Stilte in de stiltecoupe a.u.b

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Krisp schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 08:56:
[...]

Dan slik jij maar even dat ik onmiddellijk in je oor tetter met de vraag om stilte. ;)

Je kent het begrip 'glijdende schaal'? Dit is daar een typisch voorbeeld van. De regel is heel simpel: je spreekt niet in de stiltecoupe. Ook niet voor twintig seconden.
Oh da's perfect, dan ga ik daar voortaan zitten zonder kaartje. De conducteur zal er niet naar vragen (die simpele regels zijn perfect!!!), nice!
Teckna schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 15:19:
Ik vind de mensen die in een stiltecoupé gaan ruzie schoppen dat het echt stil moet zijn als iemand een paar tellen geluid maakt even asociaal als de beller die nog X seconde blijft bellen terwijl ie daar gaat zitten.
Ik vind ze asocialer. Op zoek naar een plek kan je door een stiltecoupé lopen en als je dan toevallig in gesprek bent met iemand, jammer dan (zolang je een normaal gesprek voert, natuurlijk is lekker keihard gaan staan tetteren altijd irritant). Ik geloof niet dat er mensen in de stiltecoupé zitten die allergisch zijn voor geluid. Die overleven een tiental seconden gepraat wel (echt waar!). :)
Ik ga overigens altijd wel graag in een stiltecoupé zitten. Ik reis toch alleen, bel nooit en lekker rustig zitten, daar zeg ik uiteraard geen nee tegen. :)

[ Voor 45% gewijzigd door Cyphax op 02-10-2013 16:12 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 14:48
Gomez12 schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 15:56:
Welke arbitraire grens wil jij gaan leggen qua paar tellen? En mag je dan echt vol erin gaan als iemand die arbitraire grens 1 seconde overschrijdt?
Simpel, als iemand belt geef hem/haar even een moment en als het blijft doorgaan zeg je iets ala;

"Je beseft je dat dit een stiltecoupé is?"
"Oh mijn excuses, ik zal even afronden"
"Prima!"

Dat is anders dan:

"Je zit in een stiltecoupé hoor?!"
"Oh mi..."
"Je moet NU ophangen."*

* Waarschijnlijk niet tegen Osiris gezegd, maar dit heb ik een keer opgevangen in een stiltecoupé.

Overigens ben ik ook van mening dat de NS voor het gebruik van de stiltecoupé een toeslag moet rekenen net als dat dit voor een 1e klasse gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Teckna schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 16:15:
Overigens ben ik ook van mening dat de NS voor het gebruik van de stiltecoupé een toeslag moet rekenen net als dat dit voor een 1e klasse gedaan wordt.
Dan dwing je mensen te gaan betalen om geen overlast van bellende tokkies te hebben? Wow.

Maak dan de hele trein een stiltecoupe, dan weten de mensen met lulijzerziekte dat ze altijd fout zitten ;)

[ Voor 13% gewijzigd door gambieter op 02-10-2013 16:18 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Teckna schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 16:15:
[...]

Moeten betalen om geen overlast te hebben, en dan nóg het risico lopen op bellende figuren in de stiltecoupe, zoals hierboven genoemd door Osiris? Dat lijkt me de omgekeerde wereld. Laat bellers etc dan een extra toeslag betalen, dat lijkt me een eerlijkere methode.

[ Voor 11% gewijzigd door wildhagen op 02-10-2013 16:21 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
gambieter schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 16:17:
[...]

Dan dwing je mensen te gaan betalen om geen overlast van bellende tokkies te hebben? Wow.

Maak dan de hele trein een stiltecoupe, dan weten de mensen met lulijzerziekte dat ze altijd fout zitten ;)
Dan dwing je mensen te gaan betalen voor extra comfort. Net als dat ik een clubseat betaal bij de pathe om relaxter te kunnen zitten bij een film of geniet van een plekje in de 1e klasse van een trein voor een klein bedrag extra.

Anyway als je mensen laat betalen voor dat stukje meer comfort zie je dat een hoop mensen die nu op hun achterste benen staat als iemand ook maar hoest ineens er niet meer hoeven te zitten. En de mensen die het echt willen zullen het geld er meer dan voor over hebben.

En edit: Een andere pluspunt is dat de mensen die het echt willen geen last meer hebben van Jantje die toevallig nog loopt te bellen, die heeft immers geen recht meer om er te zitten.

We gaan helemaal niet naar een participatiesamenleving toe. Egocentrisme viert hoogtij.

[ Voor 9% gewijzigd door Teckna op 02-10-2013 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
wildhagen schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 16:20:
[...]

Laat bellers etc dan een extra toeslag betalen, dat lijkt me een eerlijkere methode.
Hoe zie je dat ook voor je bij het inchecken? Daar al aangeven dat je wel of niet gaat bellen? Als je dan gebeld wordt, dan moet je achteraf vertellen dat je niet op kon nemen omdat je geen toeslag bij de NS hebt betaald? :+
Dat is toch niet te controleren. :)

Ik zou het een goed begin vinden wanneer mensen eens gewoon redelijk met elkaar omgaan. De bellers/praters niet te luid, en de stiltecoupébewoners niet gelijk gaan zeiken als iemand 10 seconden nodig heeft om een gesprek te beëindigen. Ik denk dat dat de enige oplossing is: rekening houden met je medemens, verder kijken dan je "personal space". :)

[ Voor 5% gewijzigd door Cyphax op 02-10-2013 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Cyphax schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 16:27:
Hoe zie je dat ook voor je bij het inchecken? Daar al aangeven dat je wel of niet gaat bellen? Als je dan gebeld wordt, dan moet je achteraf vertellen dat je niet op kon nemen omdat je geen toeslag bij de NS hebt betaald? :+
Dat is toch niet te controleren. :)
Maak er maar een kooi van Faraday van, of hoe dat ook heet om het mobiele signaal te blokkeren. En dan in elke gang een telefoon waarvoor je stevig betaald. Dan zorg je er wel voor dat het een belangrijk gesprek is.
Ik zou het een goed begin vinden wanneer mensen eens gewoon redelijk met elkaar omgaan. De bellers/praters niet te luid, en de stiltecoupébewoners niet gelijk gaan zeiken als iemand 10 seconden nodig heeft om een gesprek te beëindigen. Ik denk dat dat de enige oplossing is: rekening houden met je medemens, verder kijken dan je "personal space". :)
Het probleem is dat het een glijdende schaal is. Dat zie je al in de originele rant: de beller die fout zit en schaamteloos gaat klagen over andere mensen, ipv eerst beschaamd te zijn en sorry te zeggen. De polarisatie in stiltecoupe's komt doordat er nu eenmaal veel beltokkie's zijn.
Teckna schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 16:25:
En edit: Een andere pluspunt is dat de mensen die het echt willen geen last meer hebben van Jantje die toevallig nog loopt te bellen, die heeft immers geen recht meer om er te zitten.
En Jantje zal er toch gewoon gaan zitten en bellen, en boos worden als er op wordt gewezen ("ik was bijna klaar met bellen"). Dit is menselijk (wan)gedrag wat alleen maar erger wordt als anderen zich aan de beller moeten blijven aanpassen.

[ Voor 17% gewijzigd door gambieter op 02-10-2013 16:35 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Cyphax schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 16:27:
[...]

Maar dat kan toch nu al, door even te wachten met het binnengaan van de stiltecoupe, en dat telefoongesprek even op het balkon af te ronden, of desnoods op het perron vóór je instapt?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
gambieter schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 16:33:
[...]

Maak er maar een kooi van Faraday van, of hoe dat ook heet om het mobiele signaal te blokkeren. En dan in elke gang een telefoon waarvoor je stevig betaald. Dan zorg je er wel voor dat het een belangrijk gesprek is.
Dat vind ik niet binnen de grenzen van redelijkheid vallen. Zoiets zal ze ook echt wel klanten kosten.

Natuurlijk is het wél een idee (mits uitvoerbaar) om zoiets te doen in de stiltecoupé's. :)
[...]

Het probleem is dat het een glijdende schaal is. Dat zie je al in de originele rant: de beller die fout zit en schaamteloos gaat klagen over andere mensen, ipv eerst beschaamd te zijn en sorry te zeggen. De polarisatie in stiltecoupe's komt doordat er nu eenmaal veel beltokkie's zijn.
Nee het probleem is dat mensen niets meer kunnen hebben van elkaar. Ik zit elke dag in de trein en ik hoor af en toe hele gesprekken die ik prima kan volgen (wel eenzijdig natuurlijk) maar ik kan me niet herinneren dat ik me daar ooit aan gestoord heb.
Als ik opzettelijk in een stiltecoupé zit en men gaat daar een heel gesprek zitten voeren, dan is dat weer onredelijk van de beller. Die kun je ook rustig vragen of ie dat niet wilt doen in de stiltecoupé. Maar dat hoeft niet na 1 seconde; geef zoiemand ook even de gelegenheid om stil te zijn ipv zwart-wit stilte te eisen in een stiltecoupé en verder volkomen schijt te hebben aan de omstandigheden. Dat is namelijk imho óók nogal asociaal (egoïstisch).
wildhagen schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 16:35:
[...]

Maar dat kan toch nu al, door even te wachten met het binnengaan van de stiltecoupe, en dat telefoongesprek even op het balkon af te ronden, of desnoods op het perron vóór je instapt?
Misschien kan dat, misschien ook niet. Niet elke situatie is hetzelfde. Het heeft ook geen zin om voor alle hypotheses oplossingen te gaan bedenken: gewoon redelijkheid naar elkaar toe, dat zou echt genoeg moeten zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Cyphax op 02-10-2013 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna

En Jantje zal er toch gewoon gaan zitten en bellen, en boos worden als er op wordt gewezen ("ik was bijna klaar met bellen"). Dit is menselijk (wan)gedrag wat alleen maar erger wordt als anderen zich aan de beller moeten blijven aanpassen.
Jantje mag er dan sowieso helemaal niet meer zitten want hij heeft niet betaald voor zijn toeslag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Teckna schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 16:40:
[...]

Jantje mag er dan sowieso helemaal niet meer zitten want hij heeft niet betaald voor zijn toeslag. :)
En jij denkt dat Jantje zich daar iets van aantrekt? Zat mensen met een 2e klasse kaartje die in de 1e klassegaan zitten als het vol is zonder ervoor betaald te hebben (de toeslag) , dat mag ook niet maar gebeurt toch. Zal in een stiltecoupe niet anders zijn gok ik, zat types die denken dat de regels niet voor hen gelden.

[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 02-10-2013 16:45 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
Ik heb mensen een boete zien krijgen voor het staan in het gangpad van een 1e klas met een 2e klas kaartje dus ik ben al helemaal niet bang dat Jantje zich er niets van aantrekt. Als Jantje zich er niets van aantrekt kiest hij er ook voor om een treinkaartje te krijgen tegen verhoogd tarief inclusief administratiekosten mocht een toeslag verplicht zijn voor deze stiltecoupé

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Teckna schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 16:40:
Ze mogen er nu al niet bellen en doen het toch. Dus dat gaat niet uitmaken.
Cyphax schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 16:36:
Natuurlijk is het wél een idee (mits uitvoerbaar) om zoiets te doen in de stiltecoupé's. :)
Ik zou er voor zijn :)
Nee het probleem is dat mensen niets meer kunnen hebben van elkaar.
Maar dat komt ook omdat iedere aso-beller alleen aan zichzelf denkt, en niet aan die vijf eerdere bellers die precies hetzelfde dachten. De standaard zou moeten zijn "niet bellen in de trein".
geef zoiemand ook even de gelegenheid om stil te zijn
Hoe? Je mag er niets van zeggen om het tere zieltje van de beller niet te kwetsen. De verantwoordelijkheid ligt eerst bij de beller die moet opletten waar hij of zij gaat kwebbelen.

Ik durf te claimen dat 99% van de gesprekken totaal overbodig zijn, dat mag best wel worden meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
gambieter schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 16:49:
Maar dat komt ook omdat iedere aso-beller alleen aan zichzelf denkt, en niet aan die vijf eerdere bellers die precies hetzelfde dachten. De standaard zou moeten zijn "niet bellen in de trein".
Tja, de asociale beller kan je natuurlijk aanspreken op z'n gedrag. Die zit gewoon fout.
[...]

Hoe? Je mag er niets van zeggen om het tere zieltje van de beller niet te kwetsen. De verantwoordelijkheid ligt eerst bij de beller die moet opletten waar hij of zij gaat kwebbelen.
Ach nee: tuurlijk mag je er iets van zeggen. We kunnen elkaar toch gewoon aanspreken in deze samenleving, of zijn we zo ver afgezakt dat contact met vreemden eng is, of gevaarlijk? Ik hoop toch echt van niet. :X
Ik durf te claimen dat 99% van de gesprekken totaal overbodig zijn, dat mag best wel worden meegenomen.
Sorry, maar ik vind niet dat je dat voor andere mensen moet (willen) bepalen. Dan ga je mijns inziens al veel te ver om maar niet redelijk terug te hoeven zijn. Aangenomen dat het iemand is die 10 of 20 seconden de tijd neemt om z'n gesprek af te ronden en de rest van de rit gewoon stil is. Iemand die blijft bellen: misschien heeft ie niet in de gaten dat ie in een stiltecoupé zit. Ik heb het ook weleens niet in de gaten gehad. Ik zie er geen problemen mee om dan iemand daarop te wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Cyphax schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 16:54:
[...]
Ach nee: tuurlijk mag je er iets van zeggen. We kunnen elkaar toch gewoon aanspreken in deze samenleving, of zijn we zo ver afgezakt dat contact met vreemden eng is, of gevaarlijk? Ik hoop toch echt van niet. :X
Wat is de hele oorzaak voor de discussie? Dat is volgens mij enkel een normale opmerking die iemand alleen verkeerd oppakt.
[...]
Ik zie er geen problemen mee om dan iemand daarop te wijzen.
Ik zie niet dat er bij Osiris iets anders gebeurde dan dat hij erop gewezen werd, maar toch komt er hier een hele discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:59
Cyphax schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 16:54:
[...]

Tja, de asociale beller kan je natuurlijk aanspreken op z'n gedrag. Die zit gewoon fout.
Je bent toch ook een asociale beller als je in een stiltecoupe belt?
[...]

Sorry, maar ik vind niet dat je dat voor andere mensen moet (willen) bepalen. Dan ga je mijns inziens al veel te ver om maar niet redelijk terug te hoeven zijn. Aangenomen dat het iemand is die 10 of 20 seconden de tijd neemt om z'n gesprek af te ronden en de rest van de rit gewoon stil is. Iemand die blijft bellen: misschien heeft ie niet in de gaten dat ie in een stiltecoupé zit. Ik heb het ook weleens niet in de gaten gehad. Ik zie er geen problemen mee om dan iemand daarop te wijzen.
Als dat gesprek zo belangrijk is dan moet je niet in een stiltecoupe gaan zitten maar gewoon in een andere coupe of op het balkon blijven staan.

Ik snap het niet echt. Iemand is asociaal bezig, iemand zegt er gelijk wat van en dan is de persoon die er gelijk wat van zegt nog asocialer 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door TheJason op 02-10-2013 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Gomez12 schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 17:00:
[...]

Wat is de hele oorzaak voor de discussie? Dat is volgens mij enkel een normale opmerking die iemand alleen verkeerd oppakt.

[...]

Ik zie niet dat er bij Osiris iets anders gebeurde dan dat hij erop gewezen werd, maar toch komt er hier een hele discussie.
Tja omdat Osiris van mening is dat de persoon die 'm aansprak wel erg intolerant was. Sommigen zijn het daarmee eens, anderen niet, en zo ontstaat een discussie. :P
TheJason schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 17:12:
[...]

Je bent toch ook een asociale beller als je in een stiltecoupe belt?
Als "bellen" betekent dat je een heel gesprek gaat zitten voeren: vind ik wel. Als "bellen" betekent dat je je uberhaupt in de stiltecoupé begeeft en je belt en je kijkt verder helemaal niet naar de context: het hangt af van de context. :+
Als dat gesprek zo belangrijk is dan moet je niet in een stiltecoupe gaan zitten maar gewoon in een andere coupe of op het balkon blijven staan.
Tja als je het zo wilt spelen: je kunt toch wel 10 seconden tegen stemgeluid?
Of: dan ga je toch niet met de trein als je niet tegen 10 seconden stemgeluid kunt?

Wat denk je nou zelf in een trein? Lijkt het je een realistische verwachting dat in een stiltecoupé geen 10 seconden stemgeluid te horen zullen zijn?

Daar gaat het hier om hè, niet om mensen die een heel gesprek blijven voeren. Effe voor de duidelijkheid, just in case. :P
Ik snap het niet echt. Iemand is asociaal bezig, iemand zegt er gelijk wat van en dan is de persoon die er gelijk wat van zegt nog asocialer 8)7
Wegens te intolerant: sure. Waarom zou je per se na letterlijk een seconde je bek open moeten trekken (dus niet na een minuut want dan wordt het wel weer een ander verhaal waarschijnlijk)? Da's nogal horkengedrag imo. Redelijkheid moet van twee kanten komen.

[ Voor 17% gewijzigd door Cyphax op 02-10-2013 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Cyphax schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 17:17:
[...]

Wegens te intolerant: sure. Waarom zou je per se na letterlijk een seconde je bek open moeten trekken (dus niet na een minuut want dan wordt het wel weer een ander verhaal waarschijnlijk)? Da's nogal horkengedrag imo. Redelijkheid moet van twee kanten komen.
:Y Dat was een beetje het punt wat ik probeerde te maken.

Iets er van zeggen, prima, maar wel met een bééétje redelijkheid a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Osiris schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 17:49:
[...]

:Y Dat was een beetje het punt wat ik probeerde te maken.

Het punt wat de tegenstanders nu juist proberen te maken is exact hetzelfde. TS wil een zitplaats en kiest er daarom voor om te bellen in de stiltecoupe. Ik heb geen issues met bellen in een coupe, geen issues met zitten in een stiltecoupe, maar ik heb wel een issue met bellen in een stiltecoupe. Dat mag niet, ook niet voor 20 sec. Die regel eerbiedigen is allersinds redelijk. 140km/h mag ook niet, ook niet even. Het 'lenen' van een auto mag ook niet, ook niet 'even'. Dit zijn wat extremere voorbeelden, maar die maken het wel duidelijk.

Mensen die het wel doen, kunnen dat proberen te vergoelijken, maar dat maakt het nog niet minder fout.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Vergoelijken, bagatelliseren, en de tegenaanval kiezen door degene die er op wijst als de kwaaie pier weg te zetten. Ik ben ook wel benieuwd of er een lichte overdrijving in het verhaal gekropen is waarbij men bewust of onbewust de eigen onschuld wat aandikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Osiris schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 17:49:
[...]
Tja, redelijkerwijs had je ook gewoon 20 seconden buiten de coupe kunnen wachten (Jij bent namelijk de enige persoon die weet hoe lang het gesprek nog gaat duren, is dat kort dan kan jij wel even wachten, is het lang dan kan je ergens anders gaan zitten)

Waarom hoef jij geen redelijkheid te tonen maar de andere persoon wel?

P.s. wat was er nou exact onredelijk aan dat de ander je meld dat je in een stiltecoupe zit? Zoals jij het beschreven vind ik het gewoon een redelijke mededeling, die ander weet niet of jij wel in de gaten hebt dat je in een stiltecoupe zit of dat jij nog een half uur wilt praten of ... of ...
Zeker in dit voorbeeld ben jij imho de enige die redelijkheid kan tonen en de enige die ergens rekening mee kan houden, de ander heeft geen idee wat jij wel / niet ziet en hoelang jouw gesprek nog gaat duren etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Gomez12 schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 20:03:
[...]

Tja, redelijkerwijs had je ook gewoon 20 seconden buiten de coupe kunnen wachten (Jij bent namelijk de enige persoon die weet hoe lang het gesprek nog gaat duren, is dat kort dan kan jij wel even wachten, is het lang dan kan je ergens anders gaan zitten)

Waarom hoef jij geen redelijkheid te tonen maar de andere persoon wel?

P.s. wat was er nou exact onredelijk aan dat de ander je meld dat je in een stiltecoupe zit? Zoals jij het beschreven vind ik het gewoon een redelijke mededeling, die ander weet niet of jij wel in de gaten hebt dat je in een stiltecoupe zit of dat jij nog een half uur wilt praten of ... of ...
Zeker in dit voorbeeld ben jij imho de enige die redelijkheid kan tonen en de enige die ergens rekening mee kan houden, de ander heeft geen idee wat jij wel / niet ziet en hoelang jouw gesprek nog gaat duren etc. etc.
Zoals ik later ook al aangaf: mevrouw begon zelf doodleuk met allerlei knetterhard knisperende plasticjes lawaai te maken.

Als ik zoals haar zou reageren, had ik ON-MID-DE-LIJK m'n hoofd om moeten draaien om haar te wijzen op het feit dat ze in een stiltecoupé zit en als ze haar koekjes wil vreten (of weetikveelwat), dan moet ze eerst maar even voorzichtig met haar tas naar het balkon lopen om dáár lawaai te maken en met de uitgepakte koekjes (of whatever) weer terug te gaan de stiltecoupé in.

Of.... ik wacht gewoon even, kijk of het de spuigaten uit gaat lopen en maak me er niet zo druk om.

Snappie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Osiris schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 22:23:
[...]
Als ik zoals haar zou reageren, had ik ON-MID-DE-LIJK m'n hoofd om moeten draaien om haar te wijzen op het feit dat ze in een stiltecoupé zit en als ze haar koekjes wil vreten (of weetikveelwat), dan moet ze eerst maar even voorzichtig met haar tas naar het balkon lopen om dáár lawaai te maken en met de uitgepakte koekjes (of whatever) weer terug te gaan de stiltecoupé in.
...
Snappie?
Ik snap dat je er nooit iets van gemerkt had als je gewoon niet in de stiltecoupe had gaan zitten al bellend. En zelfs al had je op het balkon je telefoongesprek afgemaakt dan had je je er niet aan geergerd (zei je zelf tenminste).

Dus tja, ik blijf maar uitkomen op 1 persoon die het hele zaakje aan het rollen heeft gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218175

De afgelopen weken heb ik ook heel veel gele hangertjes aan de kapstokken gezien met; "Sssht, ik ben aan het.. werken/lezen/relaxen". Sowieso moet NS proberen om een doeltreffende manier te vinden om mensen zich bewust te maken dat het een stiltecoupé is. (Veel dagjesmensen/tokkies weten niet dat de siltecoupé altijd boven zit en dat er stickers bij de trap en aan de buitenkant zijn). Daarnaast zou ik hopen dat er een hele mentaliteitsverandering optreedt.
Voor de gein: kijk eens naar dit fragment van Top Gear in een Japanse trein, YouTube: Race across Japan part 1 - Top Gear - BBC vanaf minuut 5. Het is daar de standaard om níet te bellen in de trein en dat krijg je direct te weten. Ben ik helemaal niet rouwig om.

Bekeuren voor het niet-stil zijn in de coupé lijkt me een belachelijk en niet functioneel idee. Ik heb gisteren na 5 minuten wachten twee Russen gewezen op de stiltecoupé (voor mij een mijlpaal, vooralsnog alleen binnenvechten maar dat gaat nu een stuk makkelijker). Na 2 minuten werd de noodzaak om te praten te groot en liepen ze angstig naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:04

defiant

Moderator General Chat
Anoniem: 218175 schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 23:28:
De afgelopen weken heb ik ook heel veel gele hangertjes aan de kapstokken gezien met; "Sssht, ik ben aan het.. werken/lezen/relaxen". Sowieso moet NS proberen om een doeltreffende manier te vinden om mensen zich bewust te maken dat het een stiltecoupé is. (Veel dagjesmensen/tokkies weten niet dat de siltecoupé altijd boven zit en dat er stickers bij de trap en aan de buitenkant zijn). Daarnaast zou ik hopen dat er een hele mentaliteitsverandering optreedt.
Een anonieme massa collectief dezelfde fatsoensnormen aan laten leren door een paar stickers op te plakken, en dat zelfde collectief ook nog eens zelf verantwoordelijk maken voor het handhaven ervan is helaas een van de minst efficiënte vormen om gedragsveranderingen te bewerkstelligen. Zonder actieve handhaving door een autoriteit (noodzakelijk voor het bereiken van een kritieke massa) kan je er imho daarom ook maar een beperkt resultaat van verwachten.

En volgens mij valt het beperkte resultaat wat ze nu hebben geboekt ook wel binnen de verwachtingen van NS, misschien alleen niet van sommige reizigers.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-06 14:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Gek genoeg hebben ze dat in Duitsland in de ICE3. Daar zijn handyzones en ruhezones. In de handyzones zijn extra repeaters aangebracht, in de ruhezone is de mobiele ontvangst merkbaar minder.
Maar om de een of andere manier is zoiets in Nederland dan weer verboden. Dan zie maar weer hoe groot die lulijzerziekte is dat er van overheidswege is bepaald dat je mobiele ontvangst niet mag blokkeren. :|

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Laatst online: 12-06 22:48

Goner

What can I do you for ?

Bekeuren voor het niet-stil zijn in de coupé lijkt me een belachelijk en niet functioneel idee.
Maar wat zijn de "sancties" dan momenteel ??
Stel, ik wijs iemand erop dat hij/zij zich niet aan de regels houdt in de stilte-coupé. Men gaat gewoon door - we praten toch zachtjes ? (meegemaakt) of maakt ruzie - en ik haal de conducteur erbij ... kan die iets anders doen dan nogmaals vragen/waarschuwen ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-06 11:30
Dit dus, het is voor de incidentele treinreiziger lastig om de stiltecoupe te herkennen. Zo zijn er inderdaad stickers op de ramen, maar die vallen eigenlijk niet op. Alleen als je actief rondkijkt zie je dat. Eigenlijk zou er groot op de deur moeten staan "Let op, U betreedt een stiltecoupe".

Zo ook mijn ergernis over bagage, die kan prima in de ruimtes tussen twee banken in, maar ook dat valt niet op. Pas als je reizigers erop wijst gaat er een lampje branden van 'hey, da's best handig'.

De zou de NS sieren om een paar experts in te huren die qua usability een flinke slag kunnen slaan. Ik ben hier zelf geen expert in, maar er zijn zoveel manieren om adhv visuele aanwijzingen mensen doeltreffend wegwijs te maken met de faciliteiten van een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Goner schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 11:24:
[...]

Maar wat zijn de "sancties" dan momenteel ??
Stel, ik wijs iemand erop dat hij/zij zich niet aan de regels houdt in de stilte-coupé. Men gaat gewoon door - we praten toch zachtjes ? (meegemaakt) of maakt ruzie - en ik haal de conducteur erbij ... kan die iets anders doen dan nogmaals vragen/waarschuwen ??
Een hoofdconducteur zal zo iemand wel de trein uit kunnen sturen bij het volgende station wegens misdraging, gok ik, en hoop ik? In theorie zou ie zelfs een proces-verbaal kunnen uitschrijven. Hoofdconducteuren zijn buitengewoon opsporingsambtenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145013

Afbeeldingslocatie: http://taalvolutie.files.wordpress.com/2012/05/ns-bord.jpg
Tweede van links. Je mag eigelijk nooit iemand lastig vallen met luide (telefoon)gesprekken.

Verder heeft de gemiddelde Nederlander tegenwoordig de mentaliteit als het kan dan mag het. Nederlanders zijn erg indiviueel ingesteld. Als iemand er last van heeft, roken, harde muziek, te hard rijden etc dan is het zijn/haar probleem. Het ligt nooit aan de Nederlander zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Cyphax schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 11:53:
[...]
Een hoofdconducteur zal zo iemand wel de trein uit kunnen sturen bij het volgende station wegens misdraging, gok ik, en hoop ik? In theorie zou ie zelfs een proces-verbaal kunnen uitschrijven. Hoofdconducteuren zijn buitengewoon opsporingsambtenaar.
In de praktijk denk ik dat geen enkele hoofdconducteur gaat doen.
Het nadeel van uit de trein sturen is dat als de klant gaat zeuren / zeiken dat het tijd kost en dat je dan vertraging krijgt en dan wordt het dus de afweging : Hele trein overlast geven door 1 luidruchtig persoon eruit te zetten of ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-06 14:15
Ik spreek regelmatig mensen aan constant aan het kletsen zijn of geen aanstalten maken naar het balkon te lopen als ze een telefoontje krijgen in de stiltecoupé.

Het is wel een beetje 'pick your battles', in de laatste trein vanuit Nijmegen op de vrijdag van de zomerfeesten is het redelijk kansloos te hopen op stilte en in een overvolle spitstrein ben ik ook toleranter, maar de meeste mensen reageren heel begripvol.

Ik zie andere passagiers en de conducteurs ook regelmatig mensen aanspreken. Het staat en valt wel met de manier waarop je dat doet; 'Bek houwe trut, dit is een stiltecoupé!!!' werkt beduidend minder goed dan een beleefd 'Mag ik u er op wijzen dat u in een stiltecoupé zit?' :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Laatst online: 12-06 22:48

Goner

What can I do you for ?

Anoniem: 145013 schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 13:02:
Tweede van links. Je mag eigelijk nooit iemand lastig vallen met luide (telefoon)gesprekken.
Precies. Maar dat is al helemaal kansloos ...
Als iemand er last van heeft, roken, harde muziek, te hard rijden etc dan is het zijn/haar probleem. Het ligt nooit aan de Nederlander zelf.
Euh ? Nederlanders ?
In 50% van de loei-gesprekken (al dan niet telefonisch) die ik onderga, zit geen woord Nederlands ! Of ben je ook geïntegreerd als je geen Nederlands spreekt maar je wel gedraagt als Nederlander ? :+

[ Voor 8% gewijzigd door Goner op 03-10-2013 14:31 ]

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste