Hallo mensen.
Ik had vandaag een klein akkefietje met mijn voeding, en ik wou het toch even van me afschrijven.
Ik heb dus een kleine upgrade aan mijn systeem gedaan;
Moederbord vervangen:
- oud: Asus P5N32-E SLI
- nieuw: Asus P6X58D-E
Processor vervangen:
- oud: Intel Q6600 quadcore
- nieuw: Intel Core i7 950
Geheugen vervangen, maar dat is in dit geval minder interessant.
De voeding in kwestie is de Zalman ZM850-HP.
Deze heb ik anderhalf jaar voor de oude setup gebruikt zonder problemen. Het is een sterke, stille en stabiele voeding.
Echter, toen ik de nieuwe onderdelen had geinstalleerd en een clean install van Windows gedaan had, merkte ik op dat de voeding spontaan begon te piepen als de processor belast werd. Het is een soort van krijsend geluid met een hoge frequentie, wat bijvoorbeeld lijkt op het geluid dat sommige dvd-branders maken als je een dvd brandt.
Ik vondt het erg storend in ieder geval, net alsof ik een piep in mijn oren had.
Ik keek dus even rond op GoT, en even dacht ik aan 'Coil whine' maar het was dus simpeler: ik moest in de BIOS bij de CPU-instellingen de energiebesparende functie C1E uitzetten. Kennelijk zorgt deze optie voor een varierend voltage in de vcore, waar sommige voedingen niet goed mee overweg kunnen.
Dit fenomeen komt niet alleen voor bij de Zalman, maar ook bij andere merken
Dit leek me wel relevant voor dit topic, aangezien er verscheidene topics zijn met mensen die hetzelfde probleem (piepende voeding) hebben/hadden.
Nu heb ik nog wel een vraag over de C1E optie: Stel, ik zou het gepiep niet erg vinden en de C1E optie aan laten staan, zou dit nadelige gevolgen kunnen hebben voor mijn voeding?
[
Voor 7% gewijzigd door
ArbalestNL op 18-11-2010 03:29
]