De gemiddelde treinreiziger is al zo asociaal om een grote bek terug te geven als je in de normale tweede klasse iets durft te zeggen van een te hard spelende MP3-speler of een telefoongesprek dat aan de andere kant van de coupe gehoord kan worden, denkt iemand nu echt dat een reiziger zich iets aantrekt van een sticker op de ruiten waar "Stilte | Silence" op staat?
Gaan we het gooien op onkunde? "Ik had de Stilte-sticker niet gezien"? Onwil is het. Ja, de eerste keer dat je zo'n van blauw textiel voorziene VIRM-coupé inloopt kijk je even verbaasd naar de wand, op zoek of er een 1 of misschien toch een 2 staat, en gaat vervolgens zitten. Gelukkig kennen die treinstellen ook amper stiltecoupés (voor zover ik weet alleen boven, op eenderde deel naast de eerste klasse), en daarnaast weten mensen die de klasse van een compartiment herkennen aan de bekleding ook donders goed van het bestaan van een gebied waar men geacht wordt zijn muil te houden en de muziekspeler niet hoorbaar aan te hebben.

Ik ben, hoewel ik iedere dag in de trein zit en om het weekend een Utrecht-Zwolle doe (en terug) gestopt met lawaaiige mensen aanspreken in de stiltecoupé. Dat dat gedeelte van de trein bestaat om in alle rust te kunnen lezen, genieten van muziek op een normaal volume zonder achtergrondgeluid of gewoon te slapen negeert men gewoon, en zonder handhaving van het principe door het personeel van de NS verandert daar ook niets aan.
[
Voor 22% gewijzigd door
CodeCaster op 13-05-2010 09:54
]
Je moet niet dronken dat ik denken ben.
What seems to be the officer, problem?
Waar is de brand, meester?