• Struktron
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-12 21:10
Wat vinden jullie van deze setup?
Met low profile (passief gekoelde) videokaart zonder extra voeding beter dan amd fusion gpu en de pentium g840 is veel beter dan een amd fusion processor.
De ventilator is om die van de voeding te vervangen want deze is wat luidruchtig.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G840€ 61,80€ 61,80
1Western Digital Caviar Blue 6Gb/s WD5000AAKX, 500GB€ 71,50€ 71,50
1Spire PowerCube SPM210B-300W-PFC€ 39,90€ 39,90
1Zalman ZM-OP1€ 5,20€ 5,20
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G€ 21,32€ 21,32
1Sapphire HD 6450 1GB DDR3€ 34,-€ 34,-
1Asrock H61M-ITX€ 62,10€ 62,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 295,82

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Een Celeron G530 is net niet de helft van de prijs van je huidige CPU, en het verschil in prestaties is verwaarloosbaar.

Als er trouwens Linux op komt dan zou ik eerder voor een nVidia-kaart gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door Borromini op 29-02-2012 23:49 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

jaapsander schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 09:27:
[...]

De behuizingen zelf zijn niet zo heel luxe (lastiger inbouwen, scherpere randjes enz), maar verder niet zoveel mis mee. Alles werkt verder prima. Alleen de voedingen van Mstech zijn qua gebruikte componenten (zowel elektrisch als qua ventilator) van matige kwaliteit. Over de rest van de kast zijn de gebruikers juist wel redelijk tevreden.

Een losse Ir is natuurlijk minder mooi, maar die kun je achterlangs aansluiten en ergens plaatsen waar je juist goed kan richten met de afstandsbediening (en niet vol in het zicht). Het kan dus ook een voordeel zijn. 2GB geheugen is genoeg voor het systeem, dat zal geen probleem opleveren. Waar je misschien wel rekening mee moet houden is dat die 40GB HDD (is het een IDE schijf? Volgens mij heeft dat moederbord geen IDE aansluiting) je systeem qua gevoel gaat vertragen.

[...]

Hij heeft dat geheugen al liggen zoals je in de post kunt lezen.
Ik kan het niet vinden waar dat staat,maak verder ook niet uit.
Struktron schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 23:23:
Wat vinden jullie van deze setup?
Met low profile (passief gekoelde) videokaart zonder extra voeding beter dan amd fusion gpu en de pentium g840 is veel beter dan een amd fusion processor.
De ventilator is om die van de voeding te vervangen want deze is wat luidruchtig.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G840€ 61,80€ 61,80
1Western Digital Caviar Blue 6Gb/s WD5000AAKX, 500GB€ 71,50€ 71,50
1Spire PowerCube SPM210B-300W-PFC€ 39,90€ 39,90
1Zalman ZM-OP1€ 5,20€ 5,20
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G€ 21,32€ 21,32
1Sapphire HD 6450 1GB DDR3€ 34,-€ 34,-
1Asrock H61M-ITX€ 62,10€ 62,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 295,82
Je zegt dat de GPU beter is dan die uit een fusion CPU? Dat ligt er maar aan over welke CPU we het hebben, de HD6450 heeft zo uit mijn hoofd 160 SP's, dit is gekoppeld aan DDR3 geheugen. Een AMD A4 heeft een interne GPU die ook al 160 SP's heeft. Dit is over het algemeen ook gekoppeld aan DDR3 geheugen. De GPU is van dezelfde generatie, dus het grootste verschil is dat de losse videokaart dedicated geheugen heeft. Hebben we het over een A6 of een A8 APU, dan is de HD6450 zelfs langzamer dan de GPU's uit deze APU's. Vergeet ook niet dat het stroomverbruik van een losse videokaart hoger is dan die van een GPU uit een APU.

De CPU uit die G840 is inderdaad een stuk sneller dan AMD dual core's, maar tussen een AMD quad core (A6 of A8) en een G840 is het verschil al een stuk kleiner. Maar voor een HTPC setup heb je toch al meer dan genoeg CPU kracht, dus veel verschil maakt het niet. Begrijp me niet verkeerd, een setup op basis van een Intel kan een goede overweging zijn, maar dat je zegt dat een HD6450 een betere GPU heeft en een g840 een betere CPU is, is nogal kort door de bocht.

Verder is de ruimte tussen in de Powercube tussen de voeding en de CPU socket nogal klein. Heb zelf een setup gebouwd met een pricewatch: Silverstone SST-NT07-AM2 in deze kast en dat had niet heel veel ruimte over (en was niet helemaal volledig tevreden over de temperaturen). Ik weet niet uit mijn hoofd hoe hoog de boxed koeler op een socket 1155 CPU is, maar misschien iets om even uit te zoeken. In de pricewatch staan nog wel meer low profile CPU koelers.
Verwijderd schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 07:50:
[...]

Ik kan het niet vinden waar dat staat,maak verder ook niet uit.
Alstu
Inclusief de powerline adapters van een halve Gb, een DVD- of blu-raydrive is niet nodig.
De ram is Hopelijk voldoende, die komt uit de NAS. De harde schijf wordt voorlopig een oude 3.5" van 40 GB totdat de prijzen wat beter zijn.

[ Voor 83% gewijzigd door jaapsander op 01-03-2012 11:17 ]

• disturbedmind
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-11 17:05
Ik wil graag deze setup gebruiken:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-ITX€ 68,-€ 68,-
1Antec Fusion Remote Zwart€ 136,90€ 136,90
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,10€ 24,10
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 29,-€ 29,-
1Antec Earthwatts EA-380D Green€ 41,50€ 41,50
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 84,90€ 84,90
1Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile€ 23,-€ 23,-
1AMD A4-3400 Boxed€ 53,-€ 53,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 460,40

Maar heb 2 vragen:

Hebben mensen ervaring met de Scythe shuriken rev B op een M-ITX bord, kan je goed bij de schroeven omdat het nog een klein bord is?

En ik wil graag nog een leuke oplossing voor in de toekomst als ik een ReadyNas wil gebruiken en die ik dan aansluit op mijn router en dat ik dan met mijn HTPC wireless films etc er vanaf kan kijken.

Nu kan je natuurlijk een usb dongle op de HTPC stoppen maar dan is gelijk het strakke er vanaf, is het een oplossing om via een usb kabel rechtstreeks op de mobo te stoppen en daar een usb dongle op aansluiten in de kast zelf?
disturbedmind schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 14:33:
Ik wil graag deze setup gebruiken:

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Fusion Remote Zwart€ 136,90€ 136,90
1Antec Earthwatts EA-380D Green€ 41,50€ 41,50
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 84,90€ 84,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 460,40

Maar heb 2 vragen:

Hebben mensen ervaring met de Scythe shuriken rev B op een M-ITX bord, kan je goed bij de schroeven omdat het nog een klein bord is?

En ik wil graag nog een leuke oplossing voor in de toekomst als ik een ReadyNas wil gebruiken en die ik dan aansluit op mijn router en dat ik dan met mijn HTPC wireless films etc er vanaf kan kijken.

Nu kan je natuurlijk een usb dongle op de HTPC stoppen maar dan is gelijk het strakke er vanaf, is het een oplossing om via een usb kabel rechtstreeks op de mobo te stoppen en daar een usb dongle op aansluiten in de kast zelf?
Shuriken + ITX wil prima. Denk dat zelfs een big shuriken ook prima gaat passen (als dan niet met een beetje prutsen).

Je oplossing kan prima, maar dit gaat zeer waarschijnlijk ten koste van de ontvangst (die sowieso al wat minder kan zijn doordat je wifi gebruikt). Mogelijk alternatieve optie: een usbverlengkabel aan de achterkant van het kastje aansluiten. Waarom gebruik je overigens een ITX bord? In die antec past makkelijk een uatx bord. Overigens is de door jouw uitgezochte voeding prima (stond volgens mij ook in de de BGG), maar voor extra zuinigheid kun je ook een 300W variant overwegen.

• disturbedmind
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-11 17:05
jaapsander schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 14:44:
[...]

Shuriken + ITX wil prima. Denk dat zelfs een big shuriken ook prima gaat passen (als dan niet met een beetje prutsen).

Je oplossing kan prima, maar dit gaat zeer waarschijnlijk ten koste van de ontvangst (die sowieso al wat minder kan zijn doordat je wifi gebruikt). Mogelijk alternatieve optie: een usbverlengkabel aan de achterkant van het kastje aansluiten. Waarom gebruik je overigens een ITX bord? In die antec past makkelijk een uatx bord. Overigens is de door jouw uitgezochte voeding prima (stond volgens mij ook in de de BGG), maar voor extra zuinigheid kun je ook een 300W variant overwegen.
Ik zal eens kijken naar een uatx bord, maar wat is daar de meerwaarde van? Omdat die groter is met meer uitbreiding mogelijkheden? Want het gaat puur voor het streamen van hd films/series.

Die voeding heb ik idd van de BGG maar ik zoek dus inderdaad 1 van liefst 300W maar die ook lekker stil is en natuurlijk zuinig.
disturbedmind schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 14:59:
[...]

Ik zal eens kijken naar een uatx bord, maar wat is daar de meerwaarde van? Omdat die groter is met meer uitbreiding mogelijkheden? Want het gaat puur voor het streamen van hd films/series.

Die voeding heb ik idd van de BGG maar ik zoek dus inderdaad 1 van liefst 300W maar die ook lekker stil is en natuurlijk zuinig.
Bij uAtx heb je meer keuze in moederborden en meer aansluitingen. Over het algemeen zijn ze ook iets goedkoper. Aangezien de antec een ruime kast is heb je geen problemen met het inbouwen.

Heb zelf qua stilheid wel goede ervaringen met pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W maar in het voedingentopic kunnen ze je hier meer over vertellen.

Verwijderd

jaapsander schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 11:01:
[...]

Je zegt dat de GPU beter is dan die uit een fusion CPU? Dat ligt er maar aan over welke CPU we het hebben, de HD6450 heeft zo uit mijn hoofd 160 SP's, dit is gekoppeld aan DDR3 geheugen. Een AMD A4 heeft een interne GPU die ook al 160 SP's heeft. Dit is over het algemeen ook gekoppeld aan DDR3 geheugen. De GPU is van dezelfde generatie, dus het grootste verschil is dat de losse videokaart dedicated geheugen heeft. Hebben we het over een A6 of een A8 APU, dan is de HD6450 zelfs langzamer dan de GPU's uit deze APU's. Vergeet ook niet dat het stroomverbruik van een losse videokaart hoger is dan die van een GPU uit een APU.

De CPU uit die G840 is inderdaad een stuk sneller dan AMD dual core's, maar tussen een AMD quad core (A6 of A8) en een G840 is het verschil al een stuk kleiner. Maar voor een HTPC setup heb je toch al meer dan genoeg CPU kracht, dus veel verschil maakt het niet. Begrijp me niet verkeerd, een setup op basis van een Intel kan een goede overweging zijn, maar dat je zegt dat een HD6450 een betere GPU heeft en een g840 een betere CPU is, is nogal kort door de bocht.

Verder is de ruimte tussen in de Powercube tussen de voeding en de CPU socket nogal klein. Heb zelf een setup gebouwd met een pricewatch: Silverstone SST-NT07-AM2 in deze kast en dat had niet heel veel ruimte over (en was niet helemaal volledig tevreden over de temperaturen). Ik weet niet uit mijn hoofd hoe hoog de boxed koeler op een socket 1155 CPU is, maar misschien iets om even uit te zoeken. In de pricewatch staan nog wel meer low profile CPU koelers.

[...]

Alstu

[...]
Dank je wel,ondertussen zit er 4gb dubbel channel in zijn set-up nu? of zie ik het verkeerd t.o.v een eerder post?

• ReTechNL
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-12 20:25
[...]
Jazco2nd in "[BBG aanschaf] HTPC"

[knip]

[...]

Alstu

[...]
Ik zelf heb een pricewatch: Gelid Solutions Slim Silence AM2/AM3 gekozen aangezien dit 1 van de weinige low profile cpu koelers is die überhaupt een FM1 socket ondersteund en maar 28mm (±3cm) hoog is.

Tevens bieden ze ook low profile CPU koelers voor intel 775 en sandy bridge.
http://www.gelidsolutions...ts/index.php?lid=2&cid=12

[ Voor 5% gewijzigd door ReTechNL op 01-03-2012 16:56 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:44
Even terugkomend op mijn verhaal. Ik heb een e4600 op marktplaats gevonden. Deze voldoet toch prima als htpc basis?

Nu nog een stille videokaart vinden

www.norrod.nl/ati__amd/20...d3_1gb_pci_e/details.aspx

Is dat voldoende als ik eventueel een blurayspeler koop?

[ Voor 32% gewijzigd door 418O2 op 01-03-2012 19:48 ]

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-11 10:27

Tarabass

Webmaster

jaapsander schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 21:02:
Waarom een Intel CPU met een losse videokaart? Is een AMD A4 niet handiger? Ook nog zuiniger ook. Overigens kun je met een G620 ook prima HD video afspelen (alleen geen 3d). Verder moet je er rekening mee houden dat die voeding uit die Mstech kast uit slechte componenten bestaat. Dit wil niet zeggen dat je HTPC in rook op zal gaan binnen een jaar, maar de kans is een stuk groter dan bij een degelijke voeding. Ook is deze voeding nogal luidruchtig. Als je toch deze kast wilt houden kun je overwegen om de voeding te vervangen, hierbij moet je wel een SFX voeding kopen.
Ik heb gisteren de ms-tech kast gekocht waarvan ik tzt de voeding van wil gaan vervangen. Daar zit ik dus aan vast :P

Maar waarom is een AMD A4 handiger? Ik heb gekozen voor de intel omdat ik in eerste instantie het setje zonder videokaart wil kopen, en die er later bij wil zetten. Wat zou je aanbevelen, het intelsetje zonder losse graka of een amd-setje met losse graka? Of toch een e350 bordje? Ik wil veel multitasken, dus internetten, filmpje kijken, parren, rarren. En als het een amd-setje is wat je aanbeveelt, welk setje zou dat dan zijn?

Thx voor je tijd :)

• Struktron
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-12 21:10

Volgens tomshardware http://www.tomshardware.c...s-card-review,3107-7.html presteert een hd6450 beter dan de 6550D in amd fusions a6/a8. Daarnaast is het zo dat de amd fusions processors 100w trekken, de g840 komt op 65w in combinatie met een lowprofile videokaart zal deze toch niet hoger zijn. Daarnaast zijn de socket 1155 borden van intel beter op de toekomst voorbereid, heb namelijk begrepen dat er voor het fusion platform nog enkele varianten komen maar deze hebben in verhouding niet veel meer te bieden. :?

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:20
Struktron schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 23:13:
[...]
Daarnaast is het zo dat de amd fusions processors 100w trekken
Geen idee waar je dat vandaan hebt maar daar klopt in ieder geval niks van. Misschien een compleet A8 systeem onder full-load? Mijn A4 systeem gebruikt idle zo'n 40W. Maar ik heb op een duits forum berichten gezien van A4 systemen onder Windows die idle minder dan 10W gebruiken. Ik wil zelf ook een keer kijken of ik het verbruik kan verlagen maar ik heb op het moment nog geen hardeschijf (en dus geen windows).
Struktron schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 23:13:
[...]

Volgens tomshardware http://www.tomshardware.c...s-card-review,3107-7.html presteert een hd6450 beter dan de 6550D in amd fusions a6/a8. Daarnaast is het zo dat de amd fusions processors 100w trekken, de g840 komt op 65w in combinatie met een lowprofile videokaart zal deze toch niet hoger zijn. Daarnaast zijn de socket 1155 borden van intel beter op de toekomst voorbereid, heb namelijk begrepen dat er voor het fusion platform nog enkele varianten komen maar deze hebben in verhouding niet veel meer te bieden. :?
De laatste benchmarks die ik heb gezien lieten zien dat je met een A8/A6 nog heel aardig kan gamen op medium settings. Dat gaat je niet helemaal lukken met een HD6450. http://www.anandtech.com/...top-performance-preview/3

De GPU in een A8 is duidelijk sterker dan die van een HD6450 (en dit is de reference HD6450 met GDDR5 geheugen (groot verschil)), maar de vraag is waar wil je die GPU kracht voor gebruiken? Afspelen (decoderen) van HD video gebeurt gewoon in fixed function hardware (UVD3.0). Je gebruikt de shaders alleen als je geavanceerd wil post-processen (wat gewoon niet veel nut heeft als je al goede kwaliteit 1080p video afspeelt).

Ik neem aan dat je bedoelt met 100W trekken dat het TDP van de totale APU 100W is? Je beseft je wel dat TDP heel iets anders is dan gemiddeld stroomverbruik bij een bepaalde taak? TDP heeft te maken met maximaal warmteafgifte. Wanneer je de benchmarks leest zie je dat het stroomverbruik idle en bij afspelen van video voor Llano niet veel meer is dan bij SB. Overigens heeft het bijplaatsen van een losse videokaart wel een relatief grote invloed op je verbruik.

Op de toekomst voorbereid is wel een interessant onderwerp. Let wel op dat op de toekomst voorbereid nogal een relatief begrip is in computerland. Het is inderdaad zo dat op sommige socket 1155 moederborden je straks Ivy bridge CPU's kan plaatsen, maar dit is niet gegarandeerd, er moet wel een bios update komen. De duurdere Z68 bordjes krijgen vast wel een update, maar een goedkoper H67 bordje? Bij AMD komt straks trinity (in Q2 zoals het er nu uit ziet, net als Ivy bridge). Hier heb je weer een ander moederbord voor nodig. Maar zelf twijfel ik sterk of je wel een CPU upgrade gaat uitvoeren wanneer je HTPC al prima draait. Trinity en Ivy bridge hebben namelijk geen opzienbarende nieuwe functies. Ik verwacht alleen dat het stroomverbruik tov de rauwe kracht beter is, maar dat is de investering in een nieuwe CPU niet waard. Aangezien HTPC's geen zware systeemeisen hebben (totdat er weer een nieuwe videostandaard is) gaan ze zeker een paar jaar mee. Tegen de tijd dat het niet meer voldoet gooi je er wat geld tegen aan voor een complete upgrade (MB+CPU+geheugen). Is in totaal goedkoper.
Tarabass schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 22:09:
[...]

Ik heb gisteren de ms-tech kast gekocht waarvan ik tzt de voeding van wil gaan vervangen. Daar zit ik dus aan vast :P

Maar waarom is een AMD A4 handiger? Ik heb gekozen voor de intel omdat ik in eerste instantie het setje zonder videokaart wil kopen, en die er later bij wil zetten. Wat zou je aanbevelen, het intelsetje zonder losse graka of een amd-setje met losse graka? Of toch een e350 bordje? Ik wil veel multitasken, dus internetten, filmpje kijken, parren, rarren. En als het een amd-setje is wat je aanbeveelt, welk setje zou dat dan zijn?

Thx voor je tijd :)
De kast is niet heel veel mis mee hoor, vindt hem zelf ook best mooi (en zit een remote bij wat voor mij ook een pluspunt is). Een AMD Llano setup is op dit moment iets aantrekkelijker omdat je met een APU van ~55,- al alle functies hebt die tegenwoordig standaard zijn. Dingen als 3D, HD audio, goede 24p weergave en stroomverbruik zijn prima bij deze APU. Bij Intel heb je al deze functies pas bij een i3 van ~€100,-. Ook zijn moederborden bij AMD vaak goedkoper of luxer voor dezelfde prijs. Ook is de verhouding tussen CPU en GPU kracht bij AMD beter. Zelf heb ik een i3 2100, maar als ik het geld nog een keer uit zou moeten geven dan zou ik op dit moment voor een AMD setup gaan.
418O2 schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 19:44:
Even terugkomend op mijn verhaal. Ik heb een e4600 op marktplaats gevonden. Deze voldoet toch prima als htpc basis?

Nu nog een stille videokaart vinden

www.norrod.nl/ati__amd/20...d3_1gb_pci_e/details.aspx

Is dat voldoende als ik eventueel een blurayspeler koop?
De CPU is prima, en het videokaartje is ook prima. Bedoel je een losse blu-ray speler? Of een Blu-ray drive voor je HTPC?

[ Voor 24% gewijzigd door jaapsander op 02-03-2012 10:03 ]

• h2bzeit
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-09-2021

h2bzeit

np: Ke$ha - Tick Tock

Hallo mensen,

ik zat er aan te denken om het volgende aan te schaffen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Lian Li PC-Q08B€ 87,50€ 87,50
1Huntkey Jumper 300G€ 62,65€ 62,65
1Transcend 8GB DDR3 Dual/Triple Channel Kit€ 34,-€ 34,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 305,15

Harde schijven zijn hierboven niet in meegenomen aangezien ik nog schijven heb liggen.

Mijn grootste vraag is en blijft, gaat PCSX2 hier een beetje op draaien? Ik kan namelijk niet veel vinden op google behalve threads van 1~3 posts met geen echte info of single post threads.

Aangezien er ook af en toe games op gespeeld gaan worden (bijv. Street Fighter IV) gaat de A4 dit wel trekken of is het verstandig om een sterkere apu te nemen? Of zijn er betere alternatieven?

I'm late / I'm late / For a very important date. / No time to say "Hello, Goodbye". / I'm late, I'm late, I'm late.

h2bzeit schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 10:18:
Hallo mensjes,

ik zat er aan te denken om het volgende aan te schaffen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Lian Li PC-Q08B€ 87,50€ 87,50
1Huntkey Jumper 300G€ 62,65€ 62,65
1Transcend 8GB DDR3 Dual/Triple Channel Kit€ 34,-€ 34,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 305,15

Harde schijven zijn hierboven niet in meegenomen aangezien ik nog schijven heb liggen.

Mijn grootste vraag is en blijft, gaat PCSX2 hier een beetje op draaien? Ik kan namelijk niet veel vinden op google behalve threads van 1~3 posts met geen echte info of single post threads.

Aangezien er ook af en toe games op gespeeld gaan worden (bijv. Street Fighter IV) gaat de A4 dit wel trekken of is het verstandig om een sterkere apu te nemen? Of zijn er betere alternatieven?
Van het forum van PCSX2: http://forums.pcsx2.net/T...2-run-fast-on-my-computer
Een A4 zal SFIV wel kunnen draaien op niet al te hoge settings, wil je iets intensiever gamen, dan kun je een quad core A6 overwegen. Verder een prima setup, kijk overigens wel even of de ram modules op de QVL van het moederbord zijn. Ben zo niet bekend met de compatibiliteit van deze modules. Overigens hebben Llano APU's baat bij sneller geheugen (1600 MHz is qua prijs/prestatie het beste).

[ Voor 4% gewijzigd door jaapsander op 02-03-2012 11:28 ]

• Tarabass

Tarabass

Webmaster

jaapsander schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 09:57:
De kast is niet heel veel mis mee hoor, vindt hem zelf ook best mooi (en zit een remote bij wat voor mij ook een pluspunt is). Een AMD Llano setup is op dit moment iets aantrekkelijker omdat je met een APU van ~55,- al alle functies hebt die tegenwoordig standaard zijn. Dingen als 3D, HD audio, goede 24p weergave en stroomverbruik zijn prima bij deze APU. Bij Intel heb je al deze functies pas bij een i3 van ~€100,-. Ook zijn moederborden bij AMD vaak goedkoper of luxer voor dezelfde prijs. Ook is de verhouding tussen CPU en GPU kracht bij AMD beter. Zelf heb ik een i3 2100, maar als ik het geld nog een keer uit zou moeten geven dan zou ik op dit moment voor een AMD setup gaan.
Ik weet dat de kast ansich oke is, maar dat de voeding wat slechter kan zijn en niet efficient is. Maar uiterlijk en formaat waren bij mij bepalend.

Je geeft aan voor een APU te gaan. Ik twijfel nog steeds of de geïntegreerde gpu afdoende is, maar dat zal wel ouderwets van mij zijn. Ik zou met de 'AMD A4-3400 Boxed' bijvoorbeeld zonder problemen de zwaarste hdfilms kunnen afspelen?

Lijstjes voor de setup.

Intel
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 51,-€ 51,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 25,86€ 25,86
1Asus P8H61-M PRO (B3)€ 67,82€ 67,82

AMD
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-A75M-UD2H€ 72,50€ 72,50

Welke is het beste, of kan nog verbeterd worden? :9
Tarabass schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 11:43:
[...]

Ik weet dat de kast ansich oke is, maar dat de voeding wat slechter kan zijn en niet efficient is. Maar uiterlijk en formaat waren bij mij bepalend.

Je geeft aan voor een APU te gaan. Ik twijfel nog steeds of de geïntegreerde gpu afdoende is, maar dat zal wel ouderwets van mij zijn. Ik zou met de 'AMD A4-3400 Boxed' bijvoorbeeld zonder problemen de zwaarste hdfilms kunnen afspelen?

Lijstjes voor de setup.

Intel
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 51,-€ 51,-
1Asus P8H61-M PRO (B3)€ 67,82€ 67,82

AMD
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-A75M-UD2H€ 72,50€ 72,50

Welke is het beste, of kan nog verbeterd worden? :9
Je kan twijfelen of de geïntegreerde GPU voldoende is, maar in dit topic staan genoeg voorbeelden waarbij mensen erg tevreden zijn en alles probleemloos werkt. Zoals ik hierboven al zeg wordt het decoderen van HD video gewoon gedaan in een speciaal gedeelte van de GPU. Dit is bijvoorbeeld ook zo bij mediaspelers, deze kunnen ook alle ondersteunde formaten zonder problemen afspelen omdat er een gespecialiseerde chip in zit (er zit zeker geen sterke GPU in mediaplayers). In huidige GPU's (al een aantal jaren trouwens) zitten dit soort onderdelen ook gewoon ingebouwd. Je opvatting hierover is inderdaad nogal ouderwets ;).

Op HTPC gebied is less vaak more (minder (overbodige) kracht -> minder stroomverbruik -> minder warmteproductie -> minder storende ventilatorgeluiden) In mijn optiek is de 2e setup beter doordat er zowel 3d als 24p (zonder "tweaks") goed ondersteund wordt. Ook is de dxva implementatie van verschillende decoders icm met ati gpu's vaak beter dan met Intel gpu's (persoonlijke ervaring).

Je kan je setup verbeteren door het Gigabyte moederbord te vervangen door een andere (Asus of Asrock). Het is in dit forum al een aantal keer voorgekomen dat er problemen waren met het Gigabyte bord op het gebied van HDCP handshakes. Ook kun je een stille casefan bijbestellen (bijvoorbeeld pricewatch: Nexus Real Silent DF1209SL-3 , 92mm) om de airflow te verbeteren. En heb je al bedacht hoe je de HTPC gaat bedienen? pricewatch: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard

• Mythx
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-11 16:33
Ik heb momenteel pricewatch: Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9 in de NAS zitten. Kan altijd nog 4 GB er uit halen en in de HTPC er bij mikken. Werkt misschien wat beter dan de 2 GB.

Ik had trouwens nog even over de IR receiver nagedacht. Een losse IR receiver is handiger voor bereik, maar ik ben van plan om XBMC met een android tablet te bedienen, volgens mij kan dat ook goed.

Heeft iemand ervaringen met de Huntkey voeding? Ik wil graag die halen omdat het een 80+ gold voeding is, maar ik vraag me af of de geluidsproductie ook laag is.

De stock CPU koeler zal wel voldoende zijn toch? Alhoewel de pricewatch: Nexus Real Silent DF1209SL-3 , 92mm me inderdaad wel handing lijkt om alles koel en stil te houden.

Ik heb een probleem qua netwerk: geen ethernet poorten in de buurt. Is de pricewatch: TP-Link TL-PA511 Starter Kit goed genoeg. TP-link lijkt mij altijd een betrouwbaar merk wat betreft netwerkapparatuur, maar ik heb he-le-maal geen verstand van die powerline dingen.
Je geeft aan voor een APU te gaan. Ik twijfel nog steeds of de geïntegreerde gpu afdoende is, maar dat zal wel ouderwets van mij zijn.
Die twijfel had ik ook, heel erg. Maar 333 bladzijdes aan ervaringen doen mij toch anders geloven. Gelukkig maar, want een APU is wel handig, scheelt een hoop ruimte en vaak ook energie.

• Tarabass

Tarabass

Webmaster

jaapsander schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 12:19:
Je kan twijfelen of de geïntegreerde GPU voldoende is, maar in dit topic staan genoeg voorbeelden waarbij mensen erg tevreden zijn en alles probleemloos werkt. Zoals ik hierboven al zeg wordt het decoderen van HD video gewoon gedaan in een speciaal gedeelte van de GPU. Dit is bijvoorbeeld ook zo bij mediaspelers, deze kunnen ook alle ondersteunde formaten zonder problemen afspelen omdat er een gespecialiseerde chip in zit (er zit zeker geen sterke GPU in mediaplayers). In huidige GPU's (al een aantal jaren trouwens) zitten dit soort onderdelen ook gewoon ingebouwd. Je opvatting hierover is inderdaad nogal ouderwets ;).

Op HTPC gebied is less vaak more (minder (overbodige) kracht -> minder stroomverbruik -> minder warmteproductie -> minder storende ventilatorgeluiden) In mijn optiek is de 2e setup beter doordat er zowel 3d als 24p (zonder "tweaks") goed ondersteund wordt. Ook is de dxva implementatie van verschillende decoders icm met ati gpu's vaak beter dan met Intel gpu's (persoonlijke ervaring).

Je kan je setup verbeteren door het Gigabyte moederbord te vervangen door een andere (Asus of Asrock). Het is in dit forum al een aantal keer voorgekomen dat er problemen waren met het Gigabyte bord op het gebied van HDCP handshakes. Ook kun je een stille casefan bijbestellen (bijvoorbeeld pricewatch: Nexus Real Silent DF1209SL-3 , 92mm) om de airflow te verbeteren. En heb je al bedacht hoe je de HTPC gaat bedienen? pricewatch: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard
Oké, ik ga voor de AMD setup. De gigabyte viel me op door de eSata en firewire. Maar ach, hoe vaak gebruik je dat nou. Misschien dat ik hem dan vervang voor de 'Asus F1A75-M PRO'. Lijkt me ook een mooi bordje, voor niet al te veel geld. Het is inderdaad ouderwets te denken dat het niet kan, zo'n GPU in de CPU. Ik heb er alle vertrouwen in, gamen doe ik wel op mijn PS3 en kan er altijd nog een kaartje inprikken.

Dat van die fan neem ik mee. Het is inderdaad wel slim om hem zo stil mogelijk te krijgen. Voor de cpu wil ik een Scythe Big Shuriken gebruiken. Deze past toch wel in zo'n lage kast?

Voor de bediening heb ik een Logitech diNovo Edge, die ik nu al gebruik met mijn laptop op de tv. Die bevalt erg goed :9

• Madje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-09 13:24
Allen,
Omdat ik een redelijke leek ben w.b. HTPC vroeg ik mij af of iemand een idee heeft wat voor componenten een HTPC nodig heeft, en hoeveel het ongeveer kost.

De situatie:
Op dit moment gebruiken mijn vrouw en ik Playstation MediaServer (die we op de iMac hebben geinstalleerd) om films/series te kijken die op een externe harde schijf staan. Met deze tool kunnen we de media afspelen op de Xbox of PS3 die respectievelijk in de woonkamer en slaapkamer staan.

Het enige wat wij nu nog missen is een Blueray speler in de woonkamer (omdat hier de Xbox staat): nu lijkt de meest voor de hand liggende optie om een Blueray speler te kopen en deze aan te sluiten, maar omdat ik eigenlijk de iMac in de woonkamer wil ontlasten, zat ik te denken aan een HTPC. In de woonkamer heb ik een receiver staan die voorzien is van HDMI en video&geluid kan ontvange/doorsturen.
Ik twijfel wel wat nou handiger is: een NAS om alle gegevens op te slaan en mbv de NAS de media te delen naar de PS3/Xbox, of een HTPC.

Wat ik zoek:
Stil systeem voor in de woonkamer
Blueray speler
Mogelijkheid om HTPC te verbinden met receiver mbv HDMI om geluid/video naar de tv en speakers aan te sturen.
Media delen met PS3 in slaapkamer
Opslag van data
Ik vind het niet belangrijk om de HTPC te gebruiken als gamesysteem.

Heeft iemand een idee wat voor soort componenten ik nodig heb om dit te bewerkstelligen?

Bij voorbaat dank!

[ Voor 4% gewijzigd door Madje op 02-03-2012 13:40 ]

• Tarabass

Tarabass

Webmaster

Misschien heb je wat aan deze basis, zoals besproken hierboven?

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M PRO€ 77,35€ 77,35
1MS-Tech MC-1200€ 92,20€ 92,20
1Scythe Big Shuriken€ 0,-€ 0,-
1Nexus Real Silent DF1209SL-3 , 92mm€ 3,-€ 3,-
1Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 51,88€ 51,88
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 82,50€ 82,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 385,79
Madje schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 13:39:
Allen,
Omdat ik een redelijke leek ben w.b. HTPC vroeg ik mij af of iemand een idee heeft wat voor componenten een HTPC nodig heeft, en hoeveel het ongeveer kost.

De situatie:
Op dit moment gebruiken mijn vrouw en ik Playstation MediaServer (die we op de iMac hebben geinstalleerd) om films/series te kijken die op een externe harde schijf staan. Met deze tool kunnen we de media afspelen op de Xbox of PS3 die respectievelijk in de woonkamer en slaapkamer staan.

Het enige wat wij nu nog missen is een Blueray speler in de woonkamer (omdat hier de Xbox staat): nu lijkt de meest voor de hand liggende optie om een Blueray speler te kopen en deze aan te sluiten, maar omdat ik eigenlijk de iMac in de woonkamer wil ontlasten, zat ik te denken aan een HTPC. In de woonkamer heb ik een receiver staan die voorzien is van HDMI en video&geluid kan ontvange/doorsturen.
Ik twijfel wel wat nou handiger is: een NAS om alle gegevens op te slaan en mbv de NAS de media te delen naar de PS3/Xbox, of een HTPC.

Wat ik zoek:
Stil systeem voor in de woonkamer
Blueray speler
Mogelijkheid om HTPC te verbinden met receiver mbv HDMI om geluid/video naar de tv en speakers aan te sturen.
Media delen met PS3 in slaapkamer
Opslag van data
Ik vind het niet belangrijk om de HTPC te gebruiken als gamesysteem.

Heeft iemand een idee wat voor soort componenten ik nodig heb om dit te bewerkstelligen?

Bij voorbaat dank!
Persoonlijk vind ik het begin van je post nog niet heel erg duidelijk... Je geeft aan dat je je mac gebruikt om video te transcoderen zodat je zowel in de kamer, als in de slaapkamer met een console de video's af kunt spelen. Een nieuwe HTPC zou je in de woonkamer plaatsen zodat je mac niet aan hoeft te staan wanneer je video's kijkt. Maar ik neem aan dat je wilt dat de nieuwe HTPC de video's gaat transcoderen wanneer je in de slaapkamer video's wilt kijken? En je gaat de HTPC ook als opslag gebruiken als ik het goed begrijp (NAS), dus hij heeft ook wat schijfruimte nodig. Op zich is de HTPC dus een vervanging van de mac op het gebied van het afspelen van media. Mag ik vragen waarom je je mac wilt ontlasten? Werkt het op deze manier niet goed?

Je vraagt je af of het niet handiger is om een aparte NAS aan te schaffen om de media te delen ipv een HTPC. Het antwoord op deze vraag is niet zo simpel. Zelf heb ik geen ervaring met het transcoderen van video's om ze af te kunnen spelen op een console, maar op deze website staat dat sommige apparaten dit kunnen http://solvecomputerissue...on-fly-with-synology.html

Op zich zou dit een goede oplossing zijn wanneer dit goed werkt (geen ervaring mee). Een NAS is altijd een handig apparaat om je bestanden over het thuisnetwerk te delen. Echter kan je een HTPC ook prima als NAS gebruiken. Het nadeel is dat een HTPC iets meer stroom verbruikt (als je hem 24/7 aan hebt) (maar je hoeft je playstation niet te gebruiken bij het afspelen van video (wat weer een kleine besparing is). Het voordeel is dat je systeem een stuk krachtiger is dan een NAS met een ARM of Atom CPU.

De eisen die je aan je HTPC systeem stelt zijn echter wel weer duidelijk. Maar zo ongeveer iedere setup (in ieder geval de basis: CPU, Moederbord, geheugen en voeding) voldoet hier aan. Probeer eerst eens een behuizing uit te kiezen die bij je wensen en interieur past (via de pricewatch). En koppel die aan de setup die Tarabass hierboven neer heeft gezet.
Tarabass schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 13:35:
[...]
Oké, ik ga voor de AMD setup. De gigabyte viel me op door de eSata en firewire. Maar ach, hoe vaak gebruik je dat nou. Misschien dat ik hem dan vervang voor de 'Asus F1A75-M PRO'. Lijkt me ook een mooi bordje, voor niet al te veel geld. Het is inderdaad ouderwets te denken dat het niet kan, zo'n GPU in de CPU. Ik heb er alle vertrouwen in, gamen doe ik wel op mijn PS3 en kan er altijd nog een kaartje inprikken.

Dat van die fan neem ik mee. Het is inderdaad wel slim om hem zo stil mogelijk te krijgen. Voor de cpu wil ik een Scythe Big Shuriken gebruiken. Deze past toch wel in zo'n lage kast?

Voor de bediening heb ik een Logitech diNovo Edge, die ik nu al gebruik met mijn laptop op de tv. Die bevalt erg goed :9
Een lage koeler zoals een Big Shuriken is juist uitermate geschikt voor die kast.

[ Voor 12% gewijzigd door jaapsander op 02-03-2012 15:00 ]

• 418O2
418O2 schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 10:25:
V&A aangeboden: Shuttle XPC Barebone SP45H7 (zwart)

ik overweeg de aanschaf van deze shuttle als basis voor mijn HTPC/NAS. Zijn er cpu's die ik daarin kan gebruiken en niet teveel stroom verbruiken? Soepel 1080p materiaal afspelen is de eis, maar ik neem aan dat elke cpu dat inmiddels wel doet.

Ik zit er namelijk niet meer zo heel diep in en voordat ik een cpu koop die 'te nieuw' is voor die chipset.. Als iemand me op weg kan helpen zou dat fijn zijn. Zie nu de E8xxx als beste optie, met een TDP van 65watt
Die had ik dus gekocht. Hierbij heb ik nu opgescharreld:

Intel Core 2 Quad Q8200
2x 2Gb DDR Ram
Ati HD5450
Logitech Keyboard K400
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/s9TW0DDrObDDVWogVnQhkA50/full.jpg

Vanavond knutselen dus.

• Robert H
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-08 10:22
Laat maar weten hoe het toetsenbord werkt :) Ik zit er over te twijfelen, omdat ik er wisselende verhalen over hoor.

• 418O2
De T.Net reviews en reacties daarop zijn over het algemeen positief. Heb hem even aan mijn werk-pc en hij deed het. Hij is redelijk stevig en werkt. Ik zal er niet veel mee doen, buiten een keer een beetje "internetten".
Afbeeldingslocatie: http://i1.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/008/549/If%20you%20know%20what%20I%20mean..png

Hij was 30 euro bij de lokale Norrod, dus daar val je je geen buil aan.

[ Voor 27% gewijzigd door 418O2 op 02-03-2012 15:55 ]

418O2 schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 15:55:
De T.Net reviews en reacties daarop zijn over het algemeen positief. Heb hem even aan mijn werk-pc en hij deed het. Hij is redelijk stevig en werkt. Ik zal er niet veel mee doen, buiten een keer een beetje "internetten".
[afbeelding]

Hij was 30 euro bij de lokale Norrod, dus daar val je je geen buil aan.
Sorry even offtopic: Hoe bevalt de lokale Norrod (na overname en doorstart in het nieuwe pand)?

• ReTechNL
Robert H schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 15:53:
Laat maar weten hoe het toetsenbord werkt :) Ik zit er over te twijfelen, omdat ik er wisselende verhalen over hoor.
Ik heb zelf ook de K400 thuis liggen, werkt perfect... lekker klein (net groot genoeg). stevig, doet wat het moet doen. een echte aanrader, en ja voor 30 euro is dat eigenlijk een nobrainer.

• 418O2
jaapsander schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 15:59:
[...]

Sorry even offtopic: Hoe bevalt de lokale Norrod (na overname en doorstart in het nieuwe pand)?
Uhm ja. Hetzelfde als de Norrod in Emmen destijds. Zeer beperkte winkelvoorraad en ongeinteresseerd en ongeinformeerd personeel. Maar ik kom er nooit.

• Mythx
Hmm, de Crucial M4 128 GB is toch wel lekker geprijst. Nu ga ik twijfelen:

1. Crucial M4 kopen en in mijn laptop stoppen. De 640 GB HDD die vrijkomt in mijn HTPC gaan gebruiken.
of
2. Crucial M4 kopen en lekker in de HTPC gebruiken, veel ruimte is toch niet nodig. Windows, XBMC en misschien wat muziek er opzetten.

• cypher21
  • Laatst online: 01-11-2024
naar mijn mening is een 128gb ssd overkill voor een HTPC,
32gb voor windows paar programma's en XBMC is meer dan genoeg voor een HTPC, tenzijn je er ook spellen e.d. op zou willen installeren.

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

• thibaultvdb
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-10 15:39
thibaultvdb schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 12:33:
Op dit moment heb ik een Synology DS211 Nas staan die dienst doet als een automatische media downloader (sickbeard, couchpotato, sabznbd,..). En gebruik ik nog een extra laptop (oud) als htpc en als plex server, om bv series te transcoden en zo te streamen naar mijn iPhone/Macbook als ik niet thuis ben. Nu vind ik de synology toch te traag voor wat ik er allemaal mee doe, hij kan niet eens mijn volledige downloadsnelheid halen met usenet (100mbit verbinding), hij download aan ongeveer 3 a 4 mb/s. Ook duurt het uitpakken/repareren zeer lang bij grote films. De laptop met een intel dual core van 2ghz heeft vaak problemen met het transcoden of het afspelen van een 1080p film. Nu zou ik graag deze twee apparaten vervangen door dit systeem dat ik dan achter de tv wegwerk. Ik heb gekozen voor een A8 omdat ik er toch ook hier en daar eens een spelletje op wil spelen, en om zeker genoeg power te hebben om 1080p te kunnen live transcoden. Ook wil ik een beetje future proof zitten met 1080p 3D en HD audio support. Ik ga de 2tb disk van in de synology gebruiken in de htpc (en ben van plan er nog één bij te kopen), maar nu vraag ik me af of ik die zomaar kan inpluggen en dat al de films en series dan gelezen kunnen worden door windows 7, of zijn er problemen met filesystems (ben ik niet zo in thuis). Het systeem gaat waarschijnlijk 24/7 draaien. Iemand advies/suggesties?

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M€ 71,30€ 71,30
1MS-Tech MC-1200€ 92,20€ 92,20
1AMD A8-3870K Black Edition€ 111,10€ 111,10
1OCZ Vertex Plus Sata II 2,5" SSD 30GB€ 42,40€ 42,40
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 42,80€ 42,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 359,80
Weet er iemand een antwoord op de filesystems vraag? En ik heb ondertussen ook dit systeempje samengesteld. De kast kan ik wegwerken achter een zetel. Is dit dan niet een veel betere optie?

#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Core 1000€ 30,-€ 30,-
1Corsair Builder CX430 V2€ 37,50€ 37,50
1AMD Phenom II X4 960T BE Black Edition€ 105,-€ 105,-
1Asus M5A78L-M/USB3€ 54,95€ 54,95
1Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE€ 119,-€ 119,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 411,85

Mvg, Thibault

• 418O2
cypher21 schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 10:02:
32gb voor windows paar programma's en XBMC is meer dan genoeg voor een HTPC, tenzijn je er ook spellen e.d. op zou willen installeren.
Ik vind t toch fijner om alle content op mijn htpc te zetten. Heb geen vaste pc verder dus ook geen opslag. In mijn geval is veel opslag we prettig dus. Heb je wel een vaste pc of nas, dan is opslag niet echt nodig

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

418O2 schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 12:19:
[...]

Ik vind t toch fijner om alle content op mijn htpc te zetten. Heb geen vaste pc verder dus ook geen opslag. In mijn geval is veel opslag we prettig dus. Heb je wel een vaste pc of nas, dan is opslag niet echt nodig
Die extra 96GB gerekend vanuit een 128GB > 32GB SSD zet maar erg weinig zoden aan de dijk v.w.b. opslagruimte? Een paar HD filmpjes en het schijfje staat vol. Dus het advies om voor een kleinere SSD te gaan is eigenlijk helemaal niet zo verkeerd tenzij je bedoelt dat er voor een flinke (locale) HDD opslag gekozen zou kunnen worden?

Testing, one, two ...

• Mythx
hardware-lover schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 13:52:
[...]

Die extra 96GB gerekend vanuit een 128GB > 32GB SSD zet maar erg weinig zoden aan de dijk v.w.b. opslagruimte? Een paar HD filmpjes en het schijfje staat vol. Dus het advies om voor een kleinere SSD te gaan is eigenlijk helemaal niet zo verkeerd tenzij je bedoelt dat er voor een flinke (locale) HDD opslag gekozen zou kunnen worden?
Nee klopt, als je het als opslag wil gebruiken moet je echt een 1 TB of 2 TB schijf er in stoppen.
Ik zat er meer naar te kijken nu, omdat hij in de aanbieding was en de Crucial m4 is gewoon een goed product op dit moment.

Het is het toch niet geworden. Ik vond 130 euro uitgeven beter voor mijn portemonnee dan 260 euro.

• VladimirLudovic
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-10 15:26
Ha tweakers,

Met de ACRyan Play!On mini dacht ik een goede A/V oplossing te hebben, maar deze voldoet echt niet aan mijn eisen. Daarbij kwam dat ik eigenlijk geen geld heb voor een geheel nieuwe desktop, maar wel graag wilde gaan sleutelen.

Dus, met de volgende eisen wilde ik een HTPC in elkaar knutselen:

Omgeving: Gigabit netwerk met een NAS server waar 4 TB vol media op staat. Wireless accesspoint en UTP kabel naar HD plasma TV.

Bugdet: MAX 350 €
1080p video streamen
Browsen op internet
Internet media zoals Youtube en Uitzending Gemist kunnen kijken
Nagenoeg geluidloos
draadloos toetsenbord / muis combi
DVD / CD
HDMI uitgang
eSATA (want, eventueel Externe HD aan kunnen hangen)
gigabit LAN
32 GB SSD
2 x USB 2.0 (aan voorkant)
USB 3.0
S/PDIF
3,5 stereo audio / mic (aan voorkant)
Geen games

Nu ben ik eens gaan kijken of ik een passief gekoelde mini-ITX kon bouwen. Ik ben heel benieuwd naar jullie idee / ervaring hierover:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E35M1-I DELUXE€ 138,16€ 138,16
1Sony Optiarc AD-7710H Zwart€ 21,99€ 21,99
1LC-Power LC-1320mi€ 37,30€ 37,30
1Noiseblocker XM1, 40mm€ 4,10€ 4,10
2Crucial CT25664BA1067€ 9,90€ 19,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 292,75

Ik heb voor de zekerheid een kleine fan toegevoegd, om een air flow in en uit de case te bewerkstelligen. Hopelijk is die air flow groot genoeg?

En anders een actief gekoelde mini-ITX. Misschien iets realistischer, maar goed, ongetwijfeld meer herrie:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock E350M1/USB3€ 88,87€ 88,87
1MS-Tech MC-10-ITX€ 47,20€ 47,20
1be quiet! System Power S6 300W€ 28,20€ 28,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 277,46

betere PSU erbij gedaan, leek me slim gezien de ervaringen in deze thread met de PSU van de MS-Tech MC-10-ITX.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Is zoiets als een Zotac Nano AD10 geen optie? Wel geen optische drive natuurlijk...

[ Voor 29% gewijzigd door Borromini op 03-03-2012 18:59 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Borromini schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 18:58:
Is zoiets als een Zotac Nano AD10 geen optie? Wel geen optische drive natuurlijk...
En wel geen spdif (optical/coax) uit (geen dus). :)

Testing, one, two ...

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-12 23:55

hostler

Yeahhh dude!

Ik heb inmiddels (al 2 maanden :P) mijn eerste HTPC aangeschaft en gebouwd.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M PRO€ 77,35€ 77,35
1Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 109,90€ 109,90
1Western Digital Caviar Blue WD6400AALX, 640GB€ 0,-€ 0,-
1Samsung SH-222AL Zwart€ 14,80€ 14,80
1Silverstone Sugo SST-SG02B€ 58,-€ 58,-
1Fractal Design Silent Series , 80mm€ 6,10€ 6,10
1Logitech diNovo Mini€ 89,90€ 89,90
1Seasonic S12II-Bronze 430W€ 55,15€ 55,15
1Kingston HyperX KHX1333C7D3K2/4GX€ 23,80€ 23,80
1AMD A6-3650 Boxed€ 89,99€ 89,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 549,09

Ben er heel erg blij mee. Altijd intel gehad maar voor dit systeempje toch maar voor AMD gekozen. Ik heb er zeker geen spijt van.

De HTPC hangt aan mijn Samsung 32D5000 32" LED TV en staat op mijn kamer. :)

edit: ik moet eigenlijk alleen nog een mooie speaker set en geluidskaart hebben. Heb nu een X-530 van Logitech op onboard 8)7

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:08
hardware-lover schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 19:35:
[...]

En wel geen spdif (optical/coax) uit (geen dus). :)
Aan een optische drive heb je weinig.
Een optische uitgang voor geluid wordt nog wel gebruikt, die zit dus niet in een AD10.
Een Zotac Zbox nano AD10 heeft echter wel digitaal geluid via HDMI.
Als je dan toch optisch geluid wilt kun je ook voor een AD02 kiezen.

Er valt weinig te sleutelen want je hebt dan bijna een kant en klaar HTPC.
Zuinig, klein en toch snel. Wat wil je nog meer?

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:24

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
cypher21 schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 10:02:
32gb meer dan genoeg :) ? Net windows 7 geïnstalleerd op mijn nieuwe HTPC, alle updates gedraaid, 30Gb used. En dan moet er nog XBMC op, wordt wat krap op 32Gb ;). Ik heb daarom voor 64Gb gekozen (M4 crucial)

• Len Canoot
  • Laatst online: 08-05 10:24
Len Canoot schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 17:45:
[...]

Wat denk je van waterkoeling? Het overwegen waard in mijn situatie? En hoe werkt dat precies?
Een tijdje terug heb ik wat vragen gesteld over mijn setup. We hebben het toen gehad over High-end videokaarten in een Small Form Factor HTPC behuizing zoals de Grandia GD06B, warmte en geluid.

De setup die ik in gedachte had is deze:

#ProductPrijsSubtotaal
2Seagate Barracuda ST3000DM001, 3TB€ 159,60€ 319,20
1Silverstone Grandia GD06B€ 107,90€ 107,90
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,75€ 32,75
3Nexus Real Silent D12SL-12 OR, 120mm€ 3,60€ 10,80
1Corsair Builder CX600 V2€ 58,40€ 58,40
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 129,90€ 129,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 701,75

Qua CPU, Mobo en Graka ben ik aan het wachten op respectievelijk Ivy Bridge, ITX Z77 en Kepler. Deze wil ik straks vergelijkbaar hebben aan respectievelijk een I7 2600K, om het even, en een GTX 580.
Waarschijnlijk heb ik dus minder warmte-ontwikkeling met deze componenten dan met hun vorige generatie.

Omdat warmte een probleem is wanneer je gebruik maakt van een HTPC-behuizing en een high-end videokaart zat ik eraan te denken om de Scythe Big Shuriken te vervangen door een Corsair Hydro Series H80. Deze laatste is niet alleen wat stiller, maar (waarschijnlijk) ook koeler.

Is er hier iemand die ervaring heeft met de Corsair Hydro Series H80 i.c.m. een HTPC behuizing en wellicht ook een high-end videokaart, of is er iemand die me hier wat meer over kan vertellen.

(Op AV-forums staat een lange post over HTPC's, ook over waterkoeling een stukje, wellicht interessant om hier te posten: http://www.avforums.com/f...-part-2-updated-info.html)

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:34
We Are Borg schreef op zondag 04 maart 2012 @ 10:15:
[...]

32gb meer dan genoeg :) ? Net windows 7 geïnstalleerd op mijn nieuwe HTPC, alle updates gedraaid, 30Gb used. En dan moet er nog XBMC op, wordt wat krap op 32Gb ;). Ik heb daarom voor 64Gb gekozen (M4 crucial)
Met http://www.rt7lite.com/ kun je Win7 aardig kleiner maken,verder kun je het virtueel geheugen en hibernate uitschakelen en dan kom je met drivers op nog geen 3GB.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Verwijderd

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw dit forum en ik ben van plan om een gaming-HTPC te maken die ik gemakkelijk mee kan nemen op LAN party's en vakanties. Ik wil de HTPC zo samenstellen dat hij op bijna elke moderne tv/monitor aan te sluiten is. Ik heb een budget van ongeveer €500,- (liever niet hoger). Van dat budget heb ik het volgende systeem samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock 970 Extreme3€ 66,70€ 66,70
1Western Digital Caviar Blue 6Gb/s WD2500AAKX, 250GB€ 59,90€ 59,90
1MS-Tech MC-380€ 60,-€ 60,-
1AMD FX-4100 Black Edition€ 96,-€ 96,-
1OCZ ModXStream Pro 500W€ 52,90€ 52,90
1XFX HD 6870 1024 MB DDR5 DisplayPort (HD-687A-ZDFC)€ 149,80€ 149,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 528,10

Ik twijfel nog steeds over de FX-4100, omdat de i3 2100 ook heel erg wordt geprezen voor dit soort systemen. De benchmarks zijn ongeveer hetzelfde bij allebei de processoren. Toch heb ik gekozen voor de FX-4100, omdat ik de Asrock 970 Extreme3 echt een geweldig moederbord vind. Ik heb voor de OCZ voeding gekozen omdat deze erg positieve reviews had en omdat hij redelijk goedkoop is. Ik heb voor de XFX HD 6870 gekozen omdat deze grafische kaart goede reviews had en omdat hij de games van tegenwoordig (Skyrim, BF3) op high settings kan draaien met een hele goede FPS. De Western Digital HDD was een goedkope HDD en ik vond het een acceptabele HDD. Ik vind goed geheugen uitkiezen moeilijk dus ik heb geheugen gekozen dat positieve reviews had.

Ik zit nog enorm te twijfelen over de case, de MS-TECH MC-380. Ik kan niet ontkennen dat het echt een hele mooie case is (vooral voor maar €60,-), maar ik maak me zorgen of het niet te warm wordt (er kunnen maar twee 60 mm fans in) en ik maak me zorgen dat de grafische kaart niet past. Ik heb nergens kunnen vinden wat de maximale lengte van de grafische kaart mag zijn.

Afmetingen van de MS-TECH MC-380 (BxHxD): 360 x 140 x 440 mm
Bron: http://www.alternate.nl/h...o=TEXJ07&cn=1&tn=BUILDERS

Afmetingen van de XFX HD 6870 (BxHxD): 111 x 38 x 262 mm
Bron: http://www.alternate.nl/h...an_(HD-687A-ZDFC)/567240/

Ik heb dus 3 vragen:
  • Heeft iemand nog advies over deze configuratie?
  • Weet iemand wat de maximale lengte van de grafische kaart mag zijn in de MS-TECH MC-380 case?
  • Zijn twee 60 mm fans genoeg om deze configuratie koel te houden?
Ik hoop dat ik genoeg informatie heb gegeven over de doeleinden van dit systeem en ik hoop dat ik goed advies kan krijgen over deze gaming-HTPC.

• Len Canoot
Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2012 @ 12:15:

[knip]

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 528,10

[knip]

Ik heb dus 3 vragen:
  • Weet iemand wat de maximale lengte van de grafische kaart mag zijn in de MS-TECH MC-380 case?
[knip]
Ik kan ook niet zo makkelijk vinden tot welke lengte je een videokaart mag installeren in de 380. Staat niet in de specs op hun website.

Een vergelijkbare case, wel € 40 duurder is deze: pricewatch: Silverstone LC17. Daar past een Graka in van 9,5" (tot max. 14"), zie http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=82&area=en.

Ik zit met hetzelfde probleem als jij. Ik wil in een Grandia06B ook een krachtige graka bouwen. Deze behuizing is nog kleiner dan de MS-Tech 380 (Ik wacht echter op de nieuwe Nvidia generatie, één die voor wat minder power en dus ook warmte hetzelfde presteert als een GTX 580. Hetzelfde geldt voor de CPU (Ivy bridge = minder power) en mobo).

In de Grandia passen echter drie 120mm fans (meer airflow dan 60mm) en twee 80mm fans. Voor koelpasta zat ik zelf te denken aan Arctic Silver 5 (http://www.alternate.nl/h...10&&product_code=4112667&).

Als redelijke leek zou ik zeggen dat in de MS-Tech 380 de zaak te warm zou worden. Zeker met een stock CPU cooler. Ik denk dat je minimaal een Scythe Big Shuriken 2 nodig hebt: pricewatch: Scythe Big Shuriken 2. Die is best plat en zou wel in je behuizing moeten passen. Zelf dacht ik nu aan een gesloten waterkoeling systeem zoals de Corsair Hydro Series H80: pricewatch: Corsair Hydro Series H80, echter deze is wel duurder dan de Scythe. Of die praktisch koeler is weet ik (nog) niet.

Verwijderd

MS-Tech MC 380 wordt inderdaad warm. Een G620 draait op stock koeler op 45 graden idle in die kast, is mijn ervaring. Hoe groot de videokaarten mogen zijn weet ik niet, maar een 5450 past er in elk geval in.

• thibaultvdb
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-10 15:39
Ik ga dus deze setup kopen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Core 1000€ 30,-€ 30,-
1Corsair Builder CX430 V2€ 37,50€ 37,50
1AMD Phenom II X4 960T BE Black Edition€ 105,-€ 105,-
1Asus M5A78L-M/USB3€ 54,95€ 54,95
1Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE€ 119,-€ 119,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 369,45

Hoe kan ik de HDD van uit mijn synology NAS die in EXT3 geformatteerd is, het best gebruiken voor een windows HTPC? Ik ga hem waarschijnlijk moeten herformatteren naar NTFS, maar hoe kan ik dan mijn films/serie bestanden behouden?

Verwijderd

Ik kan ook niet zo makkelijk vinden tot welke lengte je een videokaart mag installeren in de 380. Staat niet in de specs op hun website.

Een vergelijkbare case, wel € 40 duurder is deze: pricewatch: Silverstone LC17. Daar past een Graka in van 9,5" (tot max. 14"), zie http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=82&area=en.

Ik zit met hetzelfde probleem als jij. Ik wil in een Grandia06B ook een krachtige graka bouwen. Deze behuizing is nog kleiner dan de MS-Tech 380 (Ik wacht echter op de nieuwe Nvidia generatie, één die voor wat minder power en dus ook warmte hetzelfde presteert als een GTX 580. Hetzelfde geldt voor de CPU (Ivy bridge = minder power) en mobo).

In de Grandia passen echter drie 120mm fans (meer airflow dan 60mm) en twee 80mm fans. Voor koelpasta zat ik zelf te denken aan Arctic Silver 5 (http://www.alternate.nl/h...10&&product_code=4112667&).

Als redelijke leek zou ik zeggen dat in de MS-Tech 380 de zaak te warm zou worden. Zeker met een stock CPU cooler. Ik denk dat je minimaal een Scythe Big Shuriken 2 nodig hebt: pricewatch: Scythe Big Shuriken 2. Die is best plat en zou wel in je behuizing moeten passen. Zelf dacht ik nu aan een gesloten waterkoeling systeem zoals de Corsair Hydro Series H80: pricewatch: Corsair Hydro Series H80, echter deze is wel duurder dan de Scythe. Of die praktisch koeler is weet ik (nog) niet.
Dan ga ik een andere kast zoeken, anders wordt de boel toch iets te duur ;)
Mijn oog was gisteren ook al op deze kast gevallen:

#ProductPrijsSubtotaal

Op de site staat een uitstekende beschrijving van de case en er wordt aangegeven tot welke lengte kaarten erin passen. Er kunnen zelfs 14.5'' kaarten in (!).Hij heeft 3x 80 mm fans en ik weet zeker dat de XFX HD 6870 erin past. Het enige vervelende eraan is dat het moederbord een micro-ATX formfactor moet hebben. Dat betekent dus dat ik niet voor de ASRock kan gaan. Dat moet dan maar. Nu moet ik alleen nog wel een goede micro-ATX am3+ socket moederbord vinden.. Suggesties?

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2012 @ 13:47:
[...]

Dan ga ik een andere kast zoeken, anders wordt de boel toch iets te duur ;)
Mijn oog was gisteren ook al op deze kast gevallen:

#ProductPrijsSubtotaal

Op de site staat een uitstekende beschrijving van de case en er wordt aangegeven tot welke lengte kaarten erin passen. Er kunnen zelfs 14.5'' kaarten in (!).Hij heeft 3x 80 mm fans en ik weet zeker dat de XFX HD 6870 erin past. Het enige vervelende eraan is dat het moederbord een micro-ATX formfactor moet hebben. Dat betekent dus dat ik niet voor de ASRock kan gaan. Dat moet dan maar. Nu moet ik alleen nog wel een goede micro-ATX am3+ socket moederbord vinden.. Suggesties?
Was it cuz of me?

Ik heb dat kastje ook als HTPC. Hij is perfect maar er zijn toch wel wat puntjes wat je misschien wilt weten als je hem gebruikt als HTPC...

- Power LED & HDD LED zijn heel erg fel en lichten je hele kamer op. (heb ze daarom niet aangesloten)
- Er kunnen maar 2 HDD's in

Verwijderd

Was it cuz of me?

Ik heb dat kastje ook als HTPC. Hij is perfect maar er zijn toch wel wat puntjes wat je misschien wilt weten als je hem gebruikt als HTPC...

- Power LED & HDD LED zijn heel erg fel en lichten je hele kamer op. (heb ze daarom niet aangesloten)
- Er kunnen maar 2 HDD's in
-Die LEDs maken me niet echt uit, als ze echt te fel zijn, sluit ik ze niet aan (zoals jij) of ik plak ze af met een stukje tape.
-Ik heb maar 1 HDD nodig

Wel één vraagje: wordt het erg warm in de case?

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2012 @ 15:32:
[...]

-Die LEDs maken me niet echt uit, als ze echt te fel zijn, sluit ik ze niet aan (zoals jij) of ik plak ze af met een stukje tape.
-Ik heb maar 1 HDD nodig

Wel één vraagje: wordt het erg warm in de case?
Nee, maar dat ligt ook aan de hardware die je er in stopt.

Je voeding werkt als exhaust en haalt de hete lucht rond je mobo weg. Je hebt een fan welke lucht door de HDD caddy blaast en je kan nog 2 extra fans bovenin plaatsen, dat raad ik wel aan om te doen. Ik heb atm 1 fractal design fan achterin als exhaust. Die andere kan je het beste als intake doen gericht op je videokaart.

Mijn A6-3650 is gemiddeld 30/31 graden, best netjes :)

Verwijderd

Je voeding werkt als exhaust en haalt de hete lucht rond je mobo weg. Je hebt een fan welke lucht door de HDD caddy blaast en je kan nog 2 extra fans bovenin plaatsen, dat raad ik wel aan om te doen. Ik heb atm 1 fractal design fan achterin als exhaust. Die andere kan je het beste als intake doen gericht op je videokaart.

Oké netjes :)

mooi om te horen, dan heb ik alvast een case :D
Bedankt voor je hulp

Verwijderd

hostler schreef op zondag 04 maart 2012 @ 15:40:
[...]

heb je koelpasta gebruikt op de stock koeler of zonder pasta. Of een andere koeler?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2012 @ 15:44:
heb je koelpasta gebruikt op de stock koeler of zonder pasta. Of een andere koeler?
Zonder pasta of andere oplossingen (zoals daarvoor bedoelde tape) een CPU 'koelen' is nooit een goed idee, extreem gelapte bakken uitgezonderd.

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2012 @ 15:44:
[...]

Als je naar de vorige pagina gaat en mijn post op zoekt kun je mijn config zien.

Het is een Scythe Shuriken Rev. B met Scythe koelpasta.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2012 @ 15:46:
[...]

Zonder pasta of andere oplossingen (zoals daarvoor bedoelde tape) een CPU 'koelen' is nooit een goed idee, extreem gelapte bakken uitgezonderd.
De intel G heeft geen koelpasta nodig volgens de manual omdat er al een laagje op de stock koeler zit. Had bij AMD ook gekund.

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2012 @ 15:53:
[...]

De intel G heeft geen koelpasta nodig volgens de manual omdat er al een laagje op de stock koeler zit. Had bij AMD ook gekund.
Is ook zo, bij de stock koeler. Maar dan zit er nog steeds koelpasta tussen ;)

Verwijderd

hostler schreef op zondag 04 maart 2012 @ 15:54:
Inderdaad :Y

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

Scythe maakt echt fantastische koelers. Is stil en houd de CPU koel.

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2nla6it.jpg

De Scythe Shuriken Rev. B of de Scythe Big Shuriken Rev. B is een aanradertje, maar dat weten jullie ook wel. _/-\o_

[ Voor 33% gewijzigd door hostler op 04-03-2012 16:01 ]

Verwijderd

hostler schreef op zondag 04 maart 2012 @ 15:54:
[...]

Klopt, maar dan stop je er zelf dus niks meer bij, dat bedoelde ik :) Hebben de Llianos dit ook op de stock koeler of moet je daar zelf nog koelpasta tussen doen?

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2012 @ 16:05:
[...]

Klopt, maar dan stop je er zelf dus niks meer bij, dat bedoelde ik :) Hebben de Llianos dit ook op de stock koeler of moet je daar zelf nog koelpasta tussen doen?
Er zit al koelpasta op de koeler, maar ik zou de stock koeler niet gebruiken. Ik had hem een paar weken gebruikt maar hij maakt een vervelend hoog geluid en is dus absoluut niet stil.

Verwijderd

Wil het er toch mee proberen. Draaide tot vandaag met een C2D met stock koeler em die hoorde ik niet op de bank als het verder stil was. Morgen de 3870k als vervanger proberen, maar kon nergens iets over koelpasta vinden en heb de laatste 5 jaar geen AMD meer gebouwd. Mocht het tegenvallen komt er alsnog een aftermarket koeler op.

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2012 @ 16:12:
Wil het er toch mee proberen. Draaide tot vandaag met een C2D met stock koeler em die hoorde ik niet op de bank als het verder stil was. Morgen de 3870k als vervanger proberen, maar kon nergens iets over koelpasta vinden en heb de laatste 5 jaar geen AMD meer gebouwd. Mocht het tegenvallen komt er alsnog een aftermarket koeler op.
Mijn HTPC is mijn allereerste AMD systeem :9

De fan was de eerste week wel stil maar ging daarna een hoge toon maken. En qua stilte haalt hij het zeker niet bij een scythe shuriken O-)
Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2012 @ 12:15:
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw dit forum en ik ben van plan om een gaming-HTPC te maken die ik gemakkelijk mee kan nemen op LAN party's en vakanties. Ik wil de HTPC zo samenstellen dat hij op bijna elke moderne tv/monitor aan te sluiten is. Ik heb een budget van ongeveer €500,- (liever niet hoger). Van dat budget heb ik het volgende systeem samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 528,10

Ik twijfel nog steeds over de FX-4100, omdat de i3 2100 ook heel erg wordt geprezen voor dit soort systemen. De benchmarks zijn ongeveer hetzelfde bij allebei de processoren. Toch heb ik gekozen voor de FX-4100, omdat ik de Asrock 970 Extreme3 echt een geweldig moederbord vind. Ik heb voor de OCZ voeding gekozen omdat deze erg positieve reviews had en omdat hij redelijk goedkoop is. Ik heb voor de XFX HD 6870 gekozen omdat deze grafische kaart goede reviews had en omdat hij de games van tegenwoordig (Skyrim, BF3) op high settings kan draaien met een hele goede FPS. De Western Digital HDD was een goedkope HDD en ik vond het een acceptabele HDD. Ik vind goed geheugen uitkiezen moeilijk dus ik heb geheugen gekozen dat positieve reviews had.

Ik zit nog enorm te twijfelen over de case, de MS-TECH MC-380. Ik kan niet ontkennen dat het echt een hele mooie case is (vooral voor maar €60,-), maar ik maak me zorgen of het niet te warm wordt (er kunnen maar twee 60 mm fans in) en ik maak me zorgen dat de grafische kaart niet past. Ik heb nergens kunnen vinden wat de maximale lengte van de grafische kaart mag zijn.

Afmetingen van de MS-TECH MC-380 (BxHxD): 360 x 140 x 440 mm
Bron: http://www.alternate.nl/h...o=TEXJ07&cn=1&tn=BUILDERS

Afmetingen van de XFX HD 6870 (BxHxD): 111 x 38 x 262 mm
Bron: http://www.alternate.nl/h...an_(HD-687A-ZDFC)/567240/

Ik heb dus 3 vragen:
Ik hoop dat ik genoeg informatie heb gegeven over de doeleinden van dit systeem en ik hoop dat ik goed advies kan krijgen over deze gaming-HTPC.
Je kan het nooit met zekerheid zeggen omdat er nogal wat meer variabelen van invloed zijn op de temperatuur in je behuizing (zoals de kast waarin hij geplaatst is en de omgevingstemperatuur). Maar een MC-380 kan inderdaad wel eens te warm zijn. Een silverstone met 3 12cm fans is dan inderdaad een betere optie. Zelf heb ik al een AM3 setup gebouwd met een HD6870 in een pricewatch: Silverstone Grandia GD05B deze is ook niet heel veel duurder dan die MS-Tech (de GD04 variant kan ook). Waarom kies je trouwens voor een bulldozer CPU? Waarom geen pricewatch: AMD Phenom II X4 960T BE Black Edition kan je misschien ook nog een 6-core van maken als je of nodig vind of gelukt hebt.
Die OCZ voeding zou ik schrappen, Over het algemeen zijn OCZ voedingen nou niet van super kwaliteit. Voor een goede en goedkope voeding kun je een pricewatch: Corsair Builder CX430 V2 overwegen.
hostler schreef op zondag 04 maart 2012 @ 15:40:
[...]

Het ligt inderdaad uit welke hardware je er in stopt. Het plaatsen van een relatief grote videokaart heeft nogal invloed op de luchtstroom. Het ligt er ook maar net aan wat voor videokaart je plaatste. Heb je een variant met een exhaust aan de achterkant of blaast hij de warmte gewoon in de kast. En hoe ziet de kast eruit waar de behuizing in staat? Is daar de achterkant open? Persoonlijk denk ik dat het verstandig is om een beter ventilerende kast te nemen. Ik zie dat je A6 gemiddeld 30 graden is? Maar ik neem aan dat dat idle temperatuur is? Wanneer je wilt gaan gamen heb je niet veel aan de idle temperatuur, je moet weten hoeveel warmte de kast af kan voeren wanneer je de hardware belast (dat doe je nemelijk met gamen). Voor HTPC gebruik is dit minder relevant aangezien films afspelen is zo goed als idle is.

[ Voor 10% gewijzigd door jaapsander op 04-03-2012 16:27 ]

Verwijderd

Heb je het idee dat dit normaal is of dat de fan niet goed is, aangezien het pas na een week optrad? Mocht het idd tegenvallen dan wordt het ook een Mugen. Maar bedankt voor je antwoord, geen koelpasta los kopen dus :)
Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2012 @ 16:16:
Heb je het idee dat dit normaal is of dat de fan niet goed is, aangezien het pas na een week optrad? Mocht het idd tegenvallen dan wordt het ook een Mugen. Maar bedankt voor je antwoord, geen koelpasta los kopen dus :)
Een tube goede koelpasta op de kop tikken voor een paar euro kan best een goede investering zijn ;)

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2012 @ 16:16:
Het is maar een klein en goedkoop ding dus verwacht er niet te veel van ;)

edit: en zoals jaapsander zegt, het is altijd handig om een tube pasta te hebben :)

[ Voor 9% gewijzigd door hostler op 04-03-2012 16:29 ]

Verwijderd

Zal vast niet veel slechter dan de stock koeler op de C2D zijn dus ik ga het een kans geven. Mijn behuizing is erg stil dus misschien heb ik geluk :) zo niet, dan koop ik de pasta wel samen met de Mugen. Ben wel erg benieuwd hoeveel stroom de 3870K gaat gebruiken bij het afspelen van een MKV. Normaal amper CPU load, maar nu zit de GPU daar natuurlijk in. Hopelijk wel zuiniger dan mijn oude C2D met losse video- en geluidskaart bij HTPC taken.
Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2012 @ 16:34:
Zal vast niet veel slechter dan de stock koeler op de C2D zijn dus ik ga het een kans geven. Mijn behuizing is erg stil dus misschien heb ik geluk :) zo niet, dan koop ik de pasta wel samen met de Mugen. Ben wel erg benieuwd hoeveel stroom de 3870K gaat gebruiken bij het afspelen van een MKV. Normaal amper CPU load, maar nu zit de GPU daar natuurlijk in. Hopelijk wel zuiniger dan mijn oude C2D met losse video- en geluidskaart bij HTPC taken.
Decoderen gebeurt in fixed function hardware gedeelte van de GPU hè. Hele GPU wordt niet belast. Daardoor zal het verbruik wel meevallen.

Een tube koelpasta is vooral handig wanneer je een keer wat moet troubleshooten (even CPU vervangen tussen systemen enz). Aangezien oude koelpasta hergebruiken niet zo handig is kan het handig zijn om even een tube in een la te hebben liggen. Overigens is de stock koeler van Llano cpu's redelijk goed.

[ Voor 18% gewijzigd door jaapsander op 04-03-2012 16:38 ]

Verwijderd

jaapsander schreef op zondag 04 maart 2012 @ 16:15:
[...]

Je kan het nooit met zekerheid zeggen omdat er nogal wat meer variabelen van invloed zijn op de temperatuur in je behuizing (zoals de kast waarin hij geplaatst is en de omgevingstemperatuur). Maar een MC-380 kan inderdaad wel eens te warm zijn. Een silverstone met 3 12cm fans is dan inderdaad een betere optie. Zelf heb ik al een AM3 setup gebouwd met een HD6870 in een pricewatch: Silverstone Grandia GD05B deze is ook niet heel veel duurder dan die MS-Tech (de GD04 variant kan ook). Waarom kies je trouwens voor een bulldozer CPU? Waarom geen pricewatch: AMD Phenom II X4 960T BE Black Edition kan je misschien ook nog een 6-core van maken als je of nodig vind of gelukt hebt.
Die OCZ voeding zou ik schrappen, Over het algemeen zijn OCZ voedingen nou niet van super kwaliteit. Voor een goede en goedkope voeding kun je een pricewatch: Corsair Builder CX430 V2 overwegen.
Als ik de pricewatch: AMD Phenom II X4 960T BE Black Edition zou nemen, wat is daar beter aan dan de FX-4100? Als ik de Phenom zou kiezen, welk μATX moederboord zou je dan aanraden? (het liefst met een prijs rond de €50-60)

Dit is de kast geworden: Silverstone Sugo SST-SG02B

Van deze kast weet ik zeker dat de XFX HD 6870 erin past. Ook heeft deze heeft 3x 80 mm fans in plaats van de 2 60 mm fans in de MS-TECH MC-380. Een prima kast dus.

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

jaapsander schreef op zondag 04 maart 2012 @ 16:15:

[...]

Het ligt inderdaad uit welke hardware je er in stopt. Het plaatsen van een relatief grote videokaart heeft nogal invloed op de luchtstroom. Het ligt er ook maar net aan wat voor videokaart je plaatste. Heb je een variant met een exhaust aan de achterkant of blaast hij de warmte gewoon in de kast. En hoe ziet de kast eruit waar de behuizing in staat? Is daar de achterkant open? Persoonlijk denk ik dat het verstandig is om een beter ventilerende kast te nemen. Ik zie dat je A6 gemiddeld 30 graden is? Maar ik neem aan dat dat idle temperatuur is? Wanneer je wilt gaan gamen heb je niet veel aan de idle temperatuur, je moet weten hoeveel warmte de kast af kan voeren wanneer je de hardware belast (dat doe je nemelijk met gamen). Voor HTPC gebruik is dit minder relevant aangezien films afspelen is zo goed als idle is.
Met films afspelen in XBMC (30 min in de film, transformers 1080p blu-ray) word de CPU niet warmer dan 36 graden.

De HTPC staat dan ook redelijk 'vrij' maar wel in een meubel (niet gesloten)

• Len Canoot
Ervaringen met een Corsair Hydro Series H80 i.c.m. een Grandia GD06B behuizing en een high-end videokaart?
Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2012 @ 17:27:
[...]

Als ik de pricewatch: AMD Phenom II X4 960T BE Black Edition zou nemen, wat is daar beter aan dan de FX-4100? Als ik de Phenom zou kiezen, welk μATX moederboord zou je dan aanraden? (het liefst met een prijs rond de €50-60)

Dit is de kast geworden: Silverstone Sugo SST-SG02B

Van deze kast weet ik zeker dat de XFX HD 6870 erin past. Ook heeft deze heeft 3x 80 mm fans in plaats van de 2 60 mm fans in de MS-TECH MC-380. Een prima kast dus.
Een 960T is ook een AM3 CPU, hier kun je hetzelfde moederbord voor gebruiken. Zelf zou ik deze kiezen boven een FX-4100 aangezien bulldozers een redelijk hoog verbruik hebben. Qua CPU kracht schelen ze niet zoveel, maar een 960T heeft de kansdat je 2 cores extra kunt unlocken wanneer dat nodig blijkt te zijn. Beide hebben ze zeker genoeg CPU kracht, maar ik zie die 960T vaak geadviseerd worden in het Gamepc topic (zeker tov een FX-4100).

Die Sugo kasten zijn inderdaad gemaakt om relatief sterke hardware in een klein kastje te proppen, dus dat moet ook wel lukken. Let wel op dat de vorm nogal anders is dan de vorm van een Mstech-380.
Len Canoot schreef op zondag 04 maart 2012 @ 18:02:
Ervaringen met een Corsair Hydro Series H80 i.c.m. een Grandia GD06B behuizing en een high-end videokaart?
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die ervaring hebben met een H80 en een GD06B behuizing. In dit topic ben ik het in ieder geval nog niet tegen gekomen. Maar wat is precies de info die je wilt weten?

Als je wilt weten of het gaat werken kan ik je daar ook wel antwoord op geven. Natuurlijk gaat dit wel werken. Het is maar net hoeveel je er zelf aan wilt knutselen/prutsen/tweaken. Heeft een GD06B openingen voor slagen aan de achterkant? Nee, maar met een boormachine kun je daar wel wat op vinden. Kun je de radiator ergens bevestigen? Je kan hem ook aan het meubel bevestigen ipv aan de kast? Enz enz.

HTPC kasten zijn niet gemaakt voor High end spul en waterkoeling. Het zou allemaal best wel kunnen, maar dan zou je toch wel wat moeten knutselen.

[ Voor 26% gewijzigd door jaapsander op 05-03-2012 09:31 ]

• ReTechNL
Ik zie tegenwoordig veel zware CPU's voorbij komen. Nu wil ik wel graag even zeggen dat dit allemaal zwaar overkill is, namelijk vanwege het feit dat een HTPC alleen maar video hoeft te laten zien.
Ik zal hieronder een lijst van AMD APU's zetten welke perfect zijn voor HTPC's.

Dit is slechts een voorbeeld lijst:
AMD FM1 A4 en A6 APU'sCPU Onboard (AMD) (voorbeelden)AMD FM1 moederborden voor de A4, A6 en A8

• 418O2
Voor wie het boeit, ik heb een paar foto's van mijn HTPC gemaakt zoals hij er nu bijstaat (Crosspost dus > 418O2 in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 47" )

Kleine upgrade van mijn homecinema-hoekje :)

Ik heb mijn mede8er vervangen door een HTPC/Nas. Wellicht iets overpowered en niet zuinig, maar kon goedkoop aan de cpu komen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YkePQFKkP26mquAFkjIw2rtg/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3jEUNr9R6t40Js2U2RRPbA3m/medium.jpg

Specs:

Shuttle SP45H7
Intel Core 2 Quad Q8200
2x2Gb DDR2
AMD Radeon HD5450
1Tb HD (had ik nog liggen, voorlopig genoeg)
Logitech K400 keyboard met touchpad

Fotos van het nieuwe hoekje

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Cc33x0AYGpDMg3r6lWoEY8OH/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LvjeZfWnMTnqUgXPm0VZg54c/medium.jpg

• VladimirLudovic
ReTechNL schreef op maandag 05 maart 2012 @ 09:44:
\[...]
Ik zal hieronder een lijst van AMD APU's zetten welke perfect zijn voor HTPC's.

Dit is slechts een voorbeeld lijst:
AMD FM1 A4 en A6 APU's\[...]
Je geeft zelf al aan dat er een boel processors in dit topic overkill zijn, maar dat vind ik eigenlijk van die Llano chips ook (de A-***) series. Die dingen hebben allen minimaal een TDP van 65 W. Ook de specs zijn overkill als je inderdaad alleen video wilt streamen, right?

Eerder zat ik zelf te denken aan de Mobile versions hiervan, dan heb je niet zo veel verbruik.

Maar als je het wilt hebben over chille, zuinige APU's die weinig verbruik hebben en genoeg power om de mediaspeler te kunnen laten draaien, dan kun je toch beter kijken naar die Brazos chips (dat zijn die E-***). Op de meeste onboard MoBo's zit een E350. Das prima toch?

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:39

Pixeltje

Woo-woohoo!

VladimirLudovic schreef op maandag 05 maart 2012 @ 10:28:
[...]

Je geeft zelf al aan dat er een boel processors in dit topic overkill zijn, maar dat vind ik eigenlijk van die Llano chips ook (de A-***) series. Die dingen hebben allen minimaal een TDP van 65 W. Ook de specs zijn overkill als je inderdaad alleen video wilt streamen, right?

Eerder zat ik zelf te denken aan de Mobile versions hiervan, dan heb je niet zo veel verbruik.

Maar als je het wilt hebben over chille, zuinige APU's die weinig verbruik hebben en genoeg power om de mediaspeler te kunnen laten draaien, dan kun je toch beter kijken naar die Brazos chips (dat zijn die E-***). Op de meeste onboard MoBo's zit een E350. Das prima toch?
Dat is inderdaad voldoende, die dingen spelen zonder problemen HD content af. Ik denk dat de Llano's er tussen staan voor de mensen die met hun HTPC iets meer willen, een Vm draaien (dus HTPC en NAS in één bijvoorbeeld) of die zo nu en dan eens casual willen gamen.

Vergis je overigens niet; de Llano's hebben wel een TDP van 65W maar dat betekend niet dat ze daar ook aan komen eh;) Als de CPU staat te idlen clocken ze gewoon terug en daalt het verbruik. De TDP is nog steeds de thermal *design* power, maw: wat het ding maximaal aan warmte kan produceren. Als je het ding niet zwaar belast kom je daar nooit aan.

Nog even een update voor de mensen die me geholpen hebben toen ik een mooie kast zocht; het is de Fractal Design Array 2 geworden; weliswaar geen kast die tussen mijn audioapparatuur past, maar wel een strakke, simpele kast waar 6(!) schijven in passen :) nog bedankt voor de tips :)

[ Voor 9% gewijzigd door Pixeltje op 05-03-2012 10:34 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• VladimirLudovic
Borromini schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 18:58:
HoppyF schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 20:48:
[...]
Aan een optische drive heb je weinig.
Wat? Hoezo, een optische drive is toch gewoon een CD/DVD/Blu-RAY lezer? Zoals ik in mijn eisen al had vermeld, wil ik op zich wel graag gebruik kunnen maken van mijn DVD-wall (stuk of 200 films ;) ).
HoppyF schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 20:48:
Een optische uitgang voor geluid wordt nog wel gebruikt, die zit dus niet in een AD10.
Een Zotac Zbox nano AD10 heeft echter wel digitaal geluid via HDMI.
Als je dan toch optisch geluid wilt kun je ook voor een AD02 kiezen.

Er valt weinig te sleutelen want je hebt dan bijna een kant en klaar HTPC.
Zuinig, klein en toch snel. Wat wil je nog meer?
Gezien het feit dat deze HTPC mijn eerste zelfbouw is, wil ik juist wel sleutelen, heheh :P . verder wil ik graag een optische (of coax) SPDIF uitgang, omdat mijn (audio only)versterker dit ondersteund.

Ik wil dus alsnog even terugkomen op mijn eerder geposte configuratie:
VladimirLudovic schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 8:22:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E35M1-I DELUXE€ 138,16€ 138,16
1LC-Power LC-1320mi€ 37,30€ 37,30
1Noiseblocker XM1, 40mm€ 4,10€ 4,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 292,75

Ik heb voor de zekerheid een kleine fan toegevoegd, hopelijk is die air flow groot genoeg?
Ik ben vooral benieuwd wat jullie denken van deze 100 % passief gekoelde config. Laat me weten of dit wel of niet realistisch is!
VladimirLudovic schreef op maandag 05 maart 2012 @ 10:28:
[...]

Strikt gesproken heb je gelijk, maar je kan het ook iets genuanceerder zien. Wanneer je alleen maar goed ondersteunde HD video's hebt is een E350 inderdaad al voldoende. Maar zelf ben ik wel eens in de situatie terecht gekomen dat afspelen met DXVA2 resulteerde in artifacts. Doordat ik een iets snellere CPU heb (i3 2100) is het geen probleem om DXVA uit te zetten en de HD video zonder hw acceleratie te decoderen. Heb je echter een E350, dan heb je die mogelijkheid niet (de cpu is te traag hiervoor). Mobile versies van APU's zijn erg interessant. Deze dingen gebruiken ze ook wel in Asrock vision kant en klaar HTPC's. Echter zijn deze veel te duur wanneer je die wilt gebruiken voor zelfbouw. Zoek voor de grap maar eens op wat een losse laptop CPU kost...

Wanneer je het over stroomverbruik hebt is het verschil tussen een E350 setup en een A4 of i3 helemaal niet zo groot als jij doet lijken. Het TDP van de CPU heeft niet zo heel veel te maken met het verbruik van een HTPC CPU/APU. Het TDP is alleen maar een klasse (65W betekend dus 65W of minder) van warmteproductie. Die waarde kun je dus alleen bereiken door de CPU/APU volledig te belasten. Maar heb je dit vaak bij HTPC gebruik? Nee, typische belasting van een HTPC is Idle en bijna idle (afspelen van video dmv DXVA). Als je idle verbruik tussen verschillende setups vergelijkt is het verschil helemaal niet zo groot.
VladimirLudovic schreef op maandag 05 maart 2012 @ 10:49:
[...]

[...]

Wat? Hoezo, een optische drive is toch gewoon een CD/DVD/Blu-RAY lezer? Zoals ik in mijn eisen al had vermeld, wil ik op zich wel graag gebruik kunnen maken van mijn DVD-wall (stuk of 200 films ;) ).

[...]

Gezien het feit dat deze HTPC mijn eerste zelfbouw is, wil ik juist wel sleutelen, heheh :P . verder wil ik graag een optische (of coax) SPDIF uitgang, omdat mijn (audio only)versterker dit ondersteund.

Ik wil dus alsnog even terugkomen op mijn eerder geposte configuratie:

[...]

Ik ben vooral benieuwd wat jullie denken van deze 100 % passief gekoelde config. Laat me weten of dit wel of niet realistisch is!
Echt 100% passief is lastig. Zolang de warmte niet gemakkelijk op een passieve manier weg kan hoopt warmte zich op. Maar omdat hierbij nogal veel andere variabelen van toepassing zijn zoals plaatsing en omgeving(stemperatuur) zou je het eerst moeten meten. Een ventilatortje bijplaatsen kan altijd nog.

[ Voor 26% gewijzigd door jaapsander op 05-03-2012 10:54 ]

418O2 schreef op maandag 05 maart 2012 @ 09:51:
Voor wie het boeit, ik heb een paar foto's van mijn HTPC gemaakt zoals hij er nu bijstaat (Crosspost dus > 418O2 in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 47" )

Kleine upgrade van mijn homecinema-hoekje :)

Ik heb mijn mede8er vervangen door een HTPC/Nas. Wellicht iets overpowered en niet zuinig, maar kon goedkoop aan de cpu komen.

[afbeelding]

[afbeelding]

Specs:

Shuttle SP45H7
Intel Core 2 Quad Q8200
2x2Gb DDR2
AMD Radeon HD5450
1Tb HD (had ik nog liggen, voorlopig genoeg)
Logitech K400 keyboard met touchpad

Fotos van het nieuwe hoekje

[afbeelding]

[afbeelding]
Is inderdaad niet primair gericht op zuinigheid, maar met undervolten en clocken kun je ook een heel eind komen ;)

• VladimirLudovic
Pixeltje schreef op maandag 05 maart 2012 @ 10:33:
[...]

Dat is inderdaad voldoende, die dingen spelen zonder problemen HD content af. Ik denk dat de Llano's er tussen staan voor de mensen die met hun HTPC iets meer willen, een Vm draaien (dus HTPC en NAS in één bijvoorbeeld) of die zo nu en dan eens casual willen gamen.
jaapsander schreef op maandag 05 maart 2012 @ 10:51:
[...]

Wanneer je het over stroomverbruik hebt is het verschil tussen een E350 setup en een A4 of i3 helemaal niet zo groot als jij doet lijken. Het TDP van de CPU heeft niet zo heel veel te maken met het verbruik van een HTPC CPU/APU. Het TDP is alleen maar een klasse (65W betekend dus 65W of minder) van warmteproductie. Die waarde kun je dus alleen bereiken door de CPU/APU volledig te belasten. Maar heb je dit vaak bij HTPC gebruik? Nee, typische belasting van een HTPC is Idle en bijna idle (afspelen van video dmv DXVA). Als je idle verbruik tussen verschillende setups vergelijkt is het verschil helemaal niet zo groot.
Alright, dat is natuurlijk waar. En je ventilatoren houden natuurlijk rekening met de temp, dus die staan ook niet de gehele tijd aan. Wat dus ook niet voor een lawaai producerend apparaat zorgt ook al heb je een proc die wel veel hitte kan produceren.

maar goed, om even strikt te wezen:
ReTechNL schreef op maandag 05 maart 2012 @ 09:44:
Ik zie tegenwoordig veel zware CPU's voorbij komen. Nu wil ik wel graag even zeggen dat dit allemaal zwaar overkill is, namelijk vanwege het feit dat een HTPC alleen maar video hoeft te laten zien.
Dat is dus niet voor casual gamen ;)
But I do certainly get your point.

PS:

Mobile versies van APU's zijn erg interessant. Deze dingen gebruiken ze ook wel in Asrock vision kant en klaar HTPC's. Echter zijn deze veel te duur wanneer je die wilt gebruiken voor zelfbouw. Zoek voor de grap maar eens op wat een losse laptop CPU kost...
Mwa, valt wel mee toch: de A4-3300M kost 45 € bij azerty, tegenover 45,60 € voor de A4-3300 op pricewatch. Beide op een FM1 te prikken.

[ Voor 15% gewijzigd door VladimirLudovic op 05-03-2012 11:27 . Reden: kleine reactie op JaapSander ]

• VladimirLudovic
[...]

Echt 100% passief is lastig. Zolang de warmte niet gemakkelijk op een passieve manier weg kan hoopt warmte zich op. Maar omdat hierbij nogal veel andere variabelen van toepassing zijn zoals plaatsing en omgeving(stemperatuur) zou je het eerst moeten meten. Een ventilatortje bijplaatsen kan altijd nog.
Een hoopvol antwoord! Ik had al aangegeven dat ik een extra fan wilde plaatsen, want anders heb je natuurlijk geen air flow in en uit de kast en dan kunnen al die heat sinks hun warmte alsnog niet kwijt.

Is het dan mogelijk om die fan inderdaad te laten regelen door een sensor (via het MoBo)?

Het beoogde mobo (Asus E35M1-I Deluxe) heeft verder geen ruimte om een extra processor koeling te plaatsen geloof ik.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

VladimirLudovic schreef op maandag 05 maart 2012 @ 11:11:
[...]

Een hoopvol antwoord! Ik had al aangegeven dat ik een extra fan wilde plaatsen, want anders heb je natuurlijk geen air flow in en uit de kast en dan kunnen al die heat sinks hun warmte alsnog niet kwijt.

Is het dan mogelijk om die fan inderdaad te laten regelen door een sensor (via het MoBo)?

Het beoogde mobo (Asus E35M1-I Deluxe) heeft verder geen ruimte om een extra processor koeling te plaatsen geloof ik.
Als er geen header op het moederbord zit lijkt me dat de snelheid niet te regelen is door het moederbord. Je kunt wel een (goedkope) fancontroller op de kop tikken en daar je fan op aansluiten. Binnen een weekje heb je wel door wat de ideale stand is, de mix tussen geluidsproductie en temperatuur in je kast.

kies in ieder geval voor een fan die je kunt regelen ergens tussen de 800 en 1600RPM, een 120mm of 140mm exemplaar; die verplaatsen ook bij lage toerentallen veel lucht, mocht 800rpm niet genoeg zijn, heb je wat speelruimte.

edit:
er zit wél een header op het moederbord.. tussen de optische uitgang en de heatsink van de processor. Zo te zien een 3 pins geval, dus geen PWM (dat gaat met 4 pinnen geloof ik?).

[ Voor 7% gewijzigd door Pixeltje op 05-03-2012 11:24 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• MarkII
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-12 13:57
De eerste resultaten van mijn nieuwe htpc:

CPU: AMD A4 3400 met stock cooler
MB :ASRock A75M-HVS
MEM: Kingston KHX1600C9D3K2/4GX
ASRock Smart Remote

Nog van de vorige htpc:
Western Digital Caviar SE WD3200JD, 320GB (7200rpm, SATA, 8 MB)
Coolermaster Cavalier 4 incl. 350W voeding (fan gemod op 5 volt)
2x 8" case fan op 5volt
Geen DVD-drive (was nog IDE)
Windows 7
Media staat op een NAS.

Idle verbruik: 40 watt (redelijk standaard waarde als je soortgelijke systemen bekijkt, systeem zal overigens meestal in standby staan, de remote )
Tijdens opstarten heb ik heel even 70 watt gezien.
CPU temp: 30 C
Ik heb er nog geen zware load op getest, tijdens Media Center gebruik heb ik hem niet boven de 50 watt zien komen.
CPU temp max 32C.
Windows 7 en Media Center werken vlot, de harde schijf is de bottle-neck. (toch nog 5.5 in de performance index van W7)

CPU fan staat trouwens op stand 1 (van 9), bijna onhoorbaar.

Toekomstige wijzijgingen:
- XBMC installeren
- case fans uitschakelen (zal misschien 1 watt schelen, geluid maken ze nauwelijks)
- kleine SSD ipv HD
- PicoPSU ipv oude voeding
- kleinere kast

Over de ASRock Smart Remote:
Krijgt het systeem netjes uit standby. (en er ook weer in)
Verder werkt het allemaal wel, maar de knoppen moet je net iets harder en langer indrukken dan ik zou willen.
De ontvanger kan ik niet op de front usb gebruiken omdat die achter een klep zit.
Ik zal dus een usb-verleng kabel aan de interne usb-connector maken zodat ik de receiver vooraan onder de kast kan positioneren.

[ Voor 26% gewijzigd door MarkII op 05-03-2012 14:00 ]

• VladimirLudovic
Pixeltje schreef op maandag 05 maart 2012 @ 11:23:
[...]

er zit wél een header op het moederbord.. tussen de optische uitgang en de heatsink van de processor. Zo te zien een 3 pins geval, dus geen PWM (dat gaat met 4 pinnen geloof ik?).
PWM? Pulse width modulation? Erhm.. dit wordt m'n eerste zelfbouwprojectje, heheh. Anyways, ik pakte even de specs erbij:

ASUS Unique Features:
  • QFAN
Internal I/O Connectors:
  • 1 x CPU Fan connector(s)
  • 1 x Chassis Fan connector(s)
Dat ziet eruit alsof ik wel een fan kan aansluiten + aansturen, right? Ik snap overigens nog steeds niet waarom er een CPU Fan aansluiting zit, want er zit op dat moederbord een enorme heat sink in de weg...

• Tjelle
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:06
MarkII schreef op maandag 05 maart 2012 @ 13:02:
...
Over de ASRock Smart Remote:
...
Ik heb sinds kort ook een HTPC staan met ASRock Pro4-M mobo en vroeg me inderdaad af hoe de smart remote tot nu toe bevalt. Werkt het inschakelen vanaf power off bijvoorbeeld ook goed?

[ Voor 13% gewijzigd door Tjelle op 05-03-2012 14:12 . Reden: edit van MarkII ]

• MarkII
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-12 13:57
Tjelle schreef op maandag 05 maart 2012 @ 14:09:
[...]

Ik heb sinds kort ook een HTPC staan met ASRock Pro4-M mobo en vroeg me inderdaad af hoe de smart remote tot nu toe bevalt. Werkt het inschakelen vanaf power off bijvoorbeeld ook goed?
Ik had al wat ervaringen toegevoegd. Het werkt voldoende, maar niet super. (qua ergonomie)
De toetsen zijn ook wat vreemd gepositioneerd.
Vanuit power-off heb ik nog niet geprobeerd. Zou moeten werken, maar in principe heb ik hem altijd in standby staan.
Ik zal het vanavond proberen.
VladimirLudovic schreef op maandag 05 maart 2012 @ 13:28:
[...]

PWM? Pulse width modulation? Erhm.. dit wordt m'n eerste zelfbouwprojectje, heheh. Anyways, ik pakte even de specs erbij:

ASUS Unique Features:
  • QFAN
Internal I/O Connectors:
Dat ziet eruit alsof ik wel een fan kan aansluiten + aansturen, right? Ik snap overigens nog steeds niet waarom er een CPU Fan aansluiting zit, want er zit op dat moederbord een enorme heat sink in de weg...
Je kan inderdaad ook prima met een 3 pins aansluiting het toerental laten regelen (alleen niet door PWM). Hij heeft inderdaad een CPU fan aansluiting, maar die ventilator zou je toch prima op die heatsink kunnen plaatsen?

Grappig dat je die A4 3300M voor een redelijke prijs kan kopen. Ik zie alleen wel wanneer ik op dit type google, dat het gaat om een socket FS1 processor gaat. Normaal gesproken hebben laptop cpu's een andere socket dan desktop cpu's. Daarom is het gebruik van laptop cpu's vaak onhandig doordat er geen of niet veel geschikte moederborden te koop zijn. Volgens Azerty gaat het om een FM1 socket APU. Overigens gaat een gedeelte van de stroombesparing weer teniet door de laptop APU aan te sluiten op een desktop moederbord, Een gedeelte van het verbruik zit natuurlijk ook in de chipset en andere componenten van het moederbord. De APU alleen terugclocken kun je natuurlijk ook zelf.

edit: volgens AMD moet die a4 3300m in een notebook socket
http://products.amd.com/e...&f1=&f2=&f3=&f4=&f5=&f6=&
edit2: Volgens mij gaat het of om een gewone A4-3300, of om een low power variant van de A4-3300 (met een lager TDP). Niet om een notebook processor.

[ Voor 35% gewijzigd door jaapsander op 05-03-2012 15:14 ]

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

VladimirLudovic schreef op maandag 05 maart 2012 @ 13:28:
[...]

ASUS Unique Features:
  • QFAN
Internal I/O Connectors:
Wat jaapsander al zegt; je kunt dus twee fans laten aansturen door je moederbord. De CPU-fan-header zit erop voor als je aan de knutsel gaat en de meegeleverde heatsink vervangt, denk ik.
Wat jij kunt doen: sluit de fan aan op de CPU-header; als de CPU dan (te) warm wordt, gaat je casefan harder draaien. Als de CPU niks te doen heeft draait je casefan dus ook lekker langzaam :)

[ Voor 19% gewijzigd door Pixeltje op 05-03-2012 15:26 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

VladimirLudovic schreef op maandag 05 maart 2012 @ 10:49:
Passief is leuk, zorg wel dat er voldoende luchstroom is in je kast om al die heatsinks van hun warmte te verlossen.

• Len Canoot
jaapsander schreef op maandag 05 maart 2012 @ 09:03:
[...]

Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die ervaring hebben met een H80 en een GD06B behuizing. In dit topic ben ik het in ieder geval nog niet tegen gekomen. Maar wat is precies de info die je wilt weten?

Als je wilt weten of het gaat werken kan ik je daar ook wel antwoord op geven. Natuurlijk gaat dit wel werken. Het is maar net hoeveel je er zelf aan wilt knutselen/prutsen/tweaken. Heeft een GD06B openingen voor slagen aan de achterkant? Nee, maar met een boormachine kun je daar wel wat op vinden. Kun je de radiator ergens bevestigen? Je kan hem ook aan het meubel bevestigen ipv aan de kast? Enz enz.

HTPC kasten zijn niet gemaakt voor High end spul en waterkoeling. Het zou allemaal best wel kunnen, maar dan zou je toch wel wat moeten knutselen.
Ik wil een high-end videokaart gebruiken en daarom zal het wat warmer van binnen zijn dan normaal. De GD06B heeft redelijk veel mogelijkheid voor fans (3x120mm en 2x80mm) dus dat lijkt me geen slechte keuze.

Echter vraag ik me af of een Scythe Big Shuriken 2 wel genoeg koelt met een high end videokaart. Vandaar mijn vraag over de H80.
Echter ik vraag me ook weer af of de H80 daadwerkelijk beter koelt. Ook vraag ik me af of het wel zin heeft. De videokaart wordt namelijk (te) warm, de CPU zal het wel uithouden, maar de H80 is bedoeld voor de CPU.
Misschien is een videokaart tweak op het gebied van fans een betere oplossing?

Ik zal dit ook eens vragen in het Cooling forum.
Len Canoot schreef op maandag 05 maart 2012 @ 16:20:
[...]

Ik wil een high-end videokaart gebruiken en daarom zal het wat warmer van binnen zijn dan normaal. De GD06B heeft redelijk veel mogelijkheid voor fans (3x120mm en 2x80mm) dus dat lijkt me geen slechte keuze.

Echter vraag ik me af of een Scythe Big Shuriken 2 wel genoeg koelt met een high end videokaart. Vandaar mijn vraag over de H80.
Echter ik vraag me ook weer af of de H80 daadwerkelijk beter koelt. Ook vraag ik me af of het wel zin heeft. De videokaart wordt namelijk (te) warm, de CPU zal het wel uithouden, maar de H80 is bedoeld voor de CPU.
Misschien is een videokaart tweak op het gebied van fans een betere oplossing?

Ik zal dit ook eens vragen in het Cooling forum.
Persoonlijk denk ik dat je een Ivy bridge wel koel kan houden onder een after market koeler als een shuriken. Dat is ook de reden waarom niemand waterkoeling in een HTPC kast heeft. Maar qua koelers op GPU's zijn er ook veel mogelijkheden en ontwerpen. Als je een koeler hebt die lucht in de kast aanzuigt en deze aan de achterkant er uit blaast, dan kom je ook al een heel eind. Echter moet je de HTPC kast dan wel in een meubel zetten waar de warme lucht aan de achterkant weg kan.

Maar we zitten nu te speculeren over hardware die in het geval van Ivy bridge nog niet getest is en in het geval van Kepler nog niet eens een release datum van bekend is. Ergo, kun je niets anders doen dat wat speculeren. Samen met de andere variabelen als de omgeving(stemperatuur) is filosoferen over je vraag niet veel meer dan koffiedik kijken samen met natte vingerwerk. Natuurlijk gaat het wel lukken, maar hoe en wat, is nog even afwachten.

• BramSd
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-10 10:51
Vraagje: ik heb nu een htpc met een Intel Celeron G530 processor op een H61 bordje, maar ik merk dat bij bijvoorbeeld blu-ray rips van >17GB er af en toe artefacts optreden of dat hij bij slepende beelden het beeld vervormt.
Met andere woorden: ik heb het idee dat deze setup niet in alle gevallen krachtig genoeg is.

Mijn vraag is nu: kan ik dit oplossen door er bijvoorbeeld een goedkope, passief gekoelde, HD5450 grafische kaart bij te prikken, of moet ik dit oplossen door naar een krachtiger CPU, bijvoorbeeld de i3 2100 te gaan?

• VladimirLudovic
Pixeltje schreef op maandag 05 maart 2012 @ 15:25:
[...]

Wat jaapsander al zegt; je kunt dus twee fans laten aansturen door je moederbord. De CPU-fan-header zit erop voor als je aan de knutsel gaat en de meegeleverde heatsink vervangt, denk ik.

[...]

Wat jij kunt doen: sluit de fan aan op de CPU-header; als de CPU dan (te) warm wordt, gaat je casefan harder draaien. Als de CPU niks te doen heeft draait je casefan dus ook lekker langzaam :)
Chill. Dank jullie wel voor de adviezen en inzichten. Nu nog even bekijken welke ventilatoren geschikt zijn, maar ik denk dat ik die pas ga kiezen als de rest binnen is. De beoogde behuizing is namelijk nogal plat: ik wil de LC-1320msi. Die heeft zowel een opening aan de bovenkant, in de buurt van het mobo (maargoed, met dat mobo van mij is daar erg weinig ruimte/hoogte voor) en aan weerzijden plek en aansluitingen voor een 40 mm fan. Die zijn prima voor een goeie air-flow, hoop ik.

Dus wellicht 2x een 40 mm noiseblocker of een extra platte 80 mm Cooler Master.

Ik heb dr zin in! Nogmaals dank!
BramSd schreef op maandag 05 maart 2012 @ 16:55:
Vraagje: ik heb nu een htpc met een Intel Celeron G530 processor op een H61 bordje, maar ik merk dat bij bijvoorbeeld blu-ray rips van >17GB er af en toe artefacts optreden of dat hij bij slepende beelden het beeld vervormt.
Met andere woorden: ik heb het idee dat deze setup niet in alle gevallen krachtig genoeg is.

Mijn vraag is nu: kan ik dit oplossen door er bijvoorbeeld een goedkope, passief gekoelde, HD5450 grafische kaart bij te prikken, of moet ik dit oplossen door naar een krachtiger CPU, bijvoorbeeld de i3 2100 te gaan?
Had ik niet al antwoord op deze vraag gegeven? De artefacten die je ziet worden veroorzaakt door het gebruik van DXVA door de decoder. Dit heeft dus niets te maken met gebrek aan kracht. Om dit op te lossen kun je een andere decoder (software) of een andere GPU gebruiken (hardware). Software is het goedkoopste, maar heeft ook z'n nadelen. Hardware is duurder, maar is relatief makkelijk. Overigens hebben ook AMD gpu's last van dxva artifacts, alleen in mijn ervaring minder dan Intel GPU's.

Maar kun je die bepaalde video's niet gewoon afspelen zonder dxva?

• BramSd
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-10 10:51
Ja, sorry, ik was je advies daaromtrent al weer kwijt geraakt in het bos dat dit forum heet.

Softwarematig lijkt er weinig te zijn dat ik kan doen. Ik heb geprobeerd de K-lite codec pack te deïnstalleren, maar daar werd het allemaal nog veel erger van. Dit geldt ook voor bestanden afspelen zonder DXVA, dat was ook een drama. Uiteindelijk alsnog de codec pack weer geïnstalleerd, samen met XBMC 11 RC1. Het werkt allemaal prima, behalve bij de echt grote videobestanden.

Windows Mediacenter geeft hetzelfde probleem, dus tenzij je een ultiem alternatief voor XBMC voor me hebt, lijkt de enige oplossing een krachtiger videokaart.

• 418O2
PLEX ?

Ik zal vanavond eens een grote BR Rip downloaden en kijken hoe die draait op mijn HD5450 en hoeveel hij van mijn CPU gebruikt.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

BramSd schreef op maandag 05 maart 2012 @ 17:15:
Ja, sorry, ik was je advies daaromtrent al weer kwijt geraakt in het bos dat dit forum heet.

Softwarematig lijkt er weinig te zijn dat ik kan doen. Ik heb geprobeerd de K-lite codec pack te deïnstalleren, maar daar werd het allemaal nog veel erger van. Dit geldt ook voor bestanden afspelen zonder DXVA, dat was ook een drama. Uiteindelijk alsnog de codec pack weer geïnstalleerd, samen met XBMC 11 RC1. Het werkt allemaal prima, behalve bij de echt grote videobestanden.

Windows Mediacenter geeft hetzelfde probleem, dus tenzij je een ultiem alternatief voor XBMC voor me hebt, lijkt de enige oplossing een krachtiger videokaart.
Ik denk dat een degelijke GPU de beste oplossing is, zeker op lange termijn.

Codecs heb je sowieso niet nodig bij Xbmc, de interne engine komt met zijn eigen codecs. Codecsupport is niet uit te breiden tenzij je een andere engine gebruikt (dat is mogelijk bij Xbmc), maar sowieso is er weinig dat ffmpeg niét kan afspelen qua codecs :).

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:58

OMX2000

By any means necessary...

418O2 schreef op maandag 05 maart 2012 @ 17:18:
PLEX ?

Ik zal vanavond eens een grote BR Rip downloaden en kijken hoe die draait op mijn HD5450 en hoeveel hij van mijn CPU gebruikt.
Mijn PMS op Linux heeft problemen met br rips. Zie gewoon een hele lijst m2ts bestanden

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Pagina: 1 ... 84 ... 93 Laatste

Dit topic is gesloten.