[ Voor 100% gewijzigd door Ernemmer op 19-03-2021 13:58 ]
Je kan voor van die dure meuk gaan, maar de uierzalf van de kruidvat werkt ook prima. Het zou me niks verbazen als al die zalven gewoon vet zijn trouwens. Is 2/3 euro voor een pot die een jaar mee gaatrdluca schreef op zondag 16 mei 2010 @ 10:28:
[...]
Gewenning en voornamelijk schuren door een droge huid op zeem. Tijd voor ballencremeCreme om bij iedere fietstocht de zeem en/of liesstreken mee in te smeren en zo de zeem soepel te houden en huidirritaties te verminderen.
Zelf vind ik Assos Chamois Creme het fijnst.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Ernemmer schreef op zondag 16 mei 2010 @ 10:41:
Na veel lezen en overwegen heb ik besloten dat ik een fiets ga halen
Mijn budget is max 300 euro. Nu zat ik te denken om dan 2ehands op marktplaats wat te kopen of een hele goedkope nieuwe, bijvoorbeeld dit.
Iemand misschien tips voor een budget van 300 euro.
Ik heb van meerdere mensen hetzelfde advies gekregen. Mijn budget was in eerste instantie ook 300 euro, echter zoals dat vaker gaat toch mijn budget wat opgeschroefd.havana schreef op zondag 16 mei 2010 @ 11:30:
Ik zou eerder gaan voor een 2e hands, de getoonde fiets is echt troep, daar krijg je spijt van.
Uiteindelijk wilde ik voor 400-500 euro klaar zijn, en is deze het geworden :
- Decathlon racefiets Competition 9.2
- Frame: aluminium
- Voor- en achtervork: Carbon
- Wielen: Penta Racing zwart
- Banden: Michelin Carbon en een Pro Race 2
- Afgemonteerd met Shimano Ultegra
- Pedalen: Look
- 10 cassette
- gewicht: 8,5 kilo
Nu komende week nog de kleding en een helm en dan kunnen we er tegenaan!
Edit: kan-ie in de startpost? Ben van plan om dit topic te blijven volgen
[ Voor 14% gewijzigd door eelcoo op 17-05-2010 17:11 ]
belangrijkste is als je aat beginnen is de je eigen goed op te laten meten zodat je weet welke maat racefiets je kan kopen. er is niks zo vervelend als een racefiets die je maat niet is !Ernemmer schreef op zondag 16 mei 2010 @ 12:16:
Oke, dan maar marktplaats afzoeken naar een goede fiets.
Bedankt
Chario2 (818126)
Ik smeer er nu, vanwege de irritatie, al balsem op. Maar doe dit sochtends en savonds en niet tijdens het fietsen.
Ik weet iig nu dat het gewoon gewenning etc is en niet iets wat aan mn zadel oid ligt. Ik ga nu gewoon even pot uierzalf oid kopen die voor het fietsen is, en niet het algemene spul wat in de kast staat. (van dat duurdere spul van mams
[ Voor 36% gewijzigd door havana op 17-05-2010 09:00 ]
Wat is hier mis mee dan?Harmen schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 22:27:
Verbaas me ook altijd over de 'andere' wielrenners, korte broek bij 10 graden... pff
Als ik naar mezelf kijk, dan krijg ik het al warm bij de gedachte aan een lange broek(draag er af en toe wel aan bij nog koudere temp en straffe wind). Ik vind het belangrijker dat mijn bovenlijf goed warm is, al hoef ik hier ook niet veel voor aan te trekken.
[ Voor 6% gewijzigd door ritsjert op 17-05-2010 19:43 ]
Nog een ander klein vraagje, wat kan ik het beste meenemen voor het geval dat ik een lekke band krijg? Ik fiets steeds langere stukken en heb niet altijd de mogelijkheid om iemand te bellen mocht er iets gebeuren. Is er inmiddels al een spray op de markt om de band te plakken of zal ik nog steeds in de berm aan het plakken moeten gaan? En zo ja, wat voor soort setje zou ik hiervoor moeten hebben?
Wat het meest gangbare is, is een kleine zadeltas en daarin een band, een plaksetje en bandenlichters.
Pompje kun je vaak naast/aan je bidonhouder monteren.
Goede voorbeelden, van wat ik nog wel mooi vind zijn:
Zadeltas:
http://www.lezyne.com/products/bags-packs/micro-caddy-s.html
Bevestig je met klitteband waardoor het geheel goed strak zit en je het niet continu hoort rammelen.
Qua pomp vind ik deze wel mooi:
http://www.bikeurban.nl/i...icro-rocket-carbon-t.html
En heb zelf ervaren dat je er wel 8 a 9 bar in kan krijgen met dat ding. Heel licht. Kost wel wat meer werk, maar wel lekker klein
Een wonderspray is er nog niet voor zover ik weet. Gewoon een plakkitje kopen voor racebanden á €2,50
Ik heb altijd 1 binnenband mee en een CO2 busje mee. Dit pompt je band op tot ong 6 bar, genoeg om thuis te komenM@NIC schreef op maandag 17 mei 2010 @ 12:06:
Ik heb inmiddels mijn stuurpen omgedraaid wat ongeveer 1,5cm scheelt in hoogte en is beduidend comfortabeler dus bedankt voor de tips.
Nog een ander klein vraagje, wat kan ik het beste meenemen voor het geval dat ik een lekke band krijg? Ik fiets steeds langere stukken en heb niet altijd de mogelijkheid om iemand te bellen mocht er iets gebeuren. Is er inmiddels al een spray op de markt om de band te plakken of zal ik nog steeds in de berm aan het plakken moeten gaan? En zo ja, wat voor soort setje zou ik hiervoor moeten hebben?
Je kan ook pomp meenemen maar heb ik zelf niet. Een plaksetje heb ik lekker thuis liggen en gaat nooit mee. Ik ga geen band plakken langs de weg. Als ik 1x lek rij fix ik het. Rij ik nog een keer lek dan bel ik wel naar huis.
Zorg er trouwens altijd voor dat je, voordat je de nieuwe binnenband in de band legt, dat je je vingers door de buitenband haalt om te kijken of er nog iets scherps zit
Goede tip, maar nog beter:Griffin schreef op maandag 17 mei 2010 @ 12:50:
[...]
Zorg er trouwens altijd voor dat je, voordat je de nieuwe binnenband in de band legt, dat je je vingers door de buitenband haalt om te kijken of er nog iets scherps zit.
Pomp de lekke band ook nog even op en check waar het lek zit. Druk op die plek je buitenband binnenstebuiten als je niet gelijk iets zit/voelt. Ik heb laatst 3 lekke banden gehad omdat er iets in m'n band zat wat je niet zag of voelde door gewoon met je vingers door de buitenband te gaan.
Biba'tje heb ik natuurlijk wel altijd mee, je weet immers maar nooit. In plaksetjes geloof ik niet, je moet dit soort bandjes niet proberen te plakken. Dat is ook niet de moeite, want ze kosten nog geen 2 euro.
Vandaag trouwens mijn eerste "langere" training gedaan, 82 km. Ging lang niet slecht.
[ Voor 7% gewijzigd door havana op 17-05-2010 17:16 ]
Toch maar eens een pompje kopenMrAngry schreef op maandag 17 mei 2010 @ 13:21:
[...]
Goede tip, maar nog beter:
Pomp de lekke band ook nog even op en check waar het lek zit. Druk op die plek je buitenband binnenstebuiten als je niet gelijk iets zit/voelt. Ik heb laatst 3 lekke banden gehad omdat er iets in m'n band zat wat je niet zag of voelde door gewoon met je vingers door de buitenband te gaan.
Verder rij ik op banden met een laagje kevlar (oid) erin. Kans is dan ook kleiner dat ze lek gaan. Max 9 bar maar meestal doe ik er 8 in. Meer dan zat
Anoniem: 52815
Zondag duur-rondje gemaakt van 108 km. Ook nog 6x de VAMberg opgereden (D2/D3). Erg kort (400 m oid), maar wel redelijk steil (9+ % gemiddeld). Best leuk, al mag je er eigenlijk niet fietsen.
Vandaag van Drenthe naar huis gereden: 202 km duurtempo. Ging wel aardig.
Hele jaar nog niet in korte broek + korte mouwen gefietst. Lekker met been- en armstukken, zelfs met de 20 graden laatst. Bevalt uitstekend.
Geeft wel een voldaan gevoel en zo merk je weer dat de kracht en snelheid er nog goed inzit. Ik rij voornamelijk alleen of met zijn twee. In een groepje ligt de gemiddelde snelheid toch echt aanmerkelijk hoger.
Tot zo'n 15 graden trek ik de 3/4 broek aan en naast zweethemd twee shirts over elkaar en mouwtjes. Liever iets te warm dan terug door een te harde en/of koude wind worden verrast.
Ik heb zelf een bidon(bus) met schroefdop in de bidonhouder op de staande buis. Niet het allermooiste gezicht maar wel makkelijk alles meenemen. Standaard neem ik daarin mee twee binnenbanden, twee 16 gr patronen, bandenlichters, twee citrawipe en geld.
In de achterzak een klein handpompje van 16 cm. Bij verwisselen van een binnenband pomp ik daarmee eerst de band wat op. Ondertussen nog eens checken of de binnenband nergens tussen de velg en buitenband zit. Daarna een patroon erin en op gevoel zit er dan zeker meer dan 7 bar in.
Voor iedere tocht controleer ik de buitenbanden op steentjes en glas en dat er 8 bar inzit. Ik vervang de butenband, vooral achter, redelijk snel als die wat dunner en vierkant lijkt te worden. Liever een extra buitenband per jaar meer. Dat weegt voor mij tegen een band vervangen, patroon en de onderbreking.Op die manier breng je het aantal lekke banden tot een minimum terug.
@ Pizzaboer
Lekker bezig, dat zijn flinke afstanden. Ga je nog een cyclo rijden dit seizoen?
[ Voor 29% gewijzigd door havana op 18-05-2010 09:03 ]
Wat er mis mee is? Onder de 18 graden schijnt het op den duur slecht te zijn voor je gewrichten. Dus nu heb je er geen last van maar later dan wel.ritsjert schreef op maandag 17 mei 2010 @ 09:10:
[...]
Wat is hier mis mee dan?
Als ik naar mezelf kijk, dan krijg ik het al warm bij de gedachte aan een lange broek(draag er af en toe wel aan bij nog koudere temp en straffe wind). Ik vind het belangrijker dat mijn bovenlijf goed warm is, al hoef ik hier ook niet veel voor aan te trekken.
Zelf houd ik me er ook niet altijd aan want soms is het met 16 graden en een zonnetje té lekker om niet in korte broek te fietsen. Ik denk dat het ook te maken heeft met de zon, als de zon niet schijnt is 16 graden een stuk frisser.
@Ballencreme. Ik heb nog nooit schuurplekken gehad. Wat ik wel heb gehad is last van gevoelloosheid in 'Jan Joris'.
De tweede keer fietsen had ik het ook nog een beetje en nu is het eigenlijk praktisch over.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Is heel logisch maar denk ik ook voor iedereen anders. Niet elke lichaam (en dus gewricht) is het zelfde. Ik doe het zelf op gevoel en als ik het koud heb doe ik ze gewoon aan. Maar afgelopen week was het 14graden overdag in de zon en heb toen korte broek aan gedaan maar het bovenlichaam wel goed warm gehouden.LuPo schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 09:14:
[...]
Wat er mis mee is? Onder de 18 graden schijnt het op den duur slecht te zijn voor je gewrichten. Dus nu heb je er geen last van maar later dan wel.
Zelf houd ik me er ook niet altijd aan want soms is het met 16 graden en een zonnetje té lekker om niet in korte broek te fietsen. Ik denk dat het ook te maken heeft met de zon, als de zon niet schijnt is 16 graden een stuk frisser.
Is toch gewenning denk ik, mn lichaam heeft nu paar dagen rust en het heelt gelijk een beetje. Vandaag ga ik niet fietsen, ben te druk en ik wil even mijn benen en lichaam iets rust geven.@Ballencreme. Ik heb nog nooit schuurplekken gehad. Wat ik wel heb gehad is last van gevoelloosheid in 'Jan Joris'.Dat was een paar dagen lang nadat ik voor het eerst had gefietst (gelijk 75km gereden toen).
De tweede keer fietsen had ik het ook nog een beetje en nu is het eigenlijk praktisch over.
Donderdag een stukje fietsen om de benen los te maken, en dan in het weekend (zaterdag of zondag) weer een lange rit.
Thx. En ja, ik ga La Marmotte (3 juli) rijden. Dat wordt m'n eerste cyclo ooit overigens.@ Pizzaboer
Lekker bezig, dat zijn flinke afstanden. Ga je nog een cyclo rijden dit seizoen?
Afstanden rijden gaat heel behoorlijk, maar ik merk dat ik meer interval- en heuveltraining moet doen. Hopelijk volgende week een dag of 4 naar de Eifel of de Ardennen oid, zou meer dan welkom zijn.
Nja, komt wel goed denk ik.
ow de fameuze slaapzakLuPo schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 09:14:
[...]
@Ballencreme. Ik heb nog nooit schuurplekken gehad. Wat ik wel heb gehad is last van gevoelloosheid in 'Jan Joris'.
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Nu ben ik geen expert, maar misschien willen de experts hier iets meer info:Tije schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 15:21:
Ik kan een Batavus Roadracer met Campagnolo Mirage afmontage kopen in mijn maat. Is dit wat als beginnersfiets en welke prijs is geschikt?
- gereden kilomters ong?
- prijs?
nofi
No one can predict the market! - Who the hell knows!
Hoeveel KM heb je tot nu toe gemaakt (vanaf 1 jan)?Anoniem: 52815 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 10:47:
[...]
Thx. En ja, ik ga La Marmotte (3 juli) rijden. Dat wordt m'n eerste cyclo ooit overigens.
Afstanden rijden gaat heel behoorlijk, maar ik merk dat ik meer interval- en heuveltraining moet doen. Hopelijk volgende week een dag of 4 naar de Eifel of de Ardennen oid, zou meer dan welkom zijn.
Nja, komt wel goed denk ik.
Als je wil kan ik je wel wat tips geven, heb verschillende cyclo's gereden.
In de Ardennen worden bijna ieder weekend tochten georganiseerd. Vaak met maar 100 deelnemers en voor een euro of 5. Ideaal als voorbereiding en stukken leuker dan gehypete tochten als AGR en LM.
Als ik train voor een cyclo zorg ik altijd dat ik een stuk of 5 van die tochten rijd, met minimaal één megatocht (220+).
[ Voor 21% gewijzigd door havana op 18-05-2010 17:38 ]
Nu kijk ik net op de DHL site en zie ik staan: "Onze partner DHL zorgt voor het veilig en snel doorvervoeren naar Nederland, TNT bezorgt het dan op het door uw gewenste afleveradres. De betrouwbare bezorging heeft voor ons de hoogste prioriteit."
Ik heb op dit moment geen idee waar mijn pakketje nu uithangt, of dat nou op een TNT postkantoor is of een DHL distributiecentrum? Iemand een idee? Uiteraard al DHL zelf gemaild maar die laten nogal lang op zich wachten met antwoord...
[ Voor 5% gewijzigd door JJJ op 18-05-2010 18:03 ]
3241 km. buiten op de racer. Daarnaast 18 uur op een Tacx (Antares, dus geen weerstand, maar meer om toch iets te doen - gebruikt in januari en februari - en enigszins soepel te blijven).havana schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 17:37:
Hoeveel KM heb je tot nu toe gemaakt (vanaf 1 jan)?
Eind juni zal dit zo ergens in de regionen 4800-5100 km. zitten denk ik.
Heb hier en daar al wat tips gevonden betreffende bijvoorbeeld voeding, watertappunten onderweg en indeling van de week voor de cyclo zelf, maar meer tips zijn altijd welkom. Graag dus!Als je wil kan ik je wel wat tips geven, heb verschillende cyclo's gereden.
In de Ardennen worden bijna ieder weekend tochten georganiseerd. Vaak met maar 100 deelnemers en voor een euro of 5. Ideaal als voorbereiding en stukken leuker dan gehypete tochten als AGR en LM.
Als ik train voor een cyclo zorg ik altijd dat ik een stuk of 5 van die tochten rijd, met minimaal één megatocht (220+).
Zo klinkt je tip van tochten in de Ardennen al erg interessant; ben benieuwd naar de tochten
Ik moet bekennen dat ik zelf ook niet zo'n fan ben van massale toertochten, want (1) die zijn vaak behoorlijk aan de prijs en (2) resulteren ongeveer altijd in wachten/filerijden op het parkoers.
Allereerst: 5000 km is een hele mooie basis voor de Marmotte. Moet geen probleem zijn om uit te rijden en zelfs een mooie tijd neer te zetten. Zodra je meer richting de grote dag komt, zou ik adviseren enige lange duurtrainingen (150+) te doen met intensieve blokken erin (bijv. 5 - 10 - 15 - 20 min).
Belangrijkste tip die ik kan geven: blijf bij je plan en ga geen zaken veranderen vlak voor de grote dag (voeding, etc). Met andere woorden: vertrouw op je voorbereiding en experimenteer in je voorbereiding, maar niet op de grote dag.
Neem alle fietskleding (ook overschoenen, overjasjes en winterhandschoenen) mee naar Frankrijk en kijk ter plekke wat je gaat gebruiken. Toen ik vorig jaar met -2 gr de Galibier op reed, was ik errug blij met mijn overschoenen en winterjas!
Neem voldoende rust voor de Marmotte, 2 dagen ervoor behalve wat losfietsen niks doen. Het is verder heel verleidelijk in de week voorafgaand aan de grote dag enorm tekeer te gaan waardoor je uitgeput begint. Je moet dus een balans vinden tussen lekker hard klimmen (wat je graag wil) en rustig aan een berg op rijden (wat het best is). Lastig!
Qua voeding, vertrouw op waar jij het hele seizoen al goed op presteert en niet op de bevoorrading, die zeer wisselend van kwaliteit is bij de Marmotte. Ik zweer bij gells (1 per uur) maar ieder z'n meug.
Neem niet teveel zaken mee op de fiets, als het weer redelijk is dan volstaan een setje armstukken. Smeer je goed in als het zonnig wordt.
Laatste tip: begin rustig, de Croix de Fèr is al een verdomd lastige (en lange) klim en daarna moet je er nog 3. Je zou de eerste niet zijn die op de Galibier al geparkeerd staat. Laat je niet verrassen door de Galbier, de eerste 10 km zijn vrij makkelijk maar vanaf Plan Lanchat volgen nog 8 lastig kilometers.
En oh ja, zorg voor een licht verzet, wat je niet bij je hebt kun je ook niet gebruiken!
[ Voor 26% gewijzigd door havana op 18-05-2010 20:36 ]
Toen ik een paar maanden geleden niet thuis was lag mijn Rose pakketje bij het TNT punt hier om de hoekJJJ schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 18:02:
Hier zijn vast wel mensen die eens bij Rose Versand hebben besteld.. ik heb daar laatst een stuurpenverlenging besteld. Deze is via DHL naar nederland gebracht. Het aanbieden hiervan is volgens de statuspagina mislukt (3 maal "Shipment could not be delivered."). Het stomme is dat er ook geen bonnetje of iets dergelijks is achtergelaten.
Nu kijk ik net op de DHL site en zie ik staan: "Onze partner DHL zorgt voor het veilig en snel doorvervoeren naar Nederland, TNT bezorgt het dan op het door uw gewenste afleveradres. De betrouwbare bezorging heeft voor ons de hoogste prioriteit."
Ik heb op dit moment geen idee waar mijn pakketje nu uithangt, of dat nou op een TNT postkantoor is of een DHL distributiecentrum? Iemand een idee? Uiteraard al DHL zelf gemaild maar die laten nogal lang op zich wachten met antwoord...
Leave only footprints, take only memories
Hmm oke, heb je daar misschien info van/over?LuPo schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 09:14:
[...]
Wat er mis mee is? Onder de 18 graden schijnt het op den duur slecht te zijn voor je gewrichten. Dus nu heb je er geen last van maar later dan wel.
Ik vind alleen dingen over spierpijn namelijk:
Spierpijn en stijfheid kunnen ook het gevolg zijn van een verkeerde lichaamshouding of blootstelling aan plotselinge temperatuursveranderingen
Dit is de jan-met-de-pet uitleg, ik ben verder niet medisch onderlegd o.i.d.
Maar ik denk ook dat het aan je bouw/vetlaag ligt. Ik ben 180 en weeg 59 tot 61kg, dat is wat anders dan mensen van mijn leeftijd die het normale gewicht van 75 tot 78kg hebben. Die kunnen meer hebben denk ik.
naast het feit dat ik dan tenminste geen opmerkingen krijg over mijn melkflessen
[ Voor 38% gewijzigd door Roet op 19-05-2010 09:54 ]
Ik ben op het moment bezig met nieuwe dingen op mijn fiets gooien, dus er zit niets op het frame. Maar als het af is, zal ik hier eens een fototje gooien.
Ik heb de helft van wat nu op mijn fiets gaat in twee keer besteld bij Rose. De eerste keer stond er op de DHL track pagina dat mijn pakketje was afgeleverd en nadat ik Rose al had gemeld dat er niets aangekomen was en DHL had gemailed, kwam TNT 4-5 dagen daarna met het pakketje aanzetten.JJJ schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 18:02:
Hier zijn vast wel mensen die eens bij Rose Versand hebben besteld.. ik heb daar laatst een stuurpenverlenging besteld. Deze is via DHL naar nederland gebracht. Het aanbieden hiervan is volgens de statuspagina mislukt (3 maal "Shipment could not be delivered."). Het stomme is dat er ook geen bonnetje of iets dergelijks is achtergelaten.
Als er op de DHL pagina staat dat het afgeleverd is, of juist niet, dan heeft dat alleen betrekking op de overdracht aan TNT.
System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton
Dank voor de link! Veel infoPaveloW schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 09:31:
Staat hier iets verder uitgelegd. Nou fiets ikzelf ook snel in korte broek, en ze hebben het hier ook echt alleen maar over het echt vroege/koude voorjaar. (moet zeggen dat ik vorige week ook nog in lange broek heb gefietst, deze week is het wat mij betreft korte broeken weer)
Haha, dat is een voordeel (heb ik zelf ook last vanRoet schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 09:47:
Jup, en daarom fiets ik nog steeds met been en armstukken, ook vanavond.
Maar ik denk ook dat het aan je bouw/vetlaag ligt. Ik ben 180 en weeg 59 tot 61kg, dat is wat anders dan mensen van mijn leeftijd die het normale gewicht van 75 tot 78kg hebben. Die kunnen meer hebben denk ik.
naast het feit dat ik dan tenminste geen opmerkingen krijg over mijn melkflessen

Maar ik heb 'bijna' geen vetlaag en heb toch erg snel warm (70 kilo bij 180 cm en vetpercentage rond de 10%)
Leave only footprints, take only memories
De wijzen komen uit het Oosten!
Leuk, thx.havana schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 20:28:
Hier vind je alle fietstochten in die regio. Aan het begin van mijn "fietscarrière" reed ik ook type "AGR" tochten maar de kleine tochten zijn zoveel leuker. Je hebt ook een hoop er tussenin, zoals de Grensland Klassieker en de Waalse Pijl.
Halve piramidetraining bedoel je? 5 min. intensief - x min. herstel - 10 min. intensief - x .min. herstel - 15 min. intensief - x min. herstel - 20 min. intensief, waar x constant kan zijn, maar eventueel oplopend?Allereerst: 5000 km is een hele mooie basis voor de Marmotte. Moet geen probleem zijn om uit te rijden en zelfs een mooie tijd neer te zetten. Zodra je meer richting de grote dag komt, zou ik adviseren enige lange duurtrainingen (150+) te doen met intensieve blokken erin (bijv. 5 - 10 - 15 - 20 min).
Ben van plan om op woensdag de Marmotton te fietsen en daarbij (waar mogelijk) rustig peddelen. Vervolgens 2 rustdagen met wat actief en vooral passief herstel. En stapelen.Neem voldoende rust voor de Marmotte, 2 dagen ervoor behalve wat losfietsen niks doen. Het is verder heel verleidelijk in de week voorafgaand aan de grote dag enorm tekeer te gaan waardoor je uitgeput begint. Je moet dus een balans vinden tussen lekker hard klimmen (wat je graag wil) en rustig aan een berg op rijden (wat het best is). Lastig!
De dagen vóór woensdag (nog niet zeker hoeveel dagen dat gaan worden) wat andere colletjes doen in de omgeving (Ornon, Sarenne, etc.).
Nog niet helemaal eruit wat ik qua voeding precies ga doen, maar de ervaring die ik heb met gells is goed. Daarbij voeding in m'n bidons.Qua voeding, vertrouw op waar jij het hele seizoen al goed op presteert en niet op de bevoorrading, die zeer wisselend van kwaliteit is bij de Marmotte. Ik zweer bij gells (1 per uur) maar ieder z'n meug.
Neem zeker diverse fietskledij mee, al heb ik (nog) geen winterhandschoenen.Neem alle fietskleding (ook overschoenen, overjasjes en winterhandschoenen) mee naar Frankrijk en kijk ter plekke wat je gaat gebruiken. Toen ik vorig jaar met -2 gr de Galibier op reed, was ik errug blij met mijn overschoenen en winterjas!
Neem niet teveel zaken mee op de fiets, als het weer redelijk is dan volstaan een setje armstukken. Smeer je goed in als het zonnig wordt.
Ik overweeg (bij goed weer) te starten met korte broek, shirt km, eventueel dun ondershirt, armstukken en een plastic zak onder fietsshirt voor tijdens de afdalingen. In shirt: voedsel (repen/gells/poeder voor in bidons), bandje, 2 bandlichters en CO2-pompje.
Oh, tegenwoordig rijden ze de Glandon omhoog, ziet er ook interessant uit qua hoogteprofielLaatste tip: begin rustig, de Croix de Fèr is al een verdomd lastige (en lange) klim en daarna moet je er nog 3. Je zou de eerste niet zijn die op de Galibier al geparkeerd staat. Laat je niet verrassen door de Galbier, de eerste 10 km zijn vrij makkelijk maar vanaf Plan Lanchat volgen nog 8 lastig kilometers.
Ja, heb nu 39x27 maar ga switchen naar een compact; 34x27 zou moeten voldoen.En oh ja, zorg voor een licht verzet, wat je niet bij je hebt kun je ook niet gebruiken!
Ben zelf 1,93 m. bij 75 kg. met een vetpercentage van 5,5% (volgens SMA) en heb het best snel warm. Ik vind het overigens gewoon fijn om been- en armstukken te rijden tot 20 graden, maar dat is wel tijdens D1-training. Bij intensiever werk verandert dit waarschijnlijk.
Ja zoiets, je kunt ook weer terug gaan natuurlijk, dus 5 - 10 - 15 - 20 - 20 - 15 - 10 - 5.Halve piramidetraining bedoel je? 5 min. intensief - x min. herstel - 10 min. intensief - x .min. herstel - 15 min. intensief - x min. herstel - 20 min. intensief, waar x constant kan zijn, maar eventueel oplopend?
Glandon of Croix de Fer, dat maakt niks uit (alleen de laatste km's verschillen).Oh, tegenwoordig rijden ze de Glandon omhoog
In Bourg d'Oisans zit ook een uitstekende FM met heel veel kleding voor redelijke prijzen.Neem zeker diverse fietskledij mee, al heb ik (nog) geen winterhandschoenen.
Plastic onder je shirt is niet nodig, zeker niet als je een ondershirt aan hebt. Als je gells neemt dan zijn poeders in je water niet nodig. Dat scheelt ook bergen tijd en geklooi trouwens. Ik rijd altijd op plat water, een belangrijk voordeel is dat je hier nooit zat van wordt, ook al zit je 10 uur op de fiets.Ik overweeg (bij goed weer) te starten met korte broek, shirt km, eventueel dun ondershirt, armstukken en een plastic zak onder fietsshirt voor tijdens de afdalingen. In shirt: voedsel (repen/gells/poeder voor in bidons), bandje, 2 bandlichters en CO2-pompje.
Mag hopen dat je in Nederland niet traint met een 12-27 cassette? Anyway, compact is zeker een goed idee, ik rijd cyclo's ook met 34x27. Eventjes ombouwen, dus kost je 20 minuten en je kunt direct de boel goed poetsen. Op 't vlakke liever een 39 met een 12-23 !Ja, heb nu 39x27 maar ga switchen naar een compact; 34x27 zou moeten voldoen.
Als je gaat stapelen met pasta, zorg dan voor volkoren pasta die behoorlijk 'al dente' (hard dus) is gekookt. Dat maakt de koolhydraten nog trager en dat zijn de koolhydraten die je wilt stapelen.En stapelen.
[ Voor 111% gewijzigd door havana op 19-05-2010 18:36 ]
Ik weet niet wat voor ondershirt jij hebt, maar een normaal ondershirt gaat niet iets tegen de wind in een afdaling doen. Toen ik nog geen bodywarmer/windblocker had, was ik maar al te blij dat ik een vuilniszak onder me shirt had in de afdalingen.havana schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 18:28:
Plastic onder je shirt is niet nodig, zeker niet als je een ondershirt aan hebt.
System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton
Ik voel het gewoon keer op keer aan. (voorbeeld) Het kan namelijk zijn dat vandaag 20 graden lekker is met korte broek en korte mouwen maar volgende week staat er een veel straffere wind en is het koud en doe ik armstukken aan. Disclaimer, bovenstaande 20graden etc is voorbeeld
Vandaag echt lekker weer en ga een klein stukje rijden om de benen bezig en los te houden, maar dat kleine stukje gaat wel volle bak. Z'n 40KM en hoop ik toch wel redelijk snel af te kunnen ronden. Is echter wel afhankelijk van weer.
Zondag middag lang stuk fietsen maar dat zie ik dan wel
* Griffin moet zo niet vergeten ze klotecreme te gebruiken
Volgende week zaterdag is de Theo de Rooij Classic in de woonplaats van m'n vader en moeder. Waarschijnlijk ga ik de 100km rijden.
[ Voor 7% gewijzigd door LuPo op 20-05-2010 14:17 ]
Dus zoals belooft fototje voor de startpost:

Koga Granwinner
Shimano 105/Ultegra mix
Fulcrum Racing 3
Gezien het weer is het nu tijd om ook alles even te testen of het ook goed werkt (triple vervangen voor dubbel, nieuwe derailleurs etc etc).
[ Voor 24% gewijzigd door the_RJ op 21-05-2010 10:44 ]
Viel inderdaad een beetje tegen. Ik was strak langs het kanaal gegaan wat heen bijzonder goed ging maar terug minderTwoR schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 14:01:
gisteravond even een rondje wezen fietsen, maar wat een wind zeg, ik had zowel heen als terug de wind van de zijkant en dat voelt gewoon als wind tegen. Naja toch nog 77 km in 2:23:46 voelde me er wel goed bij toen ik terug kwam
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Vorig jaar 5 dagen in de omgeving van Bourg d'Oisans gefietst. Hadden helder (dus zonnig) weer: 's nachts fris, overdag 30+ graden (in het dal). Gekleed in korte broek en korte mouwen, zonder ondershirt was het goed te doen, ook in de afdalingen.havana schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 18:28:
Plastic onder je shirt is niet nodig, zeker niet als je een ondershirt aan hebt. Als je gells neemt dan zijn poeders in je water niet nodig. Dat scheelt ook bergen tijd en geklooi trouwens. Ik rijd altijd op plat water, een belangrijk voordeel is dat je hier nooit zat van wordt, ook al zit je 10 uur op de fiets.
Met iets kouder weer wellicht tóch iets van een plastic zak/ondershirt. Zie ik t.z.t. wel. Sowieso armstukken.
Vindt met vloeibare voeding rijden wel fijn. Nadeel is dat het vrij prijzig is, maar vind het best lekker en hou 't water ook beter vast lijkt het. Enfin, nog ff experimenteren. Heb die 200 km duurtraining trouwens gewoon op water gedaan + elke 45 min. wat eten (voornamelijk ontbijtkoekrepen, een banaan en wat sultana-troep).
Ik probeer iemand te charteren die me bidons aangeeft @ Glandon, want dat scheelt weer wat gepruts met poeder (en wachten), daar heb je zeker gelijk in
Eigenlijk welMag hopen dat je in Nederland niet traint met een 12-27 cassette? Anyway, compact is zeker een goed idee, ik rijd cyclo's ook met 34x27. Eventjes ombouwen, dus kost je 20 minuten en je kunt direct de boel goed poetsen. Op 't vlakke liever een 39 met een 12-23 !

Mis wel regelmatig de 18, maar heb 11-speed en ben eerlijkgezegd niet anders gewend. Ben wel bezig met een extra fiets voor training/wedstrijden met 53/39 + 12-23. Wordt m'n huidige machine cyclo/toertocht/mooiweer-bak (met compact dus).
Prima tip! Las overigens ook dat het aan te raden is om vezelarm te eten en dat zou dan juist niet volkoren pasta zijn. Enfin, moet me eens verdiepen in de materie.Als je gaat stapelen met pasta, zorg dan voor volkoren pasta die behoorlijk 'al dente' (hard dus) is gekookt. Dat maakt de koolhydraten nog trager en dat zijn de koolhydraten die je wilt stapelen.
De betere LBS verkoopt speciale pasta. Zelf gebruik ik bijv. Sporteff-Fusilli.Anoniem: 52815 schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 16:11:
[...]Prima tip! Las overigens ook dat het aan te raden is om vezelarm te eten en dat zou dan juist niet volkoren pasta zijn. Enfin, moet me eens verdiepen in de materie.
Nu heb ik overal pijn
No Pain No Gain... oid??TheLemon schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 13:43:
Gisteren lekker mezelf flink pijn gedaan. 120km alleen gefietst, met 7 klimmetjes over de Utrechtse heuvelrug (o.a. Amerongseberg, Grebbeberg,...). Gemm. 30 viel me wel ietsje tegen, maar ik had toch ook wel veel last van de wind.
Nu heb ik overal pijn
Maar 30avg is niet verkeerd lijkt mij zo
* Griffin gaat zondag weer utrechtse heuvelrug pakken. (is het plan)
http://link.marktplaats.nl/348990522
Ik was eigenlijk op zoek naar een aluminium frame met een wat recentere 105 afmontage, wat voor voor/na delen heeft zo'n titanium fiets nu precies? (Behalve dat het er wel strak uitziet
Het is alleen altijd wel de vraag hoe goed een zo oude groep nog is. Hoewel als ik de advertentie zo lees dan lijkt er wel het een en ander vernieuwd. In ieder geval, als je direct met versleten onderdelen komt te zitten (wat niet raar is met een oudere groep) dan wordt zo'n tweedehands nog een duur grapje.
De CB Speed Lever kwam goed van pas, echt stukken makkelijker de band erom te krijgen.

Morgen weer een rondje met de club. D3 waaier oefeningen...
Whatever.
Gister met de motor weg geweest en iets met inrijden bij garage thuis fout gedaan. Wordt ik vannochtend wakker met veel spier pijn aan de rechterkant van mn onderrug. Daar gaan mijn plannen van Utrechtse Heuvelrug en 70km. Denk dat ik maar klein stukje ga fietsen maar voelt gewoon niet goed aan die rug.
Da's balen joh!Griffin schreef op zondag 23 mei 2010 @ 08:55:
Verdikkeme.
Gister met de motor weg geweest en iets met inrijden bij garage thuis fout gedaan. Wordt ik vannochtend wakker met veel spier pijn aan de rechterkant van mn onderrug. Daar gaan mijn plannen van Utrechtse Heuvelrug en 70km. Denk dat ik maar klein stukje ga fietsen maar voelt gewoon niet goed aan die rug.
Ik was de afgelopen vier dagen niet lekker (zat volgens mij tegen een griepje aan te hikken). Aanstaande zaterdag is de Theo de Rooij Classic dus ik wilde gisteren wel even fietsen. Heb uiteindelijk maar 30km gefietst in een uurtje. Pffff.. wat was ik kapot toen ik thuis kwam. Duidelijk nog niet op krachten.

Wel veel mensen voorbij gereden op de Holterberg.
Echte mannen doen dat met de blote handen
De eerste keer gaat toch vaak verrekte zwaar. Ben me fiets aan het klaarmaken voor de trip naar Nice en heb nieuwe Mich. Pro3Race erop gezet. Een bandenlichter om het laatse stuk over de velg te krijgen scheelt weer het mishandelen van de vingers en handpalmen.
Misschien heb je me nog gezien dan, ik was met een clubgenoot, dus twee rijders in rode shirts van D.W.V. Klein Verzet op de Holterberg? Heb met hem +/- 110km gedaan en elke heuvel/bordje werd afgesprint. Zo voel ik mijn benen nu behoorlijk.LuPo schreef op zondag 23 mei 2010 @ 09:53:
[...]
Da's balen joh!
Ik was de afgelopen vier dagen niet lekker (zat volgens mij tegen een griepje aan te hikken). Aanstaande zaterdag is de Theo de Rooij Classic dus ik wilde gisteren wel even fietsen. Heb uiteindelijk maar 30km gefietst in een uurtje. Pffff.. wat was ik kapot toen ik thuis kwam. Duidelijk nog niet op krachten.![]()
Wel veel mensen voorbij gereden op de Holterberg.
Yep, maar ach zo is het leven he
Net terug van toch een stukje fietsen. Als ik eenmaal zat voelde ik het niet, maar ieder hobbeltje voelde ik wel. Ook staan om aan te zetten voelde ik gewoon mn spier.
Toch lekker doorgefietst (tja rustig fietsen met dit weer is gewoon lastig) en nog 29.6 avg gereden. Er staat wel iets wind maar het was wel heel lekker. (1 uurtje ong)
Toen ik van de fiets afstapte voelde ik gelijk dat ik het eigenlijk niet had moeten doen, maar ja met dit weer is het lastig om niet te gaan fietsen
Hahah, eerder wel idd... maar de laatste tijd ging het erg ruk.... vaak blaren op mn duimen.
Zo'n hulpje is wel ideaal!
Whatever.
Ik ga morgen de fietselfstedentocht fietsen met wat andere vrienden, maar voordat ik daaraan meedeed wilde ik eerst mijn stuurpen verhoogd hebben. Afgelopen weekend heb ik namelijk gefietst in de Ardennen en daar merkte ik (zeker op de langere klimmen) dat ik toch flink veel pijn kreeg in de onderrug. Als noodoplossing heb ik toen maar mijn zadel iets verlaagd om het ergste eraf te halen (afstand tussen zadel en stuur wordt dan ook kleiner).
Ik ben in de Ardennen o.a. de Stockeu op geweest, dat was wel een heel toffe beklimming om te doen. Ik snap nu wel waarom parkoerkennis zo belangrijk is, essentieel om je energie goed te verdelen. Ik kwam op het steilste stukje van de Stockeu toch wat tekort omdat ik het begin veel te snel had gedaan
Maargoed, terug naar de stuurpen. Het pakje met stuurpenverlenging bleek inderdaad bij het TNT postkantoor te liggen en daar kon ik 't pakje ophalen. Mijn fiets had de rem- en versnellingskabels zo afgesteld dat ze wel redelijk strak stonden, waardoor het verlengen van het stuur niet probleemloos ging zonder ook de remmen en versnellingen weer aan te passen. Gelukkig heb ik dat nu kunnen doen zonder nieuwe kabels hoeven leggen.
Mijn fiets is namelijk oud genoeg om de kabels nog onder het stuurlint hebben lopen en alles eraf halen om nieuwe kabels erin te leggen zag ik nog niet echt zitten. Maargoed, die klus is nu weer gedaan. Verder heb ik mijn buitenblad (39 voor) nu vervangen voor een maatje 42 voor. Komt iets meer van pas op het Groningse platteland, waar ik meestal fiets. Eigenlijk hoor ik de fiets nog even schoon te maken voor morgen maar daar heb ik niet echt zin meer in
[ Voor 68% gewijzigd door the_RJ op 23-05-2010 21:18 ]
Ik was met een groepje van een vereniging meethe_RJ schreef op zondag 23 mei 2010 @ 21:14:
@JJJ reed je daar de Flecha Wallone op zaterdag? Of reed je de Stockeu op eigen gelegenheid. Ik was ook in de Ardennen (net als zovele gekke Nederlanders die heuvels willen). Ondanks flinke verkoudheid en weer toch nog ~400km kunnen doen en vele hoogtemeters. Ik stond zelf tijdens de toertocht op de Thier du Coo bijna stil (het lichtje ging langzaam uit), maar met een beentempo van 30-40 per minuut kom je uiteindelijk wel boven... Het was die zaterdag in ieder geval mooi weer (onverwachts) aldaar!
Ik heb op de vorige pagina gelezen dat er iemand de marmotte wilt meedoen... Ik ben ook ingeschreven
Ik heb iets meer dan 3800km op de teller voor 2010. Al vaak leuke -Ardense- ritten gereden (oa. La Phillipe Gilbert Classic 150km, Chimay-Mons-Chimay 160km, klimmen-banneux-klimmen 140km en de 8 van zelem 200km).
Qua afstanden en hoogtemeters zit dat allemaal wel goed.
Maar nu komen de examens eraan (van 31mei tot 21juni). En zullen de trainingen heel wat minder worden...
Iemand een voorstel hoe ik dat het beste aanpak?
Ik heb ongeveer om de drie dagen een examen te doen, dus na zo'n examen kan ik wel wat gaan rijden, maar geen ritten van 160+ km. Is lopen een goed alternatief?
Voor de Marmotte verblijven we op Alpe d'huez van maandag 28 juni tem. zondag 4 juli. Dus de dagen ervoor kan ik nog wel enkele cols rijden, en ook voldoende rust nemen. De Glandon en Alpe d'huez heb ik al enkele keren gedaan, de galibier is nog ongekend terrein voor mij
Qua gewicht zit ik ook wel goed, al mogen er nog wel een 2-tal kilootjes af (180cm - 65 kg).
linkje wielertoerist.be
Nu ben ik geen expert, maar in plaats van lange afstanden kan je ook wat interval gaan trainen. Dit kost minder tijd en toch goed voor je overall conditie.
Hoe de interval het beste is, tja... ik zou het nie weten maar zijn zat mensen hier die dat wel weten
Lopen dan, in mijn ogen, weer niet. Want ook daar ben je behoorlijk wat tijd mee kwijt wil je conditie goed opbouwen.
Over het lopen, m'n loopconditie is niet superslecht (enkele dagen geleden 10km in 43 min). En als je 10km loopt heb je toch wel al vrij goed getraind -denk ik- en vooral de tijdsduur is veel korter dan bij een goede fietstraining...
Sinds m'n fulltime baan merk ik dat de tijd om te trainen op de mtb, steeds minder wordt. Al een jaar ben ik aan het twijfelen voor een roadie, maar sinds 2 maanden moest ie er toch komen.
Dus, in het weekend lekker mtb'en op deze:

En sinds gisteren doordeweeks conditietraining op deze:

Volgens mij heb ik je op de Holterberg dan wel gezien. Twee gasten met rode shirts inderdaad, reden een aardig lekker tempo volgens mij.the_RJ schreef op zondag 23 mei 2010 @ 12:08:
[...]
Misschien heb je me nog gezien dan, ik was met een clubgenoot, dus twee rijders in rode shirts van D.W.V. Klein Verzet op de Holterberg? Heb met hem +/- 110km gedaan en elke heuvel/bordje werd afgesprint. Zo voel ik mijn benen nu behoorlijk.
Toen ik jou dan heb gezien reed je vanaf Holten richting Nijverdal.
Misschien heb je mij ook gezien? Rood/zwarte outfit van Giordana. Ik kwam dus juist uit de tegenovergestelde richting (vanaf Nijverdal richting Holten).

Orbea Aqua
combinatie shimano 105 en ultegra groep.
En hier met Easton EA90 Aero wieltjes

[ Voor 27% gewijzigd door .joeri. op 25-05-2010 09:28 . Reden: foto toegevoegd ]
Ik kom thuis best moe maar eten stond klaar. Dus na het eten even wachten en omkleden. Toch maar even fietsen. Ik had niet echt tijd om lang weg te gaan dus ik dacht "what the heck... ik doe wel interval".
Damn wat kan je je lekker opjutten en opvreten tijdens een stukje voluit.
Dit is eruit gekomen, met doen om volgende week gewoon weer te doen maar dan nog zwaarder.
10min inrijden met redelijk tempo.
dan 2x 5min vol, 5 rust
dan 2x 6min vol, 4 rust (die 6 vol vond ik best pittig, maar dan maar 4 rust is toch zwaarder dan verwacht)
dan 1x 7min vol, 5 rust (was toen bijna thuis dus maar voluit voluit gegaan).
Al met al 30km in 1:02 dus ong avg van 29,6. en ik had vanaf de 1x 6min voluit volle tegenwind op de dijk en dat was wel pittig.
@hierboven, leuke fietsen
@Griffin, vanaf welk 'niveau' is zo'n interval schema een beetje te doen? Voor het trainen van mijn conditie heb ik het gevoel dat dit voor mij ook meer uit zou halen dan lange stukken aan één stuk doortrappen.
Nu de mooi-weer-dagen er weer aan zitten te komen heb ik mezelf getrakteerd op een racefiets, ik ben benieuwd of het me gaat bevallen. Eerst nog even SPD pedalen scoren en setje banden, dan zijn we ready to go

wat is voor jou voluit gaan in zo'n interval?
Kijk je dan naar je (een bepaald % van) hartslag, of snelheid of gewoon op gevoel?
@cyclonist:
Waarom heb jij voor titanium gekozen? Lijkt me redelijk duur, niet?
Welk niveau... geen flauw idee. het was mijn eerste keer.
Let wel dat interval en duurtrainen toch heel anders is qua conditie naar mijn weten.
@.joeri.:
Ik kijk gewoon deels naar hartslag en op gevoel. Snelheid is gewoon haast niet te doen ivm wind en vermoeidheid na een paar cycles.
Normaliter, als ik duur train, zit ik rond de 140-150 bpm. Als ik rustig aanfiets (dus uitfiets) zit ik rond de 125-130 bpm. Tijdens een voluit deel ga ik toch naar de 160-170 bpm en dit kan ik dan net 5min / 6min volhouden.
Een echt % is lastig want dan moet ik eerst mn max hartslag weten en dat is een ? voor mij.
Heb jij nog adviezen hiervoor?
Is dit niets voor je? Een setje Shimano PD R540 SPD-SL pedalen voor weinâgh:
http://fietsen-brommers.m...43aqi98Pmwgdxw%3D%3D&df=1
Ik heb dit setje pedalen nog van de racefiets liggen, echter zonder cleats. Die kun je voor een paar euri's bij de fietsenmaker halen.
Let me know?
Zelf zou ik dat ook eens moeten doen, maar je moet vaak al van een paar maanden op voorhand een afspraak vastleggen. En je moet zien dat je zo'n test aflegt als je toch een vrij goede conditie hebt.
Terwijl ik dit nu aan het schrijven ben heb ik een hartslag van 44, mijn overslagpols schat ik net iets boven de 170. Hoe groter het gebied tussen die twee, hoe 'beter'. Zo'n ochtendpols (bij mij dus 44) zegt wel al iets over de conditie. Als je die elke ochtend meet, dan kan je zien wanneer je vermoeid/ziek/in conditie aan het worden bent. De dag na een zware training zal de ochtendpols ook enkele slagen hoger liggen, je lichaam is dan aan het recupereren. Als je ochtenpols ongeveer 10% hoger ligt dan normaal, dan moet je toch opletten voor ziekte en/of vermoeidheid. Maar dat hangt van zoveel factoren af, en is dus niet gemakkelijk om precies te zeggen.
Je moet ook zien dat je geen hartslagen met andere mensen vergelijkt. (Bij vermoeidheid ligt je ochtendpols net wat hoger, maar zal je jouw max hartslag niet kunnen bereiken.)
Je kan zelf je max hartslag ook een proberen te benaderen door eerst een 20-tal minuten redelijk goed doorrijden, en dan bv op een helling van 1-2km eens alles (echt alles, tot je doodvalt -niet letterlijk- )uit je lichaam persen... Maar zelf heb ik zo m'n max nog niet echt kunnen bepalen... Door een looptraining te doen kan ik beter mijn max bepalen, je lichaam is dan intensiever bezig. Maar de meest nauwkeurige waarden komen natuurlijk uit een inspanningstest.
Een andere belangrijke waarde is herstel. Stel je je komt net thuis van een (zware) training, en je hebt op het laatste goed doorgereden. De tijd dat je erover doet om je hartslag tot onder 120 te krijgen is ook een maat voor jouw conditie. Hoe sneller, hoe beter. Maar ook hier: niet vergelijken met andere. Iedereen heeft een ander hart, iedereen functioneert anders.
Echter mijn hartslag is snel weer terug richting de 100 (en lager). Als ik thuis kom na een stuk fietsen en mijn bpm is ong 140-150 (naar duurtraining) dan zit ik 5 tot 10 minuten en dan is mijn hartslag weer 100 ong. Echter echt lager gaan dan dat duurt wel wat langer
Een loop training is voor mij helaas geen mogelijkheid omdat ik een kuitprobleem heb tijdens het lopen
bedankt voor de info
Anoniem: 122700
Ik ben aan het kijken naar een racefiets om actief te gaan wielrennen.
Ik heb al wat oriënterend onderzoek gedaan en kom daarbij tot de volgende conclusies:
- ik wil niet meer uitgeven dan +/- 800 euro aan een fiets en in totaal niet meer dan 1000 euro (kleding, pedalen, helm etc);
- wil minimaal een fiets waar ik 2/3 jaar mee vooruit kan;
- dat houdt dan o.a. in minimaal shimano tiagra, maar liever nog 105 groep;
- goede banden (evt. later nog te upgraden);
- goed frame;
- uitbreidings- en aanpassingsmogelijkheden in de toekomst, zodat ik niet gelijk een nieuwe fiets moet kopen als ik bepaalde onderdelen wil upgraden.
Ik kom in mijn eerste zoektocht zelf tot een aantal fietsen:
- Bulls Harrier 2010 (105)
- Sensa Romagna Special 2010 (105)
- Gazelle V4 2009 LTD EDITION (ultegra)
Uiteraard wil ik bij een lokale fietsenmaker langsgaan om te kijken wat daar mogelijk is. Het liefst bij een FM die al deze merken verkoopt. Bij de FM kan ik dan gelijk de juiste framemaat bepalen. Ik ben 1.85m en weeg ong. 70 kg, dus ik had al gezien dat het dan waarschijnlijk framemaat 57/56 moet zijn.
Ook heb ik mijn zwager gevraagd mee te gaan omdat hij zelf ook fietst en een aantal jaar parttime als fietsenmaker bij een FM heeft gewerkt.
Toch wil ik graag nog wat advies over waar ik naar moet kijken. Wat de beste keuzes zijn. Budget is dus ong. 800 euro voor de fiets.
Bvd.
ps. welke FM's in de omgeving Utrecht (+/- 20 km) zijn aan te raden?
Ik was eigenlijk niet specifiek op zoek naar een titanium frame, maar deze kwam ik toevallig tegen in mijn maat, én in de buurt dus ik ben even gaan kijken.joeri. schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 21:24:
@cyclonist:
Waarom heb jij voor titanium gekozen? Lijkt me redelijk duur, niet?
Thanks maar ik ga mijn mtb schoenen gebruiken en die hebben het niet-SL, SPD systeem. Misschien niet helemaal optimaal voor op de racefiets maar voorlopig prima zonder teveel kosten te makendnhelle schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 08:51:
@Cyclonist:
Is dit niets voor je? Een setje Shimano PD R540 SPD-SL pedalen voor weinâgh:
http://fietsen-brommers.m...43aqi98Pmwgdxw%3D%3D&df=1
In Utrecht zelf is Snel (A'damsestraatweg) één van de bekendste winkels. Die mensen hebben verstand van zaken en ik vind ze vriendelijk.
Qua kleding etc. moet je vooral even goed zoeken naar goede aanbiedingen, zo heb ik een hele hoop bij de Lidl gekocht. Vooral voor beginners is er echt helemaal niets mis met hun handschoenen voor €2,50 of helm van €15-. Op die manier kun je stap voor stap upgraden wanneer je later iets beter weet wat je wilt.
De framemaat kun je niet direct van je lichaamslengte afleiden, maar is afhankelijk van meerdere lichaamsmaten. Ook de stuurpen en cranklengte moeten op jouw lichaam afgestemd zijn. Ik zou dat wel serieus laten bekijken, om klachten te voorkomen.
Ik moet bekennen dat we er inderdaad een dusdanig tempo in hebben gehouden dat ik niet zo veel van de omgeving/tegenliggers meegekregen hebLuPo schreef op maandag 24 mei 2010 @ 20:25:
[...]
Volgens mij heb ik je op de Holterberg dan wel gezien. Twee gasten met rode shirts inderdaad, reden een aardig lekker tempo volgens mij.
Toen ik jou dan heb gezien reed je vanaf Holten richting Nijverdal.
Misschien heb je mij ook gezien? Rood/zwarte outfit van Giordana. Ik kwam dus juist uit de tegenovergestelde richting (vanaf Nijverdal richting Holten).

Natuurlijk zal een inspanningstest een beter beeld geven (en ook je overslagpunt geven), maar zoals jij het omschrijft zou je toch op de fiets wel een redelijk beeld van me max hartslag moeten krijgen. Helling is niet eens echt nodig, sprinten op het vlak werkt ook (maar als de helling er is prima.joeri. schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 09:35:
Je kan zelf je max hartslag ook een proberen te benaderen door eerst een 20-tal minuten redelijk goed doorrijden, en dan bv op een helling van 1-2km eens alles (echt alles, tot je doodvalt -niet letterlijk- )uit je lichaam persen... Maar zelf heb ik zo m'n max nog niet echt kunnen bepalen... Door een looptraining te doen kan ik beter mijn max bepalen, je lichaam is dan intensiever bezig. Maar de meest nauwkeurige waarden komen natuurlijk uit een inspanningstest.
Mijn Koga komt bij van Zuijlen vandaan, die zit in Vleuten. Op zich een prima FM, maar niet echt scherp geprijsd ofzo, ik had vooral de mazzel dat er een overjarig model stond in precies mijn maat, dus kreeg een leuke korting. Je kan daar meestal wel wat accessoires bij praten.Anoniem: 122700 schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 11:05:
ps. welke FM's in de omgeving Utrecht (+/- 20 km) zijn aan te raden?
[ Voor 11% gewijzigd door the_RJ op 26-05-2010 13:54 ]
Kan ik mijn max hartslag uit andere sporten ook gebruiken in het fietsen?
Want een tijdje geleden nog 200+ gehaald tijdens het zwemmen, en 195 tijdens lopen.
Dat zijn allebei sporten waar je je hele lichaam moet bewegen, en is dus een complete inspanning. Tijdens het koersen ben ik -voor zover ik me herinner- nog niet boven de 190 geweest.
Tijdens zo'n maximale fietsinspanning heb ik dan vaak voor dat m'n benen sneller verzuren dan dat ik mijn max hartslag haal...
Dat staan op de pedalen moet ik dan maar een keer uitvoeren. Want als ik 'voluit' ga tijdens mijn interval van gister bleef ik zitten. Als ik zou staan en voluit ga hou ik het denk ik niet die 5 minuten uitthe_RJ schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 13:37:
Natuurlijk zal een inspanningstest een beter beeld geven (en ook je overslagpunt geven), maar zoals jij het omschrijft zou je toch op de fiets wel een redelijk beeld van me max hartslag moeten krijgen. Helling is niet eens echt nodig, sprinten op het vlak werkt ook (maar als de helling er is prima), gaat er vooral om dat je vol gaat en niet in het zadel zit, zodat je ook je arm/buik/rugspieren gebruikt. Zo kwam ik op 190+ uit zelf en tijdens de medische keuring was mijn max hartslag 192.
Hoe dat zit met benen die eerder verzuren weet ik niet (verhouding van toename hartslag en aanmaak melkzuur zal persoonlijk zijn). Je kan trainen op verzuring met een weerstandstraining, sprintjes tot 95% hartslag achter elkaar zonder volledig herstel, dus je hebt nog melkzuur in de benen bij elke volgende sprint. Je traint er dan op het verzuurmoment uit te stellen.
In koersen wil je overigens je max hartslag niet halen, tenzij het de eindsprint is. Als je je max hartslag haalt tijdens een koers verzuur je zo snel dat je er waarschijnlijk direct af ligt tenzij er een temporisatie volgt (of het is op een beklimming en je hangt er bovenop nog aan). Zelfs als je zou demarreren wil je je max hartslag niet halen, want dan hou je je tempo nooit vol (max hartslag of daaromheen is echt maar 30 seconden - 1 minuut max vol te houden) en waai je zo terug.
Een interval van 5 minuten is niet max hartslag gebied, voor je max hartslag moet je dus echt gaan sprinten. Max hartslag hou je nooit 5 minuten vol, dan zit je waarschijnlijk rond de 90-95% te trappen. Dus je moet gewoon een goede zware versnelling kiezen (53x16 of zwaarder als je beter getraind ben, ik zit meestal tussen de 53x15 en 53x13 afhankelijk van tegenwind of wind mee) en vol doorgaan tot je er figuurlijk bij neervalt, blijven versnellen, niet een vast tempo oppakken.Griffin schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 14:02:
Dat staan op de pedalen moet ik dan maar een keer uitvoeren. Want als ik 'voluit' ga tijdens mijn interval van gister bleef ik zitten. Als ik zou staan en voluit ga hou ik het denk ik niet die 5 minuten uit.
[ Voor 22% gewijzigd door the_RJ op 26-05-2010 14:06 ]
Maar wat is het beste voor opbouwen van je conditie en beter maken van je benen:
- Zolang mogelijk MAX (dus staand) gaan. (en dit dus steeds meer uitbreiden)
- Zoals ik deed, dus gewoon hard gaan voor 5min, en dan 5min rust en dit herhalen.
http://www.zitvlees.nl/index.php?id=2013
Ik gebruik zelf een trainingshandboek om een beetje de lijnen uit te zetten. De opbouw van schema's is eerst alleen maar extensieve lange duur (zeg maar 70% hartslag max, ruim onder overslagpunt) en de duur steeds uitbreiden, daarna wat intensieve lange duur (hartslag net onder overslagpunt, en dat een uurtje of 1,5 volhouden). Daarna extensieve interval (hartslag boven overslagpunt) zoiets als 5 minuten rijden, 5 minuten rust bijvoorbeeld (pin me niet vast op exacte getallen) en pas een week of 3 voordat de eerste koers van het seizoen plaats vind komt er intensieve interval aan bod (richting max hartslag) tussen de 30 seconden en 90 seconden volhouden, onvolledig herstel tussen de intervals.
Daarnaast geldt, hoe hoger het hartslaggebied waarin je traint, hoe langer het herstel duurt. Zeker bij de laatste twee gaat 2 dagen rust niet op voor 100% herstel.
In het algemeen is wat MrAngry zegt de beste optie, maar ik zou adviseren een boek er op na te slaan (Ik gebruik: "Trainingshandboek voor de wielrenner" van Paul van den Bosch) of een goede website.
Deze site heb ik toen ik begon met fietsen (dus 1,5jaar ong geleden) gelezen en een keer dat omslagpunt berekend, alleen ben het helemaal vergeten.
@MrAngry & the_RJ :
Dankje, is weer duidelijk voor me.
Extensieve duurtraining (D1) is voor mij altijd de basis. Dit omvat bijna 75% van al mijn trainingen. Gewoon rustig door de polder peddelen dus. Zo rond april breid ik dat uit met D2 (blokken van maximaal 1 uur).
D3 trainingen bewaar ik voor trainingen met groepjes, meestal in het weekend.
[ Voor 7% gewijzigd door havana op 27-05-2010 11:45 ]
Moet ik binnenkort nog een keer doen.
Van het weekend moet ik rustig blijven omdat ik zondag avond aan de bak moet tijdens afdansen, en dan kan ik daar niet met volle fietsbenen staan
Dus we gaan vandaag maar even wat fietsen, ik denk richting Utrechtse Heuvel rug (wat ik vorig weekend wou doen maar toen werkte mn rug niet mee). (gelukkig wordt het goed weer vandaag. ong 17 - 18 graden)
Dat hebben we dus gedaan. Ik raakte nu voor de 2e keer in de Utrechtse heuvel rug beetje de weg kwijt maar heb de Amerongseberg gedaan. Gaat behoorlijk omhoog
Heb, met veel tegenwind, 75KM gedaan in ong 2:45h. niet verkeerd.
[ Voor 26% gewijzigd door Griffin op 28-05-2010 18:45 ]
Of is dat bij een racefiets niet verstandig, omdat de banden veel meer te verduren krijgen? Ik vind het eigenlijk een beetje zonde om die binnenband na 2x fietsen al weer weg te gooien
Onvoorstelbaar!
Door de hoge druk zul je altijd voelen dat je band gerepareerd is.writser schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 18:10:
Een vraagje voor de experts: gisteren kreeg ik tijdens het fietsen een lekke achterband. En dat nog wel terwijl ik nog geen week een nieuwe binnen- en buitenband op m'n racefiets heeft. Tijdens de rit hebben we even de binnenband verwisseld, er zat inderdaad een klein gaatje in. Mijn vraag is: heeft het zin om dat gaatje te plakken en de geplakte binnenband voortaan als 'spare' mee te nemen?
Of is dat bij een racefiets niet verstandig, omdat de banden veel meer te verduren krijgen? Ik vind het eigenlijk een beetje zonde om die binnenband na 2x fietsen al weer weg te gooien
Het heeft geen zin om het te plakken. Jammer dat je zo snel een lekke band krijgt. Maar door een grof steentje of stukje natuur kan alles kapot gaan.
No one can predict the market! - Who the hell knows!