Ik begrijp prima wat er aan de hand is in tegenstelling tot veruit de meeste mensen.
Als je grofweg 20% bereik kunt verliezen met alleen maar je vinger tussen de twee antennes te leggen, is er een ontwerpfout. Dat je hier niet altijd last van hebt is niet belangrijk, waar het omgaat is dat je er serieus wel last van kunt hebben als je bereik al minder is.
Ah dus jij hebt de oorzaak door middel van wetenschappelijke tests kunnen traceren. Dat is heel mooi, kom maar op met je data waarin je bewijst dat het een ontwerpfout is en niet een of andere bug in bijv. de firmware waardoor het ding te gevoelig is of teveel ruis loopt te filteren. Het probleem wordt veeeeeeeel te simplistisch bekeken en de oorzaak wordt dan ook veel te simplistisch gezocht. Een telefoon is een complex ding waar op diverse punten iets mis kan zijn. Zolang we niet weten op welk punt er iets mis gaat kun je ook niet gaan roepen dat de fout in onderdeeltje x of y zit.
Vergeet niet dat een antenne niet meer is dan een stukje metaal. Het ontvangt allerlei elektromagnetische straling binnen een bepaald spectrum (wordt bepaald door o.a. materiaal van de antenne, grootte, vorm, etc.). Die straling maakt nog geen persoon die je kunt verstaan. Daarom wordt die straling die binnenkomt eerst nog bewerkt zodat alle troep eruit gefilterd wordt zo goed als maar kan. Pas daarna kun je wat met die straling en valt er uiteindelijk iets te bakken wat uit die speaker komt. Mensen die een scanner hebben weten wel wat ik bedoel. Ze hebben daar een hele set filters achter de antenne zitten die het signaal enorm lopen te filteren. Op de scanner zelf zit vaak een squelch knopje waaraan je kunt draaien. Daarmee bepaal je eigenlijk de instelling van het ruisfilter. Wat gebeurd er als je die knop helemaal opendraait? Nou, dan hoor je op bijna vrijwel alle kanalen helemaal niets meer. Waarom niet? Omdat het filter niet alleen de ruis eruit filtert maar ook het daadwerkelijke signaal en je dus niets meer overhoudt. Dat hele squelch gebeuren is iets wat bij telefoons softwarematig gaat, in de firmware. Als dat soort dingen niet goed zijn afgesteld heb je dus een probleem in de vorm van geen signaal meer. Dan kun je nog zo'n geweldig goede antenne hebben of een bumper gebruiken maar het zal niets aan de situatie veranderen. Nogmaals, een antenne alleen stelt niets voor, je hebt echt heel wat meer nodig wil je kunnen bellen/internetten. Helaas is dat iets wat het leeuwendeel vergeet of niet wenst te willen weten (doorhalen wat niet van toepassing is).
Combineer deze issue met het normale afscherm-verlies dat alle telefoons hebben en je hebt de "death grip" waar vaak over gesproken wordt. Je schermt af EN verbindt de antennes met de palm van je duim.
Nogmaals, je moet niet zo stellig dingen gaan beweren als niet eens exact duidelijk is wat de oorzaak is. Zelfs het enige echte wetenschappelijk aandoende onderzoek van Anandtech beantwoord die vraag niet eens. Ook daar zijn het vermoedens waarbij de antenne wat te maken heeft met de oorzaak. Zoals uitgelegd hoeft de antenne niet de daadwerkelijke oorzaak te zijn.
Dit zijn gewoon reproduceerbare feiten en in het geval van het eerst ook een designfout. Tuurlijk is er enige interpretatie, aangezien veel mensen geen verstand hebben van het probleem. Als je alleen kijkt naar balkjes is er niet altijd een probleem te constateren. Maar dit geeft geen reden de issue te bagatelliseren.
Ik bagatelliseer niets, er is wel een probleem maar die is bij lange na niet zo erg als men denkt en doet lijken. Veel mensen hebben geen kennis van zaken waardoor ze alleen maar het filmpje van een of ander iemand lopen na te doen. Er wordt dus eigenlijk niets gereproduceerd. Het is verder ook nog eens de volledig verkeerde manier om het probleem met het signaalverlies te demonstreren. Tot dusver is Anandtech de enige die gezocht heeft naar een veel betere en eerlijke manier door te kijken naar het signaal in dB ipv aantal streepjes. Dit omzeilt meteen het probleem van de onjuiste formule die inmiddels opgelost zou moeten zijn. Doordat mensen geheel hun eigen draai en betekenis geven aan de "test" die ze doen noem ik dat verzinsels want dat zijn ze feitelijk ook gewoon. Dat heeft dus niets te maken met bagatelliseren maar domweg met kennis van zaken en weten hoe je iets behoort te onderzoeken. Ik merk gewoon dat mensen er veel te simplistisch over denken en er naar kijken terwijl de materie nogal lastig is. Op gebied van dit soort straling moet nog gigantisch veel onderzoek gedaan worden, op dit moment lopen de resultaten te ver uiteen (of het is schadelijk of het is niet schadelijk waarbij het gelijk op gaat).
Ik snap dus niet waarom mensen zo stellig zijn in de oorzaak en het probleem zelf terwijl er vrij weinig duidelijk is. We weten op dit moment maar 2 dingen: er treedt een groter signaalverlies op dan bij de concurrentie en de formule voor het berekenen van de hoeveelheid streepjes is onjuist. De oorzaak van dat eerste is op dit moment nog niet duidelijk. Met dat gegeven lijkt het mij normaal dat je dan wat voorzichtiger bent qua uitspraken en dus niet met vingertjes gaat lopen wijzen. Dit doet me meer denken aan de geruchtenstroom die ontstaat als iemand met een ambulance wordt weggebracht. Zo heb ik eens van een vrouw bij een winkel te horen gekregen dat men de bank wilde overvallen door er met de auto naar binnen te rijden. De werkelijkheid was anders: iemand was onwel geworden achter het stuur en parkeerde de auto uiteindelijk in de deuropening van de bank. Soms is enige voorzichtigheid van cruciaal belang.
dangerpaki schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 12:26:
[...]
In andere woorden wat ik al zei: vroegah dus mensen voor de gek gehouden. En nu dus weer proberen voor de gek te houden. Het daadwerkelijke verlies in db is dus precies gelijk en daar is dus niets aan veranderd, behalve aan de streepjes. Aan het feit (uit verschillende tests gebleken) dat de iphone4 veel meer signaalverlies heeft dan andere telefoons verandert dus niets.
Ten tijde van de 2.1 update klopt dat ja maar toen was er ook al de discussie die er nu is: men vond het toen ook al dat men mensen voor de gek hield, de oude methode was beter. Die lijken we nu weer terug te hebben. Helaas krijgen we daardoor weer het probleem van voor 2.1: "ik heb geen 5 streepjes, wat een kuttelefoon qua ontvangst!" terwijl niet is getest of het signaal daar niet gewoon slecht is. Er zijn niet veel tests waarbij gekeken wordt of het aantal weergegeven streepjes ook klopt met het aantal dB van het signaal. Bij de iPhone 4 hebben ze trouwens het signaal wat verder naar beneden getrokken. Het minimaalste zat ergens rond de -110 dB, dat zit met 4.0.1 (en dus ook met 4.1) nu rond de -120 dB. Dat maakt de boel wat gevoeliger waardoor je minder snel het signaal volledig kwijt bent. Maar ja, het signaalverlies is er nog altijd en die is inderdaad nog altijd meer dan de concurrentie. Waarom weet niemand en lijkt ook niemand te onderzoeken (volgens mij wilden ze dat bij Anandtech zoiets wel gaan doen maar dat kan ik mis hebben).
Inmiddels is na de persconferentie ook duidelijk dat Apple het ook niet weet en verder zoekt naar de oorzaak. Die persconferentie roept overigens meer vragen op dan dat het beantwoordt. Die gratis bumper lijkt meer "voor wie wil" waarbij het overkomt alsof Apple verwacht dat het toch geen zoden aan de dijk zal zetten. Dat lijkt wel een beetje te onderstrepen dat ze echt geen clue hebben wat er aan de hand is of dat ze juist exact weten wat de oorzaak is. Het is in ieder geval een merkwaardige actie. Ik wil graag een iPhone 4 met zo'n bumper omdat zo'n stuk rubber heel wat goeds doet qua ergonomie dus ik ga zeker gebruik maken van die gratis bumper optie