• Len Canoot
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-05 10:24
jaapsander schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 12:37:
[...]

Ik kan je vertellen dat de combinatie die jij wilt erg lastig gaat worden. Veel HTPC kasten zijn niet gebouwd om monster videokaarten als een GTX580 of een HD6990 te huisvesten. Dit is niet alleen qua ruimte bijna onmogelijk, maar ook qua warmteafvoer gaat dit zeer lastig worden.

In jouw geval zou ik of een minder grote/sterke videokaart nemen (op een HD6870 (of vergelijkbare HD7000 serie kaart) kun je ook prima gamen) of een gewone miditower uit het zicht plaatsen.
Ook kun je nog gaan voor een productreview: Silverstone Sugo SG07B-W review door Gizzy hoewel dat waarschijnlijk met bovenstaande kaarten ook niet gaat passen...

edit: Een GTX580 gaat wel passen na goed lezen van de review
edit 2: of zoiets productreview: Lian Li PC-Q08B review door YaaD
Ik lees dat de Silverstone Grandia GD06 een videokaart aankan tot 11" (http://www.silverstonetek...duct.php?pid=293&area=usa). De specs van de Asus GTX 580 zeggen dat ie 11,5" is, maar de EVGA GTX580 is 10,5" (http://eu.evga.com/produc...%20Series%20Family&uc=EUR, vervolgens manual downloaden).

De MSI Twin Frozr zou ook moeten passen (http://eu.msi.com/product...C.html#?div=Specification). Die is 268 mm, waar de Grandia 279 mm aankan.

Ben ik de grenzen dan echt aan het opzoeken?

Wordt de warmte een groot probleem volgens jullie met deze combinatie?
Marando schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 15:42:
[...]

Er is niet één type ASROCK Vision 3D, je kan ze met verschillende configuraties krijgen. Maar je kan tot op zekere hoogte wel een HTPC samenstellen die vergelijkbaar is met een mogelijke configuratie van die Vision 3D. Ik ben niet op de hoogte van een kast die vergelijkbaar is, maar als we puur naar de specs kijken van de overige hardware, dan is dit iets vergelijkbaars:

#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone SST-ML03B€ 57,90€ 57,90
1Intel Core i3 2100€ 97,-€ 97,-
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 33,30€ 33,30
1Corsair XMS3 CMX4GX3M2B1600C9€ 23,20€ 23,20
1Asrock H67M-GE/HT€ 91,20€ 91,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 302,60

Daar zou je dan nog een harddisk aan kunnen toevoegen (maar niet noodzakelijk als je Openelec gaat draaien bijvoorbeeld), en eventueel een krachtigere low profile videokaart als je de Intel HD2000 niet goed genoeg vindt.

Het moederbord in bovenstaande configuratie is zeker niet de goedkoopste, maar levert wel een infrarood ontvanger met afstandsbediening mee, vandaar dat ik 'm even gekozen heb. Zelf vind ik dat niet zo belangrijk, gebruik een iPhone app voor XBMC, dus als je dezelfde mening hebt kan je een paar tientjes besparen op het moederbord.

Al met al kan je, inclusief harddisk en extra videokaart nog ruim onder de €600,= blijven:

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Scorpio Blue, 320GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 67,10€ 67,10
1Sapphire HD 6450 512MB DDR3€ 31,90€ 31,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 401,60
Het formaat van een Asrock is wel een stuk kleiner dan setups obv een uAtx moederbord. Misschien wel iets om rekening mee te houden. Overigens zou ik een AMD setup aanbevelen. Een i3 2100 plaatsen icm met een HD6450 is een beetje omslachtig.

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-12 16:46
jaapsander schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 15:48:
[...]

En waarom niet die ontzettend grote koeler vervangen door een exemplaar die wel van normaal formaat is? Overigens kun je prima de vinnen van de Geil modules eraf halen, maar dan zou ik ze niet op 2100 MHz laten draaien.... Overigens is het niet echt een gebalanceerde setup, je had wat problemen kunnen voorkomen door wat meer in dit forum te lezen.
Ik verkoos om alles bij 1 webshop te bestellen (woon in Ierland en besteld in Duitsland). Ik volg dit topic al een paar maanden, maar wat is er niet gebalanceerd aan?
Die koeler was de enigste die ze hadden in laag profiel (wou eigenlijk de Shuriken Rev B maar hadden ze niet) en volgens een review van de case zou er plaats genoeg zijn (hoewel zij een DVD drive gebruiken ipv een BluRay).
Ik heb enige tijd geleden een overzicht geplaatst maar er kwam geen reactie op.
Len Canoot schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 15:50:
[...]

Ik lees dat de Silverstone Grandia GD06 een videokaart aankan tot 11" (http://www.silverstonetek...duct.php?pid=293&area=usa). De specs van de Asus GTX 580 zeggen dat ie 11,5" is, maar de EVGA GTX580 is 10,5" (http://eu.evga.com/produc...%20Series%20Family&uc=EUR, vervolgens manual downloaden).

De MSI Twin Frozr zou ook moeten passen (http://eu.msi.com/product...C.html#?div=Specification). Die is 268 mm, waar de Grandia 279 mm aankan.

Ben ik de grenzen dan echt aan het opzoeken?

Wordt de warmte een groot probleem volgens jullie met deze combinatie?
Ja je bent de grenzen behoorlijk aan het opzoeken. Of warmte een echte probleem gaat worden kan ik je niet vertellen, dat is nogal afhankelijk van een aantal factoren die ik niet kan overzien (zoals plaatsing van de kast en omgevingstemperatuur).
SlasZ schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 15:55:
[...]

Ik verkoos om alles bij 1 webshop te bestellen (woon in Ierland en besteld in Duitsland). Ik volg dit topic al een paar maanden, maar wat is er niet gebalanceerd aan?
Die koeler was de enigste die ze hadden in laag profiel (wou eigenlijk de Shuriken Rev B maar hadden ze niet) en volgens een review van de case zou er plaats genoeg zijn (hoewel zij een DVD drive gebruiken ipv een BluRay).
Ik heb enige tijd geleden een overzicht geplaatst maar er kwam geen reactie op.
Met niet gebalanceerd bedoel ik een koeler van €60 die lomp groot is. DDR3 op die snelheden (2133 MHz) heeft ook geen enkele toegevoegde waarde. De voeding is ook niet mijn eerste keuze (helemaal voor die prijs).

[ Voor 30% gewijzigd door jaapsander op 26-01-2012 16:00 ]

Verwijderd

dank
hier ik kan zeker wat mee.
en aan welke prijskaartje ongeveer moet ik denken als ik deze zelf opstel?
jaapsander schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 15:40:
[...]

Geen enkele zelf gemaakte opstelling kun je vergelijken, dat is juist de reden waarom je een opstelling zelf maakt, zodat hij niet hetzelfde is als een kant-en-klaar apparaat.

Via google leer ik dat in een Asrock vidion 3d zit:
Intel® Core™ i3 Mobiele Processor Familie (1e generatie core i CPU) in model van ~€600 een Ci3 370M, 4GB, 500GB
NVIDIA® GeForce GT425M Graphics, NVIDIA® 3D Vision, 3DTV Play ondersteuning
3 x USB 3.0
2T2R WiFi 802.11b/g/n
7.1 CH HD Audio met THX TruStudio PRO™

Een vergelijkbare HTPC is dus een klein kastje met een CPU die 3D kan doorgeven (AMD fusion of Intel SB platform) met een ITX moederbord (usb 3.0 en mogelijk wifi), 4GB geheugen en een 500GB HDD. In de Asrock zit nog een Nvidia GT425 wat (alleen) handig kan zijn wanneer je XBMC live wilt gaan draaien, hoewel Intel en AMD ondersteuning ook al behoorlijk goed is inmiddels. Kun je hier iets mee?

Verwijderd

thanks hiervoor
kan dit heel goed gebruiken bij mijn aanschaf.
Marando schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 15:42:
[...]

Er is niet één type ASROCK Vision 3D, je kan ze met verschillende configuraties krijgen. Maar je kan tot op zekere hoogte wel een HTPC samenstellen die vergelijkbaar is met een mogelijke configuratie van die Vision 3D. Ik ben niet op de hoogte van een kast die vergelijkbaar is, maar als we puur naar de specs kijken van de overige hardware, dan is dit iets vergelijkbaars:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 302,60

Daar zou je dan nog een harddisk aan kunnen toevoegen (maar niet noodzakelijk als je Openelec gaat draaien bijvoorbeeld), en eventueel een krachtigere low profile videokaart als je de Intel HD2000 niet goed genoeg vindt.

Het moederbord in bovenstaande configuratie is zeker niet de goedkoopste, maar levert wel een infrarood ontvanger met afstandsbediening mee, vandaar dat ik 'm even gekozen heb. Zelf vind ik dat niet zo belangrijk, gebruik een iPhone app voor XBMC, dus als je dezelfde mening hebt kan je een paar tientjes besparen op het moederbord.

Al met al kan je, inclusief harddisk en extra videokaart nog ruim onder de €600,= blijven:

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Scorpio Blue, 320GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 67,10€ 67,10
1Sapphire HD 6450 512MB DDR3€ 31,90€ 31,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 401,60
Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 15:57:
dank
hier ik kan zeker wat mee.
en aan welke prijskaartje ongeveer moet ik denken als ik deze zelf opstel?

[...]
Ik zou zeggen speel eens wat met de pricewatch of kijk naar de builds op vorige pagina's. Wij zijn hier natuurlijk niet om voor jou een offerte op te stellen. Begin bij het uitzoeken van de kast en ga vanuit daar verder. Als je een setup hebt kunnen we van daar uit tips en kritiek geven.

Verwijderd

goed plan , zal ik zeker doen thanks
jaapsander schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 16:01:
[...]

Ik zou zeggen speel eens wat met de pricewatch of kijk naar de builds op vorige pagina's. Wij zijn hier natuurlijk niet om voor jou een offerte op te stellen. Begin bij het uitzoeken van de kast en ga vanuit daar verder. Als je een setup hebt kunnen we van daar uit tips en kritiek geven.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-12 16:03

JT

VETAK y0

Eelke Spaak schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 15:49:
[...]
Weet iemand of Linux (Ubuntu/Debian) + XBMC minder schijfruimte gebruikt dan Windows 7 + XBMC?
Weet het wel zeker :P Denk dat je voor een Ubuntu install met XBMC ruim onder de gb zit, W7 install moet je denk ik op een paar gb rekenen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Eelke Spaak schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 15:49:
[...]

Bedankt voor de tip! Ik heb geen NAS, maar heb ook geen behoefte om een grote bibliotheek aan media op te bouwen. De htpc moet wel kunnen downloaden, maar dan gaat het bv. om 1 seizoen van een serie of zo, die ik dan weer verwijder nadat ik hem heb gekeken. Vandaar dat enkele tientallen GBs aan opslag wel gewenst zijn. Misschien is een 60GB SSD wel prima inderdaad.

Weet iemand of Linux (Ubuntu/Debian) + XBMC minder schijfruimte gebruikt dan Windows 7 + XBMC?
Overigens zou ik niet voor een 60GB sandforce SSD gaan. Dit zijn niet de meest betrouwbare schijven. Overigens is in Linux + XBMC combi inderdaad een stuk kleiner dan W7, maar wanneer je media op je SSD op gaat slaan wordt een SSD toch echt wel heel snel krap. Wanneer je series in een beetje goede kwaliteit download ben je per seizoen toch wel tussen de 15GB (24 afleveringen 720p HDTV rip) en 30GB (720p blu-ray rip) kwijt. Doe daar 1 of 2 1080p films bij (20GB) en je schijf is weer helemaal vol (met alle negatieve gevolgen van dien).

Je zegt wel dat je geen grote mediabibliotheek hoeft op te bouwen, maar dat is toch juist het mooie van XBMC? Waarom zou je een programma gebruiken dat op een mooie en overzichtelijke manier je media beheerd als je toch maar 1 serie/film per keer af kan spelen/op je HTPC hebt staan......

• SlasZ
jaapsander schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 15:55:
[...]

Met niet gebalanceerd bedoel ik een koeler van €60 die lomp groot is. DDR3 op die snelheden (2133 MHz) heeft ook geen enkele toegevoegde waarde. De voeding is ook niet mijn eerste keuze (helemaal voor die prijs).
Het geheugen is DDR3 is 1866MHZ (misschien heb ik de verkeerde set gelinkt). Voor een A4 CPU is geheugensnelheid weldegelijk belangrijk aangezien het de snelheid van de ingebouwde GPU zal beinvloeden (en ik wil kunnen gamen).
De voeding is misschien wat overkill maar is wel efficient en met een die GPU raden ze een PSU van 300W+ aan.
Koeler is enigste inderdaad die wat groot is uitgevallen.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-12 22:38
JT schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 16:13:
[...]

Weet het wel zeker :P Denk dat je voor een Ubuntu install met XBMC ruim onder de gb zit, W7 install moet je denk ik op een paar gb rekenen.
Dan denk je iets te klein.

Een ubuntu installatie kost ongeveer 10GB. Een W7 installatie ongeveer 40GB.
En Ubuntu komt standaard met een heleboel programma's geinstalleerd die je op een HTPC niet nodig zult hebben (complete Office suite, fotobewerkingssoftware, e-mail client, enz), die zou je kunnen verwijderen om nog meer ruimte te besparen.

Een standalone XBMC installatie (is ook ubuntu-based) zal waarschijnlijk ook aanzienlijk kleiner zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door mcDavid op 26-01-2012 17:50 ]

• Eelke Spaak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12 14:06

Eelke Spaak

- Vlad -

jaapsander schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 16:20:
[...]

Overigens zou ik niet voor een 60GB sandforce SSD gaan. Dit zijn niet de meest betrouwbare schijven. Overigens is in Linux + XBMC combi inderdaad een stuk kleiner dan W7, maar wanneer je media op je SSD op gaat slaan wordt een SSD toch echt wel heel snel krap. Wanneer je series in een beetje goede kwaliteit download ben je per seizoen toch wel tussen de 15GB (24 afleveringen 720p HDTV rip) en 30GB (720p blu-ray rip) kwijt. Doe daar 1 of 2 1080p films bij (20GB) en je schijf is weer helemaal vol (met alle negatieve gevolgen van dien).

Je zegt wel dat je geen grote mediabibliotheek hoeft op te bouwen, maar dat is toch juist het mooie van XBMC? Waarom zou je een programma gebruiken dat op een mooie en overzichtelijke manier je media beheerd als je toch maar 1 serie/film per keer af kan spelen/op je HTPC hebt staan......
Mja, daar heb je wel een goed punt. Eigenlijk hoef ik dus ook helemaal niet XBMC op mn htpc te hebben :P Gewoon VLC media player voor de videobestanden, en verder streaming vanaf uitzendinggemist/youtube.

Dank voor de tip over de sandforce SSD, en @mcDavid dank voor de tip om Ubuntu te strippen.

TheStreme - Share anything with anyone

• JT

JT

VETAK y0

mcDavid schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 17:41:
[...]

En Ubuntu komt standaard met een heleboel programma's geinstalleerd die je op een HTPC niet nodig zult hebben (complete Office suite, fotobewerkingssoftware, e-mail client, enz), die zou je kunnen verwijderen om nog meer ruimte te besparen.

Een standalone XBMC installatie (is ook ubuntu-based) zal waarschijnlijk ook aanzienlijk kleiner zijn.
Dan installeer jij iets te groot denk ik :+ Ik schrik er wel van dat alleen de Windows map al 15,4gb is, maar dat is dan ook de grootste; mijn program files is 6,32gb met van alles geinstalleerd. Virtueel geheugen, paar gb? Nog lang geen 40gb en dat terwijl mijn installatie verre van schoon is. Zoveel shit als ik nu heb geinstalleerd op mijn laptop zal er op een HTPC nooit komen.

Ubuntu kan ik niet checken want dat heb ik niet meer geinstalleerd staan :P

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

mcDavid schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 17:41:
[...]

Dat van die W7 @ 40Gb mag je me eens uitleggen als je dat zou willen doen. En dan moet je in je achterhoofd meenemen dat je hier in het HTPC topic zit. Ik zit me nu namelijk achter de oren te krabben wat ik nu allemaal niet heb geïnstalleerd met mijn schamele 15GB aan volledige HTPC installatie-software. Wat ben ik vergeten?

Testing, one, two ...

• mcDavid
hardware-lover schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 21:51:
[...]

Dat van die W7 @ 40Gb mag je me eens uitleggen als je dat zou willen doen. En dan moet je in je achterhoofd meenemen dat je hier in het HTPC topic zit. Ik zit me nu namelijk achter de oren te krabben wat ik nu allemaal niet heb geïnstalleerd met mijn schamele 15GB aan volledige HTPC installatie-software. Wat ben ik vergeten?
Ik neem voor het gemak even aan dat het sinds Vista niet ineens bizar veel minder geworden is. En een partitie van 30 GB bleek tot mijn verbazing toch echt ruimschoots te klein om alleen Windows + MS Office en wat kleine programmatjes te installeren. Ik kom nu met 60GB al nauwelijks weg.

• JT

JT

VETAK y0

Ik zou iig met 30gb makkelijk weg komen.

Ecodan warmtepomp

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

mcDavid schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 00:43:
[...]

Ik neem voor het gemak even aan dat het sinds Vista niet ineens bizar veel minder geworden is. En een partitie van 30 GB bleek tot mijn verbazing toch echt ruimschoots te klein om alleen Windows + MS Office en wat kleine programmatjes te installeren. Ik kom nu met 60GB al nauwelijks weg.
Tja, ik denk dat je misschien van een minimum installatiegrootte uit moet gaan en aangezien ik persoonlijk mijn HTPC's alleen maar als media center (aka Home Theater PC) inzet is er geen behoefte aan Office en andere overbodige ballast. Dat bespaart natuurlijk aanzienlijk in opslagruimte. Het kan zelfs nog flink minder, ik heb MediaPortal, XBMC en Media Center op elk systeem staan. De laatste zou er wel vanaf mogen wat mij betreft, dat gebruik ik nooit.

Testing, one, two ...

• Marando
  • Laatst online: 21-11 13:43

Marando

Muziekje?

jaapsander schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 15:51:
[...]

Het formaat van een Asrock is wel een stuk kleiner dan setups obv een uAtx moederbord. Misschien wel iets om rekening mee te houden. Overigens zou ik een AMD setup aanbevelen. Een i3 2100 plaatsen icm met een HD6450 is een beetje omslachtig.
Ik zou ook een AMD systeem adviseren, maar de vraag was expliciet om een configuratie die te vergelijken is met zo'n Vision 3D, vandaar.

• Dellmorte
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-10 20:44
Ik heb het volgende systeem op gestelt.

Ik ga het gebruiken voor te gamen.

wel heb ik nog 1 probleem , ik weet niet of de voeding genoeg is. Over ongeveer een half jaar of een jaar wil ik er een triple crossfire setting van maken. Ook vraag ik me af of het moederbord hier voor geschikt is.

Alvast bedankt voor het advies!

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda ST31000524AS, 1TB€ 99,90€ 99,90
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 15,60€ 15,60
1Antec Performance One P280€ 111,20€ 111,20
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 32,02€ 32,02
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 274,-€ 274,-
2XFX Radeon HD 7970 Double Dissipation€ 527,31€ 1.054,62
1XFX ProSeries 750W XXX Edition€ 100,50€ 100,50
1Corsair Performance Pro Series 128GB€ 182,-€ 182,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 39,50€ 39,50
1Asrock P67 Extreme4 Gen3€ 141,61€ 141,61
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.050,95
SlasZ schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 17:01:
[...]

Het geheugen is DDR3 is 1866MHZ (misschien heb ik de verkeerde set gelinkt). Voor een A4 CPU is geheugensnelheid weldegelijk belangrijk aangezien het de snelheid van de ingebouwde GPU zal beinvloeden (en ik wil kunnen gamen).
De voeding is misschien wat overkill maar is wel efficient en met een die GPU raden ze een PSU van 300W+ aan.
Koeler is enigste inderdaad die wat groot is uitgevallen.
Het is ook niet verkeerd, het zou alleen minder kunnen. Bijvoorbeeld de voeding: 400W voor ~€60,- minimaal (ik ga even uit van NL pricewatch). Je systeem zal ongeveer 50W idle gaan verbruiken, dat is een belasting van 12.5%. Die voeding die jij uitkiest (overigens alle voedingen) behalen die hoge efficiëntie tussen een belasting van 20% en 80%. Wanneer de voeding onder de 20% belast wordt zakt de efficiëntie behoorlijk in. Met die redenering is het logischer om een 300W voeding te nemen (16.7% belasting bij 50W) omdat deze waarschijnlijk (ligt aan de voeding) een vergelijkbare efficiëntie heeft bij 50W belasting, maar veel goedkoper is. Of je kiest voor een pricewatch: Huntkey Jumper 300G beste van beide werelden (en nog een paar euro goedkoper ook). Overigens gaat jouw systeem niet meer dan 100-150W verbruiken. 400W heb je niet nodig.

Hetzelfde gaat een beetje op voor het geheugen, in benchmarks scoort sneller geheugen beter bij Llano GPU tests, maar het verschil tussen 1600 MHz geheugen en sneller is maar marginaal. Wanneer je iets verder leest wordt de invloed van de interne GPU minder naarmate de bijgeplaatste videokaart sneller is. Aangezien jij een 6670 bijplaatst waarbij het al bijna niet meer nuttig is om de interne GPU te gebruiken (dus nog net nuttig), zal het verschil tussen 1600MHz en sneller niet eens meer significant zijn.
Marando schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 09:14:
[...]

Ik zou ook een AMD systeem adviseren, maar de vraag was expliciet om een configuratie die te vergelijken is met zo'n Vision 3D, vandaar.
Klopt heb je gelijk in, maar denk niet dat de keuze vast zat op intel, eerder op vorm en functie. Een Intel setup lijkt me niet zo handig aangezien er pas vanaf de i3 pas goed 3d ondersteund wordt. Die is toch bijna 2x zo duur als een A4...

Helemaal vergelijkbaar kun je het nooit krijgen aangezien in die Asrock notebook cpu's gebruikt worden.
Eelke Spaak schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 18:16:
[...]

Mja, daar heb je wel een goed punt. Eigenlijk hoef ik dus ook helemaal niet XBMC op mn htpc te hebben :P Gewoon VLC media player voor de videobestanden, en verder streaming vanaf uitzendinggemist/youtube.

Dank voor de tip over de sandforce SSD, en @mcDavid dank voor de tip om Ubuntu te strippen.
Ja een goede mediaplayer* heb je dan genoeg aan. Overigens zou ik nog wel eens kijken naar XBMC, voor op de bank is het een prachtig programma. Misschien ga je dan vanzelf wel een mediacollectie opbouwen ;)

*Specifieke reden voor VLC? Persoonlijk vind ik de mogelijkheden die MPC-HC bied een stuk uitgebreider en beter. Leuke link om meer over instellingen mbt videodecoding te lezen: http://imouto.my/watching-h264-videos-using-dxva/
Dellmorte schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 09:16:
Ik heb het volgende systeem op gestelt.

Ik ga het gebruiken voor te gamen.

wel heb ik nog 1 probleem , ik weet niet of de voeding genoeg is. Over ongeveer een half jaar of een jaar wil ik er een triple crossfire setting van maken. Ook vraag ik me af of het moederbord hier voor geschikt is.

Alvast bedankt voor het advies!

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda ST31000524AS, 1TB€ 99,90€ 99,90
1Antec Performance One P280€ 111,20€ 111,20
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 32,02€ 32,02
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 274,-€ 274,-
2XFX Radeon HD 7970 Double Dissipation€ 527,31€ 1.054,62
1XFX ProSeries 750W XXX Edition€ 100,50€ 100,50
1Corsair Performance Pro Series 128GB€ 182,-€ 182,-
1Asrock P67 Extreme4 Gen3€ 141,61€ 141,61
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.050,95
Hier moet je zijn [BBG Aanschaf] Gamesysteem

[ Voor 123% gewijzigd door jaapsander op 27-01-2012 09:31 ]

• JT

JT

VETAK y0

Ik ben nog even bezig geweest met prijzen en in the end maakt een E350 systeem met een 10e duurdere kast (als ik dan toch low voltage ga dan ook een kleinere kast met pico psu) maar 10e verschil met een A4 systeem. Ivm verzendkosten e.d. Nog steeds een beetje in dubio vanwege het stroomverbruik though...

Ecodan warmtepomp

JT schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 10:09:
Ik ben nog even bezig geweest met prijzen en in the end maakt een E350 systeem met een 10e duurdere kast (als ik dan toch low voltage ga dan ook een kleinere kast met pico psu) maar 10e verschil met een A4 systeem. Ivm verzendkosten e.d. Nog steeds een beetje in dubio vanwege het stroomverbruik though...
Draait je systeem 24/7?

• Eelke Spaak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12 14:06

Eelke Spaak

- Vlad -

jaapsander schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 09:22:
[...]

Ja een goede mediaplayer* heb je dan genoeg aan. Overigens zou ik nog wel eens kijken naar XBMC, voor op de bank is het een prachtig programma. Misschien ga je dan vanzelf wel een mediacollectie opbouwen ;)

*Specifieke reden voor VLC? Persoonlijk vind ik de mogelijkheden die MPC-HC bied een stuk uitgebreider en beter. Leuke link om meer over instellingen mbt videodecoding te lezen: http://imouto.my/watching-h264-videos-using-dxva/
Geen specifieke reden, behalve dan dat ik Linux wil installeren (kleinere diskspace requirement) en MPC alleen voor Windows is ;) Voordat ik VLC installeer, zoek ik nog wel ff of er wellicht betere alternatieven zijn.

TheStreme - Share anything with anyone

• JT

JT

VETAK y0

Dat is het hem, ik weet niet hoeveel het systeem aan staat als ik deze ook als fileserver wil gebruiken. Mobo heeft WOL dus zal het er vanaf hangen hoeveel ik de server daadwerkelijk gebruik. Als ik 3 uur muziek zou streamen naar de de laptop, die 11w gebruikt bij licht gebruik, dan staat er ook 3 uur een apparaat van 40w te fikken :')

[ Voor 17% gewijzigd door JT op 27-01-2012 10:31 ]

Ecodan warmtepomp

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11 19:39
Ik heb nu mijn nieuwe HTPC thuis staan:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M PRO€ 79,60€ 79,60
1Lian Li PC-A05FNB€ 81,80€ 81,80
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,20€ 31,20
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 33,-€ 33,-
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 90,90€ 90,90
1Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9€ 23,50€ 23,50
1AMD A4-3400 Boxed€ 51,10€ 51,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 391,10

Ik heb nog een nVidia GT520(fanless LP) liggen van mijn oude HTPC en nog een nVidia GTX460 over van mijn game pc die SLI had en nu niet meer.
Zal ik er veel snelheid winst mee behalen als ik één van deze 2 videokaarten in mijn nieuwe HTPC er bij prik? genoeg om bijvoorbeeld nieuwste games op low video settings te spelen?
Dan zit ik nog met de vraag is mijn 300W voeding wel genoeg om één van deze 2 videokaarten er bij te kunnen voorzien van genoeg power?

(Neem eventueel als voorbeeld games Fifa 12 en TES: Skyrim, handige spellen om met gamepad vanaf de bank te spelen)

Edit: met behulp van de ASUS Recommended Power Supply Wattage Calculator heb ik inmiddels al ontdekt dat de GTX460 meer stroom nodig heeft in dit systeem, minimaal 450watt dus dat zal het niet worden.
De GT520 er bij zou wel kunnen, namelijk minimaal 250watt nodig. Dat ga ik dus doen.

Dan blijft de vraag. Wat kan ik allemaal wel/meer doen met de GT520 er bij? Kan ik makkelijker dual video draaien? veel meer prestatie winst of maar marginaal dat het niet waard is? genoeg om deze 2 spellen te spelen?
Weten jullie nog meer leuke spellen om vanaf de bank te spelen met een gamepad en die niet te zwaar zijn?
Battlefield 3 gaat bijvoorbeeld niet handig want daar heb je op de PC echt een keyboard en muis voor nodig en denk ik dat mijn HTPC niet krachtig genoeg is voor dit spel.

[ Voor 10% gewijzigd door SpitfireNL op 27-01-2012 10:53 ]

- Mijn PC -

Die GTX460 gaat waarschijnlijk wel lukken met een 300W voeding. Lees maar eens een review van de GTX460 waarbij stroomverbruik wordt gemeten (waarschijnlijk uit het stopcontact! dus ~85% efficiëntie). Die PSU calculatoren zijn de grootste onzin. Alleen heeft de be quiet geen pci-e 6 pins voeding stekker, daar zou je een verloop voor moeten regelen.

Ik denk dat een GT520 weinig toevoegt aan een A4. GT520 is ook maar een instapkaartje, daar zal de GPU uit de A4 (160 sp's) weinig voor onderdoen. Maar heb je al geprobeerd om de spellen met je huidige setup te spelen? Fifa staat bijvoorbeeld niet erg bekend om zijn zware grafische eisen.

edit review: http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-460-review/13
Schatting is dat de GTX460 ~150W gebruikt.
Our test system is based on a power hungry Core i7 965 / X58 based. This setup is overclocked to 3.75 GHz. Next to that we have energy saving functions disabled for this motherboard and processor (to ensure consistent benchmark results). On average we are using roughly 50 to 100 Watts more than a standard PC due to higher CPU clock settings, water-cooling, additional cold cathode lights etc.

Keep that in mind. Our normal system power consumption is higher than your average system. We'll take one reference card as example
Graphics card

Advertised GeForce GTX 460 TDP = 150W (768MB) 160W (1024MB)
System in IDLE = 178W
System Wattage with GPU in FULL Stress = 307W
Difference (GPU load) = 129 W
Add average IDLE wattage ~ 25W
Subjective obtained GPU power consumption = ~ 154 Watts

Mind you that the System Wattage is measured from the wall socket and is for the entire PC. Below a chart of measured Wattages per card.

[ Voor 47% gewijzigd door jaapsander op 27-01-2012 11:14 ]

• SlasZ
SlasZ schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 15:41:
Ik heb gisteren mijn HTPC onderdelen ontvangen en er zijn al een paar problemen... Ik heb nog geen tijd gehad om alles definitief in elkaar te zetten maar heb wel al eens het moederbord geplaatst, de bluray ingeschoven en de koeler op zijn plaats gezet (zonder bevestiging).

De onderdelen zijn:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-A75-UD4H€ 90,50€ 90,50
1Origen AE S16T€ 570,-€ 570,-
1Noctua NH-C14€ 69,90€ 69,90
1Logitech diNovo Edge (Qwerty)€ 116,89€ 116,89
1LG CH10LS20 (10x, SATA-300, dual-layer, Zwart, Retail)€ 63,43€ 63,43
1be quiet! Straight Power E9 400W€ 65,-€ 65,-
1GeIL Evo Corsa 4GB Dual Channel Kit (GOC34GB2133C11DC)€ 31,31€ 31,31
1Asus EAH6670/G/DIS/1GD5€ 83,95€ 83,95
1AMD A6-3650 Boxed€ 94,90€ 94,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.276,78

Blijkbaar is de BluRay drive nogal groot en zit hij tegen de koeler aan (weet nog niet zeker of die zal passen eens bevestigd) en zijn de vinnen op de GeiL modules te hoog om onder de drive te passen.

Nu, die vinnen kan ik wel afnemen maar of dat een goed idee is (qua warmte productie)? Ik ben niet van plan om over te klokken.
Ik heb al de front van de BluRay afgehaald omdat er een plaatje op moet van de kast maar dit plaatje steek uit de drive op het eerste gezicht, tenzij ik de drive naar achteren schuif. Maar dan past de koeler zeker niet...

Iemand gelijkaardige ervaringen met die case? De oplossing zou zijn om een kortere BluRay te gebruiken maar weet niet of die bestaan? De huidige zou 172mm lang zijn volgens de specs (nog niet zelf nagemeten).
Om even metzelf te quoten, gisteren alles in elkaar gevezen en alles past perfect, er is minder dan een mm tussen de koeler en de bluray maar geen gebogen componenten of stress op de koeler. Alles draait vlot, zopas W7 & XBMC geinstalleerd. Wel een estetisch probleem dat de OriginAE bluray cover (geplakt op de drive tray) uitsteekt.
Nu heb ik wel een probleem met standby, gisterenavond alles laten aanliggen en deze morgen was hij in standby (allesinds niet uit want de caseled brandde nog) maar op geen manier te ontwaken. Zal ik dit weekend moeten uitvissen.

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik zou die functie gewoon uitzetten, hybernate. Met je SSD kan je toch snel opstarten

• SpitfireNL
@ SlasZ:
Dat is een windows probleem... het zal waarschijnlijk niet aan jou hardware liggen want er zijn al heel veel gebruiker ervaringen te vinden via google die allemaal dit zelfde probleem vertellen.
Zie: http://windows7forums.com...ows-7-wont-wake-up-3.html

Gevonden uit de link hier boven. Probeer de volgende dingen eens uit.
1. In advanced power settings ---> pci express>link state power management >change to off
2. Turn off hybrid (use only normal sleep)
3. Als je een monitor gebruikt waar aparte drivers voor beschikbaar zijn installeer die eens in plaats van de standaard windows PnP drivers te gebruiken.

- Mijn PC -

• SlasZ
SpitfireNL schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 11:54:
@ SlasZ:
Dat is een windows probleem... het zal waarschijnlijk niet aan jou hardware liggen want er zijn al heel veel gebruiker ervaringen te vinden via google die allemaal dit zelfde probleem vertellen.
Zie: http://windows7forums.com...ows-7-wont-wake-up-3.html

Gevonden uit de link hier boven. Probeer de volgende dingen eens uit.
1. In advanced power settings ---> pci express>link state power management >change to off
2. Turn off hybrid (use only normal sleep)
3. Als je een monitor gebruikt waar aparte drivers voor beschikbaar zijn installeer die eens in plaats van de standaard windows PnP drivers te gebruiken.
Bedankt, dat probeer ik vanavond!
De main display is een Panasonic TV dus denk niet dat er daar drivers voor zijn :)

Een ander probleem is dat ik de LCD van de case nog niet kan aansluiten omdat ik de onboard video out gebruik (niet de HD6670 omdat Hybrid Crossfire dan niet werkt blijkbaar) en het kabeltje te kort is... :)
Hopelijk werkt dual display met HDMI & VGA in combinatie met Hybrid Crossfire, iemand die dit kan bevestigen?

• dewil1990
  • Laatst online: 19-12 13:15
Mijn ouders zoeken een nieuwe pc, enkele pagina's terug ook al een kort voorstelletje gedaan.
Hij moet als htpc te gebruiken zijn (Filmpje + muziek), verder internetten, office. Hij moet wel jaren meegaan,

Ik heb nu onderstaande systeem samengesteld, het kan natuurlijk ook iets er tussenin worden.
Ik heb nog een samsung 500gb Sata schijf die ga ik in ieder geval gebruiken naast de ssd tot dat de prijzen weer gedaald zijn.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M€ 69,55€ 69,55
1Sony Optiarc AD-5280S Zwart€ 14,99€ 14,99
1Fractal Design Define Mini€ 81,20€ 81,20
1XFX Pro 450W€ 48,60€ 48,60
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 35,85€ 35,85
1AMD A6-3500 Boxed€ 71,30€ 71,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 412,39

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 2120 Boxed€ 107,-€ 107,-
1Asus EAH6670/G/DI/1GD3€ 66,95€ 66,95
1Asus P8H67-M Pro v3.0€ 88,-€ 88,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 534,10

Ik twijfel over de voeding, ik wil gewoon een degelijke pc die jaren meegaat, ze doen er verder niet veel speciaals op, verder ben ik benieuwd waar ik de integrated graphics van beide mee kan vergelijken. Aangezien ik altijd een losse videokaart zal gebruiken.

• SpitfireNL
Je zal toch een losse videokaart gebruiken zeg jij... dan kan je misschien beter in het AMD FM1 moederbord een Athlon II X4 (FM1) gebruiken. Geeft meer CPU kracht voor even veel geld.

pricewatch: AMD Athlon II X4 631 Boxed
pricewatch: AMD Athlon II X4 651 Boxed

- Mijn PC -

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:53

St@m

@ Your Service

Goed, ik wil ook graag een HTPC, budget ligt in eerste instantie rond de € 300,00
Heb met wat ingelezen en heb besloten om niet voor een E450 te gaan vanwege de kans dat e.e.a. te warm wordt. Als ik dan toch een fan moet gaan plaatsen, dan kies ik liever voor wat krachtigere componenten.
Let wel: Ik heb al jaren niets meer gedaan met hardware, het laatste waar ik actief mee bezig was waren AMD's XP1800 processors ofzo :P

Mijn wensen (1):
Bedraad streamen vanaf mijn NAS (o.a. FullHD materiaal)
Windows 7 i.c.m. XBMC
Misschien in de toekomst 3D

Downloaden gebeurd vanaf een andere pc/server waar ik ook mijn VM's op draai.
De HTPC komt in een afgesloten kast te staan. Via een IR extender (die heb ik al) wil ik deze kunnen bedienen met mijn Harmony 785. Alles moet dus op een of andere manier wel te bedienen zijn. Ik las iets over een infrarood dongle?

Voor het internetten een BT toetsenbord. (Overigens is dit geen pre, ik heb hier nog een ander draadloos TB liggen, maar niet BT, dit kan altijd later nog worden aangeschaft.

Bedoeling is dat mijn HTPC via HDMI op mijn tv wordt aangesloten, en via Optisch op mijn versterker.
Hiervoor heb ik onderstaande uitgezocht:

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 25,95€ 25,95
1Logitech diNovo Edge (Qwerty)€ 109,74€ 109,74
1Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9€ 23,40€ 23,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 337,64

Ik weet niet of de koeling voldoende is en of die stil genoeg is, kan iemand mij hier wat over vertellen?
Overigens interesseert de kast me niet zoveel, zoals gezegd komt deze in een kast te staan.

Dan is er nog optie 2: Ik gebruik nu een PlayStation 3 om heel soms op te gamen, vooral FPS games vind ik leuk om te doen. Mocht ik mijn PS3 verkopen, dan stijgt mijn budget met zo'n 200 euro.

Maar dan kom ik op een vlak waar ik helemaal geen verstand van heb, videokaarten, en dan nog stille ook waarmee ik bijvoorbeeld CoD 4 of MW3 kan spelen, bestaan die? Trekt die HTPC dat wel? En valt dat dan binnen budget?

Of is het gewoon verstandiger de PS3 te laten staan? Het is mij om het even, als het allemaal in één kan, dan liever dat, maar het moet wel binnen budget passen en stil zijn :)

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ik heb wat hulp nodig en maak graag gebruik van jullie kennis. Ik heb niet zo heel veel verstand van PC's en heb nog nooit zelf een PC in elkaar geknutseld. Nu ben ik van plan dit voor het eerst te doen. Ik heb eigenlijk maar 2 eisen:
1: Hij mag niet hoger zijn dan 85mm (en niet breder dan 350mm en/of 450mm diep)
2: De behuizing moet zwart zijn (iig de voorkant)

Ik wil het een beetje betaalbaar houden en heb het volgende gevonden.

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 111,49€ 111,49
1Silverstone SST-LC19B-R€ 140,30€ 140,30
1Scythe Shuriken Rev. B€ 21,94€ 21,94
1Antec Earthwatts EA-380D Green€ 40,25€ 40,25
1G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ€ 26,50€ 26,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 461,13

Nu zit ik met de behuizing... ik weet dus niet of het allemaal 'past' in de behuizing, ik heb ook de Silverstone SST-ML02B-R gevonden. Wat is wijsheid?
Daarnaast zit ik met de voeding... zou de Antec Earthwatts EA-380D Green hier geschikt voor zijn en passen?
En hou ik met bovenstaande nog ruimte voor bijvoorbeeld een extra harde schijf zodat ik de opslagcapaciteit nog kan vergroten?
HTPC moet via HDMI op mijn TV en via optisch op de receiver aangesloten worden.. Hij staat in een open kast waar rest vd apparatuur ook in staat (vandaar de max hoogte) Verder wil ik een draadloos toetsenbord kopen om het te bedienen... Hoop dat jullie me een eindje op weg kunnen helpen en wat tips hebben!

Bij voorbaat dank!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2012 20:51 ]

• SpitfireNL
Tja.. die silverstone cases die jij kiest. Ik zou het zonde vinden van de front panel USB 3.0 poorten die dat moederbord te bieden heeft... want die cases ondersteunen geen usb 3.0.

Deze silverstone case heeft dat bijvoorbeeld wel:
pricewatch: Silverstone SST-ML03B
Alleen dan nog een losse voeding er bij zoeken.
En laten die nou toevallig ook makkelijk te vinden zijn voor weinig geld ;)

[ Voor 49% gewijzigd door SpitfireNL op 28-01-2012 21:07 ]

- Mijn PC -

• JT

JT

VETAK y0

*zucht* hadden de E350 bordjes maar een RAID controller...dan had ik die wel gekozen. Met een A3400 heft het mobo wel RAID maar een NAS die idle 40w doet... :N

Ecodan warmtepomp

• Richard Richard
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-03 11:20
Hoi allen,

Ik wil een HTPC bouwen. Hij komt in de woonkamer dus de behuizing moet er een beetje 'sjiek' uitzien. Verder moet hij zo stil mogelijk zijn en omdat ik geen bedrade LAN in de buurt heb is Wifi ook een must. Ik heb onderstaande configuratie in elkaar geknutseld, maar vind het geheel eigenlijk te duur en heb geen idee of het uberhaupt gaat passen in de behuizing. Elk advies is welkom.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-I Deluxe€ 112,30€ 112,30
1Western Digital Caviar Green WD15EARS, 1.5TB€ 102,30€ 102,30
1Antec Fusion Remote Zwart€ 134,01€ 134,01
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,10€ 33,10
1Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 49,-€ 49,-
1OCZ Vertex 3 60GB€ 88,50€ 88,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 629,81

• dkstr
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-11 10:51
Hallo,
De HTPC aangeschaft zoals voorgesteld met een paar veranderingen. Via de pc-builder van alternate in elkaar laten zetten. Volgens deze builder gaan het moederbord van asus en de voeding niet samen en daarom van dit moederbord de LE versie aangeschaft. Stom, want er zit geen hdmi uitgang op. Verder kan ik via de bluerayspeler geen bluerays draaien. Er komt dan een waarschuwing dat windowsmediaplayer de bestanden niet kan lezen (ontbrekende codecs?), het gaat om discs Live van de serie BBC-Earth. De HTPC is in de Silvst. GD04 geplaatst met andere ventilatoren, de Scy Slip Stream 500 120mm. Deze heb ik tot dusver nog niet zien draaien.
Een week lang kon ik de computer via mijn logitech keyboard in de slaapstand zetten en houden maar nu wordt hij binnen 30 seconden weer wakker.
Heb je oplossingen, voorstellen of adviezen dan zie ik die graag tegemoet.
Bert

Verwijderd

Na wat dagen inlezen ook maar eens 2 mogelijke systemen samengesteld. Ik hoop dat jullie er even op willen schieten. :P
Wat ik ermee wil is niet zo moeilijk:
- 1080p content afspelen
- downloaden (nzb & torrents)
- rdp
- 24/7 fileserver

Dat zullen beiden wel vloeiend kunnen denk ik? Verbruik vind ik niet zo heel erg belangrijk.

Systeem 1:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E45M1-M PRO€ 121,-€ 121,-
1LC-Power LC-1320mi€ 37,50€ 37,50
1G.Skill N T F3-10600CL9D-4GBNT€ 21,99€ 21,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 180,49

Hierbij heb ik het goedkoopste E450 bord gepakt, kast vind ik persoonlijk erg mooi maar meer dan dit ondersteunen met deze voeding zal er wel niet inzitten?
Geheugen is gewoon het goedkoopste wat ik zo snel kon vinden bij de dichtst bijzijnde shop die de andere onderdelen ook op voorraad heeft.

Systeem 2:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-ITX€ 77,60€ 77,60
1MS-Tech MC-10-ITX€ 44,40€ 44,40
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G€ 23,40€ 23,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 196,50

Kast vind ik minder mooi dan die van de eerste maar vanwege de processor zal dat qua voeding niet toereikend zijn, is 120watt wel genoeg? AB is leuk maar bediening ga ik in beide gevallen met mijn telefoon doen onder XBMC.

In beide gevallen komt er nog een 3.5" 2TB Samsung schijf in die ik al heb, geen optische stations oid. Wat ik graag wil is een stap vooruit maken tov mijn mediaspeler. Het moet gewoon absoluut zonder haperingen werken en alles afspelen wat ik erop afvuur. 3D e.d. zit niet in de planning maar ik ben soms van de impulsaankopen dus het zou fijn als het wel eventueel in de toekomst mogelijk is.
Systeem wordt via hdmi op een LG plasma aangesloten en direct op een router in het netwerk gehangen. Ik ga dit jaar waarschijnlijk nog verhuizen en dan leg ik meteen een gigabit netwerk aan waar hij inkomt.

Ik heb echt geprobeerd zo goed mogelijk mijn huiswerk te doen maar ik heb al zeker 10 jaar geen systeem meer samengesteld. Ik ben dus ook (op het inlezen na) niet erg goed op de hoogte wat er tegenwoordig allemaal te koop is en hoe het presteert. ;)
De claims van fabrikanten neem ik met een korrel zout, dat was 'vroeger' al gelul in de ruimte en dat zal niet veranderd zijn gok ik maar zo. :+

Edit: Lekker snugger, ik moet een mini itx hebben. |:(
Ik ging er ook automatisch vanuit dat de stock koeler niet past maar van wat ik zo vind is deze niet zoveel groter dan degene die ik in het lijstje had gezet.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2012 16:57 ]

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:53
Ik zit al een tijdje mee te kijken hier en heb op basis van tips en samenstellingen ook mijn eigen HTPC setup samengesteld.

De huidige situatie: Mijn ± 5 jr oude PC staat in de hoek onder het bureau behoorlijk in het zicht en deze is eigenlijk niet echt meer geschikt voor streaming, zeker niet voor HD materiaal (AMD 2,2GHz dual core). Aangezien ik regelmatig films en series kijk die ik momenteel via de externe HDD op de PC of vanaf mijn MBP stream naar mijn TV/PS3, leek het mij wel handig om dat gewoon rechtstreeks vanaf een HTPC te doen.

Daar komt bij dat ik mijn MBP eigenlijk alleen gebruik voor surfen, regelmatig downloaden en licht Office werk, dat wellicht een beetje zonde is... Tevens is er een 5.1 setje van Creative (ik denk wel zeker 7 jaar oud, maar nog steeds prima geluid) welke dus in de hoek op/onder het bureau staat en ik dan geluid uit 1 hoek krijg.

Ik zat dus te denken om de MBP te verkopen en deze te vervangen voor een iPad en een HTPC, waar ik die 5.1 set aan kan koppelen, zodat:

- Ik gewoon kan surfen op de bank met de iPad
- Ik voor muziek en films/series gebruik kan maken van mijn HTPC en hierdoor mijn 5.1 set beter benut
- Ook downloaden zal ik met de HTPC gaan doen (Heb een externe HDD die ik hieraan ga koppelen)

Ik zal mijn huidige monitor houden, zodat ik mijn HTPC hier ook aan kan koppelen om makkelijker te kunnen downloaden/Office werk kan doen. In de toekomst staat er nog de aanschaf van een NAS op de planning (en een receiver met leuke speakers maar dat zal wel komen als ik ga samenwonen).

Mijn vraag is dus: Wat zouden jullie doen in deze situatie en is de onderstaande samenstelling compatible met elkaar en is dat geschikt voor mijn doeleinden? En is de 200W voeding in de kast genoeg voor deze componenten?

Ik ga er vanuit dat 128 GB genoeg is voor Windows 7 + XBMC en de standaard programma's als een browser en Office.

#ProductPrijsSubtotaal
1In Win BP655€ 47,40€ 47,40
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 28,-€ 28,-
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 159,90€ 159,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 387,40

Komoot

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2012 @ 15:37:
Na wat dagen inlezen ook maar eens 2 mogelijke systemen samengesteld. Ik hoop dat jullie er even op willen schieten. :P
Wat ik ermee wil is niet zo moeilijk:
- 1080p content afspelen
- downloaden (nzb & torrents)
- rdp
- 24/7 fileserver

Dat zullen beiden wel vloeiend kunnen denk ik? Verbruik vind ik niet zo heel erg belangrijk.

Systeem 1:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E45M1-M PRO€ 121,-€ 121,-
1LC-Power LC-1320mi€ 37,50€ 37,50
1G.Skill N T F3-10600CL9D-4GBNT€ 21,99€ 21,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 180,49

Hierbij heb ik het goedkoopste E450 bord gepakt, kast vind ik persoonlijk erg mooi maar meer dan dit ondersteunen met deze voeding zal er wel niet inzitten?
Geheugen is gewoon het goedkoopste wat ik zo snel kon vinden bij de dichtst bijzijnde shop die de andere onderdelen ook op voorraad heeft.

Systeem 2:

#ProductPrijsSubtotaal
1MS-Tech MC-10-ITX€ 44,40€ 44,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 196,50

Kast vind ik minder mooi dan die van de eerste maar vanwege de processor zal dat qua voeding niet toereikend zijn, is 120watt wel genoeg? AB is leuk maar bediening ga ik in beide gevallen met mijn telefoon doen onder XBMC.

In beide gevallen komt er nog een 3.5" 2TB Samsung schijf in die ik al heb, geen optische stations oid. Wat ik graag wil is een stap vooruit maken tov mijn mediaspeler. Het moet gewoon absoluut zonder haperingen werken en alles afspelen wat ik erop afvuur. 3D e.d. zit niet in de planning maar ik ben soms van de impulsaankopen dus het zou fijn als het wel eventueel in de toekomst mogelijk is.
Systeem wordt via hdmi op een LG plasma aangesloten en direct op een router in het netwerk gehangen. Ik ga dit jaar waarschijnlijk nog verhuizen en dan leg ik meteen een gigabit netwerk aan waar hij inkomt.

Ik heb echt geprobeerd zo goed mogelijk mijn huiswerk te doen maar ik heb al zeker 10 jaar geen systeem meer samengesteld. Ik ben dus ook (op het inlezen na) niet erg goed op de hoogte wat er tegenwoordig allemaal te koop is en hoe het presteert. ;)
De claims van fabrikanten neem ik met een korrel zout, dat was 'vroeger' al gelul in de ruimte en dat zal niet veranderd zijn gok ik maar zo. :+

Edit: Lekker snugger, ik moet een mini itx hebben. |:(
Ik ging er ook automatisch vanuit dat de stock koeler niet past maar van wat ik zo vind is deze niet zoveel groter dan degene die ik in het lijstje had gezet.
Ik heb dit vanmorgen in elkaar gezet en je kunt zelfs 3D streamen hiermee
quote:
King René schreef op zondag 22 januari 2012 @ 16:47:
# Product Prijs Subtotaal
1 Asus F1A75-M € 69,55 € 69,55
1 Silverstone SST-LC19B-R € 140,30 € 140,30
1 Gelid Solutions Slim Silence AM2/AM3 € 16,70 € 16,70
1 Corsair XMS3 CMX4GX3M2B1600C9 € 24,70 € 24,70
1 AMD A6-3500 Boxed € 72,- € 72,-
Bekijk collectie
Importeer producten Totaal € 323,25
Morgen komt alles binnen.misschien Zondag effe in elkaar bouwen.

• St@m

St@m

@ Your Service

Ik zie iedereen overigens gaan voor de Scythe Big Shuriken 2 Rev. B icm de AMD A4-3400 Boxed, is het verschil in geluidsproductie met de boxed cooler dermate groot dat de extra 2/3 tientjes verantwoord zijn?

In mijn geval komt de pc in een afgesloten tv meubel.

Overigens heb ik mijn setup tot het volgende teruggebracht:
#ProductPrijsSubtotaal
1MS-Tech MC-1200€ 92,50€ 92,50
1Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9€ 23,40€ 23,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 286,49

Redelijk standaard dus :) Kast is prima te bedienen met mijn Harmony las ik al. Twijfel nog of ik een schijf ga gebruiken die ik nog wel heb liggen (SATA) of dat ik een SSD erbij doe..

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
Ik ben wat aan het knutselen, samenstellen en kijken voor een HTPC onder mijn TV op de slaapkamer. De activiteiten waar ik de PC voor wil gebruiken zijn:
- Afspelen van 1080p content (downloaden gebeurt op een aparte bak)
- Browsen over internet (via draadloos tobo en muis, die heb ik al)
- Gamen op 1080p, hierbij hoeft niet alles op high en met 4x AA...ik ben tevreden met Skyrim/BF3 op 1080p op medium-high zonder AA. Kwaliteit van een console (Xbox 360/PS3) moet wel geëvenaard of overschreden worden. Gamen zal ik trouwens doen via een Xbox 360 controller.

Het liefst een samenstelling onder de €500, maar door de belachelijke prijzen van HDD's tegenwoordig is dit niet mogelijk ben ik achtergekomen (HDD is bijna net zo duur als de videokaart 8)7 |:( ). Ik zit momenteel op een volgende set-up:

#ProductPrijsSubtotaal
1Zotac H61-ITX-A-E€ 81,30€ 81,30
1Hitachi Deskstar 7K1000.C, 500GB€ 75,20€ 75,20
1Silverstone SG05€ 99,-€ 99,-
1Intel Core i5 2400€ 166,-€ 166,-
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 18,40€ 18,40
1Gigabyte GV-R675OC-1GI€ 86,80€ 86,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 526,70

Waar ik mij zorgen om maak is de voeding...als ik de review lees kan de 300 watt voeding zwaardere systemen trekken, maar toch een puntje van twijfel. Zeker aangezien ik wil dat de PC wel even mee kan gaan en ook geüpgraded moet kunnen worden naar bijvoorbeeld een Ivy Bridge CPU en AMD 7750 GPU.

Wat betreft (grafische) prestaties geloof ik wel dat ik voorlopig een krachtig genoeg systeem heb samengesteld. Echter weet ik niet of de koeling dit gaat trekken?

Wat vinden jullie ervan? Zijn er zaken die ik kan aanpassen om goedkoper uit te zijn? :)

• mcDavid
Hmm ik denk dat je hiervoor haast beter in het game-pc topic terecht kunt, aangezien het draaien van games de ontwerpeis wordt van dit systeem. Als je goeie game-prestaties wilt is het misschien het overwegen waard om een A8 APU te nemen, die kan in crossfire werken met een AMD videokaart. (zou je misschien wat benchmarks van op moeten zoeken, ik weet eigenlijk niet precies hoe die dingen presteren)
500 euro gaat iig niet lukken met deze eisen, Als je wilt gamen moet er natuurlijk ook nog windows bij dus je gaat ruim over de 600 heen.

St@m schreef op zondag 29 januari 2012 @ 17:49:
Ik zie iedereen overigens gaan voor de Scythe Big Shuriken 2 Rev. B icm de AMD A4-3400 Boxed, is het verschil in geluidsproductie met de boxed cooler dermate groot dat de extra 2/3 tientjes verantwoord zijn?
Het voordeel van een koeler is dat je die heel makkelijk achteraf nog kunt omwisselen, dus als je twijfelt kun je gewoon eerst eens de boxed koeler proberen en kijken hoe het uitpakt.

[ Voor 43% gewijzigd door mcDavid op 29-01-2012 20:31 ]

• EJPostema
je moet sowieso toch wel minimaal de i5 2500k voor ietswat acceptabele graphics, de 2400 trekt dat echt niet.
Maar sowieso zul je al snel aan een extra vidkaart moeten, of idd een a8

• St@m

St@m

@ Your Service

Ik heb nu toch maar voor de A8 gekozen, heb besloten mijn andere pc toch maar de deur uit te doen, en alles op mijn HTPC te gaan doen. Dus ook unrarren/downloaden/VM draaien.. Dus eigenlijk wordt het nu gewoon een pc die in mijn tv-meubel komt te staan, die ook dient als HTPC 8)7

Zeker met de prijs die ik voor mijn huidige pc nog kan krijgen (~130 euro) blijft alles dik binnen budget. Bedankt iig voor het luisterende oor ;)

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-12 12:49
Cubic X schreef op zondag 29 januari 2012 @ 18:09:
Ik ben wat aan het knutselen, samenstellen en kijken voor een HTPC onder mijn TV op de slaapkamer. De activiteiten waar ik de PC voor wil gebruiken zijn:
- Afspelen van 1080p content (downloaden gebeurt op een aparte bak)
- Browsen over internet (via draadloos tobo en muis, die heb ik al)
- Gamen op 1080p, hierbij hoeft niet alles op high en met 4x AA...ik ben tevreden met Skyrim/BF3 op 1080p op medium-high zonder AA. Kwaliteit van een console (Xbox 360/PS3) moet wel geëvenaard of overschreden worden. Gamen zal ik trouwens doen via een Xbox 360 controller.

Het liefst een samenstelling onder de €500, maar door de belachelijke prijzen van HDD's tegenwoordig is dit niet mogelijk ben ik achtergekomen (HDD is bijna net zo duur als de videokaart 8)7 |:( ). Ik zit momenteel op een volgende set-up:

#ProductPrijsSubtotaal
1Zotac H61-ITX-A-E€ 81,30€ 81,30
1Hitachi Deskstar 7K1000.C, 500GB€ 75,20€ 75,20
1Silverstone SG05€ 99,-€ 99,-
1Intel Core i5 2400€ 166,-€ 166,-
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 18,40€ 18,40
1Gigabyte GV-R675OC-1GI€ 86,80€ 86,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 526,70

Waar ik mij zorgen om maak is de voeding...als ik de review lees kan de 300 watt voeding zwaardere systemen trekken, maar toch een puntje van twijfel. Zeker aangezien ik wil dat de PC wel even mee kan gaan en ook geüpgraded moet kunnen worden naar bijvoorbeeld een Ivy Bridge CPU en AMD 7750 GPU.

Wat betreft (grafische) prestaties geloof ik wel dat ik voorlopig een krachtig genoeg systeem heb samengesteld. Echter weet ik niet of de koeling dit gaat trekken?

Wat vinden jullie ervan? Zijn er zaken die ik kan aanpassen om goedkoper uit te zijn? :)
Ik zou sowieso niet die HDD kopen. Voor 25 euro meer heb je 4x zoveel opslagruimte (2TB) en als je dat niet nodig hebt kan je beter een SSD kopen voor dat geld. Zeker als je hem ook gaat gebruiken voor internetten/gamen is een SSD zijn geld 10x meer waard dan die 500GB HDD.
Mooi systeem, maar dit hoort niet echt meer in een HTPC topic, dit is een pure game PC.

• dotslasher
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-12 20:33
Dreamvoid schreef op maandag 30 januari 2012 @ 09:14:
Mooi systeem, maar dit hoort niet echt meer in een HTPC topic, dit is een pure game PC.
dat vind ik niet.

een HTPC heeft vele functies, waaronder gaming er een van is.

• Gurrif
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-06 16:19
dotslasher schreef op maandag 30 januari 2012 @ 09:18:
[...]

dat vind ik niet.

een HTPC heeft vele functies, waaronder gaming er een van is.
helemaal niet mee eens, een H(ome) T(heater) PC is vooral bedoeld voor het kijken van tv, films, series en ander beeldmateriaal, niet voor gaming.

• EJPostema
Gurrif schreef op maandag 30 januari 2012 @ 09:35:
[...]

helemaal niet mee eens, een H(ome) T(heater) PC is vooral bedoeld voor het kijken van tv, films, series en ander beeldmateriaal, niet voor gaming.
Het is net wat je er mee wil doen... Er worden ook genoeg NAS+HTPC's gebouwd
Maar ik vind een i5 e2400 geen game pc... Ook geen htpc...
Elke game PC is "geschikt" als HTPC, in de zin dat met zoveel grafische power, elke HTPC taak een eitje is. Maar het is wel een dure, onzuinige en lawaaiige HTPC, daarom is er een apart HTPC topic.

• JT

JT

VETAK y0

Ik heb 3 HTPC's in huis! 3 laptops die prima films af kunnen draaien over HDMI :+

Maar ik denk dat een HTPC gedefinieerd wordt door z'n formaat, design van behuizing (kan er qua uiterlijk bij staan), laag verbruik (kan iets varieren als je hem ook voor andere dingen gebruikt) en de softwarematige inrichting ervan.

Ecodan warmtepomp

Dreamvoid schreef op maandag 30 januari 2012 @ 09:14:
Waarom zou je op een HTPC geen spelletje kunnen spelen? Het is maar net hoe je een HTPC definieert, en die definitie kan voor iedereen ander zijn. Sterker nog, een HTPC is er om al je media af te spelen in de (woon)kamer. Een game zou je prima onder media kunnen scharen. Wanneer je een HTPC samenstelt die moet kunnen gamen moet je inderdaad wel met meer factoren rekening houden, maar waarom zouden wij hem niet daarbij helpen?
EJPostema schreef op maandag 30 januari 2012 @ 10:07:
[...]

Het is net wat je er mee wil doen... Er worden ook genoeg NAS+HTPC's gebouwd
Maar ik vind een i5 e2400 geen game pc... Ook geen htpc...
Waarom zou een i5 geen game of htpc CPU kunnen zijn? Ik denk dat je een prima setup kan bouwen rond deze CPU, hij is namelijk behoorlijk krachtig (quad core, is voor toekomstige games handig) en idle zeer zuinig (wat voor HTPC gebruik heel handig is). Zet er een AMD van de 7000 serie bij (die blijken idle zuinig te zijn) en je hebt een prima setup voor HTPC gebruik waar je ook mee kan gamen.

Ook kun je gaan voor de Llano + HD6000 serie voor hybridxfire. Hierbij moet je wel rekening houden met het feit dat hoe sterker de videokaart is hoe minder nut hybridxfire heeft (zo uit mijn hoofd is het nuttig t/m een HD6670).

[ Voor 42% gewijzigd door jaapsander op 30-01-2012 12:21 ]

• SlasZ
jaapsander schreef op maandag 30 januari 2012 @ 12:17:
[...]

Waarom zou je op een HTPC geen spelletje kunnen spelen? Het is maar net hoe je een HTPC definieert, en die definitie kan voor iedereen ander zijn. Sterker nog, een HTPC is er om al je media af te spelen in de (woon)kamer. Een game zou je prima onder media kunnen scharen. Wanneer je een HTPC samenstelt die moet kunnen gamen moet je inderdaad wel met meer factoren rekening houden, maar waarom zouden wij hem niet daarbij helpen?

[...]

Waarom zou een i5 geen game of htpc CPU kunnen zijn? Ik denk dat je een prima setup kan bouwen rond deze CPU, hij is namelijk behoorlijk krachtig (quad core, is voor toekomstige games handig) en idle zeer zuinig (wat voor HTPC gebruik heel handig is). Zet er een AMD van de 7000 serie bij (die blijken idle zuinig te zijn) en je hebt een prima setup voor HTPC gebruik waar je ook mee kan gamen.

Ook kun je gaan voor de Llano + HD6000 serie voor hybridxfire. Hierbij moet je wel rekening houden met het feit dat hoe sterker de videokaart is hoe minder nut hybridxfire heeft (zo uit mijn hoofd is het nuttig t/m een HD6670).
Met mijn HTPC (A6-3650 & Radeon HD6670 in Hybrid Crossfire) kan ik gemakkelijk gamen.
Tot dusver enkel The Witcher 2 gespeeld maar hier haal ik tussen 25 & 50fps op 720p en High quality settings. 1080p is iets te traag, maar qua game ervaring is er niet zo veel verschil tussen de 2.
Waus26 schreef op zondag 29 januari 2012 @ 16:07:
Ik zit al een tijdje mee te kijken hier en heb op basis van tips en samenstellingen ook mijn eigen HTPC setup samengesteld.

De huidige situatie: Mijn ± 5 jr oude PC staat in de hoek onder het bureau behoorlijk in het zicht en deze is eigenlijk niet echt meer geschikt voor streaming, zeker niet voor HD materiaal (AMD 2,2GHz dual core). Aangezien ik regelmatig films en series kijk die ik momenteel via de externe HDD op de PC of vanaf mijn MBP stream naar mijn TV/PS3, leek het mij wel handig om dat gewoon rechtstreeks vanaf een HTPC te doen.

Daar komt bij dat ik mijn MBP eigenlijk alleen gebruik voor surfen, regelmatig downloaden en licht Office werk, dat wellicht een beetje zonde is... Tevens is er een 5.1 setje van Creative (ik denk wel zeker 7 jaar oud, maar nog steeds prima geluid) welke dus in de hoek op/onder het bureau staat en ik dan geluid uit 1 hoek krijg.

Ik zat dus te denken om de MBP te verkopen en deze te vervangen voor een iPad en een HTPC, waar ik die 5.1 set aan kan koppelen, zodat:

- Ik gewoon kan surfen op de bank met de iPad
- Ik voor muziek en films/series gebruik kan maken van mijn HTPC en hierdoor mijn 5.1 set beter benut
- Ook downloaden zal ik met de HTPC gaan doen (Heb een externe HDD die ik hieraan ga koppelen)

Ik zal mijn huidige monitor houden, zodat ik mijn HTPC hier ook aan kan koppelen om makkelijker te kunnen downloaden/Office werk kan doen. In de toekomst staat er nog de aanschaf van een NAS op de planning (en een receiver met leuke speakers maar dat zal wel komen als ik ga samenwonen).

Mijn vraag is dus: Wat zouden jullie doen in deze situatie en is de onderstaande samenstelling compatible met elkaar en is dat geschikt voor mijn doeleinden? En is de 200W voeding in de kast genoeg voor deze componenten?

Ik ga er vanuit dat 128 GB genoeg is voor Windows 7 + XBMC en de standaard programma's als een browser en Office.

#ProductPrijsSubtotaal
1In Win BP655€ 47,40€ 47,40
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 159,90€ 159,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 387,40
Prima setup, 200W is ook ruim voldoende voor deze componenten. Overigens wil ik opmerken dat je theoretisch nog steeds prima met je oude AMD HD video af kunt spelen. Zo lang je maar een videokaartje hebt die HW versnelling ondersteund is dit geen probleem (AMD: vanaf HD3000 serie, Nvidia vanaf 9000 serie (niet alle 8000 serie ondersteunen dit, sommige wel. Overigens moet je voor VC-1 hw acceleratie bij de 200 serie zijn.)). Overigens is 64GB al meer dan genoeg voor W7 + XBMC en veelgebruikte programma's.
whiplash1990 schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 17:26:
Mijn ouders zoeken een nieuwe pc, enkele pagina's terug ook al een kort voorstelletje gedaan.
Hij moet als htpc te gebruiken zijn (Filmpje + muziek), verder internetten, office. Hij moet wel jaren meegaan,

Ik heb nu onderstaande systeem samengesteld, het kan natuurlijk ook iets er tussenin worden.
Ik heb nog een samsung 500gb Sata schijf die ga ik in ieder geval gebruiken naast de ssd tot dat de prijzen weer gedaald zijn.

#ProductPrijsSubtotaal
1Sony Optiarc AD-5280S Zwart€ 14,99€ 14,99
1AMD A6-3500 Boxed€ 71,30€ 71,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 412,39

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 2120 Boxed€ 107,-€ 107,-
1Asus EAH6670/G/DI/1GD3€ 66,95€ 66,95
1Asus P8H67-M Pro v3.0€ 88,-€ 88,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 534,10

Ik twijfel over de voeding, ik wil gewoon een degelijke pc die jaren meegaat, ze doen er verder niet veel speciaals op, verder ben ik benieuwd waar ik de integrated graphics van beide mee kan vergelijken. Aangezien ik altijd een losse videokaart zal gebruiken.
De voeding is wel van goede kwaliteit, maar wel aan de ruime kant. De htpc is energiezuiniger door degelijke voeding van 300W te nemen.

@ St@m

een Cooler Master Hyper 212 EVO gaat nooit passen in een low-profile kast. Wanneer je wilt gaan gamen op je HTPC is het verstandig om een losse videokaart bij te plaatsen, in een low-profile kast zoals die silverstone kun je alleen low-profile videokaarten plaatsen. http://tweakers.net/price...x1xRqm2ws5ZHUvPWrq2NqWUDw
De snelste GPU die in low profile verkrijgbaar is is een HD6670. Wanneer je die in hybridxfire zet met je AMD apu (misschien dan voor een A6 gaan) kun je nog best acceptabele gameprestaties hebben.

Ook kun je gaan voor een grotere kast, waar je dan ook een grotere/sterkere videokaart in kan plaatsen.

[ Voor 63% gewijzigd door jaapsander op 30-01-2012 12:58 ]

Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 20:46:
Hallo allemaal,

Ik heb wat hulp nodig en maak graag gebruik van jullie kennis. Ik heb niet zo heel veel verstand van PC's en heb nog nooit zelf een PC in elkaar geknutseld. Nu ben ik van plan dit voor het eerst te doen. Ik heb eigenlijk maar 2 eisen:
1: Hij mag niet hoger zijn dan 85mm (en niet breder dan 350mm en/of 450mm diep)
2: De behuizing moet zwart zijn (iig de voorkant)

Ik wil het een beetje betaalbaar houden en heb het volgende gevonden.

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 111,49€ 111,49
1Silverstone SST-LC19B-R€ 140,30€ 140,30
1Antec Earthwatts EA-380D Green€ 40,25€ 40,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 461,13

Nu zit ik met de behuizing... ik weet dus niet of het allemaal 'past' in de behuizing, ik heb ook de Silverstone SST-ML02B-R gevonden. Wat is wijsheid?
Daarnaast zit ik met de voeding... zou de Antec Earthwatts EA-380D Green hier geschikt voor zijn en passen?
En hou ik met bovenstaande nog ruimte voor bijvoorbeeld een extra harde schijf zodat ik de opslagcapaciteit nog kan vergroten?
HTPC moet via HDMI op mijn TV en via optisch op de receiver aangesloten worden.. Hij staat in een open kast waar rest vd apparatuur ook in staat (vandaar de max hoogte) Verder wil ik een draadloos toetsenbord kopen om het te bedienen... Hoop dat jullie me een eindje op weg kunnen helpen en wat tips hebben!

Bij voorbaat dank!
In die Silverstone kasten zitten al voedingen, deze kun je gewoon gebruiken. Een standaard ATX voeding gaat daar waarschijnlijk niet in passen. Ook is de shuriken misschien iets te hoog. De standaardkoeler is lager. Een big shuriken is ook lager en je hebt natuurlijk ook de silverstone nitrogen en andere low profile koelers. Ik zou even onderzoek doen naar die kast of het gaat passen.
SpitfireNL schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 21:00:
Tja.. die silverstone cases die jij kiest. Ik zou het zonde vinden van de front panel USB 3.0 poorten die dat moederbord te bieden heeft... want die cases ondersteunen geen usb 3.0.

Deze silverstone case heeft dat bijvoorbeeld wel:
pricewatch: Silverstone SST-ML03B
Alleen dan nog een losse voeding er bij zoeken.
En laten die nou toevallig ook makkelijk te vinden zijn voor weinig geld ;)
Zie punt 1 van de eisenlijst en de eigenschappen van die silverstone kast

[ Voor 7% gewijzigd door jaapsander op 30-01-2012 13:06 ]

• JT

JT

VETAK y0

Ik denk dat ik eruit ben. Ik ga ws voor een E350 ivm stroomverbruik (18w idle vs 40w voor een A4-3400), zeker als de HTPC paar uurtjes voor muziek gebruikt wordt maakt dat uit. Een A4-3400 voor NAS functionaliteit vind ik niet leuk, een nas die uren lang per dag aanstaat en in idle 40w verstookt is niet ideaal. Enige nadeel was wel dat E350 bordjes geen RAID hebben. Maar ik doe er dan wel een SATA RAID controller in zodra ik RAID in de NAS wil gebruiken.

Ecodan warmtepomp

• Len Canoot
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-05 10:24
Kun je een Intel CPU in Hybridxfire zetten met een AMD (7000 serie) GPU? Ik kan het niet zo gemakkelijk vinden? Heeft iemand een link voor mij?
Ik zou graag een toekomstige Intel Ivy Bridge processor gebruiken i.c.m. met de 7970.
Len Canoot schreef op maandag 30 januari 2012 @ 14:27:
Kun je een Intel CPU in Hybridxfire zetten met een AMD (7000 serie) GPU? Ik kan het niet zo gemakkelijk vinden? Heeft iemand een link voor mij?
Ik zou graag een toekomstige Intel Ivy Bridge processor gebruiken i.c.m. met de 7970.
Nee, bij xfire zet je 2 amd gpu's bij elkaar. Intel CPU's bevatten geen AMD GPU. Maar zoals ik hierboven al zeg, het nut van hybridxfire verdwijnt wanneer je een sterkere videokaart gebruikt. Aangezien een 7970 de sterkste GPU van dit moment is (singlegpu) heeft dat totaal geen nut. O

• St@m

St@m

@ Your Service

Zo net even wat spulletjes opgehaald :)
De boel in elkaar gezet, en zo maar eens Windows installeren.. kom ik erachter dat er geen IDE poorten meer op het moederbord zitten tegenwoordig :? Of iig bij dit model :D

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-3870K Black Edition€ 117,-€ 117,-
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 40,50€ 40,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 319,55

Voor de mensen die zich net zoals ik afvroegen, is de boxed cooler stil genoeg.. ehm.. nee.. Het lijkt wel een vliegtuigbasis hier :D Ook wordt de CPU behoorlijk warm, hij staat nu een uurtje in de BIOS te draaien en dat ding is dus Idle 70 graden. Daar moet nog wat aan getweaked worden, wat op zich jammer is.

St@m schreef op maandag 30 januari 2012 @ 15:28:
Zo net even wat spulletjes opgehaald :)
De boel in elkaar gezet, en zo maar eens Windows installeren.. kom ik erachter dat er geen IDE poorten meer op het moederbord zitten tegenwoordig :? Of iig bij dit model :D

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-3870K Black Edition€ 117,-€ 117,-
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 40,50€ 40,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 319,55

Voor de mensen die zich net zoals ik afvroegen, is de boxed cooler stil genoeg.. ehm.. nee.. Het lijkt wel een vliegtuigbasis hier :D Ook wordt de CPU behoorlijk warm, hij staat nu een uurtje in de BIOS te draaien en dat ding is dus Idle 70 graden. Daar moet nog wat aan getweaked worden, wat op zich jammer is.
Weet je zeker dat de koeler goed zit? 70 graden idle is zeker niet normaal!

• knirefel
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-12 21:18
Ik heb de volgende configuratie samengesteld. Voornamelijk voor het afspelen van 1080p video, browsen, muziek etc. Hij moet snel en vooral zo stil mogelijk zijn. Iemand tips of verbeteringen of ervaring met deze Shuttle barebone?

#ProductPrijsSubtotaal
1Shuttle SH67H7€ 256,-€ 256,-
1Intel Core i3 2125 Boxed€ 116,-€ 116,-
1Lite-On IHOS104-32 (4x, SATA-300, dual-layer, Zwart)€ 51,90€ 51,90
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 64GB€ 94,99€ 94,99
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 18,60€ 37,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 556,09

Edit: Ik heb nog een harde schijf van 1,5TB liggen die er ook bij in komt.

[ Voor 1% gewijzigd door knirefel op 30-01-2012 15:45 . Reden: aanvulling ]

• St@m

St@m

@ Your Service

jaapsander schreef op maandag 30 januari 2012 @ 15:39:
[...]

Weet je zeker dat de koeler goed zit? 70 graden idle is zeker niet normaal!
Ja hoor, die zit er goed op, net nog even een dubbelcheck gedaan, maar er is maar 1 manier waarop die vast kan, en hij zit vast. Nu met kast open blijft ie op zo'n 63 graden, dus misschien maar iets aan die kast doen dan voor de airflow.

St@m schreef op maandag 30 januari 2012 @ 15:50:
[...]

Ja hoor, die zit er goed op, net nog even een dubbelcheck gedaan, maar er is maar 1 manier waarop die vast kan, en hij zit vast. Nu met kast open blijft ie op zo'n 63 graden, dus misschien maar iets aan die kast doen dan voor de airflow.
63 graden idle is ook niet normaal. Moet je nagaan hoe warm hij gaat worden wanneer je hem volledig gaat belasten! Veel meer dan 40 graden idle moet een A8 zeker niet zijn met de stock cooler.

Misschien even checken in de bios hoeveel spanning er op de APU zit. Of de koelpasta vervangen.
knirefel schreef op maandag 30 januari 2012 @ 15:40:
Ik heb de volgende configuratie samengesteld. Voornamelijk voor het afspelen van 1080p video, browsen, muziek etc. Hij moet snel en vooral zo stil mogelijk zijn. Iemand tips of verbeteringen of ervaring met deze Shuttle barebone?

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 556,09

Op zich een mooi ding zo'n shuttle barebone, maar best wel duur. Ook haal ik uit de review van die kast dat de ingebouwde fans niet heel erg stil zijn.
Het enige grote probleem is (zoals te zien is in de scores hierboven) de geluidsproductie van de ingebouwde fan(s). De grootste ergernis komt van de Bi-Sonic SP922512H PWM 92mm fan. Deze is verre van stil.

Ik zit er over te denken om hem te vervangen door een andere fan, de http://tweakers.net/price...iseblocker-pe-p-92mm.html bijvoorbeeld.

Ook de fan van de PSU maakt (te) veel lawaai, maar niet zo storend als de 92mm fan. Dus misschien ga ik die ook ooit nog vervangen.
Als een andere kast een optie is kun je bijvoorbeeld een (beetje zelfde formaat)
pricewatch: Fractal Design Array R2 Mini ITX NAS Case
pricewatch: Lian Li PC-Q25B
kiezen. Wanneer je geen barebone koopt heb je ook de mogelijkheid om voor een AMD platform te gaan.

[ Voor 81% gewijzigd door jaapsander op 30-01-2012 16:13 ]

• JT

JT

VETAK y0

Heeft er hier iemand een Antec ISK300 in gebruik?

Ecodan warmtepomp

• St@m

St@m

@ Your Service

jaapsander schreef op maandag 30 januari 2012 @ 16:00:
[...]

63 graden idle is ook niet normaal. Moet je nagaan hoe warm hij gaat worden wanneer je hem volledig gaat belasten! Veel meer dan 40 graden idle moet een A8 zeker niet zijn met de stock cooler.

Misschien even checken in de bios hoeveel spanning er op de APU zit. Of de koelpasta vervangen.
Nope, tis echt de kast. Net een tijd getest met de kast open (eerst een half uurtje de pc uitgehad) en dan wordt de processor idle niet warmer dan zo'n graad of 45. Kast dicht, bam, binnen twee minuten aan de 70 graden.
De kast gaat weer terug dus :( Dan maar wat groters, maar dat de boel iig niet zo warm wordt.

Iemand tips voor een wat grotere kast met betere airflow?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:28

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
knirefel schreef op maandag 30 januari 2012 @ 15:40:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 556,09

Dan hoop ik niet dat je 24Hz wil afspelen (ivm de igp 24Hz bug).

Je kan ook kiezen voor een nieuwere chipset, zonder die bug, de Z68. En dan bijv. deze Lian Li kast, ziet er minstens zo strak uit (hij is zwarter dan wat je hier ziet in pw) en daar zet je een voeding naar smaak in.

Zoiets bijv:

#ProductPrijsSubtotaal
1Lian Li PC-Q25B€ 108,70€ 108,70
1Asrock Z68M-ITX/HT€ 103,-€ 103,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 547,09

Wat ik alleen niet helemaal snap is waarom je er 8GB indoet. Volgens mij kan je ook prima met 4GB overweg (2x2 of 1x4). Scheelt toch weer 20 euro. Leg er een paar euro bij en koop daarvoor een stille cpu koeler, zoals de Scythe Big Shurken.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• JT

JT

VETAK y0

Daar staat het antwoord op de vraag die ik wil stellen niet in (heb hem daar ook al in de comments gesteld) ;)

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Is er eigenlijk iemand die een LC-Power LC-1320mi met een 'normale' processor in gebruik heeft? :?
Zag in de post van DNEIZ een setup met G530 voorbij komen in dit kastje en niemand die erover valt.
Ik heb al gevonden dat een G540 op 100% load op 70,2 watt zit. (totaalverbruik achter de voeding) Dit weliswaar met een 128GB ssd maar ook met Radeon 6970. (die neem ik aan idle staat...) Klik!

Dan zou een G530 op een H61M-itx, 2TB ecogreen en 2x2GB intern toch net moeten kunnen? Of zie ik iets over het hoofd? :?
Of zou zoiets weigeren op te starten? Als het eenmaal draait zal het wel loslopen denk ik?
Madrox schreef op maandag 30 januari 2012 @ 17:24:
[...]

Je kan ook kiezen voor een nieuwere chipset, zonder die bug, de Z68. En dan bijv. deze Lian Li kast, ziet er minstens zo strak uit (hij is zwarter dan wat je hier ziet in pw) en daar zet je een voeding naar smaak in.

Zoiets bijv:

#ProductPrijsSubtotaal
1Lian Li PC-Q25B€ 108,70€ 108,70
1Asrock Z68M-ITX/HT€ 103,-€ 103,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 547,09

Wat ik alleen niet helemaal snap is waarom je er 8GB indoet. Volgens mij kan je ook prima met 4GB overweg (2x2 of 1x4). Scheelt toch weer 20 euro. Leg er een paar euro bij en koop daarvoor een stille cpu koeler, zoals de Scythe Big Shurken.
24p bug kun je omheen door UAC uit te zetten of door speciale drivers te installeren. Overigens weet ik niet hoe je erbij komt dat er een verschil tussen de H67 en Z68 chipset is mbt de 24p bug.

• Madrox
jaapsander schreef op maandag 30 januari 2012 @ 17:37:
[...]

24p bug kun je omheen door UAC uit te zetten of door speciale drivers te installeren. Overigens weet ik niet hoe je erbij komt dat er een verschil tussen de H67 en Z68 chipset is mbt de 24p bug.
Omdat ik lees dat het om de h67 en P67 chipset ging. Maar als de Z68 er ook last van heeft; jij zegt het ;)

Maar goed, blijft het lian li idee nog altijd stiller.

[ Voor 6% gewijzigd door Madrox op 30-01-2012 18:19 ]

• EJPostema
Madrox schreef op maandag 30 januari 2012 @ 18:18:
[...]

Omdat ik lees dat het om de h67 en P67 chipset ging. Maar als de Z68 er ook last van heeft; jij zegt het ;)

Het zit em in de cpu's...

EDIT: Die lian li is wel erg strak zeg! Is alleen meer geschikt voor NAS/Server, je kan er namelijk geen blu ray speler in doen, zoals knirefel wil.

Ik zou hem voor mijn toekomstige setup wel onthouden :)

[ Voor 25% gewijzigd door EJPostema op 30-01-2012 18:26 ]

Verwijderd

[b]Madrox schreef op maandag 30 januari 2012 @ 17:24
Wat ik alleen niet helemaal snap is waarom je er 8GB indoet. Volgens mij kan je ook prima met 4GB overweg (2x2 of 1x4). Scheelt toch weer 20 euro.
Hmmm tsja, wat bij mijzelf en om me heen in het verleden is gebleken, is dat het geheugen op den duur altijd de bottleneck was om een wat oudere PC toch nog gewoon goed te kunnen gebruiken. Nu is het goedkoop, maar over 3 jaar zou het zomaar 100 euro kunnen zijn. Ik heb dat echt ontzettend vaak meegemaakt met oude laptops en PC's van kennissen. Dan zat er maar 512MB in en met een upgrade naar 2GB (of van bijvoorbeeld 1GB of 2GB naar 4GB) dan kon de computer gewoon weer een paar jaar mee. Alleen het rottige was dat het geheugen dan inmiddels wel wat zeldzamer was geworden en 4x zo duur was. Dus in mijn volgende HTPC komt ook gewoon 8GB of zelfs 16GB, voor die lousy 20 of 40 euro extra. Ik stop hem gewoon vol, voor de zekerheid. :)

@ knirefel: Over die Shuttle SH67H7, waarom neem je die? Ik was altijd fan van die dingen en heb denk ik wil 10 verschillende gehad, waaronder de 'stille' Zen variant, maar ik vind ze toch echt niet geschikt voor HTPC's. Ze maken gewoon nog steeds teveel herrie. De ingebouwde fan is klein en ook al vervang je die, stil zou hij nooit worden. De ingebouwde voeding heeft namelijk ook fans en die kan je niet vervangen. Zelfs de externe Shuttle voeding van mijn Zen maakte herrie, ook al was hij dicht, er zat toch een ventilator in ingebouwd, althans zo klonk het. Daarnaast heb je met die vorm een nadeel, het past vaak net niet in een tv-meubel. En als je hem ernaast zet kan je net zo goed wat hogers nemen. O ja, nog over die voeding, als die kapot gaat heb je een probleem, kan zelfs maanden duren omdat die vaak uit Duitsland moet komen. En verder is het gewoon erg duur. Voor die prijs kan je ook een Streacom fanless apparaat kopen en dan hou je nog geld over ook...

• SlasZ
Snippo schreef op maandag 16 januari 2012 @ 12:41:
[...]

Zelfde moederbord en het zelfde probleem hier. Door xorg.conf aan te passen heb ik het grootste probleem opgelost (geen beeld nadat de TV op standby staat) maar wanneer de TV helemaal uit staat krijg ik alleen beeld als ik eerst de TV en dan pas de HTPC aan zet.
Ik had hetzelfde probleem toen de tv aan de hdmi van het moederbord hing. Met de originele bios werkte crossfire blijkbaar niet als je de hdmi van een videokaart gebruikte. Maar met de laatste versie werkt het wel en nu is het probleem van de baan. Je hebt wel een externe kaart nodig, geen idee of het handshake probleem opgelost is...

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:53
jaapsander schreef op maandag 30 januari 2012 @ 12:50:
[...]

Prima setup, 200W is ook ruim voldoende voor deze componenten. Overigens wil ik opmerken dat je theoretisch nog steeds prima met je oude AMD HD video af kunt spelen. Zo lang je maar een videokaartje hebt die HW versnelling ondersteund is dit geen probleem (AMD: vanaf HD3000 serie, Nvidia vanaf 9000 serie (niet alle 8000 serie ondersteunen dit, sommige wel. Overigens moet je voor VC-1 hw acceleratie bij de 200 serie zijn.)). Overigens is 64GB al meer dan genoeg voor W7 + XBMC en veelgebruikte programma's.
In de oude AMD kast zit een 3650, maar het is niet altijd even goed. Bluray .mkv van Blues Brothers ging gewoon hard laggen laatst... Het systeem is eigenlijk ook wel aan vervanging toe en mijn MBP omruilen voor een HTPC + iPad is mijns inziens een goed idee.

Zit echter nog wel te twijfelen over de kast sinds gisteren, want in de review hiervan wordt melding gemaakt van een lawaaiige case fan. Plus dat ik in de toekomst wellicht dit systeem ook als NAS wil inschakelen.. Maar daar twijfel ik nog over, een losse NAS is ook een idee... De Array R2 is wel een leuke kast en ik denk dat ik rond dezelfde prijs zit als ik de 128GB SD vervang voor een modelletje 64GB..

Komoot

Madrox schreef op maandag 30 januari 2012 @ 17:24:
De 24p bug is al een jaar geleden gefixed, daar moet je t niet voor laten.

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:41

OMX2000

By any means necessary...

Dreamvoid schreef op maandag 30 januari 2012 @ 22:20:
[...]

De 24p bug is al een jaar geleden gefixed, daar moet je t niet voor laten.
En wat qua Linux/XBMC, UAC is een windows feature. Dus hoe werkt het dan met Linux?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• St@m

St@m

@ Your Service

Verdorie, ik baal echt als een stekker...
St@m in "[BBG aanschaf] HTPC"

De hele avond dus al gezocht naar een andere behuizing, want deze gaat retour. Uiteindelijk maar tot de conclusie gekomen dat ik het spul wel los in de kast ga leggen. Ik ga niet nog een keer de gok nemen met een kleine kast, en na lang nadenken heb ik besloten dat ik geen stijlvolle kast naast mijn meubel wil. Deurtje gaat in principe nooit open, dus eigenlijk is dat gewoon de behuizing. Ik leg er een fanless voeding bij, en dat moet voldoende zijn.

Maar dan het volgende.. Ik wilde zo graag de HTPC besturen met mijn Harmony, en ik heb ook wel gelezen in deze topic dat je daar een IR Receiver voor nodig hebt (ik wilde die hele ongein overslaan door gewoon een kast te nemen met AB), maar goed, ik kan het nergens meer terugvinden. Weet iemand wat ik bedoel? Vast wel, en heeft iemand een link naar de pricewatch voor me?

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-12 12:49
Ik denk dat je deze bedoeld. Waarschijnlijk is hij nog wel goedkoper te vinden... ik had de mijne + AB voor 6 euro :Y)

• mr_fragle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-12 14:13

mr_fragle

Don't forget the guide

Beste tweakers,

Draai momenteel een HTPC in een origen kast met touchscreen. Geheel draait op win7+XBMC:
500W OCZ voeding
4gb xms ddr 2 geheugen
Noctua Casefans
3x 250gb samsung disks (type weet ik zo niet)
Mobo = Asus p5ql-e
Graka = Asus 9600GT

Het mobo heeft echter de geest gelaten. Ene optie is om 2e hands een 775socket mobo te kopen. Andere optie is om naar een nieuwe mobo + proc te gaan. Alsdan komt er ook een ssd bij. Graka en proc zijn momenteel passief gekoeld.

Ik zit te denken aan een MSI board icm een i5 of een i3 + 1x 4gb ddr. i5 is niet veel duurder dan i3, neem aan dat i5 dan de betere keus is.

Heb overigens een 2e hands ssd op het oog. Neem aan dat soort ssd niet van groot belang is. Opstarttijden zijn niet belangrijk, data komt vanf externe HDD's (nu) en vanaf (heel nabije toekomst).

Daarnaast twijfel ik over een mobo met onboard vid, of is de 9600GT te preferen?

And now the most interresting part of deze grot

• roflexx
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-06 17:55
soort ssd is zeker wel belang, ik zou zeker geen ssd pakken met sandforce controller omdat die niet betrouwbaar zijn.

• Timminator
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:49
St@m schreef op maandag 30 januari 2012 @ 22:52:
Verdorie, ik baal echt als een stekker...
St@m in "[BBG aanschaf] HTPC"

De hele avond dus al gezocht naar een andere behuizing, want deze gaat retour. Uiteindelijk maar tot de conclusie gekomen dat ik het spul wel los in de kast ga leggen. Ik ga niet nog een keer de gok nemen met een kleine kast, en na lang nadenken heb ik besloten dat ik geen stijlvolle kast naast mijn meubel wil. Deurtje gaat in principe nooit open, dus eigenlijk is dat gewoon de behuizing. Ik leg er een fanless voeding bij, en dat moet voldoende zijn.

Maar dan het volgende.. Ik wilde zo graag de HTPC besturen met mijn Harmony, en ik heb ook wel gelezen in deze topic dat je daar een IR Receiver voor nodig hebt (ik wilde die hele ongein overslaan door gewoon een kast te nemen met AB), maar goed, ik kan het nergens meer terugvinden. Weet iemand wat ik bedoel? Vast wel, en heeft iemand een link naar de pricewatch voor me?
Ik heb gisteren deze binnegekregen, en Logitech Harmony 785 erop ingesteld, werkt goed. Alleen de HTPC aanzetten lukt er niet mee.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-12 12:05

job

Je moet er voor zorgen dat de usb-poorten ook stroom geven als je pc uit staat. Die optie kan je vaak vinden in de bios, anders is er wel een jumper op het moederbord die daar voor zorgt.
Daarnaast zal je waarschijnlijk in je bios iets aan moeten zetten als power on by usb (of keyboard). Rustig de opties in je bios doorkijken :).

• Timminator
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:49
job schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 09:04:
Je moet er voor zorgen dat de usb-poorten ook stroom geven als je pc uit staat. Die optie kan je vaak vinden in de bios, anders is er wel een jumper op het moederbord die daar voor zorgt.
Daarnaast zal je waarschijnlijk in je bios iets aan moeten zetten als power on by usb (of keyboard). Rustig de opties in je bios doorkijken :).
Heb ik gedaan, power on by usb staat aan. Ach ik vind t niet zo belangrijk, 1 keer per dag van de bank komen om op de powerknop van de pc te drukken moet me toch wel lukken :P.
mr_fragle schreef op maandag 30 januari 2012 @ 22:56:
Beste tweakers,

Draai momenteel een HTPC in een origen kast met touchscreen. Geheel draait op win7+XBMC:
500W OCZ voeding
4gb xms ddr 2 geheugen
Noctua Casefans
3x 250gb samsung disks (type weet ik zo niet)
Mobo = Asus p5ql-e
Graka = Asus 9600GT

Het mobo heeft echter de geest gelaten. Ene optie is om 2e hands een 775socket mobo te kopen. Andere optie is om naar een nieuwe mobo + proc te gaan. Alsdan komt er ook een ssd bij. Graka en proc zijn momenteel passief gekoeld.

Ik zit te denken aan een MSI board icm een i5 of een i3 + 1x 4gb ddr. i5 is niet veel duurder dan i3, neem aan dat i5 dan de betere keus is.

Heb overigens een 2e hands ssd op het oog. Neem aan dat soort ssd niet van groot belang is. Opstarttijden zijn niet belangrijk, data komt vanf externe HDD's (nu) en vanaf (heel nabije toekomst).

Daarnaast twijfel ik over een mobo met onboard vid, of is de 9600GT te preferen?
Als een 2e handse socket 775 mobo niet te duur is, is dat natuurlijk de goedkoopste oplossing. Als stroomverbruik een optie is kun je met een AMD A4 of een i3 wel wat winst behalen. De i5 is niet heel veel duurder, maar een i3 is al zoveel sneller dan je ooit nodig hebt in een htpc.

De mobo's hebben tegenwoordig niet vaak meer onboard vid, maar de gpu zit meegebakken in de CPU. Als je het over een 775 mb hebt zou ik die 9600GT houden. In socket 775 zit vaak nog een oude GMA4500HD die niet heel veel soeps is (de ondersteunt overigens wel dxva).
Madrox schreef op maandag 30 januari 2012 @ 18:18:
[...]

Ten tijde dat de 24p "bug" openbaar gemaakt werd was er nog geen Z68 chipset. Daarom hebben ze het vaak over H67 en P67... De bug zit inderdaad in de chipset, maar dit is niet anders voor Z68. Overigens is voor HTPC gebruik AMD qua prijs kwaliteit op dit moment de beste optie aangezien zij een prima APU leveren voor ~€50 - ~€60 die én een goede GPU bevat én alle vormen van 3d ondersteunt en geen last heeft van de 24p "bug".

Overigens zeg ik 'bug' omdat de bug mij helemaal niet stoort. Of je hebt je display op 60Hz (denk het gros van de mensen) of je ziet om de 42 sec 1 frame dubbel.... (van de 24)

[ Voor 31% gewijzigd door jaapsander op 31-01-2012 09:24 ]

• EJPostema
eens met hierboven. je zou zelfs een penyium g620 kunnen plaatsen (geen 3d support).
Een i5 is echt totaal nutteloos en is een quadcore proc, dus meer stroom verbruikt.

Ik zou als ik jou was echt een nieuwe SSD halen.

Aan 64 gig heb je wel genoeg op een HTPC en die zijn wel redelijk te betalen

• Madrox
jaapsander schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 09:16:
[...]

Ten tijde dat de 24p "bug" openbaar gemaakt werd was er nog geen Z68 chipset. Daarom hebben ze het vaak over H67 en P67... De bug zit inderdaad in de chipset, maar dit is niet anders voor Z68.
Het is idd niet echt een "bug", dat begrijp. Dat deze "bug" mee is gekomen in een nieuwe chipset, snap ik weer niet. Waarom hebben ze deze "feature" niet de nek om gedraait. Daar kan ik dan weer niet bij.
Overigens is voor HTPC gebruik AMD qua prijs kwaliteit op dit moment de beste optie aangezien zij een prima APU leveren voor ~€50 - ~€60 die én een goede GPU bevat én alle vormen van 3d ondersteunt en geen last heeft van de 24p "bug".
Kan je nog een leuk m-itx plankje aanbevelen?
Overigens zeg ik 'bug' omdat de bug mij helemaal niet stoort. Of je hebt je display op 60Hz (denk het gros van de mensen) of je ziet om de 42 sec 1 frame dubbel.... (van de 24)
Idd, veel mensen hebber er geen last van. Zelf ben ik daar op terug gekomen, het stoort mij nu wel omdat je een hapering bemerkt. Als het nou echt niet opviel, was het geen probleem. Het is te kijken maar het blijft een irritant hikje. Maar goed, velen hebben er geen probleem mee. Het is er wel.

Madrox schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 11:00:
[...]

Het is idd niet echt een "bug", dat begrijp. Dat deze "bug" mee is gekomen in een nieuwe chipset, snap ik weer niet. Waarom hebben ze deze "feature" niet de nek om gedraait. Daar kan ik dan weer niet bij.

[...]

Kan je nog een leuk m-itx plankje aanbevelen?

[...]

Idd, veel mensen hebber er geen last van. Zelf ben ik daar op terug gekomen, het stoort mij nu wel omdat je een hapering bemerkt. Als het nou echt niet opviel, was het geen probleem. Het is te kijken maar het blijft een irritant hikje. Maar goed, velen hebben er geen probleem mee. Het is er wel.
Dat ze de bug niet uit de chipset hebben gehaald valt mij ook een beetje tegen. Het probleem zal met Ivy bridge een stuk minder moeten zijn (zowel Nvidia als AMD kunnen ook niet exact (!) 23.976 fps reproduceren)
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2198726

Afwachten dus hoeveel het is verbeterd. Wel een nadeel voor Intel want een "simpele" AMD A4 heeft dit soort issues gewoon helemaal niet en ondersteund alle huidige videoformaten inclusief 3D.

http://tweakers.net/price...y59yVU24ajLKBu5A-utWaa8xs
Dit zijn alle FM1 ITX moederborden (zijn er maar 3 ;) ) Het Asrock moederbord is prima qua aansluitingen en prijs. Het Asus moederbord is een stukje duurder maar ook luxer qua aansluitingen en heeft onboard wifi (kan handig zijn in specifieke gevallen). Het Gigabyte bord is eigenlijk alleen interessant wanneer je wat met het merk Gigabyte of iets met de kleur baby blauw hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door jaapsander op 31-01-2012 11:40 ]

• St@m

St@m

@ Your Service

Timminator schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 08:38:

Ik heb gisteren deze binnegekregen, en Logitech Harmony 785 erop ingesteld, werkt goed. Alleen de HTPC aanzetten lukt er niet mee.
Tnx! Pc zal altijd aanstaan :)
Snippo schreef op maandag 30 januari 2012 @ 22:56:
Ik denk dat je deze bedoeld. Waarschijnlijk is hij nog wel goedkoper te vinden... ik had de mijne + AB voor 6 euro :Y)
Zoiets ja :) hartstikke bedankt.

• OMX2000

OMX2000

Ik heb ff voor de leering ende vermaeck een Intel HTPC build inelkaar geknutseld.

#ProductPrijsSubtotaal
1Mushkin DDR3 SODIMM PC3-10666 9-9-9-24 Essentials€ 18,20€ 18,20
1OCZ Strata STR-MSATA-30G 30GB€ 45,20€ 45,20
1Intel Desktop Board DH61AG€ 107,62€ 107,62
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 268,02

Dit zou dan in een mini-box M350 komen, met een externe adapter à 25 euro (80 Watt?).

In totaal zou het geheel op zo'n 340 euro komen. In mijn ogen best een interessant geheel. Mist alleen nog een infrarood receiver voor de Intel CIR.

OMX2000 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 12:21:
Ik heb ff voor de leering ende vermaeck een Intel HTPC build inelkaar geknutseld.

#ProductPrijsSubtotaal
1Mushkin DDR3 SODIMM PC3-10666 9-9-9-24 Essentials€ 18,20€ 18,20
1OCZ Strata STR-MSATA-30G 30GB€ 45,20€ 45,20
1Intel Desktop Board DH61AG€ 107,62€ 107,62
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 268,02

Dit zou dan in een mini-box M350 komen, met een externe adapter à 25 euro (80 Watt?).

In totaal zou het geheel op zo'n 340 euro komen. In mijn ogen best een interessant geheel. Mist alleen nog een infrarood receiver voor de Intel CIR.
Leuke setup, maar nog een paar puntjes van kritiek:
-OCZ strata is een sandforce 1200 gebaseerde SSD? Zo ja dan kun je overwegen om een andere te nemen ivm de betrouwbaarheid van SSD's obv bovenstaande controller.
-Moederbord is vrij duur en heeft geen optische (spdif) uitgang. Is er specifiek een reden om niet voor bijvoorbeeld een pricewatch: Asrock H67M-ITX te gaan? (misschien de hoogte van de geheugenmodules (kun je ook low profile DDR dimms voor gebruiken).
- 80W zou kunnen, maar is wel aan de krappe kant. Ik zal binnenkort even kijken naar de piekbelasting van mijn i3 2100 setup.

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:28
Ik volg dit topic nu al een tijdje, heb mijn wensen daarnaast gelegd en uiteindelijk kwam ik op deze configuratie. Mijn vraag aan jullie is: zijn er nog dingen op aan te merken of te verbeteren?

#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone Grandia GD06B€ 109,80€ 109,80
1Zotac GeForce GT 520 ZONE Edition€ 48,-€ 48,-
1Zotac Z68-ITX WiFi€ 151,80€ 151,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 526,10

Misschien dat ik er nog een Corsair H60 in wil plaatsen, als vervanging voor de stock cooler. Maar of dat veel zin heeft weet ik eerlijk gezegd niet. Wat denken jullie daarover?
oohh schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:16:
Ik volg dit topic nu al een tijdje, heb mijn wensen daarnaast gelegd en uiteindelijk kwam ik op deze configuratie. Mijn vraag aan jullie is: zijn er nog dingen op aan te merken of te verbeteren?

#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone Grandia GD06B€ 109,80€ 109,80
1Zotac GeForce GT 520 ZONE Edition€ 48,-€ 48,-
1Zotac Z68-ITX WiFi€ 151,80€ 151,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 526,10

Misschien dat ik er nog een Corsair H60 in wil plaatsen, als vervanging voor de stock cooler. Maar of dat veel zin heeft weet ik eerlijk gezegd niet. Wat denken jullie daarover?
Wat zijn je wensen dan?
edit: Wanneer je een losse videokaart bijplaatst heeft het weinig zin om een i3 2125 te plaatsen. Een gewone i3 2100 is dan goedkoper. pricewatch: Intel Core i3 2100 Prijstechnisch is het zelfs interessant om een Pentium G620 te nemen. Is ook meer dan snel genoeg. pricewatch: Intel Pentium G620
Qua passieve Gt520 kun je ook de iets goedkopere pricewatch: Gigabyte GV-N520SL-1GI nemen. Verder vraag ik me af waarom je een duur ITX moederbord in die kast wil plaatsen. Voor de helft van het geld heb je een uATX, mis je alleen de wifi (die je ook prima met een losse insteekkaart of via usb kan toevoegen. Alleen front USB 3.0 vind je niet zoveel op Intel moederborden...
Verder zie ik nog geen vorm van opslag (al dan niet voor je besturingssysteem of voor media).
Als laatste zijn de standaard bijgeleverde fans van silverstone niet heel stil. Ik zou ze vervangen (hoeft niet eens alle 3) door pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 OR, 120mm

[ Voor 14% gewijzigd door jaapsander op 31-01-2012 13:38 ]

• OMX2000

OMX2000

jaapsander schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:00:
[...]

Leuke setup, maar nog een paar puntjes van kritiek:
-OCZ strata is een sandforce 1200 gebaseerde SSD? Zo ja dan kun je overwegen om een andere te nemen ivm de betrouwbaarheid van SSD's obv bovenstaande controller.
-Moederbord is vrij duur en heeft geen optische (spdif) uitgang. Is er specifiek een reden om niet voor bijvoorbeeld een pricewatch: Asrock H67M-ITX te gaan? (misschien de hoogte van de geheugenmodules (kun je ook low profile DDR dimms voor gebruiken).
- 80W zou kunnen, maar is wel aan de krappe kant. Ik zal binnenkort even kijken naar de piekbelasting van mijn i3 2100 setup.
Dit is een minder "traditionele" setup. Die ocz kan ook vervangen worden door een pricewatch: Kingston SSDNow mS100 32GB of een pricewatch: Intel 310 40GB. De OCZ strata heeft trouwens een Indilinx controller, dus geen sandforce. Hoewel ik daar zelf geen slechte ervaring mee heb (MacBook Pro/Vertex3, Windows PC/Vertex2).

Moederbord heeft CIR, is zuinig, ik heb alleen HDMI nodig, en ik kan zonder een picopsu. Dus alleen een goedkope externe adapter.

Waarom zou ik optisch uit nodig hebben? Muziek kan via HDMI.

OMX2000 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:37:
[...]

Dit is een minder "traditionele" setup. Die ocz kan ook vervangen worden door een pricewatch: Kingston SSDNow mS100 32GB of een pricewatch: Intel 310 40GB. De OCZ strata heeft trouwens een Indilinx controller, dus geen sandforce. Hoewel ik daar zelf geen slechte ervaring mee heb (MacBook Pro/Vertex3, Windows PC/Vertex2).

Moederbord heeft CIR, is zuinig, ik heb alleen HDMI nodig, en ik kan zonder een picopsu. Dus alleen een goedkope externe adapter.

Waarom zou ik optisch uit nodig hebben? Muziek kan via HDMI.
Hier begrijp ik uit dat het moederbord een ingebouwde voeding heeft? Dat is dan weer wel handig. Vroeg me al af waar die aansluiting op het i/o shield voor was. Optisch uit is niet noodzakelijk, maar kan wel handig zijn. Zelf ben ik niet zo'n fan van geluid via HDMI omdat het je verplicht om altijd je receiver aan te doen (ook als je gewoon ff aan het surfen bent met bijbehorend hoog stand-by verbruik).

Maar ik begrijp nu dat de setup daadwerkelijk voor jezelf is? En niet alleen ter leering ende vermaeck van de lezers?

• OMX2000

OMX2000

jaapsander schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:44:
[...]

Hier begrijp ik uit dat het moederbord een ingebouwde voeding heeft? Dat is dan weer wel handig. Vroeg me al af waar die aansluiting op het i/o shield voor was. Optisch uit is niet noodzakelijk, maar kan wel handig zijn. Zelf ben ik niet zo'n fan van geluid via HDMI omdat het je verplicht om altijd je receiver aan te doen (ook als je gewoon ff aan het surfen bent met bijbehorend hoog stand-by verbruik).

Maar ik begrijp nu dat de setup daadwerkelijk voor jezelf is? En niet alleen ter leering ende vermaeck van de lezers?
Dat laatste is een goed punt. Het is ook voor mezelf om te zien of het goedkoper kan, en dan toch de belangrijkste functionaliteit behouden. En ik hoop mensen ermee aan het denken te zetten.

Door de ingebouwde voeding en de micro (mini?) sata SSD bespaar je ruimte en kosten. Plus er komt in de toekomst voor dit moederbord ook een HDMI CEC third party module.

Ik zie veel AMD oplossingen langskomen, maar ik zie niet echt de voordelen ervan. Intel Sandy Bridge is in mijn ogen voor een HTPC even goed. Het ondersteund ook 3D (HDMI 1.4) en 24p. En als bonus wint Intel het toch qua zuinigheid.

Pagina: 1 ... 79 ... 93 Laatste

Dit topic is gesloten.