Eerste post in dit topic: be gentle.
Ik heb onlangs een 2009 Bianchi Via Nirone 7 alu/carbon gekocht maar ik ben bang (=enorm bummedout) dat ik me wellicht heb vergist in de maat en ik wil jullie mening horen.
Ik heb de fiets particulier gekocht omdat ik zo nodig het 2009 model moest hebben, in Celeste uiteraard. In mijn haast heb ik mijn gezondverstand dan ook een beetje opzij gelegd en de fiets gekocht zodra ik het te koop zag staan.
Het is ansich geen slechte koop geweest: de fiets verkeerd letterlijk in nieuwstaat en het frame is helemaal gaaf. Verder zijn de onderdelen deels opgewaardeerd van Veloce naar Centaur / Record. Daarnaast had ik mij door verschillende Bianchi dealers laten infomeren over de maatvoering van de Via Nirone, en 57 zou in theorie de juiste maat zijn voor mij. (
177cm, 176cm binnenbeenlengte
84cm 85cm (vorig jaar is het door lucas van fietsbeweginganalyse zelfs op 85.5cm gemeten maar aan die waarde kom ik nu echt niet)).
Eenmaal thuisgekomen heb ik mijn eigen pedalen en schoenen gemonteerd en de fiets een klein uurtje getest: Wat direct opviel is dat ik pas op het puntje van het zadel enigszins lekker kon trappen, en om de hoeven vast te kunnen pakken moet ik mijn bovenlijf ver naar voren rekken. Dit alles met een 110mm stuurpen en de standaard zadelpen met setback.
Nu vraag ik me af of deze aankoop te redden is met een zadelpen zonder setpback en een kortere stuurpen? Ik wil het frame echter niet geforceerd op maat krijgen. Ik hoor graag wat jullie mij kunnen vertellen.
Mocht het niet lukken, kan ik de fiets nog altijd zelf weer te koop zetten en toch een nieuw model aanschaffen, maar het liefst houd ik dit frame: het is namelijk zo verschrikkelijk mooi.
Edit: gevens uit de fit calculator van competitivecyclist:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10