• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:05
De standaard fan van de In Win is niet heel erg lawaaiig... mits je hem niet op 100% laat draaien

De Shuriken en de In Win case fan draaien bij mij ongeveer 1200rpm (Lager gaan ze niet, geen idee waarom) en dan zijn ze beide behoorlijk stil

Denk dat het wel enorm krap gaat worden met een SSD en een videokaart.... in die ruimte daar prop ik namelijk juist wat kabels weg

• Royal-Roy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-12 09:58
Ik denk toch dat ik voor seze setup ga. Als HTPC onder de tv, kan aan blijven staan om wat torrents te downloaden, 4TB opslag voor alle data, filmpje kijken op de tv en nog redelijk op te kunnen gamen (beetje casual). Op en ander scherm achter het bureau met een lange kabel van de pc naar het bureau...

Afweging om het toch wat zwaarder te maken met low-profile graka en zwaardere processor zodat ik geen losse game-bak meer hoef aan te schaffen. Denk dat dit zo een leuke PC/htpc/nas/dowload pc/casual game bakje is... Voor de liefhebber kan er denk ik zelfs nog een 2e low-profile 6670 in crossfire bij worden gezet, maar vraag me af of je zo als een soort 3-graka-crossfire setup echt veel winst haalt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M€ 71,20€ 71,20
1Sapphire HD6670 1GB GDDR5 Low Profile€ 80,80€ 80,80
2Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 121,90€ 243,80
1Samsung SH-S222AB Zwart€ 14,99€ 14,99
1Silverstone SST-ML03B€ 58,75€ 58,75
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,40€ 24,40
4Sharkoon System Fan Low-Noise S802520L-3, 80mm€ 2,35€ 9,40
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 28,50€ 28,50
1AMD A8-3870K Black Edition€ 102,-€ 102,-
1Antec Earthwatts EA-380D Green€ 42,07€ 42,07
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 64GB€ 89,60€ 89,60
1Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile€ 24,95€ 24,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 790,46

[ Voor 171% gewijzigd door Royal-Roy op 29-03-2012 17:37 ]

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:05
http://img824.imageshack.us/img824/4996/20120317111432.jpg

http://img201.imageshack.us/img201/7/20120316150023.jpg

Geen hele nette build qua kabels wegwerken en dergelijke, maar je ziet dat bij mij de ruimte waar jou SSD/VGA zou moeten komen vol zit met kabels

Een HD6870 is een behoorlijke lange kaart.... past dat wel in zo'n Lian Li?

EDIT: Nou heb je stiekem weer een andere case en videokaart gepakt :9

[ Voor 9% gewijzigd door nooberke op 29-03-2012 17:21 ]

• Royal-Roy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-12 09:58
Ja, ik denk toch dat dit niet haalbaar is. Ook qua koeling niet. Ik ga toch voor een wat andere setup en een wat meer casual-game systeem

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:44
ik heb nu de opdracht gekregen om net zo'n medacenter te bouwen als wat ikzelf gebruik:
een ion330, 2gb, 2 terra en een ms-tech. alle fans zijn uitgezet dus heb ik nu een stil en energiezuinig systeempje.

het doel is:
- zo goedkoop mogelijk
- zo stil mogelijk
- de kast moet audiostapel formaat zijn (denk zelf aan een ms-tech 1200)
- openelec moet als een trein draaien :)
- audio optisch naar de versterker en hdmi naar de tv.

wat kunnen jullie mij voor deze eisen het best aanraden?
qua mobo en cpu??

de drivers geheugen en kast kom ik zelf wel uit denk ik.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-11 16:20
Ik wil een HTPC gaan bouwen voor XBMC(buntu) gebruik, sinds versie 11 zou deze ook AMD moeten ondersteunen onder linux heb ik voor de dit systeem gekozen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-ITX€ 66,80€ 66,80
1MS-Tech MC-10-ITX€ 45,70€ 45,70
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G€ 25,40€ 25,40
1AMD A6-3500 Boxed€ 58,10€ 58,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 224,50

Zou dit een goed systeem zijn hiervoor? ik heb zelf nog een hardeschijf liggen die ik kan gebruiken in het systeem. Verder gebruik ik een logitech harmony remote, die ik wil gebruiken in plaats van de bijgeleverde afstandsbediening.

• h2bzeit
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-09-2021

h2bzeit

np: Ke$ha - Tick Tock

Reinder83 schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 20:35:
Ik wil een HTPC gaan bouwen voor XBMC(buntu) gebruik, sinds versie 11 zou deze ook AMD moeten ondersteunen onder linux heb ik voor de dit systeem gekozen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-ITX€ 66,80€ 66,80
1MS-Tech MC-10-ITX€ 45,70€ 45,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 224,50

Zou dit een goed systeem zijn hiervoor? ik heb zelf nog een hardeschijf liggen die ik kan gebruiken in het systeem. Verder gebruik ik een logitech harmony remote, die ik wil gebruiken in plaats van de bijgeleverde afstandsbediening.
Overkill als je het mij vraagt, heb bijna dezelfde setup maar met 8gb ram en win7 maar ik gebruik het niet alleen voor XBMC. een E350 zou al voldoende zijn, maar XBMC werkt wel soepeler met llano dan met brazos apu's

I'm late / I'm late / For a very important date. / No time to say "Hello, Goodbye". / I'm late, I'm late, I'm late.

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:05
Ik zie hier voornamelijk zware setups. Als je alleen XBMC gebruikt is een Fusion of ION meer dan genoeg met wat ram. Ik heb een eerste generatie ION die speelt alles af en XBMC is meer dan snel.

• Reinder83
h2bzeit schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 09:53:
Overkill als je het mij vraagt, heb bijna dezelfde setup maar met 8gb ram en win7 maar ik gebruik het niet alleen voor XBMC. een E350 zou al voldoende zijn, maar XBMC werkt wel soepeler met llano dan met brazos apu's
DJ-Promo schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 09:57:
Ik zie hier voornamelijk zware setups. Als je alleen XBMC gebruikt is een Fusion of ION meer dan genoeg met wat ram. Ik heb een eerste generatie ION die speelt alles af en XBMC is meer dan snel.
Ok bedankt voor jullie antwoorden, ik ga me hier binnenkort in verdiepen. Hebben jullie voorbeelden van goede moederborden hiervoor?

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:05
Is niet veel verschil tussen de Fusion borden alleen het stroom verbruik is bij de 1 wat meer dan bij de ander.
Als je alleen XBMC wil gebruiken kan ik OpenElec op een usb stick aanraden.

• h2bzeit

h2bzeit

Reinder83 schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 10:24:
[...]

[...]

Ok bedankt voor jullie antwoorden, ik ga me hier binnenkort in verdiepen. Hebben jullie voorbeelden van goede moederborden hiervoor?
Wat zijn je eisen en wensen?
Wat is je budget?

I'm late / I'm late / For a very important date. / No time to say "Hello, Goodbye". / I'm late, I'm late, I'm late.

• Reinder83
h2bzeit schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 10:28:
[...]

Wat zijn je eisen en wensen?
Wat is je budget?
Tot ongeveer 250 euro, en wensen, het moet soepel XBMCbuntu kunnen draaien en eventueel ook FullHD 3D.
Ik heb zelf een hardeschijf nog liggen, en het zou moeten werken via mijn logitech harmony remote.

• h2bzeit

h2bzeit

Als je verwacht 3D te gebruiken dan zou een A4/A6 een goede keuze zijn. De A6 is niet zoveel duurder dan de A4's dus het verschil is in mijn mening best te verwaarlozen..

• Reinder83
h2bzeit schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 10:42:
Als je verwacht 3D te gebruiken dan zou een A4/A6 een goede keuze zijn. De A6 is niet zoveel duurder dan de A4's dus het verschil is in mijn mening best te verwaarlozen..
In dat geval zou het systeem wat ik gekozen heb goed daarvoor zijn? Of zou ik dan alsnog naar Fusion moederborden gaan kijken.

• h2bzeit

h2bzeit

Reinder83 schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 10:46:
[...]

In dat geval zou het systeem wat ik gekozen heb goed daarvoor zijn? Of zou ik dan alsnog naar Fusion moederborden gaan kijken.
de brazos APU's(e350/e450) hebben geen hdmi 1.4 wat je nodig hebt voor 3D. Je huidige configuratie heeft die wel.

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-12 08:50

TheFirepit

Vuurbal

Op dit moment zit ik te kijken of ik mijn thuisservertje, mediaspeler en satelliet decoder kan vervangen door een systeem.

Opzich zal dit denk ik geen probleem zijn, maar ik heb eigenlijk geen idee of het een verstandige keuze is om de satelliet decoder er bij in te willen hebben. En als het wel zou kunnen wat is dan qua DVB kaart en software (ook kijkende naar thuisserver/mediaspeler) een verstandige keuze?

Op dit moment heb ik als decoder een VU+ Duo waarmee ik op meerdere zender tegelijk kan opnemen, dat is wel een functie die ik zou willen behouden.

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

• Mauz1978
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:51

Mauz1978

Console War Veteran

Boink boink boink. Ben nu aan het wachten op de aflevering van het moederboard, cpu (A4) en de behuizing, de mooie ms-tech 1200. De corsair ddr3 modules zijn gisteren geleverd. Heb een sata schijfje uit mn laptop gehaald en een hdd uit mn gamepc om sowieso van start te kunnen. Deze ga ik, als mn geld dat weer toestaat uiteraard vervangen als ook een bluerayspeler, fan en een ssd kaartje erbij, en wellicht een nieuwe voeding. Zit na te denken of ik overal foto,s van ga maken tijdens het schroeven en dan een poging tot een review te schrijven... Ik kan iig niet wachten! Haha... Dat moest ik even delen :p

Something under the bed is drooling

• Juzzuts
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-12 21:41
h2bzeit schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 11:05:
[...]

de brazos APU's(e350/e450) hebben geen hdmi 1.4 wat je nodig hebt voor 3D. Je huidige configuratie heeft die wel.
de e450 heeft dit wel, de e350 niet :)

• DeLyon
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-12 16:53
Mauz1978 schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 11:44:
Boink boink boink. Ben nu aan het wachten op de aflevering van het moederboard, cpu (A4) en de behuizing, de mooie ms-tech 1200. De corsair ddr3 modules zijn gisteren geleverd. Heb een sata schijfje uit mn laptop gehaald en een hdd uit mn gamepc om sowieso van start te kunnen. Deze ga ik, als mn geld dat weer toestaat uiteraard vervangen als ook een bluerayspeler, fan en een ssd kaartje erbij, en wellicht een nieuwe voeding. Zit na te denken of ik overal foto,s van ga maken tijdens het schroeven en dan een poging tot een review te schrijven... Ik kan iig niet wachten! Haha... Dat moest ik even delen :p
Nice, dat zijn mooie dingen om naar uit te kijken :)

Wat ga je met de voeding van de case doen? Ben ook aan het kijken voor deze mooie case maar las op het forum hier dat het wel eens verstandig kan zijn om er een andere voeding in te plaatsen. Of heb je de rev D uitvoering ipv rev C?
h2bzeit schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 10:42:
Maar de vraag is of je liever een hoger geclockte dualcore wilt hebben of een lager geclockte tripple core. Ik moet nog even kijken hoe multithreaded FFmpeg in XBMC eden is, maar in Dharma was hij nog gewoon single threaded en heb je dus meer een een A4.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Eden heeft geen multithreading. Een dualcore is leuk, maar meer is totaal overbodig voor Xbmc. Dan beter een hoger geklokte dualcore.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Mauz1978

Mauz1978

Console War Veteran

DeLyon schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 12:31:
[...]

Nice, dat zijn mooie dingen om naar uit te kijken :)

Wat ga je met de voeding van de case doen? Ben ook aan het kijken voor deze mooie case maar las op het forum hier dat het wel eens verstandig kan zijn om er een andere voeding in te plaatsen. Of heb je de rev D uitvoering ipv rev C?
Ik weet eigenlijk nog niet welke versie ik krijg (nog niks bezorgd dus en ik moet boodschappen doen haha, maar ik ga de deur niet uit!). En voorlopig moet ik het met de originele voeding doen. Als deze te lawaaierig is dan zal ik m volgende maand zeker vervangen door de Be Quiet 300w voeding. Ik hou je op de hoogte, ik denk dat ik per onderdeel wel een review ga schrijven :).

Ik heb ook gelezen dat mensen de fan uit de voeding vervangen, maar zover durf ik niet te gaan. Het ene aansluiten of vervangen is net waar mijn 'technische' skills aan voldoen, maar componenten zelf openmaken, nee dank je ;).

[ Voor 12% gewijzigd door Mauz1978 op 30-03-2012 13:36 ]

• DeLyon
Mauz1978 schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 13:34:
[...]

Ik weet eigenlijk nog niet welke versie ik krijg (nog niks bezorgd dus en ik moet boodschappen doen haha, maar ik ga de deur niet uit!). En voorlopig moet ik het met de originele voeding doen. Als deze te lawaaierig is dan zal ik m volgende maand zeker vervangen door de Be Quiet 300w voeding. Ik hou je op de hoogte, ik denk dat ik per onderdeel wel een review ga schrijven :).

Ik heb ook gelezen dat mensen de fan uit de voeding vervangen, maar zover durf ik niet te gaan. Het ene aansluiten of vervangen is net waar mijn 'technische' skills aan voldoen, maar componenten zelf openmaken, nee dank je ;).
Met de Be Quiet voeding bedoel je de Be Quiet BQT E6-350W ?
Kijk uit naar je review. Succes met het bouwen ;)
Mauz1978 schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 13:34:
[...]

Vergeet ook niet dat de bijgeleverde voeding niet alleen veel geluid maken, maar ook uit slechte componenten bestaan (ongeveer alle MS-tech voedingen overigens). Als je de voeding gaat vervangen moet je wel een SFX voeding pakken zoals bijvoorbeeld de pricewatch: be quiet! SFX Power 300 Watt of andere SFX voeding.

Overigens is een ventilator ventilator vervangen niet moeilijker dan de losse componenten van een (HT)PC in elkaar draaien. Je draait de behuizing open met een schroevendraaier haalt de klep los en plaats of vervangt het onderdeel naar keuze. Aan printplaatjes solderen zit er niet bij hoor ;)

• Mauz1978

Mauz1978

Console War Veteran

DeLyon schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 14:42:
[...]

Met de Be Quiet voeding bedoel je de Be Quiet BQT E6-350W ?
Kijk uit naar je review. Succes met het bouwen ;)
Die hierboven genoemd wordt door jaapsander is idd degene die ik volgende maand ga kopen. Tja het is misschien wat makkelijker dan ik me voorstel maar het hele gedoe de juiste fan te vinden, terrwijl een betere en niet al te dure voeding alles oplost geef ik de voorkeur boven iets openschroeven en eigenlijk niet weten waar ik mee bezig ben haha.

• Struktron
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-12 21:10
Royvveen schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 15:10:
Ik kom met een A8 op deze opzet. Volgens mij moet dat met de hybridcrossfire/dual graphics werken zover ik weet? Qua prijs vrijwel gelijk (4 euro duurder). maar ik denk wel met meer performance. De quadcore A8 > I3 en dan met dual grahpics iets potenter als game systeempje.

Het verbruik van de A8 ligt alleen wel hoger (100w vs 65) en ik weet niet of de voeding dat nog gaat trekken.... zit maar een 160watt voedingkje in de kast (piek tot 160watt), die volgens mij fatsoenlijk 120 watt kan leveren zonder problemen... Dat wordt denk ik wel krap als ie ook nog een HDD en SSD, moederbord, CPU en GPU moet gaan trekken.
Waarom wil je perse een a8 processor je kan ook kiezen voor een pentium g840 voor €62 of voor een zuinige pentium g630t (€64) versie deze zijn gelijk in snelheid of sneller dan de a8 processor. (zie http://www.tomshardware.c...iew-overclock,3106-5.html)
Daarnaast ben je met het socket 1155 moederbord veel beter op de toekomst voorbereid en kan je altijd in de toekomst nog kiezen voor een i7 processor indien nodig.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik weet niet waarom jij denkt dat socket 1155 langer gaat meegaan. Intel is berucht om zijn frequente socketwissels, AMD staat net bekend om het tegendeel. Qua toekomstgerichtheid lijkt het FM1-platform me een veel beter paard om op te wedden. Intel heeft nu al een tweede generatie Core i3/5/7 die op socket 1155 werkt, na de 2xx0 reeks. Ik heb nog nergens gelezen dat Intel plant om die socket daarna nog actief te gebruiken.

[ Voor 27% gewijzigd door Borromini op 30-03-2012 21:20 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Dat valt ook wel weer mee, S775 is weer heel lang doorgegaan. Anyway, met S1155 weten we dat Ivy Bridge er ook nog op gaat werken. FM1 is Llano-only, Trinity krijgt de FM2 socket.

Verwijderd

[b][message=37960651,noline]Intel heeft nu al een tweede generatie Core i3/5/7 die op socket 1155 werkt, na de 2xx0 reeks. Ik heb nog nergens gelezen dat Intel plant om die socket daarna nog actief te gebruiken.
Natuurlijk wel, voor de 3e generatie Core oftewel Ivy Bridge gaan ze toch ook die socket 1155 gebruiken?
Of mis ik nu echt iets (ik wacht zelf al een tijdje op Ivy Bridge en ging steeds van socket 1155 uit :))

En dan nog een vraag: hoe zet je in VLC en GOM hardwareaccelaratie aan? Heb alle menu's en submenu's uitgespit maar kijk er overheen blijkbaar. En met Google vind ik niet echt resultaten m.b.t. die spelers.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dreamvoid schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 21:43:
Dat valt ook wel weer mee, S775 is weer heel lang doorgegaan. Anyway, met S1155 weten we dat Ivy Bridge er ook nog op gaat werken. FM1 is Llano-only, Trinity krijgt de FM2 socket.
offtopic:
Dat had ik dan even gemist. Even gegoogled en de reden waarom AMD zo snel die nieuwe socket introduceert is niet helemaal duidelijk. Om compatibiliteit van FM2-CPU's met FM1 sockets lijken ze zich ook niet druk te hebben gemaakt - helaas.
Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 22:26:
Natuurlijk wel, voor de 3e generatie Core oftewel Ivy Bridge gaan ze toch ook die socket 1155 gebruiken?
Of mis ik nu echt iets (ik wacht zelf al een tijdje op Ivy Bridge en ging steeds van socket 1155 uit :))
De eerste i3/i5/i7 generatie is Arrandale, en dat was socket 1156. Sandy en Ivy Bridge zijn socket 1155. Intel duidt de Sandy Bridge aan met 2xxx (bv. i3 2100, i5 2400). De Ivy Bridge-modellen worden 3xxx. Dat zijn dus twee generaties op socket 1155.

[ Voor 34% gewijzigd door Borromini op 30-03-2012 22:39 ]

Verwijderd

Borromini schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 21:17:
Intel heeft nu al een tweede generatie Core i3/5/7 die op socket 1155 werkt, na de 2xx0 reeks. Ik heb nog nergens gelezen dat Intel plant om die socket daarna nog actief te gebruiken.
Je zegt hier letterlijk dat Intel een 2e generatie Core op 1155 heeft, na de 2xx0 reeks. Nogal verwarrend, want dat is dus een 3e generatie Core die jij bedoelt en 'nu al' is ook verwarrend want nog niemand kan die derde generatie 3xxx kopen op dit moment. Vandaar de verwarring...

• Mauz1978

Mauz1978

Console War Veteran

Gisterenavond laat de spullen binnen gekregen. Ik moet zeggen dat het een aardig 'zoek het maar zelf uit' handleidingen bij elkaar zijn (behuizing, mobo en cpu) maar met een beetje ' goh laat ik dat plugje hier instoppen' houding kom je er vanzelf haha. Hij staat nu mooi onder de tv in de kast en zal binnenkort een review schrijven. Merk wel dat het echt een pre is om zoiets ook met nieuwe of iig een lege hdd/ssd als opstart disk te gebruiken en zeker een optische drive. Maar goed ik kon niet langer wachten en heb de bare necesseties gekocht ;-).

Ik heb de ms-tech 1200 Rev D trouwens.

[ Voor 3% gewijzigd door Mauz1978 op 31-03-2012 15:21 ]

• stijn_goethals
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-12 13:58
Hey ik wil graag zelf een htpc\server bouwen. Ik had gedacht om dit te kopen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A55M-HVS€ 46,20€ 46,20
1Linksys AE1000 Wireless-N USB Adapter€ 16,60€ 16,60
1Western Digital Caviar Green WDBAAY0020HNC, 2TB€ 111,75€ 111,75
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 24,-€ 24,-
1LG CH10LS10 (10x, SATA-300, dual-layer, Zwart, Retail)€ 62,62€ 62,62
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 35,-€ 35,-
1Patriot Signature PSD34G1066K€ 18,70€ 18,70
1AMD A4-3400 Boxed€ 53,-€ 53,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 426,62

Is dit een goed gedacht of niet? Bijvooorbeeld fout socket of de kleine behuizing? Of iemand een opm?

Groeten stijn.

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-12 23:55

hostler

Yeahhh dude!

Gaat niet passen, die CM hyper 212... Te hoog. Kijk eens naar de scythe big shuriken. Ik zou overigens voor Kingston geheugen gaan, maar dat is meer iets persoonlijks.....

• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Heeft er iemand ervaring met behuizingen van Travla? Deze lijken mij zeer geschikt voor een HTPC. Bijvoorbeeld de C299 of de C289. Ze zijn heel compact, zien er goed uit, en lijken slim ingedeeld.
Heeft iemand een idee of de voedingen OK zijn? Zou ik toekomen met 60W voor een Atom D525 processor, 4GB RAM, één SSD, één HDD en een optische drive?

• Daikiri
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-01 11:15
Hi allen!

Ik ben zoals velen hier opzoek naar een goeie HTPC samenstelling.
Maar ben een beetje overweldigd door alle posts en configuraties hier, en vooral verschil in prijsklasse enz.

Nu weet ik wel precies wat ik wil,

mijn htpc moet zijn:

-zuinig
-mogelijk gebruik als game systeem, (low end , fun games/race etc)
-films muziek, internet etc.
-future proef, makkelijk te upgrade.

kortom moet het alles kunnen en zuinig zijn.

zal het dan neerkomen op een gewone low end pc samenstellen of zijn er ingenieuzere/ voordeligere manieren om dit te benaderen ?

• DeLyon
Mauz1978 schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 15:20:
Ik heb de ms-tech 1200 Rev D trouwens.
Waar heb je de kast besteld Mauz?

[ Voor 21% gewijzigd door DeLyon op 01-04-2012 01:04 ]

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-12 16:53

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Daikiri schreef op zondag 01 april 2012 @ 00:07:
Hi allen!

Maar ben een beetje overweldigd door alle posts en configuraties hier, en vooral verschil in prijsklasse enz.

mijn htpc moet zijn:

-zuinig

zal het dan neerkomen op een gewone low end pc samenstellen of zijn er ingenieuzere/ voordeligere manieren om dit te benaderen ?
dit zou prima met een htpc kunnen.
wat heb je zelf al samengesteld?

Ik ben momenteel met dit bezig, maar als je hier een videokaart in zet en evt sterkere voeding kan je er volgens mij prima mee gamen.
Dit is overkill voor een htpc alleen, maar bij mij is het de bedoeling dat het een alles kunner wordt.
oftewel tijdens een hd film afspelend, ook de nieuwste series binnen halen +parren en rarren, tegelijk moet er ook iets naar een andere computer kunnen worden gekopieeerd zonder dat degene die film kijkt daar last van krijgt. (xbmc etc op dedicated cores)

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M PRO€ 62,-€ 62,-
1Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 104,95€ 104,95
1Silverstone Grandia GD06B€ 107,90€ 107,90
1Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 42,50€ 42,50
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 74,90€ 74,90
1Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile€ 25,-€ 25,-
1AMD A8-3850 Boxed€ 101,-€ 101,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 553,25

[ Voor 69% gewijzigd door ApC_IcE op 01-04-2012 11:27 ]

• Mauz1978

Mauz1978

Console War Veteran

DeLyon schreef op zondag 01 april 2012 @ 01:03:
[...]

Waar heb je de kast besteld Mauz?
Afuture :). Goed ingepakt en prima verzorgd.

Ik heb trouwens op mn tv scherm zowel een monitor aansluiting en een hdmi aansluiting en ik heb het gevoel dat mn monitor aansluiting scherper is dan hdmi... Kan dat??

[ Voor 30% gewijzigd door Mauz1978 op 01-04-2012 14:31 ]

• kuipje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:36
Hi there,

Ik ben al een maandje alle forums aan het leechen voor mijn htpc project.
Mijn doelstelling is om een setje te bouwen die zowel openelec, xbmcubuntu en windows ondersteund.
Op dit moment is mijn keuze gevallen op de intel g530 met een asrock h61 itx bordje die later ook ivy bridge gaat ondersteunen. De zwakke punten van de slechte ingebouwde gpu en 24p bug worden door sommigen erkend maar anderen weer niet.

Mijn 2e optie is de a6-3500 met een asrock 75 itx bordje, geen 24p bug en een goede gpu maar weer tegenstrijdige berichten over de ondersteuning voor openelec en xbmcubuntu.

Wie kan mijn keuze eenvoudiger of moeilijker maken door te bevestigen uit ervaring dat de g530 zonder losse videokaart niet gaat werken. Of dat de amd cpu super werk op xbmcubuntu of openelec.

Ik weet dat ik in herhaling val, maar ik heb zoveel tegenstrijdige berichten gelezen dat ik terug val op recente ervaring.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De 24p-bug zou te verhelpen zijn op Windows, maar op Linux vrees ik ervoor. Ik ben persoonlijk heel tevreden van m'n Zotac Nano AD10 (E-350) die netjes op Linux draait (met hardwareversnelling voor h.264 en VC-1).

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

kuipje schreef op zondag 01 april 2012 @ 22:31:
Hi there,

Mijn doelstelling is om een setje te bouwen die zowel openelec, xbmcubuntu en windows ondersteund.
Op dit moment is mijn keuze gevallen op de intel g530 met een asrock h61 itx bordje die later ook ivy bridge gaat ondersteunen. De zwakke punten van de slechte ingebouwde gpu en 24p bug worden door sommigen erkend maar anderen weer niet.

Mijn 2e optie is de a6-3500 met een asrock 75 itx bordje, geen 24p bug en een goede gpu maar weer tegenstrijdige berichten over de ondersteuning voor openelec en xbmcubuntu.

Wie kan mijn keuze eenvoudiger of moeilijker maken door te bevestigen uit ervaring dat de g530 zonder losse videokaart niet gaat werken. Of dat de amd cpu super werk op xbmcubuntu of openelec.

Ik weet dat ik in herhaling val, maar ik heb zoveel tegenstrijdige berichten gelezen dat ik terug val op recente ervaring.
Ik heb zelf erg goede ervaring met de AMD APU (heb zelf de A6-3650). Doet zijn werk heel erg goed. Ik heb XBMCubuntu nog niet geprobeerd.

• ApC_IcE

ApC_IcE

Deze week wil ik dit bestellen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M PRO€ 62,09€ 62,09
1Asus BC-12B1ST Zwart€ 56,20€ 56,20
1MS-Tech MC-1200€ 91,50€ 91,50
1be quiet! SFX Power 350 Watt€ 49,10€ 49,10
1AMD A6-3650 Boxed€ 84,14€ 84,14
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 442,93

Zijn er nog laatste op of aanmerkingen?
Ik heb nog een eigen harde schijf liggen die er eerst in gaat (wordt later vervangen voor 2TB)
Ik heb voor deze blue ray speler gekozen anders moet ik bij 3 winkels bestellen ;)

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

Ziet er goed uit, maar zou je geen aftermarket CPU koeler nemen? De boxed koeler ging bij mij na een aantal weken een zeer hoge, vervelende, toon maken.
pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B zou moeten passen.

En waarom wil je eigenlijk een BeQuiet! voeding gebruiken? Die MS-Tech heeft al een voeding.

• kuipje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:36
Borromini schreef op zondag 01 april 2012 @ 23:25:
De 24p-bug zou te verhelpen zijn op Windows, maar op Linux vrees ik ervoor. Ik ben persoonlijk heel tevreden van m'n Zotac Nano AD10 (E-350) die netjes op Linux draait (met hardwareversnelling voor h.264 en VC-1).
Ik heb de Brazos overwogen, maar als mijn htpc project mislukt dan wil ik het systeem als server inzetten met VT of ik ga mijn dochter heel blij maken.

• TechFox
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12 14:28
Beste mede tweakers,

Ik heb deze HTPC in gedachten, omdat het toch om een flink bedrag gaat wil ik eerst jullie mening met betrekking tot tips enz.

Deze HTPC gaat dienen voor streaming films en series vanaf me whs en live tv + opnemen van me netwerk tuner.
Hij komt in een slaapkamer dus een groot beeldscherm is niet nodig.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-A75N-USB3€ 78,10€ 78,10
1Gembird HDMI-HDMI v1.4€ 4,06€ 4,06
1Seagate Momentus ST9500423AS, 500GB€ 79,40€ 79,40
1Iiyama ProLite E2409HDS-B1€ 147,90€ 147,90
1Samsung SN-208BB Zwart€ 19,99€ 19,99
1Lian Li PC-Q09F€ 83,75€ 83,75
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,75€ 32,75
1Hauppauge Media Center Remote Control Kit€ 33,26€ 33,26
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 12,40€ 24,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 562,11
ApC_IcE schreef op zondag 01 april 2012 @ 11:21:
[...]

dit zou prima met een htpc kunnen.
wat heb je zelf al samengesteld?

Ik ben momenteel met dit bezig, maar als je hier een videokaart in zet en evt sterkere voeding kan je er volgens mij prima mee gamen.
Dit is overkill voor een htpc alleen, maar bij mij is het de bedoeling dat het een alles kunner wordt.
oftewel tijdens een hd film afspelend, ook de nieuwste series binnen halen +parren en rarren, tegelijk moet er ook iets naar een andere computer kunnen worden gekopieeerd zonder dat degene die film kijkt daar last van krijgt. (xbmc etc op dedicated cores)

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M PRO€ 62,-€ 62,-
1Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 104,95€ 104,95
1Silverstone Grandia GD06B€ 107,90€ 107,90
1Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 42,50€ 42,50
1AMD A8-3850 Boxed€ 101,-€ 101,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 553,25
Je hebt door dat de taken die jij tegelijk uit wil voeren amper een belasting voor de CPU zijn, maar vooral een belasting van de I/O is? Parren+ rarren, downloaden, HD video kijken en NAS taken zullen een quad core nog niet eens 50% belasten (mits goed geconfigureerd natuurlijk). Alleen wanneer je deze taken van dezelfde HDD uit gaat voeren gaat het geheid stotteren. Daar helpt een quad core niet tegen.
Daikiri schreef op zondag 01 april 2012 @ 00:07:
Hi allen!

mijn htpc moet zijn:

-zuinig

Nu weet ik niet precies wat je verstaat onder low end gamen, maar met een Llano A6 of A8 setup kun je al redelijk op medium settings gamen. Nu kun je er ook voor kiezen om (ook vanwege de mogelijkheid tot upgraden) even te wachten op Trinity die een sterkere GPU heeft. Wil je grafisch wat meer, dan kun je ook nog een discrete videokaart bijplaatsen in hybridxfire.

Als low end gamen echt low end gamen is (paar oude spelletjes op low detail), dan kun je ook nog prima een A4 Llano pakken. Voor de rest van je eisen voldoen deze APU's prima.

[ Voor 13% gewijzigd door jaapsander op 02-04-2012 11:21 ]

• Reinder83
Ik heb uiteindelijk het volgende systeem besteld, aangezien ik veel las over de voeding van MS-Tech heb ik er voor gekozen een andere kast te kiezen met losse voeding, ook heb ik een micro-atx moederbord in plaats van mini-itx gekozen aangezien de kast ook groter is.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M€ 56,30€ 56,30
1MS-Tech MC-380€ 60,70€ 60,70
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 37,29€ 37,29
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 266,29
kuipje schreef op zondag 01 april 2012 @ 22:31:
Hi there,

Ondersteuning van AMD GPU's onder Linux (varianten, dus ook openelec en xbmcbuntu) is ongeveer vergelijkbaar (door ontwikkeling van XvBA zal AMD vermoedelijk nog beter gaan worden). Dus op basis daarvan heb je geen reden om voor Intel te kiezen. Alleen Nvidia heeft op dit moment de beste GPU ondersteuning onder linux, maar die hebben geen recente interessante platformen voor HTPC's op dit moment.

Die 24p "bug" komt inderdaad voor op intel platformen wanneer je geen gebruik maakt van Windows (onder windows kun je de bug omzeilen). Echter heb je alleen last van het fenomeen wanneer je je display instelt op 23.976 fps en de verversing van het desplay synct aan de fps van de video. In dit geval zie je om de 42 seconden 1 frame dubbel. Het ligt eraan hoe je naar video kijkt of je het überhaupt ziet. Heb je je display op 60Hz staan, dan maakt het helemaal niet uit.

Overigens zou ik geen A6-3500 pakken maar een A4-3400 omdat je meer aan 2 hoger geclockte cores hebt dan aan 3 lagere.

• dadaemon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09-2022
Goedemiddag Tweakers!

Ik ben momenteel op zoek naar een HTPC (of variant hierop) waarmee ik het volgende kan doen.
  • Het moet XBMC ondersteunen (liefst in Linux wegens kosten Windows)
  • Het moet SabNZB en SickBeard kunnen draaien
  • Er hoeft geen zware interne hardeschijf in omdat videos en overige bestanden op een NAS in het netwerk staan
  • Mogelijkheid om heel kleine games op spelen (zoals SNES en MegaDrive emulators)
  • Budget rond de 200 euro (+- 50 euro)
  • Zo min mogelijk stroomverbruik (in idle) aangezien de HTPC 24/7 aan zal staan (i.v.m. SabNZB en SickBeard)
  • Uiterlijk maakt niet heel veel uit maar een meubel kast zou mooi zijn
Nu heb ik dit topic een beetje door gelezen maar ik ben zelf niet heel erg thuis in de hardware van tegenwoordig. Vooral de keuze in hardware maakt mij zelfs een beetje duizelig. Daarom hoop ik dat ik jullie Tweakers hiervoor om hulp kan vragen. (Een lijst met hardware en een kleine toelichting zou ik heel erg waarderen.)

Ook zou ik graag willen vragen of de opening post misschien een kleine BBG kan worden. Dit zou voor mij, en mogelijk andere Tweakers, een goede start zijn in het zoeken naar onze ideale HTPC. (Misschien drie verschillende systemen, elk een andere "zwaarte" van het systeem?)

Ieder geval, heel erg bedankt!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-12 17:47
Dreamvoid schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 21:43:
Anyway, met S1155 weten we dat Ivy Bridge er ook nog op gaat werken.
Als de chipset het ondersteund wel,dus ben je afhankelijk van de moederbord fabrikant.
Ik heb zelf een MSI H67MA-ED55 en waarschijnlijk komt daar geen biosupdate voor de Ivy.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

dadaemon schreef op maandag 02 april 2012 @ 12:01:
Goedemiddag Tweakers!

Ik ben momenteel op zoek naar een HTPC (of variant hierop) waarmee ik het volgende kan doen.
  • Er hoeft geen zware interne hardeschijf in omdat videos en overige bestanden op een NAS in het netwerk staan
  • Mogelijkheid om heel kleine games op spelen (zoals SNES en MegaDrive emulators)
  • Zo min mogelijk stroomverbruik (in idle) aangezien de HTPC 24/7 aan zal staan (i.v.m. SabNZB en SickBeard)
Nu heb ik dit topic een beetje door gelezen maar ik ben zelf niet heel erg thuis in de hardware van tegenwoordig. Vooral de keuze in hardware maakt mij zelfs een beetje duizelig. Daarom hoop ik dat ik jullie Tweakers hiervoor om hulp kan vragen. (Een lijst met hardware en een kleine toelichting zou ik heel erg waarderen.)

Ook zou ik graag willen vragen of de opening post misschien een kleine BBG kan worden. Dit zou voor mij, en mogelijk andere Tweakers, een goede start zijn in het zoeken naar onze ideale HTPC. (Misschien drie verschillende systemen, elk een andere "zwaarte" van het systeem?)

Ieder geval, heel erg bedankt!
Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je zelf een voorzetje geeft. Het is geen u vraagt wij draaien topic natuurlijk. Kijk eerst zelf eens naar de behuizing, wil je een bredere/grotere behuizing of een kleine ITX behuizing? Pak bijvoorbeeld een In win behuizing met ingebouwde voeding voor ~€55,-. Zet daar een Brazos setup (dus moederbord met ingebouwde E350 of E450 APU) in met 2 of 4 GB 1333MHz geheugen en je bent al een heel eind.

Om in de openingspost een BBG te zetten is erg veel werk aangezien de "best buy" elke keer weer veranderd. Om de zoveel maanden komt er op de frontpage een BBG uit waarin een HTPC best vaak voorkomt. Je kunt deze als basis gebruiken.

• ApC_IcE

ApC_IcE

hostler schreef op maandag 02 april 2012 @ 08:40:
Ziet er goed uit, maar zou je geen aftermarket CPU koeler nemen? De boxed koeler ging bij mij na een aantal weken een zeer hoge, vervelende, toon maken.
pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B zou moeten passen.

En waarom wil je eigenlijk een BeQuiet! voeding gebruiken? Die MS-Tech heeft al een voeding.
Omdat de voeding van de ms-tech meer lawaai maakt en ik wil hem zo stil mogelijk 8)
jaapsander schreef op maandag 02 april 2012 @ 11:16:
[...]

Je hebt door dat de taken die jij tegelijk uit wil voeren amper een belasting voor de CPU zijn, maar vooral een belasting van de I/O is? Parren+ rarren, downloaden, HD video kijken en NAS taken zullen een quad core nog niet eens 50% belasten (mits goed geconfigureerd natuurlijk). Alleen wanneer je deze taken van dezelfde HDD uit gaat voeren gaat het geheid stotteren. Daar helpt een quad core niet tegen.
Nee dat klopt, ik wil ook het parren en rarren laten doen op de ssd, en alleen het verplaatsen naar de hdd.
dus dan zal het stotteren ook verminderen

[ Voor 36% gewijzigd door ApC_IcE op 02-04-2012 12:54 ]

• TechFox
TechFox schreef op maandag 02 april 2012 @ 10:19:
Beste mede tweakers,

Ik heb deze HTPC in gedachten, omdat het toch om een flink bedrag gaat wil ik eerst jullie mening met betrekking tot tips enz.

Deze HTPC gaat dienen voor streaming films en series vanaf me whs en live tv + opnemen van me netwerk tuner.
Hij komt in een slaapkamer dus een groot beeldscherm is niet nodig.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-A75N-USB3€ 78,10€ 78,10
1Gembird HDMI-HDMI v1.4€ 4,06€ 4,06
1Seagate Momentus ST9500423AS, 500GB€ 79,40€ 79,40
1Iiyama ProLite E2409HDS-B1€ 147,90€ 147,90
1Samsung SN-208BB Zwart€ 19,99€ 19,99
1Lian Li PC-Q09F€ 83,75€ 83,75
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,75€ 32,75
1Hauppauge Media Center Remote Control Kit€ 33,26€ 33,26
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 12,40€ 24,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 562,11
Iemand enige mening?
ApC_IcE schreef op maandag 02 april 2012 @ 12:52:
[...]

Nee dat klopt, ik wil ook het parren en rarren laten doen op de ssd, en alleen het verplaatsen naar de hdd.
dus dan zal het stotteren ook verminderen
Klopt, maar dan heeft een A8 nog steeds geen nut. Voor jouw doeleinden kun je prima een A4 nemen. Let wel op dat wanneer je een groter bestand aan het downloaden bent (laten we zeggen een blu-ray iso) van ~40 GB dat je die niet moet gaan parren en rarren op je SSD, hier is namelijk lang niet genoeg geheugen voor.
Er is niet zoveel mis met je setup ;) Alleen zou ik een A4 ipv die A6 nemen (zoals ik vaker zeg) wanneer je niet specifiek iets multithreaded op je HTPC gaat doen (multithreaded is heel wat anders dan multitasken (zie tips op post van Apc_ice).

Verder kun je je geheugen in een kit van 2 bestellen ipv 2 losse. Ook zou ik even goed nakijken of een scythe big shuriken gaat passen in die behuizing. De heatsink en de ventilator zijn nogal breed zodat deze een beetje uit kunnen steken buiten een ITX moederbord. Afhankelijk van je behuizing gaat dit passen of niet (heb zelf geen ervaring met die behuizing). Een gewone shuriken is al wat smaller.

[ Voor 42% gewijzigd door jaapsander op 02-04-2012 13:12 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

hostler schreef op maandag 02 april 2012 @ 08:40:
Een voeding van bedenkelijke kwaliteit. Kan ie die beter vervangen als hij wilt dat dat ding een beetje meegaat :).

• TechFox
jaapsander schreef op maandag 02 april 2012 @ 13:06:
[...]

Klopt, maar dan heeft een A8 nog steeds geen nut. Voor jouw doeleinden kun je prima een A4 nemen. Let wel op dat wanneer je een groter bestand aan het downloaden bent (laten we zeggen een blu-ray iso) van ~40 GB dat je die niet moet gaan parren en rarren op je SSD, hier is namelijk lang niet genoeg geheugen voor.

[...]

Er is niet zoveel mis met je setup ;) Alleen zou ik een A4 ipv die A6 nemen (zoals ik vaker zeg) wanneer je niet specifiek iets multithreaded op je HTPC gaat doen (multithreaded is heel wat anders dan multitasken (zie tips op post van Apc_ice).

Verder kun je je geheugen in een kit van 2 bestellen ipv 2 losse. Ook zou ik even goed nakijken of een scythe big shuriken gaat passen in die behuizing. De heatsink en de ventilator zijn nogal breed zodat deze een beetje uit kunnen steken buiten een ITX moederbord. Afhankelijk van je behuizing gaat dit passen of niet (heb zelf geen ervaring met die behuizing). Een gewone shuriken is al wat smaller.
Uhmm heb je advies van geheugen overgenomen.. A6 toch genomen om iets meer power te hebben ook voor de toekomst.. Over de cpu koeler.. Ja ik heb de gok genomen. Anders zet ik hem in me server ;)

• dadaemon
jaapsander schreef op maandag 02 april 2012 @ 12:47:
[...]

Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je zelf een voorzetje geeft. Het is geen u vraagt wij draaien topic natuurlijk. Kijk eerst zelf eens naar de behuizing, wil je een bredere/grotere behuizing of een kleine ITX behuizing? Pak bijvoorbeeld een In win behuizing met ingebouwde voeding voor ~€55,-. Zet daar een Brazos setup (dus moederbord met ingebouwde E350 of E450 APU) in met 2 of 4 GB 1333MHz geheugen en je bent al een heel eind.

Om in de openingspost een BBG te zetten is erg veel werk aangezien de "best buy" elke keer weer veranderd. Om de zoveel maanden komt er op de frontpage een BBG uit waarin een HTPC best vaak voorkomt. Je kunt deze als basis gebruiken.
Ik was hier al bang voor toen ik mijn berichtje plaatste. Maar bedankt voor de info! Hier kan ik wat mee. Zodra ik wat moois heb samen gesteld zal ik jullie hier wederom om advies vragen.

Met betrekking tot de OP. Ik snap dat het lastig is dit bij te houden, maar helaas is de laatste BBG met een HTPC erin alweer een tijdje geleden.

Nogmaals, bedankt! _/-\o_

• ApC_IcE

ApC_IcE

jaapsander schreef op maandag 02 april 2012 @ 13:06:
[...]

Dat klopt. misschien stop ik er nog een 1TB in om daar maar op uit te pakken.
Die A8 is ook bedoelt voor windows etc. Met een A4 zou het ook kunnen.
Ik zal nog even me gedachten erover laten gaan ;)
thanx voor je input
ApC_IcE schreef op maandag 02 april 2012 @ 14:40:
[...]

Dat klopt. misschien stop ik er nog een 1TB in om daar maar op uit te pakken.
Die A8 is ook bedoelt voor windows etc. Met een A4 zou het ook kunnen.
Ik zal nog even me gedachten erover laten gaan ;)
thanx voor je input
Windows draait ook prima op een A4 inderdaad ;). Voor een HTPC heb je al snel dat overdaad schaad :) Ik meen me te herinneren dat je ook prioriteit op disk i/o voor bepaalde processen kunt zetten. Dit zou in jouw geval het mogelijke probleem ook oplossen. Door XBMC altijd een hogere i/o prioriteit te geven zullen video's nooit gaan stotteren. Dat parren/rarren of filetransfer iets langzamer gaat is dan natuurlijk geen probleem.

Ik zal eens even googlen.
edit: However, Microsoft does NOT recommend applications directly adjust their I/O priority. Instead, they recommend you simply set the CPU priority of the calling thread. The I/O priority is derived from that. In this way, the I/O priority addition was a 'drop in' addition to Windows.
en: http://social.technet.mic...bb-4866-86a5-b894730f9741

[ Voor 19% gewijzigd door jaapsander op 02-04-2012 15:07 ]

• dadaemon
Naar aanleiding van advies van jaapsander heb ik zelf een setup gemaakt voor een HTPC. Hierbij nogmaals mijn wensen.
Het was kinderlijk eenvoudig om naar aanleiding van het advies een en ander bij elkaar te zoeken, zeker met de Brazos setup, perfect voor wat ik wil!

Maar dan nu de grote hamvraag! Is dit wat? >:)

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI E350IS-E45€ 79,95€ 79,95
1In Win BM639€ 44,95€ 44,95
1OCZ Vertex Plus Sata II 2,5" SSD 30GB€ 42,50€ 42,50
1Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1600C9€ 21,90€ 21,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 217,80

Dit lijkt mij een ideale setup voor de wensen die ik heb. Maar misschien hebben jullie hier nog op- en/of aanmerkingen waar ik mogelijk nog op moet letten?

Nogmaals dank aan jaapsander voor zijn advies!
dadaemon schreef op maandag 02 april 2012 @ 15:08:
Naar aanleiding van advies van jaapsander heb ik zelf een setup gemaakt voor een HTPC. Hierbij nogmaals mijn wensen.
Het was kinderlijk eenvoudig om naar aanleiding van het advies een en ander bij elkaar te zoeken, zeker met de Brazos setup, perfect voor wat ik wil!

Maar dan nu de grote hamvraag! Is dit wat? >:)

#ProductPrijsSubtotaal
1OCZ Vertex Plus Sata II 2,5" SSD 30GB€ 42,50€ 42,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 217,80

Dit lijkt mij een ideale setup voor de wensen die ik heb. Maar misschien hebben jullie hier nog op- en/of aanmerkingen waar ik mogelijk nog op moet letten?

Nogmaals dank aan jaapsander voor zijn advies!
Prima setup, zo moeilijk is het niet hè ;). Let wel op dat die vertex SSD een sandforce controller heeft. In ieder geval met voorgaande firmwares waren er erg veel problemen met levensduur en stabiliteit. Links en rechts hoor ik dat de laatste firmwares een aantal van deze problemen mogelijk opgelost hebben, maar voor de zekerheid zou ik het SSD topic even nalezen/navragen. [BBG aanschaf] SSD Het grote SSD topic ~ Deel 9

• dadaemon
jaapsander schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:31:
[...]

Prima setup, zo moeilijk is het niet hè ;). Let wel op dat die vertex SSD een sandforce controller heeft. In ieder geval met voorgaande firmwares waren er erg veel problemen met levensduur en stabiliteit. Links en rechts hoor ik dat de laatste firmwares een aantal van deze problemen mogelijk opgelost hebben, maar voor de zekerheid zou ik het SSD topic even nalezen/navragen. [BBG aanschaf] SSD Het grote SSD topic ~ Deel 9
Zeker niet, ik had alleen even een zetje in de juiste richting nodig. Waarvoor: _/-\o_

Ik zal de SSD nog vervangen voor een beter type en dan gaat mijn bestelling de deur uit! Thanks!

• hostler

hostler

Yeahhh dude!

dadaemon schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:50:
[...]

Zeker niet, ik had alleen even een zetje in de juiste richting nodig. Waarvoor: _/-\o_

Ik zal de SSD nog vervangen voor een beter type en dan gaat mijn bestelling de deur uit! Thanks!
(pssst, Crucial M4 of Samsung 830....)
hostler schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:51:
[...]

(pssst, Crucial M4 of Samsung 830....)
Helaas heb je die niet in een 30/32GB variant waardoor het wel een stuk duurder gaat worden. Overigens is een goede 64GB SSD nooit een slechte koop, maar met een budget van 200, 250 misschien een beetje too much. Ik zie ook een pricewatch: Kingston SSDNow s50 32GB staan, maar kan hier zo snel geen reviews van vinden...

[ Voor 43% gewijzigd door jaapsander op 02-04-2012 17:06 ]

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:10
Een goedkope SSD is natuurlijk altijd interessant, maar ik hoor er wel slechte dingen over. Vaak uitvallen enzo. Verder heb ik er geen reviews over gelezen, maar ik zou voor safe gaan.

• GreyGhost
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12 23:25

GreyGhost

Het is een spook

jaapsander schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:31:
[...]

Ik heb dat hier al vaker zien langskomen, maar de Vertex Plus heeft een Indilinx controller, niet dat ik daarmee wil zeggen dat die perse beter is... :)

For I am grey, between the darkness and the light

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:58

-tom-562

Oliesjeik

Ik ben ook aan het kijken voor een HTPC'tje, en heb als basis het lijstje gepakt van Dadaemon;
#ProductPrijsSubtotaal
1ICIDU Wireless PCI-E Card 150N€ 10,55€ 10,55
1Seagate Barracuda ST2000DM001, 2TB€ 103,70€ 103,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 289,55

Heb de SSD verwijdert, er een 2TB schijf in gezet, en een WLAN kaartje (mogelijkheid tot bedraad is er niet echt). Doel is om HD films af te spelen, muziek te luisteren en te downloaden. Moet geen probleem zijn lijkt mij om hiermee 1080P materiaal mee af te spelen? Waar ik me eigenlijk een beetje zorgen om maak, gaat dat WLAN kaartje passen?

Vaak bu'j te bang!

GreyGhost schreef op maandag 02 april 2012 @ 19:25:
[...]

Ik heb dat hier al vaker zien langskomen, maar de Vertex Plus heeft een Indilinx controller, niet dat ik daarmee wil zeggen dat die perse beter is... :)
Inderdaad, was me nog niet eens opgevallen. Ik zal hier eens wat over vragen in het SSD topic, zie de laatste tijd toch wel veel SSD's voorbij komen van ~30GB. Wel handig om hier een keer goed advies over te krijgen en dus te kunnen geven.
-tom-562 schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 11:40:
Ik ben ook aan het kijken voor een HTPC'tje, en heb als basis het lijstje gepakt van Dadaemon;
#ProductPrijsSubtotaal
1ICIDU Wireless PCI-E Card 150N€ 10,55€ 10,55
1Seagate Barracuda ST2000DM001, 2TB€ 103,70€ 103,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 289,55

Heb de SSD verwijdert, er een 2TB schijf in gezet, en een WLAN kaartje (mogelijkheid tot bedraad is er niet echt). Doel is om HD films af te spelen, muziek te luisteren en te downloaden. Moet geen probleem zijn lijkt mij om hiermee 1080P materiaal mee af te spelen? Waar ik me eigenlijk een beetje zorgen om maak, gaat dat WLAN kaartje passen?
Mits goed geconfigureerd gaat dat setje prima 1080p afspelen. Het Wlan kaartje gaat alleen passen met een low-profile bracket, ik weet niet of die erbij zit.

[ Voor 74% gewijzigd door jaapsander op 03-04-2012 12:20 ]

• rsistuurop
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 14:45
Ik zat te denken aan de volgende setup, echter wil ik er af en toe ook wat lichte games mee kunnen spelen (Sims 2/3 of iets dergelijks)

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Momentus XT ST95005620AS (Hybrid), 500GB SATA-300, 32MB, 7200rpm€ 102,49€ 102,49
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 41,40€ 41,40
1Asus E35M1-M€ 87,10€ 87,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 324,74

Zou een HD6670 Low Profile overkill zijn voor de CPU of zou dit een aanzienlijke verbetering geven in games?
rsistuurop schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 13:14:
Ik zat te denken aan de volgende setup, echter wil ik er af en toe ook wat lichte games mee kunnen spelen (Sims 2/3 of iets dergelijks)

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Momentus XT ST95005620AS (Hybrid), 500GB SATA-300, 32MB, 7200rpm€ 102,49€ 102,49
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 41,40€ 41,40
1Asus E35M1-M€ 87,10€ 87,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 324,74

Zou een HD6670 Low Profile overkill zijn voor de CPU of zou dit een aanzienlijke verbetering geven in games?
Dan zou ik voor een Llano setup gaan welke een sterkere CPU bevat en een GPU die ook snel genoeg is (hoewel een HD6670 natuurlijk sterker is), zo is het systeem meer in balans en ook nog eens zuiniger. Voor de sims 2/3 kun je prima af met een A4, voor iets meer performance kun je gaan voor een A6 (vooral qua GPU kracht).

Als HDD zal ik eerder voor pricewatch: Seagate Momentus XT ST750LX003 , 750GB SATA-600, 32MB, 7200rpm gaan, deze heeft een 2x zo groot SSD gedeelte en iets meer opslagruimte.

[ Voor 4% gewijzigd door jaapsander op 03-04-2012 13:31 ]

• argon
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-11-2021
Ik zit te twijfelen tussen 2 verschillende setups.

Ik wil sowieso deze kast gebruiken:
pricewatch: Fractal Design Array R2 Mini ITX NAS Case
Dus ben ik op zoek naar een mini-itx board.
SSD en HDD's zijn al aanwezig. PSU zit in de kast :)

Setup 1:Pro's: 6 sata aansluitingen (er passen ook 6 3.5" HDD's in de kast)
Con's: Geen HDMI 1.4 (dus geen 3d materiaal)

Setup 2:Pro's: Wat meer rekenkracht (ik weet niet zeker of dit board wel HDMI 1.4 heeft, maar ga er van uit van wel)
Con's: Maar 4 sata aansluitingen dus eventueel een sata kaart nodig.

Een 3d tv is er nog niet, maar eventueel in de toekomst wel. De bedoeling is dat het systeem als HTPC/NAS wordt gebruikt en Windows 7 + XBMC kan draaien.

Kan ik beter kiezen voor extra rekenkracht (als dat nodig mocht zijn). Of moet ik genoegen nemen met de eerste setup?
argon schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 15:08:
Ik zit te twijfelen tussen 2 verschillende setups.

Ik wil sowieso deze kast gebruiken:
pricewatch: Fractal Design Array R2 Mini ITX NAS Case
Dus ben ik op zoek naar een mini-itx board.
SSD en HDD's zijn al aanwezig. PSU zit in de kast :)

Setup 1:Pro's: 6 sata aansluitingen (er passen ook 6 3.5" HDD's in de kast)
Con's: Geen HDMI 1.4 (dus geen 3d materiaal)

Setup 2:Pro's: Wat meer rekenkracht (ik weet niet zeker of dit board wel HDMI 1.4 heeft, maar ga er van uit van wel)
Con's: Maar 4 sata aansluitingen dus eventueel een sata kaart nodig.

Een 3d tv is er nog niet, maar eventueel in de toekomst wel. De bedoeling is dat het systeem als HTPC/NAS wordt gebruikt en Windows 7 + XBMC kan draaien.

Kan ik beter kiezen voor extra rekenkracht (als dat nodig mocht zijn). Of moet ik genoegen nemen met de eerste setup?
Volgens mij ben jij de enige die die keuze kan maken.... Wat vind je zelf belangrijker, je informatie en veronderstellingen kloppen in ieder geval wel. (ik zou trouwens 1333 MHz geheugen pakken, zeker bij het Llano systeem).

• argon
jaapsander schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 15:23:
[...]

Volgens mij ben jij de enige die die keuze kan maken.... Wat vind je zelf belangrijker, je informatie en veronderstellingen kloppen in ieder geval wel. (ik zou trouwens 1333 MHz geheugen pakken, zeker bij het Llano systeem).
Bedankt voor je snelle reactie.

Ik neig naar de eerste setup. Aangezien 3D niet een groot punt is voor mij, maar de sata aansluitingen wel.
Dus ik antwoord mijn eigen vraag bijna al, haha :+

Is meer Mhz beter? Of heeft het geen zin om boven de 1333 Mhz te zitten? En de hoeveelheid? 4gb?
argon schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 15:27:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie.

Ik neig naar de eerste setup. Aangezien 3D niet een groot punt is voor mij, maar de sata aansluitingen wel.
Dus ik antwoord mijn eigen vraag bijna al, haha :+

Is meer Mhz beter? Of heeft het geen zin om boven de 1333 Mhz te zitten? En de hoeveelheid? 4gb?
Hoe sterker de GPU is (meer shaders), hoe meer baad een APU heeft bij sneller geheugen. Voor een A6/A8 zou ik 1600 MHz geheugen nemen, maar voor een minder sterke A4 is 1333 MHz wel genoeg. Een E350 heeft een nog wat zwakkere GPU waardoor 1066MHz niet heel er is. Echter is 1333 MHz geheugen niet duurder. En 2GB is genoeg voor HTPC taken, echter is het zo goedkoop dat je bijna net zo goed 4GB kan nemen.

En dit bordje? pricewatch: Asus E45M1-M PRO

[ Voor 6% gewijzigd door jaapsander op 03-04-2012 15:30 ]

• argon
jaapsander schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 15:30:
[...]

Hoe sterker de GPU is (meer shaders), hoe meer baad een APU heeft bij sneller geheugen. Voor een A6/A8 zou ik 1600 MHz geheugen nemen, maar voor een minder sterke A4 is 1333 MHz wel genoeg. Een E350 heeft een nog wat zwakkere GPU waardoor 1066MHz niet heel er is. Echter is 1333 MHz geheugen niet duurder. En 2GB is genoeg voor HTPC taken, echter is het zo goedkoop dat je bijna net zo goed 4GB kan nemen.

En dit bordje? pricewatch: Asus E45M1-M PRO
Wel weer een sata aansluiting minder. Maar ik lees net op de site van Asus dat het e350 board niet meer dan 1066mhz geheugen ondersteund.
Zie : http://www.asus.com/Mothe...rd/E35M1I/#specifications

Dus die e450 variant is zo gek nog niet.

-edit:

Die E450 is geen mini-itx :(

-edit2:

Deze wel:
pricewatch: Asus E45M1-I DELUXE

[ Voor 8% gewijzigd door argon op 03-04-2012 15:47 ]

argon schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 15:44:
[...]

Wel weer een sata aansluiting minder. Maar ik lees net op de site van Asus dat het e350 board niet meer dan 1066mhz geheugen ondersteund.
Zie : http://www.asus.com/Mothe...rd/E35M1I/#specifications

Dus die e450 variant is zo gek nog niet.

-edit:

Die E450 is geen mini-itx :(

-edit2:

Deze wel:
pricewatch: Asus E45M1-I DELUXE
Ai inderdaad, is een uAtx. Maar als 3d niet heel belangrijk is (heb zelf een 3d TV en kijk helemaal niet zoveel blu-ray 3d) zou ik gewoon die E350 nemen. Overigens werkt SBS 3d wel. Alleen blu-ray 3d via HDMI 1.4 gaat niet lukken met een E350.

• argon
jaapsander schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 16:07:
[...]

Ai inderdaad, is een uAtx. Maar als 3d niet heel belangrijk is (heb zelf een 3d TV en kijk helemaal niet zoveel blu-ray 3d) zou ik gewoon die E350 nemen. Overigens werkt SBS 3d wel. Alleen blu-ray 3d via HDMI 1.4 gaat niet lukken met een E350.
Wat is het grootste verschil tussen de E350 en E450? Rekenkracht?
argon schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 16:16:
[...]

Wat is het grootste verschil tussen de E350 en E450? Rekenkracht?
Nee, bijna geen verschil in performance, alleen ondersteuning van HDMI 1.4.

• argon
jaapsander schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 16:22:
[...]

Nee, bijna geen verschil in performance, alleen ondersteuning van HDMI 1.4.
Ok, bedankt voor het antwoord.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De E-450 klokt 50 MHz hoger (de CPU), de GPU heeft ook een hogere clock maar ook een turbo-modus.

• argon
Borromini schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 16:27:
De E-450 klokt 50 MHz hoger (de CPU), de GPU heeft ook een hogere clock maar ook een turbo-modus.
Lijkt me dat dat niet echt merkbaar is in gebruik. Het grootste verschil is dan toch de HDMI 1.4 support?
argon schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 16:31:
[...]

Lijkt me dat dat niet echt merkbaar is in gebruik. Het grootste verschil is dan toch de HDMI 1.4 support?
Vrij vertaald is dat weinig (merkbaar) verschil in performance voor HTPC gebruik. Dus dan blijft over HDMI 1.4 support ;)

• argon
jaapsander schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 16:37:
[...]

Vrij vertaald is dat weinig (merkbaar) verschil in performance voor HTPC gebruik. Dus dan blijft over HDMI 1.4 support ;)
+1333Mhz geheugen support ;)

Maar goed, om daar 50 euro meer voor neer te leggen is voor mij te veel.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

argon schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 16:31:
[...]

Ik wou louter meegeven wat de andere verschillen waren ;).

• argon
Borromini schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 17:10:
[...]

Ik wou louter meegeven wat de andere verschillen waren ;).
Mijn reactie was niet negatief bedoelt. Ik dank je eerder voor de info.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Werd ook niet zo opgevat ;). Ik vind HDMI 1.4 persoonlijk totaal oninteressant, ik denk dat dat voor iedereen weer anders is wat de belangrijkste punten zijn. Sowieso zijn er veel minder verschillen dan de aanduiding van AMD doet vermoeden. Uiteindelijk zijn die bescheiden speedbumps zo goed als onbelangrijk, als de hardwareversnelling het niet trekt voor HD-weergave zullen die paar MegaHertzes het verschil niet maken :(.

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
1.4 is momenteel voor de meesten idd totaal niet interessant. Mja, als je nu geld uitgeeft, en over 1 a 2 jaar toch een 3d tv aan gaat schaffen, en je komt dan tot de ontdekking dat je geen 3d af kunt spelen terwijl je dit wel wilt, dan baal je toch van die 5 tientjes die niet uitgegeven zijn lijkt mij.
Maar goed, dat is met een videokaartje van 5 tientjes ook weer op te lossen.

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

• DeLyon
Ik volg dit topic al enige tijd met veel interesse en zal binnenkort aan de hand van de vele suggesties hier ook mijn nieuwe htpc gaan bouwen :)

Wat ik ervan verwacht: 1080p en DTS-HD afspelen via XBMC (Win7), tegelijkertijd grote bestanden (blu-ray iso's van >40GB) kunnen downloaden en tegelijkertijd parren+rarren. Nu ben ik op zoek naar de ideale configuratie om hier een soepel systeem voor te kunnen bouwen. Ik was eigenlijk van plan om ook een NAS (Synology) aan te schaffen maar denk dit beter te kunnen integreren in een alles-in-1 kunner.
jaapsander schreef op maandag 02 april 2012 @ 11:16:
[...]Je hebt door dat de taken die jij tegelijk uit wil voeren amper een belasting voor de CPU zijn, maar vooral een belasting van de I/O is? Parren+ rarren, downloaden, HD video kijken en NAS taken zullen een quad core nog niet eens 50% belasten (mits goed geconfigureerd natuurlijk). Alleen wanneer je deze taken van dezelfde HDD uit gaat voeren gaat het geheid stotteren. Daar helpt een quad core niet tegen.
jaapsander geeft hier terecht aan dat deze taken vooral een belasting van de I/O zijn. Maar hoe kun je dit dan wel zodanig inrichten dat de je hier niks van merkt tijdens het kijken van video? Is het een idee om dan naast de HDD een SSD in te bouwen waarmee je de taken kunt verdelen?

De configuratie die ik hiervoor voor ogen heb:

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 104,18€ 104,18
1MS-Tech MC-1200€ 89,70€ 89,70
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/8G€ 41,90€ 41,90
1AMD A6-3650 Boxed€ 82,44€ 82,44
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 389,42

Wellicht kan de A6 nog worden vervangen door de A4, waamee ook het interne geheugen vervangen kan worden. En mogelijk nog een toevoeging van een SSD om het geheel wat soepeler te laten draaien.

• willem7q
  • Niet online
Ik heb nog en paar kleine aanpassingen gedaan aan mijn setup.
Het wordt een HTPC die enkel voor audio bedoeld is. Het besturingssysteem wordt VortexBox. De bediening zal gebeuren via de Samsung Galaxy S WiFi.

Blijkbaar kan dit moederbord enkel overweg met DDR2 RAM, dus dat heb ik nog aangepast. Een harde schijf heb ik nog liggen. Ik heb ook gelezen dat ik bij deze kast nog een extra kabeltje nodig heb om de voeding met de P4 aansluiting van het moederbord te verbinden.

Heeft iemand nog andere bemerkingen?

#ProductPrijsSubtotaal
1Zotac NM10-F-E€ 88,20€ 88,20
1Sony Optiarc AD-7740H Zwart€ 20,50€ 20,50
1Jetway JC-110-B€ 77,15€ 77,15
1Kingston ValueRAM KVR800D2N6K2/2G€ 31,67€ 31,67
1Samsung Galaxy S Wifi 3.6 8GB Zwart€ 135,-€ 135,-
1Kingston SSDNow s50 32GB€ 49,18€ 49,18
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 401,70

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
DeLyon schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 22:44:
Ik volg dit topic al enige tijd met veel interesse en zal binnenkort aan de hand van de vele suggesties hier ook mijn nieuwe htpc gaan bouwen :)

Wat ik ervan verwacht: 1080p en DTS-HD afspelen via XBMC (Win7), tegelijkertijd grote bestanden (blu-ray iso's van >40GB) kunnen downloaden en tegelijkertijd parren+rarren. Nu ben ik op zoek naar de ideale configuratie om hier een soepel systeem voor te kunnen bouwen. Ik was eigenlijk van plan om ook een NAS (Synology) aan te schaffen maar denk dit beter te kunnen integreren in een alles-in-1 kunner.

[...]

jaapsander geeft hier terecht aan dat deze taken vooral een belasting van de I/O zijn. Maar hoe kun je dit dan wel zodanig inrichten dat de je hier niks van merkt tijdens het kijken van video? Is het een idee om dan naast de HDD een SSD in te bouwen waarmee je de taken kunt verdelen?

De configuratie die ik hiervoor voor ogen heb:

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 104,18€ 104,18
1MS-Tech MC-1200€ 89,70€ 89,70
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/8G€ 41,90€ 41,90
1AMD A6-3650 Boxed€ 82,44€ 82,44
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 389,42

Wellicht kan de A6 nog worden vervangen door de A4, waamee ook het interne geheugen vervangen kan worden. En mogelijk nog een toevoeging van een SSD om het geheel wat soepeler te laten draaien.
Ik denk dat de enige oplossing is om een RAID 0 te gaan draaien, dit geeft wel een boost.
Je kan ook één HDD pakken voor het downloaden/uitpakken en één HDD voor de opslag, maar dan blijf je dus heen en weer kopieren.

Overigens heb ik er met mijn PC waarmee ik nu nog stream geen last van. Ik stream en downloaden vanaf een samsung 2tb F3 schijf. Vroeger had ik het af en toe wel(alleen bij reparaties), ik gebruikte toen vooral altbinz. Tegenwoordig gebruik ik spotnet. Misschien dat het dus ook wat per programma verschilt

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-12 23:26

WhySoSerious

Be the change.

DeLyon schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 22:44:

Interessante vraag die ik ook al in het homeserver-topic geplaatst heb. Ik zit namelijk met dezelfde gedachte, maar dan wil ik gaan streamen vanaf de homeserver. In principe dezelfde situatie namelijk.

Ik ben enkele dagen geleden beetje gaan experimenteren nadat een film die ik aan het kijken was (via mijn mediaplayer), gestreamd vanaf mijn desktop, opeens begon te haperen. Bleek dus dat mn desktop een film aan het parren. In de desktop zit een i5-2500k, 8GB RAM en het OS staat op een SSD, needless to say dat dit de bottleneck is dus. Downloads van nieuwsgroepen opslaan en media aanbieden worden dus door een aparte schijf gedaan, een Samsung HD103SJ. Deze schijf wil ik ook in de homeserver gaan plaatsen.
Daarnaast heb ik nog een (fysiek!) andere schijf in mijn pc zitten, WD 640 GB Black.

Als ik eerste ben ik drie verschillende HD films (varierend van 8, 13 en 18GB) af gaan spelen op mijn desktop, allemaal opgeslagen op de Samsung schijf. Dit verliep op zich prima, zolang ik maar geen andere scene aanklikte, de bufferruimte (neem ik aan) was daarvoor ontoereikend.

Volgende test was het kijken van 1 enkele HD film (18GB) terwijl er geparred werd op dezelfde schijf (wederom de Samsung schijf). Dit zorgde inderdaad voor haperingen in de film zodra het parren begon.

Test drie was het kijken van een HD film (wederom die van 18GB), afgespeeld vanaf de Samsung schijf, terwijl ik SabNZB (nieuwsgroepen) heb ingesteld op het downloaden en parren op de WD schijf, maar dat die na controle en reparatie op de Samsung schijf geplaatst diende te worden. De film liep prima tijdens het controleren en repareren, maar begon weer te haperen zodra deze gekopieerd werd naar de Samung schijf...

Conclusie: Deze harde schijf kan niet beide taken (film kijken + "verzorgen" van een andere film) gelijktijdig aan. Oplossing zou zijn of de downloadtaken 's nachts plaats te laten vinden (geen ideale situatie), of een RAID-oplossing zoals hier al werd aangedragen (momenteel niet fijn met de relatief hoge prijzen van een harde schijf) of SabNZB een lagere processorprioriteit geven. Dit laatste werd mij aangeraden in het homeserver-topic. Ik wil dit nog gaan testen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ben ook zeer benieuwd naar of mensen dit ook zo ervaren en of het aantal IOPS van een harde schijf hier de bottleneck vormt. Zo ja, vanaf hoeveel IOPS is een schijf dan "snel" genoeg?

• Rowdy.nl
  • Laatst online: 12-12 08:39

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Op mijn server heb ik Sab zo geconfigureerd dattie iig een hoop geheugen mag gebruiken om te downloaden (beperken van IO hoop ik) en doe ik al het downloaden/rarren/parren op de systeemschijf (WD10EADS). Vervolgens worden de films/series automagisch naar een van de dataschijven (WD20EARX) gekopiëert. Da's dus eigenlijk situatie 3 van Sjoerd. Ik kijk dus op m'n mediacenter ding series/films vanaf die server en tot nu toe heb ik nog geen problemen/haperingen gemerkt.

Nu zijn die WD20EARX wel Sata600 schijven, maar aangezien mijn mobo slechts Sata300 is zal dat niet veel verschil maken gok ik... Mijn filesystem is overigens ext4 op alle schijven...

[ Voor 3% gewijzigd door Rowdy.nl op 04-04-2012 09:51 ]

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

WhySoSerious schreef op woensdag 04 april 2012 @ 09:37:
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ben ook zeer benieuwd naar of mensen dit ook zo ervaren en of het aantal IOPS van een harde schijf hier de bottleneck vormt. Zo ja, vanaf hoeveel IOPS is een schijf dan "snel" genoeg?
1 en ander zal voor een groot deel ook afhangen van de IO scheduler in het OS. Ik denk eerlijk gezegd dat je daar de oplossing kan vinden. Welk OS draai je op die server?

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Rowdy.nl schreef op woensdag 04 april 2012 @ 09:51:
Op mijn server heb ik Sab zo geconfigureerd dattie iig een hoop geheugen mag gebruiken om te downloaden (beperken van IO hoop ik) en doe ik al het downloaden/rarren/parren op de systeemschijf (WD10EADS). Vervolgens worden de films/series automagisch naar een van de dataschijven (WD20EARX) gekopiëert. Da's dus eigenlijk situatie 3 van Sjoerd. Ik kijk dus op m'n mediacenter ding series/films vanaf die server en tot nu toe heb ik nog geen problemen/haperingen gemerkt.

Nu zijn die WD20EARX wel Sata600 schijven, maar aangezien mijn mobo slechts Sata300 is zal dat niet veel verschil maken gok ik... Mijn filesystem is overigens ext4 op alle schijven...
SATA 300/600 is inderdaad niet van toepassing, sowieso omdat de meeste SSD's al genoeg hebben aan SATA300. Maar dat is weer een heel ander zijspoor ;)

Kan je wat meer vertellen over je geheugeninstellingen? Zoals ik het nu begrijp gebruikt SabNZB veel RAM om je harde schijf te ontzien?
Dreamvoid schreef op woensdag 04 april 2012 @ 10:03:
[...]

1 en ander zal voor een groot deel ook afhangen van de IO scheduler in het OS. Ik denk eerlijk gezegd dat je daar de oplossing kan vinden. Welk OS draai je op die server?
Op mn desktop, in de geteste situatie, draait W7 Professional 64-bit. Op de aan te schaffen server ben ik van plan Windows Home Server 2011 te runnen.
Als je Googlet op "optimizing i/o performance windows fileserver" kom je heel veel tips tegen.

In principe kan ik me goed voorstellen dat het "mis" gaat in jouw systeem als je Windows hebt ingesteld op "maximale responsiveness voor applicaties": op de server draait sabnzb als applicatie en krijgt dus altijd voorrang op de achtergrondtaak "het streamen van de film naar je mediaplayer". Als je Windows zo instelt (Performance Settings) dat achtergrondtaken prioriteit hebben zou dit minder moeten zijn. SAP heeft een simpel uitlegje hierover, geloof dat de instellingen bij W7/WHS2011 op dezelfde plek zitten als bij Server 2008)

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Dreamvoid schreef op woensdag 04 april 2012 @ 15:24:
Als je Googlet op "optimizing i/o performance windows fileserver" kom je heel veel tips tegen.

In principe kan ik me goed voorstellen dat het "mis" gaat in jouw systeem als je Windows hebt ingesteld op "maximale responsiveness voor applicaties": op de server draait sabnzb als applicatie en krijgt dus altijd voorrang op de achtergrondtaak "het streamen van de film naar je mediaplayer". Als je Windows zo instelt (Performance Settings) dat achtergrondtaken prioriteit hebben zou dit minder moeten zijn. SAP heeft een simpel uitlegje hierover, geloof dat de instellingen bij W7/WHS2011 op dezelfde plek zitten als bij Server 2008)
Bedankt voor je input. Ik ga het een dezer dagen testen en zal dan mn bevindingen hier neerzetten :)

Edit: Maar onder zowel W7 als WHS lijkt mji dit op processor gericht? Terwjil die niet de bottleneck is...

[ Voor 5% gewijzigd door WhySoSerious op 04-04-2012 19:46 ]

• SemperFidelis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-11 12:13
Ik ben bezig mij flink te orienteren op HTPC gebied, alleen zit ik met 1 dingetje.
Graag zou ik Linux als OS willen aangezien ik het echt als een HT dingetje wil gebruiken en geen 'PC' gevoel wil hebben met opstarten etc.
Echter, een belangrijke reden dat ik een HTPC neem is dat ik heel vaak basketbal wedstrijden via een internetabootje stream... Dus ik wil ook zeker op internet in HD kunnen streamen.
Ik vrees dat ik met XBMC niet direct een app heb waar ik via internet kan gaan streamen?
Hoe kan ik deze 2 dingen combineren zonder dat home theater gevoel te verliezen?

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:32

Videopac

Rommelt wat aan.

wvbesien schreef op woensdag 04 april 2012 @ 08:06:
Ik heb nog en paar kleine aanpassingen gedaan aan mijn setup.
Het wordt een HTPC die enkel voor audio bedoeld is. Het besturingssysteem wordt VortexBox. De bediening zal gebeuren via de Samsung Galaxy S WiFi.

Blijkbaar kan dit moederbord enkel overweg met DDR2 RAM, dus dat heb ik nog aangepast. Een harde schijf heb ik nog liggen. Ik heb ook gelezen dat ik bij deze kast nog een extra kabeltje nodig heb om de voeding met de P4 aansluiting van het moederbord te verbinden.

Heeft iemand nog andere bemerkingen?

#ProductPrijsSubtotaal
1Zotac NM10-F-E€ 88,20€ 88,20
1Sony Optiarc AD-7740H Zwart€ 20,50€ 20,50
1Jetway JC-110-B€ 77,15€ 77,15
1Kingston ValueRAM KVR800D2N6K2/2G€ 31,67€ 31,67
1Samsung Galaxy S Wifi 3.6 8GB Zwart€ 135,-€ 135,-
1Kingston SSDNow s50 32GB€ 49,18€ 49,18
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 401,70
Heb je al een NAS? Indien ja: voldoet een Logitech Touch wellicht?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-12 15:36
SemperFidelis schreef op woensdag 04 april 2012 @ 16:22:
Ik ben bezig mij flink te orienteren op HTPC gebied, alleen zit ik met 1 dingetje.
Graag zou ik Linux als OS willen aangezien ik het echt als een HT dingetje wil gebruiken en geen 'PC' gevoel wil hebben met opstarten etc.
Echter, een belangrijke reden dat ik een HTPC neem is dat ik heel vaak basketbal wedstrijden via een internetabootje stream... Dus ik wil ook zeker op internet in HD kunnen streamen.
Ik vrees dat ik met XBMC niet direct een app heb waar ik via internet kan gaan streamen?
Hoe kan ik deze 2 dingen combineren zonder dat home theater gevoel te verliezen?
Voor veel sites zijn er add-ons binnen xbmc. Bijv. youtube heeft zijn eigen add-on waarmee je binnen xbmc youtube filmpjes kan kijken. Je hebt dan niks meer met de website zelf te doen.
Met een beetje geluk bestaat er voor jouw abo/site(?) ook een add-on.
Pagina: 1 ... 87 ... 93 Laatste

Dit topic is gesloten.