'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
[ Voor 19% gewijzigd door Emacee op 12-06-2010 20:34 ]
PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming
Ik weet alleen niet waar je aan kan zien of ie terugveert of niet, anders is dit ook nog een optie aangezien die wel mooi aansluit bij mijn sigarttenaansteker plug (ook rond). Waar kan ik dat aan zien of moet ik de Conrad bellen?
PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming
Kijk eens op conrad bij de specificaties, daar staat bij de eerste het volgende:Maurits Cassee schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 21:20:
Ik heb er eentje(daar was de foto van de pinnetjes van) die terugveert (kon ik nergens vinden en heb dus de verkeerde besteld) en de bovenstaande blijft wel staan hoop ik (lijkt me wel logisch dat ie op I, O of II blijft staan, anders veert ie altijd terug naar O dus uit), beetje jammer van de Conrad maar ik kan de verkeerde gelukkig terugsturen.
Ik weet alleen niet waar je aan kan zien of ie terugveert of niet, anders is dit ook nog een optie aangezien die wel mooi aansluit bij mijn sigarttenaansteker plug (ook rond). Waar kan ik dat aan zien of moet ik de Conrad bellen?
Uitvoering: 2 x (aan)/uit/(aan) dit is een momentschakelaar en springt dus terug wanneer je hem loslaat. Dit zie je aan de haakjes.
De andere twee zijn 2 x uit/aan/uit dus die springen niet terug!
Is het mogelijk om een verloop te maken zoals hieronder, de aarde van het chassisdeel gebruik ik dan niet en ik doe de + en - naar de kabel die vervolgens in de voeding gaat, ik wil dit chassisdeel omdat deze stevigere kabels aankan dan de standaard voeding kabel en ik eventueel een aarde aan kan sluiten (als ik zou weten waarop, in een krat).

Waarom doe je het niet gewoon met de volgende onderdelen:Maurits Cassee schreef op zondag 13 juni 2010 @ 00:22:
Dank, nu is het mij helemaal duidelijk en weet ik welke ik kan bestellen!
Is het mogelijk om een verloop te maken zoals hieronder, de aarde van het chassisdeel gebruik ik dan niet en ik doe de + en - naar de kabel die vervolgens in de voeding gaat, ik wil dit chassisdeel omdat deze stevigere kabels aankan dan de standaard voeding kabel en ik eventueel een aarde aan kan sluiten (als ik zou weten waarop, in een krat).
[afbeelding]
http://www.dickbest.nl/we...t=viewProd&productId=1831
http://www.dickbest.nl/we...t=viewProd&productId=2190
De reden waarom ik een driepolig wil is dat ik niet hoef te solderen (ben ik niet zo goed in en ik wil het risico op kortsluiting niet lopen en ik denk dat de driepolig steviger is, als driepolig niet aangesloten kan worden zoals in mijn schema ga ik toch proberen te solderen tenzij iemand eentje weet te vinden (liefst bij Conrad) die wel een platte stekker heeft (4,8mm/6,3mm).
Aarde is niet nodig.Maurits Cassee schreef op zondag 13 juni 2010 @ 12:22:
Is het wel mogelijk om in de krat een aarde te maken? Bijvoorbeeld een geleider naar een 5e voetje ofzo, of is dat niet voldoende?
[ Voor 14% gewijzigd door De_Boorr op 13-06-2010 14:11 ]
Ja dat had ik begrepen van mn pa inderdaadThinkPadd schreef op zondag 13 juni 2010 @ 14:11:
Prima, maar je moet ze eigenlijk onder belasting meten
ik kijk misschien niet goed hoor, maar is er ergens een kant en klaar schematje voor 2 parallel geschakelde accu's, schakelaar, MP3 decoder, TA2024 en Marquant speakersetje te vinden?
Of moet ik uitgaan van het TS schema en dan tussen de ipod en versterker de MP3 decoder denken?
[ Voor 48% gewijzigd door De_Boorr op 13-06-2010 15:12 ]
Mijn voeding is nog niet binnen dus ben aan de slag gegaan met een oude computer voeding. Ik heb de groene met een willekeurige zwarte draad verbonden en de rode draad en de zwarte draad sluit ik aan op mijn voltmeter. Echter komen er rare getallen te staan op mijn voltmeter en geleidelijk aan trekken de getallen weg.
http://img101.imageshack.us/img101/8140/voedinggg.jpg
http://img231.imageshack.us/img231/9624/voedingg.jpg
Wat doe ik fout?
EDIT:
Het probleem was dat ik de rode draad gebruikte, de gele is 12V
[ Voor 14% gewijzigd door Painore op 13-06-2010 16:04 ]
Ik heb een versterker met 2x 4 ohm uitgang, zou het beter/harder geluid kunnen geven als ik op elke poort 2x 8 ohm parallel zet, zou geen verschil moeten zijn voor het aantal ohm, maar weet niet of het beter is.
Ook heb ik een 12v voeding met zo'n bus, maar als ik hem meet komt de diameter op 3.5mm, en die op conrad zijn of 2.1 of 2.5 mm, aangezien ik ook grotere van dit soort bussen heb gezien denk ik dat het 2,1mm moet zijn dan, maar wil het toch graag zeker weten.
Voor de rest nog aan het wachten op accu en speakers van elektronica online, speakers moesten worden besteld, is ondertussen al 2 weken geleden dat ik heb besteld, en het zou deze week verzonden worden, hoop toch wel dat het er maandag of dinsdag is.
Waneer je twee 8 ohm speakers parallel zet heb je maar half volume.powerpuck schreef op zondag 13 juni 2010 @ 16:53:
hallo.
Ik heb een versterker met 2x 4 ohm uitgang, zou het beter/harder geluid kunnen geven als ik op elke poort 2x 8 ohm parallel zet, zou geen verschil moeten zijn voor het aantal ohm, maar weet niet of het beter is.
[ Voor 39% gewijzigd door Painore op 13-06-2010 17:36 ]
Nee, een 8 ohm speaker geeft maar de helft van de volume van een 4 ohm speaker.Painore schreef op zondag 13 juni 2010 @ 17:36:
[...]
Waneer je twee 8 ohm speakers parallel zet heb je maar half volume.
Maar twee keer de helft wordt weer 1, dus 2 speakers van 8 ohm parallel is even goed als een 4 ohm speaker.
tuurlijk niet , je komt dan wel met beiden op 4ohm ,maar twee x 8ohm waar het vermogen over 2 spekers verdeelt wordt dat kost dus het dubbele aan spanning.Malantur schreef op zondag 13 juni 2010 @ 17:51:
[...] dus 2 speakers van 8 ohm parallel is even goed als een 4 ohm speaker.
dat is hetzelfde als, 2 speaker van 300wat. of 1 van 400wat ,welke gaat dan harder ,juist die van 1 400wat.
want 300 en 300 wordt geen 600 wat de meesten denken, maar dan blijf gewoon 300wat maar dat kost
de amp dus dubbel zo veel vermogen.
dus op een uitgang van 4ohm gaat een luidspreaker van 8ohm dus harder dan twee van 8ohm parralel
want dan moet de versterker een keer vermogen leveren. maar dat wil nog niet zeggen dat dat goed is
want dan worden de eindtrappen wat warmer . dus het beste is gewoon, 1 speaker per uitgang van 4ohm
om het meeste vermogen er uit te halen.
[ Voor 27% gewijzigd door jbkappirossi op 13-06-2010 18:22 ]

Eerst een overall shot. Hier kun je goed zien dat de radio niet helemaal goed tegen het hout aanzit, hij kan niet verder. Weet iemand misschien hoe ik het zo onopvallend mogelijk kan krijgen?

De voorkant

Van bovenaf. Alle kabels moet ik nog wegwerken en ergens vast plakken.

De acculader.

De acculaderpolen.

En wat natuurlijk niet mag ontbreken, is een aan en uit knop! De plus wordt afgesloten als hij op off staat en de memory+ blijft erop zodat alle gegevens blijven.
Nu vroeg ik me nog af.. Kan ik gewoon de acculader erop zetten als de kabels naar de radio er nog opzitten, want dan soldeer ik klipjes op de kabels naar de accu zodat ze niet meer los kunnen.
En nog even een filmpje geupload! >> YouTube: 13062010028.mp4
[ Voor 5% gewijzigd door Harry! op 13-06-2010 18:34 ]
Kan alleen nog wat versiering en een voltmetertje gebruiken. Ik zal vanavond, als ik mn kabeltje kan vinden, het process en eindresultaat posten. Tnx voor alle tips!
maar ik zou de lader er niet op soldeer want als je radio uitstaat krijg je lekstroom via je lader .
dus een onderbreker tussen je fase (wat je al hebt) en een onderbreker tussen je lader en je accu maken .
dan kun je hem wel solderen.
Ik ben er redelijk zeker van de dat spanning constant blijft in een parallel schakeling. Door de verlaging van de weerstand verdubbelt de totale stroom, maar die splitst zich in 2 door de 2 speakers.jbkappirossi schreef op zondag 13 juni 2010 @ 18:12:
[...]
tuurlijk niet , je komt dan wel met beiden op 4ohm ,maar twee x 8ohm waar het vermogen over 2 spekers verdeelt wordt dat kost dus het dubbele aan spanning.
Als je dat per speaker bekijkt vloeit er dus even veel stroom tegenover de enkele configuratie. Je versterker moet wel het dubbele vermogen leveren.
2 speakers van 25W gaan dus wel te samen 50W trekken als de versterker 50W kan leveren.
(Puur de regels van parallelschakeling in de elektriciteit)
En die 300W gaat gewoon verloren? Rendement halveert? Je versterker begint plots 300W te dissiperen?dat is hetzelfde als, 2 speaker van 300wat. of 1 van 400wat ,welke gaat dan harder ,juist die van 1 400wat.
want 300 en 300 wordt geen 600 wat de meesten denken, maar dan blijf gewoon 300wat maar dat kost
de amp dus dubbel zo veel vermogen.
Daar geloof ik nu eens niets van

Maar let wel op: voor 3 keer harder geluid heb je 10 (!) keer meer vermogen nodig.
De eindtrappen met een 8 ohm speaker worder niet warmer dan wanneer een 4 ohm speaker gebruikt wordt, het tegendeel is zelfs waar!dus op een uitgang van 4ohm gaat een luidspreaker van 8ohm dus harder dan twee van 8ohm parralel
want dan moet de versterker een keer vermogen leveren. maar dat wil nog niet zeggen dat dat goed is
want dan worden de eindtrappen wat warmer . dus het beste is gewoon, 1 speaker per uitgang van 4ohm
om het meeste vermogen er uit te halen.
Dank voor je reactie!jbkappirossi schreef op zondag 13 juni 2010 @ 18:41:
als je een 12volt lader hebt ,ja hoor !!!. als je de auto start wordt de accu toch ook geladen door de dynamo.
maar ik zou de lader er niet op soldeer want als je radio uitstaat krijg je lekstroom via je lader .
dus een onderbreker tussen je fase (wat je al hebt) en een onderbreker tussen je lader en je accu maken .
dan kun je hem wel solderen.
Ik bedoelde de kabels van de radio naar de accu solderen. De lader blijft gewoon los tot die een het stopcontact gaat.
:-) Gisteren Mijn versie 1 van de kratradio in elkaar gezet (foto's komen nog).
'Bier' Bierkrat
9800 LiOn accu
HTC Hero
TA2024
2x Sony XPlod Speakers
Geluid valt niet tegen. En heb nog een TA2040... voor een 2e paar speakers...
Al met al een uurtje werk... viel me niet tegen!
Less = more
dat het de verstreker dubbel vermogen kost zijn we het eens met elkaar . maar ookal doe 10 speakers van 25wat aan een amp dan bijft dat nog 25wat. met andere woorden je vergroot het vermogen niet je breid het uit.Malantur schreef op zondag 13 juni 2010 @ 18:54:
[...]
Ik ben er redelijk zeker van de dat spanning constant blijft in een parallel schakeling. Door de verlaging van de weerstand verdubbelt de totale stroom, maar die splitst zich in 2 door de 2 speakers.
Als je dat per speaker bekijkt vloeit er dus even veel stroom tegenover de enkele configuratie. Je versterker moet wel het dubbele vermogen leveren.
2 speakers van 25W gaan dus wel te samen 50W trekken als de versterker 50W kan leveren.
(Puur de regels van parallelschakeling in de elektriciteit)
[...]
En die 300W gaat gewoon verloren? Rendement halveert? Je versterker begint plots 300W te dissiperen?
Daar geloof ik nu eens niets van![]()
Maar let wel op: voor 3 keer harder geluid heb je 10 (!) keer meer vermogen nodig.
[...]
De eindtrappen met een 8 ohm speaker worder niet warmer dan wanneer een 4 ohm speaker gebruikt wordt, het tegendeel is zelfs waar!
als je eindtrappen van 8ohm heb ;en je zouw daar speakers van 4 ohm aan doen ongeacht de schakeling.
dan worden ze warmer dan dat je de eindtrappen belast met 8ohm.
dan is het misschien makkelijker om alleen een schakelaar tussen je accu en jou lader te maken .Harry! schreef op zondag 13 juni 2010 @ 19:14:
[...]
Dank voor je reactie!
Ik bedoelde de kabels van de radio naar de accu solderen. De lader blijft gewoon los tot die een het stopcontact gaat.
want de radio zelf kun je ook uitschakelen .want de remote wil je niet onderbreken want dan kun je hem elkekeer opnieuw instellen. dus de plus en de remote gewoon op de accu solderen zonder schakelaar .
want je radio lekt geen stroom maar je lader wel. en dan kun je hem uit zetten met de radio zelf.
Ik lees trouwens weinig ervaringen over de 9800 mAh accu van e-bay:

Ik heb deze ook in m'n krat gestopt... werkt prima!
Alleen weet ik niet hoe ik kan zien dat de accu opgeladen is... iemand enig idee? En het aan / uit knopje op de accu is idd irritant... misschien dat ik de accu open sloop om de schakelaar naar buiten te kunnen brengen... (zullen losse cellen zijn met een circuitje lijkt me)...
[ Voor 68% gewijzigd door IWriteCode op 14-06-2010 09:16 ]
Less = more
volt meter er tussen zetten . naarmate de mah minder worden wordt de voltage dat ook .Jamal schreef op maandag 14 juni 2010 @ 09:05:
En volgens mij bedoelen jullie precies hetzelfde... alleen de een praat over de speaker... de ander over de versterker...
Ik lees trouwens weinig ervaringen over de 9800 mAh accu van e-bay:
[afbeelding]
Ik heb deze ook in m'n krat gestopt... werkt prima!
Alleen weet ik niet hoe ik kan zien dat de accu opgeladen is... iemand enig idee? En het aan / uit knopje op de accu is idd irritant... misschien dat ik de accu open sloop om de schakelaar naar buiten te kunnen brengen... (zullen losse cellen zijn met een circuitje lijkt me)...
het aan /uit knopje kun je er ook gewoon tussen uithalen en doorvebinden.
ik hoop in ienigval voor je dat het protected cellen zijn ,want lithium kan verschrikelijk slecht tegen te ver ontladen.
maar ik heb ook even een vraag aan jou gaat zon TA2024 versterkertje nou harder ,dan zeg maar een 4x50wat
autoradio.
[ Voor 15% gewijzigd door jbkappirossi op 14-06-2010 09:39 ]
1> You need to put the switch on when you take charge.
2> Normally you need take charge 6 hours.
Less = more
Even hard. Dat is even afhankelijk van de autoradio. Het is al vaak toegelicht maar op 12 volt is niet meer dan 15 watt per kanaal te realiseren. Het kan wel, maar dan moet in de versterker de spanning verhoogt worden. Dat gebeurt in autoradios en in de goedkope autoversterkers niet.jbkappirossi schreef op maandag 14 juni 2010 @ 09:32:
[...]
volt meter er tussen zetten . naarmate de mah minder worden wordt de voltage dat ook .
het aan /uit knopje kun je er ook gewoon tussen uithalen en doorvebinden.
ik hoop in ienigval voor je dat het protected cellen zijn ,want lithium kan verschrikelijk slecht tegen te ver ontladen.
maar ik heb ook even een vraag aan jou gaat zon TA2024 versterkertje nou harder ,dan zeg maar een 4x50wat
autoradio.
Duurdere en fysiek duidelijk grotere en zwaardere autoversterkers doen dit wel. Deze trekken dan ook flinke stromen! en zijn daarmee ongeschikt voor een kratradio op gelaccu.
Allereerst zjin ze maar 50% of minder efficient vanwege de versterkertechniek en het transformeren van het voltage. Het blijkt dat voor een kratradio met 2 flinke speaker met een gemodde ta2024 je zo ongeveer het maximale kan bereiken.
Wil je meer lawaai hebben dan kan dat wel! Maar sowieso moet je de speaker dan al snel een een grote kist plaatsen, heb je of 2 accus (24Volt parallel bij gebruik TK20250) of grotere accus nodig vanwege het verbruik. Dat levert weer de nodige nadelen op voor de mobiliteit.
De meeste kwaliteitsautoradios zijn geven redelijk wat vermogen op 12 volt, 15Watt per kanaal (vaak 4x 17-20 Watt op 14VDC) Een nadeel is echter dat ze vrij onzuining zijn. en je kratje een stuk minder lang speelt dan als je hem zou gebruiken met een classe D versterker (ta2024, tk2050)
Winst in volume valt te halen in:
- Stevige ruime houten kist
- Grote luidsprekers (16 cm of meer, 6" x 9")
- Speakers met een hoge sensitivity uitgedrukt in dB/W @ 1M (90db/W of meer is goed om aan te houden.)
E-Mail van de verkoper over die 9800 mAhaccu:
2> Normally you need take charge 6 hours
dan kon je nog wel is geen protected cellen hebben .
dat kun je wel testen dan moet je het plastic erafhalen en dan een cel zover mogelijk ontladen door er een lampje aan te hangen. en dan mag hij afhankelijk van het type cel niet onder het minimum volt komen.
bijvbeeld een protected 18650 cel ontlaad zich tot minimaal 2,7volt, als hij dus lager komt heb je dus geen protected cellen.
[ Voor 73% gewijzigd door jbkappirossi op 14-06-2010 12:00 ]
dan kon je nog wel is geen protected cellen hebben .jbkappirossi schreef op maandag 14 juni 2010 @ 11:47:
E-Mail van de verkoper over die 9800 mAhaccu:
2> Normally you need take charge 6 hours
dat kun je wel testen dan moet je het plastic erafhalen en dan een cel zover mogelijk ontladen door er een lampje aan te hangen. en dan mag hij afhankelijk van het type cel niet onder het minimum volt komen.
bijvbeeld een protected 18650 cel ontlaad zich tot minimaal 2,7volt, als hij dus lager komt heb je dus geen protected cellen.
Je kunt ook een diode tussen je lader en je accu zetten, dat heb ik ook gedaan omdat het lampje op m'n lader ineens ging branden als hij aan m'n accu hing, en de stekker niet in het stopcontact zat. Diode ertussen gezet en klaar.jbkappirossi schreef op maandag 14 juni 2010 @ 09:05:
[...]
dan is het misschien makkelijker om alleen een schakelaar tussen je accu en jou lader te maken .
want de radio zelf kun je ook uitschakelen .want de remote wil je niet onderbreken want dan kun je hem elkekeer opnieuw instellen. dus de plus en de remote gewoon op de accu solderen zonder schakelaar .
want je radio lekt geen stroom maar je lader wel. en dan kun je hem uit zetten met de radio zelf.
En je gaat toch niet op je accupolen solderen

klopt daar had ik even zo gauw niet aan gedachtThinkPadd schreef op maandag 14 juni 2010 @ 12:14:
[...]En je gaat toch niet op je accupolen solderenDaar heb je juist hele handige kabelschoentjes voor waar je de draden in doet en dan dichtknijpt met een tang.
Alvast bedankt!
Kratradio: Raveland TRX 69 - 6X9" Speakers // TA2024 Versterker (Modded) // hKS // 12v Loodgelaccu // Loodacculader AL 600 // USB/SD Mp3 Player
dan moet je samenkopen.net eens in gaten houdenImpulzer schreef op maandag 14 juni 2010 @ 13:01:
Weet er toevallig al iemand waar ik een (kant en klare?) HKS en gemodde TA2024 kan bestellen? De mensen van kratradio.nl heb helaas nog niet gereageerd op mijn mailtje.
Alvast bedankt!
je zou even kunnen mailen of je dit nog na gestuurd kan krijgen .omdat de actie al gesloten is (kan vaak wel)
http://www.samenkopen.net/action/699159
[ Voor 17% gewijzigd door jbkappirossi op 14-06-2010 13:10 ]
Maar als je 10 speakers van 25 watt (met dubbele T trouwens) aan een versterker van 50 watt hangt, dan vergroot je vermogen wel tot 50 watt.jbkappirossi schreef op maandag 14 juni 2010 @ 08:59:
[...]
dat het de verstreker dubbel vermogen kost zijn we het eens met elkaar . maar ookal doe 10 speakers van 25wat aan een amp dan bijft dat nog 25wat. met andere woorden je vergroot het vermogen niet je breid het uit.
Als je het zo stelt wel, maar je vorige post was een beetje onduidelijk geformuleerd.als je eindtrappen van 8ohm heb ;en je zouw daar speakers van 4 ohm aan doen ongeacht de schakeling.
dan worden ze warmer dan dat je de eindtrappen belast met 8ohm.
Nevertheless zijn de eindtrappen van de TA2024 geschikt voor 4 ohm, dus waarom zou je er dan 8 ohm aanhangen?
Verwijderd
Hier een vraag:
Is er ook een makkelijkere schakeling dan de HKS om de spanning uit te schakelen wanneer deze onder de 11,5 volt komt??
De schakeling die ik moet hebben hoeft alleen maar de spanningsdraad te onderbreken wanneer de spanning onder de 11,5V komt. (Dus niet overschakelen naar voeding of iets dergelijks).
Is dit er??
Heeft iemand hier een schema van??
Bij voorbaat dank,
Mijn Dclaagspanningsplug meet ik op een buitendiameter van 3,5mm, maar op conrad vind ik alleen van 2,1 of 2,5. meet ik fout of moet ik een andere zoeken.
Verwijderd
Ik ben ook bezig met een kratradio'tje. Alles gaat goed met de versterker van de kijkshop (Marquant). Maar nu wil ik ook mijn elektrische gitaar aansluiten op mijn kratje. Nu heb ik nog weinig verstand van elektronica (alles wat ik weet komt uit deze topics en heb ik gebruikt voor mijn eigen build) dus ik weet niet zo goed waar ik naar moet kijken. Mijn zoektocht naar 12V gitaar versterkers heeft niet erg veel opgeleverd. Wel heb ik dit:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=195359
gevonden. Plan is om hier de gitaar door heen te leiden naar de Marquant. Nu hoeft het geluid niet perfect te zijn, als hij het maar doet. Ik kan later altijd nog een pedaaltje er tussen hangen voor een wat leuker geluid.
dit is wel mogelijk maar klinkt voor geen meter ,je hebt niks geen effecten .Verwijderd schreef op maandag 14 juni 2010 @ 15:32:
Beste mensen,
Ik ben ook bezig met een kratradio'tje. Alles gaat goed met de versterker van de kijkshop (Marquant). Maar nu wil ik ook mijn elektrische gitaar aansluiten op mijn kratje. Nu heb ik nog weinig verstand van elektronica (alles wat ik weet komt uit deze topics en heb ik gebruikt voor mijn eigen build) dus ik weet niet zo goed waar ik naar moet kijken. Mijn zoektocht naar 12V gitaar versterkers heeft niet erg veel opgeleverd. Wel heb ik dit:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=195359
gevonden. Plan is om hier de gitaar door heen te leiden naar de Marquant. Nu hoeft het geluid niet perfect te zijn, als hij het maar doet. Ik kan later altijd nog een pedaaltje er tussen hangen voor een wat leuker geluid.
als je een gitaar versterker voor een paar tientje op marktplaats koopt.
heb je al een betere dan als je zelf een inelkaar knutseld.
Verwijderd
Waar vind ik een kleine versterker die op 12V gaat werken? Ik kan me niet voorstellen dat er niets bestaat qua transistor versterking die op 12V werkt.jbkappirossi schreef op maandag 14 juni 2010 @ 15:42:
[...]
dit is wel mogelijk maar klinkt voor geen meter ,je hebt niks geen effecten .
als je een gitaar versterker voor een paar tientje op marktplaats koopt.
heb je al een betere dan als je zelf een inelkaar knutseld.
Effecten kan ik altijd nog extern aansluiten. Zolang ik een gewoon een clean geluid heb vindt ik het goed.
als je iets terud scrolt staat er een link naar samen kopen met TA....12v versterkertjesVerwijderd schreef op maandag 14 juni 2010 @ 16:01:
[...]
Waar vind ik een kleine versterker die op 12V gaat werken? Ik kan me niet voorstellen dat er niets bestaat qua transistor versterking die op 12V werkt.
Effecten kan ik altijd nog extern aansluiten. Zolang ik een gewoon een clean geluid heb vindt ik het goed.
DM (persoonlijk bericht) of E-mail even, zijn op voorraad.Impulzer schreef op maandag 14 juni 2010 @ 13:01:
Weet er toevallig al iemand waar ik een (kant en klare?) HKS en gemodde TA2024 kan bestellen? De mensen van kratradio.nl heb helaas nog niet gereageerd op mijn mailtje.
Alvast bedankt!
"wesleytjuh" bouwt de HkS en verwacht ze komende weken.
Ik heb je mail niet gezien impulzer, probeer het nog eensImpulzer schreef op maandag 14 juni 2010 @ 13:01:
Alvast bedankt!
De ta2024's zijn vanaf komend weekend weer beschikbaar. Een goedkopere versie van de hKS komt over een paar weken, maar ik kan er nog steeds eentje voor je maken zoals in dit topic staat. Mailen dus
Oke vreemd, ik stuur nog wel even een mail dan! Bedankt voor je reactielredev schreef op maandag 14 juni 2010 @ 16:22:
[...]
Ik heb je mail niet gezien impulzer, probeer het nog eensIk heb zojuist mijn mailbox nogeens doorgepluisd naar onbeantwoorde mail en wel eentje gevonden, maar dat leek qua inhoud niet op wat jij post. Wantbeiden zou ik je graag leveren. :-)
De ta2024's zijn vanaf komend weekend weer beschikbaar. Een goedkopere versie van de hKS komt over een paar weken, maar ik kan er nog steeds eentje voor je maken zoals in dit topic staat. Mailen dus
Kratradio: Raveland TRX 69 - 6X9" Speakers // TA2024 Versterker (Modded) // hKS // 12v Loodgelaccu // Loodacculader AL 600 // USB/SD Mp3 Player
Verwijderd
Dat weet ik, maar het lijkt mij dat ik daar geen gitaar aan kan hangen. Daarom zoek ik een speciale versterker voor mijn gitaar. Hier heb er geen van 12V kunnen vinden. Nu ben ik op zoek naar een goede van 9V, maar ik weet niet hoe je dit moet aansluiten.jbkappirossi schreef op maandag 14 juni 2010 @ 16:09:
[...]
als je iets terud scrolt staat er een link naar samen kopen met TA....12v versterkertjes

Onderdelen:
1x TA2024
2x Boschmann G-5532
1x voltmeter LCD
1x tuimelschakelaar aan/uit
1x tuimelschakelaar aan/uit/aan
1x sleutelschakelaar
2x magneetcontactjes
1x zwarte inbouwplaat
2x vergulde cinches (heeft iemand nog een witte vergulde cinch over?)
2x 12V 12Ah, 5x 12V 7Ah, en 1x een schattig 12V 2,3Ah loodaccutje
Ik heb hem aangesloten aan een PC voeding en dat werkte prima, echter is ie erg groot en kwam er een irritante piep vanaf. Een normale voeding is dus onderweg!
HKS komt ook nog, leuk projectje voor in de vakantie (volgende week
Het leek me wel handig om de kist open en dicht te kunnen doen, is ook erg handig om telefoon ed. in op te bergen wanneer we lekker op het strand zitten! Echter, het probleem, de deksel gaat klapperen wanneer de muziek iets harder staat door de trillingen van de speakers. Ik heb geprobeerd om er wat tochtstrip tussen te plakken, deze was echter te dik waardoor de magneetjes geen contact meer maakten. Iemand een idee op dit op te lossen?
De Boschmanns werken opzich prima maar tog wil ik iets betere kwaliteit zonder meteen 100 euro kwijt te zijn, iemand suggesties? De Infinity's lijken me niet echt super aangezien ze 2 ohm zijn.
[ Voor 9% gewijzigd door Painore op 14-06-2010 16:41 ]
Flightcase is stukken goedkoper wanneer je hem zelf maakt:Maurits Cassee schreef op maandag 14 juni 2010 @ 16:55:
Waar heb je jouw hout vandaan en wat voor soort hout is het, ik vind het er erg strak uitzien, ik twijfel nig tussen zulk hout en een flightcase. Jammer van een flightcase is het prijskaartje maar ze zijn wel prachtig!
http://www.licht-geluid.n...e-onderdelen/default.aspx
Het hout dat ik gebruikt heb is multiplex van de Formido, ik kende iemand die daar werkte en dit hout hadden ze nog over dus dat kwam goed uit
Maak gewoon een houten kist, scharnierne haal je bij de praxis voor 5 euro, handvaat is ook te koop op conrad, zoek een oude computervoeding daar haal je het ventilatierooster vanaf. Bekleed het hele ding met hoedeplankstof en op de randen een metalen strip op de hoeken een balhoek of iets dergelijks. Hoedeplankstof lijm je vast en de scharnieren etc. kun je of kleine schroefjes voor gebruiken of spijkers met een platte grote kop. Dit kan nooit 150 euro kosten.'Maurits Cassee schreef op maandag 14 juni 2010 @ 17:27:
Dank! Ik ben al aan het kijken voor een zelfbouwer maar aangezien ik geen popnageltang heb moet ik die sowieso kopen en bij casebuilder.com of flightcase-onderdelen.nl vallen de prijzen ook nog wel mee als je het vergelijkt met een al kant-en-klare maar dan nog zit ik op rond de €150 voor eentje met alles d'r op en d'r aan oor wat ik wil. (ventilatieroosters, handvat, dekselstop met scharnier etc.)
EDIT:
http://www.stagetools.name/contents/nl/d350.html
vrij goedkope scharnieren en dekselstoppers.
EDIT2:
Heeft iemand toevallig een opbouwslot in de weg liggen?
http://www.licht-geluid.n.../Afbeeldingen/PEL0950.jpg
[ Voor 17% gewijzigd door Painore op 14-06-2010 17:56 ]
Ik wil dat die van mij scharniert zoals deze, alleen de bovenkant gaat open en het grootste deel van de kist blijft 'dicht' als jullie begrijpen wat ik bedoel en ik ga binnenkort naar de fixet multiplex halen en dan beginnen, de boeken kunnen er altijd later nog op en de goede scharnier moet ik even bij Conrad zoeken, of ergens anders, het mooiste vind ik de vlindersloten en de inbouwscharnieren met dekselstop dus ik moet denk ik een order plaatsen bij een van de flightcase shops voor die onderdelen.
Edit: Zo'n dekselstop wil ik gaan gebruiken. Met zo'n slot er op. Bij die winkel kom ik op rond de €40 uit voor alles wat ik nodig heb, behalve het hout en een Neutrik usb connector.
Nog tips over wat voor verf/folie er op het hout moet om hem goed te isoleren zodat hij ook in de kou buiten kan staan en als het vochtig is (dauw/nevel)?
[ Voor 20% gewijzigd door Emacee op 14-06-2010 18:15 . Reden: Toevoeging ]
http://www.licht-geluid.n...-tekening-flightcase.aspxMaurits Cassee schreef op maandag 14 juni 2010 @ 18:09:
Thanks! Het moet ongeveer dit formaat worden (goede klankkast denk ik) maar die van mij moet niet scharnieren zoals deze, hierbij is hij terwijl hij op de bodem stond doormidden gezaagd en heb je dus twee gelijke helften wat niet praktisch is als er veel in vastgezet wordt.
Ik wil dat die van mij scharniert zoals deze, alleen de bovenkant gaat open en het grootste deel van de kist blijft 'dicht' als jullie begrijpen wat ik bedoel en ik ga binnenkort naar de fixet multiplex halen en dan beginnen, de boeken kunnen er altijd later nog op en de goede scharnier moet ik even bij Conrad zoeken, of ergens anders, het mooiste vind ik de vlindersloten en de inbouwscharnieren met dekselstop dus ik moet denk ik een order plaatsen bij een van de flightcase shops voor die onderdelen.
Edit: Zo'n dekselstop wil ik gaan gebruiken. Met zo'n slot er op. Bij die winkel kom ik op rond de €40 uit voor alles wat ik nodig heb, behalve het hout en een Neutrik usb connector.
Nog tips over wat voor verf/folie er op het hout moet om hem goed te isoleren zodat hij ook in de kou buiten kan staan en als het vochtig is (dauw/nevel)?
Hier staan bouwtekeningen voor flightcases, kun je al een heel stuk mee komen neem ik aan!
Je zou 'moisture resistant MDF' kunnen kopen, te onderscheiden aa de groene kleur, deze platen kunnen al vrij goed tegen vocht.

De groene plaat is de MDF MR.
Als hem dan nog lakt/beitst en nog eens bedekt met hoedenplankstof lijkt me meer dan voldoende. Echter moet dit ook werken als je normaal MDF/multiplex gebruikt, vraag het even voor de zekerheid na bij de bouwmarkt die kunnen je er veel meer over vertellen! Als je besluit om hem te bedekken met hoedenplankstof raad ik je aan om MDF te gebruiken, dit is veel makkelijker te bewerken dan multiplex maar wel iets minder stevig als ik me niet vergis, nogmaals vraag het na bij de bouwmarkt!
Ik laat me informeren en houdt jullie op de hoogte, bedankt voor de reacties!
Hoelang duurt het verzenden bij SureElectronics via eBay by the way want m'n versterkertje is op de 7e verzonden dus die zou ik binnenkort wel mogen verwachten toch?
MDF gebruiken maakt 't al gauw best zwaar, maar je wil ook wel wat gewicht als klankkast hebben...Maurits Cassee schreef op maandag 14 juni 2010 @ 19:23:
Wordt MDF niet heel zwaar? Maar ik ga zeker even aan de bouwmarkt vragen wat de mogelijkheden zijn en of er ook folie te krijgen is/kant-en-klaar multiplex met HPL/PVC. Dat ziet er professioneel uit en is volgens mij behoorlijk vocht resistent, ik heb al weleens MDF MR gebruikt voor een camera kraan en die heeft best lang buiten gestaan in weer en wind, de plaat bleef nog behoorlijk stevig maar de schroeven vielen er uit.
Hoelang duurt het verzenden bij SureElectronics via eBay by the way want m'n versterkertje is op de 7e verzonden dus die zou ik binnenkort wel mogen verwachten toch?
Daarnaast, staat meestal wel een levertijd aangegeven bij ebay producten? Anders zou ik 3 weken oid aanhouden, kan het alleen maar meevallen
Versterkers van SureElectronics komen vanuit HongKong, duurt meestal een dag of 12. Ik raad je wel aan om hem te modden, gaat stukken harden dan!Maurits Cassee schreef op maandag 14 juni 2010 @ 19:23:
Wordt MDF niet heel zwaar? Maar ik ga zeker even aan de bouwmarkt vragen wat de mogelijkheden zijn en of er ook folie te krijgen is/kant-en-klaar multiplex met HPL/PVC. Dat ziet er professioneel uit en is volgens mij behoorlijk vocht resistent, ik heb al weleens MDF MR gebruikt voor een camera kraan en die heeft best lang buiten gestaan in weer en wind, de plaat bleef nog behoorlijk stevig maar de schroeven vielen er uit.
Nu ga ik maar eens stoppen met tweakeren, morgen weer een mooi scheikunde practicum/examen!
Verwijderd
Best een leuk kistje, alleen andere boxen zouden wel zo mooi zijn...Painore schreef op maandag 14 juni 2010 @ 16:36:
Wordt het tog maar eens tijd om wat fototjes van mij kist te posten
[afbeelding]
[afbeelding]
Onderdelen:
1x TA2024
2x Boschmann G-5532
1x voltmeter LCD
1x tuimelschakelaar aan/uit
1x tuimelschakelaar aan/uit/aan
1x sleutelschakelaar
2x magneetcontactjes
1x zwarte inbouwplaat
2x vergulde cinches (heeft iemand nog een witte vergulde cinch over?)
2x 12V 12Ah, 5x 12V 7Ah, en 1x een schattig 12V 2,3Ah loodaccutje
Ik heb hem aangesloten aan een PC voeding en dat werkte prima, echter is ie erg groot en kwam er een irritante piep vanaf. Een normale voeding is dus onderweg!
HKS komt ook nog, leuk projectje voor in de vakantie (volgende week)
Het leek me wel handig om de kist open en dicht te kunnen doen, is ook erg handig om telefoon ed. in op te bergen wanneer we lekker op het strand zitten! Echter, het probleem, de deksel gaat klapperen wanneer de muziek iets harder staat door de trillingen van de speakers. Ik heb geprobeerd om er wat tochtstrip tussen te plakken, deze was echter te dik waardoor de magneetjes geen contact meer maakten. Iemand een idee op dit op te lossen?
De Boschmanns werken opzich prima maar tog wil ik iets betere kwaliteit zonder meteen 100 euro kwijt te zijn, iemand suggesties? De Infinity's lijken me niet echt super aangezien ze 2 ohm zijn.
Een blikje bier per accu was wel een mooie deal (six-pack voor 6 accu's
Beits is beetje donker, lijkt op zo een chique boot, best aardig
Alleen schoolbord-verf aan de binnenkant van de deksel, voor het dagmenu en het biertje van de week zou wel mooi zijn.
Levertijd staat meestal wel aangegeven maar nu niet, alleen de tijd tot het verzenden en dat was 2-3 dagen wat hij netjes gehaald heeft, op 5e besteld en op 7e verzonden, vroeg me alleen af hoelang het nu nog zou duren.Blue-Tiger schreef op maandag 14 juni 2010 @ 19:27:
[...]
MDF gebruiken maakt 't al gauw best zwaar, maar je wil ook wel wat gewicht als klankkast hebben...![]()
Daarnaast, staat meestal wel een levertijd aangegeven bij ebay producten? Anders zou ik 3 weken oid aanhouden, kan het alleen maar meevallen
Ik heb alleen nog 0,0 soldeer ervaring dus ik weet niet of het verstandig is om meteen te beginnen met zo'n precisie werkje. Ik heb maar 1 plaatje gevonden met iemand die het ook op een SureElectronics bordje had gedaan en ik heb ook een ander model versterker gekocht omdat ik dacht dat die beter zou zijn, een TPA3123 omdat die 2*25W kan of iets minder omdat het op 12V is en ik een zwarte PCB véél mooier vind, als ik de mod aandurf zal ik waarschijnlijk eerst nog een TA2024 bij SureElectronics halen maar ik ben benieuwd of er ook een weerstand mod mogelijk is op een TPA3123, ik weet niet waar ik op moet letten dus ik kan het niet zelf uitzoekenPainore schreef op maandag 14 juni 2010 @ 19:29:
[...]
Versterkers van SureElectronics komen vanuit HongKong, duurt meestal een dag of 12. Ik raad je wel aan om hem te modden, gaat stukken harden dan!
Nu ga ik maar eens stoppen met tweakeren, morgen weer een mooi scheikunde practicum/examen!

En ook ik ga weer even leren voor Economie!

[ Voor 89% gewijzigd door Emacee op 14-06-2010 19:58 . Reden: Quotes toegevoegd omdat er gereageerd was tijdens mijn typewerk. ]
Succes!Painore schreef op maandag 14 juni 2010 @ 19:29:
[...]
Opzich is het niet zo'n moeilijk karweitje maar ik begrijp je bezorgdheid. Wacht maar even af tot je het product binnenhebt en je kan kijken hoe moeilijk het lijkt. Daarnaast, eens moet een eerste keer zijn is het niet?Maurits Cassee schreef op maandag 14 juni 2010 @ 19:52:
Ik heb alleen nog 0,0 soldeer ervaring dus ik weet niet of het verstandig is om meteen te beginnen met zo'n precisie werkje, en levertijd staat meestal wel aangegeven maar nu niet, alleen de tijd tot het verzenden en dat was 2-3 dagen wat hij netjes gehaald heeft, op 5e besteld en op 7e verzonden, vroeg me alleen af hoelang het nu nog zou duren.
Verwijderd
Absoluut geen probleem, toevallig van de week voor de tweede keer gedaan.Maurits Cassee schreef op maandag 14 juni 2010 @ 19:52:
Ik heb alleen nog 0,0 soldeer ervaring dus ik weet niet of het verstandig is om meteen te beginnen met zo'n precisie werkje.
Volgens mij werkt het het makkelijkste als je iemand vraagt het eerste pootje van het weerstandje op de juiste plek te houden (pincent of tang gebruiken, kan namelijk warm worden.) zet de soldeerbout tegen het pootje (maakt niet zo zeer uit waar) en dan je tin tegen het pootje drukken. doe het zelfde voor het tweede pootje... en dan het zelfde voor het volgende weerstandje.

Is die precies genoeg, is het überhaupt mogelijk op zo'n klein stukje te solderen met zo'n punt?
Daarnaast heb ik geen zin om, als het misgaat, 3 weken te wachten op een vervangend bordje.
Ook heb ik nog niemand gevonden die een weerstand mod heeft gedaan op een TPA3123, ook daar zal iemand de eerste moeten zijn maar dat wordt dan teveel van het goede
Eerst maar eens kijken hoe hard zo'n TPA3123 gaat en als het tegenvalt scoor ik een TA2024 en kijk ik of ik het zelf kan en anders een mede-tweaker eventueel kan laten doen (tegen een vergoeding).
Het is erg lastig om met een soldeerpistool een weerstandmod uit te voeren. Het kán wel, maar makkelijk is anders. Zelf heb ik een soldeerbout van Weller, met een zeer fijne punt. Werkt ideaal.Maurits Cassee schreef op maandag 14 juni 2010 @ 20:03:
Dat is zeker waar, ben ooit ook eens begonnen met PC uit elkaar halen en weer in elkaar zetten en binnen no time had ik een volledig eigen gebouwde dus daar ben ik niet zo bang voor maar ik heb alleen een soldeer pistool zoals deze:
[afbeelding]
Is die precies genoeg, is het überhaupt mogelijk op zo'n klein stukje te solderen met zo'n punt?
Daarnaast heb ik geen zin om, als het misgaat, 3 weken te wachten op een vervangend bordje.
Ook heb ik nog niemand gevonden die een weerstand mod heeft gedaan op een TPA3123, ook daar zal iemand de eerste moeten zijn maar dat wordt dan teveel van het goede![]()
Eerst maar eens kijken hoe hard zo'n TPA3123 gaat en als het tegenvalt scoor ik een TA2024 en kijk ik of ik het zelf kan en anders een mede-tweaker eventueel kan laten doen (tegen een vergoeding).
- een TA2024 versterker (van SureElectronics) en
- een setje Infinity 6532i (van de bekende leverancier op Marktplaats
- een 12 volt loodaccu
als bron had ik even m'n laptop aangesloten met het bij de TA2024 geleverde kabeltje.
Nu blijkt dat er een, vrij hoog klinkend, ruisje in zit, niet heel hard maar wel duidelijk hoorbaar.
Ik heb om de bron uit te sluiten de ingang van de versterker al kortgesloten maar dan zit het ruisje er nog in.
Is dit een bekend verschijnsel? of heb ik een brakke versterker?
Verwijderd
Ik heb ook een soldeerbout van Weller, met een iets minder fijne punt en daar ging het ook prima meefterheide schreef op maandag 14 juni 2010 @ 20:22:
[...]
Het is erg lastig om met een soldeerpistool een weerstandmod uit te voeren. Het kán wel, maar makkelijk is anders. Zelf heb ik een soldeerbout van Weller, met een zeer fijne punt. Werkt ideaal.
Je mag hem ook altijd naar mij opsturen met 2 weerstandjes erbij dan soldeer ik hem wel voor je vast
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2010 20:31 ]
Kan niet wachten om te kijken of het wel nodig is, voor hetzelfde geld knalt ie al lekker hard.
Weerstandjes: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=423440, heb je 2x nodig op een TA2024.Maurits Cassee schreef op maandag 14 juni 2010 @ 20:47:
Liever onpraktisch en een beetje zekerheid dan dat ik het verpruts en weer van vooraf aan kan beginnen, als ik je hulp nodig heb maak ik daar graag gebruik van!. Waar haal ik de weerstandjes vandaan en welk type moet het zijn? En wie-o-wie weet of TPA3123 ook te modden is?
Kan niet wachten om te kijken of het wel nodig is, voor hetzelfde geld knalt ie al lekker hard.
TA2024 komt opzich geluid uit maar wil je egt lekker harde muziek kunnen luisteren bijvoorbeeld aan het water met vrienden dan moet je hem toch echt modden!
TPA3123 is ongetwijfeld te modden, maar ik denk niet dat iemand hier ervaring heeft met dit boardje.
Hier is er iemand die rept over een DIP switch (op de TPA3123, die onderweg is), wat is dat en hoe kan ik dat instellen?
Werken deze weerstandjes trouwens ook op de SureElectronics versie want in deze post worden er weer hele andere weerstandjes gebruikt of zien die er alleen anders uit?
RTFM (read the f...... manual) als je jouw link (http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1056) bekijkt en dan ergens onder aan de pagina staat een tabel voor de dip switches en die doen dus exact het zelfde als een weerstands mod.Maurits Cassee schreef op maandag 14 juni 2010 @ 21:27:
Thanks, ik hoop dat er iemand is die er ervaring mee heeft/kan zeggen of het werkt en anders weet ik wat ik moet hebben!
Hier is er iemand die rept over een DIP switch (op de TPA3123, die onderweg is), wat is dat en hoe kan ik dat instellen?
Werken deze weerstandjes trouwens ook op de SureElectronics versie want in deze post worden er weer hele andere weerstandjes gebruikt of zien die er alleen anders uit?
Ik zag dat er een potmeter aan de achterkant zat, en ik als nieuwsgierige tweaker moest daar natuurlijk even aan draaien
Bleek dat je hem daarmee kon calibreren. Ik zag al dat hij 0,20V afwijking had met m'n multimeter, dus ik voltmeter en multimeter tegelijk aangesloten op m'n accu, en toen draaien aan de potmeter tot ze (ongeveer) gelijk waren. Daarna accu nog even belasten met een 20W halogeen lampje, en beide meters gaven beide keurig dezelfde spanning aan.
Morgen maar even inbouwen in m'n kratje, samen met nog 2 schakelaars. Dan beide TA2024's nog even vastkitten/schroeven in m'n kist en dan is m'n kistje wel klaar denk ik.
Sorry voor mijn n00b-heid maar ik heb hier geen verstand van, is een DIP switch zoiets als een Master/Slave knopje op een hardeschijf? Zoja, dan kom ik er wel uit als ik dat ding in m'n handen heb.chevy250 schreef op maandag 14 juni 2010 @ 21:40:
[...]
RTFM (read the f...... manual) als je jouw link (http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1056) bekijkt en dan ergens onder aan de pagina staat een tabel voor de dip switches en die doen dus exact het zelfde als een weerstands mod.
kijk eens op de plaatjes midden op het versterker-board zit de dipswitch (blokje met twee schakelaartjes)Maurits Cassee schreef op maandag 14 juni 2010 @ 21:59:
[...]
Sorry voor mijn n00b-heid maar ik heb hier geen verstand van, is een DIP switch zoiets als een Master/Slave knopje op een hardeschijf? Zoja, dan kom ik er wel uit als ik dat ding in m'n handen heb.
Ik heb die weerstanden (Metaalfilm 4k7 Ohm, 0,25watt) hier thuis, stuur maar even een DM als je interesse hebt. De weerstanden die je linkt zijn zogeheten SMD weerstanden, speciaal bedoeld voor printplaten. (zodat ze klein blijven) Het is ook mogelijk om dat soort weerstanden te gebruiken maar dan wordt het wel echt priegelwerk.Maurits Cassee schreef op maandag 14 juni 2010 @ 21:27:
Thanks, ik hoop dat er iemand is die er ervaring mee heeft/kan zeggen of het werkt en anders weet ik wat ik moet hebben!
De werking van die weerstanden is precies hetzelfde, zien er alleen anders uit,
Ik zie hem, als dat alles is moet het wel lukken! Hoe hoger de gain, hoe meer vervorming maar ook hoe meer vermogen toch?chevy250 schreef op maandag 14 juni 2010 @ 22:04:
[...]
kijk eens op de plaatjes midden op het versterker-board zit de dipswitch (blokje met twee schakelaartjes)
DM verstuurd!fterheide schreef op maandag 14 juni 2010 @ 22:06:
[...]
Ik heb die weerstanden (Metaalfilm 4k7 Ohm, 0,25watt) hier thuis, stuur maar even een DM als je interesse hebt. De weerstanden die je linkt zijn zogeheten SMD weerstanden, speciaal bedoeld voor printplaten. (zodat ze klein blijven) Het is ook mogelijk om dat soort weerstanden te gebruiken maar dan wordt het wel echt priegelwerk.
De werking van die weerstanden is precies hetzelfde, zien er alleen anders uit,
Die TPA3123 levert geen 2x25watt op 12V! Dit levert hij pas op 24+V zoals te zien is in de diagram aan de onderkant van de productpagina van sure.Maurits Cassee schreef op maandag 14 juni 2010 @ 21:27:
Met die dipswitches kun je inderdaad de ingangsgevoeligheid instellen. Op mijn Tk2050 zitten ook dipswitches, en het geluid gaat een stuk harder met alles op max!
Lees al wat jaren mee op Tweakers, maar nog nooit nodig gevonden om me te registreren. Nu ik een kistradio aan het bouwen ben echter wel, dus hallo allemaal!
Heb sinds vandaag een gemodde ta2024 van kratradio.nl en ik heb ook de ouwe speakers uit de ouwe Sjonniegolf van m'n broertje overgenomen. Het zijn Pioneers 6"x9" driewegs 330w max/80w nom. @ 4ohm. (TS-A6911). gingen echt belachelijk hard, en goed strak in de oude set-up. Zouden ze ook klinken op een ta2024? of is het misschien overkill?
Daarnaast heb ik nog een voeding gevonden 12V 1250mA. Is dit goed genoeg als voeding?
Ik heb nog wel wat vraagjes, maar die komen morgen wel, nu tussen de klamme lappen.
Maar denk er wel om dat ze open en bloot aangesloten op tafel heel anders klinken dan ingebouwd in een goede behuizing
En die adapter is niet sterk genoeg, zou toch eentje van minstens 3A pakken.
Ik dacht zelf misschien aan het geheel bekleden en dan de bovenkant afzonderlijk bekleden en met magneetjes werken. Eigenlijk wilde ik ook flightcase hoekjes, maar dat gaat lastig worden denk ik aan de bovenkant. Zie mijn kistje:
YouTube: Kratradio
Verwijderd
Hey mensen,
Hier een vraag:
Is er ook een makkelijkere schakeling dan de HKS om de spanning uit te schakelen wanneer deze onder de 11,5 volt komt??
De schakeling die ik moet hebben hoeft alleen maar de spanningsdraad te onderbreken wanneer de spanning onder de 11,5V komt. (Dus niet overschakelen naar voeding of iets dergelijks).
Is dit er??
Bij voorbaat dank,
Je zou een comperator kunnen gebruiken, maar die moet je instellen. De HKS is misschien niet de makkelijkste oplossing, maar wel de veiligste (en natuurlijk de pimp-shit-of-doom-ste!)Verwijderd schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 09:38:
Nog maals:
Hey mensen,
Hier een vraag:
Is dit er??
Bij voorbaat dank,
Het nadeel van een comperator is dat je een vergelijkings-spanning nodig hebt, want een comperator doet niets anders dan inkomend signaal vergelijken met een vooraf ingestelde waarde. Vroeger had ik Natuurkunde en zaten deze dingetjes op 'Systeemborden'. Je kunt er ontzettend toffe dingen mee doen, maar of ze direct toepasbaar zijn in een kratradio vraag ik me af. Ik gebruik zelf geen HKS maar heb gewoon twee voltmeters die mijn accu's in de gaten houden. Als de spanning onder de 12.1 V komt zet ik het krat uit. Tijdens opslag zijn de accu's ontkoppeld en elke maand gaat er een iCal reminder af die me verteld dat de accu's even gevoed moeten worden. Is wat meer moeite maar voldoet.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Wellicht is het er, maar hier niet bekend. Dan had het zeker in de topicstart gestaan. De ingewikkeldheid van de hKS zit hem in het exacte schakelmoment bepalen. Dat gebeuren is alle electronica die er in verwerkt is en dat stuurt een relaistje aan. Dankzij de mogelijkheden van dit 2-polige wisselrelais wordt gelijk ook een voeding en lader meegeschakeld. Dat omdat dit toch kan en het de boel niets duurder of ingewikkelder maakt.Verwijderd schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 09:38:
Nog maals:
Hey mensen,
Hier een vraag:
Is dit er??
Bij voorbaat dank,
De hKS kost bij conrad ongeveer 10 euro aan onderdelen en is redelijk simpel te maken. Je moet alleen wel je aandacht erbij houden! ik ga er vrijdag 3 maken, dus ik zal proberen een en ander goed te documenteren met foto's wellicht kan ik dan een duidelijke instructie maken.
Tnx Iredev, ik ben ook van plan er een te plaatsen in mijn kistje. Iemand nog nuttige tips voor bekleding, zie eerdere post?lredev schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 10:07:
[...]
Wellicht is het er, maar hier niet bekend. Dan had het zeker in de topicstart gestaan. De ingewikkeldheid van de hKS zit hem in het exacte schakelmoment bepalen. Dat gebeuren is alle electronica die er in verwerkt is en dat stuurt een relaistje aan. Dankzij de mogelijkheden van dit 2-polige wisselrelais wordt gelijk ook een voeding en lader meegeschakeld. Dat omdat dit toch kan en het de boel niets duurder of ingewikkelder maakt.
De hKS kost bij conrad ongeveer 10 euro aan onderdelen en is redelijk simpel te maken. Je moet alleen wel je aandacht erbij houden! ik ga er vrijdag 3 maken, dus ik zal proberen een en ander goed te documenteren met foto's wellicht kan ik dan een duidelijke instructie maken.
[ Voor 3% gewijzigd door De_Boorr op 15-06-2010 10:23 ]
Als je de kist toch uit elkaar kan halen door de schroefjes los te maken, dan zou ik dat gewoon even doen. Alle planken loshalen, bekleden met de stof en aan de binnenkant (dus het deel dat je niet ziet zodra de kist weer in elkaar zit) vast nieten. Dan krijg je in mijn ogen het mooiste resultaat.De_Boorr schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 10:22:
[...]
Tnx Iredev, ik ben ook van plan er een te plaatsen in mijn kistje. Iemand nog nuttige tips voor bekleding, zie eerdere post?
No sig!
Zie de post van Painore een paar pagina's terug:xTmPizzaMan schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 11:27:
Even ter oriëntatie. Is de bedoeling van een krat-radio dat de krat een luchtdichte doos is? Of is dat alleen van belang als je er een subwoofer aan hangt?
Ook zonder subwoofer is het voor de kwaliteit van het geluid beter als de krat luchtdicht is.Je moet je kist sowieso zo goed als luchtdicht maken, dit is erg bevorderend voor de geluidskwaliteit.
Een beetje zand op de versterker zal ook gaan schade veroorzaken, ik raad je echter niet aan hem te begraven in het zand. [...]
Verwijderd
- 1x TA2024 (met weerstandmod)
- 1x 12v 7Ah accu
- 2 sony speakertjes van 15cm, + tweeters
- MDF kist, met aparte kamer achterin waar precies de accu inpast + alle overige onderdelen (behalve speakers)
- 1 simpel kartonnen paneeltje met schakelaar (switcht accu tussen versterker/voltmeter en lader-aansluiting), mini jack input, laad-aansluiting
- 1 voltmeter
Alles werkt, maar over de geluidskwaliteit ben ik nog verre dan tevreden. Ik twijfel of het komt door ongewenste resonantie of door teveel verlies van hoge tonen. Wat kan ik hier het beste doen, zonder teveel kosten te hoeven maken?
Ik las hier eerder over een zachte voering (oude trui bijv) in de speakerruimte en het dichten van kieren. Wat zou het meeste helpen tegen genoemd probleem?
Foto's volgen snel! Mensen die mij geadviseerd hebben, bij deze mijn dank!
Roy
[ Voor 100% gewijzigd door Stekeltje op 15-06-2010 13:20 ]
De print:

Zo komt ie eruit te zien, hier zal niet veel meer aan veranderen. Het is de aangepaste versie die automatisch op voedingsspanning overschakelt zodra deze aangesloten is
De print wordt 50x40mm lekker compact dus. 4 bevestigingsgaten van 3.5mm.
Levering:
Ik wil ze in 2 verschillende versies gaan leveren.
Als een set:
- PCB
- Alle benodigde onderdelen, inclusief schakelaars en led.
PCB met daarop alles gesoldeerd, kabeltjes al op lengte gemaakt en gesoldeerd aan de schakelaars. Gewoon plug and play dus
Eventuele als losse PCB
Kosten:
Ik heb dit geprobeerd zo laag mogelijk te houden en dit is nog best aardig gelukt achteraf:).
Set: 12.50
Geassembleerde set: 17.50
Losse PCB: 5.00
Hier komen dan nog wel verzendkosten bij, maar dit is niet veel aangezien het netjes door de brievenbus gaat.
Verkooppunten:
Via de mail ben ik sowieso altijd bereikbaar, maar misschien zijn ze binnenkort ook te vinden op kratradio.nl of via fterheide. Ook ben ik bezig met zelf een site te maken maar dit laat nog even op zich wachten.
Lervertijd:
Deze middag verwacht ik de onderdelen om een prototype te etsen, zodra deze goedgekeurd is bestel ik de PCB's. Ondertussen heb ik een fabrikant gevonden die wat sneller is, en beter van kwaliteit! Wel wat duurder maar de levertijd schat ik rond de 2 weken zodra ik ze bestel, valt dus reuze mee
Als er nog vragen zijn hoor ik het graag, liefste zo veel mogelijk via de mail om dit topic een beetje schoon te houden.
[ Voor 3% gewijzigd door wesleytjuh op 15-06-2010 15:08 ]
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Less = more
Helemaal vergeten erbij te zetten, is ook gewoon mogelijk natuurlijkJamal schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 13:23:
Ga je de PCB niet los leveren? Ik heb alle onderdelen al bij conrad besteld... losse pcb is misschien nog wel interessant :-)
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Top, ziet er strak uit!wesleytjuh schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 13:25:
Helemaal vergeten erbij te zetten, is ook gewoon mogelijk natuurlijk.
Ik ben eigenlijk nog op zoek naar connectors die ik op de krat kan schroeven, en wel:
- 3.5mm jack female
- USB A female
Iemand enig idee waar ik die kan halen? Al gezocht bij dickbest, farnell en conrad, maar (nog) niet gevonden...
[ Voor 37% gewijzigd door IWriteCode op 15-06-2010 13:35 ]
Less = more
En deze of deze als USB plug? Let bij de Neutrik er op dat het een doorvoer is en je dus nog USB B -> A nodig hebt maar hij ziet er wel steviger uit dan de eerste.
Is het ook mogelijk om een losse schakelaar te houden, buiten de hele hKS om die wisselt tussen accu en netvoeding zodat je niet eerst de accu leegt hoeft te trekken voordat de hKS hem om moet gooien?wesleytjuh schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 13:21:
Bij deze wat meer info over de HKS die ik van plan ben te gaan leveren, merk dat er toch wel erg veel vraag naar is via de mail en dm's.
De print:
[afbeelding]
[...]
Zo komt ie eruit te zien, hier zal niet veel meer aan veranderen. Kroonsteentjes voor het bevestigen van de accu, voeding, lader en versterker. Headers voor de aan en uit schakelaar en de LED.
De print wordt 50x40mm lekker compact dus. 4 bevestigingsgaten van 3.5mm.
Zoals ik hier heb maar dan dus nog jouw hKS tussen de schakelaar, accu en voltmeter zodat ie alsnog automatisch overschakelt?
En komt er ook een zwarte PCB omdat ik ook al een zwarte TA2024 heb is dat wel zo mooi
[ Voor 54% gewijzigd door Emacee op 15-06-2010 14:04 ]
Female jack: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=730781Jamal schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 13:27:
[...]
Top, ziet er strak uit!
Ik ben eigenlijk nog op zoek naar connectors die ik op de krat kan schroeven, en wel:
- 3.5mm jack female
- USB A female
Iemand enig idee waar ik die kan halen? Al gezocht bij dickbest, farnell en conrad, maar (nog) niet gevonden...
Female USB A: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=743941
Edit: er zijn al betere opties gelinkt
[ Voor 5% gewijzigd door Malantur op 15-06-2010 14:11 ]
Dit topic is gesloten.
Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's worden getrashed.
Linken naar conrad producten? Gebruik de directe productlink...