Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het wielren ervaringentopic - Deel 13 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chario2
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 21-08 22:19

chario2

Chario2 (818126)

quote:
MrAngry schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 00:08:
Je moet je band op 7,5 bar zetten. Heeft verder weinig met je buitenband te maken, hij was gewoon te zacht opgepompt denk ik.
hmmm als ik achteraf bedenk zou dat misschien kunnen.
ga toch eens Vittoria proberen, bedankt voor de tips ! :)

Chario2 (818126)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fire_Fly
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
quote:
MrAngry schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 00:08:
Je moet je band op 7,5 bar zetten. Heeft verder weinig met je buitenband te maken, hij was gewoon te zacht opgepompt denk ik.
En als je zwaarder dan 75 kg. bent mag daar nog wel een bar bij. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chario2
  • Laatst online: 21-08 22:19

chario2

Chario2 (818126)

quote:
Fire_Fly schreef op zondag 25 juli 2010 @ 16:35:
[...]

En als je zwaarder dan 75 kg. bent mag daar nog wel een bar bij. :)
75 haal ik niet, 66 wel :).
maar goed achteraf moet ik zelf wel concluderen dat in ieder geval geen 7.5 bar in zat.
maar wat zitten die racebanden strak zeg, pff was wel effe een klus om ze allebei te verwisselen (ik ben dan ook iemand met 2 linkerhanden)

Chario2 (818126)

• EQJim
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 12-12 12:16
Ik heb nu sinds anderhalve week een Bianchi Via Nirone uit 2007. De framemaat is 59. Ik ben er over het algemeen heel erg tevreden over.

Nu heb ik echter een vraag over zadels. Ik heb vaak het eerste kwartier best wel last van zadelpijn. Na een tijdje gaat dit echter weg en voel ik het alleen nog als ik verschuif op mijn zadel of uit mijn zadel kom/opsta. Dit is misschien een vage vraag maar: hoeveel/ hoe lang 'pijn' is normaal? Het is niet overdreven pijnlijk en ik stoor me er niet echt aan, maar als ik de pijn kan vermijden zou ik dat uiteraard wel willen.

• Tjebakka
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 12-12 19:04

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Woehoee! Zondag teruggekomen uit Frankrijk. Zo'n 450 km gefietst in de Petit en Grand Luberon, Alpilles en uiteraard.... de Mont Ventoux! Wel op de MTB, wat natuurlijk een klein rond puntig voordeeltje had. 1:44:09 vanuit Sault. Zelf wilde ik wel vanuit Bedoin, maar de rest zag dat niet zitten. Was vrijwel ongetraind. Laatste tocht was de 11 stedentocht plus nog 3 ritjes in Frankrijk van Zo'n 250km samen.

Aan het einde van dit seizoen ga ik een racert kopen voor in de zomer. Dan kan de MTB 's winters gebruikt worden ;).

If it aint fixed, it's broken.

• Paul
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:28
Na al ruim een jaar op een Stevens Randonneur rondgereden te hebben (en met enkel woon/werk er een 5400km te hebben gezet) heb ik afgelopen zaterdag een Bulls Harrier 1 gekocht.

Op de Randonneur (met 2 flinke fietstassen en SPD-pedalen) haak ik al regelmatig aan bij wielrenners (op een paar meter afstand, ik snap nooit dat men op -3 mm gaat hangen, één keer uitwijken van de voorste en de achterste gaat neer...), en mijn solo-gemiddelde komt in de buurt van wat gemiddelden die ik hier tegenkom, niks om me voor te schamen dus :P

Aangezien ik niet de lichtste ben (maar ben dan ook 1m90) heb ik van de aanbieding van Mantel gebruik gemaakt en zitten er dus andere wielen onder dan de standaard WHR-500. Frame-maat is 64 geworden, en kan hem volgende week dinsdag ophalen :)

Ik ga wel vloeken in de kerk, want dingen als een bel, een zadeltasje (waar laat je anders je phone, portemonnee of sleutels :?), slot en lampjes komen er gewoon op, het is ten slotte een fiets en geen fitness-apparaat :+

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Roet
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:44
quote:
Paul Nieuwkamp schreef op maandag 26 juli 2010 @ 22:15:
Ik ga wel vloeken in de kerk, want dingen als een bel, een zadeltasje (waar laat je anders je phone, portemonnee of sleutels :?), slot en lampjes komen er gewoon op, het is ten slotte een fiets en geen fitness-apparaat :+
Ga je mond spoelen jij, en rap wat! :o

Bel hoeft niet echt, vooral niet als je leuke naaf hebt die lekker ratelt :). En sleutles, phone en wat geld (hele protemonnee moet je niet doen, meeste heb je toch niet nodig) kunnen gewoon in je jersey pockets, daar zijn ze voor! En daar kan ook je binnenband en een CO2 pompje in, want daar hoor ik je niet over maar dat is ook wel handig om mee te nemen ;). Lampjes heb ik ook in mijn pockets trouwens. Heb je geen wielrenshirt?

Je doet dat toch niet allemaal op je racefiets, het is geen stadsfiets :+

Roet wijzigde deze reactie 26-07-2010 22:46 (4%)

• argro
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 27-11 19:56
quote:
Roet schreef op maandag 26 juli 2010 @ 22:45:
[...]

Ga je mond spoelen jij, en rap wat! :o

Bel hoeft niet echt, vooral niet als je leuke naaf hebt die lekker ratelt :). En sleutles, phone en wat geld (hele protemonnee moet je niet doen, meeste heb je toch niet nodig) kunnen gewoon in je jersey pockets, daar zijn ze voor! En daar kan ook je binnenband en een CO2 pompje in, want daar hoor ik je niet over maar dat is ook wel handig om mee te nemen ;). Lampjes heb ik ook in mijn pockets trouwens. Heb je geen wielrenshirt?

Je doet dat toch niet allemaal op je racefiets, het is geen stadsfiets :+
Discussie over de bel is al vaak langsgekomen, maar ik zou hem niet willen missen. Het is hier in de omgeving van Den Haag in de duinen soms echt te druk en een ratelende naaf is vaak niet genoeg.

Ook vind ik een shirt vol met spullen niet echt relaxt. Ik heb eten, telefoon, geld, een iPod en soms een regenjasje in mijn shirt. Dan is er niet echt meer ruimte voor een band en wat gereedschap. Een tasje is dan ideaal.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Tjebakka
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 12-12 19:04

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Dat is toevallig... Ik heb ook een Harrier 1 op het oog! :)

If it aint fixed, it's broken.

• Roet
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:44
quote:
argro schreef op maandag 26 juli 2010 @ 22:50:
[...]
Discussie over de bel is al vaak langsgekomen, maar ik zou hem niet willen missen. Het is hier in de omgeving van Den Haag in de duinen soms echt te druk en een ratelende naaf is vaak niet genoeg.

Ook vind ik een shirt vol met spullen niet echt relaxt. Ik heb eten, telefoon, geld, een iPod en soms een regenjasje in mijn shirt. Dan is er niet echt meer ruimte voor een band en wat gereedschap. Een tasje is dan ideaal.
Ik plaag ook maar een beetje hoor ;) Ik heb stiekem ook een easyfit belletje die ik met een rubber ringetje bevestig, vooral in de zomer wel handig als je in onbekend terrein gaat fietsen. Mijn trainingsrondje is een afgelegen stuk waar ik hooguit 3 a 4 fietsers tegenkomen in het uur, waar ik makkelijk langs kan. Maar als ik moet gaan roepen naar mensen heb ik ook liever een bel, ookal zeg ik netjes 'pardon' en 'dankuwel' als ik voorbij fiets, bellen wordt toch terecht beter geaccepteerd.

• Paul
In je... shirt :? Je bedoelt met al die vakjes achterop je rug? Ik vindt zooi meeslepen op mijn rug echt vervelend, vandaar ook de grote fietstassen op de hybride :P

Ik heb geen idee of wielrenbanden sneller lek gaan dan andere banden, op de hybride heb ik in het zadeltasje naast de ketting die bij de Axa hoort nog 3 bandenlichters en een binnenband (pompje zit aan de bagagedrager geklemd) maar nog nooit nodig gehad :)

Paul wijzigde deze reactie 26-07-2010 23:11 (5%)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• RedFox
  • Registratie: november 2001
  • Nu online

RedFox

Heb je een OV ofzo?

quote:
Bakkert schreef op maandag 26 juli 2010 @ 11:39:
Woehoee! Zondag teruggekomen uit Frankrijk. Zo'n 450 km gefietst in de Petit en Grand Luberon, Alpilles en uiteraard.... de Mont Ventoux! Wel op de MTB, wat natuurlijk een klein rond puntig voordeeltje had. 1:44:09 vanuit Sault. Zelf wilde ik wel vanuit Bedoin, maar de rest zag dat niet zitten. Was vrijwel ongetraind. Laatste tocht was de 11 stedentocht plus nog 3 ritjes in Frankrijk van Zo'n 250km samen.

Aan het einde van dit seizoen ga ik een racert kopen voor in de zomer. Dan kan de MTB 's winters gebruikt worden ;).
Netjes! nu nog een keer op een echte fiets ;)

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

• Pizzaboer_JA
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 12-02-2014
Binnenband + CO2-pompje + 1 bandenlichter + huissleutel + wat cash in achterzakken shirt. Plek genoeg over voor eten. Telefoon neem ik slechts sporadisch mee. Zadeltas(je) gewoon in de winkel laten hangen. Bel ook.

way active

• MrAngry
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 23:35
Het ligt ook heel erg aan je backup plan. Bij mij is die als alleenwonende vrijgezel zonder auto gewoon ver te zoeken. Ik heb al wel eens 3 lekke banden in een rit gehad (dag na kon. dag, slecht plan) en toen was ik donders blij met m'n zadeltasje met 2 nieuwe banden (onderweg aangevuld met nieuwe band bij een fietsenboer).

Maar als je een vriendin hebt die je in je leasebakje even komt op halen uit elke uithoek dan kan je die hele zadeltas thuis laten.

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• argro
quote:
Pizzaboer_JA schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 00:37:
Binnenband + CO2-pompje + 1 bandenlichter + huissleutel + wat cash in achterzakken shirt. Plek genoeg over voor eten. Telefoon neem ik slechts sporadisch mee. Zadeltas(je) gewoon in de winkel laten hangen. Bel ook.
Voordeel van het tasje is dat je de band et cetera nooit kunt vergeten. Wanneer je al die spullen los in je shirt meeneemt dan moet je het na ieder rit weer ergens opbergen (ik neem tenminste aan dat een shirt na een rit gewassen wordt) en voor iedere rit moet je het weer in je shirt stoppen. Dat zal best vaak goed gaan, maar je gaat het ook ongetwijfeld een keer vergeten. Banden, bandenlichter, pompje en wat gereedschap zijn, doordat ze in het tasje zitten, een vast onderdeel van mijn fiets en worden dus nooit vergeten.

En dat jij nooit een telefoon meeneemt is natuurlijk een keuze. Ik doe dat wel en neem vaak ook nog een iPod mee. Dan neemt de beschikbare ruimte snel af, zeker wanneer ik ook nog een (regen)jasje mee wil nemen. Ik het althans geen shirts waar op een fatsoenlijke en comfortabele manier een band, gereedschap, een jasje, eten, een telefoon, een iPod, geld en sleutels in passen.

Wat is er eigenlijk zo tegen op een klein subtiel tasje? Ben je dan niet gaaf genoeg ofzo? Bel idem dito, wat is er tegen op een klein zwart pukkeltje van een paar gram op je stuur? Is dat ook niet gaaf?

argro wijzigde deze reactie 27-07-2010 09:31 (14%)

• fsve
  • Laatst online: 04-05-2016
quote:
Paul Nieuwkamp schreef op maandag 26 juli 2010 @ 22:15:
maar ben dan ook 1m90
...
Frame-maat is 64 geworden, en kan hem volgende week dinsdag ophalen :)
Uuhhhh... heb je dat na laten meten of vergis je je in de maat?
Een pagina terug staat er iemand met een hekwerk 64 en die 2+ meter....
Ik ben ook 1.90 en heb een 59. 60 Zou nog kunnen, maar ik ben bang dat een 64 veel te groot voor je is.

Hebben ze het na gemeten, of hadden ze toevallig alleen nog een 64 staan...?

Be reasonable.... do it my way

• Jazzper
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21:11

Jazzper

BB4E^Guerilla

Vriend van me is metertje of 2 en rijdt 63cm.

ik ben 1.88 en heb een 60 en zelfs 59 zou nog kunnen. Overigens hangt het niet alleen van je lichaamslengte af. Maar 64 is echt te lang heb ik het vermoeden (ken je maten verder niet).

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Paul
De Randonneur is ook al een van de grootste, en als ik er echt op ga letten had die nog groter gemogen, ik heb op de Harrier gezeten en gefietst, in eerste instantie mocht het zadel verder omhoog en naar achter (wat automatisch gebeurd als je het zadel hoger zet :P ) maar verder zat het uitstekend :)

Ik heb geen uitgebreide metingen gedaan, en als je 4 tabellen op internet zoekt zeggen ze ook allemaal wat anders lijkt het, dit zat gewoon goed :) Ik zal de eerste zijn die toegeeft dat ik niet veel ervaring heb met het uitkiezen van een framemaat, maar daarvoor heb je de LBS :) Showmodel was een kleinere, en hij kwam nog speciaal terug of ik een mat-zwarte of een witte wilde, lijkt me dat er voldoende op voorraad stonden ;) Wat dat betreft heb ik wel vertrouwen in hun.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Peetman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 06:44

Peetman

Tjah....

Ik heb ook een zadeltasje met daarin bandje, bandenlichters, wat geld en een telefoon aan m'n fiets hangen.
Ben het er mee eens dat het esthetisch misschien niet super is, maar ik zie er zelf in wielerkleding ook niet op m'n best uit :p

• Harmen
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 22:36
Ik neem altijd het volgende mee: binnenband, 2 bandenlichters, co2 pompje + patroon, telefoon en wat eten. Meestal is dat een reep kruidkoek. :)

Heb een paar fietsbroeken waar een zakje in zit, daar doe ik vaak mn telefoon in. Dan bungelt hij ook niet zo.

Whatever.

• argro
quote:
fsve schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 10:03:
[...]

Uuhhhh... heb je dat na laten meten of vergis je je in de maat?
Een pagina terug staat er iemand met een hekwerk 64 en die 2+ meter....
Ik ben ook 1.90 en heb een 59. 60 Zou nog kunnen, maar ik ben bang dat een 64 veel te groot voor je is.

Hebben ze het na gemeten, of hadden ze toevallig alleen nog een 64 staan...?
Voor de framemaat is niet zozeer de lichaamslengt als wel de binnenbeenlengte van belang. Bij twee personen met ieder een lichaamslengte van 1.90m kan best een verschil van een paar cm in de binnenbeenlengte zitten. Zo kan het zijn dat de ene persoon op een frame van 60cm uitkomt (binnenbeenlengte is ca. 91cm) en de andere persoon op een frame van 64cm (binnenbeenlengte is ca. 96cm). Ook kan de algehele geometrie van diverse fietsen dermate verschilen dat één en dezelfde persoon van fiets_A een frame van 58cm nodig heeft en van fiets_B een frame van 60cm. Tel beide effecten bij elkaar op en een verschil in framemaat van 4cm zou best verklaarbaar kunnen zijn.

argro wijzigde deze reactie 27-07-2010 10:27 (5%)

• TwoR
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 11-12 21:00

TwoR

Gekleurde stippen

quote:
argro schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 09:20:
Wat is er eigenlijk zo tegen op een klein subtiel tasje? Ben je dan niet gaaf genoeg ofzo? Bel idem dito, wat is er tegen op een klein zwart pukkeltje van een paar gram op je stuur? Is dat ook niet gaaf?
Ahh gelukkig zijn er meer mensen die denken zoals ik was al bang dat ik de enige zou zijn. Ook ik heb een tasje en een belletje en met beide ben ik erg gelukkig. Zonder bel is het helemaal drama en 't tasje heeft ook al regelmatig dienst bewezen.

• Paul
Dat is ook mijn insteek :) Zoals ik al zei, het is een fiets, geen fitnessapparaat :P

Een standaard gaat me nog net te ver, dat wel :) Moet ik wel bij zeggen dat ik hem deels koop als reservefiets, het is nu de 2e keer dat mijn hybride stuk is (beide keren het achterderailleur, nu wordt deze vervangen want het is een hoopje verwrongen metaal ipv iets herkenbaars...) en ik functie boven uiterlijk kies.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

zo lang je maar niet gaat rijden met zo'n jaren 90 neon geel of groen driehoekig frametasje waar je zitbuis en bovenbuis samen komen!

Of anders deze militaire fietstas:

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• hendrikjan
  • Registratie: mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

nee je ben t niet gaaf met een tas en of bel ;)

Zonder gekheid, ik heb ook een bel, zou niet willen fietsen zonder. Je kan dan ruim van te voren aangeven dat je er aan komt en mensne reageren er doorgaans ook adequaat op..

Reserve onderdelen prop ik in een materiaal bidon.. En als het te warm is, en ik twee drink bidons meeneem, dan prop ik het in mijn shirt :)

@argro, ik zou ovrigens niet zo zeer uitgaan van de binnenbeenlengte.. De hoogte van het zadel is zeer makkelijk aan te passen, de lengte van de fiets niet...Je moet dus wel degelijk een beeld hebben van de lengte van je bovenlijf..

hendrikjan wijzigde deze reactie 27-07-2010 11:59 (24%)

• Pizzaboer_JA
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 12-02-2014
Ik voel me supertof zonder tasje en bel! :+

Neuh, ik kan de spullen die ik meeneem eigenlijk prima kwijt in m'n shirt. Ik neem overigens nooit een regenjasje of gereedschap mee, dus dat scheelt aanzienlijk qua ruimte. Telefoon vergeet ik soms, maar die vind ik zelf geen vereiste tijdens het fietsen (ja, ik zal een andere mening toegedaan zijn als ik ergens in de the middle-of-nowhere sta met pech van welke aard dan ook). De spullen die ik meeneem, liggen hier gewoon gegroepeerd op een plank (ja, ik was m'n shirts ;) ) en ben ik (dus?) nog nooit vergeten mee te nemen.

Als ik in een groep fiets zijn er altijd wel andere mensen die een bel hebben en dan heb ik geen bel nodig. Als ik alleen fiets - wat meestal het geval is - heb ik minder ruimte en aandacht nodig om in te halen dan in het geval van rijden met een groep(je). Tevens heb ik een 'ratelnaaf' en in combinatie met mijn "Pardon!" en "Dank u wel!" werkt dit eigenlijk prima.

Voor langere tochten (150+ km) zie ik zeker het voordeel in van een zadeltas, want dan heb je meer ruimte in je shirt voor eten. Heb tijdens de Marmotte overigens een bandje aan m'n zadelbrug geplakt en één aan m'n staande achtervork (net boven de rem) en een 2e CO2-patroontje onder de stuurpen. CO2-pompje met 1 patroon in het shirt. Voor de rest vol met eten gepropt. Ging prima.

Misschien koop ik ooit nog wel een zadeltasje. :P

way active

• Paul
Ik heb hier geen waterpas of geavanceerder dingen bij de hand dan een stuk hout, maar ik kom zo snel op een binnenbeenlengte van 90cm. Van een grotere framemaat wordt, juist omdat de hoogte (en dus ook afstand tot stuur) zo makkelijk instelbaar is, mijns inziens juist de pre-fab afstand tot het stuur bepaald :)

Die fascinatie met eten (en mindere maten met drinken) snap ik nog niet zo, langste afstand tot dusver is 60km geweest (op een hybride, deed ik 2 uur over) na een normaal (lees: 1 kom ontbijtgranen) ontbijt, kan nu niet zeggen dat ik daarna omkwam van de honger of zo :P Maar goed, wat niet is kan nog komen :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• MrAngry
Als je fietst (in Nederland op het (semi)vlakke) gebruik je afhankelijk van je inspanningsniveau grofweg tussen de 20 en 30 kcal per km. Dus als je 60 km fietst dan is dat zo'n 1200 kcal. Je hebt in je lever en spieren een voorraad beschikbaar, verschilt van persoon tot persoon van zo'n 2000 kcal. Dus in principe kan je een rit van 2 uur in Nederland makkelijk baas zonder eten. Ik zeg in principe, omdat in de praktijk je reserve een beetje varieert en je brein alleen op koolhydraten draait en vaak wat eerder honger signaleert omdat je bloedconcentratie koolhydraten iets daalt. <70km fiets ik altijd zonder eten, maar met een scheut Karvam Cevitam in een van de bidonnen.

Maar goed, je ziet de berekeningen en je snapt nu hoe hard het kan gaan. Als je koolhydraatjes (bijna) op zijn dan sta je dus stil, dan kan je echt helemaal niks meer. De befaamde hongerklop. Dus moet je eten mee als je langer of harder gaat fietsen. Veel mensen hier fietsen zowel langer als harder dan in het voorbeeld en nou moet je eens kijken wat de gemiddelde mars of snickers aan energie/koolhydraten bevat en dan weet je gelijk waarom er zoveel eten mee moet :)

• koentjuh1987
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 12-12 08:40
afgelopen week ook een fiets besteld
custom made en binnen mijn budget (beginnend fietser)

Zijn er toevallig tweakers die routes willen delen of wel eens een meeting houden om gezamelijk een route te gaan fietsen?

Misschien een mooie toevoeging aan dit mooie topic O-)

Drive the way you like, the way you want and make it happen...

• JJJ
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 08-12 16:21
Zo, net ook weer even een dosis pech gehad :(

Had zin in een lekker rondje fietsen, even een uurtje of twee weg. Rij ik alleen lek, wat op zich geen probleem is. Ik stop, haal 't bandje eruit en leg de nieuwe erin. En dat is het moment dat ik denk: "hey, dat ventiel is wel erg kort, als ik het bandje maar op kan blazen". Uiteraard zegt de wet van Murphy dat het niet kan, dus heb ik terug moeten lopen naar huis. Gelukkig was het maar een paar kilometers, dus in die zin had het nog veel kutter kunnen zijn.

Eenmaal thuis kwam ik erachter dat het velglint niet overal meer precies in het midden ligt, bij enkele spaken zitten wat gaatjes naar de buitenwereld toe. Ik denk dat de band zich daar (bij hoge druk) doorheen heeft geprobeerd te drukken wat zo de zwakke plekken in de binnnenband heeft veroorzaakt. Morgen maar even een nieuw velglint en nieuwe binnenbandjes halen want ik heb toch wel verdomd veel zin om te fietsen. :P

Verder nog maar even bedenken wat ik ga doen met de bandjes met kort ventiel...

• Griffin
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 12-12 15:07

Griffin

Is mythical

zaterdag nieuwe kleding gehad van de www.west-betuwe.nl (toer).

Eigenlijk vandaag geen tijd om te fietsen maar net toch even tijd gevonden om even nieuwe setje uit te testen. En damn wat zit dat stukken beter dan mn eigen oude setje.
Kon helaas maar 40minuten weg. Zo even douche en dan naar verjaardag :P. Donderdag smiddags iets langer fietsen maar niet te zwaar ivm toer op zaterdag :P.

Reclame
Op de dag zelf kan er nog ingeschreven worden. Omgeving Rhenen is best mooi ;).

• archetta
  • Laatst online: 22:00
Hoe nauwkeurig moet de framemaat van een fiets zijn? Ik ben van plan tweedehands een racefiets te kopen om te kijken hoe dat bevalt. Maar een fiets precies in de juiste maat en prijsklasse vinden is nog best lastig. Kan het bijvoorbeeld kwaad om een fiets te kiezen met een frame dat 2 cm te groot is?

• argro
quote:
archetta schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 20:32:
Hoe nauwkeurig moet de framemaat van een fiets zijn? Ik ben van plan tweedehands een racefiets te kopen om te kijken hoe dat bevalt. Maar een fiets precies in de juiste maat en prijsklasse vinden is nog best lastig. Kan het bijvoorbeeld kwaad om een fiets te kiezen met een frame dat 2 cm te groot is?
Over het algemeen: beter te klein dan te groot. Een te klein frame kan met allerlei 'hulpstukken' enigszins op maat gemaakt worden, een te groot frame niet.

• Michie23
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 16-11 18:25
Het ligt ook aan je lengte, zit je tussen de 1.80 en 1.90 is alles rond de 60 prima naar mijn idee.

• archetta
  • Laatst online: 22:00
Ik ben zelf 186cm en mijn 'beenlengte' van 85cm gaf aan dat ik een frame van 56cm moest nemen. Alleen de fiets die ik in gedachte had heeft een frame van 58cm. Maar dit valt dus eventueel nog in de marge?

• Michie23
Probeer m zou ik zeggen indien mogelijk.

Voor de zadeltasjesdiscussie verwijs ik hier naar: http://www.cyclingnews.co...olumbia-scott-project-f01

Ik heb met wat gasten van HTC mogen fietsen in Rotterdam en het leuke is dat Google ook partner is tegenwoordig.

• Lointje
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 11-12 19:34
Koentjuh, het helpt waarsch als je zegt uit welke streek je bent :)

Vanavond weer een toertje doen als het weer meezit. en ook eens langs de fietsenmaker voor een extra binnenband enzo. Zit nu op 260 km totaal, dus laten we het geluk ook niet te veel uitdagen ^^

• koentjuh1987
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 12-12 08:40
Ik kom zelf uit uden (noord brabant voor degene die het niet kennen :P)

maar het idee voor fietsroute wie heeft er nog meer interesse. Bij voldoende interesse is het misschien wel leuk/handig een topic hiervoor te openenen

Drive the way you like, the way you want and make it happen...

• argro
quote:
koentjuh1987 schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 10:05:
Ik kom zelf uit uden (noord brabant voor degene die het niet kennen :P)

maar het idee voor fietsroute wie heeft er nog meer interesse. Bij voldoende interesse is het misschien wel leuk/handig een topic hiervoor te openenen.
Met een grotere groep fietsen is altijd leuk, kom zelf echter niet uit de regio Uden, maar uit de regio Den Haag. Er is ooit wel eens een poging gedaan om een rondje door de duinen op poten te zetten, is destijds niet gelukt.

• Paul
Ik kom zelf uit Uden (Nu ja, Veghel -> Uden -> Erp en nu ergens voorbij Nijmegen) maar mijn ouders wonen er nog, ik denk wel dat ik een aantal keer die kant op ga fietsen :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Flits flits
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22-08-2014
quote:
archetta schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 21:27:
Ik ben zelf 186cm en mijn 'beenlengte' van 85cm gaf aan dat ik een frame van 56cm moest nemen. Alleen de fiets die ik in gedachte had heeft een frame van 58cm. Maar dit valt dus eventueel nog in de marge?
Eigenlijk is met de sloping frames de relevantie van de framehoogte grotendeels vervallen.
De LENGTE van de bovenbuis (of de gesimuleerde lengte horizontaal C-C) is meer bepalend of er goed mee is te rijden, zeer lange zadelpennen zijnin principe geen probleem
Naast de maten S ,M en L zou elk type ook 2 lengtematen moeten krijgen, teneinde de lengte van de stuurpen in het gewenste bereik te krijgen.....

• begintmeta
  • Niet online
Men kan natuurlijk door middel van zadelpennen ook nog wat doen.

• Harmen
Ga waarschijnlijk half augustus een weekend naar de Harz samen met mn vader.
De plaats waar we heen gaan weten we nog niet precies.
Je schijnt er mooi te kunnen fietsen. Iemand daar al eens geweest?

Whatever.

• begintmeta
  • Niet online
Heeft iemand de Continental GP 4000 RS eigenlijk al eens geprobeerd? Is natuurlijk wel duur ivmde lage levensduur, maar voor de tuningfanaten/racers (die geen racetubes rijden) wellicht een leuke aanbieding.

• fsve
Ik heb afgelopen weekend wat gereedschap gekocht om zelf de ketting te kunnen vervangen en de cassette af te nemen. Ging allemaal helemaal prima en alles eens lekker helemaal schoon kunnen maken.
Gister weer even een ritje gemaakt en het liep weer als nieuw (nieuwe DA ketting + cassette/derailleur helemaal schoon en geolied).

Nu ik dit allemaal zelf kan zit ik even naar wat mogelijkheden te kijken voor m'n vakantie in Italië waar de fiets natuurlijk mee naar toe gaat.
Ik heb zelf een dure-ace 7800 cassette 11-23t. Dit is in combinatie met een 39 voor wat weinig voor in de bergen. Dus ik ben op zoek op marktplaats naar een X-27t cassette. Op zich wel wat te vinden, alleen mijn vraag is wat is er nou allemaal compatible met elkaar?

Heeft iemand een mooie site waar in ieder geval staat hoeveel speed een groep is? Zo heb ik een ultegra cassette gevonden type 6600. Nu kan ik uiteraard wel de tech-docs van shimano opzoeken maar ik vroeg af of iemand een mooie "compatibility site" heeft. Ook voor bijvoorbeeld SRAM en andere shimano compatible cassettes. Het is maar voor 2 weken, en een nieuwe 12-27 dura-ace cassette is E170,- me net iets te gek ;)

Sheldon brown en m-gineering al bezocht. Iemand nog tips?

• Harmen
Rijd met de 4000s. Prima band moet ik zeggen.
Heb ze gekocht voor 45 euro per 2. Volgend setje worden weer Conti's.

Whatever.

• MrAngry
quote:
fsve schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 11:34:

Heeft iemand een mooie site waar in ieder geval staat hoeveel speed een groep is? Zo heb ik een ultegra cassette gevonden type 6600. Nu kan ik uiteraard wel de tech-docs van shimano opzoeken maar ik vroeg af of iemand een mooie "compatibility site" heeft. Ook voor bijvoorbeeld SRAM en andere shimano compatible cassettes. Het is maar voor 2 weken, en een nieuwe 12-27 dura-ace cassette is E170,- me net iets te gek ;)

Alle shimano 10-speed is onderling uitwisselbaar. Ik rij zelf met een 105 cassette op m'n 6600 ultegra derailleur, dat kan allemaal gewoon. Ik weet trouwens niet hoe fit je bent, maar ik kan me zo voorstellen dat 39*27 nog steeds wat mager is in de (italiaanse) alpen.

@Harmen,
Ik ben weleens in de Harz geweest, niet om te fietsen, maar wat ik er van zag kan dat daar fantastisch. Het is een soort middengebergte met veel, op het oog mooie, middellange klimmetjes en rustige Duitse dorpjes. Er zijn ook wat steilere stukken met skipistes, rodelbanen e.d. dus het kan vast ook lomp steil.

MrAngry wijzigde deze reactie 29-07-2010 13:14 (18%)

• argro
quote:
Ik heb afgelopen weekend wat gereedschap gekocht om zelf de ketting te kunnen vervangen en de cassette af te nemen. Ging allemaal helemaal prima en alles eens lekker helemaal schoon kunnen maken.
Gister weer even een ritje gemaakt en het liep weer als nieuw (nieuwe DA ketting + cassette/derailleur helemaal schoon en geolied).

Nu ik dit allemaal zelf kan zit ik even naar wat mogelijkheden te kijken voor m'n vakantie in Italië waar de fiets natuurlijk mee naar toe gaat.
Ik heb zelf een dure-ace 7800 cassette 11-23t. Dit is in combinatie met een 39 voor wat weinig voor in de bergen. Dus ik ben op zoek op marktplaats naar een X-27t cassette. Op zich wel wat te vinden, alleen mijn vraag is wat is er nou allemaal compatible met elkaar?

Let wel op dat cassette en ketting op elkaar inslijten. Een gebruikte cassette kan, ondanks dat het allemaal past, dus suboptimale resultaten geven.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

quote:
Op zich wel wat te vinden, alleen mijn vraag is wat is er nou allemaal compatible met elkaar?
ik ben daar echt een botterik in: bij mij is alles compatible (zelfs merken onderling) totdat het echt niet werkt ;)

zo zit er op mijn Colnago een prachtig Campagnolo crankstel op een campa trapas en is de rest Shimao Ultegra/Sora door elkaar. Werkt prima.

• fsve
quote:
argro schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 13:03:
[...]
Let wel op dat cassette en ketting op elkaar inslijten. Een gebruikte cassette kan, ondanks dat het allemaal past, dus suboptimale resultaten geven.
Bedankt voor de tips allemaal. De cassette die ik gevonden heb is een nieuwe. Dat in combinatie met m'n nieuwe ketting moet dan helemaal goed komen. Maar dat is wel een goed punt.
quote:
MrAngry schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 12:48:
Ik weet trouwens niet hoe fit je bent, maar ik kan me zo voorstellen dat 39*27 nog steeds wat mager is in de (italiaanse) alpen.
Ik denk dat mijn conditie inmiddels dus danig is dat het wel moet lukken. Maar alleen in de omgeving Rotterdam is dat lastig testen ;)
* fsve gaat de van brienenoordbrug maar eens opzoeken

• begintmeta
  • Niet online
quote:
Harmen schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 11:36:
Rijd met de 4000s. Prima band moet ik zeggen.
Heb ze gekocht voor 45 euro per 2. Volgend setje worden weer Conti's.
Ja, de 4000s gebruik ik ook, nu mijn tweede set.Voelen heel goed. De 4000RS zou nog eens 15% minder rolweerstand hebben enzo, maar is ook dunner en sneller versleten.

Harmen, ik heb er ooit gewandeld, niet gefietst. Misschien kan je hier wat routeinspiratie opdoen, er is natuurklijk ongetwijfeld meer te vinden.

• Harmen
@MrAngry, beginmeta.
Bedankt voor de tips, ik ga binnenkort even neuzen op die sites.
Er is ook veel te vinden op de gps sites zoals Gpsies, bikemap en routeyou.

Vind Continental prima bandjes maken, je legt ze er ook verrassend makkelijk omheen. :)

Whatever.

• zeeg
  • Laatst online: 12-12 16:47
Wat is een goed merk/model fietscomputer? Budget tot € 50.

Naast de standaard afstand/snelheid-functies vind ik vooral een hartslagfunctie belangrijk.
Het gaat me uiteraard niet om de modellen als de Garmin 705 etc, maar veel meer om een budget-model met goede prijs/kwaliteit verhouding.

• fsve
quote:
zeeg schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 14:56:
Wat is een goed merk/model fietscomputer? Budget tot € 50.

Naast de standaard afstand/snelheid-functies vind ik vooral een hartslagfunctie belangrijk.
Het gaat me uiteraard niet om de modellen als de Garmin 705 etc, maar veel meer om een budget-model met goede prijs/kwaliteit verhouding.
Als je met hartslag wil dan ga je al snel richting Polar. De cs100 is het instap model (online voor 75,- te krijgen)
Op marktplaats kan je die voor rond de 50,- krijgen. Ik heb mijn cs200 ook via marktplaats voor 70,- (nieuw 110,-)

Verder zijn er ook wel goedkopere met hartslag te krijgen van andere merken:
Deze VDO, nieuw voor 53,-
http://www.futurumshop.nl...puter-hartslagmeter.phtml
Nog een "Beste koop" ook...

• zeeg
  • Laatst online: 12-12 16:47
quote:
fsve schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 15:09:
Als je met hartslag wil dan ga je al snel richting Polar. De cs100 is het instap model (online voor 75,- te krijgen)
Op marktplaats kan je die voor rond de 50,- krijgen. Ik heb mijn cs200 ook via marktplaats voor 70,- (nieuw 110,-)

Dank! Nu je het merk VDO noemt, schiet me te binnen dat mn vorige meter ook van dat merk was.

Zou er veel verschil in kwaliteit zijn tussen Polar en VDO?

• argro
quote:
fsve schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 15:09:
[...]

Ik heb die VDO al enige tijd en ben er tamelijk tevreden mee. Werkt prima, geen klachten over. Achteraf had ik wel liever een teller inclusief cadans-meter gekocht. De VDO gaat dus mogelijk binnenkort ingeruild worden voor een teller inclusief cadans-meter.

• begintmeta
  • Niet online
Die VDO HC12.6 heb ik ook alweer een aantal jaren (de versie van tegenwoordig heeft trouwens wel één functie meer, ben vergeten wat dat was, leek me wel een handige toevoeging (maar die zit er nu dus in)). Betrouwbaar ding, ik heb nooit problemen met ontvangst van mijn hartslag gehad (wel eens wat interferentie van stroommasten ed). Maar tegenwoordig zou ik een model met draadloze tacho- en eventueel cadansfuncties proberen te vinden voor dart geld. Wel letten op robuuste werking natuurlijk.

Als ik bij bike-components (voor mij altijd een goedkoop adres dichtbij) kijk zie ik daar onder de €60:

Ciclosport CM 4.2 HR (€40,95)
Sigma BC 1706 HR DTS (€52,95)
en de al genoemde VDO HC12.6 (€53,95)

Waarbij op die shopsite kennelijk de ervaringen met de draadloze verbinding van de Sigma niet zo goed zijn.

Misschien is de VDO helemaal zo slecht nog niet... Op zich ben ik er al jaren tevreden mee zoals gezegd.

Voor wat meer geld kan je natuurlijk alweer wat meer functies verwachten: Net meer dan €60 voor de Ciclo CM 4.4 A HR of €73,95 voor de Sigmasport 1909 of natuurlijk zaken zoals de Polar CS100 met hartfrequentieband (ook nieuw voor <€70).

begintmeta wijzigde deze reactie 30-07-2010 00:16 (6%)

• sorcees
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 12-12 12:08

sorcees

Atari 2600 woody

Waarschijnlijk heb je hier niets aan maar ik heb een Garmin 705 bundle, en wil nooit meer iets anders, alles zit erop (ok, temp niet), alles wordt gelogd en de software is ook prima, kan je zo in google earth zien waar je gefietst hebt, waar het moeilijk was, helling, hartslag, cadans, snelheid, etc.
En zorgt ook nog voor afleiding op lange ritten, en dat alles voor 300 euronen.
Het is ff doorsparen maar dan heb je ook wat.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/sorcees-1781/

• Flits flits
  • Laatst online: 22-08-2014
quote:
fsve schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 13:31:
[...]

Bedankt voor de tips allemaal. De cassette die ik gevonden heb is een nieuwe. Dat in combinatie met m'n nieuwe ketting moet dan helemaal goed komen. Maar dat is wel een goed punt.

Ik denk dat mijn conditie inmiddels dus danig is dat het wel moet lukken. Maar alleen in de omgeving Rotterdam is dat lastig testen ;)
* fsve gaat de van brienenoordbrug maar eens opzoeken
Dat heeft minder met conditie te maken en veel meer met vermogen versus gewicht....
Ben je een flink type en >80 kg dan ontaard het in "stoempen"en dat is gewoon niet leuk.
Dan is 34x28 ofzo zeer gewenst (compact)
De van Brieneroordbrug is daar geen goede test voor....

• argro
quote:
sorcees schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 23:46:
Waarschijnlijk heb je hier niets aan maar ik heb een Garmin 705 bundle, en wil nooit meer iets anders, alles zit erop (ok, temp niet), alles wordt gelogd en de software is ook prima, kan je zo in google earth zien waar je gefietst hebt, waar het moeilijk was, helling, hartslag, cadans, snelheid, etc.
En zorgt ook nog voor afleiding op lange ritten, en dat alles voor 300 euronen.
Het is ff doorsparen maar dan heb je ook wat.
Zo'n Garmin lijkt mij ook een mooi apparaat. Ik vind die Edge 705 alleen al behoorlijk verouderd, inmiddels al weer ruim 3 jaar. Dat vind ik voor zo'n apparaat best veel. Ik wacht dan eigenlijk ook al een tijdje op de opvolger van de Edge 705. Iemand die daar meer informatie over heeft?

• BRT
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Sinds gister heb ik eindelijk schoenen met klikpedalen (Look Keomet grijze plaatjes), maar nu heb ik toch best wel last van de buitenkant van mijn knie als ik hem buig. Heb al aardig wat kilometers gemaakt op gewone schoenen, en nooit ergens last van gehad. Is het normaal dat je even moet wennen aan klikpedalen, of moet ik toch naar de afstelling gaan kijken? De schoenen staan er nu zo recht mogelijk op het pedaal.

• Harmen
@agro, Verouderd valt reuze mee.
Alle functies wat je nodig hebt in een fietscomputer zit erin.

Merk wel dat ie wat traag is als je uitzoomt in het kaart overzicht.
Voor de rest prima apparaat.

@fsve, 39-27 is redelijk te doen, je komt vrijwel overal boven. Enkel boven de 8% wordt het wel erg pittig.
Meer stoempen dan lekker fietsen.

Whatever.

• Michie23
Ik had een vraagje over schoenenmerken, welke vallen nou juist groot en welke klein. Denkend aan Shimano, Bontrager en Sidi. Bij Shimano zeggen ze standaard 1 maat groter maar is dit echt zo?

• argro
quote:
Michie23 schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 09:46:
Ik had een vraagje over schoenenmerken, welke vallen nou juist groot en welke klein. Denkend aan Shimano, Bontrager en Sidi. Bij Shimano zeggen ze standaard 1 maat groter maar is dit echt zo?
Is het niet een idee om gewoon even ergens wat schoenen te gaan passen?

• fsve
quote:
BRT schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 09:06:
Sinds gister heb ik eindelijk schoenen met klikpedalen (Look Keomet grijze plaatjes), maar nu heb ik toch best wel last van de buitenkant van mijn knie als ik hem buig. Heb al aardig wat kilometers gemaakt op gewone schoenen, en nooit ergens last van gehad. Is het normaal dat je even moet wennen aan klikpedalen, of moet ik toch naar de afstelling gaan kijken? De schoenen staan er nu zo recht mogelijk op het pedaal.
Toch even naar de afstelling kijken. Plaatjes afstellen vind ik het lastigste wat er is. Als je een lekkere afstelling heb (schoenen aan en ingeklikt) zal je er weer uit moeten waardoor de afstelling weer weg is.
Mijn tip: ga op je fiets zitten met je schoenen aan en ingeklikt. Zorg dat je voeten goed recht staan en trek dan je schoenen uit maar laat ze in de pedalen zitten. Draai dan de schoen met de zool omhoog en teken de plaatjes een beetje af op de zool. Daarna kan je ze eruit draaien en weer instellen zoals afgetekend.

Het kan misschien lastig zijn om stilstaand een goede houding te vinden, dus je kan ook een stukje gaan fietsen. Zorg dat de schroefjes van de plaatjes wel een eentje aangetrokken zitten, maar nog wel zo dat je de afstelling met je voet nog iets kan draaien. Dan weer uittrekken en aftekenen.
Succes!
quote:
Harmen schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 09:20:
@fsve, 39-27 is redelijk te doen, je komt vrijwel overal boven. Enkel boven de 8% wordt het wel erg pittig.
Meer stoempen dan lekker fietsen.
We zullen het gaan beleven ;) ik heb er wel vertrouwen in dat ik overal boven kom. Om nou voor 2 weken een compact erop te zetten vind ik wat overdreven. Dan maar een stukje stoempen..
quote:
Michie23 schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 09:46:
Sidi altijd 1 maat groter nemen dan je normale schoen maat. Van de andere merken zou ik het niet weten.
Maar wat argo zegt is het beste... passen in de winkel. En als je ze online ergens (veel) goedkoper hebt gezien kan je altijd nog heel sneaky de juiste maat in de winkel passen en dan online bestellen.
Maar goed, dat beetje meer betaal je dan voor de service die je bij de webshop niet krijgt...

fsve wijzigde deze reactie 30-07-2010 10:22 (16%)

• MrAngry
quote:
BRT schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 09:06:
Hoeveel speling heb je nog? Je schoen moet nog wel zijwaardse speling op het pedaal hebben, want anders kan je inderdaad niet corrigeren voor een verkeerde stand. Pijn aan de buitenkant (of waar dan ook) van je knie is geen gewenning, dat is alarm (behalve als het op een of andere manier overbelasting door het uitklikken is, maar dat hoor je niet veel). Dus zeker niet mee door fietsen, maar spelen met de afstelling.

• BRT
  • Niet online
Ik ga nog even naar de afstelling kijken dan, maar zet eerst de oude trappers er weer op, zaterdag doe ik mee aan een toertocht van 100km en het lijkt me niet verstandig om daarvoor te experimenteren. Bedankt voor de tips.

• Fire_Fly
  • Niet online
Als je er last van blijft houden kan je ook nog kijken naar de rode Look-plaatjes; die hebben meer speling dan de grijze. Verder kan het helpen om met je knieën naar binnen te fietsen.

Oh, en houd er ook rekening mee dat niet iedereen van nature een rechte stand heeft. Je kunt je schoenen/plaatjes wel perfect recht op de pedalen plaatsen, maar als dat niet jouw natuurlijke houding is krijg je alsnog last. Er zijn om die reden veel mensen die hun plaatjes zodanig monteren dat in de neutrale stand de punten van de schoenen (enigszins) naar het voorwiel wijzen.

Fire_Fly wijzigde deze reactie 30-07-2010 12:24 (50%)

• begintmeta
  • Niet online
Kijken naar de rotatie van je plaatjes inderdaad (en dan zou ik eerder denken de punten wat naar buiten te laten wijzen). Het zou wellicht iets met het ligament dat aan de buitenkant van je been van je bekken naar je scheenbeen loopt te maken kunnen hebben.

eventueel is ook de positie van je heupen ten opzichte van je voeten verandert door de pedaalwissel/klikpedaalinstelling (zadelhoogte relatief anders etc). Dat zou eventueel ook knieklachten kunnen geven. Je zou bijvoorbeeld het zadel ook wat lager (of hoger) kunnen zetten.

Het kan ook een kwestie van gewenning zijn. Anders moet je eens een bewegingsdeskundige vragen naar je te kijken.

begintmeta wijzigde deze reactie 30-07-2010 12:36 (53%)

• fsve
quote:
begintmeta schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 12:29:
Het kan ook een kwestie van gewenning zijn. Anders moet je eens een bewegingsdeskundige vragen naar je te kijken.
Kniepijn is net als wat MrAngry zegt geen gewenning. Pijn in niet bewegende delen (zitvlak, rug, schouders) dat is vaak gewenning, maar met knieën moet je altijd goed oppassen.

• Griffin

Griffin

Is mythical

Vandaag de dag van die 100km waar ik naartoe heb getraint. Mijn laatste kilometers voor ik naar Australië ga. Word ik wakker en regent het, en niet zn klein beetje ook. Gelukkig volgens buienradar valt het mee. Maar ik ga denk ik wel nat worden vandaag :P.

• begintmeta
  • Niet online
quote:
fsve schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 13:24:
...
Kniepijn is net als wat MrAngry zegt geen gewenning. Pijn in niet bewegende delen (zitvlak, rug, schouders) dat is vaak gewenning, maar met knieën moet je altijd goed oppassen.
't kan AFAIK toch best een beetje te wennen zijn zijn hoor. De omschrijving van de klachten is in principe ook wat te vaag. Maar zoals ik (en MrAngry en iedereen) schrijf is het beter eerst het een en ander uit te zoeken en eventueel een deskundige te raadplegen ;)

begintmeta wijzigde deze reactie 31-07-2010 08:35 (29%)

• Griffin

Griffin

Is mythical

* Griffin is weer terug.
111km (op een 100km parcours :P, ze kunnen niet meten) was echt genoeg hoor, ppf de laatste 20km waren best zwaar met tegenwind. Maar ben thuis gekomen en nu beetje moe, maarja dat hoort erbij :D

• BRT
  • Niet online
Vandaag toch de tocht (Pieter Weening Classic) van 100km gereden zonder klikpedalen. Het ging prima tijdens de tocht. Heb er nu alleen wel een beetje een zeurderig gevoel in de knie, misschien moet ik hem eerst even rust gunnen voor ik weer begin te experimenteren met pedalen.

• Michie23
Vandaag mijn fiets mogen ophalen, een Trek 2.1 compact. Maaar op de shifters (Shimano 105) staat Triple, klopt dit dan wel? Hij schakelt naar mijn idee wel als een Compact. Bedankt voor de reacties alvast.

• Laurenz
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 06-12 09:33
Hoeveel tandwielen heb je voor en met hoeveel tanden? Een compact crankstel is meestal 34/50 (give or take een paar tandjes bij het kleine tandwiel), een dubbel normaal gesproken 39/53 en een triple meestal 30/42/52. Er zijn geen speciale STI's (shifters) voor compact crankstellen. Een compact crankstel schakel je normaal gesproken gewoon met STI's voor een dubbel crankstel, maar dan met een andere voorderailleur (met een groter bereik).

Een korte blik op de Trek site leert mij dat de 2.1 compact leverbaar is met 34/50 compact crankstel, of een triple met 30/39/50. Vraag is dus even hoeveel tandwielen je aan de voorkant hebt. Vermoedelijk 3, anders snap ik niet waarom er een STI voor triple op zit. Of dat dan goed is, ligt eraan wat je besteld hebt ;)

Overigens: nieuwe bikes voor de SP zal ik de komende tijd even toevoegen, ben een tijdje afwezig geweest ivm vakantie.

Laurenz wijzigde deze reactie 01-08-2010 11:10 (6%)

Leave only footprints, take only memories

• the_RJ
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 02-12 11:50

the_RJ

Banana Hammock!

Overigens gebruik ik triple shifters terwijl ik net terug ben uit de Alpen met een compact erop. Vanmiddag zet ik mijn dubbel terug. Ik heb de shifters zo afgesteld dat het binnenblad twee standen heeft, helemaal links zodat hij never nooit aanloopt op het grootste kransje achter en een beetje rechts zodat ik binnenblad 14/13 kon rijden zonder aanlopen (11-28 cassette en dubbel voorderailleur).

Wel ideal overigens 34/28 als verzet, tijdens de rust/toerdag een col op in de dolomieten op dat verzetje en met 135 hartslag omhoog toeren :D (pourdoui vanuit canazei kant (hoop dat ik het goed spel), wel redelijk simpele col)

the_RJ wijzigde deze reactie 01-08-2010 14:18 (9%)

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

• argro
quote:
the_RJ schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 11:46:

Wel ideal overigens 34/28 als verzet, tijdens de rust/toerdag een col op in de dolomieten op dat verzetje en met 135 hartslag omhoog toeren :D (pourdoui vanuit canazei kant (hoop dat ik het goed spel), wel redelijk simpele col)
Ik ga over twee weken richting de Dolomieten, zit in een appartement in de buurt van Canazei. Behalve deze relaxte col die je met een hartslag alsof je bij het zwembad ligt omhoog kunt fietsen nog tips?

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Nou ja, om even terug te komen op die pordoi (nu goed gespeld), vanuit canazei zelf lukt met dat niet met die hartslag. Maar na een kilometer of 3 dan splits de weg zich links voor de sella pas en rechts voor de pordoi, vanaf daar is de pordoi vrij soepel. De sella is ietsje zwaarder maar ook niet echt veel, zeker nog op de eerste dag waar je toch (waarschijnlijk) niet helemaal fris bent en wat moet acclematiseren zijn dit wel mooie "beginners".

De pordoi vanaf de andere kant is zwaarder en met constant haarspelbochten, maar nog altijd goed te doen (wel vervelend dat je de top al zover van tevoren ziet liggen). Sella andere kant is qua zwaarte een beetje hetzelfde, lange aanloop als je echt uit het dal komt, daarna is de sella vrij kort eigenlijk.

De andere kant op vanuit Canazei gezien (door Alba en Penia, aanliggende dorpjes, wij zaten in Penia) klim je daarna de Fedaia op. Vanuit de Canazei kant is die echt peanuts, maar de andere kant is buitencategorie (daar kan je in de afdaling wel de 100 km/h veilig halen, lang recht stuk a 12%). Verderop na de Fedaia kan je dan met de San Pelligrino weer terug om een leuk rondje te maken (wel constant vals plat terug naar Canazei over de hoofdweg daarna). De San Pelligrino is ook redelijk zwaar van die kant (andere kant enkel afgedaald), lang stuk met 15%.

Rond waar de San Pelligrino weer uitkomt in het dal van Canazei hebben we nog de passo di Costalunga gedaan en daarna naar het noorden en sella terug voor een redelijk rondje, dat rondje is leuk, die Costalunga pas stelt weinig voor, aan het begin even steil en vlakt steeds verder af.

Als je nog een dag (of even) vlak wil rijden (aantal bleven enkel de eerste week omdat ze de tweede bijvoorbeeld Boxmeer criterium reden, die wilden wat vlakke training), kan je de Fedeia op en ligt daar rond het stuwmeer een bijna vlakke weg.

Oh ik had nog een totaal niet gerelateerde vraag zelf eigenlijk:
Waar kan ik het beste een tweedehands cyclocrosser gaan zoeken (in Belgie uiteraard, dat is geen probleem, maar ik bedoel vooral, is er ergens een goede site voor?)

the_RJ wijzigde deze reactie 01-08-2010 14:48 (5%)

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

• Pater
  • Laatst online: 12-12 16:57

Pater

Terry Tate

Gisteren van Rotterdam naar Haarlem gefietst, via Hoek van Holland en dan de kust volgen naar Bloemendaal. Ging goed, behalve Scheveningen. Bij een onoverzichtelijk kruispunt snijdt een auto mij opeens doordat hij naar rechts wilde (geen knipperlicht aan) en zijn auto zo op het fietsgedeelte van de weg gooide met zijn voorsorteeractie. Ik probeer hem te ontwijken, gooi mijn fiets naar links, maar toen bleef mijn achterwiel vastzitten in de trambaan waar ik langs fietste. Resultaat: vliegles, over mijn fiets geduikeld, op mijn rechterdijbeen, elleboog en knie schaafwonden. En bedankt. Auto reed snel door en niemand die ook maar omkeek. Waardeloos. Mijn fiets heeft wat krassen op de schakelderailleur voor en op de achterderailleur, maar hoe stom ook: mijn lichaam heeft de grootste klap opgevangen. Anders zou het helemaal zuur zijn.
Uiteindelijk de rit wel voortgezet en de kleine 120 km in minder dan 4 uur gereden.

Readout + route: http://connect.garmin.com/activity/42715585

Vandaag teruggefietst, langs de vaart op de grens van Noord- en Zuid-Holland en dan via het Groene Hart en dan de IJssel. Een verdraaid mooie route, aanrader!

Readout + route: http://connect.garmin.com/activity/42715573

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

• Michie23
Je hebt wel vaak pech zeg, wel stoer dat je ondanks dat zsm weer op de fiets zit!

• Harmen
@Pater, zuur zeg. Automobilisten zijn niet te vertrouwen.
Zat je niet toevallig in de dode hoek?
Ik rijd nu stukken rustiger door drukke gebieden, na mn aanrijding vorig jaar ben ik me wat bewuster geworden.

Heb afgelopen vrijdag nog een mooi rondje Groningen gemaakt. Goed voor 120km :)

Whatever.

• Pater
  • Laatst online: 12-12 16:57

Pater

Terry Tate

quote:
Michie23 schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 21:57:
Je hebt wel vaak pech zeg, wel stoer dat je ondanks dat zsm weer op de fiets zit!
Dat zeiden mijn vrienden ook al waar ik die avond bleef slapen... Knie verdraaid, gebeten door een hond, nu dit.

Dit gevalletje was een typisch voorbeeld van lomp automobilistengedrag dat je wel vaker ziet in de stad. In Rotterdam zie ik dat helaas ook vaak. Auto's die uitparkeren met een noodgang of een busje die het fietspad als een uitstekende parkeerplaats ziet en jou net even over het hoofd ziet. En dan is het 1000 kg metaal tegen 75 kg vlees en 7 kg carbon...

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

• Lointje
Balen Pater, hopelijk ben je het komende jaar toch ongevalvrij.

Gisteren een tochtje gedaan in vlaams-brabant (belgie) van Leuven richting Overijse. Er is een heel mooie route, bijna helemaal autovrij tussen de velden. Plots een wegje ingeslaan dat me mooi leek, bleek uit te komen op een heuvel/bergje van 16%. Was ik even blij dat ik een triple had, laagste vitesse en ronddraaien. Toch totaal buiten adem boven gekomen. Ik vond het wel een mooie prestatie van mezelf.

Na 50 km 's ochtends (ben nog altijd aan het opbouwen) krijg ik telefoon van een kameraad of ik 's avonds geen tochtje wil doen met hem :-) Bijna 40 km gedaan nog eens, leuke fietsdag!

• Michie23
quote:
Pater schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 23:01:
[...]

Dat zeiden mijn vrienden ook al waar ik die avond bleef slapen... Knie verdraaid, gebeten door een hond, nu dit.

Dit gevalletje was een typisch voorbeeld van lomp automobilistengedrag dat je wel vaker ziet in de stad. In Rotterdam zie ik dat helaas ook vaak. Auto's die uitparkeren met een noodgang of een busje die het fietspad als een uitstekende parkeerplaats ziet en jou net even over het hoofd ziet. En dan is het 1000 kg metaal tegen 75 kg vlees en 7 kg carbon...
In Rotterdam rij ik als een toerist zo traag, wil geen risico nemen :)

• Harmen
Het is ook altijd feest bij benzinepompen. Ze rijden zo de weg op zonder het fietspad in de gaten te houden.
Of ze gaan midden op het fietspad staan. ;)

Whatever.

• Griffin

Griffin

Is mythical

Ik wil graag iedereen hier bedanken voor de info en hulp die ze hebben geboden mbt het fietsen.
Ik ga voor langere tijd naar het buitenland waar fietsen (ivm) drukte gewoon niet echt te doen is. Als dit wel is koop ik daar wel een simpele fiets.

* Griffin schrijft zich heel even uit bij het fietsen

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Ziet alles :|

quote:
Pater schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 19:33:
En bedankt. Auto reed snel door en niemand die ook maar omkeek.
Tering zeg, wat een asohond. Je bent fout, en laat je slachtoffer gewoon liggen. Met zijn fysieke en economische schade.

Dit is gewoon doorrijden na een ongeluk, hoor. Strafbaar!

Doodzonde dat niemand zijn kenteken heeft genoteerd...

Sterkte ermee... :/

Ramzzz wijzigde deze reactie 02-08-2010 18:57 (7%)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Smirnoff
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 06-12 09:33
quote:
Pater schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 19:33:
Gisteren van Rotterdam naar Haarlem gefietst, via Hoek van Holland en dan de kust volgen naar Bloemendaal. Ging goed, behalve Scheveningen
Readout + route: http://connect.garmin.com/activity/42715585
Scheveningen is altijd een onaangename onderbreking in de 'duinenrit'.
Het aantal 'slapende automobilisten' is daar ook niet op twee handen te tellen.

Ik zie dat je bij de stormvloedkering HvH ook nog het klimmetje gedaan hebt ;)

Succes verder, en hopelijk hou je niet teveel over aan je val!

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

quote:
Lointje schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 09:10:
Gisteren een tochtje gedaan in vlaams-brabant (belgie) van Leuven richting Overijse. Er is een heel mooie route, bijna helemaal autovrij tussen de velden. Plots een wegje ingeslaan dat me mooi leek, bleek uit te komen op een heuvel/bergje van 16%. Was ik even blij dat ik een triple had, laagste vitesse en ronddraaien. Toch totaal buiten adem boven gekomen. Ik vond het wel een mooie prestatie van mezelf.
Kijk dat is fietsen in het goede gebied, mijn ouders wonen tegenwoordig in Overijse, goed fietsen daar. Welke klim sloeg je in dan? Smeysberg is de enige die ik even op kan komen die echt lang steil is langs die route, maar dan zou je wel op de hoofdweg gefietst moeten hebben en niet ergens autoloos.

• Lointje
Het was in de buurt van het dorp Huldenberg (dacht ik), het was ook geen ideaal bergje want hij kwam uit op een bosweg na de top. Die bosweg heb ik even te voet gedaan, was niet zo lang (50-100meter) voor er weer berijdbare grond was, en die adempauze was welkom. Dus geen idee hoe de berg heet, misschien was het de huldenberg zelf maar dat betwijfel ik. Ik zal vanavond thuis eens kijken of ik op de gps de naam vind.

Zondag had ik ook voor het eerst iemand in mijn wiel. Ik was relatief rustig 25 km/h aan het ronddraaien met een mooie cadans en hij bleef een paar kilometer in mijn wiel zitten. Net voor hij ging afslaan riep hij nog ‘bedankt’, dus dat is wel leuk natuurlijk. Als ze vriendelijk zijn, heb ik er geen problemen mee :)

• Werkhoven
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 12-12 16:48
Zo, eerste post in dit topic, dus laat ik me dan ook maar even kort voorstellen. De naam is Niek, afkomstig uit Middelburg en sinds afgelopen vrijdag de eigenaar van een nieuwe racefiets. Na een aantal jaar niks aan sport te hebben gedaan, werd het wel tijd om er een paar kilo's vanaf te gaan rijden en de conditie een beetje op niveau te brengen. De oude racefiets was nodig aan vervanging toe, dus uiteindelijk toch maar om een nieuwe gegaan.
Zoals gezegd, sinds vrijdag de eigenaar van een nieuwe racefiets. Omdat ik er net mee ga beginnen heb ik (geloof ik) een leuke beginnersfiets gekocht: de Sensa Umbria Tiagra Special Deal. Ik ben er zeer content mee en ben dan ook afgelopen weekend vol enthousiasme 2x op de fiets gestapt.
Alles goed en wel gegaan. Niet te hard van stapel en lekker een uurtje rijden met 25 gemiddeld. So far, so good!
Toen ik echter zondagavond de fiets aan m'n schoonouders liet zien: voorband plat :(. Weer opgepompt en volgende morgen gekeken, weer plat. Na 2x opstappen dus al lek gereden, da's minder.
Nu zit ik met de volgende vraag in mijn hoofd: de bandjes zijn Lugano's van Schwalbe, hun "instapmodel". Zou het verstandig zijn om de banden te vervangen door andere/betere? Zo ja, welke zouden jullie me dan aanraden? Ik weet niet of het belangrijk is, maar ik weeg een ongeveer 97 kilo en ben ruim 1,90m lang.

• WVL_KsZeN
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22:56
Ander vraagje : hoe doen de tweakers het met het navigeren tijdens het fietsen? Wil volgend weekend weer een leuk rondje gaan maken van +- 100km, maar heb geen zin om te gaan kloten met kaarten en de hele tijd op borden te gaan zitten kijken. Hoe doen jullie dat?

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• MrAngry
Ja volgens mij zijn dat echt ontzettende schijtbanden. Een van m'n fietsmaatjes had ze ook en hoeveel die gast niet lek gereden heeft is echt niet meer op twee handen te tellen (ook nieuwe fiets). Gewoon vervangen is dus sowieso een goede optie.

Aan de andere kant zit er waarschijnlijk een steentje oid in je band vast wat je binnenband keer op keer lek prikt, als je dat eruit haalt dan ben je ook wel even ok weer. Dat is sowieso iets wat je altijd moet checken als je band leeg is.

• argro
quote:
WVL_KsZeN schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 10:14:
Ander vraagje : hoe doen de tweakers het met het navigeren tijdens het fietsen? Wil volgend weekend weer een leuk rondje gaan maken van +- 100km, maar heb geen zin om te gaan kloten met kaarten en de hele tijd op borden te gaan zitten kijken. Hoe doen jullie dat?
Tjsah, zonder ergens op te kijken gaat navigeren waarschijnlijk niet lukken. Ik kijk vaak vooraf even goed op de kaart en ga dan met een lijstje met plaatsnamen op pad. Werkt behoorlijk goed. Je zou ook een Garmin kunnen aanschaffen.

• begintmeta
  • Niet online
Ik ken de weg inmiddels wel een beetje in mijn buurt, dus meestal bedenk ik/we wat bij aanvang van de tocht en passen we de route bij behoefte aan tijdens de tocht. Als ik wat nieuws wil doen pak ik vantevoren een kaart/routebeschrijving en dat in het hoofd houden lukt meestal wel (als ik eens de route verlies/moet afwijken is het wel eens doorbikkelen... maar mbv de zon en eventueel orientatiepunten in het landschap (en toch wel de globale topografische kennis van het fietsgebied) komt het altijd weer goed). En als het heel nauw luistert plak ik toch maar papieren rond mijn stuur/bovenbuis (fietsroutenetwerknummers, wegen of plaatsnamen zoals argro).

Een GPS met kaart is natuurlijk ook een optie

begintmeta wijzigde deze reactie 03-08-2010 10:37 (4%)

• Michie23
quote:
Via gsm, navigatieprogramma, oordoppen in en goed luisteren naar de stem :)

Voor toertocht liefhebbers is dit misschien nog interessant: http://detwitterrit.nl/
Ik doe hoogstwaarschijnlijk mee

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

quote:
Richtingsgevoel en weten hoe de plaatsen in de provincie ten opzichte van elkaar liggen. Gaat puur op gevoel bij mij.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Ziet alles :|

quote:
the_RJ schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 12:47:
[...]

Richtingsgevoel en weten hoe de plaatsen in de provincie ten opzichte van elkaar liggen. Gaat puur op gevoel bij mij.
:D

Ja inderdaad, gewoon uit je blote hoofd, wie had dat gedacht in dit TomTomtijdperk.

Ik kijk wel soms op voorhand op een kaart, of op Google o.i.d. om iets te plannen, maar zelf autoritten naar Zuid-Frankrijk gaan bij mij op topografisch inzicht.

Soms vraag ik me af of iedereen nou echt zo graag navigeert met gadgets om de heb, of dat het postduiveninstinct bij mensen aan het uitsterven is...

Fietsen is gewoon weten waar je heen wilt, en weten waar dat is en hoe je er komt, zonder allerlei GPS-materiaal.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• MrAngry
Maar als ik van Amsterdam naar Groningen fiets dan weet ik de eerste keer echt niet uit m'n hoofd of ik nou bij Ens of bij Kraggenburg van de zwartemeerweg af moet om door de Wierden (=mooi natuurgebied) te komen. Dan moet je toch wel echt een lijst met dorpen en wegen gaan hanteren (ik had toen een moord gedaan voor GPS overigens).

Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True