Het grote Suzuki topic

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:18
Ik zal me hier ook maar even melden als Suzuki rijder. Vorige week heb ik als daily namelijk een Suzuki SX4 sedan '10 opgehaald:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SsyCnnzG9K7OzXFWfeguEDJz/medium.png
De SX4 hatchback hadden we al vaker bekeken, maar juist bij het aspect waar het ons om ging (praktische ruimte) hadden wat we twijfels bij de hatchback. Toen deze sedan uitvoering (met enorme kofferbak) gezien bij een autozaak, testrit gemaakt en eigenlijk meteen overtuigd :)

Mijn vriendin rijdt een Suzuki Swift Sport '12 en die bevalt ook erg goed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yMy0h8VBYSs1iccOx1d5f6ss/medium.jpg
Haar Swift Sport wordt niet als daily gebruikt maar meer voor de "leuke" ritjes op een mooie zondagmiddag of als we allebei een auto nodig hebben. Ondanks dat de Swift verbazingwekkend comfortabel en zuinig is voor een kleine hothatch, gebruiken we hem dus niet als kilometervreter.

En mijn funcar is van een ander merk dus die hoort niet in dit topic thuis :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1068241

Ik rij sinds afgelopen 3 maart alweer 1 jaar in de Suzuki Celerio en het leuke is: het is best goedkoop rijden, afgezien van de aanschafkosten. In auto-reviews van gerenommeerde organisaties, zoals de ANWB en ook Autoweek.

Word vaak voorbij gegaan aan de positieve kanten van de auto: ze prijzen liever een auto als de Peugeot 108 in de lucht, ookal kun je daar niet eens comfortabel met 4 personen inzitten! Dat vind ik dan toch echt wel een groter nadeel, dan een uiterlijk dat misschien niet helemaal van de tijd is.

Het is gewoon een enorm praktische hatchback en het is echt niet enkel een stadsauto: ja als mijn ouders achterin zitten, dan moet ik iets langer doortrekken. Maar wat maakt dat nou uit? Ze zitten tenminste wel comfortabel achterin: en beste aan deze hele Suzuki is eigenlijk, dat het een enorm zuinige auto is.

Snap nooit echt goed waarom daar door de autojournalisten volledig aan voorbij gegaan wordt: vooral in een tijd, waar wij ons zorgen maken over het klimaat. Al moet ik zeggen: Suzuki legt er fabriekaf Bridgestone Eco Zomerbanden onder, dat is wel een slimme zet.

Want nu met de 4-seizoensbanden rij ik iets minder dan voorheen met de zomerbanden, alleen dat verschil bekostigd natuurlijk nooit een tweede set velgen en banden. Binnenkort in mei, mag de auto voor zijn onderhoud naar de Suzuki dealer. Bewust toch voor de dealer gekozen, nadat gepruts van de lokale Bosch garage. ( Dan maar niet de lokale economie steunen, als het prutsers zijn. )

AliExpress Meuk: Suzuki Celerio - Een onderwaardeerde stadsauto!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brommer1
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Suzuki Celerio gekocht van 9-2015, raad iedereen aan die lange bovenbenen/onderbenen/maat 46/47-brede schoen heeft(net als ik) de voetsteun(groot blok piepschuim) te verwijderen en de stoelslede 5 cm naar achter te plaatsen(dan heb je de zelfde afstand als de Suzuki Alto), voor mij was 3 cm genoeg geweest.
Tijdens de proefrit merkte ik het al, als ik mijn mijn voet wilde op tillen van een van de 3 pedalen kwam ik tegen het stuur aan met mijn bovenbeen, moest mijn bovenbeen helemaal links/rechts buigen, kwam met mijn maat schoen klem te zitten tussen de pedalen en de voetsteun, kon mijn linker voet niet kwijt(de voetsteun zat in de weg), kon met moeite onder de pedaal kwijt, moest opletten als ik mijn linker voet onder het pedaal haalde dat ik niet tegen het stuur aan kwam, de garage waar ik de auto gekocht heb, zag het ook dat het niet ging, heeft alles netjes aangepast, alles gaat nu perfect.

Het bovenkant dashbord is slap, als ik rij over een matige weg zie ik de hele bovenkant trillen, er ligt een Sandbag voor mijn Garmin boven op, die trilt of naar links of naar rechts, denk ik; hier blijven, vorige auto had een stevig dashbord, daar had ik nergens last van, op de ruit plakken hou ik niet van.

Het gemiddeld verbruik korte stukjes(supermarkt usw) 1 op 21.5, groteweg+binnenwegen 1 op 24.5.
Ben zeer te vreden over, komt met gemak mee op de grote weg, blijf heerlijk rustig rijden op de rechterbaan met 100, volgens Garmin is het 92.
Rij ook graag in Duitsland, alleen duurt het even voor ik er ben(1u.40m).

Heb ook proef gereden met een Suzuki Alto, daar had ik de problemen niet, maar was te laag om uit te stappen, zat niet lekker.

Het zelfde euvel heb ik ook met snorscooter kopen, moet altijd een met een lage instap/zit kopen of waar het stuur hoger staat, anders kom ik met mijn knieen tegen het stuur aan, kan ik de bocht niet om.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/bu5ee8w.0%20comfort-4.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

brommer1 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 19:36:
Ik heb ook een Suzuki Celerio gekocht(9-2015), raad iedereen aan die lange bovenbenen/onderbenen/maat 46/47-brede schoen heeft(net als ik) de voetensteun(groot blok piepschuim) te verwijderen en de stoelslede 5 cm naar achter te plaatsen(dan krijg je de zelfde afstand als de Suzuki Alto), voor mij was 3 cm genoeg geweest.
Tijdens de proefrit merkte ik het al, als ik mijn mijn voet wilde op tillen van een van de 3 pedalen kwam ik tegen het stuur aan met mijn bovenbeen, moest mijn bovenbeen helemaal links/rechts buigen, kwam met mijn maat schoen klem te zitten tussen de pedalen en de voetsteun, kon mijn linker voet niet kwijt(de voetsteun zat in de weg), kon met moeite onder de pedaal kwijt, moest opletten als ik mijn linker voet onder het pedaal haalde dat ik niet tegen het stuur aan kwam, de garage waar ik de auto gekocht heb, zag het ook dat het niet ging, heeft alles netjes aangepast, alles gaat nu perfect.
Ik wist niet dat je de voetsteun weg kunt halen: maar zelf ben ik 185cm groot en heb ook schoenmaat 45 en ik heb het ook weleens gehad, dat ik met mijn linkervoet kort de voetsteun aantikte bij het gebruiken van de koppeling. Daarom draag ik bij voorkeur in de auto sneakers en eigenlijk het liefste van die Converse All-Stars, dat zijn niet van die brede schoenen en dan is de bediening van de pedalen totaal geen probleem.

Het klopt natuurlijk wel dat de ruimte bij de pedalen redelijk beperkt is: word ook in de video recensie van de Consumentenbond genoemd. Maar voor mij is dat eigenlijk nooit echt een probleem geweest: alleen als ik lompe wandelschoenen, of werkschoenen aan heb. Al kan ik daar sowieso niet lekker mee autorijden, omdat ik dan het gevoel met de pedalen enigszins mis. Overigens de bestuurderstoel is in hoogte verstelbaar: ik heb de mijne volledig naar onder gepompt, omdat ik anders te hoog zat. En het stuur heb ik in hoogte versteld, tot ik een optimale zit en stuurpositie had te pakken.
Het bovenkant dashbord is slap, als ik rij over een matige weg zie ik de hele bovenkant trillen, er ligt een Sandbag voor mijn Garmin boven op, die trilt of naar links of naar rechts, denk ik; hier blijven, vorige auto had een stevig dashbord, daar had ik nergens last van, op de ruit plakken hou ik niet van.
Ik heb eerlijk gezegd niks bovenop het dashboard gelegd: maar waar ik wel de trilling in het interieur in terug zie, is de binnenspiegel. Dacht in begin dat er een schroefje van de binnenspiegel wellicht los zat, maar dit is simpelweg een producteigenschap :+
Het gemiddeld verbruik korte stukjes(supermarkt usw) 1 op 21.5, groteweg+binnenwegen 1 op 24.5.
Ben zeer te vreden over, komt met gemak mee op de grote weg, blijf heerlijk rustig rijden op de rechterbaan met 100, volgens Garmin is het 92.
Rij ook graag in Duitsland, alleen duurt het even voor ik er ben(1u.40m).
Zelf denk ik dat het verbruik nog zuiniger zal zijn als het straks weer lekker warm is, want dan is de Celerio op zijn zuinigste 8) Maar het is inderdaad heerlijk rijden op de autoweg/autosnelweg: dat is de reden waarom ik in mijn Celerio een Cruisecontrol heb laten inbouwen, dat is enorm comfortverhogend _/-\o_
Heb ook proef gereden met een Suzuki Alto, daar had ik de problemen niet, maar was te laag om uit te stappen, zat niet lekker.
Ik heb ook eens in een Suzuki Alto gereden: maar dat was al een oldtimer en dat vond ik maar een vreselijke wagen! Wat betreft de laatste Suzuki Alto, daar zou ik persoonlijk geen redenen voor zien waarom je die zou kopen. Die kosten wellicht € 1000 a € 2000 minder in vergelijking met een gebruikte Celerio, maar je hebt wel minder ruimte en het verbruik is hoger.

De Suzuki Celerio is eigenlijk gewoon een hele praktische auto: je hebt ook mensen die het niet wenselijk vinden dat hun auto uitgerust is met allemaal afleidende entertainment opties. Daarom vind ik de ingebouwde Radio CD Speler/Handsfree systeem best wel fijn, want ouderwetse technologie werkt soms gewoon beter dan het moeten gebruiken van een touchscreen.

PS gefeliciteerd met je aanwinst :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
IK heb gebruik nu ook smalle instap gympjes zonder veter, dat klopt met grote werk/wandelschoenen voel je de pedalen niet, je moet de voetsteun weg halen dan heb je zee van ruimte, heerlijk, Cruisecontrol wou de garage waar ik de auto gekocht heb, niet inbouwen, vond dat er teveel storingen mee zijn(ouderwetse dorps garage), ga naar een garage om de hoek, 10 minuten wandelen, waar ik gekocht heb is 35 minuten rijden, bij ons in het westen staat alles vast tussen 7.u en 9.30u en s'avonds.
De auto die gekocht heb komt van een bejaarde man, kan ik goed merken op de deuren zitten krassen putjes usw(vind ik niet erg, behalve de vooruit daar zie ik ook krasjes van een ijskrabber als de zon op schijnt), de prijs was ernaar, het dashbord is kras gevoelig, recht op het dashbord klep zitten krassen op, dan kan je zien, rondom het stuurslot zit vol met krassen of hij het contact slot niet kon vinden.
De vorige auto was een Opel Agila 1.2 8-2013 te zwaar en duur in wegenbelasting/verzekering, brandsof verbruik viel mee ca 1.18, zwaar in gebruik, zware/stugge kopeling, met de Celerio 720 km gereden op een dag, scheelde 10 tot 11 liter met de Agila, reed wel heerlijk de Agila, was stevig(965 kg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met die voorruiten van de Celerio's is wat vreemds wellicht: de mijne zit ook vol met enorm veel krassen en heb er al over gedacht om de vooruit te vervangen, ben er zelfs voor verzekerd. Maar krassen valt onder slijtage.... dus zolang er geen scheur in het glas zit kan het niet via de verzekering helaas :(

Wat betreft de cruisecontrol: het is een originele optie van Suzuki, weleens waar komt het systeem niet van Suzuki zelf. Maar voor € 499 bouwt de Suzuki dealer je gewoon een cruisecontrol in. Geen super modern systeem, gewoon eentje die werkt met een hendeltje en that's it. Werkt gewoon prima en dat met storingen vind ik nogal onzin eerlijk gezegd.

De 1e eigenaar van mijn Celerio was een bedrijf, maar de krasjes vielen reuze mee. Het hoort er toch een beetje bij uiteindelijk. Liever krasjes van de 1e eigenaar, dan heb je ze tenminste zelf niet veroorzaakt en doet het niet echt pijn :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
Vind het fijn dat rondom rubbere stoot strips er op zitten, vind het mooi staan, vooral boven de achterbumper, gaat vaak iemand met een rolator mee, deze gaat er plat in, woon in flat met veel parkeer vakken, zijn de krasjes op mijn auto een voordeel, kan ik me niet ergeren, dat er weer in op zit.
Vorige auto was wit, dat was veel beter, daar zag je niks op, maar een witte was niet te vinden in mijn omgeving met rubbere stoot op dorpels usw met 34.585 km, 9-2015.

[ Voor 8% gewijzigd door brommer1 op 27-03-2019 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:24
Ik ga vandaag kijken naar een Suzuki Swift Cabrio uit 1994, het is bedoelt als voor erbij, en als vervanger voor de witte swift die ik nu een half jaartje rij.

Volgens de beste man is het een auto geweest van een oud monteur van de lokale Suzuki dealer. Zoals ik op de fotos kon zien staat hij er echt heel netjes bij. Heb al een lijstje waarbij ik op moet letten. Ga niet over 1 nacht ijs maar deze lijkt me echt een pareltje. En er was ruimte in de prijs.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpoekGTi
Update:

Dus ik ben wezen kijken bij een Swiftje Cabrio. En ja ik heb hem gekocht :) Kon dit niet laten liggen.

Cabrio

Dit is hem geworden.

Even de specs en hier ga je van smullen:

Het is een 1994 Suzuki swift Cabrio die van zijn leven nog niet buiten heeft geslapen :)

Het is een auto geweest van de inmiddels gepensioneerde Suzuki dealert vanuit de buurt in Doorn

En het leuke is het is een GTi :) kortom

1300 Twincammetje erin :) en rondom schijfremmen.

Rondom GTi spoilers en side skirts, stukkie verlaagd, 15" 195/45 banden.

Ik zeg wat vinden we er van ?

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Leuke auto: zou er zelf ook zo eentje kopen, ware het niet dat ook Suzuki's op leeftijd niet vrij van gebreken zijn. Ik moet wel eerlijk zeggen: oudere Suzuki's zijn niet zo leuk om te zien, als zeg maar een Peugeot 205 uit dezelfde generatie.

Maar als Suzuki eigenaar vind ik het toch leuk om oudere Suzuki auto's tegen te komen: al is het ook om te zien, hoeveel beter een moderne Suzuki tegenwoordig is.

Zo'n Suzuki Alto was een klein hok, terwijl de Suzuki Celerio lekker ruim is. Een wereld van verschil: oudere Suzuki Swift's zien trouwens ook wel leuk uit, helemaal als het een betere uitvoering is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpoekGTi
Anoniem: 1068241 schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 22:36:
Leuke auto: zou er zelf ook zo eentje kopen, ware het niet dat ook Suzuki's op leeftijd niet vrij van gebreken zijn. Ik moet wel eerlijk zeggen: oudere Suzuki's zijn niet zo leuk om te zien, als zeg maar een Peugeot 205 uit dezelfde generatie.

Maar als Suzuki eigenaar vind ik het toch leuk om oudere Suzuki auto's tegen te komen: al is het ook om te zien, hoeveel beter een moderne Suzuki tegenwoordig is.

Zo'n Suzuki Alto was een klein hok, terwijl de Suzuki Celerio lekker ruim is. Een wereld van verschil: oudere Suzuki Swift's zien trouwens ook wel leuk uit, helemaal als het een betere uitvoering is.
Klopt helemaal, uiteraard zijn er wat gebreken, maar goed welke 80-90'er jaren had dat niet. Enige verschil nu is dat het over het algemeen toen te fixen was met een hamer en een sleutel maatje 12 en een schroevendraaier :P

Al met al ben ik niet bang voor vage klachten of niet overkombare problemen. Maar goed het blijft 2de hands en dus een gok.

En dit wordt mijn a --> b transport voor het werk, dus als hij buiten een af en toe toertje maken max 12000km op jaar gaat rijden wordt het veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Staan best leuke Suzuki Swifts te koop uit de jaren 90 begin jaren 00 als je goed zoekt: is toch altijd een beetje de sportievere Suzuki geweest, of in iedere geval in hetzelfde rijtje als de Peugeot 205. Maja als beginnende bestuurder met 3 schadevrije jaren, is een auto voor erbij best duur.

Net even voor de grap op AutoScout24 gezocht en vrijwel direct een leuke gevonden: Suzuki Swift
1.3-16V Special. Met een vraagprijs, waar je bij een Peugeot 205 echt geen sportievere uitvoering voor zou krijgen.

Maja ik heb bewust een Suzuki Celerio gekozen, want ik was onverwachte gebreken zat. Maar ik heb nu net zo goed pech met de Celerio, alleen daar kan Suzuki weinig aan doen. Want het betreft een band die lek was en vervangen dient te worden. Dat kan met iedere auto gebeuren.

Maar hij heeft slechts APK tot Augustus en met de APK komen meestal de lijken uit de kast vallen, bij dit soort oudere auto's.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 1068241 op 23-04-2019 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
Anoniem: 1068241 schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 22:58:
Staan best leuke Suzuki Swifts te koop uit de jaren 90 begin jaren 00 als je goed zoekt: is toch altijd een beetje de sportievere Suzuki geweest, of in iedere geval in hetzelfde rijtje als de Peugeot 205. Maja als beginnende bestuurder met 3 schadevrije jaren, is een auto voor erbij best duur.

Net even voor de grap op AutoScout24 gezocht en vrijwel direct een leuke gevonden: Suzuki Swift
1.3-16V Special. Met een vraagprijs, waar je bij een Peugeot 205 echt geen sportievere uitvoering voor zou krijgen.

Maja ik heb bewust een Suzuki Celerio gekozen, want ik was onverwachte gebreken zat. Maar ik heb nu net zo goed pech met de Celerio, alleen daar kan Suzuki weinig aan doen. Want het betreft een band die lek was en vervangen dient te worden. Dat kan met iedere auto gebeuren.

Maar hij heeft slechts APK tot Augustus en met de APK komen meestal de lijken uit de kast vallen, bij dit soort oudere auto's.
Ik ken het, ooit een Swiftje GTi gehad uit 92
Voor de apk er ff onderdoorgelopen het zou wel meevallen zei de monteur, om even te noemen lekker radiator, gebroken achterover, uitlaat lek net na de kat, versleten koppeling en 2 gladde banden en om over de dorpels maar te zwijgen :)

Toch maar opgekalefaterd en daarna nog 4 jaar probleemloos mee gereden :)

Deze is afgelopen donderdag gekeurd met een mistlicht wat niet goed stond en een lekje in de uitlaat op een koppeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat valt dus reuze mee: moet zeggen, als ik via Kenteken.net de gegevens opvraag van Suzuki's en kijk naar de APK Historie, dan kom je veelal afgekeurde verlichting tegen en roest. Vooral dat laatste is iets wat mij afschrikt... als het gemaakt is en wegblijft is het prima... maar meestal is het slechts het begin.

Deze was ik trouwens tegengekomen: vind de kleur echt mooi en ook dat ie sportieve velgen heeft. Op eerste indruk lijkt er niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
Die is ook wel Nice ja, en een 16v blokje. Net ff wat meer pk’s.

Roest is inderdaad funest en dient bij ontdekking meteen eigenlijk behandeld te worden.

Degene die ik nu rij heeft bij de dakrand bij het raamrubber roest zitten maar dat hebben ze bijna allemaal. Ook bij deze zijn de dorpels en dragende delen 100% in orde, dus die gaat binnenkort MP op voor een honderdje of 6,5

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PKN
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-06 04:41

PKN

Powered by cosmic energy

Ik heb een 2019 S-cross 1.5 AT

Met het volledige optie pakket en lederen interieur. in granite grey.

Het interessante is wellicht meer dat dit geen EU model is, dus de kleur, motor, en optie pakket zijn wellicht niet helemaal conform met wat er in Nederland te krijgen is.

-regen en licht sensor
-automatische deur lock & unlock
-Alpine 2 din radio
-climate control
=16" velgen op 215 (geen 17" optie beschikbaar hier )
-sierlijsten op de deuren
-rear spoiler

Deze versie is 110pk/138nm stock, nu 120PK/145nm
0-100 ~ 9.5S
In de stad 1:10-1:11 en op de snelweg tegen de 1:17-1:19.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2ntzthl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/9sqvcz.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/wi7rcn.jpg

Edit: ik bedenk me net dat 80% geblindeerde ramen wellicht in NL ook wat veel van het goede is. Anyway, het is van Solargard en ook standaard een optie bij deze auto.

[ Voor 12% gewijzigd door PKN op 24-04-2019 08:45 ]

Dost thou even hoist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
XiaomiGlobal schreef op woensdag 27 maart 2019

Wat betreft de cruisecontrol: het is een originele optie van Suzuki, weleens waar komt het systeem niet van Suzuki zelf. Maar voor € 499 bouwt de Suzuki dealer je gewoon een cruisecontrol in. Geen super modern systeem, gewoon eentje die werkt met een hendeltje en that's it. Werkt gewoon prima en dat met storingen vind ik nogal onzin eerlijk gezegd.

Ik had een offerte gevraagd bij de Suzuki in mijn woonplaats, € 1000,-, de garage zei de inbouwset kost ex btw ruim €500,-, is wel de orginele van Suzuki, het stuur moet ook aan gepast worden, laat het maar voorlopig rusten.

Ben achter gekomen dat de airco elk jaar gecontroleerd moet worden, de mijne was helemaal leeg, was de garage vergeten(vertelde mij, elk jaar controleren of er genoeg in zit), hoop dat deze niet lekt, binnen is alles droog.

[ Voor 3% gewijzigd door brommer1 op 25-04-2019 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

brommer1 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 17:57:
XiaomiGlobal schreef op woensdag 27 maart 2019

Ik had een offerte gevraagd bij de Suzuki in mijn woonplaats, € 1000,-, de garage zei de inbouwset kost ex btw ruim €500,-, is wel de orginele van Suzuki, het stuur moet ook aan gepast worden, laat het maar voorlopig rusten.

Ben achter gekomen dat de airco elk jaar gecontroleerd moet worden, de mijne was helemaal leeg, was de garage vergeten(vertelde mij, elk jaar controleren of er genoeg in zit), hoop dat deze niet lekt, binnen is alles droog.
Hebben ze dan een ander cruisecontrol systeem nu? Want bij mij hebben ze een extra hendeltje aangebracht, onder de richtingaanwijzer. Het stuur zelf is niet aangepast: maar kan zijn dat heet een andere is? Zal uiteindelijk toch hetzelfde doen.

€ 1000 vind ik wel veel geld om achteraf cruisecontrol in te laten bouwen: voor € 500 vond ik het een prima prijs, maar als het € 1000 gekost had. Dan had ik het niet laten inbouwen.

De airco kun je zelf controleren: als ie niet meer koel is, of minder koel dan is het een teken van dat het koelmiddel moet bijgevuld worden. Eigenlijk hoef dat maar 1x per 4 jaar, dus als hij helemaal leeg was dan hoop ik voor je dat er niks ernstig aan markeerde.

Overigens minimaal 1x per maand de airco gebruiken, dat is voor de smering. Anders loop je kans dat de airco stuk gaat, omdat ie nooit gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-06 14:30
Iemand ervaring met de (nieuwe) Baleno?

Zit er aan te denken om binnenkort m'n Alto in te ruilen, en de Baleno lijkt me een leuke optie. Het is een zuinige, lichte (lage wegenbelasting/verzekeringskosten) auto. Echter zie je ze zo weinig op straat. Waarom is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gabberjoost schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:32:
Echter zie je ze zo weinig op straat. Waarom is dat?
Omdat Suzuki volop inzet in de Suzuki Swift en er sowieso niet veel Suzuki's verkocht worden, dus je ziet er ook minder op straat. Alhoewel sinds ik de Celerio heb kom ik steeds vaker andere Celerio's tegen :+

Maar de Baleno word in India geproduceerd heb ik begrepen en kwalitatief, zou het nou niet bepaald de beste Suzuki zijn. Maja ik zou gewoon eerst eens proef gaan rijden, dan kun je zelf oordelen.

Bij Suzuki heb je trouwens wel altijd mensen die klagen over het interieur, dat is gewoon hard plastic en in sommige modellen trilt dat aardig. Zelf heb ik nergens echt last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
Anoniem: 1068241 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 19:30:
[...]

Hebben ze dan een ander cruisecontrol systeem nu? Want bij mij hebben ze een extra hendeltje aangebracht, onder de richtingaanwijzer. Het stuur zelf is niet aangepast: maar kan zijn dat heet een andere is? Zal uiteindelijk toch hetzelfde doen.

€ 1000 vind ik wel veel geld om achteraf cruisecontrol in te laten bouwen: voor € 500 vond ik het een prima prijs, maar als het € 1000 gekost had. Dan had ik het niet laten inbouwen.

De airco kun je zelf controleren: als ie niet meer koel is, of minder koel dan is het een teken van dat het koelmiddel moet bijgevuld worden. Eigenlijk hoef dat maar 1x per 4 jaar, dus als hij helemaal leeg was dan hoop ik voor je dat er niks ernstig aan markeerde.

Overigens minimaal 1x per maand de airco gebruiken, dat is voor de smering. Anders loop je kans dat de airco stuk gaat, omdat ie nooit gebruikt wordt.
De Suzuki dealer zegt, het zijn orginelen cruisecontrol onderdelen.

Kwam er achter, toen ik de airco wou gebruiken, dat de auto niet koel werd, gebruik de airco regel matig, daarom schreef ik, hoop dat deze niet ergens lekt, ga de airco uitvoerig gebruiken en testen of er ergens een lek zit, heb 6 maanden garantie, tot 19-8-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zie bij de Celerio trouwens dat nu met de WLTP de Exclusive eruit gegaan is, je hebt nu alleen nog keuze uit twee uitvoeringen. In een Exclusive was overigens mijn eerste proefrit, maar die uit was uit Denemarken geimporteerd en ik was bang dat er met de KM-stand geknoeid was. Die had maar 2000KM op de teller en dat vond ik te goed om waar te zijn.

Achteruitrijcamera behoort nu ook tot de opties zie ik, maar het gekke is: cruisecontrol staat niet meer tussen de optielijst als je nu een Suzuki Celerio zou samen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

Ik ga even niet iedereen quoten, maar ook mijn Suzuki-duit nog even in het zakje.

Wij hebben een half jaar terug een John Gold cruisecontrol in de Suzuki Swift 2008 laten inbouwen. Werkt goed, al is de bediening niet zo intuïtief als bij andere (fabrieks-af) systemen. Het (LEDje op het) pookje is niet echt goed zichbaar doordat het stuur blokkeert.

Qua leuke (oude) Suzuki's... ik ga met pijn in mijn hart afscheid nemen van mijn Swift Sensation van 2000. Leuke velgjes, airco, EL ramen, centrale portiervergrendeling met AB, Goeie radio met 4 speakers, sportinterieur, spoiler achterop, MK6 stuur voor een wat strakker interieur...

Heb met erg veel plezier geklust en gereden in de Swift. Dit is de 1.3L 68 PK (8-klepper) versie, het model daarboven, de 1.3L 16-klepper met 86 PK is nog een stuk leuker...

Dit soort auto's gaan in de regel voor <1000 euro van eigenaar naar eigenaar. Grote vijand is roest, maar ik heb in 4 jaar 1x iets laten lassen (voor 250 euro) en toen was hij weer APK-waardig voor de twee jaar daarna, dus snap de 'angst' niet zo.

Ik heb nooit een 205 gehad, en ik weet ook niet wat ze kosten, maar heb met veel plezier in deze Swift gereden. Die moet nu plaats maken voor een V70, maar duidelijk vanwege het onderhoud, de kosten of de kwaliteit... sterker nog, heb er net voor 14 maanden APK op laten zetten, en ga er een nieuwe eigenaar heel gelukkig mee maken.

Gelukkig hebben we nog 2 andere Suzuki's in de familie >:)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenmand
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:40
gabberjoost schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:32:
Iemand ervaring met de (nieuwe) Baleno?

Zit er aan te denken om binnenkort m'n Alto in te ruilen, en de Baleno lijkt me een leuke optie. Het is een zuinige, lichte (lage wegenbelasting/verzekeringskosten) auto. Echter zie je ze zo weinig op straat. Waarom is dat?
Wij rijden sinds september 2016 in de nieuwe Baleno.
Het betreft de Suzuki Baleno 1.2 High Executive, prima auto. Doet wat het moet doen, en dat doet ie na ruim 22.000km nogsteeds zonder problemen.
Het verbruik ligt rond de 1 op 20. Wij zijn rustige rijders, we rijden liever 100 dan 130. Het verbruik valt ons wat tegen. Ik had toch wel iets meer verwacht, zeker van het Smart Hybrid systeem. Een kennis van ons rijdt ook de nieuwe Baleno, maar dan de versie zonder het Smart Hybrid systeem, en deze rijdt zo'n 1 op 19,5.

Komend van een Suzuki Liana (met de hoge achterkant) uit 2001 is dit toch een hele verbetering :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
XiaomiGlobal schreef op vrijdag 26 april 2019

Maar het gekke is: cruisecontrol staat niet meer tussen de optielijst als je nu een Suzuki Celerio zou samen stellen.

Cruisecontrol: kan het deze optie wezen? Comfort Cruise € 499,-.

https://media.suzuki.nl/d...ijsten/Celerio/index.html

Onder Comfort, blz; 10-11/12

[ Voor 19% gewijzigd door brommer1 op 26-04-2019 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-06 18:16

EektheMan

DPC

PKN schreef op woensdag 24 april 2019 @ 08:09:
Met het volledige optie pakket en lederen interieur. in granite grey.
Ziet er stoer uit zo met het glas en zwart kenteken. Heb ook een granite grey met zwart kentekenplaat. Ziet er goed uit, behalve dat politie me in sommige landen iets sneller wil aanhouden. Denk dat ze van afstand geen kenteken zien oid.
Mijn glas (achter) is denk ik 15-25% (fabriek). Donkerder lijkt me eerlijk gezegd in de avond een beetje link?

Heb ook een andere met blue pearl lak. Verschil is dat de granite grey elk krasje en vuiltje laat zien. Nog steeds doen nieuwe krasje nog een beetje pijn. Al is het ergste hier op de Balkan dat mensen hun deur hard tegen de jouwe openen :( Maar is geloof ik een eigenschap van Japans lak. Hard, krast sneller, maar is dacht ik wel gemakkelijker te vervangen….hoop ik.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

brommer1 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 16:40:
XiaomiGlobal schreef op vrijdag 26 april 2019

Maar het gekke is: cruisecontrol staat niet meer tussen de optielijst als je nu een Suzuki Celerio zou samen stellen.

Cruisecontrol: kan het deze optie wezen? Comfort Cruise € 499,-.

https://media.suzuki.nl/d...ijsten/Celerio/index.html

Onder Comfort, blz; 10-11/12
Yep die is het: zit ook in mijn auto, maar fabriekaf is er bij de Suzuki Celerio in iedere geval geen cruisecontrol. Wat voor systeem ze jou dan willen inbouwen, ik geen flauw idee. Maar die van mij is zo'n hendeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
Anoniem: 1068241 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:37:
[...]

Omdat Suzuki volop inzet in de Suzuki Swift en er sowieso niet veel Suzuki's verkocht worden, dus je ziet er ook minder op straat. Alhoewel sinds ik de Celerio heb kom ik steeds vaker andere Celerio's tegen :+

Maar de Baleno word in India geproduceerd heb ik begrepen en kwalitatief, zou het nou niet bepaald de beste Suzuki zijn. Maja ik zou gewoon eerst eens proef gaan rijden, dan kun je zelf oordelen.

Bij Suzuki heb je trouwens wel altijd mensen die klagen over het interieur, dat is gewoon hard plastic en in sommige modellen trilt dat aardig. Zelf heb ik nergens echt last van.
Dat niet alleen, ondanks dat Suzuki inzet op de Swift, is het huidige model nou ook niet echt een hardloper, vind hem aan de voorkant ook niet zo eigentijds, lijkt een beetje op een ford met die grote gril. Plus als je de sport variant neemt weegt hij eigenlijk niet op tegen het 2013-2015 model sport, welke 136 PK had met een 1.6 motor tegen de 1.4 met turbo goed voor 140PK uit de nieuwe swift.

Daarbij was vroeger de Baleno ook nou niet heel populair volgens mij, voor nu is het een prima auto ook net ff wat ruimer, vroeger had je natuurlijk de Swift Sedan nog :P zeg maar de Japanse Opel kadett :)

Er zijn vroeger wel hele leuke Baleno's ook geproduceerd, maar die vind je nu ook niet meer. Ik vind het vooral jammer dat ze ook bij Suzuki nu bijna helemaal om zijn naar de turbo geblazen blokjes, Swift, Baleno, Vitara.

[ Voor 6% gewijzigd door SpoekGTi op 26-04-2019 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKN

PKN

Powered by cosmic energy

EektheMan schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 21:00:
[...]

Ziet er stoer uit zo met het glas en zwart kenteken. Heb ook een granite grey met zwart kentekenplaat. Ziet er goed uit, behalve dat politie me in sommige landen iets sneller wil aanhouden. Denk dat ze van afstand geen kenteken zien oid.
Mijn glas (achter) is denk ik 15-25% (fabriek). Donkerder lijkt me eerlijk gezegd in de avond een beetje link?

Heb ook een andere met blue pearl lak. Verschil is dat de granite grey elk krasje en vuiltje laat zien. Nog steeds doen nieuwe krasje nog een beetje pijn. Al is het ergste hier op de Balkan dat mensen hun deur hard tegen de jouwe openen :( Maar is geloof ik een eigenschap van Japans lak. Hard, krast sneller, maar is dacht ik wel gemakkelijker te vervangen….hoop ik.
Ik ben er aan gewend, mijn vorige auto had 60% rondom, ik had het wel mis overigens, de voorruit is 60% bij de scross, en de rest is 80%. Verder vind ik het s'avonds ook geen probleem. Het houdt de warmte weg, dat is het belangrijkste. Niemand heeft hier onder de 60%.

Wat betreft de lak ben ik er eigenlijk meer over te spreken dan de lak van Toyota, want daar had ik veel sneller krassen op dan de lak op de Suzuki.

Wat ik nog wel wil doen is de velgen vervangen voor 17" of 18". De 16" velgen zijn eigenlijk een stukje te klein voor het formaat van de auto, vind ik. Ik heb er hier een paar zien rijden met 235/17/55 en vond het wel stoer. Hier heb je geen last van Europese wetgeving waar moeilijk gedaan word over je velgen (gelukkig)

Dost thou even hoist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

PKN schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 00:53:
[...]
Het houdt de warmte weg, dat is het belangrijkste. Niemand heeft hier onder de 60%.
Dat is zeker waar. Enkel de achterramen zijn geblindeerd en dus parkeer ik de auto altijd met de geblindeerde ramen naar de zon. Scheelt een slok op een borrel.

Toyota erger? Verbaasd me enerzijds, maar anderzijds is dat ook een Jappanner. Filosofie zal wel hetzelfde zijn.

Ik heb 16 inch (All Terrain), 17 inch (Winter) en 18 inch (zomer) velgen (allen OK onder EU recht :-) ). De 18 inch rijden het fijnst. Reactie op sturen is instant en je hebt meer feeling met het asfalt. Banden zijn wel een tikkie duurder en lasiger te vinden. Zomerbanden op grotere velgen zijn nog te doen, maar vooral AT is lasting. Winter is gewoon 30-40 Euro per band duurder. Maar ik spreek over de Balkan regio. Kan elders weer anders zijn.

Ik had net AT banden bested voor mijn ene auto, krijg ik nog geen dag erna een schroef in de AT banden van de ander :( . Ugh, op de Balkan zijn ze niet gewent hun troep op te ruimen na gebruik. Bouwafval everywhere. Ze hebben het gat gedicht. Geen idee hoe lang dat mee kan gaan. Maar echt veilig voelt het niet. Geen zin om ergens inde middle of nowhere met een lege band te staan. Helaas is vervanging van hetzelfde type band hier niet mogelijk. Voor de andere banden koop ik altijd 5 stuks, bij deze natuurlijk 1x niet gedaan :X Hate Murphy.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PKN

PKN

Powered by cosmic energy

EektheMan schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:31:
[...]

Dat is zeker waar. Enkel de achterramen zijn geblindeerd en dus parkeer ik de auto altijd met de geblindeerde ramen naar de zon. Scheelt een slok op een borrel.

Toyota erger? Verbaasd me enerzijds, maar anderzijds is dat ook een Jappanner. Filosofie zal wel hetzelfde zijn.

Ik heb 16 inch (All Terrain), 17 inch (Winter) en 18 inch (zomer) velgen (allen OK onder EU recht :-) ). De 18 inch rijden het fijnst. Reactie op sturen is instant en je hebt meer feeling met het asfalt. Banden zijn wel een tikkie duurder en lasiger te vinden. Zomerbanden op grotere velgen zijn nog te doen, maar vooral AT is lasting. Winter is gewoon 30-40 Euro per band duurder. Maar ik spreek over de Balkan regio. Kan elders weer anders zijn.

Ik had net AT banden bested voor mijn ene auto, krijg ik nog geen dag erna een schroef in de AT banden van de ander :( . Ugh, op de Balkan zijn ze niet gewent hun troep op te ruimen na gebruik. Bouwafval everywhere. Ze hebben het gat gedicht. Geen idee hoe lang dat mee kan gaan. Maar echt veilig voelt het niet. Geen zin om ergens inde middle of nowhere met een lege band te staan. Helaas is vervanging van hetzelfde type band hier niet mogelijk. Voor de andere banden koop ik altijd 5 stuks, bij deze natuurlijk 1x niet gedaan :X Hate Murphy.
Ah ya, spijkers etc, hier heb ik er vorige week een schroef uitgetrokken die er, gezien het slijtage, sinds dag 1 vanaf de dealer heeft ingezeten (ik heb nu 4k op de teller)

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2lvo8bc.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/5v21qx.jpg

ze verkopen er hier speciale plug kits voor. met de toyota ook 5 jaar mee rond gereden. Geen probleem verder.

Wat betrefd de lak, mijn vrouw heeft een nieuwe Toyota en is inmiddels al 2 keer terug geweest bij de dealer voor de lak. en hiervoor reed zij een SX4 X-over en ik dus een Toyota, allebij even oud, en ze heeft hem welliswaar 1 keer laten fixen (de lak). Dat was voordat hij de markt op ging om te verkopen. In die tijd was mijn toyota al 3 keer bij een autoschade bedrijf geweest voor allerlij krassen. De lak is gewoon dunner en zachter bij Toyota.

Anyway, de reden dat ik dus nu een Scross heb is omdat haar X-over me zo ontzettend veel beter beviel dan mijn auto er eigenlijk weinig nodig was om me te overtuigen om eens naar de nieuwe Scross te gaan kijken.

Dost thou even hoist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabberjoost
Prullenmand schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 15:34:
[...]

Wij rijden sinds september 2016 in de nieuwe Baleno.
Het betreft de Suzuki Baleno 1.2 High Executive, prima auto. Doet wat het moet doen, en dat doet ie na ruim 22.000km nogsteeds zonder problemen.
Het verbruik ligt rond de 1 op 20. Wij zijn rustige rijders, we rijden liever 100 dan 130. Het verbruik valt ons wat tegen. Ik had toch wel iets meer verwacht, zeker van het Smart Hybrid systeem. Een kennis van ons rijdt ook de nieuwe Baleno, maar dan de versie zonder het Smart Hybrid systeem, en deze rijdt zo'n 1 op 19,5.

Komend van een Suzuki Liana (met de hoge achterkant) uit 2001 is dit toch een hele verbetering :D
1 op 20 is toch netjes voor zo'n auto? Volgens mij doen andere auto's uit die klasse het een stuk slechter (Corsa, Fiesta, etc). Zelf met m'n Alto haal ik de 1 op 20 nauwelijks (komt ook omdat we vooral korte stukken(<25km enkele reis) rijden, en ik ben ook een rustige rijder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-06 00:04
1:20 vind ik zeker netjes, ik haal met mijn Swift 1.3 2007 net 1:16.
Natuurlijk appels met peren vergelijken, maar blijft netjes IMO.

[ Voor 32% gewijzigd door unfor op 01-05-2019 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
Nu ik de laatste weken heb rond gekacheld in het cabrio modelletje is het echt heel leuk rijden.

Ik heb een topcover besteld want ik merk dat er bij de bestuurderskant toch de rubbers niet heel lekker sluiten dus er komt soms wat water binnen. Dan hou ik hem in ieder geval met stilstand gewoon droog.

Iemand nog tips dan alleen nieuwe rubbers ergens vandaan halen voor veel geld?

Het lijkt net langs de aansluiting van het dakrubber en de voorstijlrubber soms er langs te komen. Het dakje sluit zelf prima.

Langs de achterzijde van de zijruiten zit ook wel een klein kiertje maar dat is niet zo heel spannend daar blijf het prima buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:38
Helaas kom ik er vandaag achter dat het flesje meter olie gelekt heeft en helemaal in mijn kofferbak bodem plaat is getrokken.... iemand een idee waar ik buiten de dealer dit soort dingen kan kopen?

Via Google op die nummers kom ik niet veel verder...
S1

[ Voor 26% gewijzigd door HKLM_ op 22-07-2019 19:35 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik denk dat je toch bij de dealer moet zijn helaas. Al begrijp ik best dat het eng is om langs te gaan bij de dealer, want de prijzen zijn niet altijd goedkoop. En soms laat de service ook zijn wensen over bij de dealer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Dat ligt heel erg aan je dealer... Ik heb zelf echt serieus 0 klachten over de dealer en onderdelen vind ik ook echt prima geprijsd. Ja het kost geld, maar in verhouding tot de Volvo die ik gehad heb, of de Volkswagen Touran die we thuis hebben gehad of laat staan de Mercedes van een vriend is Suzuki heilig. :+

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:38
Thanks, ik ga morgen mijn dealers bellen om te vragen of ze dat kunnen leveren (lijkt mij wel) ik had altijd zeer goede ervaringen met een dealer maar na de verhuizing met de nieuwe gewoon minder goed gevoel..

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PKN

PKN

Powered by cosmic energy

Ik heb mijn S-cross hier al eens gepost, maar ik heb een tijdje geleden een 'chrome delete' uit laten voeren. al het zilver en chrome aan de neus, en zijkanten van de auto, en de achterkant is nu dus zwart. Inclusief alle logos en text

Voor de chrome delete

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NTZKEGfIXCpm5GvkMtZZdC6j/medium.jpg

Na de chrome delete:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RBkmoDFtJX0RUNwh8iS72y04/medium.jpg

*De andere nummer plaat is omdat 1 tijdelijk was voor de uitgave van de uiteindelijke nummerplaat (Eerste foto was van January toen de auto net van de dealer kwam)

Dost thou even hoist?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

PKN schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 04:53:
Ik heb mijn S-cross hier al eens gepost, maar ik heb een tijdje geleden een 'chrome delete' uit laten voeren. al het zilver en chrome aan de neus, en zijkanten van de auto, en de achterkant is nu dus zwart. Inclusief alle logos en text

Voor de chrome delete

[Afbeelding]

Na de chrome delete:

[Afbeelding]

*De andere nummer plaat is omdat 1 tijdelijk was voor de uitgave van de uiteindelijke nummerplaat (Eerste foto was van January toen de auto net van de dealer kwam)
Met die zwarte ramen is dat wel mooi, voor Europa kan dat niet en dan vind ik dat Chrome mooier denk ik (al is het waarschijnlijk plastic met een laagje verf).

Welk land is dat PKN?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PKN

PKN

Powered by cosmic energy

Marzman schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 07:26:
[...]

Met die zwarte ramen is dat wel mooi, voor Europa kan dat niet en dan vind ik dat Chrome mooier denk ik (al is het waarschijnlijk plastic met een laagje verf).

Welk land is dat PKN?
Indonesië.

Dost thou even hoist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabberjoost
Ik heb ff een vraag voor degene met een Baleno:
Ik heb zaterdag m'n Baleno (high executive 1.2) opgehaald. Horen er in de achterportieren ook speakers te zitten? Volgens de Suzuki site zitten er 2 tweeters en 4 speakers in, echter hoor ik alleen maar voorin de auto geluid uit de speakers komen. Achterin niet.
Als ik de waarde van de Fader in de software verander, wordt het alleen maar stil als ik het geluid naar achter verplaats...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
De basisuitvoering heeft ze alleen in de voordeuren zitten, de duurdere heeft ook achter speakers. Dus ik denk dat dat niet gaat kloppen. Heb je toevallig de brochure nog liggen?

Ik zou idd even langsrijden en vragen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabberjoost
Ik heb de dure uitvoering. De brochure heb ik nooit gehad, alles staat op internet :P
Maar op de site van Suzuki staat dat zelfs de goedkope versie 6 speakers heeft...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UTwizard
Onze SX4 sedan heeft geen geblindeerde ramen, dus zijn mijn vriendin en ik op zoek gegaan naar een alternatief, toen kwamen we al snel bij Sonniboy uit. Reviews waren eigenlijk allemaal positief dus hebben we maar besloten ook een set te bestellen.

Een paar weken terug heb ik ze dan ook geplaatst, wat er vervolgens van buiten zo uit ziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8wQbxTOFbBGerrt7eNGFskI0/medium.jpg

Plaatsen was maar 5 minuten werk en het zit muurvast met klemmetjes (geen plakkertjes). Het effect is eigenlijk nagenoeg hetzelfde als geblindeerde ramen, veel minder schittering van buiten, het wordt minder warm in de auto, licht van achteropkomende auto's is minder storend, al met al en gewoon heel positief :)

Dus voor diegenen die ook iets dergelijks zoeken, ik raad het zeker aan om naar Sonniboy te kijken :)

Ik heb laatst ook al velgen gekocht van een eerste generatie Suzuki Swift Sport, die komen er binnenkort ook onder, dan kunnen deze senioren-velgen ook weg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

UTwizard schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 11:40:
Onze SX4 sedan heeft geen geblindeerde ramen,
Ik heb ook achter geblindeerde ramen. Nu parkeer ik altijd met die ramen naar de zon 😁. Werkt perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpoekGTi
Om er maar weer eens leven in te blazen:

Ik heb de laatste paar weken de audio geüpdatet in de Swift Cabrio en dat bevalt een stuk beter dan 4x 10cm 2 weg. ;)

Daarbij was ik op zoek naar wat parts en kwam ik deze websites tegen

https://www.ilcats.ru/suzuki/?function=g...anguage=en

Kon hier alle part nummers vinden van mogelijk alle Suzukis waaronder mijn SF413-2 E01.

Je kan dan op de onderstaande Japanse site de partnummers inkloppen en bestellen. http://www.amayama.com/

Prijzen zijn ongeveer gelijk aan of net iets goedkoper dan elders, weet alleen niet hoe het met import heffingen zit etc.

Dan een andere vraag, volgens een hoop verzekeringen kan ik mijn auto als oldtimer verzekeren, dit heeft als voordeel dat ik hem:

WA of WA+ of zelfs casco kan verzekeren, WA+ zou al mooi zijn want dan is bijvoorbeeld schade aan dag of ramen al meeverzekerd.

Alleen bijna alle verzekeringen gaan er dan vanuit dat er minder dan 7500KM op jaar mee gereden gaat worden en dat redt ik niet helaas, eerder 11K op jaar.

Iemand die een kent verzekering die dit niet als harde vereiste heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Vaak zijn ze zelfs nog moeilijker, mijn broertje moest met zijn Corolla hem zelfs in de wintermaanden van de weg afhalen (want niet uitgebreid verzekerd) en hij mocht er ook een x aantal maanden niet mee rijden. Best jammer in het voorjaar als het dan eindelijk echt lekker weer wordt, dat je hem dan moet laten staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
Mjah precies, net of een ‘oldtimer’ niet meer als daily driver gebruikt kan worden en dat het een hobby ding moet wezen....

Jammer dit, heb wel via suzuki financial services, de lease maatschappij wel mogelijkheid om hem wa+ of casco te verzekeren maar goed dat vliegt dan meteen even naar minimaal 80€ in de maand waar ik nu 28€ aftik.....

En nee de Swift Cabrio is NIET gefinancierd op wat voor manier dan ook

[ Voor 9% gewijzigd door SpoekGTi op 01-09-2019 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SpoekGTi schreef op zondag 1 september 2019 @ 19:02:
Mjah precies, net of een ‘oldtimer’ niet meer als daily driver gebruikt kan worden en dat het een hobby ding moet wezen....
Dat kan wel, maar dan dien je de auto ook gewoon op een normale manier te verzekeren. En dan kun je net zo goed een jonge Suzuki rijden, aangezien die net zo duur of zelfs goedkoper in de verzekering zijn :+

Waarom denk je dat er bij mij geen Suzuki koekblik bij komt, omdat die in de maandelijkse kosten relatief gezien best duur zijn. Alleen ze hebben natuurlijk geen afschrijving. Maar de vaste lasten zouden zelfs hoger kunnen zijn. En dan zwijg ik over het hoger brandstofverbruik, want ik rij zo'n beetje in de zuinigste benzineauto op de markt momenteel 8)

Heeft jou Suzuki dan vrijstelling van mrb? Of is hij nog niet zo oud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpoekGTi
Vrijstelling voor MRB is nog niet dat is in 2013 gewijzigd naar 40!! Jaar oud. En van die 21€ per maand zal het me boeien eigenlijk.

Maar je punt snap ik qua verzekering. Maar goed dan moeten maatschappijen ook niet gaan lopen adverteren met een oldtimer verzekering vanaf 25 Jaar oud maar dan een hele riedel aan randvoorwaarden. En nee ik ben ook niet te beroerd om per maand dan meer premie te betalen maar een factor 3-4 is wel wat gortig.

En inderdaad afschrijving is 0 zo goed als, maandelijkse kosten meh, er is aan een oud bakje vrij veel zelf te doen.

Verbruik valt me alles nog mee, een nette 1 op 14/15 haalt hij wel. Tuurlijk het kan altijd zuiniger maar dan nog, voor 25 jaar oud is het geen gek verbruik

Wat rij je nu zelf dan als daily?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Een Suzuki Celerio: zou voor mij totaal niet logisch zijn, om er naast nog een tweede auto te hebben. Ik rij echt dagelijks in deze auto en heb er in 1.5 jaar al ruim 32000km gereden, sinds ik deze auto in eigendom heb.

Ik heb natuurlijk weleens naar andere Suzuki's gekeken: Alto's en Swift's uit de jaren 80/90 zien er erg leuk uit, maar dat zou dubbele kosten betekenen. En ik rij gemiddeld 25.6KM/L met de Celerio, dus dat is erg zuinig en logisch om er dan alle ritten mee te doen.

Heel soms huur ik gewoon een auto, wanneer ik vind dat het rijden met auto te ver is en teveel tijd in beslag neemt. Zoals toen ik naar het Lake District in Engeland ging, toen heb ik in een Skoda Rapid gereden voor ongeveer drie dagen. En met Ryanair naar Manchester gevlogen :X

Maandelijks kosten voor een Celerio zijn net zoveel als een Alto of Swift uit de jaren 90. Vandaar dat ik het dubbele kosten noem.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 1068241 op 01-09-2019 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpoekGTi
Ah op die fiets, de celerio is inderdaad een puik beestje, wij hebben een 2de auto ivm baanwissel van mij, en dan is natuurlijke de optie om een leasebak van kantoor te gaan rijden a veel geld b of zelf een oud bakkie kopen en reiskostenvergoeding beuren ;) mijn hele verbruik/verzekering en mrb zit in Mijn reiskosten per maand nu dus effectief is het een auto van de zaak ;) alleen wat onderhoud dus

Als dat niet het geval zou zijn dan zou ik ook iets anders rijden hoor

Heb hiervoor in 2007 een swift GTi mk3 de deur uit gedaan omdat ik op loopafstand ging werken.

Voor het gezin hebben we een Vitara uit 2015 zijn inmiddels toch met zijn 4en

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
De Suzuki Celerio had een lek in de Condensator airconditioning , gelukkig onder garantie gemeld, vond toen niet nodig om te reparen, duur grapje(had 4 maanden geleden bij gevuld, was helemaal leeg-voor niks gedaan):
https://www.motor-doctor....co/suzuki/celerio/celerio
In 6 maanden tijd 13000 km gereden, ga zaterdag 7-9-19 via Berlijn naar Karnin(5 dagen-zaterdag14-9-19 terug) bij Stralsund(vanaf Berlijn-Velten binnen door naar Karnin, eind juni-32gr. naar Dresden geweest, wat was het hot, op het dasboard info display stond 35gr. op de autobahn naar huis toe.
Mijn zwarte achterruit+zij ruit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MyOvEnpnXY20Xzs1h3qobbXw/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hA9Iv5LSrljq87sRQbbW0l9v/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7hLVIXCcYEo2OOKoWE6X7k95/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Mcc6tNfB5cQY6VR2pAZuO8TQ/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nFjvldgGDLwlS6JQ06dygr7v/thumb.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door brommer1 op 06-09-2019 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Voorste ramen mag je hier toch niet blinderen, of minimaal? Ziet er wel heel netjes uit.
Ik leg meestal in de zomer op het werk een soort isolerende mat (alufolie rol) onder de voorruit, diezelfde die ik in de winter op de ruit leg. Dat scheelt ook veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

Is dat een plakplaatje of wordt het later ingebrand? Indien plak, waarom dan het gehele raam eruit?

Ik heb een aantal dagen terug afscheid genomen van mijn Grand Vitara 2006 (maar heb er gelukkig nog 1). Doorgegeven aan mijn schoonouders. Zo betrouwbaar dat 2e hands een ander kopen voor ongeveer hetzelfde bedrag een onnodig risico is. Wel jammer dat ik eerst 2500km naar ze moest rijden en 3 dagen aan keuringen en papierhandel.

In ruil staat er nu een Prado (2009 productiedatum) voor de deur. Leuk om de Grand Vitara tegenover dit andere beest te zetten. Moet helaas tot begin volgend jaar wachten voor de Toyota off-road challenges. Lijkt me leuk om te doen met beide auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
Ik heb het door mijn garage laten doen, anders kunnen ze niet de hele ruit doen, blijft altijd een klein stukje in de deur, als je de ruit uit haald kan je de ruit helemaal doen en is gemakkelijker op te brengen, drogen.

[ Voor 54% gewijzigd door brommer1 op 06-09-2019 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

brommer1 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 16:01:
Ik heb het door mijn garage laten doen, het is beter om het raam uit te halen, dan kunnen ze beter vast plakken, kijken of het goed is gedaan, geen bubbels onder zitten.
Wat heeft je dat gekost als ik mag vragen? Ik persoonlijk persoonlijk zo weinig mogelijk aan de Celerio aan te geven, omdat het veelal verloren geld is. Enige wat ik wel gedaan heb is aftermarket LED koplampen in de auto gezet, die heb ik via AliExpress gekocht.

Voor de rest laat ik het voor wat het is: want een paar weken geleden had ik plotseling schade aan de bumper, daar is een fietser of brommer tegen gekomen. Ik heb toen online gekeken wat herstelling zou kosten, maar met € 400 vond ik dat toch pittig.

Helaas geen briefje achter gelaten, dus ik kon dus schade niet op de veroorzaker verhalen. Overigens vroeg ik mij vorige week af, of de Celerio nou een distributieriem had of ketting. Maar het lijkt erop dat de Celerio een ketting heeft en dat scheelt flink in onderhoud :)

De cruisecontrol heb ik natuurlijk wel laten inbouwen voor € 500 vlak na aanschaf in 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
Ik heb van alles tegelijk laten doen aan de auto, de ruiten, trekhaak, thuiskommer.
De ruiten was ca. € 350,-, de cruiscontrole van John Gold zit er ook nu in, dat koste € 600,- grrr de cruiscontrole is niet makkelijk, ze hebben het samen gevoeg met een ander pakket en zit in een modul, je moet goed opletten dat je goed doet en de beschrijving klopt niet, als het verkeerd doet, kom je in de Speedlimiter, je moet 1x klikken kort van je af en dan hoor je 2x lage toon, ik ga terug naar een andere inbouwer vragen of ze dat kunnen uitschakelen, die het ingebouwd heeft, had geen software kabel om uit te schakelen, zei, dat stelt John Gold in.
https://webshop.johngold.nl/cruisecontrolspeedlimiter.html

Heerlijk de donkere ruit je kan nu niet meer naar binnen kijken + de trekhaak, nu houden ze meer afstand als het niet vlug genoeg gaat, bv op 80 km wegen.

[ Voor 13% gewijzigd door brommer1 op 06-09-2019 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-06 15:36
We hebben binnenkort een tweede autootje nodig voor korte termijn tegen minimale kosten. Het autootje zal doorgaans 3x per week gebruikt worden voor een ritje van huis, naar kinderopvang (=4km), door naar het werk (=5km) en in de middag vice versa. Gezien de omstandigheden mag het nu even niet teveel kosten en aangezien de maximumsnelheid op voornoemde trajecten niet boven de 60 km/h komt, lijkt een oud stuiterbakkie me prima.

Zo kom ik 2 afzonderlijke Suzuki Alto's tegen:
1e is uit 2003 met 135k op de teller; € 500,- (particuliere verkoper)
2e is uit 2002 met 226k op de teller; € 550,- (algemene garage die ook een beetje handelt)

Beiden voorzien van APK tot komend voorjaar. Prijsrange is prima en ik ga uit van lage wegenbelasting en verzekering, wat ook gewenst is. Komend voorjaar willen we -mits alles loopt zoals voorspeld- het autootje vervangen door een wat serieuzer exemplaar.

Ik heb alleen nog nooit een Suzuki gehad, laat staan van die oudjes. Iemand tips voor waar op te letten? Ik verwacht natuurlijk geen perfecte auto, maar wil natuurlijk niet met een klein kind langs de weg stil staan - ook al is het maar een paar kilometer lopen naar huis.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sr Juan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:01

Sr Juan

7 uur later dan bij jou in NL

Goh dat ik dit topic niet eerder ontedkt heb.

Ik show u hier mijn 2019 Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/a3dFCLLwI7KGw7XL8IIUQmeb/full.jpg?nohitcount=1

Two tone
Automaat
138 PK
17" alu wielen
Automaat
4.2 " scherm met Android of Apple
Sensoren voor en achter
Achteruitrij camera

Man wat een beest, ik rij regelmatig in de bergen hier, maar niks geen moeite!
We hebben hem nu 7 maanden, en ja het vebruik is niet wat ze zeggen in de folder, maar wat wil je als je bijna elke dag twee uur in de file staat inclusief bergje op en af.

El trago de mezcal, como lo senos de las mujeres, uno es insuficiente, tres son demasiados

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mij is dat niet in Nederland he @Mildpower ;) Maar wat een bak van een beest is die Vitara _/-\o_ Jammer dat ik zo'n soort auto nooit zal kunnen veroorloven, al dan niet elektrische. Want het brandstofverbruik van dit soort bakbeesten, is natuurlijk niet om mee te pronken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr Juan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:01

Sr Juan

7 uur later dan bij jou in NL

Anoniem: 1068241 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 21:17:
Volgens mij is dat niet in Nederland he @Mildpower ;) Maar wat een bak van een beest is die Vitara _/-\o_ Jammer dat ik zo'n soort auto nooit zal kunnen veroorloven, al dan niet elektrische. Want het brandstofverbruik van dit soort bakbeesten, is natuurlijk niet om mee te pronken.
Dat is inderdaad niet in NL, maar in Mexico. ( ik moet zeggen dat hij meer van de bank is dan van ons)

Verbruik is hier in de stad rond de 1.13.5 en als we op de snelweg zijn lange stukken halen we 1.15.5

El trago de mezcal, como lo senos de las mujeres, uno es insuficiente, tres son demasiados

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Dan ben jezelf wel zo zuinig op je auto: maar dan knalt een jong jochie er vol in bij het keren op de weg, met het excuus hij had mijn auto niet gezien :( En hij had ook nog de plek van het ongeval verlaten, maar gelukkig waren er getuige die de auto gezien hadden.

Schade Suzuki Celerio

Het vooral gebeurde zondagavond rondom 23 uur en daarna heb ik direct de politie gebeld, met de hoop dat ze hem nog konden vinden. Gelukkig is hij later nog teruggekeerd en heeft een briefje met contactgegevens achtergelaten, waardoor ik mijn schade nu alsnog op de tegenpartij kan verhalen.

Want het is geen kleine schades: de achterbumper is door de klap helemaal gescheurd, dus die komt vervangen te worden. Ook mijn rechter achterlicht is stuk en ik heb nog wat krassen hier en daar aangetroffen, die ervoor geen niet waren. Hij moet er best hard tegen aangekomen zijn en tikte naar eigen zeggen, toen zelfs nog eens het gas in.

Wat ik trouwens een beetje aan stoorde tijdens het samen invullen van het schadeformulier, dat meneer leuk het vertellen was dat hij zijn auto een paar dagen kwijt was. Terwijl ik juist het slachtoffer ben en waarschijnlijk wel een paar weken mijn auto niet kan gebruiken, want de verzekeringsexpert zal er ook nog naar moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Anoniem: 1068241 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 08:12:

Wat ik trouwens een beetje aan stoorde tijdens het samen invullen van het schadeformulier, dat meneer leuk het vertellen was dat hij zijn auto een paar dagen kwijt was. Terwijl ik juist het slachtoffer ben en waarschijnlijk wel een paar weken mijn auto niet kan gebruiken, want de verzekeringsexpert zal er ook nog naar moeten kijken.
Balen, er storen me wel meer dingen in dat verhaal aan die figuur; Hoe lomp ben je aan het keren als je in het gras komt? (over die stoep?) en wegrijden. Hij zal wel onder invloed zijn geweest van het een of ander ofzo.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Marzman schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:07:
[...]

Balen, er storen me wel meer dingen in dat verhaal aan die figuur; Hoe lomp ben je aan het keren als je in het gras komt? (over die stoep?) en wegrijden. Hij zal wel onder invloed zijn geweest van het een of ander ofzo.
Ja mij stoort dat dus ook: kan mij echt niet voorstellen hoe je een geparkeerde auto over het hoofd kunt zien. Grote kans inderdaad dat die alcohol of dergelijke op had, maar dat is iets wat niet te bewijzen is omdat hij de plaats van het ongeval verlaten had.

Ben nu bij de Suzuki dealer en de schade zou meer dan € 2000 zijn, dus nu is het wachten op de schade expert. En dan heb ik waarschijnlijk twee weken mijn auto niet. Mijn verzekering kon wel vervangend vervoer op de tegenpartij verhalen, maar dat is dan maar tot 75% en dan word ik nog steeds op extra kosten gejaagd.

Dus het wordt helaas fietsen naar werk: ik kan mij de extra kosten gewoon niet veroorloven, aangezien ik eind december naar Hongkong vlieg. Loopt ja aardig op als je twee weken een leenauto hebt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-06 15:00
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Dat was al een tijdje bekend: ik had het al op Facebook zien voorbij komen. Maar ik vind dat persoonlijk echt jammer en snap de keuze van Suzuki niet echt. Want het is juist een automerk dat sterk is in de super mini's en daarbij, de zuinigste benzine auto op de markt gezet hebben.

Wat mij wel echt vaak opgevallen is: Suzuki zet vol in op de Swift, terwijl de Celerio toch echt de ruimere auto is. Ik heb dat eens met elkaar vergeleken en als je de achterbank, van de Celerio inklapt heeft die toch echt een ruimer kofferbak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iRjnrjng0tpcptMVvtbLy2F2/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lCQSMrfyzWkun8hSHlDjQhdE/full.jpg

Ik heb sinds maandag gelukkig weer mijn Celerio terug en heb een compleet nieuwe bumper, waar ik eigenlijk wel blij mee ben. Want daarmee zijn ook al die kleine lakschades aan de bumper weg _/-\o_

PS de Celerio werd in Thailand gemaakt, wellicht is dat ook een reden dat hij weg gaat van de Europese markt? Want de Swift word bijvoorbeeld gewoon ergens in oost Europa gemaakt en dat is dus eigenlijk geen echte Aziatische auto meer :+ Ja in Japan word hij ook gemaakt, maar de modellen die in Nederland verkocht worden komen uit oost Europa zover ik weet.

Het was trouwens niet echt een verkoop topper de Celerio, maar ik zie ze toch redelijk veel rondrijden. Maar er zal wel geen geld aan A-segmenters te verdienen. En er moet natuurlijk plaats gemaakt worden, voor als straks elektrische auto's komen.

Echter volgens mij is een Celerio beter voor het milieu, dan al die zware electrische auto's die ze momenteel maken. Maja dat is niet cool hè in een ruime A-segmenter rijden, zonder een ingebouwde tablet voor lekkere afleiding tijdens het rijden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het probleem is denk ik dat een b-segmenter niet heel veel meer kost en dan heb je een auto waar vijf personen in passen en je ook langere stukken 130 mee kunt rijden en je niet langzamer door bochten hoeft (merk het vooral op snelweg op en afritten) vanwege de smalle bandjes.

Ik ben van een Alto naar een Nissan Micra gegaan en dan heb je gewoon veel meer auto. En hij heeft me niet meer gekost dan een a-segmenter (hij was nieuw, maar oude voorraad, nieuw model kwam er aan).

In de VS krijg je zelfs een B segment auto niet verkocht. Ik heb enkele, wat wij c segment noemen, auto's zien rondrijden en dat waren daar de kleine auto's (denk formaat Opel Astra). Het meeste is groter.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Marzman schreef op woensdag 13 november 2019 @ 19:49:
Het probleem is denk ik dat een b-segmenter niet heel veel meer kost en dan heb je een auto waar vijf personen in passen en je ook langere stukken 130 mee kunt rijden en je niet langzamer door bochten hoeft (merk het vooral op snelweg op en afritten) vanwege de smalle bandjes.
Dat klopt wel wat je zegt, wat betreft de prijs: een Suzuki Celerio Comfort heeft een nieuwprijs van € 12144 en de Swift € 15986 totaal, al is dat wel een vanaf prijs... de Suzuki website werkt niet fatsoenlijk op een mobiel, dus heb de cijfers van Autoweek.

Maar ik vind bijna € 4000 verschil in prijs tussen de Celerio en de Swift veel geld hoor: ik kon mij geen Swift veroorloven, zelfs tweedehands waren die beduidend duurder dan een Celerio. En in de Celerio passen met gemak vijf personen en het is ook geen probleem, om er langere stukken mee te rijden.

( Ik heb mijn Celerio ook tweedehands gekocht, maar hij heeft nooit een facelift gekregen in Nederland. Dus als ik hem nieuw gekocht had, dan had ik precies dezelfde auto gehad. Behalve 3 jaar jonger en 34500km's minder op de teller. )

In oktober heb ik meer dan 3000km gereden met mijn Celerio: van Kerkrade NL naar St Davids in Zuid-Wales en weer terug. Natuurlijk heb ik ook veel andere plekken bezocht, maar het is voor de beeldvorming: totaal had ik in vijf dagen tijd meer dan 2000km gereden. Op de laatste dag zelfs bijna 650KM en dat was allemaal geen probleem.

Ja het is geen sportieve auto, dus ik durf echt niet hard door de bochten te gaan bij zo'n klaverblad: maar de advies snelheid is nooit een probleem. En 130KM/u kan ie ook rijden, alleen dat komt het gebruik niet ten goede en in België mag je sowieso maar 120KM/u en dat heb ik lekker op de cruisecontrol gedaan 8)
Ik ben van een Alto naar een Nissan Micra gegaan en dan heb je gewoon veel meer auto. En hij heeft me niet meer gekost dan een a-segmenter (hij was nieuw, maar oude voorraad, nieuw model kwam er aan).
De Alto was ook best een kleine auto: vele zeggen wel, de Celerio was de opvolger van de Alto. Maar eigenlijk heeft Suzuki als ware de beste eigenschappen van de Alto genomen en van de Splash, waarmee de Celerio geboren was.

Ze zijn vooral opvallend succesvol met de Celerio in India: daar is de auto echt enorm populair, wellicht zelfs populairder dan de Swift. Alleen in India gelden niet zo'n strenge emissie en veiligheid eisen, dus hebben niet standaard een Stop-Start systeem etc aanhoord.
In de VS krijg je zelfs een B segment auto niet verkocht. Ik heb enkele, wat wij c segment noemen, auto's zien rondrijden en dat waren daar de kleine auto's (denk formaat Opel Astra). Het meeste is groter.
In de VS kost benzine ook een fractie van wat het hier kost: dus dan is het ook niet zo erg, dat je bak van een auto nog meer zuipt dan een alcoholist :X

Trouwens in Duitsland zie je ook veel minder A-segmenters rond rijden: eigenlijk zijn A-segmenters vooral in Nederland populair. Omdat wij ons blauw betalen aan wegenbelasting. In Duitsland betaal je € 20 per jaar aan wegenbelasting, voor een Suzuki Celerio en Nederland € 20 per maand 8)7

Ik kom redelijk veel in Duitsland en soms lijkt het wel, alsof zelfs de slechts betaalden arbeiders in een BMW rijden: want auto's kosten relatief gezien een stuk minder in Duitsland, dan in Nederland. Ookal zeggen Duitsers altijd tegen mij, dat ook autorijden in Duitsland duur is }:|

Suzuki heeft trouwens nog steeds geen elektrische auto gepresenteerd, dus ik ben benieuwd wat ze op dat gebied gaan doen. Want de Chinezen zijn daar al veel verder mee, alleen hebben ze nog steeds de Europese markt niet betreden.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1068241 op 13-11-2019 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Toen ik de Alto reedt zag ik de Celerio ook als goede opvolger :) Gevormd als een grotere auto en is ook iets groter, maar ik kwam toen toevallig een aanbieding tegen die te goed was voor een Nissan Micra. 9000 euro voor een nieuwe van het vorig model, het was 2,5 jaar geleden toen moesten ze plaats maken voor de nieuwe Micra, met inruil van de Alto die echt helemaal op was (ze gaven er 1000 euro voor, ik zei zelfs nog dat ik betwijfelde of die 1000 euro waard was en na de auto achter gezet te hebben concludeerde die verkoper ook wel dat die Alto echt op was. Ik heb daar 45.000 km per jaar mee gereden met minilaal onderhoud (af en toe nieuwe olie, en nog minder vaak de filters).

De Micra voelt in alles degelijker aan en is ook luxer, maar ik merk ook aan dingen dat de Alto hoewel van lichter materiaal toch soms degelijker in elkaar zat. Ik denk dat als je de Alto en de Micra beiden door India laat rijden met minimaal onderhoud dat de Alto veel langer doorrijdt ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 14-11-2019 08:47 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriksk
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
We hebben onlangs een proefrit gemaakt in een Swift uit 2007. Ik vond de koppeling wel erg hoog aangrijpen. Kan iemand mij vertellen of dit normaal is voor een Swift of dat dit op een probleem kan duiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eriksk schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 19:35:
We hebben onlangs een proefrit gemaakt in een Swift uit 2007. Ik vond de koppeling wel erg hoog aangrijpen. Kan iemand mij vertellen of dit normaal is voor een Swift of dat dit op een probleem kan duiden?
Kan duiden op een koppeling die aan het einde van zijn levensduur is? Ik had dat met mijn vorige auto ook, dat is heerlijk om mee te rijden: koppeling licht intikken en hup je kunt schakelen...

Maar gaandeweg kwam ik tot de conclusie dat de koppeling ver op was, aangezien de auto ook niet meer fatsoenlijk deed accelereren. Voor een auto van die leeftijd zou ik dat niet zo heel vreemd vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTwizard
Suzuki's staan zowel bij motoren als bij auto's wel bekend / berucht om hun koppelingen die relatief snel vervangen moeten worden vergeleken met andere merken. Afhankelijk van de kilometerstand kan dat dus zeker wel een aandachtspuntje zijn.

Ook naar mijn ervaring hebben Swifts geen koppeling die buitengewoon hoog aangrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

Ik wilde een flesje motorolie kopen voor lange ritten om als het moet bij te kunnen vullen. Nu staat in de manual enkel 5W-30 (full synthetic). Maar verder geen specificities. Bij bepaalde merken worden specifieke olien aangeraden en geven ze ook nummers als vw 507 00 voor de Skoda Superb bv.

Betekend dit dat elke 5W30 een goede keuze is voor een Suzuki? Is Suzuki minder kieskeurig?

Sorry, ben kort van geheugen blijkbaar. HHad al eens dezelfde vraag gesteld voor mijn andere Suzuki. Joopieboy en Thinkpad hadden er al een mooi antwoord op gegeven. Conclusie, kan er in gooien wat ik wil.

Joopieboy in "Het grote Suzuki topic"
ThinkPadd in "Het grote Suzuki topic"

Trouwens de Shell Olie checker ingevuld. Dan krijg ik dit voorgeschoteld:

Helix Ultra Professional AS-L 0W-20

0W-20...….speciaal voor high performance motoren. Heb een 2.4L motor 4x4 uit 2016. Shell geeft zoals zo vele anderen een iets ouder model aan dan ik heb. De mijne is een van de laatste die van de band gerold is bedoeld voor Zuid-Afrika, Australie, Oekraiene en Rusland. De 4x4 landen waar betrouwbaarheid belangrijk is. Maar High Performace? Daar herken ik Suzuki niet in.

https://www.shell.com/mot...2piNDI0X2lpX0Zhd0VjV2wwSw

[ Voor 64% gewijzigd door EektheMan op 20-12-2019 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In mijn Celerio zit ook gewoon 5w30, maar normaalgesproken staat zoiets ook in het boekje van de auto. Er zijn verschillende soorten olie die je in de auto kunt doen. Anders even navragen bij de Suzuki dealer?

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 1068241 op 20-12-2019 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

Anoniem: 1068241 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 16:10:
In mijn Celerio zit ook gewoon 5w30, maar normaalgesproken staat zoiets ook in het boekje van de auto. Er zijn verschillende soorten olie die je in de auto kunt doen. Anders even navragen bij de Suzuki dealer?
De manual meld enkel 10W40 en 5W-30. Geen ACEA of welke andere info dan ook. Suzuki dealer....zit nu in Kosovo. Daar wisten ze niet eens wat mijn auto was. Een derde monteur beweerde van wel, maar was duidelijk dat hij de auto nog nooit had gezien. Vertrouwen: 0.

rant:
Heb wel eens eerder een Suzuki garage via de email benaderd (BE/NL), maar als je geen klant bent, dan antwoorden ze niet :-(. De enige die wel antwoorde, vertelde mij dat mijn auto niet bestond in hun systeem en dat ik volgens hem toch echt een New Vitara had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

EektheMan schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 16:23:
[...]

De manual meld enkel 10W40 en 5W-30. Geen ACEA of welke andere info dan ook. Suzuki dealer....zit nu in Kosovo. Daar wisten ze niet eens wat mijn auto was. Een derde monteur beweerde van wel, maar was duidelijk dat hij de auto nog nooit had gezien. Vertrouwen: 0.

rant:
Heb wel eens eerder een Suzuki garage via de email benaderd (BE/NL), maar als je geen klant bent, dan antwoorden ze niet :-(. De enige die wel antwoorde, vertelde mij dat mijn auto niet bestond in hun systeem en dat ik volgens hem toch echt een New Vitara had.
Dus 10W40 of 5W30 heeft je auto nodig, waarbij 5W30 eigenlijk net wat beter is. Dat van ACEA is niet echt belangrijk, dat zal wel kloppen als je van Shell ofzo 5W30 koopt.

Dat van die Suzuki dealers in Nederland.... stja die ervaring heb ik ook. Maar dat begrijp ik ook wel enigszins, die hebben daar ja vaak helemaal geen tijd voor. Al vind ik dat zelf een beetje jammer: bij het minste geringste, willen ze al geld rekenen zonder even mee te kijken bij de auto of luisteren.

In dat opzicht ben ik dus niet zo tevreden over Suzuki, maar ik ben natuurlijk pas bij twee Suzuki dealers geweest. Ergens in Brabant heb ik mijn Celerio bij een Suzuki dealer gekocht en in Limburg, is hij in onderhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Er is geen 'betere' olie alleen uitgaande van de dikte. Is afhankelijk van de temperatuur en dikte van de olie die dan nodig is. Verder heeft dat nergens invloed op. Kwaliteit is van veel andere zaken afhankelijk. Acea is de nieuwe indeling voor olie. Voortaan even beter inlezen voordat je dit soort uitspraken doet en onwaarheden de wereld in slingert.

In onderhoud bij Mengelers toevallig? Zelf ook zeer tevreden over. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Joopieboy op 20-12-2019 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

Toch een lasting verhaal die olie. Zo op YouTube zie ik bijvoorbeeld veel Castrol voorbijkomen, maar dan zijn er reviews die weer zeggen dat Shell Helix je motor schoner houden dan anderen en langer zijn viscositeit behoudt. Lastig vergelijken als er zoveel factoren meespelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Joopieboy schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 17:04:
Er is geen 'betere' olie alleen uitgaande van de dikte. Is afhankelijk van de temperatuur en dikte van de olie die dan nodig is. Verder heeft dat nergens invloed op. Kwaliteit is van veel andere zaken afhankelijk. Acea is de nieuwe indeling voor olie. Voortaan even beter inlezen voordat je dit soort uitspraken doet en onwaarheden de wereld in slingert.

In onderhoud bij Mengelers toevallig? Zelf ook zeer tevreden over. :)
Naja zover ik weet is 5W30 wel beter in de winter, de W staat ja voor winter. Dus zover ik ik weet is het beter om 5W30 als olie te hebben, dan 10W40. Voor de rest zal ik het niet weten en ik wilde ook zeker geen onwaarheden in de wereld slingeren.

Bij mijn oude auto koos ik altijd voor 10W40, maar meer omdat het maar € 30 kostte voor een oliewissel :X Er zit ook gewoon duidelijk prijsverschil tussen de verschillende motorolie's.

https://autooilandfluid.c...w40-0w30/#ftoc-heading-12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

Die winter aanduiding (de W) is denk ik vooral belangrijk buiten nederland. Bij (YouTube) Egineering Explained, wordt verteld dat je in het algemeen bij de W 35 kunt aftrekken. Dan krijg je bij 10W-35=-25. Betekend dat de olie nog goed werkt bij -25C. Dat gebeurd in NL denk eens in de heel veel tijd. Dus kun je net zo goed met een iets goedkopere olie af. Tenzij….je veel kleine ritjes maakt. Dan kun je weer beter olie hebben die snel de boel smeerd. Zo ff in het kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Ik zou zeggen doe niet teveel aannames met de olie alsjeblieft en vraag een monteur of garage om advies en ga niet met deze 'kennis' aan de slag.

5W30 als voorbeeld, 5 is de koude start dus dunner dan 10, 30 is bij 100 graden, dus ook weer dunner dan de 40. Waarom 2 soorten diktes? Afhankelijk van de omgeving waar het gebruikt wordt, daarom zie je ook een tabel in je boekje staat met een bereik in gradens van de omgeving. En met ons klimaat kan beiden wel, met de kans bij dunnere olie tot iets van olieverbruik in de zomer omdat de olie te dun wordt. Even uit mijn hoofd is 5W vanaf -30 geschikt, 10W vanaf -20. Zelfde voor het laatste getal, 30 is tot 40 graden geschikt, 40 tot 50 graden.

Dus als je hier naar kijkt zie je dat 10W40 beter in ons klimaat past. Voor de winter en koude start zijn de allebei gewoon hetzelfde. Maar in de zomer wil je niet te dun hebben. 30 kan problemen geven. En daarom ook de prijs van 10W40, die is gebruikelijker...

Dan als laatste, merk, prijs en kwaliteit. Prijs moet je vergeten even dom gezegd, anders hadden we thuis alle verlichting halogeen want goedkoop en had niemand led. Waar het om gaat is het volgende, is het minerale of synthetische olie? Oudere motoren die op minerale olie gebouwd zijn en gereden hebben kunnen half syntheet soms niet eens aan, sommige met geharde kleppen weer wel. Vol syntheet lopen ze kapot. Andersom, een Honda VTEC motor die is ontwikkeld op hoge temperaturen, hoge toerentallen en daardoor synthetische olie. Onze Suzuki's draaien prima op half sysntheet.

Dan, waar de grootste verschillen inzitten, welke keuren en goedkeuren zitten erop? Zitten er toevoegingen voor diesel in? Diesel bij olie gaat bv niet goed, Castrol heeft een lijn met een speciale toevoeging die dit beperkt kan voorkomen. Voor bepaalde benzine motoren kunnen er ook toevoegingen aan zitten zoals extra lood of gekke dingen om als inloopolie gemaakt te worden.

Daarnaast, en dat is degene waardoor de prijs helemaal de lucht in gaat, de merkspecifieke keuren op olie. Bv de Castrol olie die ik hierboven noemde heeft de hoogste keuren van Mercedes tot Volvo. En er is zelfs een speciale lijn van Audi en VW. Overdreven? Misschien, maar veel fabrikanten stellen erg hoge eisen en zeker met de steeds modernere motoren met steeds minder marge en schralere benzine (ethanol trekt de oliefilm van de zuiger wanden schraal bv) waardoor de smering steeds belangrijker wordt.

Doe met deze info je ding, maar stop alsjeblieft met die onzin. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Joopieboy op 21-12-2019 00:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Succesvol overgestapt naar een andere Suzuki dealer _/-\o_ Ik plan heel autistische het onderhoud en probeer bij te houden, wat er volgens het onderhoudsboekje moet gebeuren. Dus zodoende werd het tijd om te gaan plannen, aangezien de Celerio over 5000KM weer zijn onderhoud nodig heeft. Op aanraden van @Joopieboy heb ik gekozen voor Suzuki Mengelers in Sittard :)

Over de vorige dealer was ik gewoon niet tevreden: ze deden gewoon werkzaamheden uitvoeren, waar niet om gevraagd was. Dan ga je bij het ophalen van de auto natuurlijk in discussie met het receptie personeel en als je poot stijf houdt, zullen ze vast wel die interieurfilter uit je auto halen..... alleen omdat het maar om € 30 gaat kies je toch eieren voor je geld.

Maar dat is eigenlijk niet het enige: het was juist de schadeafhandeling, waarbij ik in vertrouwen de auto naar Welling Suzuki bracht en vervolgens word het gewoon uitbesteed en dat word mij dan niet verteld. Want ik heb toen twee weken door wind en regen gefietst en dat terwijl het schadeherstelbedrijf, waar de auto naar toe gegaan is: normaal gesproken wel een leenauto beschikbaar stelt |:(

( Als mij verteld was, dat ze het uitbesteden: dan had ik zelf een schadeherstelbedrijf uitgekozen )

Het is dus meer een opstapeling van minder goede ervaringen, waarom ik besloten heb van dealer te veranderen. Bij Welling Suzuki denken ze gewoon niet mee met de klant en volgens mij zijn ze nogal arrogant, omdat de oudjes toch wel komen....

Ik heb letterlijk 15 minuten met Mengelers Suzuki gebeld en had echt het gevoel dat ze meedenken, ook toen ik aangaf dat ik niet graag doe telefoneren. Toen stelde ze gewoon voor om de afspraak alvast te plannen en als het onderhoud toch eerder nodig was, hoefde ik enkel te bellen. Heb ook direct aangegeven dat ik interieur en luchtfilters zelf doe vervangen en daar maakte ze, dan voor de zekerheid een notitie van. Dus het voelt in iedere geval al vertrouwd aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Klinkt goed, ook fijn dat de eerste ervaring ook zo positief bevalt. :) Ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik heb vandaag precies twee jaar de Suzuki Celerio in bezit en ben er nog steeds tevreden over, ook vorige week een hele mooie roadtrip met de Celerio ondernomen en de grenzen van de auto opgezocht: want in de bergen rijden, kan hij wel degelijk _/-\o_ Echter met hele steile stijgingen heeft de auto wel soms moeite mee.

AliExpress Meuk: Suzuki Celerio - Twee jaar in bezit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Inquisitor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-06 11:10

The Inquisitor

Greetings weaklings

Vanaf dit weekend ben ik in bezit van een Swift 1.2 uit '11 :) Op het to-do lijstje: 2-din radio installeren, speaker voor vervangen en actieve subwoofer plaatsen. De radio en de sub had ik al in mijn vorige auto, dus die gaan over.

Eerste indrukken van de Swift zijn erg positief :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• UTwizard
Ik heb nu bijna een jaar de SX4 in bezit, een van de dingen waar ik me altijd aan stoorde waren de te kleine velgen (standaard 15 inch onder de sedan) en de banden die er op zaten (Apollo Alnac 4G en Michelin Energy Saver). Door de enorme wang voelde het net alsof je met een boot onderweg was, dus het was tijd om daar wat aan te laten doen.

Vorig jaar heb ik al een set velgen gekocht van een eerste generatie Swift Sport en daar heb ik vorige week een set Continental AllSeasonContact banden op laten zetten. 's Avonds meteen op de auto gezet en de auto bevalt nu echt veel beter, zowel optisch als qua rijden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cv6-FYu1jg4kiK6D6fRH43AuMzg=/800x/f/image/Pr6L1nNsYNoF1X1lKSbyOrJV.png?f=fotoalbum_large

Deze maat velgen en banden is officieel in Europa nooit voor de SX4 sedan verkrijgbaar geweest, maar in andere landen is de SX4 sedan veel populairder geweest. Daar is de auto ook af-fabriek met exact deze velgen- en bandenmaat geleverd, dus alles past probleemloos :)

Edit voor de volledigheid, ik ben dus nu van 195/65/15 naar 205/50/17 overgestapt.

[ Voor 4% gewijzigd door UTwizard op 10-03-2020 11:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Aangezien we door de Corona-Crisis wat meer tijd hebben om aan de auto te knutselen, ben ik afgelopen weekenden flink bezig geweest aan mijn Swift.

Vorige week geplaatst:
Sony XAV-AX1005db head unit met carplay (had ik al in vorige auto), met dank aan de Connect2 inbouwkit met behoud van stuurbediening. Installatie was met behulp van die adapter easy, werkelijk plug and play. Daarnaast ook de Kenwood KSC-SW11 underseat subwoofer geplaatst, welke ik ook al had liggen van mijn vorige auto. Voeding komt vanaf de accu, dus ik ben wat tijd kwijt geweest om de kabel door de firewall te prikken.

Afgelopen weekend geplaatst;
Stock speakers voor vervangen door Morel Maximus 602 component set in combinatie met de Pioneer GM-1004d versterker (4x45w rms). Daarnaast ook ontdreuningsmatten geplaatst op de deuren.

Bij de Morel's zaten alleen geen geschikte mounts bij voor de tweeters... ik heb wel dit gevonden op internet, en hoop dat de nieuwe tweeters daar netjes in passen, in dat geval bestel ik die nog even. Toevallig iemand ervaring mee?

Nog te doen: Achterspeakers vervangen, waarschijnlijk door de Sony speakers die ik nog heb liggen van mijn vorige auto, en meteen ontdreuningsmatten plaatsen op de portieren als ik toch bezig ben.

[ Voor 8% gewijzigd door The Inquisitor op 30-03-2020 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
Zo het was een mooi paas weekend om eens wat onder handen te nemen aan de Swift.

Inmiddels is hij vorige maand gekeurd en op roest op de remleidingen achter geen grote gebreken.

Even op jacht geweest naar een gasstelschroefje, die was weg wat er voor zorgde dat het pedaal af en toe over de 0 bleef plakken. Ook een nieuw veertje moeten fixxen voor de motorkap ontgrendeling die vond het na 26 jaar ook wel zat en zei knap :)

Nieuwe deur sensors voor de interieur verlichting, die werkte namelijk niet meer.

Nieuwe ruitenwissersproeiers, oude zaten verstopt.

Nieuw luchtfilter besteld oude is op aan het raken.

Uitvallende dimlichten probleem opgelost. Massa kabel in de connector was aan het wegschroeien, nieuwe massa getrokken naar het massa puntje linksvoor.

Vorige week al even lekker met het dak open gereden prima te doen.

Deze zomer het dakje vervangen door een stoffen variant. Heb een webshopje van iemand doorgekregen waar je een setje hebt voor 495€ das nog wel te doen.

Hopen dat het nog even mooi weer blijft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpoekGTi
Dit weekend eens aan het hobbyen geweest met dashboard verlichting.

Heb nu mooie blauwe leds er in zitten. Er waren al 2 lampjes stuk.

Ben een projectje aan het bedenken ook op er een Raspberry Pi in te bouwen met een 7 inch touch screen.

Tijd om deze auto eens naar de 21ste eeuw te tillen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandhaas
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-05 17:42

Zandhaas

snelst haas op deze aardekloot

heeft iemand ervaring met aansluiten van verklikker voor koplampen op basis van lampje (geen geluid, slechthorend hier)

Moet je er speciaal verklikker voor hebben of is de kabeltje LED lampje voldoende?

En waarop aansluiten, dashboard verlichting?

Ik 'vergeet' weleens de lampen uitzetten in zomerse zonnige dagen met alle gevolgen van dien: lege accu bij terugkomst.

(met vergeet bedoel ik dat ik bijna niets zie op dashboard of ze wel of niet aan staat)

Uit 2009 Alto met mooie grijsblauw kleur

[ Voor 11% gewijzigd door Zandhaas op 14-06-2020 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
(jarig!)
Zandhaas schreef op zondag 14 juni 2020 @ 00:28:
heeft iemand ervaring met aansluiten van verklikker voor koplampen op basis van lampje (geen geluid, slechthorend hier)

Moet je er speciaal verklikker voor hebben of is de kabeltje LED lampje voldoende?

En waarop aansluiten, dashboard verlichting?

Ik 'vergeet' weleens de lampen uitzetten in zomerse zonnige dagen met alle gevolgen van dien: lege accu bij terugkomst.

(met vergeet bedoel ik dat ik bijna niets zie op dashboard of ze wel of niet aan staat)

Uit 2009 Alto met mooie grijsblauw kleur
Relais tussen maken. Motor loopt lampen aan motor uit lampen uit.
Led werkt ook wel die kun je aftakken bij de zekering en dan een zweefzekering tussen zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Na al mijn vorige inbouw in mijn Swift, afgelopen maand nog de achterspeakers vervangen voor Morel Maximo Ultra 602. Dus aan de audio ga ik voorlopig niets meer doen.

De laatst geplaatste headunit wil ik vervangen door een iets groter model (6.95" ipv de 6,2") met een strakker uiterlijk (knoppen aan de onderkant ipv zijkant).

Daarnaast heb ik mijn benzineverbruik in de gaten gehouden, ik las veelal (ook in dit topic) dat de Swiftjes het niet al te best deden, maar dat valt me erg mee met een verbruik van 1:17,3 gemiddeld. Dit bestaat dan uit 95% N-weg en snelweg, A/C aan, en 2 of 3 personen in de auto. Ik ben er tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
En wat vinden we hier van :)

https://www.suzuki.nl/nieuwe-across/

Ik ben wel benieuwd misschien een opvolger voor de Vitara ooit. Hij lijkt wel een slag groter te zijn :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SpoekGTi
Zo in de vakantie lekker kunnen rommelen hoor :P

De planning was om deze zomer het dak te vervangen, dit is helaas nog niet gelukt. Dit zal ik samen met een vriend ergens in oktober kunnen doen denk ik. Ik ben er niet meer voor weer afhankelijk dit kunnen we lekker binnen doen. Het dak heb ik al wel liggen dankzij een adresje.

Voor zover ik kan zien en weet zijn de raamrubbers nu wel water dicht door het afstellen van de raam mechanismes. Voor de rest staat hij netjes als het regent onder een hoes.

Er waren wat kleine dingen die op de rol stonden om gedaan te worden zoals de speakers (4x hele echte 10 cm's papier maché speakertjes. Ik had al in het dashboard achter de radio gezien dat het een fikse bende was helaas. Dus daar moest wat aan gedaan worden. De linkerzijspiegel deed het niet, bleek achteraf gewoon de stekker van afgeknipt te zijn :( Kortom hier mijn verslag van mijn bevindingen en oplossingen :P

Ik heb de achter speakers hetzelfde aangepakt als CabrioRob, dus een plankje gemaakt met wat fatsoenlijke speakers erin. Helaas was mijn amp iets breder dan wat daar nog tussen moest dus die zit op een plank die weer is vastgeschroefd op de speaker plank. Onhandig met een lekke band, i know, maar goed hoe vaak heb je die nou :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRfIewfw6rRl_lcf0Bkxa_CeejA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vKR3KedX2HhfepnvuSHaf0BI.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik had een aardig versleten luchtfilter wat normaal op een 2,5 liter V6 moest ofzo dat ding was echt mega. Deze heb ik vervangen door een nieuwe K&N voor de swift GTi. De buis om hem echt koele lucht te laten aanzuigen heb ik nog even achterwege gelaten. Ik zou daar echt voor moeten gaan zagen/gaten boren in plaat delen. Misschien in de toekomst.

Nieuw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RzPqe8WpxhS4FMoORlxw3AEmeJA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X3nAF1Vb9AfW6P9XPYIvRGHq.jpg?f=fotoalbum_medium

Oud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQfptC3zcKVBlFoTayf2Bmztfko=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qhMulojVQBeeX5sHXUZR9So2.jpg?f=fotoalbum_medium

Van het voorjaar een nieuwe amp gekocht, met bluetooth, scheelt weer signaalkabels trekken :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eivU807hbBGFhFXsNRCiiYhb-Jk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4hTCLT0UhtU1CZGmHzmqWit.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik had wat kapotte dashboard lampjes, deze vervangen door wat ledjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydBm51LYBOeKrnDcUEML7lQFPrQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lkHk6cY5sTyIlXsH0qBpXW86.jpg?f=fotoalbum_medium

Nieuwe deurtepels :P doet mijn binnenverlichting het tenminste ook weer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMTEqa0fSWXwr8bx1dmPzazM5bw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dZBi6EOYZGpuWz10YQBsguKg.jpg?f=fotoalbum_medium

Op marktplaats nog een Kluwer boek kunnen scoren voor weinig :P altijd handig

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9s2DKc8pOA3PZWVT82cZKP3ibpQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hAS893iFiQ0AoXiRbGjC17jP.jpg?f=fotoalbum_medium

Gezien de audio nu van achteren kwam had ik het idee om ook maar eens in de deuren wat te maken. Kortom custom wat multiplex op maat gezaagd en maar eens kijken wat dat wordt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AO2Wtyvcudq6ttbfj5yE8lhEl5s=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n8DiLSgexvFtSi2nIhreyg4B.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3f_zCFOn4pKxWYUeZpQE6f0xwA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M70UZByu2JhKZsxjKT9m2s5m.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4sNwaN5qG13ncyMTRfcGaw3DouM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/waYtlts45Vm0uDAzpCIsAUv4.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iN0bsVTA4gB1UbVGD_9_xtr02-0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FT0BdOZOokmCdUSxZCxiZKvt.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPlW0YfN0Zhn-t_3EOaT_0n23Cc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Inpjrc0uAqIPliQLCt7vmFs.jpg?f=fotoalbum_medium

Daarnaast heb ik eens gekeken met mijn IT achtergrond, hoe kunnen we dit oude beestje nou eens naar de 21ste eeuw helpen :P

Supervet, we gaan een Raspberry Pi inbouwen: zo gezegd zo gedaan:

Hotzee heel de bende uit het dashboard:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_rfe45qKIri4KKUUqq1Dxx8F4s=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2RDMY52VKuG30hArn9XMTTGe.jpg?f=fotoalbum_medium

Meteen alle bekabeling geruimd die niet meer nodig was en waar nodig kabels vervangen, koppelingen verbeterd/vervangen.

De testopstelling:

Bestaande uit: Raspberry Pi 4, een raspberry pi touchscreen, een StromPi3 en een accu board, dit om de stroomuitval bij starten op te vangen :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/owbLyPgKkkSZywMVTmaA8Pa3_Lk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cDWOyJRhLhG5RRcx37jXuuj2.jpg?f=fotoalbum_medium

Gezien de oplossing, iPhone ->> BT naar de Raspberry -->> BT naar de amp helaas niet werkte ook nog maar een RCA board gekocht toch maar goed dat ik de RCA kabels nog niet had weggehaald :P

Ook had de Pi het vrij snel warm in de test setup, dus ook maar even een 12V actieve fan erbij geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LyZtz4ih-UHLlRL2Mm-EaG4QaeM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7TOflMDY0agOD4bPfSt6DjKp.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YRLMZTA7NX3pLsdVwwl6PfNDnkE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gZp0uaX5fuIzQfLcFjir0IPm.jpg?f=fotoalbum_medium

Na wat zaagwerk in het middenconsole plastic hieronder het resultaat :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L1gs4grJnlwQijCBb6_LM7MAeMs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ce73XHmgzKhlXNrsTkm5XfTZ.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jO8Hvq4Lv5yLQPY58BeeQ23GiM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KjZzb9VNLl7gNRg8V2y9Qryr.jpg?f=fotoalbum_medium

7 port USB hub erbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bb9SqMHhmFhC7pxruaBWPFRMM8c=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJ2LGlgusNajyFnnrKlbnk1b.jpg?f=fotoalbum_medium

en werkend hoor :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_TD2psh4IHxWj4PN3P5UGjJLzE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2KmgywnZuGmbqfoBTd8OIDS.jpg?f=fotoalbum_medium

Enige nadeeltje nog: via de hotspot spotify connect starten vond hij niet tof.

Dus nog een USB powered access point gevonden :P De Swift heeft nu zijn eigen WiFi :D

Voor iedereen die het zich afvraagt. De hele bende is aangesloten en afgezekerd met 7,5A zekering op de accessoire stand. Het booten van de Pi kost ongeveer 45 seconden. De AP heeft ongeveer 24 seconden nodig.

Indien de spanning nu wegvalt op de accessoire (kortom contact uit) dan gaat de Pi over op de accu en geeft hij na 60 seconden een net shutdown commando waardoor hij netjes afsluiten. Zodra de spanning op de accessoire weer terugkomt gaat hij weer booten.

Het is nu mogelijk om vanaf apparaten te streamen qua audio naar de Pi, ook kunnen we films en series vanuit thuis streamen via Plex en met eventuele extra modules zouden we hem aan de OBD kunnen hangen om ook nog de auto verder te kunnen uitlezen. Ook navigatie kan hier mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Mooie update! Leuk dat je aan de slag bent gegaan met een Raspberry. Ik heb dat ook ooit nog eens overwogen, maar als ik zie hoeveel werk het kost, ben ik blij dat ik voor een kant en klare oplossing ben gegaan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
The Inquisitor schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:58:
Mooie update! Leuk dat je aan de slag bent gegaan met een Raspberry. Ik heb dat ook ooit nog eens overwogen, maar als ik zie hoeveel werk het kost, ben ik blij dat ik voor een kant en klare oplossing ben gegaan :p
Mwah in totaal ben ik nu denk met alles 4 dagen zoet geweest valt me alles nog mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

SpoekGTi schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:46:
[...]

Mwah in totaal ben ik nu denk met alles 4 dagen zoet geweest valt me alles nog mee ;)
Ja maar ik ben vermoedelijk iets minder handig, dus voor mij wordt het 7 dagen, veel gescheld, en een product dat niet helemaal werkt zoals het zou moeten :P

Ik heb ondertussen mijn Sony XAV-AX3005db ingebouwd, ziet er strakker uit dan de vorige en een groter scherm is altijd fijn.

Ik heb ook nog naar een K&N open luchtfilter gekeken voor mijn Swift, maar ik vraag me af of het iets toevoegt aan de 1.2 motor. Daarnaast vind ik het geen mooi gezicht als de OEM luchtfilterbox is verwijderd. Ik zou denk ik liever voor een CAI gaan, op de OEM luchtfilterbox en dan een K&N inlegfilter plaatsen, maar ik kan nergens een CAI vinden die aan de originele box kan (wel over gelezen op diverse fora...).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UTwizard
The Inquisitor schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:18:
Ik heb ook nog naar een K&N open luchtfilter gekeken voor mijn Swift, maar ik vraag me af of het iets toevoegt aan de 1.2 motor. Daarnaast vind ik het geen mooi gezicht als de OEM luchtfilterbox is verwijderd. Ik zou denk ik liever voor een CAI gaan, op de OEM luchtfilterbox en dan een K&N inlegfilter plaatsen, maar ik kan nergens een CAI vinden die aan de originele box kan (wel over gelezen op diverse fora...).
Niet lullig bedoeld, maar ik weet wel zeker dat een open luchtfilter aan die motor niks toevoegt. Sterker nog, in 95% van de gevallen -kost- een open luchtfilter een aantal PK en NM. Het voegt enkel wat toe als je een serieus ver gemodificeerde auto hebt en je dus gaat spelen met je AFR en op zoek bent naar die laatste paar (tienden van) procenten.

Een CAI zou je naar beneden moeten leggen zodat ie koude lucht van onder de auto aanzuigt. Dat heeft als bijkomend risico dat je ook vocht of water gaat aanzuigen met een hydrolock als gevolg. Kun je doen als je een auto hebt die je alleen maar met mooi weer gebruikt of bijvoorbeeld op het circuit, maar voor een daily zou ik zowel een open luchtfilter als een CAI nooit aanraden.
Pagina: 1 ... 9 10 Laatste