• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Op basis van de opmerkingen heb ik mijn setup aangepast.
#ProductPrijsSubtotaal
1Zotac NM10-F-E€ 88,20€ 88,20
1Sony Optiarc AD-7740H Zwart€ 20,20€ 20,20
1LC-Power LC-1320mi€ 37,20€ 37,20
1OCZ Vertex Plus Sata II 2,5" SSD 30GB€ 42,30€ 42,30
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 21,-€ 21,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 208,90

De bedoeling is om Linux (VortexBox) te installeren op de SSD-schijf van 30GB. De audio-files worden opgeslagen op een externe harde schijf die ik reeds heb en die via USB zal aangesloten worden.
Dit is dus een volledig passief en geluidloos systeem. Denken jullie dat deze combinatie mogelijk is? Heeft de voeding van 75W genoeg marge om later nog een extra harde schijf toe te voegen (intern)?
De bedoeling is om het systeem te bedienen met een Android tablet, bijvoorbeeld met de Squeezebox Commander app. Die werkt via DLNA. Als ik het goed begrijp communiceert die via WiFi met de htpc. (VortexBox kan overweg met DLNA). Gaat dit rechtstreeks van tablet naar htpc? Of gaat dit via een router o.i.d.?
Kan iemand iets zeggen over de SlimLine DVD lezer die ik gekozen heb? Ik heb niet veel features nodig. Het is vooral van belang dat hij goed kan rippen i.c.m. EAC. In principe heb ik dus best een zo simpel mogelijke cd-lezer, zonder cache. I.c.m. deze kast ben ik echter verplicht om een slimline te kiezen, dus dat beperkt de keuze. Is dit een goede keuze?
Verder nog tips?

Verwijderd

jaapsander schreef op maandag 12 maart 2012 @ 09:13:
[...]
Kijk eerst eens bij het afspelen hoe hoog het CPU gebruik is. Wanneer je geen hardwarematige versnelling gebruikt en de video erg hapert is de CPU waarschijnlijk 100% belast (of als de decoder niet multi-threaded is 1 core 100% belast!).
Het CPU gebruik is slechts 25% bij het afspelen van de mkv's, maar toch haperen ze. Hardwarematige versnelling heeft altijd uitgestaan en voorheen werkte alles probleemloos. Ik denk dat het toch echt de nieuwe nvidia drivers zijn, ik ga ze morgen eraf gooien en de oude installeren, kijken of dat helpt.

• NLAnaconda
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-07 12:42
G.Scholtens schreef op maandag 19 maart 2012 @ 19:51:
Heeft iemand van jullie de tech solo TC2200 behuizing of kent deze?

Deze kast is volgens de specificaties 10.3cm hoog. Maar is dit met of zonder de pootjes en zouden deze pootjes er ook af kunnen?

http://www.techsolo.net/s...duct_id=764&&class_id=165
http://www.hardware-infos.com/berichte.php?bericht=56

Hier heb je een review (wel in het duits).

Hier staat wel bij:

Afmetingen (met voet):420 x 107 x 345 mm (BxHxD)
Afmetingen (zonder voet):420 x 96 x 345 mm (BxHxD)

Of dat een garantie is of je de voetjes kan verwijderen weet ik niet. Maar met een beetje creativiteit zal dat toch wel moeten lukken.
Echter vraag ik me dan weer af of je niet teveel airflow weghaalt aangezien er flink wat gaten aan de onderkant zitten:

Afbeeldingslocatie: http://www.hardware-infos.com/img/berichte/klein/2200-10.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door NLAnaconda op 20-03-2012 09:00 ]

NLAnaconda schreef op maandag 19 maart 2012 @ 16:42:
Hallo allemaal.

Ik wil graag een HTPC bouwen. Ik heb gekeken naar de Best Buy Guide van November 2011.
De PC moet 1080p films kunnen afspelen. Verdere eisen zijn er eigenlijk niet.

Nu vond ik de Techsolo TC2200 een mooie kast. Hier zit al een voeding en afstandsbediening bij.

Wat vinden jullie van het volgende systeem: Kan dit goed 1080p films afspelen?

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M€ 70,90€ 70,90
1Western Digital Caviar Green WD10EZRX, 1TB€ 87,40€ 87,40
1Techsolo TC-2200 (Zilver)€ 74,10€ 74,10
1G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ€ 25,99€ 25,99
1AMD A4-3400 Boxed€ 53,80€ 53,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 312,19
Is een prima systeem. Nu heb je niet veel eisen aangegeven (of dit zijn je enige eisen), maar het systeem voldoet hiervoor wel. Ik kan me alleen voorstellen dat de prijs/GB verhouding van een 2TB HDD beter is dan die van een enkele TB. Perse een reden om voor deze te gaan? 2 TB lijkt overigens erg veel, maar blijkt toch geen overbodige luxe te zijn als je veel full HD films (laat staan blu-ray iso's) en series op wilt slaan.

• NLAnaconda
@jaapsander,

Bedankt voor je feedback.

HD Films kijken is eigenlijk de enige eis (naast wat muziek luisteren en een beetje downloaden maar moet ook geen probleem zijn).

Ik heb de hardware nog iets aangepast. Ik ben bang dat ik met de boxed koeler niet echt goed weg kom in de kast omdat deze nog geen 10 cm hoog is. Daarom wil ik deze koeler gebruiken:

1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,75€ 32,75

De tip voor een 2TB schijf zal ik overwegen. Ik heb al een externe HDD van 2 TB. Maar een extra HDD inbouwen in de kast is geen optie omdat er maar plek is voor 1 schijf. Dus misschien wel een goed punt om gelijk een 2TB schijf in te bouwen.

Verder nog een vraag:
Is het de 20 euro waard om de A4-3400 om te ruilen voor een A6-3500?

[ Voor 6% gewijzigd door NLAnaconda op 20-03-2012 09:04 ]

NLAnaconda schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 08:57:
@jaapsander,

Bedankt voor je feedback.

Ik heb de hardware nog iets aangepast. Ik ben bang dat ik met de boxed koeler niet echt goed weg kom in de kast omdat deze nog geen 10 cm hoog is. Daarom wil ik deze koeler gebruiken:

1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,75€ 32,75

De tip voor een 2TB schijf zal ik overwegen. Ik heb al een externe HDD van 2 TB. Maar een extra HDD inbouwen in de kast is geen optie omdat er maar plek is voor 1 schijf. Dus misschien wel een goed punt om gelijk een 2TB schijf in te bouwen.

Verder nog een vraag:
Is het de 20 euro waard om de A4-3400 om te ruilen voor een A6-3500?
Volgens mij is de boxed cooler lager dan een gewone shuriken (boxed is volgens mij ~40mm) shuriken is hoger. Big shuriken is volgens mij 62mm (zo even uit m'n hoofd). Ik weet niet precies wat de ruimte tussen de socket en de bovenkant van de kast is, misschien kun je dat nog achterhalen?

Voor standaard HTPC gebruik heeft het geen voordeel om een A6 3500 te nemen ipv een A4.

Deze kast is volgens de specificaties 10.3cm hoog. Maar is dit met of zonder de pootjes en zouden deze pootjes er ook af kunnen?

De pootjes kunnen er zoals NLAnaconda zegt waarschijnlijk wel af (ik zie de gaatjes in de pootjes zitten waar je de schroef los kunt draaien) maar dan hou je dus geen airflow meer over. Als de behuizing ook nog eens krap in een kast geplaatst wordt met weinig ruimte aan zijkant, bovenkant en achterkant dan moet je wel een erg energiezuinig (en weinig warmte producerend) systeem hebben als je niet wilt dat de boel oververhit raakt.

• NLAnaconda
jaapsander schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 09:08:
[...]
Volgens mij is de boxed cooler lager dan een gewone shuriken (boxed is volgens mij ~40mm) shuriken is hoger. Big shuriken is volgens mij 62mm (zo even uit m'n hoofd). Ik weet niet precies wat de ruimte tussen de socket en de bovenkant van de kast is, misschien kun je dat nog achterhalen?

Voor standaard HTPC gebruik heeft het geen voordeel om een A6 3500 te nemen ipv een A4.
[...]
Oke, dan is het simpel. Eerst de boxed koeler proberen. (Er is weinig informatie over de kast te vinden. Dus de ruimte tussen socket en bovenkant kan ik niet achterhalen.)

Bedankt. Ik kan verder :)
Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 03:27:
[...]

Het CPU gebruik is slechts 25% bij het afspelen van de mkv's, maar toch haperen ze. Hardwarematige versnelling heeft altijd uitgestaan en voorheen werkte alles probleemloos. Ik denk dat het toch echt de nieuwe nvidia drivers zijn, ik ga ze morgen eraf gooien en de oude installeren, kijken of dat helpt.
Je zegt dat de belasting 25% is, maar hoeveel cores (threads) belast hij dan. Sommige decoders zijn niet multi-threaded. Als je CPU dan dual core met HT is (zoals die van jou) er maar 1 thread gebruikt wordt bij het afspelen kan je CPU dus ook maar maximaal 25% belast worden (volgens taakbeheer) en daar dus bij haperen. Als HW acceleratie uitstaat (zet dan eens aan) zou het natuurlijk ook die drivers kunnen zijn, maar het enige wat je zeker kan zeggen is dat de hardware prima in staat is om full hd af te spelen, het is dus een softwareprobleem.

• Len Canoot
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-05 10:24
Iemand een idee of het energieverbruik bij een HTPC die 24/7 aan staat die beschikt over high-end spul zoals een HD7950 en een i5 processor erg veel wordt? Ik zie in een review dat het rond de 80 watt is op idle wanneer het scherm uit is. Wat is het zonder zo'n videokaart? Anders is het misschien handiger om apart een htpc en een 'game-pc' aan te schaffen..*twijfel*

Als ik 80 watt reken voor een systeem dat 24/7 op idle staat kom ik uit op 13440 watt per week, x 52 is 698880 watt per jaar is 698,88 Kw per jaar, x 0,22 Cent per Kw is € 153,75 per jaar.

Als ik 40 watt reken (zonder videokaart, schatting is - 50% verbruik) dan kom ik dus op de helft uit: € 76,85. Besparing zonder videokaart is dan per jaar ongeveer € 75,00. Wil ik een tweede systeem ernaast kopen zal ik daar dus extra in moeten investeren, zeg dat de HTPC € 400 kost, dan moet ik dat overbruggen. 400/75 = 51/3 jaar en dan heb ik mijn investering van 2 systemen terug verdiend.

Kan iemand mij vertellen of dit reëel is?

Trouwens, na 5 1/3 jaar zijn beide systemen dusdanig verouderd dat ik weer twee nieuwe systemen moet aanschaffen en mijn investering teniet wordt gedaan. Tenzij de energieprijzen zullen stijgen in de loop der jaren (excl. inflatie-correctie dan).

[ Voor 76% gewijzigd door Len Canoot op 20-03-2012 11:30 ]

Die berekeningen kloppen idd wel. Zonder een videokaart is dat al snel 20W minder, maar onzuinig blijft het wel, zeker met wat meer high-end mobo en een overmaatse voeding.

Je kan ook gewoon schedulen dat je (onzuinige) PC elke nacht in standby gaat en er 's ochtends (of eind van de middag) weer uit gaat, dat is vrij makkelijk geld verdienen.

[ Voor 15% gewijzigd door Dreamvoid op 20-03-2012 11:50 ]

• Len Canoot
Dreamvoid schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 11:41:
Die berekeningen kloppen idd wel. Zonder een videokaart is dat al snel 20W minder.

Je kan ook gewoon schedulen dat je (onzuinige) PC elke nacht in standby gaat en er 's ochtends (of eind van de middag) weer uit gaat, dat is vrij makkelijk geld verdienen.
Tja, blijven downloaden he. ;)

• RFdeGroot
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-12 14:03
Ik ben aan het rondkijken voor een vervanging van zowel mijn Asrock ION330 die ik momenteel gebruik met openelec-pvr als xbmc mediacenter en een pc (core2duo) die ik in gebruik heb als NAS en TVHeadend server.

Deze beide apparaten wil ik eigenlijk gaan combineren in 1 met als hoofdreden wat stroombesparing. De NAS/server staat 24/7 aan en aangezien ik xbmc voor films.series, muziek en live-tv gebruik staat ook die vaak bijna de hele dag aan (snachts en als ik niet thuis ben natuurlijk niet).

Nu zat ik aan de volgende config te denken:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E45M1-M PRO€ 122,72€ 122,72
1Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 107,99€ 107,99
1Silverstone Grandia GD06B€ 106,-€ 106,-
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 35,-€ 35,-
1Kingston SSDNow s50 32GB€ 49,92€ 49,92
1Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile€ 24,95€ 24,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 446,58

Hier wil ik dan XBMCBuntu op gaan draaien met TVHeadend, Samba, MySQL, SabNzbd, Sickbeard etc.
Ik heb voor microATX gekozen omdat ik PCI sloten wil (liefst 2). Hier stop ik nl mijn huidige dvb-c kaart in en wil graag de optie voor een tweede kaart openhouden.

Keuze voor deze kast heb ik gemaakt omdat hier een SSD + 4 HDD's in passen. Initieel komen hier 1 ssd + 2 hdd's (2*2TB) in, maar wil ruimte houden voor meer opslag.

Maar waar ik dus over twijfel is het moederbord, zoals ik al zei ga ik XBMCBuntu erop draaien (linux dus) en heb met linux vooral goede ervaringen met NVidia.

Dus evt zou een Core i3 of een AMD A4-3400 ook een goede optie kunnen zijn? Weegt het beetje extra stroomverbruik van die platformen op tegen de performance-verbetering?

• Marando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-11 13:43

Marando

Muziekje?

Heeft het veel zin (gekeken naar de prestaties) om Openelec op een snelle USB 3.0 stick te zetten, of is het verschil met een snelle USB 2.0 stick (sandisk extreme) te verwaarlozen?

Of sterker nog: kan je uberhaupt Openelec opstarten vanaf een USB 3.0 poort?
Len Canoot schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 11:01:
Iemand een idee of het energieverbruik bij een HTPC die 24/7 aan staat die beschikt over high-end spul zoals een HD7950 en een i5 processor erg veel wordt? Ik zie in een review dat het rond de 80 watt is op idle wanneer het scherm uit is. Wat is het zonder zo'n videokaart? Anders is het misschien handiger om apart een htpc en een 'game-pc' aan te schaffen..*twijfel*

Als ik 80 watt reken voor een systeem dat 24/7 op idle staat kom ik uit op 13440 watt per week, x 52 is 698880 watt per jaar is 698,88 Kw per jaar, x 0,22 Cent per Kw is € 153,75 per jaar.

Als ik 40 watt reken (zonder videokaart, schatting is - 50% verbruik) dan kom ik dus op de helft uit: € 76,85. Besparing zonder videokaart is dan per jaar ongeveer € 75,00. Wil ik een tweede systeem ernaast kopen zal ik daar dus extra in moeten investeren, zeg dat de HTPC € 400 kost, dan moet ik dat overbruggen. 400/75 = 51/3 jaar en dan heb ik mijn investering van 2 systemen terug verdiend.

Kan iemand mij vertellen of dit reëel is?

Trouwens, na 5 1/3 jaar zijn beide systemen dusdanig verouderd dat ik weer twee nieuwe systemen moet aanschaffen en mijn investering teniet wordt gedaan. Tenzij de energieprijzen zullen stijgen in de loop der jaren (excl. inflatie-correctie dan).
Het ligt er natuurlijk aan welke componenten je kiest. Zoals dreamvoid terecht opmerkt zie je in game-pc's vaak een opeenstapeling van energieslurpende componenten: Luxe moederborden, veel fans, high end videokaart, verlichting enz enz. Echter kun je voor een gaming HTPC ook andere keuze's maken.

Zoek een moederbord die qua stroomverbruik goed is, maar nog wel de juiste aansluitingen heeft. Aangezien je toch niet extreem gaat overclocken en meerdere videokaarten wilt gebruiken (in een HTPC kast) voldoen relatief goedkope en zuinige moederborden al.

Als je een videokaart neemt, dan kun je het beste een AMD HD7000 serie kaart nemen welke idle (scherm uit) erg weinig verbruiken (zoals je eerder al opmerkte). Dit kun je nog combineren met die lucid virtu functie van de Z68 chipset (zoiets zit vast ook wel op ivy bridge chipsets) waardoor je alleen de IGP gebruikt wanneer er geen grafische belasting nodig is, waardoor je HD7000 in de energiezuinige stand blijft staan (fans gaan dan volgens mij ook uit!). Misschien heeft Kepler dit ook?

Qua CPU hoef je niet meer perse een energiezuinige variant te hebben. Bij Sandy Bridge zie je dat de quadcore modellen idle al helemaal niet meer zoveel meer verbruiken dan de dualcore varianten.

Door dit soort overwegen te maken bij het aanschaffen kun je nog best een energiezuinige game-htpc maken (relatief). Hij zal natuurlijk wel wat meer verbruiken dan een setup zoals je die hier veel voorbij ziet komen, maar ik schat dat hij eerder 50W tot 60W doet dan 80W. Maar dat geld dus alleen wanneer je een videokaart hebt die idle bijna geen energie verbruikt.
Marando schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 12:17:
Heeft het veel zin (gekeken naar de prestaties) om Openelec op een snelle USB 3.0 stick te zetten, of is het verschil met een snelle USB 2.0 stick (sandisk extreme) te verwaarlozen?

Of sterker nog: kan je uberhaupt Openelec opstarten vanaf een USB 3.0 poort?
Ik zou zeggen, probeer het eerst op een 2.0 stick. Is dit voor je gevoel te traag, dan helpt een 3.0 stick zeker. Maar is een 2.0 stick al snel genoeg, dan heeft een 3.0 natuurlijk niet veel toegevoegde waarde. Booten van een USB 3.0 poort hoort geen probleem te zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door jaapsander op 20-03-2012 12:33 ]

Dit kun je nog combineren met die lucid virtu functie van de Z68 chipset (zoiets zit vast ook wel op ivy bridge chipsets) waardoor je alleen de IGP gebruikt wanneer er geen grafische belasting nodig is.
Dat is vooral handig als je 'm als desktop/office machine gebruikt, voor een 24/7 server waar het grootste deel van de tijd de monitor uit staat levert dit niet zoveel winst op.

[ Voor 7% gewijzigd door Dreamvoid op 20-03-2012 14:59 ]

Dreamvoid schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 14:58:
[...]

Dat is vooral handig als je 'm als desktop/office machine gebruikt, voor een 24/7 server waar het grootste deel van de tijd de monitor uit staat levert dit niet zoveel winst op.
Toch juist wel? Of bedoel je in vergelijking met een HD7000 die idle toch al erg zuinig is? In ieder geval heb je wel een vermindering van het stroomverbruik wanneer je surft of films kijkt op de IGP.
Ik bedoel meer dat tenzij je heel veel uren per dag surft en brieven schrijft, je niet zoveel winst behaalt.

• Len Canoot
Ben net een apart merk HTPC behuizingen tegengekomen: MEC (http://www.mec-it.com/web/en/mec-pc-casings.html). Kent iemand ze of heeft iemand ervaring ermee? Kan nergens een verkoopadres vinden.

• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
wvbesien schreef op maandag 19 maart 2012 @ 22:11:
Op basis van de opmerkingen heb ik mijn setup aangepast.
#ProductPrijsSubtotaal
1Zotac NM10-F-E€ 88,20€ 88,20
1Sony Optiarc AD-7740H Zwart€ 20,20€ 20,20
1LC-Power LC-1320mi€ 37,20€ 37,20
1OCZ Vertex Plus Sata II 2,5" SSD 30GB€ 42,30€ 42,30
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 21,-€ 21,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 208,90

De bedoeling is om Linux (VortexBox) te installeren op de SSD-schijf van 30GB. De audio-files worden opgeslagen op een externe harde schijf die ik reeds heb en die via USB zal aangesloten worden.
Dit is dus een volledig passief en geluidloos systeem. Denken jullie dat deze combinatie mogelijk is? Heeft de voeding van 75W genoeg marge om later nog een extra harde schijf toe te voegen (intern)?
De bedoeling is om het systeem te bedienen met een Android tablet, bijvoorbeeld met de Squeezebox Commander app. Die werkt via DLNA. Als ik het goed begrijp communiceert die via WiFi met de htpc. (VortexBox kan overweg met DLNA). Gaat dit rechtstreeks van tablet naar htpc? Of gaat dit via een router o.i.d.?
Kan iemand iets zeggen over de SlimLine DVD lezer die ik gekozen heb? Ik heb niet veel features nodig. Het is vooral van belang dat hij goed kan rippen i.c.m. EAC. In principe heb ik dus best een zo simpel mogelijke cd-lezer, zonder cache. I.c.m. deze kast ben ik echter verplicht om een slimline te kiezen, dus dat beperkt de keuze. Is dit een goede keuze?
Verder nog tips?
Zou de Samsung Galaxy S Wifi 3.6 een goede "afstandsbediening" zijn voor dit systeem? Communiceert de Samsung dan direct met de htpc via WiFi dmv DLNA?

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:32
Bevallen de zelfbouw HTPC's bij jullie nou goed? Ik heb er zelf 1 gebouwd, mooi ding en werkt perfect. Alles op basis van XBMC en MediaPortal, maar TV opnemen deed ik niet. Het gemak, de afmetingen (en de kosten) van (bijv.) een Dune HD Max bevallen me eerlijk gezegd toch beter..

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:14
zzattack schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 22:21:
Bevallen de zelfbouw HTPC's bij jullie nou goed? Ik heb er zelf 1 gebouwd, mooi ding en werkt perfect. Alles op basis van XBMC en MediaPortal, maar TV opnemen deed ik niet. Het gemak, de afmetingen (en de kosten) van (bijv.) een Dune HD Max bevallen me eerlijk gezegd toch beter..
XBMC, utorrent+RSS en ik kijk zonder enige moeite tv series. Geen gedoe met bestanden kopieren of zoeken, gaat allemaal automatisch. XBMC is een verademing kan geen Dune tegenop :)

En dan heb ik nog steeds een 780G mobo met 45w cpu erop. Minimale, verbruikt weinig, werkt prima.
En in noodgevallen als me macbook weer hapert prima als PC te gebruiken.
Wat betreft gemak en afmetingen kan het zich prima meten met een Dune.

De meeste bestellijsten die ik hier zie zijn echt zware overkill machines met veel teveel power voor wat je uiteindelijk ermee gaat doen (vaak wel anders dan wat je verwacht te doen, je wil voorbereid zijn op de zwaarste taken en de toekomst etc). En vaak ook grote behuizingen. Nu is het aanbod niet groot natuurlijk. Maar ik zie bijv. niet in waarom je een grote behuizing en matx mobo voor een HTPC wil gebruiken..

of een AMD A6/A8 of Core i5, i7.. dan denk ik stilletjes: dat is uiteindelijk zonde van je geld... tenzij je daadwerkelijk ongeduldig veel video gaat encoden/transcoden en veel wil gamen.

• Takkiedroid1970
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-12 21:01

Volgens mij is het dezelfde als de ms-tech 1200, alleen zit die al op rev D, hier zijn wel reviews van de vinden hier op tweakers.

Mogelijk is voeding een zwakker punt, qua kwaliteit en geluid. Zit zelf ook aan deze kast te denken maar met een andere voeding, ander andere stillere fan voor in de voeding of een pico psu.
wvbesien schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 22:05:
[...]

Zou de Samsung Galaxy S Wifi 3.6 een goede "afstandsbediening" zijn voor dit systeem? Communiceert de Samsung dan direct met de htpc via WiFi dmv DLNA?
Ja die zou je prima kunnen gebruiken als afstandsbediening. Hij communiceert dan inderdaad via je LAN (denk niet dat dat via DLNA gebeurt, ) Maar hij verstuurd de commando's op ieder punt in huis waar je een Wifi signaal hebt. Je hebt apps voor je smartphone voor zowel het gebruik als muis/toetsenbord als bijvoorbeeld een XBMC app waar je door je mediabibliotheek kunt browsen.

Maar om dit te kunnen doen zou je ook een goedkope tablet kunnen overwegen.

edit: ik zie dat het geen telefoon is, maar een mediaspeler. Bovenstaand verhaal gaat op wanneer het apparaat toegang heeft tot de android market.
zzattack schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 22:21:
Het ligt er maar net aan wat je wilt, wil je maar 1 ding (video's afspelen) en een mediaspeler kan dat ene ding prima dan is er geen echte reden om een HTPC te nemen. Maar wil je net toevallig iets wat een mediaspeler niet kan (surfen, (automatisch) downloaden, afwijkende codecs afspelen enz enz) dan is een HTPC juist ideaal. Persoonlijk vind ik het ook nog erg leuk om er mee te prutsen en is dus zowel een hobby als een gebruiksvoorwerp.

[ Voor 43% gewijzigd door jaapsander op 21-03-2012 10:09 ]

• Gupster
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-12 17:54
Ik zou graag een HTPC bouwen maar ben aan het twijfelen tussen een goed koop apparaatje en een zelfbouw HTPC. hoofdzakelijk gebruikt me ouders om XBMC (aziatische tv streaming te kijken)
en ik wil misschien Heroes of newerth af en toe op kunnen spelen of diablo 3.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-HVS€ 51,-€ 51,-
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 28,50€ 28,50
1Huntkey Jumper 350€ 32,25€ 32,25
1AMD A6-3500 Boxed€ 58,90€ 58,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 195,60

voor deze setup heb ik nog een HDD 140GB verociratpor en een HD6670 gpu over.

of ik koop een XBMC mediaspeler maar ik wil niet teveel geld aan uitgeven voor dit. en het moet gebruiksvriendelijk zijn. dus mijn vraag: welke media speler kan ik beter kopen.

Ik zag dat die Apple TV ook XBMC kan draaien welke nog?
Gupster schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 12:43:
Ik zou graag een HTPC bouwen maar ben aan het twijfelen tussen een goed koop apparaatje en een zelfbouw HTPC. hoofdzakelijk gebruikt me ouders om XBMC (aziatische tv streaming te kijken)
en ik wil misschien Heroes of newerth af en toe op kunnen spelen of diablo 3.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-HVS€ 51,-€ 51,-
1Huntkey Jumper 350€ 32,25€ 32,25
1AMD A6-3500 Boxed€ 58,90€ 58,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 195,60

voor deze setup heb ik nog een HDD 140GB verociratpor en een HD6670 gpu over.

of ik koop een XBMC mediaspeler maar ik wil niet teveel geld aan uitgeven voor dit. en het moet gebruiksvriendelijk zijn. dus mijn vraag: welke media speler kan ik beter kopen.

Ik zag dat die Apple TV ook XBMC kan draaien welke nog?
Als je games wilt spelen op je HTPC dan heb je niet zoveel aan een kant en klare mediaspeler. Het is een beetje zoals ik een paar posts terug ook al aangaf, wil je echt alleen standaardtaken als video's afspelen doen in ondersteunde formaten, dan heb je aan een mediaplayer genoeg. Wil je meer dingen kunnen doen zoals browsen, downloaden + parren/rarren, mediaserver, gamen of hou je er gewoon van om af en toe de interface te veranderen enz, dan heb je meer aan een HTPC.

Overigens kun je een HTPC zo configureren dat hij erg gebruiksvriendelijk is. Alleen bij een htpc is het wel zo dat het configureren meer werk is dan bij een kant en klare mediaspeler die out of the box al werkt.

Verder ziet je setup er goed uit (ik mis nog wel een behuizing ;)). Je kunt overwegen om ipv een AMD A6 een A4 te nemen, soms heb je meer aan 2 sneller geclockte cores, dan 3 cores die langzamer lopen. Voor de GPU hoef je het in ieder geval niet te doen als je nog een losse HD6670 bij gaat plaatsen. Maar van een A6 ga je ook geen spijt krijgen overigens.

Verder zou ik je niet aanraden om een velociraptor te gaan gebruiken in een HTPC. Zelf heb ik nog een oudere raptor en als de nieuwere raptor ook maar de helft van het geluid produceert dat die raptor doet dan wil je dat niet in je woonkamer hebben.

Om te weten welke mediaspelers XBMC kunnen draaien zou je beter op het XBMC topic kunnen kijken of de de XBMC site.

[ Voor 4% gewijzigd door jaapsander op 23-03-2012 13:43 ]

Yup, A4 is idd wat zinniger, zuiniger ook, je houdt wat geld over wat je dan mooi kan steken in bv een MSI moederbord, die zijn i.h.a. ook weer iets zuiniger dan de ASRocks.

• IggyB
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-12 07:38
Ik ben op zoek naar een eenvoudige kast om te gebruiken als HTPC/ NAS. De tower zal in een bergkast komen te staan dus het uiterlijk doet er absoluut niet toe.

De kast zal niet gebruikt worden om te gamen, er moet enkel Full HD - 3d + DTS afgespeeld kunnen worden (via HDMI op m'n receiver aangesloten)

Er is geen optische drive nodig. Geen harde schijven, deze heb ik nog voldoende. Ik zat zelf te denken om Openelec op een usb/ SD te installeren als OS. Downloaden zal in principe automatisch gebeuren vanaf m'n gamepc (via SABnzbd) waar de bestanden worden uitgepakt + gerenamed en vervolgens automatisch naar de HTPC/ NAS worden verplaatst. IR/ remote is niet nodig, ik bestuur XMBC via m'n iPhone over het netwerk.

Ik wil wel een kast met 5/ 6x interne 3,5". Wat is een goede, zuinige, mobo + gpu + psu + geheugen combinatie voor deze wensen?
IggyB schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 14:00:
Ik ben op zoek naar een eenvoudige kast om te gebruiken als HTPC/ NAS. De tower zal in een bergkast komen te staan dus het uiterlijk doet er absoluut niet toe.

De kast zal niet gebruikt worden om te gamen, er moet enkel Full HD - 3d + DTS afgespeeld kunnen worden (via HDMI op m'n receiver aangesloten)

Er is geen optische drive nodig. Geen harde schijven, deze heb ik nog voldoende. Ik zat zelf te denken om Openelec op een usb/ SD te installeren als OS. Downloaden zal in principe automatisch gebeuren vanaf m'n gamepc (via SABnzbd) waar de bestanden worden uitgepakt + gerenamed en vervolgens automatisch naar de HTPC/ NAS worden verplaatst. IR/ remote is niet nodig, ik bestuur XMBC via m'n iPhone over het netwerk.

Ik wil wel een kast met 5/ 6x interne 3,5". Wat is een goede, zuinige, mobo + gpu + psu + geheugen combinatie voor deze wensen?
Ondanks dat je een redelijk uitgebreid verhaal hebt getypt mist er nogal wat belangrijke informatie. Ten eerste wat mogen de afmetingen van de kast zijn? Als afmetingen niet zo'n probleem zijn kun je gewoon in de pricewatch een goedkope kast uitzoeken welke genoeg plek heeft voor 5/6 x 3.5".

Zuinige MB+CPU+GPU+geheugen vind je hier heel makkelijk in dit topic. Pak een socket FM1 moederbord met genoeg sata aansluitingen (neem aan dat die 5/6 3.5"disks sata zijn) zet daar een AMD A4-3400 APU op (heb je dus al een CPU en een GPU). Druk daar 4GB 1333 MHz of 1600 MHz geheugen in die op de QVL van je moederbord staan. Wanneer de door jouw uitgekozen behuizing geen (degelijke) voeding heeft zet je daar nog een 300W voeding bij van een betrouwbaar merk.
Dreamvoid schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 13:48:
Yup, A4 is idd wat zinniger, zuiniger ook, je houdt wat geld over wat je dan mooi kan steken in bv een MSI moederbord, die zijn i.h.a. ook weer iets zuiniger dan de ASRocks.
Had je toevallig een benchmark gevonden naar het verbruik van verschillende FM1 moederborden? Ben daar wel in geinteresseerd.

[ Voor 10% gewijzigd door jaapsander op 23-03-2012 14:14 ]

• immo_msk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-11 09:57
Ik heb een vraag over een reeds aangeschaft HTPC.
Al enkele jaren heb ik dit moederbord: Point of View.
Welke eerst in deze case zat: Antec Fusion.

Nooit ergens last van gehad. Nu heb ik een nieuwe kleine case gekocht van MS-Tech, namelijk deze MC-10-ITX.
Nu wordt het systeem veel te warm waardoor ik films niet meer soepel kan afspelen.
Bij het moederbord zaten geen fans.

Wat zou een mooie oplossing zijn om toch genoeg koeling te krijgen? En moeten de CPU en GPU allebei actief gekoeld worden?
jaapsander schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 14:13:
Had je toevallig een benchmark gevonden naar het verbruik van verschillende FM1 moederborden? Ben daar wel in geinteresseerd.
Dat soort info is moeilijk aan te komen, daarom dus "i.h.a." - het is al wat langer bekend dat MSI zuinige low-end E-350 en Sandy Bridge bordjes maakt (zie Zuinige Server topic, en wat andere testjes van Xbitlabs, spcr etc), over FM1 kan ik niks vinden maar ik denk dat je er redelijk vanuit kan gaan dat de voltage regulators/etc op al hun low-end bordjes min of meer hetzelfde zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 23-03-2012 14:22 ]

immo_msk schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 14:13:
Ik heb een vraag over een reeds aangeschaft HTPC.
Al enkele jaren heb ik dit moederbord: Point of View.
Welke eerst in deze case zat: Antec Fusion.

Nooit ergens last van gehad. Nu heb ik een nieuwe kleine case gekocht van MS-Tech, namelijk deze MC-10-ITX.
Nu wordt het systeem veel te warm waardoor ik films niet meer soepel kan afspelen.
Bij het moederbord zaten geen fans.

Wat zou een mooie oplossing zijn om toch genoeg koeling te krijgen? En moeten de CPU en GPU allebei actief gekoeld worden?
Genoeg fans plaatsen in die MS-tech kast? Wat voor mogelijkheden heeft die kast? Zolang de airflow (luchtstroom) in de kast voldoende is worden zowel de CPU als de GPU niet te warm. Maar wanneer het helemaal geen luchtstroom is warmen deze componenten natuurlijk snel op. Als de ruimte tussen de heatsink en de bovenkant van de behuizing het toelaten kun je ook een fan direct op de CPU en de GPU zetten.
Dreamvoid schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 14:19:
[...]

Dat soort info is moeilijk aan te komen, daarom dus "i.h.a." - het is al wat langer bekend dat MSI zuinige low-end E-350 en Sandy Bridge bordjes maakt (zie Zuinige Server topic, en wat andere testjes van Xbitlabs, spcr etc), over FM1 kan ik niks vinden maar ik denk dat je er redelijk vanuit kan gaan dat de voltage regulators/etc op al hun low-end bordjes min of meer hetzelfde zijn.
En wat is het verschil tussen MSI en b.v. asrock in verbruik bij SB en E-350? Zuinig is natuurlijk mooi meegenomen, maar vaak zijn Asrock moederborden qua functies en prijs erg aantrekkelijk. Als het dan maar een paar W scheelt in verbruik dan is het niet veel aantrekkelijker (economisch gezien) om een duurder MSI bordje te nemen.

[ Voor 24% gewijzigd door jaapsander op 23-03-2012 14:33 ]

• immo_msk
De ruimte is minimaal tussen de bovenkant en de heatsinks. Ook zit er een normale harddisk in, dus de kast is redelijk vol.

Ik heb al eens 2 van die kleine ventilators geplaatst op de allebei de heatsinks maar dit maakte zo'n ontzettende herrie dat je nog niet eens rustig een film kon kijken.
immo_msk schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 14:37:
De ruimte is minimaal tussen de bovenkant en de heatsinks. Ook zit er een normale harddisk in, dus de kast is redelijk vol.

Ik heb al eens 2 van die kleine ventilators geplaatst op de allebei de heatsinks maar dit maakte zo'n ontzettende herrie dat je nog niet eens rustig een film kon kijken.
Je kan nog proberen om stille fans te gebruiken om de heatsinks te koelen, of een grote fan zo monteren dat hij in z'n eentje zowel de CPU als de GPU koelt (kun je een dunne variant ventilator voor gebruiken, volgens mij is een scythe slip stream wel geschikt).

En wat voor ventilatoren kan de kast huisvesten?

[ Voor 3% gewijzigd door jaapsander op 23-03-2012 14:46 ]

• IggyB
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-12 07:38
[quote]jaapsander schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 14:13:
[...]

Ondanks dat je een redelijk uitgebreid verhaal hebt getypt mist er nogal wat belangrijke informatie. Ten eerste wat mogen de afmetingen van de kast zijn? Als afmetingen niet zo'n probleem zijn kun je gewoon in de pricewatch een goedkope kast uitzoeken welke genoeg plek heeft voor 5/6 x 3.5".

Zuinige MB+CPU+GPU+geheugen vind je hier heel makkelijk in dit topic. Pak een socket FM1 moederbord met genoeg sata aansluitingen (neem aan dat die 5/6 3.5"disks sata zijn) zet daar een AMD A4-3400 APU op (heb je dus al een CPU en een GPU). Druk daar 4GB 1333 MHz of 1600 MHz geheugen in die op de QVL van je moederbord staan. Wanneer de door jouw uitgekozen behuizing geen (degelijke) voeding heeft zet je daar nog een 300W voeding bij van een betrouwbaar merk.

[...]

Bedankt voor de reactie. Welke belangrijke info was ik verder vergeten dan? (Maat van de kast doet er overigens niet toe, ruimte zat in de voorraadkast).

Is dit iets dan?;

#ProductPrijsSubtotaal
1Biostar A55MH€ 57,40€ 57,40
1MS-Tech CA-0160€ 31,90€ 31,90
1Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1600C9€ 22,-€ 22,-
1AMD A4-3400 Boxed€ 53,40€ 53,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 164,70

Is die AMD A4-3400 voldoende voor 1080p 3d + DTS weergave? Is die PSU in de kast een beetje degelijk of is het verstandiger om een lege kast en een losse voeding te halen? (nog tips?)
jaapsander schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 14:20:
En wat is het verschil tussen MSI en b.v. asrock in verbruik bij SB en E-350? Zuinig is natuurlijk mooi meegenomen, maar vaak zijn Asrock moederborden qua functies en prijs erg aantrekkelijk. Als het dan maar een paar W scheelt in verbruik dan is het niet veel aantrekkelijker (economisch gezien) om een duurder MSI bordje te nemen.
Xbitlabs heeft op exact hetzelfde testbed twee E-350 bordjes getest:
Gigabyte E350N-USB3 12.8W (idle) 31.2W (full load)
MSI E350IS-E45 7.3W (idle) 22.1W (full load)
Procentueel zit er dus aardig wat verschil, absoluut niet zoveel. Waar Asrock zit tov Gigabyte/MSI/etc is ook moeilijk met zekerheid te zeggen, maar ik heb de laatste jaren geen tests gezien waar Asrock echt goed doet qua verbruik.

IMO is het niet alleen de stroombesparing, minder stroomverbruik betekent ook minder hitte in de case en dus minder fanlawaai. Maar ja, de verschillen zijn allemaal niet zo heel schokkend, die Asrock zal ook prima werken en als je die tien euro in je zak wilt houden om een extra rondje bier te halen vanavond (bv) snap ik t ook :)

[ Voor 18% gewijzigd door Dreamvoid op 23-03-2012 15:02 ]

IggyB schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 14:51:
[quote]jaapsander schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 14:13:
[...]

[...]

Bedankt voor de reactie. Welke belangrijke info was ik verder vergeten dan? (Maat van de kast doet er overigens niet toe, ruimte zat in de voorraadkast).

Is dit iets dan?;

#ProductPrijsSubtotaal
1Biostar A55MH€ 57,40€ 57,40
1MS-Tech CA-0160€ 31,90€ 31,90
1Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1600C9€ 22,-€ 22,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 164,70

Is die AMD A4-3400 voldoende voor 1080p 3d + DTS weergave? Is die PSU in de kast een beetje degelijk of is het verstandiger om een lege kast en een losse voeding te halen? (nog tips?)
Ik miste vooral wat voor kast je kon plaatsen qua ruimte en wat je zelf al aan onderzoek had gedaan zodat we niet onnodig informatie voor je aan het opzoeken waren.

Ik zou geen voeding van MS-tech nemen. Die zijn slecht van kwaliteit (wil niet zeggen dat je pc gaat ontploffen, maar je hebt gewoon minder zekerheid met een voeding van slechte kwaliteit).

Voor behuizingen inclusief voedingen kun je prima bij Inwin zijn: pricewatch: In Win Z616 (Zwart) Je kunt natuurlijk ook een lege kast met losse voeding halen (bijvoorbeeld een bequiet 300W of een Huntkey jumper 300W of 350W)

Een A4 3400 is voldoende voor 1080p 3d weergave (de videokaart ondersteunt het gewoon) en DTS weergave (heb je alleen maar een digitale geluidsuitgang voor nodig, in dit geval HDMI).
Dreamvoid schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 14:52:
[...]

Xbitlabs heeft op exact hetzelfde testbed twee E-350 bordjes getest:
Gigabyte E350N-USB3 12.8W (idle) 31.2W (full load)
MSI E350IS-E45 7.3W (idle) 22.1W (full load)
Procentueel zit er dus aardig wat verschil, absoluut niet zoveel. Waar Asrock zit tov Gigabyte/MSI/etc is ook moeilijk met zekerheid te zeggen, maar ik heb de laatste jaren geen tests gezien waar Asrock echt goed doet qua verbruik.

IMO is het niet alleen de stroombesparing, minder stroomverbruik betekent ook minder hitte in de case en dus minder fanlawaai. Maar ja, de verschillen zijn allemaal niet zo heel schokkend, die Asrock zal ook prima werken en als je die tien euro in je zak wilt houden om een extra rondje bier te halen vanavond (bv) snap ik t ook :)
Op zich is dit soort informatie wel interessant, helemaal als je je htpc ook als NAS wilt laten fungeren.Voor alleen HTPC gebruik maakt het allemaal niet zoveel uit. Nu moet ik wel zeggen dat ik me nog kan herinneren dat bij die Xbitlabs test het verschil tussen die MSI en die Gigabyte niet normaal was. Veel conclusies over het stroomverbruik van Brazos waren hierdoor ook verkeerd geïnterpreteerd doordat alleen het Gigabyte bordje was getest (die verbruikte dus veel tov andere merken). Normaal gezien (als het al wordt getest) zitten er tussen vergelijkbare moederborden (zelfde socket, chipset en vergelijkbare overige chips) maar een paar W verschil in verbruik. Echter kunnen die paar W voor 24/7 verbruik wel wat uitmaken. Aangezien mijn HTPC gewoon uit staat als ik niet thuis ben drink ik liever vanavond een paar biertjes extra ;).

[ Voor 17% gewijzigd door jaapsander op 23-03-2012 15:41 ]

Verwijderd

immo_msk schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 14:37:

Waarom heb je eigenlijk die mooie Fusion vervangen door een kast met veel kleinere fans? Ruimtegebrek?

• Marando

Marando

Muziekje?

Laat ik beginnen met een waarschuwing:

De Asrock H67M-GE/HT en Silverstone SST-ML03B is niet een goeie combinatie, als je van plan was om de door Asrock meegeleverde remote te gebruiken. Om die te kunnen gebruiken heeft je kast een USB 2.0 aansluiting nodig die je op zo'n USB 2.0 header hoort te kunnen aansluiten. Maarja, de Silverstone kast heeft 2 prachtige blauwe USB 3.0 poortjes aan de voorkant, er is helemaal geen USB 2.0 optie, dus ook geen kabel.

De IR receiver kan je dus NIET gebruiken, want hij werkt niet in een normaal USB slot.

Vraagje:
Ik heb bovenstaande configuratie in combinatie met een BeQuiet L7 350w, 2x 1GB DDR3 en een Celeron G530 samengesteld, voor de rest zit er niks in, want ik ga (in eerste instantie) Openelec draaien vanaf USB.
Aanzetten laat de CPU fan draaien maar dat is ALLES wat er gebeurt. Ik krijg geen beeld over HDMI, geen beeld over DVI en ook geen beeld via DVI met behulp van een videokaartje.

Doe ik iets fout? Moet ik perse eerst een analoge VGA kabel gebruiken? (heb ik niet, anders zou ik 'm wel getest hebben). Heb CPU opnieuw geinstalleerd, alles ziet er goed uit. Kabels goed aangesloten. I'm out of options... Ook zonder geheugen geprobeerd.. maar nee, niks.

Nieuw moederbord gekocht, probleem opgelost!

[ Voor 3% gewijzigd door Marando op 25-03-2012 16:21 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het zou gewoon moeten werken, heb hier zelf een H67 bord, heb dat geïnstalleerd over DVI. Mijn AD10 heb ik rechtstreeks op HDMI geïnstalleerd dan weer.

Je hebt alle voedingskabels goed aangesloten op het moederbord?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-12 13:02
Kan iemand mij vertellen wat de verschillen zijn tussen de MS-Tech 1200 en de Techsolo TC-2200?

De techsolo is namelijk rond de 70euro te verkrijgen en de MS-Tech voor 100euro. waar zit die 30euro prijs verschil in? Zou de techsolo een miskoop zijn?

Tevens zoek ik nog een stille cpu koeler voor deze slimline kast. Betreft een AMD Athlon X64 3000+
Rond de 10euro

[ Voor 18% gewijzigd door G.Scholtens op 24-03-2012 19:58 ]

• Takkiedroid1970
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-12 21:01
G.Scholtens schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 19:35:
Kan iemand mij vertellen wat de verschillen zijn tussen de MS-Tech 1200 en de Techsolo TC-2200?

De techsolo is namelijk rond de 70euro te verkrijgen en de MS-Tech voor 100euro. waar zit die 30euro prijs verschil in? Zou de techsolo een miskoop zijn?
Volgens mij is er weinig verschil, ik denk zelf dat de techsolo een rebranded versie is van de ms-tech 1200, alleen een eerdere revisie ( denk dat te kunnen zien aan de afstandbediening) Let wel, heb geen ervaring met deze kasten maar denk wel (dit topic lezende) waarom 100 euro betalen voor een kast met een voeding die je waarschijnlijk toch wil vervangen door een exemplaar die beter en stiller is. Afstandsbediening zou ik toch overnemen met een Harmony AB, moet volgens mij wel kunnen. Je heb trouwens ook een antracietkleurige Ms-tech 1200 en die heeft in de behuizing op de bovenkant extra mesh (gaten) zitten waardoor de cpu-koeler een betere airflow zou kunnen krijgen. Heb ik in andere revisies of ms-tech kasten of novatech kasten niet gezien.

Afhankelijk van wat je met de kast wil gaan doen ( lees wat voor processor) is airflow etc misschien meer van belang als bij een low power CPU/APU diet toch niet warm wordt. Denk dat ie puur voor XBMC streamen prima geschikt is. Als je er ook mee wilt gamen zijn er misschien betere keuzes (in een andere prijklasse ) te maken.

Maar zal dit topic met veel interesse lezen denk er ook hard aan om een van deze twee kasten aan teschaffen voor een nog te bouwen htpc op basis van een A63500 APU of een soortgelijke APU uit de nog uit te komen trinitylijn.

• GKi
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-11-2016

GKi

Nadat de gekochte AC Ryan PlayOn HD2 niet helemaal voldeed aan mijn wensen (menu te langzaam, interface niet hoe ik het wil hebben, etc.) heb ik deze verkocht en ben ik van plan een HTPC te bouwen.

Daar ik zelf niet veel verstand heb van hardware, wil ik graag gebruik maken van jullie kennis.

Op de HTPC wil ik Ubuntu met XBMC installeren om media af te spelen.
En ik wil SickBeard, Couch Potato en SABnzbd gebruiken om automatisch te downloaden.

Verder:
  • Er moeten minimaal twee 3.5" schijven in kunnen
  • Mogelijkheid om alle HD content af te kunnen spelen. Daar ik geen 3D tv heb is het afspelen van 3D nog niet nodig, maar het zou de HTPC wel future-proof maken
  • Optical drive is niet nodig. Ik ben niet van plan om blu-rays te gaan kopen, en DVDs kunnen op mijn Xbox360 afgespeeld worden. Wel wil ik de mogelijkheid hebben om later alsnog een blu-ray speler in te kunnen bouwen.
  • Harde schijven heb ik nog genoeg, dus die zijn ook niet nodig.
Zoals ik al zei heb ik zelf niet veel verstand van hardware, dus ben ik begonnen met de lijst van de Best Buy November 2011:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M€ 71,40€ 71,40
1Silverstone SST-ML03B€ 58,75€ 58,75
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,40€ 24,40
1Antec Earthwatts EA-380D Green€ 43,80€ 43,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 277,74

Mijn vraag is of deze configuratie nog steeds acceptabel is, of is deze ondertussen al verouderd? Misschien zijn er ondertussen al betere componenten verkrijgbaar?
En hoeveel verschil merk je van een SSD in een HTPC?

Mijn budget staat niet muurvast, maar ik vind €300 wel een mooie prijs.

Alvast bedankt,
GKi

• thibaultvdb
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-10 15:39
Wat vinden jullie van dit systeem? Ik ga het eerst gebruiken als tijdelijke pc om wat games op te spelen op mijn dell U2711 met een resolutie van 2560x1440, en daarna als NAS/DownloadPC/MediaCenter/extra pc om te lannen :D Werkt het 1600mhz geheugen op het moederbord, en is de cpu ondersteund door het moederbord?

#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Core 1000€ 30,30€ 30,30
1Corsair Builder CX430 V2€ 37,90€ 37,90
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 101,70€ 101,70
1Asus M5A78L-M/USB3€ 54,50€ 54,50
1XFX HD 6850 1024 MB DDR5 DisplayPort (HD-685X-ZNFC)€ 119,90€ 119,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 369,25

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als HTPC is het in ieder geval serieus overkill :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

GKi schreef op zondag 25 maart 2012 @ 16:27:
Nadat de gekochte AC Ryan PlayOn HD2 niet helemaal voldeed aan mijn wensen (menu te langzaam, interface niet hoe ik het wil hebben, etc.) heb ik deze verkocht en ben ik van plan een HTPC te bouwen.

Daar ik zelf niet veel verstand heb van hardware, wil ik graag gebruik maken van jullie kennis.

Op de HTPC wil ik Ubuntu met XBMC installeren om media af te spelen.
En ik wil SickBeard, Couch Potato en SABnzbd gebruiken om automatisch te downloaden.

Verder:
  • Er moeten minimaal twee 3.5" schijven in kunnen
  • Mogelijkheid om alle HD content af te kunnen spelen. Daar ik geen 3D tv heb is het afspelen van 3D nog niet nodig, maar het zou de HTPC wel future-proof maken
  • Optical drive is niet nodig. Ik ben niet van plan om blu-rays te gaan kopen, en DVDs kunnen op mijn Xbox360 afgespeeld worden. Wel wil ik de mogelijkheid hebben om later alsnog een blu-ray speler in te kunnen bouwen.
  • Harde schijven heb ik nog genoeg, dus die zijn ook niet nodig.
Zoals ik al zei heb ik zelf niet veel verstand van hardware, dus ben ik begonnen met de lijst van de Best Buy November 2011:

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Earthwatts EA-380D Green€ 43,80€ 43,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 277,74

Mijn vraag is of deze configuratie nog steeds acceptabel is, of is deze ondertussen al verouderd? Misschien zijn er ondertussen al betere componenten verkrijgbaar?
En hoeveel verschil merk je van een SSD in een HTPC?

Mijn budget staat niet muurvast, maar ik vind €300 wel een mooie prijs.

Alvast bedankt,
GKi
Door een BGG te gebruiken krijg je nooit een miskoop ;). Maar serieus, er is gewoon weinig op te merken aan je setup. Tot Ivy Bridge (de low end modellen) en Trinity uitkomen is een Llano setup voor dat geld nog steeds de beste keus (voor standaard gebruik). Zelf zou ik de voeding veranderen door een 300W exemplaar zodat het systeem nog ietsje zuiniger is (bijvoorbeeld een pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W pricewatch: Huntkey Jumper 300G of pricewatch: LC-Power Green Power LC7300 80+ Silver Shield (40 euro voor een 300W 80+ silver voeding? Is deze van goede kwaliteit?) Maar voor extra advies op dit gebied kun je terecht in het voedingen topic.

Verder is die silverstone kast een prima behuizing (als deze aan je eisen voldoet). Dit is ook 1 van de compactere behuizingen die nog plaats bied aan 2x 3.5" HDD's. Het moederbord dat je hebt uitgekozen is vrij compleet met 4x usb 3.0 (handig omdat je ook front USB headers hebt), maar je zou hier eventueel nog wat kunnen besparen door een goedkoper moederbord te nemen. Maar dit is ook een goede keuze.
thibaultvdb schreef op zondag 25 maart 2012 @ 18:02:
Wat vinden jullie van dit systeem? Ik ga het eerst gebruiken als tijdelijke pc om wat games op te spelen op mijn dell U2711 met een resolutie van 2560x1440, en daarna als NAS/DownloadPC/MediaCenter/extra pc om te lannen :D Werkt het 1600mhz geheugen op het moederbord, en is de cpu ondersteund door het moederbord?

#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Core 1000€ 30,30€ 30,30
1Corsair Builder CX430 V2€ 37,90€ 37,90
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 101,70€ 101,70
1Asus M5A78L-M/USB3€ 54,50€ 54,50
1XFX HD 6850 1024 MB DDR5 DisplayPort (HD-685X-ZNFC)€ 119,90€ 119,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 369,25
Is dit wel een HTPC? Volgens mij heb je gewoon een compacte game-pc gemaakt die je op lan-party's kan gebruiken.... Als je er echt een HTPC van wilt maken pak je het FM1 platform en zorg je ervoor dat wanneer je de pc als HTPC gebruikt je de losse videokaart eruit kan pakken zodat het ding ook nog een beetje een acceptabel verbruik heeft. Of betaal je, je eigen stroomrekening niet? In dat geval maakt het niet uit natuurlijk ;).

[ Voor 23% gewijzigd door jaapsander op 26-03-2012 09:58 ]

• immo_msk
Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 17:55:
[...]

Waarom heb je eigenlijk die mooie Fusion vervangen door een kast met veel kleinere fans? Ruimtegebrek?
Ja, de case paste niet in het tv-meubel.

• immo_msk
jaapsander schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 14:46:
[...]

Je kan nog proberen om stille fans te gebruiken om de heatsinks te koelen, of een grote fan zo monteren dat hij in z'n eentje zowel de CPU als de GPU koelt (kun je een dunne variant ventilator voor gebruiken, volgens mij is een scythe slip stream wel geschikt).

En wat voor ventilatoren kan de kast huisvesten?
Ik zou twee kleine koelers kunnen plaatsen op de beide heatsinks, maar deze maken doorgaans een hoop lawaai. De ruimte tussen de heatsinks en de bovenkant van de behuizing is gok ik 2 cm. Links zit een normale HD en rechts de voeding, dus die afstand zal een cm of 7 zijn.

Zou het beter zijn de heatsinks te koelen of zorgen dat de warme lucht afgevoerd wordt uit de kast?
immo_msk schreef op maandag 26 maart 2012 @ 13:44:
[...]

Ik zou twee kleine koelers kunnen plaatsen op de beide heatsinks, maar deze maken doorgaans een hoop lawaai. De ruimte tussen de heatsinks en de bovenkant van de behuizing is gok ik 2 cm. Links zit een normale HD en rechts de voeding, dus die afstand zal een cm of 7 zijn.

Zou het beter zijn de heatsinks te koelen of zorgen dat de warme lucht afgevoerd wordt uit de kast?
In je vorige kast heb je gezien dat het afvoeren van warme lucht genoeg is. In dit geval is het denk ik ook effectiever doordat er weinig ruimte tussen de heatsinks en de bovenkant van de kast is. Het geste is een briesje die door de vinnen van de heatsink heen blaast en niet er recht op (effect kan klein zijn).

Overigens maken kleinere ventilatoren meer lawaai dan grotere bij dezelfde luchtverplaatsing (in het algemeen), maar de ene ventilator is de andere natuurlijk niet. Wanneer je een stille/goede ventilator pakt, kan ook een kleine ventilator stil zijn. En je hebt natuurlijk ook nog altijd de mogelijkheid om de snelheid van de fan te regelen aan de hand van de temperatuur van het systeem.

[ Voor 19% gewijzigd door jaapsander op 26-03-2012 14:28 ]

• layzzzz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-12 12:24
Goedemiddag,

Onlangs heb ik een oude pc op de kop getikt, met een AMD Athlon 64 X2 CPU, 1GB RAM. Hierop wil ik XBMC instaleren, en als het echt nog noodzakelijk is een low profile videokaartje erbij gooien.

Kan ik een TV-Kaart zoals TechniSat CableStar HD2 kopen en deze in combinatie met XBMC laten werken. Encryptie gaat via CCCAM. Mijn budget is niet al te hoog, 150euro om een tvkaart te kopen
is er op dit moment niet...

Mvg,

• Melkaz
  • Laatst online: 15:11

Melkaz

Melkazar

Takkiedroid1970 schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 20:06:
[...]

Volgens mij is er weinig verschil, ik denk zelf dat de techsolo een rebranded versie is van de ms-tech 1200, alleen een eerdere revisie ( denk dat te kunnen zien aan de afstandbediening) Let wel, heb geen ervaring met deze kasten maar denk wel (dit topic lezende) waarom 100 euro betalen voor een kast met een voeding die je waarschijnlijk toch wil vervangen door een exemplaar die beter en stiller is.
Ik ben een eigenaar van een ms-tech 1200, vorige maand gekocht en ook ik was van plan de voeding te vervangen nadat ik veel negatieve dingen had gehoord op forums(over de rev C en vroeger).

Alleen bleek de winkel waar ik hem kocht de rev D. te hebben dus maar besloten eerst te testen voordat ik een voeding zou kopen en ik moet zeggen dat dit prima is uitgepakt, de voeding in mijn behuizing is totaal niet luidruchtig. Enige nadeel van de behuizing was het inbouwen, waarom 12 schroefjes voor de bovenkant dicht te maken 8)7

PSN: Melkazar | Steam: Melkaz

Melkaz schreef op maandag 26 maart 2012 @ 15:13:
[...]

Ik ben een eigenaar van een ms-tech 1200, vorige maand gekocht en ook ik was van plan de voeding te vervangen nadat ik veel negatieve dingen had gehoord op forums(over de rev C en vroeger).

Alleen bleek de winkel waar ik hem kocht de rev D. te hebben dus maar besloten eerst te testen voordat ik een voeding zou kopen en ik moet zeggen dat dit prima is uitgepakt, de voeding in mijn behuizing is totaal niet luidruchtig. Enige nadeel van de behuizing was het inbouwen, waarom 12 schroefjes voor de bovenkant dicht te maken 8)7
Goed om te weten dat de rev D stiller is dan de rev C. Maar is de kwaliteit van de gebruikte (elektrische) componenten net zo slecht als in rev C?
LuieDonder187 schreef op maandag 26 maart 2012 @ 14:56:
Goedemiddag,

Onlangs heb ik een oude pc op de kop getikt, met een AMD Athlon 64 X2 CPU, 1GB RAM. Hierop wil ik XBMC instaleren, en als het echt nog noodzakelijk is een low profile videokaartje erbij gooien.

Kan ik een TV-Kaart zoals TechniSat CableStar HD2 kopen en deze in combinatie met XBMC laten werken. Encryptie gaat via CCCAM. Mijn budget is niet al te hoog, 150euro om een tvkaart te kopen
is er op dit moment niet...

Mvg,
Of je een low-profile videokaart nodig hebt ligt eraan welke chipset je moederbord heeft en wat voor onboard GPU daar dus op zit. Heb je een IGP die UVD ondersteunt (Wikipedia: Unified Video Decoder) dan zou dat kunnen voldoen (hoewel oudere versies niet alles ondersteunen). Wil je dingen zoals 3d of HD audio bitstreaming, dan heb je een nieuwe videokaart nodig.

Zelf heb ik weinig ervaring met het gebruik van XBMC voor het opnemen van TV. Ik hoor wel eens dat ze XBMC als frontend gebruiken en een ander programma als backend voor het opnemen. Er zijn zeker configuraties mogelijk, maar misschien kun je dat beter in het XBMC forum vragen aangezien dat over software gaat, (of iemand moet hier snel een antwoord voor je klaar hebben natuurlijk).

[TV Headend] Het grote TV Headend topic
\[DVB-C] Digitale kabel TV op de PC [DEEL 5]
[ervaringen] XBMC Media Center - Deel XV
http://www.mythtv.org/detail/mythtv
http://wiki.xbmc.org/index.php?title=MythTV

[ Voor 50% gewijzigd door jaapsander op 26-03-2012 15:50 ]

• RFdeGroot
Eigenlijk houd ik er niet van mezelf te quoten... maar aangezien nog niemand gereageerd heeft op onderstaande setup wil ik hem toch nog graag weer even omhoog halen :p

Niemand verbeteringen/tips/aanvullingen?
RFdeGroot schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 12:09:
Ik ben aan het rondkijken voor een vervanging van zowel mijn Asrock ION330 die ik momenteel gebruik met openelec-pvr als xbmc mediacenter en een pc (core2duo) die ik in gebruik heb als NAS en TVHeadend server.

Deze beide apparaten wil ik eigenlijk gaan combineren in 1 met als hoofdreden wat stroombesparing. De NAS/server staat 24/7 aan en aangezien ik xbmc voor films.series, muziek en live-tv gebruik staat ook die vaak bijna de hele dag aan (snachts en als ik niet thuis ben natuurlijk niet).

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 446,58

Hier wil ik dan XBMCBuntu op gaan draaien met TVHeadend, Samba, MySQL, SabNzbd, Sickbeard etc.
Ik heb voor microATX gekozen omdat ik PCI sloten wil (liefst 2). Hier stop ik nl mijn huidige dvb-c kaart in en wil graag de optie voor een tweede kaart openhouden.

Keuze voor deze kast heb ik gemaakt omdat hier een SSD + 4 HDD's in passen. Initieel komen hier 1 ssd + 2 hdd's (2*2TB) in, maar wil ruimte houden voor meer opslag.

Maar waar ik dus over twijfel is het moederbord, zoals ik al zei ga ik XBMCBuntu erop draaien (linux dus) en heb met linux vooral goede ervaringen met NVidia.

Dus evt zou een Core i3 of een AMD A4-3400 ook een goede optie kunnen zijn? Weegt het beetje extra stroomverbruik van die platformen op tegen de performance-verbetering?
RFdeGroot schreef op maandag 26 maart 2012 @ 16:49:
Eigenlijk houd ik er niet van mezelf te quoten... maar aangezien nog niemand gereageerd heeft op onderstaande setup wil ik hem toch nog graag weer even omhoog halen :p

[...]
De setup is overigens prima, hier heb ik weinig op aan te merken. Zolang een E450 maar snel genoeg is om al het werk te kunnen doen (neem aan van wel). De vraag is of je qua ondersteuning beter een A4-3400 of een i3 moet pakken. Maar de ondersteuning onder linux van een A4-3400 is niet beter of slechter dan van een E450 (beide hebben een AMD GPU van dezelfde generatie). De ondersteuning van Intel is niet beter (bijde dmv Vaapi, hoewel XvBA ook in ontwikkeling is)

De nieuwste XBMC (is nu uit!) bied ondersteuning voor AMD onder XBMC buntu. Kortom als jij er zeker van bent dat een E450 genoeg CPU (!) kracht heeft voor de taken waarvoor jij hem gebruikt (ik schat van wel), dan is je setup prima.

Het enige waar je aan kunt denken is een kleinere kast pakken met een kleinere voeding waardoor het geheel nog iets zuiniger is. Bijvoorbeeld in een pricewatch: In Win BM639 of iets dergelijks.

[ Voor 11% gewijzigd door jaapsander op 26-03-2012 17:09 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

RFdeGroot schreef op maandag 26 maart 2012 @ 16:49:

[...]
Volgens mij moet dat voldoende zijn voor wat je erop wil draaien, als je alles tegelijk wil laten draaien zou ik die torrent/NZB-dingen wel lagere prioriteit geven (zowel qua IO als qua CPU). Veel CPU heeft Xbmc sowieso niet nodig, het is vooral de GPU die het zware werk moet doen. Heb zelf een E-350 met Xbmc en XvBA, werkt netjes.

• G.Scholtens
Heeft iemand ervaringen met de Gelid Slim Silence AM2 cpu cooler?

Voor een MS-Tech1200 behuizing zoek ik namelijk een cpu koeler. En deze mag dus niet hoger zijn dan 5 a 6 cm.

Deze is dus maar 2.8cm. Van afuture en alternate willen ze mij een Scythe Big Shuriken 2 Rev.B verkopen. Maar deze zit dus al rond de 30euro. Vind ik beetje te voor een koeler. Graag julle mening of advies

Zelf kom ik genoeg cpu koeler tegen waaronder de Silverstone SST-NT07-AM2, deze is ook maar 3cm hoog.

Welke cpu koeler zijn stil en goedkoop voor een socket am2

[ Voor 17% gewijzigd door G.Scholtens op 26-03-2012 18:19 ]

• thomasie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-06-2024
Als je een HTPC koop wil je echt niet besparen op een cooler, je wilt namelijk geen straaljager onder je TV.
En over die Gelid Slim Silence cooler, die zal minder zijn dan de Big Shuriken. Hij heeft namelijk minder oppervlak, waardoor hij dus ook minder goed kan coolen. Gewoon de Big Shuriken pakken.
G.Scholtens schreef op maandag 26 maart 2012 @ 18:13:
Heeft iemand ervaringen met de Gelid Slim Silence AM2 cpu cooler?

Voor een MS-Tech1200 behuizing zoek ik namelijk een cpu koeler. En deze mag dus niet hoger zijn dan 5 a 6 cm.

Deze is dus maar 2.8cm. Van afuture en alternate willen ze mij een Scythe Big Shuriken 2 Rev.B verkopen. Maar deze zit dus al rond de 30euro. Vind ik beetje te voor een koeler. Graag julle mening of advies

Zelf kom ik genoeg cpu koeler tegen waaronder de Silverstone SST-NT07-AM2, deze is ook maar 3cm hoog.

Welke cpu koeler zijn stil en goedkoop voor een socket am2
Ik zou eerst de stock cooler van je CPU proberen. Ik weet niet wat voor CPU je hebt, maar als je een FM1 APU hebt zit daar al een behoorlijk platte koeler bij. Die Silverstone en Gelid zijn niet zo heel stil, die zijn vooral echt plat en specifiek voor behuizingen waar de stock koeler te hoog is. In een Ms-tech kast is er wat meer ruimte. Als je 30 euro teveel vindt voor een koeler, dan zou ik gewoon de stock proberen. Vindt je die te luidruchtig, dan kan ik je een big shuriken aanbevelen, want die is echt een stuk stiller dan een stock koeler. Itt die silverstone en Gelid koelers.

• G.Scholtens
jaapsander schreef op maandag 26 maart 2012 @ 18:54:
[...]

Ik zou eerst de stock cooler van je CPU proberen. Ik weet niet wat voor CPU je hebt, maar als je een FM1 APU hebt zit daar al een behoorlijk platte koeler bij. Die Silverstone en Gelid zijn niet zo heel stil, die zijn vooral echt plat en specifiek voor behuizingen waar de stock koeler te hoog is. In een Ms-tech kast is er wat meer ruimte. Als je 30 euro teveel vindt voor een koeler, dan zou ik gewoon de stock proberen. Vindt je die te luidruchtig, dan kan ik je een big shuriken aanbevelen, want die is echt een stuk stiller dan een stock koeler. Itt die silverstone en Gelid koelers.
CPU is een Athlon X64 6000+, stock cooler is er niet meer. heb nu een asus Triton 70 erin. Deze is 9cm hoog dus dat past niet

Het is de silverstone cpu cooler geworden. Deze staat netjes in de top5 low profile coolers. Dus zal vast geen miskoop zijn. Nu wachten tot alles binnen is en bouwen maar _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door G.Scholtens op 27-03-2012 07:44 ]

• layzzzz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-12 12:24
jaapsander schreef op maandag 26 maart 2012 @ 15:33:
[...]

Of je een low-profile videokaart nodig hebt ligt eraan welke chipset je moederbord heeft en wat voor onboard GPU daar dus op zit. Heb je een IGP die UVD ondersteunt (Wikipedia: Unified Video Decoder) dan zou dat kunnen voldoen (hoewel oudere versies niet alles ondersteunen). Wil je dingen zoals 3d of HD audio bitstreaming, dan heb je een nieuwe videokaart nodig.
Dankjewel voor de informatie. TV Headend kende ik nog niet.

Zojuist XBMC geinstalleerd, viel zwaar tegen, CPU load van 100%, videokaart blijkt een integrated X300 te zijn, zwaar ondermaats. Scrollen door het menu ging heel langzaam.

Denk er nu aan om morgen een Radeon 6450 voor 35 euro erbij te prikken. Of ik bestel eerst een tv-kaart om daarmee te stoeien. Hoeft niet op te nemen, enige voorwaarden is een softcam.

• GKi
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-11-2016

GKi

jaapsander schreef op maandag 26 maart 2012 @ 09:55:
Door een BGG te gebruiken krijg je nooit een miskoop ;). Maar serieus, er is gewoon weinig op te merken aan je setup. Tot Ivy Bridge (de low end modellen) en Trinity uitkomen is een Llano setup voor dat geld nog steeds de beste keus (voor standaard gebruik). Zelf zou ik de voeding veranderen door een 300W exemplaar zodat het systeem nog ietsje zuiniger is (bijvoorbeeld een pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W pricewatch: Huntkey Jumper 300G of pricewatch: LC-Power Green Power LC7300 80+ Silver Shield (40 euro voor een 300W 80+ silver voeding? Is deze van goede kwaliteit?) Maar voor extra advies op dit gebied kun je terecht in het voedingen topic.

Verder is die silverstone kast een prima behuizing (als deze aan je eisen voldoet). Dit is ook 1 van de compactere behuizingen die nog plaats bied aan 2x 3.5" HDD's. Het moederbord dat je hebt uitgekozen is vrij compleet met 4x usb 3.0 (handig omdat je ook front USB headers hebt), maar je zou hier eventueel nog wat kunnen besparen door een goedkoper moederbord te nemen. Maar dit is ook een goede keuze.
Bedankt voor je nuttige en uitgebreide reactie. Ik denk dat ik deze configuratie dan zo aanhoudt.

De Silverstone vind ik niet de allermooiste behuizing, maar het is een van de weinige in dit formaat die ik kon vinden die:
- plaats biedt aan 2x 3.5",
- er toch nog een beetje goed uit ziet,
- niet verschrikkelijk duur is.

• Marando

Marando

Muziekje?

thomasie schreef op maandag 26 maart 2012 @ 18:20:
Als je een HTPC koop wil je echt niet besparen op een cooler, je wilt namelijk geen straaljager onder je TV.
En over die Gelid Slim Silence cooler, die zal minder zijn dan de Big Shuriken. Hij heeft namelijk minder oppervlak, waardoor hij dus ook minder goed kan coolen. Gewoon de Big Shuriken pakken.
Je advies is misschien terecht voor een FM1 systeem maar voor mensen die een HTPC gaan bouwen op basis van bijvoorbeeld de Celeron G530, probeer eerst eens de stock cooler. Ik heb 'm ook en ik vind 'm echt super stil in mijn configuratie. :)

• stefanroelofs
  • Laatst online: 12-11 08:19
Ik ben gisteravond begonnen met het bouwen van mijn nieuwe htpc met de volgende onderdelen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-ITX€ 66,80€ 66,80
1Streacom ITX chassis F1C black€ 74,95€ 74,95
1Gelid Solutions Slim Silence AM2/AM3€ 15,40€ 15,40
1Streacom Streacom Infrarood ontvanger + Afstandbediening€ 21,95€ 21,95
1Streacom PicoPsu 150W + 150W Adapter Power Kit€ 72,95€ 72,95
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 78,40€ 78,40
1Kingston HyperX KHX1866C9D3T1K2/4GX€ 39,07€ 39,07
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 451,42

Enkele opmerkingen:
  • Het Streacom kastje is écht heel klein :) Maar goed, dat was ook de bedoeling.
  • De Gelid Slim Silence past niet op het asrock moederbord... Balen! Enkele componenten op de achterkant zitten in de weg met de backplate. Misschien moet ik een dremel gaan lenen van iemand.
  • Omdat de Slim Silence niet past heb ik de stock AMD koeler erop gezet. Deze past nét in de kast (mits je geen cd-rom drive installeerd). Ik was vergeten wat een pokke-herrie die dingen maken! Iemand nog suggesties voor een stillere koeler?
  • Ik heb de Streacom infrarood pcd aangesloten op de CIR ingang van Asrock. Dit lijkt goed te werken! De pc kan via afstandsbediening aan worden gezet vanuit S5 stand.
Vanavond weer verder met het installeren van XBMC Eden!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:52
In welke HTPC prijsklasse zit je als je de volgende eisen hebt.
  • Energy efficient (green & quiet)
  • Nas
  • Sabnzbd/Sickbeard/CouchPotato (rarren en parren dus)
  • Vloeiend XBMC draaien en 1080p afspelen met op achtegrond rarren/parren
Is een lowbudget energy efficient HTPC van circa 250 euro out of the question?

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:51
RFdeGroot schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 12:09:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 446,58
Mocht je inderdaad een systeem gaan bouwen op basis van het Asus E45M1-M Pro bordje zou je dan de verbruikscijfers hier willen posten? Ik had al gezien dat thespeed cijfers voor de deluxe variant had gegeven, maar ik vermoed dat de Pro variant iets minder zuinig zal zijn, en dat zou ik graag gekwantificeerd zien.
stefanroelofs schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 09:37:
Ik ben gisteravond begonnen met het bouwen van mijn nieuwe htpc met de volgende onderdelen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Streacom ITX chassis F1C black€ 74,95€ 74,95
1Gelid Solutions Slim Silence AM2/AM3€ 15,40€ 15,40
1Streacom Streacom Infrarood ontvanger + Afstandbediening€ 21,95€ 21,95
1Streacom PicoPsu 150W + 150W Adapter Power Kit€ 72,95€ 72,95
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 78,40€ 78,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 451,42

Enkele opmerkingen:
  • Het Streacom kastje is écht heel klein :) Maar goed, dat was ook de bedoeling.
  • De Gelid Slim Silence past niet op het asrock moederbord... Balen! Enkele componenten op de achterkant zitten in de weg met de backplate. Misschien moet ik een dremel gaan lenen van iemand.
  • Omdat de Slim Silence niet past heb ik de stock AMD koeler erop gezet. Deze past nét in de kast (mits je geen cd-rom drive installeerd). Ik was vergeten wat een pokke-herrie die dingen maken! Iemand nog suggesties voor een stillere koeler?
  • Ik heb de Streacom infrarood pcd aangesloten op de CIR ingang van Asrock. Dit lijkt goed te werken! De pc kan via afstandsbediening aan worden gezet vanuit S5 stand.
Vanavond weer verder met het installeren van XBMC Eden!
Echt platte en stille koelers zijn er niet echt. Die Gelid is 1 van de betere. Heb zelf ervaring met een silverstone nitrogen, maar die was ook niet erg stil. Zorg in ieder geval voor een beetje airflow in de kast en zet pwm aan in het bios zodat de ventilator van de koeler niet zo hard hoeft te draaien.

offtopic: XBMC eden draait goed!
goodfella schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 10:18:
In welke HTPC prijsklasse zit je als je de volgende eisen hebt.
  • Energy efficient (green & quiet)
  • Nas
  • Sabnzbd/Sickbeard/CouchPotato (rarren en parren dus)
  • Vloeiend XBMC draaien en 1080p afspelen met op achtegrond rarren/parren
Is een lowbudget energy efficient HTPC van circa 250 euro out of the question?
Als het moet kun je dit best met een setup doen die rond de €250,- is. Natuurlijk moet je dan wel wat concessies doen zoals een iets simpelere behuizing. Maar een E350 of E450 setup zou aan jouw eisen kunnen voldoen (bij goed configureren natuurlijk).

Bijvoorbeeld:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI E350IS-E45€ 80,60€ 80,60
1Western Digital Caviar Green WD15EARX, 1.5TB SATA-600, 64MB, 5400rpm€ 84,90€ 84,90
1In Win BP655€ 47,50€ 47,50
1Nexus PWM Series Real Silent Case Fan 80 mm, 80mm€ 4,64€ 4,64
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 19,-€ 19,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 265,14

Edit: Ik dacht dat ik de inwin behuizing met 160w voeding had gekozen, maar dit is 1 met 200W die ik eigenlijk bedoelde is pricewatch: In Win BM639
Edit 2: Ik zie dat ik een pwm casefan heb uitgekozen om in de behuizing te plaatsen, je kan overwegen om de standaard fan te behouden, is niet heel luidruchtig, maar je kan ook een stille fan met een 3 pins aansluiting kiezen voor extra stilte. Of een ander moederbord welke wel een 4 pins pwm aansluiting heeft voor een beter toerentalregeling.

[ Voor 28% gewijzigd door jaapsander op 27-03-2012 11:18 ]

Verwijderd

jaapsander schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 10:42:
[...]

Echt platte en stille koelers zijn er niet echt. Die Gelid is 1 van de betere. Heb zelf ervaring met een silverstone nitrogen, maar die was ook niet erg stil. Zorg in ieder geval voor een beetje airflow in de kast en zet pwm aan in het bios zodat de ventilator van de koeler niet zo hard hoeft te draaien.

offtopic: XBMC eden draait goed!

[...]

Als het moet kun je dit best met een setup doen die rond de €250,- is. Natuurlijk moet je dan wel wat concessies doen zoals een iets simpelere behuizing. Maar een E350 of E450 setup zou aan jouw eisen kunnen voldoen (bij goed configureren natuurlijk).

Bijvoorbeeld:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI E350IS-E45€ 80,60€ 80,60
1Western Digital Caviar Green WD15EARX, 1.5TB SATA-600, 64MB, 5400rpm€ 84,90€ 84,90
1In Win BP655€ 47,50€ 47,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 265,14

Edit: Ik dacht dat ik de inwin behuizing met 160w voeding had gekozen, maar dit is 1 met 200W die ik eigenlijk bedoelde is pricewatch: In Win BM639
Edit 2: Ik zie dat ik een pwm casefan heb uitgekozen om in de behuizing te plaatsen, je kan overwegen om de standaard fan te behouden, is niet heel luidruchtig, maar je kan ook een stille fan met een 3 pins aansluiting kiezen voor extra stilte. Of een ander moederbord welke wel een 4 pins pwm aansluiting heeft voor een beter toerentalregeling.
Ik ben momenteel een HTPC voor mijn ouders aan het samenstellen. Alles moet binnen de perken blijven, dus ook het budget de kast etc. Nu leek mij de HTPC die jij samengesteld hebt wel leuk, laag budget, mini-itx en de kast is ook niet lelijk.

Nu vraag ik mij het volgende af:
- Kan de kast 1080p content afspelen?
- Zo ja, kan de kast dit dan ook streamen?
- En kunnen programma`s als mediaportal vloeiend gedraaid worden?

Bij voorbaat dank

• ReTechNL
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:25
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 16:12:
[...]

Ik ben momenteel een HTPC voor mijn ouders aan het samenstellen. Alles moet binnen de perken blijven, dus ook het budget de kast etc. Nu leek mij de HTPC die jij samengesteld hebt wel leuk, laag budget, mini-itx en de kast is ook niet lelijk.

Nu vraag ik mij het volgende af:
- Kan de kast 1080p content afspelen?
- Zo ja, kan de kast dit dan ook streamen?
- En kunnen programma`s als mediaportal vloeiend gedraaid worden?

Bij voorbaat dank
Dit zal geen enkel probleem zijn zolang je geen 3D Blu-ray films gaat afspelen ;) .

[ Voor 11% gewijzigd door ReTechNL op 27-03-2012 16:20 ]

Verwijderd

ReTechNL schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 16:16:
[...]

Dit zal geen enkel probleem zijn zolang je geen 3D Blu-ray films gaat afspelen ;) .
Bedankt voor je snelle reactie. Heb enkele wijzigingen aangebracht;

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI E350IS-E45€ 84,11€ 84,11
1Samsung SH-S222AB Zwart€ 14,99€ 14,99
1In Win BM639€ 44,95€ 44,95
1OCZ Vertex Plus Sata II 2,5" SSD 30GB€ 42,50€ 42,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 238,69

Naar mijn weten zal het bovenstaande passen. Wel heb ik mijn twijfels over de DVD-Brander...
Heeft iemand hier bevestiging voor, of op-/aanmerkingen

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2012 16:30 ]

Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 16:21:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie. Heb enkele wijzigingen aangebracht;

#ProductPrijsSubtotaal
1OCZ Vertex Plus Sata II 2,5" SSD 30GB€ 42,50€ 42,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 238,69

Naar mijn weten zal het bovenstaande passen. Wel heb ik mijn twijfels over de DVD-Brander...
Heeft iemand hier bevestiging voor, of op-/aanmerkingen
DVD branders is een behoorlijk uitontwikkelde techniek, de meeste nieuwe branders zijn gewoon prima. Heb zelf een blu-ray combodrive van samsung en is een prima ding (ook al gebruik ik hem niet zo vaak). Je kunt als alternatief nog een Sony-optiarc nemen. Ongeveer dezelfde prijs en zijn in mijn ervaring ook prima branders. Je kan overigens voor een kleine besparing de 80mm pwm ventilator vervangen door een ventilator met een 3 pins aansluiting.

Je SSD heeft een sandforce controller, welke nou niet bekend staat als de meest betrouwbare. Links en rechts lees ik dat de laatste firmwareupdate's mogelijk de problemen hebben verholpen, maar misschien kun je voor de zekerheid voor een pricewatch: Kingston SSDNow s50 32GB gaan. Ik zou dit iig nog even navragen in het SSD topic. Ik weet niet wat je als OS wilt gaan draaien, maar bijv openelec kun je ook draaien vanaf een USB (3.0) stick.

Ook zou ik nog even goed kijken naar welke moederbord je wilt. Ik heb deze toevallig geselecteerd omdat deze redelijk bovenaan in de pricewatch stond en hij naar mijn mening de belangrijkste aansluitingen en functies heeft. Maar heb verder geen reviews gelezen. En inderdaad 1080p (streamen) is geen probleem (mits je je software goed configureert met hw acceleratie door de GPU) alleen Blu-ray 3d wordt niet ondersteund door een E350 moederbord, hiervoor moet je een E450 of een SB/Llano setup voor hebben. SBS 3d werkt overigens prima.

[ Voor 6% gewijzigd door jaapsander op 27-03-2012 16:52 ]

Verwijderd

jaapsander schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 16:48:
[...]

DVD branders is een behoorlijk uitontwikkelde techniek, de meeste nieuwe branders zijn gewoon prima. Heb zelf een blu-ray combodrive van samsung en is een prima ding (ook al gebruik ik hem niet zo vaak). Je kunt als alternatief nog een Sony-optiarc nemen. Ongeveer dezelfde prijs en zijn in mijn ervaring ook prima branders. Je kan overigens voor een kleine besparing de 80mm pwm ventilator vervangen door een ventilator met een 3 pins aansluiting.

Je SSD heeft een sandforce controller, welke nou niet bekend staat als de meest betrouwbare. Links en rechts lees ik dat de laatste firmwareupdate's mogelijk de problemen hebben verholpen, maar misschien kun je voor de zekerheid voor een pricewatch: Kingston SSDNow s50 32GB gaan. Ik zou dit iig nog even navragen in het SSD topic. Ik weet niet wat je als OS wilt gaan draaien, maar bijv openelec kun je ook draaien vanaf een USB (3.0) stick.

Ook zou ik nog even goed kijken naar welke moederbord je wilt. Ik heb deze toevallig geselecteerd omdat deze redelijk bovenaan in de pricewatch stond en hij naar mijn mening de belangrijkste aansluitingen en functies heeft. Maar heb verder geen reviews gelezen. En inderdaad 1080p (streamen) is geen probleem (mits je je software goed configureert met hw acceleratie door de GPU) alleen Blu-ray 3d wordt niet ondersteund door een E350 moederbord, hiervoor moet je een E450 of een SB/Llano setup voor hebben. SBS 3d werkt overigens prima.
Met de DVD brander bedoelde ik alleen of hij zou passen :) Aangezien er ook een aantal tweakers voor de slimline gingen.

Betreft de SSD, hier heb ik mij nog niet echt in verdiept. Heb ook nog nooit eerder met een SSD gewerkt, dus ik zal z.s.m. de BBG doorlezen. Het OS zal waarschijnlijk Windows 7 worden.

Verder is het moederbord niet slecht naar mijn weten. Heb inmiddels een aantal positieve reviews gelezen. En 3d is sowieso niet aan de orde.

EDIT: Heb inmiddels mijn set-up aangepast. Zowel de SSD als Fan beschikken over goede reviews. Graag hoor ik van jullie of dat ook echt zo is.
#ProductPrijsSubtotaal
1Sharkoon System Fan Low-Noise S802520L-3, 80mm€ 2,35€ 2,35
1OCZ Onyx SATA II 2.5" SSD 32GB€ 49,96€ 49,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 243,86

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2012 17:06 ]

Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 16:59:
[...]

Met de DVD brander bedoelde ik alleen of hij zou passen :) Aangezien er ook een aantal tweakers voor de slimline gingen.

Betreft de SSD, hier heb ik mij nog niet echt in verdiept. Heb ook nog nooit eerder met een SSD gewerkt, dus ik zal z.s.m. de BBG doorlezen. Het OS zal waarschijnlijk Windows 7 worden.

Verder is het moederbord niet slecht naar mijn weten. Heb inmiddels een aantal positieve reviews gelezen. En 3d is sowieso niet aan de orde.

EDIT: Heb inmiddels mijn set-up aangepast;
#ProductPrijsSubtotaal
1OCZ Onyx SATA II 2.5" SSD 32GB€ 49,96€ 49,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 243,86
OCZ Onyx is ook een sandforce ssd ;), ik zou het inderdaad nog even navragen/lezen in het SSD topic. Als je de review van de kast leest kun je zien dat zowel een slimline DVD brander past als een full size.

Verwijderd

Daar was ik al bang voor :P Heb de SSD erin gezet die jij aanraadde.
#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston SSDNow s50 32GB€ 49,44€ 49,44
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 243,34

• Svenneh
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-09 20:48
Nu zit ik te kijken voor een HTPC'tje en ik heb de volgende configuratie samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 107,90€ 107,90
1Mini-box picoPSU 150-XT + 84W Adapter Power Kit€ 63,15€ 63,15
1AMD A8-3850 Boxed€ 101,-€ 101,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 441,27

Aangezien ik redelijk nieuw ben in de markt van HTPC's: Wat zijn de do's en dont's?

Ik neem aan dat ik met dit systeem Bluray ISO's kan kijken, maar zouden 3d Bluray ISO's hier ook mee kunnen? En zo niet; wat heb ik dan nodig :)?

Het doel is een Windows 7 systeem met XBMC en SabNZBD erop.

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:57
Ik heb ook een inwin639 ingebouwd met een normale dvd speler. Harde schijf moet dan onderin de kast in een aparte tray, waar ook plek is voor een ssd erboven op.

Normale dvd speler past, maar je hebt met stock cooler maar ongeveer 2cm over. Met een slimline speler heb je meer ruimte en kan je eventueel ook een hdd kwijt eronder.
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 16:59:
[...]

Verwijderd

Frank_P schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 21:32:
Ik heb ook een inwin639 ingebouwd met een normale dvd speler. Harde schijf moet dan onderin de kast in een aparte tray, waar ook plek is voor een ssd erboven op.

Normale dvd speler past, maar je hebt met stock cooler maar ongeveer 2cm over. Met een slimline speler heb je meer ruimte en kan je eventueel ook een hdd kwijt eronder.

[...]
Bedankt voor je antwoord! Het is nu duidelijk :)

• argon
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-11-2021
Beste tweakers,

Ik zit al enige tijd na te denken over een HTPC/NAS systeempje.
De Fractal Design Array R2 is mijn kast van keuze dus moet ik op zoek naar een mini-itx board.
Hier komt nu echter mijn vraag.
Wat kan ik beter kiezen?
Een board met integrated CPU?
Een FM1 board? (kan maar 3 mini-itx FM1 boards vinden in de pricewatch)
Of een 1155 board?

Zolang het maar minstens 4 sata aansluitingen heeft en XBMC + 1080p materiaal kan draaien.
Svenneh schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 21:13:
Nu zit ik te kijken voor een HTPC'tje en ik heb de volgende configuratie samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Mini-box picoPSU 150-XT + 84W Adapter Power Kit€ 63,15€ 63,15
1AMD A8-3850 Boxed€ 101,-€ 101,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 441,27

Aangezien ik redelijk nieuw ben in de markt van HTPC's: Wat zijn de do's en dont's?

Ik neem aan dat ik met dit systeem Bluray ISO's kan kijken, maar zouden 3d Bluray ISO's hier ook mee kunnen? En zo niet; wat heb ik dan nodig :)?

Het doel is een Windows 7 systeem met XBMC en SabNZBD erop.
Zolang een platform blu-ray 3D ondersteund is dit geen probleem om af te spelen (met de juiste software). Gelukkig ondersteunt elke Llano APU 3D en HDMI 1.4. Dus zelfs met een A4-3400 kun je prima bluray iso's afspelen. Verder heb je relatief duur en snel geheugen in je HTPC zitten. Dit is alleen relevant als je wilt gaan gamen en voor HTPC gebruik zou ik 1600 MHz geheugen pakken (ook voor gamen trouwens). De (kleine) extra performance van 1866 MHz geheugen is de meerprijs niet echt waard.

Bedenk je trouwens ook dat wanneer je een picopsu van 150W koopt met een adapter van 84W, dat je voeding dus maar 84W maximaal kan leveren (daar is ie in ieder geval voor gespecificeerd). Nu zal 84W voor bovenstaande setup nog net willen, maar het heeft niet veel over. Misschien is het te weinig wanneer je het systeem volledig gaat belasten, maar ik heb nog geen A8 aan de energiemeter gehad, dus dit is speculeren van mijn kant. Dit kun je oplossen door een sterkere adapter, een degelijke voeding van ~300W te nemen (liever 200W, maar die zijn bijna niet te koop) of de APU te downgraden naar een A4.

De belangrijkste regel van HTPC's is "Less is more", het is over het algemeen niet nodig om hardware te kopen welke sterker is dan nodig zodat het systeem op de "toekomst is voorbereid" (ik zet altijd het geld dat je overhoud op de bank om op te sparen zodat je na ~2 of 3 jaar geld hebt (paar tientjes is genoeg) voor een kleine upgrade waardoor alles weer prima loopt).

Krachtige onderdelen heb je over het algemeen helemaal niet nodig, wat je wel nodig hebt is onderdelen die ondersteuning bieden voor de juiste functies. Een voorbeeld is het afspelen van HD video, wanneer je dit door de cpu laat doen kost dit veel kracht. Maar wanneer je dit door een gedeelte van de GPU laat doen dat specifiek ondersteuning heeft voor het decoderen van H264 materiaal, dan kost het bijna geen kracht meer.

Dit werkt door in aspecten zoals stroomverbruik en geluidsproductie. Wanneer je zuinige hardware hebt die de juiste ondersteuning bieden heb je een pc welke niet zo'n grote aanslag pleegt op je energierekening. Ook blijft de temperatuur daardoor laag en hoeven ventilatoren niet zo snel te draaien zodat de geluidsproductie ook niet storend is. Bij een voeding gaat dit ook ongeveer op, wanneer je voeding te krachtig is wordt hij maar voor 10% belast en laat de efficiëntie bij voedingen over het algemeen bij deze belasting nou niet zo goed zijn. Heb je een minder krachtige voeding, dan wordt deze procentueel zwaarder belast waardoor de voeding efficiënter is en het systeem dus minder stroom uit de muur trekt. Maar aan je setup te zien heb je geen te zware voeding uitgekozen ;).
Frank_P schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 21:32:

Heel toevallig ook te temperaturen gemeten met de stock koeler en een normale dvd speler?
argon schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 08:52:
Beste tweakers,

Ik zit al enige tijd na te denken over een HTPC/NAS systeempje.
De Fractal Design Array R2 is mijn kast van keuze dus moet ik op zoek naar een mini-itx board.
Hier komt nu echter mijn vraag.
Wat kan ik beter kiezen?
Een board met integrated CPU?
Een FM1 board? (kan maar 3 mini-itx FM1 boards vinden in de pricewatch)
Of een 1155 board?

Zolang het maar minstens 4 sata aansluitingen heeft en XBMC + 1080p materiaal kan draaien.
Ligt er aan wat je met je systeem gaat doen. Een Brazos setup (dus met integrated CPU) kun je prima XBMC + 1080p materiaal afspelen en Nas taken verrichten. Wil je iets meer CPU kracht, dan kun je een FM1 setup pakken. Hier zijn inderdaad nog niet erg veel ITX moederborden van, maar voldoen deze niet aan je eisen (zijn over het algemeen wel compleet en redelijk scherp geprijsd). Zit hier geen moederbord bij, dan kun je voor een 1155 setup gaan.
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 17:24:
Daar was ik al bang voor :P Heb de SSD erin gezet die jij aanraadde.
#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston SSDNow s50 32GB€ 49,44€ 49,44
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 243,34
Kijk het voor de zekerheid nog wel even na, ik ben niet zeker over die SSD (niet mijn expertise).

[ Voor 27% gewijzigd door jaapsander op 28-03-2012 09:30 ]

• Svenneh
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-09 20:48
jaapsander schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 09:26:
[...]

Zolang een platform blu-ray 3D ondersteund is dit geen probleem om af te spelen (met de juiste software). Gelukkig ondersteunt elke Llano APU 3D en HDMI 1.4. Dus zelfs met een A4-3400 kun je prima bluray iso's afspelen. Verder heb je relatief duur en snel geheugen in je HTPC zitten. Dit is alleen relevant als je wilt gaan gamen en voor HTPC gebruik zou ik 1600 MHz geheugen pakken (ook voor gamen trouwens). De (kleine) extra performance van 1866 MHz geheugen is de meerprijs niet echt waard.

Bedenk je trouwens ook dat wanneer je een picopsu van 150W koopt met een adapter van 84W, dat je voeding dus maar 84W maximaal kan leveren (daar is ie in ieder geval voor gespecificeerd). Nu zal 84W voor bovenstaande setup nog net willen, maar het heeft niet veel over. Misschien is het te weinig wanneer je het systeem volledig gaat belasten, maar ik heb nog geen A8 aan de energiemeter gehad, dus dit is speculeren van mijn kant. Dit kun je oplossen door een sterkere adapter, een degelijke voeding van ~300W te nemen (liever 200W, maar die zijn bijna niet te koop) of de APU te downgraden naar een A4.

De belangrijkste regel van HTPC's is "Less is more", het is over het algemeen niet nodig om hardware te kopen welke sterker is dan nodig zodat het systeem op de "toekomst is voorbereid" (ik zet altijd het geld dat je overhoud op de bank om op te sparen zodat je na ~2 of 3 jaar geld hebt (paar tientjes is genoeg) voor een kleine upgrade waardoor alles weer prima loopt).

Krachtige onderdelen heb je over het algemeen helemaal niet nodig, wat je wel nodig hebt is onderdelen die ondersteuning bieden voor de juiste functies. Een voorbeeld is het afspelen van HD video, wanneer je dit door de cpu laat doen kost dit veel kracht. Maar wanneer je dit door een gedeelte van de GPU laat doen dat specifiek ondersteuning heeft voor het decoderen van H264 materiaal, dan kost het bijna geen kracht meer.

Dit werkt door in aspecten zoals stroomverbruik en geluidsproductie. Wanneer je zuinige hardware hebt die de juiste ondersteuning bieden heb je een pc welke niet zo'n grote aanslag pleegt op je energierekening. Ook blijft de temperatuur daardoor laag en hoeven ventilatoren niet zo snel te draaien zodat de geluidsproductie ook niet storend is. Bij een voeding gaat dit ook ongeveer op, wanneer je voeding te krachtig is wordt hij maar voor 10% belast en laat de efficiëntie bij voedingen over het algemeen bij deze belasting nou niet zo goed zijn. Heb je een minder krachtige voeding, dan wordt deze procentueel zwaarder belast waardoor de voeding efficiënter is en het systeem dus minder stroom uit de muur trekt. Maar aan je setup te zien heb je geen te zware voeding uitgekozen ;).
Hartstikke bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb mijn configuratie nog eens doorgekeken en ben uitgekomen op een andere kast incl voeding. Ik las in de reviews dat ze inmiddels toezijn aan revisie D en dat de voeding niet zo luidruchtig meer is (zie hier). Ik neem aan dat de IR poort van die kast op een USB2.0 aansluiting op het MOBO wordt aangesloten. Gelukkig heeft het mobo wat ik gekozen heb er genoeg (10 x USB 2.0 port(s) (4 at back panel, black, 6 at mid-board))

De processor wordt een A4 ipv een A8. Dit scheelt toch weer 50 euro :).

Het geheugen heb ik ook iets aangepast, dit is idd goedkoper en aangezien ik er toch niet mee ga gamen zou dit zonde zijn van de meerprijs.

Ik kom nu uit op de volgende configuratie:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M€ 71,20€ 71,20
1MS-Tech MC-1200€ 91,50€ 91,50
1Corsair XMS3 CMX4GX3M2A1333C8€ 26,70€ 26,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 350,70

Hiermee moet ik wel goed uit de voeten komen!
Svenneh schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 12:02:
[...]

Hartstikke bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb mijn configuratie nog eens doorgekeken en ben uitgekomen op een andere kast incl voeding. Ik las in de reviews dat ze inmiddels toezijn aan revisie D en dat de voeding niet zo luidruchtig meer is (zie hier). Ik neem aan dat de IR poort van die kast op een USB2.0 aansluiting op het MOBO wordt aangesloten. Gelukkig heeft het mobo wat ik gekozen heb er genoeg (10 x USB 2.0 port(s) (4 at back panel, black, 6 at mid-board))

De processor wordt een A4 ipv een A8. Dit scheelt toch weer 50 euro :).

Het geheugen heb ik ook iets aangepast, dit is idd goedkoper en aangezien ik er toch niet mee ga gamen zou dit zonde zijn van de meerprijs.

Ik kom nu uit op de volgende configuratie:

#ProductPrijsSubtotaal
1MS-Tech MC-1200€ 91,50€ 91,50
1Corsair XMS3 CMX4GX3M2A1333C8€ 26,70€ 26,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 350,70

Hiermee moet ik wel goed uit de voeten komen!
Let wel op bij die kast dat (iig bij revisie C) dat de voeding niet alleen luidruchtig is, maar dat de elektrische componenten ook van slechte kwaliteit zijn. Dit wil niet zeggen dat de voeding binnen x aantal maanden je computer in rook op zal laten gaan, maar het brengt nu eenmaal meer risico met zich mee dan een kwaliteitsvoeding. Over de voeding van revisie D heb ik nog niks gehoord. Je zou nog kunnen overwegen om de voeding te vervangen door een SFX variant van een ander merk. Verder is de setup prima, hoewel je nog steeds wel goedkoper geheugen uit zou kunnen kiezen ;) Cas 8 merk je echt niks van. 1333 MHz cas 9 valueram is meer dan genoeg.

• RFdeGroot
Bedankt voor jullie antwoorden.

Qua behuizing blijf ik toch bij deze om de simpele reden dat dit de meest compacte liggende behuizing is die ik kan vinden waar 4 hdd's + een SSD + een DVD drive in passen.
Hij komt in het tv-meubel dus een tower model is niet echt handig.

Zit nu toch te twijfelen of ik niet beter voor een A4-3400 proc kan gaan.
Volgens mij maakt het qua stroomverbruik niet zoveel uit? En ook de prijs is eigenlijk hetzelfde.

Denk toch dat dat beetje extra cpu power voor veel NAS gerelateerde zaken misschien iets fijner is.

Ik zou dan op deze lijst uitkomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone Grandia GD06B€ 107,90€ 107,90
1Kingston SSDNow s50 32GB€ 49,21€ 49,21
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 449,56

[ Voor 3% gewijzigd door RFdeGroot op 28-03-2012 12:22 ]

RFdeGroot schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 12:20:
Bedankt voor jullie antwoorden.

Qua behuizing blijf ik toch bij deze om de simpele reden dat dit de meest compacte liggende behuizing is die ik kan vinden waar 4 hdd's + een SSD + een DVD drive in passen.
Hij komt in het tv-meubel dus een tower model is niet echt handig.

Zit nu toch te twijfelen of ik niet beter voor een A4-3400 proc kan gaan.
Volgens mij maakt het qua stroomverbruik niet zoveel uit? En ook de prijs is eigenlijk hetzelfde.

Denk toch dat dat beetje extra cpu power voor veel NAS gerelateerde zaken misschien iets fijner is.

Ik zou dan op deze lijst uitkomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone Grandia GD06B€ 107,90€ 107,90
1Kingston SSDNow s50 32GB€ 49,21€ 49,21
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 449,56
Het verschil in stroomverbruik tussen een A4 en Brazos is inderdaad niet extreem groot (idle in elk geval). Ik zou er nog wat reviews op nalezen. Voor pure NAS taken heeft veel extra CPU power niet heel veel nut. Voor alleen video afspelen (zolang hw acceleratie ondersteund is) is het ook niet heel nuttig.

Wil je ook wat andere dingen doen met je setup dan is een A4 wel weer interessant omdat hij inderdaad een stuk sneller is dan een Brazos setup. Qua stroomverbruik zou ik er nog even een paar reviews op naslaan. Als het systeem echt 24/7 aanstaat, en het verschil in verbruik is ongeveer 15W tot 20W dan is dit op jaarbasis wel 30 tot 40 euro (prijs KWu geschat op €0.25) in extra stroomkosten. Als je je systeem slim in en uitschakelt ('s nachts uit bijv) dan is dit verschil al een stuk kleiner natuurlijk. Maar die overweging kun je natuurlijk alleen zelf maken.

• RFdeGroot
Klopt inderdaad, maar wat zijn pure NAS taken? Alleen samba/nfs?
Ik ga er namelijk ook MySQL op draaien voor de XBMC library zodat ik die net als nu gewoon kan sharen.
Sabnzb die natuurlijk vaak staat te par repairen en unrarren.

Verder draai ik met TVHeadend, ook dit moet dan naar dit nieuwe systeem verhuizen. Gewoon tv kijken kost niet zoveel cpu, maar ik zal eens kijken hoe dit zit met opnames die TVHeadend natuurlijk ook doet.

Hmm lastig.
Betreft stroombesparing, ik heb nu een core2duo als NAS/Server/TVHeadend in gebruik, deze gebruikt idle tussen de 30 en 40 watt. Verder heb ik nu een ASRock ION330 als client die natuurlijk ook best heel veel aan staat en tussen de 25 en 35 watt gebruikt.

Tja, keuzes :p

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:52
Mijn HTPC heeft de volgende specificaties:
#ProductPrijsSubtotaal
1Belkin USB Adapter Play N750 (F9L1103AZ)€ 42,95€ 42,95
1Sony Optiarc AD-7740H Zwart€ 20,50€ 20,50
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 18,29€ 18,29
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 407,69

Zie hierboven een aantal builds met diezelfde harddisk (WD20EARX) en ik wil even aangeven dat de geluidsproductie daarvan mij erg tegenvalt, zeker voor een 5400RPM schijf

Naar mijn idee maakt hij meer herrie dan mijn Samsung F3 schijven, maarja die zitten ook in een veel grotere case, mogelijkerwijs scheelt dat ook heel veel
nooberke schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 14:14:
Mijn HTPC heeft de volgende specificaties:
#ProductPrijsSubtotaal
1Belkin USB Adapter Play N750 (F9L1103AZ)€ 42,95€ 42,95
1Sony Optiarc AD-7740H Zwart€ 20,50€ 20,50
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 18,29€ 18,29
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 407,69

Zie hierboven een aantal builds met diezelfde harddisk (WD20EARX) en ik wil even aangeven dat de geluidsproductie daarvan mij erg tegenvalt, zeker voor een 5400RPM schijf

Naar mijn idee maakt hij meer herrie dan mijn Samsung F3 schijven, maarja die zitten ook in een veel grotere case, mogelijkerwijs scheelt dat ook heel veel
Gebruik van rubbers om de HDD's te dempen is hier een goede oplossing voor. Heb zelf een WD 1.5GB EARS HDD opgehangen in rubbers en die hoor ik totaal niet.

• argon

Ligt er aan wat je met je systeem gaat doen. Een Brazos setup (dus met integrated CPU) kun je prima XBMC + 1080p materiaal afspelen en Nas taken verrichten. Wil je iets meer CPU kracht, dan kun je een FM1 setup pakken. Hier zijn inderdaad nog niet erg veel ITX moederborden van, maar voldoen deze niet aan je eisen (zijn over het algemeen wel compleet en redelijk scherp geprijsd). Zit hier geen moederbord bij, dan kun je voor een 1155 setup gaan.
Bedankt voor de snelle reactie.

In principe moet het systeem XBMC + 1080p materiaal kunnen afspelen. En verder de nas functies zullen dan vooral veel opslag zijn.
Voor wat voor reden zou ik kiezen voor meer CPU kracht? Lijkt me dat ik dat niet nodig heb toch?
Het enige waar ik mee zit is als ik 6 hdd wil aansluiten er weinig boards zijn die zoveel sata aansluitingen hebben.
argon schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 14:41:
[...]

Bedankt voor de snelle reactie.

In principe moet het systeem XBMC + 1080p materiaal kunnen afspelen. En verder de nas functies zullen dan vooral veel opslag zijn.
Voor wat voor reden zou ik kiezen voor meer CPU kracht? Lijkt me dat ik dat niet nodig heb toch?
Het enige waar ik mee zit is als ik 6 hdd wil aansluiten er weinig boards zijn die zoveel sata aansluitingen hebben.
Je hebt niet specifiek meer CPU kracht nodig. Zoals ik hierboven ook al aangeef kan het verbruik bij een systeem dat 24/7 aan staat in de papieren lopen. Echter wanneer het systeem toch maar een paar uur per dag aan staat kan meer CPU kracht voor ongeveer dezelfde prijs interessant zijn, helemaal als je af en toe ook wat zwaardere taken op je HTPC doet.

6 Sata aansluitingen is inderdaad wat zeldzamer, een alternatief is een extra sata controller.

• argon
jaapsander schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 15:25:
[...]

Je hebt niet specifiek meer CPU kracht nodig. Zoals ik hierboven ook al aangeef kan het verbruik bij een systeem dat 24/7 aan staat in de papieren lopen. Echter wanneer het systeem toch maar een paar uur per dag aan staat kan meer CPU kracht voor ongeveer dezelfde prijs interessant zijn, helemaal als je af en toe ook wat zwaardere taken op je HTPC doet.

6 Sata aansluitingen is inderdaad wat zeldzamer, een alternatief is een extra sata controller.
Mijn systeem zal eerder langer aan staan, dan zwaardere taken uitvoeren. Dus ik denk dat een onboard cpu een goede oplossing hier voor is.

Ik heb zojuist een mooi board gevonden:
pricewatch: Asus E35M1-I DELUXE

Het enige nadeel is dat dit board HDMI 1.3b heeft en geen 1.4. Nu heb ik momenteel geen 3d tv maar misschien ga ik in de toekomst upgraden.

Dit board heeft echter wel weer 5 sata aansluitingen. Dat kan dan toch al 4 hdd voor opslag + 1 ssd voor OS zijn.

Een sata controller kan altijd nog een oplossing zijn.

-edit:

Ik kom net dit board tegen:
pricewatch: Asus E35M1-I
Deze heeft 6 sata aansluitingen, maar helaas geen HDMI poort.
In principe zou ik wel een DVI>HDMI kabel kunnen gebruiken, want ik was niet val plan om het geluid over de tv te laten gaan, maar met een jack>tulp rechtstreeks naar een versterker.

[ Voor 13% gewijzigd door argon op 28-03-2012 15:43 ]

• nooberke
jaapsander schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 14:17:
[...]

Gebruik van rubbers om de HDD's te dempen is hier een goede oplossing voor. Heb zelf een WD 1.5GB EARS HDD opgehangen in rubbers en die hoor ik totaal niet.
Hmmm, dat is best een goed idee ja :X , hij maakt echt een takke herrie vind ik persoonlijk, meer herrie dan beide fans en je hoort hem af en toe duidelijk ratelen :/

Zo simpel had ik zelf nog niet eens gedacht

Wat gebruik jij daarvoor? Echt een hele ophang set of gewoon rubberen schroeven?

Kwam deze tegen maar lijken me eerder voor casefans, want die pinnen zien er te lang uit voor een harddisk 8)7

http://cdromland.nl/produ...Sharkoon_Rubber_Bolts_Set

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:51
argon schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 15:33:
[...]

Ik heb zojuist een mooi board gevonden:
pricewatch: Asus E35M1-I DELUXE

Het enige nadeel is dat dit board HDMI 1.3b heeft en geen 1.4. Nu heb ik momenteel geen 3d tv maar misschien ga ik in de toekomst upgraden.
Ik kom net dit board tegen:
pricewatch: Asus E35M1-I
Deze heeft 6 sata aansluitingen, maar helaas geen HDMI poort.
In principe zou ik wel een DVI>HDMI kabel kunnen gebruiken, want ik was niet val plan om het geluid over de tv te laten gaan, maar met een jack>tulp rechtstreeks naar een versterker.
En waarom kijk je niet naar een Asus-e45m1-i Deluxe, of de uATX variant, Asus E45M1-m Pro? Die hebben wel HDMI, en bevatten de iets snellere (maar gelijk verbruik) e450 brazos.

[ Voor 6% gewijzigd door Munchkin op 28-03-2012 19:03 . Reden: pricewatch linkjes toegevoegd ]

• argon
Munchkin schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 19:00:
[...]

En waarom kijk je niet naar een Asus-e45m1-i Deluxe, of de uATX variant, Asus E45M1-m Pro? Die hebben wel HDMI, en bevatten de iets snellere (maar gelijk verbruik) e450 brazos.
In de post die je qoute staat de deluxe versie van dat ASUS board al. En ik ben op zoek naar een mini-itx boardtje.

Edit:
Foutje. Ik zal eens kijken

[ Voor 3% gewijzigd door argon op 28-03-2012 19:46 ]

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:57
[...]
Heel toevallig ook te temperaturen gemeten met de stock koeler en een normale dvd speler?
[...]
Met hardware monitor ja. Met de bijgeleverde casefan welke op max draait (en trouwens redelijk te horen is) en naar buiten blaast wordt de cpu bij normaal gebruik ong. 40-50 graden afhankelijk van wat je doet.
Bij primen op verschillende modi kwam ie op max 58 graden celsius (cpu fan draaide dan op max, stond afgeregeld op 50 graden max )..

Moederbord temp (welke sensor dat ook moge wezen) kwam niet boven de 40 uit.

Dus het is te doen, maar ik denk dat een extra casefan wel wonderen kan doen, airflow is niet al te best in die kast.

Edit: was trouwens asrock a75 moederbord met a6-3500.

[ Voor 3% gewijzigd door Frank_P op 28-03-2012 20:52 ]

nooberke schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 17:20:
[...]

Hmmm, dat is best een goed idee ja :X , hij maakt echt een takke herrie vind ik persoonlijk, meer herrie dan beide fans en je hoort hem af en toe duidelijk ratelen :/

Zo simpel had ik zelf nog niet eens gedacht

Wat gebruik jij daarvoor? Echt een hele ophang set of gewoon rubberen schroeven?

Kwam deze tegen maar lijken me eerder voor casefans, want die pinnen zien er te lang uit voor een harddisk 8)7

http://cdromland.nl/produ...Sharkoon_Rubber_Bolts_Set
De herrie wordt veroorzaakt door het resoneren in de kast, dat geeft inderdaad ontzettend veel herrie, maar heeft meer te maken met de manier waarop je de HDD bevestigt dan de geluidsproductie van de HDD zelf. In mijn kast zaten al rubberen schroeven bijgeleverd (antec fusion remote). Die link die jij hebt laten volgens mij ook ventilator bolts zien. Even snel googlen levert dit op: http://www.redcoon.nl/B24...HDD-schroeven_Accessoires

edit: het kan nog goedkoper in de VS http://www.frozencpu.com/...tl=g7c113s569&id=wXwQCKMe Misschien op dealextreme, of e-bay voor een prikkie te krijgen?
Frank_P schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 20:51:
[...]

Met hardware monitor ja. Met de bijgeleverde casefan welke op max draait (en trouwens redelijk te horen is) en naar buiten blaast wordt de cpu bij normaal gebruik ong. 40-50 graden afhankelijk van wat je doet.
Bij primen op verschillende modi kwam ie op max 58 graden celsius (cpu fan draaide dan op max, stond afgeregeld op 50 graden max )..

Moederbord temp (welke sensor dat ook moge wezen) kwam niet boven de 40 uit.

Dus het is te doen, maar ik denk dat een extra casefan wel wonderen kan doen, airflow is niet al te best in die kast.

Edit: was trouwens asrock a75 moederbord met a6-3500.
Bedankt! Interessante info. Wanneer je de airfow wat optimaliseert door een betere casefan heb je al een werkbaar systeem (iig met een A6-3500 of een A4-3400). Met een paar verdere aanpassingen aan de airflow moet je toch best een stil en redelijk koel systeem kunnen assembleren.

[ Voor 37% gewijzigd door jaapsander op 29-03-2012 09:20 ]

• stefanroelofs
  • Laatst online: 12-11 08:19
Misschien zou je voor een AMD Llano processor toch wat sneller geheugen kunnen kiezen. Vooral de GPU profiteerd hier van.
With memory pricing being as low as it is these days, it makes the most sense for someone building a Llano machine with intention of gaming to equip it with DDR3-1866 memory. A quick survey of Newegg shows the cheapest price for a 4GB DDR3-1333 or 1600 kit as $35 while 1866 will set you back $60.
Bron: http://www.anandtech.com/show/4476/amd-a83850-review/4

• nooberke
De herrie wordt veroorzaakt door het resoneren in de kast, dat geeft inderdaad ontzettend veel herrie, maar heeft meer te maken met de manier waarop je de HDD bevestigt dan de geluidsproductie van de HDD zelf. In mijn kast zaten al rubberen schroeven bijgeleverd (antec fusion remote). Die link die jij hebt laten volgens mij ook ventilator bolts zien. Even snel googlen levert dit op: http://www.redcoon.nl/B24...HDD-schroeven_Accessoires

edit: het kan nog goedkoper in de VS http://www.frozencpu.com/...7c113s569&id=wXwQCKMe Misschien op dealextreme, of e-bay voor een prikkie te krijgen?
Besteld, ben alleen bang dat ik de hele Inwin leeg moet halen om die harddisk bay los te krijgen }:O

Maar dat zien we dan wel weer :/
stefanroelofs schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 11:43:
Misschien zou je voor een AMD Llano processor toch wat sneller geheugen kunnen kiezen. Vooral de GPU profiteerd hier van.

[...]
Bron: http://www.anandtech.com/show/4476/amd-a83850-review/4
Kanttekening hierbij: Gaat alleen op wanneer je een Llano A8 machine gaat bouwen aangezien meer SP's in de GPU meer baat hebben bij een hogere bandbreedte van het geheugen. Bij een A4 zal dit niet zo snel een grote bottleneck zijn. Verder gaat dit natuurlijk ook vooral op als je gaat gamen met je Llano setup. Bij normaal HTPC gebruik is dit zeker niet nodig.

De conclusie heeft het wel over dat het logisch is om 1866 MHz geheugen te kiezen, maar als ik de prijzen in dezelfde conclusie vergelijk zie ik tussen 1600 MHz en 1866 MHz geheugen bijna een factor 2 verschil in prijs. Ook is het performance tussen 1600 MHz en 1866 MHz niet zo heel groot. Ik denk dat 1600 MHz daarom voor de beste keuze is. Maar wanneer je een A4 neemt voor het afspelen van HD video, dan maakt het allemaal niet uit.

• Royal-Roy
  • Laatst online: 22:18
Ik overweeg een htpc samen te stellen. Waar ook nog een spelletje mee te spelen is. Commentaar is zeer welkom!

Eventueel nog met een andere 80x80x15mm casefan voor de koeling. Heb alleen nog geen geschikte gevonden...

De samsung 2TB schijf heb ik zelf nog liggen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire HD6670 1GB GDDR5 Low Profile€ 80,80€ 80,80
1Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 121,90€ 121,90
1Samsung SN-208BB Zwart€ 19,99€ 19,99
1In Win BM639 Zilver€ 48,90€ 48,90
1Fractal Design Silent Series , 120mm€ 7,30€ 7,30
1Intel Core i3 2120 Boxed€ 104,60€ 104,60
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB€ 143,81€ 143,81
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 39,99€ 39,99
1Asrock H61M-ITX€ 59,69€ 59,69
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 651,38

[ Voor 23% gewijzigd door Royal-Roy op 29-03-2012 14:57 ]

Royvveen schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 14:42:
Ik overweeg een htpc samen te stellen. Waar ook nog een spelletje mee te spelen is. Commentaar is zeer welkom!

Eventueel nog met een andere 80x80x15mm casefan voor de koeling. Heb alleen nog geen geschikte gevonden...

De samsung 2TB schijf heb ik zelf nog liggen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD203WI, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Silent Series , 120mm€ 7,30€ 7,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 529,48
Leuk om dit in zo'n klein kastje te bouwen ;). Waarom geen AMD A6/A8 voor hetzelfde geld in hybridxfire voor meer fps? CPU kan ook een gewone 2100 zijn, de snellere GPU van de 2120 heb je niks aan. Sterker nog, je kan ook overwegen om een Pentium te nemen, die kan een HD6670 prima bijhouden.

Waar ga je overigens de 12cm fan voor gebruiken? Verder gebruik je bij gamen en HTPC gebruik geen 8GB geheugen. Om geld te besparen kun je ook prima 4GB nemen. In een Intel setup heeft het ook niet zoveel zin om 1600 MHz geheugen te nemen. Standaard 1333 MHz vormt al geen bottleneck.

• Royal-Roy
Ik heb mn bericht wat ge-edit ;) Die 12cm fan kan niet in de kleine case. Ik moet nog even zoeken naar een 80x80x15mm fan die stiller is dan die in de case zit.

De AMD A6/A8 is misschien ook wel een goede optie, die hybridxfire geeft wel meer potentie om ook nog een beetje te kunnen gamen. Hoeft niet high-end te zijn, maar af en toe ook een game'pje spelen is wel leuk.
Ik zal eens kijken naar een A6/A8 opzet op een M-ITX plankje
Royvveen schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 15:04:
Ik heb mn bericht wat ge-edit ;) Die 12cm fan kan niet in de kleine case. Ik moet nog even zoeken naar een 80x80x15mm fan die stiller is dan die in de case zit.

De AMD A6/A8 is misschien ook wel een goede optie, die hybridxfire geeft wel meer potentie om ook nog een beetje te kunnen gamen. Hoeft niet high-end te zijn, maar af en toe ook een game'pje spelen is wel leuk.
Ik zal eens kijken naar een A6/A8 opzet op een M-ITX plankje
http://www.silentpcreview.com/article63-page1.html
Maar ik zou niet alleen kijken naar stilte, je hebt wel een redelijke airflow nodig wil je je systeem mooi koel houden. Dus luchtverplaatsing is ook belangrijk.

@hieronder. Ja mits goed geconfigureerd (en ondersteund in de game) kun je gebruik maken van hybridxfire

[ Voor 17% gewijzigd door jaapsander op 29-03-2012 15:12 ]

• Royal-Roy
Ik kom met een A8 op deze opzet. Volgens mij moet dat met de hybridcrossfire/dual graphics werken zover ik weet? Qua prijs vrijwel gelijk (4 euro duurder). maar ik denk wel met meer performance. De quadcore A8 > I3 en dan met dual grahpics iets potenter als game systeempje.

Het verbruik van de A8 ligt alleen wel hoger (100w vs 65) en ik weet niet of de voeding dat nog gaat trekken.... zit maar een 160watt voedingkje in de kast (piek tot 160watt), die volgens mij fatsoenlijk 120 watt kan leveren zonder problemen... Dat wordt denk ik wel krap als ie ook nog een HDD en SSD, moederbord, CPU en GPU moet gaan trekken.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-3870K Black Edition€ 102,-€ 102,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 648,59

VS de I3 setup:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 644,08

Eventueel zou ik de A8 setup ook in deze case kunnen doen. Geeft ook wat meer mogelijkheden qua koeling en een 300W voeding. Weet alleen niet of die ook de kwaliteit heeft van degene die in mijn oorspronkelijk geplande case zit heeft... Misschien we een tikkie groter waardoor er een iets zwaardere GPU (niet low-profile) in zou kunnen (zoals een HD6770/6850/6870)? Maar volgens mij werkt dat dan weer niet met dual-graphics?

#ProductPrijsSubtotaal
1Spire PowerCube SPM210B-300W-PFC€ 40,95€ 40,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 40,95

[ Voor 45% gewijzigd door Royal-Roy op 29-03-2012 15:37 ]

Pagina: 1 ... 86 ... 93 Laatste

Dit topic is gesloten.