• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:05
Ik heb de birds scene (de killa scene zoals ze hem heel tof noemen) gedownload. Volgens vlc is die 25000kb/sec en die loopt vloeiend met 25% cpu usage. ga ervanuit dat hij hw acceleratie aan heeft gezet.

edit; hw acceleratie stond uit. na aanzetten gebruikt vlc nog maar 6-11% van mijn q8200.

[ Voor 18% gewijzigd door 418O2 op 05-03-2012 19:34 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Mijn AD10 doet met Xbmc en XvBA 30+ Mbps met de vingers in de neus. Niet om te patsen, gewoon ter illustratie dat je geen zware CPU/GPU nodig hebt om hoge bitrates af te spelen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-11 18:01
mijn Scythe Shuriken Rev. B CPU Cooler past niet op mijn Asus F1A75-I DELUXE omdat in het pci-slot een satacontroller zit (valt er over) iemand een tip voor een goede, stille cooler die niet over het pci-slot komt?

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-12 19:52

Pixeltje

Woo-woohoo!

VladimirLudovic schreef op maandag 05 maart 2012 @ 17:01:
[...]

Chill. Dank jullie wel voor de adviezen en inzichten. Nu nog even bekijken welke ventilatoren geschikt zijn, maar ik denk dat ik die pas ga kiezen als de rest binnen is. De beoogde behuizing is namelijk nogal plat: ik wil de LC-1320msi. Die heeft zowel een opening aan de bovenkant, in de buurt van het mobo (maargoed, met dat mobo van mij is daar erg weinig ruimte/hoogte voor) en aan weerzijden plek en aansluitingen voor een 40 mm fan. Die zijn prima voor een goeie air-flow, hoop ik.

Dus wellicht 2x een 40 mm noiseblocker of een extra platte 80 mm Cooler Master.

Ik heb dr zin in! Nogmaals dank!
Voor fans geldt hier in huis (en zeker voor HTPC's); hoe groter hoe beter. Een 40mm fan moet veel harder draaien om evenveel lucht te verplaatsen als een 120mm of nog grotere ventilator, en maakt daarbij natuurlijk meer herrie. Er is niets zo hinderlijk als een constante janktoon door je films of muziek heen. (of als je even niks kijkt maar je HTPC nog aan staat)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• Len Canoot
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-05 10:24
jaapsander schreef op maandag 05 maart 2012 @ 16:27:
[...]

Persoonlijk denk ik dat je een Ivy bridge wel koel kan houden onder een after market koeler als een shuriken. Dat is ook de reden waarom niemand waterkoeling in een HTPC kast heeft. Maar qua koelers op GPU's zijn er ook veel mogelijkheden en ontwerpen. Als je een koeler hebt die lucht in de kast aanzuigt en deze aan de achterkant er uit blaast, dan kom je ook al een heel eind. Echter moet je de HTPC kast dan wel in een meubel zetten waar de warme lucht aan de achterkant weg kan.

Maar we zitten nu te speculeren over hardware die in het geval van Ivy bridge nog niet getest is en in het geval van Kepler nog niet eens een release datum van bekend is. Ergo, kun je niets anders doen dat wat speculeren. Samen met de andere variabelen als de omgeving(stemperatuur) is filosoferen over je vraag niet veel meer dan koffiedik kijken samen met natte vingerwerk. Natuurlijk gaat het wel lukken, maar hoe en wat, is nog even afwachten.
Locatie: woonkamer, in de tv-meubel. Circa 10cm ruimte achter de case, 1 cm erboven, paar cm's aan de zijkanten. Achter het tv-meubel staat een muur. :) Max. temperatuur in de woonkamer: 20 graden. Overigens, het is kouder in de kast dan erbuiten, maar goed, als er warmte ontwikkeling is valt dat nog te bezien.

Hoe zit het met een zwakkere videokaart in SLI zetten? Volgens sommige bronnen (http://www.tomshardware.co.uk/forum/326352-13-high-htpc), zou dit wel eens zinnig kunnen zijn voor de warmte- en geluidsproductie.

Koffiedik kijken, dat klopt wel ongeveer. ;) Misschien moet ik weer verder discussiëren als Ivy Bridge en Kepler uit zijn.

• MarkII
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-12 13:57
Tjelle schreef op maandag 05 maart 2012 @ 14:09:
[...]

Ik heb sinds kort ook een HTPC staan met ASRock Pro4-M mobo en vroeg me inderdaad af hoe de smart remote tot nu toe bevalt. Werkt het inschakelen vanaf power off bijvoorbeeld ook goed?
Yep, ook vanuit volledige power-off kan je de pc met de remote aanzetten.
BramSd schreef op maandag 05 maart 2012 @ 17:15:
Ja, sorry, ik was je advies daaromtrent al weer kwijt geraakt in het bos dat dit forum heet.

Softwarematig lijkt er weinig te zijn dat ik kan doen. Ik heb geprobeerd de K-lite codec pack te deïnstalleren, maar daar werd het allemaal nog veel erger van. Dit geldt ook voor bestanden afspelen zonder DXVA, dat was ook een drama. Uiteindelijk alsnog de codec pack weer geïnstalleerd, samen met XBMC 11 RC1. Het werkt allemaal prima, behalve bij de echt grote videobestanden.

Windows Mediacenter geeft hetzelfde probleem, dus tenzij je een ultiem alternatief voor XBMC voor me hebt, lijkt de enige oplossing een krachtiger videokaart.
Je hebt nog steeds niet helemaal door hoe (en dit zeg ik ook in mijn vorige tip) directshowfilters, codecs en players werken. Het wel of niet geïnstalleerd hebben van K-lite codec pack mag geen enkele invloed hebben op de manier waarop XBMC video afspeelt. Lees je voor de grap eens in hoe de software werkt.

Hetzelfde geld, een krachtigere gpu heeft geen enkele zin! Je moet een GPU hebben die minder dxva fouten maakt bij de door jou aangehaalde video's (overigens doen ze dit allemaal). En wat is je CPU belasting bij het afspelen van die blu-ray rip zonder dxva (kun je checken door op O te drukken tijdens het afspelen).

En hoe weet je zo zeker dat het afspelen zonder dxva voor geen meter gaat? Wat zie je precies? Hij zou het namelijk prima moeten doen. Zoals je ziet heeft Catch22 een Q8200 (quad core 2.33 GHz volgens mij). Jij hebt een dual core op 2.4 GHz (zo uit mijn hoofd). Heel kort door de bocht heb jij maximaal 2x minder processing power (in het echt is dit veel minder doordat SB per kloktik sneller is dan core2quad) dan bij een Q8200. Je ziet dat de Q8200 zonder DXVA een CPU belasting van 25% heeft, dit betekend dat dit voor jou een belasting van maximaal 50% op kan leveren.

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat je een versie van XBMC hebt zonder multicore ondersteuning (Dharma heeft volgens mij nog geen goede ondersteuning van multicore).

Edit: Antwoord op de vorige keer dat je de vraag hebt gesteld.
Ondanks dat dit geen probleemoplos topic is kan ik je wel proberen uit te leggen wat waarschijnlijk jouw probleem is. Wat jij waarneemt bij het afspelen zijn waarschijnlijk DXVA artifacts (kan dus alleen wanneer je DXVA2 aan hebt staan). Hierboven zeg je dat je K-lite codec pack hebt geïnstalleerd (nooit meer doen) terwijl je XBMC gebruikt voor het afspelen van video. Aangezien XBMC ingebouwde decoders heeft is het installeren van een codec pack overbodig (behalve als je met andere directshow players video wilt afspelen natuurlijk). Dit betekend ook dat alle instellingen die je doet in je codec pack geen invloed hebben op de instellingen van XBMC.

Wanneer je dus DXVA2 aan hebt staan (staat standaard aan in eden bèta?) kun je aan de hand van de gebruikte decoder (in dit geval de ingebouwde decoder van XBMC) DXVA artifacts krijgen. Hier kun je niet zo heel veel aan doen en dit heb je met GPU's van zowel Intel, AMD en Nvidia (hoewel ik de ervaring heb dat je het vaker met Intel ziet). Echter geef je aan dat jij het nogal vaak ziet (ook al ben je hier niet heel specifiek in). Je kan het oplossen door gewoon DXVA2 uit te zetten (de niet zo elegante oplossing). Zelf heb ik een i3 2100 (~zelfde videochip dus) en ik zie in 1 op de 3 à 4 films ongeveer 3x per film artifacts, zelf kan ik hier wel mee leven aangezien ze naar een seconde of 2 weer weg zijn. Als het erger is zet ik tijdelijk DXVA2 uit. Ik draai wel een oudere Dharma nightly, misschien heeft dat ook invloed (als je wilt kan ik je een linkje sturen naar de download van die build via pm).

Er zijn ook andere oplossingen als het gebruiken van een externe player (met andere directshowfilters), maar voordat ik daarop inga zou ik graag zeker willen weten dat dit je probleem is (de info die je geeft is nogal summier en onvolledig). Dan wil je je via pm wel verder helpen zodat dit het hier ontopic blijft.

[ Voor 49% gewijzigd door jaapsander op 06-03-2012 09:19 ]

Len Canoot schreef op maandag 05 maart 2012 @ 20:22:
[...]

Locatie: woonkamer, in de tv-meubel. Circa 10cm ruimte achter de case, 1 cm erboven, paar cm's aan de zijkanten. Achter het tv-meubel staat een muur. :) Max. temperatuur in de woonkamer: 20 graden. Overigens, het is kouder in de kast dan erbuiten, maar goed, als er warmte ontwikkeling is valt dat nog te bezien.

Hoe zit het met een zwakkere videokaart in SLI zetten? Volgens sommige bronnen (http://www.tomshardware.co.uk/forum/326352-13-high-htpc), zou dit wel eens zinnig kunnen zijn voor de warmte- en geluidsproductie.

Koffiedik kijken, dat klopt wel ongeveer. ;) Misschien moet ik weer verder discussiëren als Ivy Bridge en Kepler uit zijn.
Zwakkere videokaart in SLI/Xfire zetten kan voordeel hebben, maar dat ligt wel aan de kaart zelf. Op die manier heb je natuurlijk wel 2 videokaarten in je pc zitten die de airflow belemmeren. Ik denk dat je het meeste hebt aan een enkele kaart die qua performance goed zit maar een stuk minder verbruikt dan een GTX580.

Er kan inderdaad wel wat warmte ophopen in je kast waardoor de temperatuur omhoog kan gaan. De kunst is om warme lucht af te kunnen voeren (en zo verwarm je je huis ook nog een beetje ;) ).

• Tjelle
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:06
MarkII schreef op maandag 05 maart 2012 @ 23:24:
[...]
Yep, ook vanuit volledige power-off kan je de pc met de remote aanzetten.
Thnx voor het uitzoeken, denk dat dit een nuttige aanvulling gaat zijn voor mijn setup en misschien ook wel voor mede-tweakers die een case op het oog hebben zonder a/b :)

• BramSd
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-10 10:51
jaapsander schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 09:08:
[...]

Je hebt nog steeds niet helemaal door hoe (en dit zeg ik ook in mijn vorige tip) directshowfilters, codecs en players werken. Het wel of niet geïnstalleerd hebben van K-lite codec pack mag geen enkele invloed hebben op de manier waarop XBMC video afspeelt. Lees je voor de grap eens in hoe de software werkt.

Hetzelfde geld, een krachtigere gpu heeft geen enkele zin! Je moet een GPU hebben die minder dxva fouten maakt bij de door jou aangehaalde video's (overigens doen ze dit allemaal). En wat is je CPU belasting bij het afspelen van die blu-ray rip zonder dxva (kun je checken door op O te drukken tijdens het afspelen).

En hoe weet je zo zeker dat het afspelen zonder dxva voor geen meter gaat? Wat zie je precies? Hij zou het namelijk prima moeten doen. Zoals je ziet heeft Catch22 een Q8200 (quad core 2.33 GHz volgens mij). Jij hebt een dual core op 2.4 GHz (zo uit mijn hoofd). Heel kort door de bocht heb jij maximaal 2x minder processing power (in het echt is dit veel minder doordat SB per kloktik sneller is dan core2quad) dan bij een Q8200. Je ziet dat de Q8200 zonder DXVA een CPU belasting van 25% heeft, dit betekend dat dit voor jou een belasting van maximaal 50% op kan leveren.

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat je een versie van XBMC hebt zonder multicore ondersteuning (Dharma heeft volgens mij nog geen goede ondersteuning van multicore).

Edit: Antwoord op de vorige keer dat je de vraag hebt gesteld.

[...]
Wat ik zelf gemerkt heb, was dat na het deïnstalleren van de K-Lite codec pack, XBMC problemen had met álle videobestanden. Hij gaf geen artefacts, maar speelde niet meer vloeiend af. Datzelfde gebeurde ook toen ik de DXVA uitzette. Hij hapert dan zoveel dat het niet vol te houden is.

Maar goed, als het inderdaad geen hardware maar software is die nu voor problemen zorgt, dan moet ik andere oplossingen gaan zoeken. Misschien die Dharma nightly build waar je het over had. Die link kun je dan per DM sturen.

• VladimirLudovic
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-10 15:26
Pixeltje schreef op maandag 05 maart 2012 @ 20:08:
[...]

Voor fans geldt hier in huis (en zeker voor HTPC's); hoe groter hoe beter. Een 40mm fan moet veel harder draaien om evenveel lucht te verplaatsen als een 120mm of nog grotere ventilator, en maakt daarbij natuurlijk meer herrie. Er is niets zo hinderlijk als een constante janktoon door je films of muziek heen. (of als je even niks kijkt maar je HTPC nog aan staat)
Terwijl die 40 mm fan maar 11 Db aan herrie maakt (op vol vermogen neem ik aan). En die 98 mm 20 Db. Valt toch wel mee? Sowiezo heb ik het idee dat je beter een luchtstroom door je kast heen kan trekken (illustratie boven) in plaats van gewoon lucht erin pompen (illustratie onder), of maakt dat niet zoveel uit?

In mijn kast komt er namelijk waarschijnlijk vanalles op en onder de mediaspeler te staan, vandaar ook.

Afbeeldingslocatie: http://i458.photobucket.com/albums/qq310/lord_ludovic/coolinginHTPC_thumb.png
VladimirLudovic schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 11:26:
[...]

Terwijl die 40 mm fan maar 11 Db aan herrie maakt (op vol vermogen neem ik aan). En die 98 mm 20 Db. Valt toch wel mee? Sowiezo heb ik het idee dat je beter een luchtstroom door je kast heen kan trekken (illustratie boven) in plaats van gewoon lucht erin pompen (illustratie onder), of maakt dat niet zoveel uit?

In mijn kast komt er namelijk waarschijnlijk vanalles op en onder de mediaspeler te staan, vandaar ook.

[afbeelding]
Als die Db waarden van de specificaties van de fabrikant komen zou ik ze sowieso met een stevige korrel zout nemen. Over het algemeen kun je stellen dat een grotere fan een prettiger geluid geven. Dit is inderdaad doordat een grotere fan over het algemeen op een lagere rotatiesnelheid hoeft te draaien voor dezelfde hoeveelheid luchtverplaatsing. Maar ook het type geluid van een grotere fan is aangenamer dan van een kleinere fan. Een kleine fan kan op een wat hoger toerental een hogere toon produceren, soort van turbinegeluid. Terwijl een grotere fan een toon van lagere frequentie produceert, die ondanks dat hij net zo hard is minder irritant is.

Hoe je de airflow het beste kunt regelen ligt aan je setup. Het kan prima werken om alleen met een intake te werken, alleen moet die dan wel aan de gunstige kant aanzuigen (en idealiter ook direct lucht van buiten de kast aanzuigen). Hierdoor ontstaat overdruk waardoor de warme lucht vanzelf uit de kast gaat. Het nadeel hierbij is dat je het uitstromen van lucht niet kan regelen. Wanneer je met een intake en een outtake werkt kun je dit wel.

• VladimirLudovic
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-10 15:26
Ik vermoedde al zoiets, dank voor de bevestiging JaapSander. Probleem is inderdaad dat de kast die ik wil gebruiken slechts 64 mm hoog is, en dat alleen de zijkanten grenzen aan vrije buitenlucht. Wellicht een tussenoplossing fixen met 2x een 60 mm fan voor in en uittake (moet lukken met wat knutselen), en die zo proberen te regelen dat ie default uit kan staan.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-12 19:52

Pixeltje

Woo-woohoo!

VladimirLudovic schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 13:37:
Ik vermoedde al zoiets, dank voor de bevestiging JaapSander. Probleem is inderdaad dat de kast die ik wil gebruiken slechts 64 mm hoog is, en dat alleen de zijkanten grenzen aan vrije buitenlucht. Wellicht een tussenoplossing fixen met 2x een 60 mm fan voor in en uittake (moet lukken met wat knutselen), en die zo proberen te regelen dat ie default uit kan staan.
Ik had niet gezien dat je kast zo laag was, dan gaat een 120mm fan niet werken inderdaad ;)

Het is in mijn ogen beter om met één fan lucht in de kast te blazen dan om het er met één fan uit te zuigen; als je lucht uit de kast zuigt gaat door alle kieren en openingen die verder in de kast zit, lucht naar binnen. Die lucht neemt stof mee en binnen de kortste keren zit je kast vol bende.

Als je één fan als intake gebruikt kun je voor die fan een luchtfilter plaatsen, daar verzamel je stof en door de overdruk blijft je kast redelijk schoon :)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Gisteren een Speedlink Futura toetsenbord gekocht voor gebruik met Openelec en Windows 7. Het formaat gaf mij daarbij de doorslag maar het touchpad hapert soms en bij het opstarten pakt hij hem niet altijd. Nu zag ik de Logitech K400 maar deze lijkt me te groot. Heeft iemand nog een ander alternatief of is die Logitech toch wel ideaal? ik typ met 10 vingers en ik wil eigenlijk geen aparte muis gebruiken. Verder lijken mij harde toetsen het fijnst.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:08
Had eigenlijk in aankoopadvies gedumpt maar daar kreeg ik het advies om het hier te dumpen O-)

Ik zou graag commentaar hebben op mijn systeempjes, in de basis zijn ze exact hetzelfde. Het is echter Intel based VS AMD based

Intel:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 52,11€ 52,11
1Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 110,90€ 110,90
1Sony Optiarc AD-7740H Zwart€ 17,-€ 17,-
1In Win BM639€ 44,95€ 44,95
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,10€ 24,10
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 29,-€ 29,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 19,-€ 19,-
1Asrock H61M-ITX€ 59,40€ 59,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 356,46

AMD:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-ITX€ 67,-€ 67,-
1AMD A4-3400 Boxed€ 53,-€ 53,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 364,95

Prijsverschil is te verwaarlozen

Denk dat geen van beide CPU's een slechte keus zal zijn, zeker aangezien 3D niet van belang is. Beide platforms hebben hun eigen voor en nadelen.

Hebben jullie nog ergens commentaar op? Ik twijfel zelf ook nog wel een beetje over de kast, hij is heerlijk klein en goedkoop, maar is hij niet TE klein en is goedkoop geen duurkoop |:(

Meer info eventueel hier:
HTPC.... Wat is wijsheid?

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:36
thespeed schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 19:01:
Gisteren een Speedlink Futura toetsenbord gekocht voor gebruik met Openelec en Windows 7. Het formaat gaf mij daarbij de doorslag maar het touchpad hapert soms en bij het opstarten pakt hij hem niet altijd. Nu zag ik de Logitech K400 maar deze lijkt me te groot. Heeft iemand nog een ander alternatief of is die Logitech toch wel ideaal? ik typ met 10 vingers en ik wil eigenlijk geen aparte muis gebruiken. Verder lijken mij harde toetsen het fijnst.
Na zon beetje alles geprobeerd te hebben ben ik uitgekomen op deze http://www.minitoetsenbor...ultra-mini-2-2-4-ghz.html

• Len Canoot
Heeft iemand ervaring met een Slim optical drive in een silverstone grandia GD06B? Je hebt daar geloof ik een adapter voor nodig, maar ik kan op de website van Silverstone niet vinden of die wordt meegeleverd.
Ik wil namelijk meer ruimte creëren boven de CPU koeler (of een betere CPU koeler nemen).

• BiLLie-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-12 14:00
Alle onderdelen voor mijn HTPC binnen, lijkt het er op dat de verkeerde kast is geleverd. De bestelde kast is de Silverstone ML02B-MXR. Op de website van Silverstone staan meerdere afbeeldingen, een variant met zilveren front en één met een zwart front. Echter is er geen afwijkend modelnummer te vinden. De geleverde behuizing lijkt nu verdacht veel op de variant met het zilveren front, terwijl het modelnummer wel suggereert dat het de zwarte is.

Is er iemand die ervaring met deze kast heeft en toevallig weet of er daadwerkelijk een verschil is tussen de 'zwarte' en de 'zilveren'?

• thespeed
  • Nu online
Dennisdn schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 19:31:
[...]

Na zon beetje alles geprobeerd te hebben ben ik uitgekomen op deze http://www.minitoetsenbor...ultra-mini-2-2-4-ghz.html
Hey dankje. Valt hierop vanwege de grootte nog makkelijk te typen?
En hoe bevalt deze verder? ook vanwege de touchpad tussen de toetsen.

• Timminator
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06:48
Len Canoot schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 19:52:
Heeft iemand ervaring met een Slim optical drive in een silverstone grandia GD06B? Je hebt daar geloof ik een adapter voor nodig, maar ik kan op de website van Silverstone niet vinden of die wordt meegeleverd.
Ik wil namelijk meer ruimte creëren boven de CPU koeler (of een betere CPU koeler nemen).
Ik heb dezelfde kast maar met een gewone blu ray drive. Processor A8-3870K met daarop de Scythe Big Shuriken 2. Geen enkel probleem met warmteontwikkeling. Heb wel de casefans aangesloten op de voeding dus die draaien op max en maken wel aardig wat herrie.
nooberke schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 19:09:
Had eigenlijk in aankoopadvies gedumpt maar daar kreeg ik het advies om het hier te dumpen O-)

Ik zou graag commentaar hebben op mijn systeempjes, in de basis zijn ze exact hetzelfde. Het is echter Intel based VS AMD based

Intel:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 52,11€ 52,11
1Asrock H61M-ITX€ 59,40€ 59,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 356,46

AMD:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-ITX€ 67,-€ 67,-
1AMD A4-3400 Boxed€ 53,-€ 53,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 364,95

Prijsverschil is te verwaarlozen

Denk dat geen van beide CPU's een slechte keus zal zijn, zeker aangezien 3D niet van belang is. Beide platforms hebben hun eigen voor en nadelen.

Hebben jullie nog ergens commentaar op? Ik twijfel zelf ook nog wel een beetje over de kast, hij is heerlijk klein en goedkoop, maar is hij niet TE klein en is goedkoop geen duurkoop |:(

Meer info eventueel hier:
HTPC.... Wat is wijsheid?
Zoals je in de laatste pagina's in dit forum wel kan lezen zou ik persoonlijk gaan voor een A4 setup. Deze heeft als voordeel dat er een betere en sterkere GPU in zit. 3D wordt ondersteund (misschien nu niet relevant, maar ik neem aan dat de HTPC wel wat jaartjes mee moet kunnen), het is makkelijker om 24p goed weer te geven, je hebt meer power voor post-processing en je kan er zelfs nog een beetje op gamen (licht).

Ook merk ik zelf dat Intel GPU's een iets mindere ondersteuning hebben wat resulteert in iets meer DXVA artifacts bij afspelen (eigen ervaring). Die kast is overigens prima. Inwin heeft prima kasten met degelijke voedingen (ik hoop zelf binnenkort een setup met dit kastje te bouwen). Wat je misschien nog wel even moet nakijken is of deze kast groot genoeg is. Er zijn een 3-tal ITX Inwin kastjes, waarbij er 1 het meeste ruimte heeft (volgens mij was dat deze, maar weet het niet zeker).

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:22

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

ligt aan mij misschien, maar mis ik geen voeding?
nevermind, de in-win heeft ingebouwde voeding ;)

[ Voor 36% gewijzigd door ApC_IcE op 07-03-2012 09:33 ]

• 418O2
Over de K400; het is een prima apparaat, maar wel 2 aandachtspunten

- De indeling is erg kut. De rechtershift is erg klein en de linkerhelft (wat je verwacht) is de arrow-up. Ik kan daar nog niet aan wennen. Dus typen (met hoofdletters) is vrij lastig :P
- De ontvangen werkt niet lekker als hij achter je pc zit. Bij mij niet iig. Het toetsenbord ligt op anderhalve meter van de kast, maar als de ontvanger achterin zit geplugged ontvangt hij niet erg lekker. Dus ik heb hem voorop moeten doen. Wat weer jammer is, want dan kan het klepje niet meer dicht aan de voorkant.

Normaal
Afbeeldingslocatie: http://ii.alatest.com/product/full/7/1/Shuttle-XPC-Barebone-SP45H7-0.jpg

Met het klepje open
Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/img/09-01-12/p_sp45h7_12_pr.jpg

• Robert H
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-08 10:22
Ik gebruik nu een tijdje xbmclive en ik mis het toetsenbord eigenlijk niet, je kan alles regelen via de terminal op een andere computer en als afstandsbediening gebruik ik gewoon de webinterface van xbmc op mijn ipad. Via wifi werkt gewoon superlekker.

Das wel een mooie kast trouwens
418O2 schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 09:39:
Over de K400; het is een prima apparaat, maar wel 2 aandachtspunten

- De indeling is erg kut. De rechtershift is erg klein en de linkerhelft (wat je verwacht) is de arrow-up. Ik kan daar nog niet aan wennen. Dus typen (met hoofdletters) is vrij lastig :P
- De ontvangen werkt niet lekker als hij achter je pc zit. Bij mij niet iig. Het toetsenbord ligt op anderhalve meter van de kast, maar als de ontvanger achterin zit geplugged ontvangt hij niet erg lekker. Dus ik heb hem voorop moeten doen. Wat weer jammer is, want dan kan het klepje niet meer dicht aan de voorkant.

Normaal
[afbeelding]

Met het klepje open
[afbeelding]
USB verlengkabel achterlangs en dan naar voren plaatsen?

• 418O2
jaapsander schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 10:17:
[...]

USB verlengkabel achterlangs en dan naar voren plaatsen?
Daar dacht ik ook al aan.
Robert H schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 10:15:
Ik gebruik nu een tijdje xbmclive en ik mis het toetsenbord eigenlijk niet, je kan alles regelen via de terminal op een andere computer en als afstandsbediening gebruik ik gewoon de webinterface van xbmc op mijn ipad. Via wifi werkt gewoon superlekker.

Das wel een mooie kast trouwens
Ik heb hem juist gekocht omdat ik geen andere PC aan wou hebben als. Daarbij fungeert hij als NAS en moet ik er wel eens een download op starten.

Het is een mooi kastje en tweedehands erg goedkoop te krijgen.

• nooberke
jaapsander schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 09:07:
[...]

Zoals je in de laatste pagina's in dit forum wel kan lezen zou ik persoonlijk gaan voor een A4 setup. Deze heeft als voordeel dat er een betere en sterkere GPU in zit. 3D wordt ondersteund (misschien nu niet relevant, maar ik neem aan dat de HTPC wel wat jaartjes mee moet kunnen), het is makkelijker om 24p goed weer te geven, je hebt meer power voor post-processing en je kan er zelfs nog een beetje op gamen (licht).

Ook merk ik zelf dat Intel GPU's een iets mindere ondersteuning hebben wat resulteert in iets meer DXVA artifacts bij afspelen (eigen ervaring). Die kast is overigens prima. Inwin heeft prima kasten met degelijke voedingen (ik hoop zelf binnenkort een setup met dit kastje te bouwen). Wat je misschien nog wel even moet nakijken is of deze kast groot genoeg is. Er zijn een 3-tal ITX Inwin kastjes, waarbij er 1 het meeste ruimte heeft (volgens mij was dat deze, maar weet het niet zeker).
Je maakt het me wel weer lastig, jij hebt zelf ervaring met een A4?

Hoe gaan deze omgaat met bijvoorbeeld het downloaden via nieuwsgroepen? Want hij is namelijk niet enorm krachtig, de Intel heeft toch wat meer rauwe processorkracht O-)

Het zou allemaal moeten passen, in deze zeer uitgebreide review kan je goed de mogelijkheden zien:
productreview: In Win BM639 review door niekvanprooijen

Ik lees alleen wel wat tegenstrijdige berichten over de Inwin, sommige reviews spreken over slechts 1 Sata aansluiting, andere reviews hebben het er over dat er geen schroefjes voor de slimline dvd bij zitten... andere reviews weer wel 8)7

Koelpasta zou bij de Shuriken moeten zitten, dus dat is geen probleem. Zit ik alleen nog met die Sata-aansluitingen en die schroefjes....
nooberke schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 11:59:
[...]

Je maakt het me wel weer lastig, jij hebt zelf ervaring met een A4?

Hoe gaan deze omgaat met bijvoorbeeld het downloaden via nieuwsgroepen? Want hij is namelijk niet enorm krachtig, de Intel heeft toch wat meer rauwe processorkracht O-)

Het zou allemaal moeten passen, in deze zeer uitgebreide review kan je goed de mogelijkheden zien:
productreview: In Win BM639 review door niekvanprooijen

Ik lees alleen wel wat tegenstrijdige berichten over de Inwin, sommige reviews spreken over slechts 1 Sata aansluiting, andere reviews hebben het er over dat er geen schroefjes voor de slimline dvd bij zitten... andere reviews weer wel 8)7

Koelpasta zou bij de Shuriken moeten zitten, dus dat is geen probleem. Zit ik alleen nog met die Sata-aansluitingen en die schroefjes....
Ja ik heb ervaring met een A4. Hoeveel CPU kracht denk je nodig te hebben? Ik denk dat je je CPU ongeveer 5% tot 10% maximaal belast wanneer je aan het downloaden bent. Parren en Rarren is vooral gelimiteerd door disk i/o. Kortom beide CPU's hebben meer dan genoeg CPU kracht.

Om zeker te weten hoeveel sata aansluitingen die inwin heeft kun je op de website kijken. Heb je geen verloopstekkertje van molex naar Sata? Kun je in iedere lokale computerwinkel wel krijgen voor een paar euro.

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-12 18:21
Voor relatief weinig een Shuttle SX58J3 aangeschaft met als doel een HTPC.
Nu was een 1366 i7 geen optie kwa verbruik en kosten dus moederbord vervangen door een Asus H61 Mini-ITX met een i5-2400, 8GB RAM en een antieke maar betrouwbare Samsung PB22J 256GB SSD.
(Streaming vanaf mijn Synology NAS)

Het plan is om TZT mijn oude HD5850 erin te zetten zodat er ook nog enigzins op Full HD mee gegamed kan worden, van daar de i5-2400.

Aangenaam verrast door het stroom verbruik (en stilte)
Minder dan 28 Watt in Idle & load minder dan 100 Watt uit het Stop Contact. (HD2000 IGP & zonder undervolting). De Shuttle 500 Watt voeding lijkt behoorlijk efficient.

• nooberke
Ja ik heb ervaring met een A4. Hoeveel CPU kracht denk je nodig te hebben? Ik denk dat je je CPU ongeveer 5% tot 10% maximaal belast wanneer je aan het downloaden bent. Parren en Rarren is vooral gelimiteerd door disk i/o. Kortom beide CPU's hebben meer dan genoeg CPU kracht.

Om zeker te weten hoeveel sata aansluitingen die inwin heeft kun je op de website kijken. Heb je geen verloopstekkertje van molex naar Sata? Kun je in iedere lokale computerwinkel wel krijgen voor een paar euro.
Heb jaren een C2D E6750 gehad (En mijn broer gebruikt deze nog steeds) en deze lijkt qua rauwe kracht ongeveer vergelijkbaar te zijn met een A4. En die CPU voldoet nog steeds. De laptop die nou aan de TV hangt heeft een T4300, die is nog een stukje minder kracht dan een A4 zelfs (En die T4300 speelt eigenlijk ook gewoon alles tot nu toe, in combinatie met een GMA 4500HD)

Maar aan de andere kant.... de G620 scored toch ongeveer 30% beter ;(

Misschien verkijk ik me ook wel een beetje op de CPU power, werk zelf op een i7 die never nooit op 100% draait O-) Als ik de HTPC via Gbit aan het netwerk knal kan mijn desktop altijd nog een filmpje renderen of converteren mocht het ooit nodig zijn :+

De Inwin is al erg lang op de markt, ik vermoed dat deze in het begin met een sata en een molex geleverd werd en tegenwoordig met twee keer sata

Zulke verloopjes heb ik niet, heb nog wel een aantal verschillende formaten schroefjes liggen, dus daar kan ik altijd nog in zoeken mochten er geen schroefjes voor de Slimline zijn.

De CD-romland zit hier vlakbij, de Mycom ook. Dus is inderdaad niet zo'n enorme ramp :)
nooberke schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 12:42:
[...]

Heb jaren een C2D E6750 gehad (En mijn broer gebruikt deze nog steeds) en deze lijkt qua rauwe kracht ongeveer vergelijkbaar te zijn met een A4. En die CPU voldoet nog steeds. De laptop die nou aan de TV hangt heeft een T4300, die is nog een stukje minder kracht dan een A4 zelfs (En die T4300 speelt eigenlijk ook gewoon alles tot nu toe, in combinatie met een GMA 4500HD)

Maar aan de andere kant.... de G620 scored toch ongeveer 30% beter ;(

Misschien verkijk ik me ook wel een beetje op de CPU power, werk zelf op een i7 die never nooit op 100% draait O-) Als ik de HTPC via Gbit aan het netwerk knal kan mijn desktop altijd nog een filmpje renderen of converteren mocht het ooit nodig zijn :+

De Inwin is al erg lang op de markt, ik vermoed dat deze in het begin met een sata en een molex geleverd werd en tegenwoordig met twee keer sata

Zulke verloopjes heb ik niet, heb nog wel een aantal verschillende formaten schroefjes liggen, dus daar kan ik altijd nog in zoeken mochten er geen schroefjes voor de Slimline zijn.

De CD-romland zit hier vlakbij, de Mycom ook. Dus is inderdaad niet zo'n enorme ramp :)
Sterker nog, als je bij bovenstaande taken (in de toekomst ook video converteren) de GPU gebruikt is CPU kracht van nog minder belang...

• Dennisdn
thespeed schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 21:41:
[...]

Hey dankje. Valt hierop vanwege de grootte nog makkelijk te typen?
En hoe bevalt deze verder? ook vanwege de touchpad tussen de toetsen.
Ja hoor. Het formaat is prima. Hij heeft het formaat van een gemiddelde tv afstandsbediening. Typen doe je super snel met alleen je duimen. (als een gamepad) De knoppen zijn perfect en mousepad ook. Maar het aller belangrijkst, het is vooral erg stevig en degelijk gebouwd. De behuizing en knoppen. Voelt heel veel beter aan als de "kleine" toetsenborden van de grote merken. (zijn ook nog eens 2, 3x zo groot). Opladen gaat met bijgeleverde kabeltje via USB en batterij is dezelfde als in telefoons zit, en gaat weken intensief mee.

Sorry, nu stop ik, wil ook weer geen super reclame maken, maar ben er gewoon erg enthousiast over omdat ik alles wel geprobeerd heb, van dure harmony's tot gratis Apps. Ik heb ze trouwens ook bij saturn zien liggen als je ze echt eens vast wil houden. Alleen hadden ze enkel de uitvoering met mousepad helemaal links.

*edit, check de nieuwsberichten van gister, het is niet voor niets dat Phillips het idee schaamteloos heeft gekopieerd voor zijn nieuwe high end tv's.

[ Voor 16% gewijzigd door Dennisdn op 07-03-2012 18:57 ]

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik zit te twijfelen tussen 3 moederbordjes om een simpele HTPC te maken. Ik heb maar een paar eisen, namelijk 1080p kunnen afspelen en mogelijk (hoogstwaarschijnlijk) IPTV op je HTPC kunnen afspelen. En soms misschien wat browsen.
Ik wilde in eerste instantie ook schijven in raid erin zetten maar ik heb besloten nu toch maar eerst te gaan voor gewoon simpel 1 schijf van 2TB als opslag en in de toekomst een NAS aan het netwerk te hangen (en misschien ssd in de HTPC, of gewoon een simpel zuinige 2,5" schijf erin en de 2TB eruit)

Nu kom ik op de volgende 3 moederborden uit:
http://tweakers.net/price...e/47/245075;275354;283714
pricewatch: Asus AT3N7A-I
pricewatch: MSI E350IA-E45
pricewatch: Asrock E350M1/USB3

De Atom 330 is een stukje goedkoper maar de andere twee zijn toch een stuk beter geschikt toch? Als ik naar de CPU zelf kijk op dit plaatje wel:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/?UserID=125384&FotoID=7343
Van de GPU kan ik (op dit moment) geen vergelijking vinden maar die lijkt me in dit geval wel belangrijker.

Verder is de MSI iets beter dan de AsRock als ik deze review bekijk: productreview: MSI E350IA-E45 review door Verwijderd
Maar dan zal vooral de prijs de doorslag geven. Dus wat ik me dan vooral moet afvragen is, hoeveel zijn de E-350 bordjes beter dan het Atom 330 bordje? (of is dit niet eens het geval?) Dan kan ik voor mezelf beoordelen of het het prijsverschil waard is

Ook heb ik overigens een Medion computer gezien (kan er weinig info over vinden). Het is een Medion MT10 MT552G. En heeft ook een Atom 330 maar geen HDMI uit maar wel DVI. Deze zou een stuk goedkoper kunnen zijn dan het andere Atom 330 bordje maar dan zit ik wel met dvi en losse audio. En hebben alle moederborden met een Atom 330 ook altijd de Nvidia ION? (want dat kan ik over deze computer niet vinden)

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik denk niet dat je met aparte audio en video wil prutsen als je HDMI kan krijgen...

Als je de verschillen tussen de Atoms en de E-350/E-450 wil kwantificeren moet je meer benchmarks bekijken. Zo eenvoudig is het ;).

Wat mijn eerste prioriteit zou zijn voor een HTPC zou codecondersteuning en dergelijke zijn. Je kijkt naar de workload die jouw setup zal moeten verduren, en je kijkt dan naar welke combinatie daar het best bij in de buurt komen.

[ Voor 68% gewijzigd door Borromini op 07-03-2012 23:31 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik heb zowel een ION 330 HTPC(tje) als meerdere AMD E-350 HTPC(tjes) en de E-350 is werkelijk stukken rapper bij gebruik. Zeker als media center draait het allemaal wat soepeler en de GPU is (mits goed aangestuurd) sneller dan de ION tegenhanger. De ION 330 wordt nog steeds met veel plezier gebruikt hoor maar ik zou er op dit moment niet meer voor kiezen. Niet vergeten dat de E-350 bitstream audio ondersteund en een ION 330 het bij lpcm moet houden (waar verder weinig mis mee is, maar toch).

Testing, one, two ...

• Jackssonss
  • Laatst online: 02-11 19:42
Enige tijd geleden heb ik hier de volgende setup voor een HTPC gepost:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M€ 71,34€ 71,34
1Silverstone Grandia GD02B€ 127,40€ 127,40
1AMD A8-3870K Black Edition€ 108,-€ 108,-
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 35,-€ 35,-
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 84,40€ 84,40
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 43,50€ 43,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 469,64

Nu twijfel ik over bovenstaande setup en onderstaande setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 186,-€ 186,-
1Asrock Z68M/USB3€ 83,40€ 83,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 559,70

De kast heb ik inmiddels. Ik wil op de HTPC kunnen gamen (Fifa 12, Need for Speed The Run, GTA V etc.) in Full HD. Ik heb gelezen dat de GPU in de A8 beter is dan die in de i5, maar dat je met een dedicated videokaart i.c.m. de i5 hogere FPS haalt dan met een dedicated videokaart i.c.m. de A8. In dergelijke tests gebruiken ze echter vaak erg dure videokaarten (€200,-+). Vandaar dat ik me het volgende afvraag:
stel dat ik een dedicated videokaart koop, vanaf welke prijsklasse videokaarten gaat de i5 me betere prestaties leveren dan de A8?

[ Voor 5% gewijzigd door Jackssonss op 09-03-2012 13:00 ]

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05:58
Een dedicated videokaart is in veel gevallen beter dan de A8. Voor games zou ik kiezen voor een losse GPU. Vanaf/met een 6670 zou je betere prestaties moeten krijgen.

Het enige waar je naar moet kijken is het aantal watt in je systeem. 300 watt is niet bijzonder veel, maar daar passen wel leuke videokaartjes op. Zeker de nieuwe 7000 serie van AMD is perfect voor zwakke voedingen. Ligt ook aan je budget omdat de nieuwe generatie videokaarten nogal duur zijn.

Als je budget niet erg hoog is, zou ik op de tweakers V&A kijken, daar hebben ze leuke kaartjes voor weinig geld.

64 GB is trouwens niet veel als dat je enige schijf is. Zeker met een paar spellen erbij zit die zo vol. In mijn htpc zit alleen een 128 gb SSD van crucial en de grote hompen gaat naar mijn externe schijf.
Jackssonss schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 12:51:
Enige tijd geleden heb ik hier de volgende setup voor een HTPC gepost:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M€ 71,34€ 71,34
1AMD A8-3870K Black Edition€ 108,-€ 108,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 469,64

Nu twijfel ik over bovenstaande setup en onderstaande setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 186,-€ 186,-
1Asrock Z68M/USB3€ 83,40€ 83,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 559,70

De kast heb ik inmiddels. Ik wil op de HTPC kunnen gamen (Fifa 12, Need for Speed The Run, GTA V etc.) in Full HD. Ik heb gelezen dat de GPU in de A8 beter is dan die in de i5, maar dat je met een dedicated videokaart i.c.m. de i5 hogere FPS haalt dan met een dedicated videokaart i.c.m. de A8. In dergelijke tests gebruiken ze echter vaak erg dure videokaarten (€200,-+). Vandaar dat ik me het volgende afvraag:
stel dat ik een dedicated videokaart koop, vanaf welke prijsklasse videokaarten gaat de i5 me betere prestaties leveren dan de A8?
Sterker nog, wanneer je minder sterke videokaarten gebruikt haal je hogere fps met een A8. Doordat je gebruik kunt maken van de GPU in de A8 om de discrete videokaart te ondersteunen (hybridxfire). Dit is nuttig tot en met een HD6670. Ga je hoger dan heeft hybridxfire minder nut.

Als je kijkt bij welke videokaart een i5 2500k een voordeel heeft dan praat je toch over videokaarten boven de €200, € 250. Echter als ik de silverstone site mag geloven kan deze kast nog best wel een high end videokaartje huisvesten. Misschien is het handig om eerst aan te geven wat voor videokaartje je wilt plaatsen? Voor GTA, Fifa en NFS kun je prima vooruit met een HD6570 en HD6670 icm met de GPU uit de A8.

Voor meer informatie zit meer expertise op het gebied van CPU/GPU bottleneck kun je nog even in het topic over game pc's kijken, maar ik denk niet dat de extra investering van een i5 het waard is bij een videokaart onder de 250 euro.

[ Voor 17% gewijzigd door jaapsander op 09-03-2012 13:31 ]

• Jackssonss
  • Laatst online: 02-11 19:42
oosterhofjf schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 13:22:
64 GB is trouwens niet veel als dat je enige schijf is. Zeker met een paar spellen erbij zit die zo vol. In mijn htpc zit alleen een 128 gb SSD van crucial en de grote hompen gaat naar mijn externe schijf.
Je hebt helemaal gelijk. Ik vergat te vermelden dat ik nog een externe harde schijf heb die ik zolang gebruik. Zodra de prijzen van harde schijven weer zijn gedaald, koop en plaats ik een HDD van 2 TB.
jaapsander schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 13:25:
[...]
Voor meer informatie zit meer expertise op het gebied van CPU/GPU bottleneck kun je nog even in het topic over game pc's kijken, maar ik denk niet dat de extra investering van een i5 het waard is bij een videokaart onder de 250 euro.
Duidelijk. In dat geval kan ik dus beter voor een A8 kiezen aangezien ik een videokaart van 250 euro te duur vind.
oosterhofjf schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 13:22:
Het enige waar je naar moet kijken is het aantal watt in je systeem. 300 watt is niet bijzonder veel, maar daar passen wel leuke videokaartjes op. Zeker de nieuwe 7000 serie van AMD is perfect voor zwakke voedingen. Ligt ook aan je budget omdat de nieuwe generatie videokaarten nogal duur zijn.
Denk je dat deze voeding voldoende is voor een A8 3870k met een HD6670?
Jackssonss schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 13:49:
[...]

Je hebt helemaal gelijk. Ik vergat te vermelden dat ik nog een externe harde schijf heb die ik zolang gebruik. Zodra de prijzen van harde schijven weer zijn gedaald, koop en plaats ik een HDD van 2 TB.

[...]

Duidelijk. In dat geval kan ik dus beter voor een A8 kiezen aangezien ik een videokaart van 250 euro te duur vind.

[...]

Denk je dat deze voeding voldoende is voor een A8 3870k met een HD6670?
Die voeding is voldoende.

• thespeed
  • Nu online
Dankje, ik heb de Logitech K400 gezien in de winkel en ik vond die toch vrij groot.
Ik heb nu dezelfde als jou besteld maar dan ergens anders.
Wat ik zo zie is het de Loftek Rii Touch N7. :)
Dennisdn schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 18:50:
[...]

Ja hoor. Het formaat is prima. Hij heeft het formaat van een gemiddelde tv afstandsbediening. Typen doe je super snel met alleen je duimen. (als een gamepad) De knoppen zijn perfect en mousepad ook. Maar het aller belangrijkst, het is vooral erg stevig en degelijk gebouwd. De behuizing en knoppen. Voelt heel veel beter aan als de "kleine" toetsenborden van de grote merken. (zijn ook nog eens 2, 3x zo groot). Opladen gaat met bijgeleverde kabeltje via USB en batterij is dezelfde als in telefoons zit, en gaat weken intensief mee.

Verwijderd

Hmmm, mijn Asus U31SD Core i3 2310M laptoppie met Intel HD / GT520M speelt opeens geen 1080p mkv's meer vloeiend af. Ze haperen vaak. Een paar weken geleden kwam ie wel met een update van nVidia drivers, maar ik vraag me af of het daaraan heeft gelegen, misschien was het wel door een Windows Update. Verder geen software geinstalleerd ofzo. MP4's gaan nog wel goed. Het gebeurt zowel bij GOM als bij VLC, voor de rest gebruik ik niets, en ik heb dan ook geen (andere) codecs geinstalleerd verder. Voorheen nooit een probleem gehad.

Driver Intel HD Family: 8.15.10.2559
Driver Geforce GT 520M: 8.17.12.9573

Heeft iemand een soortgelijke ervaring onlangs?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2012 20:40 ]

Als je die MKV remuxed in MP4 (dus niks veranderen, alleen remuxen), heb je t probleem dan nog steeds?
hardware-lover schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 23:38:
Ik heb zowel een ION 330 HTPC(tje) als meerdere AMD E-350 HTPC(tjes) en de E-350 is werkelijk stukken rapper bij gebruik. Zeker als media center draait het allemaal wat soepeler en de GPU is (mits goed aangestuurd) sneller dan de ION tegenhanger. De ION 330 wordt nog steeds met veel plezier gebruikt hoor maar ik zou er op dit moment niet meer voor kiezen.
Een E-350 is zeker een stuk rapper dan een 330, maar we zijn inmiddels wel al drie Atom generaties verder (Atom 330 -> D510 -> D525 -> D2500).

[ Voor 10% gewijzigd door Dreamvoid op 11-03-2012 16:56 ]

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
sta op het punt om deze kast te kopen voor mijn htpc MS-Tech MC-380.

Nu ben ik op zoek naar een goeie en stille cpu koeler. CPU is een AMD Athlon 64 X2.

Dus koeler mag niet te hoog zijn. Ook zoek ik nog een goeie en stille case fan.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Scythe heeft een paar goeie modellen... Big Shuriken?

• G.Scholtens
  • Nu online
Borromini schreef op zondag 11 maart 2012 @ 19:17:
Scythe heeft een paar goeie modellen... Big Shuriken?
Er zit nu een ASUS Triton 70 op, deze is te hoog.

heb zelf de Arctic Cooling Alpine 64 GT op het oog. Leuke prijs en klein. En schijnt goed stil te zijn.

Maar misschien dat iemand anders iets beterz weet. En dus ook als case fan?
Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 18:39:
Hmmm, mijn Asus U31SD Core i3 2310M laptoppie met Intel HD / GT520M speelt opeens geen 1080p mkv's meer vloeiend af. Ze haperen vaak. Een paar weken geleden kwam ie wel met een update van nVidia drivers, maar ik vraag me af of het daaraan heeft gelegen, misschien was het wel door een Windows Update. Verder geen software geinstalleerd ofzo. MP4's gaan nog wel goed. Het gebeurt zowel bij GOM als bij VLC, voor de rest gebruik ik niets, en ik heb dan ook geen (andere) codecs geinstalleerd verder. Voorheen nooit een probleem gehad.

Driver Intel HD Family: 8.15.10.2559
Driver Geforce GT 520M: 8.17.12.9573

Heeft iemand een soortgelijke ervaring onlangs?
Dit is niet helemaal het geschikte topic hiervoor (heeft niet zoveel met aankoop te maken), maar ik denk dat jouw probleem simpel op te lossen is. Kijk eerst eens bij het afspelen hoe hoog het CPU gebruik is. Wanneer je geen hardwarematige versnelling gebruikt en de video erg hapert is de CPU waarschijnlijk 100% belast (of als de decoder niet multi-threaded is 1 core 100% belast!).

Dit is erg makkelijk op te lossen door bij GOM of VLC te kijken of hardware acceleratie ingeschakeld is (standaard niet zo). Ook kun je een andere player gebruiken (heb zelf goede ervaringen met MPC-HC (en ik ben niet de enige)). Zorg ook dat je een goede guide volgt voor de goede instellingen (zo weet je ook waar sommige instellingen voor dienen).
Bijvoorbeeld op deze site:
http://imouto.my/watching...device-architecture-cuda/

Let er ook op dat jouw laptop misschien kan schakelen tussen de Intel GPU en de Nvidia GPU (via optimus). Hierbij kan het maar zo zijn dat de intel GPU gebruikt wordt bij het afspelen van video, terwijl de decoder een Nvidia GPU verwacht. Als het goed is kun je een optimus instelling ook forceren voor bepaalde programma's, zodat hij niet gaat schakelen.
G.Scholtens schreef op zondag 11 maart 2012 @ 19:23:
[...]

Er zit nu een ASUS Triton 70 op, deze is te hoog.

heb zelf de Arctic Cooling Alpine 64 GT op het oog. Leuke prijs en klein. En schijnt goed stil te zijn.

Maar misschien dat iemand anders iets beterz weet. En dus ook als case fan?
Die scythe big shuriken is gewoon een erg goede koeler, maar qua prijs ook heel wat anders dan die Arctic Cooling. Je kunt natuurlijk altijd die Arctic proberen. Voor een paar euro kun je daar geen buil aan vallen. Maar als je echt voor fluisterstil gaat is het misschien wel verstandig om gelijk in een goede koeler te investeren. Een goede casefan is bijvoorbeeld de Nexus real silent serie. Zijn erg goedkoop en ook erg goed. Maar je hebt niet verteld hoe groot die case fans mogen zijn (MStech is uit mijn hoofd 80mm). Kijk voor stille fans eens op silentpcreview.com

[ Voor 18% gewijzigd door jaapsander op 12-03-2012 09:25 ]

Verwijderd

Dag allemaal,

Na veel de popcorn fora en andere media box fora te lezen besloot ik om een htcp te bouwen die wel aan al mn wensen voldoet! :). Ik wil namelijk een htpc die windows draait omdat ik naast het gebruik van xbmc (voor de video's te streamen) ook sopcast wil streamen en utorrent wil gebruiken om films te ... eh backuppen ;). Ik wil geen video's van andere pc's (meer) streamen dus deze htpc zal alles zelf doen, downloaden, streamen en opslag. Na veel wikken en wegen kwam ik op deze setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M PRO€ 77,35€ 77,35
1Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 109,90€ 109,90
1MS-Tech MC-1200€ 92,20€ 92,20
1Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile€ 24,95€ 24,95
1AMD A4-3400 Boxed€ 54,-€ 54,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 358,40

Dit leek mij het minimale. Wel ben ik benieuwd of er niet betere of goedkopere moederborden zijn. Voor de toekomst en geld over momentjes zou ik het willen uitbreiden met:

#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,75€ 32,75
1Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 51,88€ 51,88
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 35,10€ 35,10
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 84,30€ 84,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 204,03

Ik ben benieuwd of dit alles zou passen in de case en of het basis systeem niet te heet wordt. Het wordt geplaatst in een open kast op een audioreceiver. Verder zit ik te dubben hoe ik de audio wil aansluiten ik heb nog een oude receiver met tulpstekker aansluitingen) maar wel een tv met hdmi. Verder wil ik even melden dat ik alles prima kan schroeven en doen, maar zodra en fans uit voedingen gehaald moet worden passeer ik ;).

Iemand suggesties of opmerkingen? Ik hoor het graag!
Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2012 @ 12:26:
Dag allemaal,

Na veel de popcorn fora en andere media box fora te lezen besloot ik om een htcp te bouwen die wel aan al mn wensen voldoet! :). Ik wil namelijk een htpc die windows draait omdat ik naast het gebruik van xbmc (voor de video's te streamen) ook sopcast wil streamen en utorrent wil gebruiken om films te ... eh backuppen ;). Ik wil geen video's van andere pc's (meer) streamen dus deze htpc zal alles zelf doen, downloaden, streamen en opslag. Na veel wikken en wegen kwam ik op deze setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 109,90€ 109,90
1MS-Tech MC-1200€ 92,20€ 92,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 358,40

Dit leek mij het minimale. Wel ben ik benieuwd of er niet betere of goedkopere moederborden zijn. Voor de toekomst en geld over momentjes zou ik het willen uitbreiden met:

#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,75€ 32,75
1Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 51,88€ 51,88
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 35,10€ 35,10
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 84,30€ 84,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 204,03

Ik ben benieuwd of dit alles zou passen in de case en of het basis systeem niet te heet wordt. Het wordt geplaatst in een open kast op een audioreceiver. Verder zit ik te dubben hoe ik de audio wil aansluiten ik heb nog een oude receiver met tulpstekker aansluitingen) maar wel een tv met hdmi. Verder wil ik even melden dat ik alles prima kan schroeven en doen, maar zodra en fans uit voedingen gehaald moet worden passeer ik ;).

Iemand suggesties of opmerkingen? Ik hoor het graag!
Die voeding gaat niet passen in de behuizing, je moet hier de SFX variant voor hebben. Het moederbord kan altijd goedkoper, maar kijk welke opties je perse wilt hebben (b.v. video aansluitingen, kwaliteit onboard geluid, usb 3.0 enz enz) en zoek daar het goedkoopste A-merk moederbord bij.

Verwijderd

@ dreamvoid "Als je die MKV remuxed in MP4"
Bedankt voor de tip. Ik zal eens kijken, maar heb dit nog nooit gedaan. Ik heb even geGoogled en heb hier blijkbaar een programmaatje zoals Godsent voor nodig om dat te bewerkstelligen, klopt dat?

@ jaapsander: Ook bedankt voor de tips, ook daar zal ik naar gaan kijken. Wel raar, ik heb al jaren nooit aan instellingen gezeten en opeens werkt het niet meer. Van dat Optimus videokaart forceren had ik al gecheckt, maar dat schijnt niet te kunnen, nVidia bepaalt zelf wanneer er overgeschakeld wordt. Ik kan helaas nergens iets forceren, ook al staat me er iets van bij dat ik een tijdje geleden ook wel zoiets heb gelezen, maar goed...

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Dreamvoid schreef op zondag 11 maart 2012 @ 16:55:
[...]

Een E-350 is zeker een stuk rapper dan een 330, maar we zijn inmiddels wel al drie Atom generaties verder (Atom 330 -> D510 -> D525 -> D2500).
Je hebt helemaal gelijk hoor. Ik moet me echter aanleren om standaard te quoten, de vraag ging in eerste instantie specifiek over de ION 330 en E-350 maar die reactie is ondertussen door de user aangepast.

Er is tegenwoordig ook een D2700 maar zelfs die lijkt het nog af te moeten leggen tegen een een AMD E-350/E-450. Als je de uitvoering hebt met een nVidia 520m GPU (Zotac ID80) dan is er grafisch weinig mis en kan deze prima als htpc ingezet worden.

Testing, one, two ...

Verwijderd

Draai nu sinds een week met de 3870K in mijn HTPC/Game PC en moet eerlijk zeggen dat ik de stock koeler van AMD niet heel luid vind. Ondanks dat een aftermarket koeler uiteraard stiller is, hoor ik mijn pc bijna niet op 1,5e meter afstand van de bank als er verder geen geluid in de huiskamer is. Voorlopig moet ik dan ook concluderen dat (voor mij) een aftermarket koeler niet noodzakelijk is op een HTPC.

• pk026
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-01 09:02
Ik lees dit topic af en toe mee omdat ik van plan ben om over enige tijd een htpc te maken.

Ik heb echter ook een Dell gx620 Pentium D ( 2*3.0GHz ). Die is vrij stil, bijna onverwoestbaar ;) en de kast ziet niet slecht uit. Dat is de desktop editie, dus met ruimte voor een tweede HD en ik overweeg dan ook om er een tweede HD in te plaatsen met 2TB ruimte voor al mijn mediabestanden, en om eventueel de eerste HD te vervangen door een kleine SSD drive voor het OS. Dan nog een kaart erin om TV te kijken, en zo'n klein draadloos toetsenbordje+muis.

Mis ik dan iets van de HTPC ervaring? Volgens mij heb ik dan voor een luttel bedrag een aardige HTPC, het geld dat ik zo bespaar steek ik namelijk liever in een goede versterker/boxen om hierop aan te sluiten...

(Omdat ik vooral muziek luister, wil ik gewoon voor stereo gaan dus ik heb geen geluidskaart nodig om bijvoorbeeld 5.1 boxen aan te sluiten).

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-12 22:38
geluid doe je natuurlijk gewoon via HDMI naar je receiver :)
En voordat je het over "besparen" hebben, zou ik die computer eerst eens aan een energiemeter hangen. Ik weet niet of je van plan bent het systeem gelijk als nas/homeserver te gebruiken of dat'ie alleen aanstaat als je daadwerkelijk tv wilt kijken, maar dat kan nog wel eens uitmaken.

• pk026
Dat stroomverbruik is inderdaad een punt van zorg, al is mijn ervaring dat inkopers voor kantoren hier beter op letten dan consumenten. Ik gebruik hem alleen om muziek te beluisteren en TV te kijken. Daarna gaat die uit.

Waarom via HDMI naar een receiver? Een receiver heeft weer een hoop knopjes en een extra afstandsbediening. Aangezien de geluidskaart de rol van voorversterker vervult, hebt je alleen nog een (bedieningsvrije) eindversterker nodig, lijkt mij.

• Dennisdn
thespeed schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 00:09:
Dankje, ik heb de Logitech K400 gezien in de winkel en ik vond die toch vrij groot.
Ik heb nu dezelfde als jou besteld maar dan ergens anders.
Wat ik zo zie is het de Loftek Rii Touch N7. :)

[...]
Het is inderdaad dezelfde. Wordt onder wel meer merken verkocht. Mijne is compleet merkloos, alleen made in China met een modelnummer, en die van Asus zijn ook verdacht hetzelfde. Ben benieuwd wat je ervan vindt!

• thespeed
  • Nu online
Het zal nog wel even duren voordat ik hem binnen heb.
Vanuit China duurt altijd wel een tijdje ;)
Ik zelf ben ook erg benieuwd hoe het werkt.
Dennisdn schreef op maandag 12 maart 2012 @ 20:37:
[...]
Ben benieuwd wat je ervan vindt!

• thespeed
  • Nu online
Ik heb zojuist een test gedaan met een verbruiksmeter (Voltcraft Energy Check 3000).
Het systeem zoals het nu is bestaat uit:

Asus E45M1-I Deluxe (AMD E-450 Radeon HD 6310)
Crucial 4GB geheugen DDR3 1333MHz
Samsung SpinPoint M8 HN-M101MBB 1TB Hardeschijf
Antec ISK 300-65 (65Watt voeding)
Nexus 80mm Fan.
Lite-on DS-4E1S Slim DVD RW BD-ROM blu-ray

Hieronder het verbruik:

OpenElec (XBMC) MP3/IDLE 24,5Watt
OpenElec 1080P MKV 27Watt (CPU 0 38,4% en CPU 1 35,1%)
Opstarten Windows 7 tussen 31,4 en 34,7Watt
Windows 7 IDLE 23,5Watt
Blu-Ray afspelen Windows 7, 35Watt
Volledig belasten CPU burn in/ Youtube en een Blu-Ray 38Watt (100% CPU)
IDLE Kubuntu Live 24,5Watt
Blu-ray opspinnen Kubuntu 31Watt (niet afspelen)

Ik moet wel zeggen dat de CPU nu op 1750MHz draait, daar kwam ik later achter 8)7
Drukte iets te snel op OC tuner in het bios.
hopelijk kost me dat niet de garantie maarja hij staat er nu toch al op..
Zelf zat ik te twijfelen over de 65W of 150W Antec kast en ik heb uiteindelijk voor de 65W gekozen,
Hopelijk helpt dit anderen verder met de kast keuze.

[ Voor 3% gewijzigd door thespeed op 13-03-2012 01:17 ]

pk026 schreef op maandag 12 maart 2012 @ 18:14:
Ik lees dit topic af en toe mee omdat ik van plan ben om over enige tijd een htpc te maken.

Ik heb echter ook een Dell gx620 Pentium D ( 2*3.0GHz ). Die is vrij stil, bijna onverwoestbaar ;) en de kast ziet niet slecht uit. Dat is de desktop editie, dus met ruimte voor een tweede HD en ik overweeg dan ook om er een tweede HD in te plaatsen met 2TB ruimte voor al mijn mediabestanden, en om eventueel de eerste HD te vervangen door een kleine SSD drive voor het OS. Dan nog een kaart erin om TV te kijken, en zo'n klein draadloos toetsenbordje+muis.

Mis ik dan iets van de HTPC ervaring? Volgens mij heb ik dan voor een luttel bedrag een aardige HTPC, het geld dat ik zo bespaar steek ik namelijk liever in een goede versterker/boxen om hierop aan te sluiten...

(Omdat ik vooral muziek luister, wil ik gewoon voor stereo gaan dus ik heb geen geluidskaart nodig om bijvoorbeeld 5.1 boxen aan te sluiten).
Als ik zo even de specs van dat kastje via je link bekijk dan zit een een redelijk trage CPU in en geen GPU die hw acceleratie ondersteunt. Zolang je (zoals je aangeeft) alleen maar muziek luistert en tv kijkt hoeft dat niet zo'n probleem te zijn (zolang het maar geen HD zenders zijn), maar iets afspelen met een HD resolutie gaat niet lukken.

Stroomverbruik zou ik niet zo bang voor zijn, ik neem aan dat het kastje niet 24/7 aan staat en dan is dat niet echt significant. Dus om echt geld te besparen zou je best dit kastje kunnen gebruiken, maar voor de volledige HTPC ervaring (dus inclusief afspelen van HD materiaal enz enz) zou ik een ander systeem adviseren.

• pk026
jaapsander schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 08:52:
[...]

Als ik zo even de specs van dat kastje via je link bekijk dan zit een een redelijk trage CPU in en geen GPU die hw acceleratie ondersteunt. Zolang je (zoals je aangeeft) alleen maar muziek luistert en tv kijkt hoeft dat niet zo'n probleem te zijn (zolang het maar geen HD zenders zijn), maar iets afspelen met een HD resolutie gaat niet lukken.

Stroomverbruik zou ik niet zo bang voor zijn, ik neem aan dat het kastje niet 24/7 aan staat en dan is dat niet echt significant. Dus om echt geld te besparen zou je best dit kastje kunnen gebruiken, maar voor de volledige HTPC ervaring (dus inclusief afspelen van HD materiaal enz enz) zou ik een ander systeem adviseren.
Dank voor de advies!

Over die HD-resolutie en snelheid: Waar ligt dat dan aan? Ik heb hier al eerder in deze discussie machines voorbij zien komen met een CPU langzamer dan 3.0GHz. Is het dan opgelost met een goede grafische kaart?
pk026 schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 10:26:
[...]

Dank voor de advies!

Over die HD-resolutie en snelheid: Waar ligt dat dan aan? Ik heb hier al eerder in deze discussie machines voorbij zien komen met een CPU langzamer dan 3.0GHz. Is het dan opgelost met een goede grafische kaart?
Het ligt puur aan de ondersteuning. Bij het afspelen van video kun je het werk laten doen door de CPU of de GPU. Heel kort door de bocht komt het erop neer dat als je de GPU het werk laat doen de CPU amper belast wordt. Laat je de CPU het werk doen, dan wordt de GPU amper belast. Het verschil tussen de 2 methoden is dat wanneer je de GPU het werk laat doen, het daadwerkelijke decoderen door fixed function hardware uitgevoerd wordt. Dit is veel efficiënter (want speciaal ontworpen voor deze taken) en dus energiezuiniger. Het enige nadeel is dat je dus een GPU moet hebben welke ondersteuning heeft voor deze taken.

Nu kijk ik eens goed en zie ik dat het om een dualcore 3.0GHz pentium D gaat (nu snap ik de opmerking over stroomverbruik ook ;). Hier zou je nog wel wat 720p materiaal mee kunnen afspelen, maar niet al het full hd materiaal gaat lukken (ligt aan de bitrate van het materiaal en hoe efficient de decoder is (en of hij gebruik maakt van meerdere cores). In de kast zit echter geen pci-e 16x slot, alleen een 1x slot (als ik zo even door de specs heen scroll). Hier kun je dus een x1 videokaart aan toevoegen (zijn er niet zoveel, vb: alleen deze uit de pricewatch pricewatch: Club3D 210 PCI-E X1 Edition) Of je moet het x1 slotje openzagen aan de achterkant zodat je ook een x16 kaart kan plaatsen.

[ Voor 3% gewijzigd door jaapsander op 13-03-2012 11:11 ]

• pk026
jaapsander schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 11:04:
[...]

Het ligt puur aan de ondersteuning. Bij het afspelen van video kun je het werk laten doen door de CPU of de GPU. Heel kort door de bocht komt het erop neer dat als je de GPU het werk laat doen de CPU amper belast wordt. Laat je de CPU het werk doen, dan wordt de GPU amper belast. Het verschil tussen de 2 methoden is dat wanneer je de GPU het werk laat doen, het daadwerkelijke decoderen door fixed function hardware uitgevoerd wordt. Dit is veel efficiënter (want speciaal ontworpen voor deze taken) en dus energiezuiniger. Het enige nadeel is dat je dus een GPU moet hebben welke ondersteuning heeft voor deze taken.

Nu kijk ik eens goed en zie ik dat het om een dualcore 3.0GHz pentium D gaat (nu snap ik de opmerking over stroomverbruik ook ;). Hier zou je nog wel wat 720p materiaal mee kunnen afspelen, maar niet al het full hd materiaal gaat lukken (ligt aan de bitrate van het materiaal en hoe efficient de decoder is (en of hij gebruik maakt van meerdere cores). In de kast zit echter geen pci-e 16x slot, alleen een 1x slot (als ik zo even door de specs heen scroll). Hier kun je dus een x1 videokaart aan toevoegen (zijn er niet zoveel, vb: alleen deze uit de pricewatch pricewatch: Club3D 210 PCI-E X1 Edition) Of je moet het x1 slotje openzagen aan de achterkant zodat je ook een x16 kaart kan plaatsen.
OK, dus als ik je goed begrijp kan ik met een goede GPU het probleem omzeilen.

Ik vond de omschrijving van Dell op de specificatiepagina ook niet zo helder. Maar er zit m.i. ook een low-profile PCI Express x16 card slot in.
pk026 schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 12:01:
[...]

OK, dus als ik je goed begrijp kan ik met een goede GPU het probleem omzeilen.

Ik vond de omschrijving van Dell op de specificatiepagina ook niet zo helder. Maar er zit m.i. ook een low-profile PCI Express x16 card slot in.
Ja je hebt gelijk, zat verkeerd te kijken. Tijd voor een kop koffie...
Dan is de keus een stuk groter: http://tweakers.net/price...tfUeamqOUAfUxb8RxJ7kdoY3w

Zelf zou ik voor een HD5450 of HD6450 gaan wanneer je windows gaat draaien, wanneer je een linux variant neemt kan het makkelijker zijn om een GT520 te nemen (ondersteuning van Nvidia onder linux is iets verder dan de ondersteuning van AMD, hoewel dit met misschien iets meer moeite ook prima gaat werken).

• pk026
jaapsander schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 12:11:
[...]

Ja je hebt gelijk, zat verkeerd te kijken. Tijd voor een kop koffie...
Dan is de keus een stuk groter: http://tweakers.net/price...tfUeamqOUAfUxb8RxJ7kdoY3w

Zelf zou ik voor een HD5450 of HD6450 gaan wanneer je windows gaat draaien, wanneer je een linux variant neemt kan het makkelijker zijn om een GT520 te nemen (ondersteuning van Nvidia onder linux is iets verder dan de ondersteuning van AMD, hoewel dit met misschien iets meer moeite ook prima gaat werken).
Dank! Ik gebruik inderdaad Linux. Ik ga eens kijken naar een goede kaart!

Ik zit trouwens wel op PCI Express 1.0a, gaat dat samen met een PCI Express 2.0 kaart?

[ Voor 4% gewijzigd door pk026 op 13-03-2012 12:32 ]

Verwijderd

Een korte vraag. Op dit moment heb ik 4 gigabyte DDR3 geheugen (dual channel) in mijn computer zitten, maar eigenlijk is dit te weinig (grafisch werk). Nu kan ik via Everest, CPU-Z en Dxdiag niet achterhalen welke reepjes geheugen ik heb, ook in de kast gekeken, maar ik kan geen merk vinden.

Kan ik:

pricewatch: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile

pricewatch: Corsair Vengeance Low Profile Blue CML16GX3M4A1600C9B

Aansluiten op een Gigabyte GA-EX58-UD5?
pricewatch: Gigabyte GA-EX58-UD5

Enorm bedankt alvast!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

pk026 schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 12:28:
[...]

Dank! Ik gebruik inderdaad Linux. Ik ga eens kijken naar een goede kaart!

Ik zit trouwens wel op PCI Express 1.0a, gaat dat samen met een PCI Express 2.0 kaart?
Als je zo'n passief instapkaartje neemt denk ik niet dat PCI-E de bottleneck gaat zijn :).

Borromini schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 19:22:
[...]

Als je zo'n passief instapkaartje neemt denk ik niet dat PCI-E de bottleneck gaat zijn :).
Oftewel PCI-E 1.0 en 2.0 zijn forwards en backwards compatible ;) Alleen de snelheid zal nooit boven de snelheid van 1.0 uitkomen (logisch) maar dat heeft amper invloed op de prestaties.
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 17:37:
Een korte vraag. Op dit moment heb ik 4 gigabyte DDR3 geheugen (dual channel) in mijn computer zitten, maar eigenlijk is dit te weinig (grafisch werk). Nu kan ik via Everest, CPU-Z en Dxdiag niet achterhalen welke reepjes geheugen ik heb, ook in de kast gekeken, maar ik kan geen merk vinden.

Kan ik:

pricewatch: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile

pricewatch: Corsair Vengeance Low Profile Blue CML16GX3M4A1600C9B

Aansluiten op een Gigabyte GA-EX58-UD5?
pricewatch: Gigabyte GA-EX58-UD5

Enorm bedankt alvast!
Je hebt een HTPC op het socket 1366 platform??? Volgens mij zit je in het verkeerde topic.....
Maar je vraag is overigens wel snel te beantwoorden: Waarschijnlijk gaan beide setjes prima passen, maar om zeker te weten of je moederbord met de dimms overweg kan is op de QVL van je moederbord (zie link hieronder) er bij te pakken en te kijken welk merk en type geheugen getest is met jouw moederbord. Let wel even op dat je dezelfde snelheid (en latentie) neemt als de dimms die al geïnstalleerd zijn (of wilde je alles vervangen?).

http://www.gigabyte.co.nl...age.aspx?pid=2958&dl=1#ov

[ Voor 66% gewijzigd door jaapsander op 14-03-2012 10:13 ]

• ApC_IcE

ApC_IcE

Ik heb me hele htpc samengesteld, behalve dus de behuizing.

Wie weet een behuizing voor onder de 100 euro met:

- 1x ruimte voor BD speler/DVD brander
- 2x ruimte voor HD (mag ook 1 ssd en 1 HD zijn)
- Ruimte voor kaartlezer of 1 al ingebouwd
- USB 3.0 aan de voorkant

Ik kan bij veel kasten niet vinden of die kaartlezer er bij past en zie op de plaatjes alleen ruimte voor een dvdrom oid.

dit is me samenstelling momenteel:

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 107,51€ 107,51
1Silverstone SST-ML03B€ 57,50€ 57,50
1Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 43,-€ 43,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 364,31

als er opmerkingen zijn hoor ik het wel ;)
Volgens mij kan er een full size dvdrom in deze kast toch? of moet het een slimline zijn?

[ Voor 77% gewijzigd door ApC_IcE op 14-03-2012 16:26 ]

• t0tum
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-11-2023
De full 5.25" past vrijwel overal, ten minste bij alle kasten die ik voor mijn build had bekeken. Je moet er pas rekening mee houden als je aftermarket koelers gaat gebruiken, zoals (big) shuriken.

• ApC_IcE

ApC_IcE

t0tum schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 19:49:
De full 3.5" past vrijwel overal, ten minste bij alle kasten die ik voor mijn build had bekeken. Je moet er pas rekening mee houden als je aftermarket koelers gaat gebruiken, zoals (big) shuriken.
Het is niet of-of in mijn wenslijstje, het is en-en ;)
dus EN een BD/DVD EN een Kaartlezer

ow wacht: jij had het over de dvd drive alleen.. thanx ;)

[ Voor 7% gewijzigd door ApC_IcE op 14-03-2012 19:54 ]

• Len Canoot
Weet iemand wanneer de nieuwe Silverstone Grandia GD07 en GD08 uitkomen?
Ik heb me kapot gezocht op internet, maar ik vind helemaal niets.

*Heb toch maar een bericht naar Silverstone gestuurd met bovenstaande vraag. :-)
ApC_IcE schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 16:18:
Ik heb me hele htpc samengesteld, behalve dus de behuizing.

Wie weet een behuizing voor onder de 100 euro met:

- 1x ruimte voor BD speler/DVD brander
- 2x ruimte voor HD (mag ook 1 ssd en 1 HD zijn)
- Ruimte voor kaartlezer of 1 al ingebouwd
- USB 3.0 aan de voorkant

Ik kan bij veel kasten niet vinden of die kaartlezer er bij past en zie op de plaatjes alleen ruimte voor een dvdrom oid.

dit is me samenstelling momenteel:

#ProductPrijsSubtotaal
1Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 43,-€ 43,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 364,31

als er opmerkingen zijn hoor ik het wel ;)
Volgens mij kan er een full size dvdrom in deze kast toch? of moet het een slimline zijn?
Ik denk dat er maar weinig (tot geen) behuizingen zijn die aan ál jouw eisen voldoen. Vooral de plek voor een cardreader komt niet vaak voor. Wat is de eis waar je als eerste concessie aan wilt doen?
Len Canoot schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 22:12:
Weet iemand wanneer de nieuwe Silverstone Grandia GD07 en GD08 uitkomen?
Ik heb me kapot gezocht op internet, maar ik vind helemaal niets.

*Heb toch maar een bericht naar Silverstone gestuurd met bovenstaande vraag. :-)
Heb het persbericht op de frontpage ook gelezen, zijn interessante kasten en inderdaad helemaal als je wat meer high end spul wilt gaan plaatsen. De behuizingen zijn eerder dit jaar al een keer getoond op een beurs (stond in het artikel) dus zal toch binnen een paar maanden uitkomen. Maar Silverstone zelf weet dat natuurlijk het beste ;)

Overigens @ApC_IcE misschien voldoet een GD07 wel aan al jouw eisen (behalve de prijs dan).

nieuws: Silverstone werkt aan compacte modulaire voedingen

[ Voor 12% gewijzigd door jaapsander op 15-03-2012 09:27 ]

• Len Canoot
Reactie van Silverstone: De GD07 komt begin mei uit, de GD08 later dit jaar, maar een precieze datum daarvoor konden ze niet afgeven.

• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Inleiding

Ik ben op zoek naar de "cd-speler van de 21e eeuw". Een toestel, aangesloten op een hifi-systeem, om muziek af te spelen. Hiervoor wil ik een specifieke htpc samenstellen, met de nadruk op audio en geluidskwaliteit.

Eisen
  • Audiokwaliteit is belangrijk
  • Bedieningsgemak (eens alles goed is ingesteld) is belangrijk
  • NAS: opslag van alle audio-files (voornamelijk mp3 en flac), verbonden met netwerk, eventueel met backup (bvb via RAID)
  • rippen: omzetten van audio-cd's naar flac-files
  • taggen: automatisch taggen van audio-files
  • streamen: audio doorsturen naar hifi-keten
Voorstel systeem

De basis zou het onderstaande systeem zijn:

#ProductPrijsSubtotaal
1Zotac NM10-F-E€ 88,20€ 88,20
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 15,73€ 15,73
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 21,30€ 21,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 290,24

Hierop wil ik VortexBox installeren. Dit is een speciale Linux-distributie voor dit soort toepassingen. Deze heeft een functie om automatisch te rippen als je een cd insteekt.

De bediening wil ik doen met een (nog aan te schaffen) Android tablet/smartphone waarop Squeezebox Commander geïnstalleerd is. Ik ga ervan uit dat dit zal werken omdat VorbexBox DLNA-compatibel is. De communicatie tussen tablet en htpc zal gebeuren via wifi.

Optioneel:

Aangezien geluidskwaliteit belangrijk is, is het geen goed idee om op de analoge audio-uitgang van het moederbord te vertrouwen. Daarom kies ik een moederbord met een digitale audio-uitgang, zodat ik later een goede aparte DAC (digitaal-analoog convertor) kan toevoegen, zoals bijvoorbeeld de Beresford TC-7520.

Alternatieven

Er bestaan een aantal kant-en-klare alternatieven:
  • TEAC WAP 2200: Heb ik nu. Zeer goed concept, maar het apparaat heeft te veel connectieproblemen om bruikbaar te zijn.
  • Cocktail Audio X10: Dit apparaat doet ongeveer wat ik wil, maar is vrij duur, en ik denk dat de audiokwaliteit beter kan met een aparte DAC.
  • Een systeem op basis van SONOS en/of Apple: vrij duur.
Vragen
  • Kan het systeem dat ik voorstel alles wat ik wil?
  • Als geluidskwaliteit (afspelen) belangrijk is, waarop moet ik dan letten? Volstaat het om een optische uitgang te voorzien en een goeie externe DAC, of zie ik iets over het hoofd? (de hifi-installatie buiten beschouwing gelaten)
  • Als geluidskwaliteit (rippen) belangrijk is, waarop moet ik dan letten? Is het merk/type optische drive bijvoorbeeld van belang?
  • Het zou fijn zijn als het apparaat ook gebruikt kan worden om een cd direct af te spelen. Is het mogelijk om knoppen (play/pauze/next) in te bouwen in de kast? En een schermpje dat de tracknumbers toont, is dat mogelijk/betaalbaar?

• Len Canoot
Heeft iemand ervaring met de Lian Li PC C60 behuizing?
Ik vroeg me ook af welke 5,25" bluray speler daar het beste bij past qua kleur? Uit gaan van de afbeeldingen is niet zo gemakkelijk..

De C60 heeft ook twee 5,25" openingen. Behalve een fan controller, I/O drive (USB 3.0, eSata, etc.) en een optische drive, wat behoort nog meer tot mijn mogelijkheden?

• ApC_IcE

ApC_IcE

jaapsander schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 09:19:
[...]

Ik denk dat er maar weinig (tot geen) behuizingen zijn die aan ál jouw eisen voldoen. Vooral de plek voor een cardreader komt niet vaak voor. Wat is de eis waar je als eerste concessie aan wilt doen?

In het ergste geval heb ik nog een usb1.0 cardreader liggen en gebruik ik die wel of ik koop een usb 2.0 variant, die zijn niet heel duur, maar als het ingebouwd kan worden (en een beetje mooi weggewerkt) is dat de eerste concessie denk ik
[...]

Heb het persbericht op de frontpage ook gelezen, zijn interessante kasten en inderdaad helemaal als je wat meer high end spul wilt gaan plaatsen. De behuizingen zijn eerder dit jaar al een keer getoond op een beurs (stond in het artikel) dus zal toch binnen een paar maanden uitkomen. Maar Silverstone zelf weet dat natuurlijk het beste ;)

Overigens @ApC_IcE misschien voldoet een GD07 wel aan al jouw eisen (behalve de prijs dan).

GD07 is naar mijn mening oerlelijk, maar dat is persoonlijk, thanx voor je reactie. Het huis is pas in mei klaar dus ik wacht de behuizingen nog even af
nieuws: Silverstone werkt aan compacte modulaire voedingen
ik heb een kast gevonden:
pricewatch: Silverstone LC17
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1219910700.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door ApC_IcE op 16-03-2012 08:45 ]

wvbesien schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 21:49:
Inleiding

Ik ben op zoek naar de "cd-speler van de 21e eeuw". Een toestel, aangesloten op een hifi-systeem, om muziek af te spelen. Hiervoor wil ik een specifieke htpc samenstellen, met de nadruk op audio en geluidskwaliteit.

Eisen
  • Audiokwaliteit is belangrijk
  • Bedieningsgemak (eens alles goed is ingesteld) is belangrijk
  • NAS: opslag van alle audio-files (voornamelijk mp3 en flac), verbonden met netwerk, eventueel met backup (bvb via RAID)
  • rippen: omzetten van audio-cd's naar flac-files
  • taggen: automatisch taggen van audio-files
  • streamen: audio doorsturen naar hifi-keten
Voorstel systeem

De basis zou het onderstaande systeem zijn:

#ProductPrijsSubtotaal
1Zotac NM10-F-E€ 88,20€ 88,20
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 15,73€ 15,73
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 21,30€ 21,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 290,24

Hierop wil ik VortexBox installeren. Dit is een speciale Linux-distributie voor dit soort toepassingen. Deze heeft een functie om automatisch te rippen als je een cd insteekt.

De bediening wil ik doen met een (nog aan te schaffen) Android tablet/smartphone waarop Squeezebox Commander geïnstalleerd is. Ik ga ervan uit dat dit zal werken omdat VorbexBox DLNA-compatibel is. De communicatie tussen tablet en htpc zal gebeuren via wifi.

Optioneel:

Aangezien geluidskwaliteit belangrijk is, is het geen goed idee om op de analoge audio-uitgang van het moederbord te vertrouwen. Daarom kies ik een moederbord met een digitale audio-uitgang, zodat ik later een goede aparte DAC (digitaal-analoog convertor) kan toevoegen, zoals bijvoorbeeld de Beresford TC-7520.

Alternatieven

Er bestaan een aantal kant-en-klare alternatieven:
  • TEAC WAP 2200: Heb ik nu. Zeer goed concept, maar het apparaat heeft te veel connectieproblemen om bruikbaar te zijn.
  • Cocktail Audio X10: Dit apparaat doet ongeveer wat ik wil, maar is vrij duur, en ik denk dat de audiokwaliteit beter kan met een aparte DAC.
  • Een systeem op basis van SONOS en/of Apple: vrij duur.
Vragen
  • Kan het systeem dat ik voorstel alles wat ik wil?
  • Als geluidskwaliteit (afspelen) belangrijk is, waarop moet ik dan letten? Volstaat het om een optische uitgang te voorzien en een goeie externe DAC, of zie ik iets over het hoofd? (de hifi-installatie buiten beschouwing gelaten)
  • Als geluidskwaliteit (rippen) belangrijk is, waarop moet ik dan letten? Is het merk/type optische drive bijvoorbeeld van belang?
  • Het zou fijn zijn als het apparaat ook gebruikt kan worden om een cd direct af te spelen. Is het mogelijk om knoppen (play/pauze/next) in te bouwen in de kast? En een schermpje dat de tracknumbers toont, is dat mogelijk/betaalbaar?
Als ik het goed begrijp hoeft de "htpc" alleen maar software te draaien welke muziek kan rippen en afspelen. Hiervoor gebruik je Vortexbox gebruiken. Door te kiezen voor een Atom cpu heb je een relatief zuinig platform die prima MP3 en flac af kan spelen (heb je niet veel power voor nodig natuurlijk). Er staat hier dat je het systeem niet wilt gebruiken voor het afspelen van video, maar met het door jouw uitgekozen moederbord heb je ook die mogelijkheid niet (iig HD video). Je zou nog kunnen overwegen om een Brazos moederbord te nemen waarbij je die mogelijkheid wel hebt.

Verder voldoet je setup prima, alleen die ik geen voeding in je lijstje terugkomen. Heeft die zotac (heel toevallig) een ingebouwde voeding (kon zo snel niet vinden op de productpagina)? Zo niet, dan moet je nog even een voeding toevoegen. Hiervoor kun je een picopsu nemen (geluidloos) of een andere 300W voeding.

De geluidskwaliteit gaat prima zijn zolang je een goede DAC gebruikt, maar dat heb je zelf in de hand ;). Zolang je het geheel digitaal houdt tot de DAC heb je geen kwaliteitsverlies. Volgens mij is het kwaliteitsverschil bij gebruik van verschillende optische drives voor het rippen van audio cd's een duidelijk zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5 verhaal. Zolang de software voor het rippen goed is kun je gewoon 1:1 een digitale kopie maken... Let trouwens wel op dat de optische drive niet teveel lawaai maakt bij het afspelen (of gebruik software die de leessnelheid van de drive kan verlagen).

Theoretisch is het prima mogelijk om een display en knoppen in te bouwen in de behuizing. Alleen wordt een display vaak geplaatst op de plek van de optische drive (niet handig in jouw geval). Je kan de bekende IMON displays daarvoor gebruiken, ware het niet dat deze nogal een slechte ondersteuning hebben voor verschillende software (ik weet niet hoe het met vortexbox zit). Voor knoppen geld hetzelfde verhaal, als je erg handig bent kun je vast wel via een printplaatje via usb knoppen monteren die standaardcode voor toetsenbordcodes doorgeven, maar ik weet hier zo geen kant en klare oplossing voor, is het handiger om een €5,- IR afstandsbediening naast de behuizing te leggen.
Het is inderdaad slim om de behuizingen nog even af te wachten. Over dat die kast oerlelijk is, was het duidelijk dat deze een wegklapbare voorkant heeft? Met de klep dicht ziet het er natuurlijk heel anders uit. Nu ik trouwens wat zit te zoeken zijn de eerste plaatjes inderdaad niet zo heel erg mooi. Vind zelf trouwens het design van de pricewatch: Silverstone Grandia GD06B wel erg mooi.

Die LC-17 is trouwens ook een prima kast!

[ Voor 5% gewijzigd door jaapsander op 16-03-2012 09:33 ]

• ApC_IcE

ApC_IcE

die ziet er inderdaad heel erg mooi uit.
die viel net buiten het filter met ze 107,- maar die is ook zeker het overwegen waard.
Al is het alleen al vanwege het slotje (ivm de toekomstige kleine ;) )

• Len Canoot
ApC_IcE schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 10:09:
die ziet er inderdaad heel erg mooi uit.
die viel net buiten het filter met ze 107,- maar die is ook zeker het overwegen waard.
Al is het alleen al vanwege het slotje (ivm de toekomstige kleine ;) )
Ben zelf ook naarstig op zoek naar een goede kast. Heb zelf nu deze op het oog: pricewatch: Lian Li PC-C60B.

De Grandia 07 en 08 duren me te lang. Andere bekende merken zoals Antec, Lian Li en Fractal Design komen binnenkort niet met iets dat past binnen mijn wensen, dus moet ik het doen met wat nu op de markt is.

Er is ook nog een merk zoals Karma (http://www.karmadigital.c...home_theatre_pc_case.html). Super mooie behuizing imo, maar veel te duur. De shipping costs zijn net zo duur als de kast zelf. Ook vraag ik me af hoe goed deze warmte afvoeren.. Zijn volgens mij zelfs niet meer leverbaar.
Len Canoot schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 10:26:
[...]

Ben zelf ook naarstig op zoek naar een goede kast. Heb zelf nu deze op het oog: pricewatch: Lian Li PC-C60B.

De Grandia 07 en 08 duren me te lang. Andere bekende merken zoals Antec, Lian Li en Fractal Design komen binnenkort niet met iets dat past binnen mijn wensen, dus moet ik het doen met wat nu op de markt is.

Er is ook nog een merk zoals Karma (http://www.karmadigital.c...home_theatre_pc_case.html). Super mooie behuizing imo, maar veel te duur. De shipping costs zijn net zo duur als de kast zelf. Ook vraag ik me af hoe goed deze warmte afvoeren.. Zijn volgens mij zelfs niet meer leverbaar.
Moest/wilde jij niet sowieso wachten op Ivy bridge en Kepler? Dat duurt ook nog wel even hoor voordat die (goed) verkrijgbaar zijn...

• Len Canoot
jaapsander schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 10:40:
[...]

Moest/wilde jij niet sowieso wachten op Ivy bridge en Kepler? Dat duurt ook nog wel even hoor voordat die (goed) verkrijgbaar zijn...
Klopt ben daarop aan het wachten. Eerste Kepler zou 23 Maart komen, eerste Ivy Bridge (29) April dacht ik.

Tja, alles kan nog altijd veranderen bij mij. :P
Len Canoot schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 10:43:
[...]

Klopt ben daarop aan het wachten. Eerste Kepler zou 23 Maart komen, eerste Ivy Bridge (29) April dacht ik.

Tja, alles kan nog altijd veranderen bij mij. :P
Als ik zo even lees over de productieproblemen op 28nm bij TSMC en de problemen met Kepler, dan hoef je niet te verwachten dat je 23 maart al 1 kan kopen... 29 april is ook niet zover van begin mei. Waarom trouwens afgestapt van een GD06?

[ Voor 8% gewijzigd door jaapsander op 16-03-2012 10:48 ]

Verwijderd

jaapsander schreef op maandag 12 maart 2012 @ 13:39:
[...]

Die voeding gaat niet passen in de behuizing, je moet hier de SFX variant voor hebben. Het moederbord kan altijd goedkoper, maar kijk welke opties je perse wilt hebben (b.v. video aansluitingen, kwaliteit onboard geluid, usb 3.0 enz enz) en zoek daar het goedkoopste A-merk moederbord bij.
Thanks! Aangepast in wishlist en nu jagen op goede prijzen ;)

• Rushhour77
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-11 12:40
Hallo,

Ik ben bezig een nieuwe PC samen te stellen die ik voornamelijk gebruik voor XBMC die via HDMI op de TV zit aangesloten. Verder zal op de achtergrond regelmatig Airvideo (live converteren en streamen naar IOS apparaten), downloaden, parren en rarren plaatsvinden. Het moet redelijk alles tegelijk kunnen en met dat in het achterhoofd en een budget van 700 tot 800 euro heb ik hetvolgende samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Lian Li PC-V351B (Zwart)€ 83,20€ 83,20
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 255,90€ 255,90
1OCZ ModXStream Pro 500W€ 52,60€ 52,60
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 139,90€ 139,90
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 44,-€ 44,-
1Gigabyte GA-Z68MA-D2H-B3€ 91,60€ 91,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 691,30

Een 2 TB harde schijf en een dual dvd writer heb ik nog en zal ik ook erin stoppen.
Ik heb als extra wens dat hij redelijk klein en stil en mooi moet zijn en eventueel een optische audio aansluiting. Zou mooi meegenomen zijn als ie een beetje zuinig is, maar power gaat voor. Grafisch wi lik gewoon de ingebouwde GPU gebruiken omdat die volgens mij voldoende moet zijn voor HD te bekijken. Games zijn n.v.t. Eventueel zou later indien nodig nog een videocard ingebouwd kunnen worden.

Wat vinden jullie er van? Bedankt alvast.

[ Voor 4% gewijzigd door Rushhour77 op 16-03-2012 17:36 ]

• G.Scholtens
  • Nu online
Hallo,

Ben bezig om een htpc te bouwen met windows 7 en XBMC. Echter zit bij de kast die ik wil geen afstandsbediening.
Nu leek het mij makkelijk om een harmony 300i te kopen en hier voor te gaan gebruiken.

Is dit mogelijk, zo ja wat heb ik allemaal nodig? lees iets over de ir ontvanger maar ook dingen over een extender.

Zelf dacht ik dat deze Popcorn Hour C-200 IR Kit voldoende was. Maar een moeder bord heeft geen ir uitgang.

Toen kwam ik deze tegen op azerty site, Nedis RC PROG KIT. deze heeft een usb aansluiting.

Hoop dat iemand mij meer kan vertellen over hoe en wat.

[ Voor 8% gewijzigd door G.Scholtens op 16-03-2012 18:39 ]

• Theodor
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-10 22:13
Heb zelf de ab van König
http://azerty.nl/producte...sbediening-infrarood.html

Geen geld en werkt perfect..
Ook op de logitech..

• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
jaapsander schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 09:23:
[...]

Verder voldoet je setup prima, alleen die ik geen voeding in je lijstje terugkomen. Heeft die zotac (heel toevallig) een ingebouwde voeding (kon zo snel niet vinden op de productpagina)? Zo niet, dan moet je nog even een voeding toevoegen. Hiervoor kun je een picopsu nemen (geluidloos) of een andere 300W voeding.
Er ontbreekt inderdaad een voeding. Is het een goed idee om voor een kast met ingebouwde voeding te kiezen, zoals deze? Weet iemand of de afstandbediening van deze kast overweg kan met Linux?

• Theodor
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-10 22:13
De afstands bediening die bij de kast zit is waardeloos.
Reageerde bij mij op zowat alles wat in de kamer stond.
Mijn logitech z-5500 set bediende hij ook , was dus niet mee te werken.
Ligt nu bij de recycle....

Verwijderd

jaapsander schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 10:07:
[...]

Oftewel PCI-E 1.0 en 2.0 zijn forwards en backwards compatible ;) Alleen de snelheid zal nooit boven de snelheid van 1.0 uitkomen (logisch) maar dat heeft amper invloed op de prestaties.

[...]

Je hebt een HTPC op het socket 1366 platform??? Volgens mij zit je in het verkeerde topic.....
Maar je vraag is overigens wel snel te beantwoorden: Waarschijnlijk gaan beide setjes prima passen, maar om zeker te weten of je moederbord met de dimms overweg kan is op de QVL van je moederbord (zie link hieronder) er bij te pakken en te kijken welk merk en type geheugen getest is met jouw moederbord. Let wel even op dat je dezelfde snelheid (en latentie) neemt als de dimms die al geïnstalleerd zijn (of wilde je alles vervangen?).

http://www.gigabyte.co.nl...age.aspx?pid=2958&dl=1#ov
Hoi Jaapsander,

Ik zit inderdaad in het verkeerde topic zie ik nu. Dacht onder HTPC iets anders te verstaan dan Home Theater PC. Mijn fout. Maar wel bedankt voor je antwoord, a.h.v. je link wijzer geworden van de mogelijkheden en het geheugen besteld.

• kris_dg
  • Laatst online: 24-11 21:44
Laat maar, verkeerde forum

[ Voor 98% gewijzigd door kris_dg op 17-03-2012 16:30 ]

• G.Scholtens
  • Nu online
Theodor schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 21:43:
Heb zelf de ab van König

Ook op de logitech..
Dus die zet zoals daar, voor die 13euro. Is helemaal compleet en werk super onder xbmc?

Weet iemand trouwens een cpu koeler voor een Athlon x64 in een slime line case? Kast zelf is maar 7cm hoog. En de huidige koeler al 6,5 dus dat gaat niet passen.

[ Voor 17% gewijzigd door G.Scholtens op 17-03-2012 19:50 ]

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Theodor schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 21:43:
Heb zelf de ab van König

Ook op de logitech..
Kan ik beamen voor een van de laatste de OpenElec Fusion versies, daarmee werkt deze afstandsbediening inderdaad voor bijna alle functies, zonder aanpassingen van het e.o.a.

Testing, one, two ...

• Len Canoot
jaapsander schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 10:47:
[...]

Als ik zo even lees over de productieproblemen op 28nm bij TSMC en de problemen met Kepler, dan hoef je niet te verwachten dat je 23 maart al 1 kan kopen... 29 april is ook niet zover van begin mei. Waarom trouwens afgestapt van een GD06?
Dat klopt wat je zegt. Ik kijk het even aan met de kasten.

Ik ben wel aan het twijfelen geslagen. Ik wil de HTPC 24/7 aan laten staan, dus met high-end spul erin wordt dat wel een aardige energierekening. Ik vraag me af of mijn high-end HTPC dan nog wel zo'n goed plan is. Het verbruik van Kepler en Ivy Bridge staat nog niet vast, maar normaliter verbruikt een high-end videokaart wel veel watts. De zero power technologie van AMD zorgt er wel voor dat er weinig wordt verbruikt als het scherm uit is..

[ Voor 3% gewijzigd door Len Canoot op 18-03-2012 11:23 ]

• Henkkk1972
  • Laatst online: 06-09-2023
Hallo allemaal,

Ik heb na het uitvoerig uitpluizen van dit forum een HTPC samengesteld en deze afgelopen zaterdag in elkaar gebouwd.
Zonder dit forum was dat niet gelukt, daarom bedankt allemaal!

Dit is hem geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M LE€ 56,90€ 56,90
1Asus My Cinema P7131 Hybrid SE€ 39,23€ 39,23
1Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 109,90€ 109,90
1Samsung SH-S222AB Zwart€ 14,99€ 14,99
1Silverstone Grandia GD06B€ 106,-€ 106,-
3Enermax T.B.Silence Fan UCTB12 - 120mm, 120mm€ 5,90€ 17,70
1Trust Thinity Wireless Entertainment Keyboard€ 49,40€ 49,40
1G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ€ 25,99€ 25,99
1AMD A6-3650 Boxed€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 544,11

De HDD had ik nog liggen net zoals de tv kaart.

Ik ben nu vooral aan het stoeien met de software en dat is nog niet zo makkelijk om dat perfect te krijgen zodat mijn gezin er gebruik van kan maken zonder brokken te maken.

Ben benieuwd naar jullie commentaar ;-)
Rushhour77 schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 17:32:
Hallo,

Ik ben bezig een nieuwe PC samen te stellen die ik voornamelijk gebruik voor XBMC die via HDMI op de TV zit aangesloten. Verder zal op de achtergrond regelmatig Airvideo (live converteren en streamen naar IOS apparaten), downloaden, parren en rarren plaatsvinden. Het moet redelijk alles tegelijk kunnen en met dat in het achterhoofd en een budget van 700 tot 800 euro heb ik hetvolgende samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Lian Li PC-V351B (Zwart)€ 83,20€ 83,20
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 255,90€ 255,90
1OCZ ModXStream Pro 500W€ 52,60€ 52,60
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 139,90€ 139,90
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 44,-€ 44,-
1Gigabyte GA-Z68MA-D2H-B3€ 91,60€ 91,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 691,30

Een 2 TB harde schijf en een dual dvd writer heb ik nog en zal ik ook erin stoppen.
Ik heb als extra wens dat hij redelijk klein en stil en mooi moet zijn en eventueel een optische audio aansluiting. Zou mooi meegenomen zijn als ie een beetje zuinig is, maar power gaat voor. Grafisch wi lik gewoon de ingebouwde GPU gebruiken omdat die volgens mij voldoende moet zijn voor HD te bekijken. Games zijn n.v.t. Eventueel zou later indien nodig nog een videocard ingebouwd kunnen worden.

Wat vinden jullie er van? Bedankt alvast.
De ingebouwde GPU is inderdaad snel genoeg (lees: bied goede ondersteuning aangezien het decoderen niet door de shaders wordt gedaan) om HD af te kunnen spelen (hoewel je met Intel naar mijn ervaring wat meer last hebt van DXVA artifacts). Maar ik vraag mij af hoeveel CPU kracht je nodig hebt voor Airvideo? Een 2600k is 1 van de snelste CPU's van dit moment en het afspelen van HD video en het downloaden + parren/rarren is totaan geen belasting voor je CPU (dit kan immers ook prima met een Brazos APU).

Als blijkt dat Airvideo eigenlijk ook af kan met een quadcore AMD A6 of A8 dan bespaart je dat toch zomaar €125,-. Persoonlijk (zonder ervaring met het programma te hebben) denk ik dat een 2600k behoorlijk overkill is. Verder is een 500W voeding veel meer dan je nodig hebt (en OCZ maakt niet altijd even goede voedingen), hier zou ik een 300W-350W van een A-merk nemen.
wvbesien schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 13:15:
[...]

Er ontbreekt inderdaad een voeding. Is het een goed idee om voor een kast met ingebouwde voeding te kiezen, zoals deze? Weet iemand of de afstandbediening van deze kast overweg kan met Linux?
De afstandsbediening gaat wel lukken, maar de voeding in die kast is van slechte kwaliteit.
G.Scholtens schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 19:20:
[...]

Dus die zet zoals daar, voor die 13euro. Is helemaal compleet en werk super onder xbmc?

Weet iemand trouwens een cpu koeler voor een Athlon x64 in een slime line case? Kast zelf is maar 7cm hoog. En de huidige koeler al 6,5 dus dat gaat niet passen.
http://tweakers.net/price...co35DI2Ta2TGfIsdFsrrOv6AQ
pricewatch: Gelid Solutions Slim Silence AM2/AM3 is behoorlijk laag.
Wat voor CPU moet hij koelen (TDP?)

[ Voor 12% gewijzigd door jaapsander op 19-03-2012 11:58 ]

• G.Scholtens
  • Nu online
Help help....

Ben bezig met het zoeken naar een behuizing voor mijn htpc.

Mijn moeder is een mATX. Opzich geen probleem, echter zit ik met een kleine ruimte.

De maximale eisen waar de kast aan mag voldoen.

Hoogte van 7 a 8 cm
Diepte van 30
En breedte van max 40

Maar geen enkele kast voldoet aan deze eisen op de coolermaster elite 100 na. Maar dit is nou geen mooi ding voor woonkamer.

Alles kasten die ik tegen kom zijn voor itx moederborden.

• NLAnaconda
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-07 12:42
Hallo allemaal.

Ik wil graag een HTPC bouwen. Ik heb gekeken naar de Best Buy Guide van November 2011.
De PC moet 1080p films kunnen afspelen. Verdere eisen zijn er eigenlijk niet.

Nu vond ik de Techsolo TC2200 een mooie kast. Hier zit al een voeding en afstandsbediening bij.

Wat vinden jullie van het volgende systeem: Kan dit goed 1080p films afspelen?

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M€ 70,90€ 70,90
1Western Digital Caviar Green WD10EZRX, 1TB€ 87,40€ 87,40
1Techsolo TC-2200 (Zilver)€ 74,10€ 74,10
1G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ€ 25,99€ 25,99
1AMD A4-3400 Boxed€ 53,80€ 53,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 312,19

[ Voor 3% gewijzigd door NLAnaconda op 19-03-2012 16:45 ]

• G.Scholtens
  • Nu online
Heeft iemand van jullie de tech solo TC2200 behuizing of kent deze?

Deze kast is volgens de specificaties 10.3cm hoog. Maar is dit met of zonder de pootjes en zouden deze pootjes er ook af kunnen?

http://www.techsolo.net/s...duct_id=764&&class_id=165
Pagina: 1 ... 85 ... 93 Laatste

Dit topic is gesloten.