebt tov 7,3 mln werkenden? Krijgt iedereen een basisinkomen? Of alleen de mensen die ouder zijn dan 18?
Ja maar die werklozen krijgen toch nu bijstand, toeslagen en andere uitkeringen? Die kosten ook geld en die worden afgeschaft.

In plaats van dat iemand bijstand krijgt van de gemeente en zorg- en huurtoeslag en andere toeslagen van de belastingdienst van een totaal van ongeveer €1000, gaat hij dan een basisinkomen krijgen van ongeveer €1000. Dus in plaats van dat die €1000 voor de helft van de gemeente en voor de helft van de belastingdienst komt met allerlei ingewikkelde regels en voorwaarden en bureaucratie erbij, krijgt hij €1000 van de belastingdienst zonder voorwaarden en zonder bureaucratie.

Of die €1000 nu uit de broekzak of uit de vestzak komt maakt geen fluit uit voor het totale overheidsbudget, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
per saldo houdt iedereen ongeveer even veel over netto als nu, alleen krijgt iedereen het nu in een andere vorm en zal de belastingdruk over het salaris toenemen.

Of ik nu € 4.000,- bruto krijg en daarvan € 1.500,- moet afdragen aan de belastingdienst of € 4.000,- bruto krijg, daarvan 2500 moet afdragen aan de belastingdienst, maar ook € 1.000,- als basisinkomen krijg maakt per saldo niet uit. Ik houd € 2.500,- over. Voor de werkenden wordt het dus vanuit de inkomstenbelasting heen-en-weer geschoven. Ja, dat wordt meer rondschuiven van geld dan nu, maar het is voor iedereen hetzelfde en in plaats van tientallen regelingen heb je er nog maar 1 (en een evt. beperkte vangnet-regeling voor arbeidsongeschiktheid/ww? )

@Remcodelft en anderen, ik zie het niet als een straf, maar als een optie om alle kindtoeslagen etc. ook te ondervangen, te voorkomen dat er enorme verschillen gaan ontstaan met de huidige situatie waar meerpersoonshuishoudens opeens enorm veel basisinkomen gaan krijgen of je een situatie krijgt waarin het basisinkomen te laag is.

Het basisinkomen moet namelijk zo hoog zijn dat als je alleen bent er van kunt leven (eten, dak boven je hoofd etc.), maar de kosten van een gemiddeld huishouden stijgen niet recht-evenredig met het aantal deelnemers van het huishouden, door de schaalvoordelen. Als je die volledig aan de ontvangers laat toekomen, wordt 't onbetaalbaar én haal je de prikkel om te werken, die je er wel in wilt hebben om het systeem betaalbaar te houden, er uit.

Een kort rekenvoorbeeld:
Een 1-persoonshuishouden dat alleen bijstand ontvangt krijgt nu € 677,27 p/m aan bijstand, € 72,- zorgtoeslag en max € 328,- huurtoeslag. Dat is ca. € 1.100 p/m. Nu zal in die situatie de huurtoeslag niet maximaal zijn vermoed ik, omdat die huurafhankelijk is, maar er zijn ook extra aanvullende potjes.
Een alleenstaande zal met bovenstaande getallen in gedachten houdend dus zeker € 1.000,- p/m nodig hebben. Dit zou dus het basisinkomen zijn.
Kijk ik dan naar m'n ouders met nog 2 thuiswonende volwassen kinderen, dan krijgen die dus € 4.000,- p/m netto zonder ook maar te hoeven werken. Dat vind ik best wel veel en ik weet niet of dat het doel moet zijn van dit systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Pater schreef op maandag 29 september 2014 @ 13:59:
[...]

Je weet dat China nu een groot probleem heeft met de aankomende vergrijzing? Voor elke volwassene straks zijn er circa 2 ouderen waarvoor de zorg betaald dient te worden.

Leuk, dit soort idealen, maar in de praktijk totaal niet haalbaar.
Oplossingen worden vanzelf gevonden.
Kan iemand mij trouwens uitleggen hoe dit basisinkomen betaald gaat worden? Iemand gaf al aan dat dit EUR 62 miljard per jaar gaat kosten. Dit is circa 1,5 keer het totaalbedrag aan loonbelasting in 2013 (EUR 44 miljard, bron). De gemiddelde belastingdruk is circa 37% (bron).

Als je dan kijkt naar de uitgaven aan uitkeringen van mensen die werkloos zijn, dan kom je uit op een bedrag van circa EUR 12,4 miljard. Dus netto-netto zou dit basisinkomen een additionele EUR 49,6 miljard kosten. Dus je zou de gemiddelde belastingdruk moeten verdubbelen (74%) om dit betaalbaar te maken. Dat betekent: voor elke euro houd je nog maar 26 cent van over. Laten we zeggen dat dit niet motiverend is om te gaan werken.
waar haal je de 62 miljard vandaan?

De loonbelasting van 44Miljard komt niet van de eerste schijven, daarin zitten de sociale premies, pas vanaf de 18K bruto inkomen begint de loonbelasting zo ongeveer. en pas vanaf de 33K bruto begint het echte innen voor de loon belasting.
De sociale premies (eerste 3 schijven van ons belastingstelsel) die bedragen 100Miljard)
De sociale premies kunnen worden afgeschaft aangezien die hele poppenkast wordt afgeschaft met het basisinkomen.

Kan je dan eens beschrijven waar het fout gaat in mijn berekening waar ik met makkelijke getallen uitga van 50% en 1000 euro om te kijken hoe ik uitkom.
Smuggler in "Het Basisinkomen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Mx. Alba schreef op maandag 29 september 2014 @ 14:07:
Beste Pater. :)

Als je het basisinkomen + vlaktaks systeem goed afstelt is het in principe voor de individuele burger zo goed als neutraal:
Niet de individuele burger, de gemiddelde burger. Voor veel individuele gevallen zal het alles behalve neutraal zijn.
ph4ge schreef op maandag 29 september 2014 @ 14:25:
Zou het basis inkomen niet vooral uit een belasting op vermogen moeten komen? Dat is nu zo belachelijk laag.
Toch jammer dat ik zo'n 70% belasting over mijn inkomsten uit vermogen moet betalen :/

[ Voor 29% gewijzigd door Sissors op 29-09-2014 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

rik86 schreef op maandag 29 september 2014 @ 10:04:
Zoals ik al een keer eerder in dit topic genoemd heb, volgens mij zou de enige factor die van invloed moet zijn op het basisinkomen de samenstelling van het huishouden zijn.
Bij basisinkomen op basis van het huishouden krijg je weer dat samenwonen "afgestraft" wordt én dat je controle nodig hebt. Bij basisinkomen op basis van leeftijd heb je dat niet.
Pater schreef op maandag 29 september 2014 @ 13:59:
De sociale zekerheid kan nu ook al niet betaald worden uit de inkomsten van loonbelasting, dus wat dat betreft wijzigt er niet veel. Daar heb je ongeveer 52-55 andere belastingen voor.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86

We moeten ons niet stuk staren op de loonbelasting. Economische activiteit stimuleer je door de belasting druk op arbeid laag te houden en op kapitaal hoog. In Nederland is het precies andersom. Je bent echt niet rijk als je goed verdient, je bent rijk als je veel hebt. En waar je voor loon keihard moet werken is dat voor vermogen vaak niet het geval.
Het grote probleem is vooral dat de vermogensbelasting nu op basis van een fictief rendement is. De belastingdruk van 30% over dat rendement valt me alleszins mee. Ja, het zou best hoger moeten kunnen zijn, maar ik zou de grondslag wel het rendement (maar dan wel daadwerkelijk) laten zijn. Want al het bezit van iemand, daar is in theorie al belasting over geheven --> omzetbelasting bij de aanschaf, loonbelasting/erfbelasting/schenkbelasting bij het verkrijgen van geld.

M'n gevoel zegt dat t rechtvaardiger lijkt om schenk/erf-belasting te verhogen en het bezit op zichzelf niet. Het rendement over het bezit wel, want dat is weer een vorm van inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:40

Rannasha

Does not compute.

Mx. Alba schreef op maandag 29 september 2014 @ 14:26:
[...]
Ja maar die werklozen krijgen toch nu bijstand, toeslagen en andere uitkeringen? Die kosten ook geld en die worden afgeschaft.
De bevolking is niet zomaar te verdelen in 2 groepen ("werkt" en "krijgt uitkering"), want er is nog een forse groep die niet werkt en geen uitkering krijgt, die vooral bestaat uit mensen die thuisblijven terwijl hun partner werkt (huisvrouwen/huismannen). Als die een basisinkomen krijgen is dat een boel geld die naar mensen gaat die nu geen geld ontvangen.

Overigens ga je wel erg kort door de bocht door te zeggen "als je het basisinkomen+vlaktax juist afstelt, dan is het voor (vrijwel) iedereen netto neutraal". Dat is een beetje als zeggen "als je het goed doet, dan komt het wel uit". Maar de vraag is nu juist: Hoe dan? Ik heb allerlei berekeningen gezien, of hier of op die website die eerder werd gepost, maar nergens vind ik een redelijk onderbouwde berekening die laat zien dat een basisinkomen kan worden ingevoerd zonder dat er ergens flink wat geld vandaan gehaald moet worden.

Tevens worden de lange-termijn-effecten die een basisinkomen heeft op het aanbod en de prijs van arbeid nergens echt goed doorgelicht.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
*knip* veel post niet gelezen

[ Voor 97% gewijzigd door Deveon op 29-09-2014 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

rik86 schreef op maandag 29 september 2014 @ 14:28:
Of ik nu € 4.000,- bruto krijg en daarvan € 1.500,- moet afdragen aan de belastingdienst of € 4.000,- bruto krijg, daarvan 2500 moet afdragen aan de belastingdienst, maar ook € 1.000,- als basisinkomen krijg maakt per saldo niet uit. Ik houd € 2.500,- over. Voor de werkenden wordt het dus vanuit de inkomstenbelasting heen-en-weer geschoven. Ja, dat wordt meer rondschuiven van geld dan nu, maar het is voor iedereen hetzelfde en in plaats van tientallen regelingen heb je er nog maar 1 (en een evt. beperkte vangnet-regeling voor arbeidsongeschiktheid/ww? )
En toch wordt er ook voor de werkenden minder geschoven...

Die werkende nu krijgt €4000 bruto, waarop door zijn werkgever al €1500 wordt ingehouden. Vervolgens doet hij zijn belastingaangifte om €500 HRA terug te krijgen zodat hij netto op €3000 zit.

Straks krijgt hij van de belastingdienst, net als elke andere Nederlander, €1000 basisinkomen. En van zijn werkgever krijgt hij direct zijn €2000 netto-loon. Bij elkaar ook €3000 maar verreweg de meeste belastingbetalers hoeven geen aangifte meer te doen.

Omdat je een vlaktaks systeem hebt, kan al het loon dat wie dan ook verdient gewoon netto worden uitbetaald en de werkgever betaalt de belasting erop. Nu is het immers zo met de verschillende belastingschijven dat de voorbelasting nooit 100% klopt waardoor bijna iedereen belastingaangifte moet doen - al was het maar om de verschillende toeslagen te kunnen verantwoorden. Maar omdat straks dus over elke euro even veel belasting wordt betaald, en alle toeslagen de prullenbak in gaan, hoeft dat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
Mx. Alba schreef op maandag 29 september 2014 @ 14:35:
[...]

En toch wordt er ook voor de werkenden minder geschoven...

Die werkende nu krijgt €4000 bruto, waarop door zijn werkgever al €1500 wordt ingehouden. Vervolgens doet hij zijn belastingaangifte om €500 HRA terug te krijgen zodat hij netto op €3000 zit.

Straks krijgt hij van de belastingdienst, net als elke andere Nederlander, €1000 basisinkomen. En van zijn werkgever krijgt hij direct zijn €2000 netto-loon. Bij elkaar ook €3000 maar verreweg de meeste belastingbetalers hoeven geen aangifte meer te doen.

Omdat je een vlaktaks systeem hebt, kan al het loon dat wie dan ook verdient gewoon netto worden uitbetaald en de werkgever betaalt de belasting erop. Nu is het immers zo met de verschillende belastingschijven dat de voorbelasting nooit 100% klopt waardoor bijna iedereen belastingaangifte moet doen - al was het maar om de verschillende toeslagen te kunnen verantwoorden. Maar omdat straks dus over elke euro even veel belasting wordt betaald, en alle toeslagen de prullenbak in gaan, hoeft dat niet meer.
Klopt, alleen als je vermogen hebt moet er dan nog aangifte gedaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Een kort rekenvoorbeeld:
Een 1-persoonshuishouden dat alleen bijstand ontvangt krijgt nu € 677,27 p/m aan bijstand, € 72,- zorgtoeslag en max € 328,- huurtoeslag. Dat is ca. € 1.100 p/m. Nu zal in die situatie de huurtoeslag niet maximaal zijn vermoed ik, omdat die huurafhankelijk is, maar er zijn ook extra aanvullende potjes.
Een alleenstaande zal met bovenstaande getallen in gedachten houdend dus zeker € 1.000,- p/m nodig hebben. Dit zou dus het basisinkomen zijn.
Kijk ik dan naar m'n ouders met nog 2 thuiswonende volwassen kinderen, dan krijgen die dus € 4.000,- p/m netto zonder ook maar te hoeven werken. Dat vind ik best wel veel en ik weet niet of dat het doel moet zijn van dit systeem.
Als je alleen woont heb je niet zoveel nodig.
De mensen in de bijstand kunnen ook in een studio gaat zitten ipv een eengezinswoning. Als student op kamers krijg je maximaal 6000 euro studiefinanciering en mag je maximaal 10.000 euro bijverdienen: totaal 16000 euro.
Daarvanaf gaan 3000 euro studie uitgaven per jaar = 13000 euro, moet zeggen dat ik daar goed van kon rondkomen als student zijnde. met 12000 euro heb ik andere keuzes gemaakt maar was het alsnog goed vertoeven.

Nee het is een goed idee om iedereen naar een eigenhuis te lokken zodat ze meer geld krijgen, zodat de huizenprijzen verder stijgen waardoor er meer gecompenseerd moet worden, terwijl er ruimte genoeg is om bij elkaar te wonen zodat er ruimte komt op de woning markt.
als men met 4 man in een woning wilt zitten: PRIMA!.
Als men met 12 man in een woning wilt zitten, ook prima maar ze zullen toch een groter huis nodig hebben om goed te kunnen leven en dus meer uitgaven hebben aan het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Rannasha schreef op maandag 29 september 2014 @ 14:34:
...
Tevens worden de lange-termijn-effecten die een basisinkomen heeft op het aanbod en de prijs van arbeid nergens echt goed doorgelicht.
Ik denk dat er op de lange termijn verschuivingen komen op dat gebied, algemeen als prettig/interessant/zinvol ervaren werk zal goedkoper worden en oninteressant/onprettig werk duurder. Natuurlijk blijft er een hoop werk over dat gewoon niet door iedereen kan worden gedaan (onafhankelijk van het kunnen willen), dat zal zeker effect houden. Ik denk dat het erg lastig te voorspellen is, en dat het ook sterk afhankelijk is van de hoogte van het basisinkomen etc.

[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 29-09-2014 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
hoeveel heb je dan wel nodig als bijv. alleenstaande student, netto? Want stufi is er dan bijv. ook niet meer, omdat het basisinkomen dat dus ook vervangt

Daarnaast, als ik dit bericht lees: http://www.nu.nl/politiek...et-baanloze-toekomst.html dan is het basisinkomen hier een goede opvang van. Er zal steeds meer technologische werkloosheid ontstaan, die dankzij het basisinkomen toch geen probleem zal zijn. Zolang je de opbrengsten van die technologische vernieuwingen maar voldoende belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Sissors schreef op maandag 29 september 2014 @ 14:30:
Niet de individuele burger, de gemiddelde burger. Voor veel individuele gevallen zal het alles behalve neutraal zijn.
Inderdaad, niet voor elke individuele burger zal het neutraal zijn - maar wel rechtvaardiger omdat het voor iedereen het zelfde is.

Het enige extreme geval ik kan bedenken is de bekende "1%" die door het afschaffen van allerlei fiscale aftrekposten (waaronder de HRA) opeens net zo veel belasting moet gaan betalen als de rest van Nederland en er dus op achteruit gaat - maar hij gaat er minder op achteruit dan wanneer de HRA gewoon klakkeloos afgeschaft zou worden.

Of kan jij een ander voorbeeld bedenken van iemand die er door basisinkomen + vlaktaks veel slechter (of juist veel beter) uit komt?

Echt schrijnende gevallen zullen er sowieso niet zijn - want schrijnende gevallen zijn altijd aan de onderkant van de economische ladder en die mensen profiteren juist het meest van het "no strings attached" basisinkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

rik86 schreef op maandag 29 september 2014 @ 14:39:
hoeveel heb je dan wel nodig als bijv. alleenstaande student, netto? Want stufi is er dan bijv. ook niet meer, omdat het basisinkomen dat dus ook vervangt

Daarnaast, als ik dit bericht lees: http://www.nu.nl/politiek...et-baanloze-toekomst.html dan is het basisinkomen hier een goede opvang van. Er zal steeds meer technologische werkloosheid ontstaan, die dankzij het basisinkomen toch geen probleem zal zijn. Zolang je de opbrengsten van die technologische vernieuwingen maar voldoende belast.
Ik zeg dus dat 12000 is voldoende om van rond te komen, dat wordt immers ook van studenten verwacht die nog een 40 urige studie erbij hebben. waarom zou bijstand hoger zijn dan dat?
Ben er mee eens dat die vooruitgang moet worden belast.
Technologie is energie. Energie is de concurrent van personeel. maar over dit stukje heb ik nog niet uitgebreid over nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

rik86 schreef op maandag 29 september 2014 @ 14:36:
[...]

Klopt, alleen als je vermogen hebt moet er dan nog aangifte gedaan worden.
En dan nog zou je dan bijvoorbeeld alleen het daadwerkelijk te gelde gemaakte rendement op dat vermogen kunnen belasten voor de inkomstenbelasting.

Dus stel dat je als investering een stuk vastgoed koopt voor twee ton, en dat verkoop je later voor €220.000, dan heb je daarop aantoonbaar €20.000 winst en betaal je dus op het moment van verkoop €10.000 inkomstenbelasting. (Aangenomen dat het belastingtarief 50% is; 40-45% is eigenlijk realistischer voor een vlaktakssysteem)

Geld op een spaarrekening en je ontvangt daarop €4.000 rente? Als je de rente ontvangt, €2.000 belasting betalen. Sterker nog, banken zouden voor particuliere spaarrekeningen de rente zelfs netto kunnen uitkeren - de belasting is immers toch exact het zelfde voor iedereen. Ook bij vastgoedtransacties zou de notaris alvast de inkomstenbelasting kunnen verrekenen zodat de belastingbetaler zelf nog steeds geen aangifte hoeft te doen.

Effectenbezitter? Als je ze verkoopt betaal je inkomstenbelasting over de behaalde winst.

Oftewel, geen belasting op bezit, maar belasting op te gelde gemaakte winst. Zolang je je vermogen geïnvesteerd houdt betaal je niets; pas wanneer je casht ga je belasting betalen over je winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater

Pater

Terry Tate

30% over een fictief rendement van 4%, dus 1,2% over je vermogen. De gemiddelde spaarrente is nu 1,31%. Dus...
Mx. Alba schreef op maandag 29 september 2014 @ 14:26:
[...]Ja maar die werklozen krijgen toch nu bijstand, toeslagen en andere uitkeringen? Die kosten ook geld en die worden afgeschaft.
Snowwie in "Het Basisinkomen": 1.121 euro.
per saldo houdt iedereen ongeveer even veel over netto als nu, alleen krijgt iedereen het nu in een andere vorm en zal de belastingdruk over het salaris toenemen.

Maar loont het dan om meer te werken? Want dat wordt dan veel meer belast dan het eerder gebeurde. De belastingdruk is immers een stuk hoger.
Smuggler schreef op maandag 29 september 2014 @ 14:29:
Oplossingen worden vanzelf gevonden.
Bwhahahaha, hoe bedoel je, avoiding the subject?
Smuggler schreef op maandag 29 september 2014 @ 14:29:
waar haal je de 62 miljard vandaan?
asmi in "Het Basisinkomen"
Mx. Alba schreef op maandag 29 september 2014 @ 14:49:
[...]

En dan nog zou je dan bijvoorbeeld alleen het daadwerkelijk te gelde gemaakte rendement op dat vermogen kunnen belasten voor de inkomstenbelasting.

Dus stel dat je als investering een stuk vastgoed koopt voor twee ton, en dat verkoop je later voor €220.000, dan heb je daarop aantoonbaar €20.000 winst en betaal je dus op het moment van verkoop €10.000 inkomstenbelasting. (Aangenomen dat het belastingtarief 50% is; 40-45% is eigenlijk realistischer voor een vlaktakssysteem)

Geld op een spaarrekening en je ontvangt daarop €4.000 rente? Als je de rente ontvangt, €2.000 belasting betalen. Sterker nog, banken zouden voor particuliere spaarrekeningen de rente zelfs netto kunnen uitkeren - de belasting is immers toch exact het zelfde voor iedereen. Ook bij vastgoedtransacties zou de notaris alvast de inkomstenbelasting kunnen verrekenen zodat de belastingbetaler zelf nog steeds geen aangifte hoeft te doen.

Effectenbezitter? Als je ze verkoopt betaal je inkomstenbelasting over de behaalde winst.

Oftewel, geen belasting op bezit, maar belasting op te gelde gemaakte winst. Zolang je je vermogen geïnvesteerd houdt betaal je niets; pas wanneer je casht ga je dokken.
Dat voorbeeld gaat alleen op als je dat pand binnen 1 jaar verkoopt. De rente die jij benoemt, is jaar op jaar.

Je weet dat je als effectenbezitter dividendbelasting betaalt zodra er dividend wordt uitgekeerd? Houd je wel rekening mee met het feit dat iemand risico neemt met zijn vermogen zodra hij gaat investeren? De belastingdienst subsidieert geen verlies (terecht), in de vorm van belastingteruggave over verlies.

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Maar die dividendbelasting kan je dan dus ook afschaffen want dat kan gewoon onder inkomstenbelasting vallen.

En inderdaad, beleggers nemen risico met hun vermogen. Dat is hun eigen keuze. Ze kunnen het ook op een spaarrekening zetten en dan geen risico lopen (tenzij je het net als ondergetekende bij IceSave stalt natuurlijk... Ahem...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Die besparen we nu dus mooi => winst voor de overheid.
Maar loont het dan om meer te werken? Want dat wordt dan veel meer belast dan het eerder gebeurde. De belastingdruk is immers een stuk hoger.
Ja want nu heb je een belasting druk van meer dan 100% als je uit de bijstand wilt gaan werken, straks nog maar 50% en dus een stuk eerlijker.
Bwhahahaha, hoe bedoel je, avoiding the subject?
Voor elk probleem komt een oplossing als de nood hoog genoeg is. we doen nu nog niets aan fosiele brandstoffen te verminderen, straks als de nood hoog genoeg is komt dat in een trein versnelling.
Je gaat hier voorbij aan de vlaktax van bijvoorbeeld 50% waar ongeveer 100 miljard extra inkomen voor staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater

Pater

Terry Tate

Dat gaat dan een opdrijvend effect creëeren. Uiteindelijk kijk je als belegger naar netto rendement, niet naar opbrengsten voor de kosten. Dus als het netto rendement te laag is, dan ga je het niet doen. Dus zullen bepaalde investeringen niet plaats vinden.

Het is vergelijkbaar met de discussie van het verhogen van de accijnzen. Verhoog ze genoeg en dan zullen bepaalde mensen het niet meer gebruiken (benzine, sigaretten). Je hebt dus een bepaald evenwicht. Daarnaast kan je je afvragen of een dergelijk systeem houdbaar is in een open en transparante samenleving waar wij nu wonen (vergelijking: mensen die over de grens gaan tanken). Wat houdt de vlucht van kapitaal tegen en wie voorkomt dat er veel freeriders zich gaan vestigen in Nederland?
Smuggler schreef op maandag 29 september 2014 @ 15:04:
[...]

Die besparen we nu dus mooi => winst voor de overheid.
Besparing? We gaan EUR 62 miljard uitdelen aan dat basisinkomen. Je kan niet zeggen: We gaan 62 miljard uitgeven, daarmee besparen we 12,4 miljard, dus die EUR 12,4 miljard is winst voor de overheid. Je gaat me niet vertellen dat er nog 49,6 miljard aan ambtenaren nodig zijn voor ons sociaal zorgstelsel.
Ja want nu heb je een belasting druk van meer dan 100% als je uit de bijstand wilt gaan werken, straks nog maar 50% en dus een stuk eerlijker.
De drempel die je wegneemt bij de mensen die uit de bijstand komen leg je straks neer bij de hogere inkomens. Waar is de incentive voor die personen om harder te werken? Net zoals communisme, als jij 100% van jouw inkomen boven een bepaald tarief moet inleveren, waarom zou je dan die extra effort gaan doen? Het hoofd boven het maaiveld steken wordt op die manier effectief afgekapt.
Voor elk probleem komt een oplossing als de nood hoog genoeg is. we doen nu nog niets aan fosiele brandstoffen te verminderen, straks als de nood hoog genoeg is komt dat in een trein versnelling.
Nou raak je iets wat los van deze discussie staat. Er is namelijk altijd zoiets als vraag en aanbod. Als het aanbod dusdanig laag is en de vraag hoog, zal de prijs van dat product stijgen. Tot een niveau dat een ontwikkeling/techniek die eerder niet rendabel was (zonnepanelen, windenergie) opeens wel rendabel wordt. Dat is economie.
Je gaat hier voorbij aan de vlaktax van bijvoorbeeld 50% waar ongeveer 100 miljard extra inkomen voor staat.
De huidige gemiddelde belastingdruk is 37%.Bron
De totale looninkomsten zijn EUR 62,1 miljard in 2013 (Bron
De inkomsten op vermogen zijn EUR 17,8 mln. Dat is 30% op het rendement.

Als je de vlaktax op 50% zou zetten, dan heb je een additioneel inkomen van 32 miljard. Dus hoezo 100 miljard? Get your facts straight. Ik heb nog een gat van EUR 18 miljard en een heleboel extra belasting voor de kiezen.

[ Voor 60% gewijzigd door Pater op 29-09-2014 15:18 ]

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
Klopt, de uitdaging is denk ik ook niet om het betaalbaar in te voeren, maar om het werkend in te kunnen voeren binnen de europese/internationale wetgeving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

De freeriders voorkom je vrij eenvoudig door voor niet-Nederlanders de eis te stellen dat ze in Nederland woonachtig zijn en in Nederland gewerkt hebben. Een gelukszoeker die naar Nederland komt krijgt dus in eerste instantie helemaal niets. Pas wanneer hij werk heeft, krijgt hij recht op het basisinkomen. Stel dat hij dat werk verliest dan behoudt hij het basisinkomen, ja, dat klopt, maar dat basisinkomen is verder totaal geen belemmering en dus zullen ze vast wel weer ander werk gaan zoeken om hun inkomen te kunnen verhogen. Net als "echte" Nederlanders dus.

Bovendien kan je het minimumloon loslaten en de vrije markt echt zijn werk laten doen! Als Ahold haar vakkenvullers maar €2 per uur wil betalen dan zullen die vakkenvullers op een gegeven moment vanzelf zeggen, ja sorry maar daar doe ik het niet meer voor, en ontslag nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Ook zullen dankzij het basisinkomen de lonen gaan stijgen voor geschoolde arbeid. Door het wegvallen van sociale plichten van de werkgever wordt het makkelijker om personeel te ontslaan en dus een lager drempel om personeel aan te nemen (want ze zitten niet vast aan de werknemers). Hierdoor zal een werknemer betaald worden voor wat hij de organisatie waarde is (gelijk aan de situatie in de VS). Dit wordt beperkte tot een minimum van "daar-kom-ik-mijn-bed-niet-voor-uit".

Als je kijkt naar wat een detacheringsbureau, uitzendbureau of ZZP'er extra verdient aan het niet hebben van een (vast) dienstverband dan ligt dat makkelijk een factor 2 hoger als in loondienst (bron: Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 12)). Door deze veranderingen in lonen wordt het weer interessanter om bijvoorbeeld ongeschoolde arbeid in te huren (schoonmaker, tuinman of timmerman).

Dus ook voor ongeschoold Nederland wordt de arbeidsmarkt beter. Ze kunnen met het basisinkomen plus paar euro per uur al snel weer aan hetzelfde bedrag netto zitten, tevens stimuleert het om te presteren op het werk en ook het volgen van een goede opleiding. Of je kiest ervoor om jezelf artistiek te ontplooien.

PS: Bij het invoeren van het basis inkomen zal dit in eerste instantie wel ontzettend veel werkloosheid gaan veroorzaken van bepaalde werkzaamheden (vooral ambtenaren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Bijvoorbeeld de belastingdienst inderdaad, en bijstandsambtenaren bij gemeentes. Maar de belastingdienst kan zich dan volledig gaan richten op het bestrijden van zwart werk en op echt grote fraudezaken ipv Henk en Ingrid lastig vallen met half onbegrijpelijke blauwe brieven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

De werkloosheid van Ambtenaren zal cru gezegd meer opleveren voor de overheid dan ze in dienst houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater

Pater

Terry Tate

Smuggler schreef op maandag 29 september 2014 @ 15:20:
De werkloosheid van Ambtenaren zal cru gezegd meer opleveren voor de overheid dan ze in dienst houden.
Wat? :?

Laat maar, dit is geen discussie meer, dit is gewoon klakkeloos wat roepen, in de groep gooien, kijken tot er iemand met een onderbouwd (door feiten en getallen) argumentatie langs komt, om daarna weer hetzelfde ritueeltje te doen.

I am out.

[ Voor 32% gewijzigd door Pater op 29-09-2014 15:25 ]

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Pater schreef op maandag 29 september 2014 @ 15:21:
Laat maar, dit is geen discussie meer, dit is gewoon klakkeloos wat roepen, in de groep gooien, kijken tot er iemand met een onderbouwd (door feiten en getallen) argumentatie langs komt, om daarna weer hetzelfde ritueeltje te doen.

I am out.
Het volledige belastingstelsel van een land omgooien is nou eenmaal niet zo eventjes feitelijk berekend. Daar mag je wel een leger van economen opzetten. De theorie erachter bespreken kán wel. Ondanks dat het basisinkomen een mooi streven is (Zwitserland is er vrij ver mee, toch?) is het zeer complexe materie om door te voeren én om de bevolking van te overtuigen.

Feit is dat basisinkomen alles véél overzichtelijker en efficiënter maakt. Om te weten wat het qua kosten is vergelijken met de huidige situatie zouden we eerste moeten weten wat elk onderdeel van de huidige situatie kost, maar omdat het zo onoverzichtelijk is met uitzondering op uitzondering is het niet te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Deveon schreef op maandag 29 september 2014 @ 15:27:
[...]

Het volledige belastingstelsel van een land omgooien is nou eenmaal niet zo eventjes feitelijk berekend. Daar mag je wel een leger van economen opzetten. De theorie erachter bespreken kán wel. ...
Wat dat betreft is het ook interessant om te kijken naar een eventuele ontwikkeling in de discussie van de afgelopen eeuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Deveon schreef op maandag 29 september 2014 @ 15:27:
[...]

Het volledige belastingstelsel van een land omgooien is nou eenmaal niet zo eventjes feitelijk berekend. Daar mag je wel een leger van economen opzetten. De theorie erachter bespreken kán wel. Ondanks dat het basisinkomen een mooi streven is (Zwitserland is er vrij ver mee, toch?) is het zeer complexe materie om door te voeren én om de bevolking van te overtuigen.
Maar juist omdat het zo complex is en de gevolgen zo groot zijn, is het belangrijk om goed naar de cijfers te kijken. Ik zie hier niet anders dan eerste orde schattingen ("we betalen X aan uitkeringen, we krijgen Y aan loonbelasting, basisinkomen gaat Z kosten, dus netto kost het Z - Y - X"), maar dat is veel te kort door de bocht. Er worden daarnaast wat mooie verhalen verteld over hoe mensen in een basisinkomen-economie kunnen kiezen om maar een paar uurtjes te gaan werken per week en hoe iedereen ZZPer kan worden en veel meer kan verdienen. Maar de realiteit is dat dat soort dingen alleen werken als er voldoende schaarste is aan arbeiders. Vooralsnog is die er niet en er is niet bekend wat een basisinkomen doet met het aanbod van arbeid.

Bovendien, als het zo is dat arbeid schaars wordt omdat mensen minder gaan werken (want ze hebben al een basisinkomen) zal dat een forse inflatie tot gevolg hebben, want arbeid wordt duurder door de dalende vraag, dus producten worden duurder. En dat betekent dat het basisinkomen opeens niet meer voldoende is. Wat dan? Indexeren met de inflatie? Kosten stijgen weer, dus moet de belasting omhoog, enz... Er zijn zoveel lange-termijn effecten die gigantische gevolgen kunnen hebben (positief of negatief), dat je bij zo'n plan niet weg kunt komen met een back-of-the-envelope berekening.

En wat Zwitserland betreft, er gaat een referendum komen over het basisinkomen. Nou is dat op zich niet zo speciaal, want het is relatief makkelijk om in Zwitserland een referendum aan te vragen (want je kunt online handtekeningen verzamelen die meetellen voor de benodigde hoeveelheid, en het aantal dat je nodig hebt is nog gebaseerd op een pre-internet tijd. En er is geen behoefte om dat aantal te verhogen, want zo'n voorstel wordt toch afgeschoten in een referendum). En gezien hoe hard een voorstel tot het verhogen van het minimumloon in Zwitserland vorig jaar is afgeschoten in een referendum, zie ik het niet gebeuren dat het basisloon er hier gaat komen. En dat vind ik, als iemand die Zwitserse loonbelasting betaalt, prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Pater schreef op maandag 29 september 2014 @ 15:21:
[...]

Wat? :?

I am out.
Nu volg ik jou even niet meer.
Een belastingmedewerker kost de overheid gemiddeld 30K (netto inkomsten want belastingen gaan weer terug naar diezelfde overheid) per jaar (aanname maar je mag met een beter getal komen). Dit is loon/werkplek/verzekeringen.

Zodra deze persoon werkloos wordt door ons kost de persoon als deze niets meer uitvoert alleen nog maar 12K aan basisinkomen. (voor de persoon in kwestie een drama, voor de overheid gunstig).

Het spijt me als het als klakkeloos roepen overkomt, de berekening die ik gisteravond op het forum heb gezet, heb ik nog geen feedback op gehad.

[ Voor 0% gewijzigd door Smuggler op 29-09-2014 15:43 . Reden: typo verbeterd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Kwakkeloos? Kon je niet klaarkomen? ;)

Ik begrijp de uitspraak van Pater inderdaad ook niet echt. Er is al heel veel wel onderbouwd. Wat voor onderbouwing voor wat zou je dan willen zien, Pater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Rannasha schreef op maandag 29 september 2014 @ 15:37:
...
Maar juist omdat het zo complex is en de gevolgen zo groot zijn, is het belangrijk om goed naar de cijfers te kijken. ...
Volgens mij is de fase waarin naar de cijfers kan worden gekeken nog niet aangebroken, eerst moet worden bedacht welke cijfers van belang zijn en eventueel moeten die cijfers dan nog worden bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Rannasha schreef op maandag 29 september 2014 @ 15:37:
[...]
Bovendien, als het zo is dat arbeid schaars wordt omdat mensen minder gaan werken (want ze hebben al een basisinkomen) zal dat een forse inflatie tot gevolg hebben, want arbeid wordt duurder door de dalende vraag, dus producten worden duurder. En dat betekent dat het basisinkomen opeens niet meer voldoende is. Wat dan? Indexeren met de inflatie? Kosten stijgen weer, dus moet de belasting omhoog, enz... Er zijn zoveel lange-termijn effecten die gigantische gevolgen kunnen hebben (positief of negatief), dat je bij zo'n plan niet weg kunt komen met een back-of-the-envelope berekening.
De gedachte is als het basisinkomen niet voldoende is voor jou wensen dat je (meer) gaat werken. Hierdoor krijg je een marktwerking op vraag & aanbod van de arbeidsmarkt.

Hoge basisinkomen -> weinig aanbod arbeidsmarkt
Lage basisinkomen -> veel aanbod arbeidsmarkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Deveon schreef op maandag 29 september 2014 @ 15:41:
[...]

De gedachte is als het basisinkomen niet voldoende is voor jou wensen dat je (meer) gaat werken. Hierdoor krijg je een marktwerking op vraag & aanbod van de arbeidsmarkt.

Hoge basisinkomen -> weinig aanbod arbeidsmarkt
Lage basisinkomen -> veel aanbod arbeidsmarkt
Goh, echt?

Het lijkt me nogal evident dat hoe meer geld mensen krijgen zonder iets te doen, hoe minder interesse er is om te gaan werken. Maar hoe sterk is dit effect? En wat betekent dit voor de lonen? Oftewel: Wat is de prijselasticiteit van arbeid? En zijn er bepaalde "breakpoints" qua uurloon waarbij er juist een grote sprong wordt gemaakt in hoeveel arbeid wordt aangeboden. En in hoeverre heeft dit effect op de prijzen van producten? Koppelen die vervolgens weer terug in hoeveel mensen gaan werken?

Kortom: Een ingewikkeld, zeer niet-lineair, vraagstuk. Maar wel een waar je een antwoord op wil hebben voordat je de hele economie gigantisch overhoop haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Als we 4 stappen verder kijken zou een regellus in het basisinkomen niet verkeerd zijn. waarbij het basisinkomen varieert met aanbod op de arbeidsmarkt. dit kan bijvoorbeeld een automatische afgesproken aanpassing zijn op het precentage vlaktaks of de hoogte van het basisinkomen. zodat dit mee deinst op de golven van de economie. het grote nadeel dat je daarmee introduceert is dat het basisinkomen variable wordt en dus geen basis in waarop mensen kunnen vertrouwen waardoor het concept meteen weer de prullenbak in beland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Dat effect zal niet zo heel erg groot zijn, denk ik, Rannasha. De meeste realistische cijfers die ik hebben gezien gaan uit van een basisinkomen van zo rond de €900 à €1000. Geen vetpot, vooral niet omdat alle toeslagen vervallen. Het is dus zeer interessant om toch in ieder geval een paar honderd euro per maand bij te verdienen. En als men dan eenmaal werkt, is de stap naar meer werken en/of beter betaald werk relatief eenvoudig gemaakt. Het blijkt namelijk heel moeilijk te zijn om mensen vanuit jarenlang niet werken weer überhaupt aan het werk te krijgen - wat momenteel nog versterkt wordt door het feit dat het huidige systeem dat eigenlijk zelfs tegenwerkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater

Pater

Terry Tate

Smuggler schreef op maandag 29 september 2014 @ 15:38:
[...]

Nu volg ik jou even niet meer.
Een belastingmedewerker kost de overheid gemiddeld 30K (netto inkomsten want belastingen gaan weer terug naar diezelfde overheid) per jaar (aanname maar je mag met een beter getal komen). Dit is loon/werkplek/verzekeringen.

Zodra deze persoon werkloos wordt door ons kost de persoon als deze niets meer uitvoert alleen nog maar 12K aan basisinkomen. (voor de persoon in kwestie een drama, voor de overheid gunstig).

Het spijt me als het als klakkeloos roepen overkomt, de berekening die ik gisteravond op het forum heb gezet, heb ik nog geen feedback op gehad.
Je gaat er van uit dat deze persoon totaal geen toegevoegde waarde heeft, terwijl dat simpelweg niet waar is. Je denkt dat we geen opsporingsambtenaren nodig hebben bij de Belastingdienst nadat het basisinkomen is opgericht? Je denkt dat er geen ambtenaren meer nodig zijn voor de bedrijven?
Dat bedoel ik met simpelweg wat roepen zonder over de consequenties na te denken.

En nu jouw berekening
Smuggler schreef op zondag 28 september 2014 @ 23:29:
Ik ben eens aan het rekenen geslagen en kijk graag naar al jullie meningen hierover.
Uitgangspunten:
basisinkomen -> <20 = 500 euro per maand. >20 = 1000 euro per maand.
Aantal personen onder de 20: 4 miljoen
Aantal personen boven de 20: 12,5 miljoen
Totaal bruto inkomen: 600 miljard.
Loonbelasting op dit moment (zonder de zorgpremies): 47 miljard.

Kosten die gaan verdwijnen:
Uitkeringen en toeslagen: 75 miljard
Uitvoeringskosten: 6 miljard
Studiefinancieringskosten: 4 miljard
Totaal 85 miljard.

basisinkomen voor >20 = 4miljoen * 6000 euro per jaar = 24 miljard
basisinkomen voor <20 = 12,5miljoen * 12000 euro per jaar = 150 miljard
Totale kosten Basisinkomen: 174 miljard.

Verschil 90 miljard.
Maar, de loonbelasting wordt ook aangepast naar 50%.
600 miljard / 2 = 300 miljard. (de volksverzekeringen en werknemersverzekeringen terwaarde van 100 miljard blijven bestaan) = 200 miljard inkomsten belasting (tegenover de 50 miljard die er nu binnenkomt)
levert 150 miljard winst op.

samen met de 85miljard die wordt bespaard met de regelingen van nu is das 235 miljard winst en 175miljard meer uitgaven.

Ik houd een verschil over van 60 miljard in het voordeel van het basis inkomen... dit vindt ik nu erg veel en naar mijn idee hoort het plan kosten neutraal uitgevoerd te kunnen worden. (met een kleine marge richting de overheid).

Ik ga nu slapen, schiet het bovenstaande alsjeblieft af zodat ik het beter kan uitwerken.
http://statline.cbs.nl/St...tion/?DM=SLNL&PA=81191NED

Inkomstenbelasting 2013: 65,5 miljard. 18,5 miljard meer dan jouw voorbeeld.
Uitkering: 73,8 miljard (en dat is het gehele ambtenarenapparaat die daar achter zit). (bron

Jouw rekenvoorbeeld: EUR 174 miljard die benodigd is. Als je alle uitkeringen (en vooruit, studiefinanciering ook) schrapt, dan kom je uit op EUR 174 - 73,8 - 4 = EUR 96,8 miljard.

De totale looninkomsten zijn EUR 65,5 miljard in 2013 (Bron

Als je de vlaktax op 50% zou zetten, dan heb je een additioneel inkomen van 34,9 miljard. De flattax zou op circa 77% moeten komen om die EUR 96,8 miljard goed te maken.
Mx. Alba schreef op maandag 29 september 2014 @ 15:52:
Dat effect zal niet zo heel erg groot zijn, denk ik, Rannasha. De meeste realistische cijfers die ik hebben gezien gaan uit van een basisinkomen van zo rond de €900 à €1000. Geen vetpot, vooral niet omdat alle toeslagen vervallen. Het is dus zeer interessant om toch in ieder geval een paar honderd euro per maand bij te verdienen. En als men dan eenmaal werkt, is de stap naar meer werken en/of beter betaald werk relatief eenvoudig gemaakt. Het blijkt namelijk heel moeilijk te zijn om mensen vanuit jarenlang niet werken weer überhaupt aan het werk te krijgen - wat momenteel nog versterkt wordt door het feit dat het huidige systeem dat eigenlijk zelfs tegenwerkt...
Ware het niet dat elke euro die je meer verdient, je maar slechts 23 cent netto vangt.
Deveon schreef op maandag 29 september 2014 @ 16:00:
[...]

Een hele lastig vraag, voor een probleem wat makkelijk op te lossen is. Mensen raken gehecht aan hun bestedingspatroon. Zo lang de inkomsten in de oude situatie gelijk is aan de nieuwe situatie zullen ze niet spontaan stoppen met werken. Sterker nog. De lage tot middel inkomens verliezen juist meer per uur als ze minder gaan werken als in de huidige situatie. Dit omdat het tarief 42% verhoogd wordt naar 50%. De hoge inkomens gaan juist minder belasting betalen (50% ipv 52%).
Je gaat uit van 50% belasting, terwijl je in de berekening ziet dat dit onvoldoende opbrengsten oplevert om dat op te hoesten.

[ Voor 17% gewijzigd door Pater op 29-09-2014 16:03 ]

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Rannasha schreef op maandag 29 september 2014 @ 15:47:
[...]

Goh, echt?

Het lijkt me nogal evident dat hoe meer geld mensen krijgen zonder iets te doen, hoe minder interesse er is om te gaan werken. Maar hoe sterk is dit effect? En wat betekent dit voor de lonen? Oftewel: Wat is de prijselasticiteit van arbeid? En zijn er bepaalde "breakpoints" qua uurloon waarbij er juist een grote sprong wordt gemaakt in hoeveel arbeid wordt aangeboden. En in hoeverre heeft dit effect op de prijzen van producten? Koppelen die vervolgens weer terug in hoeveel mensen gaan werken?

Kortom: Een ingewikkeld, zeer niet-lineair, vraagstuk. Maar wel een waar je een antwoord op wil hebben voordat je de hele economie gigantisch overhoop haalt.
Een hele lastig vraag, voor een probleem wat makkelijk op te lossen is. Mensen raken gehecht aan hun bestedingspatroon. Zo lang de inkomsten in de oude situatie gelijk is aan de nieuwe situatie zullen ze niet spontaan stoppen met werken. Sterker nog. De lage tot middel inkomens verliezen juist meer per uur als ze minder gaan werken als in de huidige situatie. Dit omdat het tarief 42% verhoogd wordt naar 50%. De hoge inkomens gaan juist minder belasting betalen (50% ipv 52%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:59
Pater schreef op maandag 29 september 2014 @ 14:54:
30% over een fictief rendement van 4%, dus 1,2% over je vermogen. De gemiddelde spaarrente is nu 1,31%. Dus...
Tja, dat is toevallig nu, en daar hebben alleen de kleine vermogens last van (die je uberhaupt niet zou moeten belasten). Grotere vermogens hebben daar veel minder tot geen last van. Dat we het hebben over een vast fictief rendement komt omdat het rendement vrijwel altijd hoger ligt dan dat fictieve rendement, daarom vond men het wel een goed idee. Nu het lager is moet je ook niet klagen (doe ik ook niet).

Als je toevallig vermogen hebt en het groeit toevallig betaal je daar veel minder belasting over dan iemand die een leuke baan heeft en zich dag in dag uit uit de naad werkt.

Effectieve belastingtarieven (bron):
Consumptie 2002: 23,3% 2012: 24,5%
Arbeid 2002: 31,5% 2012: 38,5%
Vermogen 2002: 23,8% 2012: 13,7%

Inkomsten uit vermogen zouden op zn minst net zo zwaar belast moeten worden uit arbeid, maar eigenlijk zwaarder. Iemand die werkt, iemand die meer gaat werken, iemand die meer verdient, iemand die weer een ander kan inhuren, dat levert economisch veel meer op dan iemand die slechts van zn vermogen leeft. Daarnaast zijn vermogens grotendeels door toeval (erfenissen, stijgende huizenprijzen etc) ontstaan (lang niet altijd, maar vaak wel!) terwijl aan arbeid altijd keiharde arbeid ten grondslag ligt, dus is het ook een stuk rechtvaardiger. Daarnaast biedt het mensen meer kans om ook vermogen op te bouwen, ipv dat het geclusterd blijft bij de mensen die het toevallig al hebben.

In een discussie als deze moet je je dus niet stuk staren op de inkomstenbelasting. Sowieso gaat het daar veel te veel over, want nogmaals, bij rijken die ook wel wat mogen inleveren denken we altijd aan hoge inkomens. Dat zijn de mensen die al veel inleveren en echt nog niet rijk zijn, en als ze het door middel van een hoog salaris wel worden komt dat door arbeid. Dat is iets heel anders als iemand die toevallig erft.

Nee, een basisinkomen zou juist heel goed uit andere bronnen betaald kunnen worden, door op zn minst voor elke cent die je vermogen oplevert net zoveel belasting te betalen als dat je die cent had verkregen met arbeid. Door een relatief lage inkomstenbelasting blijft werken ook met een basisinkomen interessant, sterker nog, interessanter dan dat het nu is.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater

Pater

Terry Tate

ph4ge, kan je mij uitleggen waarom grotere vermogens geen last van die vermogensheffing hebben? Naar mijn weten hebben juist de kleinere vermogens er minder last van, want die hebben een vrijstelling tot EUR 22.000. Ik ben wel van mening dat geld voor geld zorgt, maar dat komt doordat je vaak een hefboom er tegen aan kunt zetten door vreemd vermogen aan te trekken (voorbeeld: een huis wat je aankoopt met 50k eigen vermogen en 150k vreemd vermogen, wat je na een paar jaar doorverkoopt voor 225k. Dan heb je met 50k 25k winst (minus de rentekosten), dus over een paar jaar heb je 50% rendement). Maar wat je daarbij ook ziet: de mensen die veel vermogen hebben, zijn in staat om er meer van te maken (door slimmer te investeren). Ik ken zoveel mensen die niks met hun vermogen doen, omdat ze daar simpelweg geen interesse voor hebben.

Ik ben benieuwd hoe die implicit tax rates worden berekend en waarom die voor Nederland op dat percentage uitkomen. Immers, er wordt namelijk 30% heffing geheven over 4% rendement. Hoe hoog was het effectieve rendement op vermogen in 2012? Zou het bedrag zo laag zijn door de vrijstelling van de kleinere vermogens? Of gaat men uit van het feit dat de beurzen in 2012 opgeveerd zijn en daarmee het vermogen flink toegenomen is (hoewel het pas echt wat doet zodra het omgezet wordt in geld).

Er zit een groot verschil tussen belasting heffen over vermogen en belasting heffen op arbeid. Vermogen kan je makkelijk verschuiven naar een ander land, arbeid niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Pater op 29-09-2014 16:39 ]

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Henk007 schreef op zondag 21 september 2014 @ 21:43:
VPRO Tegenlicht
Gratis Geld

Interessante documentaire waarin allerlei aspecten worden belicht, o.a. het experiment in Canada
Wikipedia: Mincome
Voor deelnemers aan dit topic zeker een must om te kijken.
Best interessante documentaire, maar ik denk wel dat ze te makkelijk over één belangrijk punt heenstappen.

Dauphin is een klein, klassiek dorpje met één centrale cultuur. De sociale cohesie en betrokkenheid onder de inwoners is hoog, dat zorgt voor een sfeer van onderlinge sociale controle. Mensen zullen in zo'n situatie veel eerder geneigd zijn om door te werken van wegen sociale druk, volledig stoppen met werken en enkel gebruik maken van mincome zal snel gezichtsverlies en het verstoten worden van de groep als gevolg hebben. Ook heeft zo'n klein dorpje een meer intern gebonden economie dan bijvoorbeeld een grote stad met veel toeristen, mensen zijn afhankelijk van elkaar en zullen dan eerder geneigd zijn om door te blijven gaan met werken. Als de bakker in Dauphin stopt met werken krijgt hij een boze menigte rond zijn huis, als de bakker in een stad stopt met werken dan is er de volgende dag een nieuwe in zijn plaats.

Dit is moeilijk te vergelijken met bijvoorbeeld Nederland. De sociale cohesie is in vergelijking hier zeer laag en wordt alleen maar lager. We hebben veel culturen en subculturen die allemaal hun eigen vorm van sociale controle hebben. Mensen hier zullen zich veel minder schamen om volledig op de pot te teren, je hoeft je namelijk voor niemand te verantwoorden. Dit is nu al te zien als gekeken wordt naar het grote misbruik van dergelijke sociale voorzieningen. Met mincome maak je dat alleen maar veel en veel toegankelijker. Het maakt zwart werken zeer interessant en lucratief, en wie gaat daar op controleren?

Er zijn veel voordelen aan het basisinkomen en ik ben er persoonlijk ook wel een voorstander van indien het goed wordt uitgevoerd. Vooral de zorgen rond een klein bedrijf of freelance werk zullen een stuk minder worden, wat juist het werk erg bevorderd. In het algemeen zullen mensen minder stress hebben tot presteren en meer hun zelf ontplooien, dat ook de creativiteit bevorderd. Ook wordt het weer mogelijk om langer door te studeren waardoor onze kennis economie een flinke boost krijgt ( probeer nu maar bijv. maar eens een Nederlandse afgestudeerde te vinden die zowel economie als chinees heeft gestudeerd ). Ten slotte zal vrijwel al het geld dat in het basisinkomen gaat direct weer in de economie terug gaan, wat een flinke boost kan geven aan de bestedingen.

Allemaal mooie verwachtingen maar ik ben bang dat het voorbeeld van Dauphin hier totaal niet van toepassing is. Dat kunnen we echter pas zien als de regering het lef heeft om nieuwe dingen te proberen en experimenteert met dit stelsel binnen Nederland. Het wordt tijd dat Nederland weer innovatief wordt op gebied van economie en kennis, en dat kan hiermee beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02:03
Pater schreef op maandag 29 september 2014 @ 16:37:
ph4ge, kan je mij uitleggen waarom grotere vermogens geen last van die vermogensheffing hebben? Naar mijn weten hebben juist de kleinere vermogens er minder last van, want die hebben een vrijstelling tot EUR 22.000.
22.000 zou ik dan ook niet echt vermogen noemen eerder kleingeld, het feit is dat de belastingdienst er van uit gaat dat je een fictief rendement behaald en daar belasting over betaald, wat voor het kleine geld altijd minder is dan het daadwerkelijke rendement, de grotere vermogende halen dat rendement vaak wel. In som is het wel meer maar percentueel gezien weer niet.

http://wijzerbeleggen.nl/...eer-miljonairs-nederland/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Rannasha schreef op maandag 29 september 2014 @ 15:47:
Het lijkt me nogal evident dat hoe meer geld mensen krijgen zonder iets te doen, hoe minder interesse er is om te gaan werken.
Nou nee, ik denk dat het een fundamentele behoefte is van de mens om het idee te hebben dat ze nuttig zijn en iets bijdragen. Het is de fundamentele wens om gewaardeerd te worden. Ik denk dat dit voor de psychische gezondheid net zo relevant is als eten voor de fysieke gezondheid.

Mensen die nu in de bijstand zitten worden op allerlei manieren ontmoedigd om te gaan werken. Over alles wat ze verdienen moeten ze
1) 100% belasting betalen.
2) lopen ze het risico op gedonder met de uitkering (je hebt vorige maanden zoveel verdiend, dat kan je de komende maanden ook wel)
3) werknemer is vatbaar voor misbruik werkgever, tijdelijke contracten, uitbuiting etc. etc. etc.

De grote vraag van het basisinkomen-experiment is of de mensen die meer economisch productief worden vanwege hogere bewegelijkheid werknemer de mensen die minder economisch productief worden kunnen compenseren.
En dat kan je enkel aantonen met een experiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelfer
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
SpiceWorm schreef op maandag 29 september 2014 @ 18:46:
[...]
Nou nee, ik denk dat het een fundamentele behoefte is van de mens om het idee te hebben dat ze nuttig zijn en iets bijdragen.
Ik twijfel sterk aan deze bewering en de relatie tot werken.

Een hoop mensen zullen wel tevreden zijn als ze waardering uit iets anders krijgen en als ze genoeg geld krijgen om van te leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Mx. Alba schreef op maandag 29 september 2014 @ 14:41:
[...]

Inderdaad, niet voor elke individuele burger zal het neutraal zijn - maar wel rechtvaardiger omdat het voor iedereen het zelfde is.

Het enige extreme geval ik kan bedenken is de bekende "1%" die door het afschaffen van allerlei fiscale aftrekposten (waaronder de HRA) opeens net zo veel belasting moet gaan betalen als de rest van Nederland en er dus op achteruit gaat - maar hij gaat er minder op achteruit dan wanneer de HRA gewoon klakkeloos afgeschaft zou worden.

Of kan jij een ander voorbeeld bedenken van iemand die er door basisinkomen + vlaktaks veel slechter (of juist veel beter) uit komt?

Echt schrijnende gevallen zullen er sowieso niet zijn - want schrijnende gevallen zijn altijd aan de onderkant van de economische ladder en die mensen profiteren juist het meest van het "no strings attached" basisinkomen.
Behalve als ze om wat voor reden dan ook niet kunnen werken en/of veel extra voorzieningen nodig hebben om rond te kunnen komen. Dan ben je zwaar genaaid en ga je er heel erg hard op achteruit. Iedereen die nu voornaamste inkomsten van de overheid krijgt en meer dan de bijstand krijgt gaat erop achteruit bij het basisinkomen. Waarbij al meerdere keren nu gezegd is door de voorstanders dat het eigenlijk niet voldoende zal zijn om zonder werken mee rond te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Maar iedereen die een uitkering hoger dan de bijstand krijgt, krijgt die vanuit een andere regeling zoal WAO, WW, AOW + pensioen, etc. Die extra regelingen zullen nog blijven bestaan, in ieder geval in het begin. Maar dan krijg je ipv €1500 WW, €1000 basisinkomen + €500 WW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Euhm voor WW kan je dat nog zeggen, maar WAO/AOW? Waarom zouden die blijven bestaan? Het hele punt was juist die weg te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

zo nu komen we ergens :)
Pater schreef op maandag 29 september 2014 @ 15:59:
Je gaat er van uit dat deze persoon totaal geen toegevoegde waarde heeft, terwijl dat simpelweg niet waar is. Je denkt dat we geen opsporingsambtenaren nodig hebben bij de Belastingdienst nadat het basisinkomen is opgericht? Je denkt dat er geen ambtenaren meer nodig zijn voor de bedrijven?
Dat bedoel ik met simpelweg wat roepen zonder over de consequenties na te denken.
Er is een grote groep ambtenaren die niets anders doen dan UWV/DUO/bijstand.
Ik zie eerlijk gezegd niet in waar deze groep aan het werk kan op zeer korte termijn.
De opsporingsambtenaren hebben we nu ook en kan wellicht worden uitgebreid maar niet iedereen is daarvoor even geschikt. Een klein deel zal dus kunnen doorstromen binnen andere organisaties binnen de overheid, het grote deel zal op straat komen te staan met een ontslag brief.
Het basisinkomen zit vooral aan de personen kant, bedrijven zullen het kunnen doen met hetzelfde aantal ambtenaren als nu, wellicht iets meer aangezien een bedrijf starten makkelijker is geworden.
En nu jouw berekening

http://statline.cbs.nl/St...tion/?DM=SLNL&PA=81191NED

Inkomstenbelasting 2013: 65,5 miljard. 18,5 miljard meer dan jouw voorbeeld.
accepted.
Uitkering: 73,8 miljard (en dat is het gehele ambtenarenapparaat die daar achter zit). (bron
Je andere link zegt 72 miljard maar de trent is duidelijk. en zal in de uiteindelijke berekening niet het verschil maken.
Jouw rekenvoorbeeld: EUR 174 miljard die benodigd is. Als je alle uitkeringen (en vooruit, studiefinanciering ook) schrapt, dan kom je uit op EUR 174 - 73,8 - 4 = EUR 96,8 miljard.
Correct dat is dus het verschil dat overblijft, de huidige loonbelasting mag je bij het verschil optellen aangezien we dat systeem ook over boord gooien en dus geen inkomsten meer kan generen.: dus 96,8miljard + 65,5 miljard = 162,3 miljard wat de loonbelasting moet opbrengen?
De totale looninkomsten zijn EUR 65,5 miljard in 2013 (Bron
Hier gaat jouw berekening fout: de looninkomstenbelasting is 65,5 miljard. de looninkomsten zelf die we gaan belasten is vele malen hoger:
De inkomsten zijn in totaal: http://www.cbs.nl/nl-NL/m...13/2013-29-03-03-ne-s.htm
namelijk 600 miljard.

zie ook: Wikipedia: Belastingschijf voor de opbouw van de huidige belastingschijven, tot ca 34K betaal je 31,15% voor de sociale premies.
Als je de vlaktax op 50% zou zetten, dan heb je een additioneel inkomen van 34,9 miljard. De flattax zou op circa 77% moeten komen om die EUR 96,8 miljard goed te maken.
Hier volg ik je niet maar ik moet 162,3 miljard binnenhalen vanuit 600 miljard. dat is maar 27% inkomsten belasting.
Ware het niet dat elke euro die je meer verdient, je maar slechts 23 cent netto vangt.
Je gaat uit van 50% belasting, terwijl je in de berekening ziet dat dit onvoldoende opbrengsten oplevert om dat op te hoesten.
ik zie elke euro 73cent opleveren.

[ Voor 4% gewijzigd door Smuggler op 29-09-2014 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Sissors schreef op maandag 29 september 2014 @ 19:13:
Euhm voor WW kan je dat nog zeggen, maar WAO/AOW? Waarom zouden die blijven bestaan? Het hele punt was juist die weg te doen.
Dat is in iedergeval wel mijn mening. WW is een aparte in het rijtje aangezien dit een hoger inkomen is afhankelijk van je voorgaande loon zodat je niet te veel zakt in inkomen. WW zal ik dus inderdaad niet direct weg doen.

AOW en WAO kunnen direct vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Maar die groepen gaan er dan dus hard op achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

WAO waarschijnlijk wel. maar het AOW is op dit moment toch maar 700 a 800 euro? hoe gaan die erop achteruit dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Hoezo? AOW wordt gewoon vervangen door het basisinkomen. Daar bovenop krijgt men ook nog een pensioen als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

En het basisinkomen hoeft ook geen vetpot te zijn, meer dan bed, bad en brood hoeft het niet in te voorzien.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:42
Het Bruto Nationaal Inkomen is niet hetzelfde als het totaal aan looninkomsten! Anders zou je ook niet bij een gemiddelde belastingdruk van 37% zo'n 65 miljard ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Maar het totaal aan looninkomsten is minder dan het totaal aan inkomsten voor de inkomstenbelasting... Want ook de winst van ZZP'ers en andere ondernemers valt onder de inkomstenbelasting maar is geen loon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Waar haal ik dan het juiste getal vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Dat is het Bruto Nationaal Inkomen en dat is ook rond de 600 miljard. Bij een vlaktax van 50% zijn dat dus 300 miljard aan inkomsten. Het basisinkomen gaat zo'n 150 miljard kosten dus blijft er netto voor de overheid 150 miljard over.

Maar hoeveel levert de IB nu op? Kom ik zo snel niet achter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

IB belasting levert nu 65,5 op, dus maar 10%.
Dat komt omdat de onderste schijven naar sociale premies gaan, (100 miljard).
Totale inkomsten uit de inkomstenbelasting is bij elkaar 165miljard op dit moment.

bron: http://statline.cbs.nl/St...tion/?DM=SLNL&PA=81191NED
sociale premies 2013: 98 359 miljoen.
inkomsten en vermogen: 65 876 miljoen
aftrekkosten: 40 miljard, bron ben ik op dit moment nog aan het zoeken (dit zijn dus de geminste inkomen voor de premies hierboven).

totaal 200 miljard = 33% belastingdruk.

[ Voor 45% gewijzigd door Smuggler op 29-09-2014 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Dus zelfs als je die sociale premies in stand houdt blijft er nog 50 miljard over. De vlaktaks kan dus ook makkelijk naar 45% of zelfs lager...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Mx. Alba schreef op maandag 29 september 2014 @ 21:27:
Dus zelfs als je die sociale premies in stand houdt blijft er nog 50 miljard over. De vlaktaks kan dus ook makkelijk naar 45% of zelfs lager...
Als ik mijn eigen berekeningen bekijk ja, dan kan dat makkelijk omlaag, dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht maar 40% lijkt gewoon mogelijk. Al ben ik nog nieuwsgierig of pater nog wat gaten vindt in mijn berekeningen.

[ Voor 8% gewijzigd door Smuggler op 29-09-2014 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:51
Mx. Alba schreef op maandag 29 september 2014 @ 21:03:
Dat is het Bruto Nationaal Inkomen en dat is ook rond de 600 miljard. Bij een vlaktax van 50% zijn dat dus 300 miljard aan inkomsten. Het basisinkomen gaat zo'n 150 miljard kosten dus blijft er netto voor de overheid 150 miljard over.
Dus het idee wordt nu nog simpeler:
- Iedereen een Basis Inkomen
- Over alles wat je werkt betaal je 40 of 50% loonbelasting
- Geld over voor andere leuke dingen. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Klinkt natuurlijk erg leuk snowwie, maar het idee was om dit kosten neutraal in te voeren (wellicht met 10 miljard reserve aan de overheidskant). De vraag aan iedereen is hier dan: doen we de 1000 euro omhoog, of het precentage omlaag?
Ik denk dat de basisgegeven moet worden: 1000 euro.
en de rest zo goedkoop mogelijk verdiend mag worden -> lagere inkomsten belasting.

[ Voor 22% gewijzigd door Smuggler op 29-09-2014 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:51
Zoals iedereen weet is stilstaand geld slecht voor de economie. Dan liever dat bedrag wat omhoog, dan gaan mensen ook meer uitgeven. Is weer goed voor de economie.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

snowwie ik bied 1200 en geen cent meer ;)

Ik zie het wel zitten om een vragenlijst te maken. met vragen over het gezinsinkomen daarna voorstellen en berekenen wat ze daarna zouden verdienen met de vraag of ze het basisinkomen zien zitten ja of nee. het is namelijk interessant om te zien welke groepen mensen erop achteruit gaan en welke vooruit en hoe dit de mensen beïnvloed omtrent het basisinkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Smuggler op 29-09-2014 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater

Pater

Terry Tate

Mensen, bruto nationaal product is particulier en zakelijke omzet! Dat betekent dat je ook alle omzet van de bedrijven meeneemt. Daar gaat je vergelijking helemaal spaak. Want als 37% 65,5 miljard opbrengt, dan is het particuliere inkomen 195 miljard in totaal. Die overige 405 miljard is de omzet van de bedrijven en overheid.

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik heb het ook niet over Bruto Nationaal Product maar over Bruto Nationaal Inkomen: alles wat Nederlanders verdienen aan hun werk, investeringen of andere economische activiteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:14
Ook ik heb me een avondje verdiept in dit idee. Het huidige systeem is naar mijn mening inderdaad alles behalve volmaakt en werk wordt steeds schaarser. Hoe hier mee om te gaan is een hele goede vraag, maar ik betwijfel of het basisinkomen een oplossing is.

Wat ik vooral in dit topic zie zijn berekeningen, cijfers en CBS-links. Daar ben ik het totaal niet mee eens. Er wordt uitgegaan van het verleden, maar dat kan natuurlijk enorm gaan verschillen van de situatie die straks ontstaat. Ja, met de huidige belastingtarieven is het misschien wel haalbaar om iedereen €1000 te geven, maar als daarna 10% z'n werk opzegt? Ik denk dat je niet teveel naar cijfers (die mogelijk veranderen na dit soort drastische ingrepen) moet kijken, maar meer globaal beredeneren hoe factoren zoals koopkracht reageren op aanpassingen.
Want uiteindelijk is dit plan niet voor een x aantal euro's, maar voor een bepaalde koopkracht. De waarde van een valuta zal zichzelf aanpassen naar de hand van vraag en aanbod, wat dit plan wil is dat iedere persoon een bepaalde koopkracht heeft.

Want er is een ding die er bij mij gewoon niet in gaat: het is onmogelijk de koopkracht van iedereen te laten toenemen. Om koopkracht te laten stijgen moet 1 of beide van het volgende gebeuren:
1. Meer geld te besteden hebben
2. Producten en diensten moeten minder geld kosten

Hoe geef je mensen meer geld te besteden? Je zou geld bij kunnen drukken, maar dit heeft als gevolg inflatie. Je geeft mensen dan lucht, met als gevolg dat het geld vanzelf minder waard gaat worden waardoor je koopkracht alsnog daalt. Een andere optie is geld herverdelen, en dus bij rijkere mensen geld weghalen om dat te geven aan de armen. Hiervan stijgt je koopkracht natuurlijk niet, je herverdeelt de koopkracht: je haalt het bij anderen weg.

Hoe laat je producten en diensten minder duur worden? Je zou subsidie kunnen geven, maar subsidie wordt uiteindelijk weer door dezelfde belastingbetalende klant betaald wat dus niks oplost. Meer opties zijn er volgens mij niet, je kan zo'n prijs enkel kunstmatig laag houden. De prijs van een product of dienst is afhankelijk van de vraag tegenover het aanbod, als er weinig mensen bereid zijn te werken wordt het aanbod lager en dus de prijs hoger.

Waarom probeer ik uit te leggen dat je de gemiddelde koopkracht niet zomaar kan laten toenemen? Zodat men inziet dat je enkel kan gaan schuiven met inkomens. Het is dus onmogelijk dat iedereen er op vooruit gaat, zoals bij dit idee vrijwel overal beweerd wordt (zie verschillende websites over het basisinkomen). Als jij wil dat iedereen kan rondkomen, oftewel een bepaalde koopkracht heeft, betekent dat dat er andere mensen een gedeelte van hun koopkracht moeten afstaan. Het is onmogelijk dat iedereen erop vooruit gaat, welk idee je ook verzint.

Je kan een gedeelte van de mensen niet zomaar koopkracht afnemen. De inspanningen die zij verrichten moeten genoeg voordelen opleveren zodat ze dit willen blijven doen, anders stoppen ze er ook mee of verhuizen ze naar plekken waar deze regeling niet geldt. Of ze gaan zwartwerken, immers waarom zou je dat niet doen? Al met al levert het op lange termijn minder inkomsten op. http://Basisinkomen.info oppert daarom ook al dat je op meer moet gaan heffen, zoals uitgaven... tja dan daalt je koopkracht dus alsnog. Ze dekken zichzelf in door te stellen dat er maximaal 25% btw in de EU gevraagd mag worden, maar wat als dit niet genoeg is? Je moet meer heffen om rond te komen waardoor je koopkracht alsnog afneemt.

Het uiteindelijke gevolg zou daarom op z'n positiefste zijn dat het ongeveer net zo gaat als nu: niet werkenden hebben minimale koopkracht door het basisinkomen/uitkering, en hardwerkenden verdienen goed waarvan ze veel belasting betalen om niet werkenden te onderhouden.
Als je mensen nu de optie geeft om zonder consequenties (ze blijven immers ongeveer net zoveel geld ontvangen als uitkeringsgerechtigden) werkloos te zijn, moeten daarvoor hogere inkomens inleveren. Waarom zouden we dat willen, wat brengt de samenleving dat vooruit? Dit gaat natuurlijk naar de linkse/rechtse gedachtengang toe; daar is hier geen ruimte voor. Het punt blijft wel dat voor zowel linkse als rechtse ideeën we niet het basisinkomen in hoeven te voeren, dit kan met de huidige economie ook gewoon, dan hoeft er geen basisinkomen met veel onzekerheden ingevoerd te worden.

Om even iets anders te noemen wat naar mijn mening nogal onderbelicht is: het project uit Canada. Afgezien van dat dit afgelegen dorp heel anders werkt dan de grote, huidige, westerse wereld en de huidige globale economie, mag ook gezegd worden dat dit project 18 miljoen dollar heeft gekost (anno 1970, door inflatie is dat tegenwoordig veel meer waard), om 13.000 inwoners te onderhouden (en de boel te monitoren natuurlijk). Welzijn en welvaart ging vooruit, maar dit is door andere mensen betaald.

Het geven van geld aan niet-werkenden heeft hetzelfde gevolg als wat Bush destijds met de USA deed: iedereen kon zoveel geld lenen als hij/zij wou. Gevolg: iedereen geeft lucht aan elkaar, geld wat er niet is. Daardoor is de huidige economie zo plat gegaan. Dat is juist wat we niet willen, toch? Het is niet zo dat je 'gratis geld' automatisch weer terug ziet in de economie wat ons verder werkt, dat heeft de geschiedenis vaak genoeg uitgewezen.

Ik zou graag nog in gaan op een aantal punten van www.basisinkomen.info, want daar staan echt een paar punten in die ik echt niet waar zie worden. Maar volgens mij is deze post nu wel lang genoeg :P

[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 30-09-2014 03:06 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Pater schreef op maandag 29 september 2014 @ 23:14:
Mensen, bruto nationaal product is particulier en zakelijke omzet! Dat betekent dat je ook alle omzet van de bedrijven meeneemt. Daar gaat je vergelijking helemaal spaak. Want als 37% 65,5 miljard opbrengt, dan is het particuliere inkomen 195 miljard in totaal. Die overige 405 miljard is de omzet van de bedrijven en overheid.
Die 37% gaat over tenminste over de volgende bedragen:
65 miljoen inkomsten belasting
100 miljoen sociale premies

Verder zitten er nog aftrekposten verstopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Een ZEER interessant artikel in De Correspondent vanmorgen waarin aangetoond wordt dat de Belastingdienst nu al een Big Brother is die vrij letterlijk ALLES qua informatie over burgers kan opvragen en onderling linken. Een blanco mandaat om alle informatie die fiscaal relevant is op te vragen, uit te zoeken, onderling te linken en zeven jaar te bewaren. Alleen in ons belastingstelsel is bijna alles fiscaal relevant.

De politie moet no-hit kentekenbewijs na een dag verwijderen - de belastingdienst kijkt alleen ook mee met die alomaanwezige camera's e bewaart de data gewoon zeven jaar. Onze burgerrechten worden en masse geschonden door deze instantie, privacy is compleet afwezig.

https://decorrespondent.n...taat/24478003264-7675a489

Alleen dit al is een overtuigend pleidooi om het fiscale systeem ingrijpend te versimpelen. Want nu heeft de staat, in persoon van de Belastingdienst, een vrijbrief om in het geheim letterlijk ALLE gegevens over ELKE burger te verzamelen en op te slaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:12

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Richh schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 02:45:
[...]
Waarom probeer ik uit te leggen dat je de gemiddelde koopkracht niet zomaar kan laten toenemen? Zodat men inziet dat je enkel kan gaan schuiven met inkomens. Het is dus onmogelijk dat iedereen er op vooruit gaat, zoals bij dit idee vrijwel overal beweerd wordt (zie verschillende websites over het basisinkomen). Als jij wil dat iedereen kan rondkomen, oftewel een bepaalde koopkracht heeft, betekent dat dat er andere mensen een gedeelte van hun koopkracht moeten afstaan. Het is onmogelijk dat iedereen erop vooruit gaat, welk idee je ook verzint.
Heb je er wel rekening mee gehouden dat een deel van het geld komt uit kostenbesparingen voor de overheid :? Toegegeven, een deel van die kosten zijn salaris en daar raak je mensen toch direct in hun inkomen, maar een ander deel van die kosten bestaat uit de werkplekken voor die mensen met alles wat daarbij hoort.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:12

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Mx. Alba schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 07:23:
Een ZEER interessant artikel in De Correspondent vanmorgen waarin aangetoond wordt dat de Belastingdienst nu al een Big Brother is die vrij letterlijk ALLES qua informatie over burgers kan opvragen en onderling linken. Een blanco mandaat om alle informatie die fiscaal relevant is op te vragen, uit te zoeken, onderling te linken en zeven jaar te bewaren. Alleen in ons belastingstelsel is bijna alles fiscaal relevant.

De politie moet no-hit kentekenbewijs na een dag verwijderen - de belastingdienst kijkt alleen ook mee met die alomaanwezige camera's e bewaart de data gewoon zeven jaar. Onze burgerrechten worden en masse geschonden door deze instantie, privacy is compleet afwezig.

https://decorrespondent.n...taat/24478003264-7675a489

Alleen dit al is een overtuigend pleidooi om het fiscale systeem ingrijpend te versimpelen. Want nu heeft de staat, in persoon van de Belastingdienst, een vrijbrief om in het geheim letterlijk ALLE gegevens over ELKE burger te verzamelen en op te slaan!
Zorgwekkend artikel, staan echter behoorlijk wat taalfouten in, waardoor ik het toch nog met een korreltje zout neem.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Pagina: 1 ... 14 ... 34 Laatste

Dit topic is gesloten.