Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:08
Sinds mijn vader een nieuwe laptop heeft hangt de oude (met half defect scherm) 24/7 aan de televisie/stereo-installatie

Mijn vader kan eigenlijk niet meer zonder het gemak hiervan maar het is uiteraard geen porum, zo'n losse laptop die voor een TV meubel ligt.

De bedoeling is dus dat er een HTPC komt, Windows based, want daar is me vader aangewend:+

Eisen:
Moet vaak muziek afspelen
Internetradio afspelen
Youtube afspelen
Regelmatig een DVD'tje
Geschikt voor alle gangbare muziek/film formaten
Zelf downloaden via nieuws/torrents
Stil
Compact

Ik ben van plan om met XBMC te gaan werken, ook ben ik bezig geweest met Audiogalaxy (Streamen van muziek naar een mobile device). Om via XBMC muziek te kunnen kiezen heb je namelijk niet verplicht een televisie nodig, op je mobile device kan je ook door mappen bladeren en nummers kiezen. Audiogalaxy is juist voor de andere richting, voor als er muziek geluistert moet worden maar niet de hele woonkamer hoeft mee te genieten :9

Budget:
Hoe goedkoper hoe beter uiteraard, maar de kostenindicatie die ik zelf gegeven heb is zo'n 400 a 500 euro

De ruimte erg klein, zeker als je rekening moet houden met de warmte ontwikkeling. TV-kast waar het oog van mijn ouders op is gevallen heeft een ruimte van 57x30x46 achter een schuifdeur. Daar moet echter naast de computer ook een Denon AVR-Receiver van 44x15x40 komen te staan. De keuze word dus of iets naast de Denon zetten of iets op de Denon zetten. De Denon produceert behoorlijk wat warmte als deze aan staat dus erop zetten is misschien niet zo verstandig

Na wat onderzoek zit ik op de volgende samenstelling:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 51,90€ 51,90
1Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 110,90€ 110,90
1Sony Optiarc AD-7740H Zwart€ 17,-€ 17,-
1In Win BM639€ 44,95€ 44,95
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,10€ 24,10
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 29,-€ 29,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 19,-€ 19,-
1Asrock H61M-ITX€ 59,40€ 59,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 356,25

Ik twijfelde tussen de G620 of een AMD A4, maar de G620 lijkt toch een stuk beter te presteren. De grafische kaart van de G620 schijnt echter wel een stuk minder te zijn als die in de A4 maar moet volgens mij voldoen voor het afspelen van HD film materiaal.

Het mooie kleine kastje bied als voordeel dat deze zowel liggend als staand gebruikt kan worden, echter maak ik me wel een beetje zorgen om de binnenruimte. In de best-buy guide durven ze een Scythe Shuriken te combineren met een 5,25" Dvd-speler. Maar volgens een zeer uitgebreide review van een tweaker gaat dat echt niet passen (Vandaar de keuze voor een slimline Dvd-speler)
http://tweakers.net/revie...-form-factor-systeem.html
http://tweakers.net/productreview/52613/in-win-bm639.html

Dit moederbordje beschikt niet over Sata-600 wat ik erg raar vind voor een Socket 1155 moederbord? Een iets luxere uitvoering van dit bordje beschikt hier eventueel wel over... Maar denk eerlijk gezegd dat die Sata-600 niet zo heel interessant is.

Geluid moet uiteraard naar de receiver toe, dit kan via optisch, coaxial of tulpjes, hij is nog van voor de hdmi generatie.

Beeld kan via hdmi of vga naar de te televisie, computer beeld via hdmi lijkt niet geweldig te werken (met twee laptops is het beeld via hdmi stukken minder als over vga :? :? ) dus het liefst heb ik wel een moederbord met beide aansluitingen.

Wat vinden jullie van mijn samenstelling? En zijn er nog zaken die ik volledig over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:14
psst

[BBG aanschaf] HTPC

Daar kan je meer dan genoeg info uit halen :) Ik zou voor een AMD e350 setup gaan trouwens, meer dan voldoende. Al je HD materiaal wordt toch afgespeeld door de videochip van je fusion setup (of je A4 cpu for that matters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:08
Daar heb ik ook gelezen, maar om zo'n enorme message daar neer te dumpen leek me niet zo'n goed idee }:O

Het prijsverschil met een Fusion based system is niet enorm, scheelt ongeveer 50 euro. Ook zijn naar mijn persoonlijke ervaringen die Fusion's toch wel erg traag. Kan me niet voorstellen dat die erg vrolijk worden van het downloaden via nieuwsgroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:14
Daar is het topic voor.

Je moet dan even afwegen wat je wil, de extra power van een celeron met het bijbehorende stroomverbruik, of een stille zuinige htpc. Ik weet niet hoe die fusions performen met uitpakken en parren, dus daar kan ik niets over zeggen