Welke i3 heb je, want op basis van "i3" heb ik geen idee of je de eerste generatie bedoelt of de nieuwe bijvoorbeeld.. Ik heb zo'n vermoeden dat je de eerste generatie hebt, want zelfs een Celeron G530 heeft power genoeg in huis voor het afspelen van 1080P, laat staan een nieuwe generatie Core i3.nickvanozzie schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 08:23:
Van de week een htpc voor mijn ouders in elkaar gezet:
# Product Prijs Subtotaal 1 Asrock A75M-ITX € 75,90 € 75,90 1 Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB € 111,99 € 111,99 1 Thermaltake VL52021N2E € 54,90 € 54,90 1 Gelid Solutions Slim Silence AM2/AM3 € 16,70 € 16,70 1 Corsair XMS3 CMX4GX3M2B1600C9 € 23,90 € 23,90 1 AMD A4-3400 Boxed € 54,09 € 54,09 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 337,48
Wat een prijzen voor die harde schijven tegenwoordigWaar is de tijd gebleven dat de processor het duurste in je systeem was?
![]()
Zelf heb ik een vergelijkbare setup met een intel i3 erin.
Mijn conclusie:
Gebruik je de HTPC puur voor Film doeleinden dan zou ik zeker gaan voor de AMD setup. Deze draait alles out-of-the-box soepel. Bij mij heeft de i3 meer moeite met 1080p materiaal dan de AMD (lees: i3 stottert als het echt te veel wordt), mooie test is de Bird Scene uit Earth.
De i3 blijft daarintegen koeler tijdens afspelen 1080p materiaal, de i3 met stock koeler komt op zo'n 43 graden met de koeler op de laagste RPM. De AMD met Gelid 1u koeler, omdat de stock niet pastte in deze kast, komt op zo'n 55 graden met de koeler op de laagste RPM.
Beide setups zijn wel zo goed als onhoorbaar tijdens het kijken van een film.
Gisteren een HD6450 toegevoegd bij mijn i3 setup, en nu kan deze ook zonder problemen alles draaien. En DXVA2 aan in xbmc, want dat werkt niet met alleen de i3...
Wat mij wel opviel is dat de Windows Prestatie Index veranderde van 5.4 met alleen i3 naar 4.9 met de HD6450 erin. Blijkbaar kan wint Intel het van AMD op Aero gebied.
Sorry, de i3 2100. 2e Generatie. Klopt trouwens dat de i3 geen moeite heeft om 1080P af te spelen. Echter wel in xbmc. In MPC geen probleem. Dat had ik er even bij moeten vermelden.Marando schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 11:51:
[...]
Welke i3 heb je, want op basis van "i3" heb ik geen idee of je de eerste generatie bedoelt of de nieuwe bijvoorbeeld.. Ik heb zo'n vermoeden dat je de eerste generatie hebt, want zelfs een Celeron G530 heeft power genoeg in huis voor het afspelen van 1080P, laat staan een nieuwe generatie Core i3.
De HD6450 lost dat probleem in xbmc ook op, gelukkig voor een tientje over kunnen nemen van een kennis.
Goede nuance aangebracht jaapsander, je hebt helemaal gelijk hierin. De hd6450 over kunnen nemen van een kennis voor een tientje, dus financieel ga ik er niet echt op achteruitjaapsander schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 09:19:
[...]
Even je post nuanceren. Wanneer DXVA niet aan is heeft een i3 meer moeite met het afspelen van extreem zware video's. Dit komt doordat XBMC onder windows niet goed gebruik maakt van de meerdere cores/threads. Hierdoor zie je dat je maar 50% van je CPU kracht kan gebruiken. Overigens kun je prima DXVA2 aanzetten bij een i3 onder XBMC. Je moet alleen niet de stable release installeren, maar een nightly. Dan werkt alles gewoon. Dat had je de aanschaf van een HD6450 kunnen besparen...
Dat een A4 dit wel prima kan met DXVA2 aan is natuurlijk ook niet verwonderlijk. Maar nu vergelijk je wel een beetje appels met peren.
Overigens zou ik de A4 3400 prefereren boven die triple core A6. Dit om bovenstaande reden. XBMC kan op dit moment maar 1 core belasten waardoor je meer hebt aan 2 core die op 2.7 GHz draaien dan aan 3 die op 2.1 GHz draaien.
[...]
Maar als ik nu opnieuw een HTPC zou moeten samenstellen dan zou ik op basis van deze ervaring de i3 links laten liggen.
https://untappd.com/user/OzzBier
Bij het nieuw aanschaffen van een HTPC zou een i3 inderdaad ook niet mijn eerste keuze zijn, echter werkt dxva2 ook prima met een i3 icm XBMC (zolang je maar een nightly build gebruikt). Het intel platform is dus wel geschikt voor HTPC gebruik. Alleen heb je met een AMD A4 een goedkoper of completer alternatief.nickvanozzie schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 12:01:
[...]
Sorry, de i3 2100. 2e Generatie. Klopt trouwens dat de i3 geen moeite heeft om 1080P af te spelen. Echter wel in xbmc. In MPC geen probleem. Dat had ik er even bij moeten vermelden.
De HD6450 lost dat probleem in xbmc ook op, gelukkig voor een tientje over kunnen nemen van een kennis.
[...]
Goede nuance aangebracht jaapsander, je hebt helemaal gelijk hierin. De hd6450 over kunnen nemen van een kennis voor een tientje, dus financieel ga ik er niet echt op achteruit
Maar als ik nu opnieuw een HTPC zou moeten samenstellen dan zou ik op basis van deze ervaring de i3 links laten liggen.
Verwijderd
Had al eerder een htpc samengesteld.
nu een iets krachtiger systeem met een andere processor en moederbord.
Als het goed is past dit in de kast inkl koeler.
HD heb ik nog liggen,w7 kan ik vanaf een externe drive installeren.
Ik gebruik de htpc voor 90% om 3D te streamen,ter vervanging van mijn Asrock ion 330 die dit niet trekt.
Ik heb alleen geen ervaring ivm amd en power dvd waar ik de 3D streams mee afspeel.
commentaar welkom.
Hoe makkelijk maak ik het mezelf,
de htpc kast gisteren op markplaats gekocht als nieuw was niet gebruikt.
De bovenstaande kast,maar trek de voeding dit is 120Watt anders wordt het een AMD E-450 moederbord.
Heb nu op basis van een Gigabyte moederbord gemaakt.
voor de experts onder ons:
Deze htpc gaat voor 90% 3D streamen en soms een keer parren en rarren.
Merk je het verschil in beeldkwaliteit als ik een andere AMD processor monteer ivm de geintregeerde video kaart? de 3400 of de 3300 beide een 6310 vs 6450
Geheugen is 1600mhz,merk je verschil als je goedkoper geheugen monteert bv 1333mhz?
Gigabyte vs asus moederbord?
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Asus E45M1-I DELUXE | € 151,- | € 151,- |
| 1 | LC-Power LC-1320mi | € 39,63 | € 39,63 |
| 1 | Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB | € 90,90 | € 90,90 |
| 1 | Transcend JM1333KLN-4G | € 15,56 | € 15,56 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 297,09 | |
Ik gebruik de htpc voor 90% om 3D te streamen,ter vervanging van mijn Asrock ion 330 die dit niet trekt.
Ik heb alleen geen ervaring ivm amd en power dvd waar ik de 3D streams mee afspeel.
commentaar welkom.
| 1 | Asus F1A75-M | € 72,35 | € 72,35 |
| 1 | Silverstone SST-LC19B-R | € 140,30 | € 140,30 |
| 1 | Silverstone Nitrogon NT07-AM2 | € 16,79 | € 16,79 |
| 1 | Corsair CMV4GX3M2A1333C9 | € 22,90 | € 22,90 |
| 1 | AMD A4-3400 Boxed | € 54,09 | € 54,09 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 306,43 | |
De bovenstaande kast,maar trek de voeding dit is 120Watt anders wordt het een AMD E-450 moederbord.
| 1 | Gigabyte GA-A75M-D2H | € 68,70 | € 68,70 |
| 1 | Gelid Solutions Slim Silence AM2/AM3 | € 16,70 | € 16,70 |
| 1 | Corsair XMS3 CMX4GX3M2B1600C9 | € 24,44 | € 24,44 |
| 1 | AMD A6-3500 Boxed | € 72,- | € 72,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 181,84 | |
Merk je het verschil in beeldkwaliteit als ik een andere AMD processor monteer ivm de geintregeerde video kaart? de 3400 of de 3300 beide een 6310 vs 6450
Geheugen is 1600mhz,merk je verschil als je goedkoper geheugen monteert bv 1333mhz?
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2012 16:37 . Reden: nog een htpc ]
Ik heb vandaag op een i3 laptop een bluray (MKV) bekeken, de judder (elke 5 of 6 seconden 'trilt' het beeld) wen je na een poosje aan. Maar ik zou zelf echt niet bewust hiervoor kiezen.
Ik weet niet of het met desktop versies van de i3 of i5 minder is, maar dit probleem zou pas in Ivy Bridge volledig verholpen zijn. Let dus even goed op voordat je voor deze cpu's kiest.. Het gaat dan vooral om bluray en bluray rips omdat deze meestal 23.976 fps hebben.
Ik weet niet of het met desktop versies van de i3 of i5 minder is, maar dit probleem zou pas in Ivy Bridge volledig verholpen zijn. Let dus even goed op voordat je voor deze cpu's kiest.. Het gaat dan vooral om bluray en bluray rips omdat deze meestal 23.976 fps hebben.
Tegelijkertijd las ik ook ergens (ff link zoeken) dat het probleem zo goed als opgelost is, en dat er nu 23.973 fps afgespeeld wordt. Hiervoor is een driver update uitgebracht, en een bios update voor een Intel moederplank. Een dezer dagen komt mijn i3 2125 en Intel DH67CF binnen, en kan ik het zelf gaan testen.Jazco2nd schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 21:55:
Ik heb vandaag op een i3 laptop een bluray (MKV) bekeken, de judder (elke 5 of 6 seconden 'trilt' het beeld) wen je na een poosje aan. Maar ik zou zelf echt niet bewust hiervoor kiezen.
Kennelijk is het verder ook zo dat zo'n beetje alle grafische kaarten een kleine afwijking hebben met afspelen van 23.976 fps.
Hier een link die een fix hebben toegepast met hulp van Intel : http://www.missingremote....-sandy-bridge-uac-enabled
Schijnt ook zo te zijn dat met XBMC pre-Eden de i3's ook goed hun werk doen qua 23.976 fps content. http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=111856&page=4
Maar goed, eerst zelf maar ondervinden.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Als je om de 5 of 6 seconden een trilling ziet kijk je niet naar het bewuste "24p" probleem. Bij dit probleem heb je om de ~42 seconden 1 frame die dubbel wordt afgespeeld. Als je dit om de paar seconden ziet kijkt je naar iets anders. Heb je de refreshrate van je monitor niet gewoon op 60 Hz staan?Jazco2nd schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 21:55:
Ervaring met AMD heb je niet nodig. Het is gewoon een kwestie van AMD drivers installeren (nieuwste van de AMD site of via een meegeleverd DVD'tje). Bij het assembleren van het systeem moet je even opletten dat de pinnetjes bij AMD niet op de socket maar op de CPU zitten. Voordat je de CPU plaatst is het verstandig om te controleren of er geen pinnetjes zijn verbogen*.Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 18:16:
# Product Prijs Subtotaal 1 Asus E45M1-I DELUXE € 151,- € 151,- 1 LC-Power LC-1320mi € 39,63 € 39,63 1 Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB € 90,90 € 90,90 1 Transcend JM1333KLN-4G € 15,56 € 15,56 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 297,09
commentaar welkom.
# Product Prijs Subtotaal 1 Asus F1A75-M € 72,35 € 72,35 1 Silverstone SST-LC19B-R € 140,30 € 140,30 1 Silverstone Nitrogon NT07-AM2 € 16,79 € 16,79 1 Corsair CMV4GX3M2A1333C9 € 22,90 € 22,90 1 AMD A4-3400 Boxed € 54,09 € 54,09 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 306,43
Verder is die koeler wel erg plat, maar niet erg goed. Het max wat hij volgens specificaties kan koelen is volgens mij ook 65W. Het kan allemaal dus net. Voor wat lagere temperaturen kun je wat gaan tweaken (undervolten, betere koelpasta, betere airflow door de kast) Ik heb toevallig ervaring met die silverstone, maar er zijn ook andere alternatieven zoals:
pricewatch: Gelid Solutions Slim Silence AM2/AM3
http://www.silentpcreview.com/article1059-page7.html
[ Voor 74% gewijzigd door jaapsander op 18-01-2012 10:17 ]
Verwijderd
Bedankt voor de tip ivm de koeler.jaapsander schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 09:21:
[...]
Als je om de 5 of 6 seconden een trilling ziet kijk je niet naar het bewuste "24p" probleem. Bij dit probleem heb je om de ~42 seconden 1 frame die dubbel wordt afgespeeld. Als je dit om de paar seconden ziet kijkt je naar iets anders. Heb je de refreshrate van je monitor niet gewoon op 60 Hz staan?
[...]
Ervaring met AMD heb je niet nodig. Het is gewoon een kwestie van AMD drivers installeren (nieuwste van de AMD site of via een meegeleverd DVD'tje). Bij het assembleren van het systeem moet je even opletten dat de pinnetjes bij AMD niet op de socket maar op de CPU zitten. Voordat je de CPU plaatst is het verstandig om te controleren of er geen pinnetjes zijn verbogen*.
Verder is die koeler wel erg plat, maar niet erg goed. Het max wat hij volgens specificaties kan koelen is volgens mij ook 65W. Het kan allemaal dus net. Voor wat lagere temperaturen kun je wat gaan tweaken (undervolten, betere koelpasta, betere airflow door de kast) Ik heb toevallig ervaring met die silverstone, maar er zijn ook andere alternatieven zoals:
pricewatch: Gelid Solutions Slim Silence AM2/AM3
http://www.silentpcreview.com/article1059-page7.html
Ik heb een wat specifiekere situatie. Mijn idee is om een Media-tank / HTPC te bouwen.
Wat ik wil bereiken:
-downloadmachine (couchpatato-sickbeard-sabnzbd)
-HTPC(xmbc)
-hier en daar een gamepje kunnen draaien ( diablo 3 , de grafisch minder intensieve games)
-stil
-zo zuinig mogelijk.
hardware die ik tot hier toe heb:
Ik denk dat dit wel het meest intensieve werk aan kan en toch zuinig genoeg is. Het is de bedoeling dat deze 24/24 draait. Dit misschien niet 7 op 7 maar downloaden ed. doe ik liever snachts.
Over de harde schijven ben ik nog niet zeker. De prijzen zijn nogal volatiel maar ik denk dat ik een kleine 7200 als os neem en dan een paar 5400 als data?
Dan heb ik nog een kleine vraag betreffende de software: wat raden jullie me aan? (of is dit hier niet gepast). Ik denk dat win7 het meest gepast is. Dit is dan weer moeilijker als ik een ftp server zou willen opzetten.. Tips zijn altijd welkom.
Bedankt allesinds.
Wat ik wil bereiken:
-HTPC(xmbc)
-hier en daar een gamepje kunnen draaien ( diablo 3 , de grafisch minder intensieve games)
-stil
-zo zuinig mogelijk.
| 1 | Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB | € 84,90 | € 84,90 |
| 1 | BitFenix Merc Alpha | € 32,50 | € 32,50 |
| 1 | Scythe Big Shuriken | € 26,95 | € 26,95 |
| 1 | Seasonic S12II 380W | € 48,- | € 48,- |
| 1 | G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ | € 26,99 | € 26,99 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 345,78 | |
Ik denk dat dit wel het meest intensieve werk aan kan en toch zuinig genoeg is. Het is de bedoeling dat deze 24/24 draait. Dit misschien niet 7 op 7 maar downloaden ed. doe ik liever snachts.
Over de harde schijven ben ik nog niet zeker. De prijzen zijn nogal volatiel maar ik denk dat ik een kleine 7200 als os neem en dan een paar 5400 als data?
Dan heb ik nog een kleine vraag betreffende de software: wat raden jullie me aan? (of is dit hier niet gepast). Ik denk dat win7 het meest gepast is. Dit is dan weer moeilijker als ik een ftp server zou willen opzetten.. Tips zijn altijd welkom.
Bedankt allesinds.
Windows is wel het handigst idd, zeker mbt tot een game hier en daar. FTP server gaat wel oke met de juiste software op windows (al staat een FTP server niet in je eisen pakket
).
Als je een snellere schijf zoekt voor je OS kan ik je zeer zeker een SSD aanbevelen (mits dit in je budget past) een SSD van 64 gig moet wel genoeg zijn. Zo niet, zou ik gewoon investeren in een paar grote 5400 schijven. Door de data dichtheid op de platters zijn ze nog steeds wel redelijk snel. (een kleine tip, verwacht wordt dat in maart de HDD prijzen weer naar hun oude niveau zakken. Koop dus nu dus echt de schijven die je ECHT nodig hebt en wacht even om hem vol te stoppen met storage).
Verder vraag ik me af of een a4 diablo trekt... Misschien dat een a6 beter is?
Als je een snellere schijf zoekt voor je OS kan ik je zeer zeker een SSD aanbevelen (mits dit in je budget past) een SSD van 64 gig moet wel genoeg zijn. Zo niet, zou ik gewoon investeren in een paar grote 5400 schijven. Door de data dichtheid op de platters zijn ze nog steeds wel redelijk snel. (een kleine tip, verwacht wordt dat in maart de HDD prijzen weer naar hun oude niveau zakken. Koop dus nu dus echt de schijven die je ECHT nodig hebt en wacht even om hem vol te stoppen met storage).
Hier nog zo iemand die binnenkort een HTPC in elkaar wil gaan zetten :-)
Mijn plan:
Een XBMC (Linux) machine die mijn NAS als storage gebruikt en die geschikt is om IPTV te kijken via een MythTV backend. Overige wensen: stil, zuinig, zwart, ca. 440mm breed, (geschikt voor) afstandsbediening.
Ik ben op de onderstaande componenten uitgekomen, maar ben er nog niet 100% zeker over. Ook zou het fijn zijn als ik de prijs nog wat omlaag kan brengen.
Toelichting:
Mijn plan:
Een XBMC (Linux) machine die mijn NAS als storage gebruikt en die geschikt is om IPTV te kijken via een MythTV backend. Overige wensen: stil, zuinig, zwart, ca. 440mm breed, (geschikt voor) afstandsbediening.
Ik ben op de onderstaande componenten uitgekomen, maar ben er nog niet 100% zeker over. Ook zou het fijn zijn als ik de prijs nog wat omlaag kan brengen.
| 1 | Intel Gigabit CT Desktop Adapter | € 23,28 | € 23,28 |
| 1 | Antec Fusion Remote Zwart | € 134,95 | € 134,95 |
| 1 | Scythe Shuriken Rev. B | € 21,94 | € 21,94 |
| 1 | Logitech K400 Wireless Touch Keyboard | € 29,- | € 29,- |
| 1 | Intel Core i3 2100 | € 97,- | € 97,- |
| 1 | Samsung SH-B123L (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail) | € 55,50 | € 55,50 |
| 1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 34,85 | € 34,85 |
| 1 | OCZ Vertex Plus SATA II 2.5" SSD 60GB | € 59,90 | € 59,90 |
| 1 | Kingston HyperX Blu KHX1600C9D3B1K2/4GX | € 24,18 | € 24,18 |
| 1 | Asus ENGT520 SILENT/DI/1GD3(LP) | € 42,- | € 42,- |
| 1 | Asrock H67M B3 | € 75,90 | € 75,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 598,50 | |
Toelichting:
- Ik heb gekozen voor een nVidia videokaart vanwege de betere Linux ondersteuning (VDPAU).
- De extra NIC is nodig voor IPTV.
- Er zijn misschien wel goedkopere moederborden te vinden, maar de digitale audio uitgang en H67 chipset spreken me wel aan.
- De volumeknop en het display op de behuizing zijn voor mij geen must, maar zonder dat krijg je ook geen IR ontvanger voor een afstandsbediening, lijkt het.
- Ik heb niet voor de i3 2100T gekozen omdat ik gelezen heb dat het energieverbruik in de praktijk nihil is.
- Is een aparte videokaart wel echt nodig? Hoe slecht (24p bug?) is de geïntegreerde GPU van de i3 precies?
- Zou er echt geen goedkopere kast te vinden zijn die voldoet aan mijn wensen?
Om wat geld te besparen zou je in ieder geval die i3 kunnen omruilen voor een andere cpu. Als je die Nvidia 520 wil houden zou ik een pentium g620 pakken. Deze is zeker snel genoeg en een stuk goedkoper. Ondanks dat de ondersteuning van AMD onder linux nog niet zover is als bij Nvidia zou je nog kunnen overwegen om een AMD A4 setup te bouwen. Dit maakt het aanschaffen van een losse videokaart ook weer overbodig waardoor je nog weer wat kan besparen. Je kan nog steeds gebruik maken van Vaapi of XvBA, maar verwacht wel dat je wat moet tweaken of af en toe een afwijkende video tegenkomen die je zonder hw versnelling af moet spelen. Een aantal mensen in dit forum hebben al gepost dat een A4 setup prima werkt onder linux. Ow en vervang die SSD door bijvoorbeeld een crucial m4, samsung of intel SSD. Die sandforce SSD staan ondertussen bekend om hun hoge uitval.marcvangend schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 02:08:
Hier nog zo iemand die binnenkort een HTPC in elkaar wil gaan zetten :-)
Mijn plan:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Gigabit CT Desktop Adapter € 23,28 € 23,28 1 Antec Fusion Remote Zwart € 134,95 € 134,95 1 Scythe Shuriken Rev. B € 21,94 € 21,94 1 Logitech K400 Wireless Touch Keyboard € 29,- € 29,- 1 Intel Core i3 2100 € 97,- € 97,- 1 Samsung SH-B123L (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail) € 55,50 € 55,50 1 be quiet! Pure Power L7 300W € 34,85 € 34,85 1 OCZ Vertex Plus SATA II 2.5" SSD 60GB € 59,90 € 59,90 1 Kingston HyperX Blu KHX1600C9D3B1K2/4GX € 24,18 € 24,18 1 Asus ENGT520 SILENT/DI/1GD3(LP) € 42,- € 42,- 1 Asrock H67M B3 € 75,90 € 75,90 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 598,50
Toelichting:Vragen:
- Ik heb gekozen voor een nVidia videokaart vanwege de betere Linux ondersteuning (VDPAU).
- De extra NIC is nodig voor IPTV.
- Er zijn misschien wel goedkopere moederborden te vinden, maar de digitale audio uitgang en H67 chipset spreken me wel aan.
- De volumeknop en het display op de behuizing zijn voor mij geen must, maar zonder dat krijg je ook geen IR ontvanger voor een afstandsbediening, lijkt het.
- Ik heb niet voor de i3 2100T gekozen omdat ik gelezen heb dat het energieverbruik in de praktijk nihil is.
Ik ben benieuwd naar jullie meningen.
- Is een aparte videokaart wel echt nodig? Hoe slecht (24p bug?) is de geïntegreerde GPU van de i3 precies?
- Zou er echt geen goedkopere kast te vinden zijn die voldoet aan mijn wensen?
Een behuizing is lastig. Heb zelf een antec fusion remote, maar hij is inderdaad flink aan de prijs. Je zou ook nog voor een mstech kunnen gaan pricewatch: MS-Tech MC-1200 alleen is deze ook niet heel goedkoop en de meegeleverde voeding is van slechte kwaliteit. Hij is trouwens ook een stuk platter. Verder zijn er niet zo heel veel behuizingen te vinden met een afstandsbediening, maar een losse Ir + afstandsbediening hoeft ook niet heel duur te zijn op sites als b.v. dealextreme (~€7,-). Het enige nadeel is dat je niet zomaar de computer aan kan zetten (ongetwijfeld zijn er wel manieren voor).
Prima setup voor de taken die je beschrijft. Ben het met EJPostema eens dat een SSD misschien wel verstandig is als bootschijf. Hij neemt minder ruimte in dan een 3.5", is veel sneller, maakt geen geluid en verbruikt minder stroom. Je krijgt alleen iets minder ruimte voor je geld, maar die verhouding valt tegenwoordig ook wel weer mee.Hymnir schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 21:02:
Ik heb een wat specifiekere situatie. Mijn idee is om een Media-tank / HTPC te bouwen.
Wat ik wil bereiken:
-HTPC(xmbc)
-stil
-zo zuinig mogelijk.
# Product Prijs Subtotaal 1 Asus F1A75-M € 72,35 € 72,35 1 Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB € 84,90 € 84,90 1 BitFenix Merc Alpha € 32,50 € 32,50 1 Scythe Big Shuriken € 26,95 € 26,95 1 Seasonic S12II 380W € 48,- € 48,- 1 G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ € 26,99 € 26,99 1 AMD A4-3400 Boxed € 54,09 € 54,09 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 345,78
Bedankt allesinds.
Wanneer het echt maar af en toe is dat je een spel als bijvoorbeeld Diablo 3 (ondanks dat ik nauwelijks meer (tijd heb om te) game(n) wacht ik ook met smart op Diablo 3) wilt spelen kun je ervoor kiezen om er een AMD kaartje bij te prikken wanneer dat nodig is. Diablo 3 duurt nog wel even en tegen die tijd zijn de mid-range 7000 serie kaarten ook uitgebracht. Deze kaarten hebben als voordeel dat ze idle (dus 's nachts als jij aan het downloaden ben) maar weinig energie verbruiken, wat gunstig is voor je stroomrekening. Als je dat niet wilt zou ik inderdaad voor een A6 gaan.
[ Voor 41% gewijzigd door jaapsander op 19-01-2012 09:44 ]
Heb ook het Gigabyte GA-A75M-UD2H moederbord + zelfde probleemSnippo schreef op maandag 16 januari 2012 @ 12:41:
[...]
Zelfde moederbord en het zelfde probleem hier. Door xorg.conf aan te passen heb ik het grootste probleem opgelost (geen beeld nadat de TV op standby staat) maar wanneer de TV helemaal uit staat krijg ik alleen beeld als ik eerst de TV en dan pas de HTPC aan zet.
Ik ga nog een test doen met een DVI->HDMI verloopje. Hiermee schijnt het beter te gaan...
Is er heeeel toevallig iemand met een streacom fc7 of fc8 met Intel MB met CIR, en gebruik makend van de pricewatch: Streacom Streacom Infrarood ontvanger + Afstandbediening
Ben nieuwsgierig of je daarmee de CIR op het MB gbruikt of gewoon een usb poort?
Ben nieuwsgierig of je daarmee de CIR op het MB gbruikt of gewoon een usb poort?
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Bedankt, ik zal eens kijken naar de Pentium en een andere SSD.jaapsander schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 09:27:
[...]
Om wat geld te besparen zou je in ieder geval die i3 kunnen omruilen voor een andere cpu. Als je die Nvidia 520 wil houden zou ik een pentium g620 pakken. Deze is zeker snel genoeg en een stuk goedkoper. Ondanks dat de ondersteuning van AMD onder linux nog niet zover is als bij Nvidia zou je nog kunnen overwegen om een AMD A4 setup te bouwen. Dit maakt het aanschaffen van een losse videokaart ook weer overbodig waardoor je nog weer wat kan besparen. Je kan nog steeds gebruik maken van Vaapi of XvBA, maar verwacht wel dat je wat moet tweaken of af en toe een afwijkende video tegenkomen die je zonder hw versnelling af moet spelen. Een aantal mensen in dit forum hebben al gepost dat een A4 setup prima werkt onder linux. Ow en vervang die SSD door bijvoorbeeld een crucial m4, samsung of intel SSD. Die sandforce SSD staan ondertussen bekend om hun hoge uitval.
Een collega wijst mij erop dat ik ook een moederbord met onboard CPU zou kunnen kiezen, bv. de Asus E35M1-M Pro. Zo'n bord is stil (passief gekoeld zelfs), zuinig en zou ook voldoende rekenkracht aan boord moeten hebben als je het combineert met een toegewijde videokaart. Heeft iemand daar ervaringen mee? En wil dat een beetje samenwerken met een GF520?
Een E350 of E450 setup zou ik juist niet doen. De kracht van dat platform is de combinatie van een relatief goede GPU en een wat mindere CPU. Dit platform werkt goed wanneer je de software zo configureert dat de GPU het meeste werk doet. Zodra de CPU veel werk moet verzetten heb je niet zoveel aan brazos. Maar wanneer je een losse gt520 bijplaatst gebruikt je juist het pluspunt van het platform niet. Ga dan voor een Atom+Ion combinatie.marcvangend schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 09:49:
[...]
Bedankt, ik zal eens kijken naar de Pentium en een andere SSD.
Een collega wijst mij erop dat ik ook een moederbord met onboard CPU zou kunnen kiezen, bv. de Asus E35M1-M Pro. Zo'n bord is stil (passief gekoeld zelfs), zuinig en zou ook voldoende rekenkracht aan boord moeten hebben als je het combineert met een toegewijde videokaart. Heeft iemand daar ervaringen mee? En wil dat een beetje samenwerken met een GF520?
Overigens snap ik dat je voorkeur uitgaat naar nvidia, maar de laatste tijd gaat de ontwikkeling op het gebied van ondersteuning van AMD onder linux erg snel. Wanneer je de standaard video's afspeelt zoals HDtv rips 720p van bekende series en de 1080p mkv films dan is er geen probleem mbt de ondersteuning. Alleen wanneer je afwijkend geëncodeerde video's wil afspelen is het mogelijk dat je af en toe een probleem tegen komt. Maar zoals ik zei, de ontwikkeling gaat ondertussen best snel.
@jaapsander: ok, dat is weer stof tot nadenken vanavond. Bedankt voor je input voor zover!
Goeie tip over de harde schijven. Zeker even wachten dan.EJPostema schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 21:12:
Windows is wel het handigst idd, zeker mbt tot een game hier en daar. FTP server gaat wel oke met de juiste software op windows (al staat een FTP server niet in je eisen pakket).
Aangezien het verbruik tussen een a6 en a4 weinig tot niets verschilt, zal het idd een a6 worden. Dit icm een crucial a4 64Gb. Lijkt me een prettig systeempje. dan kan ik nog altijd een 7000 halen moest ik de neiging hebben om er meer mee te willen doen.jaapsander schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 09:27:
[...]
Prima setup voor de taken die je beschrijft. Ben het met EJPostema eens dat een SSD misschien wel verstandig is als bootschijf. Hij neemt minder ruimte in dan een 3.5", is veel sneller, maakt geen geluid en verbruikt minder stroom. Je krijgt alleen iets minder ruimte voor je geld, maar die verhouding valt tegenwoordig ook wel weer mee.
Wanneer het echt maar af en toe is dat je een spel als bijvoorbeeld Diablo 3 (ondanks dat ik nauwelijks meer (tijd heb om te) game(n) wacht ik ook met smart op Diablo 3) wilt spelen kun je ervoor kiezen om er een AMD kaartje bij te prikken wanneer dat nodig is. Diablo 3 duurt nog wel even en tegen die tijd zijn de mid-range 7000 serie kaarten ook uitgebracht. Deze kaarten hebben als voordeel dat ze idle (dus 's nachts als jij aan het downloaden ben) maar weinig energie verbruiken, wat gunstig is voor je stroomrekening. Als je dat niet wilt zou ik inderdaad voor een A6 gaan.
thx vor de tips allemaal.
Zowel E-350/450 als Atom/Ion zou ik niet aan beginnen anno 2012. Veel zuiniger dan een Celeron/Pentium of A4 zijn ze niet, goedkoper ook niet en cpu performance is bijna 3x slechter.jaapsander schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 09:59:
Een E350 of E450 setup zou ik juist niet doen. De kracht van dat platform is de combinatie van een relatief goede GPU en een wat mindere CPU. Dit platform werkt goed wanneer je de software zo configureert dat de GPU het meeste werk doet. Zodra de CPU veel werk moet verzetten heb je niet zoveel aan brazos. Maar wanneer je een losse gt520 bijplaatst gebruikt je juist het pluspunt van het platform niet. Ga dan voor een Atom+Ion combinatie.
[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 19-01-2012 13:04 ]
Na eerdere vragen en een paar bijstellingen zit ik dit nu te typen op mijn HTPC:
Echter:
| 1 | Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB | € 111,75 | € 111,75 |
| 1 | Silverstone SST-ML03B | € 57,90 | € 57,90 |
| 1 | Huntkey Jumper 300G | € 62,65 | € 62,65 |
| 1 | G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ | € 26,99 | € 26,99 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 414,73 | |
Echter:
- ik ben bij de bestelling de scythe-shuriken-rev-b vergeten te bestellen. De stock cooler werkt eigenlijk prima. De voeding maakt meer geluid. Geen probleem.
- Heb ik een monitor en later een multi-input-TV via VGA-kabel aangesloten. Memory voor graphics card geeft slechts 16Mb aan. Ik vermoed dat daarom WMC klaagt over <64MB en ook XMBC-for-windows komt met een error. Zou dat aan een instelling liggen? (op Windows7 btw). Ik heb nog geen hdmi (volgt later hoop ik)
- En heb ik nog geen tv kaart aangeschaft. Hij moet low-profile zijn. In de pricewatch zie ik niet dat ik daar makkelijk op kan selecteren. Ik dacht wel al zelf aan de hauppauge-tv-win-tv-pcie-hvr-4400-pvr-pci, die lijkt half-hoog maar met een lang ijzertje. Bij andere hauppage kaarten staat soms op hun site wel 'low profile' maar hier niet echt. Past hij er toch in of is er een beter alternatief (met zowel analog als toekomstig DVB-S2). Kan ik ergens op low-profile-tvkaarten zoeken?
Ik snap nog niet helemaal wat je bedoeld met dat WMC klaagt over <64MB. En wat voor error geeft XBMC? Overigens kun je in je bios instellen hoeveel geheugen toegewezen kan worden naar de GPU.agvdberg schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 13:40:
Na eerdere vragen en een paar bijstellingen zit ik dit nu te typen op mijn HTPC:
# Product Prijs Subtotaal 1 Asus F1A75-M € 72,35 € 72,35 1 Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB € 111,75 € 111,75 1 Silverstone SST-ML03B € 57,90 € 57,90 1 Logitech K400 Wireless Touch Keyboard € 29,- € 29,- 1 Huntkey Jumper 300G € 62,65 € 62,65 1 G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ € 26,99 € 26,99 1 AMD A4-3400 Boxed € 54,09 € 54,09 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 414,73
Echter:
- ik ben bij de bestelling de scythe-shuriken-rev-b vergeten te bestellen. De stock cooler werkt eigenlijk prima. De voeding maakt meer geluid. Geen probleem.
- Heb ik een monitor en later een multi-input-TV via VGA-kabel aangesloten. Memory voor graphics card geeft slechts 16Mb aan. Ik vermoed dat daarom WMC klaagt over <64MB en ook XMBC-for-windows komt met een error. Zou dat aan een instelling liggen? (op Windows7 btw). Ik heb nog geen hdmi (volgt later hoop ik)
- En heb ik nog geen tv kaart aangeschaft. Hij moet low-profile zijn. In de pricewatch zie ik niet dat ik daar makkelijk op kan selecteren. Ik dacht wel al zelf aan de hauppauge-tv-win-tv-pcie-hvr-4400-pvr-pci, die lijkt half-hoog maar met een lang ijzertje. Bij andere hauppage kaarten staat soms op hun site wel 'low profile' maar hier niet echt. Past hij er toch in of is er een beter alternatief (met zowel analog als toekomstig DVB-S2). Kan ik ergens op low-profile-tvkaarten zoeken?
Ik vermoed dat er hier nogal wat mensen zijn met een asrock A75M als moederbord ?
Zijn er mensen die zonder problemen een 2,5" USB HDD kunnen aansluiten en met werken op een van de USB poorten, dus zodat de usb poorten de power leveren ? Ik heb hier zo een disk, maar deze wil op geen manier werken als ik deze aansluit, herkennen geen probleem, maar zodra ik ga kopieren wordt de disk her-herkend door het OS. Op meerdere andere systemen geen probleem met deze disk.
Ik vind het nogal zonde om hier een apart topic voor te openen.
Zijn er mensen die zonder problemen een 2,5" USB HDD kunnen aansluiten en met werken op een van de USB poorten, dus zodat de usb poorten de power leveren ? Ik heb hier zo een disk, maar deze wil op geen manier werken als ik deze aansluit, herkennen geen probleem, maar zodra ik ga kopieren wordt de disk her-herkend door het OS. Op meerdere andere systemen geen probleem met deze disk.
Ik vind het nogal zonde om hier een apart topic voor te openen.
Page intentionally left blank.
Goedkoopste setje A4-3400 + moederbord is toch ruim 30 euro duurder dan het goedkoopste E-350 moederbord. Ook lees ik vaak dat een E-350 systeem maar 20W gebruikt (al weet ik niet hoe dat gemeten is, want er zijn ook reviews met ~40W) en mijn A4-3400 systeem trekt ruim 40W uit het stopcontact.Dreamvoid schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 13:02:
[...]
Zowel E-350/450 als Atom/Ion zou ik niet aan beginnen anno 2012. Veel zuiniger dan een Celeron/Pentium of A4 zijn ze niet, goedkoper ook niet en cpu performance is bijna 3x slechter.
Daarnaast passen de E-350's vaak in een hele kleine behuizing en sommige zijn zelfs geheel passief gekoeld.
Als je de extra kracht van een A4-3400 nergens voor nodig hebt is een E-350 helemaal niet zo'n verkeerde keuze lijkt me.
Verwijderd
klopt,een e-350 kan alleen geen 3D streamen.Snippo schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 14:12:
[...]
Goedkoopste setje A4-3400 + moederbord is toch ruim 30 euro duurder dan het goedkoopste E-350 moederbord. Ook lees ik vaak dat een E-350 systeem maar 20W gebruikt (al weet ik niet hoe dat gemeten is, want er zijn ook reviews met ~40W) en mijn A4-3400 systeem trekt ruim 40W uit het stopcontact.
Daarnaast passen de E-350's vaak in een hele kleine behuizing en sommige zijn zelfs geheel passief gekoeld.
Als je de extra kracht van een A4-3400 nergens voor nodig hebt is een E-350 helemaal niet zo'n verkeerde keuze lijkt me.
Ben ook bezig met een nieuwe htpc gisteren een mooie behuizing op markplaats gekocht helemaal nieuwe nu nog de rest effe bestellen zie eerdere post van mij op basis van een mini itx bord en een mini atx bord zelfde prijs ongeveer alleen veel krachtiger.
Ik zit te denken om voor mijn HTPC een AMD A8-3870K Black Edition te kiezen aangezien deze bij Salland het goedkoopste is van de A8 processoren. Is dit nog wel geschikt voor een HTPC in een Silverstone ML03 i.s.m. een Big Shuriken 2?
We kunnen beter antwoord geven op je vraag als je je eisen formuleert. Wat moet de HTPC kunnen?BrcBas schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 14:34:
Ik zit te denken om voor mijn HTPC een AMD A8-3870K Black Edition te kiezen aangezien deze bij Salland het goedkoopste is van de A8 processoren. Is dit nog wel geschikt voor een HTPC in een Silverstone ML03 i.s.m. een Big Shuriken 2?
Waarom zou je denken dat een A8-3870K niet geschikt is?
De HTPC moet 3d blu-ray kunnen afspelen, als downloadbak dienen. Moet mogelijk zijn om er later en videokaart bij te zetten (niet in de ML03B) zodat ik er beter op kan gamen en zo alle nieuwste games kan spelen.
Ik dacht dat misschien de A8-3870K te veel hitte zou produceren in zo'n kleine kast?
Ik dacht dat misschien de A8-3870K te veel hitte zou produceren in zo'n kleine kast?
Verwijderd
hallo
ook ik ben op zoek een mediaplayer/htpc
echter is er zoveel waardoor de keuze erg moeilijk is.
wat is b.v. het verschil tussen b.v. een boxee/htpc en apple TV
Als je een goede cooler koopt (big shuriken van shythe bijvoorbeeld) moet dat niet zo'n probleem zijn.BrcBas schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 15:02:
De HTPC moet 3d blu-ray kunnen afspelen, als downloadbak dienen. Moet mogelijk zijn om er later en videokaart bij te zetten (niet in de ML03B) zodat ik er beter op kan gamen en zo alle nieuwste games kan spelen.
Ik zou wel opletten met een vidkaart. Koop eentje die de hitte de kast uitblaast (zoals de reference coolers)
Voornamelijk de software waarop het draait, en apple TV kan geen 1080p aan. Maar voor dit soort zaken is google een grotere vriend dan dit forumVerwijderd schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 15:04:
hallo
[ Voor 23% gewijzigd door EJPostema op 19-01-2012 15:23 ]
Omdat ik later mijn HD6950 in mijn gewone pc wil vervangen door een 7000 serie en dan de HD 6950 in de HTPC wil zetten;) Gaat de A8 dat wel trekken? Het is dan puur om op de beamer mogelijk een spelletje te kunnen spelen.
[ Voor 65% gewijzigd door BrcBas op 19-01-2012 15:44 ]
De A8 gaat dat prima trekken. Als je wat in het BGG aanschaf Gamepc gaat kijken kun je zien dat de grootste bottleneck bij gamen de videokaart is. Een beetje moderne quad core kan prima een HD6950 bijbenen (in bijna alle gevallen). Iedere AMD A8 is hier voor geschikt. Een quad core A6 zou ook kunnen pricewatch: AMD A6-3670 Black EditionBrcBas schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 15:41:
Omdat ik later mijn HD6950 in mijn gewone pc wil vervangen door een 7000 serie en dan de HD 6950 in de HTPC wil zetten;) Gaat de A8 dat wel trekken? Het is dan puur om op de beamer mogelijk een spelletje te kunnen spelen.
Wat ik me dan wel af vraag is hoe je in vredesnaam een HD6950 in die silverstone kast wilt gaan proppen.......
Verwijderd
# Product Prijs Subtotaal
1 Asus E45M1-I DELUXE € 151,- € 151,-
1 LC-Power LC-1320mi € 39,63 € 39,63
1 Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB € 90,90 € 90,90
1 Transcend JM1333KLN-4G € 15,56 € 15,56
Bekijk collectie
Importeer producten Totaal € 297,09
commentaar welkom.
1 Asus F1A75-M € 72,35 € 72,35
1 Silverstone SST-LC19B-R € 140,30 € 140,30
1 Silverstone Nitrogon NT07-AM2 € 16,79 € 16,79
1 Corsair CMV4GX3M2A1333C9 € 22,90 € 22,90
1 AMD A4-3400 Boxed € 54,09 € 54,09
Bekijk collectie
Importeer producten Totaal € 306,43
1 Gigabyte GA-A75M-D2H € 68,70 € 68,70
1 Gelid Solutions Slim Silence AM2/AM3 € 16,70 € 16,70
1 Corsair XMS3 CMX4GX3M2B1600C9 € 24,44 € 24,44
1 AMD A6-3500 Boxed € 72,- € 72,-
Bekijk collectie
Importeer producten Totaal € 181,84
King René wijzigde dit bericht 19-01-2012 16:37 (22%)
Reden: nog een htpc
1 Asus E45M1-I DELUXE € 151,- € 151,-
1 LC-Power LC-1320mi € 39,63 € 39,63
1 Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB € 90,90 € 90,90
1 Transcend JM1333KLN-4G € 15,56 € 15,56
Bekijk collectie
Importeer producten Totaal € 297,09
commentaar welkom.
1 Asus F1A75-M € 72,35 € 72,35
1 Silverstone SST-LC19B-R € 140,30 € 140,30
1 Silverstone Nitrogon NT07-AM2 € 16,79 € 16,79
1 Corsair CMV4GX3M2A1333C9 € 22,90 € 22,90
1 AMD A4-3400 Boxed € 54,09 € 54,09
Bekijk collectie
Importeer producten Totaal € 306,43
1 Gigabyte GA-A75M-D2H € 68,70 € 68,70
1 Gelid Solutions Slim Silence AM2/AM3 € 16,70 € 16,70
1 Corsair XMS3 CMX4GX3M2B1600C9 € 24,44 € 24,44
1 AMD A6-3500 Boxed € 72,- € 72,-
Bekijk collectie
Importeer producten Totaal € 181,84
King René wijzigde dit bericht 19-01-2012 16:37 (22%)
Reden: nog een htpc
Een a4 is wel voldoende voor die doeleinde en ik denk dat je geen (merkbaar) kwaliteitsverschil hebt tov een a6.
Een voeding van 120w moet ook wel voldoende zijn.
Een a4 is voor jouw eisen voldoende.
1600mhz geheugen moet wel een performance winst opleveren, met name voor de vidkaart die in de a4 zit.
Of dit het extra geld waard is durf ik niet te zeggen
1600mhz geheugen moet wel een performance winst opleveren, met name voor de vidkaart die in de a4 zit.
Er is geen verschil in beeldkwaliteit tussen de verschillende AMD APU's. Bij sterkere GPU's heb je alleen de mogelijkheid om meer post-processing toe te passen. Echter moet je met een A4 die 160 sp's bevat ook al een heel eind komen. Een A6 heeft niet zoveel voordeel tov een A4.EJPostema schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 16:56:
Een a4 is wel voldoende voor die doeleinde en ik denk dat je geen (merkbaar) kwaliteitsverschil hebt tov een a6.
Omdat het RAM geheugen gedeeld wordt met de GPU verbeterd sneller geheugen de prestaties, bij een A8 bottleneckte 1333MHz geheugen wel. Alleen weet ik niet of bij een A4 het geheugen al een bottleneck is. Het is wel handig om dit even na te zoeken. Echter is de prijs van 1600 MHz geheugen niet veel hoger.
Ik zie trouwens de laatste pagina's wel wat problemen voorbij komen met HDCP handshake issues met een gigabyte moederbord. Als dat om dezelfde gaat kun je beter de asus nemen
[ Voor 44% gewijzigd door jaapsander op 19-01-2012 17:02 ]
Natuurlijk (murphy) kreeg ik de WMC melding niet meer toen ik een schermprint wilde maken.jaapsander schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 13:49:
[...]
Ik snap nog niet helemaal wat je bedoeld met dat WMC klaagt over <64MB. En wat voor error geeft XBMC? Overigens kun je in je bios instellen hoeveel geheugen toegewezen kan worden naar de GPU.
En het BIOS doornemende (waar ik geen GPU-instelling kon vinden) zag ik vóór de bios-handleiding iets over een dvd installeren met drivers...
Oops; dus voor elke andere beginnende tweaker: wel een poging doen om de drivers te installeren.
*zegt hij vooral tegen zichzelf dus* Ik heb nu 512MB staan in de specs.
En xmbc start nu ook op...
Hehe windows installatie 101, als eerste drivers installerenagvdberg schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 16:58:
[...]
Natuurlijk (murphy) kreeg ik de WMC melding niet meer toen ik een schermprint wilde maken.
En het BIOS doornemende (waar ik geen GPU-instelling kon vinden) zag ik vóór de bios-handleiding iets over een dvd installeren met drivers...
Oops; dus voor elke andere beginnende tweaker: wel een poging doen om de drivers te installeren.
*zegt hij vooral tegen zichzelf dus* Ik heb nu 512MB staan in de specs.
En xmbc start nu ook op...
productreview: In Win BM639 review door niekvanprooijen
Review van de InWin BM639.
Ik vind het een mooie goede kast voor een htpc!
Verwijderd
Bij mij gaat die naar de hdmi ingang van een H&K bds 370 en vanuit de H&K naar een panasonic tx-50vt30 tvjaapsander schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 16:57:
[...]
Er is geen verschil in beeldkwaliteit tussen de verschillende AMD APU's. Bij sterkere GPU's heb je alleen de mogelijkheid om meer post-processing toe te passen. Echter moet je met een A4 die 160 sp's bevat ook al een heel eind komen. Een A6 heeft niet zoveel voordeel tov een A4.
Omdat het RAM geheugen gedeeld wordt met de GPU verbeterd sneller geheugen de prestaties, bij een A8 bottleneckte 1333MHz geheugen wel. Alleen weet ik niet of bij een A4 het geheugen al een bottleneck is. Het is wel handig om dit even na te zoeken. Echter is de prijs van 1600 MHz geheugen niet veel hoger.
Ik zie trouwens de laatste pagina's wel wat problemen voorbij komen met HDCP handshake issues met een gigabyte moederbord. Als dat om dezelfde gaat kun je beter de asus nemen
Maar kan ook de Asus F1 A75-M nemen om problemen te voorkomen.
Wordt wel 1600mhz geheugen die paar euro maak niet uit.
Belangrijkste voor mij is de beeldkwaliteit.
Mochten er andere optie's zijn hou me aanbevolen.
Dan komt die natuurlijk wel in een nieuwe case hejaapsander schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 16:36:
[...]
De A8 gaat dat prima trekken. Als je wat in het BGG aanschaf Gamepc gaat kijken kun je zien dat de grootste bottleneck bij gamen de videokaart is. Een beetje moderne quad core kan prima een HD6950 bijbenen (in bijna alle gevallen). Iedere AMD A8 is hier voor geschikt. Een quad core A6 zou ook kunnen pricewatch: AMD A6-3670 Black Edition
Wat ik me dan wel af vraag is hoe je in vredesnaam een HD6950 in die silverstone kast wilt gaan proppen.......
Edit:
Ben niet van de impuls aankopen maar moest het toch maar eens proberen. Dit heb ik aangeschaft:
Scythe Big Shuriken 2
Logitech K400 USB, Qwerty
AMD A8-3870K 3.00 GHz, Boxed
Nexus Technology Value 430 430 Watt
Corsair Vengeance Low Profile 8 GB, PC3-12800
Asus F1A75-M PRO
SilverStone Grandia GD06B
Samsung 830 Series 128 GB SSD
Ben benieuwd
[ Voor 19% gewijzigd door BrcBas op 19-01-2012 21:24 ]
Met hulp van de reacties van jaapsander en talloze andere forum topics hier en elders, ben ik tot een tweede versie van mijn lijstje gekomen. Of om precies te zijn: versies 2A en 2B, want ik heb meteen even gekeken wat het verschil zou zijn als ik een AMD A4 als basis neem en daarmee de losse videokaart kan weglaten.
Ook heb ik t.o.v. mijn vorige lijst hier en daar gekozen voor iets eenvoudigere/goedkopere onderdelen. De videokaart op het intel systeem is een GT210 ipv GT520 geworden. Ook vond ik de MC-1200 wel een goed idee. Als de voeding echt niet blijkt te voldoen, kan ik die altijd nog vervangen.
Lijstje 2A (Intel):
Lijstje 2B (AMD):
Ik ben weer benieuwd naar jullie feedback!
Ook heb ik t.o.v. mijn vorige lijst hier en daar gekozen voor iets eenvoudigere/goedkopere onderdelen. De videokaart op het intel systeem is een GT210 ipv GT520 geworden. Ook vond ik de MC-1200 wel een goed idee. Als de voeding echt niet blijkt te voldoen, kan ik die altijd nog vervangen.
Lijstje 2A (Intel):
| 1 | Intel Pentium G620 | € 54,61 | € 54,61 |
| 1 | Asrock H67M B3 | € 75,90 | € 75,90 |
| 1 | MS-Tech MC-1200 | € 92,60 | € 92,60 |
| 1 | Samsung SH-B123L (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail) | € 48,- | € 48,- |
| 1 | Kingston SSDNow V200 64GB | € 77,90 | € 77,90 |
| 1 | Asus EN210 SILENT/DI/512MD3(LP) | € 26,68 | € 26,68 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 474,09 | |
Lijstje 2B (AMD):
| 1 | Asus F1A75-M | € 72,- | € 72,- |
| 1 | Samsung SH-B123L (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail) | € 48,- | € 48,- |
| 1 | Kingston SSDNow V200 64GB | € 77,90 | € 77,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 442,99 | |
[ Voor 0% gewijzigd door marcvangend op 20-01-2012 00:29 . Reden: link naar vorige lijst toegevoegd ]
Zowel bij beide setups heb je gekozen voor een extrerne LAN kaart. Dit is nergens voor nodig. Er zit 1 gbps lan in beide moederborden. Scheelt weer 2 tientjes.marcvangend schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 00:27:
Met hulp van de reacties van jaapsander en talloze andere forum topics hier en elders, ben ik tot een tweede versie van mijn lijstje gekomen. Of om precies te zijn: versies 2A en 2B, want ik heb meteen even gekeken wat het verschil zou zijn als ik een AMD A4 als basis neem en daarmee de losse videokaart kan weglaten.
...
Verder zijn het twee goede systeempjes. Nu nog kiezen welke.
Ik zou persoonlijk kiezen voor het AMD systeem, deze is zuiniger aangezien er geen losse vidkaart in zit.
Of ik zou voor het intel systeem gaan zonder de extra videokaart (dus alleen de pentium g620).
De 24p bug heeft namelijk elke fabrikant (ook nvidia). Intel. Ati en nvidia hebben zitten er +/- 0.003, 0.003 +/- en +/- 0.002 frames naast en veel beter dan dit is het niet te krijgen.
Het gaat btw om Ati vidkaarten, heb geen bron kunnen vinden over de trinity's
intel bron
Bedankt voor je reactie.
Wat betreft de videokaarten: ze hebben er misschien wel allemaal last van, maar de een toch minder dan de ander, niet? Ik kan natuurlijk ook beginnen met de geïntegreerde GPU en een losse kaart bijplaatsen als de 24p bug me toch teveel stoort...
Dat stond in mijn eerste bericht toegelicht: ik wil direct IPTV laten binnenkomen op de HTPC (zie ook IPTV op je HTPC) dus dan heb je een tweede NIC nodig.EJPostema schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 09:17:
[...]
Zowel bij beide setups heb je gekozen voor een extrerne LAN kaart. Dit is nergens voor nodig. Er zit 1 gbps lan in beide moederborden. Scheelt weer 2 tientjes.
intel bron
Wat betreft de videokaarten: ze hebben er misschien wel allemaal last van, maar de een toch minder dan de ander, niet? Ik kan natuurlijk ook beginnen met de geïntegreerde GPU en een losse kaart bijplaatsen als de 24p bug me toch teveel stoort...
Naar aanleiding van een aantal berichten die ik hier zag betreft de Asus E45M1-I is dat deze anno 2012 niet voldoende is voor meer dan streamen en ik wil toch kijken voor een HTPC / SFF Desktop.
Hieronder staat de oude build gebaseerd op het Asus E45M1-I bordje:
Nu heb ik een nieuw setje samen gesteld welke ruim voldoende zou moeten zijn en alles makkelijk zou kunnen trekken.
Tevens heb ik hier nog een 2TB Green disk liggen welke ook in de bovenstaande build gaat.
Nu was mijn vraag heeft iemand over de onderste build nog opmerkingen/verbeter punten?
Hieronder staat de oude build gebaseerd op het Asus E45M1-I bordje:
| 1 | Asus E45M1-I DELUXE | € 151,- | € 151,- |
| 1 | Samsung SN-T083C Zwart | € 37,- | € 37,- |
| 1 | LC-Power LC-1320mi | € 39,63 | € 39,63 |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3S8N9K2/4G | € 19,87 | € 19,87 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 338,40 | |
Nu heb ik een nieuw setje samen gesteld welke ruim voldoende zou moeten zijn en alles makkelijk zou kunnen trekken.
| 1 | Asus F1A75-I Deluxe | € 110,50 | € 110,50 |
| 1 | Silverstone Grandia GD06B | € 107,- | € 107,- |
| 1 | Corsair Builder CX430 V2 | € 37,50 | € 37,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 489,80 | |
Tevens heb ik hier nog een 2TB Green disk liggen welke ook in de bovenstaande build gaat.
Nu was mijn vraag heeft iemand over de onderste build nog opmerkingen/verbeter punten?
Goede review!! Heb hem met veel plezier gelezen en heb er veel van geleerd.niekvanprooijen schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 18:54:
productreview: In Win BM639 review door niekvanprooijen
Prima impulsaankoopBrcBas schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 19:48:
[...]
Dan komt die natuurlijk wel in een nieuwe case heMaar voorlopig vind ik de ML03B een mooi klein ding
Edit:
Ben niet van de impuls aankopen maar moest het toch maar eens proberen. Dit heb ik aangeschaft:
Scythe Big Shuriken 2
Logitech K400 USB, Qwerty
AMD A8-3870K 3.00 GHz, Boxed
Nexus Technology Value 430 430 Watt
Corsair Vengeance Low Profile 8 GB, PC3-12800
Asus F1A75-M PRO
SilverStone Grandia GD06B
Samsung 830 Series 128 GB SSD
Ben benieuwd
Je lijstjes zien er prima uit. Zelf zou ik voor de AMD setup gaan, deze is gewoon goedkoper. Maar de Intel setup ziet er ook niet slecht uit. Let wel op dat wanneer je voor een gt210 gaat ipv een gt520 je geen ondersteuning hebt voor zaken als 3d en HD audio. Ook moet ik toch nog aangeven dat die voeding uit de MStech kast van slechte kwaliteit is. Het achteraf vervangen van een voeding is best veel werk. Een vervanging voor die voeding is bijvoorbeeld een pricewatch: be quiet! SFX Power 300 Wattmarcvangend schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 00:27:
Lijstje 2A (Intel):
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Pentium G620 € 54,61 € 54,61 1 Asrock H67M B3 € 75,90 € 75,90 1 Intel Gigabit CT Desktop Adapter € 23,28 € 23,28 1 MS-Tech MC-1200 € 92,60 € 92,60 1 Scythe Shuriken Rev. B € 21,94 € 21,94 1 Logitech K400 Wireless Touch Keyboard € 29,- € 29,- 1 Samsung SH-B123L (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail) € 48,- € 48,- 1 Kingston SSDNow V200 64GB € 77,90 € 77,90 1 Kingston HyperX Blu KHX1600C9D3B1K2/4GX € 24,18 € 24,18 1 Asus EN210 SILENT/DI/512MD3(LP) € 26,68 € 26,68 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 474,09
Lijstje 2B (AMD):
# Product Prijs Subtotaal 1 AMD A4-3400 Boxed € 54,09 € 54,09 1 Asus F1A75-M € 72,- € 72,- 1 Intel Gigabit CT Desktop Adapter € 23,28 € 23,28 1 MS-Tech MC-1200 € 92,60 € 92,60 1 Scythe Shuriken Rev. B € 21,94 € 21,94 1 Logitech K400 Wireless Touch Keyboard € 29,- € 29,- 1 Samsung SH-B123L (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail) € 48,- € 48,- 1 Kingston SSDNow V200 64GB € 77,90 € 77,90 1 Kingston HyperX Blu KHX1600C9D3B1K2/4GX € 24,18 € 24,18 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 442,99
[ Voor 124% gewijzigd door jaapsander op 20-01-2012 10:09 ]
Is 430W niet een beetje overkill voor je HTPC? Als je maar een klein deel van de capaciteit van je voeding gebruikt, haal je die 80+ efficiency ook niet, heb ik me laten vertellen.ReTechNL schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 09:51:
# Product Prijs Subtotaal 1 Corsair Builder CX430 V2 € 37,50 € 37,50
Dan zal idd de pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W beter tot zijn recht komen in de setup. ik wilde eerst voor de pricewatch: Huntkey Jumper 300G gaan maar die is toch het dubbele van de prijs.marcvangend schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 10:04:
[...]
Is 430W niet een beetje overkill voor je HTPC? Als je maar een klein deel van de capaciteit van je voeding gebruikt, haal je die 80+ efficiency ook niet, heb ik me laten vertellen.
Nu vroeg ik me alleen af heeft deze be quite last van een piep? Dat las ik toevallig.
Die piep komt steeds vaker terugReTechNL schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 10:53:
[...]
Dan zal idd de pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W beter tot zijn recht komen in de setup. ik wilde eerst voor de pricewatch: Huntkey Jumper 300G gaan maar die is toch het dubbele van de prijs.
Nu vroeg ik me alleen af heeft deze be quite last van een piep? Dat las ik toevallig.
Voor wat het waard is, deze review (productreview: be quiet! Pure Power 300W review door peter123) meldt dat de piep wel voorkomt bij de Pure Power 300W, maar niet bij de Pure Power L7 300W.jaapsander schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 11:27:
[...]
Die piep komt steeds vaker terugDie piep waar het waarschijnlijk over gaat is coil whine. Dit kan bij iedere voeding voorkomen en is niet veel anders dan pech. Als je het storend vindt kun je de voeding RMA sturen. Ook kun je bijvoorbeeld kiezen voor een pricewatch: Huntkey Jumper 350
Ik heb nu de corsair vervangen en er een be quiet van gemaakt.marcvangend schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 11:46:
[...]
Voor wat het waard is, deze review (productreview: be quiet! Pure Power 300W review door peter123) meldt dat de piep wel voorkomt bij de Pure Power 300W, maar niet bij de Pure Power L7 300W.
| 1 | Asus F1A75-I Deluxe | € 110,50 | € 110,50 |
| 1 | Silverstone Grandia GD06B | € 107,- | € 107,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 487,15 | |
Coil whine komt bij elke voeding voor, alleen als je pech hebt is het een geluids frequentie of sterkte die je hoort.marcvangend schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 11:46:
[...]
Voor wat het waard is, deze review (productreview: be quiet! Pure Power 300W review door peter123) meldt dat de piep wel voorkomt bij de Pure Power 300W, maar niet bij de Pure Power L7 300W.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Waarom neem je niet gewoon pricewatch: Asus F1A75-M PRO of pricewatch: Asus F1A75-MReTechNL schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 12:03:
[...]
Ik heb nu de corsair vervangen en er een be quiet van gemaakt.
..............
Deze zijn een stuk goedkoper passen ook in je Grandia case en kunnen even veel of meer dan de Asus F1A75-I Deluxe
Ik wilde graag ingebouwde wifi maar ik denk dat het even makkelijk is gewoon een linksys kaartje in te bouwen.SpitfireNL schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 12:11:
[...]
Waarom neem je niet gewoon pricewatch: Asus F1A75-M PRO of pricewatch: Asus F1A75-M
Deze zijn een stuk goedkoper passen ook in je Grandia case en kunnen even veel of meer dan de Asus F1A75-I Deluxe
Ik ben momenteel bezig met het bouwen van een HTPC die ook wel een spelletje aan kan.
De basis heb ik al liggen.
-Zotac Z68wifi supreme met op het mobo gesoldeerd gt 430 1gb.
http://tweakers.net/price...z68-itx-wifi-supreme.html
-Intel Core I3 2100
-4gb ddr3 sodimm
Maar ben nu al een tijdje opzoek naar een geschikte case.
mijn eisen zijn:
-een htpc case
-minstens 150W voeding maar het liefst rond de 200W
-het liefst een slimline drive.
-1*3.5" en/of 1*2.25
-1 full-pci slot het liefst met een spacer zodat hij niet te dik is. (wil graag een interne Anysee tv kaart met ci slot er in plaatsen)
- als het kan een afstands bediening.
- niet te groot het liefst mini itx only.
Kan iemand mij z'n kast aanwijzen?
Ik heb wel een aantal cases op het oog maar die voldoen dan weer net niet aan 1 van de eisen.
Alvast bedankt.
De basis heb ik al liggen.
-Zotac Z68wifi supreme met op het mobo gesoldeerd gt 430 1gb.
http://tweakers.net/price...z68-itx-wifi-supreme.html
-Intel Core I3 2100
-4gb ddr3 sodimm
Maar ben nu al een tijdje opzoek naar een geschikte case.
mijn eisen zijn:
-een htpc case
-minstens 150W voeding maar het liefst rond de 200W
-het liefst een slimline drive.
-1*3.5" en/of 1*2.25
-1 full-pci slot het liefst met een spacer zodat hij niet te dik is. (wil graag een interne Anysee tv kaart met ci slot er in plaatsen)
- als het kan een afstands bediening.
- niet te groot het liefst mini itx only.
Kan iemand mij z'n kast aanwijzen?
Ik heb wel een aantal cases op het oog maar die voldoen dan weer net niet aan 1 van de eisen.
Alvast bedankt.
kkarremans, wat dacht je van pricewatch: Streacom F7C Black? Als ik zelf niet op zoek was naar een micro-atx kast, zou ik 'm meteen nemen!
@marcvangend
De Streacom F7C staat momenteel boven aan me lijstje van cases maar heeft alleen een lowprofile PCI slot.
Mocht me zoektocht op niks uitlopen dan wordt het ook deze en dan maar een externe Anysee tv tuner.
Maar voorlopig hoop ik dat er een vergelijkbare case als de F7C bestaat met een normale PCI slot.
Bedankt.
De Streacom F7C staat momenteel boven aan me lijstje van cases maar heeft alleen een lowprofile PCI slot.
Mocht me zoektocht op niks uitlopen dan wordt het ook deze en dan maar een externe Anysee tv tuner.
Maar voorlopig hoop ik dat er een vergelijkbare case als de F7C bestaat met een normale PCI slot.
Bedankt.
Voor mijn htpc had ik gek genoeg gekozen voor een ATX kast. Reden?
Omdat hier een ruimere keuze uit is in de pricewatch en ik echt een kast wilde hebben met USB3.0 aan de voorzijde en ook ATX mobos ondersteund zodat ik eventueel in de toekomst nog altijd een normaal moederbord er in kan zetten stel dat ik ooit nog van mijn htpc af wil.
Ik heb reeds deze kast in mijn bezit:
pricewatch: Lian Li PC-A05FNB
Hij is uiteraard wel iets groter dan een micro-atx of mini-itx kast.. maar hij is goed geprijsd en zeker mooi en staat ook erg goed en discreet in mijn woonkamer.
Omdat hier een ruimere keuze uit is in de pricewatch en ik echt een kast wilde hebben met USB3.0 aan de voorzijde en ook ATX mobos ondersteund zodat ik eventueel in de toekomst nog altijd een normaal moederbord er in kan zetten stel dat ik ooit nog van mijn htpc af wil.
Ik heb reeds deze kast in mijn bezit:
pricewatch: Lian Li PC-A05FNB
Hij is uiteraard wel iets groter dan een micro-atx of mini-itx kast.. maar hij is goed geprijsd en zeker mooi en staat ook erg goed en discreet in mijn woonkamer.
| 1 | Asus F1A75-M PRO | € 80,90 | € 80,90 |
| 1 | Trust KB-2950 Vista Remote Keyboard | € 24,99 | € 24,99 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 464,73 | |
Inmiddels heb ik bovenstaande draaien met w7 en xbmc met 1tb hdd.
Ik doe ook veel dl met sabnzb en quickparren en daar valt de amd eigenlijk wat tegen.
Tydens het repairen kan ik andere dingen nauwelijks doen, internetten etc is allemaal traag.
Voor het afspelen van 1080p gaat allemaal soepel.
Zou meer cores helpen of ook meer geheugen? Heb nu 4 gb inzitten.
|2600k|Asus 290|
Aparte schijf voor je downloads gebruiken, denk dat de bottleneck de I/O performance van je schijf is.
Tydens het repairen zijn de beide cores gewoon 99% belast en vrije geheugen is 0.
|2600k|Asus 290|
Prioriteit van het repairprogramma aanpassen? of limiteren? lijkt me toch logischer als meer cores aanschaffen..
in de eerste plaats
Ik heb afgelopen week eindelijk alle bestelde onderdelen binnen gekregen en uiteraard alles gelijk in elkaar gezet. Het was tevens de allereerste pc die ik zelf in elkaar heb gezet, dus ik was lichtelijk verbaasd dat (bijna) alles in 1x werkte
.
De pc bestaat uit de volgende componenten:
Ik heb er 2 HDD`s in zitten, een 320gb en een 1tb.
Mijn ervaringen en vragen tot nu toe:
De Grandia GD04 is een mooie ruime htpc behuizing. Maar echt stil is hij niet te noemen met de 3 standaard gemonteerde 120mm intake fans, 1200rpm, 20dBA (heb er 2 rechtstreeks op de voeding aangesloten met de bijgeleverde stekkers, en 1 op het mobo).
- Wat is de juiste wijze van het aansluiten van de fans? Ik heb het idee dat ze nu alle 3 constant op max rpm draaien.
De ruimte tussen de cooler en de optische drive is echt minimaal (halve cm). Vooralsnog lijkt het geen problemen op te leveren qua koeling.
Over de be quiet! Pure Power L7 300W voeding kan ik kort zijn, geen problemen mee, ook geen coil whine o.i.d.
Als OS gebruik ik Windows 7 met daarop XMBC. Draait allemaal vlekkeloos: downloaden, uitpakken, film kijken, alles tegelijk zonder problemen.
De pc bestaat uit de volgende componenten:
| 1 | Sony Optiarc AD-7280S Zwart | € 15,95 | € 15,95 |
| 1 | Silverstone Grandia GD04 (Zwart) | € 84,80 | € 84,80 |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G | € 39,- | € 39,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 340,89 | |
Ik heb er 2 HDD`s in zitten, een 320gb en een 1tb.
Mijn ervaringen en vragen tot nu toe:
De Grandia GD04 is een mooie ruime htpc behuizing. Maar echt stil is hij niet te noemen met de 3 standaard gemonteerde 120mm intake fans, 1200rpm, 20dBA (heb er 2 rechtstreeks op de voeding aangesloten met de bijgeleverde stekkers, en 1 op het mobo).
- Wat is de juiste wijze van het aansluiten van de fans? Ik heb het idee dat ze nu alle 3 constant op max rpm draaien.
De ruimte tussen de cooler en de optische drive is echt minimaal (halve cm). Vooralsnog lijkt het geen problemen op te leveren qua koeling.
Over de be quiet! Pure Power L7 300W voeding kan ik kort zijn, geen problemen mee, ook geen coil whine o.i.d.
Als OS gebruik ik Windows 7 met daarop XMBC. Draait allemaal vlekkeloos: downloaden, uitpakken, film kijken, alles tegelijk zonder problemen.
3025Wp ZZW | 11 x REC 275 TwinPeak 2 BLK | SMA Sunny Boy 3.0 | PVoutput
Nice, klinkt goed dus.
Je kan alle fans het beste op het moederbord aansluiten. Dan kan je met software (zoals speedfan) het RPM regelen
Je kan alle fans het beste op het moederbord aansluiten. Dan kan je met software (zoals speedfan) het RPM regelen
Ok, thanx.EJPostema schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 09:31:
Nice, klinkt goed dus.
Ik heb net even in de manual van het mobo gekeken, ik heb de volgende aansluitingen:
3-pin PWR_FAN & 4-pin CHA_FAN
Op de 3-pin pwr_fan heb ik nu 1 van de fans aangesloten. Als ik zo in de manual kijk dan denk ik dat dat niet goed is en dat ik de 4-pin cha_fan aansluiting moet gebruiken. Maar de fans hebben een 3 pin stekkertje, en hoe krijg ik 3 daarvan op het mobo?
[edit]
Met een beetje googelen kom je een heel eind
[ Voor 11% gewijzigd door Furiousz op 21-01-2012 12:57 ]
Ik heb mijn HTPC inmiddels een maandje draaien in de volgende configuratie :
Verder details :
C->D = 60mb/sec
D->C = 45mb/sec
D->D = 15mb/sec
C->C = 45 mb/sec
Het aller ergste is nog als ik hetzelfde bestand vanaf een andere PC kopier. Dan komt ie ongeveer op 15KB/S
En nee, er is niets mis met het netwerk want daar haal ik nogmaal 30/40 mb/sec op van en naar mn NAS.
Nu valt het op dat ie in het begin nog goed gaat (gebruikt ie geheugen) en dan kakt ie in. Nu krijg ik het maar niet voor elkaar om de SATA driver van AMD te laden. Dat gaat via de catalyst installatie software en wat ik ook probeer er zit geen SATA AHCI tussen de geinstalleerde componenten. Toch heb ik het gevoel dat het ergens in de south bridge zit. Ik heb ook al de drivers van de AMD website geinstalleerd : http://support.amd.com/us...s/Pages/raid_windows.aspx
Ik kom er echt niet meer uit. Heb het volgende al geprobeerd :
| 1 | Asrock A75M-ITX | € 75,90 | € 75,90 |
| 1 | Toshiba MK1059GSM, 1TB SATA-300, 8MB, 5400rpm | € 106,90 | € 106,90 |
| 1 | Inwin BP655 | € 49,48 | € 49,48 |
| 1 | Fractal Design Silent Series , 80mm | € 6,90 | € 6,90 |
| 1 | OCZ Agility 3 SATA III 2.5" SSD 60GB | € 79,99 | € 79,99 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 419,38 | |
Verder details :
- Windows 7 32 bits + Service Pack 1
- C (OS) = OCZ SSD (SATA 600)
- D (DATA) = Toshiba 2.5"(SATA 300)
- Ik heb netjes alle relevante drivers van de Asrock website gedownload.
C->D = 60mb/sec
D->C = 45mb/sec
D->D = 15mb/sec
C->C = 45 mb/sec
Het aller ergste is nog als ik hetzelfde bestand vanaf een andere PC kopier. Dan komt ie ongeveer op 15KB/S
Nu valt het op dat ie in het begin nog goed gaat (gebruikt ie geheugen) en dan kakt ie in. Nu krijg ik het maar niet voor elkaar om de SATA driver van AMD te laden. Dat gaat via de catalyst installatie software en wat ik ook probeer er zit geen SATA AHCI tussen de geinstalleerde componenten. Toch heb ik het gevoel dat het ergens in de south bridge zit. Ik heb ook al de drivers van de AMD website geinstalleerd : http://support.amd.com/us...s/Pages/raid_windows.aspx
Ik kom er echt niet meer uit. Heb het volgende al geprobeerd :
- Windows opnieuw installeren
- BIOS update ASROCK
- SSD Bios updaten
- Process monitor en Sandra geinstalleerd om te kijken of er andere processen de boel verstoren
- Bootable hardware test gedaan ?
We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !
Weer één val velen, maar ik wil in de nabije toekomst ook een HTPC aanschaffen.
Wensen:
- 3D 1080P afspelen op een nog aan te schaffen tv
- Downloaden via Sabnzbd, Coachpotato en Sickbeard en DC++
- Tegelijk downloaden en film/ serie streamen
- Browsen
Ik wil dit aansluiten op een waarschijnlijk Sony HX820 en een nog aan te schaffen receiver.
Aan de hand van reacties op dit forum heb ik het volgende samen gesteld:
Vragen:
- Past de Big Shuriken in deze kast? Ik geloof dat de Big Shuriken net wat stiller is? Ik zit op ongeveer 4 meter afstand.
- Is 300W voor de voeding niet teveel? Misschien voor de toekomst voor een videokaart, is dit wel nodig?
- Wat betreft geheugen, is 1600 nodig of kan ik ook met 1333 uit de voeten voor mijn doeleinden?
- Een A6 zou net wat sneller moeten zijn dan een A4, maar is dit nodig voor wat ik wil? Waarschijnlijk voor uitpakken e.d. dat een A6 interessanter is, maar hoeveel scheelt dit? Enkele seconden? M.a.w. is een A4 misschien niet voldoende?
Thx!
Wensen:
- Browsen
Ik wil dit aansluiten op een waarschijnlijk Sony HX820 en een nog aan te schaffen receiver.
| 1 | Asus F1A75-M | € 69,55 | € 69,55 |
| 1 | Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB | € 113,99 | € 113,99 |
| 1 | Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G | € 24,06 | € 24,06 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 485,19 | |
Vragen:
- Past de Big Shuriken in deze kast? Ik geloof dat de Big Shuriken net wat stiller is? Ik zit op ongeveer 4 meter afstand.
- Is 300W voor de voeding niet teveel? Misschien voor de toekomst voor een videokaart, is dit wel nodig?
- Wat betreft geheugen, is 1600 nodig of kan ik ook met 1333 uit de voeten voor mijn doeleinden?
- Een A6 zou net wat sneller moeten zijn dan een A4, maar is dit nodig voor wat ik wil? Waarschijnlijk voor uitpakken e.d. dat een A6 interessanter is, maar hoeveel scheelt dit? Enkele seconden? M.a.w. is een A4 misschien niet voldoende?
Thx!
a4 zou voldoende moeten zijn. A6 zal wel ietsjes sneller gaan denk ik,maar hoeveel weet ik niet. Hetzelfde met het geheugen
300w voeding is idd teveel, het probleem is dat er een klein aanbod aan voedingen is met een lager wattage.
Je kan misschien wel een 150 watt picopsu voeding nemen. Moet je wel even opletten of je alles kan aansluiten.
300w voeding is idd teveel, het probleem is dat er een klein aanbod aan voedingen is met een lager wattage.
Je kan misschien wel een 150 watt picopsu voeding nemen. Moet je wel even opletten of je alles kan aansluiten.
Sterker nog... de big shuriken 2 past kwa hoogte nog beter in de kast dan de shuriken rev b die jij daar hebt.Len Canoot schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 18:28:
Vragen:
.....
Thx!
hoogte Big Shuriken 2: 58 mm
hoogte Shuriken rev B: 64 mm
Wat jij je moet afvragen is of ze wel in de breedte over je geheugen modules en transistors vallen en het daar niet in de weg zit met je mobo.
[ Voor 21% gewijzigd door SpitfireNL op 21-01-2012 20:27 ]
Ik heb dezelfde setup en zit zelf ong 2 meter ervanaf en hoor hem helemaal niet met de rev. BLen Canoot schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 18:28:
Weer één val velen, maar ik wil in de nabije toekomst ook een HTPC aanschaffen.
Wensen:
- Browsen
# Product Prijs Subtotaal 1 Asus F1A75-M € 69,55 € 69,55 1 Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB € 113,99 € 113,99 1 Silverstone SST-ML03B € 57,90 € 57,90 1 Scythe Shuriken Rev. B € 21,94 € 21,94 1 be quiet! Pure Power L7 300W € 34,85 € 34,85 1 Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB € 90,90 € 90,90 1 Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G € 24,06 € 24,06 1 AMD A6-3500 Boxed € 72,- € 72,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 485,19
Vragen:
Thx!
de rest heb ik nog niet helemaal getest heb de setup ook vandaag pas binnen en in mekaar gezet
Dat gaat vaak wel goed, mits je normaal werkgeheugen kooptSpitfireNL schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 20:24:
[...]
Sterker nog... de big shuriken 2 past kwa hoogte nog beter in de kast dan de shuriken rev b die jij daar hebt.
hoogte Big Shuriken 2: 58 mm
hoogte Shuriken rev B: 64 mm
Wat jij je moet afvragen is of ze wel in de breedte over je geheugen modules en transistors vallen en het daar niet in de weg zit met je mobo.
Nog even een kleine aanvulling op mijn ervaring met de Silverstone Grandia GD04.
Ik heb 1 van de casefans nu aangesloten op het moederbord en de andere 2 zijn niet aangesloten. Het systeem is nu een heel stuk stiller. De temps zijn ook prima, idle 32 graden, en load 42 graden. De Scythe Shuriken Rev. B is zo goed als onhoorbaar. De behuizing staat in een "open" av meubel met links en rechts 5cm ruimte, boven 1.5cm, achter 8cm.
Ik heb 1 van de casefans nu aangesloten op het moederbord en de andere 2 zijn niet aangesloten. Het systeem is nu een heel stuk stiller. De temps zijn ook prima, idle 32 graden, en load 42 graden. De Scythe Shuriken Rev. B is zo goed als onhoorbaar. De behuizing staat in een "open" av meubel met links en rechts 5cm ruimte, boven 1.5cm, achter 8cm.
Heb de lijst iets aangepast.
- Andere CPU, nu AMD A4
- Ander geheugen, Corsair 2x 2GB 1333 Mhz
De voeding vind ik lastig, 150W modules zijn inderdaad niet veel en ik weet niet of dit kan hier. Trouwens, als ik ooit een videokaart wil bijsteken wordt het krap met voeding, niet?
Als de Scythe Shuriken al vanaf 2m niet hoorbaar is hoef ik geen Big Shuriken voor 10 euro meer aan te schaffen.
@WomanDesire, ik ben benieuwd naar je bevindingen dan!
- Andere CPU, nu AMD A4
| 1 | Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB | € 113,99 | € 113,99 |
| 1 | Corsair CMV4GX3M2A1333C9 | € 22,13 | € 22,13 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 465,35 | |
De voeding vind ik lastig, 150W modules zijn inderdaad niet veel en ik weet niet of dit kan hier. Trouwens, als ik ooit een videokaart wil bijsteken wordt het krap met voeding, niet?
Als de Scythe Shuriken al vanaf 2m niet hoorbaar is hoef ik geen Big Shuriken voor 10 euro meer aan te schaffen.
Dan kan je beter dit geheugen nemen: pricewatch: Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9
1600(PC-12800) toch weer iets sneller voor minimaal prijs verschil
1600(PC-12800) toch weer iets sneller voor minimaal prijs verschil
Als je een 300 watt voeding hebt kan je daar prima een videokaart naast zetten. Al zie ik niet zo snel waarom je dat zou willenLen Canoot schreef op zondag 22 januari 2012 @ 11:39:
Heb de lijst iets aangepast.
- Andere CPU, nu AMD A4
# Product Prijs Subtotaal 1 Asus F1A75-M € 69,55 € 69,55 1 Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB € 113,99 € 113,99 1 Silverstone SST-ML03B € 57,90 € 57,90 1 Scythe Shuriken Rev. B € 21,94 € 21,94 1 be quiet! Pure Power L7 300W € 34,85 € 34,85 1 Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB € 90,90 € 90,90 1 Corsair CMV4GX3M2A1333C9 € 22,13 € 22,13 1 AMD A4-3400 Boxed € 54,09 € 54,09 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 465,35
Ik heb de andere 2 casefans op 5v laten draaien. Zo zijn ze muisstil en heb je toch nog wat airflow. Op internet is wel te vinden hoe dat doet.Furiousz schreef op zondag 22 januari 2012 @ 11:37:
Nog even een kleine aanvulling op mijn ervaring met de Silverstone Grandia GD04.
Ik heb gisteravond deze el-cheapo fan-controller gekocht op ebaySnippo schreef op zondag 22 januari 2012 @ 12:40:
[...]
Ik heb de andere 2 casefans op 5v laten draaien. Zo zijn ze muisstil en heb je toch nog wat airflow. Op internet is wel te vinden hoe dat doet.
De MS-Tech MC-1200 is eigenlijk de perfecte case voor mijn toekomstige HTPC, echter is die helaas alleen nog maar leverbaar in zwart of een één of andere antraciet achtige kleur. Terwijl die in het verleden nog leverbaar was in het zilver. Heeft iemand enig idee waarom die überhaupt niet meer in de verkoop zit, of nog beter waar die nog verkrijgbaar is bij een degelijke webwinkel in het zilver?
Mijn receiver de Denon AVR-1905 en mijn tv de Samsung D8000 zijn namelijk beide zilverkleurig, vandaar dat ik op zoek ben naar een zilverkleurige case. Veel andere vergelijkbare alternatieven zijn er niet in het zilver helaas.
Mijn receiver de Denon AVR-1905 en mijn tv de Samsung D8000 zijn namelijk beide zilverkleurig, vandaar dat ik op zoek ben naar een zilverkleurige case. Veel andere vergelijkbare alternatieven zijn er niet in het zilver helaas.
[ Voor 5% gewijzigd door kapert op 22-01-2012 14:25 ]
Heeft er hier iemand eigenlijk ervaring met pricewatch: Dolphix HTPC 514 (Zwart) ?
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Vanwege de beperkingen van mijn low-end mediapseler, wil ik overstappen naar een HTPC. Deze zal gebruikt worden om films af te spelen (o.a. HD en 3D BluRay ISO's), muziek af te spelen en om te browsen.
Ik heb hierbij de volgende eisen:
Het liefst zou ik met een kleine upgrade (dedicated videokaart toevoegen) later ook nog wat games als Diablo 3 spelen (nice to have).
De HTPC zal aangesloten worden op een LG 42LW4500 3D TV (HDMI) en een Harman Kardon AVR255 reciever (liefst HDMI, maar kan ook optisch bij gebrek aan HDMI aansluitingen op de HTPC). De beschikbare ruimte in mijn TV-meubel is 47x12x40 (BxHxD).
Na het lezen van o.a. de BBG, enkele reviews en deze thread kom ik uit op de volgende lijst:
Zoals gewoonlijk is er ook weer een lijstje met vragen/overdenkingen:
Voldoet deze configuratie aan mijn eisen (en dan met name het vlekkeloos afspelen van 3D en HD content)?
Voor toekomstige games, heeft een A6 noemenswaardige meerwaarde tov de A4, of is een Intel proc een betere keus?
Is een 64GB SSD voldoende voor zowel Win7 als Ubuntu?
Zijn er issues/problemen met bovenstaande configuratie die ik misschien over het hoofd gezien heb?
Kan ik met bovenstaande configuratie tegelijkertijd parren en videocontent afspelen?
Iedere hulp is meegenomen, en ik hoop dat jullie de antwoorden op mijn vragen hebben.
Ik heb hierbij de volgende eisen:
- 3D beeldmateriaal vlekkeloos afspelen
- Vloeiend HD beeldmateriaal afspelen
- Geluid en audio moet over aparte uitgangen verstuurd worden (mijn reciever geeft 3D beeldmateriaal niet correct door naar de TV)
- Snel opstarten en geen lawaai maken
- Moet bediend kunnen worden (ook aan- of uitzetten) via een Logitech Harmony One
- Moet lange tijd mee kunnen gaan (in zoverre dat mogelijk is in gadget-land)
Het liefst zou ik met een kleine upgrade (dedicated videokaart toevoegen) later ook nog wat games als Diablo 3 spelen (nice to have).
De HTPC zal aangesloten worden op een LG 42LW4500 3D TV (HDMI) en een Harman Kardon AVR255 reciever (liefst HDMI, maar kan ook optisch bij gebrek aan HDMI aansluitingen op de HTPC). De beschikbare ruimte in mijn TV-meubel is 47x12x40 (BxHxD).
Na het lezen van o.a. de BBG, enkele reviews en deze thread kom ik uit op de volgende lijst:
| 1 | Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G | € 24,06 | € 24,06 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 387,99 | |
Voldoet deze configuratie aan mijn eisen (en dan met name het vlekkeloos afspelen van 3D en HD content)?
Voor toekomstige games, heeft een A6 noemenswaardige meerwaarde tov de A4, of is een Intel proc een betere keus?
Zijn er issues/problemen met bovenstaande configuratie die ik misschien over het hoofd gezien heb?
Kan ik met bovenstaande configuratie tegelijkertijd parren en videocontent afspelen?
Iedere hulp is meegenomen, en ik hoop dat jullie de antwoorden op mijn vragen hebben.
Verwijderd
Heb onderstaande besteld,wat is verstandiger een 2,5inch harde schijf of een 3,5inch harde schijf te plaatsen.
| 1 | Silverstone SST-LC19B-R | € 140,30 | € 140,30 |
| 1 | Gelid Solutions Slim Silence AM2/AM3 | € 16,70 | € 16,70 |
| 1 | Corsair XMS3 CMX4GX3M2B1600C9 | € 24,70 | € 24,70 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 323,25 | |
Verwijderd
vergeet geen 1.4 hdmi kabel te kopen voor het 3D gebeuren.Mitrac schreef op zondag 22 januari 2012 @ 16:43:
Vanwege de beperkingen van mijn low-end mediapseler, wil ik overstappen naar een HTPC. Deze zal gebruikt worden om films af te spelen (o.a. HD en 3D BluRay ISO's), muziek af te spelen en om te browsen.
Ik heb hierbij de volgende eisen:Als OS wil ik gaan voor Windows 7/Ubuntu dualboot waarbij ik XBMC zal draaien. De mediafiles staan momenteel op een externe 2,5 inch schijf en een interne 3,5 inch schijf (welke ik in de HTPC ga plaatsen), maar mogelijk schaf ik later een NAS aan.
- 3D beeldmateriaal vlekkeloos afspelen
- Vloeiend HD beeldmateriaal afspelen
- Geluid en audio moet over aparte uitgangen verstuurd worden (mijn reciever geeft 3D beeldmateriaal niet correct door naar de TV)
- Snel opstarten en geen lawaai maken
- Moet bediend kunnen worden (ook aan- of uitzetten) via een Logitech Harmony One
- Moet lange tijd mee kunnen gaan (in zoverre dat mogelijk is in gadget-land)
# Product Prijs Subtotaal 1 Asus F1A75-M € 69,55 € 69,55 1 MS-Tech MC-1200 € 92,60 € 92,60 1 Scythe Shuriken Rev. B € 21,94 € 21,94 1 be quiet! Pure Power L7 300W € 34,85 € 34,85 1 Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB € 90,90 € 90,90 1 Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G € 24,06 € 24,06 1 AMD A4-3400 Boxed € 54,09 € 54,09 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 387,99
voor het gamen kun je altijd een aparte video kaart later kopen indien de gpu het niet trekt.
waarom rarren en parren tijdens bv 3D streamen of film kijken bijvoorbeeld.
ga eerst effe kijken op het harmony forum wat betreft bediening htpc,mijn ervaring is dat je htpc in slaapstand gaat en niet uit.
Ik zette gewoon me htpc uit via afsluiten effe 30sec wachten en daarna de rest met de H one.
1.4 zal ik regelen, komt voor elkaar.Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2012 @ 16:57:
[...]
vergeet geen 1.4 hdmi kabel te kopen voor het 3D gebeuren.
voor het gamen kun je altijd een aparte video kaart later kopen indien de gpu het niet trekt.
waarom rarren en parren tijdens bv 3D streamen of film kijken bijvoorbeeld.
ga eerst effe kijken op het harmony forum wat betreft bediening htpc,mijn ervaring is dat je htpc in slaapstand gaat en niet uit.
Ik zette gewoon me htpc uit via afsluiten effe 30sec wachten en daarna de rest met de H one.
Rarren en parren wil ik het liefst op mijn HTPC doen, zonder dat ik hiervoor een extra laptop/desktop 'bezet'. Gezien de doorlooptijden van een film parren en rarren, wil ik ondertussen een filmpje kunnen kijken.
In de MS-Tech MC-1200 review door iDont staat bij de reacties te lezen wat de beste manier is om te zorgen dat de Harmony goed werkt. Ik zal dat in ieder geval uitproberen
Mede tweakers,
Ik wil een HTPC bouwen, maar aangezien ik al een ouwe lul ben met een drukke baan vrouw, kind etc. heb ik niet zoveel tijd om mijn eindeloos te verdiepen in de materie. Ik hoop dan ook met hulp van jullie mijn ultieme HTPC samen te stellen.
De huidige situatie:
QNAP 219P+ 2x2GB raid1 NAS server
Netgear WNDR3700 Router
Samsung UE46B7020 TV
Yamaha RX-V3900 Reciever (kan bediend worden met iPad/iPhone)
Yamaha BD-S1900 Blu-Ray speler
Ziggo digitale tv/recorder
B&W CM7, CM1 en CM center Speakers
Logitech Harmony Remote
Wat wil ik met de HTPC:
De kast moet bij het geheel passen. Ik ben zelf gecharmeerd van de OrigenAE S14V/S16V case. Touchscreen is niet nodig (denk ik) aangezien de HTPC alleen icm met beeld wordt gebruikt op de tv. Muziek wordt gestreamd direct door de Yamaha reciever, maar mooie alternatieven 'met of zonder touchscreen' zijn welkom.
De HTPC wordt voornamelijk gebruikt voor het streamen van Blu-Ray bestanden, maar als het zou kunnen zou ik graag ook een aantal spellen 'op volle resolutie' willen spelen, zoals bv. FIFA 12 met een aantal maten. Ook zal de HTPC worden gebruikt woor het normale Windows / PS CS5 werk.
Het is tevens belangrijk dat de kast stil is en hierdoor zullen er een paar compromissen gemaakt moeten worden. Een beetje fan geluid kan ik mee leven, maar dat moet dan wel echt zacht zijn. Tijdens het gamen maakt mij dit echter niet veel uit. Dit brengt mij gelijk op de volgende vraag: Is het mogelijk om tussen de onboard GPU en external GPU te switchen, zodat deze uit staat wanneer er geen 3D applicaties uitgevoerd worden. Dit scheelt namelijk enorm in power consumption en hitte. (Mijn vrouw haar laptop kan dit namelijk wel)
Verder wil ik minimaal een 128GB SSD (waarschijnlijk Samsung 830 series of Crucial M4) om de opstart tijden zo laag mogelijk te houden. Verder komt alle data op de NAS te staan.
Het zou mooi zijn als ik het geheel ook via de iPad/iPhone kan bedienen. Waarschijnlijk dmv. XMBC... of zijn er betere alternatieven.
Wat kleine eisen:
HDMI 1.4 om opo de toekomst voorbereid te zijn.
BlueTooth kan handig zijn om randapparatuur aan te sluiten.
TV kaart heb ik niet nodig aangezien ik mijn Ziggo recorder blijf gebruiken.
HTPC via de remote aan en uit zetten.
Dan het budget.... Eigenlijk maakt het niet zoveel uit als het maar een redelijke prijs/kwaliteit verhouding heeft.
Laten we zeggen tussen de 1000 en 1500 euro, maar ik ben flexibel. (hopen dat de vrouw dit laatste niet leest
)
Gr.
David
Ik wil een HTPC bouwen, maar aangezien ik al een ouwe lul ben met een drukke baan vrouw, kind etc. heb ik niet zoveel tijd om mijn eindeloos te verdiepen in de materie. Ik hoop dan ook met hulp van jullie mijn ultieme HTPC samen te stellen.
De huidige situatie:
Netgear WNDR3700 Router
Samsung UE46B7020 TV
Logitech Harmony Remote
Wat wil ik met de HTPC:
De kast moet bij het geheel passen. Ik ben zelf gecharmeerd van de OrigenAE S14V/S16V case. Touchscreen is niet nodig (denk ik) aangezien de HTPC alleen icm met beeld wordt gebruikt op de tv. Muziek wordt gestreamd direct door de Yamaha reciever, maar mooie alternatieven 'met of zonder touchscreen' zijn welkom.
De HTPC wordt voornamelijk gebruikt voor het streamen van Blu-Ray bestanden, maar als het zou kunnen zou ik graag ook een aantal spellen 'op volle resolutie' willen spelen, zoals bv. FIFA 12 met een aantal maten. Ook zal de HTPC worden gebruikt woor het normale Windows / PS CS5 werk.
Het is tevens belangrijk dat de kast stil is en hierdoor zullen er een paar compromissen gemaakt moeten worden. Een beetje fan geluid kan ik mee leven, maar dat moet dan wel echt zacht zijn. Tijdens het gamen maakt mij dit echter niet veel uit. Dit brengt mij gelijk op de volgende vraag: Is het mogelijk om tussen de onboard GPU en external GPU te switchen, zodat deze uit staat wanneer er geen 3D applicaties uitgevoerd worden. Dit scheelt namelijk enorm in power consumption en hitte. (Mijn vrouw haar laptop kan dit namelijk wel)
Verder wil ik minimaal een 128GB SSD (waarschijnlijk Samsung 830 series of Crucial M4) om de opstart tijden zo laag mogelijk te houden. Verder komt alle data op de NAS te staan.
Het zou mooi zijn als ik het geheel ook via de iPad/iPhone kan bedienen. Waarschijnlijk dmv. XMBC... of zijn er betere alternatieven.
Wat kleine eisen:
Dan het budget.... Eigenlijk maakt het niet zoveel uit als het maar een redelijke prijs/kwaliteit verhouding heeft.
Laten we zeggen tussen de 1000 en 1500 euro, maar ik ben flexibel. (hopen dat de vrouw dit laatste niet leest
Gr.
David
-=offtopic=-Mr.David schreef op zondag 22 januari 2012 @ 17:23:
Mede tweakers,
[knip]
maar ik ben flexibel. (hopen dat de vrouw dit laatste niet leest)
Gr.
David
Daar zou je vrouw alleen maar blij over horen te zijn
-=ontopic=-
Testing, one, two ...
Verwijderd
Kijk effe op deze site http://www.mediacenterworld.nl/index.html als je tijd hebtMr.David schreef op zondag 22 januari 2012 @ 17:23:
Mede tweakers,
De huidige situatie:
Netgear WNDR3700 Router
Samsung UE46B7020 TV
Logitech Harmony Remote
Wat wil ik met de HTPC:
Wat kleine eisen:
Laten we zeggen tussen de 1000 en 1500 euro, maar ik ben flexibel. (hopen dat de vrouw dit laatste niet leest)
Gr.
David
Zou ik voor een HTPC met A4-3400 (TDP 60w), een SSD + HDD (wordt niet alleen HTPC maar ook NAS), mobo en geheugen wegkomen met een 100w voeding? Of zal dat krap worden?
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Onlangs heb ik een 3D televisie gekocht, en aangezien mijn huidige trouwe HDX-1000 geen 3D afspeelt ben ik op zoek gegaan naar een Media Center om dit alsnog te kunnen. Voor het gemak eerst de eisen en specificaties huidige setup:
Moederbord: Zie vaak de Asus voorbijkomen, maar ik begrijp eigenlijk niet zo goed wat hier precies de meerwaarde is t.o.v. bovenstaande AsRock? En ik neem aan dat de optische out ook zaken als DTS e.d. ondersteunt?
Behuizing: Lang lopen naar een geschikte case, deze is door de ruimte die het biedt en het design onovertroffen in zijn prijsklasse volgens mij? Eventueel alternatief is de Silverstone ML-03B, maar deze geeft net wat minder ruimte (alleen wel front usb 3.0) dan de MS-Tech, dus de MS-Tech lijkt mij de betere? Overigens ook naar de MS-Tech 1200 gekeken, maar ik begreep dat de voeding niet helemaal fantastisch is en heb daarom ook weinig zin om die direct te vervangen.
Voeding en toetsenbord: Standaard componenten die vaak voorbij komen
Lijken mij prima.
Geheugen: Begreep dat de AMD A6 graag wat extra snelheid van het geheugen kan gebruiken, daarom PC3-12800 (DDR3-1600) ipv PC3-10600 (DDR3-1333).
Blu-Ray speler: 1 van de goedkoopste, maar wel hogere leessnelheid dan de directe 'concurrentie'. Vandaar deze, branden vind ik het extra geld niet waard.
Processor: Dit is misschien nog het grootste twijfelpunt, de A4 3400 vs A6 3500. De a6 heeft weer wat minder snelheid en de a4 weer een core minder. Aangezien ik hoogstwaarschijnlijk weinig aan par en uitpakken ga doen, is de a6 misschien wat overkill, maar misschien dat de extra core toch lekker is voor net dat beetje extra power?
Harde Schijf: Heb nog wel een externe harde schijf die ik open breek en daar de HD uit haal, aangezien de prijzen nu schrikbarend hoog zijn. Wellicht dat er over een paar maand nog een grotere vaste schijf in komt als de prijzen weer richting het 'oude' niveau gegaan zijn.
En oja, de onboard IR-ontvanger op de case wordt hoogstwaarschijnlijk vervangen door een variant van Dealextreme/Ebay aangezien de case in een kast komt te staan en daardoor geen signaal kan ontvangen.
In ieder geval alvast bedankt voor de hulp
- 3D en Blu-Ray afspelen op mijn Samsung UE46D8000
- Optische uit op moederbord om aan te sluiten op mijn Denon AVR-1905, HDMI gaat dan naar de TV, aangezien de receiver geen 1.4 en 3d hdmi ondersteunt.
- Verder standaard dingen als XBMC voor de 3D en andere HD-films, internetten, foto's kijken, etc. Echt die hard downloaden en parren gebeurt hoogstwaarschijnlijk op een andere PC en dat gedownloade komt op een externe schijf te staan.
- Compatible met mijn Logitech Harmony 700
- Wilde in eerste instantie een zilveren case, maar ben daar inmiddels vanaf en plaats de case hoogstwaarschijnlijk in de kast aangezien het aanbod zilveren cases beperkt is of duur.
| 1 | Asrock A75M | € 62,50 | € 62,50 |
| 1 | MS-Tech MC-380 | € 63,10 | € 63,10 |
| 1 | Kingston HyperX KHX1600C9D3B1/4G | € 20,- | € 20,- |
| 1 | Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM) | € 49,- | € 49,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 330,45 | |
Moederbord: Zie vaak de Asus voorbijkomen, maar ik begrijp eigenlijk niet zo goed wat hier precies de meerwaarde is t.o.v. bovenstaande AsRock? En ik neem aan dat de optische out ook zaken als DTS e.d. ondersteunt?
Behuizing: Lang lopen naar een geschikte case, deze is door de ruimte die het biedt en het design onovertroffen in zijn prijsklasse volgens mij? Eventueel alternatief is de Silverstone ML-03B, maar deze geeft net wat minder ruimte (alleen wel front usb 3.0) dan de MS-Tech, dus de MS-Tech lijkt mij de betere? Overigens ook naar de MS-Tech 1200 gekeken, maar ik begreep dat de voeding niet helemaal fantastisch is en heb daarom ook weinig zin om die direct te vervangen.
Voeding en toetsenbord: Standaard componenten die vaak voorbij komen
Geheugen: Begreep dat de AMD A6 graag wat extra snelheid van het geheugen kan gebruiken, daarom PC3-12800 (DDR3-1600) ipv PC3-10600 (DDR3-1333).
Blu-Ray speler: 1 van de goedkoopste, maar wel hogere leessnelheid dan de directe 'concurrentie'. Vandaar deze, branden vind ik het extra geld niet waard.
Processor: Dit is misschien nog het grootste twijfelpunt, de A4 3400 vs A6 3500. De a6 heeft weer wat minder snelheid en de a4 weer een core minder. Aangezien ik hoogstwaarschijnlijk weinig aan par en uitpakken ga doen, is de a6 misschien wat overkill, maar misschien dat de extra core toch lekker is voor net dat beetje extra power?
Harde Schijf: Heb nog wel een externe harde schijf die ik open breek en daar de HD uit haal, aangezien de prijzen nu schrikbarend hoog zijn. Wellicht dat er over een paar maand nog een grotere vaste schijf in komt als de prijzen weer richting het 'oude' niveau gegaan zijn.
En oja, de onboard IR-ontvanger op de case wordt hoogstwaarschijnlijk vervangen door een variant van Dealextreme/Ebay aangezien de case in een kast komt te staan en daardoor geen signaal kan ontvangen.
In ieder geval alvast bedankt voor de hulp
Verwijderd
Hmmm beetje een rare toko: http://www.mediacenterworld.nl/contents/nl/d139.htmlVerwijderd schreef op zondag 22 januari 2012 @ 18:55:
[...]
Kijk effe op deze site http://www.mediacenterworld.nl/index.html als je tijd hebt
Als je achteraf de prijzen verhoogt door die overstromingen okee, maar als je dan bij annuleren toch een tientje gaat rekenen ben je niet volgens de wet bezig...
AnyoneSpam schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 12:57:
Ik heb mijn HTPC inmiddels een maandje draaien in de volgende configuratie :
# Product Prijs Subtotaal 1 Asrock A75M-ITX € 75,90 € 75,90 1 Toshiba MK1059GSM, 1TB SATA-300, 8MB, 5400rpm € 106,90 € 106,90 1 Inwin BP655 € 49,48 € 49,48 1 Scythe Shuriken Rev. B € 21,94 € 21,94 1 Fractal Design Silent Series , 80mm € 6,90 € 6,90 1 OCZ Agility 3 SATA III 2.5" SSD 60GB € 79,99 € 79,99 1 Kingston HyperX Blu KHX1600C9D3B1K2/4GX € 24,18 € 24,18 1 AMD A4-3400 Boxed € 54,09 € 54,09 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 419,38
Verder details :Nu vermoed ik dat er iets mis is met de AHCI disken en SATA controller / south bridge icm windows 7. Als ik bestanden kopier dan krijg ik waardeloze performance (vergeleken met een oude P4 met SATA 300). Een overzichtje van een bestand van 5GB :
- Windows 7 32 bits + Service Pack 1
- C (OS) = OCZ SSD (SATA 600)
- D (DATA) = Toshiba 2.5"(SATA 300)
- Ik heb netjes alle relevante drivers van de Asrock website gedownload.
C->D = 60mb/sec
D->C = 45mb/sec
D->D = 15mb/sec
C->C = 45 mb/sec
Het aller ergste is nog als ik hetzelfde bestand vanaf een andere PC kopier. Dan komt ie ongeveer op 15KB/SEn nee, er is niets mis met het netwerk want daar haal ik nogmaal 30/40 mb/sec op van en naar mn NAS.
Ik kom er echt niet meer uit. Heb het volgende al geprobeerd :Heeft iemand hier ervaring mee ? Werkt AHCI niet goed met Windows 7 ? Is het moederbord gewoon stuk ?
- Windows opnieuw installeren
- BIOS update ASROCK
- SSD Bios updaten
- Process monitor en Sandra geinstalleerd om te kijken of er andere processen de boel verstoren
- Bootable hardware test gedaan ?
Mooi lijstje dacht ik.kapert schreef op maandag 23 januari 2012 @ 00:44:
Onlangs heb ik een 3D televisie gekocht, en aangezien mijn huidige trouwe HDX-1000 geen 3D afspeelt ben ik op zoek gegaan naar een Media Center om dit alsnog te kunnen. Voor het gemak eerst de eisen en specificaties huidige setup:Uiteraard heb ik de afgelopen tijd mijzelf ingelezen en heb dit er van gemaakt:
- 3D en Blu-Ray afspelen op mijn Samsung UE46D8000
- Optische uit op moederbord om aan te sluiten op mijn Denon AVR-1905, HDMI gaat dan naar de TV, aangezien de receiver geen 1.4 en 3d hdmi ondersteunt.
- Verder standaard dingen als XBMC voor de 3D en andere HD-films, internetten, foto's kijken, etc. Echt die hard downloaden en parren gebeurt hoogstwaarschijnlijk op een andere PC en dat gedownloade komt op een externe schijf te staan.
- Compatible met mijn Logitech Harmony 700
- Wilde in eerste instantie een zilveren case, maar ben daar inmiddels vanaf en plaats de case hoogstwaarschijnlijk in de kast aangezien het aanbod zilveren cases beperkt is of duur.
# Product Prijs Subtotaal 1 Asrock A75M € 62,50 € 62,50 1 MS-Tech MC-380 € 63,10 € 63,10 1 Logitech K400 Wireless Touch Keyboard € 29,- € 29,- 1 Kingston HyperX KHX1600C9D3B1/4G € 20,- € 20,- 1 Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM) € 49,- € 49,- 1 be quiet! Pure Power L7 300W € 34,85 € 34,85 1 AMD A6-3500 Boxed € 72,- € 72,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 330,45
Bij mij was de keuze voor het Asus moederbord puur merkgericht. Heel veel verschil zit er inderdaad niet echt in, alleen heeft de Asrock geen DVI uitgang. (zie vergelijkingstabel HWI).
Over die behuizing heb ik ook nog zitten twijfelen. Uitendelijk heb ik voor de GD04 gekozen omdat daar standaard al 3 fans in zitten i.p.v. 1 in de MStech. Verder komt het uiterlijk aardig overeen. De bediening met de Harmony one heb ik opgelost met deze ir ontvanger, werkt perfect!
De bequit voeding is ook prima. Geen rara geluiden o.i.d.
Het Logitech K400 toetsenbord werkt bij mij nog niet helemaal naar tevredenheid. Ik zit op max 3 meter afstand van de pc en soms reageert het toetsenbord helemaal niet of slecht. Ik heb de usb ontvanger in de achterkant van de pc zitten, misschien dat deze even switchen naar de voorkant dit probleem oplost.
Met sneller geheugen heb ik geen ervaring, ik heb de PC3-10600 8gb er in zitten. Ik doe altijd alles tegelijk op de pc, downloaden (bluray), uitpakken, xbmc draaien, enz. en ik heb nog geen problemen ondervonden.
In jou geval zou ik in elk geval wel gaan voor 2x2gb dual channel i.p.v. de 1x4gb die je nu in je lijstje hebt.
pricewatch: Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G
Een bluray speler heb ik niet, maar ik heb begrepen dat deze ook maar met een aantal programma`s werkt. In elk geval niet met XBMC.
Een HDMI 1.4 kabel kun je voor ~€2,50 kopen bij de action. Dure HDMI kabels is de grootste onzin die je kan bedenken wanneer niet kijkt naar de vorm, maar alleen naar de functie (pas bij kabels langer dan 5m gaan er andere dingen meespelen, echter zijn goedkope kabels helemaal niet altijd slechter.)Mitrac schreef op zondag 22 januari 2012 @ 17:06:
[...]
1.4 zal ik regelen, komt voor elkaar.
Rarren en parren wil ik het liefst op mijn HTPC doen, zonder dat ik hiervoor een extra laptop/desktop 'bezet'. Gezien de doorlooptijden van een film parren en rarren, wil ik ondertussen een filmpje kunnen kijken.
In de MS-Tech MC-1200 review door iDont staat bij de reacties te lezen wat de beste manier is om te zorgen dat de Harmony goed werkt. Ik zal dat in ieder geval uitproberen
Let trouwens wel op dat de voeding die je hebt niet past in de MS-Tech kast. Voor die kast moet je de SFX variant hebben.
De computer aan en uitzetten is bij een kast met een afstandsbediening nooit een probleem, dit is vaak gewoon een kwestie van de functie van de originele afstandsbediening kopiëren. Het wordt echter lastiger bij kasten die met een USB IR ontvanger werken. Ingebouwde IR ontvangers zijn vaak rechtstreeks op de voeding en de powerswitch aangesloten, dit hebben USB ontvangers natuurlijk niet. Wake up on USB kun je dan gebruiken om uit de slaapstand te komen, maar om de computer echt vanuit uit aan te zetten moet je wat verder tweaken (maar is natuurlijk niet onmogelijk).
Beeld en geluid over verschillende uitgangen is mogelijk. Bij gebruik van HDMI en optisch wekt het al out of the box. Wanneer je zowel de tv als receiver via HDMI aan gaat sluiten moet je wat meer prutsen en de tv met een DVI -> HDMI verloopstukje aansluiten.
Je setup gaat probleemloos (3D) HD materiaal afspelen. Parren en Rarren gaat prima tegelijk met afspelen. Zorg alleen wel dat dit softwarematig goed instelt. Sommige taken zijn intensief voor de GPU en in mindere mate de CPU (video afspelen met DXVA), andere zijn intensief voor CPU en I/O (parren rarren). Wanneer je dit goed instelt hoeft het elkaar dus niet te bijten.
Mag ik vragen waarom je een dual boot wilt? Het voordeel van Linux is dat het gratis is. Echter als je toch al W7 gaat gebruiken valt dat voordeel een beetje weg. De ondersteuning van hardware is beter onder windows dan onder linux mbt hw acceleratie. Je kan b.v. ook je W7 instellen dat hij standaard XBMC gaat laden. Wanneer je wilt surfen of andere taken wil doen kun je gewoon XBMC afsluiten.
Gamen zal prima gaan op een A4 + losse grafische kaart. Echter kun je ook denken aan een A6 (de quad core) of een A8 zodat je geen losse gpu (of een minder sterke laat samenwerken in hybridxfire) nodig hebt. Diablo III is wat ik begrepen hebt niet zo veeleisend mbt de hardware.
Heeft niet zoveel te maken met aanschaf van onderdelen. Maar om je op weg te helpen: draai eens HDtune en vergelijk resultaten met bekende resultaten. Overigens zie ik niet echt heel schokkende resultaten. Je geeft aan dat je van C naar C en van D naar D kopiëren traag vindt. Van D naar D is niet zo vreemd, dan laat een een niet zo heel snel laptop schijfje lezen en schrijven tegelijk uitvoeren (waar hij niet goed in is). Van C naar C zou sneller moeten gaan aangezien een SSD hier veel beter in is. Maar wanneer je een sandforce drive hebt ligt dat nogal aan de data die je schrijft/leest. De resultaten die uit synthetische benchmarks komen zijn iig niet representatief voor real world performance. De snelheid naar een andere pc is echter wel heel laag. Staat AHCI wel goed ingesteld in de bios? In eerste instantie moet je voor W7 installatie AHCI instellen in het bios en daarna pas W7 installeren, dan installeren de AHCI drivers tegelijk mee. Echter moet het verschil tussen AHCI en IDE niet zo groot zijn.Spam schreef op maandag 23 januari 2012 @ 11:16:
[...]
AnyoneAls ik deze vraag in een andere topic moet stellen dan welke ?
[ Voor 17% gewijzigd door jaapsander op 23-01-2012 11:50 ]
Furiousz, allereerst bedankt je voor je reactie. En zeker die van het Blu-Ray afspelen icm XBMC, dat wist ik niet. Ging er vanuit dat alles wel zou werken, maar als PowerDVD geladen wordt als externe player, dan zouden ook Blu-Rays moeten werken.
Wat betreft de GD04 die heb ik ook uitgebreid bekeken, maar uiteindelijk vond ik de meerprijs t.o.v. de MS-Tech niet waard. De IR receiver is een goede tip, heb hem meteen besteld
Ik denk dat ik gewoon voor de AsRock ga, de DVI mist inderdaad maar vind ik niet zo interessant aangezien het gewoon met HDMI aangesloten gaat worden. En volgens mij is AsRock tegenwoordig ook een prima merk? Alleen heeft de Asus 4 slots voor geheugen en de AsRock maar 2, dat is nog wel even een puntje..
Heb je de case in een kast staan? Want wellicht dat het ontvangst van je K400 daarom slechter is? Wel goed dat je het zegt trouwens, want ga nog even wat reviews er op na lezen
Verander mijn geheugen trouwens naar deze, aangezien ik in mijn eerder post 1 geheugenbankje van 4 gig had en dit is 2x2: pricewatch: Kingston HyperX Red Limited Edition KHX1600C9D3B1R/4G
Wat betreft de GD04 die heb ik ook uitgebreid bekeken, maar uiteindelijk vond ik de meerprijs t.o.v. de MS-Tech niet waard. De IR receiver is een goede tip, heb hem meteen besteld
Ik denk dat ik gewoon voor de AsRock ga, de DVI mist inderdaad maar vind ik niet zo interessant aangezien het gewoon met HDMI aangesloten gaat worden. En volgens mij is AsRock tegenwoordig ook een prima merk? Alleen heeft de Asus 4 slots voor geheugen en de AsRock maar 2, dat is nog wel even een puntje..
Heb je de case in een kast staan? Want wellicht dat het ontvangst van je K400 daarom slechter is? Wel goed dat je het zegt trouwens, want ga nog even wat reviews er op na lezen
Verander mijn geheugen trouwens naar deze, aangezien ik in mijn eerder post 1 geheugenbankje van 4 gig had en dit is 2x2: pricewatch: Kingston HyperX Red Limited Edition KHX1600C9D3B1R/4G
[ Voor 14% gewijzigd door kapert op 23-01-2012 11:55 ]
Bij mij was de keuze voor de gd04 ook gebaseerd op de afmetingen, de mc380 zou bij mij echt net in het av-meubels passen, maar dan zou ik links&rechts max een halve cm ruimte hebben.kapert schreef op maandag 23 januari 2012 @ 11:52:
Furiousz, allereerst bedankt je voor je reactie. En zeker die van het Blu-Ray afspelen icm XBMC, dat wist ik niet. Ging er vanuit dat alles wel zou werken, maar als PowerDVD geladen wordt als externe player, dan zouden ook Blu-Rays moeten werken.
De pc staat dus inderdaad in een kast, maar ik had verwacht dat met een max. afstand van 3 meter dit geen probleem moest zijn. Vanmiddag maar even switchen naar een usb poort aan de voorkant.
Had mijn post ook al aangepast i.v.m. het gekozen geheugen
[ Voor 8% gewijzigd door Furiousz op 23-01-2012 12:03 ]
Heeft een van jullie ervaring met blu-ray in xbmc? Powerdvd pakt hem namelijk wel maar ook via xbmc?Furiousz schreef op maandag 23 januari 2012 @ 11:58:
[...]
Bij mij was de keuze voor de gd04 ook gebaseerd op de afmetingen, de mc380 zou bij mij echt net in het av-meubels passen, maar dan zou ik links&rechts max een halve cm ruimte hebben.
De pc staat dus inderdaad in een kast, maar ik had verwacht dat met een max. afstand van 3 meter dit geen probleem moest zijn. Vanmiddag maar even switchen naar een usb poort aan de voorkant.
Had mijn post ook al aangepast i.v.m. het gekozen geheugen
Verwijderd
effe googlenElectromonkey schreef op maandag 23 januari 2012 @ 14:19:
[...]
Heeft een van jullie ervaring met blu-ray in xbmc? Powerdvd pakt hem namelijk wel maar ook via xbmc?
http://www.xbmcfreak.nl/blu-ray-disk-in-xbmc/
Oei beginnersfout!
Sorry, ik werd iets te enthousiast toen ik het zat te lezen.
In ieder geval bedankt
Verwijderd
geef niets google is my best friend anno 2012Electromonkey schreef op maandag 23 januari 2012 @ 14:24:
[...]
Oei beginnersfout!
Sorry, ik werd iets te enthousiast toen ik het zat te lezen.
In ieder geval bedankt
Wellicht ook leuk om te kijken naar het USB-CEC kastje. Hiermee komt het nut van een IR receiver een beetje te vervallen omdat je de IR ontvanger van de TV hergebruikt. Hiermee word het een stuk makkelijker (en mooier) om de PC uit de buurt te zetten. Ik zit zelf te denken aan deze optie om dat ie bij mij in de gangkast staat (vanwege lawaai) en ik het nu met een USB verlengkabel doe. Echter moet ik de HDMI kabel langer maken (TV gaat verschuiven) dus dan is dit een interessante optie..jaapsander schreef op maandag 23 januari 2012 @ 11:40:
[...]
De computer aan en uitzetten is bij een kast met een afstandsbediening nooit een probleem, dit is vaak gewoon een kwestie van de functie van de originele afstandsbediening kopiëren. Het wordt echter lastiger bij kasten die met een USB IR ontvanger werken. Ingebouwde IR ontvangers zijn vaak rechtstreeks op de voeding en de powerswitch aangesloten, dit hebben USB ontvangers natuurlijk niet. Wake up on USB kun je dan gebruiken om uit de slaapstand te komen, maar om de computer echt vanuit uit aan te zetten moet je wat verder tweaken (maar is natuurlijk niet onmogelijk).
Ok, dank voor de info. Nu heb ik toch wat vragen/opmerkingen :[...]
Heeft niet zoveel te maken met aanschaf van onderdelen. Maar om je op weg te helpen: draai eens HDtune en vergelijk resultaten met bekende resultaten. Overigens zie ik niet echt heel schokkende resultaten. Je geeft aan dat je van C naar C en van D naar D kopiëren traag vindt. Van D naar D is niet zo vreemd, dan laat een een niet zo heel snel laptop schijfje lezen en schrijven tegelijk uitvoeren (waar hij niet goed in is). Van C naar C zou sneller moeten gaan aangezien een SSD hier veel beter in is. Maar wanneer je een sandforce drive hebt ligt dat nogal aan de data die je schrijft/leest. De resultaten die uit synthetische benchmarks komen zijn iig niet representatief voor real world performance. De snelheid naar een andere pc is echter wel heel laag. Staat AHCI wel goed ingesteld in de bios? In eerste instantie moet je voor W7 installatie AHCI instellen in het bios en daarna pas W7 installeren, dan installeren de AHCI drivers tegelijk mee. Echter moet het verschil tussen AHCI en IDE niet zo groot zijn.
- De toshiba schijf zou wel degelijk betere performance moeten geven. Als ik wat reviews zo lees zou ie een 80mb/sec disk to disk moeten kunnen halen.
- SSD : wat voor data bedoel je dan ? Het gaat om 1 bestand van 5GB
- AHCI staat gewoon ingesteld in de BIOS. Overigens hoefde ik tijdens het laden van windows geen aparte drivers te laden, hij herkende de schijf gelijk...echter lukt het me niet om achteraf iets in te laden..
Past er op de plek van een slimline DVD drive een 3,5" HDD qua hoogte? Vermoed dat de specs van een slimline ODD niet voldoen aan de hoogte van een 3,5" HDD, maar wie weet...
[ Voor 42% gewijzigd door JT op 23-01-2012 15:09 ]
Ecodan warmtepomp
Met name voor games. Is het mogelijk om hier dan een videokaart (en welke??) bij te duwen en dan games als Battlefield 3 of Assasins Creed op ok settings te spelen? Of kan ik dan beter voor een Intel setup gaan? Of wellicht beter een A6 of A8? Dan is de vraag, wanneer heb je qua gamen betere specs voor je geld? Met een A4 en een videokaart (..) of een A6/A8 zonder videokaart?EJPostema schreef op zondag 22 januari 2012 @ 12:35:
[...]
Als je een 300 watt voeding hebt kan je daar prima een videokaart naast zetten. Al zie ik niet zo snel waarom je dat zou willen
Ik lees ook verhalen over het vervangen van de standaard fans in Nexus Realsilent fans van een paar euro's. Is dit aan te raden?
[ Voor 12% gewijzigd door Len Canoot op 23-01-2012 15:14 ]
Verwijderd
Hallo tweaker,
ook ik ben een htpc aan het samenstellen
Als ik hem definitief heb zal ik hem hier posten..
Ik zou graag 1 ding willen weten nog..
Mijn HTPC wordt voorzien van een Anysee zodat ik Ziggotv kan bekijken en opnemen.
Qua moederbord / cpu / geheugen had ik al gekozen voor een:
Asus F1A75-M + AMD A4-3400 + 4gb dual)
Is bovenstaande mobo + cpu wel geschikt voor het kijken en opnemen van Ziggo zenders?
Verder komt er XBMC op te draaien en media komt vanaf de NAS.
Bedankt vast
ook ik ben een htpc aan het samenstellen
Als ik hem definitief heb zal ik hem hier posten..
Ik zou graag 1 ding willen weten nog..
Mijn HTPC wordt voorzien van een Anysee zodat ik Ziggotv kan bekijken en opnemen.
Qua moederbord / cpu / geheugen had ik al gekozen voor een:
Asus F1A75-M + AMD A4-3400 + 4gb dual)
Is bovenstaande mobo + cpu wel geschikt voor het kijken en opnemen van Ziggo zenders?
Verder komt er XBMC op te draaien en media komt vanaf de NAS.
Bedankt vast
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2012 15:28 ]
Dit topic is gesloten.
![]()