Ook met een Zoom H4N? Ik had namelijk ook interesse, maar als het geluid compleet wegvalt schiet het niet op..GerardHenninger schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:44:
[...]
Ik heb die van Pinknoise besteld, ging allemaal heel makkelijk. Maar moet eerlijk zeggen dat ik hem nooit gebruik aangezien veels te zacht is.
Het heeft als gevolg dat je het geluid in de camera zelf vrij hard moet zetten, wat je liever niet doet gezien het versterkertje aardig wat ruis geeft. Dan kun je beter het geluid in de camera vrijwel op minimaal zetten en profiteren van de minder ruisende versterker in de Zoom.
Verwijderd
In dit geval zal het kabeltje gebruikt worden op een 550D.
Wat ik had begrepen is dat je Headphone out signaal te hard is voor je line-in op me camera, vandaar het kabeltje met -25db en het is wel zo makkelijk dat je direct je headphone aansluiting weet te bewaren.
Deze meneer geeft namelijk even uitleg: http://www.sam-mallery.co...as-an-on-camera-dslr-mic/
En ook Chase noemde het kabeltje van de week in ze blog: http://blog.chasejarvis.c...o-for-dslr-video-cameras/
Het lijkt mij dat je die Zoom koptelefoon uitgang wat harder moet zetten als het geluid evt. te zacht doorkomt of hoor je echt te weinig?
Maar als ik het goed begrijp gebruik jij vanaf je Zoom dus een normale 3.5mm kabel zonder demping, kan die cam dat wel verwerken zonder kwaliteitsverlies?
Wat ik had begrepen is dat je Headphone out signaal te hard is voor je line-in op me camera, vandaar het kabeltje met -25db en het is wel zo makkelijk dat je direct je headphone aansluiting weet te bewaren.
Deze meneer geeft namelijk even uitleg: http://www.sam-mallery.co...as-an-on-camera-dslr-mic/
En ook Chase noemde het kabeltje van de week in ze blog: http://blog.chasejarvis.c...o-for-dslr-video-cameras/
Het lijkt mij dat je die Zoom koptelefoon uitgang wat harder moet zetten als het geluid evt. te zacht doorkomt of hoor je echt te weinig?
Maar als ik het goed begrijp gebruik jij vanaf je Zoom dus een normale 3.5mm kabel zonder demping, kan die cam dat wel verwerken zonder kwaliteitsverlies?
Yep. Weet de precieze waardes niet meer maar volgens mij staat het volume op m'n Zoom H4n op 25 (het signaal dat dus naar de camera gaat). Het opnamevolume van m'n Zoom staat tussen de 70 a 90. De audio op m'n 5D staat op 3 streepjes van links; heel zachtjes dus.Verwijderd schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 22:58:
[ Voor 3% gewijzigd door GerardHenninger op 31-01-2012 23:14 ]
Hallo allemaal,
Ik ben me de laatste tijd een beetje aan het verdiepen in het filmen met mijn dslr, een Canon 550D.
In april ga ik een week naar Italie als studie reis, en hiervan ga ik met een groep klasgenoten een video maken. Ik heb al een aantal goede ideeën bedacht, en ben de laatste tijd al een beetje aan het oefenen met After effects en Premiere.
Nu ben ik voor die reis opzoek naar een paar accessoires voor bij het filmen maar mijn budget is niet al te hoog, ik heb afgelopen week al een 50mm f/1.8 lens gekocht voor het filmen wanneer ik (te) weinig licht heb. Maar ik ben nog op zoek naar een microfoon met zo'n wind-kap spons achtig ding (Voor 'grappige' interviews tijdens de busreis, verslaggeving etc.) en waar vind ik zoiets voor niet al te veel? Ik heb even bij conrad gekeken, en daar hadden ze wat vanaf ongeveer 20 euro, sponskappen kostte +/- 3 euro.
Een lichtgewicht statief, (monopod?) ik heb een oud statief, maar die is te zwaar om een dag lang mee te sleuren, ik wil een goedkoop statiefje wat mijn camera houd, maar hoeft kwalitatief geen heel bijzonder ding te zijn, eentje van 20-40 euro van tweakers.
Misschien een video-licht (is linkdelight.com hiervoor een goede, betrouwbare website?) Maar dat doe ik enkel als ik nog budget over heb.
Zijn er nog andere dingen die iets erg leuks toevoegen aan zo'n video voor niet al te veel geld? Linkdelight hebben ze een hoop leuke betaalbare spullen staan, zal allemaal niet echt hoogwaardige kwaliteit zijn, maar als amateur met een niet heel groot budget ziet het er aantrekkelijk uit.
Ik ben me de laatste tijd een beetje aan het verdiepen in het filmen met mijn dslr, een Canon 550D.
In april ga ik een week naar Italie als studie reis, en hiervan ga ik met een groep klasgenoten een video maken. Ik heb al een aantal goede ideeën bedacht, en ben de laatste tijd al een beetje aan het oefenen met After effects en Premiere.
Nu ben ik voor die reis opzoek naar een paar accessoires voor bij het filmen maar mijn budget is niet al te hoog, ik heb afgelopen week al een 50mm f/1.8 lens gekocht voor het filmen wanneer ik (te) weinig licht heb. Maar ik ben nog op zoek naar een microfoon met zo'n wind-kap spons achtig ding (Voor 'grappige' interviews tijdens de busreis, verslaggeving etc.) en waar vind ik zoiets voor niet al te veel? Ik heb even bij conrad gekeken, en daar hadden ze wat vanaf ongeveer 20 euro, sponskappen kostte +/- 3 euro.
Een lichtgewicht statief, (monopod?) ik heb een oud statief, maar die is te zwaar om een dag lang mee te sleuren, ik wil een goedkoop statiefje wat mijn camera houd, maar hoeft kwalitatief geen heel bijzonder ding te zijn, eentje van 20-40 euro van tweakers.
Misschien een video-licht (is linkdelight.com hiervoor een goede, betrouwbare website?) Maar dat doe ik enkel als ik nog budget over heb.
Zijn er nog andere dingen die iets erg leuks toevoegen aan zo'n video voor niet al te veel geld? Linkdelight hebben ze een hoop leuke betaalbare spullen staan, zal allemaal niet echt hoogwaardige kwaliteit zijn, maar als amateur met een niet heel groot budget ziet het er aantrekkelijk uit.
Ga naar de karwei en haal daar 25mm pijpen met bocht, verleng en aftakstukken en natuurlijk pvc lijm en wat isolatierubber. Zo kun je heel goedkoop een DIY stabiel statief maken om te filmen. Das al beter dan uit de hand filmen.
Ook een soort stevige tie-wrap om je manuele focus ring heen heeft al wat voordelen t.o.v. met de hand de focusring bedienen.
Kijk maar eens op www.cheesycam.com en behoorlijke actuele bron voor DIY DSLR video!
edit toevallig net deze pistol grip besteld.
Handzaam en al stabieler dan je camera met 2 handen bedienen.
Ook een soort stevige tie-wrap om je manuele focus ring heen heeft al wat voordelen t.o.v. met de hand de focusring bedienen.
Kijk maar eens op www.cheesycam.com en behoorlijke actuele bron voor DIY DSLR video!
edit toevallig net deze pistol grip besteld.
Handzaam en al stabieler dan je camera met 2 handen bedienen.
[ Voor 21% gewijzigd door loewie1984 op 01-02-2012 21:08 ]
Een monopad van Linkdelight is prima. Zal effe opzoeken welke ik ook alweer heb. Een viewfinder is ook handig in jouw geval denk ik. Check voor een mic een die cheap-ass van Linkdelight. Ding komt best goed uit de reviews.
Lol die pistol grip is best vet cool.
Lol die pistol grip is best vet cool.
Heeft iemand ervaring met die 7 inch schermpjes met hdmi?
Ik wil er misschien een kopen voor op mijn hotshoe te zetten, voor beter handmatig te focussen.
Ik wil er misschien een kopen voor op mijn hotshoe te zetten, voor beter handmatig te focussen.
Na een lange tijd te hebben gefilmd met videocamera's ben ik nu ook overgestapt op een dSLR voor video, een Canon 550D. Ik heb er al het één en ander mee gefilmd, en tot nu toe bevalt het me zelfs nog beter dan dat ik had gedacht.
Ik wil er graag verder in "groeien", dus accessoires aanschaffen als een rig en objectieven. Maar ik ben nogal nieuw in de dSLR wereld, en ik heb dit topic doorgelezen, maar toch heb ik wat vragen.
In het topic heb ik gelezen over oude M42 objectieven die "beter" voor video zijn dan de moderne objectieven, omdat o.a. de focusring beter te bedienen is. Maar ik heb de vraag: Welk objectief kan ik het beste aanschaffen? Ik film vooral in field, zowel binnen als buiten. Maar het gaat mij dus niet om een "film"-look, maar om een goede, bedienbare lens, die ook nog eens op een rig met follow focus te gebruiken is.
Ook wil ik in de toekomst een rig aanschaffen. Misschien "per onderdeel", dus niet meteen compleet, omdat ik geen super groot budget heb. Ik heb al veel gelezen in dit topic, en rond gekeken op eBay en andere dSLR webshops, maar mijn vraag is: Wat kunnen jullie mij nou aanraden? Wat ik zoek is: Niet te duur, degelijk, uitbreidbaar. Iemand tips?
Ik wil er graag verder in "groeien", dus accessoires aanschaffen als een rig en objectieven. Maar ik ben nogal nieuw in de dSLR wereld, en ik heb dit topic doorgelezen, maar toch heb ik wat vragen.
In het topic heb ik gelezen over oude M42 objectieven die "beter" voor video zijn dan de moderne objectieven, omdat o.a. de focusring beter te bedienen is. Maar ik heb de vraag: Welk objectief kan ik het beste aanschaffen? Ik film vooral in field, zowel binnen als buiten. Maar het gaat mij dus niet om een "film"-look, maar om een goede, bedienbare lens, die ook nog eens op een rig met follow focus te gebruiken is.
Ook wil ik in de toekomst een rig aanschaffen. Misschien "per onderdeel", dus niet meteen compleet, omdat ik geen super groot budget heb. Ik heb al veel gelezen in dit topic, en rond gekeken op eBay en andere dSLR webshops, maar mijn vraag is: Wat kunnen jullie mij nou aanraden? Wat ik zoek is: Niet te duur, degelijk, uitbreidbaar. Iemand tips?
Groeien doe je niet door accesoires aan te schaffen, maar door veel te filmen. Dan kom je vanzelf tegen wat je nodig hebt. 15mm rails zijn vrij modulair/uitwisselbaar dus je hoeft het niet allemaal in 1 keer aan te schaffen.
Joejoe!
Beginnen met filmen, voorbeelden van lenzen bekijken op Youtube/Vimeo, Marktplaats goed in de gaten houden, en kijken wat voor jou het makkelijkst werkt. Is dat een monopod en handmatige focus (zonder follow focus dus) dan zul je daar een lens bij moeten zoeken die je de juiste afstand(en) kan geven (prime of zoom dus), het juiste diafragma kan bieden en ook nog is binnen je budget past.
Veel oude lenzen passe middels een adapter op je Canon, nu we het toch over een Canon hebben, Magic Lantarn geeft je meer opties, wellicht wat voor je?
Ow..en vergeet geen budget te reserveren voor:
- Storage
- Filters
- SOUND/Geluid
Veel oude lenzen passe middels een adapter op je Canon, nu we het toch over een Canon hebben, Magic Lantarn geeft je meer opties, wellicht wat voor je?
Ow..en vergeet geen budget te reserveren voor:
- Storage
- Filters
- SOUND/Geluid
[ Voor 7% gewijzigd door McMiGHtY op 20-02-2012 12:55 ]
@DonMetal Oke, daar heb je een punt. Eigenlijk bedoel ik steeds meer accessoires bij elkaar te krijgen zodat ik meer mogelijkheden krijg. Maar die 15 mm rails (ook wel rod genoemd, toch?) zijn dus wel uitbreidbaar met handgrips en een shoulderpad? Ligt het er dan nog aan wat voor een rails ik neem? Uiteindelijk wil ik zoiets krijgen, met (eventueel nog) een mattebox en een followfocus: http://www.ebay.nl/itm/Ci...al_RL&hash=item27bf4c37c1
Wat ik nog vergat te vermelden is dat ik wel ervaring heb qua filmen, alleen dus echt een leek ben op het dSLR gebied.
@McMiGHtY Dat filmen lukt wel goed, maar ik ben dus echt opzoek naar uitbreiding/hulpmiddelen. Ik denk dat ik echt een rig wil, zodat ik de dSLR als een soort schoudercamera kan gebruiken.
Eigenlijk ben ik opzoek naar een groot inzetbaar objectief. Ik denk dat dat een zoom is. Maar bijvoorbeeld diafragma zegt mij weer weinig. Ik weet dat een klein getal een betere lichtsterkte bied, dus is vrijwel alle situaties "beter", maar waarom bestaan er dan objectieven met een "slechte" lichtsterkte?
Dat van de adapters had ik inderdaad gehoord (i.c.m. bijvoorbeeld m42 objectieven
). Magic Lantern heb ik inderdaad al geïnstalleerd. Werkt inderdaad veel fijner met alle manuele opties.
Budget.. Ik wil alles beetje bij beetje bij elkaar kopen zeg maar. Storage en filters komen wel goed. Sound moet ik nog even kijken. Ik denk dat ik voor een Beachtek of Juicedlink ga, en niet voor een externe recorder. Geluidskwaliteit is op zich wel prima tot zover ik nu zelf heb gezien.
Wat ik nog vergat te vermelden is dat ik wel ervaring heb qua filmen, alleen dus echt een leek ben op het dSLR gebied.
@McMiGHtY Dat filmen lukt wel goed, maar ik ben dus echt opzoek naar uitbreiding/hulpmiddelen. Ik denk dat ik echt een rig wil, zodat ik de dSLR als een soort schoudercamera kan gebruiken.
Eigenlijk ben ik opzoek naar een groot inzetbaar objectief. Ik denk dat dat een zoom is. Maar bijvoorbeeld diafragma zegt mij weer weinig. Ik weet dat een klein getal een betere lichtsterkte bied, dus is vrijwel alle situaties "beter", maar waarom bestaan er dan objectieven met een "slechte" lichtsterkte?
Dat van de adapters had ik inderdaad gehoord (i.c.m. bijvoorbeeld m42 objectieven
Budget.. Ik wil alles beetje bij beetje bij elkaar kopen zeg maar. Storage en filters komen wel goed. Sound moet ik nog even kijken. Ik denk dat ik voor een Beachtek of Juicedlink ga, en niet voor een externe recorder. Geluidskwaliteit is op zich wel prima tot zover ik nu zelf heb gezien.
De rods + accesoires zijn tussen de merken grotendeels uitwisselbaar. Een Zacuto Followfocus past best op rods van Arri en daar kun je gerust een Vocas schouderstuk aan hangen.Classes schreef op maandag 20 februari 2012 @ 13:57:
@DonMetal Oke, daar heb je een punt. Eigenlijk bedoel ik steeds meer accessoires bij elkaar te krijgen zodat ik meer mogelijkheden krijg. Maar die 15 mm rails (ook wel rod genoemd, toch?) zijn dus wel uitbreidbaar met handgrips en een shoulderpad? Ligt het er dan nog aan wat voor een rails ik neem? Uiteindelijk wil ik zoiets krijgen, met (eventueel nog) een mattebox en een followfocus: http://www.ebay.nl/itm/Ci...al_RL&hash=item27bf4c37c1
Dat van de adapters had ik inderdaad gehoord (i.c.m. bijvoorbeeld m42 objectieven). Magic Lantern heb ik inderdaad al geïnstalleerd. Werkt inderdaad veel fijner met alle manuele opties.
Lenzen met mindere lichtsterkte zijn een budgetoverweging. Minder glas enzo is goedkoper.
Joejoe!
Op die manier kun je hem idd als schoudercamera gebruiken, of dat handig is voor jouw manier van filmen kan jij als enige vertellen. Voor bijvoorbeeld een interview kan een goed statief met fluid head een betere oplossing zijn.Classes schreef op maandag 20 februari 2012 @ 13:57:
Dat van de adapters had ik inderdaad gehoord (i.c.m. bijvoorbeeld m42 objectieven). Magic Lantern heb ik inderdaad al geïnstalleerd. Werkt inderdaad veel fijner met alle manuele opties.
Het "probleem" wat je met de meeste zooms heb is dat het diafragma veranderd naarmate je meer inzoomd. Een zoom met een vast diafragma is 9 van de 10 keer wat duurder, hierdoor word er vaak een oplossing gezocht in de vorm van een "oude" zoomlens met vast diafragma, deze zijn op Marktplaats en Ebay redelijk voordelig te verkrijgen. Deze zijn er echter vaak alleen in manuele focus te verkrijgen, iets wat bij filmen natuurlijk geen bezwaar is.
Wat wil je eigenlijk gaan filmen?
Qua sound kan een JuicedLink of een BeachTek goed werken, bedenk echter wel dat je hierbij nog mic(s) zal moeten aanschaffen, en ook die heb je in een heleboel verschillende soorten/opties/mogelijkheden, en die kunnen prijzig worden.
[ Voor 6% gewijzigd door McMiGHtY op 21-02-2012 11:58 ]
@DonMetal Thanks! Ik ga eens kijken of ik wat kan vinden dan..
@McMiGHtY Het filmen vanaf de schouder lijkt mij erg fijn. Voor interviews wil ik er inderdaad een statief bij aanschaffen. De rig moet dus een tripod mount hebben.
Bedankt voor de tip qua lenzen. Ik wil er vooral reportages van evenementen mee gaan maken. Manuele focus is inderdaad geen probleem! Zijn er "bekende" lenzen die voor mijn doeleind geschikt zijn? (Dan kan ik die gaan opzoeken op Marktplaats of eBay).
Geluid: Microfoons zijn geen probleem. Ik heb al enkele microfoons.
@McMiGHtY Het filmen vanaf de schouder lijkt mij erg fijn. Voor interviews wil ik er inderdaad een statief bij aanschaffen. De rig moet dus een tripod mount hebben.
Bedankt voor de tip qua lenzen. Ik wil er vooral reportages van evenementen mee gaan maken. Manuele focus is inderdaad geen probleem! Zijn er "bekende" lenzen die voor mijn doeleind geschikt zijn? (Dan kan ik die gaan opzoeken op Marktplaats of eBay).
De Helios 44 is een leuke lens. Heb die van mij vorige week laten vallenClasses schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 00:33:
@DonMetal Thanks! Ik ga eens kijken of ik wat kan vinden dan..
Joejoe!
Die zijn idd niet prijzig, wel even kijken welke mount je tegenkomt, (juiste adapter aanschaffen) en hoe de staat is (olie op het diafragma, stroefheid van de focus, glaselementen)
Speaking of geluid, wat voor een sound setups gebruiken jullie? En wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen hiervan? (ben me aan het orienteren)
Knutselwerk is zo goed als klaar. Een dolly slider op basis van een igus rail. Aangestuurd door de zelfbouw kit van de dynamic perception en de arduino one.
Inmiddels zit er een Skywatcher merlin op zodat ook de pan/tilt aangestuurd kan worden.
Inmiddels zit er een Skywatcher merlin op zodat ook de pan/tilt aangestuurd kan worden.
Hallo allemaal, ik zou graag een microfoon ('handmicrofoon?') voor mijn 550D willen bestellen. Dit is om een video te maken waarin interviews voorkomen. Het hoeft absoluut geen hoge kwaliteit te zijn, maar het moet een beetje op een nieuwsintervieuw lijken waarbij je op iemand afloopt met een microfoon (met een windkap waarop ik een logo wil maken) en onverwachte vragen stelt.
Ik heb gekeken op conrad (want daar vond ik microfoon's) Maar welke kan ik nu aansluiten op mijn 550D? En op welke past mijn windkap?
Vandaag trouwens ook een viewfinder besteld. Gaat allemaal gebruikt worden om een video te maken van een studiereis die in april plaats gaat vinden.
Ik heb gekeken op conrad (want daar vond ik microfoon's) Maar welke kan ik nu aansluiten op mijn 550D? En op welke past mijn windkap?
Vandaag trouwens ook een viewfinder besteld. Gaat allemaal gebruikt worden om een video te maken van een studiereis die in april plaats gaat vinden.
Vraagje, heb een 600D met magic lantern erop. Heb nu 2x een probleem gehad, namelijk dat ik bij het terugkijken van foto's met het + knopje niet meer een 100% weergave van de foto krijg, er gebeurd zelfs niks. Eerst dacht ik dat het kwam doordat ik magic zoom had aangezet in live view, maar na uitzetten hiervan werkt het nog steeds niet. Enige wat werkt is SD kaart formatteren en camera resetten. Maar vrij irritant om dit steeds te moeten doen, mn camera wordt er niet betrouwbaarder op.
Herkent iemand dit probleem, en heeft die een oplossing.
Ken dit probleem niet. Wat ik wel heb bij het afkijken van foto's en dan op + druk, de foto meteen naar maximale zoom gaat.Snuurtje schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 12:26:
Vraagje, heb een 600D met magic lantern erop. Heb nu 2x een probleem gehad, namelijk dat ik bij het terugkijken van foto's met het + knopje niet meer een 100% weergave van de foto krijg, er gebeurd zelfs niks. Eerst dacht ik dat het kwam doordat ik magic zoom had aangezet in live view, maar na uitzetten hiervan werkt het nog steeds niet. Enige wat werkt is SD kaart formatteren en camera resetten. Maar vrij irritant om dit steeds te moeten doen, mn camera wordt er niet betrouwbaarder op.
Ja dat had ik en ik vond dat fijn. Check altijd graag ff snel de scherpte van mn foto's.
Ben er denk ik trouwens al achter, de magic zoom box voor filmen stond niet aan, maar aangevinkt in het ML menu, dat uitgevinkt en toen werkte het zoomen wel weer. Beetje vreemd gezien ik denk dat dat vinkje altijd al aanstond. Vind die box wel handig dus ga m maar onder de OK knop stoppen, werkt misschien beter.
Ben er denk ik trouwens al achter, de magic zoom box voor filmen stond niet aan, maar aangevinkt in het ML menu, dat uitgevinkt en toen werkte het zoomen wel weer. Beetje vreemd gezien ik denk dat dat vinkje altijd al aanstond. Vind die box wel handig dus ga m maar onder de OK knop stoppen, werkt misschien beter.
Iemand nog tips/ervaringen voor een microfoon? We vertrekken volgende week, en zou er graag een willen aanschaffen voordat we vertrekken. Of kan gewoon elke microfoon (met 3.5mm stekkertje) er op aangesloten worden? Moet de microfoon voorzien zijn van een voeding?Igor92 schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 15:22:
Hallo allemaal, ik zou graag een microfoon ('handmicrofoon?') voor mijn 550D willen bestellen. Dit is om een video te maken waarin interviews voorkomen. Het hoeft absoluut geen hoge kwaliteit te zijn, maar het moet een beetje op een nieuwsintervieuw lijken waarbij je op iemand afloopt met een microfoon (met een windkap waarop ik een logo wil maken) en onverwachte vragen stelt.
Voor een microfoon moet je inderdaad altijd een voeding hebben. Wij hebben een draadloze Sennheiser set, deze pricewatch: Sennheiser EW 100 ENG G3, en die heeft dus een aansluiting voor de microfoon die hem ook voedt. Werkt erg goed icm Mark 3Igor92 schreef op zondag 15 april 2012 @ 13:54:
[...]
Iemand nog tips/ervaringen voor een microfoon? We vertrekken volgende week, en zou er graag een willen aanschaffen voordat we vertrekken. Of kan gewoon elke microfoon (met 3.5mm stekkertje) er op aangesloten worden? Moet de microfoon voorzien zijn van een voeding?
Ah, in mijn geval is er geen groot budget helaas. Ik zoek dus eigenlijk een vrij goedkope microfoon die een 'interviewer/klasgenoot' vast heeft en hiermee willen we flauwe grappen uithalen als het langzaam dichterbij gaan met de microfoon totdat je er mee in iemands gezicht zit etc. (interviewen van andere studenten).
Als dit niet lukt zal het gewoon een zo goedkoop mogelijke microfoon worden die niet aangesloten kan worden. Echter heb ik ook geen andere externe microfoon, dus het geluid zal worden opgenomen met de interne microfoon. Wat eerlijk gezegd ook geen ramp is voor een amateuristisch filmpje zoals dit, maar wel jammer.
Als ik voor een externe mic. ga lees ik veel goeds over de Rode videomic, helaas heb ik zo niet 100 euro 'over' voor een microfoon. Nu kwam ik ook deze microfoon tegen, de Hama RMZ 14. Levert dit een grote verbetering tegenover de interne 550D Mic? Of kan ik het beter doen zonder externe microfoon, en als ik ooit meer wil filmen de Rode aanschaffen?
Verder heb ik al een viewfinder aangeschaft wat ook heel fijn is om beter te kunnen focussen, en stabieler uit de hand te kunnen filmen.
Als dit niet lukt zal het gewoon een zo goedkoop mogelijke microfoon worden die niet aangesloten kan worden. Echter heb ik ook geen andere externe microfoon, dus het geluid zal worden opgenomen met de interne microfoon. Wat eerlijk gezegd ook geen ramp is voor een amateuristisch filmpje zoals dit, maar wel jammer.
Als ik voor een externe mic. ga lees ik veel goeds over de Rode videomic, helaas heb ik zo niet 100 euro 'over' voor een microfoon. Nu kwam ik ook deze microfoon tegen, de Hama RMZ 14. Levert dit een grote verbetering tegenover de interne 550D Mic? Of kan ik het beter doen zonder externe microfoon, en als ik ooit meer wil filmen de Rode aanschaffen?
Verder heb ik al een viewfinder aangeschaft wat ook heel fijn is om beter te kunnen focussen, en stabieler uit de hand te kunnen filmen.
Ik heb zelf de Behringer XM8500 besteld (icm een setje goedkope plopkappen) omdat deze erg goedkoop is maar toch goed schijnt te presteren.Igor92 schreef op zondag 15 april 2012 @ 15:42:
Ah, in mijn geval is er geen groot budget helaas. Ik zoek dus eigenlijk een vrij goedkope microfoon die een 'interviewer/klasgenoot' vast heeft en hiermee willen we flauwe grappen uithalen als het langzaam dichterbij gaan met de microfoon totdat je er mee in iemands gezicht zit etc. (interviewen van andere studenten).
Ik heb hm nog niet binnen dus kan er verder nog niets over zeggen.
Ik heb wel zelf een XLR naar mini-jack kabel gemaakt om hm direct op mn video camera aan te sluiten.
Ook wil ik hm gaan gebruiken met een 550D.
De Hama RMZ 14 schijnt niet zo bijzonder te zijn als ik een beetje google (linkje).
Ik heb zelf ook een Rode Video Mic dus als de Behringer binnen is kan ik die twee vergelijken.
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Super! Naar zoiets ben ik opzoek.Gutteguttegut schreef op zondag 15 april 2012 @ 20:49:
[...]
Ik heb zelf de Behringer XM8500 besteld (icm een setje goedkope plopkappen) omdat deze erg goedkoop is maar toch goed schijnt te presteren.
Ik heb hm nog niet binnen dus kan er verder nog niets over zeggen.
Ik heb wel zelf een XLR naar mini-jack kabel gemaakt om hm direct op mn video camera aan te sluiten.
Ook wil ik hm gaan gebruiken met een 550D.
De Hama RMZ 14 schijnt niet zo bijzonder te zijn als ik een beetje google (linkje).
Ik heb zelf ook een Rode Video Mic dus als de Behringer binnen is kan ik die twee vergelijken.
Het staat niet in de beschrijving, maar ik neem aan dat in deze microfoon ook een accu/batterij gaat? En dit werkt 100% zeker met een 550D? Dan bestel ik er eentje van de week. Moet volgend weekend binnen zijn, dan vertrekken we. Zo'n kabel is ook gewoon te koop neem ik aan? (Ja ik ga het zelf even opzoeken
Edit; Met deze kabel is de microfoon met mijn dslr te gebruiken?
[ Voor 15% gewijzigd door Igor92 op 15-04-2012 21:24 ]
Deze mic werkt zonder accu (maar ik heb er (nog) niet veel verstand van...dus vraag me niet de exacte techniek er achter).Igor92 schreef op zondag 15 april 2012 @ 21:14:
[...]Super! Naar zoiets ben ik opzoek.
Het staat niet in de beschrijving, maar ik neem aan dat in deze microfoon ook een accu/batterij gaat? En dit werkt 100% zeker met een 550D? Dan bestel ik er eentje van de week. Moet volgend weekend binnen zijn, dan vertrekken we. Zo'n kabel is ook gewoon te koop neem ik aan? (Ja ik ga het zelf even opzoeken)
Edit; Met deze kabel is de microfoon met mijn dslr te gebruiken?
Sommige hebben wel een accu nodig (zoals mn Rode Video Mic welke een 9v battery heeft).
Ik heb de kabel zelf gemaakt, gewoon bij een locale elektro boer stekkers en kabel gehaald.
Ik heb de microfoon trouwens vorige week besteld en ze verwachten hm komende week uit te leveren, dit is een week later dan in eerste instantie verwacht. Dus let wel op dat als je hm snel nodig hebt het even kan duren voor je hm binnen krijgt.
De plopkappen heb ik wel reeds ontvangen.
Oke, als hij goed werkt, en ook nog eens zonder accu is dat alleen maar mooi meegenomen. Zojuist even een microfoon aangesloten om het uit te proberen (microfoontje van mijn iphone oordopjes). Deze werkte alleen het geluid is een stuk zachter.
Deze kabel is ook goed toch? Heb van de week helaas niet echt tijd om er zelf een in elkaar te knutselen, en voor 7 euro heb ik er een met 3 meter kabel.
Edit;
Als ik dit forum kan geloven gaat het werken. Misschien ook maar Magic Lantern installeren als het nodig is om volume te regelen.
Deze kabel is ook goed toch? Heb van de week helaas niet echt tijd om er zelf een in elkaar te knutselen, en voor 7 euro heb ik er een met 3 meter kabel.
Edit;
Als ik dit forum kan geloven gaat het werken. Misschien ook maar Magic Lantern installeren als het nodig is om volume te regelen.
[ Voor 18% gewijzigd door Igor92 op 15-04-2012 21:45 ]
Dat is de verkeerde kabel, je moet een XLR female naar mini jack(3,5mm) male hebben.
In de microfoon zit geen batterij, ik denk dat het geluid net als bij je iphone microfoontje erg zacht zal zijn.
In de microfoon zit geen batterij, ik denk dat het geluid net als bij je iphone microfoontje erg zacht zal zijn.
Zoals hierboven aangegeven is de XLR kant niet de juiste, daarnaast heb ik er zelf 1 gemaakt omdat ik een haakse 3,5mm jack er aan wilde hebben.Igor92 schreef op zondag 15 april 2012 @ 21:41:
Oke, als hij goed werkt, en ook nog eens zonder accu is dat alleen maar mooi meegenomen. Zojuist even een microfoon aangesloten om het uit te proberen (microfoontje van mijn iphone oordopjes). Deze werkte alleen het geluid is een stuk zachter.
Edit;
Vrees ik ook. Ik heb de Rode VideoMic Pro en daar gaat een 9 volt in. Daarbij heb ik zo'n dingOscaar schreef op zondag 15 april 2012 @ 21:57:
Dat is de verkeerde kabel, je moet een XLR female naar mini jack(3,5mm) male hebben.

http://www.bax-shop.nl/pi...grip/product-details.html besteld
en dit kabeltje.

http://www.bax-shop.nl/ja...abel/product-details.html
Heb er 2 interviews mee gedaan en werkte prima! Wel het geluid opgenomen op een zoom H1.
Overigens bestelde ik de VideoMic voor € 95,- maar kreeg de VideoMic Pro...

[ Voor 19% gewijzigd door ManiacsHouse op 15-04-2012 22:05 ]
XLR microfoons hebben vaak fantoomspanning nodig, dat gaat alleen een verloopje naar je camera toe niet leveren. Wel kun je hem aansluiten op een Zoom H4 of een Juicedlink. De Rode Videomic werkt op een 9volt accu, daar haalt hij z'n voeding vandaan.Igor92 schreef op zondag 15 april 2012 @ 21:41:
Edit;
Joejoe!
Kleine aanvulling: Het wel of niet nodig hebben van fantoomspanning hangt van het type microfoon af. Een dynamische microfoon is in principe een omgedraaide speaker, dus een spoel en een magneet die samen een spanning opwekken. Een dynamische microfoon heeft geen voeding nodig. De genoemde Behringer is er bijvoorbeeld zo een.DonMetal schreef op maandag 16 april 2012 @ 10:18:
[...]
XLR microfoons hebben vaak fantoomspanning nodig, dat gaat alleen een verloopje naar je camera toe niet leveren. Wel kun je hem aansluiten op een Zoom H4 of een Juicedlink. De Rode Videomic werkt op een 9volt accu, daar haalt hij z'n voeding vandaan.
Een condensatormicrofoon werkt (what's in a name) door middel van een condensator waarvan de capaciteit verandert door het geluid dat erop valt. Condensatormicrofoons hebben wel voeding nodig. Dat kan door een interne batterij of door fantoomvoeding over de XLR-kabel.
Als je dus geen losse voorversterker met fantoomvoeding of batterijen wil gebruiken moet je je richten op dynamische microfoons.
Ticking away, the moments that make up a dull day
Kijk dat bedoelde ik dus, weer iets geleerd!Wormaap schreef op maandag 16 april 2012 @ 11:54:
[...]Kleine aanvulling: Het wel of niet nodig hebben van fantoomspanning hangt van het type microfoon af. Een dynamische microfoon is in principe een omgedraaide speaker, dus een spoel en een magneet die samen een spanning opwekken. Een dynamische microfoon heeft geen voeding nodig. De genoemde Behringer is er bijvoorbeeld zoeen.
Een condensatormicrofoon werkt (what's in a name) door middel van een condensator waarvan de capaciteit verandert door het geluid dat erop valt. Condensatormicrofoons hebben wel voeding nodig. Dat kan door een interne batterij of door fantoomvoeding over de XLR-kabel.
Als je dus geen losse voorversterker met fantoomvoeding of batterijen wil gebruiken moet je je richten op dynamische microfoons.
Mijn dank
Ook vanuit hier bedankt! Nu weet ik dat deze optie nog open staat. Kabel moet ik dan nog even achteraan (of toch even zelf maken). Ik wacht eerst even jou ervaring af. Als hij bij jou (Gutteguttegut) geleverd is is hij vast ook weer binnen een werkdag te leveren bij baxshop.
Net een tweet gelezen van Bax-Shop:Igor92 schreef op maandag 16 april 2012 @ 12:34:
Ook vanuit hier bedankt! Nu weet ik dat deze optie nog open staat. Kabel moet ik dan nog even achteraan (of toch even zelf maken). Ik wacht eerst even jou ervaring af. Als hij bij jou (Gutteguttegut) geleverd is is hij vast ook weer binnen een werkdag te leveren bij baxshop.
Ik heb dus goede hoop.@Baxshop
Het wachten voor velen van jullie is bijna voorbij. 40 pallets Behringer binnen! http://yfrog.com/nwewssdj
[edit]
XM8500 is binnen, eerste indruk: ziet er erg goed uit en ligt lekker in de hand.
Nu even mn kabel na kijken wat ik krijg er nog geen geluid uit...
[ Voor 12% gewijzigd door Gutteguttegut op 21-04-2012 15:06 ]
Ik heb dit nog niet voorbij zien komen:
http://www.kickstarter.co...lens-mounted-follow-focus
Interessante follow focus rig, 1 size fits all
Ik weet niet of dit het goede topic is, maar ik kon geen ander gear topic vinden waar dit in past.
http://www.kickstarter.co...lens-mounted-follow-focus
Interessante follow focus rig, 1 size fits all
Ik weet niet of dit het goede topic is, maar ik kon geen ander gear topic vinden waar dit in past.
Goede dag
Ik had ooit een account maar die is blijkbaar weg of heb ik laten verwijderen weet ik het
Dus bij deze een nieuw acount.
Ik ben zelf een fotograaf en beschik over een Canon 7D + Canon 24-105mm , mijn specialiteit licht bij de macro wereld.
Ik wil graag alles uit de camera halen en heb dus sinds kort de film functie ontdekt
Is allemaal leuk en aardig alleen het scherpstellen vind ik nogal lastig en ze adviseerde mij dan ook een finder erop te monteren
Nu is de grote vraag WELKE zelf koop ik liever FATSOENLIJK spul ipv rommel uit China en noem maar op.
Mijn oog is gevallen op het merk ‘’ zacuto ‘’
Ik sta graag open voor andere alternatieven !!
Ik beschik over een canon 7d + body grip en zit ik zo te kijken naar de ‘’ Zacuto Z-Finder Pro 2,5x ‘’
En die monteren ze dan ook ZONDER bodygrip
Wat is aan te raden om te kopen ?
Welke webshop kan ik het beste bestellen ?
Alternatieven merken ( bijv rommel uit China )
Mijn hobby mag geld kosten maar natuurlijk niet overdrijven
Wat misschien ook makkelijk is om te weten is dat ik BRIL dragend ben.
Ik had ooit een account maar die is blijkbaar weg of heb ik laten verwijderen weet ik het
Dus bij deze een nieuw acount.
Ik ben zelf een fotograaf en beschik over een Canon 7D + Canon 24-105mm , mijn specialiteit licht bij de macro wereld.
Ik wil graag alles uit de camera halen en heb dus sinds kort de film functie ontdekt
Is allemaal leuk en aardig alleen het scherpstellen vind ik nogal lastig en ze adviseerde mij dan ook een finder erop te monteren
Nu is de grote vraag WELKE zelf koop ik liever FATSOENLIJK spul ipv rommel uit China en noem maar op.
Mijn oog is gevallen op het merk ‘’ zacuto ‘’
Ik sta graag open voor andere alternatieven !!
Ik beschik over een canon 7d + body grip en zit ik zo te kijken naar de ‘’ Zacuto Z-Finder Pro 2,5x ‘’
En die monteren ze dan ook ZONDER bodygrip
Wat is aan te raden om te kopen ?
Welke webshop kan ik het beste bestellen ?
Alternatieven merken ( bijv rommel uit China )
Mijn hobby mag geld kosten maar natuurlijk niet overdrijven
Wat misschien ook makkelijk is om te weten is dat ik BRIL dragend ben.
Kijk ook eens naar de SmallHD fieldmonitors. Klein, fijn, en met of zonder EVF te bestellen. Ik heb zelf een 7D met de Zacuto Z-Finder 2.5x en de ZF is een héél fijn ding, maar 1) je schiet er niet zo makkelijk mee in wat moeilijkere hoeken (bijv. laag op de grond) en 2) zeker bij f/2.8 of sneller is het nog knap lastig om je focus meteen precies goed te draaien zonder even heen en weer te rollen. Daarom niet onbelangrijk: die SmallHD field monitors hebben een goede focus peeking functie om daarbij te helpen. Een vriend van mij heeft er laatst een aangeschaft, het werkt geweldig! Dus nu zit ik zelf ook sterk te twijfelen... Als ik nu zou moeten kiezen dan had ik de Z-Finder links laten liggen en was ik voor de field monitor gegaan. Is ook net wat universeler in te zetten.
[Vimeo: http://vimeo.com/15227916]
En ze zijn nu in de aanbieding!
[Vimeo: http://vimeo.com/15227916]
Heel leuk spul. Maar normaal (nu in aanbiedingHappyChainsaw schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 10:15:
Kijk ook eens naar de SmallHD fieldmonitors. Klein, fijn, en met of zonder EVF te bestellen. Ik heb zelf een 7D met de Zacuto Z-Finder 2.5x en de ZF is een héél fijn ding, maar 1) je schiet er niet zo makkelijk mee in wat moeilijkere hoeken (bijv. laag op de grond) en 2) zeker bij f/2.8 of sneller is het nog knap lastig om je focus meteen precies goed te draaien zonder even heen en weer te rollen. Daarom niet onbelangrijk: die SmallHD field monitors hebben een goede focus peeking functie om daarbij te helpen. Een vriend van mij heeft er laatst een aangeschaft, het werkt geweldig! Dus nu zit ik zelf ook sterk te twijfelen... Als ik nu zou moeten kiezen dan had ik de Z-Finder links laten liggen en was ik voor de field monitor gegaan. Is ook net wat universeler in te zetten.
[video]
Beste mede-tweakers,
Ik houd me al een tijdje bezig in de videowereld, maar sinds kort zit ik eraan te denken zelf wat apparatuur aan te schaffen. Mijn budget is behoorlijk klein, iets met student en scriptie schrijven dus weinig inkomen, en daarom dacht ik aan video schieten met een DSLR.
Na wat rondkijken leek de Nikon D3200 me een geweldige optie, mede door de externe mic aansluiting en de dedicated video knop. Verder is het natuurlijk een prima instapcamera.
Nu is mijn vraag - wat zijn de ideeen over de D3200 voor video en wat 2e hands prime lensen zou ik daar bij kunnen nemen? Autofocus etc is dan natuurlijk niet nodig, mogen eenvoudige prime's zijn.
Alle feedback is welkom!
Ik houd me al een tijdje bezig in de videowereld, maar sinds kort zit ik eraan te denken zelf wat apparatuur aan te schaffen. Mijn budget is behoorlijk klein, iets met student en scriptie schrijven dus weinig inkomen, en daarom dacht ik aan video schieten met een DSLR.
Na wat rondkijken leek de Nikon D3200 me een geweldige optie, mede door de externe mic aansluiting en de dedicated video knop. Verder is het natuurlijk een prima instapcamera.
Nu is mijn vraag - wat zijn de ideeen over de D3200 voor video en wat 2e hands prime lensen zou ik daar bij kunnen nemen? Autofocus etc is dan natuurlijk niet nodig, mogen eenvoudige prime's zijn.
Alle feedback is welkom!
Imho Nikon gewoon links laten liggen voor video-capable dslr. Okay, zij waren de eerste die ermee uitkwamen, maar daarna stak Canon hen al snel voorbij.Bombtrack schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 22:34:
Beste mede-tweakers,
Alle feedback is welkom!
Vandaar mijn advies : Canon, ook omdat je daarop de Magic Lantern firmware kan draaien waarmee je nog een boel meer features kan krijgen...
But that's just my two cents, ik pruts maar wat an met m'n 5D video, maar moet er wel bijzeggen dat ik al een trits aftermovies heb gefilmd, waarvan er 1 het tot in de bioscoop heeft geschopt, en een aantal van de filmpjes waarvoor ik het camerawerk heb verzorgd staat te pronken op de Tomorrowland site...
But that's just me talkin'
:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::
Het enige probleem is dat een Canon 5D 6x zo duur is als de Nikon D3200 en ver buiten mijn huidige budget valt helaas. Begrijp me niet verkeerd, een Canon 5D zou zeer welkom zijn, maar daar ik het afgelopen half jaar amper iets verdient heb ivm fulltime stage en nu druk bezig ben met mijn scriptie schrijven is mijn inkomen ook niets om over naar huis te schrijven.
Het is puur om een begin voor mezelf te kunnen maken zonder afhankelijk te zijn van externe bedrijven en om te wennen aan het totaal alleen videos in elkaar draaien. Een instapmodel zou daar volgens mij meer dan genoeg voor moeten zijn en de D3200 van Nikon schijnt voor video dan een goede keus te zijn.
Daar komt bij dat Nikkor lenzen meestal goedkoper te krijgen zijn dan hun Canon tegenhangers als ik me niet vergis. (als ik er totaal naast zit moet je het zeggen hoor)
Maar even terug naar mijn initiele vraag:
Stel ik koop een body - dit kan de nikon D3200 zijn maar voor dit vraagstuk even net zo goed de Canon 5D - welke prime lenzen zouden jullie dan aanraden om de basis fatsoenlijk te kunnen filmen. Ik denk dat ik de kitlens er sowieso bij neem voor de veelzijdigheid, maar ik wil als basis geen zoomlens maar een degelijke prime.
Het is puur om een begin voor mezelf te kunnen maken zonder afhankelijk te zijn van externe bedrijven en om te wennen aan het totaal alleen videos in elkaar draaien. Een instapmodel zou daar volgens mij meer dan genoeg voor moeten zijn en de D3200 van Nikon schijnt voor video dan een goede keus te zijn.
Daar komt bij dat Nikkor lenzen meestal goedkoper te krijgen zijn dan hun Canon tegenhangers als ik me niet vergis. (als ik er totaal naast zit moet je het zeggen hoor)
Stel ik koop een body - dit kan de nikon D3200 zijn maar voor dit vraagstuk even net zo goed de Canon 5D - welke prime lenzen zouden jullie dan aanraden om de basis fatsoenlijk te kunnen filmen. Ik denk dat ik de kitlens er sowieso bij neem voor de veelzijdigheid, maar ik wil als basis geen zoomlens maar een degelijke prime.
Je hoeft ook niet meteen een 5D te kopen, een 550D, 600D of een 650D kan je ook mee filmen en magic lantern opgooien 
Voor primes zou je eventueel ook naar oud M42 glas kunnen kijken en dan een adapter erbij kopen.
Voor primes zou je eventueel ook naar oud M42 glas kunnen kijken en dan een adapter erbij kopen.
Mee eenschBeukerz schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:21:
Je hoeft ook niet meteen een 5D te kopen, een 550D, 600D of een 650D kan je ook mee filmen en magic lantern opgooien
Ik heb laatst opnames gemaakt in een donkere oefen ruimte.
Een 550D icm een oude M42 50mm f/1.7 gaf hele mooie resultaten.
Het is gewoon een kwestie van oefenen.
[edit]
klik @1:50
[ Voor 6% gewijzigd door Gutteguttegut op 18-07-2012 11:55 ]
über bang for your buck is een 2e hands Panasonic GH1 met een stapel vintage M43 primes. Cropfactor 2.0x dus zoek korte primes. Je kunt op internet heel veel hacks en mods vinden voor de GH1 firmware waardoor video bitrate heel hoog geschroefd kan worden. Resultaten zijn belachelijk mooi en absoluut bruikbaar voor film. Betere beginset kan ik me niet voorstellen.Bombtrack schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:17:
Het enige probleem is dat een Canon 5D 6x zo duur is als de Nikon D3200 en ver buiten mijn huidige budget valt helaas. Begrijp me niet verkeerd, een Canon 5D zou zeer welkom zijn, maar daar ik het afgelopen half jaar amper iets verdient heb ivm fulltime stage en nu druk bezig ben met mijn scriptie schrijven is mijn inkomen ook niets om over naar huis te schrijven.
Ik heb zelf een Panasonic GH2 trouwens.
[ Voor 4% gewijzigd door Negakinu op 18-07-2012 11:56 ]
too old, too cold
Ik zeg doen! Waarom ? Nou :Bombtrack schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 22:34:
Beste mede-tweakers,
Alle feedback is welkom!
- De D3200 kan alles wat een 550D kan, maar dan met een nieuwere betere sensor.
- De D3200 is straks flink goedkoper dan de 550D opvolgers en zal naar mijn mening daarom ook NOG meer dan de 550D voor videos gebruikt worden in de toekomst.
- De D3200 is eigenlijk een mini D7000 wat betreft video mogelijkheden (dus beter dan een D3100 of D5100
- De D3200 kan gebruik maken van oude Nikon lenzen zonder AF, maar sinds je genoeg hebt aan MF voor video is er niks aan de hand !! Ik weet alleen niet hoe het zit met lichtmeting ?!
En dit zeg ik als Canon eigenaar
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Verwijderd
Het grootste nadeel van de D3200 is dat het beeldscherm fixed is itt. de D5100, en ik kan je nu al zeggen, het is verrekte handig om het schermpje te kunnen kantelen!
Een tijdje terug werd er hier gepraat over die kleine Behringer mic van 25 euro. De prijs is ongelooflijk laag en meestal gaat dan 'als het te mooi lijkt om waar te zijn...' op, maar is dat hier ook het geval? Ik heb namelijk nog geen ervaringen gelezen in dit topic over deze mic. Dus is het een aanradertje of kan ik beter 100 euro uitgeven voor die populaire Rode mic?
Daar heb je inderdaad een goed punt. Maar mocht dat echt het enige grote probleem zijn dan kan een externe monitor die problemen oplossen, maar dat is misschien wat overkill voor DSLR video met een instapmodel cameraVerwijderd schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 15:57:
Het grootste nadeel van de D3200 is dat het beeldscherm fixed is itt. de D5100, en ik kan je nu al zeggen, het is verrekte handig om het schermpje te kunnen kantelen!
Behringer gear is vaak laag geprijsd, maar 95% van de gevallen krijg je ook waarvoor je betaald: een nét niet, of niet duurzaam product. Aan de andere kant, als een mic een mic is wat betreft je toepassing, dan zit je niet verkeerd. Nu moet ik zeggen dat ik nog nooit een echt walgelijke Behringer mic heb gezien (in audio, niet video) boven de €30.SomerenV schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 14:08:
Een tijdje terug werd er hier gepraat over die kleine Behringer mic van 25 euro. De prijs is ongelooflijk laag en meestal gaat dan 'als het te mooi lijkt om waar te zijn...' op, maar is dat hier ook het geval? Ik heb namelijk nog geen ervaringen gelezen in dit topic over deze mic. Dus is het een aanradertje of kan ik beter 100 euro uitgeven voor die populaire Rode mic?
Als je goed spul wilt hebben en er lang plezier van wilt hebben, kan je denk ik beter voor Röde gaan, het is niet voor niets dat het een populair ding is lijkt mij zo.
Panasonic GH1 heeft wel een kantelbaar scherm...Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 15:57:

too old, too cold
Die Behringer XM8500 (19,95) is gewoon een erg goede mic en zeker vergelijkbaar met de Shure SM58 (94,-) (google maar eens op vergelijking tests).SomerenV schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 14:08:
Het is natuurlijk wel iets heel anders dan een Rode Video Mic.
Even uit nieuwsgierige aard, is de Canon 1D C (niet te verwarren met X) al uit en heeft iemand hem hier al gezien of zelfs mee mogen schieten?
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Wel cewl, Kenyon maakt al tijden veels te dure gyro's voor camera's, en deze dude heeft zelf zitten klussen met een proof of concept op basis van hun concept:
http://www.prutchi.com/20...ilizer-that-really-works/
En hoorde van de maker van zijn goedkopere gyro's dat die met nieuwe bezig is zodat je een setup kan maken die meer gebruiksvriendelijk is.
https://www.gyroscope.com/d.asp?product=GYROSTABILIZER
lekker prusten!
http://www.prutchi.com/20...ilizer-that-really-works/
En hoorde van de maker van zijn goedkopere gyro's dat die met nieuwe bezig is zodat je een setup kan maken die meer gebruiksvriendelijk is.
https://www.gyroscope.com/d.asp?product=GYROSTABILIZER
lekker prusten!
[ Voor 14% gewijzigd door Universal Creations op 20-07-2012 18:39 . Reden: Even verplaatst naar het juiste topic ]
Samyang / Rokinon komt met Cine Lenzen melden ze op hun Facebookpagina

Rokinon 35mm T1.5 cine lens will be available in U.S in few weeks and Rokinon 24mm T1.5 & 14mm T3.1 cine lens will be available in U.S in September.
Over de prijs heb ik nog niets kunnen vinden.The Cine lenses will be introduced for Canon, Nikon & Sony.
Nog een vraagje over die Behringer XM8500. Alle reviews richten zich voornamelijk op het opnemen van spraak en muziek, maar is die mic ook te gebruiken als allround camera-microfoon? Ik heb er les in gehad op school maar audio is nou niet bepaald het gebied waar ik in uitblink. Het geluid van die microfoon is uitstekend (zéker voor 25 euro) maar als ik hem niet kan gebruiken als camera-microfoon houdt het snel op.
En nu weet ik dat ik bij die mic ook een XLR naar 3,5mm jack moet nemen, maar moet ik ook nog iets kopen om hem op de hotshoe van de camera te bevestigen?
En nu weet ik dat ik bij die mic ook een XLR naar 3,5mm jack moet nemen, maar moet ik ook nog iets kopen om hem op de hotshoe van de camera te bevestigen?
@SomerenV De Behringer XM8500 is niet heel erg geschikt als camera-microfoon. Hiervoor kun je denk ik beter kijken naar bijvoorbeeld een Røde NTG1/NTG2.
Ik heb het nog niet in dit topic voorbij zien komen, maar dit lijkt mij erg gaaf:
http://www.dslrnewsshoote...-into-eng-style-machines/
Benieuwd of hij ook betaalbaar wordt..
Ik heb het nog niet in dit topic voorbij zien komen, maar dit lijkt mij erg gaaf:
http://www.dslrnewsshoote...-into-eng-style-machines/
Benieuwd of hij ook betaalbaar wordt..
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=6nugmoiqKX0]
Ziet er in ieder geval wel heel duur uit..
[ Voor 18% gewijzigd door Classes op 08-08-2012 20:16 ]
De normale 35mm 1.4 is in ieder geval prachtig voor film, zeker als je de cine-versie daarvan hebt, die geen klikjes heeft bij de diafragma overgangen.PowerUp schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 21:44:
Samyang / Rokinon komt met Cine Lenzen melden ze op hun Facebookpagina
[afbeelding]
[...]
[...]
Over de prijs heb ik nog niets kunnen vinden.
Super scherp, zeker als je "maar" 1080 doet, F/1.4 is heerlijk en het gebrek aan AF / digitale bediening is er niet voor film werk.
Zeker een aanrader dus, schroef zo'n ding op een D3200 en je hebt een ultiem instap film setje lijkt mij zo.
Klinkt goed dat "die geen klikjes heeft bij de diafragma overgangen"! Zijn er goedkopere objectieven die dat ook bieden? Wellicht M42?
Ik ben overigens nog steeds accessoires-loos (op een batterypack na) en ik kwam dit tegen, ik vind het er wel degelijk uitzien. Toevallig iemand hier ervaringen mee? Kwam trouwens nog meer spul tegen op DealExtreme wat ik er wel degelijk uit vond zien.. DealExtreme goes pro?
Dit bijvoorbeeld.
Edit: Inmiddels sterk aan het overwegen om de Fotga DP500 te kopen met de follow focus van Fotga..
YouTube: Fotga dp 500 follow focus & Rail rod support
YouTube: fotga dp 500 follow focus.
Ik ben overigens nog steeds accessoires-loos (op een batterypack na) en ik kwam dit tegen, ik vind het er wel degelijk uitzien. Toevallig iemand hier ervaringen mee? Kwam trouwens nog meer spul tegen op DealExtreme wat ik er wel degelijk uit vond zien.. DealExtreme goes pro?

Edit: Inmiddels sterk aan het overwegen om de Fotga DP500 te kopen met de follow focus van Fotga..
YouTube: Fotga dp 500 follow focus & Rail rod support
YouTube: fotga dp 500 follow focus.
[ Voor 20% gewijzigd door Classes op 09-08-2012 22:58 ]
Je kan gewoon de lens uit elkaar schroeven en het balletje uit de diafragma ring halen. Alleen cine lenzen hebben van nature een clickless diafragma ring. Je kan dit ook laten doen bij bedrijven die lenzen repareren/schoonmaken/etc. Ik heb zelf bij mijn Samyang lenzen gedaan. Werkt perfect!
Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7
Voor de mensen die de 35 MM samyang willen bestellen.
Gisteren contact gehad met Samyang in Polen en de distributeur in nederland. Ze komen als het goed is volgende week aan in Nederland.
@JD1987. Waar heb jij het laten doen. Ik ben misschien opzoek naar een adres in de omgeving van Amsterdam.
Gisteren contact gehad met Samyang in Polen en de distributeur in nederland. Ze komen als het goed is volgende week aan in Nederland.
@JD1987. Waar heb jij het laten doen. Ik ben misschien opzoek naar een adres in de omgeving van Amsterdam.
Haha, die camera staat in dat shot van achter gewoon uit!Classes schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 20:16:
[video]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
@joke-name: Heb het gewoon zelf gedaan, naar aanleiding van deze tut:
http://www.flickr.com/pho...790952121/in/photostream/
De 35mm stak hetzelfde in elkaar. Ik denk de rest van de Samyang's dan ook.
In Amsterdam lijkt het mij helemaal makkelijk om te laten doen. Cam-a-Lot, Het Raam, Filmacademie weten vast wel een lenzendokter die een diafragma ring kan declicken.
In Amsterdam lijkt het mij helemaal makkelijk om te laten doen. Cam-a-Lot, Het Raam, Filmacademie weten vast wel een lenzendokter die een diafragma ring kan declicken.
Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7
Ziet er goed uit! Zeker iets dat ik ga onthouden, nu ben ik zelf niet veel met video bezig, maar ik kwam dit filmpje tegen en het is toch wel kwijlen hoor!jd1987 schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 23:32:
@joke-name: Heb het gewoon zelf gedaan, naar aanleiding van deze tut:
http://www.reelefx.com/index.php?c=effect.view&id=2168
Ctrl+k
Denk dat ik dat modden van objectieven maar over laat aan prof's.
Maandag komt trouwens "echt" de nieuwe Magic Lantern uit. Is al te downloaden maar kost nu nog geld (en volgens mij moet je hem dan zelf compilen). De release notes beloven veel, ben benieuwd!
Maandag komt trouwens "echt" de nieuwe Magic Lantern uit. Is al te downloaden maar kost nu nog geld (en volgens mij moet je hem dan zelf compilen). De release notes beloven veel, ben benieuwd!
Ik ben ook benieuwd! Ik heb nog geen eerdere ervaring met Magic lantern.Classes schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 01:35:
Ik verwacht dat het wel een goede verbetering zal opleveren op mijn 550D.
Heb hem inmiddels gedownload (en gedoneerd). Een verbetering is dat je de instellingen nu kunt wijzigen met het scrollwiel op mijn 550D. Verder moet ik nog uitpluizen wat allemaal veranderd is. Maar het beloofd veel goeds.Bigf00t schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 01:27:
[...]
Ik ben ook benieuwd! Ik heb nog geen eerdere ervaring met Magic lantern.
Ik verwacht dat het wel een goede verbetering zal opleveren op mijn 550D.
Je bedoeld dat je dan dus niet naar het volgende menu gaat, maar dat je bijvoorbeeld door je ISO waardes kan "scrollen"? Lijkt me een hele nuttige verbetering dan, ik probeer nog steeds vaak door waardes te scrollen op die manier. 
And still waiting..
On 13th August at 21:00 hours GMT+1, version 2.3 will be available as free public download for everyone.
Time left: 08 Hours 44 Minutes 18 Seconds

And still waiting..
On 13th August at 21:00 hours GMT+1, version 2.3 will be available as free public download for everyone.
[ Voor 26% gewijzigd door Classes op 13-08-2012 12:12 ]
Jep. Je kunt met de pijltjes naar een menu optie. Met Set (dacht ik) ga je er in en met scrollwiel kun je heen en weer scrollen tussen de waardes. Ook bij het diafragma bijvoorbeeld wat ik in de vorige versie erg irritant vond dat je wel omhoog kon maar niet omlaag.Classes schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 12:11:
Je bedoeld dat je dan dus niet naar het volgende menu gaat, maar dat je bijvoorbeeld door je ISO waardes kan "scrollen"? Lijkt me een hele nuttige verbetering dan, ik probeer nog steeds vaak door waardes te scrollen op die manier.
Dat met set en daarna scrollen zat al in de vorige versie hoor.
Maar direct scrollen zit er dus niet in?
En hij is er!Classes schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 12:11:
And still waiting..
Eens even testen....
Inderdaad! Ik heb hem al uitgebreid getest en de nieuwe features zijn geweldig. Ik ben er heel blij mee. Vooral de menu's vind ik verbeterd zo (overzichtelijker).
Heb er een review over geschreven. Staat op mijn website, weet alleen niet of ik hier een link mag plaatsen. Voor wie hem wilt lezen anders maar even een DM.
Heb er een review over geschreven. Staat op mijn website, weet alleen niet of ik hier een link mag plaatsen. Voor wie hem wilt lezen anders maar even een DM.
Website kun je anders gewoon hier toevoegen.Classes schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 22:17:
Inderdaad! Ik heb hem al uitgebreid getest en de nieuwe features zijn geweldig. Ik ben er heel blij mee. Vooral de menu's vind ik verbeterd zo (overzichtelijker).
Nuttige websites mag je altijd linken toch?Classes schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 22:17:
Ik heb je review net even gelezen en ik denk dat ik er ook wel iets aan ga hebben!
Aankomend weekend heb ik eindelijk weer wat vrije tijd dus dan ga ik er mee aan de slag.
Ben deze week bezig geweest met een audio monitoring (550D -> hoofdtelefoon) kabel voor m'n 550D. Dacht dat het misschien ook wel interessant was voor anderen dus heb ik een tutorial geschreven, heb hem zo duidelijk mogelijk gemaakt:
http://milanvanschaik.nl/...r-audio-monitoring-kabel/
De review waar ik het over had in mijn vorige post is ook op die site te vinden.
Wat zijn trouwens jullie bevindingen met de nieuwe Magic Lantern?
De review waar ik het over had in mijn vorige post is ook op die site te vinden.
[ Voor 22% gewijzigd door Classes op 24-08-2012 21:33 ]
Ziet er goed uit! Ik heb ook pas zo'n Canon USB kabel vanuit Hong Kong ontvangen, maar dan met als doel om hiervan een korte videokabel te solderen. De standaard kabel is erg lang en dat is niet echt praktisch als ik deze opgerold op mijn cage heb zitten.Classes schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 21:30:
Ben deze week bezig geweest met een audio monitoring (550D -> hoofdtelefoon) kabel voor m'n 550D. Dacht dat het misschien ook wel interessant was voor anderen dus heb ik een tutorial geschreven, heb hem zo duidelijk mogelijk gemaakt:
Ik had nog geen ervaring met de oude versie, maar vooral de 'zebra stripes' en 'focus peak' functies heb ik tot nu toe in de praktijk geprobeerd. Ook de uitgebreidere ISO waardes lijken me een goede toevoeging tegenover de Canon firmware.Classes schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 21:30:
Vandaag heb ik mijn 'Cinematics lens gear ring' ontvangen. Ze zijn in diverse kleuren verkrijgbaar maar ik ben voor zwart gegaan. Het is een mooi en degelijk product welke stevig op mijn lens geklemd zit.
Zie hier de Ebay link: http://www.ebay.com/itm/270932102641.
Ik vond op YouTube ook nog deze review van een andere tevreden gebruiker:
[YouTube: http://youtu.be/SzwjifuOVUg]
Zie hier de Ebay link: http://www.ebay.com/itm/270932102641.
Ik vond op YouTube ook nog deze review van een andere tevreden gebruiker:
[YouTube: http://youtu.be/SzwjifuOVUg]
Mijn ervaring is in ieder geval dat ze helemaal rond zijn. Met die flexibele heb je vaak een stuk over dat er maar bij hangt. Ze verschuiven ook sneller en het afstellen is irritanter. De rond is een kwestie van goede maat nemen, vastdraaien en klaar.Classes schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 08:33:
Ziet er kwalitatief uit!
Wat is het voordeel van die grote lens gear ring's ipv die kleine (Klik)? Lijkt mij dat je lastiger bij je diafragma kan..?
Ze zien er inderdaad wel degelijker uit dan die flexibele! Heb je hiervoor een speciale follow focus (met wieltje minder dicht bij de lens) nodig?
offtopic:
PS.: ManiacsHouse: In het zoeken door het topic kwam ik tegen dat jij de Fotga rig hebt.. En ik zit nog steeds te wachten op foto's eigenlijk.
Ik wil hem misschien ook gaan bestellen (of in ieder geval de Fotga ROD support).
PS.: ManiacsHouse: In het zoeken door het topic kwam ik tegen dat jij de Fotga rig hebt.. En ik zit nog steeds te wachten op foto's eigenlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Classes op 31-08-2012 13:07 ]
Ik vind zelf die flexibele gear rings veel fijner, een stuk minder bulky. Moet je wel kwaliteit hebben(Zacuto of Vocas) en niet die Fotga troep. Per lens een zipgear en op maat afknippen. De meeste hebben nog harde stops ook
Zo'n vergelijkbare Fotga ring die jij linkt zat bij mijn follow focus meegeleverd, maar die kun je naar mijn mening niet strak genoeg bevestigen en verschuift telkens.Classes schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 08:33:
Ziet er kwalitatief uit!
Wat is het voordeel van die grote lens gear ring's ipv die kleine (Klik)? Lijkt mij dat je lastiger bij je diafragma kan..?
Ik ben daarom naar een beter alternatief gaan zoeken en ik vond deze voor een goede prijs op Ebay. Het is wel belangrijk dat je de goede diameter voor je lens kiest en dan kun je hem erg strak bevestigen door middel van het bijgeleverde inbussleuteltje. Het formaat van de ring aan de buitenzijde is vrij groot en dit kan in sommige gevallen wel problemen opleveren op je rig omdat de ruimte tussen de rail daardoor minimaal is. In mijn geval kan ik dit oplossen door een battery grip waardoor deze tussenruimte wat groter wordt. Van mijn hadden ze de diameter best wat kleiner mogen maken omdat je dan toch wat flexibeler bent.
Volgens mij moet dat over het algemeen wel passen omdat je de afstand van de follow focus kunt instelllen? Die van mij haalt het in ieder geval makkelijk.Classes schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 13:06:
Heb je hiervoor een speciale follow focus (met wieltje minder dicht bij de lens) nodig?
Tnx voor de tip! Die Vocas gear rings zijn opzich nog best betaalbaar zie ikjd1987 schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 14:17:
Ik vind zelf die flexibele gear rings veel fijner, een stuk minder bulky. Moet je wel kwaliteit hebben(Zacuto of Vocas) en niet die Fotga troep. Per lens een zipgear en op maat afknippen. De meeste hebben nog harde stops ook
Zometeen even naar de Mediamarkt om de Nikon J1 onder handen te nemen. Ik zit te twijfelen om deze aan te schaffen, maar dan waarschijnlijk wel met de twee lenzen (lijkt mij goedkoper om alles tegelijk te kopen).
Edit: Dit was verkeerde topic, mag verwijderd worden.
Edit: Dit was verkeerde topic, mag verwijderd worden.
[ Voor 13% gewijzigd door Martindo op 01-09-2012 19:12 ]
En nog uit Nederland ookBigf00t schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 19:08:
[...]
Tnx voor de tip! Die Vocas gear rings zijn opzich nog best betaalbaar zie ik(http://www.vocas.com/acce...ring-with-2-movable-stops). Wellicht iets voor de toekomst mocht mijn huidige oplossing in de praktijk toch niet handig werken.
De prijzen op de website van wel ex BTW. Ze hebben ook nog een kitje van 3 ringen voor rond de €60,- geloof ik(ex BTW).
Pas op, hoog DIY niveau:
http://dx.com/p/universal...itter-dongle-80115?item=3 inbouwen in een vierkant boxje, daar deze in verlijmen http://www.canford.co.uk/...NC3FX-SPEC-Locking-socket. Dan heb je dus een soort Sennheiser SKP100. En dan deze bij de camera: http://dx.com/p/rechargea...m-female-jack-black-67475
Zou het iets zijn of misschien toch maar sparen voor een EK100 (SKP100 heb ik al liggen
)?
Oké, ik koop wel gewoon een EK100.
Druk aan het kijken naar accessoires.. http://www.ebay.nl/itm/FO...lters&hash=item337984a212
Las dat ND filters de kleuren erg kunnen verpesten dus, ik durf het bijna niet te vragen: Iemand ervaring met bovenstaande ND filter? Vind het er hier prima uitzien: YouTube: Fotga ND Fader DSLR Filter Review - $11 Super Cheap! Frugal FilmMaker MrCheesyCam
Edit: Inmiddels een EW500 setje voor in combinatie met m'n SKP100, een rod support en een viewfinder besteld.
http://dx.com/p/universal...itter-dongle-80115?item=3 inbouwen in een vierkant boxje, daar deze in verlijmen http://www.canford.co.uk/...NC3FX-SPEC-Locking-socket. Dan heb je dus een soort Sennheiser SKP100. En dan deze bij de camera: http://dx.com/p/rechargea...m-female-jack-black-67475
Zou het iets zijn of misschien toch maar sparen voor een EK100 (SKP100 heb ik al liggen
Oké, ik koop wel gewoon een EK100.

Druk aan het kijken naar accessoires.. http://www.ebay.nl/itm/FO...lters&hash=item337984a212
Las dat ND filters de kleuren erg kunnen verpesten dus, ik durf het bijna niet te vragen: Iemand ervaring met bovenstaande ND filter? Vind het er hier prima uitzien: YouTube: Fotga ND Fader DSLR Filter Review - $11 Super Cheap! Frugal FilmMaker MrCheesyCam
Edit: Inmiddels een EW500 setje voor in combinatie met m'n SKP100, een rod support en een viewfinder besteld.
[ Voor 40% gewijzigd door Classes op 14-09-2012 22:49 ]
..Ik doe toch een bump. 
Bestaan er raincoats voor gehele HDSLR rigs? Waar dus je hele rig in gaat (follow focus tot viewfinder tot shoulderpad? Zo niet: Zou een bedrijf als Portabrace of Kata er voor openstaan?
Bestaan er raincoats voor gehele HDSLR rigs? Waar dus je hele rig in gaat (follow focus tot viewfinder tot shoulderpad? Zo niet: Zou een bedrijf als Portabrace of Kata er voor openstaan?
Beste medetweakers,
Ik heb sinds kort het een en het ander definitief aangeschaft om de wereld van DSLR video in te duiken.
Ik heb ondertussen de Canon 600D aangeschaft, met de meest basic kitlens. Daar heb ik 2 oude pentacon lensen met converter voor twee tientjes bij kunnen aanschaffen. Het gaat hier om een 1.8/50mm en een 2.4 35mm lens. Deze werken perfect, al heb ik wel het idee dat ze hier en daar wat wazig zijn.
Ik heb een mooie tripod, goede tripod head (voor video, dus lekker soepel voor pans en tilts etc), een tas en snelle SD kaart aangeschaft. Verder heb ik nog een oude videolamp voor op een flitsschoen op de kop kunnen tikken, maar stelt niet al te veel voor.
Daarbij heb ik twee goedkope filters gekocht. Een daarvan is een ND slider filter van onder de 10 euro (dus in princiepe troep, maar beter dan niets) en de ander is een UV filter van 6 euro (ook troep, maar beter dan niets)
Een externe mic komt misschien nog in een later stadium.
Ik ben bezig met het bouwen van een simpele camera slider en een simpele steadycam constuctie.
Verder wil ik me voornamelijk focussen op zaken als lensen en filters voor die lensen in dit vroege stadium, maar vroeg me even af wat jullie zouden aanraden op dit gebied.
Mijn budget is klein, maar er is altijd ruimte voor verbetering.
De vraag dus uiteindelijk:
Wat voor apparatuur zouden jullie een beginnende video DSLR gebruiker aanraden om mee te starten. Wat voor lensen zouden nog een goede aanvulling zijn op mijn huidige gear, en wat voor filters zou je aanraden.
Alle tips over het filmen zelf, maar specifiek de apparatuur is welkom
Cheers!
Ik heb sinds kort het een en het ander definitief aangeschaft om de wereld van DSLR video in te duiken.
Ik heb ondertussen de Canon 600D aangeschaft, met de meest basic kitlens. Daar heb ik 2 oude pentacon lensen met converter voor twee tientjes bij kunnen aanschaffen. Het gaat hier om een 1.8/50mm en een 2.4 35mm lens. Deze werken perfect, al heb ik wel het idee dat ze hier en daar wat wazig zijn.
Ik heb een mooie tripod, goede tripod head (voor video, dus lekker soepel voor pans en tilts etc), een tas en snelle SD kaart aangeschaft. Verder heb ik nog een oude videolamp voor op een flitsschoen op de kop kunnen tikken, maar stelt niet al te veel voor.
Daarbij heb ik twee goedkope filters gekocht. Een daarvan is een ND slider filter van onder de 10 euro (dus in princiepe troep, maar beter dan niets) en de ander is een UV filter van 6 euro (ook troep, maar beter dan niets)
Een externe mic komt misschien nog in een later stadium.
Ik ben bezig met het bouwen van een simpele camera slider en een simpele steadycam constuctie.
Verder wil ik me voornamelijk focussen op zaken als lensen en filters voor die lensen in dit vroege stadium, maar vroeg me even af wat jullie zouden aanraden op dit gebied.
Mijn budget is klein, maar er is altijd ruimte voor verbetering.
De vraag dus uiteindelijk:
Wat voor apparatuur zouden jullie een beginnende video DSLR gebruiker aanraden om mee te starten. Wat voor lensen zouden nog een goede aanvulling zijn op mijn huidige gear, en wat voor filters zou je aanraden.
Alle tips over het filmen zelf, maar specifiek de apparatuur is welkom
Cheers!
Persoonlijk zou ik toch zeker die externe microfoon wel redelijk wat prioriteit geven. Tenzij je niet of nauwelijks live audio opneemt en alleen filmpjes maakt waar je achteraf losse audio onder zet.
En dat UV filter zou ik gewoon weggooien. Dat is namelijk helemaal niet beter dan niks. Goedkope UV filters verkloten je beeldkwaliteit. En met lenzen van een paar tientjes kan je dan beter het (normaal gesproken) nogal beperkte risico nemen dat je een keer die lens moet vervangen/repareren.
Wat je verder aan lenzen nodig hebt kan je het beste zelf gaan uitvinden door te gaan filmen en dan te zien of je bijvoorbeeld groothoek, of tele of weet wat, tekort komt.
En dat UV filter zou ik gewoon weggooien. Dat is namelijk helemaal niet beter dan niks. Goedkope UV filters verkloten je beeldkwaliteit. En met lenzen van een paar tientjes kan je dan beter het (normaal gesproken) nogal beperkte risico nemen dat je een keer die lens moet vervangen/repareren.
Wat je verder aan lenzen nodig hebt kan je het beste zelf gaan uitvinden door te gaan filmen en dan te zien of je bijvoorbeeld groothoek, of tele of weet wat, tekort komt.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Audio is zeker belangrijk. Dus een goede mic is, afhankelijk wat je gaat draaien, zeker weten je volgende aanschaf.
Wat voor statief heb je aangeschaft?
Het statief is een Fancier FT6102 Professional Tripod, maar misschien interessanter is de Bilora 2936 statiefkop voor video.ManiacsHouse schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 20:47:
Audio is in dit stadium nog absoluut niet belangrijk voor mij. De eerstkomende videos die geschoten gaan worden zullen allemaal hun audio in post pas krijgen.
Wat de UV filter betreft leek het mij dat ik voor 5 euro niet echt een groot risico kon lopen, dus bij wijze van experiment toch maar besteld. Ben benieuwd wat dat ding gaat doen (maar inderdaad, wat je zegt zal het waarschijnlijk troep zijn)
Vraagje nog - ik heb nu een stokoude 1.8/50mm pentacon lens, en die is, zoals ik eerder ook al aangaf, volgens mij niet altijd even scherp. Stel ik gebruik een nieuwe canon 1.8/50mm lens (100 euro) dan neem ik aan dat dan wel echt alles haarscherp is (mits natuurlijk fatsoenlijk scherp gesteld). Wat zijn verder nog voordelen/nadelen van een modernere lens. Wat mij bijvoorbeeld al tegenstaat is dat de 1.8/50mm van canon van plastic is. Pas als je naar een 1.4/50mm gaat heb je een echte stalen lens te pakken voor zover ik heb begrepen.
Let op:
Lees alsjeblieft de OpeningsPost (OP) door voordat je een vraag stelt. Hier kun je al veel info vinden.
Mocht je informatie hebben om de OP aan te vullen dan willen wij die graag toevoegen. Maak even een TR aan met de ontbrekende/onjuiste info en we passen het aan. Alvast dank.
Lees alsjeblieft de OpeningsPost (OP) door voordat je een vraag stelt. Hier kun je al veel info vinden.
Mocht je informatie hebben om de OP aan te vullen dan willen wij die graag toevoegen. Maak even een TR aan met de ontbrekende/onjuiste info en we passen het aan. Alvast dank.