Je kan 2 kanten op met je vraag. In principe is een Intel CPU met een losse videokaart een prima optie. Helemaal wanneer je een sterkere videokaart bij gaat plaatsen. Met een AMD A4, A6 of A8 heb je de mogelijkheid om een videokaart in hybridxfire te zetten. Helemaal wanneer je niet van plant bent om een relatief sterke videokaart te plaatsen (denk aan b.v. een HD6570) kun je op deze manier beide GPU's inzetten om een behoorlijke performance te behalen.Len Canoot schreef op maandag 23 januari 2012 @ 15:07:
[...]
Met name voor games. Is het mogelijk om hier dan een videokaart (en welke??) bij te duwen en dan games als Battlefield 3 of Assasins Creed op ok settings te spelen? Of kan ik dan beter voor een Intel setup gaan? Of wellicht beter een A6 of A8? Dan is de vraag, wanneer heb je qua gamen betere specs voor je geld? Met een A4 en een videokaart (..) of een A6/A8 zonder videokaart?
Ik lees ook verhalen over het vervangen van de standaard fans in Nexus Realsilent fans van een paar euro's. Is dit aan te raden?
= geen probleemVerwijderd schreef op maandag 23 januari 2012 @ 15:11:
Hallo tweaker,
ook ik ben een htpc aan het samenstellen
Als ik hem definitief heb zal ik hem hier posten..
Ik zou graag 1 ding willen weten nog..
Mijn HTPC wordt voorzien van een Anysee zodat ik Ziggotv kan bekijken en opnemen.
Qua moederbord / cpu / geheugen had ik al gekozen voor een:
Asus F1A75-M + AMD A4-3400 + 4gb dual)
Is bovenstaande mobo + cpu wel geschikt voor het kijken en opnemen van Ziggo zenders?
Verder komt er XBMC op te draaien en media komt vanaf de NAS.
Bedankt vast
[ Voor 22% gewijzigd door jaapsander op 23-01-2012 15:51 ]
Ik wil graag een HTPC met Blu-ray afspeelmogelijkheden aangezien mijn huidige Blu-ray speler het aan het begeven is. Graag zou ik er ook een redelijk grote harde schijf in hebben voor opslag van downloads. Ik heb nog een OCZ Vertex2 SSD hier die stof aan het vreten is dus die kan ik als OS schijf gebruiken.
Mijn case-voorkeur gaat uit naar de Silverstone SST-ML03B. 1080p MKVs afspelen is ook een must. Ik wil er Windows op draaien aangezien ik goede ervaringen heb met PowerDVD en deze ook graag op de HTPC wil gebruiken (voor Blu-ray). Als frontend spreekt XBMC mij wel aan.
Heeft iemand een "basis" buildje dat het bovenstaande allemaal aankan?
Nogmaals in het kort:
Silverstone SST-ML03B
1080p MKVs
Windows 7
Blu-ray speler i.c.m PowerDVD
XBMC
1TB+ harde schijf (SSD voor OS al in bezit)
Het spelen van Source (VALVe) games zoals Team Fortress 2 zou een plus zijn, maar helemaal niet verplicht.
Verwijderd
Zet eens een configuratie neer wat jezelf in gedachten had.marlamin schreef op maandag 23 januari 2012 @ 17:10:
Hallo Tweakers! Ik ben deze thread al een tijdje aan het doorkijken en met al die verschillende configuraties weet ik het niet echt meer..
Ik wil graag een HTPC met Blu-ray afspeelmogelijkheden aangezien mijn huidige Blu-ray speler het aan het begeven is. Graag zou ik er ook een redelijk grote harde schijf in hebben voor opslag van downloads. Ik heb nog een OCZ Vertex2 SSD hier die stof aan het vreten is dus die kan ik als OS schijf gebruiken.
Mijn case-voorkeur gaat uit naar de Silverstone SST-ML03B. 1080p MKVs afspelen is ook een must. Ik wil er Windows op draaien aangezien ik goede ervaringen heb met PowerDVD en deze ook graag op de HTPC wil gebruiken (voor Blu-ray). Als frontend spreekt XBMC mij wel aan.
Heeft iemand een "basis" buildje dat het bovenstaande allemaal aankan?
Nogmaals in het kort:
Silverstone SST-ML03B
1080p MKVs
Windows 7
XBMC
Het spelen van Source (VALVe) games zoals Team Fortress 2 zou een plus zijn, maar helemaal niet verplicht.
budget
intel of amd
rarren en parren of stream je je content.
Zware games heb je externe video kaart nodig.
dan is het makkelijker om je verder te helpen.
Budget is max. 750 euro. Qua integrated GPU heb ik het gevoel dat AMD voorop loopt. Ik stream niks aangezien alles ook op de HTPC word gedownload (en dus ook eventueel word uitgepakt). Ik zal na het eten deze post wijzigen met een configuratie.Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2012 @ 17:28:
[...]
Zet eens een configuratie neer wat jezelf in gedachten had.
budget
intel of amd
rarren en parren of stream je je content.
Zware games heb je externe video kaart nodig.
dan is het makkelijker om je verder te helpen.
Ok stel ik kies voor AMD en een HD6570.jaapsander schreef op maandag 23 januari 2012 @ 15:50:
[...]
Je kan 2 kanten op met je vraag. In principe is een Intel CPU met een losse videokaart een prima optie. Helemaal wanneer je een sterkere videokaart bij gaat plaatsen. Met een AMD A4, A6 of A8 heb je de mogelijkheid om een videokaart in hybridxfire te zetten. Helemaal wanneer je niet van plant bent om een relatief sterke videokaart te plaatsen (denk aan b.v. een HD6570) kun je op deze manier beide GPU's inzetten om een behoorlijke performance te behalen.
Zie onderstaande setup:
- AMD A8 i.p.v. A4
- HD6570 erbij
- Andere behuizing (meer ruimte geloof ik)
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Asus F1A75-M | € 69,55 | € 69,55 |
| 1 | Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB | € 113,99 | € 113,99 |
| 1 | Silverstone Grandia GD06B | € 107,- | € 107,- |
| 1 | Scythe Big Shuriken 2 | € 33,95 | € 33,95 |
| 1 | AMD A8-3870K Black Edition | € 118,90 | € 118,90 |
| 1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 34,85 | € 34,85 |
| 1 | Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB | € 90,90 | € 90,90 |
| 1 | Corsair CMV4GX3M2A1333C9 | € 22,07 | € 22,07 |
| 1 | Sapphire HD 6570 2GB DDR3 | € 61,37 | € 61,37 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 652,58 | |
Vraag is, is dit nog enigzins stil, aangezien er nu een videokaart in zit? En hoe zien games als BF3 eruit en in welke mate zijn deze speelbaar?
En ik geloof dat met Intel + videokaart de 23.976 bug is opgelost? Klopt dat?
Ik wil een goedkope HTPC maken met als het kan ook nog de mogelijkheid tot server (bijvoorbeeld een raid kaart toevoegen met een aantal hardeschijven) Ik heb nu mijn oog laten vallen op 2 ION bordjes (en eventueel 2 andere). Alleen weet ik niet wat de beste optie is. Welk van de volgende twee ION bordjes is het beste, en waarom. En wat zijn eventueel de plus en minpunten van de bordjes ten opzichte van elkaar.
Point of View ION-MB330 vs. Asrock A330ION
Een voordeel wat ik zo snel zie is dat de AsRock DDR3 gebruikt terwijl de POV DDR2 (en SO-DIMM) gebruikt.
En zou een van deze twee of beide in staat zijn om i.c.m. een raid PCIe kaart zowel te fungeren als HTPC en server tegelijk. Zodat je bijvoorbeeld direct op de htpc aangesloten tv een 1080p film kunt kijken terwijl er via DLNA via het netwerk een tweede 1080p film gestreamed wordt? Want voor het decoderen gebruikt hij vrijwel geen CPU kracht maar GPU kracht toch? En voor het streamen CPU kracht? Dan zou eventueel de hardeschijf de beperkende factor zijn, maar door het gebruik van een raid opstelling zou dat ook moeten gaan? (En eventueel zonder raid?)
Verder kwam ik nog twee andere bordjes tegen die aanzienlijk goedkoper zijn. Namelijk de Asus A8MN-BR en de Epia en12000eg lvds. Alleen kan ik hier niet superveel over vinden. Wat zijn jullie meningen hier van? De Asus zou nog een videokaart moeten hebben omdat deze geen HDMI/DVI uitgang heeft. En de Epia zou eventueel doorkunnen met slechts een component uitgang voor HD materiaal of daar anders eventueel ook een extra videokaart bij? (Beide worden daarmee natuurlijk wel duurder en minder zuinig van)
edit: ook ben ik er net achtergekomen dat je via IPTV op PC zonder tussenkomst van een tuner ook tv op een computer/htpc kunt kijken. Dus als ook dat zou werken zou ideaal zijn. Ik weet niet in hoeverre dat afhankelijk is voor je systeem. Mijn router ondersteund mogelijk al een deel voor het tv kijken op die manier (via DD-WRT of OpenWRT)
[ Voor 8% gewijzigd door Markos op 23-01-2012 18:00 ]
Verwijderd
Nu heb ik twee vraagjes waar ik niet uitkom:
- Wat is het verschil tussen de HTCP en een Thuisserver, ik denk dat een HTCP vooral op multimedia gericht is? Wat raden jullie aan voor de dingen die voldoen aan mijn beschrijving?
- Wat raden jullie aan een APU of CPU + Videokaart? De APU's zijn zuiniger maar van de andere kant zullen ze niets voor niets gecanceled zijn. Kan me voorstellen als je erop gaat gamen een videokaart geschikter is maar ik wil er alleen maar FullHD films op kijken. Zo een APU klinkt best goed ben alleen beetje bang om iets te kopen waar ik geen ervaring mee heb.
Iemand die mij kan helpen?
Alvast bedankt
Verwijderd
vele mensen willen je graag helpen,maar de meeste stellen het op prijs als je je een beetje inleest in de vorigeVerwijderd schreef op maandag 23 januari 2012 @ 18:31:
Ik wil graag een HTPC of Thuisserver kopen voor het streamen en downloaden van muziek en Full HD films en het draaien van een webserver. De processor moet snel genoeg zijn om FullHD films te kunnen transcoden naar MPEG.
Nu heb ik twee vraagjes waar ik niet uitkom:
- Wat is het verschil tussen de HTCP en een Thuisserver, ik denk dat een HTCP vooral op multimedia gericht is? Wat raden jullie aan voor de dingen die voldoen aan mijn beschrijving?
- Wat raden jullie aan een APU of CPU + Videokaart? De APU's zijn zuiniger maar van de andere kant zullen ze niets voor niets gecanceled zijn. Kan me voorstellen als je erop gaat gamen een videokaart geschikter is maar ik wil er alleen maar FullHD films op kijken. Zo een APU klinkt best goed ben alleen beetje bang om iets te kopen waar ik geen ervaring mee heb.
Iemand die mij kan helpen?
Alvast bedankt
pagina's daar staat vast wel iets bij over een van je vragen.
men eigen post staat 2 pagina's terug met een htpc die niet voor games gemaakt gaat worden
Verwijderd
@Furiousz:Furiousz schreef op maandag 23 januari 2012 @ 11:17:
[...]
De bediening met de Harmony one heb ik opgelost met deze ir ontvanger, werkt perfect!
Je zou me een plezier doen als je het volgende zou willen proberen als je pc in de standby of slaapstand staat:
1. gaat het lampje op de IR receiver branden bij elke toets die je indrukt in standby of alleen bij de normale power toets ?
2. Onder de extra (of zachte) knoppen zijn standaard een aantal knoppen gedefinieerd. Als het goed is moet daar ook de Aan-, Uit- en Aan/Uit-knop bij zitten. Het bijbehorende commando is PowerOn, PowerOff en PowerToggle. PowerToggle is standaard aan je powerknop gekoppeld (maar die zoek ik niet).
Gaat nu het lampje branden als je de knop Aan indrukt als de pc in standby staat en gaat je pc ook aan ?
3. In welk OS gebruik je deze ontvanger ?
een HTPC is een computer die wordt gebruikt om films/foto's/audio naar toe te streamen en eventueel dingen op te nemen.Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2012 @ 19:04:
Maar wat is nu het grote verschil tussen een HTPC en een thuisserver? HTPC staat voor Home Theater PC maar de dingen die ik daarop doe kan ik op de thuisserver?
Een thuisserver is een centrale opslagplek (of backup plek) voor al je data die door het hele huis toegankelijk is en eventueel ook buiten het huis. Uiteraard zijn er ook vele andere toepassingen, zoals downloadbak, print/webserver etc etc
Beide hebben een iets ander eisen pakket. Maar vaak zul je zien dat deze twee apparaten gecombineerd worden in een NAS/HTPC of een server/HTPC. Eigenlijk zet je dan een allround server neer naar aanleiding van je samengestelde eisen pakket.
Zoals beloofd, niet als edit maar even maar als reply:marlamin schreef op maandag 23 januari 2012 @ 17:48:
[...]
Budget is max. 750 euro. Qua integrated GPU heb ik het gevoel dat AMD voorop loopt. Ik stream niks aangezien alles ook op de HTPC word gedownload (en dus ook eventueel word uitgepakt). Ik zal na het eten deze post wijzigen met een configuratie.
Ik zat aan zoiets te denken..
| 1 | Asrock A75M-ITX | € 75,90 | € 75,90 |
| 1 | Silverstone SST-ML03B | € 57,90 | € 57,90 |
| 1 | Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM) | € 51,88 | € 51,88 |
| 1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 34,85 | € 34,85 |
| 1 | Corsair CMV8GX3M2A1333C9 | € 35,85 | € 35,85 |
| 1 | AMD A8-3850 Boxed | € 120,40 | € 120,40 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 376,78 | |
Nogmaals even al mijn wensen op een rijtje:
Silverstone SST-ML03B
1080p MKVs
Windows 7
XBMC
Als remote ga ik mijn Android tablet en/of telefoon gebruiken voor XBMC. Voor normale besturing word het waarschijnlijk een klein draadloos muisje en toetsenbord.
Er moet nog een harde schijf bij, graag wacht ik even totdat de markt stabiel is maar ik denk niet dat dit snel gaat gebeuren. Iemand ook nog aanraders voor (grote) harde schijven?
Het budget is 750 euro dus er is nog ruimte voor verbetering.
Verwijderd
Een HTPC wordt gebruikt om naar TOE te streamen of vanaf te streamen? Als een HTPC gebruikt wordt om naar TOE te streamen voldoet die totaal niet aan mijn eissen aangezien ik een pc wil om te downloaden, te streamen en als input gebruiken voor mijn TV met bijvoorbeeld XMBCEJPostema schreef op maandag 23 januari 2012 @ 19:16:
[...]
een HTPC is een computer die wordt gebruikt om films/foto's/audio naar toe te streamen en eventueel dingen op te nemen.
Een thuisserver is een centrale opslagplek (of backup plek) voor al je data die door het hele huis toegankelijk is en eventueel ook buiten het huis. Uiteraard zijn er ook vele andere toepassingen, zoals downloadbak, print/webserver etc etc
Beide hebben een iets ander eisen pakket. Maar vaak zul je zien dat deze twee apparaten gecombineerd worden in een NAS/HTPC of een server/HTPC. Eigenlijk zet je dan een allround server neer naar aanleiding van je samengestelde eisen pakket.
In principe om naar TOE te streamen. Maar zoals ik al zei wordt een HTPC vaak samen gevoegd met een thuisserver oid.Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2012 @ 19:34:
[...]
Een HTPC wordt gebruikt om naar TOE te streamen of vanaf te streamen? Als een HTPC gebruikt wordt om naar TOE te streamen voldoet die totaal niet aan mijn eissen aangezien ik een pc wil om te downloaden, te streamen en als input gebruiken voor mijn TV met bijvoorbeeld XMBC
Dan heb je dus een HTPC+server waar je VANAF kan streamen, downloaden etc etc
EDIT: Vrijwel elke setup die hier wordt vertoond voldoet aan jouw eisen. Dus je kan prima zelf een HTPC samen stellen. Ik denk dat de set ups van HTPC/thuisserver tegenwoordig en in de toekomst niet of nauwelijks zullen verschillen. Dit komt door de komst van APU's. Vroeger had je tenslotte een externe vidkaart nodig voor een HTPC, terwijl dat tegenwoordig niet zo is. Dus de meeste hedendaagse CPU's die geschikt zijn voor een thuisserver zijn ook geschikt voor een HTPC
[ Voor 28% gewijzigd door EJPostema op 23-01-2012 19:43 ]
Verwijderd
Ziet er goed uit,voor het gamen kan je later een andere videokaart zetten,processor zou lichter kunnen een A4 of A6marlamin schreef op maandag 23 januari 2012 @ 19:21:
[...]
Zoals beloofd, niet als edit maar even maar als reply:
Ik zat aan zoiets te denken..
# Product Prijs Subtotaal 1 Asrock A75M-ITX € 75,90 € 75,90 1 Silverstone SST-ML03B € 57,90 € 57,90 1 Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM) € 51,88 € 51,88 1 be quiet! Pure Power L7 300W € 34,85 € 34,85 1 Corsair CMV8GX3M2A1333C9 € 35,85 € 35,85 1 AMD A8-3850 Boxed € 120,40 € 120,40 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 376,78
Nogmaals even al mijn wensen op een rijtje:
Silverstone SST-ML03B
1080p MKVs
Windows 7
XBMC
Als remote ga ik mijn Android tablet en/of telefoon gebruiken voor XBMC. Voor normale besturing word het waarschijnlijk een klein draadloos muisje en toetsenbord.
Er moet nog een harde schijf bij, graag wacht ik even totdat de markt stabiel is maar ik denk niet dat dit snel gaat gebeuren. Iemand ook nog aanraders voor (grote) harde schijven?
Het budget is 750 euro dus er is nog ruimte voor verbetering.
Denk aan een koeler voor je gpu en in de kast.
Waarom 8gb geheugen?
Naja, geheugen kost tegenwoordig niks meer, dus ik dacht eerder "waarom niet", maar misschien dat het inderdaad wat overdreven is.Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2012 @ 19:53:
[...]
Ziet er goed uit,voor het gamen kan je later een andere videokaart zetten,processor zou lichter kunnen een A4 of A6
Denk aan een koeler voor je gpu en in de kast.
Waarom 8gb geheugen?
Ga het nu gelijk voor je testen!jobr schreef op maandag 23 januari 2012 @ 19:09:
[...]
@Furiousz:
Je zou me een plezier doen als je het volgende zou willen proberen als je pc in de standby of slaapstand staat:
1. gaat het lampje op de IR receiver branden bij elke toets die je indrukt in standby of alleen bij de normale power toets ?
2. Onder de extra (of zachte) knoppen zijn standaard een aantal knoppen gedefinieerd. Als het goed is moet daar ook de Aan-, Uit- en Aan/Uit-knop bij zitten. Het bijbehorende commando is PowerOn, PowerOff en PowerToggle. PowerToggle is standaard aan je powerknop gekoppeld (maar die zoek ik niet).
Gaat nu het lampje branden als je de knop Aan indrukt als de pc in standby staat en gaat je pc ook aan ?
3. In welk OS gebruik je deze ontvanger ?
Resultaten:
- Als de pc in de slaapstand staat gaat er geen lampje branden bij het indrukken van toetsen op de AB. Behalve als ik op de aan/uit knop druk, dan brand er 0,5 sec. een rood lampje en gaat de pc weer aan.
- Als de pc in de slaap stand staat reageert hij niet op de "aan" en "uit" knop. Wel op de aan/uit knop en dan gaat er dus ook weer 0.5 sec. een rood lampje branden op de ir ontvager.
- Ik heb Windows 7 ultimate als OS.
Vanwaar deze vragen?
Ik heb met de Logitech software ingesteld dat de HTPC altijd aan staat en dat er dus geen commando`s naar toe worden gestuurd bij het starten of beëindigen van deze activiteit.
[ Voor 27% gewijzigd door Furiousz op 23-01-2012 20:17 ]
3025Wp ZZW | 11 x REC 275 TwinPeak 2 BLK | SMA Sunny Boy 3.0 | PVoutput
Ik heb nu dit,
| 1 | Asus EAH6670 DC SL/DI/1GD3 | € 76,90 | € 76,90 |
| 1 | Sony Optiarc AD-7280S Zwart | € 15,95 | € 15,95 |
| 1 | Silverstone Grandia GD04 (Zwart) | € 84,80 | € 84,80 |
| 1 | Intel Core i3 2100 | € 97,- | € 97,- |
| 1 | be quiet! Pure Power L8 530W | € 68,55 | € 68,55 |
| 1 | Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile | € 39,50 | € 39,50 |
| 1 | Asus P8H67-M (3.0) | € 82,11 | € 82,11 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 555,71 | |
Stel hij moet wat goedkoper, ik kan de videokaart weg laten, maar ik kan ook voor AMD setup gaan,
A6 of een A4, deze zijn wat goedkoper, zijn deze in performance ook daadwerkelijk veel slechter?
Ik heb overigens nog een Samsung 500gb Sata schijfje, deze gebruik ik tot de prijzen gedaald zijn. SSD heb ik nu zelf ook in een I5 2500K setup deze wil ik hier graag ook in.
Als je hem echt alleen gaat gebruiken voor de dingen die je zelf beschrijft kan het een stuk goedkoper!!!!whiplash1990 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 20:15:
Mijn ouders zoeken een nieuwe pc, ik wil dat hij tevens als htpc te gebruiken is, filmpje kijken, verder simpel office werk, mail, internet.
Ik heb nu dit,
# Product Prijs Subtotaal 1 Asus EAH6670 DC SL/DI/1GD3 € 76,90 € 76,90 1 Sony Optiarc AD-7280S Zwart € 15,95 € 15,95 1 Silverstone Grandia GD04 (Zwart) € 84,80 € 84,80 1 Intel Core i3 2100 € 97,- € 97,- 1 be quiet! Pure Power L8 530W € 68,55 € 68,55 1 Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB € 90,90 € 90,90 1 Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile € 39,50 € 39,50 1 Asus P8H67-M (3.0) € 82,11 € 82,11 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 555,71
Stel hij moet wat goedkoper, ik kan de videokaart weg laten, maar ik kan ook voor AMD setup gaan,
A6 of een A4, deze zijn wat goedkoper, zijn deze in performance ook daadwerkelijk veel slechter?
Als je er niet mee gaat gamen kan die videokaart er wel uit, dan zou ik lekker gaan voor een AMD A4 of A6. De voeding zou ik in dat geval dan ook veranderen naar een 300w. En het geheugen, kan goedkoper. Waarom heb je voor low profile gekozen?
[ Voor 3% gewijzigd door Furiousz op 23-01-2012 20:21 ]
Verwijderd
Dit Bord vervangt je bord en videokaart en lekker zuinig.Furiousz schreef op maandag 23 januari 2012 @ 20:18:
[...]
Als je hem echt alleen gaat gebruiken voor de dingen die je zelf beschrijft kan het een stuk goedkoper!!!!
Als je er niet mee gaat gamen kan die videokaart er wel uit, dan zou ik lekker gaan voor een AMD A4 of A6. De voeding zou ik in dat geval dan ook veranderen naar een 300w. En het geheugen, kan goedkoper. Waarom heb je voor low profile gekozen?
MSI E350IS-E45
Ja het wordt simpelweg 8gb ddr3 geheugen, corsair of kingston afhankelijk van waar ik bestel. Goedkoop setje in ieder geval.Furiousz schreef op maandag 23 januari 2012 @ 20:18:
[...]
Als je hem echt alleen gaat gebruiken voor de dingen die je zelf beschrijft kan het een stuk goedkoper!!!!
Verwijderd
Dankje! Opzicht qua CPU's zullen de meeste wel voldaan aangezien er niet echt complexe berekeningen uitgevoerd moeten worden.EJPostema schreef op maandag 23 januari 2012 @ 19:39:
[...]
In principe om naar TOE te streamen. Maar zoals ik al zei wordt een HTPC vaak samen gevoegd met een thuisserver oid.
Dan heb je dus een HTPC+server waar je VANAF kan streamen, downloaden etc etc
EDIT: Vrijwel elke setup die hier wordt vertoond voldoet aan jouw eisen. Dus je kan prima zelf een HTPC samen stellen. Ik denk dat de set ups van HTPC/thuisserver tegenwoordig en in de toekomst niet of nauwelijks zullen verschillen. Dit komt door de komst van APU's. Vroeger had je tenslotte een externe vidkaart nodig voor een HTPC, terwijl dat tegenwoordig niet zo is. Dus de meeste hedendaagse CPU's die geschikt zijn voor een thuisserver zijn ook geschikt voor een HTPC
Ik denk dat een A4 of A6 wel voldoet voor CPU en graphics. Veel graphics heb ik niet nodig, aangezien ik het meeste via terminal zal doen het moet alleen mogelijk zijn om Full HD af te spelen en dat gaat met zo een APU.
Gevalletje RMA dus. Hopelijk snel een nieuwe terug, want handen keuken nu al dik 2 weken.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Misschien kortsluiting met je kast? doordat je HDMI kabel tegen je kast/fontje aankomt?OMX2000 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 21:11:
Vorige week HTPC set binnen gehad. Helaas was moederbord stuk. Intel DH67CF bootte niet meer. Opvallend was dat zonder dat de voeding aangesloten was, power ledje brandde als HDMI was aangesloten... Very odd.
Gevalletje RMA dus. Hopelijk snel een nieuwe terug, want handen keuken nu al dik 2 weken.
Ik_ben_Mark3 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 17:58:
Ik heb zojuist mijn vraag eigenlijk al in een ander topic gesteld ([Nvidia Ion] Nieuws & Discussie Topic - Deel 4) maar dat topic is niet meer zo actief. Daarom vraag ik hier exact dezelfde vraag even opnieuw (ik neem aan dat dat geen probleem is?)
Ik wil een goedkope HTPC maken met als het kan ook nog de mogelijkheid tot server (bijvoorbeeld een raid kaart toevoegen met een aantal hardeschijven) Ik heb nu mijn oog laten vallen op 2 ION bordjes (en eventueel 2 andere). Alleen weet ik niet wat de beste optie is. Welk van de volgende twee ION bordjes is het beste, en waarom. En wat zijn eventueel de plus en minpunten van de bordjes ten opzichte van elkaar.
Point of View ION-MB330 vs. Asrock A330ION
Een voordeel wat ik zo snel zie is dat de AsRock DDR3 gebruikt terwijl de POV DDR2 (en SO-DIMM) gebruikt.
En zou een van deze twee of beide in staat zijn om i.c.m. een raid PCIe kaart zowel te fungeren als HTPC en server tegelijk. Zodat je bijvoorbeeld direct op de htpc aangesloten tv een 1080p film kunt kijken terwijl er via DLNA via het netwerk een tweede 1080p film gestreamed wordt? Want voor het decoderen gebruikt hij vrijwel geen CPU kracht maar GPU kracht toch? En voor het streamen CPU kracht? Dan zou eventueel de hardeschijf de beperkende factor zijn, maar door het gebruik van een raid opstelling zou dat ook moeten gaan? (En eventueel zonder raid?)
Verder kwam ik nog twee andere bordjes tegen die aanzienlijk goedkoper zijn. Namelijk de Asus A8MN-BR en de Epia en12000eg lvds. Alleen kan ik hier niet superveel over vinden. Wat zijn jullie meningen hier van? De Asus zou nog een videokaart moeten hebben omdat deze geen HDMI/DVI uitgang heeft. En de Epia zou eventueel doorkunnen met slechts een component uitgang voor HD materiaal of daar anders eventueel ook een extra videokaart bij? (Beide worden daarmee natuurlijk wel duurder en minder zuinig van)
edit: ook ben ik er net achtergekomen dat je via IPTV op PC zonder tussenkomst van een tuner ook tv op een computer/htpc kunt kijken. Dus als ook dat zou werken zou ideaal zijn. Ik weet niet in hoeverre dat afhankelijk is voor je systeem. Mijn router ondersteund mogelijk al een deel voor het tv kijken op die manier (via DD-WRT of OpenWRT)
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
| 1 | Asrock E350M1/USB3 | € 95,95 | € 95,95 |
| 1 | Procase Noah Black Edition | € 59,40 | € 59,40 |
| 2 | Crucial 2GB CT25664BA1339 | € 8,79 | € 17,58 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 263,83 | |
Het A4-3400 systeem is iets meer tricky. Mijn HTPC zal ook dienst doen als NAS voor de films. Nou heb ik 2 keuzes:
- Gaan voor een mooie compacte behuizing met als gevolg geen ruimte voor 2 schijven in RAID. Daarnaast voldoen de std pico psu's niet en zal ik hier extra kosten voor hebben. Grofweg 50e voor 120w, wat bovenop onderstaande config komt.
- Een minder mooie kast kopen met een uATX voeding en ruimte voor genoeg schijven. Vervelende van een dergelijke kast is vooral dat deze kasten óf erg breed óf erg diep zijn (+40cm). Zou je op een dergelijke kast dingen kunnen leggen als de zijkanten, voorkant en achterkant vrij zijn? Anyways, het alternatief:
| 1 | Gigabyte GA-A75M-D2H | € 66,50 | € 66,50 |
| 1 | Compucase 7K09B-FP25U | € 60,60 | € 60,60 |
| 2 | Crucial 2GB CT25664BA1339 | € 8,79 | € 17,58 |
| 1 | AMD A4-3400 Boxed | € 54,09 | € 54,09 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 289,67 | |
Klopt het overigens ook dat als we straks formaten zijn die hardwarematig niet door de APU worden ondersteund, dat ik dan een andere GPU erin kan zetten die het wél ondersteunt? Daarnaast hoorde ik van iemand dat de APU qua hardwarematige ondersteuning minder ondersteunt dan Intel, klopt dat ook?
[ Voor 4% gewijzigd door JT op 23-01-2012 22:11 ]
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
En later meer hardeschijven toevoegen als ik er veel gebruik van maak en eventueel nog een raid PCIe kaart om nog meer schijven toe te voegen. Maar het zal lang bij 1HD en 1DVD-speler blijven.
Maar mijn grootste vraag is, wat zijn qua prestaties/etc. de verschillen tussen de POV en de AsRock? Wat zijn de redenen om of voor de ene, of voor de andere te gaan? En ik denk dat ik die Asus en Epia sowieso buiten beschouwing kan laten?
Jammer, dan is jouw ontvanger niet de oplossing waar ik naar zoek. Die van mij doet hetzelfde.Furiousz schreef op maandag 23 januari 2012 @ 20:03:
[...]
Ga het nu gelijk voor je testen!
Resultaten:
- Als de pc in de slaapstand staat gaat er geen lampje branden bij het indrukken van toetsen op de AB. Behalve als ik op de aan/uit knop druk, dan brand er 0,5 sec. een rood lampje en gaat de pc weer aan.
- Als de pc in de slaap stand staat reageert hij niet op de "aan" en "uit" knop. Wel op de aan/uit knop en dan gaat er dus ook weer 0.5 sec. een rood lampje branden op de ir ontvager.
- Ik heb Windows 7 ultimate als OS.
Vanwaar deze vragen?
Ik heb met de Logitech software ingesteld dat de HTPC altijd aan staat en dat er dus geen commando`s naar toe worden gestuurd bij het starten of beëindigen van deze activiteit.
Ik wil graag de HTPC aanzetten met de afstandsbediening bij starten van een activiteit (harmony). Als je de daar de powertoggle voor gebruikt dan gaat de HTPC uit als deze al aan blijkt te staan (bijv door opnemen of andere reden). Als je de PowerOn gebruikt gebeurt dat niet. Uitzetten doe ik gewoon d.m.v. inactivity timeout. PowerOff heb ik in principe niet nodig maar werkt wel.
Om dit dus te kunnen doen heb ik dus een ontvanger nodig die reageert op de PowerOn als de PC in standby staat. Die van mij doet dat niet en die van jouw dus ook niet.
Natuurlijk zou ik dit ook buiten de activiteit met de hand met een aparte knop (PowerToggle) kunnen doen maar het moet ook nog een beetje makkelijk blijven voor de kids.
Hebben we gecheckt en doorgemeten, maar lijkt iets anders te zijn.ReTechNL schreef op maandag 23 januari 2012 @ 21:23:
[...]
Misschien kortsluiting met je kast? doordat je HDMI kabel tegen je kast/fontje aankomt?
Gewoon aanmelden als een DOAtje, krijg je gelijk een nieuweOMX2000 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 22:16:
[...]
Hebben we gecheckt en doorgemeten, maar lijkt iets anders te zijn.
Tevens:
Heeft iemand toevallige ervaring met de geluids productie van een pricewatch: Silverstone Grandia GD06B
Ik las dat de buildin fans namelijk nogal wat geluid produceren.
Is het verstandig deze fans te vervangen met bijv:
pricewatch: Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm in combinatie met pricewatch: Scythe Fan Filter Attachment - 120MM?
Die kabels van de Action zijn inderdaad supergoedkoop, heb er ook nog nooit problemen mee gehad.jaapsander schreef op maandag 23 januari 2012 @ 11:40:
Een HDMI 1.4 kabel kun je voor ~€2,50 kopen bij de action. Dure HDMI kabels is de grootste onzin die je kan bedenken wanneer niet kijkt naar de vorm, maar alleen naar de functie (pas bij kabels langer dan 5m gaan er andere dingen meespelen, echter zijn goedkope kabels helemaal niet altijd slechter.)
Let trouwens wel op dat de voeding die je hebt niet past in de MS-Tech kast. Voor die kast moet je de SFX variant hebben.
De computer aan en uitzetten is bij een kast met een afstandsbediening nooit een probleem, dit is vaak gewoon een kwestie van de functie van de originele afstandsbediening kopiëren. Het wordt echter lastiger bij kasten die met een USB IR ontvanger werken. Ingebouwde IR ontvangers zijn vaak rechtstreeks op de voeding en de powerswitch aangesloten, dit hebben USB ontvangers natuurlijk niet. Wake up on USB kun je dan gebruiken om uit de slaapstand te komen, maar om de computer echt vanuit uit aan te zetten moet je wat verder tweaken (maar is natuurlijk niet onmogelijk).
Beeld en geluid over verschillende uitgangen is mogelijk. Bij gebruik van HDMI en optisch wekt het al out of the box. Wanneer je zowel de tv als receiver via HDMI aan gaat sluiten moet je wat meer prutsen en de tv met een DVI -> HDMI verloopstukje aansluiten.
Je setup gaat probleemloos (3D) HD materiaal afspelen. Parren en Rarren gaat prima tegelijk met afspelen. Zorg alleen wel dat dit softwarematig goed instelt. Sommige taken zijn intensief voor de GPU en in mindere mate de CPU (video afspelen met DXVA), andere zijn intensief voor CPU en I/O (parren rarren). Wanneer je dit goed instelt hoeft het elkaar dus niet te bijten.
Mag ik vragen waarom je een dual boot wilt? Het voordeel van Linux is dat het gratis is. Echter als je toch al W7 gaat gebruiken valt dat voordeel een beetje weg. De ondersteuning van hardware is beter onder windows dan onder linux mbt hw acceleratie. Je kan b.v. ook je W7 instellen dat hij standaard XBMC gaat laden. Wanneer je wilt surfen of andere taken wil doen kun je gewoon XBMC afsluiten.
Gamen zal prima gaan op een A4 + losse grafische kaart. Echter kun je ook denken aan een A6 (de quad core) of een A8 zodat je geen losse gpu (of een minder sterke laat samenwerken in hybridxfire) nodig hebt. Diablo III is wat ik begrepen hebt niet zo veeleisend mbt de hardware.
Bedankt voor de tip mbt de voeding! Ondanks de vele keren dat het aangegeven is in deze thread, heb ik die over het hoofd gezien. Heb deze vervangen door de SFX variant.
De reden om Ubuntu en Win7 in dual boot heeft geen specifieke reden, behalve om als 'hobbie' af en toe te rotzooien met Linux. Hier zou ik volgens mij echter ook een Ubuntu liveboot oid kunnen gebruiken, scheelt me weer diskruimte (en gedoe met partitionering als het later nog ooit aan wil passen).
Grootste twijfelpunt blijft toch nog steeds de processor (A4 dual of A6 triple), om redenen die hier al meerdere keren genoemd zijn. De A6 quadcore ligt toch net boven het bedrag wat ik uit wil geven. Hier ga ik nooit uitkomen, dus ik ga denk ik gewoon voor de A4 (goedkoopst).
Zoals altijd ben ik enthousiast tijdens het samenstellen van een nieuw hebbeding, maar naarmate de tijd vordert vraag ik me af of ik de aanschaf moet doen. Die behuizing is wel stylish, maar eigenlijk is er te weinig ruimte voor een dvd-speler, SSD en HDD. Dit zou echter wel opgelost kunnen worden met een usb-powered schijfje.
Ik heb 2 weken geleden een systeem gebouwd in die kast. De 3 fans heb ik rechtstreeks aangesloten op de voeding. Ze zijn absoluut niet stil, als de tv aanstaat gaat t net maar anders eigenlijk niet, ik irriteer me eraan. Het is dat we binnenkort gaan verhuizen en de htpc dan in een IKEA Besta kast achter een glazen deurtje komt dan kijk ik even of ik me er nog steeds aan irriteer zo ja dan ga ik de fans vervangen.Tevens:
Heeft iemand toevallige ervaring met de geluids productie van een pricewatch: Silverstone Grandia GD06B
Ik las dat de buildin fans namelijk nogal wat geluid produceren.
Is het verstandig deze fans te vervangen met bijv:
pricewatch: Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm in combinatie met pricewatch: Scythe Fan Filter Attachment - 120MM?
Misschien helpt het als je de fans op het mobo aansluit. Maar bedankt voor de tip... De fans gaan zeker vervangen worden tevens ga ik er maar 2 aansluiten denk.Timminator schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 08:33:
[...]
Ik heb 2 weken geleden een systeem gebouwd in die kast. De 3 fans heb ik rechtstreeks aangesloten op de voeding. Ze zijn absoluut niet stil, als de tv aanstaat gaat t net maar anders eigenlijk niet, ik irriteer me eraan. Het is dat we binnenkort gaan verhuizen en de htpc dan in een IKEA Besta kast achter een glazen deurtje komt dan kijk ik even of ik me er nog steeds aan irriteer zo ja dan ga ik de fans vervangen.
Heb ze op de voeding aangesloten omdat ik geen splittertje had om 3 fans op de enkele sys fan aansluiting van het mobo aan te sluiten. Ik weet ook niet zeker of mijn moederbord (Gigabyte GA-A75M-UD2H) 3 fans aan kan. Ik vermoed idd wel dat ze dan een stuk stiller worden.ReTechNL schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 08:47:
[...]
Misschien helpt het als je de fans op het mobo aansluit. Maar bedankt voor de tip... De fans gaan zeker vervangen worden tevens ga ik er maar 2 aansluiten denk.
Heb zelf goede ervaring met nexus real silent fans pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 OR, 120mm en het toerental door het moederbord laten regelen is zeer handig, maar als je niet genoeg aansluitingen hebt zijn er meer mogelijkheden. http://www.silentpcreview.com/article6-page1.htmlReTechNL schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 08:47:
[...]
Misschien helpt het als je de fans op het mobo aansluit. Maar bedankt voor de tip... De fans gaan zeker vervangen worden tevens ga ik er maar 2 aansluiten denk.
A4 is een goede keus. Een A6 heeft niet zoveel voordeel. Ubuntu kan ook live (tip: usb 3.0 stick). Die kast gaat wel aan je eisen voldoen hoor. D'r past prima een dvd, SSDS en HDD in (indien nodig met wat getweak).Mitrac schreef op maandag 23 januari 2012 @ 23:28:
[...]
Die kabels van de Action zijn inderdaad supergoedkoop, heb er ook nog nooit problemen mee gehad.
Bedankt voor de tip mbt de voeding! Ondanks de vele keren dat het aangegeven is in deze thread, heb ik die over het hoofd gezien. Heb deze vervangen door de SFX variant.
De reden om Ubuntu en Win7 in dual boot heeft geen specifieke reden, behalve om als 'hobbie' af en toe te rotzooien met Linux. Hier zou ik volgens mij echter ook een Ubuntu liveboot oid kunnen gebruiken, scheelt me weer diskruimte (en gedoe met partitionering als het later nog ooit aan wil passen).
Grootste twijfelpunt blijft toch nog steeds de processor (A4 dual of A6 triple), om redenen die hier al meerdere keren genoemd zijn. De A6 quadcore ligt toch net boven het bedrag wat ik uit wil geven. Hier ga ik nooit uitkomen, dus ik ga denk ik gewoon voor de A4 (goedkoopst).
Zoals altijd ben ik enthousiast tijdens het samenstellen van een nieuw hebbeding, maar naarmate de tijd vordert vraag ik me af of ik de aanschaf moet doen. Die behuizing is wel stylish, maar eigenlijk is er te weinig ruimte voor een dvd-speler, SSD en HDD. Dit zou echter wel opgelost kunnen worden met een usb-powered schijfje.
[ Voor 53% gewijzigd door jaapsander op 24-01-2012 09:31 ]
Ik overweeg ook nog om deze in de GD06 kast te plaatsen. Dan hoef ik de fans niet op het mobo aan te sluiten en kan ik ze handmatig langzamer laten draaien.Heb zelf goede ervaring met nexus real silent fans pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 OR, 120mm en het toerental door het moederbord laten regelen is zeer handig, maar als je niet genoeg aansluitingen hebt zijn er meer mogelijkheden. http://www.silentpcreview.com/article6-page1.html
Ik zat met hetzelfde probleem met mijn gd04 behuizing! Zie een paar posts terug. Ik vond de fans ook veel lawaai maken. Ik heb het als volgt opgelost:Timminator schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 09:05:
[...]
Heb ze op de voeding aangesloten omdat ik geen splittertje had om 3 fans op de enkele sys fan aansluiting van het mobo aan te sluiten. Ik weet ook niet zeker of mijn moederbord (Gigabyte GA-A75M-UD2H) 3 fans aan kan. Ik vermoed idd wel dat ze dan een stuk stiller worden.
- 1 fan (3-pin) aansluiting op de 4-pin chassis fan aansluiting op het mobo. Via asus software heb ik de fan op silent gezet. Hij is nu zo goed als onhoorbaar.
- de andere 2 fans zijn nu niet aangesloten. De temps in de kast blijven met 1 fan prima, cpu temp is max. 44 graden
- voor de zekerheid heb ik een pci fan controller besteld zodat ik de 2 fans weer op de voeding kan aalsuiten en op minimaal kan laten draaien.
Ik had bij het kopen van de onderdelen er een scythe slipstream 500rpm 120mm fan bij gekocht, alleen deze niet geinstalleerd tijdens het bouwen van de pc...... Erg dom want de fans vervangen kan nu niet meer. Tenzij de kast weer leeggehaald word.
[ Voor 33% gewijzigd door Furiousz op 24-01-2012 11:31 ]
Verwijderd
sinds mijn verhuizing zit ik met een klein muziek probleempje.
Ik heb bijna altijd muziek aanstaan op m'n pc, voorheen zat ik met mn laptop voor mn buro en via optisch dan aangesloten met de versterker.
nu zit ik aan een tafel en staan de boxen aan de andere kant van de kamer en kabel wordt dan wat lastig.
nou heb ik mijn oude pc nog staan (zie sig) en wilde ik die naar htpc omtoveren.
ik wil graag een kast waar het atx-bord nog inpast, ik vind het een beetje zonde een kleiner mobo te kopen.
mij leek de Lian Li PC-C32B wel wat. wel wat duurder en eigenlijk te diep voor t tv-meubel.
miss laat ik mn pa een kast bouwen van hout
mijn vraag, is de cpu niet teveel van t goede? AMD Phenom II X4 940 (socket AMD-2+) en is het verstandig een ssd erin te doen? die seagates maken ook enorme herrie...
af en toe nog weer gta4 doen zou wel oke zijn
Voor het afspelen van SD content op 1080p gebruik je normaliter de upscaling van de mediaplayer of A/V reciever. Zowel voor het passend maken als voor het beeld 'verbeteren'.
Hoe zit dat met een HTPC via W7 + XBMC. Gaat het dan via ffdshow of gebeurt dat dan via DXVA2?
M.a.w. ziet SD (DiVX/DVDR) er vanaf een HTPC net zo uit op je TV als via een BR speler of mediaspeler?
Helemaal niemand?JT schreef op maandag 23 januari 2012 @ 22:08:
Inmiddels heb ik het een en ander bekeken en ik ben tot 2 systemen gekomen. Eentje op basis van een E-350, eentje op basis van een A4-3400. Voordeel van het E-350 systeem is het lage verbruik op zich en daarmee dus ook dat de pic-psu die standaard in de behuizing zit voldoet. Het E-350 systeem:
# Product Prijs Subtotaal 1 Asrock E350M1/USB3 € 95,95 € 95,95 1 Procase Noah Black Edition € 59,40 € 59,40 1 Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB € 90,90 € 90,90 2 Crucial 2GB CT25664BA1339 € 8,79 € 17,58 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 263,83
Het A4-3400 systeem is iets meer tricky. Mijn HTPC zal ook dienst doen als NAS voor de films. Nou heb ik 2 keuzes:
- Gaan voor een mooie compacte behuizing met als gevolg geen ruimte voor 2 schijven in RAID. Daarnaast voldoen de std pico psu's niet en zal ik hier extra kosten voor hebben. Grofweg 50e voor 120w, wat bovenop onderstaande config komt.
- Een minder mooie kast kopen met een uATX voeding en ruimte voor genoeg schijven. Vervelende van een dergelijke kast is vooral dat deze kasten óf erg breed óf erg diep zijn (+40cm). Zou je op een dergelijke kast dingen kunnen leggen als de zijkanten, voorkant en achterkant vrij zijn? Anyways, het alternatief:
# Product Prijs Subtotaal 1 Gigabyte GA-A75M-D2H € 66,50 € 66,50 1 Compucase 7K09B-FP25U € 60,60 € 60,60 1 Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB € 90,90 € 90,90 2 Crucial 2GB CT25664BA1339 € 8,79 € 17,58 1 AMD A4-3400 Boxed € 54,09 € 54,09 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 289,67
Klopt het overigens ook dat als we straks formaten zijn die hardwarematig niet door de APU worden ondersteund, dat ik dan een andere GPU erin kan zetten die het wél ondersteunt? Daarnaast hoorde ik van iemand dat de APU qua hardwarematige ondersteuning minder ondersteunt dan Intel, klopt dat ook?
Ecodan warmtepomp
De E350 heeft weinig processor kracht en is ideaal voor het gebruik in een HTPC aangezien de buildin videokaart genoeg power heeft voor full HD en bluray, tevens kun je evt. gaan voor een Lian Li kast. Deze kasten hebben genoeg ruimte voor HDD's en zijn ook nog eens strak en mooi. Neem als voorbeeld de pricewatch: Lian Li PC-Q25B, het nadeel is wel weer dat deze strakke behuizingen redelijk aan de prijs zijn. Hier is dan ook helaas geen ontkomen aan als je een HTPC/NAS als TV meubel wil gaan gebruiken. Deze kasten gaan erg efficiënt met ruimte om en zijn dan ook perfect voor deze doeleinden.
Dat de E350 niet veel reken kracht heeft is voor een NAS niet zo heel erg aangezien deze toch alleen maar data verplaats. Tevens zijn deze bordjes ook nog eens verschrikkelijk zuinig.
Ook kun je beter gaan voor bijv. de pricewatch: Asus E35M1-I deze heeft 6 Sata-600 porten maar biedt helaas geen mogelijkheid voor hardware matige raid. wel is deze passief gekoeld en zal deze dus weinig ruimte vereisen in een kast waar je veel HDD's in kwijt wil.
Als voeding kan je het beste iets kiezen als een pricewatch: Corsair Builder CX430 V2 zeker als je meer als 2 harde schijven gaat aansluiten, ook is deze voeding ook nog eens zeer efficiënt.
Overigens kan je beter 1 setje van 4GB kopen dan 2 setjes van 2GB RAM. Dan weet je vrijwel zeker dat je ram van de zelfde productie komt en dat het op elkaar is afgestemd.
[ Voor 17% gewijzigd door ReTechNL op 24-01-2012 23:24 ]
Blijkbaar kan het via de CIR header van dit moederbord: DH67CFB3OMX2000 schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 22:47:
Heeft iemand hier al een moederbord dat via infrarood uit S5 kan ontwaken?
Alleen het vinden van een CIR receiver schijnt moeilijk te zijn. (Heb het bord zelf, maar gebruik wake on lan)�
Meer info op deze pagina (ook in comments): http://www.missingremote....67cf-mini-itx-motherboard.
For I am grey, between the darkness and the light
[ Voor 93% gewijzigd door GreyGhost op 24-01-2012 23:33 ]
For I am grey, between the darkness and the light
Mijn ouders willen binnenkort zoiets aanschaffen, dus ik ben erg benieuwd wat de ervaringen zullen zijn...
Ik nog niet in ieder geval. Ik ben nog niet zo erg weg van de specs. Tevens zal xbmc gaan laggen met de huidige Raspberry Pi en huidige drivers naarmate de libary gaat groeien van xbmc.mcDavid schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 23:32:
Zijn er al mensen van plan een Raspberry Pi aan te schaffen als HTPC?
Mijn ouders willen binnenkort zoiets aanschaffen, dus ik ben erg benieuwd wat de ervaringen zullen zijn...
Vandaar dat ik dit nog even afwacht. Ik was wel zeer onder de indruk en ben dan ook benieuwd naar de ontwikkelingen in de toekomst van dit super kleine bordje inc. met XBMC.
Deze past helaas niet in de kastReTechNL schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 23:15:
[...]
De E350 heeft weinig processor kracht en is ideaal voor het gebruik in een HTPC aangezien de buildin videokaart genoeg power heeft voor full HD en bluray, tevens kun je evt. gaan voor een Lian Li kast. Deze kasten hebben genoeg ruimte voor HDD's en zijn ook nog eens strak en mooi. Neem als voorbeeld de pricewatch: Lian Li PC-Q25B, het nadeel is wel weer dat deze strakke behuizingen redelijk aan de prijs zijn. Hier is dan ook helaas geen ontkomen aan als je een HTPC/NAS als TV meubel wil gaan gebruiken. Deze kasten gaan erg efficiënt met ruimte om en zijn dan ook perfect voor deze doeleinden.
Geen RAID betekent geen 2 schijven dus dan is 1 bay genoegDat de E350 niet veel reken kracht heeft is voor een NAS niet zo heel erg aangezien deze toch alleen maar data verplaats. Tevens zijn deze bordjes ook nog eens verschrikkelijk zuinig.
Ook kun je beter gaan voor bijv. de pricewatch: Asus E35M1-I deze heeft 6 Sata-600 porten maar biedt helaas geen mogelijkheid voor hardware matige raid. wel is deze passief gekoeld en zal deze dus weinig ruimte vereisen in een kast waar je veel HDD's in kwijt wil.
Is het niet zo dat zo een voeding inefficient werkt omdat deze bij lange na niet vol wordt gebruikt?Als voeding kan je het beste iets kiezen als een pricewatch: Corsair Builder CX430 V2 zeker als je meer als 2 harde schijven gaat aansluiten, ook is deze voeding ook nog eens zeer efficiënt.
Ah ok, je bedoelt 1 setje van 2x2gb?Overigens kan je beter 1 setje van 4GB kopen dan 2 setjes van 2GB RAM. Dan weet je vrijwel zeker dat je ram van de zelfde productie komt en dat het op elkaar is afgestemd.
Ecodan warmtepomp
pricewatch: Spire PowerCube SPM210B-300W-PFCJT schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 00:13:
[...]
Deze past helaas niet in de kastHet is echt haast onmogelijk om een niet-fullsize kast te vinden waar 2x3,5" past + 2,5" voor de SSD, al zou die ergens los liggen ofzo...
Het 80plus certificaat betekent dat de voeding al vanaf 20% belasting minimaal 80% efficientie moet hebben. Zal wel meevallen dus.[...]
Is het niet zo dat zo een voeding inefficient werkt omdat deze bij lange na niet vol wordt gebruikt?
Het maakt voor dual chanel vrij weinig uit of de reepjes uit dezelfde serie (of zelfs het zelfde merk) zijn, als ze maar dezelfde specificaties hebben qua grootte en snelheid enzo.[...]
Ah ok, je bedoelt 1 setje van 2x2gb?
Dat bord heb ikGreyGhost schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 23:31:
[...]
Blijkbaar kan het via de CIR header van dit moederbord: DH67CFB3
Alleen het vinden van een CIR receiver schijnt moeilijk te zijn. (Heb het bord zelf, maar gebruik wake on lan)�
Meer info op deze pagina (ook in comments): http://www.missingremote....67cf-mini-itx-motherboard.
vanaf 20% belasting moet hij minimaal 80% efficiëntie hebben inderdaad, maar onder die 20% belasting zakt de efficiëntie behoorlijk in. Wanneer je een 430W voeding hebt is 20% belasting 86W. Een HTPC build van recente onderdelen zal zeker idle of bij afspelen van video lang geen 86W verbruiken. De efficiëntie zal dus hoger zijn bij een voeding die een gebouwd is om een lager maximaal vermogen te leveren (andere variabelen gelijk). Echter moet ik ook opmerken dat het verschil in opgenomen vermogen absoluut natuurlijk niet zo heel erg groot is wanneer je over zuinig systemen praat (Verschil tussen 70% en 80%efficiëntie bij belasting van 40W is natuurlijk maar een paar watt). Echter wanneer je je systeem vaak en lang aan hebt staan kan het de investering waard zijn om bijvoorbeeld een pricewatch: Huntkey Jumper 300G aan te schaffen.mcDavid schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 00:30:
[...]
pricewatch: Spire PowerCube SPM210B-300W-PFC
[...]
Het 80plus certificaat betekent dat de voeding al vanaf 20% belasting minimaal 80% efficientie moet hebben. Zal wel meevallen dus.
Spire powercube is trouwens wel erg krap om wat meer hardware in te bouwen (maar wel mogelijk).
[ Voor 9% gewijzigd door jaapsander op 25-01-2012 09:27 ]
Ecodan warmtepomp
Dat zal wel goed komenJT schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 10:38:
Mag toch hopen dat áls ik voor een E350 kies dat ook stressed het stroomverbruik niet de 80w raakt
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Wow, je ouders willen dat? Dat zijn dan nog aardige tweakers/pioniers op hun -schat ik- 50emcDavid schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 23:32:
Zijn er al mensen van plan een Raspberry Pi aan te schaffen als HTPC?
- Media (1080p/muziek)
- Downloaden en unrarren
- Keertje internetten ofzo
- Wellicht nog eens een (lichte) game spelen met controllers oid
- NAS
De eis van 2x3,5" heb ik al laten vallen, komt nog wel een keer een losse NAS ofzo. Maar goed, kiezen dus tussen:
E350 met mooi kastje
+ Laag energieverbruik
+ Goedkoopste optie
+ Makkelijkst
+ Stilst
- Trage CPU
A4-3400 in een matige of lelijke
+ Stuk krachtiger
+ Verschil is 20e maar
- Hoger verbruik
- Matige/lelijke kast
A4-3400 in een mooi kastje
+ Stuk krachtiger
+ Mooie kast
- Hoger verbruik
- Grofweg 20-25% duurder
Ecodan warmtepomp
Het gaat om één van onderstaande configuraties (ben ook nog steeds aan het twijfelen over Intel of AMD, maar daar ga ik nog wel even wat nachtjes over slapen):
| 1 | Intel Celeron G530 Boxed | € 36,60 | € 36,60 |
| 1 | Kingston HyperX Genesis KHX1600C9AD3K2/2G | € 11,17 | € 11,17 |
| 1 | Asrock H61M/U3S3 | € 56,70 | € 56,70 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 162,37 | |
| 1 | Gigabyte GA-A75M-D2H | € 66,50 | € 66,50 |
| 1 | Kingston HyperX Genesis KHX1600C9AD3K2/2G | € 11,17 | € 11,17 |
| 1 | AMD A4-3400 Boxed | € 51,10 | € 51,10 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 186,67 | |
Ik heb veel reviews gelezen en advies gelezen op verschillende fora, en zit nu met een hele lijst voedingen waar ik maar niet een keuze uit kan maken. Het ene moment ga ik voor de Pure Power L7 (lekker goedkoop), maar dan lees ik weer op meerdere plekken dat deze last kan hebben van een piep. En zo heeft elke voeding weer z'n voordelen en nadelen..
Ik ben op zoek naar een betrouwbare voeding die vooral heel stil zijn werk doet. Meer dan €70 wil ik er sowieso niet aan uitgeven, dus een passieve Seasonic van 400 watt, dat wordt 'm niet.
Wie kan me helpen, wie heeft ervaring met één of meer van de voedingen uit onderstaande lijst en kan mij vertellen dat het een erg stille en goede voeding is? Alvast bedankt!
| 1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 33,- | € 33,- |
| 1 | Corsair Builder CX430 V2 | € 37,50 | € 37,50 |
| 1 | Cougar A 300 | € 39,27 | € 39,27 |
| 1 | Huntkey Jumper 300G | € 61,80 | € 61,80 |
| 1 | LC-Power Green Power LC7300 80+ Silver Shield | € 40,20 | € 40,20 |
| 1 | Seasonic S12II 380W | € 48,- | € 48,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 259,77 | |
door deze regel in je wish-list "- Downloaden en unrarren" zou ik niet voor de E-350 willen gaan.
Ik heb zelf 2 htpc-tjes op basis van die chipset en het zijn fijne apparaatjes hoor die je overige wensen prima af kunnen handelen maar voor het downloaden en (vooral) unrarren heb je toch wat extra CPU power nodig en dat komt de E-350 nu eenmaal een beetje tekort. Mocht je het download en unrar proces op momenten uit laten voeren dat de E-350 nergens anders voor gebruikt wordt dan zou je het kunnen overwegen.
Nu weet ik niet of je mijn reactie wel serieus moet nemen gezien de reactie van user Slingeraap2, ik ben namelijk ook uit de categorie 50+
Testing, one, two ...
Ik zou gewoon voor de A4-3400 gaan. Als blijkt dat de E-350 niet doet wat je wilt (je twijfelt er nogal over dus de kans is best groot) ben je alsnog een stuk duurder uit. Enige nadelen zijn dan de kast (die kun je later evt. hergebruiken wanneer je ooit upgrade dus misschien eenmalig iets meer uitgeven?) en het hogere energieverbruik (al variëren de reviews op internet van de E-350 van 15 tot 45 W, mijn A4-3400 gebruikt ~45W iig).JT schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 15:49:
Fuck a duck, ik kan maar niet de keuze maken tussen een E350 of A4-3400 (met 2-3 keer zoveel kracht) voor grofweg hetzelfde geld...Wil ik alleen de A4-3400 in een compacte behuizing proppen dan heb ik ws wel een andere picopsu nodig. In een iets grotere kan een (u)ATX voeding maar dan is de kast weer minder mooi...en dat allemaal voor:
- Media (1080p/muziek)
- Downloaden en unrarren
- NAS
De eis van 2x3,5" heb ik al laten vallen, komt nog wel een keer een losse NAS ofzo. Maar goed, kiezen dus tussen:
E350 met mooi kastje
+ Laag energieverbruik
+ Goedkoopste optie
+ Makkelijkst
+ Stilst
- Trage CPU
+ Stuk krachtiger
+ Verschil is 20e maar
- Hoger verbruik
- Matige/lelijke kast
+ Stuk krachtiger
+ Mooie kast
- Hoger verbruik
- Grofweg 20-25% duurder
Ik neig nu naar de E350 want ik weet niet zeker of ik de kracht van de A4-3400 ooit ga gebruiken...
Paar pagina's terug zeggen we het ook al, die piep is coil whine en iedere voeding kan daar last van hebben (op een hoorbare frequentie). Heb zelf een L7 300w en hoor geen piep. Heb al verschillende voedingen van verschillende merken in mijn handen gehad die een piep gaven. Is gewoon domme pech (en je kan altijd nog een RMA aanvragen).Marando schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 15:51:
Ben enorm aan het twijfelen over de keuze van de PSU.
Het gaat om één van onderstaande configuraties (ben ook nog steeds aan het twijfelen over Intel of AMD, maar daar ga ik nog wel even wat nachtjes over slapen):
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Celeron G530 Boxed € 36,60 € 36,60 1 Silverstone SST-ML03B € 57,90 € 57,90 1 Kingston HyperX Genesis KHX1600C9AD3K2/2G € 11,17 € 11,17 1 Asrock H61M/U3S3 € 56,70 € 56,70 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 162,37
# Product Prijs Subtotaal 1 Gigabyte GA-A75M-D2H € 66,50 € 66,50 1 Silverstone SST-ML03B € 57,90 € 57,90 1 Kingston HyperX Genesis KHX1600C9AD3K2/2G € 11,17 € 11,17 1 AMD A4-3400 Boxed € 51,10 € 51,10 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 186,67
Ik heb veel reviews gelezen en advies gelezen op verschillende fora, en zit nu met een hele lijst voedingen waar ik maar niet een keuze uit kan maken. Het ene moment ga ik voor de Pure Power L7 (lekker goedkoop), maar dan lees ik weer op meerdere plekken dat deze last kan hebben van een piep. En zo heeft elke voeding weer z'n voordelen en nadelen..
Ik ben op zoek naar een betrouwbare voeding die vooral heel stil zijn werk doet. Meer dan €70 wil ik er sowieso niet aan uitgeven, dus een passieve Seasonic van 400 watt, dat wordt 'm niet.
Wie kan me helpen, wie heeft ervaring met één of meer van de voedingen uit onderstaande lijst en kan mij vertellen dat het een erg stille en goede voeding is? Alvast bedankt!
# Product Prijs Subtotaal 1 be quiet! Pure Power L7 300W € 33,- € 33,- 1 Corsair Builder CX430 V2 € 37,50 € 37,50 1 Cougar A 300 € 39,27 € 39,27 1 Huntkey Jumper 300G € 61,80 € 61,80 1 LC-Power Green Power LC7300 80+ Silver Shield € 40,20 € 40,20 1 Seasonic S12II 380W € 48,- € 48,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 259,77
Wel interessant vind ik die LC-power met 80+ silver. Die kende ik nog niet. Maar eens in het voedingen topic neuzen of dit wat is.
Weet je wat jouw A4 systeem max verbruikt?Snippo schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 16:30:
[...]
Ik zou gewoon voor de A4-3400 gaan. Als blijkt dat de E-350 niet doet wat je wilt (je twijfelt er nogal over dus de kans is best groot) ben je alsnog een stuk duurder uit. Enige nadelen zijn dan de kast (die kun je later evt. hergebruiken wanneer je ooit upgrade dus misschien eenmalig iets meer uitgeven?) en het hogere energieverbruik (al variëren de reviews op internet van de E-350 van 15 tot 45 W, mijn A4-3400 gebruikt ~45W iig).
Ecodan warmtepomp
Als iemand hier een programma voor Ubuntu weet dat je CPU/GPU flink kan stressen kan ik het wel testen. Op internet krijg ik namelijk niet echt iets gevondenJT schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 17:09:
Dan ga ik voor de A4
[...]
Weet je wat jouw A4 systeem max verbruikt?
Ecodan warmtepomp
InWin BM639. Passen 2 hdd's in. Eventueel los ook een ssd. Standaard 160 watt voeding die goed is. Prima en mooi kastje. Kost 45 ekuro. Staat wel in pw.JT schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 15:49:
Fuck a duck, ik kan maar niet de keuze maken tussen een E350 of A4-3400 (met 2-3 keer zoveel kracht) voor grofweg hetzelfde geld...Wil ik alleen de A4-3400 in een compacte behuizing proppen dan heb ik ws wel een andere picopsu nodig. In een iets grotere kan een (u)ATX voeding maar dan is de kast weer minder mooi...en dat allemaal voor:
- Media (1080p/muziek)
- Downloaden en unrarren
- NAS
E350 met mooi kastje
+ Laag energieverbruik
+ Goedkoopste optie
+ Makkelijkst
+ Stilst
- Trage CPU
+ Stuk krachtiger
+ Verschil is 20e maar
- Hoger verbruik
- Matige/lelijke kast
+ Stuk krachtiger
+ Mooie kast
- Hoger verbruik
- Grofweg 20-25% duurder
Ik neig nu naar de E350 want ik weet niet zeker of ik de kracht van de A4-3400 ooit ga gebruiken...
Verwijderd
Waarom geen E450?JT schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 15:49:
- Media (1080p/muziek)
- Downloaden en unrarren
- NAS
E350 met mooi kastje
+ Laag energieverbruik
+ Goedkoopste optie
+ Makkelijkst
+ Stilst
- Trage CPU
+ Stuk krachtiger
+ Verschil is 20e maar
- Hoger verbruik
- Matige/lelijke kast
+ Stuk krachtiger
+ Mooie kast
- Hoger verbruik
- Grofweg 20-25% duurder
Verwijderd
Morgen komt alles binnen.misschien Zondag effe in elkaar bouwen.Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2012 @ 16:47:
Heb onderstaande besteld,wat is verstandiger een 2,5inch harde schijf of een 3,5inch harde schijf te plaatsen.
# Product Prijs Subtotaal 1 Asus F1A75-M € 69,55 € 69,55 1 Silverstone SST-LC19B-R € 140,30 € 140,30 1 Gelid Solutions Slim Silence AM2/AM3 € 16,70 € 16,70 1 Corsair XMS3 CMX4GX3M2B1600C9 € 24,70 € 24,70 1 AMD A6-3500 Boxed € 72,- € 72,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 323,25
Alleen de buitenkant is anders. Van binnen ruimte voor een aftermarket koeler, full size 5,25" en 2x 3,5", 80x80x25mm casefan met stoffilter, 200w voeding met tempsensor en schroefloos voor <50 euro
Bedankt voor de tip maar ik kwam toenstraks dus bovenstaande kasten tegen. Plek voor 2 3,5" HDD's mét ruimte voor een aftermarket cooler, dat heeft die 639 niet, iets dunner maar wel dieper; ipv 23cm zijn de 655/659 31cm maar dat is zeer acceptabel voor mij en ruim binnen mijn marges. En ook nog een stoffilter.niekvanprooijen schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 21:13:
[...]
InWin BM639. Passen 2 hdd's in. Eventueel los ook een ssd. Standaard 160 watt voeding die goed is. Prima en mooi kastje. Kost 45 ekuro. Staat wel in pw.
Ondat je tientallen procenten extra betaald voor een paar procent verschil in performance. Zoveel verschil maakt een E450 niet.
Ecodan warmtepomp
In Grafisch verbruik wel, hij maakt gebruik van een nieuwe ATI chipset en heeft de mogelijkheid om Bluray 3D af te spelen. of je dit ook gaat doen is een 2de maar het is fijn om te weten dat deze dat aankan.JT schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 23:43:
[...]
Ondat je tientallen procenten extra betaald voor een paar procent verschil in performance. Zoveel verschil maakt een E450 niet.
Het nadeel is wel idd dat deze flink wat duurder is. Dat komt tevens doordat de ASUS E45M1-I Deluxe de enigste uitvoering is op dit moment. pricewatch: Asus E45M1-I DELUXE Deze heeft dan ook een prijs voor 150. Ik zelf heb deze gekozen voor mijn HTPC inverband dat ik toch een bordje wilde waar alles al inzat. incl. wireless. en veel rekenen zou dit toch niet gaan doen in een HTPC aangezien deze alleen gaat dienen als streamer en evt een beetje internetten.
XBMC Idle: 40W
Afspelen 720p: 40W
Desktop Idle: 35W
mPrime (Prime95): 70W.
Ik zal binnenkort kijken of ik Phoronix Test Suite aan de praat krijg (heb al 4 verschillende programmas geprobeerd om de GPU te stressen maar ze doen het geen van alle). Denk dat een benchmark als Unigine heaven wel het maximale aan stroom trekt. Maar ik denk niet dat het ver boven de 70W zal zitten.
Dit is met een PSU van 300W dus met een lichtere voeding zal het verbruik wel iets minder worden.
Ecodan warmtepomp
Ik heb 'm staan, er zijn sowieso 2 montageposities voor 3,5" schijven, en dan heb je nog de floppybay en fullsize 5" bay. Ruimte zat dus.jaapsander schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 09:26:
[...]
Spire powercube is trouwens wel erg krap om wat meer hardware in te bouwen (maar wel mogelijk).
Vind ik wel meevallen voor een compleet systeem. Mijn atom330 doet iets van 35 watt gemeten aan de stekker, en onder load ongeveer 40. Dat is dan met de standaard Powercube PSU.
[ Voor 33% gewijzigd door mcDavid op 26-01-2012 01:30 ]
Ik vraag me namelijk af of een GTX580 of een 6990 of iets dergelijks wel in een uTX kastje past (Silverstone Grandia GD06B bijvoorbeeld). Qua Low-profile videokaarten zijn alleen een 6850 (pricewatch: Afox Radeon HD 6850 Single Slot Design) en een 6670 (pricewatch: Sapphire HD6670 1GB GDDR5 Low Profile) op de markt volgens Pricewatch. Maar goed, die zijn niet uitermate geschikt voor games zoals Battlefield 3. Weet iemand of low-profile noodzakelijk is?
Qua moederbord en CPU wilde ik wachten tot april, wanneer de Ivy Bridge processors uitkomen en de Series 7 moederborden.
Ik had dit in gedachte:
| 1 | Silverstone Grandia GD06B | € 109,90 | € 109,90 |
| 1 | Scythe Big Shuriken 2 Rev. B | € 31,50 | € 31,50 |
| 1 | Corsair Builder CX600 V2 | € 58,95 | € 58,95 |
| 1 | Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB | € 159,90 | € 159,90 |
| 1 | Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile | € 39,50 | € 39,50 |
| 1 | Asus ENGTX580 DCII/2DIS/1536MD5 | € 420,98 | € 420,98 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 820,73 | |
Is er iemand op het forum die toevallig ook een redelijke game htpc heeft gemaakt en die mij op weg kan helpen?
Heb zelf ook (naar aanleiding van jouw review) een setup gebouwd met de powercube. Met weinig ruimte bedoel ik dat er zeer weinig ruimte is tussen de cpu socket en de voeding. Airfow is daardoor erg slecht als je een actieve koeler op je CPU hebt. Heb wat moeten tweaken om de setup koel genoeg te houden. Al met al werkt het, maar zou persoonlijk nu 1 van die InWin kastjes pakken voor een compacte setup.mcDavid schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 01:27:
[...]
Ik heb 'm staan, er zijn sowieso 2 montageposities voor 3,5" schijven, en dan heb je nog de floppybay en fullsize 5" bay. Ruimte zat dus.
[...]
Vind ik wel meevallen voor een compleet systeem. Mijn atom330 doet iets van 35 watt gemeten aan de stekker, en onder load ongeveer 40. Dat is dan met de standaard Powercube PSU.
Op pagina 23 van de gebruiksaanwijzing van de GD06: GD06 can support 11" (280mm) consumer level graphics cards. Maximale hoogte zal wel ongeveer hetzelfde zijn als de max hoogte van de processor cooler, 120mm volgens gebruiksaanwijzing pagina 20. Die kaart uit je wishlist zal dus niet passen. Ik denk dat je max 11 bij 4,7 inch kwijt kan.Len Canoot schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 08:57:
Ik heb al een paar keer eerder mogelijke specs gepost voor mijn HTPC, maar ik wil eigenlijk meteen de HTPC geschikt maken voor games. Maar goed, dan krijg je dus een iets ander speelveld dan de normale HTPC.
Ik vraag me namelijk af of een GTX580 of een 6990 of iets dergelijks wel in een uTX kastje past (Silverstone Grandia GD06B bijvoorbeeld). Qua Low-profile videokaarten zijn alleen een 6850 (pricewatch: Afox Radeon HD 6850 Single Slot Design) en een 6670 (pricewatch: Sapphire HD6670 1GB GDDR5 Low Profile) op de markt volgens Pricewatch. Maar goed, die zijn niet uitermate geschikt voor games zoals Battlefield 3. Weet iemand of low-profile noodzakelijk is?
Qua moederbord en CPU wilde ik wachten tot april, wanneer de Ivy Bridge processors uitkomen en de Series 7 moederborden.
Ik had dit in gedachte:
# Product Prijs Subtotaal 1 Silverstone Grandia GD06B € 109,90 € 109,90 1 Scythe Big Shuriken 2 Rev. B € 31,50 € 31,50 1 Corsair Builder CX600 V2 € 58,95 € 58,95 1 Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB € 159,90 € 159,90 1 Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile € 39,50 € 39,50 1 Asus ENGTX580 DCII/2DIS/1536MD5 € 420,98 € 420,98 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 820,73
Is er iemand op het forum die toevallig ook een redelijke game htpc heeft gemaakt en die mij op weg kan helpen?
Damn, dat vind ik ook veel. Mijn laptop met full voltage i5 met 35w tdp doet 11w in idle en dat is inc het scherm aan. Had toch wel verwacht dat de AMD niet boven de 20 zou komen, laat staan een AtommcDavid schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 01:27:
[...]
Heeft er iemand een meting van een E350 systeem?
Ecodan warmtepomp
Dat is een AMD A4 toch? Best netjes! edit: wat is eigenlijk de reden dat je niet voor een A4-3300 koos? (2.5 ipv 2.7 Ghz, zelfde gpu).Snippo schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 00:33:
Hier nog wat gegevens van een snelle test die ik net heb gedaan:
XBMC Idle: 40W
Afspelen 720p: 40W
Desktop Idle: 35W
mPrime (Prime95): 70W.
Ik zal binnenkort kijken of ik Phoronix Test Suite aan de praat krijg (heb al 4 verschillende programmas geprobeerd om de GPU te stressen maar ze doen het geen van alle). Denk dat een benchmark als Unigine heaven wel het maximale aan stroom trekt. Maar ik denk niet dat het ver boven de 70W zal zitten.
Dit is met een PSU van 300W dus met een lichtere voeding zal het verbruik wel iets minder worden.
Ik heb nog een lichte twijfel maar ga toch voor de E-450. Redenen:
- ik wil helemaal geen fans in mijn HTPC. Uiteindelijk gaan fans altijd beetje rammelen is mijn ervaring. De A4 moet gekoeld worden, de E-450 niet.
- Ik heb paar jaar terug voor een dual core AMD 2.4Ghz (45w) gekozen voor een HTPC setup. Dat was een vergelijkbare keuze tussen een zuinige "trage" of een iets minder zuinige snelle/overkill cpu. Ik ging dus voor de snelle. Uiteindelijk gebruik ik die 2e core vrijwel nooit (Win7 x64, XBMC, een browser, Xnview fotobrowser om wat fotocollecties te beheren). En de snelheid gebruik ik al helemaal nooit.
Zo'n A4 cpu is van een totaal andere generatie dus ondanks dat deze 65W isie toch lekker zuinig maar ook echt overkill voor puur een (mijn) HTPC, streamen, browsen.
video encoding/transcoding ga ik niet doen anders zou ik wel voor een core i3/i5 kiezen.
Dus lekker een kastje zonder voeding, met laptop adapter, piepklein en mooi en de E-450 erin. Nadeel: voor dezelfde prijs heb je een A4 setup. Maar ik vind het uiterlijk en het feit dat ik geen fans nodig heb belangrijker.
Helemaal geen fans kan ik je niet aanbevelen. Die E450 is passief doordat er een hele grote heatsink op zit. Maar wanneer er helemaal geen airflow is stijgt de temperatuur in de behuizing (redelijk snel in zo'n mooi klein en compact kastje) en hoe hoger de temperatuur in het kastje hoe lastiger de heatsink zijn warmte kan overdragen aan de lucht. Een klein briesje door je behuizing is altijd aan te raden.Jazco2nd schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 10:20:
[...]
Dat is een AMD A4 toch? Best netjes! edit: wat is eigenlijk de reden dat je niet voor een A4-3300 koos? (2.5 ipv 2.7 Ghz, zelfde gpu).
Ik heb nog een lichte twijfel maar ga toch voor de E-450. Redenen:
- ik wil helemaal geen fans in mijn HTPC. Uiteindelijk gaan fans altijd beetje rammelen is mijn ervaring. De A4 moet gekoeld worden, de E-450 niet.
- Ik heb paar jaar terug voor een dual core AMD 2.4Ghz (45w) gekozen voor een HTPC setup. Dat was een vergelijkbare keuze tussen een zuinige "trage" of een iets minder zuinige snelle/overkill cpu. Ik ging dus voor de snelle. Uiteindelijk gebruik ik die 2e core vrijwel nooit (Win7 x64, XBMC, een browser, Xnview fotobrowser om wat fotocollecties te beheren). En de snelheid gebruik ik al helemaal nooit.
Zo'n A4 cpu is van een totaal andere generatie dus ondanks dat deze 65W isie toch lekker zuinig maar ook echt overkill voor puur een (mijn) HTPC, streamen, browsen.
video encoding/transcoding ga ik niet doen anders zou ik wel voor een core i3/i5 kiezen.
Dus lekker een kastje zonder voeding, met laptop adapter, piepklein en mooi en de E-450 erin. Nadeel: voor dezelfde prijs heb je een A4 setup. Maar ik vind het uiterlijk en het feit dat ik geen fans nodig heb belangrijker.
Overigens vraag ik mij af wat je precies bedoeld met dat fans gaan rammelen? Wanneer je een beetje goede fans koopt (zijn te koop vanaf een paar euro) kunnen die zeker een jaar of 2-3 fluisterstil hun werk doen voordat dingen als lagers beginnen te verslijten. Een fan verwisselen is in veel gevallen ook maar 10 minuten werk (kun je gelijk het stof uit de HTPC blazen).
- AMD dual core E350 (1.6ghz)
- HD 6130 graphics (80 shaders, 500mhz core, 1066 mhz ram, 256mb buffer)
- MSI E350IA-E45
- 2x2 GB G.skill eco DDR3 1066 (1.35v cas 9)
- Corsair F40 40gb SSD (sandforce based)
- Mini-box M350 case
- Mini-box 90w PicoPSU
- Windows 7 64-bit
- XBMC 10.1
Sleep mode - 1w draw
Windows idle - 0-1% cpu usage/17w draw
XBMC idle - 20-26% CPU usage/25-26w draw
480p MKV h.264 - 8-11% CPU usage/18w draw
720p MKV h.264 - 10-15% CPU usage/18-19w draw
1080p MKV h.264 - 13-15% CPU usage/19-20w draw
Bron
Ook hoger dan ik had verwacht...bizar dat het niet eens in de buurt komt van laptopverbruik.
Scheelt maar een paar euro.Jazco2nd schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 10:20:
[...]
Dat is een AMD A4 toch? Best netjes! edit: wat is eigenlijk de reden dat je niet voor een A4-3300 koos? (2.5 ipv 2.7 Ghz, zelfde gpu).
[ Voor 59% gewijzigd door JT op 26-01-2012 10:43 ]
Ecodan warmtepomp
+ dat wanneer je geen gebruik kan maken van dxva (heb zelf soms dat ik wat dxva artifacts/macroblocking krijg met mijn i3 2100 wat opgelost is wanneer ik dxva uitzet) is het handig om een wat krachtigere CPU te hebben op een iets hogere kloksnelheid. XBMC (iig onder W7) kan nog niet goed gebruik maken van meerdere core's bij software decodering (misschien kan dit bij Eden wel). Dan kan een iets hogere kloksnelheid wel van pas komen bij zwaardere scenes. Daarentegen wanneer DXVA wel aan staat schakelt Q&Q in en klokt de CPU zich behoorlijk terug waardoor idle verbruik tussen de 2 APU's ongeveer gelijk is.
Klopt wel toch want de TDP (gemiddeld, niet max) van de Brazos E serie is toch 18watt?. De gemiddelde laptop verbruikt tussen de 20 en 50 watt toch. Mijn Macbook (de witte) zit rond de 30-35 watt.JT schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 10:36:
Ik heb even gezocht wat een E350 systeempje verbruikt en het volgende gevonden:Resultaat:
- AMD dual core E350 (1.6ghz)
- HD 6130 graphics (80 shaders, 500mhz core, 1066 mhz ram, 256mb buffer)
- MSI E350IA-E45
- 2x2 GB G.skill eco DDR3 1066 (1.35v cas 9)
- Corsair F40 40gb SSD (sandforce based)
- Mini-box M350 case
- Mini-box 90w PicoPSU
- Windows 7 64-bit
- XBMC 10.1
Sleep mode - 1w draw
Windows idle - 0-1% cpu usage/17w draw
XBMC idle - 20-26% CPU usage/25-26w draw
480p MKV h.264 - 8-11% CPU usage/18w draw
720p MKV h.264 - 10-15% CPU usage/18-19w draw
1080p MKV h.264 - 13-15% CPU usage/19-20w draw
Bron
Ook hoger dan ik had verwacht...bizar dat het niet eens in de buurt komt van laptopverbruik.
[...]
Scheelt maar een paar euro.
Thanks voor je reactie!Timminator schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 09:14:
[...]
Op pagina 23 van de gebruiksaanwijzing van de GD06: GD06 can support 11" (280mm) consumer level graphics cards. Maximale hoogte zal wel ongeveer hetzelfde zijn als de max hoogte van de processor cooler, 120mm volgens gebruiksaanwijzing pagina 20. Die kaart uit je wishlist zal dus niet passen. Ik denk dat je max 11 bij 4,7 inch kwijt kan.
Damnnn.. weet iemand een behuizing van maximaal 39 cm diep, waar een PSU in past van 29,2 cm?
Hmm, daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Als ik voor de E450 kies ga ik het toch koppig proberen.jaapsander schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 10:29:
[...]
Helemaal geen fans kan ik je niet aanbevelen. Die E450 is passief doordat er een hele grote heatsink op zit. Maar wanneer er helemaal geen airflow is stijgt de temperatuur in de behuizing (redelijk snel in zo'n mooi klein en compact kastje) en hoe hoger de temperatuur in het kastje hoe lastiger de heatsink zijn warmte kan overdragen aan de lucht. Een klein briesje door je behuizing is altijd aan te raden.
Overigens vraag ik mij af wat je precies bedoeld met dat fans gaan rammelen? Wanneer je een beetje goede fans koopt (zijn te koop vanaf een paar euro) kunnen die zeker een jaar of 2-3 fluisterstil hun werk doen voordat dingen als lagers beginnen te verslijten. Een fan verwisselen is in veel gevallen ook maar 10 minuten werk (kun je gelijk het stof uit de HTPC blazen).
Het probleem met de Llano is dat ik geen mooie kleine behuizing vind met meer dan 75Watt voeding.
Heb ooit veel geld (240 euro) uitgegeven aan een Silverstone ML02 (120 watt laptopvoeding) behuizing. Daar heb ik nu 2 problemen mee:
1. te groot.
2.altijd last gehad van een hoog piepend geluid als hij uitstaat. Ik moet echt stekker uit stopcontact halen (of schakelknopje op stekkerdoos) om daar vanaf te komen. Silverstone heeft me geholpen door een nieuwe interne voedingskabel te sturen met hogere of juist lagere weerstand. De piep verplaatste zich toen van de behuizing naar de adapter.
Ik wil dus een nieuwe kleinere kast die niet duur is. Heb echt heel veel tijd besteed aan zoeken en uiteindelijk 2 gevonden:
- LC Power 1320 (75W, eerste keus want prima en goedkoop)
- Silverstone PT05S (60W, duur en mogelijk weer een piepend geluid).
Dan beperk ik mijn keuze eigenlijk al tot de E serie van AMD want in geen van beide zou de A4-3400 volgens mij kunnen, met een TDP van 65W is een 60 of 75W kast/voeding toch eigenlijk te weinig? Al lijkt het wel een optie te zijn als ik de metingen hierboven zie..
[ Voor 3% gewijzigd door Jazco2nd op 26-01-2012 12:55 ]
Ik kan je vertellen dat de combinatie die jij wilt erg lastig gaat worden. Veel HTPC kasten zijn niet gebouwd om monster videokaarten als een GTX580 of een HD6990 te huisvesten. Dit is niet alleen qua ruimte bijna onmogelijk, maar ook qua warmteafvoer gaat dit zeer lastig worden.Len Canoot schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 12:05:
[...]
Thanks voor je reactie!
Damnnn.. weet iemand een behuizing van maximaal 39 cm diep, waar een PSU in past van 29,2 cm?
In jouw geval zou ik of een minder grote/sterke videokaart nemen (op een HD6870 (of vergelijkbare HD7000 serie kaart) kun je ook prima gamen) of een gewone miditower uit het zicht plaatsen.
Ook kun je nog gaan voor een productreview: Silverstone Sugo SG07B-W review door Gizzy hoewel dat waarschijnlijk met bovenstaande kaarten ook niet gaat passen...
edit: Een GTX580 gaat wel passen na goed lezen van de review
edit 2: of zoiets productreview: Lian Li PC-Q08B review door YaaD
[ Voor 9% gewijzigd door jaapsander op 26-01-2012 13:33 ]
Hoezo klopt het? Mijn i5 35w TDP laptop doet met scherm 11w, een E350 doet met 18w TDP 18w idle. Ik zit niet waar dat logisch blijkt uit de TDP?Jazco2nd schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 12:01:
[...]
Klopt wel toch want de TDP (gemiddeld, niet max) van de Brazos E serie is toch 18watt?. De gemiddelde laptop verbruikt tussen de 20 en 50 watt toch. Mijn Macbook (de witte) zit rond de 30-35 watt.
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Ik ben me een allround machine aan het bouwen maar de focus ligt op htpc/nas waar ik af en toe een game op kan spelen (2-3x/maand). Bij het gamen eis ik geen zeer hoge resolutie of frame rates. Ik speel games a la Civ V en starcraft 2.
deze setup heb ik in gedachte
| 1 | Asus F1A75-M PRO | € 79,80 | € 79,80 |
| 1 | Lian Li PC-Q08B | € 87,70 | € 87,70 |
| 1 | Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/8GX | € 61,90 | € 61,90 |
| 1 | AMD A8-3870K Black Edition | € 116,50 | € 116,50 |
| 1 | Samsung SH-B083L (8x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail) | € 57,12 | € 57,12 |
| 1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 33,30 | € 33,30 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 436,32 | |
voorlopig ga ik een oude hd gebruiken tot de prijzen zijn gezakt.
Op htpc/nas vlak voldoet deze opstelling ruimschoots voldoende enkel voor het gamen zou ik later misschien nog een passief gekoelde (of redelijk stille actief gekoelde) videokaart aanschaffen (suggesties?). Het lijkt me hier logisch de crossfire te benutten.
op Newegg ben ik tegen gekomen dat het FM1 platform zich niet goed leent voor RAID opstellingen, heeft iemand hier ervaring mee?
De A8-3870 heeft een TDP van 100W de A4-3400 zoals genoemd in de BBG heeft een TDP van 65W maar na wat gesnuffeld te hebben blijkt er in idle niet veel verschil op te zitten, hoewel de verschillende reviews verschillende testopstellingen gebruiken.
deze opstelling:
zou 40W in idle verbruiken.AMD A8-3870K processor
Sapphire Pure Platinum A75 motherboard
AMD Radeon HD 6550D & XFX Radeon HD 6970 videocard
Seagate 750GB 7200.11 hard drive
Mushkin Joule 800W power Supply
2x4GB Mushkin DDR3-1866 9-11-10-28-1T memory
Corsair Graphite 600T chassis
heb ik hier een logische opstelling gemaakt? en waar is het voor verbetering vatbaar?
cheers
Je opstelling is logisch opgebouwd hoewel ik voor 4GB 1600MHz geheugen zou gaan. Voor prijs/performance is 1600MHz de sweetspot voor Llano. Ook is 8GB voor de toepassingen die jij beschrijft (eigenlijk alleen gamen en HTPC/NAS) niet nodig.Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 13:01:
hey iedereen,
Ik ben me een allround machine aan het bouwen maar de focus ligt op htpc/nas waar ik af en toe een game op kan spelen (2-3x/maand). Bij het gamen eis ik geen zeer hoge resolutie of frame rates. Ik speel games a la Civ V en starcraft 2.
deze setup heb ik in gedachte
# Product Prijs Subtotaal 1 Asus F1A75-M PRO € 79,80 € 79,80 1 Lian Li PC-Q08B € 87,70 € 87,70 1 Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/8GX € 61,90 € 61,90 1 AMD A8-3870K Black Edition € 116,50 € 116,50 1 Samsung SH-B083L (8x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail) € 57,12 € 57,12 1 be quiet! Pure Power L7 300W € 33,30 € 33,30 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 436,32
voorlopig ga ik een oude hd gebruiken tot de prijzen zijn gezakt.
Op htpc/nas vlak voldoet deze opstelling ruimschoots voldoende enkel voor het gamen zou ik later misschien nog een passief gekoelde (of redelijk stille actief gekoelde) videokaart aanschaffen (suggesties?). Het lijkt me hier logisch de crossfire te benutten.
op Newegg ben ik tegen gekomen dat het FM1 platform zich niet goed leent voor RAID opstellingen, heeft iemand hier ervaring mee?
De A8-3870 heeft een TDP van 100W de A4-3400 zoals genoemd in de BBG heeft een TDP van 65W maar na wat gesnuffeld te hebben blijkt er in idle niet veel verschil op te zitten, hoewel de verschillende reviews verschillende testopstellingen gebruiken.
deze opstelling:
[...]
zou 40W in idle verbruiken.
heb ik hier een logische opstelling gemaakt? en waar is het voor verbetering vatbaar?
cheers
Qua games als Civ V en starcraft 2 kun je prima vooruit met een A8. Een losse videokaart bijplaatsen is niet echt nodig. Wanneer je dat alsnog wilt gaan doen zou ik óf een (op dat moment) goedkope HD6570 bijplaatsen (voor inderdaad hybridxfire) of een midrange kaartje van de HD7000 serie (welke waarschijnlijker een gunstiger prestatie/verbruik zullen hebben.
Verwijderd
Ik heb gekozen voor de 1866MHz ondat dit voor het gamen toch een niet verwaarloosbare boost geeftjaapsander schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 13:29:
[...]
Je opstelling is logisch opgebouwd hoewel ik voor 4GB 1600MHz geheugen zou gaan. Voor prijs/performance is 1600MHz de sweetspot voor Llano. Ook is 8GB voor de toepassingen die jij beschrijft (eigenlijk alleen gamen en HTPC/NAS) niet nodig.
zie: www.anandtech.com/show/4476/amd-a83850-review/4 en de meerkost stelt niet veel voor.
Maar als ik naar jouw link kijk dan zie ik bij de spellen die jij speelt (Civ en Starcraft) dat het snellere 1866 MHz geheugen welgeteld 0.7 en 0.5 fps meer geeft (op de hoogste resoluties). Dat lijkt mij de meerprijs niet waard... Ook vraag ik me af waarom je 8GB neemt, heb je daar een speciale reden voor?Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 13:42:
[...]
Ik heb gekozen voor de 1866MHz ondat dit voor het gamen toch een niet verwaarloosbare boost geeft
zie: www.anandtech.com/show/4476/amd-a83850-review/4 en de meerkost stelt niet veel voor.
[ Voor 6% gewijzigd door jaapsander op 26-01-2012 14:42 ]
Verwijderd
welke zelf gemaakte opstelling HTPC kan ik vergelijken met een ASROCK vision 3D?
welke componenten moet ik hebben en kom ik dan ook op een prijs van ongeveer 600? ,of lager?
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2012 14:48 ]
Eisen:
- 1080p video afspelen (van disk/netwerk/uitzendinggemist/youtube/...)
- Audio afspelen (van netwerk/spotify)
- Torrents downloaden
- Stil! en zuinig
Dit had ik in gedachten:
| 1 | Asus E35M1-I DELUXE | € 135,- | € 135,- |
| 1 | Samsung Spinpoint M5S HM160HI, 160GB SATA-150, 8MB, 5400rpm | € 29,95 | € 29,95 |
| 1 | LC-Power LC-1320mi | € 37,70 | € 37,70 |
| 1 | GeIL GEC34GB1600C9SC | € 16,90 | € 16,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 219,55 | |
Zou dit een goede selectie zijn? 160GB opslag is wel prima eigenlijk, en omdat het een 2,5" schijf is lijkt hij me ook erg stil? De HDD zou het enige bewegende deel zijn, zowel de pico-PSU die bij de behuizing zit, als het mobo met al zijn geïntegreerde chips zijn passief gekoeld.
Een SSD heb ik overwogen, maar 80GB is toch wel het minimum en dan zit je toch net boven de €100, ik weet nog niet of ik dat ervoor over heb. Reacties over het geluidsniveau van de schijf die ik hierboven noemde zijn dus erg welkom!
Waarom is 60GB SSD niet groot genoeg? Als je geen NAS hebt, dan snap ik het wel, maar in het geval van een NAS zou een 60GB SSD in je HTPC toch meer dan voldoende moeten zijn? En 't kost maar 6 tientjes..[b]Eelke Spaak schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 14:56
[..]
Zou dit een goede selectie zijn? 160GB opslag is wel prima eigenlijk, en omdat het een 2,5" schijf is lijkt hij me ook erg stil? De HDD zou het enige bewegende deel zijn, zowel de pico-PSU die bij de behuizing zit, als het mobo met al zijn geïntegreerde chips zijn passief gekoeld.
Een SSD heb ik overwogen, maar 80GB is toch wel het minimum en dan zit je toch net boven de €100, ik weet nog niet of ik dat ervoor over heb. Reacties over het geluidsniveau van de schijf die ik hierboven noemde zijn dus erg welkom!
Zoals hieronder aangegeven zou zelfs een 32GB SSD prima zijn, als je een NAS hebt. Maar er zit erg weinig prijsverschil tussen een 60GB SSD en een 32GB SSD, vandaar dat de 60GB SSD toch mijn voorkeur heeft.
[ Voor 12% gewijzigd door Marando op 26-01-2012 15:21 ]
Geen enkele zelf gemaakte opstelling kun je vergelijken, dat is juist de reden waarom je een opstelling zelf maakt, zodat hij niet hetzelfde is als een kant-en-klaar apparaat.Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 14:47:
hallo
welke zelf gemaakte opstelling HTPC kan ik vergelijken met een ASROCK vision 3D?
welke componenten moet ik hebben en kom ik dan ook op een prijs van ongeveer 600? ,of lager?
Via google leer ik dat in een Asrock vidion 3d zit:
Intel® Core™ i3 Mobiele Processor Familie (1e generatie core i CPU) in model van ~€600 een Ci3 370M, 4GB, 500GB
NVIDIA® GeForce GT425M Graphics, NVIDIA® 3D Vision, 3DTV Play ondersteuning
3 x USB 3.0
2T2R WiFi 802.11b/g/n
7.1 CH HD Audio met THX TruStudio PRO™
Een vergelijkbare HTPC is dus een klein kastje met een CPU die 3D kan doorgeven (AMD fusion of Intel SB platform) met een ITX moederbord (usb 3.0 en mogelijk wifi), 4GB geheugen en een 500GB HDD. In de Asrock zit nog een Nvidia GT425 wat (alleen) handig kan zijn wanneer je XBMC live wilt gaan draaien, hoewel Intel en AMD ondersteuning ook al behoorlijk goed is inmiddels. Kun je hier iets mee?
[ Voor 7% gewijzigd door jaapsander op 26-01-2012 15:41 ]
De onderdelen zijn:
| 1 | Gigabyte GA-A75-UD4H | € 90,50 | € 90,50 |
| 1 | Origen AE S16T | € 570,- | € 570,- |
| 1 | Noctua NH-C14 | € 69,90 | € 69,90 |
| 1 | Logitech diNovo Edge (Qwerty) | € 116,89 | € 116,89 |
| 1 | LG CH10LS20 (10x, SATA-300, dual-layer, Zwart, Retail) | € 63,43 | € 63,43 |
| 1 | be quiet! Straight Power E9 400W | € 65,- | € 65,- |
| 1 | GeIL Evo Corsa 4GB Dual Channel Kit (GOC34GB2133C11DC) | € 31,31 | € 31,31 |
| 1 | Asus EAH6670/G/DIS/1GD5 | € 83,95 | € 83,95 |
| 1 | AMD A6-3650 Boxed | € 94,90 | € 94,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.276,78 | |
Blijkbaar is de BluRay drive nogal groot en zit hij tegen de koeler aan (weet nog niet zeker of die zal passen eens bevestigd) en zijn de vinnen op de GeiL modules te hoog om onder de drive te passen.
Nu, die vinnen kan ik wel afnemen maar of dat een goed idee is (qua warmte productie)? Ik ben niet van plan om over te klokken.
Ik heb al de front van de BluRay afgehaald omdat er een plaatje op moet van de kast maar dit plaatje steek uit de drive op het eerste gezicht, tenzij ik de drive naar achteren schuif. Maar dan past de koeler zeker niet...
Iemand gelijkaardige ervaringen met die case? De oplossing zou zijn om een kortere BluRay te gebruiken maar weet niet of die bestaan? De huidige zou 172mm lang zijn volgens de specs (nog niet zelf nagemeten).
Er is niet één type ASROCK Vision 3D, je kan ze met verschillende configuraties krijgen. Maar je kan tot op zekere hoogte wel een HTPC samenstellen die vergelijkbaar is met een mogelijke configuratie van die Vision 3D. Ik ben niet op de hoogte van een kast die vergelijkbaar is, maar als we puur naar de specs kijken van de overige hardware, dan is dit iets vergelijkbaars:Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 14:47:
hallo
| 1 | Corsair XMS3 CMX4GX3M2B1600C9 | € 23,20 | € 23,20 |
| 1 | Asrock H67M-GE/HT | € 91,20 | € 91,20 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 302,60 | |
Daar zou je dan nog een harddisk aan kunnen toevoegen (maar niet noodzakelijk als je Openelec gaat draaien bijvoorbeeld), en eventueel een krachtigere low profile videokaart als je de Intel HD2000 niet goed genoeg vindt.
Het moederbord in bovenstaande configuratie is zeker niet de goedkoopste, maar levert wel een infrarood ontvanger met afstandsbediening mee, vandaar dat ik 'm even gekozen heb. Zelf vind ik dat niet zo belangrijk, gebruik een iPhone app voor XBMC, dus als je dezelfde mening hebt kan je een paar tientjes besparen op het moederbord.
Al met al kan je, inclusief harddisk en extra videokaart nog ruim onder de €600,= blijven:
| 1 | Western Digital Scorpio Blue, 320GB SATA-300, 8MB, 5400rpm | € 67,10 | € 67,10 |
| 1 | Corsair XMS3 CMX4GX3M2B1600C9 | € 23,20 | € 23,20 |
| 1 | Sapphire HD 6450 512MB DDR3 | € 31,90 | € 31,90 |
| 1 | Asrock H67M-GE/HT | € 91,20 | € 91,20 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 401,60 | |
En waarom niet die ontzettend grote koeler vervangen door een exemplaar die wel van normaal formaat is? Overigens kun je prima de vinnen van de Geil modules eraf halen, maar dan zou ik ze niet op 2100 MHz laten draaien.... Overigens is het niet echt een gebalanceerde setup, je had wat problemen kunnen voorkomen door wat meer in dit forum te lezen.SlasZ schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 15:41:
Ik heb gisteren mijn HTPC onderdelen ontvangen en er zijn al een paar problemen... Ik heb nog geen tijd gehad om alles definitief in elkaar te zetten maar heb wel al eens het moederbord geplaatst, de bluray ingeschoven en de koeler op zijn plaats gezet (zonder bevestiging).
De onderdelen zijn:
# Product Prijs Subtotaal 1 Gigabyte GA-A75-UD4H € 90,50 € 90,50 1 Origen AE S16T € 570,- € 570,- 1 Noctua NH-C14 € 69,90 € 69,90 1 Logitech diNovo Edge (Qwerty) € 116,89 € 116,89 1 LG CH10LS20 (10x, SATA-300, dual-layer, Zwart, Retail) € 63,43 € 63,43 1 be quiet! Straight Power E9 400W € 65,- € 65,- 1 Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB € 90,90 € 90,90 1 GeIL Evo Corsa 4GB Dual Channel Kit (GOC34GB2133C11DC) € 31,31 € 31,31 1 Asus EAH6670/G/DIS/1GD5 € 83,95 € 83,95 1 AMD A6-3650 Boxed € 94,90 € 94,90 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 1.276,78
Blijkbaar is de BluRay drive nogal groot en zit hij tegen de koeler aan (weet nog niet zeker of die zal passen eens bevestigd) en zijn de vinnen op de GeiL modules te hoog om onder de drive te passen.
Nu, die vinnen kan ik wel afnemen maar of dat een goed idee is (qua warmte productie)? Ik ben niet van plan om over te klokken.
Ik heb al de front van de BluRay afgehaald omdat er een plaatje op moet van de kast maar dit plaatje steek uit de drive op het eerste gezicht, tenzij ik de drive naar achteren schuif. Maar dan past de koeler zeker niet...
Iemand gelijkaardige ervaringen met die case? De oplossing zou zijn om een kortere BluRay te gebruiken maar weet niet of die bestaan? De huidige zou 172mm lang zijn volgens de specs (nog niet zelf nagemeten).
Bedankt voor de tip! Ik heb geen NAS, maar heb ook geen behoefte om een grote bibliotheek aan media op te bouwen. De htpc moet wel kunnen downloaden, maar dan gaat het bv. om 1 seizoen van een serie of zo, die ik dan weer verwijder nadat ik hem heb gekeken. Vandaar dat enkele tientallen GBs aan opslag wel gewenst zijn. Misschien is een 60GB SSD wel prima inderdaad.Marando schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 15:16:
[...]
Waarom is 60GB SSD niet groot genoeg? Als je geen NAS hebt, dan snap ik het wel, maar in het geval van een NAS zou een 60GB SSD in je HTPC toch meer dan voldoende moeten zijn? En 't kost maar 6 tientjes..
Zoals hieronder aangegeven zou zelfs een 32GB SSD prima zijn, als je een NAS hebt. Maar er zit erg weinig prijsverschil tussen een 60GB SSD en een 32GB SSD, vandaar dat de 60GB SSD toch mijn voorkeur heeft.
Weet iemand of Linux (Ubuntu/Debian) + XBMC minder schijfruimte gebruikt dan Windows 7 + XBMC?
Dit topic is gesloten.
![]()