CCIP UltraThin Sponsors: Fractal-Design Techflex
Dat zijn nou niet bepaald taken waar je een heftige CPU voor nodig hebt... Datsoort dingen gaan al prima op een atom of E350. Alleen het eventuele uitpakken van downloads zal dan misschien iets langer duren, als je HDD daar niet al de bottleneck is.Gertjezzz schreef op woensdag 21 december 2011 @ 21:45:
[...]
Dit omdat er ook op gedownload gaat worden en het misschien in de toekomst als kleine nas kan gaan werken. Of raad je mij aan om dan voor een a4 te gaan?
Misschien nog een CPU passieve koelblok tip?
[ Voor 17% gewijzigd door mcDavid op 21-12-2011 22:02 ]
ik denk dat ik dan voor een a4 ga, dit is mede door ruimte gebrek, aangezien een normale CPU nog een videokaart nodig heeft, en ik die ruimte / warmteontwikkeling gewoon niet heb/wil hebben..
Ik ben van plan een htpc te kopen, dit kan natuurlijk kant en klaar, maar zelf bouwen is natuurlijk leuker en(hopelijk) goedkoper. Ik wil het geheel zo goedkoop mogelijk houden, maar het moet wel onder linux + xbmc full hd kunnen afspelen zonder framedrops. Na wat kijken en lezen blijkt het dat de e-350 dit wel aankan, maar er onder linux+xbmc het geheel niet zo soepel loopt, of is dit al verholpen? Is het slim om de bijgeleverde voeding te gebruiken?
Dit is mijn voorlopige samenstelling:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Asrock E350M1 | € 88,50 | € 88,50 |
| 1 | MS-Tech MC-10-ITX | € 44,60 | € 44,60 |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3S9/2G | € 12,90 | € 12,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 146,- | |
Een harde schijf heb ik nog wel liggen.
Is het ook mogelijk om dan via ssh de htpc een torrent te laten downloaden?
Verwijderd
Bestaat er nou niet iets zoals die Streacom maar dan zeg 30x30x13 cm ofzo?
Wat ik zou willen is dat er makkelijk een micro-ATX boardje in past (die zijn max 24x24cm), dan een big Shuriken er bovenop en aan de zijkant 1 fan van 12cm. Dus lekker stil alles. Voeding kan extern of intern. Maar dit bestaat nog niet echt he? Alles wat micro-ATX is, is of veel platter of erg groot. Ik hoop dat dit nog wat gaat veranderen als de zuinige Ivy Bridge processors komen. In de pricewatch zie ik nog niet echt iets, of kijk ik er overheen?
Mijn kast is van binnen 51 mm hoog, in mijn zoek toch heb ik toen de volgende koelers gevonden:Gertjezzz schreef op woensdag 21 december 2011 @ 19:55:
Nu heb ik twee vraagjes:
Aangezien mijn behuizing een maximale hoogte van 7cm!! bedraagt (liever nog lager) zit ik met een groot koelingsprobleem. Ik wil de bovenkant van de behuizing clean laten, dus geen koelribben of gaten oid.
Ik creeer genoeg airflow, maar zit met de hoogte van cpu koeler. Daarom zat ik zelf te denken aan een pricewatch: Corsair Hydro Series H70 Core door de flexibele kabels zal ik waarschijnlijk geneog speelruimte hebben... Maar misschien weet iemand toevallig een passieve of lage actieve koeler, die op de FM1 a6/a8 past?
Alvast bedankt!
| 1 | Gelid Solutions Slim Silence AM2/AM3 | € 16,95 | € 16,95 |
| 1 | Silverstone Nitrogon NT07-AM2 | € 15,20 | € 15,20 |
Ik gebruik nu de Gelid Slim Silence op een A6-3500, maar ik vindt hem niet heel erg stil.
Nu kan ik nog wat spelen met de fanspeed, wat is een redelijk temperatuur voor deze APU?
Een goede voeding is ook wat waard hoor. Alleen ga je het prijsverschil niet makkelijk terugverdienen door de hogere efficiëntie. Overigens kun je de ventilatoren best wat langzamer laten draaien. Normaal worden Brazos setups altijd in krappe kastjes met kleine ventilatoren gepropt. In een ruime kast met 3 12cm ventilators is dit geen probleem. Maar meten is weten!Stefan H schreef op woensdag 21 december 2011 @ 17:20:
Ik ben me ervan bewust dat hij duurder is dan de voeding uit de bbg, maar omdat die BeQuiet bijna niet belast zou worden werd me deze aangeraden. En iets meer betalen voor een goede voeding vind ik niet erg, dit ook ivm ploffende crappy voedingen in het verleden. (niet dat de BeQuiet slecht is hoor)
Ik zal eens wat met de fans proberen als alles binnen is. Maar maakt dat voor de koeling van het moederbord niet uit? Aangezien dat passief is en zelf geen koele lucht aanzuigt?
Waarom niet een gewone A6? Of een A4? Zolang je niet wilt gaan gamen is al die extra CPU kracht nergens voor nodig. De voorgestelde CPU koelers zijn inderdaad behoorlijk plat, maar wel luidruchtig (heb zelf ervaring met die silverstone). Stiller dan met waterkoeling ga je niet krijgen, maar is wel behoorlijk wat duurder. 300W is overigens meer dan genoeg. Denk dat je setup eerder 60W gaat verbruiken (onder typische HTPC load) dan 150W.Gertjezzz schreef op woensdag 21 december 2011 @ 19:55:
Ik ben me al een tijdje aan het orienteren voor een HPTC.
Ik wil de behuizing graag zelf bouwen omdat mijn maat nergens te verkrijgen is, en omdat het gelijk een leuke uitdaging is
Dit is de build die ik vooralsnog voor ogen heb:
# Product Prijs Subtotaal 1 Asrock A75M-ITX € 75,89 € 75,89 1 AMD A6-3670K Black Edition € 107,29 € 107,29 1 be quiet! System Power S6 300W € 28,90 € 28,90 1 Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile € 37,26 € 37,26 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 249,34
Nu heb ik twee vraagjes:
Aangezien mijn behuizing een maximale hoogte van 7cm!! bedraagt (liever nog lager) zit ik met een groot koelingsprobleem. Ik wil de bovenkant van de behuizing clean laten, dus geen koelribben of gaten oid.
Ik creeer genoeg airflow, maar zit met de hoogte van cpu koeler. Daarom zat ik zelf te denken aan een pricewatch: Corsair Hydro Series H70 Core door de flexibele kabels zal ik waarschijnlijk geneog speelruimte hebben... Maar misschien weet iemand toevallig een passieve of lage actieve koeler, die op de FM1 a6/a8 past?
Volgende vraag, hoeveel vermogen verbruik ik met deze opzet? Is mijn 300 watt genoeg?
Alvast bedankt!
Een 5450 kan HD audio weergeven (via HDMI).MrJoker1985 schreef op woensdag 21 december 2011 @ 20:56:
Weet iemand of dat je met een 5450 ook DTS-HD kan afspelen? Ik krijg wel DD en DTS afgespeeld via HDMI naar mijn receiver. Maar DTS-HD met MPC krijg ik niet. Dit kreeg ik wel met mijn Intel HD graphics 2000.
Iemand een idee hoe ik dit werkend krijg?
Edit: Of zit ik dan in de verkeerde Topic. Want het gaat wel om mijn HTPC.
Zowel een Brazos als een Llano setup heeft geen aparte videokaart nodig. De ingebouwde GPU (in de APU) is prima.Gertjezzz schreef op woensdag 21 december 2011 @ 22:07:
Heb een Intel 520 250gb ssd klaarliggendeze mag voor de eerste opslag zorgen..
ik denk dat ik dan voor een a4 ga, dit is mede door ruimte gebrek, aangezien een normale CPU nog een videokaart nodig heeft, en ik die ruimte / warmteontwikkeling gewoon niet heb/wil hebben..
De ondersteuning van AMD hardware onder linux wordt steeds beter en is nu op het punt dat er prima mee te werken valt. Of het slim is om de bijgeleverde voeding te gebruiken moet je even vragen in het voedingen topic. De algemene regel is dat Ms-Tech niet zulke goede voedingen levert, met dit model heb ik alleen geen ervaring. En met die kleine kastjes is ook altijd maar de vraag wat voor voeding je kan gebruiken als vervanging. Over de vraag of je torrents kunt laten downloaden via ssh: Het mooie van een htpc is dat als het besturingssysteem zulke dingen ondersteund dan kan het gewoon.gangkill13 schreef op donderdag 22 december 2011 @ 01:26:
Hallo,
Ik ben van plan een htpc te kopen, dit kan natuurlijk kant en klaar, maar zelf bouwen is natuurlijk leuker en(hopelijk) goedkoper. Ik wil het geheel zo goedkoop mogelijk houden, maar het moet wel onder linux + xbmc full hd kunnen afspelen zonder framedrops. Na wat kijken en lezen blijkt het dat de e-350 dit wel aankan, maar er onder linux+xbmc het geheel niet zo soepel loopt, of is dit al verholpen? Is het slim om de bijgeleverde voeding te gebruiken?
Dit is mijn voorlopige samenstelling:
# Product Prijs Subtotaal 1 Asrock E350M1 € 88,50 € 88,50 1 MS-Tech MC-10-ITX € 44,60 € 44,60 1 Kingston ValueRAM KVR1333D3S9/2G € 12,90 € 12,90 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 146,-
Een harde schijf heb ik nog wel liggen.
Is het ook mogelijk om dan via ssh de htpc een torrent te laten downloaden?
Persoonlijk zou ik me zorgen beginnen te maken wanneer de APU onder load boven de 60 graden uit komt. Maar kan zo de max temp van Llano niet vinden.Harold123 schreef op donderdag 22 december 2011 @ 08:04:
[...]
Mijn kast is van binnen 51 mm hoog, in mijn zoek toch heb ik toen de volgende koelers gevonden:
# Product Prijs Subtotaal 1 Gelid Solutions Slim Silence AM2/AM3 € 16,95 € 16,95 1 Silverstone Nitrogon NT07-AM2 € 15,20 € 15,20
Ik gebruik nu de Gelid Slim Silence op een A6-3500, maar ik vindt hem niet heel erg stil.
Nu kan ik nog wat spelen met de fanspeed, wat is een redelijk temperatuur voor deze APU?
[ Voor 101% gewijzigd door jaapsander op 22-12-2011 09:55 ]
Dankje!Harold123 schreef op donderdag 22 december 2011 @ 08:04:
[...]
Mijn kast is van binnen 51 mm hoog, in mijn zoek toch heb ik toen de volgende koelers gevonden:
# Product Prijs Subtotaal 1 Gelid Solutions Slim Silence AM2/AM3 € 16,95 € 16,95 1 Silverstone Nitrogon NT07-AM2 € 15,20 € 15,20
70 graden schijnt echt de max te zijn voor deze apu (a6-3500) zie link: http://www.cpu-world.com/...-A6-Series%20A6-3500.html
Zo rond de 40-42 als alles op load staat (voor de a6-3650, 3500 kon ik niet vinden) zie link: http://www.hardwarecanuck...-llano-apu-review-21.html
[ Voor 14% gewijzigd door Gertjezzz op 22-12-2011 15:23 . Reden: Link toegevoegd ]
Hmm ga vanavond eens kijken hoe warm hij nu wordt....Gertjezzz schreef op donderdag 22 december 2011 @ 15:14:
[...]
Dankje!
70 graden schijnt echt de max te zijn voor deze apu (a6-3500) zie link: http://www.cpu-world.com/...-A6-Series%20A6-3500.html
Zo rond de 40-42 als alles op load staat (voor de a6-3650, 3500 kon ik niet vinden) zie link: http://www.hardwarecanuck...-llano-apu-review-21.html
hier nog een link met low profile coolers: http://www.frostytech.com/top5_lowprofile_heatsinks.cfm
Ik had die site ook al gevonden, ben er alleen nog niet achter of ze de fm1 socket koeler hier ook testen, of alleen koelers voor de am2..Harold123 schreef op donderdag 22 december 2011 @ 15:30:
[...]
Hmm ga vanavond eens kijken hoe warm hij nu wordt....
hier nog een link met low profile coolers: http://www.frostytech.com/top5_lowprofile_heatsinks.cfm
Volgens mij past elke AM2 of AM3 koeler ook op een FM1 socket. Kan iemand dit bevestigen?Gertjezzz schreef op donderdag 22 december 2011 @ 15:39:
[...]
Ik had die site ook al gevonden, ben er alleen nog niet achter of ze de fm1 socket koeler hier ook testen, of alleen koelers voor de am2..
pricewatch: Seasonic SS-250SU
Ik had eerst ook ander geheugen in gedachten (de https://tweakers.net/pric...ueram-kvr1066d3n7-4g.html om precies te zijn)Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2011 @ 21:08:
[...]
Ik weet niet hoe nauw het geheugen luistert maar ik dacht dat 1066 hz de max was dus zou je moeten gaan voor:
Kingston ValueRAM KVR1066D3S8N7K2/4G
Het voordeel van de reepjes die ik nu heb is dat ze een stuk kleiner zijn. Met het oog op de airflow leek me dat nog niet zo verkeerd, en volgens de verkoper bij Azerty is de combinatie van dit moederbord + dit geheugen geen probleem.
Het bord kan max 1066mhz aan, dus het geheugen zal niet ten volste benut worden, maar het zou dus wel samen moeten kunnen.
[ Voor 7% gewijzigd door Stefan H op 22-12-2011 16:06 ]
Op het doosje van de Scythe Shuriken Rev. B wordt nergens gerept over een FM1 socket, maar hij kan prima bevestigd worden op een FM1 bordje. Of dit voor alle AM2/AM3 coolers ook geldt durf ik niet te bevestigen.Harold123 schreef op donderdag 22 december 2011 @ 15:43:
[...]
Volgens mij past elke AM2 of AM3 koeler ook op een FM1 socket. Kan iemand dit bevestigen?
Laat ik trouwens van deze gelegenheid gebruik maken om even te melden dat de combinatie van bovengenoemde CPU cooler en de be quiet! Pure Power L7 300W voeding mij zeer goed bevalt! Heb deze combinatie in een Silverstone SST-ML03B zitten zonder harddisk, en het is echt een ongekend stil systeem!
(Ik moest wel even de bios regelen dat de cpu cooler niet op 2200 toeren gaat draaien standaard, want dan is het niet echt stil te noemen..)
Zal je stuttering ondervinden als je onderstaande taken tegelijk runt op het hier boven genoemd systeem?
- Video in HD 1080p afspelen via HDMI op TV
- XBMC en VLC running
- bittorrent downloaden (utorrent down +/-10mb/s)
- MSN en/of Skype gebruik
Of zal ik dan toch naar een quad core A6 of A8 moeten gaan om het vloeiend te houden? Wie heeft er al ervaring met een A4? Liever geen speculaties a.u.b.
Verwijderd
1 en 2 gaat om 1 proces en ben je werkelijk waar van plan om tijdens het kijken van een film bezig te zijn met MSN/Skype?SpitfireNL schreef op zondag 25 december 2011 @ 03:58:
Een prestatie vraagje over de AMD A4-3400......... overige systeem onderdelen zijn SSD 60gb en 4gb ram.
Zal je stuttering ondervinden als je onderstaande taken tegelijk runt op het hier boven genoemd systeem?
- XBMC en VLC running
Of zal ik dan toch naar een quad core A6 of A8 moeten gaan om het vloeiend te houden? Wie heeft er al ervaring met een A4? Liever geen speculaties a.u.b.
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Ik zie dit zelfde vaak al op mijn desktop gebeuren als ik een spel speel en skype of msn op de achtergrond heb draaien en er komt dan een berichtje binnen (spel BF3 op een core i7 930, 6gb ram)
[ Voor 22% gewijzigd door SpitfireNL op 25-12-2011 23:27 ]
Verwijderd
Ik ben me ook al een tijdje aan het oriënteren voor een HTPC die bij mijn gebruik past. Als ik zo'n beetje tussen de regels door lees hier, dan lees ik toch vaak dat mensen soms haperend beeld hebben of een kast hebben gekocht waar de onderdelen nèt niet in passen. Aangezien ik nog nooit eerder een PC compleet zelf in elkaar heb gezet, ben ik toch enigszins bang dat ik hiermee de fout in ga. Ik wil eigenlijk geen complete uiteenzetting houden, maar om de situatie even wat duidelijker te maken zal ik even kort beschrijven wat ik graag wil.
De HTPC moet eigenlijk redelijk simpel blijven, gamen of videobewerking is dus niet aan de orde. Muziek afspelen vanaf een interne dataopslag, films kijken die óf via het netwerk zijn verzonden naar de interne opslag óf direct worden afgespeeld via een interne bluray drive. Een optie is hierbij dat de films misschien rechtsstreeks worden binnengehaald en kunnen worden bekeken, dus zonder bijkomst van een andere PC. Verder wil ik graag een dataopslag die ook via internet beschikbaar is door middel van een toegang via het internet, dan wel niet in de vorm van een cloud-storage die zich automatisch synchroniseert (zoiets als Dropbox).
Graag zou ik de kosten natuurlijk zo laag mogelijk willen houden, dus geen A8-3850 ipv de A4-3400 bijvoorbeeld. Het liefst ook geen SSD als dat te weinig voordelen oplevert. Ik ga het liefst voor zo'n stil mogelijke samenstelling. Energieverbruik heeft weinig prioriteit. Kortom, het hoeft zeker geen high-end systeem te zijn, maar vloeiend afspelen van hoge kwaliteit films en toegang dat bestanden via het internet zijn eigenlijk wel een must. Wellicht dat een aparte NAS een goeie optie is i.c.m met een nog beperkter HTPC systeem. Ik laat me graag adviseren hierover.
Groetjes,
Vippa
Verwijderd
Al een tijdje loop ik ook met de gedachte rond om een leuke HTPC in huis te hebben. Ook ik heb dezelfde ideeën als jij. Momenteel heb ik al een Netgear ReadyNas DUO met 1 Gbit LAN. Opslag op de HTPC is voor mij ook geen pre. Ik wil uiteindelijk alles via het (bekabelde) netwerk van de HTPC uit de NAS trekken om de content de beluisteren / bekijken op de TV.
Qua kosten ga ik ook graag voor een low budget systeem. Wel een belangrijke voorwaarde is voor mij dat er op de HTPC Ubuntu i.c.m. XBMC komt te staan. ik neem aan dat er extra goed gekeken moet worden qua keus in de hardware?
Het uiterlijk van de kast is voor mij (gelukkig) niet echt belangrijk. Als het maar functioneel is en alle hardware er goed in past. Het zou wellicht erg handig zijn als er met XBMC ook een afstandsbediening is dat goed mee te werken is.
Het is echt een mooie case - die Spire Powercube. Helemaal voor het geld en eigenlijk een stuk mooier dan de meeste andere HTPC cases.mcDavid schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 17:06:
[...]
Haha die kast is werkelijk EXACT hetzelfde als de Spire Powercube, alleen met een ander frontje. Zelfs de USB-poorten zitten ook ondersteboven.
En verder wat Snos zegt, waar denk je die 2e videokaart voor nodig te hebben?
-edit-
En wat is precies het idee achter de 160GB harde schijf? Waarom niet gewoon een TB of 2?
Heb je toevallig een idee of ik er een normale gt430 in kan rassen? Ik heb namelijk nog steeds het geniale plan om gewoon OpenElec te gaan draaien zonder die ATI rommel.
Ik heb hier een A4-3400 waar ik xbmcbuntu op heb draaien (ubuntu minimal + xbmc). Ik heb nog niet gemerkt dat de cpu iets niet aan kan terwijl ik xbmc+sabnzbd+sickbeard+couchpotato+transmission heb draaien en een 1080p film afspeel. Enige probleem is dat het vanaf een usb stick draait en dat af en toe ervoor zorgt dat de boel vastloopt (tijdens switchen van menu's bijvoorbeeld) en over het algemeen traag is.SpitfireNL schreef op zondag 25 december 2011 @ 03:58:
Een prestatie vraagje over de AMD A4-3400......... overige systeem onderdelen zijn SSD 60gb en 4gb ram.
- XBMC en VLC running
Ik weet niet of het in windows ook allemaal lekker werkt. Na mijn korte ervaring met ubuntu kan ik wel zeggen dat het allemaal een stuk sneller aanvoelt als windows (helemaal als je windows installatie een jaar oud is
Daarom, mijn situatie:
- je budget : niet echt beperkt
- welke apparatuur je hebt (tv, receiver, enz): Denon AVR-2309, Panasonic Viera 50"
- hoe ziet je netwerk eruit (nas? draadloos?): NAS, niet draadloos
- wat wil je afspelen: Alles: Blu-Ray, 1080p MKV, HD-MA audio, MP3, anysee voor TV Vlaanderen, games zou ook wel tof zijn
- zijn er ruimtebeperkingen: Neen
Enkele andere vereisten:
- Mogelijkheid om muziek af te spelen zonder de TV (liefst via iPad zoals ik nu doe via MPD of op de HTPC zelf)
- Geluidskwaliteit: liefst zo goed mogelijk, of heeft de chipset weinig invloed aangezien het meeste materiaal digitaal is? Wat met CD's?
- Alles via HDMI
| 1 | Asus F1A75-M PRO | € 78,42 | € 78,42 |
| 1 | Scythe Shuriken Rev. B | € 21,94 | € 21,94 |
| 1 | Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM) | € 48,85 | € 48,85 |
| 1 | be quiet! Pure Power 300W | € 31,12 | € 31,12 |
| 1 | Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB | € 89,- | € 89,- |
| 1 | Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9 | € 22,44 | € 22,44 |
| 1 | AMD A6-3500 Boxed | € 70,70 | € 70,70 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 362,47 | |
Enkele vragen:
* Als ik een case met LCD koop (OriginAE S16T bvb), heb ik dan een aparte grafische kaart nodig of kan die Asus dual screen aan met HDMI & VGA?
* Met een extra grafische kaart, wordt audio dan met HDMI door die kaart doorgegeven? Ja dus
* Zouden games als Witcher, Oblivion etc goed speelbaar zijn met enkel die CPU? Ik heb ook een XBox dus voor de recentere games gebruik ik die
Het viel me toevallig gisteren op dat xbmc ook airplay support. Ik weet niet veel van Windows Media Center af Ansee of. Sorry.SlasZ schreef op maandag 26 december 2011 @ 13:56:
[list]
• Mogelijkheid om muziek af te spelen zonder de TV (liefst via iPad zoals ik nu doe via MPD of op de HTPC zelf)
Wanneer ik Xvba uitschakel speelt een 1080p blu-ray alles behalve soepel af. Met Xvba ingeschakeld is het geen enkel probleem, maar de cpu-load hangt dan nog wel rond de 75%. Dezelfde film heb ik getest op de laptop met een i3-370m cpu en die speelt zonder problemen (heel af en toe zakt de fps terug naar 22 oid) de film af -zonder- DXVA. XBMC meldt zonder DXVA een cpu-load van ~35%, met DXVA een cpu-load van ~25%. Windows zelf zegt echter dat xbmc met gebruik van DXVA maar 2% cpu gebruikt (zonder ook ~35%, dus hetzelfde als in xbmc).
Ik had het idee dat hardware acceleration alle load van de cpu af zou nemen maar blijkbaar is dit niet zo of klopt de cpu-load van xbmc of windows niet.
Als ik via SSH de cpu-load van mijn htpc bekijk hangt deze bij het afspelen van de film dus rond de 75%. Zet ik de film af... is het nog steeds 75%
Er valt dus niks zinnigs te zeggen wat betreft de cpu power van een A4-3400, maar met behulp van Xvba spelen films probleemloos af.
Edit: Net de htpc een reboot gegeven en alles nog een keer getest. In het menu ~30% cpu load, afspelen van de film met Xvba ~10% en zonder Xvba ~40% (allemaal per core). Deze keer speelde de film zonder Xvba wel vloeiend af.... wie snapt het nog?
[ Voor 10% gewijzigd door Snippo op 26-12-2011 15:48 ]
Klinkt zeker goed kwa cpu power als ik dat zo lees...Snippo schreef op maandag 26 december 2011 @ 13:10:
[...]
Ik heb hier een A4-3400 waar ik xbmcbuntu op heb draaien (ubuntu minimal + xbmc). Ik heb nog niet gemerkt dat de cpu iets niet aan kan terwijl ik xbmc+sabnzbd+sickbeard+couchpotato+transmission heb draaien en een 1080p film afspeel. Enige probleem is dat het vanaf een usb stick draait en dat af en toe ervoor zorgt dat de boel vastloopt (tijdens switchen van menu's bijvoorbeeld) en over het algemeen traag is.
Ik weet niet of het in windows ook allemaal lekker werkt. Na mijn korte ervaring met ubuntu kan ik wel zeggen dat het allemaal een stuk sneller aanvoelt als windows (helemaal als je windows installatie een jaar oud is). Ik lees wel overal dat de support voor Llano cpu's in windows een stuk beter is dus als je je installatie een beetje schoon houdt zou het geen probleem moeten zijn.
Ik heb helaas geen ervaring met ubuntu.. ik vermoed dat het ook niks voor mij is want het zal vast niet Skype videocalls kunnen runnen.
Maar het is inderdaad ook belangerijk om te noemen dat ik windows 7 zal draaien.
Een aantal van die background apps zoals couchpotato enzo ga ik ook nog even exploren of dat het veel nut heeft voor mij... dus het is ook de bedoeling dat ik een aantal background applicaties kan draaien en dat de A4 het wel tegelijkertijd alles gezamelijk aan kan.
Zou je me kunnen vertellen hoe je XVBA aanzet?Snippo schreef op maandag 26 december 2011 @ 15:21:
Even een aanvulling op mezelf hierboven:
Wanneer ik Xvba uitschakel speelt een 1080p blu-ray alles behalve soepel af. Met Xvba ingeschakeld is het geen enkel probleem, maar de cpu-load hangt dan nog wel rond de 75%. Dezelfde film heb ik getest op de laptop met een i3-370m cpu en die speelt zonder problemen (heel af en toe zakt de fps terug naar 22 oid) de film af -zonder- DXVA. XBMC meldt zonder DXVA een cpu-load van ~35%, met DXVA een cpu-load van ~25%. Windows zelf zegt echter dat xbmc met gebruik van DXVA maar 2% cpu gebruikt (zonder ook ~35%, dus hetzelfde als in xbmc).![]()
Ik had het idee dat hardware acceleration alle load van de cpu af zou nemen maar blijkbaar is dit niet zo of klopt de cpu-load van xbmc of windows niet.
Als ik via SSH de cpu-load van mijn htpc bekijk hangt deze bij het afspelen van de film dus rond de 75%. Zet ik de film af... is het nog steeds 75%.
Er valt dus niks zinnigs te zeggen wat betreft de cpu power van een A4-3400, maar met behulp van Xvba spelen films probleemloos af.
Edit: Net de htpc een reboot gegeven en alles nog een keer getest. In het menu ~30% cpu load, afspelen van de film met Xvba ~10% en zonder Xvba ~40% (allemaal per core). Deze keer speelde de film zonder Xvba wel vloeiend af.... wie snapt het nog?
Bij mijn HTPC met een A4-3400 spelen films namelijk niet vloeiend af. In XBMC speelde ze wel vloeiend af, maar met een soort van strepen door het beeld, alsof niet alle delen van de film op hetzelfde moment kwamen. EDIT: dat probleem heb ik net toch nog kunnen oplossen. Iets met VSYNC.
Ik heb trouwens geen idee of Xvba beter werkt dan VAAPI dus misschien is het niet eens de moeite waard om de boel te 'upgraden'.
Wie zou mij een beetje op weg kunnen helpen met het samenstellen van een leuke HTPC?
Vorige week heb ik besloten dat mijn oude "all-round" pc aan vervanging toe is. Eigenlijks werd deze pc ook al een hele poos niet meer gebruikt, en deed ik het meeste met de laptop (downloaden, internet, office, af en toe wat videobewerking, enz). Films en series afspelen doe ik met de HDX-1000 op een Samsung LE40A552 tv.
Nu wil ik de HDX-1000 graag vervangen voor een HTPC waar ik bovenstaande dingen ook probleemloos mee kan doen. Ook wil ik graag dat het een stille pc word, hij komt in een open av meubel te staan. Tevens moet de pc d.m.v. S/PDIF op de Onkyo versterker aangesloten kunnen worden. Ik ben iemand die altijd alles tegelijk wil doen op de pc, dus daar moet hij wel tegen opgewassen zijn
Na het lezen van diverse topics heb ik het volgende lijstje samengesteld:
| 1 | Asus F1A75-M | € 72,35 | € 72,35 |
| 1 | Silverstone Grandia GD05B | € 81,40 | € 81,40 |
| 1 | Antec Basiq BP350 | € 32,90 | € 32,90 |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 20,85 | € 20,85 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 278,20 | |
Uit mijn oude pc kunnen de 1tb hdd en de dvd speler hergebruikt worden.
Wie kan mij vertellen of ik op de goede weg ben en wat er eventueel veranderd moet worden?
3025Wp ZZW | 11 x REC 275 TwinPeak 2 BLK | SMA Sunny Boy 3.0 | PVoutput
Ik heb nagenoeg hetzelfde systeem, ik zou enkel gewoon voor de A4 3400 gaan en dan ben je voor prijs/kwaliteit goed gesteld.Furiousz schreef op maandag 26 december 2011 @ 22:02:.
Wie kan mij vertellen of ik op de goede weg ben en wat er eventueel veranderd moet worden?
Ik had de A6-3500 gekozen voor de GPU i.v.m. de HD video bewerking die ik af en toe doe. Is het de moeite waard, of ga ik het verschil t.o.v. de A4 niet merken?Nicklazzz schreef op maandag 26 december 2011 @ 23:18:
[...]
Ik heb nagenoeg hetzelfde systeem, ik zou enkel gewoon voor de A4 3400 gaan en dan ben je voor prijs/kwaliteit goed gesteld.
Als je af en toe aan video bewerking doet zou ik zelf ook eerder geneigd zijn de A6 3500 te nemen. Al ben ik niet zo triple-core fan. Ik zou voor de kleine meerprijs voor de A6 3650 gaan, zelfde grafische chip en iets hoger geklokt en Quad-coreFuriousz schreef op maandag 26 december 2011 @ 23:23:
[...]
Ik had de A6-3500 gekozen voor de GPU i.v.m. de HD video bewerking die ik af en toe doe. Is het de moeite waard, of ga ik het verschil t.o.v. de A4 niet merken?
Ok, ik ga even weer e.e.a. vergelijkenNicklazzz schreef op maandag 26 december 2011 @ 23:43:
[...]
Als je af en toe aan video bewerking doet zou ik zelf ook eerder geneigd zijn de A6 3500 te nemen. Al ben ik niet zo triple-core fan. Ik zou voor de kleine meerprijs voor de A6 3650 gaan, zelfde grafische chip en iets hoger geklokt en Quad-core
Zijn er voor de rest nog dingen die ik er beter bij kan kopen, zoals extra fan`s, andere cpu cooler, enz?
Een scyte big shuriken of de rev.b versie raad ik aan als cpu-koeler. Prijs/kwaliteit als gewone case-fans zou ik de gentle typhoon nemen. Hoe ga je hem in je netwerk zetten? Via kabel of draadloos?Furiousz schreef op maandag 26 december 2011 @ 23:58:
[...]
Ok, ik ga even weer e.e.a. vergelijken. Moet er wel bij zeggen dat het video bewerken erg basic is en dat het absoluut geen dagelijkse bezigheid is (eerder 1 a 2x per maand
).
Zijn er voor de rest nog dingen die ik er beter bij kan kopen, zoals extra fan`s, andere cpu cooler, enz?
Ik zou de Antec Basiq BP350 vervangen door een be quiet! Pure Power L7 300WFuriousz schreef op maandag 26 december 2011 @ 22:02:
[..]
Na het lezen van diverse topics heb ik het volgende lijstje samengesteld:
# Product Prijs Subtotaal 1 Asus F1A75-M € 72,35 € 72,35 1 Silverstone Grandia GD05B € 81,40 € 81,40 1 Antec Basiq BP350 € 32,90 € 32,90 1 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G € 20,85 € 20,85 1 AMD A6-3500 Boxed € 70,70 € 70,70 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 278,20
Uit mijn oude pc kunnen de 1tb hdd en de dvd speler hergebruikt worden.
Of je moet een goede reden hebben voor het selecteren van specifiek die Antec voeding?
Ok, heb er een Scythe big shuriken bij gezet en een case fan.Nicklazzz schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 06:26:
[...]
Een scyte big shuriken of de rev.b versie raad ik aan als cpu-koeler. Prijs/kwaliteit als gewone case-fans zou ik de gentle typhoon nemen. Hoe ga je hem in je netwerk zetten? Via kabel of draadloos?
De pc word bedraad op het gigabit netwerk aangesloten.
De voeding is nu vervangen voor de Be Quiet.
Lijkt me dat ik zo een bestelling kan gaan doen
| 1 | Silverstone Grandia GD05B | € 81,40 | € 81,40 |
| 1 | Scythe Shuriken Rev. B | € 21,94 | € 21,94 |
| 1 | Scythe Gentle Typhoon D1225C12B1AP-11 (500 rpm), 120mm | € 10,50 | € 10,50 |
| 1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 34,85 | € 34,85 |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 20,85 | € 20,85 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 312,59 | |
[ Voor 71% gewijzigd door Furiousz op 27-12-2011 15:38 ]
Misschien een domme vraag: Maar hoe ga je dit systeem bedienen met je Harmony One? Deze vraag komt voort uit dat ik exact hetzelfde wil als jij: 1080p films draaien (ook 3D) op een HTPC, via een Onkyo (HDMI), met Windows 7 en XBMC, te bedienen mede met een Harmony One.Furiousz schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 11:32:
[...]
# Product Prijs Subtotaal 1 Asus F1A75-M € 72,35 € 72,35 1 Silverstone Grandia GD05B € 81,40 € 81,40 1 Scythe Shuriken Rev. B € 21,94 € 21,94 1 Scythe Gentle Typhoon D1225C12B1AP-11 (500 rpm), 120mm € 10,50 € 10,50 1 be quiet! Pure Power L7 300W € 34,85 € 34,85 1 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G € 20,85 € 20,85 1 AMD A6-3500 Boxed € 70,70 € 70,70 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 312,59
Het schijnt dat je met deze IR receiver de boel kunt bedienen met de Harmony one:Koen.R schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 16:20:
[...]
Misschien een domme vraag: Maar hoe ga je dit systeem bedienen met je Harmony One? Deze vraag komt voort uit dat ik exact hetzelfde wil als jij: 1080p films draaien (ook 3D) op een HTPC, via een Onkyo (HDMI), met Windows 7 en XBMC, te bedienen mede met een Harmony One.
http://www.ebay.nl/itm/HP...ain_0&hash=item2317e716ec
Hoe dit precies allemaal moet weet ik nog niet, dat ben ik op dit moment aan het uitzoeken
Heb ondertussen al wel e.e.a. gevonden in dit topic
[ Voor 9% gewijzigd door Furiousz op 27-12-2011 16:46 ]
Verwijderd
Kan ik met de veelgebruikte configuratie (Gigabyte GA-A75M-UD2H en AMD A6-3650) zonder discrete videokaart zonder beperkingen Full HD 3D afspelen vanaf Bluray en ISO's?
Ik kan bijvoorbeeld niet vinden welk type HDMI aansluiting het moederbord heeft.
Perfect,Furiousz schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 11:32:
[...]
Ok, heb er een Scythe big shuriken bij gezet en een case fan.
De pc word bedraad op het gigabit netwerk aangesloten.
De voeding is nu vervangen voor de Be Quiet.
Lijkt me dat ik zo een bestelling kan gaan doen
# Product Prijs Subtotaal 1 Asus F1A75-M € 72,35 € 72,35 1 Silverstone Grandia GD05B € 81,40 € 81,40 1 Scythe Shuriken Rev. B € 21,94 € 21,94 1 Scythe Gentle Typhoon D1225C12B1AP-11 (500 rpm), 120mm € 10,50 € 10,50 1 be quiet! Pure Power L7 300W € 34,85 € 34,85 1 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G € 20,85 € 20,85 1 AMD A6-3500 Boxed € 70,70 € 70,70 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 312,59
Dan hebben we nagenoeg hetzelfde systeem, van de be-quiet ga je geen spijt hebben;)
Nicklazzz schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 17:13:
[...]
Perfect,
Dan hebben we nagenoeg hetzelfde systeem, van de be-quiet ga je geen spijt hebben;)
Verwijderd
Vandaag maar de knoop doorgehakt en gelijk alles gekocht om een redelijk Home Theater setup te maken. Ik ben naar de winkel gegaan met de intentie een HTPC te kopen, maar als snel bleek dat de verkoper ook een heel interessant alternatief had, namelijk de Xtreamer Prodigy. Eigenlijk ben ik zelf geen voorstander van kant en klare mediastreamers, omdat ze toch vaak vrij beperkt zijn in het aantal formaten die kunnen worden afgespeeld. Maar toch ben ik overstag gegaan, omdat dit apparaat volgens de doos in staat is om vrijwel elk formaat af te spelen en de interface er best wel gelikt uitzag.Verwijderd schreef op zondag 25 december 2011 @ 23:59:
Hallo allemaal,
Ik ben me ook al een tijdje aan het oriënteren voor een HTPC die bij mijn gebruik past. Als ik zo'n beetje tussen de regels door lees hier, dan lees ik toch vaak dat mensen soms haperend beeld hebben of een kast hebben gekocht waar de onderdelen nèt niet in passen. Aangezien ik nog nooit eerder een PC compleet zelf in elkaar heb gezet, ben ik toch enigszins bang dat ik hiermee de fout in ga. Ik wil eigenlijk geen complete uiteenzetting houden, maar om de situatie even wat duidelijker te maken zal ik even kort beschrijven wat ik graag wil.
De HTPC moet eigenlijk redelijk simpel blijven, gamen of videobewerking is dus niet aan de orde. Muziek afspelen vanaf een interne dataopslag, films kijken die óf via het netwerk zijn verzonden naar de interne opslag óf direct worden afgespeeld via een interne bluray drive. Een optie is hierbij dat de films misschien rechtsstreeks worden binnengehaald en kunnen worden bekeken, dus zonder bijkomst van een andere PC. Verder wil ik graag een dataopslag die ook via internet beschikbaar is door middel van een toegang via het internet, dan wel niet in de vorm van een cloud-storage die zich automatisch synchroniseert (zoiets als Dropbox).
Graag zou ik de kosten natuurlijk zo laag mogelijk willen houden, dus geen A8-3850 ipv de A4-3400 bijvoorbeeld. Het liefst ook geen SSD als dat te weinig voordelen oplevert. Ik ga het liefst voor zo'n stil mogelijke samenstelling. Energieverbruik heeft weinig prioriteit. Kortom, het hoeft zeker geen high-end systeem te zijn, maar vloeiend afspelen van hoge kwaliteit films en toegang dat bestanden via het internet zijn eigenlijk wel een must. Wellicht dat een aparte NAS een goeie optie is i.c.m met een nog beperkter HTPC systeem. Ik laat me graag adviseren hierover.
Groetjes,
Vippa
Eenmaal thuis aangekomen heb ik de Xtreamer gelijk aangesloten. Toen ik de Xtreamer aanzette kwam ik al snel tot de conclusie dat dit apparaat erg traag is en dat de input via de afstandsbediening niet echt lekker snel wordt verwerkt. Niet kort daarna kwam ik ook tot de conclusie dat deze, toch best prijzige mediastreamer, geen interne WIFI adapter heeft en dat er een losse WIFI adapter van Xtreamer erbij gekocht moet worden. Eigenlijk had ik na 10 minuten dus al een vrij slecht gevoel over dit apparaat. Na enig gekloot met een externe HDD heb ik een film aan de praat gekregen waarbij, dit keer, de ondertiteling niet werd weergegeven, terwijl mijn PC met VLC player de ondertiteling wel weergeeft. Kortom, waardeloos.
De mediastreamer en de 2TB HDD hebben me samen 300 euro gekost en ik ben er vrijwel niets mee opgeschoten. In de winkel zag het er allemaal leuk uit, met een soort mini-android als extraatje, maar thuis bleek dus al snel dat zelf dat extraatje voor geen meter werkt, omdat vrijwel elk bewerking leidt tot een forced close.
Ik weet het, ik had geen kant en klare mediastreamer moeten kopen, maar ik heb toch mijn twijfels gekregen of zo'n HTPC misschien ook niet een beetje te duur is voor z'n doeleinden. Ik zou graag is duidelijk willen weten wat er nou precies nodig is om een echt goeie HTPC te bouwen en of het misschien mogelijk is om een volwaardig PC te bouwen, die zowel te gebruiken is als PC en als HTPC, als je begrijpt wat ik bedoel.
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
xtreamer prodigy zal voor jou geen skype videocalls doen, geen volledige functionaliteit bieden, geen volledige 1gbit netwerk snelheid behalen, niet compatible met alle randapparatuur ..... al die dingen die een HTPC wel voor je kan doen. Dat is de eerste reden waarom iemand een HTPC kiest over een kant en klare mediaplayer.
Zolang je niet eerst alle dingen op een rijtje hebt staan die je er mee wil kunnen doen moet je zolang nog niks aankopen.
Tip: wat ik altijd doe is schrijf mijn eisen gewoon even duidelijk een een papiertje zodat ik tot een duidelijk besluit kom en niks vergeet. Hoe pijnlijk de prijs dan ook is... je zal uiteindelijk wel 100% tevreden zijn over je aankoop
[ Voor 50% gewijzigd door SpitfireNL op 28-12-2011 10:20 ]
Verwijderd
| 1 | Intel Celeron G530 Boxed | € 36,40 | € 36,40 |
| 1 | Silverstone SST-SG06S | € 95,10 | € 95,10 |
| 1 | Kingston SSDNow S100 SS100S2/8G 8GB | € 35,- | € 35,- |
| 1 | Corsair CMV4GX3M1A1333C9 | € 15,02 | € 15,02 |
| 1 | Zotac GeForce GT 430 | € 64,30 | € 64,30 |
| 1 | Asrock H61M-ITX | € 60,54 | € 60,54 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 306,36 | |
Misschien had ik ook een usb 3.0 stickie kunnen nemen ipv. de kingston maar ik zag niet echt direct een voordeel. Ik verwacht weinig problemen met deze build alles moet gewoon out-the-box werken. M'n plan is om deze build in begin 2012 te realiseren. Nog ffff een week wachten...
Ik zou ipv de GT430 voor de recentere, snellere en goedkopere GT520 gaan.iBurger schreef op woensdag 28 december 2011 @ 13:32:
H55 / gt430 / openelec
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Celeron G530 Boxed € 36,40 € 36,40 1 Silverstone SST-SG06S € 95,10 € 95,10 1 Kingston SSDNow S100 SS100S2/8G 8GB € 35,- € 35,- 1 Corsair CMV4GX3M1A1333C9 € 15,02 € 15,02 1 Zotac GeForce GT 430 € 64,30 € 64,30 1 Asrock H61M-ITX € 60,54 € 60,54 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 306,36
Misschien had ik ook een usb 3.0 stickie kunnen nemen ipv. de kingston maar ik zag niet echt direct een voordeel. Ik verwacht weinig problemen met deze build alles moet gewoon out-the-box werken. M'n plan is om deze build in begin 2012 te realiseren. Nog ffff een week wachten...
Ik heb zelf de Asus GT520
Ik gebruik deze icm Ubuntu 11.10 (nieuwe Unity interface leent zich uitstekend als HTPC) en XBMC, Prachtig mooi stabiel systeem inmiddels. Dit overigens in een silverstone GD05B kast.
[ Voor 4% gewijzigd door Falco op 28-12-2011 14:14 . Reden: aanvulling ]
Als je geen 1080i afspeelt zou de GT430 ook nog 3d content supporten met hdmi 1.4a maar misschien kan de 520 dat ook?
Ubuntu is echt een stuk mooier met unity. Helemaal, 100% mee eens.Ik gebruik deze icm Ubuntu 11.10 (nieuwe Unity interface leent zich uitstekend als HTPC) en XBMC, Prachtig mooi stabiel systeem inmiddels.
Hoe bevalt het update process eigenlijk met ubuntu? Probleemloos? Het is natuurlijk wel relaxt dat je gewoon met "sudo apt-get update" steeds de meest recente versie binnen haalt.
Inderdaad!Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2011 @ 09:58:
Voor dat geld (zelfs wat minder) heb je een Zotac AD10 incl. 4GB geheugen en bijv. een 2e hands 1TB schijf van het vraag en aanbod gedeelte.
@Vippa: deze optie zou eens moeten bekijken.
Ik heb vorige week een Zotac ZBOX AD10 gekocht met 4GB en een SSD van 64GB.
Die laatste heb je niet nodig en kun je ook af met een "gewone" 2.5 inch schijf of helemaal geen schijf maar booten vanaf een SD kaartje of USB stick.
De media stream je dan vanaf een NAS/externe schijf.
Kosten? Zo rond de 240 euro zonder schijf maar met geheugen.
wat heb je erop draaien??? ik ben ook naar die dingen aan het kijken maar ik ben aan het twijfelen....HoppyF schreef op woensdag 28 december 2011 @ 18:30:
[...]
Inderdaad!
@Vippa: deze optie zou eens moeten bekijken.
Ik heb vorige week een Zotac ZBOX AD10 gekocht met 4GB en een SSD van 64GB.
Die laatste heb je niet nodig en kun je ook af met een "gewone" 2.5 inch schijf of helemaal geen schijf maar booten vanaf een SD kaartje of USB stick.
De media stream je dan vanaf een NAS/externe schijf.
Kosten? Zo rond de 240 euro zonder schijf maar met geheugen.
ofwel de snellere E350 of wel een goed ondersteunde ION?
ik zou linux willen gebruiken, en van vroeger weet ik, dat ati en linux altijd miserie (wel niet echt miserie, nvidia was gewoon makkelijker/better supported)
Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,
Ik ben nog aan het testen wat het beste en gemakkelijkste werkt.azz_kikr schreef op donderdag 29 december 2011 @ 12:19:
[...]
wat heb je erop draaien??? ik ben ook naar die dingen aan het kijken maar ik ben aan het twijfelen....
ofwel de snellere E350 of wel een goed ondersteunde ION?
ik zou linux willen gebruiken, en van vroeger weet ik, dat ati en linux altijd miserie (wel niet echt miserie, nvidia was gewoon makkelijker/better supported)
OpenElec, XBMCBuntu of Windows 7 met daarop XBMC.
Dit heeft ook te maken met mijn opstelling, het liefst geheel draadloos al is het maar de vraag of dit vlekkeloos gaat werken. Het draadloze signaal is niet optimaal wat dan weer problemen kan geven met streaming van HD.
Dit heeft op zich niets te maken met de Zotac AD10 want met een andere oplossing zou ik dit probleem ook hebben. Wellicht moet ik toch een vaste netwerkkabel gaan gebruiken ipv draadloos.
Hier heb ik zelf ook hard over nagedacht. Ik denk dat je een kleine prijsdaling kan verwachten maar niet iets idioot hoog. Misschien bespaar je dan 20 of 30 euro... maar het is ook verleidelijk om die weer terug te 'investeren' en een beetje performance erbij te pakken.ralph0603 schreef op donderdag 29 december 2011 @ 11:57:
Op de frontpage staat iets over nieuwe atoms. Prijsdaling huidige cpu in zicht?
Het enige interessante voor je HTPC is dat Intel misschien een betere versie van HD graphics lanceert. Misschien Intel HD 4000. Het zou kunnen dat dan de video performance onder windows nog beter wordt. (via DXVA).
Misschien wordt het 23.976fps probleem opgelost met Ivey Bridge. Het zou relaxt zijn want op dit moment heb je nog steeds geen goede 24p output met Intel en xbmc.
Gelukkig weten we allemaal hoe we dat probleem kunnen verhelpen!iBurger schreef op donderdag 29 december 2011 @ 13:31:
[...][..]
Misschien wordt het 23.976fps probleem opgelost met Ivey Bridge. Het zou relaxt zijn want op dit moment heb je nog steeds geen goede 24p output met Intel en xbmc.
heb laatst een wat oudere pc van een maat gekrgen omdat ik een nieuwe voor hem heb gebouwd. Nu kwam ik op hte idee om er een HTPC van te bouwen. heb op dit moment de Boxee Box, die me eigenlijk wel bevalt. Maar wil toch wat meer snelheid en wellicht de mogelijkheid om de HTPC gelijk als homeserver te gebruiken.
Onderstaand heb ik al, nu is de vraag wil dit nog Full HD afspelen?
Gigabyte GA-G33 ds3r
E6600
2 Gig 8500 Geheugen
750 HD
400 Watt voeding
Nu denk ik zelf dat het wel wil lukken met windows 7, op het geheugen na.
Wat vinden jullie?
WIl er een flinke kast bij waar een afstandsbeding bij zit of de harmony op kan.
heb al heel wat kasten voorbij zien komen, maar zie eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer.
De MS-Tech MC-380 vind ik wel wat om eerlijk te zijn. Maar zie weinig revieuws voorbij komen.
Ervaringen iemand?
Groet
De eisen die ik stel: Win7 met XBMC, en evt wat surfen, skypen en youtuben. Ik heb een 3,5" HDD en een 2,5" SSD (vertex 3) die erin komen. Op de HDD komen films, foto's en muziek te staan. Wordt aangesloten via hdmi op een full hd tv en een ethernetkabel op het netwerk. Verdere software is in ieder geval geen uitgangspunt.
't is voor mij echt proberen door de bomen het bos te zien maar dit is nu mijn lijstje:
| 1 | Intel Pentium G840 | € 50,42 | € 50,42 |
| 1 | Streacom F7C Black | € 79,- | € 79,- |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G | € 16,90 | € 16,90 |
| 1 | Asus EN210 SILENT/DI/1GD3/V2(LP) | € 31,63 | € 31,63 |
| 1 | Asrock H67M-ITX | € 78,95 | € 78,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 256,90 | |
Zaken die ik later nog wil toevoegen/veranderen maar vooralsnog niet:
- Dvd slimdrive
- Stock fan vervangen door stillere als nodig
- IR receiver voor bv harmony one remote
- Heb ik een videokaart nodig of is de onboard functionaliteit genoeg?
- Welke voeding is het meest geschikt (ik heb nu een 90W picopsu, maar die trekt t denk ik niet. De 120 ?)
- Doe ik goed aan deze combi mobo en processor of kan ik ook vooruit met bv een onboard.
Geen antwoord op je vragen maar zelf een vraag, vanwaar de keuze voor een intel proc (celeron of deze) boven de AMD A-4 serie? Ik dacht namelijk dat juist de AMD's erg sterk waren in HTPC's..frietsje schreef op donderdag 29 december 2011 @ 20:38:
Na maanden wat zoeken en bekijken wat ik wilde ga ik nu toch de onderdelen voor een htpc bestellen.
't is voor mij echt proberen door de bomen het bos te zien maar dit is nu mijn lijstje:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Pentium G840 € 50,42 € 50,42 1 Streacom F7C Black € 79,- € 79,- 1 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G € 16,90 € 16,90 1 Asus EN210 SILENT/DI/1GD3/V2(LP) € 31,63 € 31,63 1 Asrock H67M-ITX € 78,95 € 78,95 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 256,90
Ik vraag dit omdat ik momenteel zelf ook aan het worstelen ben met een HTPC configuratie om samen te stellen ( wenslijst: HTPC 1 )
Weet ik eigenlijk niet. Had voorheen inderdaad wel een AMD bordje op de lijst staan (Asrock A75M-ITX) maar ik weet eigenlijk niet meer waarom ik dat gewisseld heb...Subslider schreef op donderdag 29 december 2011 @ 22:09:
[...]
Geen antwoord op je vragen maar zelf een vraag, vanwaar de keuze voor een intel proc (celeron of deze) boven de AMD A-4 serie? Ik dacht namelijk dat juist de AMD's erg sterk waren in HTPC's..
Ik vraag dit omdat ik momenteel zelf ook aan het worstelen ben met een HTPC configuratie om samen te stellen ( wenslijst: HTPC 1 )
Verwijderd
Ik heb eigenlijk constant in de ik-vorm m'n verhaal gedaan, maar deze set-up is bedoeld voor in de huiskamer (van m'n ouders). De Xtreamer Prodigy hebben we nog steeds en dat komt deels omdat we inmiddels zoveel tijd en moeite in dit apparaat hebben gestoken, dat we hem eigenlijk niet meer willen terugbrengen.SpitfireNL schreef op woensdag 28 december 2011 @ 09:50:
Wat bezielde jou nou om zo'n ding te kopen?
xtreamer prodigy zal voor jou geen skype videocalls doen, geen volledige functionaliteit bieden, geen volledige 1gbit netwerk snelheid behalen, niet compatible met alle randapparatuur ..... al die dingen die een HTPC wel voor je kan doen. Dat is de eerste reden waarom iemand een HTPC kiest over een kant en klare mediaplayer.
Zolang je niet eerst alle dingen op een rijtje hebt staan die je er mee wil kunnen doen moet je zolang nog niks aankopen.
Tip: wat ik altijd doe is schrijf mijn eisen gewoon even duidelijk een een papiertje zodat ik tot een duidelijk besluit kom en niks vergeet. Hoe pijnlijk de prijs dan ook is... je zal uiteindelijk wel 100% tevreden zijn over je aankoop
Vandaag zijn we 2,5 uur op pad geweest om een compatible wireless usb adapter te vinden. Uiteindelijk hebben we dit ding online besteld, dus ik hoop dat ie morgen binnen is. M'n ouders zijn inmiddels redelijk tevreden over het apparaat, omdat ie toch doet waarvoor ie bedoeld is, namelijk video en muziek streamen. De Youtube app werkt, ik zal er niet bij vertellen hoe, maar goed... euhmmm...
Maarja, dit verhaal is dus eigenlijk allemaal begonnen met het feit dat ik m'n PC op m'n TV heb aangesloten en zo dus zo goed als alle formaten audio en video kan afspelen dmv VLC-player. Ik dacht dat dit bij ons in de huiskamer ook fantastisch zou zijn, maar ik heb denk ik iets te snel gedacht. We hebben in de huiskamer namelijk het probleem dat er geen kabels aangelegd kunnen worden, omdat de internetaansluiting aan de andere kant van de kamer zit dan waar de TV hangt. We hebben al een set homeplugs, die zorgt dat onze iTV een internetverbinding heeft. Ik dacht aan deze homeplugs even snel een hubje te hangen, maar dan zou het streamen via onze überslechte router van KPN gaan. Bij de Xtreamer hebben we dus maar gelijk zo'n Linsys router gekocht, zodat we gerust hoge kwaliteit kunnen streamen en omdat we nu inmiddels strontziek werden van al dat gezeik met die KPN rotzooi.
Helaas hebben we NOG STEEDS geen glasvezel hier en zitten wij dus altijd met een pauper koperlijn die niet meer haalt dan 10Mbit/s. En ja, het is nog erger, die iTV van KPN heeft natuurlijk ook de nodige bandbreedte nodig, namelijk 9Mbit/s voor HD zenders. Dus wat blijft er over? Inderdaad, een internetverbinding die nog langzamer is dan toen ik nog inbelde met zo'n nostalgische geluidje, je kent het wel...
Met veel wikken en wegen heb ik toch voor elkaar gekregen dat we nu TV kunnen kijken en bestanden kunnen streamen naar onze Xtreamer, dus voorlopig ben ik wel even klaar met elke vorm van media streamen om nog maar te zwijgen over het gezeik dat we hebben gehad met een simpele upgrade van ons KPN abonnement. Ik laat het dus voorlopig even hierbij. Ik wens jullie in ieder geval succes met het bouwen van een custom set-up en ik hoop dat jullie nooit dezelfde fout zullen maken als mij.
Je hebt grofweg twee grote keuzes als je XBMC gaat draaien.
1. AMD Mobo > ATI graphics > Windows (dxva).
2. AMD/Intel Mobo + gt210 (of gt430) > NVidia Graphics > Windows/Linx (dxva / vdpau).
Mooie setups zijn te behalen met een amd boardje en A4 processor waar je de ati graphics pakt. Of een H55 met bijvoorbeeld een G530 en een nvidia Gt210.
Om deze te vervangen zat ik kijken naar een eigen HTPC.. Het liefst wil ik hierop echter ook gelijk alles downloaden, hiermee een combinatie makend HTPC+NAS+Download-achtig, heeft iemand hiervoor tips?
Ik heb zelf dit samengesteld, maar volgens mij is dit redelijk aan de 'high-end' kant. ( wenslijst: HTPC 1 ).
Ik heb zelf vrijwel geen enkele ervaring met linux, al heb ik wel het één en ander voorbij zien komen over OpenELEC en xbmc live, reageert dit net zo soepel als het installeren van een 'fullOS' op een C4SSD?
Mocht dit namelijk gewoon kunnen op een 'simpel' usb stickje, dan scheelt dat weer leuk bedrag natuurlijk.
Thnx! heeft AMD/ATI de drivers voor linux nog niet echt verbeterd dan? is dit veel gerotzooi om aan de gang te krijgen?iBurger schreef op donderdag 29 december 2011 @ 22:55:
@ frietsje en subslider:
2. AMD/Intel Mobo + gt210 (of gt430) > NVidia Graphics > Windows/Linx (dxva / vdpau).
Mooie setups zijn te behalen met een amd boardje en A4 processor waar je de ati graphics pakt. Of een H55 met bijvoorbeeld een G530 en een nvidia Gt210.
Ik heb namelijk nog geen idee wat ik ga draaien, wil linux namelijk eens proberen hiervoor.
[ Voor 3% gewijzigd door Subslider op 29-12-2011 23:51 ]
Mijn persoonlijk advies is dat je beter met NVIDIA kan gaan als je OpenElec wil gaan draaien. Hoewel, het al werkt in bepaalde gevallen (dacht AMD Fushion) weet je dat VDPAU gewoon het altijd doet. Als je kijkt naar de extra kosten van een gt210 zou dat je niet echt moeten tegen houden imho.Subslider schreef op donderdag 29 december 2011 @ 23:49:
Thnx! heeft AMD/ATI de drivers voor linux nog niet echt verbeterd dan? is dit veel gerotzooi om aan de gang te krijgen?
Ik heb namelijk nog geen idee wat ik ga draaien, wil linux namelijk eens proberen hiervoor.
Persoonlijk zou ik het mezelf makkelijk maken en er Windows 7 op zetten met een A4 of Pentium erin. Volwassen (video)drivers, makkelijk in te stellen en meer/betere media center software (Media Center, MediaPortal, XBMC). Als je met Linux wilt werken (meer werk, maar goed we zitten op tweakers.net), idd een nVidia kaartje erbij.
[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 30-12-2011 00:53 ]
Zoals je kon lezen heb ik dit mobo ook in mijn wishlist (alleen niet de PRO versie), maar dan i.c.m. een a6-3500. Dus ik ben wel benieuwd naar welke problemen je ondervind!!Nicklazzz schreef op donderdag 29 december 2011 @ 23:07:
Ik zelf bezit over een A4 3400 icm F1A75-M Pro, dit wil voor geen meter werken vanzodra ik de drivers installeer. Heeft er iemand meer ervaring mee doorzelf al enig conflict te hebben gehad?
Ik denk dat dit puur aan de drivers ligt, vandaag ga ik meer dingen proberen uit te sluiten zodat ik eindelijk eens kan gebruik maken van dit systeem. Ik vrees ervoor datk gewoon pech hebFuriousz schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 07:23:
[...]
Zoals je kon lezen heb ik dit mobo ook in mijn wishlist (alleen niet de PRO versie), maar dan i.c.m. een a6-3500. Dus ik ben wel benieuwd naar welke problemen je ondervind!!
Verwijderd
Ik heb in mijn desktop dezelfde processor zitten. De onboard videomogelijkheden hiervan waren destijds niet echt toereikend dus ik heb er een losse videokaart in gezet. In de BBG van november staat dat 2 GB geheugen in principe voldoende is voor een htpc. Lijkt mij dus dat je het hier wel mee moet redden. Waarschijnlijk gaat het ook om ddr2 geheugen wat minder goed te verkrijgen en dus duurder is.sloonen schreef op donderdag 29 december 2011 @ 19:39:
Heren,
heb laatst een wat oudere pc van een maat gekrgen omdat ik een nieuwe voor hem heb gebouwd. Nu kwam ik op hte idee om er een HTPC van te bouwen. heb op dit moment de Boxee Box, die me eigenlijk wel bevalt. Maar wil toch wat meer snelheid en wellicht de mogelijkheid om de HTPC gelijk als homeserver te gebruiken.
Onderstaand heb ik al, nu is de vraag wil dit nog Full HD afspelen?
Gigabyte GA-G33 ds3r
E6600
2 Gig 8500 Geheugen
750 HD
400 Watt voeding
Nu denk ik zelf dat het wel wil lukken met windows 7, op het geheugen na.
Wat vinden jullie?
WIl er een flinke kast bij waar een afstandsbeding bij zit of de harmony op kan.
heb al heel wat kasten voorbij zien komen, maar zie eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer.
De MS-Tech MC-380 vind ik wel wat om eerlijk te zijn. Maar zie weinig revieuws voorbij komen.
Ervaringen iemand?
Groet
Ik heb toevallig 2 weken geleden met een vriend zijn htpc ingebouwd in een MS-Tech 380 behuizing. Kast zag er qua bouwkwaliteit prima uit. Afstandsbediening werkt out of the box zonder problemen. Nadeel van die kast vond ik wel dat hij redelijk wat onbenutte ruimte heeft. Hij is een stuk groter dan mijn MS-Tech 1200 kast maar hij kan max 1 harde schijf extra kwijt.
Edit: het viel ons trouwens op dat de kast erg diep is. Misschien iets om rekening te houden met je videomeubel.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2011 09:27 ]
De LC17 behuizing is volgens mij juist voor mijn doel zeer geschikt, een redelijk "TV meubel waardige" kast, waarin 6 hdd's te plaatsen zijn ( http://www.overclockerson...sst-lc17/large/setup1.jpg ) (en maar 90 euro, scheelt toch weer watDreamvoid schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 00:46:
Denk goed na wat je met de NAS functie wilt. Drie, vier schijven erin? Dan zit je met een aardig grote case die zeker niet superstil is en je ergens in de buurt van je TV kwijt moet (overigens: kijk ook eens naar de Antec NSK1380 case: goedkoop, compact, zuinig en ruimte voor drie schijven + nog eentje in de 5.25" bay). 1 schijf? Waarom dan niet extern aan een router met USB poort, of je oude laptop gewoon laten draaien en een dedicated HTPC de hele dag in standby laten slapen? Ik zeg niet dat een HTPC+NAS een dom idee is, maar er zijn niet alleen maar voordelen.
Persoonlijk zou ik het mezelf makkelijk maken en er Windows 7 op zetten met een A4 of Pentium erin. Volwassen (video)drivers, makkelijk in te stellen en meer/betere media center software (Media Center, MediaPortal, XBMC). Als je met Linux wilt werken (meer werk, maar goed we zitten op tweakers.net), idd een nVidia kaartje erbij.
De reden dat ik naar een dergelijke combinatie wil is omdat ik nu juist alles op me PC heb staan (en download). Op de laptop (gare HTPC) draait nu boxee welke het daarvandaan streamt.
Als ik me naar een 'simpele' HTPC richt, welke ook enkel aan streaming vanaf mijn pc doet, dan ben ik zelf meer geneigd om een Boxee Box aan te schaffen. Voor een 170 euro heb ik daarmee redelijk complete oplossing, en imo de beste oplossing voor een kant-en-klaar systeem. (kan hier ook evt. een hdd aanhangen
Het doel van de HTPC+NAS combinatie is dan ook om de PC zoveel mogelijk verder uit te laten en downloaden door de HTPC te laten doen. (denk dat dit wel aardig wat stroom scheelt).
Ik zal nog wel eens kijken naar een oplossing waarbij de oude laptop blijft draaien i.c.m met wat extra disken eraan, als dit veel scheelt is dit zeker het overwegen waard.
Bedankt voor alle tips in ieder geval!
Oke mooi, maar die MS-tech 1200 is dat ook een ATX kast, ik dacht namelijk van niet. Dat is wel een vereiste, en dan kom je al snel op zon grote kast uit denk ik.Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 09:16:
[...]
Ik heb in mijn desktop dezelfde processor zitten. De onboard videomogelijkheden hiervan waren destijds niet echt toereikend dus ik heb er een losse videokaart in gezet. In de BBG van november staat dat 2 GB geheugen in principe voldoende is voor een htpc. Lijkt mij dus dat je het hier wel mee moet redden. Waarschijnlijk gaat het ook om ddr2 geheugen wat minder goed te verkrijgen en dus duurder is.
Ik heb toevallig 2 weken geleden met een vriend zijn htpc ingebouwd in een MS-Tech 380 behuizing. Kast zag er qua bouwkwaliteit prima uit. Afstandsbediening werkt out of the box zonder problemen. Nadeel van die kast vond ik wel dat hij redelijk wat onbenutte ruimte heeft. Hij is een stuk groter dan mijn MS-Tech 1200 kast maar hij kan max 1 harde schijf extra kwijt.
Edit: het viel ons trouwens op dat de kast erg diep is. Misschien iets om rekening te houden met je videomeubel.
Dat van die 2 gig zal inderdaad wel om de prijs gaan. die zijn nou niet bepaald goedkoop!
Bedankt voor het meedenken,
zal og wat antwoorden afwachten voor ik mijn beslissing maak.
Verwijderd
Het idee is dat alle content (muziek/films/foto's) allemaal op de NetgearNAS komt te staan. De NAS heb ik al in huis. Mijn toekomstige HTPC zal zelf niets opslaan. Dus een HD is in dit geval absoluut geen noodzaak. Maar hij moet wel 1080P kunnen afspelen en zo stil mogelijk zijn. De HTPC en de NAS zijn verbonden via het bedrade netwerk met gigabit. Dus de onderlinge snelheid zal zeker geen probleem moeten zijn.
De kast op zich is qua vormgeving niet zo belangrijk voor mij. Zolang er maar een BlueRay speler in kan. Een Blueray recorder is voor mij overkill.
Als OS wil ik Ubuntu met XBMC op hebben. Een afstandsbediening zou leuk zijn, maar mocht de aanschaf hiervan vrij prijzig zijn, kan ik altijd voorlopig met een android remote XBMC app op mijn mobiel uit de voeten.
Is er van mijn bovenstaande lijstje een leuke "budget" HTPC in elkaar te flansen?
Sorry als ik het mis heb hoor, maar is het niet zo dat bluray behoorlijk specifieke software vereist? Onder windows werkt dit volgens mij namelijk alleen met PowerDVD. KAN deze combinatie (bluray+linux) überhaupt wel?Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 11:43:
De kast op zich is qua vormgeving niet zo belangrijk voor mij. Zolang er maar een BlueRay speler in kan. Een Blueray recorder is voor mij overkill.
Als OS wil ik Ubuntu met XBMC op hebben.
Edit: Mischien is een barebone iets voor je? productreview: Zotac ZBOX ID41 review door wmn79
[ Voor 13% gewijzigd door Subslider op 30-12-2011 11:55 ]
Nu ben ik gisteren wat aan het testen geweest, maar films in 1080p vindt de HTPC niet zo tof. Gisteravond de HTPC bij een vriend aan de TV gehangen, daar gaf hij de eerste 2-3 seconden beeld om vervolgens te stoppen, terwijl het geluid wel doorliep.
Bij mij thuis loopt het beeld wel door, maar hapert en stottert het telkens. Dit alles is alleen het geval bij 1080p, onder 720p of lager loopt het wel redelijk soepel, af en toe ook een kleine stotter bij 720p.
Ik heb dus het vermoeden dat de ingebakken GPU op het bordje het allemaal niet bij kan benen.
In de BIOS hebben we nog geprobeerd de GPU extra geheugen toe te wijzen (kan tot max 2gb) maar dit heeft allemaal niets uitgehaald. Ook de nieuwste drivers mogen niet baten.
Omdat ik ook de 1080p films in de collectie graag af wil spelen denk ik dat er weinig anders opzit dan een losse videokaart erbij te kopen. Deze kaart wil ik, net als het moederbord, passief gekoeld hebben en moet voorzien zijn van een HDMI aansluiting.
Nu zag ik in de Pricewatch de ATI 5450 al staan, net als de 6450. Twee kaarten die passief gekoeld zijn, niet te duur zijn en voorzien zijn van HDMI. Een aantal posts naar boven wordt gesproken over de GT430 of de GT520. Aangezien ik nare ervaringen heb met een rokende voeding, wil ik dit liever voorkomen.
Welke van de bovenstaande videokaarten zou ik het beste in de HTPC kunnen prikken?
Het kastje past trouwens perfect bij de Marantz
[ Voor 4% gewijzigd door Stefan H op 30-12-2011 12:19 ]
Ik zou voor de 6450 gaan, dat is een kaart van de laatste generatie(afgezien van de 7XXX).Stefan H schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 12:16:
Ondertussen heb ik alle onderdelen voor de HTPC binnen gekregen en geïnstalleerd, en heb ik de HTPC draaiende.
Nu ben ik gisteren wat aan het testen geweest, maar films in 1080p vindt de HTPC niet zo tof. Gisteravond de HTPC bij een vriend aan de TV gehangen, daar gaf hij de eerste 2-3 seconden beeld om vervolgens te stoppen, terwijl het geluid wel doorliep.
Bij mij thuis loopt het beeld wel door, maar hapert en stottert het telkens. Dit alles is alleen het geval bij 1080p, onder 720p of lager loopt het wel redelijk soepel, af en toe ook een kleine stotter bij 720p.
Ik heb dus het vermoeden dat de ingebakken GPU op het bordje het allemaal niet bij kan benen.
In de BIOS hebben we nog geprobeerd de GPU extra geheugen toe te wijzen (kan tot max 2gb) maar dit heeft allemaal niets uitgehaald. Ook de nieuwste drivers mogen niet baten.
Omdat ik ook de 1080p films in de collectie graag af wil spelen denk ik dat er weinig anders opzit dan een losse videokaart erbij te kopen. Deze kaart wil ik, net als het moederbord, passief gekoeld hebben en moet voorzien zijn van een HDMI aansluiting.
Nu zag ik in de Pricewatch de ATI 5450 al staan, net als de 6450. Twee kaarten die passief gekoeld zijn, niet te duur zijn en voorzien zijn van HDMI. Een aantal posts naar boven wordt gesproken over de GT430 of de GT520. Aangezien ik nare ervaringen heb met een rokende voeding, wil ik dit liever voorkomen.
Welke van de bovenstaande videokaarten zou ik het beste in de HTPC kunnen prikken?
Het kastje past trouwens perfect bij de MarantzOnderstaand een (crappy) fotootje van de aanblik.
[afbeelding]
6450 - 59,=
• Engine Clock 625MHz
• Memory Clock 1333MHz
5450 - 55,=
• Engine Clock 650Mhz
• Memory Clock 800Mhz
Allebei 1 gb dus daar zou ik niet naar kijken.
Prijzen komen niet uit de pricewatch maar bij een lokale winkel vandaan. In pricewatch zijn ze nog goedkoper te vinden denk ik.
Succes!
Even een quote van Eskro: (lnk)
- GT210 if you dont need to BitStream HD-Audio & Dont need 3D playback
- HD5450 if you need to BitStream HD-Audio & Dont need 3D playback (Windows OS only)
- GT430 if you need to BitStream HD-Audio & you need 3D playback
Nu weet ik toevallig dat die HD5450 erg weinig watt verbruikt dus dat zou een goede keuze zijn voor je. Maar een GT210 kan natuurlijk ook. Een GT430 stookt zo'n 49Watt (even uit m'n hoofd) dus houd daar rekening mee.
Nog even over je probleem gesproken. Ik neem aan dat DXVA gewoon aanstaat in XBMC en dat je ook de meeste recente DirectX hebt geinstalleerd?
Verwijderd
Pluspunt vind ik wel dat er een bracket bij geleverd wordt om het eventueel achter je TV te hangen
PS: Je hebt een goed punt als het gaat om het afspelen van BlueRay content via de Blueray speler, dat er nog wat gedaan zal moeten worden in LINUX systemen. Volmaakt is het nog niet, maar ik ben er van overtuigd dat er na verloop van tijd uiteindelijk wel goed komt.
Subslider schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 11:53:
[...]
Sorry als ik het mis heb hoor, maar is het niet zo dat bluray behoorlijk specifieke software vereist? Onder windows werkt dit volgens mij namelijk alleen met PowerDVD. KAN deze combinatie (bluray+linux) überhaupt wel?
Edit: Mischien is een barebone iets voor je? productreview: Zotac ZBOX ID41 review door wmn79
Ik kan uit je reactie helaas niet afleiden via welke wijze je probeert om je media af te spelen. Ik zou je eigenlijk voor willen stellen om je problemen te posten in een topic wat specifiek die Media software behandelt die jij nu gebruikt of wilt gebruiken. Er zijn actuele topics betreffende o.a. XBMC en MediaPortal.Stefan H schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 12:16:
Ondertussen heb ik alle onderdelen voor de HTPC binnen gekregen en geïnstalleerd, en heb ik de HTPC draaiende.
Ik kan je in ieder geval wel alvast bevestigen dat de E-350 heel erg goed in staat is om full-HD materiaal (inclusief Blu-Ray streams) stottervrij weer te geven, afhankelijk van de setup natuurlijk. Een andere videokaart is zeker nog niet nodig. Als een hele kleine barebone op basis van de E-350 het voor elkaar kan krijgen dan mag dat met een E-350 moederbord toch eigenlijk ook geen probleem mogen zijn?
Testing, one, two ...
Win 7 Pro zou dus bijvoorbeeld al meer resources van de hardware eisen waardoor er minder resources over blijven voor video afspelen
Die laatste regel, dat deed het hem!iBurger schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 12:33:
@stefanh
Even een quote van Eskro: (lnk)
- GT210 if you dont need to BitStream HD-Audio & Dont need 3D playback
- HD5450 if you need to BitStream HD-Audio & Dont need 3D playback (Windows OS only)
- GT430 if you need to BitStream HD-Audio & you need 3D playback
Nu weet ik toevallig dat die HD5450 erg weinig watt verbruikt dus dat zou een goede keuze zijn voor je. Maar een GT210 kan natuurlijk ook. Een GT430 stookt zo'n 49Watt (even uit m'n hoofd) dus houd daar rekening mee.
Nog even over je probleem gesproken. Ik neem aan dat DXVA gewoon aanstaat in XBMC en dat je ook de meeste recente DirectX hebt geinstalleerd?
Maar het werkt nu dus goed, de beelden die gisteren haperden en stotterden komen nu vloeiend voorbij.
Verwijderd
De MS Tech 1200 is inderdaad niet geschikt voor een ATX moederbord.sloonen schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 11:20:
[...]
Oke mooi, maar die MS-tech 1200 is dat ook een ATX kast, ik dacht namelijk van niet. Dat is wel een vereiste, en dan kom je al snel op zon grote kast uit denk ik.
Dat van die 2 gig zal inderdaad wel om de prijs gaan. die zijn nou niet bepaald goedkoop!
Bedankt voor het meedenken,
zal og wat antwoorden afwachten voor ik mijn beslissing maak.
Aha ok. Ik heb nu mijn vorige combi: Asrock A75M-ITX en de A4-3400.Nicklazzz bericht echter dat hij er problemen mee heeft.iBurger schreef op donderdag 29 december 2011 @ 22:55:
@ frietsje en subslider:
Andere combi wellicht deAsus ENGT520 SILENT/DI/1GD3(LP) op een Asrock H67M-ITX met G530.
Gezien dat ik de optie linux nog wil open houden is de laatste optie dan de beste lijkt me?
Ach, weer wat geleerd, ik dacht inderdaad dat de GT520 sneller was, maar niet dus....iBurger schreef op woensdag 28 december 2011 @ 16:06:
GT520 is idd ook een prima optie. Maar ik ga toch voor de GT430 omdat ie nog beter 1080i content deinterlaced. Met de GT430 heb je 96 CUDA cores tot je beschikking en de GT520 heb je er 48. (lnk)
Als je geen 1080i afspeelt zou de GT430 ook nog 3d content supporten met hdmi 1.4a maar misschien kan de 520 dat ook?
[...]
Ubuntu is echt een stuk mooier met unity. Helemaal, 100% mee eens.![]()
Hoe bevalt het update process eigenlijk met ubuntu? Probleemloos? Het is natuurlijk wel relaxt dat je gewoon met "sudo apt-get update" steeds de meest recente versie binnen haalt.
En ik vind persoonlijk het update process van Ubuntu (en de meeste andere distro's) echt briljant. Je kan met een update forceren met sudo apt-get update, maar in principe krijg je automatisch melding van updates. En dan voor alle programma's op de pc, geniaal!
Ik vind het zelf erg handig maar ik heb het ook op de pc van mijn ouders gezet en daar heb ik dus geen omkijken meer naar. Ubuntu 10.04 LTS heeft daar tot vorige maand probleemloos gedraaid voor 1,5 jaar zonder tussenkomst van mij. En het had nog gedraaid (tot 12.04 LTS er is), maar daar wenste de harde schijf helaas niet aan mee te werken. Keiharde crash 2 weken na alle overstromingen, dus die nieuwe schijf was helaas wat prijzig....
| 1 | Intel Pentium G630 Boxed | € 56,86 | € 56,86 |
| 1 | Samsung SN-208BB Zwart | € 19,92 | € 19,92 |
| 1 | MS-Tech MC-10-ITX | € 45,- | € 45,- |
| 1 | Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB | € 88,90 | € 88,90 |
| 1 | Mushkin DDR3 PC3-10666 9-9-9-24 Essentials | € 17,99 | € 17,99 |
| 1 | Asrock H61M-ITX | € 60,54 | € 60,54 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 289,21 | |
| 1 | Asrock A75M-ITX | € 75,89 | € 75,89 |
| 1 | Samsung SN-208BB Zwart | € 19,92 | € 19,92 |
| 1 | MS-Tech MC-10-ITX | € 45,- | € 45,- |
| 1 | Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB | € 88,90 | € 88,90 |
| 1 | Mushkin DDR3 PC3-10666 9-9-9-24 Essentials | € 17,99 | € 17,99 |
| 1 | AMD A4-3300 Boxed | € 49,80 | € 49,80 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 297,50 | |
Ik wil echt een beetje rond de 300 euro zitten, zeg maar.
[ Voor 33% gewijzigd door chim0 op 31-12-2011 09:58 ]
De AMD variantchim0 schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 09:55:
Wat is beter voor het afspelen van 1080p MKV's?
Ik wil echt een beetje rond de 300 euro zitten, zeg maar.
M1 Max user
OK, heb je hier persoonlijke ervaring mee?
Ik zoek iemand die een dergelijke combinatie heeft en zou hem/haar graag een paar samples willen toesturen, die voor mij belangrijk zijn om vloeiend af te spelen.
Gewoon Windows 7 met Windows Media Center, denk ik? Ik heb er de ballen verstand van maar ook weer niet echt zin om me erin te verdiepen. Ik heb 1 keer dat XMBC geinstalleerd op m'n eigen PC om te kijken wat het is en Media Center heb ik ook een keer opgestart voor de gein. Ik lees dit topic veel door maar ik heb ook weer geen zin in veel "onderhoud" en poespas dus dingen als Linux enzo zijn uitgesloten.DJ-Promo schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 11:37:
Chim0 wat voor OS komt erop? Ik draai nu zelf al maanden op een Atom met ION van de eerste generatie. Ik heb een OpenElec build voor ION op een usb stick en ik ben nog niks tegen gekomen waar die moeite mee heeft.
Ik wil gewoon zo min mogelijk aan dat ding hoeven sleutelen. Gewoon simpel Windows erop en een mooi menuutje met afstandsbediening zodat je makkelijk kan navigeren. Er komt ook een draadloos en muis om lui vanaf de bank te internetten.
Hij moet ook aan en uit kunnen met een afstandsbediening maar dit kan met sommige moederborden, geloof ik?
Maar het is eigenlijk voor m'n pa, die wou eerst een mediaspeler maar wil nu een HTPC omdat ie ook gewoon normaal wil computeren (internetten, live streams kijken) en ik moest iets samenstellen en die medispelers zijn gewoon crap. Heb veel reviews gelezen en heb er veel bekeken en getest in Media Markten enzo maar is gewoon niet te vergelijken met een gewone PC (logisch) en hij geeft liever wat meer uit als het beter is.
Niet specifiek met die CPU nog. Tot voor kort heeft hier echter een HTPC gedraaid met op AMD platform. 1080p ging net. Maar dat lag misschien ook aan de fors oude hardware (AMD Athlon single core + ATi X1600Pro in combinatie met Vista Ultimate 64bits)chim0 schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 11:25:
[...]
Ik zoek iemand die een dergelijke combinatie heeft en zou hem/haar graag een paar samples willen toesturen, die voor mij belangrijk zijn om vloeiend af te spelen.
CPU is d00d dus HTPC meuk verkocht, PS3 doet nu dat werk
M1 Max user
Is kwa cpu en vga beter.
Met je andere vragen kan ik je niet helpen ik heb geen ervaringen met Windows Media Center.
[ Voor 32% gewijzigd door DJ-Promo op 31-12-2011 11:52 ]
Bedankt maar gaat me echt om die A4-3300.dmvdberg schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 11:49:
[...]
Niet specifiek met die CPU nog. Tot voor kort heeft hier echter een HTPC gedraaid met op AMD platform. 1080p ging net. Maar dat lag misschien ook aan de fors oude hardware (AMD Athlon single core + ATi X1600Pro in combinatie met Vista Ultimate 64bits)
Hehe, denk niet dat m'n pa een PS3 gaat halen.CPU is d00d dus HTPC meuk verkocht, PS3 doet nu dat werk
Qua CPU weet ik niet maar qua GPU wel. Heb wat reviews gelezen en hij is wel sneller dan Intel's HD2000/3000 maar de vraag is: maakt WMC daar ook gebruik van? Want anders heb je er nog niks aan. Of is dit driver gerelateerd?DJ-Promo schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 11:51:
Als je Windows gaat draaien zou ik de AMD pakken wat dmvdberg ook zegt.
Is kwa cpu en vga beter.
Ik heb zelf een HD6850 in mijn PC en kijk via VLC en heb GPU versnelling ingeschakeld. Er lijkt duidelijk verschil te zitten tussen aan en uit maar ik wil graag weten wat er op de achtergrond gebeurt. Spreekt VLC de videokaart aan via de drivers of zit er in drivers al ingebouwde ondersteuning voor VLC? Of wat gebeurt er eigenlijk?
OK, bedankt.Met je andere vragen kan ik je niet helpen ik heb geen ervaringen met Windows Media Center.
[ Voor 45% gewijzigd door chim0 op 31-12-2011 11:57 ]
hier ga je zeker prestaties winst in merken, de GPU zit er voor een reden inchim0 schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 11:52:
[...]
Qua CPU weet ik niet maar qua GPU wel. Heb wat reviews gelezen en hij is wel sneller dan Intel's HD2000/3000 maar de vraag is: maakt WMC daar ook gebruik van? Want anders heb je er nog niks aan. Of is dit driver gerelateerd?
M1 Max user
Nu is meer mijn vraag voor jou maakt de Media Center in W7 gebruik van die ondersteuning?
Als hij er gebruik van maakt dan zal je die CPU in 99% van de gevallen niet aanspreken. Ik heb met mijn Atom daarom nog geen problemen omdat de drivers in Linux goed werken met VDPAU en de software daar gebruik van maakt.
http://www.xbmcfreak.nl/x...mc-linux-en-nvidia-vdpau/
Ik heb een AMD Fusion E-350 systeempje draaien met Windows 7 en daarop Windows Media Center, XBMC en MediaPortal. Als je wilt wil ik de samples wel voor je testen. Als het met mijn systeem goed wil draaien dan hoef jij je met de A4 3300 daar zeker niet druk over te maken. PB me maar als je wilt?chim0 schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 11:25:
[...]
Testing, one, two ...
Dat is dus mijn vraag want dat weet ik dus niet.DJ-Promo schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 12:03:
Nu is meer mijn vraag voor jou maakt de Media Center in W7 gebruik van die ondersteuning?
Maar als ik het goed begrijp, ondersteunt de laatste beta van XMBC DXVA in de laatste drivers van AMD? Geldt dit ook voor de APU's? Wordt dit automatisch ondersteunt in WMC? Of kan je hier iets mee in VLC? Is DXVA hetzelfde als GPU versnelling? Want dat is in principe een HD6310 bijvoorbeeld en de laatste AMD driver ondersteunt deze.
Kijk, als ik VLC moet opstarten en er een film naar toe moet slepen, is het in principe ook goed hoor. Tuurlijk, mooiste is natuurlijk een mooi menu zoals WMC of XMBC maar wat voor mij het belangrijkste is, is dat je de beste beeldkwaliteit krijfg en als het kan, je muiscursor bedienen met de afstandsbediening.
Dus samengevat:
- vloeiend 1080p MKV afspelen (10GB rips)
- Normaal desktop gebruik (Internet, MSN , Youtube)
- afstandsbediening
- aan/uit via afstandbediening
- Stil en zuinig
- 3D
Dat 3D was ik nog vergeten, dat moet er ook op want hij gaat zijn TV vervangen voor eentje met 3D. Waarschijnlijk de nieuwste Samsung ofzo, 42". Maar daar is Nvidia weer beter in want daar heb ik ook aan zitten denken, een Celeronnetje (G530 ofzo) met een GT520.
http://hexus.net/tech/rev...sized-motherboard/?page=6
Ik weet niet wat het stroomverbruik is van een A4 3400 (in de praktijk), maar het TDP zit op 65 Watt t.o.v. 100 Watt voor de A8 3850. Zoals je ziet redt de A8 dat niet eens met een maximale belasting van 100 Watt met moederbord en harde schijf meegerekend, dus ik denk dat je wel veilig zit. Maar je moet hier wel goed over nadenken natuurlijk
Voor films gebruik ik sinds kort de service van lovefilm.de (woon in DE) om films te huren. Nu heb ik een xbox360 voor dvds.. maar dus nog geen blu-ray player.
Mijn dilemma, wat is de beste en niet al te dure keuze om die blu-rays te kunnen bekijken.
Ik zat eraan te denken om mijn server/desktop:
Gigabyte GA-MA78GPM-DS2H / 4GB / AMD X2 5050e / > 2TB HDD
Die nu als desktop en VM host dient als htpc in te zetten. Dus een htpc behuizing + bluray player kopen.
Boxee box verkopen en alles over deze htpc laten lopen. Een desktop vervanging koop ik mogelijk later nog is zodat ik ook weer is wat actuale games kan draaien.
Wat heeft dit systeem nog meer nodig om zonder problemen 1080p en blu-rays af te kunnen spelen.
De boxee box had ik aangeschaft als vervanging van mijn mediaplayer - hdx1000 - en heb tot nu toe express geen htpc gekocht vanwege het 'gedoe'. De mediaplayer moet simpel blijven en vriendin proof zijn
Wat voor mogelijkheden zien jullie?
Overigens een aparte blu-ray player is opzich mogelijk.. maar heeft niet de voorkeur vanwege ruimte en de relatieve hoge aanschafsprijs.
Ja, dat was mijn enige twijfel maar in principe is het alleen de processor, de rest verbruikt niks. Er komt geen videokaart in ofzo.Sp!tF!re schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 13:22:
@chim0: mooie setup, heeft mij op het idee gezet om de MS-Tech te gaan gebruiken (goedkope case met media center afstandsbediening). Voeding is wel wat aan de lage kant met 120 Watt, weet je zeker dat dit gaat werken? Zie de volgende review voor het verbruik van het moederbord icm een A8 3850 in verschillende situaties, zoals je ziet trekt hij op maximale belasting 100 Watt!
http://hexus.net/tech/rev...sized-motherboard/?page=6
In die kast bedoel je? Da's niet groot! Hoe groot is de koeler die bij die APU's wordt meegeleverd? Of komt ie niet boxed? Er staat boxedIk weet niet wat het stroomverbruik is van een A4 3400 (in de praktijk), maar het TDP zit op 65 Watt t.o.v. 100 Watt voor de A8 3850. Zoals je ziet redt de A8 dat niet eens met een maximale belasting van 100 Watt met moederbord en harde schijf meegerekend, dus ik denk dat je wel veilig zit. Maar je moet hier wel goed over nadenken natuurlijkEn vergeet geen koeling te installeren, ik weet niet of er een koeler bij zit maar er gaat een 40mm koeler in.
Maar ik heb iemand wat bestanden laten testen en mijn twijfel over vloeiend afspelen is nu weggenomen alleen zit ik nog met het 3D verhaal want daarvoor neig ik toch meer naar Nvidia. Of is dat HD3D net zo goed? Want ik lees in reviews dat Nvidia veel volwassener is wat betreft 3D.
Hij moet sowieso HD videos 1080p,mkv zonder haperingen kunnen afspelen (streamen,WMC)
Er wordt niet op gegamed.
Intel
| 1 | Silverstone SST-ML03B | € 57,- | € 57,- |
| 1 | Trust KB-2950 Vista Remote Keyboard | € 24,99 | € 24,99 |
| 1 | Intel Core i3 2120 Boxed | € 109,90 | € 109,90 |
| 1 | MSI H61M-E33 B3 | € 54,50 | € 54,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 246,39 | |
AMD
| 1 | Silverstone SST-ML03B | € 57,- | € 57,- |
| 1 | Trust KB-2950 Vista Remote Keyboard | € 24,99 | € 24,99 |
| 1 | AMD A6-3500 Boxed | € 74,77 | € 74,77 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 229,11 | |
Volgens een review kun je beter de i3 halen als je niet op de htpc gamed.
Met name de HD video playback.In other words, it is a real pity that Intel hasn’t yet been able to design a graphics core with decent performance. Even Core i3-2125 equipped with their fastest Intel HD Graphics 3000 works only as fast as AMD A4-330 in games, because of the too week graphics accelerator. All other Intel processors come with a 1.5 times slower GPU and perform really poorly in 3D games, often delivering completely unacceptable fps rate. Therefore, we can’t recommend to consider Intel processors for a system that will work with 3D graphics. Core i3 and Pentium graphics cores cope perfectly fine with the graphics interface of the operating system and HD video playback, but that’s about it. So, Core i3 and Pentium processors will best of all suit for those systems that need mostly computational performance of general-purpose cores and decent energy-efficiency. In this respect, no AMD APU can compete with Sandy Bridge.
Dus beter voor de Intel setup gaan?
|2600k|Asus 290|
Duh, het is een IGP, geen gamingkaart dus die review zet het gewoon verkeerd neer.Bullus schreef op zondag 01 januari 2012 @ 12:49:
Volgens een review kun je beter de i3 halen als je niet op de htpc gamed.
Hangt ervan af wat je meer nodig hebt. Processorkracht? Intel. Grafische kracht? AMD.Dus beter voor de Intel setup gaan?
Dit topic is gesloten.
![]()