DeLyon schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 22:44:
jaapsander geeft hier terecht aan dat deze taken vooral een belasting van de I/O zijn. Maar hoe kun je dit dan wel zodanig inrichten dat de je hier niks van merkt tijdens het kijken van video? Is het een idee om dan naast de HDD een SSD in te bouwen waarmee je de taken kunt verdelen?
Interessante vraag die ik ook al in het homeserver-topic geplaatst heb. Ik zit namelijk met dezelfde gedachte, maar dan wil ik gaan streamen vanaf de homeserver. In principe dezelfde situatie namelijk.
Ik ben enkele dagen geleden beetje gaan experimenteren nadat een film die ik aan het kijken was (via mijn mediaplayer), gestreamd vanaf mijn desktop, opeens begon te haperen. Bleek dus dat mn desktop een film aan het parren. In de desktop zit een i5-2500k, 8GB RAM en het OS staat op een SSD, needless to say dat dit de bottleneck is dus. Downloads van nieuwsgroepen opslaan en media aanbieden worden dus door een aparte schijf gedaan, een Samsung HD103SJ. Deze schijf wil ik ook in de homeserver gaan plaatsen.
Daarnaast heb ik nog een (fysiek!) andere schijf in mijn pc zitten, WD 640 GB Black.
Als ik eerste ben ik drie verschillende HD films (varierend van 8, 13 en 18GB) af gaan spelen op mijn desktop, allemaal opgeslagen op de Samsung schijf. Dit verliep op zich prima, zolang ik maar geen andere scene aanklikte, de bufferruimte (neem ik aan) was daarvoor ontoereikend.
Volgende test was het kijken van 1 enkele HD film (18GB) terwijl er geparred werd op dezelfde schijf (wederom de Samsung schijf). Dit zorgde inderdaad voor haperingen in de film zodra het parren begon.
Test drie was het kijken van een HD film (wederom die van 18GB), afgespeeld vanaf de Samsung schijf, terwijl ik SabNZB (nieuwsgroepen) heb ingesteld op het downloaden en parren op de WD schijf, maar dat die na controle en reparatie op de Samsung schijf geplaatst diende te worden. De film liep prima tijdens het controleren en repareren, maar begon weer te haperen zodra deze gekopieerd werd naar de Samung schijf...
Conclusie: Deze harde schijf kan niet beide taken (film kijken + "verzorgen" van een andere film) gelijktijdig aan. Oplossing zou zijn of de downloadtaken 's nachts plaats te laten vinden (geen ideale situatie), of een RAID-oplossing zoals hier al werd aangedragen (momenteel niet fijn met de relatief hoge prijzen van een harde schijf) of SabNZB een lagere processorprioriteit geven. Dit laatste werd mij aangeraden in het homeserver-topic. Ik wil dit nog gaan testen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ben ook zeer benieuwd naar of mensen dit ook zo ervaren en of het aantal IOPS van een harde schijf hier de bottleneck vormt. Zo ja, vanaf hoeveel IOPS is een schijf dan "snel" genoeg?