Ik denk dat het eerder andersom is. Intel begon met het Atom project om x86 naar consumenten elektronica en embedded systems te krijgen. Maar Asus had een leuke markt gevonden voor het processortje: De netbookmarkt. Dat is nooit echt het doel geweest van Atom en dat merk je eigenijk aan alle kanten. Toch scoort Atom alsnog wel in zijn eigen markt.
AMD had een zuinige processor nodig voor de mobiele markt. Een markt waar ook tablets en dergelijke in opmars zijn. Atom is niet de beste processor, maar 1 ding is het wel: Compact en zuinig. AMD had daarvoor een antwoord nodig, dat gaat uiteindelijk de Bobcat Fusion APU zijn in Ontario en Zacate. Processoren die niet zo mank zouden zijn als de Atom, maar wel zuinig en compact.
Een mooi bijproduct hiervan is dat ze verder kunnen kijken. eOntario is slechts een naam. Het zijn gewoon Ontario of Zacate chips, waarvan een deel wellicht niet aan de eisen voldoet en als minder model op de markt kan komen. Het design is er al, dus waarom niet op de markt brengen. Juist embedded systemen en consumenten elektronica zijn leuke bijproducten voor deze markt.
En ik denk dat AMD niet echt veel verwachtingen heeft in die markt. Maar de processor ligt al op de plank en tenslotte hebben ze Geode ook niet meer. Eigenlijk wordt Geode hiermee opgevolgd. In die markt is AMD sowieso niet echt heel onbekend voor wat Geode betreft. Het is dan ook een goede zet om ook daar weer in mee te doen imho.
En handhelds, daar moet je absoluut niet van uit gaan. Deze processoren verbruiken veel te veel. Nee, ARM is veel geschikter en als er al x86 in komt, dan is Intel met Atom al veel verder. Maar, zoals al aangegeven, Ontario is wel een leuk product voor in de TV. Die kan wel 9W afvoeren, die draait niet op een accu. Wat als Apple echt Ontario wil gaan gebruiken in zijn TV's en Apple TV?
Andere opties zijn natuurlijk thin-clients en embedded systemen. Wellicht hebben een aantal een verkeerd beeld van die laatste. Dat zijn niet enkel handhelds, eerder juist systemen voor een specifieke taak. Ik zit dan eerder te denken aan zuinige systemen die beelden moeten verwerken.
Juist in die sector is nog wel wat te winnen denk ik voor AMD. Zuinigheid is niet per definitie het belangrijk, zekerheid wel. Ik heb zelf stage gelopen bij een bedrijf dat slagbomen aanstuurde op basis van kentekenherkenning. Dat soort software is zwaar en daar ging dan ook een compleet embedded systeem met Core 2 Duo T5600 in voor de aansturing. Hier zit dus ook beeld verwerking bij. Ik denk dat de APU daar wel eens leuke resultaten kan neerzetten.
Een ander bedrijf, waar een klasgenoot stage liep, is bezig met het onderzoeken van petrischaaltjes met bacteriën. Dat gaat dus ook optisch. Ik las gister in de Leeuwarder Courant nog een leuk stukje met al die beeldverwerking waar ze op de NHL zijn in het
Computer Vision Kenniscntrum. Daar zie je volgens mij ook de herkenning van de petrischaaltjes.
Allemaal stuk voor stuks waar embedded systems op basis van deze AMD producten een best leuke prestatie/W ratio neer kunnen zetten.