Het wielren ervaringentopic - Deel 13 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik fiets nu op een toerfiets. Leuk, maar ik merk dat ik zo wel heel veel wind pak.
Is het een goed plan om op marktplaats een oude racefiets te kopen (staan er best wat op voor bv 150 euro) en hierop te gaan rijden? Of zeggen jullie van nooit zo'n oude (jaren 80 ofzo?) fiets kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 12:06

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

MrAngry schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 16:27:
[...]
Het is mogelijk om hem verkeerd (om) te monteren, maar ik heb geen idee of dat je probleem kan veroorzaken. Hier is de techdoc: http://www.shimano-benelu...v1_m56577569830675592.pdf
:X :X Uit ervaring kan ik dus nu mededelen dat het heel erg uitmaakt als je je middenblad verkeerd om monteert.

Ben namelijk even naar de LBS geweest voor advies. De technische man daar keek 2 seconden, en begon toen te lachen.. Zijn quote "Dat doe je maar 1 keer fout".
Je ketting heb je veel te lang mee doorgereden (imo). Grofweg zijn er 2 werkbare strategieën qua ketting/cassette gebeuren.
Ik dacht toch altijd dat je met een ketting de 5K toch wel zou moeten kunnen halen? Ik heb ook zelf goed naar slijtage van het achterblok en de ketting gekeken (alleen visueel) en volgens mij is dat toch echt miniem... Ben ook een enorme souplesserijder.
1. Je houdt de kettingslijtage goed in de smiezen, danwel met een kettingslijtage meter, een schuifmaat of andere methoden als het schakeltje van het voorblad liften, en je vervangt hem op het moment dat ie versleten is. Je cassette kan dan zo'n 3 kettingen mee (of pak 'm beet 7500 km)..

2. Je rijdt ketting en cassette op tot dat ze versleten zijn of je doortrap problemen krijgt.

De laatste strategie is verreweg het minst tijdrovend, maar heeft naar mijn mening belangrijkere nadelen dan de eerste. De meeste slijtage wordt veroorzaakt doordat je ketting langer wordt en niet meer precies tussen de tanden valt. Dus in de tweede strategie gaat niet alleen je cassette minder lang mee, maar ook je voorbladen (al is dat effect minder, omdat ze dikker zijn). Daarnaast loop je de kans op kettingbreuk en mindere functionaliteit van je hele aandrijfsysteem.

De eerste strategie kan duurder zijn, afhankelijk van de snelheid waarmee je ketting slijt en de keuze van je ketting en cassette. Ik vermoed dat als je de mindere levensduur van de voorbladen meerekent het ruim de goedkoopste taktiek is, maar over het algemeen gaan die zo lang mee dat je je fiets al verkocht hebt voordat je ze moet vervangen.
Dank igg voor deze uitleg. Ik kan er op zich echt niet wakker van liggen om om de 2.5K zelf even een nieuwe ketting erom te leggen, dus waarschijnlijk ga ik dat maar als strategie hanteren.

Nu nog een leuke, de velg van mijn achterband is bij een aantal spaken licht ingescheurd. Nu waren de velgen van de fiets al niet optimaal, dus tijd voor nieuwe velgen.

Ikzelf weeg 95 kg, dus een beetje stevige velg kan geen kwaad.

Op de shortlist zijn nu beland:
  • Fulcrum racing 3
  • Mavic Ksyrium Equipe
  • Easton EA70
Iemand specifieke ervaringen? of een goede reden om nog naar iets anders te kijken? Budget is grofweg tot 500 euro...

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
Sparhawk schreef op maandag 28 juni 2010 @ 07:50:

Nu nog een leuke, de velg van mijn achterband is bij een aantal spaken licht ingescheurd. Nu waren de velgen van de fiets al niet optimaal, dus tijd voor nieuwe velgen.

Ikzelf weeg 95 kg, dus een beetje stevige velg kan geen kwaad.

Op de shortlist zijn nu beland:
  • Fulcrum racing 3
  • Mavic Ksyrium Equipe
  • Easton EA70
Iemand specifieke ervaringen? of een goede reden om nog naar iets anders te kijken? Budget is grofweg tot 500 euro...
Voor €500 kan je ipv de racing 3 al een setje racing 1 kopen.
Fulcrum zijn zeker heel goede wielen. Met Easton heb ik zelf wat minder goede ervaringen (spaakbreuken, slagen in de velg of nippels de afbreken). Met Mavic heb ik geen ervaring. Maar daar hoor ik heel wat tegengestelde ervaringen van (de r-sys buiten beschouwing gelaten :+).

Ik ben zelf van plan geweest om de ksyrium SL te kopen of de racing 1. (Daarvoor had ik de Easton EA90 aero).
Verwijderd schreef op maandag 28 juni 2010 @ 01:25:
Ik fiets nu op een toerfiets. Leuk, maar ik merk dat ik zo wel heel veel wind pak.
Is het een goed plan om op marktplaats een oude racefiets te kopen (staan er best wat op voor bv 150 euro) en hierop te gaan rijden? Of zeggen jullie van nooit zo'n oude (jaren 80 ofzo?) fiets kopen?
Wat voor toerfiets is het? Misschien is het genoeg om daar een koersstuur op te monteren?

Klik: .joeri. !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Verschilt sterk per persoon. Ik heb bijv. uitstekende ervaringen met een setje Easton EA70 wielen.
Inmiddels denk ik ongeveer 600km mee gereden en ze rijden perfect.

Ik zou 'em je wel aanraden in ieder geval. ;)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 11:50

Tjark

DON'T PANIC

.joeri. schreef op maandag 28 juni 2010 @ 00:50:
[...]
16 x een viaduct over, dat gaat goed in het begin maar na de 10e keer al veel minder :p
Doet me denken aan het BK vandaag, 17 toeren met telkens 3 hellingen... en dan in die hitte...
nog een leuke training: 20x de Keutenberg op en neer...

met 32 graden...

met een mountainbike... :p

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Zo heb ik eens een rondje gulpenerberg gedaan (steeds maar wer de gulpenerberg op en af aan noordkant of vanaf Partij. Of zoiets echt zinvol is, geen idee, ga het iig niet meer herhalen.

Sparhawk, je kunt overwegen gewoon een mooi 28/32 spaaks setje te laten bouwen. Zou heel stevig moeten zijn. Verder ken ik een wat zwaarder persoon die erg tevreden is met zijn citec wielen.

[ Voor 36% gewijzigd door begintmeta op 28-06-2010 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
LuPo schreef op maandag 28 juni 2010 @ 09:03:
Verschilt sterk per persoon. Ik heb bijv. uitstekende ervaringen met een setje Easton EA70 wielen.

Ik zou 'em je wel aanraden in ieder geval. ;)
De hierboven genoemde minder goede ervaringen met de EA70 traden waarschijnlijk ook niet al binnen 600km op. Niet dat het geen goede wielen zijn hoor, integendeel. Maar dat de wielen na 600km nog steeds goed zijn zegt volgens mij weinig over de kwaliteit van de betreffende wielen.

Ik rij zelf met Fulcrum Racing 5 Evo wielen. Tot de spaakbreuk van vorige week goede ervaringen. Vervelende is dat geen enkele zaak in Den Haag spaken voor dat wiel op voorraad heeft. Bestellen e.d. kan zo meer dan een maand duren. Gelukkig heb ik nog een oud Shimano wiel staan, maar ideaal is anders.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:35
Verwijderd schreef op maandag 28 juni 2010 @ 01:25:
Ik heb er net zelf eentje gekocht van 20 jaar oud, een oude Empella. Ik heb geluk en alles is nog prima in orde maar je hebt natuurlijk het risico dat je een compleet versleten fiets koopt.

zou als ik jou was in ieder geval kijken naar een fiets die alu velgen heeft en de remkabels onder het stuurlint. daarvoor zit je toch al weer bij heeeeel erg oude modellen die een stuk minder remmen.

Weet niet waar je woont, maar in de buurt van Nijmegen zit een handelaar die behoorlijk veel fietsen heeft staan, ook in die prijsklasse. Daar kun je mooi wat uitproberen. (Hij is wel te vinden op Marktplaats)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 12:06

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

.joeri. schreef op maandag 28 juni 2010 @ 08:19:

Voor €500 kan je ipv de racing 3 al een setje racing 1 kopen.
Fulcrum zijn zeker heel goede wielen. Met Easton heb ik zelf wat minder goede ervaringen (spaakbreuken, slagen in de velg of nippels de afbreken). Met Mavic heb ik geen ervaring. Maar daar hoor ik heel wat tegengestelde ervaringen van (de r-sys buiten beschouwing gelaten :+).

Ik ben zelf van plan geweest om de ksyrium SL te kopen of de racing 1. (Daarvoor had ik de Easton EA90 aero).
Ok, dank voor de tip. Is de eerste keer dat ik me uberhaupt bezig houd met het uitzoeken van wielen. Meestal zat dat gewoon op de fiets 8)
LuPo schreef op maandag 28 juni 2010 @ 09:03:
Dank voor de tip, alhoewel ik 600 km niet helemaal representatief vind :P
argro schreef op maandag 28 juni 2010 @ 09:11:
[...]
De hierboven genoemde minder goede ervaringen met de EA70 traden waarschijnlijk ook niet al binnen 600km op. Niet dat het geen goede wielen zijn hoor, integendeel. Maar dat de wielen na 600km nog steeds goed zijn zegt volgens mij weinig over de kwaliteit van de betreffende wielen.

Ik rij zelf met Fulcrum Racing 5 Evo wielen. Tot de spaakbreuk van vorige week goede ervaringen. Vervelende is dat geen enkele zaak in Den Haag spaken voor dat wiel op voorraad heeft. Bestellen e.d. kan zo meer dan een maand duren. Gelukkig heb ik nog een oud Shimano wiel staan, maar ideaal is anders.
Whehe, ik heb dus nu nog een bontrager voorwiel over, en ik woon in den haag, dus als je die wil lenen, geef een gil :)

Al met al teveel keuze, ik moet maar eens gaan zoeken dan...

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Sparhawk schreef op maandag 28 juni 2010 @ 09:57:
[...]

Whehe, ik heb dus nu nog een bontrager voorwiel over, en ik woon in den haag, dus als je die wil lenen, geef een gil :)

Al met al teveel keuze, ik moet maar eens gaan zoeken dan...
Dank voor het aanbod. Het is echter het achterwiel waarvan een spaak gebroken is. Ik heb zelf gelukkig nog wel een achterweil staan. Deze is echter nog voorzien van een band voor de Tacx. Dit weekend nog even geen tijd gehad om de casette en de banden om te zetten. Maar gezien het weer ga ik daar maar een beetje haast mee maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

argro schreef op maandag 28 juni 2010 @ 09:11:
Zelfs Van Herwerden (Voorburg) niet?

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Ramzzz schreef op maandag 28 juni 2010 @ 11:20:
[...]

Zelfs Van Herwerden (Voorburg) niet?
Nope, heb menig zaak gebeld. Niemand had die spaken en ook hun leveranciers niet. Wiel ligt nu bij Mammoet, deze gaat de spaak bestellen. Voor zover ik begrepen heb ligt de betreffende spaak nu nog ergens in Italië. Kan dus wel even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15-09 14:58
Het is zover: vrijdag de fiets gaan bestellen bij de fietsenmaker, zaterdagmiddag mocht ik hem gaan halen.

Bulls Desert falcon 2 (met shimano ultegra groep). Die klikpedalen waren wel wennen, maar als ik even doortrok merk je wel hun nut, je vliegt iedereen voorbij. Thuisgekomen even mijn garmin geinstalleerd en dan een paar lange uren gewacht tot het minder warm was. (ik ben informaticus en heb dus al maanden geen zon gezien :D). Om 5 uur dan toch vertrokken voor een uurtje.

Gewoon wat in de buurt. Expres wat meer rode lichten gedaan in het begin, om die klikpedalen te oefenen. Relatief rustig trappen (wat resulteerde in 20km/h). In het begin sprong die hartslag wel omhoog, al vrij snel naar 160, maar dat zal wel door de uitermate slechte conditie komen. Uiteindelijk ook 200 hoogtemeters gedaan. Na een uurtje (met veel stoppen in het begin) zo'n 18 kilometer gedaan. Best tevreden.

Erg veel is het nog niet, maar gezien ik inspanningsastma heb (vroeger heel zware, nu fel verbeterd) wou ik rustig beginnen. Ook was het heel warm en mijn bidon was net leeg.

Het is allemaal nog wennen, ik knijp men stuur nog iets te hard vast, klikpedalen lukt al beter maar nog niet optimaal, en rechtstaan op de trappers vond ik ook niet evident (toch niet tov mijn stadsfiets). Maar goed, dat komt wel met oefenen. Heb er zin in om binnenkort weer wat te gaan rijden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie doet er donderdag a.s. mee met de toertocht Grand Départ te Rotterdam? Ikzelf rijd met 4 vrienden en vader de 120km. Weer ziet er vooralsnog goed uit. Route is denk ik ook best mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.joeri. schreef op maandag 28 juni 2010 @ 00:50:
[...]

16 x een viaduct over, dat gaat goed in het begin maar na de 10e keer al veel minder :p
Doet me denken aan het BK vandaag, 17 toeren met telkens 3 hellingen... en dan in die hitte...

Ik vertrek morgen naar Bourg d'Oissans, we zitten in een hotel(letje?) op Alpe d'Huez...
Dinsdag en woensdag daar dus nog enkele trainingen doen (en parcours kennis opdoen ;) ). Donderdag en vrijdag rustig aan, zaterdag even marmotje doen, en als de zin er nog is: zondag de klimtijdrit :p

[...]

Ook Marmotte? Zoja: succes :)
Jazeker, thx. Jij ook natuurlijk!

Ik lees dat je op Alpe d'Huez verblijft.
Een stomme vraag misschien, maar hebben jullie wellicht nog plek voor huisvesting van 1 persoon. Gaat om mezelf, van woensdagavond tot zondagochtend. Een lift naar Frankrijk en terug heb ik gelukkig gevonden, maar nog geen onderdak. Ik kan zelf wel een matje en slaapzak meenemen en betaal uiteraard mee aan de huur.

Of iemand anders die nog wat weet? De mensen waarmee ik meelift in de auto zitten ook op Alpe d'Huez, maar die zitten al vol (qua accomodatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-08 15:16
Kan je niet een tentje regelen en in Bourg d'Oisans op de camping gaan staan? Prima voorzieningen daar. In Allemond (10km richting Grenoble vanaf de Alpe d'Huez) zit ook een prima camping: Le Grand Calme. Verder zit daar ook een erg leuk hotel, gerund door Nederlanders :)

Leave only footprints, take only memories

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-09 08:20
Afgelopen vrijdag zelf de 130 km versie van de Waalse Pijl gereden, tekens staan gewoon nog op de weg. Mijn kortste ritje ooit in de Ardennen, maar ik heb nog nooit zo afgezien :X Op zich niet verwonderlijk met nog maar 1000 km in de benen. Wel heerlijk gefietst, blijft een prachtige omgeving :) In totaal 2400 hm. Mijn verzet van 39x27 was wel iets te optimistisch ingeschat, met name op de Stockeu en Wanne was het harken.

Gisteren nog eventjes naar mijn schoonouders gefietst, was mijn telefoon vergeten. Amsterdam - Zeist en terug. Toch weer goed voor 115 km. 's Middags wel erg warm, maar ook weer een voldaan gevoel en lekker weinig wind, hetgeen resulteerde in 30 km/uur gemiddeld in D1.

[ Voor 9% gewijzigd door havana op 29-06-2010 07:40 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:38

Metro2002

Memento mori

Even een domme vraag maar wat is 2400 hm ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
2400 hoogtemeters. In totaal dus 2400 meter geklommen. Flink wat dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
Dit wil zeggen dat als je alle klimmen bijeentelt, je in het totaal 2400 meter gestegen bent. (dus niet hoeveel meter je bergop op de weg rijdt, maar de echte hoogte). 2400 is inderdaad serieus wat, zeker omdat het niet de alpen of pyreneeën is. Mooi gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laurenz schreef op maandag 28 juni 2010 @ 16:58:
Kan je niet een tentje regelen en in Bourg d'Oisans op de camping gaan staan? Prima voorzieningen daar. In Allemond (10km richting Grenoble vanaf de Alpe d'Huez) zit ook een prima camping: Le Grand Calme. Verder zit daar ook een erg leuk hotel, gerund door Nederlanders :)
Natuurlijk kan dat! Ik heb wat opties gecheckt en ga weer lekker op de camping staan. Heb wat rondgemaild en 3 campings in Bourg d'Oisans hebben op moment van schrijven nog plek, dus dat gaat lukken. En kamperen is altijd leuk O+

Bedankt voor de tips though, kom vast nog eens terug in die omgeving :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23:10

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Iedereen die de Marmotte gaat rijden, suc6! :+
Je zal het nodig hebben.... 176km en +/- 4500hm.

Ging vanmiddag fietsen, helaas brak er een spaak toen ik net 200m op weg was. :X
Het is de derde in een jaar..... wiel wordt opgestuurd naar Veltec. (Fingers crossed)

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 11:59

Griffin

Is mythical

Harmen schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 15:00:
Iedereen die de Marmotte gaat rijden, suc6! :+
Je zal het nodig hebben.... 176km en +/- 4500hm.
Agreed, succes
Ging vanmiddag fietsen, helaas brak er een spaak toen ik net 200m op weg was. :X
Het is de derde in een jaar..... wiel wordt opgestuurd naar Veltec. (Fingers crossed)
dat is klote. Maar is gewoon garantie lijkt me. Had je nog een backup wiel liggen of heb je nu een probleem?

Ik ga vanavond lekker fietsen. Ben benieuwd wat mn lichaam van de hitte (en vast ook benauwde) weer gaat zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
Vraagje aan de meer ervaren fietsers: Zoals hierboven ben ik sinds een week in het bezit van een koersfiets (met aangepaste schoenen, kledij, ...). Nu vrijdag ben ik uitgenodigd voor een BBQ bij een vriend thuis, hij woont zo'n 10 km ver.

Normaal doe ik dit met de stadsfiets maar nu ik in het bezit ben van een koersfiets wil ik liever daarmee gaan natuurlijk, alleen weet ik niet goed hoe de praktische kant aan te pakken. Dus de vraag aan jullie wat jullie in zo'n situatie doen?

- Rugzak meepakken met mijn normale schoenen in en in gewone kledij fietsen op koersfiets?
- Fietsen in fietskledij op koersfiets en rugzak volproppen met mijn normale kledij + schoenen
- Toch gewoon met de stadsfiets gaan om niet met een rugzak op de koersfiets te moeten, want zo ver is het ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:46
Lointje schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 16:55:

- Fietsen in fietskledij op koersfiets en rugzak volproppen met mijn normale kledij + schoenen
Handdoekje mee en even minuutje douchen als je aankomt :)

[ Voor 12% gewijzigd door MrAngry op 29-06-2010 16:59 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro

- Toch gewoon met de stadsfiets gaan om niet met een rugzak op de koersfiets te moeten, want zo ver is het ook niet?
Voor 10km ga ik niet mijn racefiets pakken, zeker niet als daar allemaal gedoe met kleding en schoenen bij komt kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Vraagje aan de meer ervaren fietsers: Zoals hierboven ben ik sinds een week in het bezit van een koersfiets (met aangepaste schoenen, kledij, ...). Nu vrijdag ben ik uitgenodigd voor een BBQ bij een vriend thuis, hij woont zo'n 10 km ver.

Normaal doe ik dit met de stadsfiets maar nu ik in het bezit ben van een koersfiets wil ik liever daarmee gaan natuurlijk, alleen weet ik niet goed hoe de praktische kant aan te pakken. Dus de vraag aan jullie wat jullie in zo'n situatie doen?

- Rugzak meepakken met mijn normale schoenen in en in gewone kledij fietsen op koersfiets?
Ach, ik rijd elke dag zo naar mijn werk, op de racefiets (met rugzak). Kan best.

Wel even jezelf uitwringen, na aankomt, en een half uur opdrogen/afkoelen voor je gaat douchen... :P

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 11:59

Pater

Terry Tate

Tja, ik doe het als ik naar Utrecht ga (ik woon zelf in Rotterdam), dan vind ik het lekker om op de fiets te gaan. Als je nu op de normale fiets gaat, fiets je gemiddeld 20 km per uur en dan doe je er een half uurtje over. Met de wielrenfiets ga je gemiddeld 30 km per uur, dan ben je er met 20 minuten. Dus je haalt er weinig voordeel mee.

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik pak wel eens mijn wielrenfiets als ik korte stukjes moet, maar dan ga ik in mijn gewone kleding en met gewone schoenen. Ga dan ook nauwelijks harder dan met de stadsfiets, maar 't kost wel minder inspanning, dus van zweten is dan totaal geen sprake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Niet online

FMS

Eerste post in dit topic: be gentle.

Ik heb onlangs een 2009 Bianchi Via Nirone 7 alu/carbon gekocht maar ik ben bang (=enorm bummedout) dat ik me wellicht heb vergist in de maat en ik wil jullie mening horen.

Ik heb de fiets particulier gekocht omdat ik zo nodig het 2009 model moest hebben, in Celeste uiteraard. In mijn haast heb ik mijn gezondverstand dan ook een beetje opzij gelegd en de fiets gekocht zodra ik het te koop zag staan.

Het is ansich geen slechte koop geweest: de fiets verkeerd letterlijk in nieuwstaat en het frame is helemaal gaaf. Verder zijn de onderdelen deels opgewaardeerd van Veloce naar Centaur / Record. Daarnaast had ik mij door verschillende Bianchi dealers laten infomeren over de maatvoering van de Via Nirone, en 57 zou in theorie de juiste maat zijn voor mij. (177cm, 176cm binnenbeenlengte 84cm 85cm (vorig jaar is het door lucas van fietsbeweginganalyse zelfs op 85.5cm gemeten maar aan die waarde kom ik nu echt niet)).

Eenmaal thuisgekomen heb ik mijn eigen pedalen en schoenen gemonteerd en de fiets een klein uurtje getest: Wat direct opviel is dat ik pas op het puntje van het zadel enigszins lekker kon trappen, en om de hoeven vast te kunnen pakken moet ik mijn bovenlijf ver naar voren rekken. Dit alles met een 110mm stuurpen en de standaard zadelpen met setback.

Nu vraag ik me af of deze aankoop te redden is met een zadelpen zonder setpback en een kortere stuurpen? Ik wil het frame echter niet geforceerd op maat krijgen. Ik hoor graag wat jullie mij kunnen vertellen.

Mocht het niet lukken, kan ik de fiets nog altijd zelf weer te koop zetten en toch een nieuw model aanschaffen, maar het liefst houd ik dit frame: het is namelijk zo verschrikkelijk mooi. ;(

Edit: gevens uit de fit calculator van competitivecyclist:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Your Measurements
Inseam  85 cm
Trunk   61 cm
Forearm     35 cm
Arm     70 cm
Thigh   59 cm
Lower Leg   55 cm
Sternal Notch   142 cm
Total Body Height   176 cm

Seat tube range c-c     55.1 - 55.6     
Seat tube range c-t     56.8 - 57.3     
Top tube length     55.3 - 55.7     
Stem Length     11.2 - 11.8     
BB-Saddle Position  77.5 - 79.5     
Saddle-Handlebar    53.7 - 54.3     
Saddle Setback  4.9 - 5.3

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/14y0di9.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door FMS op 30-06-2010 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

FMS, Goede keuze.
Heb zelf een 57 Bianchi, ben 180cm.
Je zou bikefitting kunnen proberen.
Heb het zelf ook gedaan jaren terug, wel ideaal met afstellen.
Dat is vaak 90% in de goede richting.

@Griffin, heb een reserve wiel mogen lenen.
Kan mooi door fietsen gelukkig.
Het valt onder garantie, ben benieuwd.

[ Voor 10% gewijzigd door Harmen op 29-06-2010 23:02 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
FMS, misschien kan je ook eens een foto posten terwijl je op de fiets zit. Misschien dat dat een beter beeld geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
Misschien een domme opmerking maar staat je zadel niet gewoon te hoog? (feit dat je op de tip moet gaan zitten om te trappen en dat je heel ver voorover moet rekken naar je stuur). Ik ben geen expert dus ik kan verkeerd zijn natuurlijk, een foto in actie helpt vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

FMS schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 18:55:
Eerste post in dit topic: be gentle.

[afbeelding]
Die Bianchi's blijven mooi. Alleen dat zeegroen al. :)

Ik zou als ik jou was een test doen zonder setback... dat scheelt al vrij veel, de verschillen hoeven niet enorm te zijn om een houdings/ergonomisch ongemak te veroorzaken. Veel kleiner dan framemaat 57 zou ik met jouw lengte niet doen.

Maar zoals meerderen als suggereren, een beeld erbij doet wellicht wonderen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://link.marktplaats.nl/353357089

Lijkt iemand dit wat? Op het eerste gezicht lijkt het me nl een mooi ding om mee te beginnen na altijd op een tourfiets gereden te hebben...

wellicht net iets te groot aangezien ik 1.80 ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Twijfelgevalletje.
- Meer dan 10 jaar oud
- Deuk in de bovenbuis (keer hard gevallen/aangereden?)
- Rare onderdelen mix Campa/Shimano.

+ Was ooit een prima fiets
+ Niet lelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Niet online

FMS

Ik zal dit weekend een foto laten maken. :) En dan ook meteen kijken of mijn fietsmaatje niet misschien een zadelpen zonder setback heeft die ik even kan testen.

Het zadel zit op die standaard foto vrij hoog inderdaad. De vuistregel is toch nog altijd dat het zadel en stuur op gelijke hoogte moeten zijn? Veder heeft de fiets nog een flinke stapel spacers op de stuurbuis, kan ik daar misschien nog iets mee winnen? En nog: hoe kort mag een stuurpen op een racefiets zijn voordat het er raar / geforceerd uitziet?

Hier alvast een foto van de fiets. Let niet op de zadelhoogte en de lange stuurpen: foto is genomen bij de vorige eigenaar met nog zijn afstelling. De fiets zou voor hem namelijk te klein zijn geweest.

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/30u3h2g.jpg
Veloce 10speed shifters en voorder., Centaur carbon achterder. Mirage crank (39/53) record BB, Mavic SSC remmen. Alleen aan de crank kun je zien dat de fiets gebruikt is: de letters zijn deels weggevaagd door overschoenen. Mijn plan was ook om op den duur een Centaur crank te nemen, maar goed, eerst kijken of ik er uberhaupt op kan rijden.

[ Voor 36% gewijzigd door FMS op 30-06-2010 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrAngry schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 10:19:
Twijfelgevalletje.
- Meer dan 10 jaar oud
- Deuk in de bovenbuis (keer hard gevallen/aangereden?)
- Rare onderdelen mix Campa/Shimano.

+ Was ooit een prima fiets
+ Niet lelijk
Dat dacht ik ook. Die deuk is natuurlijk vervelend. Maar hij ziet er imo goed uit, beter dan die rare paarse kleuren die je veel op fietsen in die prijsklasse ziet.

Maar voor die prijs vind je niet snel iets beters denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

FMS schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 10:26:
Ik zal dit weekend een foto laten maken. :) En dan ook meteen kijken of mijn fietsmaatje niet misschien een zadelpen zonder setback heeft die ik even kan testen.

Het zadel zit op die standaard foto vrij hoog inderdaad. De vuistregel is toch nog altijd dat het zadel en stuur op gelijke hoogte moeten zijn? Veder heeft de fiets nog een flinke stapel spacers op de stuurbuis, kan ik daar misschien nog iets mee winnen? En nog: hoe kort mag een stuurpen op een racefiets zijn voordat het er raar / geforceerd uitziet?
Volgens mij is het bijna nooit dat een stuur en zadel op zelfde hoogte staan. Kijk maar eens in de fotos in de startpost, (bijna) allemaal het zadel hoger.
Wat betreft hoe kort stuurpen mag zijn voor het zicht, wat maakt dat uit :P, zolang het technisch verstandig (dat is belangrijk) is en jij lekker zit maakt het niet uit hoe het eruit ziet.
Hoe het zit met instellen van stuurpen op technisch vlak weet ik niet.
Hier alvast een foto van de fiets. Let niet op de zadelhoogte en de lange stuurpen: foto is genomen bij de vorige eigenaar met nog zijn afstelling. De fiets zou voor hem namelijk te klein zijn geweest.

[afbeelding]
Veloce 10speed shifters en voorder., Centaur carbon achterder. Mirage crank (39/53) record BB, Mavic SSC remmen. Alleen aan de crank kun je zien dat de fiets gebruikt is: de letters zijn deels weggevaagd door overschoenen. Mijn plan was ook om op den duur een Centaur crank te nemen, maar goed, eerst kijken of ik er uberhaupt op kan rijden.
Mooie fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De lengte van de stuurpen heeft inderdaad invloed op de stuureigenschappen. Belangrijk om daar op te letten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Specialized Allez

wat mrangry zegt.

ik heb hem trouwens al een tijdje op mijn verlanglijstje staan als neo-klassieker ;)

ben in dubio of ik gecharmeerd van deze uitvoering ben omwille van redenen die mrangry noemt. Indien keurig gepoetst en gewaxed en mooi afgewerkt met strak stuurlintje en rank zadel ziet hij er erg gelikt uit.

maak van die ouder dan 10 jaar maar ouder dan 25 jaar overigens. Hij komt uit begin jaren 80 dacht ik. Voor mij zou dat verder niet boeien.

achtergrondinfo:
http://www.bikeforums.net...3-84-Specialized-Allez-SE
http://www.bikeforums.net...zed-Allez-quot-Sport-quot
http://www.bikeforums.net...28-Specialized-Allez-Epic
http://www.bikeforums.net...-a-specialized-allez-help.
http://www.bikeforums.net...mid-80s-Specialized-Allez

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Verwijderd schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 11:02:
[...]

Maar voor die prijs vind je niet snel iets beters denk ik?
Nou dat ligt eraan hoe slecht de onderdelen er aan toe zijn en hoe groot die deuk is, dat is zo van de foto moeilijk te beoordelen. Als het mijn 150 euro's waren zou ik ze in m'n zak houden, maar ik ben uberhaupt niet zo'n fan van ouder spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

voor 150 euro vind ik wel knappere fietsjes hoor! knap als in waar voor je geld.
Een 105 afgemonteerd laat 90-er fietsje moet wel lukken. Met iets meer mazzel ook nog met STI. Of met een late 600 groep afgemonteerd. Ben je helemaal goed bezig.

mijn record is nog steeds keurige carbonnen Giant Cadex met shimano 105, 8spd groep voor 120 euro :)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrAngry schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 14:46:
[...]

Nou dat ligt eraan hoe slecht de onderdelen er aan toe zijn en hoe groot die deuk is, dat is zo van de foto moeilijk te beoordelen. Als het mijn 150 euro's waren zou ik ze in m'n zak houden, maar ik ben uberhaupt niet zo'n fan van ouder spul.
Ik in principe ook niet :) Maar ik ga geen fiets van vele honderden of zelfs duizenden euro's kopen om te zien of het wat voor mij is. Daarom zoek ik (in ieder geval voor het begin) een goedkoop, maar goed, ouder model...

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2010 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

misschien heb je hier nog wat aan? Helaas heb ik de tekst van een verloren gegane site moeten redden en moet hem nog eens repareren, maar als basis nog wel ok:

http://www.leunk.com/bikes/aanschaf-fietsmateriaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor je tips. Inmiddels heb ik bv ook deze gevonden:

http://link.marktplaats.nl/354033519

Dat paars is dan wel erg lelijk, maar die fiets is blijkbaar goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

yup
los van de kleur valt daar weinig op af te dingen.
Met een mooiere stuurpen/zadelpen/zadel en door er 7spd STI shifters (bv RSX of RX100) op te monteren zou je hem voor het dubbele nog kwijtraken ;)

maar dit is gewoon kopen en rijden voor nu zoals ik het inschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pater schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 20:44:
[...]
:X 36 km per uur gemiddeld?? Ik heb al vaker dat soort snelheden van jou gezien, hoe krijg je dat voor elkaar? Fiets je met een groep? Ik heb gisteren met veel moeite 80 km met 32,5 km per uur gemiddeld gefietst, ik kan me niet voorstellen om dat naar 36 te krijgen...
sorry voor het late antwoord, ben een paar dagen uit de running geweest door een griepje.

Voornamelijk rijd ik met een groep, ik ben 1x met een groep meegereden over een ronde van 40km, windstil rechte fietspaden en heb toen een gemiddelde van 39km/h neergezet. Let wel, dit was in peloton, buitenblad en gewoon flink doorhakken. Over het algemeen is 36km/h gemiddeld goed te doen. (Rondje meerkerk over de lekdijk). Ook ligt het eraan wie er meerijden. Wanneer ik samen twee spinningvriendinnen meerijdt rijden we gemiddeld 33-36km/h over de dijk. Aangezien je hier geen last hebt van stoplichten kun je dus flink lang dat tempo draaien.

Als ik in mijn eentje rijdt, dan is de 31-33km/h meer redelijker.
Harmen schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 21:59:
Idd, flinke gemiddeldes. :?
Denk dat de ene teller ook wat meer aangeeft dan de andere.
Weet dat mn GPS veel nauwkeuriger is dan een 'simpel' tellertje.
Gemiddeldes komen van een Garmin Edge 705.
Ik train tussen de 3-5x per week. In de wintermaanden is het meestal 2 uur spinning op Maandag, Dinsdag, Donderdag en Zondag. In de zomermaanden is het meestal een fietstocht tussen de 85-120km op Donderdag en Zondag en een tocht van 65km op Dinsdag. Daarbij komt dat ik momenteel mijzelf veel focus op het klimmen. Iedere idioot kan hard rijden (ondergetekende ook) maar je kan veel winnen tijdens het klimmen. Daarom ga ik iedere vrijdag ochtend met een maat de Amerongseberg 10-15x omhoog. Daarbij een cadans aanhoudende tussen de 65-75rpm (dus langzaam maar krachtig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Niet online

FMS

Griffin schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 12:35:
[...]

Volgens mij is het bijna nooit dat een stuur en zadel op zelfde hoogte staan. Kijk maar eens in de fotos in de startpost, (bijna) allemaal het zadel hoger.
Wat betreft hoe kort stuurpen mag zijn voor het zicht, wat maakt dat uit :P, zolang het technisch verstandig (dat is belangrijk) is en jij lekker zit maakt het niet uit hoe het eruit ziet.
Hoe het zit met instellen van stuurpen op technisch vlak weet ik niet.

[...]

Mooie fiets
Ik zie het inderdaad. Op de mountainbike rijd ik ook met een flinke verschil tussen het zadel en stuur. Maar daar maak ik me eigenlijk niet zo veel zorgen om: er zijn genoeg spacers op de stuurbuis om het stuur omlaag te krijgen mocht dat nog zijn. Ik heb ook begrepen dat er racesturen bestaan met een kortere "reach"?

Overigens was dit voor mij ook een optie: de verkoper is bereid om hem voor EUR350,- weg te doen. Misschien interessant voor Repeat.

@Ramzzz: ik weet niet of ik het daarmee alleen red, een 110mm stuurpen was in iedere geval nog te lang.

[ Voor 17% gewijzigd door FMS op 30-06-2010 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

FMS schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 15:51:
[...]

Ik zie het inderdaad. Op de mountainbike rijd ik ook met een flinke verschil tussen het zadel en stuur. Maar daar maak ik me eigenlijk niet zo veel zorgen om: er zijn genoeg spacers op de stuurbuis om het stuur omlaag te krijgen mocht dat nog zijn. Ik heb ook begrepen dat er racesturen bestaan met een kortere "reach"?
Kortere stuur-voorbouw, kan toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jazzper schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 15:40:
yup
los van de kleur valt daar weinig op af te dingen.
Met een mooiere stuurpen/zadelpen/zadel en door er 7spd STI shifters (bv RSX of RX100) op te monteren zou je hem voor het dubbele nog kwijtraken ;)

maar dit is gewoon kopen en rijden voor nu zoals ik het inschat.
Heb je enig idee hoe oud deze fiets ongeveer is? En is dat frame volledig koolstof?

En waar moet ik (in het algemeen) op letten als ik dat ding ga ophalen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-06 11:41

the_RJ

Banana Hammock!

Verwijderd schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 17:28:
[...]

Heb je enig idee hoe oud deze fiets ongeveer is? En is dat frame volledig koolstof?

En waar moet ik (in het algemeen) op letten als ik dat ding ga ophalen? :)
Hij is niet volledig carbon. Je ziet bij waar bij de zadelpen een grijze verbinding tussen de buizen, dat is een metalen verbinding, daar zijn de carbon buizen aan vast gelijmd. Ik ben zelf op een Giant Cadex begonnen (oude fiets van mijn vader), en het ging dan om een van de eerste met carbon onderdelen, dus zoals de fiets die je zelf gelinked heb. Dan moet je terug naar de jaren 80 voor de leeftijd als ik me niet vergis, ik zou niet durven zeggen vroeg of laat in die jaren, of heel misschien nog begin 90, ik weet niet hoe lang ze op die manier door geproduceerd hebben.

Ik zou goed letten op:
- de verbindingen tussen de metalen en carbon stukken (die zijn gelijmd, lijm wordt minder over de jaren heen).
- tandjes van cassette/crank. Als je met versleten onderdelen van een 7 speed komt te zitten wordt het een hel voor een redelijke prijs die te vervangen of ook dat moet weer tweedehands en dan is het maar weer de vraag hoe goed het is.

Verder the usual (wielen recht, doen de shifters/remmen het (goed), algemene slijtage (lak, grepen, zadel, whatever))

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

inderdaad eind jaren 80, begin jaren 90. Maar ik meen, pin me er absoluut niet op vast, dat die kleurstelling eerder begin jaren 90 was dan eind jaren 80. En verder inderdaad gelijmde carbonnen buizen in alu lugs. Geen idee wat de kwaliteit van de lijm is. Let wel dat kapot is kapot bij carbon. Ja specialisten kunnen het repareren maar niet voor die prijs. Een kennis van me was ik een keer mee mtb-en en hij had een Cadex mtb (CFM2 of hoe die heet). Met cantilever remmetjes (voorloper v-brakes). Remde een keer te hard, trok hij die nok uit de achterbrug kapot. Dag fiets...
Maar goed dat zijn de extreme exotische verhalen.

7 speed is alleen 7 speed qua shifters en cassette. De rest is allemaal universeel:
- ketting is gewone narrow ketting
- kettingbladen van de double of triple voor ook niets spannends aan (als het geen biopace is)
- achterderrie en voorderrie doen ook niet aan speeds (ja i know, 10 speed is narrower en voor een triple heb je lange slag nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al verkocht :') Op zoek naar een ander. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FMS schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 10:26:
En nog: hoe kort mag een stuurpen op een racefiets zijn voordat het er raar / geforceerd uitziet?
Hoe het eruit ziet moet je je niet druk over maken.
Met mijn zeer lange ervaring kan ik zeggen : een 100mm stuurpen stuurt nog strak, daaronder wordt het minder.
Er kan bij jou nog 10mm af, heb je meer nodig, > verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Tussen de 10 cm en 13 cm is normaal, korter of langer beïnvloedt het stuurgedrag inderdaad behoorlijk nadelig.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Ik kwam er gisteren achter dat mijn voorrem niet meer erg soepel ging. Dit had volgens mij te maken met een wat stroef lopende kabel. Nu zal het geen toeval zijn dat dit euvel zich voordeed nadat ik mijn fiets had gepoetst. Bij dat poetsen, waarbij de fiets op de kop in de douche staat, kan het zomaar zijn dat er wat water en shampoo de kabel in is gelopen. Wat is het ideale middel om een kabel te smeren? Ik heb er nu wat WD40 in gespoten en alles gaat weer soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

argro schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 08:41:
Ik kwam er gisteren achter dat mijn voorrem niet meer erg soepel ging. Dit had volgens mij te maken met een wat stroef lopende kabel. Nu zal het geen toeval zijn dat dit euvel zich voordeed nadat ik mijn fiets had gepoetst. Bij dat poetsen, waarbij de fiets op de kop in de douche staat, kan het zomaar zijn dat er wat water en shampoo de kabel in is gelopen. Wat is het ideale middel om een kabel te smeren? Ik heb er nu wat WD40 in gespoten en alles gaat weer soepel.
Ik zou WD40 of 'siliconenvet' of -olie gebruiken.

Het nadeel van WD40 is dat het wat minder lang meegaat omdat het zo vluchtig en vloeibaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

WD40 is officieel ook geen smeermiddel maar een verdrijver van vocht. Smeert prima op zeer korte termijn, maar op lange termijn zou ik voor gewoon smeermiddel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
sowieso zou ik een fiets niet poetsen met veel water, dat is een vragen om problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Bramster schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 10:34:
sowieso zou ik een fiets niet poetsen met veel water, dat is een vragen om problemen.
Wat voor problemen dan? Ik zet mijn fiets zo nu en dan wel eens onder de douche en maak deze schoon met een beetje autoshampoo. Gaat tot op heden prima. In voorkomend geval zijn ketting, casette e.d. wel gedemonteerd. Die worden separaat gepoetst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
je lagers vinden veel water niet zo leuk,
trapas, balhoofd, naven. Zelf maak ik mijn fietsen (racefiets nog niet, die heb ik pas net :P) eigelijk alleen schoon met een borstel voor de grove troep en dan met een vochtig doekje de rest.

oh, en er kan water in je kabels komen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Bramster schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 10:54:
je lagers vinden veel water niet zo leuk,
trapas, balhoofd, naven.
Wielen maak ik ook separaat schoon. En komt er substantieel meer water in aanraking met bijvoorbeeld de trapas wanneer ik de fiets even afspoel onder de douche dan waneer ik 6 uur door de regen fiets?
oh, en er kan water in je kabels komen :+
Dat is het enige nadeel dat ik tot op heden heb ervaren, maar dat is al opgelost.

Het 'probleem' is dat ik niet bechik over een buitenruimte waar ik met borstels en dergelijke aan de slag kan. En om dat nou in de woonkamer te gaan doen gaat mij wat ver. Vandaar dat ik kies voor de douche. Fiets afspoelen, schoonborstelen en weer afspoelen.

[ Voor 20% gewijzigd door argro op 01-07-2010 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

argro schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 10:57:
[...]
Wielen maak ik ook separaat schoon. En komt er substantieel meer water in aanraking met bijvoorbeeld de trapas wanneer ik de fiets even afspoel onder de douche dan waneer ik 6 uur door de regen fiets?

[...]
Dat is het enige nadeel dat ik tot op heden heb ervaren, maar dat is al opgelost.
Combi van WD40 met siliconenvet, dat ook in dergelijke spuitbussen verkocht wordt, werkt bij mij prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

eens in de zoveel tijd kom ik deze weer tegen.

De officiele keirin pacebike van de OS Sydney 2000:

Yamaha Racer 01

Afbeeldingslocatie: http://www.yamaha-motor.co.jp/global/news/2001/10/24/images/racer01.jpg

prachtig!!

[ Voor 3% gewijzigd door Jazzper op 01-07-2010 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Laatst online: 21:29
Vanmorgen een Tacx Satori fietstrainer besteld bij futurumshop. Hopelijk is deze morgen binnen, zodat ik weer licht kan beginnen met fietsen om mijn beenspieren wat te trainen. Deze zijn hard achteruit gegaan nadat ik de beenbreuk heb opgelopen. Van de fysio mocht ik weer rustig peddelen op een hometrainer, echter lijkt me dit praktischer :) (lees: neemt minder ruimte in). Ik heb als het goed is nog standaard pedalen liggen van mijn MTB, dan zet ik die erop ipv de spd-sl pedalen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@NoepZor, suc6 met trainen. Hoop dat het te doen is met deze warmte.

Ben net terug van een rondje van 110km, soort van duurtraining.
Ben wel behoorlijk kapot gegaan van de warmte... :/
Heb totaal 4 bidons leeg gedronken.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Ik was van plan vanavond wat te gaan trainen. Maar was bagger dag op het werk en ben helemaal gesloopt. Gewoon rustig aan en op tijd naar bed :P

@Yamaha Racer 01:
Wat een fiets :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ik kan niet zeggen dat ik erg blij werd van die nitwit die vanmiddag toen ik redelijk door aan het peddelen was, met wind tegen, ongevraagd pal op mijn wiel uit de wind ging zitten.

Vraag het dan even of zo, in plaats van ineens in mijn dooie hoek op te duiken wanneer ik afrem om een obstakel te ontwijken.... :(

Even aanzetten en ik was van 'm verlost overigens 8), maar toen ik ruim vantevoren vaart minderde om netjes rechtsom de rotonde te nemen, kwam hij op de pedalen de verkeerde kant om de rotonde over om mij 'in te halen', de held. En snel een ander weggetje inslaan. :O

[ Voor 3% gewijzigd door Ramzzz op 01-07-2010 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramzzz schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 19:28:
Ik kan niet zeggen dat ik erg blij werd van die nitwit die vanmiddag toen ik redelijk door aan het peddelen was, met wind tegen, ongevraagd pal op mijn wiel uit de wind ging zitten.

Vraag het dan even of zo, in plaats van ineens in mijn dooie hoek op te duiken wanneer ik afrem om een obstakel te ontwijken.... :(

Even aanzetten en ik was van 'm verlost overigens 8), maar toen ik ruim vantevoren vaart minderde om netjes rechtsom de rotonde te nemen, kwam hij op de pedalen de verkeerde kant om de rotonde over om mij 'in te halen', de held. En snel een ander weggetje inslaan. :O
Die mensen bestaan inderdaad ook, daar is slechts 1 oplossing voor: remtest (Of gewoon een paar keer versnellen, dat zal ze leren >:) ).

Man ik baal echt van deze griep, sinds zaterdag al bagger. Afgelopen zondag toch gaan fietsen maar merkte al snel dat ik moeite had met het tempo bijhouden en dat het fietsen over de dijk met 88-92% van mijn max hartslag ging. Maar dat is nog niet het ergste...

Neen! Het ergste is dat mijn overbuurman ook aan wielrennen doet! En ik hem vanuit mijn slaapkamer 2x per dag zie wegrijden op zijn fietsje. Ik wil oooooook!!!!. Dat is het ergste van ziek zijn! Niet kunnen sporten....of ben ik geestelijk verknipt en verslaafd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Wieltjeszuiger heb ik dit jaar nog niet zoveel gehad, dat heeft denk ik te maken met het feit dat ik (doordat ik tussen 2 banen in zit), vooral overdag train en dan is het vaak rustig en kom ik nauwelijks mensen tegen.

In het verleden gebeurde het me regelmatig. Sommigen generen zich nergens voor en blijven zo 20+ km in je wiel zitten. Als de wegen dan eindelijk scheiden roep ik altijd: "ga je gemiddelde maar aan je vrouw laten zien". :D

Zelf in iemands wiel gaan zitten doe ik nooit, of het moet een brommer zijn.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
Ik heb wel eens gehad toen ik aan het mountainbiken (verbindingsstukje over asfalt) dat er een wielrenner achter me kwam hangen, tijdje wat afgewisseld en toen we bij het bos kwamen waar ik moest zijn zei hij nog iets van "pfft, lekker tempo met die dikke banden zeg..." en toen vroeg ik nog of hij mee ging mijn terein in, maar daar had hij toch niet zo'n zin in :P

en toen ik mijn ligfiets nog had heb ik ook wel heel wat wedstrijdjes gehad, al was dat niet erg eerlijk aangezien ik een extreem lage racer (kont 10cm boven de grond, behoorlijk platte houding) had

[ Voor 21% gewijzigd door Bramster op 02-07-2010 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Nou ja, als hij wat gezegd had, in plaats van in doodse stilte achter me te plakken, dan had ik er zelf misschien ook wel trek in gehad. Maar zég dan wat?

2 kilometer wind tegen kopwerk voor een parasiet doen... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Harmen schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 17:35:
Ben net terug van een rondje van 110km, soort van duurtraining.
Ben wel behoorlijk kapot gegaan van de warmte... :/
Heb totaal 4 bidons leeg gedronken.
Same here, ik had een tochtje van 90km uitgestippeld met alle Utrechtse heuvels heen en terug over, maar na 75km zat ik helemaal kapot, ondanks 3 liter drinken.
Die hitte is echt killing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik was blij met elk vliegje dat in mijn mond vloog: weer wat vocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater

Pater

Terry Tate

Ik kan me er echt niet aan ergeren als iemand in mijn wiel zit. Kwestie van muziekje ietsje harder te zetten en lekker door te gaan. Of hij er nou wel of niet zit, het is om het even.

Ik heb trouwens geen last van deze hitte, dinsdag nog 90 km gefietst met 1,5 liter water, ik had nog water toen ik thuis kwam. Overigens wel een fantastisch rondje gevonden met 85 km lang geen stoplichten! Voor degene die uit Rotterdam komen wil ik de route wel even doorgeven, dan zet ik hem even op Routeyou.

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ik kan ook vrij goed tegen de hitte. Misschien heb ik dan wel net dat beetje genetische voorsprong in dat opzicht.

Nou nog een beetje leren fietsen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ik kan ook wel goed tegen de hitte, maar verbaas me wel over hoe weinigen sommigen kunnen drinken. Als ik zo weinig drink dan val ik denk ik dood neer.

Ter illustratie: vorige week op de terugweg vanaf mijn schoonouders in 56 km 1,5 liter gedronken.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsve
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-09 16:19
Pater schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 09:49:
Overigens wel een fantastisch rondje gevonden met 85 km lang geen stoplichten! Voor degene die uit Rotterdam komen wil ik de route wel even doorgeven, dan zet ik hem even op Routeyou.
Heel graag... ben benieuwd welke dat is!

En over de "wiel parasieten" ik heb er geen moeite mee als ze dat doen. Als je alleen fietst dan moet je er ook zelf doorheen. Het is niet zo dat je er opeens zelf langzamer van gaat, dus voor mij is er geen verschil.
Lekker laten zitten en niet druk om maken.

Deze week al 2x 's avonds een klein rondje gemaakt, heerlijk weer dat dat kan tot een uurtje of 10. Aangename temperatuur en lekker rustig.

Be reasonable.... do it my way

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
Ik heb ooit gelezen dat als iemand in je wiel komt zitten, de voorste ook een klein voordeel haalt (http://www.fietsica.be/wieltjeszuigen.htm). Uiteraard heeft de achterste meer voordeel natuurlijk.

Is er een soort (on)officiele code voor in het wiel gaan zitten? Ik zie mezelf ook al even een kilometer of 2 aanhangen om even op adem te komen als beginneling. Ik zou namelijk niet graag hebben dat die persoon alles dichtgooit. (dat hij optrekt en ik niet kan volgen maakt niet uit natuurlijk :) )

Uiteraard als het voor te lang is, zou ik het wel vragen, of ook overnemen en ronddraaien. Of vinden jullie dat je het gewoon altijd moet vragen als het langer is dan een minuut.

Verder is het een lange week geweest, en ik heb steeds meer zin om opnieuw te gaan rijden. Misschien moet ik toch proberen een tweede rit in de week in te plannen, op woensdag of zo. En dan wat vroeger naar huis gaan van mijn werk. Of als het weer zo blijft vanaf 8 uur savonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater

Pater

Terry Tate

fsve schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 10:43:
[...]

Heel graag... ben benieuwd welke dat is!

En over de "wiel parasieten" ik heb er geen moeite mee als ze dat doen. Als je alleen fietst dan moet je er ook zelf doorheen. Het is niet zo dat je er opeens zelf langzamer van gaat, dus voor mij is er geen verschil.
Lekker laten zitten en niet druk om maken.

Deze week al 2x 's avonds een klein rondje gemaakt, heerlijk weer dat dat kan tot een uurtje of 10. Aangename temperatuur en lekker rustig.
Bij deze: http://www.routeyou.com/r...ycle-route-hoeksewaard.en

Je moet er alleen wel even opletten dat je ten zuiden van de Hoeksche Waard op een 'eigen weg' uitkomt, wat betekent dat ze een hek op de weg hebben neergezet. Kwestie van heel even afstappen en via de berm langs het hek lopen.

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
Morgen om 5 uur eruit, en dan een Marmotte'je doen.

Maandagavond zijn we toegekomen op Alpe d'Huez (hotel staat boven op de top). Dinsdag 147km met 4500hoogtemeters... (wat meer dan verwacht... :p ). Woensdag 120km gereden, met iets minder dan 3000hm.
Donderdag op souplesse op de rollen, en vandaag 40km losrijden op souplesse in de vallei.
Het weer is al wisselvallig geweest. Eerst al in 39°C gereden (echt veel te warm op die bergwanden), dan een onweer en een stevige regenbui (dat is dan weer gevaarlijk in de afdaling).

Maar we zien wel, hoofddoel is om uit te rijden voor eerste deelname. 8u29 halen zou zeker mooi zijn, dan is het goud binnen.

Klik: .joeri. !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Succes iedereen die vandaag deze tocht rijdt !

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Niet online

FMS

De Bianchi past (erg goed)! Van Hoeijen in Amersfoort heeft me uiteindelijk geholpen met de afstelling. Een 100mm stuurpen bleek voldoende te zijn. Behalve dat zijn de hoeven een stukje hoger gezet. Ik ga zelf nog experimenteren met de hoogte van het stuur, daarvoor er zijn genoeg spacers in iedere geval.

Pics:
Afbeeldingslocatie: http://i19.photobucket.com/albums/b157/maximilian001/Bianchi/Logo_voor.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i19.photobucket.com/albums/b157/maximilian001/Bianchi/Vork.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i19.photobucket.com/albums/b157/maximilian001/Bianchi/rearfork.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i19.photobucket.com/albums/b157/maximilian001/Bianchi/achetder.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i19.photobucket.com/albums/b157/maximilian001/Bianchi/side.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door FMS op 13-08-2010 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@FMS, Super fietsje hoor!
Erg fraai!
Afstelling is vaak wel lastig, het duurt ook wel ff voordat je lekker op de fiets zit.

Wil zelf over een paar jaar wel een Bianchi Infinito opbouwen.
Natuurlijk in celeste. :+

[ Voor 25% gewijzigd door Harmen op 03-07-2010 22:17 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Heel mooi fietsje, wel nog eventjes een paar knappe bidonhouders erop zetten!

Veel veilige kilometers gewenst :)

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Niet online

FMS

Thanks!

Vandaag heb ik ook meteen mijn eerste echte rit gemaakt: 121km, +-4:1/2uur, van Amersfoort via Soest naar Wijk bij Duurstede gereden, en terug via Veenendaal. Ik ben wel vaak gestopt om met de afstelling te spelen, getting there, maar voor nu kan ik nog alleen zeggen: its like riding on air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Lekker is dat hè, zo'n nieuw karretje. Je fietst ineens een stuk gemakkelijker, alles lijkt te lukken.

Hopelijk slijt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Niet online

FMS

Yep, Ik ga nu vooral proberen om goed te herstellen. Op de mountainbike ben ik de wat langere afstanden redelijk gewend maar op de racefiets roep je gewoon net andere spieren op, of bepaalde spieren belast je meer/minder. Daarom ook morgenavond rustig een uurtje lostrainen en dinsdag lekker voor de buis de tour kijken en verder niets doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren een lekkere ronde gereden met een fietsgenoot. Doordat ik afgelopen week ziek was geweest besloten om het rustig te houden en maximaal 75% HR te rijden. De route leidde van Nieuwegein naar Culemborg - Amerongen en via Amerongen naar Wijk bij duurstede en over de dijk terug. Al met al toch weer 100km gefietst. Ondanks dat ik van maandag tot donderdag flink grieperig was geweest kon ik aardig meekomen. Uiteindelijk 31,2km/h gemiddeld gereden.

Vanochtend wederom in de pedalen gestapt voor een soortgelijke route, met een tussenstop bij een terrasje in Ameronge (langs een mountainbike route). Al met al weer 100km erbij. Nu tijd voor een biertje :)

@FMS
Wat een geile fiets is dat toch! Mooi!

Zojuist een Garmin Edge 705 aangeschaft.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2010 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

heeft even wat rust in de benen genomen. Lichaam raakte steeds vermoeider. Helaas niet veel rust gehad ivm verjaardagen (12 uur lang bezig zijn op 1 dag voor verjaardag van mams :P) maar vanavond rustig aan (niets doen) en morgen maar weer eens op de fiets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:23
Verwijderd schreef op zondag 04 juli 2010 @ 17:24:
Veel plezier ermee! Mag ik vragen waarom de 705 en niet bijvoorbeeld een oregon? Zit namelijk zelf nog een beetje dubben welk type het moet gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
Dit weekend eens op het grote blad gaan rondrijden. Zalig zeg, 25 al peddelend en 30 met goed trappen. Even alles opentrekken tot 39.7km/h op een stuk vals plat.

Heb wel een probleem gemerkt, het terugschakelen op mijn voorblad van groot naar middel lijkt niet te lukken. Is dit iets dat ik eenvoudig zelf kan oplossen of ga ik best naar de fietsenmaker (heb mijn fiets nu een week). Ga straks even nog in de garage kijken of de derailleur beweegt enzo maar misschien dat het een vaak voorkomende fout is?

Heb gewoon een vlakke route gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Lointje schreef op maandag 05 juli 2010 @ 09:07:
Dit weekend eens op het grote blad gaan rondrijden. Zalig zeg, 25 al peddelend en 30 met goed trappen. Even alles opentrekken tot 39.7km/h op een stuk vals plat.

Heb wel een probleem gemerkt, het terugschakelen op mijn voorblad van groot naar middel lijkt niet te lukken. Is dit iets dat ik eenvoudig zelf kan oplossen of ga ik best naar de fietsenmaker (heb mijn fiets nu een week). Ga straks even nog in de garage kijken of de derailleur beweegt enzo maar misschien dat het een vaak voorkomende fout is?

Heb gewoon een vlakke route gekozen.
Het afstellen van de voorderailleur is relatief eenvoudig, maar het afstellen van een derailleur is wel een precies klusje. Je moet geduld hebben en niet te snel tevreden zijn. Op Youtube zijn wel goede instructiefilmpjes te vinden.

Maar wanneer je de fiets een week hebt zou ik evan langs de fietsenmaker gaan. Wel zo makkelijk en, naar ik aanneem, gratis.

[ Voor 4% gewijzigd door argro op 05-07-2010 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

Verwijderd schreef op zondag 04 juli 2010 @ 17:24:

Proficiat, prima keus, niet alleen de beste fietscomputer die ik ooit had maar ook vele interessante extra's en ook het optekenen van je trainingen.
En niet te vergeten de kaartjes en routeplanner.
En de extra afleiding tijdens lange saaie trainingen.
Succes ermee.

Cititzen of Ladonia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Zo gisteravond moest ik ff energie kwijt van het hele weekend met mijn 3 kiddos om me heen, resultaat: 40km beulen met 34.5 gemiddeld (in mijn eentje). Dat was ff een pr voor mij, heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bi-zonder
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Bij Futurumshop hebben ze nu de Polar CS500 CAD in de aanbieding met 5 jaar garantie voor € 200

Na wat lezen, valt me op dat relatief veel mensen er negatief over berichten. Met name het feit dat er geen software wordt meegeleverd. Design laat ik even buiten beschouwing, smaken verschillen nu eenmaal.

Is dit het geld nu waard, of beter voor die prijs een andere/betere meter aanschaffen?

Nog een vraagje: bij diverse winkels en mensen nu navraag gedaan naar de voor -en nadelen van offset-zadelpennen. Niemand kan me er een helder/duidelijk antwoord over geven. Er wordt wel melding gemaakt, dat 'vrouwen meestal zonder offset fietsen'. Maar waarom kan dan niet verteld worden.

Wat is nu het voordeel van met een offset zadelpen rijden? Maak ik een denkfout, mits je een te groot/klein frame hebt, kun je middels het zadel verschuiven, toch prima afstellen zonder offset?
ik begrijp gewoon niet waarom de meeste fietsen tegenwoordig met offset zadelpennen worden verkocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Bi-zonder schreef op maandag 05 juli 2010 @ 13:02: ...
Wat is nu het voordeel van met een offset zadelpen rijden? Maak ik een denkfout, mits je een te groot/klein frame hebt, kun je middels het zadel verschuiven, toch prima afstellen zonder offset?
ik begrijp gewoon niet waarom de meeste fietsen tegenwoordig met offset zadelpennen worden verkocht
(Klopt mijn vermoeden dat je niet mits maar tenzij bedoelt?) Wat een offset zadelpen doet is de zadelbuishoek virtueel wat vlakker maken, dat kan je niet op dezelfde manier doen met het verstellen van de zadelpen naar binnen en buiten. Ideaal zou natuurlijk zijn als je zadelbuis al de juiste hoek had zodat je zadel optimaal staat. Of en waarom tegenwoordig de frames allemaal andere hoeken hebben dan vroeger weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bi-zonder
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Je vermoeden klopt..
Aha,..dit is al een stuk begrijpelijker.
Misschien heeft het te maken met de meer slooping frames van tegenwoordig.
Of is dit een vreemde gedachtegang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Weet ik niet, mij lijkt het niet direct nodig om bij het ontwerpen van een sloping frame de hoek tussen zadelbuis en andere buis (onderbuis/schuine (lekker duidelijk bij sloping) buis (hoe noem je die eigenlijk officeel) te veranderen.

Het zou misschien kunnen dat men de frames nog niet heeft aangepast aan de biomechanische inzichten/mode van tegenwoordig. Of het is gewoon mode (en is het überhaupt wel echt zo dat er meer setbacksteunen worden gebruikt, ik vermoed het wel, maar weet het niet)
Pagina: 1 ... 6 ... 10 Laatste