Stilte in de stiltecoupe a.u.b

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Hoezo snap je dat niet, zo ingewikkeld is het imho niet. Je gaat met de trein, en zoekt een coupé om in te zitten. Wil je niet stil zijn, dan ga je niet in een stiltecoupé zitten. Zo simpel is het.

Het is alleen wel zo dat je soms gedwongen wordt om er te gaan zitten als er verder geen plek meer is. Het zou bv ook wat duidelijker op de buitenkant van de trein kunnen staan.
Maar los daarvan heb ik geen problemen met stil zijn in de stiltecoupé.
Omgedraaid is de redenatie - ik wil niet in de drukke gewone coupé staan/zitten dus ik ga maar in de stiltecoupé zitten en daar lawaai maken - toch ook asociaal?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Koenoe schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 11:02:
slaat toch echt nergens op [...] slaat ook nergens op [...] stilte afdwingt [...] vrij asociaal
CodeCaster schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 14:00:
[...]

Het is natuurlijk ook een flutidee, denken dat je overal het recht hebt om herrie te schoppen terwijl er mensen mogelijk last van hebben. Het heet niet voor niks openbaar, en als iets openbaar is moet je je aanpassen aan wat wenselijk is :')

Of anders lees je het topic gewoon door, dan zie je dat dit non-argument al een keer of vijf voorbij is gekomen.
Hoewel, door het bestaan van een stiltecoupé als asociaal te bestempelen heb je wel weer een nieuw dieptepunt bereikt in dit topic.

[ Voor 8% gewijzigd door CodeCaster op 04-11-2011 11:27 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 18:26

EXX

EXtended eXchange

Sharky schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 10:01:
[...]

Absoluut waar. Als iemand mij in het verkeer afsnijdt ga ik ook meteen 20 willekeurige auto's afsnijden. Als iemand mij afsnijdt, waarom zou ik het dan niet bij een ander doen? Natuurlijk mogen die 20 andere auto's ook allemaal weer 20 auto's afsnijden. Die theorie blijft immers gewoon geldig?

edit: Je hebt bij beroep iets ingevuld dus ik ga er vanuit dat je 18+ bent. wtf.
Ik zeg toch dat ik het niet goedkeur, alleen dat ik het een beetje begriip. Je draaft helemaal door, je vergelijking gaat niet op, iets met proporties en gezond verstand gebruiken.

De 18 jarige leeftijd ben ik overigens al bijna 30 jaar geleden gepasseerd.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:18
MaximusTG schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 11:07:
Hoezo snap je dat niet, zo ingewikkeld is het imho niet. Je gaat met de trein, en zoekt een coupé om in te zitten. Wil je niet stil zijn, dan ga je niet in een stiltecoupé zitten. Zo simpel is het.

Het is alleen wel zo dat je soms gedwongen wordt om er te gaan zitten als er verder geen plek meer is. Het zou bv ook wat duidelijker op de buitenkant van de trein kunnen staan.
Maar los daarvan heb ik geen problemen met stil zijn in de stiltecoupé.
Omgedraaid is de redenatie - ik wil niet in de drukke gewone coupé staan/zitten dus ik ga maar in de stiltecoupé zitten en daar lawaai maken - toch ook asociaal?
Het punt is dat die stilte coupe er sowieso nooit er had moeten komen. Het is een absurd idee. Iedereen heeft een andere beleving van wat stilte is en de een ergert zich weer aan andere geluiden dan de ander. Wil je stilte reis dan niet met het openbare vervoer.

Omgekeerd, een bepaalde mate van rust moet er in alle coupes zijn juist omdat je je in een openbare ruimte bevindt. Je moet rekening houden met je medemens.

Ik ook heb er overigens geen problemen mee om stil te zijn in een stilte coupe. Tenzij het in een overvolle trein is.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
CodeCaster schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 11:26:
[...]

[...]

Hoewel, door het bestaan van een stiltecoupé als asociaal te bestempelen heb je wel weer een nieuw dieptepunt bereikt in dit topic.
Ja, want mijn (zit) ruimte wordt weer verkleint en die is sowieso al moeilijk te vinden. Wat dat betreft mag er wel eens een 3de klasse kaartje ingevoerd worden tegen een lagere prijs.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 27-06 16:12

Sharky

Skamn Dippy!

EXX schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 11:41:
[...]

Ik zeg toch dat ik het niet goedkeur, alleen dat ik het een beetje begriip. Je draaft helemaal door, je vergelijking gaat niet op, iets met proporties en gezond verstand gebruiken.

De 18 jarige leeftijd ben ik overigens al bijna 30 jaar geleden gepasseerd.
Natuurlijk overdrijf ik. Als iemand zegt "als iemand geen rekening met je houdt, waarom zou jij het dan nog doen?" dan verbaast mij dat enorm. Het maakt niet uit of dat wordt voorafgegaan door de melding dat iemand dat wel begrijpt. Ik kan met de grootste fantasie nog geen logica uit zo'n redenering halen.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:19

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Koenoe schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 11:02:
Ik snap het idee eigenlijk niet achter de stilte coupe. Stilte vragen in een openbare ruimte die vaak vol en bewegelijk is slaat toch echt nergens op. Als je echt stilte wilt, ga je dan afzonderen in een minder openbare plek.
Hier ben ik het helemaal mee eens. De trein is een sociaal vervoersmiddel. Je zit met anderen mensen in dezelfde ruimte. Je moet niet verwachten in rust te kunnen reizen in een trein, al helemaal niet op drukke tijdstippen. Net zo min kun je als automobilist verwachten dat je altijd vrij baan hebt en niemand je in de weg rijdt. Zo werkt het gewoon niet.

Als je last hebt van andere reizigers die zich asociaal of irritant gedragen in de trein kun je er wat van zeggen of je eraan onttrekken door bijv. zelf een hoofdtelefoon op te zetten. Rustig telefoneren of praten vind ik echter niet asociaal of irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-06 13:12
Persoonlijk vind ik de stiltecoupe heerlijk. Vaak zoek ik die ook op omdat het erg fijn is om wat rust te hebben na een lange dag werken / naar school. Gelukkig is hij ook heel vaak echt stil :) .

Het maakt mij niet uit als iemand een kort telefoontje beantwoord of geluid maakt met z'n krant. Wat ik wel asociaal vind, is als 2 mensen continue met elkaar lopen te beppen. Dan ben je imo bijzonder asociaal bezig want het is een kleine moeite om in een andere coupe te gaan zitten.

Wel vind ik het allemaal minder erg als de trein heel vol is. Maar aangezien ik vaak in vrij rustige treinen zit, is meestal de stiltecoupe vrij rustig :) . Wanneer mensen dan herrie gaan lopen maken, dat vind ik echt getuigen van asociaal gedrag en niet denken om je medemens. Er zijn er namelijk zat die specifiek in de stiltecoupe gaan zitten.

Ik heb trouwens bijna altijd een koptelefoon op, maar sommige mensen krijgen het voor elkaar zelf daar nog bovenuit te komen ;) .

EDIT: Soms zit ik ook met meerdere mensen in de trein. Ik (en de ander) lopen dan ook altijd bewust langs de stiltecoupe.

[ Voor 6% gewijzigd door TheJVH op 04-11-2011 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44509

Femme schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 12:15:
[...]

Hier ben ik het helemaal mee eens. De trein is een sociaal vervoersmiddel. Je zit met anderen mensen in dezelfde ruimte. Je moet niet verwachten in rust te kunnen reizen in een trein,
Waarom niet? Je kan ook verwachten dat je rookvrij kunt reizen. Een "sociaal vervoersmiddel" betekent toch ook dat mensen lekker stil kunnen zijn? Sociaal betekend een beetje rekening met elkaar houden. Praten in de praat coupe's, stil zijn in de stilte coupe's. Lekker in de trein slapen, heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Femme schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 12:15:
[...]

Hier ben ik het helemaal mee eens. De trein is een sociaal vervoersmiddel. Je zit met anderen mensen in dezelfde ruimte. Je moet niet verwachten in rust te kunnen reizen in een trein, al helemaal niet op drukke tijdstippen. Net zo min kun je als automobilist verwachten dat je altijd vrij baan hebt en niemand je in de weg rijdt. Zo werkt het gewoon niet.

Als je last hebt van andere reizigers die zich asociaal of irritant gedragen in de trein kun je er wat van zeggen of je eraan onttrekken door bijv. zelf een hoofdtelefoon op te zetten. Rustig telefoneren of praten vind ik echter niet asociaal of irritant.
Waarom moeten mensen die stilte willen, terwijl daar een plek voor is gereserveerd in de trein, asociaal gedrag accepteren? Je zegt dat je het vindt kunnen dat er zacht gepraat en getelefoneerd kan worden. Prima, zolang ik het niet hoor. Het is, nogmaals, stilte wat geëist wordt, en daar is geen discussie over mogelijk.

Wat ik in de afgelopen paar jaar treinen heb gemerkt is dat het vooral domme mensen en niet-frequente reizigers zijn die het principe schenden. Bij commentaar op hun gedrag zullen de domme mensen je een grote muil teruggeven of halen hun schouders op, terwijl niet-frequente reizigers hun excuses zullen aanbieden en de telefoon ophangen of ergens anders gaan zitten (wanneer ze uiteraard niet in de eerste categorie vallen).

En mijn reactie hoeft niet geëxtrapoleerd te worden. Ik zet niet iedereen het mes op de keel die z'n telefoon pakt. Ik ga ook wel eens een bank verderop zitten als een paar koeien zitten te tetteren over de huishoudbeurs, in plaats van de dames aan te spreken. Maar dat het principe zo gebagatelliseerd wordt ("Je kunt gewoon geen stilte verwachten in een openbare ruimte" (ooit van een bibliotheek gehoord? Oh nee, daar komen geen domme mensen en ook zelden niet-frequente bezoekers) terwijl die dienst wordt verleend door de vervoerder en soms zelfs afgedwongen door conducteurs) kan ik met de pet niet bij.

[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 04-11-2011 12:53 ]

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:10
Huh, waarom zou je geen stilte mogen/kunnen vragen in een trein? Stiltecoupé betekent niet dat je dóódstil moet zijn, maar wel dat het niet de bedoeling is om telefoongesprekken te voeren en luid te gaan praten met andere mensen. En dat moet prima kunnen toch :?

En dat mensen samen in één ruimte zitten maakt het nog niet sociaal, ik reis al jaren met de trein, maar de keren dat ik woorden heb gewisseld met een andere treinreiziger (die ik niet ken) zijn op één hand te tellen. Dat noem ik niet sociaal :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:45

bonzz.netninja

Niente baffi

Eigenlijk snap ik ook niet zo goed waarom je niet zou mogen verwachten dat je op aangegeven plekken rustig zou moeten kunnen reizen met de trein. Dat het in de praktijk niet zo werkt is al spijtig genoeg, maar ik vind wel dat je dat zou moeten mogen verwachten, zeker omdat reizen gewoon een dienst is die je afneemt en niet een of ander grondrecht (waarvan het lijkt dat sommige users hier wel van uit redeneren). Of is dat erg naief?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Sharky schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 12:02:
[...]

Natuurlijk overdrijf ik. Als iemand zegt "als iemand geen rekening met je houdt, waarom zou jij het dan nog doen?" dan verbaast mij dat enorm. Het maakt niet uit of dat wordt voorafgegaan door de melding dat iemand dat wel begrijpt. Ik kan met de grootste fantasie nog geen logica uit zo'n redenering halen.
Die uitspraak was natuurlijk ook nogal gechargeerd, maar helaas is het iets wat ik in de praktijk vaker ondervindt.

Een voorbeeldje: je houdt op de snelweg rekening met een (te) snel rijdende auto die achter je verschijnt. Ook al ben je zelf aan het inhalen, hou je er rekening mee en ga je even naar rechts. Vervolgens haalt diezelfde auto niet even snel in (en houdt dus geen rekening met jouw) en kom je vervolgens klem te zitten achter een vrachtwagen. Dan heb ik wel eens zoiets van "grrmmmblll....", vul zelf maar in. Gevolg is dat ik tegenwoordig minder snel plek maak op de snelweg. Het hoort niet zo, dat weet ik, maar ik ben te vaak op de koffie gekomen.

Of zoals in de stiltecoupe een muts die toch zo nodig uitgebreid luidruchtig zit te bellen, want ze het is toch o zo belangrijk dat de persoon aan de andere kant van de lijn weet wat voor een kleur truitje ze pas gekocht heeft. Als je dan vriendelijk vraagt om er mee op te houden, krijg je een grote klep terug. Dat is toch niet normaal. Omgangsvormen ho maar.

We hebben tegenwoordig helaas te maken met een vechtmaatschappij, waarbij de grootste schreeuwers en aso's hun plek opeisen en ook nog hun zin krijgen ook. Wil je niet ondergeschoffeld worden zul je je daar tegen te weer moeten stellen. Niet mijn favoriete bezigheid, maar eerder een noodzakelijk kwaad.

[ Voor 9% gewijzigd door EXX op 04-11-2011 13:23 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
CodeCaster schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 12:52:
[...]

Waarom moeten mensen die stilte willen, terwijl daar een plek voor is gereserveerd in de trein, asociaal gedrag accepteren?
Nog even iets korter. Waarom gaan mensen die stilte willen hebben überhaupt met het openbaar vervoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Omdat het bestaan van een stiltecoupe die mogelijkheid biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
Juist en die had er nooit mogen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Maar dát is een heel andere discussie. Hij bestaat nu wel, en schept de verwachting dat mensen er in stilte kunnen zitten, wat door asocialen onmogelijk wordt gemaakt.

[ Voor 62% gewijzigd door CodeCaster op 04-11-2011 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Koenoe schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 13:27:
Nog even iets korter. Waarom gaan mensen die stilte willen hebben überhaupt met het openbaar vervoer?
Waarom gaan mensen die hardop willen praten en zich niet bekommeren om de overlast die ze veroorzaken, eigenlijk met het OV?

Het gebruik van het OV heeft niets te maken met het willen gebruiken van een faciliteit. Vergelijk het maar met een toilet, daar gaat iemand opzitten en blokkeert het de rest van de reis. Waarom gaan mensen die naar het toilet moeten uberhaupt met het OV? Of zou het toch asociaal zijn van degene die de faciliteit blokkeert of oneigenlijk gebruikt?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

EXX schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 13:19:
[...]

We hebben tegenwoordig helaas te maken met een vechtmaatschappij, waarbij de grootste schreeuwers en aso's hun plek opeisen en ook nog hun zin krijgen ook. Wil je niet ondergeschoffeld worden zul je je daar tegen te weer moeten stellen. Niet mijn favoriete bezigheid, maar eerder een noodzakelijk kwaad.
mjah....ten eerste ervaar ik dat heel anders en zal dat deels te maken hebben hoe je zelf in elkaar zit, en dus de omgeving ervaart. Ten tweede zie ik niet hoe het bedraagt om mee te gaan in die cultuur die je schetst. Ik zelf ben meer van de school die zich niks aantrekt hoe andere mensen met elkaar denken te moeten omgaan. Ik doe daar mooi niet aan mee. En ten derde geloof ik niet dat we 'tegenwoordig' leven in een vechtcultuur. Dat is echt niet iets van nu ofzo.
[...]

Omdat de NS de mogelijkheid biedt?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
gambieter schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 13:30:
[...]

Waarom gaan mensen die hardop willen praten en zich niet bekommeren om de overlast die ze veroorzaken, eigenlijk met het OV?

Het gebruik van het OV heeft niets te maken met het willen gebruiken van een faciliteit. Vergelijk het maar met een toilet, daar gaat iemand opzitten en blokkeert het de rest van de reis. Waarom gaan mensen die naar het toilet moeten uberhaupt met het OV? Of zou het toch asociaal zijn van degene die de faciliteit blokkeert of oneigenlijk gebruikt?
Hallo gamieter :)

Je vergelijking met het toilet slaat natuurlijk helemaal nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Koenoe schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 13:33:
Je vergelijking met het toilet slaat natuurlijk helemaal nergens op.
En waarom niet? Jouw opmerking dat mensen die stilte willen maar niet met het OV moeten reizen, is als zeggen dat mensen die naast overlastgevers wonen, maar moeten verhuizen. Het probleem is de hork die de faciliteit misbruikt.

Het lijkt trouwens typisch een Nederlands probleem te zijn. In Duitsland respecteert men het gewoon, in Groot-Brittannie respecteert men het gewoon, alleen in Nederland schijnt het voor sommigen onmogelijk te zijn om zonder overlast in een trein te gaan zitten.

[ Voor 24% gewijzigd door gambieter op 04-11-2011 13:38 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-06 07:56

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

[...]

Omdat voor veel mensen het OV veel praktischer is dan een ander vervoermiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
gambieter schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 13:34:
[...]

En waarom niet? Jouw opmerking dat mensen die stilte willen maar niet met het OV moeten reizen, is als zeggen dat mensen die naast overlastgevers wonen, maar moeten verhuizen. Het probleem is de hork die de faciliteit misbruikt.
Omdat iemand niet de hele reis op het toilet gaat zitten. Dat wel doen is namelijk asociaal. Iedereen moet zijn behoefte doen, dat is niet iets wat je kan laten of altijd onder controle hebt. Het is een privé gebeurtenis. Etc, etc.

Het slaat dus helemaal nergens op, weet je zelf ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
hyptonize schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 13:38:
[...]

Omdat voor veel mensen het OV veel praktischer is dan een ander vervoermiddel.
Ahh ja, maar de consequentie daarvan is is dat je anderen in je omgeving moet accepteren. Inclusief hun gedragingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

bonzz.netninja schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 13:31:
mjah....ten eerste ervaar ik dat heel anders en zal dat deels te maken hebben hoe je zelf in elkaar zit, en dus de omgeving ervaart. Ten tweede zie ik niet hoe het bedraagt om mee te gaan in die cultuur die je schetst. Ik zelf ben meer van de school die zich niks aantrekt hoe andere mensen met elkaar denken te moeten omgaan. Ik doe daar mooi niet aan mee. En ten derde geloof ik niet dat we 'tegenwoordig' leven in een vechtcultuur. Dat is echt niet iets van nu ofzo.
Hoe je dat ervaart is natuurlijk erg persoonlijk, maar de omgangsvormen zijn de laatste 30 jaar toch echt een stuk achteruit gegaan. Het is tegenwoordig egoisme ten top in vergelijking met bv. 1980. Niet dat het vroegâh allemaal beter was, maar men ging wel een stuk minder agressief met elkaar om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Koenoe schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 13:41:
[...]

Ahh ja, maar de consequentie daarvan is is dat je anderen in je omgeving moet accepteren. Inclusief hun gedragingen.
Niet zolang je kunt communiceren en mensen kunt wijzen op hun misdragingen. Of wacht jij bij een onaangekondigd feestje bij je buren op woensdagavond ook tot de muziek uit gaat om hopelijk drie uur 's nachts, of ga je toch eerder langs om te vragen of het wat rustiger mag omdat je de volgende dag moet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
CodeCaster schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 13:30:
Maar dát is een heel andere discussie. Hij bestaat nu wel, en schept de verwachting dat mensen er in stilte kunnen zitten, wat door asocialen onmogelijk wordt gemaakt.
Mee eens, maar het blijft absurd en levert meer problemen op dan dat het plezier biedt. Drukte ed. nog daargelaten.

Toch heb je gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Koenoe schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 13:39:
Omdat iemand niet de hele reis op het toilet gaat zitten.
Ik heb het vaker gezien dat iemand zo een zitplaats regelde...
Dat wel doen is namelijk asociaal. Iedereen moet zijn behoefte doen, dat is niet iets wat je kan laten of altijd onder controle hebt. Het is een privé gebeurtenis. Etc, etc.
Ik volg alleen de onzinnigheid van jouw redenering, met elke uitleg die je geeft raad ik je aan wat kritischer naar je eigen claim te kijken.
Het slaat dus helemaal nergens op, weet je zelf ook wel.
En dat spiegelt naar jouw claim. Als een faciliteit wordt aangeboden, dan moet je die niet misbruiken omdat je dat niet nodig vind. Het is als roken in een niet-rokersfaciliteit, omdat jij vind dat roken daar moet mogen. Het gaat om het zijn van een dergelijke asociale hork.

Als je de stiltecoupe weg wilt hebben, stap dan naar de NS toe en maak de suggestie. Onderbouw ook waarom je vind dat die faciliteit weg moet. Maar ga niet omdat jij vind dat iets moet kunnen, de faciliteit misbruiken. Iemand die zijn zitplaats belangrijker vind dan de hoge nood van andere mensen (of de behoefte aan stilte in een daarvoor aangewezen faciliteit) is gewoon asociaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
CodeCaster schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 13:43:
[...]

Niet zolang je kunt communiceren en mensen kunt wijzen op hun misdragingen. Of wacht jij bij een onaangekondigd feestje bij je buren op woensdagavond ook tot de muziek uit gaat om hopelijk drie uur 's nachts, of ga je toch eerder langs om te vragen of het wat rustiger mag omdat je de volgende dag moet werken?
Of accepteer je dat je buren een of twee keer per jaar een feestje hebben inclusief het lawaai. Of sterker nog je bent ook uitgenodigd en gaat gewoon naar het feest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Koenoe schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 13:45:
[...]

Of accepteer je dat je buren een of twee keer per jaar een feestje hebben inclusief het lawaai. Of sterker nog je bent ook uitgenodigd en gaat gewoon naar het feest.
Ja maar die buren mogen dat feestje ook niet geven midden in een natuurgebied. Net als je geen herrie mag maken in een stiltecoupe. Zo ingewikkeld is dat principe niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Koenoe schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 13:45:
Of accepteer dat andere mensen andere wensen hebben, en legitiem gebruik maken van een aangeboden faciliteit. Projecteer je eigen onverschilligheid niet op anderen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
gambieter schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 13:44:
En dat spiegelt naar jouw claim. Als een faciliteit wordt aangeboden, dan moet je die niet misbruiken omdat je dat niet nodig vind. Het is als roken in een niet-rokersfaciliteit, omdat jij vind dat roken daar moet mogen. Het gaat om het zijn van een dergelijke asociale hork.

Als je de stiltecoupe weg wilt hebben, stap dan naar de NS toe en maak de suggestie. Onderbouw ook waarom je vind dat die faciliteit weg moet. Maar ga niet omdat jij vind dat iets moet kunnen, de faciliteit misbruiken. Iemand die zijn zitplaats belangrijker vind dan de hoge nood van andere mensen (of de behoefte aan stilte in een daarvoor aangewezen faciliteit) is gewoon asociaal.
Wie heeft het over misbruiken? Ik zeg alleen dat het absurd is dat die bestaat. Onderbouwing heb ik al gegeven alsmede aangegeven dat ik de stilte ruimte accepteer. Beter lezen gambieter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

EXX schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 13:41:
[...]
Hoe je dat ervaart is natuurlijk erg persoonlijk, maar de omgangsvormen zijn de laatste 30 jaar toch echt een stuk achteruit gegaan. Het is tegenwoordig egoisme ten top in vergelijking met bv. 1980. Niet dat het vroegâh allemaal beter was, maar men ging wel een stuk minder agressief met elkaar om.
Bron? De meeste claims hierover zijn namelijk pertinent onwaar en vooral gebaseerd op de veranderende perceptie van de observator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
gambieter schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 13:47:
[...]

Of accepteer dat andere mensen andere wensen hebben, en legitiem gebruik maken van een aangeboden faciliteit. Projecteer je eigen onverschilligheid niet op anderen :) .
Waar heb je het over? Hoe moet ik 2 buren en hun lawaai zien in deze context van legitiem gebruik maken van aangeboden faciliteiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Koenoe schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 13:48:
Wie heeft het over misbruiken? Ik zeg alleen dat het absurd is dat die bestaat. Onderbouwing heb ik al gegeven alsmede aangegeven dat ik de stilte ruimte accepteer. Beter lezen gambieter.
Het gaat om je claim dat de vergelijking nergens op slaat, terwijl die wel hetzelfde principe behandeld. Je roept echter nog steeds op tot het accepteren van het asociale gedrag in de stiltecoupe, want het is niet zo erg en de mensen die daar zitten mogen geen stilte verwachten in het OV.

En absurd? Nee. Het voldoet aan een behoefte die bestaat omdat er teveel treinreizigers zijn die niet in staat zijn om in een volle coupe rustig te zijn. Ik reisde eerder deze week zonder mijn Mp3-speler (vergeten) en ik heb in London maar snel een koptelefoontje gekocht voor het mobieltje, want ook in 1e klasse waren er luide gesprekken die ik niet wil horen, piepende gadgets, etc.
Koenoe schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 13:50:
Waar heb je het over? Hoe moet ik 2 buren en hun lawaai zien in deze context van legitiem gebruik maken van aangeboden faciliteiten?
Het gaat om de onverschilligheid. Ga lekker meefeesten, zeg je, ipv dat de overlast verminderd wordt. Voor elke persoon die wel aangeeft ergens last van te hebben zijn er zo vijf die dat niet doen maar wel graag van de overlast afwillen.

[ Voor 19% gewijzigd door gambieter op 04-11-2011 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

bonzz.netninja schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 13:48:
[...]

Bron? De meeste claims hierover zijn namelijk pertinent onwaar en vooral gebaseerd op de veranderende perceptie van de observator
Mezelf en veruit de meeste mensen uit mijn directe omgeving (inderdaad een bevestiging van je stelling).

Een deel van het gedrag is overigens "technology driven". Vroegâh had je geen aso's die in de bioscoop zaten te bellen; GSM bestond nog niet. En dus ook geen bellende mutsen in de trein etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijsje043
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:22
De uitspraak van hierboven, dat de stiltecoupè er nooit had moeten zijn een beetje absurd. Ik reis meerdere dagen per week naar Utrecht want ik studeer daar. Woon helaas nog in Maastricht omdat het verrekt moeilijk is om een kamer te krijgen. Nu wil ik al die tijd die ik reis ook nog een beetje nuttig gebruiken dus ik ga dan studeren in de stiltecoupe. Net zoals de TS al vaak genoeg meegemaakt dat mensen zich werkelijk niks ervan aantrekken. Terwijl t geloof ik maar 2 halve coupes zijn waar stilte wordt gevraagd. Geen probleem als je praatx maar doe het zacht. Door die coupes kan ik nog wat met die 4 uur per dag doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
bonzz.netninja schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 13:45:
[...]

Ja maar die buren mogen dat feestje ook niet geven midden in een natuurgebied. Net als je geen herrie mag maken in een stiltecoupe. Zo ingewikkeld is dat principe niet
Nee maar je bouwt ook geen woonwijk in een natuurgebied en vraag er dan om absolute stilte. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

EXX schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 13:55:
[...]

Mezelf en veruit de meeste mensen uit mijn directe omgeving (inderdaad een bevestiging van je stelling).

Een deel van het gedrag is overigens "technology driven". Vroegâh had je geen aso's die in de bioscoop zaten te bellen; GSM bestond nog niet. En dus ook geen bellende mutsen in de trein etc.
Daar moet ik je wel in gelijk geven. Maar dat maakt de mentaliteit niet anders maar er zijn meer expliciete vormen/uitingen waarin dat zichtbaar is. Maar goed, als ik ouderen hoor over tokkies die de bioscoop vroeger molden of demonstraties die uit elkaar moesten worden gemept door het leger (tanks in nijmegen...remember) dan vind ik dat altijd wel mooie bevestiging dat een verrotte asociale cultuur niet iets is van de laatste tijd maar meer gewoon menselijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:38

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Koenoe schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 13:56:
Nee maar je bouwt ook geen woonwijk in een natuurgebied en vraag er dan om absolute stilte. :>
Maak de vergelijking dan compleet:
De beheerder van het natuurgebied laat een woonwijk bouwen waar het niet stil hoeft te zijn. Maar dan gaan er toch mensen vragen om stilte omdat zij vinden dat het zo hoort.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Koenoe schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 13:56:
[...]

Daarom is er ook een stiltecoupe waar alleen daar wordt gevraagd om rust....Er is gewoon een ruimte gemaakt waar je stil moet wezen. Als je het daar niet mee eens bent ga je of weg of klagen bij de NS dat je het een stom idee vind. Maar lekker asociaal je er niks van aantrekken is gewoon anarchistisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
gambieter schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 13:52:
Het gaat om de onverschilligheid. Ga lekker meefeesten, zeg je, ipv dat de overlast verminderd wordt. Voor elke persoon die wel aangeeft ergens last van te hebben zijn er zo vijf die dat niet doen maar wel graag van de overlast afwillen.
Hoezo is ga lekker meefeesten, onverschillig? Het zijn je buren. Die iets te vieren hebben en je vergalt dat plezier door te klagen over geluidsoverlast.

Voor elke persoon die wel aangeeft ergens last van te hebben is er 1 die dat elke keer doet omdat de buurman een scheet laat op het toilet en zijn er 100.000 mensen die gewoon accepteren dat er soms eens wat lawaai is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Koenoe schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 14:02:
[...]

Hoezo is ga lekker meefeesten, onverschillig? Het zijn je buren. Die iets te vieren hebben en je vergalt dat plezier door te klagen over geluidsoverlast.

Voor elke persoon die wel aangeeft ergens last van te hebben is er 1 die dat elke keer doet omdat de buurman een scheet laat op het toilet en zijn er 100.000 mensen die gewoon accepteren dat er soms eens wat lawaai is.
Ik heb altijd geleerd te voorkomen dat mensen van mij last hebben. (En als dat toch gaat gebeuren daar van te voren even afspraken over te maken). Dat houd volgens mij een samenleving leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
bonzz.netninja schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 14:00:
[...]

Daarom is er ook een stiltecoupe waar alleen daar wordt gevraagd om rust....Er is gewoon een ruimte gemaakt waar je stil moet wezen. Als je het daar niet mee eens bent ga je of weg of klagen bij de NS dat je het een stom idee vind. Maar lekker asociaal je er niks van aantrekken is gewoon anarchistisch
Jaja en daarom zeg ik ook het is absurd dat die er is. Een stille ruimte is gewoon ondoenlijk in het openbaar vervoer en kan daarom ook niet gevraagd worden. Alsmede dat het kostbare ruimte in neemt.

Ik heb geen behoefte om bij de NS te gaan klagen ik geef alleen aan dat ik het een "stom" idee vind.

Wederom, ik heb al meerdere keren aangegeven me er wel aan te houden en de stilte zelfs wel op prijs te stellen, maar dat de ruimte bestaat blijf ik absurd vinden.

Mooi (en triest) om te zien dat er gelijk conclusies en aannames worden gedaan op basis van je stellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ben je hier alleen om te trollen, of denk je dat ook maar iemand een dergelijke opmerking serieus kan nemen?

[ Voor 152% gewijzigd door CodeCaster op 04-11-2011 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
bonzz.netninja schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 14:06:
[...]

Ik heb altijd geleerd te voorkomen dat mensen van mij last hebben. (En als dat toch gaat gebeuren daar van te voren even afspraken over te maken). Dat houd volgens mij een samenleving leuk
Klopt, ik ook. Maar ik heb ook geleerd dat de buren mij uitnodigden als er een feestje was. En dat ze aangaven dat het wel eens luidruchtig kon worden.

Dat houdt een samenleving leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
CodeCaster schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 14:07:
[...]

Ben je hier alleen om te trollen, of denk je dat ook maar iemand een dergelijke opmerking serieus kan nemen?
Heb al aangegeven dat ik niet aan het trollen ben bij me eerste opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Als jij een voorbeeld niet eens serieus wil nemen ("dan ga je toch lekker meefeesten?"), kan ik jou niet meer serieus nemen, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
Heb je zo'n slecht contact met je buren dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Conclusie is dus het ook aan jezelf ligt. De een is de moeilijkste niet en zal wat meer toleren, de ander gedraagt zich bijna neurotisch en gaat al over de zeik als ie iemands maag hoort rammelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Koenoe schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 14:12:
Heb je zo'n slecht contact met je buren dan?
Jij hoeft nooit vroeg op om te gaan werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Napo schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 14:13:
[...]

Jij hoeft nooit vroeg op om te gaan werken?
Jijzelf geeft nooit een feestje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Koenoe schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 14:07:
Jaja en daarom zeg ik ook het is absurd dat die er is. Een stille ruimte is gewoon ondoenlijk in het openbaar vervoer en kan daarom ook niet gevraagd worden. Alsmede dat het kostbare ruimte in neemt.
Wie ben jij om te bepalen of dat kostbare ruimte is? Dat doet de NS zelf wel.
Als 1/20 van de reizigers stilte wil en 1 van de 5 wagonnen is een stiltecoupé, dan is die ruimte helemaal niet kostbaarder dan andere ruimte...
Ik heb geen behoefte om bij de NS te gaan klagen ik geef alleen aan dat ik het een "stom" idee vind.
Ik vind ook zo veel...
Wederom, ik heb al meerdere keren aangegeven me er wel aan te houden en de stilte zelfs wel op prijs te stellen, maar dat de ruimte bestaat blijf ik absurd vinden.
Prima!
Mooi (en triest) om te zien dat er gelijk conclusies en aannames worden gedaan op basis van je stellingen.
Waar maak je je wel niet druk om...

Ik vind VW's ook dodelijk saai en zonde van het staal dat ervoor gebruikt is. Dat geeft ze niet minder bestaansrecht.

[ Voor 5% gewijzigd door BlakHawk op 04-11-2011 14:21 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

hyptonize schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 14:14:
[...]

Dus dan moet je ook meteen bij alle feestjes langs?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Koenoe schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 14:09:
[...]

Klopt, ik ook. Maar ik heb ook geleerd dat de buren mij uitnodigden als er een feestje was. En dat ze aangaven dat het wel eens luidruchtig kon worden.

Dat houdt een samenleving leuk.
En je punt zijnde? Als er overlegd kan worden is er niks structureels mis met het veroorzaken van eenmalige overlast bij de buren, mits in goed overleg. In het geval van een stilte coupe kan er niet overlegd worden. Het betreft geen eenmalig feestje en het is een situatie waarin mensen gewoon een dienst afnemen bij een vervoerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

hyptonize schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 14:14:
[...]

Zal vast wel, maar een feestje hoeft niet direct te betekenen dat de muziek op standje gehoorbeschadiging moet staan, en men moet gaan schreeuwen om elkaar te kunnen verstaan.

Feestjes zijn leuk hoor, maar als het een komplete house-party a-la sensation of zelfs terror-house, heb ik daar weinig behoefte aan. Ook niet als de buren dat doen op die manier. Zeker niet als men tot diep in de nacht doorgaat. Weekend of niet.

Beschaafd een feestje houden, gewoon leuk, gezellig, met achtergrondmuziek, Prima!! Doe dat maar elke avond, maar mensen die 3-4x per week de muziek loeihard zetten, en dan klagers krijgen, om die af te poeieren met "Je hebt ons feestje verneukt", ya right. Dat is de omgedraaide wereld.

Als je harde muziek wil, ga je maar naar een dansfeest. Heb jij je vette muziek, en ik m'n nachtrust.

Feestje = rustig samenkomen met een stel kornuiten, wat binnen de perken blijft
Houseparty = lekker beuken tot je stommelvliezen scheuren.

Zit een heel groot verschil in..

Feestjes die dus eigenlijk gemaskeerde houseparties zijn ben ik ook zo weer vertrokken. Het kost me m'n trommelvliezen, en m'n stembanden.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

RaZ schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 14:39:
[...]

Zal vast wel, maar een feestje hoeft niet direct te betekenen dat de muziek op standje gehoorbeschadiging moet staan, en men moet gaan schreeuwen om elkaar te kunnen verstaan.

Feestjes zijn leuk hoor, maar als het een komplete house-party a-la sensation of zelfs terror-house, heb ik daar weinig behoefte aan. Ook niet als de buren dat doen op die manier. Zeker niet als men tot diep in de nacht doorgaat. Weekend of niet.

Beschaafd een feestje houden, gewoon leuk, gezellig, met achtergrondmuziek, Prima!! Doe dat maar elke avond, maar mensen die 3-4x per week de muziek loeihard zetten, en dan klagers krijgen, om die af te poeieren met "Je hebt ons feestje verneukt", ya right. Dat is de omgedraaide wereld.

Als je harde muziek wil, ga je maar naar een dansfeest. Heb jij je vette muziek, en ik m'n nachtrust.

Feestje = rustig samenkomen met een stel kornuiten, wat binnen de perken blijft
Houseparty = lekker beuken tot je stommelvliezen scheuren.

Zit een heel groot verschil in..

Feestjes die dus eigenlijk gemaskeerde houseparties zijn ben ik ook zo weer vertrokken. Het kost me m'n trommelvliezen, en m'n stembanden.
ik denk dat niemand zit te wachten op een feestje die je trommelvliezen beschadigd maar goed :) Het begint inmiddels toch wel een beetje offtopic te raken door de mooie voorbeelden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
bonzz.netninja schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 14:41:
[...]

ik denk dat niemand zit te wachten op een feestje die je trommelvliezen beschadigd maar goed :) Het begint inmiddels toch wel een beetje offtopic te raken door de mooie voorbeelden :P
Dat ja. Dit topic ging over stilte in de stiltecoupé, niet over feestjes bij de buren. Dus tenzij iemand last heeft van een feestje in een stiltecoupé stel ik voor dat we weer ontopic gaan :* Discussies over geluidsoverlast van de buren mogen best, maar die horen niet in vervoer thuis denk ik :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:28
Waarom denken mensen hier dat mensen die met het OV reizen, en specifiek dus met de trein, een keuze hebben om met het OV te reizen? Als ik zelf meer dan 10km of 15km wil reizen ben ik verplicht het OV te pakken. Een taxi is simpelweg te duur en ik mag geen auto rijden. Fietsen of lopen lijkt mij duidelijk geen optie op zo'n afstanden en verschillende weersomstandigheden.

Ikzelf heb geen keuze en moet met het OV naar school, met het OV naar mijn vriendin toe en met het OV naar sociale ondernemingen zoals concerten. Ik vind het dan fijn als het in de trein rustig is. Dat is naar mijn inziens gewoon sociaal gedrag en vooral in een stiltecoupé. Zoals koenoe eigenlijk al zegt, had deze er nooit mogen komen. Niet omdat ik de stiltecoupé geen goed idee vind, in tegenstelling noujuist. Maar omdat mensen gewoonweg beter sociaal opgevoed zouden kunnen zijn.

Afgelopen zomer ben ik in Londen geweest en heb ik alleen maar met het OV gereisd. Het viel me daarop dat het daar zo ontzettend heerlijk rustig is. Mensen praten zachtjes of fluisteren, niemand is aan het bellen en iedereen houd rekening met elkaar. Zo zou ik het in Nederland ook graag willen zien, en als dat dan alleen in een of andere siltecoupé kan, kan ik daar mee leven. Maar waarom is het zo moeilijk om rekening met anderen te houden?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

alex3305 schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 16:49:
Afgelopen zomer ben ik in Londen geweest en heb ik alleen maar met het OV gereisd. Het viel me daarop dat het daar zo ontzettend heerlijk rustig is. Mensen praten zachtjes of fluisteren, niemand is aan het bellen en iedereen houd rekening met elkaar. Zo zou ik het in Nederland ook graag willen zien, en als dat dan alleen in een of andere siltecoupé kan, kan ik daar mee leven. Maar waarom is het zo moeilijk om rekening met anderen te houden?!
En dan is London nog een metropool met OV wat overbelast is (ik heb een hekel aan de Underground). Maar niemand blokkeert zomaar een stoel met de rugzak, de muziek staat niet keihard en mensen proberen netjes te zijn. Ook in Duitsland zat ik pas in een overvolle trein, en mensen probeerden zo netjes mogelijk te zijn ondanks de drukte.

In de Norwich-London trein (vanaf 2013 gerund door de NS) is er een stiltecoupe waar geen Wifi is, en mensen zich daar heel netjes aan houden. Ik wil Wifi en zit daarom in de volgende coupe, dan weet ik dat daar wat meer drukte kan zijn. Maar mocht ik willen, dan kan ik in alle rust de stiltecoupe selecteren, en weet ik dat men zich daar zal gedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
Grrrrrene schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 16:45:
[...]

Dat ja. Dit topic ging over stilte in de stiltecoupé, niet over feestjes bij de buren. Dus tenzij iemand last heeft van een feestje in een stiltecoupé stel ik voor dat we weer ontopic gaan :* Discussies over geluidsoverlast van de buren mogen best, maar die horen niet in vervoer thuis denk ik :)
Juist. Er worden weer voorbeelden bijgehaald om de redenering kracht bij te zetten, maar de issue is de stilte coupe en de stilte daarin (en die geschonden wordt). Aan de andere kant denk ik niet dat het een zeur topic moet worden waarbij alle voorbeelden van geluidsoverlast in de stilte coupe gegeven moet worden. Er blijft weinig discussie over als het; "het moet stil zijn in de stilte coupe!" is. Tja het is een stilte coupe, dus... het moet er stil zijn.
alex3305 schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 16:49:
Ikzelf heb geen keuze en moet met het OV naar school, met het OV naar mijn vriendin toe en met het OV naar sociale ondernemingen zoals concerten. Ik vind het dan fijn als het in de trein rustig is. Dat is naar mijn inziens gewoon sociaal gedrag en vooral in een stiltecoupé. Zoals koenoe eigenlijk al zegt, had deze er nooit mogen komen. Niet omdat ik de stiltecoupé geen goed idee vind, in tegenstelling noujuist. Maar omdat mensen gewoonweg beter sociaal opgevoed zouden kunnen zijn.
Mijn dank. Ik bevind me wat dat betreft in diezelfde positie. Heb geen rijbewijs en ben ook niet van plan die te gaan halen. Dan moet je het OV accepteren zoals het is. Ik reis zelf al 32 jaar met het OV dagelijks en het enige wat me in die 32 jaar is opgevallen is dat de verdraagzaamheid van beide kanten (totaal) vervallen is.

De stilte coupe vind ik* een voorbeeld van onverdraagzaamheid. Van welke kant je deze ook bekijkt (voorbeelden ten over).

*NB. Klopt ik vind. Het is een discussie (topic). M.a.w. het is een mening van mij. Niet dat ik die anderen wil opdragen of dat ik me misdraag als het niet is zoals ik wil dat het is. De opmerking van gambieter over de tas (rugzak) op de stoel er naast (of gewoon in het gangpad) komt me overigens maar al te bekend voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-06 15:28

nXXt

Carpe omnia

Zelf reis ik vrijwel dagelijks op het traject Den Haag - Delft en dat is een kort traject. Op dat moment heb ik vrij weinig eisen. Wanneer ik naar mijn ouders reis, zit ik echter bijna drie uur in de trein op het traject Den Haag - Leeuwarden. Op dat soort momenten zoek ik dan ook altijd de stiltecoupé op. In de stiltecoupé lees ik meestal een boek, luister ik muziek of werk ik op mijn laptop. Het is dan erg fijn dat er rust is in de stiltecoupé. Wanneer iemand de regels totaal niet respecteert, spreek ik diegene doorgaans vrij snel aan.

Maar wat is precies 'stil' in de stiltecoupé?
In principe betekent 'stil' dat je geen geluid produceert. In de praktijk is het natuurlijk nooit haalbaar om een stiltecoupé echt 100% stil te krijgen, want je zult altijd het geluid van de trein blijven horen, een hoest of nies horen en het geruis van omslaande bladzijden. De stiltecoupé is echter geen plaats voor gesprekken. Probeer gewoon het geluid tot een minimum te beperken.

Wat is fluisteren?
Deze vraag lijkt belachelijk, maar veel mensen lijken niet te weten wat fluisteren is. Fluisteren is een vorm van spreken waarbij de stem niet gebruikt wordt. Alle klanken zijn stemloos en worden puur door de mond gevormd. Als iemand op gedempte toon praat )per telefoon of met een medepassagiers), heb ik daar ook geen bezwaar tegen. Het moet dan echter wel om een korte uitwisseling van informatie gaan, ouwehoeren doe je maar elders. En fluisterend ouwehoeren doet niemand, omdat het te inspannend is.

En als het nu heel druk is?
Als het heel druk is en passagiers worden min of meer gedwongen om in de stiltecoupé te staan, dan zullen de daar aanwezige passagiers genoegen moeten nemen met iets verminderd comfort. Een grotere groep mensen betekent altijd iets meer achtergrondgeluid. Let wel: achtergrondgeluid. Gesprekken zijn nog steeds uit den boze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

nXXt schreef op woensdag 09 november 2011 @ 00:08:
In de stiltecoupé lees ik meestal een boek, luister ik muziek of werk ik op mijn laptop.
Eh, laptop en muziek zijn toch ook uit den boze? Laptop wordt snel geratel op toetsen, en muziek hangt erg af van volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:10
Muziek zal 'ie vast niet over de speakers luisteren, maar gewoon via oortjes. En ik denk dat de gemiddelde trein wel genoeg herrie maakt om getyp op een laptop te verdoezelen :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

gambieter schreef op woensdag 09 november 2011 @ 00:13:
[...]
Eh, laptop en muziek zijn toch ook uit den boze? Laptop wordt snel geratel op toetsen, en muziek hangt erg af van volume.
Zoals Hahn al aangeeft speel ik muziek enkel af met mijn in-ear oordopjes op een normaal volume. Het getik van toetsen schaar ik in de categorie van geritsel van kranten: nauwelijks hoorbaar boven de treingeluiden (in het geval van mijn toetsenbord in ieder geval). Misschien is het anders als iemand met een IBM-keyboard in de trein gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjwa
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:01

jjwa

CZ3 tentmuis

Ik ben het eens met de topic titel :).

Meestal zeg ik er niet zo veel van, omdat het er toch vaak van afstraalt dat ze er schurft aan zullen hebben. En dan is het vaak niet eens 'tuig' waar ik last van heb, maar bijvoorbeeld een kuddetje 50+ vrouwen onderweg naar een beurs of ander evenement. De ergste variant doet dat al drinkende, waar mensen niet bepaald stiller of subtieler van worden. Ouders (meestal één ouder) met kinderen is ook zo lekker typisch.

Tegenwoordig verhuis ik dus meestal gewoon in het geval van herrie. En in-ear oordoppen helpen ook :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

Ik ben zo iemand die, als ik er last van heb, gewoon iets van zegt. Niet op een agressieve manier, maar gewoon op een normale, kalme wijze de persoon in kwestie wijzen op het bestaan van de stiltecoupé.

Heb eens vier luid kwebbelende dames gewezen op het stiltecoupé-systeem, waarop zij als argument aandroegen "maar verderop was geen plaats". Dat leek me vrij stug, maar los daarvan gaf ik aan dat de mensen in deze coupé de rust erg kunnen waarderen. Na enig morren liepen ze de coupé uit en kreeg ik een compliment van een oudere dame verderop.

Een andere keer waren het vier oudere dames die volop aan het beppen waren, nog veel luider dan voornoemde groep dames. Het was net een kippenhok, zoals alleen vrouwen van middelbare leeftijd en ouder schijnen te kunnen. Toen ik ze wees op het feit dat ze zich in de stiltecoupés bevonden, waarop ze zich luidop verontschuldigden. :) Vervolgens ging het nog even luidop door:
"Ja, sorry, ik had het echt niet gezien. Oh, daar staat het inderdaad op de ramen, haha!" :Y
"Ik wist niet trouwens niet eens dat stiltecoupés bestonden! Haha! Ja, had er nog nooit van gehoord!" :/
"Wist jij dat Bep? Een stiltecoupé? Ja, daar zitten we nu dus in! Die jongeman daar vertelde dat net." :|
"Maar goed, we zullen nu gewoon even rustig zijn. Dat zijn de regels." :X
"Nogmaals excuses, we hadden het echt niet gezien. We zullen erom denken" 8)7
"Kan me heel goed voorstellen dat dat stoort" :F

Op een gegeven moment hield het op, maar ik had echt het idee in een comedy-sketch te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Hahn schreef op woensdag 09 november 2011 @ 00:21:
Muziek zal 'ie vast niet over de speakers luisteren, maar gewoon via oortjes. En ik denk dat de gemiddelde trein wel genoeg herrie maakt om getyp op een laptop te verdoezelen :P
Dat laatste is alleen niet waar ;) Ik maak zelf nooit echt gebruik van de stiltecoupés, maar ik erger me vee sneller aan iemand die op zijn toetsenbord zit te rammen dan aan mensen die praten.

Overigens vind ik het zelf prima dat er stiltecoupés zijn, alleen vind ik het jammer dat er zoveel zijn. Je moet tegenwoordig haast op zoek naar coupés waar je mag praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-06 19:55
nXXt schreef op woensdag 09 november 2011 @ 02:59:
Een andere keer waren het vier oudere dames die volop aan het beppen waren, nog veel luider dan voornoemde groep dames. Het was net een kippenhok, zoals alleen vrouwen van middelbare leeftijd en ouder schijnen te kunnen. Toen ik ze wees op het feit dat ze zich in de stiltecoupés bevonden, waarop ze zich luidop verontschuldigden. :) Vervolgens ging het nog even luidop door:
"Ja, sorry, ik had het echt niet gezien. Oh, daar staat het inderdaad op de ramen, haha!" :Y
"Ik wist niet trouwens niet eens dat stiltecoupés bestonden! Haha! Ja, had er nog nooit van gehoord!" :/
"Wist jij dat Bep? Een stiltecoupé? Ja, daar zitten we nu dus in! Die jongeman daar vertelde dat net." :|
"Maar goed, we zullen nu gewoon even rustig zijn. Dat zijn de regels." :X
"Nogmaals excuses, we hadden het echt niet gezien. We zullen erom denken" 8)7
"Kan me heel goed voorstellen dat dat stoort" :F

Op een gegeven moment hield het op, maar ik had echt het idee in een comedy-sketch te zitten.
Haha, in zo'n geval komt het stoom echt uit m'n oren. Wat een ongelooflijk domme en wereldvreemde koeien. :D

Ik merk wel dat als ik in een stiltecoupé zit, ik mij eerder erger aan geluid dan in een normale coupé. Ook als ik de stilte niet echt nodig heb, omdat ik gewoon uit het raam zit te staren. Blijkbaar is mijn irritatiegrens dan toch een stukje lager. Uiteindelijk heb ik maar in-ear headphones gekocht, zodat iedereen kan praten wat hij wil en ik er nog geen last van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

Oscar Mopperkont schreef op woensdag 09 november 2011 @ 03:16:
[...]
Dat laatste is alleen niet waar ;) Ik maak zelf nooit echt gebruik van de stiltecoupés, maar ik erger me vee sneller aan iemand die op zijn toetsenbord zit te rammen dan aan mensen die praten.
Heb nog nooit klachten gehoord, dus als men er last van heeft, dan hoop ik dat men het zet. Mijn laptop is daarnaast ook vrij stil én als ik werk, werk ik dikwijls niet veel met het toetsenbord (veelal beetje ontwerpen in een CAD-programma).
Overigens vind ik het zelf prima dat er stiltecoupés zijn, alleen vind ik het jammer dat er zoveel zijn. Je moet tegenwoordig haast op zoek naar coupés waar je mag praten.
Ik vind dat zelf wel meevallen, al kan ik me zo voorstellen dat het met een te kort Koploperstel op een druk traject een probleem kan zijn. Zelf heb ik er nooit last van als ik op zoek ben naar een reguliere coupé. Of reis je toevallig eerste klas? Volgens mij ligt het percentage zitplaatsen in een stiltecoupé daar hoger, maar dat is puur op mijn gevoel geschat.
Amras schreef op woensdag 09 november 2011 @ 08:29:
[...]
Haha, in zo'n geval komt het stoom echt uit m'n oren. Wat een ongelooflijk domme en wereldvreemde koeien. :D
Mja, was vooral te verbaasd om er boos om te worden. Was echt zo'n situatie waarvan je denkt: okay, waar is de camera ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

Ik merk wel dat als ik in een stiltecoupé zit, ik mij eerder erger aan geluid dan in een normale coupé. Ook als ik de stilte niet echt nodig heb, omdat ik gewoon uit het raam zit te staren. Blijkbaar is mijn irritatiegrens dan toch een stukje lager. Uiteindelijk heb ik maar in-ear headphones gekocht, zodat iedereen kan praten wat hij wil en ik er nog geen last van heb.
Ik erger me dan ook sneller (anders moet je flink je best doen al wil ik me ergeren) daarom ga ik nooit in de stiltecoupé zitten als ik de stilte niet 'nodig' heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik merk wel dat als ik in een stiltecoupé zit, ik mij eerder erger aan geluid dan in een normale coupé.
Ik ook, maar dat is logisch. In een goed volle normale coupé ontvang je allerlei flarden van gesprekken door elkaar heen, waardoor het verwordt tot achtergrondgeluid. In een stiltecoupé waar één iemand zit te praten focussen je hersenen zich veel sneller op dat ene gesprek waardoor het veel storender is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Stiltecoupé moet echt stil worden
Extra inzet door NS beloofd om het in stiltecoupés ook daadwerkelijk stil te laten zijn • Stilte is een kwestie van goed fatsoen • Bekendheid over de regels moet verder worden verbeterd

De Nederlandse Spoorwegen (NS) belooft extra acties om het in stiltecoupés ook daadwerkelijk stil te laten zijn. Om de irritatie over luidruchtige medereizigers te verminderen, werden in de trein jaren geleden stiltezones geïntroduceerd. Die ergernis lijkt inmiddels vervangen door irritatie over mensen die niet stil kunnen zijn in een stiltecoupé. Gevraagd naar de situatie, belooft NS ‘te gaan kijken naar aanvullende acties om de stiltezones en de bekendheid over de regels verder te verbeteren’. Echter: “Reizigers hebben ook een verantwoordelijkheid elkaar aan te spreken over hoe het hoort”, benadrukt woordvoerder Edwin van Scherrenburg.

In reactie op de kritiek op Twitter en in Metro’s brievenrubriek wijst NS op de vele stickers en pictogrammen die in de stiltecoupés zijn aangebracht. Van Scherrenburg: “Maar omdat wij merken dat er soms inderdaad nog onduidelijkheid bestaat, zijn wij onder meer bezig om reizigers op beeldschermen in de trein duidelijke sfeerbeelden te laten zien wat stiltezones inhouden. Verder bekijken we wat we nog meer kunnen doen.”

In de nieuwe intercitytreinen, die volgend jaar gaan rijden, is meer ruimte ingebouwd voor stiltezones. “In de tweede klasse wordt 10 procent van het aantal zitplaatsen geplaatst in stiltezones. In de eerste klasse is dat 30 procent”, kondigt Van Scherrenburg aan. “Daarmee brengen we de behoefte aan stiltezones nog meer in overeenstemming met de wensen van onze klanten.” Eerder werd al bekend dat de boven- en benedenverdiepingen van deze dubbeldekstreinen worden ingedeeld op stilte en rumour. “De bovenverdiepingen krijgen een meer werkachtig karakter, terwijl beneden is bedoeld voor samenreizen.”
metronieuws.nl
Tien procent, en dan zijn er dus mensen die niet stil willen zijn omdat er geen plek is waar je wel herrie mag maken?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik denk trouwens echt dat het veel gaat helpen om de stiltecoupe wat duidelijker aan te geven, ipv de bijzonder subtiele lichtgrijze balk op de ruiten. Dat maakt het
a. Herkenbaarder
b. Bewuster

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/10491359/trein.png

Dat....icm met de deur naar de stilte coupe expliciet aan te geven zodat je weet waar je naar binnen stapt

[ Voor 17% gewijzigd door bonzz.netninja op 01-12-2011 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bonzz.netninja schreef op donderdag 01 december 2011 @ 12:31:
Ik denk trouwens echt dat het veel gaat helpen om de stiltecoupe wat duidelijker aan te geven, ipv de bijzonder subtiele lichtgrijze balk op de ruiten. Dat maakt het
a. Herkenbaarder
b. Bewuster

[afbeelding]

Dat....icm met de deur naar de stilte coupe expliciet aan te geven zodat je weet waar je naar binnen stapt
Deur en ramen... wat echt zou werken zou een andere kleur bekleding zijn :o

Dat zie je nu al in IRM treinen - mensen associëren vaak stoffen bekleding met 1e klas, vooral als het richting rood gaat. Bij de tweede reeks IRM's zie je overdag groepjes praatzieke huisvrouwen twijfelen of ze wel in zo'n rijtuig met roze stoffen bekleding mogen/willen zitten :')

Je zou dus een aparte kleur voor stilte kunnen verzinnen. Probleem is dat je dan consequent zou moeten zijn, waar er nu niet echt sprake van is bij NS (2e klas kan groen, grijs, blauw, roze, paars, oranje of beige zijn, 1e klas rood, blauw of donkergrijs).

Maar dan nog, het grootste probleem met stiltecoupes is dat de mensen die echt herrie maken precies de mensen zijn die zich geen biet aantrekken van hun omgeving. Als zou je ze pimpelpaars met roze stippen maken, dan nog zouden de grootste probleemgevallen blind doorgaan zoals ze nu ook al doen :X

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:24

defiant

Moderator General Chat
Echter: “Reizigers hebben ook een verantwoordelijkheid elkaar aan te spreken over hoe het hoort”, benadrukt woordvoerder Edwin van Scherrenburg.
Vanuit menselijk gedrag oogpunt blijft dat een relatief naïeve instelling. De drempel om op te treden in een anonieme ruimte in combinatie met een individualistische maatschappij is nu eenmaal relatief hoog, zeker als er geen zekerheden zijn dat je als optreden kan rekenen op bijval/backup van medepassagiers of NS personeel.

Wil je een actieve gedragsverandering, dan zal het NS personeel toch eerst zelf veelvuldig moeten optreden om de normen bij te stellen. Zo werkt dat ook in het verkeer of andere openbare ruimtes, of juist niet, zoals de 'fatsoen moet je doen' retoriek die de bal ook geheel bij de burgers zelf legde.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:34

Koppensneller

winterrrrrr

defiant schreef op donderdag 01 december 2011 @ 22:45:
[...]

Vanuit menselijk gedrag oogpunt blijft dat een relatief naïeve instelling. De drempel om op te treden in een anonieme ruimte in combinatie met een individualistische maatschappij is nu eenmaal relatief hoog, zeker als er geen zekerheden zijn dat je als optreden kan rekenen op bijval/backup van medepassagiers of NS personeel.

Wil je een actieve gedragsverandering, dan zal het NS personeel toch eerst zelf veelvuldig moeten optreden om de normen bij te stellen. Zo werkt dat ook in het verkeer of andere openbare ruimtes, of juist niet, zoals de 'fatsoen moet je doen' retoriek die de bal ook geheel bij de burgers zelf legde.
Eens. Meestal als ik medereizigers aanspreek op hun luidruchtige gedrag in de stiltecoupé (komt niet heel vaak voor) zijn ze daarna netjes stil, maar soms krijg je toch een grote bek terug :X Laatst nog: wie ik wel niet ben om haar te "veroordelen" (:')), ik ben d'r vader niet, ze bepaalt zelf wel wat ze doet, etc.

En dat NS personeel niet eens bellende reizigers hier op aanspreekt, vind ik helemaal vreemd. Hopen dat dit inderdaad gaat veranderen, zoals in dat nieuwsbericht wordt gesuggereerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-06 18:29

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Mogen ze ook het eigen personeel er eens op aanspreken. Conducteurs trekken zich ook niets aan van een stiltecoupe als ze met meerdere zijn. Heb dat zelf ervaren met een rit Den Bosch - Breda. Toen ik naar de S op het raam wees lachte ze mij uit. Ook de dienstdoende conducteur zei dat ik het zelf moest uitzoeken.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Kleuren, ramen, adviezen, het is allemaal te subtiel. Gewoon stickers langs de muur:
STILTE!! STILTE!! STILTE!! STILTE!! STILTE!! STILTE!! STILTE!! STILTE!! STILTE!! STILTE!! STILTE!!

Net als in de bus waar de invaliden-/slech-ter-beenplaats een afwijkende kleur heeft met icoontjes op de bekleding. De gemiddelde reiziger is te stom om dat te snappen en de rest heeft er schijt aan. :N

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamP
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-06 10:08
Je mag je taalgebruik een beetje aanpassen, dit soort getroll is nergens voor nodig

[ Voor 82% gewijzigd door Grrrrrene op 02-12-2011 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

WilliamP schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 08:43:
Ik vind het altijd zo idioot, mensen die gaan janken omdat het niet stil genoeg is on de stilte coupé..
"Meneeeeeeeeeeeeeer, mag uw muziek wat zachter, iedereen heeft er last van"
Zit ik gewoon met in-ear oordopjes, volgens mij moet je konijnen oren hebben om dat te kunnen horen.
Of pak ik een boterham uit een plastic zakje, gelijk van die doods blikken...

Aan alle zeik mensen: ga met de auto als de trein je te druk is.
Ga ergens anders verzuren met je rot humeur, niemand heeft behoefte om uw rot opmerkingen en blikken te horen of te zien.
Anders ga jij even ergens anders trollen. :z

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamP
Trollen? nee, dat doe ik bijna nooit, tenzij mensen echt een aanleiding geven.

Maar Dit is dan in Zeeland hé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

WilliamP schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 08:43:

Ga ergens anders verzuren met je rot humeur, niemand heeft behoefte om uw rot opmerkingen en blikken te horen of te zien.
Net zoals anderen in de stiltecoupé geen behoefte hebben om gedwongen te moeten mee"genieten" van jouw herrie...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamP
Het is niet eens herrie. Ik pak alleen een plastic zakje uit mijn schooltas pak, en uit dat zakje een boterham pak..
En vervolgens kijken van die oude verzuurde taarten met gefronste wenkbrauwen naar mij.
Nogmaals: doe eens rustig

Het slaat toch nergens op? Als je serieus nergens tegen kunt ga dan niet met het OV.
Koop een auto en ga daar lekker mee zingen met de radio...

[ Voor 10% gewijzigd door Grrrrrene op 02-12-2011 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

WilliamP schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 08:54:
Het is niet eens herrie. Ik pak alleen een plastic zakje uit mijn schooltas pak, en uit dat zakje een boterham pak..
En vervolgens kijken van die oude verzuurde taarten met gefronste wenkbrauwen naar mij.
Dan denk ik: nog even en ik pleur je de volgende halte de trein uit.
Kan dit soort getroll niet gewoon achtwege blijven? Kan het niet in meer volwassen bewoordingen?
Het slaat toch nergens op? Als je serieus nergens tegen kunt ga dan niet met het OV.
Koop een auto en ga daar lekker mee zingen met de radio...
Drogredenatie. Dat geeft jou, of anderen uiteraard, nog niet het recht om overlast en herrie te gaan maken in een stiltecoupé.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ga er niet op in joh. Daarbij wordt je van in-ear dopjes over het algemeen retedoof, dus is het niet gek dat hij het geen herrie vindt. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamP
Pff... Ook al van die zure mensen hier.

Even een tip: Erger je niet zo aan dit soort kleine dingen, dan leef je een stuk prettiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamP
Gebruik s.v.p. de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif-knop

[ Voor 85% gewijzigd door Grrrrrene op 02-12-2011 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef123
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-12-2024

Steef123

Luchtfotograafje

WilliamP schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 09:03:
Nee sterker nog, als je van je zelf weet dat je de hele dag zo'n humeur hebt: ga gewoon niet naar openbare ruimtes.
Of hou je gewoon aan de regels, die zijn er niet voor niets. Als je de regels niet begrijpt, heb je nog niet het recht ze te overtreden. Beetje laf om dan de schuld bij andere mensen te leggen (ouwe zeurpietten e.d.), terwijl jijzelf degene bent die zich niet aan de regels houdt. Omgekeerde wereld, lijkt me?

Het boterhamzakje is natuurlijk gemierenzift (als dat al gebeurd is en niet ter plekke verzonnen); maar het indringende geluid van andermans oordopjes kan enorm irritant zijn. Jij beseft je niet wat andere mensen horen. Met humeur heeft het niets te maken: met de auto is voor veel mensen (incl mijzelf) geen mogelijkheid; en als je dagelijks een uur in de trein zit is het heel prettig om normaal te kunnen werken/studeren. Daarvoor zijn die stiltecoupés.

[ Voor 13% gewijzigd door Steef123 op 02-12-2011 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamP
Nou, ik vind dat als je met het OV gaat dat je de "risico's" moet accepteren.
Dan heb ik het over dat mensen muziek willen luisteren in de trein, of daar hun lunch eten.

En dan lijkt het wel alsof mensen een stuk gevoeliger zijn in de trein dan op hun studeer of werk plek.
Op je werk staat vak ook een radio, en daar praten ook mensen.
En thuis zal je moeder ook schreeuwen dat jij je kamer nog moet schoonmaken terwijl je aan het studeren bent.
En als je dan in de trein stapt is elk geluidje irriterend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

WilliamP schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 09:42:
Dan heb ik het over dat mensen muziek willen luisteren in de trein, of daar hun lunch eten.
Dat mag. Maar niet in de stiltecoupie (voor de muziek). Als je dat wil ga je naar een gewone coupe, of blijf je op een balkon staan.

In een stiltecoupe is het draaien van muziek niet de bedoeling. Sterker nog, dat is gewoon ronduit asociaal.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

En dan lijkt het wel alsof mensen een stuk gevoeliger zijn in de trein dan op hun studeer of werk plek.
En thuis zal je moeder ook schreeuwen dat jij je kamer nog moet schoonmaken terwijl je aan het studeren bent.
Ik vind dat als je met het OV gaat je aan de regels moet houden. Reizen is geen recht maar een dienst die je afneemt. En bij diensten worden voorwaarden opgesteld door de vervoerder (NS) waarbij rekening is gehouden met wat een deel van de doelgroep graag zou willen zien, nml. stiltecoupe's. Daaraan niet willen conformeren is asociaal.

Of mensen gevoeliger zijn in de trein maakt natuurlijk helemaal niet uit. Misschien heb je er zelfs nog wel gelijk in ook, reden genoeg om wat stiller te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Op werk staat niet in elke ruimte een radio. In de projectruimte waar flink nagedacht wordt is het nagenoeg stil. Als mensen daar consequent te veel herrie maken worden ze onvriendelijk verzocht op te zouten. ;)
Als je thuis woont vind je alles en iedereen die regels oplegt irritant en een zeur. Misschien dat dit nog meespeelt? Zodra je op jezelf woont bepaal je zelf de regels en probeer je een gunstige omgeving te creëren. Als je dan tijdens de reis met OV kan kiezen tussen een gewone coupé en een stiltecoupé, en vervolgens is het niet stil in de stiltecoupé dan is dat best vervelend.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 27-06 14:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dan heb ik het over dat mensen zich aan de door de vervoerder opgelegde regels horen te houden. Zoals met een geldig vervoersbewijs reizen, niet met de voeten op de bank zitten en geen overlast veroorzaken, vooral niet daar waar specifiek om stilte wordt gevraagd.

Ik begrijp niet helemaal waarom jij vindt dat jij je niet aan die regels zou moeten houden. Kun je dat misschien uitleggen?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamP
Ik luister muziek met oordopjes.

En je gaat maar door...

[ Voor 33% gewijzigd door Grrrrrene op 02-12-2011 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamP
En ik snap dat je in een stilte coupé niet moet praten en bellen.
Maar als je er niet tegen kan dat iemand een boterham eet, wat zoek je dan in een trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
WilliamP schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 10:08:
Ik luister muziek met oordopjes.

omg wat een zeik snorren hier.
Ik ben ze tegengekomen die op 4 meter afstand boven m'n eigen oordopjes uitkomen... Dat moet dan ook wel, want met 30 zijn ze doof...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

WilliamP schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 10:10:
En ik snap dat je in een stilte coupé niet moet praten en bellen.
Maar als je er niet tegen kan dat iemand een boterham eet, wat zoek je dan in een trein?
Waarom zou het een recht van jou zijn om dat te mogen?

De discussie hier gaat niet over boterhamzakjes. Die haal jij erbij. Het gaat hier om geluidsoverlast in een stiltecoupe. Ik heb trouwens nog nooit meegemaakt dat iemand last heeft van mijn boterhamzakjes.

Anyhoe. Ons wegzetten als 'zeiksnorren' is natuurlijk super grappig en leuk maar draagt op geen enkele manier bij aan de discussie. Sterker nog, het bevestigd in ieder geval mijn beeld van het asociale karakter van de medereiziger die zich aan niets of niemand wilt aanpassen. *iedereen die iets van mij vind is een zeiksnor, ik doe lekker wat ik zelf wil!*

[ Voor 47% gewijzigd door bonzz.netninja op 02-12-2011 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamP
Waarom zouden mensen het recht hebben om iemand af te zeiken wanneer ze een bammetje eten?
Zelfs al is het een stilte coupé, nergens staat dat ik niet mag eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

WilliamP schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 10:23:
Waarom zouden mensen het recht hebben om iemand af te zeiken wanneer ze een bammetje eten?
Zelfs al is het een stilte coupé, nergens staat dat ik niet mag eten.
En één incident van een overtrokken reactie is voldoende om het hele principe af te keuren?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste