Wat vast staat is dat vrijwel niemand in dit topic en soortgelijke topics elders op het internet dit soort zaken precies weet. Iedereen speculeert er obv allerlij brokjes informatie waarvan men vaak niet eens weet of ze echt waar danwel compleet zijn, op los.
Het zou dus zo maar kunnen. Echter het lijkt niet waarschijnlijk omdat ze de complete markt al enige tijd zowat compleet voor zichzelf hebben. Ze kunnen de prijs dus grotendeels dicteren. Daarbij liggen hun prijzen momenteel lager dan wat in het verleden gebruikelijk was voor dit soort kaarten. Dus waarom zouden ze minder vragen dan nodig is om winst te maken.
Wat is dit nou weer voor domme opmerking.
Fijn zo'n flame. Waarom is het een domme opmerking

Omdat jij niet inziet dat dit een mogelijkheid is.

Waarom zou NVIDIA?
Ze zullen het uiteraard niet willen maar als je eenmaal veel kosten hebt gemaakt, zowel R&D als wavers gekocht etc. dan is het soms beter iets met wat verlies te verkopen dan het helemaal niet uit te brengen.
Of bijvoorbeeld om market share te(rug) te winnen. Of zodat niet al je partners weglopen omdat je al een jaar geen aansprekende produkten hebt. Etc.
Of ze met winst kunnen verkopen wordt bepaald door de kosten die aan het product moeten worden toegerekend en de prijs die je kunt vragen.
De prijs die ze kunnen vragen wordt weer bepaald door wat de concurrentie qua kaarten en prestaties levert en wat zij voor prijs vragen alsmede door de prestaties en prijs van nvidia's eigen kaarten.
In mijn visie is het heel goed mogelijk dat nVidia hier verlies maakt. Zonder de sterke concurrentie van AMD zou dit kaartje, naar ik schat, voor een stuk hogere prijs verkocht worden.
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat deze kaarten met verlies verkocht zouden worden, het zijn kleinere chips, minder kosten aan de rest van de kaart en de prijs is zeer redelijk en lijkt alleen laag door de hoge prijzen die AMD hanteert.
De vertaalslag die ik heb gemaakt van alles wat ik lees op het internet en mijn eigen ervaring op het gebied van aankopen op GPU gebied is dat het "men" het erover eens dat AMD de prijs/kwaliteit verhouding de afgelopen paar jaar behoorlijk naar beneden heeft gebracht.
De prijzen van AMD zijn momenteel misschien een paar tientjes hoger door het gebrek aan concurrentie van nVidia, maar zijn lang niet zo hoog als ze hadden kunnen zijn. Tevens zijn ze imo nog steeds niet onredelijk voor wat men levert.
Verder is het fijn dat nVidia ook weer ns een leuk kaartje kan leveren.
Waarom zouden we er uberhaupt over moeten nadenken of NVIDIA de kaart met verlies verkoopt?
Waarom niet? Jou staat het misschien niet aan, anderen misschien wel.
Het lijkt erop dat jij dit topic veel leuker vindt als mensen geen "domme" vragen stellen en men vooral nadenkt over de dingen die jij interessant vindt om over na te denken.