Crusader schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 20:52:
Ik kan je niet helemaal volgen. Als ze die maskering ongedaan maken (waarin ze dus expres al méér streepjes laten zien) dan zou je met de iPhone 4 toch nóg minder streepjes zien als we nu al zien? Da's dan toch een verslechtering?
Destijds waren er al klachten van mensen dat de ontvangst zo slecht zou zijn. Dit was puur en alleen gebaseerd op de streepjes die men 1 op 1 vergeleek met andere telefoons. Apple heeft destijds het algoritme gewijzigd waardoor er meer streepjes werden getoond en toen waren mensen weer helemaal blij. Dat bijt ze nu dus in de buik omdat hetzelfde nu weer gebeurd: mensen zeuren over de ontvangst op basis van streepjes. Apple's reactie? Wederom een wijziging aan het algoritme die de streepjes toont. Hopelijk is het ditmaal wel een fatsoenlijke berekening waardoor het aantal streepjes beter weergeeft wat er qua signaal aan de hand is. Ik heb met mijn iPhone 3G (dus niet de 3GS) in de afgelopen 2 jaar dat ik het ding heb me al dikwijls afgevraagd of het aantal streepjes wat ik zag wel het juiste aantal was. Het correspondeert niet altijd met wat ik merk aan verbinding (bij 3 streepjes gaan bellen en bij het ophangen zien dat ie op gsm is gesprongen; zou met 3 streepjes aan 3G niet nodig zijn aangezien het me ook lukt om bij 1 zo'n streepje nog over 3G te kunnen bellen).
Dat bedoel ik dus exact.
De streepjesweergave is niet het probleem maar de oorzaak van het probleem. Echter zijn er nog wel een aantal andere dingen die de oorzaak zouden kunnen zijn. Men kijkt naar het aantal streepjes om af te leiden hoe goed het signaal is. Deze methode is van nature al erg onnauwkeurig en er zit ook nog eens een bug in de berekening die Apple gebruikt. Daardoor kun je en mag je ook niet af gaan op het aantal streepjes. Desondanks blijven mensen na diverse malen erop gewezen te zijn dat nog altijd doen. Het aantal streepjes klopt gewoon niet waardoor mensen denken dat ze een goede verbinding hebben terwijl dat helemaal niet zo is. Zo kun je het juist ook andersom hebben: denken dat je amper signaal hebt terwijl de verbinding prima in orde is.
Btw, de 1e keer dat Apple de streepjes aanpaste zorgde er voor dat ineens niemand meer ontvangstproblemen had

Ainnir schreef op zondag 04 juli 2010 @ 09:10:
[...]
Dit is niet waar. Ik heb zelf AT&T en in gebieden van slechte dekking gebeurt het regelmatig dat 3G wegvalt, en de telefoon terugvalt op Edge, en soms GPRS. En ik kan dan nog steeds bellen of smsen.
Dat zat ik me later inderdaad ook te bedenken dus daar heb je inderdaad gelijk in.
Als antenne engineer moet je ook weten dat een antenne allerlei troep opvangt, het ding niet vanuit zichzelf signalen de lucht in stuurt en het zeker geen heilig ding is wat ten alle tijden optimaal kan werken...

Het verhaal over antennes begint nu wel heel erg slaapverwekkend te worden. Ik heb liever dat mensen zelf eens gaan nadenken dan het antenne verhaal die iemand het internet opslingerde maar blijven herhalen. Er is meer dan een antenne.