Nvidia Ion - Nieuws & Discussie Topic - Deel 4 |
![]() |
Inleiding |
Welkom in alweer het vierde deel van het topic over het nieuwe Nvidia ION platform! Na het succesvolle eerste deel, gestart door Wiethoofd en de overname door Frank Martin van het tweede deel, het weer overnemen van het derde deel is het nu tijd voor deel 4. Ook in dit vierde deel is het de bedoeling om met name ontwikkelingen rondom het platform te volgen en te bespreken. Ik zal proberen de startpost bij te blijven werken, maar daarvoor heb ik wel jullie input nodig. Bij deze nog even aandacht vestigen op de site XBMC Freak waar een bult info staat over het ION-platform, XBMC en Linux. |
Inhoudsopgave |
[list]• Nvidia Ion • Specificaties • Overzicht verkrijgbare producten [list]• Barebone • Moederborden • Netbooks • Nettops • Previews / Reviews / Userreviews • Howto's • Mini FAQ • Links • Nawoord • Changelog |
Nvidia Ion |
Kleine krachtig HTPC's In december 2008 kondigde Nvidia aan om hun chipset, de MCP79 - beter bekend als de nForce 730i - dusdanig aan te passen om ondersteuning te bieden voor de Intel Atom.1 Niet veel later (8 dagen) introduceerde Nvidia het Ion-platform.2 Een klein 'doosje' met een Intel Atom 330, een 1,6GHz dualcore, op een pico ITX bordje dat in combinatie met daarvoor geschikte software en drivers 1080p met zeer weinig CPU-load af kan spelen. Geen recht van bestaan Precies 8 dagen later deelt Intel mee de Atom processor niet los te willen verkopen en alleen in combinatie met de eigen chipset te willen verkopen.3 Weer een paar dagen later staat op Fudzilla dat Intel door een communicatiefout verkeerde/onduidelijke informatie heeft uitgegeven en dat de Atom ook los verkocht zal worden,4 waardoor het Ion-platform toch tot leven gekomen is. Ook kondigde Apple aan gebruik te gaan maken van het Ion-platform in hun Apple TV,5 al zou het volgens de geruchten ook de Apple's Mac Mini kunnen betreffen. Klein maar krachtig Inmiddels is de Nvidia in verschillende gedaanten op de markt te koop. Het platform is 'los' te koop als mini-ITX moederbord (met daarop geïntegreerde Atom processor + Nvidia graphics/chipset) maar ook als compleet systeem in de vorm van een nettop en in de draagbare versie als netbook en is inmiddels ook te krijgen als barebone waarmee de keuze voor de harde schijf en het geheugen open gelaten wordt. Ondanks het kleine pico ITX formaat valt met de GeForce 9400 M nog wel een beetje te gamen, zo haalt het in 3DMark06 op standaard instellingen 1263 punten, ook ondersteund de IGP Nvidia's CUDA om zo PhysX via de GPU te laten berekenen en ook video's met behulp van Badaboom sneller dan realtime om te zetten.9 In Linux is het perfect mogelijk om Full HD-materiaal (bijvoorbeeld x264 encoded video in MKV bestanden) met minimale processorbelasting te decoderen via de VDPAU technologie. Ook is het mogelijk om met de nieuwste Flash versie en de nieuwste Nvidia drivers full HD flashvideo's van onder andere YouTube af te spelen. De opvolger, ION 2 Op de CES 2010 werd een jaar na de aankondiging van ION 1 de opvolger aangekondigd. Waar de eerste versie nog bestond uit een Intel (Atom) CPU en de Nvidia chipset, bestaat ION 2 uit de Intel (Atom) CPU van het Pinetrail platform gecombineerd met een Intel NM10 chipset en alleen een Nvidia GPU, de GeForce G310 is krachtiger dan de 9400M van het eerdere platform, maar daarmee ook iets minder zuinig. Hier een video van de CEO van Nvidia op de CES 2009 over het Ion 1-platform: |
Specificaties | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hieronder een lijstje met wat over het algemeen als de specificaties van het Ion-platform gezien worden. Deze kunnen per product uiteraard afwijken.
|
Mini Frequently Asked Questions |
- Wat valt allemaal onder de ION-vlag? - Het Nvidia ION platform is puur de MCP79 chipset, welke officieel onder de naam nForce 730i door het leven gaat. Deze chipset kan bij elke socket gesoldeerd worden en mag onder de ION-vlag verkocht worden. Zo zou de nieuwste Apple Macbook, welke gebruik maakt van een 9400M (de IGP van de MCP79-chipset) ook als ION verkocht mogen worden. - Maar mijn moederbord heeft wel de ION-naam, maar een 9300 (M) IGP, klopt dit? - Ja, de MCP79-chipset heeft de 9300(M) en 9400(M) als IGP, de 9300 is eigenlijk niets meer dan een underclockte 9400. - Ik moet een kastje hebben voor m'n mini ITX moederbord, in de pricewatch staan er geen? - Klopt, de kleine kastjes voor ITX moederborden zijn een nicheproduct, maar op Picco Computers staan er een heleboel. Anders even de vorige delen doorbladeren naar kastjes levert ook genoeg tips op. - Mijn moederbord/nettop heeft een Atom 230/330, kan ik nu wel full HD afspelen? - Ja, zolang de codec van het videobestand ondersteund wordt door de ION-chip valt deze via de grafische kaart te decoderen, in Windows is CoreAVC of shark007 benodigd voor die versnelling, in Linux moet VDPAU ingeschakeld worden. - En via het netwerk afspelen van full HD dan? - Via wi-fi kan het gaan haperen maar XBMC en Windows kunnen bedraad prima full HD afspelen over het netwerk of van een NAS. - En hoe zit het met (YouTube) flash video's in hoge kwaliteit? - Met de GeForce/ION 195.81 drivers van Nvidia en de Flash 10.1 beta 2 van Adobe is full HD flash ook via de ION-chipset/IGP te decoderen en dus soepel af te spelen, uitzonderingen nagelaten. - Mijn netbook/nettop heeft een Atom N2x0 / Z5x0, kan ik een 64-bits OS installeren? - Nee, de mobiele Atom in de netbooks en in sommige nettops ondersteunt geen x64 instructies, de desktop Atom zonder de N of Z ervoor ondersteunt wel x86 en x64 instructies. Voor meer informatie zie Wikipedia: List of Intel Atom microprocessors. - Windows of Linux voor de hardware-acceleratie? - In Linux kun je gebruik maken van XBMC, dit speelt alles zo'n beetje af, heeft een handige interface en is vanaf een Live CD te gebruiken. Wil je per se Windows dan is 7 aan te raden vanwege de hardware-acceleratie in de verscheidene mediaspelers. XP wordt afgeraden omdat deze niet de ION-chip volledig kan benutten. - Mijn full HD video's stotteren ondanks dat alles goed ingesteld is, zelfs in XBMC. - Een van de mogelijke oplossingen is het 'vastzetten' van het videogeheugen in het BIOS, zet deze niet op auto maar bijvoorbeeld op 512MB om zo een soepelere playback te krijgen. - Is het ION-platform ook in het reference-design te koop? - Nee, het referencedesign is pico ITX, de huidige verkochte producten zijn mini ITX en groter. - Ik wil gebruik maken van twee schermen tegelijk, is dit mogelijk? - In principe is de ION-chip/IGP prima in staat 2 schermen tegelijk aan te sturen, helaas kan dit niet 2x een scherm zijn via een digitale aansluiting (DVI + HDMI) maar 1x digitaal en 1x analoog (DVI of HDMI + D-Sub). Houdt hier dus rekening met het feit dat niet elk moederbord een analoge aansluiting heeft! - - |
Nawoord |
Voor op- en aanmerkingen of extra informatie voor in de topic start kun je me een Direct Message sturen of het plaatsen in dit topic. Voor vragen en problemen is het slimmer om eerst de voorgaande delen door te nemen als de mini FAQ geen uitkomst biedt. Mocht je er daarna nog niet uitkomen is een nieuw topic openen in het juiste subforum handiger dan het hier in het topic te vragen; dit is om zo alles centraal te houden. Boodschappenlijstjes en 'wat moet ik kopen'-vragen zijn niet gewenst en ook niet toegestaan volgens het CSL beleid |
Changelog | |
• 21-01-2009 | Startpost deel 1 geplaatst. |
• 12-08-2009 | Startpost deel 2 geplaatst. |
• 15-10-2009 | Startpost deel 3 geplaatst. |
• 16-01-2010 | Startpost deel 4 geplaatst. |
[ Voor 3% gewijzigd door Wiethoofd op 02-02-2010 15:55 ]