https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection
@Bombtrack De 4K is S35 dus perfect voor EF. De BMCC heeft een 2.4 crop, dus is wat lastiger. De Pocket is S16 dus een 3.9 crop ofzo. Alleen interresant met m4/3 glas of S16 glas dat tot voorheen goedkoop te vinden was op ebay. Zal nu wel verandering in komen... Verder zijn deze camera's helemaal niet interessant om op over te stappen, hobbymatig gezien(ga ik jouw geval even van uit, no pun intented).
4K raw vraagt echt heel veel van je editbak. Qua processing en qua back-up en werkschijven. Mijn Mac Pro met 570GTX, 16GB ram, dikke RAID en SSD's voor boot en scratch trekt raw 2.5k BMCC materiaal net niet realtime met playback. Daarnaast vreten ze SSD's(30min op 240GB voor de BMCC, 18min op 240 voor de 4K BMCC). De interne accu gaat maar 60 min mee, een extern accusysteem is dus verplicht. Een setje van 2 V-mounts met lader kost je minimaal €1000-1500,- en dan heb je nog een rig met battery plate nodig om de boel op te bouwen.
Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7
3.9 crop?! Hmm, dat is wel erg lastig voor die Pocket moet ik dan zeggen. Mijn 28mm wordt dan 100mmjd1987 schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 12:39:
@Peter Het is dezelfde sensor, maar een S16 uitsnede. Kan mij voorstellen dat dat wat pixels kost en 2.5k vraagt meer dan 1080p. Ik vind het al ziek dat S16 raw op 1080p in zo'n minuscule body past zonder in de fik te vliegen
@Bombtrack De 4K is S35 dus perfect voor EF. De BMCC heeft een 2.4 crop, dus is wat lastiger. De Pocket is S16 dus een 3.9 crop ofzo. Alleen interresant met m4/3 glas of S16 glas dat tot voorheen goedkoop te vinden was op ebay. Zal nu wel verandering in komen... Verder zijn deze camera's helemaal niet interessant om op over te stappen, hobbymatig gezien(ga ik jouw geval even van uit, no pun intented).
4K raw vraagt echt heel veel van je editbak. Qua processing en qua back-up en werkschijven. Mijn Mac Pro met 570GTX, 16GB ram, dikke RAID en SSD's voor boot en scratch trekt raw 2.5k BMCC materiaal net niet realtime met playback. Daarnaast vreten ze SSD's(30min op 240GB voor de BMCC, 18min op 240 voor de 4K BMCC). De interne accu gaat maar 60 min mee, een extern accusysteem is dus verplicht. Een setje van 2 V-mounts met lader kost je minimaal €1000-1500,- en dan heb je nog een rig met battery plate nodig om de boel op te bouwen.
Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7
De 4k variant zou inderdaad niet verstandig zijn met mijn workflow in het achterhoofd gehouden. De opslagcapaciteit ontbreekt, maar je kan daar ook prores 422 mee schieten, scheelt al een hoop.
Verder over de accu. Een rig is er al, zou enkel een mount voor een batterij opgeschroeft moeten worden en een batterij op komen.
Ik schiet nu met een instapmodel - canon 600D en ook al heb ik hem nog niet zo lang vind ik de hoeveelheid ruis die je erbij hebt en de hoeveelheid info die je verliest toch een behoorlijk minpunt. Vandaar dat ik rustig aan het kijken ben voor een vervanging. Met vervanging bedoel ik hier een overstap van een instapmodel naar een behoorlijke camera. Zat zelf te denken aan de 5DIII of II, maar de MBCC 2.5k is gewoon veel beter voor video en niet eens veel duurder. Gelukkig heb ik geen haast dus kan ik lekker nog even de kat uit de boom kijken
Tot die tijd is huren een prima alternatief.
Och tuurlijk. Is dat glas niet ontzettend duur?jd1987 schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 13:01:
Waarom? Er is meer dan alleen EF glas. S16 is al jaren een standaard in de film wereld. Er is heel veel mooi glas voor te vinden. Zeiss heeft een hele mooie serie Super Speed primes(9.5mm/12mm/16mm/25mm, allemaal F1.2) en Canon heeft lichtsterke zooms met groot bereik(8-64mm F2.4 of de 11.5-138mm F2.4). Je moet alleen niet een lens bedoelt voor een FF sensor op een S16 sensor willen zetten en er vanuit gaan dat dat lekker werkt. Horses for courses.
http://woodencamera.corec.../images/products/2840.jpg
Maar nogmaals deze camera's zijn, ondanks hun prijsstelling, niet gericht op amateurs of voor de hobby. Dit zijn serieuze productiecamera's. Een 600D is speelgoed in vergelijking met een BMCC. Die werkt heel anders, raw of log met prores. Reken op minimaal €6-8000 voor een werkende kit. Een vriend van mij heeft er net een gekocht en is al zo'n bedrag kwijt in totaal incl camera om hem op te tuigen en hij had al een C300 met een complete rig. Als je echt serieus wilt overstappen op een BMCC zou ik hem eerst maar eens huren voor een weekend en stoeien met de hele workflow(inclusief Resolve).
@Peter
Dit zijn allemaal vintage lenzen, op eBay zijn vaak leuke deals te scoren met S16 glas. Maar die lagen stof te happen en gingen voor relatief gezien weinig weg. Die prijs gaat nu lekker omhoog met de nieuwe lichting digitale S16 camera's(Pocket Cinema Camera, Digital Bolex, Ikonoscop).
Ga binnenkort mee met een leraar en zijn BMCC op een shoot.
Commercial voor school klaar btw:
http://vimeo.com/63585289
[ Voor 17% gewijzigd door Peter_Aragorn op 09-04-2013 19:13 ]
De Pocket heeft inderdaad wat punten waarop omheen gewerkt moet worden zoals de flinke cropfactor (en nog belangrijker de juiste lenzen icm de crop) , de extra accessoires die nodig zijn om een fatsoenlijke productie te kunnen draaien (snelle sd'kaarten, rig voor meer stabilisatie, eventuele extra batterijen/voeding, ext recorder + mic voor audio). Hetgeen wat eigenlijk ook bij de meeste DSLR's en mirrorless camera's het geval was.
Het grote voordeel hiervan is wel dat je daarvoor 1080p Prores 422 (220mbit/s) of CinemaDNG (raws) kunt schieten met 13 stops wat zelfs meer is dan de grotere BMCC....
Ben benieuwd naar het eerste materiaal wat wordt uitgebracht! Mits er niet al teveel flaws zijn is dit een serieuze camera om wat kleinere producties mee te draaien
Ik denk dat, als mensen kunnen kiezen, ze die Pocket wel boven een GH2 gaan verkiezen. Met name voor wat jij hier noemt. Cropfactor is wel mee te werken.k5052 schreef op woensdag 10 april 2013 @ 18:27:
Naast het feit dat de Pocket hoogstwaarschijnlijk voor BlackMagic als 'extra' hebbedingetje wordt gezien voor de pro's biedt het zeker ook functionaliteit en extra mogelijkheden voor semi pro's of mensen met affiniteit tot het maken van video's.
De Pocket heeft inderdaad wat punten waarop omheen gewerkt moet worden zoals de flinke cropfactor (en nog belangrijker de juiste lenzen icm de crop) , de extra accessoires die nodig zijn om een fatsoenlijke productie te kunnen draaien (snelle sd'kaarten, rig voor meer stabilisatie, eventuele extra batterijen/voeding, ext recorder + mic voor audio). Hetgeen wat eigenlijk ook bij de meeste DSLR's en mirrorless camera's het geval was.
Het grote voordeel hiervan is wel dat je daarvoor 1080p Prores 422 (220mbit/s) of CinemaDNG (raws) kunt schieten met 13 stops wat zelfs meer is dan de grotere BMCC....
Ben benieuwd naar het eerste materiaal wat wordt uitgebracht! Mits er niet al teveel flaws zijn is dit een serieuze camera om wat kleinere producties mee te draaien
post processing is gewoon niet leuk,enorme resources nodig. 72mbit van een gehackte gh2 is al hartstikke goed.Voor echte producties is zo'n BM eigenlijk een koopje
[ Voor 11% gewijzigd door mrc4nl op 10-04-2013 19:27 ]
ora et labora
Nu sta ik op het punt een Zoom H2N aan te schaffen, maar zie ik het niet zo zitten om altijd alles (met name de vakantiefilmpjes) in post te moeten syncen. Nou wil ik mijn Sony MHR 7506 als monitorhoofdtelefoon gebruiken en gelijktijdig geluid op de camera opnemen.
Kan ik dan de H2N op de hotshoe plaatsen en met een splitter de koptelefoon en de camera op de line out van de H2N aansluiten? Of moet er nog een amplifier tussen worden geplaatst? En welke nadelen heeft deze constructie?
Is de H2N overigens überhaupt een verstandige keuze? Qua prijs/kwaliteitverhouding lees ik er veel positieve verhalen over en de H4N wordt me gewoon te duur. Bovendien heb ik de XLR-aansluitingen niet nodig.
[ Voor 22% gewijzigd door KlaasjeNL op 22-04-2013 15:47 ]
In de laatste situatie is syncen in post geen probleem, maar is het juist belangrijk dat ik 1 lange, volledige opname heb waar ik verschillende shots onder kan monteren. Daarvoor lijkt een Zoom me prima geschikt. Maar ik zie het dus niet zo zitten om van de hele vakantie al het geluid te moeten syncen. Vandaar dat ik in dat geval liever de output van de zoom direct op de input van de camera aansluit, mits dit ook betere resultaten oplevert dan de ingebouwde microfoon op de camera.
Is gezien de bovenstaande situatie de H2N een geschikte recorder?
Verder ben ik nog benieuwd of het mounten van een Zoom H2N op een camera niet wat onhandig/vreemd werkt, aangezien de H2N verticaal geplaatst moet worden.
Op vakantie zou ik gewoon een externe mic op je camera zetten. Altijd beter dan interne mic. Eventueel Magic Lantern er op voor audio beter instellen.KlaasjeNL schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 12:01:
Thnx! Ik wil de microfoon/recorder voor meerdere zaken gebruiken. Voornamelijk voor alledaagse filmpjes, zoals verjaardagen en vakanties. Dus zijn niet zozeer toespraken, maar vooral ook ruisvrij omgevingsgeluid belangrijk. Voor toespraken wil ik de microfoon ook dichter bij de bron kunnen plaatsen (zoals bijvoorbeeld bij een toespraak van een ambtenaar bij een huwelijk in het gemeentehuis).
In de laatste situatie is syncen in post geen probleem, maar is het juist belangrijk dat ik 1 lange, volledige opname heb waar ik verschillende shots onder kan monteren. Daarvoor lijkt een Zoom me prima geschikt. Maar ik zie het dus niet zo zitten om van de hele vakantie al het geluid te moeten syncen. Vandaar dat ik in dat geval liever de output van de zoom direct op de input van de camera aansluit, mits dit ook betere resultaten oplevert dan de ingebouwde microfoon op de camera.
Is gezien de bovenstaande situatie de H2N een geschikte recorder?
Verder ben ik nog benieuwd of het mounten van een Zoom H2N op een camera niet wat onhandig/vreemd werkt, aangezien de H2N verticaal geplaatst moet worden.
En daarvoor is een H2N ook geschikt? Ik koop namelijk liever een recoder die ook dienst doet als microfoon, dan een losse microfoon, waarbij ik dan mogelijk ook nog weer een amplifier nodig heb om geluid te kunnen monitoren. Kunnen monitoren is overigens vrij belangrijk, ook op vakantie.Op vakantie zou ik gewoon een externe mic op je camera zetten. Altijd beter dan interne mic. Eventueel Magic Lantern er op voor audio beter instellen.
ML is helaas nog niet beschikbaar voor de 650D, al zit die er wel aan te komen op korte termijn. Maar ik wil eigen sowieso het geluid los kunnen koppelen van het beeld zodra ik verschillende shots kan maken zonder dat het geluid wordt onderbroken. Simultaan opnemen via de input van de camera en op een aparte recoder zou daarom ideaal zijn.
[ Voor 26% gewijzigd door KlaasjeNL op 23-04-2013 16:39 ]
Voor het syncen, gebruik Pural Eyes. Zo makkelijk!!KlaasjeNL schreef op maandag 22 april 2013 @ 14:49:
Sinds enige tijd ben ik in het bezit van een Canon EOS 650D. Nu ben ik hem stukje bij beetje aan het uitbreiden, en wil ik met name op het gebied van geluid een flinke stap vooruit zetten.
Nu sta ik op het punt een Zoom H2N aan te schaffen, maar zie ik het niet zo zitten om altijd alles (met name de vakantiefilmpjes) in post te moeten syncen. Nou wil ik mijn Sony MHR 7506 als monitorhoofdtelefoon gebruiken en gelijktijdig geluid op de camera opnemen.
Kan ik dan de H2N op de hotshoe plaatsen en met een splitter de koptelefoon en de camera op de line out van de H2N aansluiten? Of moet er nog een amplifier tussen worden geplaatst? En welke nadelen heeft deze constructie?
Is de H2N overigens überhaupt een verstandige keuze? Qua prijs/kwaliteitverhouding lees ik er veel positieve verhalen over en de H4N wordt me gewoon te duur. Bovendien heb ik de XLR-aansluitingen niet nodig.
Gewoon al je filmpjes met geluid en je geluid van je zoom in een tijdlijn zetten,.
Exporteren in XML
Importeren in Pural eyes
Het bestand dat Pural eyes maakt weer importeren. (wordt dan een nieuwe secquence gemaakt) en klaar
Of voor de helft van de prijs: woowaveSnakeye2209 schreef op woensdag 24 april 2013 @ 11:12:
[...]
Voor het syncen, gebruik Pural Eyes. Zo makkelijk!!![]()
Gewoon al je filmpjes met geluid en je geluid van je zoom in een tijdlijn zetten,.
Exporteren in XML
Importeren in Pural eyes
Het bestand dat Pural eyes maakt weer importeren. (wordt dan een nieuwe secquence gemaakt) en klaar
Zelf nog geen ervaring mee trouwens.
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Als ik dan geluid met de Zoom kan opnemen en met een splitter tegelijk kan monitoren en het geluid met de camera kan opnemen, dan lijkt me dat toch wat handiger.
Is goedkoper, is een apparaat minder, rechtstreeks op camera dus geen postprocessing sync en werkt op 1 9v batterij. Hoeft ook geen extra SD kaart in ofzo zoals bij de Zoom wel het geval is.
Ik zou het wel weten als ik jouw situatie zie zoals jij die schetst
Nadeel is dan echter dat het geluid niet te monitoren is en ik in situaties waarin ik het geluid wil laten doorlopen geen andere shots kan nemen. Wat betreft de prijs scheelt het maar 5 tientjes, dus dat is het probleem niet.Bombtrack schreef op woensdag 24 april 2013 @ 12:21:
Als je uiteindelijk de zoom gebruikt om direct door te loopen naar je camera is het misschien in jouw situatie toch gewoon het handigst voor 9 tientjes een Rode videomic (hoeft niet eens de pro te zijn) op de kop te tikken. Die heeft gewoon een hotshoe adapter en gaat via 3.5mm jack rechtstreeks in de camera.
Is goedkoper, is een apparaat minder, rechtstreeks op camera dus geen postprocessing sync en werkt op 1 9v batterij. Hoeft ook geen extra SD kaart in ofzo zoals bij de Zoom wel het geval is.
Ik zou het wel weten als ik jouw situatie zie zoals jij die schetst
Als ze Zoom H2N ook de mogelijkheid heeft om geluid direct door te laten lopen naar de camera en gelijktijdig een splitter te gebruiken om te monitoren, dan weet ik eigenlijk al genoeg. Volgens mij biedt de Zoom voor die paar tientjes dan heel wat meer dan de Rode Videomic.
Klinkt een beetje dof. Alsof je in een afgesloten kist zit te praten.
Heb al aantal settings geprobeerd (op mijn 650D het geluid op manueel gezet en omlaaggegooid naar 2 blokjes), maar de onboard mic op mijn 650D klinkt nog steeds veel helderder.
De Rode filtert wel veel omgevingsgeluid, maar dat gaat nu dus ten koste van de helderheid.
Weet iemand wat ik hieraan kan doen of kan het een defecte mic zijn?
(Bedenk me net dat ik de mic ook met mijn telefoon laptop kan testen. Vanavond ff doen).
Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
Dat zou niet mogen : De Røde moet echt veel beter klinken dan de microfoon van de 650D.Xyphoid schreef op donderdag 25 april 2013 @ 17:05:
Ik heb onlangs een Rode Videomic Pro gekocht. Ben niet heel kapot van het geluid.
Heb al aantal settings geprobeerd (op mijn 650D het geluid op manueel gezet en omlaaggegooid naar 2 blokjes), maar de onboard mic op mijn 650D klinkt nog steeds veel helderder.
Ik denk dat je een DOA exemplaar hebt dus gauw omruilenWeet iemand wat ik hieraan kan doen of kan het een defecte mic zijn?
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Andere vraag:
Iemand een goede tip voor een lichtsetje a la litepro paneeltjes maar dan voor minder?
Heb zelf 2 datavision led 600 lampen en bereik je ongeveer het zelfde mee, en om kleinere dingen te belichten 3 maal Yongnuo YN-300 met licht gewicht statiefjes. Yongnuo YN-300 lampjes werken op accu wat vaak van pas komt als je bijv. buiten draait. Gebruik ze vaak wel met een lee daglicht of amber filter komt vrij koud licht af!Bombtrack schreef op donderdag 25 april 2013 @ 21:45:
Iemand een goede tip voor een lichtsetje a la litepro paneeltjes maar dan voor minder?
Die zien er inderdaad uit als een prima alternatief. Al snel de helft goedkoper dan litepanel. Heb jij alles los gekocht (lampen, filters, statieven, accu's) of als een set? Ik zie voornamelijk de lampen los voorbij komen, maar als je het allemaal als een set kan kopen (meestal met een beetje korting dan) zou het nog aantrekkelijker wordenrickhaha schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 01:26:
[...]
Heb zelf 2 datavision led 600 lampen en bereik je ongeveer het zelfde mee, en om kleinere dingen te belichten 3 maal Yongnuo YN-300 met licht gewicht statiefjes. Yongnuo YN-300 lampjes werken op accu wat vaak van pas komt als je bijv. buiten draait. Gebruik ze vaak wel met een lee daglicht of amber filter komt vrij koud licht af!
Al binnen? Zoja dan ben ik nog steeds erg geïnteresseerd in je review!
Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
Nu kwam ik deze tegen. http://www.linkdelight.co...-Sony-F960-F970-F570.html Kosten geen zak inclusief accu en lader. Of kan ik dan beter voor deze kiezen? http://www.linkdelight.co...or-Canon-Sony-Camera.htmlrickhaha schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 01:26:
[...]
Heb zelf 2 datavision led 600 lampen en bereik je ongeveer het zelfde mee, en om kleinere dingen te belichten 3 maal Yongnuo YN-300 met licht gewicht statiefjes. Yongnuo YN-300 lampjes werken op accu wat vaak van pas komt als je bijv. buiten draait. Gebruik ze vaak wel met een lee daglicht of amber filter komt vrij koud licht af!
The devil is in the details.
Ik benXyphoid schreef op donderdag 25 april 2013 @ 17:05:
Ik heb onlangs een Rode Videomic Pro gekocht. Ben niet heel kapot van het geluid.
De Rode filtert wel veel omgevingsgeluid, maar dat gaat nu dus ten koste van de helderheid.
Weet iemand wat ik hieraan kan doen of kan het een defecte mic zijn?
(Bedenk me net dat ik de mic ook met mijn telefoon laptop kan testen. Vanavond ff doen).

Doffe geluid ligt aan mijn geluidsinstallatie, want als ik op mijn laptop kijk, dan is het geluid wel ok.
Raar, want met films en andere internetfilmpjes is het geluid via mijn geluidsinstallatie wel goed... Of misschien valt het daar niet op, omdat ik toch niet weet hoe het origineel klinkt.
Die eerste loop ik niet echt warm voor. Die 2e ziet er echter denk ik vrij prima uit. Statiefje erbij en je bent klaar (mits je die accu's heb liggen)ManiacsHouse schreef op zondag 28 april 2013 @ 22:50:
[...]
Nu kwam ik deze tegen. http://www.linkdelight.co...-Sony-F960-F970-F570.html Kosten geen zak inclusief accu en lader. Of kan ik dan beter voor deze kiezen? http://www.linkdelight.co...or-Canon-Sony-Camera.html
Verwijderd
Ik zit in een 'dilemma'. Ik wil heel graag een dSLR aanschaffen om daar hoge kwaliteit video's (YouTube) mee te schieten. Dit wordt mijn eerste dSLR ooit, en ik ben iemand die erg bang is voor een 'miskoop', vandaar dat ik mijn vraag, na wat zelfonderzoek, hier stel.
Ondertussen heb ik erg veel filmpjes gekeken, reviews gelezen en vergelijkingen gemaakt, maar ik kan geen duidelijk beslissing maken. Het gaat hier om de Canon 650d, de Nikon D5200 en de Sony A57.
Van wat ik zo gelezen hebt blijkt dat de Sony A57 beter is dan de Canon 650D doordat de Sony sneller focust, meer fps schiet en een ander soort spiegel (?) heeft. De Nikon D5200 heeft meer pixels (wat natuurlijk niet veel zegt) en beter in laag licht (lower light). De Canon 650D heeft een touchscreen, is gebruiksvriendelijker en tsja, het is Canon. De A57 is dan wel weer het goedkoopst.
Stel dat ik voor de Canon 650D zou gaan, dan twijfel ik ook tussen de 55 en de 135mm lens. De 135 is sneller en stiller, maar voor video gebruik je eigenlijk alleen maar MF van wat ik zo begrepen heb. Echter lijkt het mij verstandig - als het in het budget past - om voor de 135mm te gaan. Wat denken jullie?
Kan iemand mij helpen met mijn keuze? Ik wil heel graag de 650D, maar ik weet niet zeker of ik hem nog steeds wil als een andere beter is.
Alvast bedankt!
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2013 02:14 ]
Als je het dan allemaal nog steeds leuk vindt dan is een losse microfoon van Røde heel leuk bijvoorbeeld voor beter geluid of een statief met een leuke videokop !!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Verwijderd
De 18-55mm maakt erg veel geluid tijdens het AFen. Nu zei ik al dat je bij video voornamelijk met de MF bezig bent, maar toch, ik weet het niet.nero355 schreef op maandag 13 mei 2013 @ 04:07:
Voor video zou ik een 650D + 18-55 IS II kitje nemen en daar de 50 mm. f/1.8 II bij nemen voor low light video en dan lekker experimenteren
Als je het dan allemaal nog steeds leuk vindt dan is een losse microfoon van Røde heel leuk bijvoorbeeld voor beter geluid of een statief met een leuke videokop !!
Dat was ik sowieso al van plan ja! Met een externe microfoon heb je ook geen last meer van dat geluid tijdens het AFen indien ik voor de 18-55mm zou gaan, maar de 18-55mm focust wel slomer als ik het goed heb. Een statief zit er ook in.
Bedankt voor je bericht in ieder geval.
Ik twijfelde ook met de A57 (1080P op 50fps) , maar toch voor Canon gegaan. Mede omdat daar meer accessoires voor te krijgen zijn. Zeker omdat Sony een inverted hot shoe heeft moet je oppassen wat je koopt en daar had ik niet zoveel zin in eigenlijk.
Voor de 650 is ook ML (Magic Lantern) bijna beschikbaar.
Ik zat met hetzelfde dilemma en ben voor de 650D gegaan. De D5200 presteert qua beeldkwaliteit weliswaar wat beter, maar werkt wat vreemd. Zo is het diafragma niet in te stellen in Live View en moet je dus steeds terug naar het menu om het aan te passen. Waardoor je dus niet 'live' ziet wat dat met het beeld doet. Daarnaast schijn je bij bepaalde instellingen wel wat veranderingen op het scherm te zien, maar blijkt dit weer niet overeen te komen met de uiteindelijke opname. Niet echt handig dus. Al met al is het toestel daardoor wat onvoorspelbaar.Verwijderd schreef op maandag 13 mei 2013 @ 02:07:
Hallo jongens,
Ik zit in een 'dilemma'. Ik wil heel graag een dSLR aanschaffen om daar hoge kwaliteit video's (YouTube) mee te schieten. Dit wordt mijn eerste dSLR ooit, en ik ben iemand die erg bang is voor een 'miskoop', vandaar dat ik mijn vraag, na wat zelfonderzoek, hier stel.
Ondertussen heb ik erg veel filmpjes gekeken, reviews gelezen en vergelijkingen gemaakt, maar ik kan geen duidelijk beslissing maken. Het gaat hier om de Canon 650d, de Nikon D5200 en de Sony A57.
Van wat ik zo gelezen hebt blijkt dat de Sony A57 beter is dan de Canon 650D doordat de Sony sneller focust, meer fps schiet en een ander soort spiegel (?) heeft. De Nikon D5200 heeft meer pixels (wat natuurlijk niet veel zegt) en beter in laag licht (lower light). De Canon 650D heeft een touchscreen, is gebruiksvriendelijker en tsja, het is Canon. De A57 is dan wel weer het goedkoopst.
Stel dat ik voor de Canon 650D zou gaan, dan twijfel ik ook tussen de 55 en de 135mm lens. De 135 is sneller en stiller, maar voor video gebruik je eigenlijk alleen maar MF van wat ik zo begrepen heb. Echter lijkt het mij verstandig - als het in het budget past - om voor de 135mm te gaan. Wat denken jullie?
Kan iemand mij helpen met mijn keuze? Ik wil heel graag de 650D, maar ik weet niet zeker of ik hem nog steeds wil als een andere beter is.
Alvast bedankt!
De Sony viel af omdat deze qua randapparatuur een stuk beperkter is en de lenzen over het algemeen wat duurder. Bovendien zijn er weinig tutorials van het toestel te vinden. Wat meteen de voornaamste reden was om voor de 650D te gaan.
Omdat de 650D (evenals de voorlopers) zo'n populair toestel is, zijn er honderden tutorials (onder andere op youtube) te vinden. De 650D (of 550D/600D) wordt ook steeds als referentietoestel genomen bij de uitleg van bepaalde film- en fototechnieken.
Wat betreft de lenzen zou ik voor film voor de 18-135 STM kiezen. Zelf heb ik hem met de standaard 18-55 kitlens en een 50mm prime gekocht. En hoewel je voor film voornamelijk handmatige focus gebruikt, zal het ook vaak genoeg voorkomen dat je automatisch wilt focussen.
Bovendien is de 18-55 lens ook alles behalve stil als je handmatig focust. Je hoort de plastic delen vrij duidelijk over elkaar schuiven als je aan de lens draait. Weliswaar maakt het minder geluid dan de focusmotor, maar genoeg geluid om opgevangen te worden door een microfoon. De 18-135 STM daarentegen focust een stuk soepeler en is daarom bij handmatig focussen ook een stuk stiller. Daarnaast is de focusring van de 18-55 kitlens irrirant klein en zit hij op de rand van de lens waardoor je snel met een vinger voor de lens zit.
Zelf ben ik daarom momenteel ook aan het rondkijken naar zo'n STM-lens.
Verwijderd
Je zou de GH2 kunnen overwegen. Volgens mij is die tegenwoordig wel redelijk goedkoop sinds de opvolger is uitgekomen.
Maar als je heel graag een 650D wil hebben moet je dat doen. Niets zo vervelend als later spijt hebben omdat je toch niet voor je favoriet bent gegaan.
Verwijderd
Ik ga inderdaad toch voor de 650D met de 135mm. Ik ben de hele tijd aan het kijken waar ik hem het goedkoopst kan krijgen. In NL is die € 889,-. Op Amazon is die € 700,-, maar dan ben ik bang dat ik bij de douane extra moet betalen. Verder check ik eBay vanuit de EU (vrije handelszone).
Ik heb ook alle grote webshops gemaild of ze toevallig nog in de aanbieding gaan aangezien de 700D de opvolger is. Ze gaven aan dat die duurder gaat worden doordat ze juist minder op voorraad zullen zijn.
Ook heb ik gekeken naar tweedehandse opties. De kit, enkel de body en de lens apart etc. etc. Scheelt niet erg veel.
Hebben jullie nog tips?
Verwijderd
Als je echt de 18-135mm STM wil dant zal je denk ik gewoon de prijs moeten betalen die je noemt, het is geen goedkope lens - 350 euro of meer volgens pricewatch. Je kan nog wachten op een kortingsactie van een grote winkelketen (mediamarkt bijv.) maar het is wel de vraag of ze de bundel die je wil dan verkopen.
PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd
Mja, ik weet niet wat je precies allemaal gaat doen, maar een standaard lensje hebben is nooit verkeerd en de non-STM 18-55 kost geen drol (69 € nieuw of zo ?!) dus het is nooit verkeerd om die ook bij je te hebbenVerwijderd schreef op maandag 13 mei 2013 @ 15:16:
De 18-55mm maakt erg veel geluid tijdens het AFen. Nu zei ik al dat je bij video voornamelijk met de MF bezig bent, maar toch, ik weet het niet.Is het niet verstandiger om voor de 18-135mm te gaan?
De non-STM 18-135 is best goed t/m 85 mm. en de STM versie schijnt redelijk goed/beter te zijn, maar ik heb daar nog geen reviews van gezien.
Zelf heb ik een 15-85 als "walk around" lens, maar die is weer een stuk duurder geworden en koste vroeger al gauw 550 € dus dat leek me geen optie ?!
Verder vind ik de 18-55 STM asociaal duur voor zo'n lensje en daarom adviseer ik je de normale 18-55 IS : Cheap, simpel en altijd nog wel achteraf te vervangen of als backup lens te gebruiken
Uhm, waarom zou je willen auto focussen?Verwijderd schreef op maandag 13 mei 2013 @ 15:16:
[...]
De 18-55mm maakt erg veel geluid tijdens het AFen. Nu zei ik al dat je bij video voornamelijk met de MF bezig bent, maar toch, ik weet het niet.Is het niet verstandiger om voor de 18-135mm te gaan?
Dat was ik sowieso al van plan ja! Met een externe microfoon heb je ook geen last meer van dat geluid tijdens het AFen indien ik voor de 18-55mm zou gaan, maar de 18-55mm focust wel slomer als ik het goed heb. Een statief zit er ook in.
Bedankt voor je bericht in ieder geval.
Als je dat nodig hebt moet gewoon gewoon geen dslr kopen
[ Voor 4% gewijzigd door White_Collar op 14-05-2013 08:52 ]
"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"
Verwijderd
Geen idee. Zoals ik al aangaf twijfel ik erg veel omdat ik niet exact weet in hoeverre je AF nodig hebt. Van wat ik begreep niet, maar toch ben ik bang dat ik teleurgesteld word als ik die 18-135mm niet aanschaf.White_Collar schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 08:48:
[...]
Uhm, waarom zou je willen auto focussen?
Als je dat nodig hebt moet gewoon gewoon geen dslr kopen
Stel dat ik mijzelf wil filmen vanaf een statief, kan ik hem dan niet laten focussen en daarna uitzetten? Of is het schermpje scherp genoeg om te weten dat de focus goed is met gebruik van de MF.Bombtrack schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 09:59:
Autofocus voor video met een DSLR is inderdaad een beetje hopeloos. Ik gebruik mijn AF alleen als ik de camera gebruik voor foto's als ik...noem maar wat...gewoon lekker in de dierentuin loop ofzo. Voor de simpele kiekjes - en dan is een eenvoudige AF meer dan prima.
Als je jezelf wilt filmen zonder hulp van iemand anders is het verstandig om iets van een stok (of ander voorwerp) op de plek te zetten waar je zelf wilt gaan staan en daar dan op focussen
Verwijderd
Kijk, dat is een masterlijke tip, thanks!Beukerz schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 11:34:
Met de extra focus peak in ML is het handmatig focussen goed genoeg te doen.
Als je jezelf wilt filmen zonder hulp van iemand anders is het verstandig om iets van een stok (of ander voorwerp) op de plek te zetten waar je zelf wilt gaan staan en daar dan op focussen
Ik denk dat ik gewoon voor de standaard lens ga, en koop in eerste instantie zo'n goedkope microfoon met een lange kabel zodat ik van een afstand kan filmen en op mijn shirt kan doen. Ik had er eentje gezien, vrij goedkoop en erg goed, maar kan hem niet meer vinden. Tips? Denk ook dat ik gelijk de Rode Pro aanschaf.
Dit was met weinig licht en auto focus. Speciaal midden in de nacht gedaan, zodat je alleen de lens zou horen. Maar je hoort hem dus niet. En met auto focus, zodat je kan zien hoe lang het duurt voor hij scherpstelt.
Mwa, je hoort hem niet snel en zeker met een externe mic niet. Toch met de ingebouwde mic hoor je hem wel hoorXyphoid schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 12:42:
Ik heb een filmpje met de 18-135 STM lens gemaakt.
Dit was met weinig licht en auto focus. Speciaal midden in de nacht gedaan, zodat je alleen de lens zou horen. Maar je hoort hem dus niet. En met auto focus, zodat je kan zien hoe lang het duurt voor hij scherpstelt.
http://www.youtube.com/watch?v=rbyc53Yy4P8
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Huh? Das vreemd. Mijn filmpje is ook met de ingebouwde mic gemaakt. Geluidsniveau stond op het derde streepje. Volgens mij heeft hij een kapotte lens...Ventieldopje schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 12:51:
[...]
Mwa, je hoort hem niet snel en zeker met een externe mic niet. Toch met de ingebouwde mic hoor je hem wel hoor
http://www.youtube.com/watch?v=rbyc53Yy4P8
Zelfs als ik met mijn oor tegen de lens zit, hoor ik hem bijna niet tijdens het zoomen.
[ Voor 8% gewijzigd door Xyphoid op 14-05-2013 13:44 ]
Verwijderd
Ik kwam net op deze site: http://www.bhphotovideo.c...OS_Rebel_T4i_Digital.html en daar is nu een - $150,- offer tot 1 juni. Wat ik mij afvraag is als ik deze hier bestel, zou de kans groot zijn dat ik bij de douane nog wat neer moet leggen?
edit: komt inderdaad nog wat bij als ik de duties & fees gelijk betaal. Bespaar dus niks.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2013 14:04 ]
Juist in die video zie je de zwakte van autofocus. Tijdens het achterwaarts dolly-en zie je duidelijk dat de focusmotor moeite heeft met alles in focus te houden en halverwege verspringt de focus. Leuk voor vakantiefilmpjes maar absoluut uit den boze bij enige vorm van professionele video. Met handmatige focus, liefst in combinatie met een follow-focus, is de focus een stuk beter en vloeiender te behouden.Verwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 14:02:
Ik ga toch voor de 18-135mm. Fuck it.Ik weet dat ik uiteindelijk spijt ga krijgen als ik hem niet neem. Hier kun je trouwens ook mooi het verschil zien: YouTube: Canon 18-55 EFS vs 18-135 STM lens AF with Canon Rebel T4i
Ik kwam net op deze site: http://www.bhphotovideo.c...OS_Rebel_T4i_Digital.html en daar is nu een - $150,- offer tot 1 juni. Wat ik mij afvraag is als ik deze hier bestel, zou de kans groot zijn dat ik bij de douane nog wat neer moet leggen?
edit: komt inderdaad nog wat bij als ik de duties & fees gelijk betaal. Bespaar dus niks.
Verwijderd
Verwijderd
Hmm, dus ik heb echt 0,0 aan die AF als ik hoge kwaliteit video's wil produceren?Bombtrack schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 16:00:
[...]
Juist in die video zie je de zwakte van autofocus. Tijdens het achterwaarts dolly-en zie je duidelijk dat de focusmotor moeite heeft met alles in focus te houden en halverwege verspringt de focus. Leuk voor vakantiefilmpjes maar absoluut uit den boze bij enige vorm van professionele video. Met handmatige focus, liefst in combinatie met een follow-focus, is de focus een stuk beter en vloeiender te behouden.
Ik heb gewerkt met een rig en follow-focus. Dacht eerst bij mijzelf dat dit vrij lastig zou zijn voor snel bewegende objecten maar dit viel reuze mee.Bombtrack schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 16:00:
[...]
Juist in die video zie je de zwakte van autofocus. Tijdens het achterwaarts dolly-en zie je duidelijk dat de focusmotor moeite heeft met alles in focus te houden en halverwege verspringt de focus. Leuk voor vakantiefilmpjes maar absoluut uit den boze bij enige vorm van professionele video. Met handmatige focus, liefst in combinatie met een follow-focus, is de focus een stuk beter en vloeiender te behouden.
Als je weet welke kant je moet opdraaien is MF echt ontzettend makkelijk en handig.
Zonder veel ervaring kon ik makkelijk een snowboarder follow-focussen!
Een follow-focus is bij elke rig wel een must!
Als je op hoge kwaliteit video's wilt maken wil je eigenlijk helemaal geen automatische functies hebben. Dus geen autofocus, maar ook geen automatisch diafragma, sluitertijd, ISO of zelfs witbalans.Verwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 16:31:
[...]
Hmm, dus ik heb echt 0,0 aan die AF als ik hoge kwaliteit video's wil produceren?
Waarom niet? Omdat de camera anders dingen voor jou gaat bepalen (en veranderen), terwijl jij dat misschien helemaal niet wilt. Bij bijvoorbeeld witbalans is dat niet heel erg en daar is de camera zelf vrij goed in. Maar als jij AF aan laat en je beweegt de camera een beetje, terwijl je onderwerp niet beweegt, dan kan het best gebeuren dat de camera opnieuw focus gaat zoeken, terwijl dat helemaal nergens voor nodig was.
[ Voor 55% gewijzigd door Hahn op 14-05-2013 18:47 ]
Inderdaad. Bij elke automatische functie is er niet alleen de kans dat de camera een foute keuze maakt, maar nog belangrijker, de kans de de camera tijdens het filmen dingen gaat aanpassen. Als je clip halverwege oppeens 3 stops donkerder wordt, of de focus een halve meter naar achteren springt, dan kun je het opgenomen materiaal weggooien.Hahn schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 18:44:
[...]
Als je op hoge kwaliteit video's wilt maken wil je eigenlijk helemaal geen automatische functies hebben. Dus geen autofocus, maar ook geen automatisch diafragma, sluitertijd, ISO of zelfs witbalans.
Waarom niet? Omdat de camera anders dingen voor jou gaat bepalen (en veranderen), terwijl jij dat misschien helemaal niet wilt. Bij bijvoorbeeld witbalans is dat niet heel erg en daar is de camera zelf vrij goed in. Maar als jij AF aan laat en je beweegt de camera een beetje, terwijl je onderwerp niet beweegt, dan kan het best gebeuren dat de camera opnieuw focus gaat zoeken, terwijl dat helemaal nergens voor nodig was.
Automatische functies zijn erg prettig voor het hobby werk (zoals eerder aagegeven: de dierentuin oid.) en om je te helpen bij het kiezen van je initiele instellingen, maar zodra je op de 'record' knop drukt moeten al die functies echt uit voor het betere werk.
Verwijderd
Nogal vervelend als je een product presentatie maakt voor op youtube waarbij je de camera tussen jou en het product hebt staan voor goed zicht en in de tussentijd het product (bijvoorbeeld een camera) presenteert. En ja, dan blijken sommige camera's toch over een goed werkende AF te beschikken.Hahn schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 20:30:
Automatische functies zijn prima voor fotografie, voor video is het crap. Tenzij je er echt he-le-maal niks van snapt misschien, maar als je enig verstand van zaken hebt ben je handmatig bijna altijd beter uit.
AF voor fotocamera's werd in het begin ook niet met open armen ontvangen, was niet nodig voor professionals enz enz.
Dan stel je je camera in op een diafragma waarbij je genoeg speling hebt in de DoFVerwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 22:35:
[...]
Nogal vervelend als je een product presentatie maakt voor op youtube waarbij je de camera tussen jou en het product hebt staan voor goed zicht en in de tussentijd het product (bijvoorbeeld een camera) presenteert.
Het is maar wat je goed noemt, in jouw voorbeeld heb je het geluk/voordeel dat er weinig diepteverschil is, waardoor verschuiving van focus geen ramp zal zijn.En ja, dan blijken sommige camera's toch over een goed werkende AF te beschikken.
Punt is dat autofocus bij fotografie goed werkt omdat fotografie een fragment(moment)opname is. Video is een heleboel fragmenten achter elkaar en als je daarin een paar fragmenten hebt die afwijken door bijvoorbeeld AF die gek doet, dan kan je dat er niet zomaar uitslopen (tenzij je geluk hebt). Bij fotografie kan je gewoon een foto die niet goed gefocust is weggooien.AF voor fotocamera's werd in het begin ook niet met open armen ontvangen, was niet nodig voor professionals enz enz.
Er zal vast een moment zijn waarop AF voor video wel goed genoeg zal zijn om het bruikbaar te maken. En er zijn ook momenten te bedenken waarin je ermee wegkomt. Maar in 9 van de 10 gevallen ben je nu toch echt beter af als je de AF lekker uit laat.
Welke rig en follow focus heb jij?Servertje schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 18:42:
[...]
Ik heb gewerkt met een rig en follow-focus. Dacht eerst bij mijzelf dat dit vrij lastig zou zijn voor snel bewegende objecten maar dit viel reuze mee.
Als je weet welke kant je moet opdraaien is MF echt ontzettend makkelijk en handig.
Zonder veel ervaring kon ik makkelijk een snowboarder follow-focussen!
Een follow-focus is bij elke rig wel een must!
Ben nog steeds op zoek naar een goede, betaalbare set.
Waarom is een follow focus zo duur?? Ligt dat aan het materiaal (is toch gewoon plastic en beetje metaal) of aan de manier waarop het gemaakt is of zo (door kleine kindertjes die heel veel loon krijgen)?
Terwijl je bijvoorbeeld een hele rig kunt kopen voor rond de €100 (wat een FF ook kost), maar die kunnen een stuk grover gebouwd worden, omdat het niet zo heel nauw luistert.
http://fstoppers.com/no-j...-of-the-canon-5d-mark-iii
Nu wil ik ook wel een 5d3 (kan het alleen niet verantwoorden/betalen
Elke FF heeft een standaard tandenmaat op de tandwielen. Dat die dingen zo duur zijn ligt deels aan de niche-markt... Echter zijn er nu voor de 'amateur' ook al goede FF'sen te koop voor onder de € 100 te koop. Ik heb een Fotga DP500-II FF en die is prima. Wat het verschil maakt met deze LanParte voor € 300... Geen idee. Sowieso de merknaam. En misschien iets preciezer (hoewel ik niet weet hoe). Mijn Fotga doet het prima zonder problemen of speling.Hahn schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 13:35:
Goeie vraag, weet ook niet wat een follow focus nou precies zo duur maakt. Ik denk dat het in ieder geval deels te maken heeft met hoe goed/precies het moet werken. Een follow focus waarbij je 3 rondjes moet draaien voordat er wat gebeurt heb je niks aan.
Terwijl je bijvoorbeeld een hele rig kunt kopen voor rond de €100 (wat een FF ook kost), maar die kunnen een stuk grover gebouwd worden, omdat het niet zo heel nauw luistert.
Ik heb ook de fotga dp500 II FF. Ik denk persoonlijk dat je follow focussen (wat is het meervoud daarvan?Xyphoid schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 13:31:
[...]
Welke rig en follow focus heb jij?
Waarom is een follow focus zo duur?? Ligt dat aan het materiaal (is toch gewoon plastic en beetje metaal) of aan de manier waarop het gemaakt is of zo (door kleine kindertjes die heel veel loon krijgen)?
Nu ben ik enorm tevreden met mijn FF, en ben ik het met je eens dat de duurdere merken voor zover ik kan zien niet perse een goede reden hebben om zoveel voor een FF te vragen, maar ik ga ervanuit dat deze nog preciezer zijn, minder drag hebben en langer meegaan.
Die fotga wordt de eerste én hopelijk ook de duurste op mijn shortlist verlanglijstje.
Maar eerst een goedkope rig.
Heb gelukkig tijd zat om te zoeken, want ben nog niet eens begonnen met de voorbereidingen voor mijn docu.
Bij Camerakings kun je overigens ook voor weinig al leuke spullen kopen. De goedkoopste FF kost 100 euro met gratis verzenden naar Nederland. Betalen kan gewoon met iDeal
Begin met een fatsoenlijk statief voordat je op zoek gaat naar een schouderrig. Je kunt het eventueel combineren met een monopod zodat je wat flexibeler bent. Vooral als je een docu maakt wil je rustige bewegingen kunnen maken voor totaalshots, en dat soort beelden wegen in mijn ogen zwaarder dan wat leuke schouderbeelden.Xyphoid schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 23:28:
Ik ben pas begonnen met filmen en wil niet al te veel uit geven aan materiaal.
Die fotga wordt de eerste én hopelijk ook de duurste op mijn shortlist verlanglijstje.
Maar eerst een goedkope rig.
Heb gelukkig tijd zat om te zoeken, want ben nog niet eens begonnen met de voorbereidingen voor mijn docu.
[ Voor 32% gewijzigd door SomerenV op 15-05-2013 23:41 ]
De 18-55 werkt met een FF maar wel best k*t. Probleem had ik ook. Als je een wat bredere gearring hebt is er mee te werken. Met de 50mm is het helemaal prut. Er is een ouder type met een vaste focusring. Of (zoals ik doe) goede m42 lensen op de kop tikken een adapter ertussen en gaan met de banaan. Werkt prima. En superlensen voor een prikkie soms.SomerenV schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 23:39:
Even een vraagje over een FF. Ik film veel met m'n 50mm f/1.8. Nu heeft deze een enorm dunne focusring, al denk ik niet dat dat heel veel problemen op gaat leveren. Waar ik me meer zorgen over maak is mijn 18-55. Wanneer je inzoomt gaat de focusring mee. Nu lijkt me dit logisch, maar klopt het dat een FF alleen maar werkt wanneer de focusring op zijn plek blijft? Wanneer die van plek veranderd is er geen contact meer met de FF waardoor het hele verhaal niet meer werkt. Het kan zijn dat ik fout zit, maar dat lijkt me niet ^^
Bij Camerakings kun je overigens ook voor weinig al leuke spullen kopen. De goedkoopste FF kost 100 euro met gratis verzenden naar Nederland. Betalen kan gewoon met iDeal
[...]
Begin met een fatsoenlijk statief voordat je op zoek gaat naar een schouderrig. Je kunt het eventueel combineren met een monopod zodat je wat flexibeler bent. Vooral als je een docu maakt wil je rustige bewegingen kunnen maken voor totaalshots, en dat soort beelden wegen in mijn ogen zwaarder dan wat leuke schouderbeelden.
Er zijn een heleboel redenen kan ik je vertellen :Hahn schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 13:35:
Goeie vraag, weet ook niet wat een follow focus nou precies zo duur maakt. Ik denk dat het in ieder geval deels te maken heeft met hoe goed/precies het moet werken. Een follow focus waarbij je 3 rondjes moet draaien voordat er wat gebeurt heb je niks aan.
- Hoe smooth die werkt.
- Hoe smooth je kan focussen door je focusbereik heen.
- Hoe degelijk het geheel aanvoelt. Van 1 bedrijf heb ik zowel een 79 USD als een 169 USD followfocus kunnen testen en de goedkopere wil je eigenlijk niet hebben

- Manier van monteren op je toestel/lens of rig.
- Verschillende opties wat betreft aansturen van je focus en de focusring op je lens en dergelijke. Limiters die je erbij krijgt en allerlei andere gekkigheid
Of dit allemaal ECHT zoveel moet kosten ?! Dat weten alleen de producenten en ik helaas niet
Ik heb gewerkt met Zacuto spul. Dat is wel echt topclass en zeer duur. Maar het werkte echt heerlijk!Xyphoid schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 13:31:
[...]
Welke rig en follow focus heb jij?
Op eBay zoeken loont! Je vindt daar meestal wel 'goede' spullen voor hun prijsklasse. Dus daar zou ik zeker mee beginnen.
Ik heb zelf de nieuwste versie FF van Lanparte (die met quickrelease) en dat is by far de beste, meest solide ff waar ik ooit mee heb mogen werken. Hij is volledig van metaal (wat hem wel wat zwaar maakt) en de quickrelease werkt als een trein. Ook zijn de gears verwisselbaar. Ik heb ook spul van D|Focus en Fotga gehad (en gewerkt met Zacuto etc), maar niets kwam in de buurt van de Lanparte. Een absolute aanrader.ManiacsHouse schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 14:22:
[...]
Elke FF heeft een standaard tandenmaat op de tandwielen. Dat die dingen zo duur zijn ligt deels aan de niche-markt... Echter zijn er nu voor de 'amateur' ook al goede FF'sen te koop voor onder de € 100 te koop. Ik heb een Fotga DP500-II FF en die is prima. Wat het verschil maakt met deze LanParte voor € 300... Geen idee. Sowieso de merknaam. En misschien iets preciezer (hoewel ik niet weet hoe). Mijn Fotga doet het prima zonder problemen of speling.
Ik heb trouwens het complete statief van Lanparte. Hij bevalt me.. gemixt. Als cage is hij perfect, als shoulderrig is hij vrij zwaar..
op kickstarter staat een project voor een 50$ follow focus. gemaakt uit aluminium en met rubberen band zodat het werkt op veel lenzenHahn schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 14:24:
Ja, daarom zei ik ook "€100 (wat een FF ook kost)"Maar vergeleken met een hele rig, wat bestaat uit grips, buizen, plates, etc lijkt een follow focus in verhouding heel duur. Want een follow focus bestaat uit niet zo heel veel materiaal. Maar natuurlijk wel meerdere kleine onderdelen, die dus ook wat preciezer moeten werken dan een rig.
http://www.kickstarter.co...87/50-dollar-follow-focus
ora et labora
In die zin is het dus beter spul. Maar ook 3-4 keer duurder dan bijvoorbeeld de Fotga. Als beginner is een Fotga een goede start.acehighhugo schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 10:53:
[...]
Ik heb zelf de nieuwste versie FF van Lanparte (die met quickrelease) en dat is by far de beste, meest solide ff waar ik ooit mee heb mogen werken. Hij is volledig van metaal (wat hem wel wat zwaar maakt) en de quickrelease werkt als een trein. Ook zijn de gears verwisselbaar. Ik heb ook spul van D|Focus en Fotga gehad (en gewerkt met Zacuto etc), maar niets kwam in de buurt van de Lanparte. Een absolute aanrader.
Ik heb trouwens het complete statief van Lanparte. Hij bevalt me.. gemixt. Als cage is hij perfect, als shoulderrig is hij vrij zwaar..
Even over de follow focus naar de matte box.
Ik ben op zoek naar een (goedkope) matte box met filter houders. Het geheel moet op mijn Fotga dp500 II rig komen, maar aangezien dat vrij standaard maten zijn is de keuze enorm. Nu zou de meest logische keuze een Fotga DP500 II mattebox met filterhouders zijn. Deze is vertical swing-away, heeft 2 filter houders en ziet er allemaal prima uit, maar het enige wat me tegenstaat is dat het onzeker is of de filter-bays kunnen draaien. De ene reseller zegt van wel, de ander van niet...en ik kan nergens een video vinden die me gewoon in 1 oogopslag laat zien of ze nu wel of niet draaien.
Vraag 1 is dan ook: Iemand enig idee of die krengen nu wel of niet draaien?
Mijn tweede vraag is: Weten jullie een mooi alternatief? Hoeft niet perse swing-away te zijn. Ik hoor juist dat dat bij de goedkopere rigs problemen oplevert. Wel zou het geheel vrij snel op en afgezet moeten kunnen worden (quickrelease?)
Ik hoor het wel!
EDIT:
Ach, nu we toch vragen aan het stellen zijn....shoulder rigs anyone? Aanraders/afraders op het gebied van relatief goedkope shoulder brackets (zoals bijvoorbeeld die van Fotga)
[ Voor 8% gewijzigd door Bombtrack op 16-05-2013 22:13 ]
Ik heb alles van Fotga. Ook de mattebox. Overigens is er nog geen in de II-range voor zover ik weet. Echter de filterhouders kunnen NIET draaien. Tot op heden heb ik dat ook niet nodig gehad... Enige reden die ik kan bedenken is als je iets van polarisatie-filter gebruikt die je dan kunt draaien.Bombtrack schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 22:05:
Heren (en dames?),
Even over de follow focus naar de matte box.
Ik ben op zoek naar een (goedkope) matte box met filter houders. Het geheel moet op mijn Fotga dp500 II rig komen, maar aangezien dat vrij standaard maten zijn is de keuze enorm. Nu zou de meest logische keuze een Fotga DP500 II mattebox met filterhouders zijn. Deze is vertical swing-away, heeft 2 filter houders en ziet er allemaal prima uit, maar het enige wat me tegenstaat is dat het onzeker is of de filter-bays kunnen draaien. De ene reseller zegt van wel, de ander van niet...en ik kan nergens een video vinden die me gewoon in 1 oogopslag laat zien of ze nu wel of niet draaien.
Vraag 1 is dan ook: Iemand enig idee of die krengen nu wel of niet draaien?
Mijn tweede vraag is: Weten jullie een mooi alternatief? Hoeft niet perse swing-away te zijn. Ik hoor juist dat dat bij de goedkopere rigs problemen oplevert. Wel zou het geheel vrij snel op en afgezet moeten kunnen worden (quickrelease?)
Ik hoor het wel!
EDIT:
Ach, nu we toch vragen aan het stellen zijn....shoulder rigs anyone? Aanraders/afraders op het gebied van relatief goedkope shoulder brackets (zoals bijvoorbeeld die van Fotga)
Of het trouwens gaat over de DP 500 I of II is inderdaad wat onduidelijk. Vaak zetten retailers het er op ebay wel ergens in de bschrijving dat het om de 'II' zou gaan, maar niet echt lekker duidelijk zoals hier bijvoorbeeld:
http://www.ebay.com/itm/N...ain_0&hash=item2ec6cc263c
Anyways, Iemand een tip voor een goed alternatief?
Dit is de DP500 zonder II. Die heb ik. Het is wat je wilt. Ik gebruik louter ND-filters en geen gradual of polarisatie.Bombtrack schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 23:47:
Een filter wil je kunnen draaien voor een polarisatiefilter zoals je aangeeft, maar ook voor gebruik van gradual ND filters bijvoorbeeld. Jammer - dat betekend dat ik de fotga moet overslaan deze keer.
Of het trouwens gaat over de DP 500 I of II is inderdaad wat onduidelijk. Vaak zetten retailers het er op ebay wel ergens in de bschrijving dat het om de 'II' zou gaan, maar niet echt lekker duidelijk zoals hier bijvoorbeeld:
http://www.ebay.com/itm/N...ain_0&hash=item2ec6cc263c
Anyways, Iemand een tip voor een goed alternatief?
Hier nog een uitgebreide cheap mattebox.
[ Voor 8% gewijzigd door ManiacsHouse op 17-05-2013 00:12 ]
Die ziet er leuk uit zeg! Enige minpunt is de stevigheid van het swing away mechanise...zit behoorlijk wat speling op zo te zien, maar ach...voor die prijs heeft het verder alles wat ik nodig heb.ManiacsHouse schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 00:05:
[...]
Dit is de DP500 zonder II. Die heb ik. Het is wat je wilt. Ik gebruik louter ND-filters en geen gradual of polarisatie.
Hier nog een uitgebreide cheap mattebox.
Hoe bevalt trouwens de shoulder rig/handvaten van Fotga? Aan te raden of beter een ander merk zoeken?
Wat ga je er mee draaien? 2.5K? Of kun je ook lager draaien?
2.5K raw zal ik enkel gebruiken voor de wat grotere opdrachten. Event etc. draai ik lekker ik 1080p ProResManiacsHouse schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 11:00:
[...]
Wat ga je er mee draaien? 2.5K? Of kun je ook lager draaien?
Lekkeracehighhugo schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 11:08:
[...]
2.5K raw zal ik enkel gebruiken voor de wat grotere opdrachten. Event etc. draai ik lekker ik 1080p ProRes
Wat gebruik je als oplossing voor de externe accu? Ik heb hem ook overwogen maar geen verwisselbare accu vind ik toch wel een heel groot nadeel. Het compacte is er dan al snel vanaf.
Yup!
http://fstoppers.com/magi...-50d-into-a-video-monster
Maar ik ben niet helemaal onder de indruk van de video? Er is dan denk ik ook vrij weinig mee gedaan, behalve te laten zien dat het ding nu kan filmen. Beetje jammer.
Als het wat verder is, en het ziet er prima uit, overweeg ik om op zoek te gaan naar een 50D
Edit: Crap, dubbelpost...

[ Voor 15% gewijzigd door Peter_Aragorn op 30-05-2013 11:53 ]
Hmmja, ik ga nu twijfelen_Rene_ schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 11:58:
350 euro is een nette prijs. Ik zie ze tegenwoordig ook nog wel langs komen voor ruim 500 euro. (en dan zit er niets bij behalve een accu!). Een paar lenzen er bij maakt het weer duurdermaar met een paar m42 lenzen op een adapter is het zeker het overwegen waard.
[ Voor 3% gewijzigd door Peter_Aragorn op 30-05-2013 12:46 ]
The birds turned into The Flying Dutchmen!
RAW vergt natuurlijk veel meer dan alleen de camera, niet het minste is snelle opslag die niet meteen vol zit. Ik denk dat je aan randapparatuur nog behoorlijk wat extra kwijt bent als je RAW wil gaan schieten, en als je een krap budget hebt is dit misschien niet de beste investering?
With the firmware add-on installed, the 50D is capable of shooting video up to 1592 x 1062 pixels at 30 fps. There are some caveats, though. First, there's no audio recording since the camera lacks a microphone input and associated electronics. Second, capturing RAW video requires fast CF cards (at least UDMA 6). Third, we now fully expect to see the 50D skyrocket in value on the used market.
[ Voor 29% gewijzigd door Bombtrack op 30-05-2013 14:15 ]
Neuj dat niet. Maar ik was gewoon even aan het kijken wat het me nu zou kostenBombtrack schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 14:11:
Maar begrijp ik het nou goed en zou je nu een 50d willen aanschaffen puur en alleen omdat de helden van Magic Lantern er RAW shooting op werkende hebben gekregen? Ik weet niet of dat nou meteen de beste zet zou zijn.
RAW vergt natuurlijk veel meer dan alleen de camera, niet het minste is snelle opslag die niet meteen vol zit. Ik denk dat je aan randapparatuur nog behoorlijk wat extra kwijt bent als je RAW wil gaan schieten, en als je een krap budget hebt is dit misschien niet de beste investering?
[...]
Lees alsjeblieft de OpeningsPost (OP) door voordat je een vraag stelt. Hier kun je al veel info vinden.
Mocht je informatie hebben om de OP aan te vullen dan willen wij die graag toevoegen. Maak even een TR aan met de ontbrekende/onjuiste info en we passen het aan. Alvast dank.