[Algemeen] AMD Nieuwsdiscussietopic - deel 33 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 74 Laatste
Acties:
  • 492.910 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
madmaxnl schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 21:09:
Buldozer zal naar alle waarschijnlijkheid gewoon op AM3 werken, Llano daar in tegen niet. Die heeft ook nog een GPU aanboort waardoor de pin layout anders zal zijn(AM3r2/AM3+) ?
Waarom zei AMD dan in een interview van ongeveer een maand geleden dat het niet kon? :?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

madmaxnl schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 21:09:
Buldozer zal naar alle waarschijnlijkheid gewoon op AM3 werken, Llano daar in tegen niet. Die heeft ook nog een GPU aanboort waardoor de pin layout anders zal zijn(AM3r2/AM3+)?
Het zou wel handig zijn als Llano en Bulldozer beide op AM3+ werken (of is dat sowieso al de verwachting?). Die paar pinnetjes extra voor de GPU hoeven dan niet door Bulldozer gebruikt te worden. Zo blijft AMD de compatibiliteits-kampioen (compatibiliteit tussen AM2/2+/3 is onovertroffen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Wat zou het nut daar van zijn?

Wat heb je bijvoorbeeld aan een DVI, VGA, DisplayPort en/of HDMI aansluiting op je moederbord als je ze toch niet kan gebruiken. Of andersom je hebt een Llano maar geen aansluitingen op je mobo. Zorgt alleen maar voor problemen bij mensen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:47
De Asus en Gigabyte zijn gewoon AM2+, gewoon een fout in de PW.

In het geval van sapphire is het wel een vreemde. Ik weet niet hoe AMD dat normaal zou noemen. Feit is dat de geheugenkanalen gewoon op dezelfde pinnen zitten, en je deze truc uit kan halen. Maar ik zou dat ook als AM2+ beschouwen met als "hack" dat 2 sloten voorzien zijn van DDR3 om het te mixen...

AM2 is namelijk standaard DDR2, AM3 is standaard DDR3. Daar is alles op gebaseerd. Het leuke is echter dat AM3 processoren ook in AM2+ sockets gaan omdat ze ook DDR2 ondersteunen. AM2+ processors doen dat niet, en werken dus niet in AM3. Aangezien AM3 processoren dus wle werken in AM2+, maken veel mensen de fout dat het dan om een AM3 socket zou gaan want anders werkt het toch niet?! :? Wat dus echt een foute constatering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Laatst online: 09-08-2022
-The_Mask- schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 21:47:
[...]

Waarom zei AMD dan in een interview van ongeveer een maand geleden dat het niet kon? :?
Interview ? Dat heb ik dan gemist maar ik geloof je wel alhoewel ik AMD niet geloof :+
-The_Mask- schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 22:10:
Wat zou het nut daar van zijn?

Wat heb je bijvoorbeeld aan een DVI, VGA, DisplayPort en/of HDMI aansluiting op je moederbord als je ze toch niet kan gebruiken. Of andersom je hebt een Llano maar geen aansluitingen op je mobo. Zorgt alleen maar voor problemen bij mensen.
Jij hebt het begrepen, maar AMD heeft hier nog geen woord over gerept of wel ?
Tevens Llano op een AM3 bord met 880G(X) chipset, hoax ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
madmaxnl schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 22:26:
[...]

Interview ? Dat heb ik dan gemist maar ik geloof je wel alhoewel ik AMD niet geloof :+
Even terug bladeren of Googlen. ;)
Jij hebt het begrepen, maar AMD heeft hier nog geen woord over gerept of wel ?
Tevens Llano op een AM3 bord met 880G(X) chipset, hoax ?
Onmogelijk, wat wil je trouwens ook met een CPU met APU en een IGP op je mobo. :?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:30
@the mask
Low end crossfire :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
-The_Mask- schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 22:38:
[...]
Even terug bladeren of Googlen. ;)
Google it is.

Ik neem aan dat je dit interview met Planet 3DNow bedoelde ? Interessant maar AMD zegt in mijn ogen tegenstrijdige dingen in het interview:

"When we initially set out on the path to Bulldozer we were hoping for AM3 compatibility, but further along the process we realized that we had a choice to make based on some of the features that we wanted to bring with Bulldozer. We could either provide AM3 support and lose some of the capabilities of the new Bulldozer architecture or, we could choose the AM3+ socket which would allow the Bulldozer-base Zambezi to have greater performance and capability."

Dat terwijl er geen of weinig veranderingen in de chipset zitten. Waardoor zou een Bulldozer dan significant performance verlies leiden op AM3 t.o.v. AM3+ ? Welke "capability" - die blijkbaar het niet compatibel maken met AM3 rechtvaardigt - zou er dan ontbreken op AM3+ ?

"The majority of the computer buying public will not upgrade their processors, but enthusiasts do. When we did the analysis it was clear that the customers who were most likely to upgrade an AM3 motherboard to a Bulldozer would want the features and capability that would only be delivered in the new AM3+ sockets. A classic Catch-22."

Inderdaad classic Catch-22...

"Why not do both you ask? Just make a second model that only works in AM3? First, because that would greatly increase the cost and infrastructure of bringing the product to market, which would drive up the cost of the product (for both AMD and its partners). Secondly, adding an additional product would double the time involved in many of the development steps."

Dus ze kunnen wel een AMD Phenom II X4 920 en 940 maken zonder tegen al deze problemen aan te lopen of wisten ze dit toen nog niet en weten ze dit juist doordat ze destijds deze modellen hebben gemaakt ?

"So in the end, delivering an AM3 capability would bring you a less featured product that was more expensive and later to market. Instead we chose the path of the AM3+ socket, which is a path that we hope will bring you a better priced product, with greater performance and more features - on time."

And with more chipset sales of course...

Klinkt allemaal erg dubieus in mijn ogen.

Enige reden waarom AMD dit zou doen is vanwege de extra kosten, de extra winst die ze kunnen maken met AM3+ of de echt tegenvallende resultaten waardoor er waarschijnlijk toch geen vraag zou zijn naar Bulldozer op AM3 maar dat lijkt me sterk, immers hebben we K10.5 ook op AM2+ gezien. Of ze houden ons natuurlijk voor de gek(lage verwachtingen creëren) maar dat lijkt me sterk in dit geval.

PS de opmerking op het interview zijn niet jegens jou slechts naar AMD...

[ Voor 6% gewijzigd door madmaxnl op 28-09-2010 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Het Sapphirebord is feitenlijk een AM2+ bord met wat lijntjes naar DDR3 geheugen, voor het geval je een AM3 processor plaatst en DDR3 geheugen hebt. Er kunnen in ieder geval ook AM2(+) processors op het bord worden geplaatst, waardoor het niet specifiek een AM3 bord is. De rest is inderdaad, zoals boven ook al aangegeven, foutief aangegeven in de PW. Op de site van Gigabyte vind je het bord bijvoorbeeld ook gewoon onder het AM2+ gedeelte.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 17:20
toch blijft het raar
als AM3+ totaal niet compatibel is met AM3, waarom noemen ze het dan niet gewoon AM4?
ik weet wel dat de "3" naar DDR3 verwijst, maar marketing technisch is het toch niet slim om een naar te kiezen die zeer goed lijkt op een bestaande

• dahakon
Tsja, Intels oude 775-socket bestond ook erg lang, maar vele generaties met aanpassingen zorgen er ook voor dat nieuwe S775 processors niet op oude borden pasten. Het heeft Intel nooit echt grote problemen bezorgd voor zover ik weet.

• GENETX
catfish schreef op woensdag 29 september 2010 @ 17:47:
toch blijft het raar
als AM3+ totaal niet compatibel is met AM3, waarom noemen ze het dan niet gewoon AM4?
ik weet wel dat de "3" naar DDR3 verwijst, maar marketing technisch is het toch niet slim om een naar te kiezen die zeer goed lijkt op een bestaande
Omdat, als bulldozer enkel op AM3+ zou werken, AM3 processoren nog steeds werken op een AM3+ bord.

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 14:03
dahakon schreef op woensdag 29 september 2010 @ 20:37:
Tsja, Intels oude 775-socket bestond ook erg lang, maar vele generaties met aanpassingen zorgen er ook voor dat nieuwe S775 processors niet op oude borden pasten. Het heeft Intel nooit echt grote problemen bezorgd voor zover ik weet.
Klopt. Er waren wel veel klachten maar denk je dat Intel daar naar luistert. Die boeit het echt niet als ze daar door een paar klanten kwijt raken. Genoeg die ze er over houden. Intel is nooit goed geweest met upgradebaarheid van sockets. AMD heeft het in dat opzicht veel beter gedaan.

Je had dan wel niet alle nieuwste features / FSB speeds (in de tijd van socket A) Maar je cpu kon wel werken. Bij intel helemaal niet. Dan moest je wel een nieuw moederbord kopen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Offtopic alert!

Heb mijn 1055T 95W net binnen gekregen. Moet de rest van het systeem maar eens bestellen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even tussendoor,
Toch is de 939 en 940 socket pin configuratie al zeer oud, in transistor tijdseenheden bekeken. Het had me verbaast als de totale nieuwe architectuur daar ook op zou gaan passen zonder in te leveren op potentie..
Het is natuurlijk jammer dat het waarschijnlijk niet werkt op AM3, maar ik ben het eens met de keuze om de potentie van de nieuwe CPU's volledig te benutten en daarvoor dan het beste socket te kiezen.
Wie weet ligt er wel weer een lang upgrade pad in het verlengde voor AMD gebruikers..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
dahakon schreef op woensdag 29 september 2010 @ 20:37:
Precies, de 45nm Wolfdales pasten ook niet meer op mobo's van voor de G31-generatie (945 enzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exodude
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-08-2023
Moeten we dit serieus nemen? Of is dit onzin.

http://www.theinquirer.ne.../1043322/amd-kills-bobcat

Edit: Fail, dacht dat het van 2010 was.
Laatste info over Bobcat dateert nog uit begin vorige maand.
Verder geen nieuws te vinden.

[ Voor 37% gewijzigd door exodude op 02-10-2010 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:06

OMD

het is ieder geval een bericht van 22 september 2008 |:(

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roadmaps kunnen handig zijn om je te oriënteren.
Zoek bijvoorbeeld eens op, Llano APU.

Afbeeldingslocatie: http://www.nordichardware.com/images/labswedish/nyhetsartiklar/CPU-Chipset/bulldozer/largethumbnails/scorpio.jpg

Nog maar weer een keer dan. :D
Hoewel deze al eerder aangegeven, zeer oud is, maar staat 2011 op, nu is het wachten op de roadmaps die 2012 en/of 2013 bevatten, en natuurlijk namen van nieuwe CPU's.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2010 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Verwijderd schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 19:07:
Hoewel deze al eerder aangegeven, zeer oud is, maar staat 2011 op, nu is het wachten op de roadmaps die 2012 en/of 2013 bevatten, en natuurlijk namen van nieuwe CPU's.
In 2012 gebeurt er niks spectaculairs op het gebied van CPUs bij AMD, ze zullen ongetwijfeld wel "nieuwen" CPUs uitbrengen maar geen nieuwe architectuur of nieuw productie procedé. In 2011 krijgen we wel veel nieuws namelijk de nieuwe Buldozer en Bobcat architecturen en nieuwe productie procedés 40Nm en 32Nm. Wellicht dat ze in 2012 nog met 28Nm komen voor Bobcat CPUs maar dus niks nieuws voor de desktop.

PS AMD heeft een AA titel met zijn GE

http://www.medalofhonor.com/

[ Voor 5% gewijzigd door madmaxnl op 02-10-2010 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exodude
Verwijderd schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 19:07:
Roadmaps kunnen handig zijn om je te oriënteren.
Zoek bijvoorbeeld eens op, Llano APU.
Nog maar weer een keer dan. :D
Dit was al bekend alleen ik dacht dat hier eerder naar voren kwam dat deze APUs voor de kerst nog uit zouden komen. Iets nadat de Radeon 6xxx serie gelauncht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even terugkomend op de socket discussie. Hier zie je toch dat AMD heeft gepland dat Bulldozer compatible zal zijn met een bestaand socket:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GoWK0sWUiwPUGvWqZLQMuhq4/full.png

Dit is voor het server socket maar zie een paar posts hierboven de sheet waarin AMD aangeeft dat Bulldozer op AM3 werkt.

Is het uitgesloten dat Bulldozer, naast een DDR3 controller, een DDR2 controller heeft?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2010 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-10 21:46
Verwijderd schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 13:41:
Is het uitgesloten dat Bulldozer, naast een DDR3 controller, een DDR2 controller heeft?
Lijkt me zeeeer onwaarschijnlijk. Waarom zouden ze dan doen? Tevens zal DDR2 geheugen bij de BD een grotere bottleneck zijn dan dat het nu is bij de Phenom's

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Lijkt me wel, DDR2 wordt dan echt niet meer ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zouden ze het niet doen (gegeven dat het bijna geen ruimte inneemt)?

Volgens mij wordt er van de DDR2 controller van de huidige high-end AMD procs nog best veel gebruik gemaakt. Bijvoorbeeld door mensen die een nieuwe compu in elkaar willen zetten maar nog 4 GB DDR2 hebben liggen. Aangezien de geheugen snelheid in de praktijk toch niet zoveel uitmaakt is dit een zeer economische upgrade (naast de proc alleen een mobo van ~60 euro).

Lijkt me i.i.g. een zeer leuke upgrade van een X2 naar een snelle dual core BD op een verder courante AM2+ computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Verwijderd schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 13:41:
Nog even terugkomend op de socket discussie. Hier zie je toch dat AMD heeft gepland dat Bulldozer compatible zal zijn met een bestaand socket:

[afbeelding]

Dit is voor het server socket maar zie een paar posts hierboven de sheet waarin AMD aangeeft dat Bulldozer op AM3 werkt.

"Drop in uprgade into existing server infrastructure planned for 2011"

Oftewel, gaat passen in de platformen die in 2011 uitkomen. Die platformen komen nog voor Bulldozer, dus bestaan ze al met de introductie van Bulldozer. Echter, vandaag de dag is het 2010, dus die sockets zelf liggen wel in de toekomst...

Vandaag -> Introductie nieuw socket 2011 -> Bulldozer.

Het is een beetje selectief lezen, maar ik denk dat AMD juist hiermee aangeeft dat Bulldozer NIET gaat passen op AM3. Anders zouden ze niet expliciet platformen voor 2011 aangeven.

[ Voor 14% gewijzigd door GENETX op 03-10-2010 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OK, zo had ik het niet gelezen. De verwarring is natuurlijk dat het woord "existing" vrijwel altijd i.r.t. "nu" gebruikt wordt i.p.v. een moment in de toekomst. Volgens de wiki blijft het server socket i.i.g. wel gelijk:

Wikipedia: Socket G34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, Bulldozer gaat niet werken op AM3... Volgens mij is dat echt al tig keer gezegd. Ze hadden eerst wel het plan gevat, maar later bleek dat ze daarvoor te veel concessies zouden moeten doen.

Is het wellicht een goed idee om dit soort dingen in de start post te vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Verwijderd schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 16:15:
Nee, Bulldozer gaat niet werken op AM3... Volgens mij is dat echt al tig keer gezegd. Ze hadden eerst wel het plan gevat, maar later bleek dat ze daarvoor te veel concessies zouden moeten doen.
Weet ik. Ik weet niet of het mogelijk was, maar ze hadden naar mijn mening de 800 serie chipsets al geschikt moeten maken voor de BD. De 800 chipset is eigenlijk weinig nieuws tov de 700 serie. BD features was iets moois geweest om er in te stoppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
De nieuwsberichten deden echter ook vermoeden dat de 800-serie geschikt zou zijn voor BD.. Het blijft erg vaag dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-09 22:57

Fusion desktop same TDP as mobile

Dual-core at 18W
A lot of people still care about desktops and the HTPC market, as many still prefer working on desktops rather than notebook. People still like the fact that one of the machines they have at home is fixed and that it has a proper screen. Well, at least many of us do.

This is why especially people who are after HTPC (Home Theatre PCs) might be quite happy with AMD's Ontario dual-core chip. We’ve learned that the desktop part has the same 18W TDP and some of the roadmaps we’ve seen have listed some 25W parts, a chip that is likely to be clocked faster.

There will also be a single core part with 9W TDP but we are not sure if this one will jump in and replace current K10.5 45nm Sempron CPUs, but at least the possibility is there.

Graphics pefrormance on Ontario looks good and this is something that will come handy in the HTPC market as it will be good enough to pay Blu-Ray HD video, something that is the most demanding for these users, and some basic games such as Starcfaft 2 will run just fine.

Ontario to launch in Q1 2011

To be showcased at CES
It is expected that many AMD partners and OEMs will have their Fusion based products, powered by Ontario processors, ready for CES. The availability should follow shortly after and by Cebit time Ontario-based products should be quite widespread.

This is a bit better timeframe than previous 1H of 2011 and Ontario should do good against Intel's Atom in its single-core iteration, while dual-core Ontario plans to fight with Pentium dual core class notebooks.

It is all about AMD’s partners now, they have the samples, they do like it as its small and cheap and it can give you some eight hours battery life, of course in best case scenario. This is probably the most interesting chip that AMD has made since the good old K8 and it has a good chance to really win some market share for AMD.

[ Voor 31% gewijzigd door spNk op 06-10-2010 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
BS want wat is het verschil dan tussen de mobile en desktop parts ? De socket of het wel of niet gesoldeerd zijn op het moederbord ? Er kunnen wel desktops komen met de mobile chips zoals nu ook het geval is :

http://www1.euro.dell.com...&s=dhs&cs=nldhs1&ref=dthp

Fuad wil hoge verwachtingen scheppen met als doel teleurstelling als deze hoge verwachtingen niet worden ingelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-10 21:42

D4NG3R

kiwi

:)

madmaxnl schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 21:49:
[...]

BS want wat is het verschil dan tussen de mobile en desktop parts ? De socket of het wel of niet gesoldeerd zijn op het moederbord ? Er kunnen wel desktops komen met de mobile chips zoals nu ook het geval is :

http://www1.euro.dell.com...&s=dhs&cs=nldhs1&ref=dthp

Fuad wil hoge verwachtingen scheppen met als doel teleurstelling als deze hoge verwachtingen niet worden ingelost.
Dit is voor de tegenhanger van de Ion borden van Intel..? CPU+GPU onboard dus.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-10-2022
Ik las her en der al geruchten dat Asus bezig is met een mATX boardje met de Zucate fusion chip erop.

Bron

Ik stel de aankoop van een HTPC juist nog heel even uit tot het einde van het jaar wanneer deze bordjes op de markt gaan komen. Wat ik me alleen afvraag is of Zucate ook in staat zal zijn op 3D beeld te renderen. Hier is helaas nog te weinig info over te vinden, maar gezien de specs die ik vergeleken heb is het wel zeer waarschijnlijk. (40 stream processors met UVD2 is al voldoende voor 1080p, dus met 80 stream processors en een nieuw UVD moet het haalbaar zijn om 2x 1080p te halen)

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Stephan224 schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 22:10:
Ik las her en der al geruchten dat Asus bezig is met een mATX boardje met de Zucate fusion chip erop.

Bron

Ik stel de aankoop van een HTPC juist nog heel even uit tot het einde van het jaar wanneer deze bordjes op de markt gaan komen. Wat ik me alleen afvraag is of Zucate ook in staat zal zijn op 3D beeld te renderen. Hier is helaas nog te weinig info over te vinden, maar gezien de specs die ik vergeleken heb is het wel zeer waarschijnlijk. (40 stream processors met UVD2 is al voldoende voor 1080p, dus met 80 stream processors en een nieuw UVD moet het haalbaar zijn om 2x 1080p te halen)
Een verdubbeling van hardware, zegt absoluut niet dat de snelheid ook verdubbelt word..

2x1080p komt ook niet voor, dus ik neem eerder aan dat het voor grotere rips ect handig is. Sneller decodeerbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
D4NG3R NL schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 22:09:
[...]
Dit is voor de tegenhanger van de Ion borden van Intel..? CPU+GPU onboard dus.
Nee. het ION platform is van nVidia en dat is een onboard GPU (in de NorthBridge)
Intel heeft wel een tegenhanger en dat is de Core i3 (of i5) daarbij zitten de CPU en GPU in 1 chip.

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
D4NG3R NL schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 22:11:
Een verdubbeling van hardware, zegt absoluut niet dat de snelheid ook verdubbelt word..

2x1080p komt ook niet voor, dus ik neem eerder aan dat het voor grotere rips ect handig is. Sneller decodeerbaar :)
Lol, nee ik bedoel dat de GPU in staat zal zijn 2 beelden tegelijk te renderen. De 2 beelden vormen gezamenlijk een 3D beeld op televisie. Vandaar dat ik het 2x1080p noem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Stephan224 schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 22:15:
[...]

Nee. het ION platform is van nVidia en dat is een onboard GPU (in de NorthBridge)
Intel heeft wel een tegenhanger en dat is de Core i3 (of i5) daarbij zitten de CPU en GPU in 1 chip.
Mijn fout.
Maar je snapt het idee neem ik aan :) het is voor van die mobo's met alles ingebouwd, voor HTPC's en All-in-one computers (Zo'n computer ingebouwd in een touchscreen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Stephan224 schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 22:15:
[...]
Ja dat was ION(1) met de N270 Atoms, daar zat de GPU in de chipset. Maar met de huidige ION2 zit er gewoon een lossen GPU bij geprikt via PCI-e bus zoals bij de huidige Atoms zoals de D550.
ATI zou dus ook gewoon zijn HD5450 gaan bundelen met Atoms en het dan een fancy naampje geven en hoog van de toren blèren dat ze weer iets unieks hebben. Maar het mag wel duidelijk zijn waarom dit niet gebeurt. Want ze beconcurreren dan (in)direct hun eigen AMD+Chipset bundels. Die het momenteel een beetje tegen Atom moeten opnemen.

ION3 zal er dan ook niet komen denk ik. Want Intel zijn GPU in de CPU op één die maakt elke lossen GPU zoals de ION2 overbodig. Want deze GPUs van Intel zullen ook HD materiaal kunnen afspelen en meer wordt er toch niet van zo een GPU verwacht. Zo zal nVidia uit de low-end/mid-end markt geduwd worden door Intel en AMD omdat ze zelf hun eigen GPUs bundelen.

Dirk Meyer: AMD is NOT Up For Sale!

Lag eigenlijk een beetje voor de hand maar op wie zit Oracle dan te azen ? nVidia, ARM, VIA, of een "semiconductor" divisie van een grote speler op de elektronica markt ?

[ Voor 28% gewijzigd door madmaxnl op 06-10-2010 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
Mijn fout. :)
Ik volg AMD wel (op de voet) maar nVidia niet. Ik verwacht(te) ook dat nVidia binnenkort steeds meer buitenspel wordt gezet door Intel (en AMD) met hun all-in-one oplossingen. Vandaar dat ik de focus er niet precies op heb liggen.

PS Ik gok nVidia, ze zijn sterk op server gebiedt met hun Tesla opstellingen. Maar het is een wilde gok. :D

[ Voor 18% gewijzigd door Stephan224 op 06-10-2010 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Stephan224 schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 22:48:
PS Ik gok nVidia, ze zijn sterk op server gebiedt met hun Tesla opstellingen. Maar het is een wilde gok. :D
Op dat gebied is AMD ook gewoon heel erg sterk omdat ze kunnen bundelen want hun CPUs lusten er namelijk ook wel pap van(op server gebied). Ze worden niet voor niks in de echt top van super computer gebruikt, alhoewel Intel wel een groter aandeel heeft. Hopelijk kunnen ze met Buldozer en GPGPU combinaties Intel een flink standje geven.

CUDA is leuk voor nVidia hier kunnen ze zich sterk mee maken bij kleineren klanten maar de groten klanten hebben dusdanig veel GPUs en of CPUs dat ze de software vaak zelf optimaliseren en of schrijven gebaseerd op hun hardware dat ze op dat moment gebruiken immers kan zich dit heel erg lonen als je veel van hetzelfde hebt. Vandaar dat ik denk dat er ook veel gebruik wordt gemaakt van Linux omdat deze heel erg modificeerbaar is en natuurlijk nog andere reden zoals veilig.

Leuk voor de statistiek

AMD levert per CPU 8 GFlops
Intel levert per CPU 9.5 Glfops

Dit alles is van de 500 beste super computers.
Bron

AMD moet het op CPU vlak vooral hebben van de levensduur van hun sockets want deze is aanzienlijk beter dan de concurrenten en kunnen dus vaak geüpgraded worden waardoor het totaal kosten plaatje in de loop der jaren steeds beter wordt maar de performance gewoon up to date blijft.

In de toekomst zullen waarschijnlijk hun GPUs ook wat meer de server richting op sturen mits de markt hier behoeften aan heeft. Waardoor (in)direct hun CPU verkoop voor servers ook zal stijgen.

Conclusie is als Oracle zich beter in de server wereld wil manifesteren dat ze dan beter AMD kunnen kopen dit zou waarschijnlijk zelfs goedkoper voor ze zijn dan dat ze nVidia kopen. Maar dat is in mijn visie in dit geval. Ik weet natuurlijk niet wat Oracle van plan is en wat hun visie is op de markt.

[ Voor 3% gewijzigd door madmaxnl op 07-10-2010 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

madmaxnl schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 22:27:
Lag eigenlijk een beetje voor de hand maar op wie zit Oracle dan te azen ? nVidia, ARM, VIA, of een "semiconductor" divisie van een grote speler op de elektronica markt ?
Hoezo, als Oracle 50% boven de huidige koers biedt (hetgeen gebruikelijk is bij overnames) hebben ze AMD gewoon, daar heeft ome Dirk helemaal niets over te zeggen.

Wat ik wel mogelijk acht is dat er nog een bied oorlog zal komen, ik denk dat er een aantal partijen wakker gaat worden (Samsung!) die al lang inzien dat AMD een bijzonder bedrijf is. Reden dat dit niet eerder gebeurd is kan zijn dat AMD pas sinds minder dan een jaar "vrij" is (als gevolg van de Intel settlement).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
D4NG3R NL schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 22:22:
het is voor van die mobo's met alles ingebouwd, voor HTPC's en All-in-one computers (Zo'n computer ingebouwd in een touchscreen).
En voor homeservers :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ook ja :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 14:03
Bulldozer Questions and Answers Part4:

http://blogs.amd.com/work/2010/10/04/20-questions-part-4/

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Interessant al houden ze hun kaken relatief stijf op elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devpartner
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-10-2021
llano schijnt pas in Q3 in volume op de markt te komen. Relatief laat als concurrent voor SB op low/mid-end desktops en laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 01:30:
[...]

Hoezo, als Oracle 50% boven de huidige koers biedt (hetgeen gebruikelijk is bij overnames) hebben ze AMD gewoon, daar heeft ome Dirk helemaal niets over te zeggen.
Tis niet meer dan logisch dat hij 'hard to get' speelt, dat is gewoon onderhandelingstactiek. En voor hem persoonlijk is het natuurlijk leuker om CEO van een onafhankelijk AMD te zijn dan om afdelingshoofd te worden van de CPU tak van Oracle. Uiteindelijk zijn het de eigenaren van AMD die beslissen over de verkoop, niet filiaalmanager die ze ingehuurd hebben om de toko te leiden.
Wat ik wel mogelijk acht is dat er nog een bied oorlog zal komen, ik denk dat er een aantal partijen wakker gaat worden (Samsung!) die al lang inzien dat AMD een bijzonder bedrijf is. Reden dat dit niet eerder gebeurd is kan zijn dat AMD pas sinds minder dan een jaar "vrij" is (als gevolg van de Intel settlement).
Dat kan idd nog interessant worden. AMD is niet zo duur (maar wel risicovol), en er zijn heel veel potentiele kopers te bedenken. TI, Renesas, HP, Siemens, Motorola, IBM - zelfs Dell, Apple of Microsoft is denkbaar. En is er altijd nog private equity, die nog op veel ongebruikte cash zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door Dreamvoid op 08-10-2010 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Laatst online: 03-10 16:18

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Ik wil binnenkort een HTPC gaan opzetten en ik twijfel of ik deze nu al ga aanschaffen of dat ik ga wachten tot de apu Fusion uitkomt. Wat is jullie advies hierin?

Ik heb op dit moment een AMD Athlon II X4 630 voor ogen in combinatie met een Club3D HD5550 Noiseless Edition. De videokaart bezit een interne audiocontroller en kan via HDMI aangesloten worden op een receiver die in de toekomst aangesloten gaat worden. De audiocontroller beschikt ook over DTS-HD en Dolby Digital, dus dat komt wel goed uit. Mijn vraag in het kort, moet ik gewoon voor deze setup gaan of wachten op de apu Fusion die beschikt over een interne gpu en 3d-support? Nadeel zal waarschijnlijk wel zijn dat ik ipv HDMI met optical S/PDIF te werk moet gaan.

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exodude
FREAKJAM schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 11:07:
Ik wil binnenkort een HTPC gaan opzetten en ik twijfel of ik deze nu al ga aanschaffen of dat ik ga wachten tot de apu Fusion uitkomt. Wat is jullie advies hierin?

Ik heb op dit moment een AMD Athlon II X4 630 voor ogen in combinatie met een Club3D HD5550 Noiseless Edition. De videokaart bezit een interne audiocontroller en kan via HDMI aangesloten worden op een receiver die in de toekomst aangesloten gaat worden. De audiocontroller beschikt ook over DTS-HD en Dolby Digital, dus dat komt wel goed uit. Mijn vraag in het kort, moet ik gewoon voor deze setup gaan of wachten op de apu Fusion die beschikt over een interne gpu en 3d-support? Nadeel zal waarschijnlijk wel zijn dat ik ipv HDMI met optical S/PDIF te werk moet gaan.
Dit is eigenlijk offtopic maar goed, die Bobcat APU's zijn dualcores en zullen niet de vloer vegen met een Quadcoretje, ze zijn wel zuiniger en hebben een relatief snelle GPU maar deze heeft geen dedicated geheugen. Beetje de factoren afwegen, momenteel zou ik gaan voor wat jij zegt want er is nogal weinig informatie over releases etc. maar met die combo heb je wel meer performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

exodude schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 15:11:
[...]

Dit is eigenlijk offtopic maar goed, die Bobcat APU's zijn dualcores en zullen niet de vloer vegen met een Quadcoretje, ze zijn wel zuiniger en hebben een relatief snelle GPU maar deze heeft geen dedicated geheugen. Beetje de factoren afwegen, momenteel zou ik gaan voor wat jij zegt want er is nogal weinig informatie over releases etc. maar met die combo heb je wel meer performance.
Ik had de info over de nieuwe generatie cpu's van AMD in het htpc topic gekregen, vandaar dat ik hier terecht kwam.Excuses als hij offtopic is! Dank voor je info!

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Maargoed, het hangt er natuurlijk ook van af wat je er mee wil doen... Voor een HTPC is de Zacate APU zeer geschikt. We zagen laatst zelfs al een complet passief bordje. Een HTPC heeft niet veel kracht nodig. Dus als je er niet op wilt gamen kun je prima zo'n ding halen en is de Quadcore + HD5550 gewoon dik overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Ik zie overigens geen reden waarom AMD opeens de geluidsfunctie uit de grafische chip zou gaan slopen, puur en alleen omdat hij nu met een CPU meekomt. De kans dat je, net als bij elke dedicated kaart van ATI/AMD sinds de DX10 kaarten, geluid over HDMI mee kan sturen is vrij groot, het is een onderdeel van het concept dat AMD al langere tijd hanteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

GENETX schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 16:49:
Maargoed, het hangt er natuurlijk ook van af wat je er mee wil doen... Voor een HTPC is de Zacate APU zeer geschikt. We zagen laatst zelfs al een complet passief bordje. Een HTPC heeft niet veel kracht nodig. Dus als je er niet op wilt gamen kun je prima zo'n ding halen en is de Quadcore + HD5550 gewoon dik overkill.
Klopt dat een quadcore redelijk overkill is, echter is de HD5550 een mooie grafische kaart inclusief interne audiocontroller met dts+dolby ondersteuning, waardoor je vooruit kunt met een goedkoper moederbord.
Ik zal de Zacate APU eens nader bekijken. Is deze echter niet voornamelijk bedoeld voor de midrange notebooks?

edit:
An 18-watt TDP APU codenamed “Zacate” for ultrathin, mainstream, and value notebooks as well as desktops and all-in-ones.
Duidelijke taal! Interessant artikel ook meteen gevonden.

[ Voor 21% gewijzigd door FREAKJAM op 08-10-2010 19:35 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

An 18-watt TDP APU codenamed “Zacate” for ultrathin, mainstream, and value notebooks as well as desktops and all-in-ones.
je kan wel zien hoe snel de markt verandert, als ze deze uitspraak 2 jaar geleden hadden gedaan had iedereen ze voor gek verklaard: een low-performance 18w cpu in mijn desktop? ik ben toch niet gek? 8)7

ik ben erg benieuwd naar de terugkeer van AMD in het notebooksegment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Verwijderd schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 19:39:
[...]
AMD is nog nooit sterk geweest in het notebook segment. Ze doen het nu al beter dan dat ze het ooit hebben gedaan imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:10

epic_gram

undercover moderator

madmaxnl schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 19:43:
[...]

AMD is nog nooit sterk geweest in het notebook segment. Ze doen het nu al beter dan dat ze het ooit hebben gedaan imo.
Maar er staan nog wel een hoop mooie zuinige processors in de roadmap. Ik denk dat het wel wat wordt.
Op de frontpage staat ook dat ze veel nieuwe CPU's gaan uitbrengen: nieuws: AMD geeft zijn cpu-lijn voor laptops een snelheidsboost

[ Voor 25% gewijzigd door epic_gram op 08-10-2010 19:48 ]

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in principe zijn dat gewoon turion CPU's zoals ze je 2 jaar geleden ook al zag, die zijn nauwelijks opgewassen tegen een gelijk geklokte C2D, laat staan de i3

2.1Ghz is ook niet echt snel voor een quad, ik vermoed dat het, vanwege het ontbreken van tubo, niet mogelijk is om ze veel hoger te klokken: het blijft een laptop, 4x 2.1ghz veroorzaakt aardig wat hitte: de intel tegenhanger haalt ook "maar" de 1.86Ghz, de turbo maakt echter veel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Inderdaad. Ik denk dat Zacate erg goede dingen in netbooks en thin-and-lights gaat laten zien. Het ziet er goed uit. Voor de normale notebooks zou ik haast wel een quadcore Zacate on steroids willen zien. Ik vraag me af of dat niet haalbaar zou zijn: 3GHz quad op 35W met die Bobcat cores. Maar dat zal wel niet echt kunnen...

Helaas moeten we wel langer wachten op Llano. Alhoewel die geen grote verbeteringen in IPC zal laten zien, denk ik toch dat dat een leuk product kan zijn voor de notebookmarkt. Niet de rauwe kracht, maar wel een goede GPU. Daarbij heeft AMD aardig wat energiebesparende zaken op het programma staan. Ook zal die wel een Turbo hebben. En vooral die Turbo zie ik bij de Arrandales als de voorsprong van Intel. De IPC is ook wat hoger, maar vooral de Turbo maakt ze de Core i5 zo snel. Mijne draait ook altijd op 2,53GHz ipv 2,26GHz. En dat is best wel een groot verschil, aangezien het alsnog maar 2,26GHz lijkt op papier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exodude
Verwijderd schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 19:39:
[...]
je kan wel zien hoe snel de markt verandert, als ze deze uitspraak 2 jaar geleden hadden gedaan had iedereen ze voor gek verklaard: een low-performance 18w cpu in mijn desktop?
Ik denk dat vele ze nu ook nog voor gek zouden verklaren, een snelle CPU + GPU voor 18 watt is best nice als je kijkt wat de tegenhanger heeft de bieden, wil zelf ook graag een net/notebook met een Zacate voor portability als ze uit zijn, zien er uit als erg mooie dingetjes.
madmaxnl schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 19:43:
[...]
Mijn moeder gebruikt een Dell met 2006 AMD CPUs, niet bepaald snelheids monsters.
Maar de AMD mobiles van tegenwoordig zijn een stuk sneller dan die 65 nm dingen die ze toen erin flikkerde.
Ik zou ze tegenwoordig toch wel bestempelen als competative, mensen kijken te snel naar het aller snelste terwijl ze naar vergelijkbaar geprijsde CPUs moeten kijken. Mis vooral benches van de nieuwe CPUs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
exodude schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 20:11:
[...]
Mis vooral benches van de nieuwe CPUs.
Omdat ze er nog niet zijn of omdat ze geen "design wins" hebben zoals ze dat zo "mooi" zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exodude
madmaxnl schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 22:02:
[...]
Omdat ze er nog niet zijn of omdat ze geen "design wins" hebben zoals ze dat zo "mooi" zeggen.
Heb het dan over de "nieuwe" Athlons 2, Phenoms 2 en Turions 2 die al sinds mei ofzo uit zijn en vandaag speed bumps voor zijn aangekondigd.
Bij alternate neemt het assortiment van AMD laptops alleen maar verder af en bij Dell hebben ze meestal alleen in de 'netbooks' AMD V's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exodude
De gemiddelde intel CPU heeft alleen al 10 notebooks op z'n naam staan.
Had juist gehoopt dat AMD iet wat ging winnen op de notebook markt maarja.
Laten we hopen dat de komende generatie daar verandering in gaat brengen. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exodude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Meh, wat doet AMD nu... VGA skippen, Gigabit ethernet (ik mag hopen dat we wel gewoon ethernet hebben?). En op geen van de chipsets een 16x PCIe bus voor een dedicated videokaart? :?

Ik mag hopen dat die specs niet kloppen, want zo schiet het niet op. Netbooks en thin-and-lights zonder de bijna verplichte VGA voor beamers 8)7 Geen SD kaart voor netbookjes, tablets? FTW! 8)7 En Llano zonder dedicated videokaart voor users die wat meer kracht eisen 8)7 De IGP van Llano is leuk, maar gaat het natuurlijk nooit redden tegen een HD 6550 Mobility of Nvidia's GT 425M, laat staan wat er H2 2011 op de markt is.

Zeer vreemde keuzes imho... Heb je een Intel killer op alle platformen in handen, ga je het alsnog verkloten door de chipset om zeep te helpen. |:(

[ Voor 14% gewijzigd door GENETX op 10-10-2010 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

PCIe 2.x x4 is toch al ruim genoeg voor een fatsoenlijke videokaart? Niet voor een HD5970 maar ik denk niet dat veel mensen die met een llano gaan combineren.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
bwerg schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 13:16:
PCIe 2.x x4 is toch al ruim genoeg voor een fatsoenlijke videokaart? Niet voor een HD5970 maar ik denk niet dat veel mensen die met een llano gaan combineren.
a x4 gen 1 UMI (Unified Media Interface) which seems to be AMD’s new chipset interconnect
Dus niet voor de videokaart, maar om de chipsets te verbinden.

Maar ik las in de comments wel dat juist de CPU wellicht die PCIe 16x controller heeft, waar ik me wel iets bij kan voorstellen om hem gelijk aan de APU te knopen en vanuit daar door te sturen naar de poort.

Maargoed, de specs zijn wel erg vreemd en ik mis eigenlijk het grote plaatje met wat de APU zelf allemaal zal bevatten wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik kan me niet voorstellen dat ze voor de rest geen PCIe-lanes ondersteunen. Ik wacht inderdaad ook wel gewoon op het totaalplaatje in plaats van de halve specs van het platform.

Tevens:
..., four PCI Express gen 2 x1 lanes and a x4 gen 1 UMI...
Dat lijkt mij vier algemeen bruikbare PCIe-lanes? Er staan ook gewoon twee rijen in dat tabelletje, ééntje met het aantal PCIe-lanes en ééntje voor UMI.

Het lijkt me trouwens dat deze dingen voor een APU met lage prijs en laag verbruik een ontzettend goede grafische performance hebben, dus waarom een losse videokaart eigenlijk... :P maar dat terzijde.

[ Voor 63% gewijzigd door bwerg op 10-10-2010 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
bwerg schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 13:29:
Ik kan me niet voorstellen dat ze voor de rest geen PCIe-lanes ondersteunen. Ik wacht inderdaad ook wel gewoon op het totaalplaatje in plaats van de halve specs van het platform.

Tevens:

[...]

Dat lijkt mij vier algemeen bruikbare PCIe-lanes? Er staan ook gewoon twee rijen in dat tabelletje, ééntje met het aantal PCIe-lanes en ééntje voor UMI.
Oftewel, de interconnect tussen chipsets, niet voor de videokaart Lees de zin die je quote nou eens een paar woorden verder ;) . Of heeft Semiaccurate dat fout?
Het lijkt me trouwens dat deze dingen voor een APU met lage prijs en laag verbruik een ontzettend goede grafische performance hebben, dus waarom een losse videokaart eigenlijk... :P maar dat terzijde.
Voor Zacate is dat niet nodig, voor Llano wel imho. De APU is best snel voor bepaalde mensen, maar voor de echte gamers zal die anno H2 2011 echt te traag zijn. Dan is het net of je met een HD 5470 nu zit. Leuk om alles op low te zetten, maar als je echt wilt gamen heb je toch echt wat meer nodig. Of AMD moet ook nog met een nieuwe non APU komen voor de notebookmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
GENETX schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 13:43:
Voor Zacate is dat niet nodig, voor Llano wel imho. De APU is best snel voor bepaalde mensen, maar voor de echte gamers zal die anno H2 2011 echt te traag zijn. Dan is het net of je met een HD 5470 nu zit. Leuk om alles op low te zetten, maar als je echt wilt gamen heb je toch echt wat meer nodig. Of AMD moet ook nog met een nieuwe non APU komen voor de notebookmarkt.
Maar voor de mensen die het allemaal te traag is, is er toch nog altijd de optie voor Phenom II/Athlon II of ergens volgend Bulldozer, gecombineerd met een dedicated videokaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Dat vraag ik me af. En sowieso, die zou ik eigenlijk niet willen. Het CPU deel van Llano bevat veel essentiele nieuwe besparingstechnieken en Turbo Boost...

Juist daar wint Intel het dik van AMD en Llano kan dat dus oplossen. Dan zouden de huidige processors dat ook moeten krijgen, maar dat betwijfel ik eigenlijk... Plus dat ik ook veel liever een snelle dualcore heb als een trag quadcore in een notebook. Llano + HD 6470 of HD 6550 in CF zou volgens mij heel leuk kunnen zijn.

AFAIK heeft AMD geen plannen om Bulldozer naar notebooks te brengen. En waarom zouden ze ook. Llano heeft eigenlijk alles in zich voor een goede notebookprocessor.

[ Voor 14% gewijzigd door GENETX op 10-10-2010 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exodude
Maar was het niet zo dat AMD een seri CPUs met GPU en een zonder bij de desktops zou uit brengen.
Dan is het best aannemelijk dat ze dat bij de notebooks ook zullen doen.
Dan zit je eigenlijk op zoiets.

Desktop:
CPU - Bulldozer mid tot high end
CPU + GPU - Bulldozer mid tot high end
CPU + GPU - Bobcat, low end

Notebook:
Zelfde verhaal ongeveer als boven

[ Voor 6% gewijzigd door exodude op 10-10-2010 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Wat is er mis met die chipsets dan ? Ik kan geen gebreken bekennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
exodude schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 14:52:
Maar was het niet zo dat AMD een seri CPUs met GPU en een zonder bij de desktops zou uit brengen.
Dan is het best aannemelijk dat ze dat bij de notebooks ook zullen doen.
Dan zit je eigenlijk op zoiets.

Desktop:
CPU - Bulldozer mid tot high end
CPU + GPU - Bulldozer mid tot high end
CPU + GPU - Bobcat, low end

Notebook:
Zelfde verhaal ongeveer als boven
Je maakt sowieso al een fout:
CPU - Bulldozer mid tot high end (Zambezi)
CPU + GPU - BulldozerPhenom II Core mid tot high end (Llano)
CPU + GPU - Bobcat, low end (Ontario, Zacate)

En het lijkt er op dat Bulldozer helemaal niet naar de notebook komt. Daarvoor is hij helemaal niet geoptimaliseerd en verbruikt volgens mij ook veel te veel. Ik verwacht echt dat de notebooks het moeten doen met Zacate voor netbooks en thin-and-light en de voor notebooks geoptimaliseerde Phenom II Core in Llano met de GPU.

Ik heb de roadmaps maar even opgezocht:
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/cpu/amd/FAD2009/notebookroadmap.jpg
Geen Bulldozer voor notebooks dus.
madmaxnl schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 15:50:
Wat is er mis met die chipsets dan ? Ik kan geen gebreken bekennen.
Lees de posts dan. Ik vind het ontbreken van SD-kaart en VGA wel een fout voor netbooks/tablets ivm beamers. HDMI zou je altijd wel willen gebruiken, maar VGA is imho de standaard. Bij ons op school hadden ze allemaal mooie inplugpunten in de lokalen. Zonder VGA mis je echt een basisfeature imho.

[ Voor 24% gewijzigd door GENETX op 10-10-2010 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exodude
Ik wist de codenames niet maar het ging om het idee.

wat is uberhaupt het nut nog van USB 1.1 vs 2 dat ze het er nog op planten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Het gaat om de grote fout je je maakte door te denken dat Llano (De GPU + CPU combo voor mainstream) een Bulldoze core krijgt. Dat is niet zo, dat is slechts een licht verbeterde Phenom II-core.

En USB 1.1 zal vast wel nut hebben. Wellicht is het goedkoper te implementeren terwijl bepaalde randzaken er genoeg aan hebben zoals een webcam bijvoorbeeld.

[ Voor 29% gewijzigd door GENETX op 10-10-2010 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
GENETX schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 16:10:
[...]
Lees de posts dan. Ik vind het ontbreken van SD-kaart en VGA wel een fout voor netbooks/tablets ivm beamers. HDMI zou je altijd wel willen gebruiken, maar VGA is imho de standaard. Bij ons op school hadden ze allemaal mooie inplugpunten in de lokalen. Zonder VGA mis je echt een basisfeature imho.
SD-Kaart kan altijd nog toegevoegd worden daarvoor hoef je niks speciaals te doen via de chipset.
VGA kan ook nog altijd toegevoegd worden daarvoor hoef je niks speciaal te doen via de chipset.

Het zijn de fabrikanten die straks bepalen wat er op z'n netbook komt en wat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vga kan je toch aansluiten dmv een verloopje? dat is intern simpel te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2010 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DVI naar D-sub bijv.

Welke notebook heeft die aansluiting nou niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Moeten het natuurlijk wel DVI-I poorten zijn met een DVI-D poort zal je weinig beeld krijgen. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Verwijderd schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 19:25:
vga kan je toch aansluiten dmv een verloopje? dat is intern simpel te doen.
Omdat je dan wel eerst een analoog signaal moet hebben :X

En dat is dus waar die VGA DAC voor zorgt. Het is niet voor niks een Digital->Analog Converter.

En ja, je kan het altijd nog wel verkrijgen extern. Maar dan heb je 2 nadelen: het kost extra ruimte en vooral: extra geld. En dat is waarom het zo zonde is in dit soort apparaten. Ze moeten al goedkoop zijn en het ontbreken van een VGA DAC is dan ontzettend jammer. Goed, men kan Zacate altijd wel aan een Hudson M2 knopen, maar dat is dus niet wat AMD voor ogen heeft. Ook al is VGA al ontzettend verourder voor schermen, het is nog altijd broodnodig voor beamers. En dat laatste is toch wel iets waar je regelmatig je notebook aan hangt voor een presentatie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
GENETX schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 22:50:
[...]

Maar dan heb je 2 nadelen: het kost extra ruimte en vooral: extra geld. En dat is waarom het zo zonde is in dit soort apparaten. Ze moeten al goedkoop zijn en het ontbreken van een VGA DAC is dan ontzettend jammer.
Hoeveel ruimte neemt dat onderdeel dan in beslag, hoeveel kost het als het extern geplaatst moet worden en hoeveel bespaard AMD door het niet te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

madmaxnl schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 23:29:
[...]

Hoeveel ruimte neemt dat onderdeel dan in beslag, hoeveel kost het als het extern geplaatst moet worden en hoeveel bespaard AMD door het niet te plaatsen.
De meeste (actieve!) converters zijn toch aardig groot, kosten een extra USB poort om stroom van te trekken (En dus ook een kabeltje naar de USB poort). En kosten zo'n 100 euro. Voor de fabrikant om dit intern te doen scheelt dit toch minstens 50 euro aan kosten.

Gelukkig kan Displayport -> VGA passief, (Ook voor eyefinity ja) maar DVI -> VGA niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

GENETX schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 13:43:
[...]

Oftewel, de interconnect tussen chipsets, niet voor de videokaart Lees de zin die je quote nou eens een paar woorden verder ;) . Of heeft Semiaccurate dat fout?
Ik zie nog steeds niet in waarom die PCIe-lanes voor interconnect zouden zijn, ik heb het zinnetje nu toch al een paar keer gelezen. :P het zinnetje zegt (verschillende punten in dit lijstje gescheiden door komma's of 'as well as' / 'and'):

It supports:
- up to six SATA 6Gbps drives
- 7.1-channel audio
- up to 14 USB 2.0 ports
- four PCI Express gen 2 x1 lanes
- a x4 gen 1 UMI (Unified Media Interface) which seems to be AMD’s new chipset interconnect.

Waar staat dat de UMI de PCIe-lanes in beslag neemt?

[ Voor 5% gewijzigd door bwerg op 11-10-2010 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
bwerg schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 09:33:
[...]

Ik zie nog steeds niet in waarom die PCIe-lanes voor interconnect zouden zijn, ik heb het zinnetje nu toch al een paar keer gelezen. :P het zinnetje zegt (verschillende punten in dit lijstje gescheiden door komma's of 'as well as' / 'and'):

It supports:
- up to six SATA 6Gbps drives
- 7.1-channel audio
- up to 14 USB 2.0 ports
- four PCI Express gen 2 x1 lanes
- a x4 gen 1 UMI (Unified Media Interface) which seems to be AMD’s new chipset interconnect.

Waar staat dat de UMI de PCIe-lanes in beslag neemt?
Dat doet hij ook niet. Alleen die 4 lanes zijn 4x 1 losse lane! En sowieso ga je daar 1 lane van missen voor je WiFi als je ze al kan koppelen. Dus er is geen PCIe 4x beschikbaar voor een videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
D4NG3R NL schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 08:44:
Voor de fabrikant om dit intern te doen scheelt dit toch minstens 50 euro aan kosten.
50 euro per stuk? :?
Gelukkig kan Displayport -> VGA passief, (Ook voor eyefinity ja) maar DVI -> VGA niet.
Hoe dacht je precies digitaal naar analoog om te zetten zonder omzetter?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

GENETX schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 10:15:
[...]
Alleen die 4 lanes zijn 4x 1 losse lane!
Dat zijn ze altijd. Het is aan de moederbordbakker om te beslissen hoe de lanes zullen worden gebruikt.

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Ik zou ook het volgende nog even terug in de aandacht willen brengen, naar aanleiding van de 4 lanes PCI-E 2.0.

http://techpowerup.com/re...I-Express_Scaling/26.html

Even 1 linkje, er zijn er meer dan genoeg te vinden die het onderstrepen. Een HD5870 verliest slechts 5% performance op PCI-E 2.0 4x. Op PCI-E 2.0 1x is dat wel 25%, maar als je 75% van een HD5870 aan GPU-prestaties knoopt aan een Zacate, dan zul je toch gauw tot het besef komen dat het zware overkill is. Zelfs voor Llano zal het al gauw overkill zijn, al zul je bij Llano niet snel tegen CPU-bottlenecks aanlopen, met een game hier of daar als uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dan zou je een kaartje à la HD5670 dus zeker wel zonder merkbaar performanceverlies op PCI-E 2.x x2 kunnen draaien. HD57xx misschien ook nog wel, al heb je 10% verlies dan heb je alsnog redelijk wat toegevoegde waarde voor een llano. Jammer van die paar procent performance die je dan verliest maar 99% van de mensen gaat helemaal geen GPU naast llano zetten, laat staan uit het performance-segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Snap nog niet echt waarom de Ontario & Brazos geen onboard LAN krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
StefanvanGelder schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 22:07:
Dat het niet in het platform is opgenomen, betekent niet dat er geen oplossingen zullen zijn die wel een NIC op de plank gesoldeerd hebben. Wellicht laat AMD het liever over aan de fabrikanten, welk merk NIC ze willen gebruiken, terwijl ze bovendien niet de vereiste stellen dat het er op moet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
StefanvanGelder schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 22:07:
Draadloos ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Ben nog nooit een fan van draadloos. Voor de notebook variant is dit natuurlijk wel de oplossing, maar als de desktop variant ook alleen over een draadloze netwerkcontroller beschikken, vind ik dat wel behoorlijk jammer.

Laten we daarom maar hopen dat Dahakon's uitspraken gerealiseerd worden^^ (Wat inderdaad wel aannemelijk is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Het vreemde is nog wel dat men enkel over gigabit spreekt... Dus wie weet zit er wel 100mbit op, maar ik betwijfel het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Bij de andere chipsets staat wel gewoon 10/100/1000. Ik neem aan dat als er wel een 10/100 Mb netwerkcontroller had opgezeten dan had dat er toch ook wel gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

-The_Mask- schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 10:23:
[...]
50 euro per stuk? :?

[...]

Hoe dacht je precies digitaal naar analoog om te zetten zonder omzetter?
Displayport -> VGA kan gewoon perfect passief.. Ik gebruik hiero dit connectortje: pricewatch: HP DisplayPort-naar-VGA adapter (AS615AA)

Op een HD5770. 2 schermen op DVI en 1 op die connector met VGA..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:01
Dan komt er ook gewoon een analoog signaal uit je displayport.
In een passieve converter wordt het digitale signaal heus niet op magische wijze opeens analoog ;)
Pagina: 1 ... 6 ... 74 Laatste

Dit topic is gesloten.