• MapacheLoco
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-01 22:55
Heej tweakers!

ik wil half januari een htpc-game pc kopen! En ik zit tussen 2 systemen te twijfelen..

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M€ 72,35€ 72,35
1Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 113,99€ 113,99
1Silverstone Grandia GD05B€ 81,40€ 81,40
1Scythe Shuriken Rev. B€ 21,94€ 21,94
1Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 49,-€ 49,-
1Corsair Builder CX430 V2€ 37,50€ 37,50
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 88,90€ 88,90
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 39,-€ 39,-
1Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE€ 124,-€ 124,-
1AMD A8-3850 Boxed€ 118,-€ 118,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 746,08

en

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 113,99€ 113,99
1Silverstone LC10-E€ 91,-€ 91,-
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 27,90€ 27,90
1Thermaltake Smart M450W€ 51,90€ 51,90
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 39,-€ 39,-
1AMD Phenom II X4 960T BE Black Edition€ 99,90€ 99,90
1Asrock 870 Extreme3 R2.0€ 67,90€ 67,90
1Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE€ 124,-€ 124,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 753,49

Ik wil graag weten welke van de 2 systemen beter functioneert als een HTPC. Met betrekking op geluid warmte en stroomverbruik. Het doel van het systeem is om er lekker een gamepje erop kunnen spelen en ook met xbmc er een film op te kunnen kijken! Ik ben benieuwd of jullie mij tips kunnen geven!

groetjes,

Sjoerd

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-12 12:57
chim0 schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 11:46:
[...]

Gewoon Windows 7 met Windows Media Center, denk ik? Ik heb er de ballen verstand van maar ook weer niet echt zin om me erin te verdiepen. Ik heb 1 keer dat XMBC geinstalleerd op m'n eigen PC om te kijken wat het is en Media Center heb ik ook een keer opgestart voor de gein. Ik lees dit topic veel door maar ik heb ook weer geen zin in veel "onderhoud" en poespas dus dingen als Linux enzo zijn uitgesloten.

Ik wil gewoon zo min mogelijk aan dat ding hoeven sleutelen. Gewoon simpel Windows erop en een mooi menuutje met afstandsbediening zodat je makkelijk kan navigeren. Er komt ook een draadloos en muis om lui vanaf de bank te internetten.

Hij moet ook aan en uit kunnen met een afstandsbediening maar dit kan met sommige moederborden, geloof ik?

Maar het is eigenlijk voor m'n pa, die wou eerst een mediaspeler maar wil nu een HTPC omdat ie ook gewoon normaal wil computeren (internetten, live streams kijken) en ik moest iets samenstellen en die medispelers zijn gewoon crap. Heb veel reviews gelezen en heb er veel bekeken en getest in Media Markten enzo maar is gewoon niet te vergelijken met een gewone PC (logisch) en hij geeft liever wat meer uit als het beter is.
Ook mijn idee, ik val net pas binnen in dit topic en ben aan het prille begin van mijn kennisvergaring. Mijn zwager heeft XBMC en die zei dat het toch best wel wat sleutelen is voordat alles goed draait. Ik zoek dus een systeem dat vooral makkelijk bedienbaar is zodat de rest van de familie er ook gewoon mee kan werken.

Hoofdreden:
-Meer mogelijkheden dan een mediastreamer
-geen beperking aan de hand van bestandsformaten

idee van eisen:
-HTPC ipv mediastreamer voor weergeven media op TV vanaf server 2008R2
-Eenvoudige bediening met remote
-Internet op TV dmv draadloos kb/muis
-klein
-Fijne snelle simpele index van media bibliotheek
-Stabiel

Ik wil XBMC niet gelijk afwijzen maar ik heb gewoon de indruk dat ik daar weer 6 dagen aan loop te prutsen en dat er niemand een simpele film mee kan aanslingeren zonder mijn hulp en dat ik dan elke week weer nieuwe meldingen en problemen moet oplossen.

Advies voor hard en software welkom en ik ga dit draadje volgen. :)
chim0 schreef op zondag 01 januari 2012 @ 13:07:
[...]

Duh, het is een IGP, geen gamingkaart dus die review zet het gewoon verkeerd neer.

[...]

Hangt ervan af wat je meer nodig hebt. Processorkracht? Intel. Grafische kracht? AMD.
Een IGP is inderdaad niet echt geschikt voor gaming. Alleen op een AMD A8 kan nog redelijk op medium settings een spelletje gespeeld worden. Ik ben het wel met je eens dat de review het niet helemaal goed neerzet maar om een andere reden.

HW decodering van H264 en VC1 gebeurd in fixed function hardware op de GPU (dit is zowel voor AMD, Nvidia als Intel). Hoe snel je GPU is, is dus weinig van belang aangezien alleen een specifiek gedeelte van de chip gebruikt wordt. Zodra de drivers dit goed ondersteunen en de implementatie goed is in de gebruikte decoder werkt dit allemaal prima. Wanneer je echter als HTPC gebruiker gebruik maakt van beeldverbetering is het een ander verhaal. Programma's als MPC-HC hebben de mogelijkheid om shader kracht te gebruiken om video te post-processen. Wanneer je hiervan gebruikt wilt maken (zelf gebruik ik het amper omdat ik alleen goed 1080p materiaal afspeel) is meer GPU kracht wel gewenst.

@ MapacheLoco,

Je hebt wel 2 heel verschillende systemen gebouwd. Probeer eerst eens de behuizing en de voeding gelijkt te stellen. Past trouwens die CM hyper 212 evo wel in die Silverstone kast? Weet de maten zo niet uit m'n hoofd, maar er zijn maar weinig kasten die een tower koeler kunnen huisvesten.

Het grootste verschil tussen de 2 platformen is de CPU en moederbord. Je geeft aan dat geluid en stroomverbruik belangrijk voor je zijn. Wat voor CPU en moederbord je gebruikt heeft weinig te maken met de hoeveelheid geluid het systeem produceert. Om de geluidsproductie zo laag mogelijk te hebben moet je de standaard casefans vervangen door stille exemplaren en deze op een variabel toerental laten draaien. Ook is de gebruikte CPU koeler belangrijk voor de geluidsproductie. Verder maakt de ventilator van de voeding geluid (dus zoek geen uit die luidruchtig is) en als belangrijkste zoek een stille videokaart uit!

Wat energieverbruik betreft is er wel wat verschil tussen beide platformen. Zwaar belast (tijdens gamen) zal je systeem best veel verbruiken doordat er een discrete videokaart gebruikt wordt. Maar de grote winst is te behalen wanneer het systeem idle is of weinig verbruikt bij het afspelen van een film. In dat geval is het die A8 zuiniger idle dan een Phenom. Maar de grootste winst kun je denk ik halen door een AMD videokaart uit de 7000 serie te halen. Naar het schijnt zijn deze videokaarten idle zeer zuinig (maar een paar Watt verbruik). Dit kan je op jaarbasis wel wat euro's schelen. Ook zijn ze weer een stukje sneller dan de kaarten van de 6000 serie. Als ik jou was zou ik een A8 cpu kopen en de ingebouwde GPU gebruiken tot je een 7800 serie videokaart kan kopen en die er eenvoudigweg bijplaatsen.

@ Jpjedi:

In mijn ervaring is XBMC inderdaad redelijk lastig aan de praat te krijgen (maar zeker wel te doen), maar wanneer alles eenmaal goed geconfigureerd is, is het juist super simpel om een film aan te slingeren. Nieuwe films hoef je alleen maar in de goede map te plaatsen waarna XBMC automatisch de film opneemt in de bibliotheek en er de juiste informatie bij zoekt waarna je de film gemakkelijk af kan spelen door hem te selecteren bij je films. Desgewenst nog ondertiteling downloaden via de subtitles plugin.
iBurger schreef op donderdag 29 december 2011 @ 22:55:
@ frietsje en subslider:

Je hebt grofweg twee grote keuzes als je XBMC gaat draaien.

1. AMD Mobo > ATI graphics > Windows (dxva).
2. AMD/Intel Mobo + gt210 (of gt430) > NVidia Graphics > Windows/Linx (dxva / vdpau).

Mooie setups zijn te behalen met een amd boardje en A4 processor waar je de ati graphics pakt. Of een H55 met bijvoorbeeld een G530 en een nvidia Gt210.
Dit is wel erg kort door de bocht overigens... Waarom geen Intel IGP in windows?
iBurger schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 00:32:
[...]

Mijn persoonlijk advies is dat je beter met NVIDIA kan gaan als je OpenElec wil gaan draaien. Hoewel, het al werkt in bepaalde gevallen (dacht AMD Fushion) weet je dat VDPAU gewoon het altijd doet. Als je kijkt naar de extra kosten van een gt210 zou dat je niet echt moeten tegen houden imho.
Ook weer een beetje een kort door de bocht advies. Ondersteuning van AMD onder Linux en XBMC live is al wat verder dan jij suggereert. Er worden in dit forum ervaringen geplaatst dat zo goed als iedere video afgespeeld kan worden dmv Vaapi onder linux. Nu is de ontwikkeling van XvBA ook al flink opgeschoten.

De extra kosten van een gt210 zijn niet enorm, maar de kosten voor het extra stroomverbruik? En kan een gt210 wel HD audio bitstreamen of 3D doorgeven? Nee, dan heb je al een GT520 of GT430 nodig. Helemaal als je toch van plant bent om 3 jaar met je HTPC te doen is de A4 een serieuze kandidaat als HTPC platform.
Snippo schreef op maandag 26 december 2011 @ 15:21:
Even een aanvulling op mezelf hierboven:
Wanneer ik Xvba uitschakel speelt een 1080p blu-ray alles behalve soepel af. Met Xvba ingeschakeld is het geen enkel probleem, maar de cpu-load hangt dan nog wel rond de 75%. Dezelfde film heb ik getest op de laptop met een i3-370m cpu en die speelt zonder problemen (heel af en toe zakt de fps terug naar 22 oid) de film af -zonder- DXVA. XBMC meldt zonder DXVA een cpu-load van ~35%, met DXVA een cpu-load van ~25%. Windows zelf zegt echter dat xbmc met gebruik van DXVA maar 2% cpu gebruikt (zonder ook ~35%, dus hetzelfde als in xbmc). :?
Ik had het idee dat hardware acceleration alle load van de cpu af zou nemen maar blijkbaar is dit niet zo of klopt de cpu-load van xbmc of windows niet.
Als ik via SSH de cpu-load van mijn htpc bekijk hangt deze bij het afspelen van de film dus rond de 75%. Zet ik de film af... is het nog steeds 75% 8)7 .

Er valt dus niks zinnigs te zeggen wat betreft de cpu power van een A4-3400, maar met behulp van Xvba spelen films probleemloos af.

Edit: Net de htpc een reboot gegeven en alles nog een keer getest. In het menu ~30% cpu load, afspelen van de film met Xvba ~10% en zonder Xvba ~40% (allemaal per core). Deze keer speelde de film zonder Xvba wel vloeiend af.... wie snapt het nog?
Ook iets om rekening mee te houden is de kloksnelheid waar de CPU op loopt. Wanneer je de GPU het zware werk laat doen kan de CPU zichzelf terug klokken om energie te besparen. Wanneer de CPU op een lagere kloksnelheid loopt (laten we zeggen op halve kloksnelheid) dan heeft een bepaalde belasting een hogere CPU belasting (in dit geval dus 2x). Wanneer je CPU belasting met elkaar vergelijkt moet je even een CPU-z venster open hebben om te zien of de kloksnelheid gelijk is.

[ Voor 82% gewijzigd door jaapsander op 02-01-2012 15:26 ]

Verwijderd

jaapsander schreef op maandag 02 januari 2012 @ 14:39:
[...]

@ MapacheLoco,

Je hebt wel 2 heel verschillende systemen gebouwd. Probeer eerst eens de behuizing en de voeding gelijkt te stellen. Past trouwens die CM hyper 212 evo wel in die Silverstone kast? Weet de maten zo niet uit m'n hoofd, maar er zijn maar weinig kasten die een tower koeler kunnen huisvesten.

Het grootste verschil tussen de 2 platformen is de CPU en moederbord. Je geeft aan dat geluid en stroomverbruik belangrijk voor je zijn. Wat voor CPU en moederbord je gebruikt heeft weinig te maken met de hoeveelheid geluid het systeem produceert. Om de geluidsproductie zo laag mogelijk te hebben moet je de standaard casefans vervangen door stille exemplaren en deze op een variabel toerental laten draaien. Ook is de gebruikte CPU koeler belangrijk voor de geluidsproductie. Verder maakt de ventilator van de voeding geluid (dus zoek geen uit die luidruchtig is) en als belangrijkste zoek een stille videokaart uit!

Wat energieverbruik betreft is er wel wat verschil tussen beide platformen. Zwaar belast (tijdens gamen) zal je systeem best veel verbruiken doordat er een discrete videokaart gebruikt wordt. Maar de grote winst is te behalen wanneer het systeem idle is of weinig verbruikt bij het afspelen van een film. In dat geval is het die A8 zuiniger idle dan een Phenom. Maar de grootste winst kun je denk ik halen door een AMD videokaart uit de 7000 serie te halen. Naar het schijnt zijn deze videokaarten idle zeer zuinig (maar een paar Watt verbruik). Dit kan je op jaarbasis wel wat euro's schelen. Ook zijn ze weer een stukje sneller dan de kaarten van de 6000 serie. Als ik jou was zou ik een A8 cpu kopen en de ingebouwde GPU gebruiken tot je een 7800 serie videokaart kan kopen en die er eenvoudigweg bijplaatsen.
Aan de andere kant is het natuurlijk 'zonde' om meer te betalen voor een processor omdat die voor een belangrijk gedeelte GPU is terwijl er toch een discrete videokaart geplaatst gaat worden. Ik zou in zijn geval gaan voor of systeem 2 (qua processor dan) of voor een Intel i3 2100 oid. Die tip van wachten op bijvoorbeeld een 7850 klinkt als geen slecht idee, maar als hij dat wil doen zou ik hem aanraden om het tot die tijd gewoon met de geintegreerde videokaart te doen. Zowel bij de Phenom als intel moet de IGP volgens mij snel genoeg zijn voor full-HD content. Voor een paar maanden een beetje lastiger, maar voor de jaren daarna een beter investering imho :).
Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2012 @ 15:28:
[...]

Aan de andere kant is het natuurlijk 'zonde' om meer te betalen voor een processor omdat die voor een belangrijk gedeelte GPU is terwijl er toch een discrete videokaart geplaatst gaat worden. Ik zou in zijn geval gaan voor of systeem 2 (qua processor dan) of voor een Intel i3 2100 oid. Die tip van wachten op bijvoorbeeld een 7850 klinkt als geen slecht idee, maar als hij dat wil doen zou ik hem aanraden om het tot die tijd gewoon met de geintegreerde videokaart te doen. Zowel bij de Phenom als intel moet de IGP volgens mij snel genoeg zijn voor full-HD content. Voor een paar maanden een beetje lastiger, maar voor de jaren daarna een beter investering imho :).
No offence, maar zonde om meer te betalen voor een IGP die je niet gaat gebruiken is een beetje onzin. Bij een i3 betaal je trouwens ook voor een IGP die je niet gaat gebruiken.... Je kunt het ook zo bekijken, voor bijna hetzelfde geld krijg je er een IGP bij die je kunt gebruiken voor troubleshooten als de discrete videokaart het niet doet, of als je toch niet meer gaat gamen op de HTPC je de videokaart kunt verwijderen en verder gaat op de IGP. Je hebt gewoon meer mogelijkheden. Verder geeft Mapacheloco aan dat energieverbruik belangrijk is. En qua energieverbruik (vooral idle) zit je met een A8 beter dan met een Phenom platform.

Verder ga je niet veel meer fps halen met een phenom of i3 aangezien de videokaart in bijna alle gevallen beperkend is (helemaal bij een mid-range kaart). De IGP's zijn inderdaad prima in staat om HD video af te spelen. Op een A8 is zelf prima een spelletje te spelen op medium settings. Maar de IGP gebruiken ter overbrugging is toch juist wat ik adviseer (ingebouwde GPU = IGP (integrated processing unit))?

[ Voor 8% gewijzigd door jaapsander op 02-01-2012 15:36 ]

Verwijderd

jaapsander schreef op maandag 02 januari 2012 @ 15:33:
[...]

No offence, maar zonde om meer te betalen voor een IGP die je niet gaat gebruiken is een beetje onzin. Bij een i3 betaal je trouwens ook voor een IGP die je niet gaat gebruiken.... Je kunt het ook zo bekijken, voor bijna hetzelfde geld krijg je er een IGP bij die je kunt gebruiken voor troubleshooten als de discrete videokaart het niet doet, of als je toch niet meer gaat gamen op de HTPC je de videokaart kunt verwijderen en verder gaat op de IGP. Je hebt gewoon meer mogelijkheden. Verder geeft Mapacheloco aan dat energieverbruik belangrijk is. En qua energieverbruik (vooral idle) zit je met een A8 beter dan met een Phenom platform.

Verder ga je niet veel meer fps halen met een phenom of i3 aangezien de videokaart in bijna alle gevallen beperkend is (helemaal bij een mid-range kaart). De IGP's zijn inderdaad prima in staat om HD video af te spelen. Op een A8 is zelf prima een spelletje te spelen op medium settings. Maar de IGP gebruiken ter overbrugging is toch juist wat ik adviseer (ingebouwde GPU = IGP (integrated processing unit))?
Ik bedoelde met mijn eerste opmerking dat de A8 voor een veel belangrijker deel uit 'GPU' bestaat dan de andere genoemde keuzes. Daar betaal je uiteraard ook voor en daar refereerde ik naar. Volgens mij zit je bovendien qua energieverbruik met een Intel trouwens nog beter dan met een A8 toch? Daarnaast rent ie er rondjes omheen (tenzij je inderdaad alleen gamet en film kijkt, dan maakt het inderdaad kein Flaus aus omdat de videokaart de bottleneck is bij gamen en de PC bij film kijken either way uit z'n neus staat te vreten.) Ik heb ook niet helemaal duidelijk omschreven wat mijn voorstel dan was denk ik: nu een i3 kopen (want vziw sneller en energiezuiniger dan de Phenom, correct me if I'm wrong...), en dan meteen een 6850 of wachten op een 7850. Indien hij wil wachten kan hij het dan een paar maandjes met de IGP (en dus niet de GP van de APU) doen, hetgeen alleen wel inhoudt dat hij er niet mee kan gamen. Wel prima HD-video bekijken. Ik vraag me verder af hoeveel de extra flexibiliteit van een krachtige igp bijdraagt als je toch al een discrete kaart hebt. Ik zou er zelf niet veel voor overhebben in ieder geval.
Dat "ik moet extra betalen voor die IGP" is een non argument. Een lullige Celeron G530 van dertig euro heeft net zo'n IGP aan boord, als er voor vijf euro aan extra transistors voor de GPU in zit, is het veel.

[ Voor 22% gewijzigd door Dreamvoid op 02-01-2012 15:50 ]

Verwijderd

OK, point taken. Maar laat ik het anders zeggen. De unique selling point van de AMD APU's is de krachtige geintegreerde graphics. Als je dat niet nodig hebt (want je maakt geen gebruik van die krachtige gp-performance als je een discrete kaart plaatst) heeft de keus voor een APU voor jou geen USP meer. Ik blijft er dan ook bij dat er betere keuzes zijn dan een A8 als je toch een discrete videokaart gaat plaatsen. Qua rauwe CPU-performance is de A8 maar mwoah volgens mij. Zie bijvoorbeeld deze review.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2012 16:12 ]

Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2012 @ 16:07:
OK, point taken. Maar laat ik het anders zeggen. De unique selling point van de AMD APU's is de krachtige geintegreerde graphics. Als je dat niet nodig hebt (want je maakt geen gebruik van die krachtige gp-performance als je een discrete kaart plaatst) heeft de keus voor een APU voor jou geen USP meer. Ik blijft er dan ook bij dat er betere keuzes zijn dan een A8 als je toch een discrete videokaart gaat plaatsen. Qua rauwe CPU-performance is de A8 maar mwoah volgens mij. Zie bijvoorbeeld deze review.
Maar als je naar het grotere plaatje kijkt, dan zie je dat je voor het FM1 platform completere moederborden (bijvoorbeeld 4x usb 3.0 met front aansluiting) krijgt voor minder geld. Een i3 heeft inderdaad meer kracht, maar deze ga je toch niet gebruiken bij gamen en HTPC gebruik. Dan zou ik eerder een pentium of celeron adviseren...

Over die review: De A8 is juist qua rauwe cpu kracht best sterk. Zolang de workload maar zijn 4 cores aan het werk kan houden. Single threaded is een i3 weer een stuk sneller. Als in de toekomst meer en meer toepassingen en software betere ondersteuning bieden voor multicore dan hoeft een A8 niet onder te doen voor een i3.

[ Voor 12% gewijzigd door jaapsander op 02-01-2012 16:31 ]

• JohFraEl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-12 12:47

JohFraEl

Slainte!

Hallo mede-tweakers, ik volg dit topic en ben al een tijdje bezig met het opzetten van een home-theater en het uitzoeken van de daarbijbehorende HTPC, vreemd genoeg heb ik het samenstellen van de HTPC waarmee het begonnen is voor het laatst bewaard.

Huidige situatie:
- Oude PC met Ubuntu voor browsen, email, muziek, YouTube etc.
- EnVivo HD Mediaplayer
- Samsung 3d Blu-ray player BD-D6500 pricewatch: Samsung BD-D6500
- Versterker Onkyo TX-NR609 Zwart pricewatch: Onkyo TX-NR609 Zwart
- TV Samsung UE46D7000 pricewatch: Samsung UE46D7000

- je budget
max € 500,00
- welke apparatuur je hebt (tv, receiver, enz)
zie lijstje huidige situatie
- hoe ziet je netwerk eruit (nas? draadloos?)
Nu nog een server met RAID5 3x 1Tb (zal in toekomst NAS worden bedraad)
- wat wil je afspelen:
Alles: Blu-Ray, 1080p, 3D, MKV, HD-MA audio, MP3, AVI, MOV, MP4 etc.
- zijn er ruimtebeperkingen:
TV-meubel 448mm B x 168mm H x 436mm D

Ik wil naast huidige activiteiten op de huiskamercomputer zoals browsen, email, muziek (spotify), openoffice, Gimp-bewerking, torrents downloaden en uploaden naar YouTube ook HTPC voorzien van XBMC onder Ubuntu en gebruik gaan maken van CouchPotato, Sickbeard en SabNZBd.
De huiskamer PC en de Mediaplayer moet dus vervangen worden door onderstaande configuratie.
In eerste instantie ging mijn voorkeur uit naar de Antec Fusion Remote maar daar heb ik net te weinig ruimte voor in mijn TV-meubel.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-HVS€ 55,05€ 55,05
1Silverstone SST-ML03B€ 57,-€ 57,-
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 32,89€ 32,89
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,85€ 34,85
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G€ 21,94€ 21,94
1AMD A4-3400 Boxed€ 55,50€ 55,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 417,07

Vragen ten aanzien van deze setup:
- Standaardvraag: Full HD 1080p afspelen, en moet 3D SBS kunnen, HDMI 1.4a overdracht. Kan dat met deze setup en Linux XBMC of moet ik dan naar NVIDIA uitwijken.
- Extra scherm (15inch) aansluiten op ca. 2 meter van de HTPC, moet ik daar dan een extra videokaart voor gebruiken? (Ik heb nog een HD5450 liggen) Kan dat?
- Wat voor kabel scherm raden jullie aan?
- Voldoet de Asrock A75M-HVS of kan ik beter uitkijken naar de in BGG genoemde Asus F1A75-M en zoja waarom dan wel?
- Is de extra Scythe Shuriken koeler nodig of is de stock koeler van de boxed A4 voldoende en stil genoeg?
- Nog een n00b vraagje: Kan je met openelec ook browsen, emailen, openoffice etc. of moet ik dan toch onder Ubuntu gaan draaien?

Gaarne jullie bevindingen danwel kritiek op de setup. Bij voorbaat dank! 8)

Winter | 1st T-net Review

JohFraEl schreef op maandag 02 januari 2012 @ 17:40:
Hallo mede-tweakers, ik volg dit topic en ben al een tijdje bezig met het opzetten van een home-theater en het uitzoeken van de daarbijbehorende HTPC, vreemd genoeg heb ik het samenstellen van de HTPC waarmee het begonnen is voor het laatst bewaard.

Huidige situatie:
- EnVivo HD Mediaplayer

- je budget
max € 500,00
- wat wil je afspelen:

Ik wil naast huidige activiteiten op de huiskamercomputer zoals browsen, email, muziek (spotify), openoffice, Gimp-bewerking, torrents downloaden en uploaden naar YouTube ook HTPC voorzien van XBMC onder Ubuntu en gebruik gaan maken van CouchPotato, Sickbeard en SabNZBd.
De huiskamer PC en de Mediaplayer moet dus vervangen worden door onderstaande configuratie.
In eerste instantie ging mijn voorkeur uit naar de Antec Fusion Remote maar daar heb ik net te weinig ruimte voor in mijn TV-meubel.

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 417,07

- Standaardvraag: Full HD 1080p afspelen, en moet 3D SBS kunnen, HDMI 1.4a overdracht. Kan dat met deze setup en Linux XBMC of moet ik dan naar NVIDIA uitwijken.
- Extra scherm (15inch) aansluiten op ca. 2 meter van de HTPC, moet ik daar dan een extra videokaart voor gebruiken? (Ik heb nog een HD5450 liggen) Kan dat?
- Voldoet de Asrock A75M-HVS of kan ik beter uitkijken naar de in BGG genoemde Asus F1A75-M en zoja waarom dan wel?
- Is de extra Scythe Shuriken koeler nodig of is de stock koeler van de boxed A4 voldoende en stil genoeg?
- Nog een n00b vraagje: Kan je met openelec ook browsen, emailen, openoffice etc. of moet ik dan toch onder Ubuntu gaan draaien?

Je samenstelling ziet er goed uit. Over je vragen:
- Full HD 1080p en SBS 3D gaat prima met een A4. Onder linux is vaapi en XvBA ondersteuning nog niet zo lang geleden in een stadium gekomen dat het voldoet voor dagelijks gebruik. Echter kan er nog wel eens een video zijn die afwijkend is geencodeerd waardoor hij niet met HW versnelling af te spelen is. Echter heeft een dual core A4 ook genoeg kracht om zonder hw versnelling 1080p video af te spelen.

- Een extra scherm aansluiten wil prima. De IGP in de A4 kan zeker 2 schermen aansluiten. Let alleen wel even op dat het 2e scherm alleen via analoge vga aangesloten kan worden aangezien het door jou uitgekozen moederbord geen dvi aansluiting heeft.

- Kabel scherm?

- Die asrock is prima zolang hij alle aansluitingen heeft die je nodig hebt.

- Een scythe shuriken is stiller dan de standaard koeler, of de standaardkoeler te luidruchtig is, is redelijk persoonlijk en ook afhankelijk van een aantal andere factoren. Die shuriken is echter behoorlijk stil. Zelf heb ik een big shuriken welke nog iets stiller behoort te zijn.

- Volgens mij kun je met openelec niet veel meer doen dan XBMC draaien omdat het nogal een uitgeklede versie van linux is. Voor de taken die jij noemt zou ik een volledige distro installeren met XBMC.

• JohFraEl

JohFraEl

Slainte!

jaapsander schreef op maandag 02 januari 2012 @ 17:50:
[...]

Je samenstelling ziet er goed uit. Over je vragen:
- Full HD 1080p en SBS 3D gaat prima met een A4. Onder linux is vaapi en XvBA ondersteuning nog niet zo lang geleden in een stadium gekomen dat het voldoet voor dagelijks gebruik. Echter kan er nog wel eens een video zijn die afwijkend is geencodeerd waardoor hij niet met HW versnelling af te spelen is. Echter heeft een dual core A4 ook genoeg kracht om zonder hw versnelling 1080p video af te spelen.

- Een extra scherm aansluiten wil prima. De IGP in de A4 kan zeker 2 schermen aansluiten. Let alleen wel even op dat het 2e scherm alleen via analoge vga aangesloten kan worden aangezien het door jou uitgekozen moederbord geen dvi aansluiting heeft.

- Kabel scherm?

- Die asrock is prima zolang hij alle aansluitingen heeft die je nodig hebt.

- Een scythe shuriken is stiller dan de standaard koeler, of de standaardkoeler te luidruchtig is, is redelijk persoonlijk en ook afhankelijk van een aantal andere factoren. Die shuriken is echter behoorlijk stil. Zelf heb ik een big shuriken welke nog iets stiller behoort te zijn.

- Volgens mij kun je met openelec niet veel meer doen dan XBMC draaien omdat het nogal een uitgeklede versie van linux is. Voor de taken die jij noemt zou ik een volledige distro installeren met XBMC.
Cool, bedankt voor de snelle reactie jaapsander. Er is me nu al een hoop duidelijk!
Tweede scherm als HDMI bedoel ik qua 'kabel-scherm', of kan ik vanwege de lengte beter iets anders nemen?

JohFraEl schreef op maandag 02 januari 2012 @ 17:55:
[...]
Cool, bedankt voor de snelle reactie jaapsander. Er is me nu al een hoop duidelijk!
Tweede scherm als HDMI bedoel ik qua 'kabel-scherm', of kan ik vanwege de lengte beter iets anders nemen?
Zoals ik zei, moet je voor je 2e scherm een vga kabel gebruiken. Andere moederborden hebben wel een dvi aansluiting. Maar een 15" op 2 meter zou ook met vga kunnen. Let wel op dat HDCP beveiligd materiaal niet via vga kan.

[ Voor 5% gewijzigd door jaapsander op 02-01-2012 18:32 ]

• MapacheLoco
Heej Jaapsander en Belovedmonster bedankt voor de reacties! Ik ga denk ik toch voor de A8.. en wacht dan tot de 7 serie :) thnx for the tip! En dan kan ik toch nog lekker oude gamepjes spelen :) ik denk dat de quad core van 2.8ghz genoeg is voor games voorlopig omdat videokaart toch belangrijker is.. En dat het verschil in fps end. niet merkbaar zal zijn t.o.v. de phenom. Zijn er nog onderdelen die ik in het 1e systeem kan vervangen om het stiller te maken? (op fans na)

• MapacheLoco
JohFraEl schreef op maandag 02 januari 2012 @ 17:40:

Huidige situatie:
- EnVivo HD Mediaplayer

- je budget
max € 500,00
- wat wil je afspelen:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 417,07

- Ik zou misschien als je budget toch 500 euro is voor de pricewatch: AMD A6-3500 Boxed gaan :) Is maar 2 tientjes duurder en dan heb je een triple core en een iets betere gpu.

- extra scherm is volgens mij mogelijk met dat moederbord + a4 (a6) je videokaart hd5450 zal iig niet gaan passen in de case. Dan zou je een iets grotere moeten nemen (maar ik las dat je al geen ruimte had voor de antec fusion .. dus dat gaat denk ik niet op 8)7 )

- scythe shuriken is stiller, maar ik heb van andere mensen verhalen gehoord dat de stock koeler stil genoeg is. Maar hangt van je voorkeur af, en ook hoe ver je je van je tv + htpc zit. Bijvoorbeeld ik zit vrij dichtbij dus ik wil net iets stillere pc, omdat ik het irritant vind. Maar zit je ong 5+ meter weg van je tv als je kijkt.. dan kan je volgens mij voor de stock koeler gaan

-de a75M-HVS volstaat voor je behoefte alleen heeft minder uitbreidingsmogelijkheden. Bijvoorbeeld maar 2x ddr3 overigens als je je raid opstelling wilt veranderen heeft heeft support f1a75 de makkelijkste :) (just a bunch of disks)

ik hoop dat dit je wat geholpen heeft!

• Furiousz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-12 10:40
Na de goede tips die ik hier heb gekregen, en na een weekje lezen op tweakers en hw.info heb ik zojuist het volgende besteld bij Azerty:

#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone Grandia GD04 (Zwart)€ 84,90€ 84,90
1Scythe Gentle Typhoon D1225C12B1AP-11 (500 rpm), 120mm€ 10,50€ 10,50
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 34,95€ 34,95
1AMD A6-3500 Boxed€ 74,77€ 74,77
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 334,26

Tevens nog een ASUS S/PDIF OUT/COA+OPT bracket gekocht op ebay.
Nu nog een HP ir receiver voor de Harmony One, en een Logitech K400, en dan is alles compleet!!!

3025Wp ZZW | 11 x REC 275 TwinPeak 2 BLK | SMA Sunny Boy 3.0 | PVoutput

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:45
jaapsander schreef op maandag 02 januari 2012 @ 14:39:
[...]

En kan een gt210 wel HD audio bitstreamen of 3D doorgeven? Nee, dan heb je al een GT520 of GT430 nodig. Helemaal als je toch van plant bent om 3 jaar met je HTPC te doen is de A4 een serieuze kandidaat als HTPC platform.
Dat is dus precies het dilemma wat ik heb want zo'n APU is grafisch gezien wel interessant (VLC met GPU versnelling bijvoorbeeld) maar wij willen ook 3D en dan is zo'n GT520 vereist.

Hoe zit het met de brillen trouwens? Moet je die dan van Nvidia of van de TV zelf kopen?

• Dickster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-11 22:18
Ik kijk momenteel de meeste films via een via een DLNA servertje op een iets te trage server (ACER H340 icm met philips TV) en dit loopt niet soepel (zeker HD niet). Daarom wil ik gaan proberen of een HTPC wat voor mij is. Deze moet na overstappen glasvezel ook mijn HUMAX 5050c gaan vervangen.

Ik heb de neiging om mij aan te sluiten bij de BBG uit november en ondetrstaande setup te kiezen. Ik heb voorlopig nog wel een HD van 750GB of 2TB en een DVD speler liggen (blueray eventuel later toe te voegen).

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Fusion Remote Zilver€ 131,99€ 131,99
1Antec Earthwatts EA-380D Green€ 41,95€ 41,95
1G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ€ 25,99€ 25,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 349,72

Ik heb momenteel televisie van ziggo, maar stap binnenkort over op glasvezel. Voor zover ik begrepen heb is voor de iptv geen tunercard nodig maar een extra netwerkkaart: IPTV op je HTPC. Vandaar vooralsnog niet gekeken naar de TV/PVR mogelijkheden, hiervoor blijf ik voorlopig de Humax 5050 gebruiken.

Voor zover ik uit dit topic op kan maken is een A4-3400 gewoon voldoende voor een HTPC. Is er een reden om te gaan voor een zwaardere bijvoorbeeld A6-3650, of zou ik met een A4-3400 ook komende jaren uit de voeten moeten kunnen? (Gamen is geen vereiste, dit doen we alleen op de Wii)

Goede redenen om onderdelen te wijzigen. Is de Antec kas nog wat, of is dit een gedateerd model? Uiterlijk, display, genoemde degelijkheid en prijs zijn redenen voor mij om deze te kiezen.

Als het bevalt wil ik de toekomst overigens wel nog een SSD toevoegen voor de starttijd te reduceren.
chim0 schreef op maandag 02 januari 2012 @ 20:46:
[...]

Dat is dus precies het dilemma wat ik heb want zo'n APU is grafisch gezien wel interessant (VLC met GPU versnelling bijvoorbeeld) maar wij willen ook 3D en dan is zo'n GT520 vereist.

Hoe zit het met de brillen trouwens? Moet je die dan van Nvidia of van de TV zelf kopen?
Als je 3d wilt kijken op een 3d tv maakt het allemaal niks uit. Dan hoeft je GPU alleen maar een stream naar je tv te sturen via HDMI. Zowel de AMD APU's als de videokaarten kunnen dat vanaf de 6000 serie. Die Nvidia kan het ook. Zelf nieuwe IGP's in intel CPU's kunnen gewooon 3d doorgeven.
Dickster schreef op maandag 02 januari 2012 @ 21:07:
Ik kijk momenteel de meeste films via een via een DLNA servertje op een iets te trage server (ACER H340 icm met philips TV) en dit loopt niet soepel (zeker HD niet). Daarom wil ik gaan proberen of een HTPC wat voor mij is. Deze moet na overstappen glasvezel ook mijn HUMAX 5050c gaan vervangen.

Ik heb de neiging om mij aan te sluiten bij de BBG uit november en ondetrstaande setup te kiezen. Ik heb voorlopig nog wel een HD van 750GB of 2TB en een DVD speler liggen (blueray eventuel later toe te voegen).

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Fusion Remote Zilver€ 131,99€ 131,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 349,72

Ik heb momenteel televisie van ziggo, maar stap binnenkort over op glasvezel. Voor zover ik begrepen heb is voor de iptv geen tunercard nodig maar een extra netwerkkaart: IPTV op je HTPC. Vandaar vooralsnog niet gekeken naar de TV/PVR mogelijkheden, hiervoor blijf ik voorlopig de Humax 5050 gebruiken.

Voor zover ik uit dit topic op kan maken is een A4-3400 gewoon voldoende voor een HTPC. Is er een reden om te gaan voor een zwaardere bijvoorbeeld A6-3650, of zou ik met een A4-3400 ook komende jaren uit de voeten moeten kunnen? (Gamen is geen vereiste, dit doen we alleen op de Wii)

Goede redenen om onderdelen te wijzigen. Is de Antec kas nog wat, of is dit een gedateerd model? Uiterlijk, display, genoemde degelijkheid en prijs zijn redenen voor mij om deze te kiezen.

Als het bevalt wil ik de toekomst overigens wel nog een SSD toevoegen voor de starttijd te reduceren.
Een A4-3400 is genoeg om alle soorten HD video af te spelen. Alleen voor specifieke taken kun je een A6 of A8 nemen, maar voor `gewoon` HTPC gebruik is sterker dan een A4 niet niet nodig.

Zelf heb ik die Antec kast ook, maar heb hem vooral gekocht om zijn uiterlijk. Het display lijkt een stuk leuker dan het is. De bijgeleverde afstandsbediening is daarentegen wel erg handig. Je moet wel even opletten dat de kast vrij diep is. Om hem in een standaard IKEA audio/videomeubel te krijgen heb je een zaag nodig.

[ Voor 75% gewijzigd door jaapsander op 02-01-2012 21:15 ]

Verwijderd

Ik wilde deze jullie toch niet onthouden, heb er totaal geen ervaring mee maar ziet er prima uit:

Lenovo keyboard + trackball
Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/41-naMSn2nL.jpg

en:

CE Compass palm mini keyboard
Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/41BJADyIztL._AA300_.jpg

Als kleinere alternatieven (K400) best interessant.

• JohFraEl

JohFraEl

Slainte!

jaapsander schreef op maandag 02 januari 2012 @ 17:50:
[...]
[...]
jaapsander schreef op maandag 02 januari 2012 @ 18:31:
[...]
Zoals ik zei, moet je voor je 2e scherm een vga kabel gebruiken. Andere moederborden hebben wel een dvi aansluiting. Maar een 15" op 2 meter zou ook met vga kunnen. Let wel op dat HDCP beveiligd materiaal niet via vga kan.
Sorry had ik een beetje overheen gelezen in de haast. Ik neig naar een DVI oplossing zeker qua kabel.
pricewatch: Hama DVI Dual Link
Maar dan moet ik waarschijnlijk toch voor het Asus Mobo'tje gaan pricewatch: Asus F1A75-M
MapacheLoco schreef op maandag 02 januari 2012 @ 20:18:
[...]

- Ik zou misschien als je budget toch 500 euro is voor de pricewatch: AMD A6-3500 Boxed gaan :) Is maar 2 tientjes duurder en dan heb je een triple core en een iets betere gpu.

- extra scherm is volgens mij mogelijk met dat moederbord + a4 (a6) je videokaart hd5450 zal iig niet gaan passen in de case. Dan zou je een iets grotere moeten nemen (maar ik las dat je al geen ruimte had voor de antec fusion .. dus dat gaat denk ik niet op 8)7 )

- scythe shuriken is stiller, maar ik heb van andere mensen verhalen gehoord dat de stock koeler stil genoeg is. Maar hangt van je voorkeur af, en ook hoe ver je je van je tv + htpc zit. Bijvoorbeeld ik zit vrij dichtbij dus ik wil net iets stillere pc, omdat ik het irritant vind. Maar zit je ong 5+ meter weg van je tv als je kijkt.. dan kan je volgens mij voor de stock koeler gaan

-de a75M-HVS volstaat voor je behoefte alleen heeft minder uitbreidingsmogelijkheden. Bijvoorbeeld maar 2x ddr3 overigens als je je raid opstelling wilt veranderen heeft heeft support f1a75 de makkelijkste :) (just a bunch of disks)

ik hoop dat dit je wat geholpen heeft!
Jazeker, jij ook bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ga zeker overwegen om de A6 3500 te nemen ook al lijkt het misschien overkill.

De case is een heikel punt, ik wou eigenlijk zoals gezegd voor de Antec Fusion Remote gaan ook vanwege het displaytje maar met de afmetingen B 446mm x D 419mm x H 147mm gaat dat veel te krap worden. In TV meubel heb ik maar ruimte van B 448mm x D 436mm x H 168mm dus sowieso te weinig ruimte aan de zijkant waar juist de airintake zit bij die case.

Extra scherm is eigenlijk vooral voor het serieuze PC werk waarbij ik niet vanuit de luie stoel op de 46 inch plank wil kijken. En eventueel browsen tijdens het TV/film kijken (ik heb er nogal een handje van om vanalles op wikipedia op te zoeken).

Moederbord-keuze staat enigszins op losse schroeven dus meer uitbreidingsmogelijkheden (zoals RAID-config) is dan een voordeel. Bovendien heb ik bij de Asus F1A75-M DVI aansluiting.

Met andere woorden ik moet de configuratie nog eens aanpassen. Bedankt voor de hulp t/m nu. d:)b

• Furiousz
JohFraEl schreef op maandag 02 januari 2012 @ 21:16:

Extra scherm is eigenlijk vooral voor het serieuze PC werk waarbij ik niet vanuit de luie stoel op de 46 inch plank wil kijken. En eventueel browsen tijdens het TV/film kijken (ik heb er nogal een handje van om vanalles op wikipedia op te zoeken).

Moederbord-keuze staat enigszins op losse schroeven dus meer uitbreidingsmogelijkheden (zoals RAID-config) is dan een voordeel. Bovendien heb ik bij de Asus F1A75-M DVI aansluiting.

Met andere woorden ik moet de configuratie nog eens aanpassen. Bedankt voor de hulp t/m nu. d:)b
Je brengt mij op ideeën :)! Heb ook nog een 15" tft staan die ik mooi als 2e scherm kan gaan gebruiken, ik doe ook altijd alles tegelijk. En het is ook wel makkelijk als mn vriendin gewoon tv aan het kijken is ;).

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:30
Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2012 @ 21:15:
Ik wilde deze jullie toch niet onthouden, heb er totaal geen ervaring mee maar ziet er prima uit:

Lenovo keyboard + trackball
[afbeelding]
Ik heb deze (van dealextreme). Maar ik vind die trackball niet lekker werken als je op de bank zit, en je hebt toetsenbord in je hand.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• RikHouben
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-10 18:27
Ik hoop dat ik hier goed zit.
Ik heb volgend spul samengesteld nadat ik volgend topic had geopend.
Blijkbaar is het niet gewenst om individuele topics te openen.

Kan me iemand het nodige commentaar geven op mijn lijstje aan de hand van mijn verhaal in "privé"-topic?

#ProductPrijsSubtotaal
1Creative SoundBlaster X-Fi Titanium HD€ 119,-€ 119,-
1Asus My Cinema P7131 Hybrid€ 33,-€ 33,-
1Zalman HD160 Plus Black€ 214,44€ 214,44
1Cooler Master GeminII M4€ 26,06€ 26,06
1AMD Athlon II X4 610e Boxed€ 117,66€ 117,66
1be quiet! Pure Power L7 430W€ 44,15€ 44,15
1OCZ Colossus Plus 120GB€ 136,61€ 136,61
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/4GX€ 24,-€ 24,-
1Asus M4A87TD EVO€ 92,50€ 92,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 807,42

Wat heb ik nog nodig?
Is dit er ver over voor wat ik wil doen? (zo ja: waarom?)
Is dit een goede basis om later te up-graden met betere video-card, meer HDD's of SSD's, ... noem maar op?

• JohFraEl

JohFraEl

Slainte!

Furiousz schreef op maandag 02 januari 2012 @ 21:23:
[...]
Je brengt mij op ideeën :)! Heb ook nog een 15" tft staan die ik mooi als 2e scherm kan gaan gebruiken, ik doe ook altijd alles tegelijk. En het is ook wel makkelijk als mn vriendin gewoon tv aan het kijken is ;).
Yep lekker multitasken, zeker als je vriendin toch bezig is... ;)

Alleen nou moet ik nog een monitor uitzoeken en de bijbehorende kabels. (tips zijn welkom!) :P

Enfin ik kom nu op de volgende configuratie uit voor 't HTPC'tje:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 453,64
Redelijk binnen budget.
Eens kijken wat de levertijden en beschikbaarheid is van de diverse componenten.
Mocht iemand nog hiaten ontdekken hoor ik het graag.
Nogmaals dank voor het meedenken en reageren. 8)

• stirfje
  • Laatst online: 09-11-2023
Hallo mede-tweakers, ik volg dit topic al een tijdje en ik bezig met het opzetten van een HTPC. Nu ik dit forum een tijdje volg rijzen er toch een aantal vragen. Met name de keuze voor een moederbord en processor vind ik erg lastig. De HTPC zal voornamelijk gebruikt worden om films te downloaden, uit te pakken en af te spelen. Daarnaast wil ik (af en toe) een shooter kunnen spelen (bijvoorbeeld BF3) ik kom laatste weken veel verschillende set-ups tegen maar ik ben nog geen upgrade kits tegen gekomen (zoals bijvoorbeeld op alternate, excuses als ik deze site niet mag noemen) Zijn deze kits geschikt voor de bovenstaande wensen of kleven er nadelen aan? verder was ik benieuwd of de onboard videokaarten zulke spellen kunnen draaien of is dit per definitie nooit mogelijk.

Alvast bedankt voor jullie reactie,

• Furiousz
JohFraEl schreef op maandag 02 januari 2012 @ 22:58:
[...]

Yep lekker multitasken, zeker als je vriendin toch bezig is... ;)

Alleen nou moet ik nog een monitor uitzoeken en de bijbehorende kabels. (tips zijn welkom!) :P
Kabels zijn geen probleem toch? In mijn geval:

1x HDMI voor de tv (Samsung LE40A552)
1x D-Sub (vga) voor de monitor ('oude' 15" tft)

Moet alleen nog even kijken hoe ik het verhaal van de extra monitor thuis ga verkopen O-)

RikHouben schreef op maandag 02 januari 2012 @ 22:46:
Ik hoop dat ik hier goed zit.
Ik heb volgend spul samengesteld nadat ik volgend topic had geopend.
Blijkbaar is het niet gewenst om individuele topics te openen.

Kan me iemand het nodige commentaar geven op mijn lijstje aan de hand van mijn verhaal in "privé"-topic?

#ProductPrijsSubtotaal
1Creative SoundBlaster X-Fi Titanium HD€ 119,-€ 119,-
1Asus My Cinema P7131 Hybrid€ 33,-€ 33,-
1Zalman HD160 Plus Black€ 214,44€ 214,44
1Cooler Master GeminII M4€ 26,06€ 26,06
1AMD Athlon II X4 610e Boxed€ 117,66€ 117,66
1be quiet! Pure Power L7 430W€ 44,15€ 44,15
1OCZ Colossus Plus 120GB€ 136,61€ 136,61
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/4GX€ 24,-€ 24,-
1Asus M4A87TD EVO€ 92,50€ 92,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 807,42

Wat heb ik nog nodig?
Is dit er ver over voor wat ik wil doen? (zo ja: waarom?)
Is dit een goede basis om later te up-graden met betere video-card, meer HDD's of SSD's, ... noem maar op?
Je setup gaat niet werken, er zit geen videokaart in ;) Kijk eens naar de setup onder je, die ziet er goed uit. Pak daarbij de kast naar keuze en een goede 300W voeding is meer dan voldoende. Stop vervolgens bij onderstaande setup de componenten die je specifiek hebt gekozen en je setup is al een stukje beter. Overigens moet ik nog wel even opmerken dat die IMON displays niet echt geschikt zijn om te gebruiken voor het navigeren door je collecties zonder dat je je tv aan hebt. Heb je een smartphone? Gebruik bijvoorbeeld de XBMC remote icm met XBMC om draadloos je htpc te gebruiken. Een afstandsbediening is echter wel erg handig.

Iets anders om over na te denken is het aanschaffen van een geluidskaart van € 100+. Tegenwoordig is het gebruik van digitale uitgangen populair aangezien daar geen kwaliteitsverlies optreed. Het geld dat je bespaard kun je dan weer steken in een versterker/receiver met betere DAC's. Als je toch al van plan bent om over te gaan op digitaal.....
stirfje schreef op maandag 02 januari 2012 @ 23:34:
Hallo mede-tweakers, ik volg dit topic al een tijdje en ik bezig met het opzetten van een HTPC. Nu ik dit forum een tijdje volg rijzen er toch een aantal vragen. Met name de keuze voor een moederbord en processor vind ik erg lastig. De HTPC zal voornamelijk gebruikt worden om films te downloaden, uit te pakken en af te spelen. Daarnaast wil ik (af en toe) een shooter kunnen spelen (bijvoorbeeld BF3) ik kom laatste weken veel verschillende set-ups tegen maar ik ben nog geen upgrade kits tegen gekomen (zoals bijvoorbeeld op alternate, excuses als ik deze site niet mag noemen) Zijn deze kits geschikt voor de bovenstaande wensen of kleven er nadelen aan? verder was ik benieuwd of de onboard videokaarten zulke spellen kunnen draaien of is dit per definitie nooit mogelijk.

Alvast bedankt voor jullie reactie,
Upgradekits zijn altijd sub-optimaal doordat ze niet specifiek op jouw wensen en eisen zijn samengesteld. Zelf de componenten samenstellen (mbv advies op dit forum) levert zo goed als altijd een beter systeem op met meer bang voor je buck.

Moederbord en CPU is inderdaad ook een lastige keuze, helemaal wanneer je af en toe wel eens wil gamen. Er zit namelijk een groot verschil tussen een HTPC waarop niet gegamed hoeft te worden (CPU: dualcore met een degelijke IGP) en een HTPC waar wel op gegamed moet worden (CPU: AMD A8 met relatief sterke IGP of een snelle dualcore met discrete videokaart).

Wanneer je af en toe een spelletje wil spelen zou ik in eerste instantie een AMD A8 adviseren. Echter is BF3 niet een spelletje welke je op hoge settings kan draaien met een A8. En bij shooters is fps natuurlijk belangrijk. Nu kun je nog steeds een A8 kiezen en bijvoorbeeld een HD6670 in hybridxfire zetten voor redelijke game prestaties. Ook kun je even wachten op een mid-range AMD 7000 serie videokaart voor nog meer prestaties. Ook kun je het Intel SB platform gebruiken met een AMD videokaart voor nog iets hogere framerates.

Maar de grote vraag is hoe belangrijk is af en toe een shooter spelen. Hierdoor moet je namelijk redelijk wat concessies doen...
Furiousz schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 06:57:
[...]

Kabels zijn geen probleem toch? In mijn geval:

1x HDMI voor de tv (Samsung LE40A552)
1x D-Sub (vga) voor de monitor ('oude' 15" tft)

Moet alleen nog even kijken hoe ik het verhaal van de extra monitor thuis ga verkopen O-)
Omgekeerde psychologie: Doordat jij een extra monitor plaatst kan je partner/andere huisgenoten nog steeds tv kijken ondanks dat jij bezig bent.

[ Voor 24% gewijzigd door jaapsander op 03-01-2012 10:24 ]

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
jaapsander schreef op maandag 02 januari 2012 @ 16:18:
[...]

Maar als je naar het grotere plaatje kijkt, dan zie je dat je voor het FM1 platform completere moederborden (bijvoorbeeld 4x usb 3.0 met front aansluiting) krijgt voor minder geld. Een i3 heeft inderdaad meer kracht, maar deze ga je toch niet gebruiken bij gamen en HTPC gebruik. Dan zou ik eerder een pentium of celeron adviseren...

Over die review: De A8 is juist qua rauwe cpu kracht best sterk. Zolang de workload maar zijn 4 cores aan het werk kan houden. Single threaded is een i3 weer een stuk sneller. Als in de toekomst meer en meer toepassingen en software betere ondersteuning bieden voor multicore dan hoeft een A8 niet onder te doen voor een i3.
Dus bij deze zou je beter kiezen voor een AMD volgens onderstaande?
Voeding heb ik nog (350w) en geheugen.
Bullus schreef op zondag 01 januari 2012 @ 12:49:
Ik zit zelf te twijfelen of een intel of amd voor htpc.
Hij moet sowieso HD videos 1080p,mkv zonder haperingen kunnen afspelen (streamen,WMC)
Er wordt niet op gegamed.

Intel
#ProductPrijsSubtotaal
1Trust KB-2950 Vista Remote Keyboard€ 24,99€ 24,99
1Intel Core i3 2120 Boxed€ 109,90€ 109,90
1MSI H61M-E33 B3€ 54,50€ 54,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 246,39

AMD
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 229,11

Volgens een review kun je beter de i3 halen als je niet op de htpc gamed.

[...]

Met name de HD video playback.

Dus beter voor de Intel setup gaan?

|2600k|Asus 290|

• RikHouben
jaapsander schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 10:08:
[...]

Je setup gaat niet werken, er zit geen videokaart in ;) Kijk eens naar de setup onder je, die ziet er goed uit. Pak daarbij de kast naar keuze en een goede 300W voeding is meer dan voldoende. Stop vervolgens bij onderstaande setup de componenten die je specifiek hebt gekozen en je setup is al een stukje beter. Overigens moet ik nog wel even opmerken dat die IMON displays niet echt geschikt zijn om te gebruiken voor het navigeren door je collecties zonder dat je je tv aan hebt. Heb je een smartphone? Gebruik bijvoorbeeld de XBMC remote icm met XBMC om draadloos je htpc te gebruiken. Een afstandsbediening is echter wel erg handig.

Iets anders om over na te denken is het aanschaffen van een geluidskaart van € 100+. Tegenwoordig is het gebruik van digitale uitgangen populair aangezien daar geen kwaliteitsverlies optreed. Het geld dat je bespaard kun je dan weer steken in een versterker/receiver met betere DAC's. Als je toch al van plan bent om over te gaan op digitaal.....
OK, dat was een flatertje. Ik ging er al automatisch van uit dat dat door het MB wel gedaan werd. Dan moet ik effe een ander MB gaan uitzoeken.
Maar ik zal eens bekijken wat die collega-forumgebruiker heeft samengesteld en wat de verschillen zijn met mijn keuzes. Dat moet toch al een beeld geven van waarom het prijsverschil zo groot is.

Ik heb de CPU gekozen omdat ie zo weinig verbruikt (dus weinig koeling behoeft) en het toch een quad core is. Maar is er enige reden dat ik in mijn applicatie voordelen zou ondervinden van een quad t.o.v. een dual core? Er zijn dual cores te vinden die ook slechts 45W verbruiken en maar de helft kosten.

Hoe ik nu best een MB kies is me nog steeds niet duidelijk. Ik ben maar voor een ATX gegaan omdat ik dacht dat die de meest functionaliteit bieden en de meeste opties open laten om later uit te breiden met een dedicated sound- en video-card. Maar misschien gaat dat ook met andere vormfactoren van moederborden?

Hoe kies ik eigenlijk een voeding? Je zegt dat 300w voldoende is. Hoe weet je dat?

[ Voor 2% gewijzigd door RikHouben op 03-01-2012 11:59 . Reden: vergeten op de voeding-keuze in te gaan ]

Verwijderd

RikHouben schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 11:57:
[...]

OK, dat was een flatertje. Ik ging er al automatisch van uit dat dat door het MB wel gedaan werd. Dan moet ik effe een ander MB gaan uitzoeken.
Maar ik zal eens bekijken wat die collega-forumgebruiker heeft samengesteld en wat de verschillen zijn met mijn keuzes. Dat moet toch al een beeld geven van waarom het prijsverschil zo groot is.

Ik heb de CPU gekozen omdat ie zo weinig verbruikt (dus weinig koeling behoeft) en het toch een quad core is. Maar is er enige reden dat ik in mijn applicatie voordelen zou ondervinden van een quad t.o.v. een dual core? Er zijn dual cores te vinden die ook slechts 45W verbruiken en maar de helft kosten.

Hoe ik nu best een MB kies is me nog steeds niet duidelijk. Ik ben maar voor een ATX gegaan omdat ik dacht dat die de meest functionaliteit bieden en de meeste opties open laten om later uit te breiden met een dedicated sound- en video-card. Maar misschien gaat dat ook met andere vormfactoren van moederborden?

Hoe kies ik eigenlijk een voeding? Je zegt dat 300w voldoende is. Hoe weet je dat?
Een quadcore draagt niets bij als je je PC uitsluitend als media centre gebruikt. Dual core is dus meer dan voldoende voor jou :). Je moet verder echt scherper hebben wat precies je eisen gaan zijn, naar aanleiding daarvan kun je overige keuzes gaan maken.

De grootte van je moederbord zou ik bij een HTPC af laten hangen van welke kast je kiest. Dit omdat de kast in je beeld in de woonkamer zal staan (neem ik voor het gemak maar aan). Daar zou ik dan in eerste instantie ook mee beginnen. Gebruik de pricewatch, speel wat met de filters en bekijk thumbnails. Als je een kast hebt gevonden die je bevalt zie je bij de specs vanzelf wat er in past. Voor wat betreft HTPC-gebruik biedt volgens mij ieder formaat moederbord volgens mij voldoende uitbreidingsmogelijkheden. Hou er wel rekening mee dat sommige lage behuizingen vereisen dat eventuele insteekkaarten (zoals een geluidskaart) low profile zijn, hierin heb je dan minder keus.

Ik denk trouwens dat je een deel van het gebruik dat je in je andere post voorstelt moet heroverwegen. Ik spreek hier niet uit ervaring zeg ik er eerlijk bij, maar ik kan me voorstellen dat het doorlussen van audio vanuit je TV-decoder een gebed zonder einde wordt, om naar maar te zwijgen van phono (ook omdat signalen van een platenspeler tenzij in het apparaat zelf al versterkt) heel zwak zijn. Ik zou die apparaten dan ook gewoon rechtstreeks in je versterker prakken, volgens mij is het de moeite niet waard om dat op je PC werkend te krijgen. Als je trouwens je PC digitaal gaat aansluiten op je versterker is een dure geluidskaart overbodig. De computer stuurt dan gewoon de digitale signalen door die van een duurdere geluidskaart niet anders worden. Als je je versterker wel analoog wil aansluiten is het volgens mij alsnog 'audiofieler' om een externe DAC te halen (al dan niet via USB).Wat voor versterker/receiver heb je?

Aangezien je verder weinig hoge eisen stelt aan de hardware zou ik voor de AMD A4-3400, of eventueel omdat je toch een flink budget hebt een A6 - 3500. Die heeft een core extra en een wat snellere GPU maar is net zo zuinig. Dan 4 GB Ram van liefst minimaal 1600 mhz (heeft de geintegreerde IGP van Llano baat bij) en een bijpassend Socket FM1 - moederbord (eventueel zorgen dat je selecteert op aanwezigheid van een digitale audio-uitgang) en je bent al een heel eind op weg :). Een 300 W. voeding is inderdaad meer dan zat. BeQuiets worden vaak goed beoordeeld om hun stilte en zijn betaalbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2012 13:16 . Reden: Kleine toevoeging ]

Bullus schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 11:21:
[...]

Dus bij deze zou je beter kiezen voor een AMD volgens onderstaande?
Voeding heb ik nog (350w) en geheugen.

[...]
Ik zou zelfs de AMD setup nemen met een A4 ipv een A6.
RikHouben schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 11:57:
[...]

Ik zou niet alleen een ander moederbord uitkiezen voor de cpu, maar een geheel ander platform. Je zegt dat de CPU zuinig is, maar TDP (dit noem jij) heeft weinig te maken met het verbruik van de CPU. Dit is alleen maar de hoeveelheid warmte die maximaal afgevoerd hoeft te worden (eigenlijk is het alleen specifiek over welke koeler er gebruikt moet worden). Bij socket FM1 lijkt het zo dat de CPU's meer verbruiken, maar besef je ook dat er een goede GPU bij de CPU in zit (hence APU).

Hoe je een moederbord kiest is helemaal niet zo lastig als je duidelijk hebt wat je er in moet prikken. In jouw geval een pci tuner (toch?) en een geluidskaart (zo uit mijn hoofd pci-e 1x). Dus dat is 1 gegeven, die 2 sloten moeten aanwezig zijn. Verder selecteer je op platform, in jouw geval zou ik zeker voor FM1 gaan. Overige aansluitingen zoals geluidsuitgangen (digitale) en gebruikte audiochips (overigens heeft een realtec ALC889 nog best een goede analoge uitgang). Pak daarna de kleinste formfactor voor maximale flexibiliteit bij het uitzoeken van de kast die je wilt hebbben. Overigens is het veel prettiger om een uAtx moederbord in een HTPC behuizing te plaatsen dan een fullsize ATX.

Overigens snap ik ook niet waarom je het geluid van de decoder (TV) door wilt lussen via je pc? Waarom niet rechtstreeks op je versterker inderdaad? Nu moet je je pc aanhebben om geluid van je tv via je versterker te krijgen (niet echt handig).

[ Voor 84% gewijzigd door jaapsander op 03-01-2012 13:31 ]

• RikHouben
Ik zou graag die audio kunnen bedienen zonder genoodzaakt te zijn de TV aan te schakelen. Dus een vorm van visuele info is noodzakelijk op de behuizing.
Dit lijkt me een hele mooie maar die is wel betrekkelijk duur. Dan blijft er een pak minder over voor wat echt belangrijk is.

De phono is de uitgang van een phono voorversterker. Het signaal zit dus al op lijn-niveau en is dus vergelijkbaar met dat van een CD of DVD speler.

Ik zou de PC als voorversterker willen gebruiken zodat ik enkel nog een stereo eindversterker nodig heb tussen de speakers en de PC. (ik heb die eindversterker reeds in huis: DIY LM4780 chip-amp of een Rotel RB1050, ik heb de keuze.) De versterker heeft geen digitale inputs.
Het is de bedoeling om de analoge voorversterker (de bronkeuze en volumeregeling = Rotel RC1070) uit de keten te halen.

Ik zou later wel naar actieve speakers willen met digitale input, maar dat kan best nog wel een hele tijd duren voor het zover is. Een nette soundcard lijkt me dus voorlopig nog wel nuttig.

Ik ga je adviezen omtrent de processor en moederbord een nader bekijken.

[ Voor 0% gewijzigd door RikHouben op 03-01-2012 13:34 . Reden: verduidelijking voorversterker ]

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-12 12:49
Volgens mij al eerder vermeld hier maar met bijv. de XBMC remote app kan je prima muziek afspelen zonder de TV aan te zetten. Je hebt hiervoor alleen wel een smartphone/tablet nodig.
RikHouben schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 13:28:
Ik zou graag die audio kunnen bedienen zonder genoodzaakt te zijn de TV aan te schakelen. Dus een vorm van visuele info is noodzakelijk op de behuizing.
Dit lijkt me een hele mooie maar die is wel betrekkelijk duur. Dan blijft er een pak minder over voor wat echt belangrijk is.

De phono is de uitgang van een phono voorversterker. Het signaal zit dus al op lijn-niveau en is dus vergelijkbaar met dat van een CD of DVD speler.

Ik zou de PC als voorversterker willen gebruiken zodat ik enkel nog een stereo eindversterker nodig heb tussen de speakers en de PC. (ik heb die eindversterker reeds in huis: DIY LM4780 chip-amp of een Rotel RB1050, ik heb de keuze.) De versterker heeft geen digitale inputs.
Het is de bedoeling om de analoge voorversterker (de bronkeuze en volumeregeling) uit de keten te halen.

Ik zou later wel naar actieve speakers willen met digitale input, maar dat kan best nog wel een hele tijd duren voor het zover is. Een nette soundcard lijkt me dus voorlopig nog wel nuttig.

Ik ga je adviezen omtrent de processor en moederbord een nader bekijken.
Maar waarom een pc als voorversterker gebruiken wanneer hij daar helemaal niet zo goed in is? Voor 100 euro kun je daar ook een dedicated apparaat voor halen, die je kan bedienen met een afstandsbediening zonder de pc of tv aan te doen. Zie je voor je dat je tv wilt kijken. Moet je eerst TV + PC aandoen, op de pc (via de tv) de ingang/uitgang goed zetten -> vervolgens schakel je de tv op de uitgang van de tv decoder en zet je je versterker aan en je hebt pas geluid. Klinkt omslachtig. Zorg dat je een moederbord uitzoekt met een realtec ALC889 geluidschip en je hebt geen aparte geluidskaart meer nodig.

Ik snap dat je de audio graag wil bedienen zonder de tv aan te zetten. De kast die je aanhaalt is daar misschien beter voor geschikt, hoewel ik daar geen ervaring mee heb (het is wel een IMON display dus als de software hetzelfde is als die van het goedkopere imon display is het niet geschikt.) Ik zou een kast voor ~70 euro kiezen en een android tablet van ~100 euro erbij nemen. Dan kun je met je tablet fantastisch makkelijk door je muziek collectie heen scrollen en een playlist maken zonder dat de tv aan moet. En je kan de tablet natuurlijk voor meer dingen gebruiken. Als je al een smartphone hebt kun je natuurlijk die gebruiken.

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:01

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Op mijn zoektocht naar een zo klein mogelijk, stil en goed uitziend kastje om als HTPC Client voor MediaPortal/DVBLink/DVBViewer te fungeren aan een 40" Samsung TV kom ik niet verder dan de Streacom FC8 Fanless, een kastje van 24x25x10cm waar je nog een slot-in DVD, IR ontvanger en externe PicoPSU op moet/kan aansluiten (zie accessoire lijst).

Als ik in deze handleiding kijk, dan lijkt het erop dat je de PC ook via de IR afstandsbediening aan kunt zetten: de kabel van de aan/uit loopt nl. ook via het IR kaartje.
Zeker weten doe ik dat echter niet, dus ik hoop dat hier iemand dat wel weet.

Totaal natuurlijk wel een aardige prijs voor enkel het kastje / IR en de voeding, maar dan heb je ook wat :9~

Waar ik niet geheel uitkom is de keuze voor hetzij AMD, hetzij Intel voor de miniITX mobo/cpu combi. Mogelijk omdat dat helemaal niet uitmaakt: een Intel DH67CF met een G840/G850 of een Asus F1A75-I Deluxe met een A6-3500 zijn ongeveer gelijk in prijs en wat ik heb kunnen vinden redelijk gelijk qua power.

Als ik de test van Hardware.info mag geloven, dan doet de IGP van Intel niet onder voor die van AMD en andersom en zeker niet tov een aparte videokaart (ik neem even aan dat de IGP in de G840 hetzelfde levert als de HD3000).

Het lijkt er voor mij dan op dat enkel het stroomverbruik (en dus de warmte in het fanless kastje) nog het verschil kan maken, en dan is volgens mij de Intel zwaar in het voordeel met zowel idle als full load verbruik: idle heeft xbitlabs een verbruik van 8.5W DC gemeten voor dit Intel bord met i5-2400S CPU.

Ik zie in deze thread echter nu vaak voor de AMD variant gekozen worden, maar kan de reden niet echt goed achterhalen als het gaat om bovenstaande afwegingen (prijs, videokwaliteit en stroomverbruik).

Dus schiet maar, ook op de keuze voor het kastje _/-\o_

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Verwijderd

Ik zie door de bomen het bos niet meer:

Ik heb nu zoveel opties gezien maar kom niet veel wijzer.

Ik heb een budget van ongeveer 500 euro.
Ik wil graag een htpc waar ook af en toe een spel op gespeeld kan worden.
Het hoeft niet zo'n kleine box te worden maar mag ook gewoon een zwarte toren zijn.
Het moet wel een stille toren worden .
Ik heb gewoon een hd-ready tv dus 3d hoeft niet ondersteund te worden.
Ik heb een hdmi poort vrij op de tv dus moet de toren wel die uitgang hebben.
Ik heb een Iphone en wil via xbmc de htpc bedienen.

wie kan me op weg helpen?

Verwijderd

jaapsander schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 13:47:
[...]

Maar waarom een pc als voorversterker gebruiken wanneer hij daar helemaal niet zo goed in is? Voor 100 euro kun je daar ook een dedicated apparaat voor halen, die je kan bedienen met een afstandsbediening zonder de pc of tv aan te doen. Zie je voor je dat je tv wilt kijken. Moet je eerst TV + PC aandoen, op de pc (via de tv) de ingang/uitgang goed zetten -> vervolgens schakel je de tv op de uitgang van de tv decoder en zet je je versterker aan en je hebt pas geluid. Klinkt omslachtig. Zorg dat je een moederbord uitzoekt met een realtec ALC889 geluidschip en je hebt geen aparte geluidskaart meer nodig.

Ik snap dat je de audio graag wil bedienen zonder de tv aan te zetten. De kast die je aanhaalt is daar misschien beter voor geschikt, hoewel ik daar geen ervaring mee heb (het is wel een IMON display dus als de software hetzelfde is als die van het goedkopere imon display is het niet geschikt.) Ik zou een kast voor ~70 euro kiezen en een android tablet van ~100 euro erbij nemen. Dan kun je met je tablet fantastisch makkelijk door je muziek collectie heen scrollen en een playlist maken zonder dat de tv aan moet. En je kan de tablet natuurlijk voor meer dingen gebruiken. Als je al een smartphone hebt kun je natuurlijk die gebruiken.
Goed advies. Ik denk niet dat je erg gelukkig van wordt om je PC als voorversterker in te zetten, dat gaat echt niet fijn werken. Denk ook niet dat de geluidskwaliteit van je andere bronnen er beter van wordt als je ze via je PC voorversterkt.

Met die kast heb ik verder geen ervaring en ik weet niet hoe goed het scherm werkt (kun je die trouwens wel uitzetten als je film kijkt? anders is het alleen maar irritant...). Maar goed, als je per se die kast wil kan het nog wel met jouw budget. Dan krijg je zoiets:
#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone Grandia GD02B-MT€ 276,08€ 276,08
1Scythe Big Shuriken 2€ 33,95€ 33,95
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G€ 22,50€ 22,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 636,29

Heb geen harde schijf toegevoegd (want nu heel duur, kun je beter eerst kannibaliseren uit een eventueel ander systeem) en geen windows maar verder kun je hiermee volgens mij prima uit de voeten :).

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2012 14:13 ]

Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 14:12:
Ik zie door de bomen het bos niet meer:

Ik heb nu zoveel opties gezien maar kom niet veel wijzer.

Ik heb een budget van ongeveer 500 euro.
Ik wil graag een htpc waar ook af en toe een spel op gespeeld kan worden.
Het hoeft niet zo'n kleine box te worden maar mag ook gewoon een zwarte toren zijn.
Het moet wel een stille toren worden .
Ik heb gewoon een hd-ready tv dus 3d hoeft niet ondersteund te worden.
Ik heb een hdmi poort vrij op de tv dus moet de toren wel die uitgang hebben.
Ik heb een Iphone en wil via xbmc de htpc bedienen.

wie kan me op weg helpen?
Ik zou als ik jou was eerst je eisen scherper neerzetten. Hoezo mag zowel een HTPC kast als een Tower model? Als je een tower model pc zoekt die moet kunnen gamen (en dus ook prima video af kan spelen) moet je in het game pc topic zijn. Als je een stille HTPC kast wilt hebben die je in het zicht plaatst krijg je juist een heel ander advies! Verder wat is af en toe een spel? Wil je de laatste shooters gaan spelen op hoge fps of wil je af en toe een spel uit de oude doos herbeleven... Kortom ga eerst eens na wat je precies wil. Wanneer je weet wat je precies wil kun je een precies advies verwachten. Overigens is het wel de regel dat je zelf eerst een voorstel doet en je inleest. Het is hier geen vraag maar raak topic...
Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 14:12:
[...]

Goed advies. Ik denk niet dat je erg gelukkig van wordt om je PC als voorversterker in te zetten, dat gaat echt niet fijn werken. Denk ook niet dat de geluidskwaliteit van je andere bronnen er beter van wordt als je ze via je PC voorversterkt.

Met die kast heb ik verder geen ervaring en ik weet niet hoe goed het scherm werkt (kun je die trouwens wel uitzetten als je film kijkt? anders is het alleen maar irritant...). Maar goed, als je per se die kast wil kan het nog wel met jouw budget. Dan krijg je zoiets:
#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone Grandia GD02B-MT€ 276,08€ 276,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 636,29

Heb geen harde schijf toegevoegd (want nu heel duur, kun je beter eerst kannibaliseren uit een eventueel ander systeem) en geen windows maar verder kun je hiermee volgens mij prima uit de voeten :).
Ik zou zeker dat display eerst in het echt willen bekijken voordat ik er €275,- (!) euro aan ga besteden. Mijn ervaring met IMON displays is dat ze tegenvallen wanneer je hoopt om ze te gebruiken om te navigeren. Budget is er natuurlijk niet om op te maken, maar om nuttig te besteden (aan bijvoorbeeld een goede schakeling tussen je apparatuur).

Verder staat hier dat tuner kaartje nog niet bij.

[ Voor 58% gewijzigd door jaapsander op 03-01-2012 14:36 ]

Verwijderd

Dank je wel voor je reactie.

ik heb juist heel veel ingelezen en kom al tot betere inzichten maar het is nog zo veel.
ik heb nu een lijstje gemaakt maar weet niet of het logische keuzes zijn.

Sony Optiarc AD-7260S Zwart dvd brander want heb ook al een losse bluray cinemaset van philips.
Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB (5400 ipv 7200 is zuiniger en stiller)
Transcend 8GB DDR3 Dual/Triple Channel Kit
Intel Core i5 2500 Boxed (beetje meer geld dan i3 maar is dit ook beter?)
ECS H67H2-M3 moederbord.

Verwijderd

ik heb juist heel veel ingelezen en kom al tot betere inzichten maar het is nog zo veel.

Sony Optiarc AD-7260S Zwart dvd brander want heb ook al een losse bluray cinemaset van philips.
Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB (5400 ipv 7200 is zuiniger en stiller)
ECS H67H2-M3 moederbord.

groeten Arno

Verwijderd

jaapsander schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 14:32:
[...]

Ik zou zeker dat display eerst in het echt willen bekijken voordat ik er €275,- (!) euro aan ga besteden. Mijn ervaring met IMON displays is dat ze tegenvallen wanneer je hoopt om ze te gebruiken om te navigeren. Budget is er natuurlijk niet om op te maken, maar om nuttig te besteden (aan bijvoorbeeld een goede schakeling tussen je apparatuur).

Verder staat hier dat tuner kaartje nog niet bij.
Uiteraard is de tip om eerst even goed te kijken naar de case/display een hele goede. Ik gaf ook al aan dat ik er (in tegenstelling tot jou) geen inhoudelijke ervaring mee heb. Maar als hij het geld ervoor over heeft en hij de kast gewoon geweldig vindt wie zijn wij dan om te zeggen dat ie een goedkopere optie moet nemen? Ik zag bij even teruglezen in het topic dat hij ook al een voorversterker heeft, die zou ik gewoon houden als ik hem was :). Tuner kaartje heb ik er inderdaad niet bijgezet nu je het zegt, heb daar verder ook totaal geen verstand van.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2012 14:56 ]

Verwijderd

Gisteren mijn AMD 3870K binnengekregen, nu enkel nog wachten op mijn Samsung 830 128GB ;(
HTPC/gamebakkie komt verder te bestaan uit öf een Gigabyte A75-UD2H óf eeen Asus F1A75M-PRO (dit omdat ik de keuze heb, aangezien ik ook een HTPC aan het samenstellen ben voor mijn pa 8) ), 8GB 1866Mhz Crucial Ballistix Tactical,een Scythe Big Shuriken en als voeding een Enermax ECO2 380W. Dit geheel komt in een Silverstone Grandia 6.
Ben compleet onbekend met SSD's en ook de APU is een nieuw aspect voor me, dus ben benieuwd wat deze built me brengt
Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 14:41:

ECS H67H2-M3 moederbord.

groeten Arno
Maar definieer de eerder genoemde eisen eerst eens. Wil je een tower of een HTPC kast. Wat is af en toe een spelletje bij jou. Overigens heeft een Core i5 2500 een veel te sterke CPU en een veel te zwakke GPU. Ook is 8GB geheugen (dual channel, geen tripple) te veel.

Verder kun je in de pricewatch je wenslijstje samenstellen, wanneer je alle producten erin hebt kun je onder de lijst klikken op genereer rml, wanneer je de gegenereerde code hier in je post plaatst staat er zo'n handig tabelletje met prijzen.

Verwijderd

Nogmaals dank.

Ik ben nieuw hier maar dat had je al begrepen.

groeten Arno

Verwijderd

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 88,50€ 88,50
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 20,-€ 20,-
1Silverstone SST-ML03B€ 57,50€ 57,50
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 20,85€ 20,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 221,70

Hier zie je mijn specifiekere lijst.
Ik weet alleen niet welk moederbord en processor ik erin moet hebben.
systeem moet stil zijn en ook nog goede prestaties leveren om nieuwe spelen te kunnen spelen .
Ik wil met mijn iphone en xbmc de mediacenter aansturen.
Ik wil hem aansluiten op een hd-ready televisie met hdmi kabel.

groeten Arno
Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 16:57:
#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 20,85€ 20,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 221,70

Hier zie je mijn specifiekere lijst.
Ik weet alleen niet welk moederbord en processor ik erin moet hebben.
systeem moet stil zijn en ook nog goede prestaties leveren om nieuwe spelen te kunnen spelen .
Ik wil met mijn iphone en xbmc de mediacenter aansturen.
Ik wil hem aansluiten op een hd-ready televisie met hdmi kabel.

groeten Arno
Wanneer je nieuwe spellen wilt spelen op acceptabele settings kom je bijna niet om een discrete videokaart heen. Nu kun je alleen in die kast low profile kaarten plaatsen. De snelste low profile kaart is een AMD HD6570. Nu kun je deze in hybridxfire plaatsen met een AMD A8-3850 voor redelijk wat prestaties voor games. Zorg wel dat je dit drivermatig goed configureert.
http://news.softpedia.com...ano-APUs-Explained-3.jpg/

Doe dit in een van de veelgenoemde FM1 moederborden en je bent klaar. Wil je meer game-prestatie, dan moet je een grotere kast met een zwaardere (sterkere) videokaart nemen. Hiervan zijn ook in voorgaande pagina's wat builds van voorbij gekomen.

• Bullus
@jaapsander

Je had het over een smartphone die je bedient om bv audio af te spelen via de htpc, zonder de tv aan te zetten.
Dit lijkt me ook ideaal om te hebben.Waar moet men dan op zoek gaan?
Moet je dan een kast hebben met display en/of een mobo met ir? Is me nog niet helemaal duidlijk.

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 210,34

|2600k|Asus 290|

Verwijderd

Kijk eens bij XBMC.
Daar staat het helemaal uitgelegd.
Ik heb het al werkend gezien op een ipad en iphone.
Heel erg gaaf om te zien.

groeten Arno

• Bullus
Thanks,

Als ik het goed begrijp gaat het dus via een webserver van XBMC, dus qua hardware maakt het niet uit. Dus hoef je ook geen speciale kast te halen met display of een mobo met ir.

|2600k|Asus 290|

• RikHouben
Ik ga er nog eens deftig over moeten nadenken. Het was echt de bedoeling om die voorversterker uit de keten te krijgen.
Maar ik begrijp jullie opmerkingen wel ivm gebruiksvriendelijkheid en geluidskwaliteit. Dat vraagt om de nodige overpeinzingen.

Die tip ivm de tablet als afstandsbediening en database-browser staat alvast genoteerd met een sterretje. :)

Alvast bedankt voor de informatie. Ik ga iig niet onbezonnen de verkeerde keuzes maken door jullie input. d:)b

Verwijderd

klopt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-HVS€ 55,35€ 55,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 396,70

Ik heb nu het een en ander in elkaar gezet,
Is dit een goed en logisch systeem zo?
groeten Arno

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11 19:39
Waarom geen blu-ray speler....
Ik gok nog 1 jaar en blu-ray is dan helemaal mainstream en dvd er al bijna uit.

- Mijn PC -

Bullus schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 17:20:
Je had het over een smartphone die je bedient om bv audio af te spelen via de htpc, zonder de tv aan te zetten.
Zo doe ik het ook al twee jaar, tis inderdaad veel handiger dan zo'n peperdure case met lullig kleine display.
Je hebt een smartphone (of iPod Touch, goedkoper) nodig met Android, Windows Phone of iOS, en je muziek in een library als XBMC/WMP/iTunes. Je installeert de bijbehorende app op je telefoon, en je bladert vervolgens op je telefoon door je muziek/films, kiest wat je wilt horen, en de PC speelt het af naar je versterker/TV. Zoals bv dit progje, dit appje, etc

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-12 22:38
SpitfireNL schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 20:04:
Ik gok nog 2 jaar en mensen kennen alle optische media alleen nog van de doos die naast de floppy-disks staat te verstoffen. :P

• agvdberg
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-10 13:51
Ik ben ook fanatiek bezig met het lezen en me aan het verdiepen in de wereld van de HTPC's

- je budget; niet echt, maar ik betaal liever niet te veel voor wat ik niet nodig heb
- welke apparatuur je hebt (tv, receiver, enz); receiver Panasonic XV-DV313 5.1, TV Philips 23PF9945/12A, Desktop PC met PCI-TV-Tuner. TV zal vast wel worden vervangen door 1 met HDMI.
- hoe ziet je netwerk eruit (nas? draadloos?); NAS Maxtor Shared Storage II 500Gb, Wifi-Modem-Router Fritzbox 7170, Wifi-Router Sitecom WL-153
(HTPC kan vanuit de kamer bedraad naar Sitecom)
- wat ik er mee wil doen; TV-opnames (via over te zetten TV-Tuner), uitzendinggemist, opgeslagen films, internetten. + Met tweede scherm info bij progs tonen, zoals twitterfall
- zijn er ruimtebeperkingen; nee, kan op twee plekken van respectievelijk 11 en 18cm hoog
- overige wensen; Zuinig! Hij zal 24/7 aan staan.

Ik ben erg aan het twijfelen tussen twee varianten: (naar BBG-nov2011)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-3400 Boxed€ 54,30€ 54,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 274,03

en deze (gebaseerd op info uit Hardware.info)

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Fusion Remote Zwart€ 133,49€ 133,49
1Scythe Big Shuriken 2€ 33,50€ 33,50
1Nexus Value 430€ 51,90€ 51,90
1AMD A6-3650 Boxed€ 96,50€ 96,50
1Gigabyte GA-A75M-UD2H€ 76,50€ 76,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 417,88

Hoe meer ik er mee bezig ben hoe meer ik twijfel
  • A4 vs A6 => dualcore vs quadcore + 85W vs 100W. Heb ik in de nabije toekomst baat bij deze extra kracht? En verbruikt de A6 bij gelijk gebruik hetzelfde of juist meer?
  • Asus vs Gigabyte board => Heb ik wat toekomstig aan het Display Port? Of is HDMI vast wel voldoende?
  • Voeding => mij lijkt een zuinige wel wat, hoeft volgens mij niet veel vermogen te hebben. Velen gebruiken de BeQuiet L7 300W. Maar past die er wel in met genoeg kabels?
  • Kast => De Fusion staat me meer aan dan de Silverstone. De rest van de componenten heb ik meer een voorkeur voor de eenvoudigere componenten van de BBG. Passen de BBG-componenten ook goed in de Fusion?
  • Geheugen => maakt volgens mij niet zo veel uit, mits DDR3. Moet ik nog ergens op letten voor ik de goedkoopste neem? Voorkeursmerken?
  • En tenslotte => het maakt iets uit qua kunnen en prijs, maar hoe veel maakt het uit in verbruik? (oftewel: jammer dat dat zo slecht bij de componentenspecificaties is opgenomen)
Ik hoop dat jullie mij iets van aanwijzingen in een paar overwegingen kunnen geven.
agvdberg schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 22:47:
Ik ben ook fanatiek bezig met het lezen en me aan het verdiepen in de wereld van de HTPC's

- je budget; niet echt, maar ik betaal liever niet te veel voor wat ik niet nodig heb
- welke apparatuur je hebt (tv, receiver, enz); receiver Panasonic XV-DV313 5.1, TV Philips 23PF9945/12A, Desktop PC met PCI-TV-Tuner. TV zal vast wel worden vervangen door 1 met HDMI.
- hoe ziet je netwerk eruit (nas? draadloos?); NAS Maxtor Shared Storage II 500Gb, Wifi-Modem-Router Fritzbox 7170, Wifi-Router Sitecom WL-153
(HTPC kan vanuit de kamer bedraad naar Sitecom)
- wat ik er mee wil doen; TV-opnames (via over te zetten TV-Tuner), uitzendinggemist, opgeslagen films, internetten. + Met tweede scherm info bij progs tonen, zoals twitterfall
- zijn er ruimtebeperkingen; nee, kan op twee plekken van respectievelijk 11 en 18cm hoog
- overige wensen; Zuinig! Hij zal 24/7 aan staan.

Ik ben erg aan het twijfelen tussen twee varianten: (naar BBG-nov2011)

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 274,03

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 417,88

Hoe meer ik er mee bezig ben hoe meer ik twijfel
  • A4 vs A6 => dualcore vs quadcore + 85W vs 100W. Heb ik in de nabije toekomst baat bij deze extra kracht? En verbruikt de A6 bij gelijk gebruik hetzelfde of juist meer?
  • Asus vs Gigabyte board => Heb ik wat toekomstig aan het Display Port? Of is HDMI vast wel voldoende?
  • Voeding => mij lijkt een zuinige wel wat, hoeft volgens mij niet veel vermogen te hebben. Velen gebruiken de BeQuiet L7 300W. Maar past die er wel in met genoeg kabels?
  • Kast => De Fusion staat me meer aan dan de Silverstone. De rest van de componenten heb ik meer een voorkeur voor de eenvoudigere componenten van de BBG. Passen de BBG-componenten ook goed in de Fusion?
  • Geheugen => maakt volgens mij niet zo veel uit, mits DDR3. Moet ik nog ergens op letten voor ik de goedkoopste neem? Voorkeursmerken?
  • En tenslotte => het maakt iets uit qua kunnen en prijs, maar hoe veel maakt het uit in verbruik? (oftewel: jammer dat dat zo slecht bij de componentenspecificaties is opgenomen)
Ik hoop dat jullie mij iets van aanwijzingen in een paar overwegingen kunnen geven.
Over het algemeen zou ik niet teveel kijken naar de BGG's van HWI. Ik zie daar altijd veel fouten inzitten en veel copy paste werk. De BGG's van tweakers zijn over het algemeen en stuk beter doordacht doordat er veel meer feedback gegeven wordt door forumleden.

Over je vragen:
CPU: Een A4 is gewoon genoeg, typische HTPC taken maken vooral gebruik van GPU kracht (kort door de bocht, het is vooral fixed function hardware in de GPU). Zolang je een decoder gebruikt die goed gebruik maakt van de GPU zit je CPU uit z'n neus te vreten bij het afspelen van (HD) video. Neem je een quad core, dan staan er alleen meer cores uit z'n neus te vreten. Over het algemeen is bij dezelfde belasting een A6 maar een heel klein beetje onzuiniger (lees niet significant). Om dit zeker te weten kun je even wat Llano reviews doornemen, dit is al tot in den treuren getest.

MB: Gebruik je displayport? Zo nee, dan is het niet handig om een aansluiting te hebben. HDMI is de standaard bij audio+video apparatuur, ik zie dat nog niet zo snel veranderen naar displayport. Verder maakt het niet zoveel uit welke je neemt. Welke functies/aansluitingen vind je belangrijk? Of kijk wat de totaalprijs is na berekening inclusief verzendkosten welke je neemt.

Voeding: Een bequiet L7 300W gaat prima passen in een HTPC setup (hoewel deze in een antec fusion remote kast een relatief kort P4 voedings stekkertje heeft, maar dit kun je super simpel oplossen met een verloopstekker). Ook is 300W meer dan voldoende. Als zuinigheid belangrijk is kun je beter een voeding nemen met een lager maximaal vermogen (een voeding is een stuk minder efficient wanneer hij lager dan 20% van zijn maximale vermogen belast wordt (kort door de bocht)) zodat de voeding efficienter is bij idle verbruik (zal tussen de 30 à 50W zitten). Als je echt voor de hoogste efficiëntie gaat is een pricewatch: Huntkey Jumper 300G interessant (maar wel een stuk duurder).

Die silverstone is low profile, die antec niet. Alles wat in de silverstone past, past ook in de antec. Let wel op dat de antec best diep is. Geheugen maakt niet zo heel veel uit wanneer je alleen maar (HD) video's afspeeld. Wil je bijvoorbeeld wat post-processen waar wat meer kracht van de GPU gevraagd gaat worden kun je 1600 MHz geheugen nemen voor wat hogere GPU prestaties. Anders gewoon kingston valueram nemen. Wil je zeker weten dat het compatibel is, kijk dan even op de QVL van het moederbord dat je gaat kiezen.

Verbruik: Zoals ik al zei, idle zal het systeem rond de 40 à 50W verbruiken (grove schatting, heb zelf geen Llano setup). Bij het afspelen van films zal het niet veel hoger zijn. Maar misschien dat iemand dit wel even voor je zou willen meten. Overigens staat het niet bij componenten omdat het nogal afhankelijk is wat voor andere componenten je erbij aansluit en hoe je deze componenten gebruikt.
SpitfireNL schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 20:04:
Optische media mainstream? Denk toch echt dat optische media een niche is. En zoals Mcdavid al zegt zal dit waarschijnlijk alleen maar minder worden.
Bullus schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 19:04:
Thanks,

Als ik het goed begrijp gaat het dus via een webserver van XBMC, dus qua hardware maakt het niet uit. Dus hoef je ook geen speciale kast te halen met display of een mobo met ir.
Het gaat inderdaad via het thuisnetwerk. Zolang je HTPC maar aangesloten is op het netwerk gaat dit lukken. Overigens vind ik het zelf erg handig om wel een ir afstandsbediening te gebruiken bij het kijken van een film, net als bij een dvd speler even met de afstandsbediening op pauze drukken. Alleen kun je daarvoor ook een 7 dollar ding kopen als http://www.dealextreme.co...ver-for-pc-1-cr2025-26368
Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 19:48:
klopt.

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 396,70

Ik heb nu het een en ander in elkaar gezet,
Is dit een goed en logisch systeem zo?
groeten Arno
Dit systeem is goed en logisch. Bedenk wel dat voor wat meer gameprestaties je nog een videokaart bij kunt plaatsen (low profile 6570).

[ Voor 28% gewijzigd door jaapsander op 04-01-2012 10:03 ]

Verwijderd

Dan maakt dit mijn lijst compleet.
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-HVS€ 55,10€ 55,10
1Sapphire Radeon 6570 Silent 1GB€ 59,99€ 59,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 456,44

Nogmaals bedankt voor alle hulp!!.

groeten Arno
Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 10:29:
Dan maakt dit mijn lijst compleet.
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-HVS€ 55,10€ 55,10
1Sapphire Radeon 6570 Silent 1GB€ 59,99€ 59,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 456,44

Nogmaals bedankt voor alle hulp!!.

groeten Arno
Als ik dat plaatje zo bekijk van je videokaart lijkt hij mij niet low profile. Misschien verstandiger om een pricewatch: HIS 6570 Silence 1GB DDR3 PCI-E DVI/HDMI/ VGA te nemen. Overigens moet je wel wat airflow hebben voor een passieve videokaart. Plaats dus wel wat stille case fans in die silverstone.

Verwijderd

Wat is precies het verschil tussen de 2 behalve dat die van jou iets sneller geheugensnelheid heeft?
Want voor de prijs hoef ik het niet te laten.
Ik heb een passieve kaart genomen vanwege het geluid, weet jij een goede stille variant met actieve koeling anders?

Op de valreep toch nog vragen!!
Maar je merkt dat ik niet overal van op de hoogte ben, vandaar dat ik erg blij ben met hulp.

groeten Arno

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2012 11:40 ]

• directjohan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-11 22:19
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-ITX€ 75,89€ 75,89
1In Win BM639€ 44,95€ 44,95
1LG CH10LS20 (10x, SATA-300, dual-layer, Zwart, Retail)€ 63,43€ 63,43
1OCZ Vertex Plus SATA II 2.5" SSD 60GB€ 59,99€ 59,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 324,55

Ik heb de bovenstaande setup in gedachten. Gaat dit systeem het trekken met de 160W voeding van de behuizing? Deze behuizing + voeding wordt ook gebruikt in de BBB van deze maand. Heeft iemand verder nog op of aanmerkingen?

• Bullus
jaapsander schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 09:17:
Het gaat inderdaad via het thuisnetwerk. Zolang je HTPC maar aangesloten is op het netwerk gaat dit lukken. Overigens vind ik het zelf erg handig om wel een ir afstandsbediening te gebruiken bij het kijken van een film, net als bij een dvd speler even met de afstandsbediening op pauze drukken. Alleen kun je daarvoor ook een 7 dollar ding kopen als http://www.dealextreme.co...ver-for-pc-1-cr2025-26368
;) Die gaan we ook erbij halen, inderdaad wel handig voor die paar euro's.
Heb de mobo trouwens aangepast van een F1-A75M naar F1-A55M, omdat ik de sata 600 toch niet benut voor de snelheid, voldoet sata300 ook.
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A55-M€ 65,95€ 65,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 202,74

hmm zie nu dat er weer verschillende versies zijn van de F1-A55M (LX/LX Plus/LE)..ik ga ff vergelijken.

edit; ik blijf bij de M, die heeft als enige een HDMI.

|2600k|Asus 290|

Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 11:32:
Wat is precies het verschil tussen de 2 behalve dat die van jou iets sneller geheugensnelheid heeft?
Want voor de prijs hoef ik het niet te laten.
Ik heb een passieve kaart genomen vanwege het geluid, weet jij een goede stille variant met actieve koeling anders?

Op de valreep toch nog vragen!!
Maar je merkt dat ik niet overal van op de hoogte ben, vandaar dat ik erg blij ben met hulp.

groeten Arno
Dat zeg ik, die jij uitkiest is niet low profile als ik zo naar het plaatje kijk (de kaart is wel low profile, maar het koelblok niet). Ik zou die passieve variant nemen die ik hierboven geef met stille casefans. Dan heb je de geluidsproductie zelf in de hand.
directjohan schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 11:36:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-ITX€ 75,89€ 75,89
1In Win BM639€ 44,95€ 44,95
1LG CH10LS20 (10x, SATA-300, dual-layer, Zwart, Retail)€ 63,43€ 63,43
1OCZ Vertex Plus SATA II 2.5" SSD 60GB€ 59,99€ 59,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 324,55

Ik heb de bovenstaande setup in gedachten. Gaat dit systeem het trekken met de 160W voeding van de behuizing? Deze behuizing + voeding wordt ook gebruikt in de BBB van deze maand. Heeft iemand verder nog op of aanmerkingen?
Leuke setup, een 160W voeding gaat dit prima trekken. Alleen zou ik de SSD vervangen door een variant zonder een sandforce controller. Je hoort de laatste tijd veel over het hoge uitvalpercentage van sandforce SSD's. Heb zelf goede ervaringen en hoor goede dingen over de Crucial M4. Voor extra stilte kun je de casefan vervangen door een stillere exemplaar.
Bullus schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 12:38:
[...]

;) Die gaan we ook erbij halen, inderdaad wel handig voor die paar euro's.
Heb de mobo trouwens aangepast van een F1-A75M naar F1-A55M, omdat ik de sata 600 toch niet benut voor de snelheid, voldoet sata300 ook.

hmm zie nu dat er weer verschillende versies zijn van de F1-A55M (LX/LX Plus/LE)..ik ga ff vergelijken.

edit; ik blijf bij de M, die heeft als enige een HDMI.
Een voordeel van die F1-A75M is wel dat hij 4x usb 3.0 heeft. Die silverstone heeft front USB aansluitingen. Indien je dat handig vindt kun je dus 2 usb 3.0 aansluitingen aan de voorkant van je kast realiseren. Natuurlijk past ook gewoon usb 2.0 op die headers (lijkt mij)

[ Voor 74% gewijzigd door jaapsander op 04-01-2012 13:16 ]

Verwijderd

Bullus schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 17:20:
@jaapsander

Moet je dan een kast hebben met display en/of een mobo met ir? Is me nog niet helemaal duidlijk.

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 210,34
Wat ook erg leuk en goed werkt is Mobile Mouse Pro . Ik heb hetzelfde trust keyboard liggen, maar die gebruik ik nu dus niet meer. Ik gebruik nu Mobile Mouse op mijn iPhone/Tablet/Android gsm.

• armand_
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-03-2024
Enige tijd ben ik op zoek naar een mooie configuratie welke 3d content kan afspelen. Ben bang, wanneer ik diverse sites / forums (fora?) lees, dat de Prodigy, de IconBit en HiMedia toch tegenvalt men 3d content. Of moet ik toch hiervoor gaan, aangezien ik ook zaken zie 3d diepte niet goed, 3d andersom bij sommige films.

Ik ben op zoek naar een mooie htpc die full blu ray 3d content kan afspelen. Budget tussen de 400 en 600 euro, zuinige voeding en goede kwaliteit is belangrijk.

Kwam o.a. de volgende configuraties tegen
1). AMD Liano: http://www.yourpcstore.nl/shop2/92-htpc
2). Intel i3: http://www.dragoncomputer...com_virtuemart/Itemid,26/
3). Intel i5: http://www.dragoncomputer...com_virtuemart/Itemid,26/

Zullen bovenstaande configuraties zonder problemen werken op een 3d tv (Samsung PS50C7700) ? Natuurlijk weet ik dat ik Windows 7 etc moet installeren met Powerdvd e.d.

[ Voor 4% gewijzigd door armand_ op 04-01-2012 23:03 ]

• JohFraEl

JohFraEl

Slainte!

Na 1 dag 'cooling down' periode die ik altijd inlas voordat ik tot werkelijk bestellen overga :P , ben ik volgens deze eerder geposte setup de beschikbaarheid van de componenten met behulp van de link Bestelkosten berekenen en volgens het principe 'one-stop-shopping' (wat natuurlijk nooit lukt) de bestellijst gaan samenstellen. Uiteindelijk op 4 adressen i.v.m. levertijd en betrouwbaarheid/bekendheid (bij mij welteverstaan) de diverse bestellingen geplaatst. De Silverstone Case en extra monitor (Samsung SyncMaster) heb ik via Alternate besteld en komt morgen per post. Asus Mobo en AMD A6 CPU heb ik bij 4launch besteld en hoop ik morgen of overmorgen op te kunnen halen (CPU lag al klaar en Mobo was onderweg). de rest heb ik bij Zercom besteld waarvan alles behalve de Kingston RAM klaarlag, wordt binnen 1-3 werkdagen verwacht zodat ik het ook kan ophalen.
Logitech touch-keyboard heb ik vandaag opgehaald en ben ik nu aan het uitproberen op m'n oude Ubuntu bak waar ik ook XBMC op draai (zij het zeer traag), werkt verder prima allemaal. Met een beetje mazzel heb ik de volledige setup vrijdag binnen en kunnen we de HTPC in elkaar gaan zetten. :9~ Update volgt (hopelijk snel en zonder tegenvallers). :*)

• ictprutser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-12 14:40

ictprutser

Schotse_Hooglanders

agvdberg schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 22:47:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 417,88
Ik heb de Gigabyte GA-A75M-UD2H nu een maandje en ben er 'minder' tevreden over:

De southbridge wordt rond de 100 graden bij normaal gebruik en heeft dus een actieve cooler nodig, wat in een HTPC niet zo fijn is :)

• agvdberg
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-10 13:51
jaapsander schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 09:17:
[...]

Over het algemeen zou ik niet teveel kijken naar de BGG's van HWI. Ik zie daar altijd veel fouten inzitten en veel copy paste werk. De BGG's van tweakers zijn over het algemeen en stuk beter doordacht doordat er veel meer feedback gegeven wordt door forumleden.

Over je vragen:
CPU: Een A4 is gewoon genoeg, typische HTPC taken maken vooral gebruik van GPU kracht (kort door de bocht, het is vooral fixed function hardware in de GPU). Zolang je een decoder gebruikt die goed gebruik maakt van de GPU zit je CPU uit z'n neus te vreten bij het afspelen van (HD) video. Neem je een quad core, dan staan er alleen meer cores uit z'n neus te vreten. Over het algemeen is bij dezelfde belasting een A6 maar een heel klein beetje onzuiniger (lees niet significant). Om dit zeker te weten kun je even wat Llano reviews doornemen, dit is al tot in den treuren getest.

MB: Gebruik je displayport? Zo nee, dan is het niet handig om een aansluiting te hebben. HDMI is de standaard bij audio+video apparatuur, ik zie dat nog niet zo snel veranderen naar displayport. Verder maakt het niet zoveel uit welke je neemt. Welke functies/aansluitingen vind je belangrijk? Of kijk wat de totaalprijs is na berekening inclusief verzendkosten welke je neemt.

Voeding: Een bequiet L7 300W gaat prima passen in een HTPC setup (hoewel deze in een antec fusion remote kast een relatief kort P4 voedings stekkertje heeft, maar dit kun je super simpel oplossen met een verloopstekker). Ook is 300W meer dan voldoende. Als zuinigheid belangrijk is kun je beter een voeding nemen met een lager maximaal vermogen (een voeding is een stuk minder efficient wanneer hij lager dan 20% van zijn maximale vermogen belast wordt (kort door de bocht)) zodat de voeding efficienter is bij idle verbruik (zal tussen de 30 à 50W zitten). Als je echt voor de hoogste efficiëntie gaat is een pricewatch: Huntkey Jumper 300G interessant (maar wel een stuk duurder).

Die silverstone is low profile, die antec niet. Alles wat in de silverstone past, past ook in de antec. Let wel op dat de antec best diep is. Geheugen maakt niet zo heel veel uit wanneer je alleen maar (HD) video's afspeeld. Wil je bijvoorbeeld wat post-processen waar wat meer kracht van de GPU gevraagd gaat worden kun je 1600 MHz geheugen nemen voor wat hogere GPU prestaties. Anders gewoon kingston valueram nemen. Wil je zeker weten dat het compatibel is, kijk dan even op de QVL van het moederbord dat je gaat kiezen.

Verbruik: Zoals ik al zei, idle zal het systeem rond de 40 à 50W verbruiken (grove schatting, heb zelf geen Llano setup). Bij het afspelen van films zal het niet veel hoger zijn. Maar misschien dat iemand dit wel even voor je zou willen meten. Overigens staat het niet bij componenten omdat het nogal afhankelijk is wat voor andere componenten je erbij aansluit en hoe je deze componenten gebruikt.
Thanx. Een lekker (gefundeerd) duwtje in de rug. Waarschijnlijk ga ik wel voor de pricewatch: Huntkey Jumper 300G, de prijs valt me reuze mee voor een 80-gold-voeding.
Ik ga nog even googlen op de 'QVL van een moederbord'. Heb het gevoel dat ik weer meer ga leren :)

Welke aansluitingen ik belangrijk vindt weet ik niet precies, maar nu weer wat beter.
Ik heb nu bijvoorbeeld een TV zonder HDMI (maar wel VGA, scart etc), maar in de toekomst vast wel, ga ik vanuit. Alles is met HDMI.
En de receiver heeft voor het geluid S/PDIF en een hoop andere ingangen dus dat gaat ook prima.
De beschikbaarheid gaat mijn wensen al te boven geloof ik, dus ik heb daarin geen probleem.
Zo te lezen zal ik DisplayPort nog wel niet nodig gaan hebben.

Gelukkig noemde je nog de diepte van de kast; mijn meubel blijkt bij nameting maar 40cm diep. Hij mag wel iets uitsteken (doet de pioneer ook), maar er komen ook nog kabels a/d achterkant. Gaat hem niet worden dus als vervanger van de Silverstone.

Totaal kom ik nu uit op:
#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone SST-ML03B€ 57,90€ 57,90
1Huntkey Jumper 300G€ 60,95€ 60,95
1G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ€ 26,50€ 26,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 293,94

...even nog een nachtje er over :z en dan... kope kope kope

en ictprutser ook bedankt voor de feedback. Review is erg nuttig.

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Is het trouwens mogelijk om in die Silverstone SST-ML03B een SSD in te bouwen? En raden jullie het aan om dit te doen ivm. met snelheid?

En is het nodig om bijv. Scythe Quiet Drive (Retail, SQD2.5-1000, Zwart) te gebruiken om een 3,5 HDD stiller te krijgen?

[ Voor 31% gewijzigd door Ferra op 05-01-2012 08:42 ]

Ferra schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 08:39:
Is het trouwens mogelijk om in die Silverstone SST-ML03B een SSD in te bouwen? En raden jullie het aan om dit te doen ivm. met snelheid?

En is het nodig om bijv. Scythe Quiet Drive (Retail, SQD2.5-1000, Zwart) te gebruiken om een 3,5 HDD stiller te krijgen?
Een SSD inbouwen kan natuurlijk altijd, maar of die silverstone een plek speciaal voor een SSD heeft kun je hier vinden http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=283

Wanneer je een 10k rpm raptor als 3.5' HDD plaats zal een Quiet Drive een positief effect hebben, maar dat effect is al een heel stuk kleiner bij een stille 5400 rpm HDD. Of het nodig is hangt af van een groot aantal andere factoren (omgevingsfactoren, gevoeligheid van jouw gehoor, gebruik van het systeem enz enz) en jij kan alleen beslissen of het nodig is.

• Ferra
  • Niet online
jaapsander schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 09:50:
[...]

Een SSD inbouwen kan natuurlijk altijd, maar of die silverstone een plek speciaal voor een SSD heeft kun je hier vinden http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=283

Wanneer je een 10k rpm raptor als 3.5' HDD plaats zal een Quiet Drive een positief effect hebben, maar dat effect is al een heel stuk kleiner bij een stille 5400 rpm HDD. Of het nodig is hangt af van een groot aantal andere factoren (omgevingsfactoren, gevoeligheid van jouw gehoor, gebruik van het systeem enz enz) en jij kan alleen beslissen of het nodig is.
Daar staat dat je alleen 1x een 2,5 hdd in kan bouwen en 2x een 3,5 hdd. Ik lees niks over een SSD. Nu kan ik aannemen dat een SSD op 1 van die 3 posities kan, maar aangezien ik geen ervaring heb met het monteren van een SSD (denk aan schroefpunten e.d.) vroeg ik mezelf af of dit dus mogelijk is. Ik wil namelijk een SSD opstartschijf en een 5400 RPM 2,5 HDD in deze kast gaan bouwen.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
ictprutser schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 23:32:

De southbridge wordt rond de 100 graden bij normaal gebruik en heeft dus een actieve cooler nodig, wat in een HTPC niet zo fijn is :)
Kan twee dingen betekenen, of het is een design fout (maar dat lijkt mij sterk) of de koeler zit er niet goed op. Dat laatste lijkt mij het meest logische.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• hcmveerman
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-12 16:02
Ferra schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:06:
[...]

Daar staat dat je alleen 1x een 2,5 hdd in kan bouwen en 2x een 3,5 hdd. Ik lees niks over een SSD. Nu kan ik aannemen dat een SSD op 1 van die 3 posities kan, maar aangezien ik geen ervaring heb met het monteren van een SSD (denk aan schroefpunten e.d.) vroeg ik mezelf af of dit dus mogelijk is. Ik wil namelijk een SSD opstartschijf en een 5400 RPM 2,5 HDD in deze kast gaan bouwen.
No offense maar een SSD is meestal gemaakt voor 2.5 inch bay... Behalve als je een SSD in je PCI Express slot will hebben dan natuurlijk niet..

• Ferra
  • Niet online
hcmveerman schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:11:
[...]

No offense maar een SSD is meestal gemaakt voor 2.5 inch bay... Behalve als je een SSD in je PCI Express slot will hebben dan natuurlijk niet..
die 2x 3,5 inch hdd slots kan je ook gebruiken voor 2,5 inch hdd/ssd's.
Ferra schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:26:
[...]

die 2x 3,5 inch hdd slots kan je ook gebruiken voor 2,5 inch hdd/ssd's.
Samengevat: Het kan.

Even voor verdere uitleg: Bij het assembleren van een pc heb je te maken met verschillende form factors. Bijvoorbeeld voor het moederbord (ATX, uATX enz) of voor de voeding (SFX, ATX). Ook voor componenten die je in drive bays steekt (HDD's, SSD's, Optische drives) zijn er form factors. Deze form factors zijn: 5.25", 3.5" en 2.5". Wanneer een behuizing plaats bied voor 2.5" drives kan je er van uitgaan dat een 2.5" SSD gaat passen. Overigens zijn er ook brackets om een 2.5" SSD in een 3.5" slot te krijgen. Sterker nog, een SSD is zo licht en trilt niet dat je hem vast kunt maken met een stuk duckt tape...

• h3llrais3rke
  • Laatst online: 16-12 19:51
Ferra schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 08:39:
Inderdaad het kan, ik heb dat op de voorziene plaats (plastic voet achter front io) gemonteerd in mijn setup.
h3llrais3rke schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 11:06:
Hallo, ik ben al een tijdje bezig met het samenstellen van een HTPC, maar ik geraak er maar niet uit.
Ik heb het volgende in mijn gedachten (op basis van de BBG), maar het enige waar ik niet zeker van ben is de processor.
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M€ 72,15€ 72,15
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 89,95€ 89,95
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/4GX€ 22,48€ 22,48
1AMD A4-3400 Boxed€ 55,30€ 55,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 331,73

Ik ga de pc gebruiken voor:
  • dagelijkse taken: email, surfen, ...
  • 1080p afspelen op tv/streamen naar andere pc/ps3
  • downloaden/parren
  • NAS (als de prijs van de harde schijven terug gezakt zijn)
Gaming wordt er totaal niet gedaan op de pc, aangezien ik daarvoor een PS3 heb.
Ik ga er vanuit dat de A4-3400 dit allemaal aankan afzonderlijk, maar wat indien ik tegelijkertijd aan het downloaden, file/photo sharen en 1080p streamen ben? Gaat mijn beeld dan nog vloeiend zijn?
Zou ik dan misschien beter voor een A6-3650 gaan?
Alvast bedankt voor jullie feedback.
Ik ben uiteindelijk voor de volgende setup gegaan:
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 114,90€ 114,90
1Logitech Harmony 700€ 58,89€ 58,89
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/4GX€ 24,90€ 24,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 565,08

Het enige waar ik nog aan twijfel is het vervangen van de stock koeler.
Deze staat op halve snelheid, maar lijkt mij toch nog wat veel lawaai te maken.
Zou dit met een Scythe Shuriken Rev. B beter zijn?

• OMX2000
  • Laatst online: 20:12

OMX2000

By any means necessary...

Ik heb dit voor ogen als htpc. Ik wil openelec gaan draaien.

#ProductPrijsSubtotaal
1Streacom Fanless Chassis FC8 Black€ 134,-€ 134,-
1Intel Core i3 2125 Boxed€ 109,99€ 109,99
1Streacom PicPsu 150W + 150W Adapter Power Kit€ 72,50€ 72,50
1Patriot Torqx 2 32GB€ 54,90€ 54,90
1G.Skill Sniper F3-12800CL9D-8GBSR2€ 46,34€ 46,34
1Asrock H67M-ITX/HT€ 98,30€ 98,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 516,03

Vraag is nu of ik het moederbord wel gaat passen, en of er betere alternatieven zijn (zuiniger?). HDMI 1.4a sprak me wel aan op dit bord.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Verwijderd

OMX2000 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 14:01:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 516,03

Vraag is nu of ik het moederbord wel gaat passen, en of er betere alternatieven zijn (zuiniger?). HDMI 1.4a sprak me wel aan op dit bord.
Waarom zo'n relatief dure processor en zo veel en duur geheugen? Voor HTPC-gebruik is bijvoorbeeld een pentium G620 al meer dan voldoende en je hebt ook niet meer nodig dan 4 GB van de goedkoopste Valueram. Ik weet trouwens niet of openelec heel goed gaat draaien op Intel Graphics, volgens mij heb ik hier voorbij zien komen dat dat niet goed werkt. Misschien beter een goedkoop (naar ik aanneem heb je een low profile nodig) nVidia-kaartje erbij. Zie trouwens ook even deze pagina, , "Due to the use of heatpipes that connect the CPU with the chassis heat sink, the type of usable motherboards is limited. Examples of usable boards are Intel DH57JG, Intel DQ67EP, Intel DH67CF". Let daar dus op..
h3llrais3rke schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 13:01:
[...]

Het enige waar ik nog aan twijfel is het vervangen van de stock koeler.
Deze staat op halve snelheid, maar lijkt mij toch nog wat veel lawaai te maken.
Zou dit met een Scythe Shuriken Rev. B beter zijn?
Ja een Scythe (big) Shuriken is stiller dan de stock koeler.

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 516,03

Ook is die patriot volgens mij een SSD met een sandforce controller (1200 serie gok ik) waar wat hogere uitvalpercentages bij gemeld worden dan met SSD's met andere controllers. Echter is er in het 30GB segment niet zo heel veel keus. Openelec op een USB 3.0 stick niet wat?

Verder hebben alle H67 borden een HDMI 1.4 aansluiting (zolang de HDMI stekker maar fysiek aanwezig is). H67 + i3 kan alle formaten 3d afspelen en HD audio doorsturen. Dit geld overigens ook voor AMD Llano.

Ben het eens met BelovedMonster over de CPU en geheugen.

[ Voor 79% gewijzigd door jaapsander op 05-01-2012 15:02 ]

• directjohan
jaapsander schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 13:08:
[...]

Leuke setup, een 160W voeding gaat dit prima trekken. Alleen zou ik de SSD vervangen door een variant zonder een sandforce controller. Je hoort de laatste tijd veel over het hoge uitvalpercentage van sandforce SSD's. Heb zelf goede ervaringen en hoor goede dingen over de Crucial M4. Voor extra stilte kun je de casefan vervangen door een stillere exemplaar.
Ik heb de behuizing nog eens nader onderzocht en ik denk niet dat je deze behuizing kan gebruiken wanneer je een active cooler + full size optical drive wil (slim size word ook al lastig denk ik). In de BGG van januari wordt er wel z'on configuratie aangegeven, maar volgensmij kan dit dus niet.
directjohan schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:37:
[...]

Ik heb de behuizing nog eens nader onderzocht en ik denk niet dat je deze behuizing kan gebruiken wanneer je een active cooler + full size optical drive wil (slim size word ook al lastig denk ik). In de BGG van januari wordt er wel z'on configuratie aangegeven, maar volgensmij kan dit dus niet.
Volgens mij is er al eens een configuratie met dezelfde kast en een actieve koeler voorbij gekomen en met succes in elkaar gezet. Volgens mij kan het dus wel. Ook zijn er behoorlijk platte koelers te krijgen.

Edit: Gevonden
Spam schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 00:06:
Ben uiteindelijk voor de volgende configuratie gegaan :
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-ITX€ 74,90€ 74,90
1Inwin BP655€ 46,99€ 46,99
1Scythe Shuriken Rev. B€ 21,85€ 21,85
1Fractal Design Silent Series , 80mm€ 6,90€ 6,90
1OCZ Agility 3 SATA III 2.5" SSD 60GB€ 78,90€ 78,90
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9D3B1K2/4GX€ 21,57€ 21,57
1AMD A4-3400 Boxed€ 53,70€ 53,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 304,81

Nu komen daar nog 2x 1.5GB sata300 disken in RAID1 bij.

Paar vraagjes:
  • de geluidsproductie van de shuriken valt me zwaar tegen. zou dit een hele stille moeten zijn ? Ook vind ik het vreemd dat ie lucht aanzuigt of is dat tegenwoordig normaal ?
  • is de CPU cooler ook variabel te maken ? Zo ja hoe word dat geregeld ? Ik heb namelijk het gevoel dat ie de hele tijd op volle toeren draait..
De kast is een ander type, maar de binnenkant heeft zo op het oog dezelfde opbouw mbt het moederbord en de optical. Echter zie ik nu pas dat degene uit mijn quote niet specifiek vermeld heeft dat er een optical in zit......
http://www.in-win.com.tw/...e/BM-Series/bm639_007.jpg
http://lib.store.yahoo.ne...on/bp655200blalicel02.jpg

[ Voor 73% gewijzigd door jaapsander op 06-01-2012 09:14 ]

• armand_
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-03-2024
Enige tijd ben ik op zoek naar een mooie configuratie welke 3d content kan afspelen. Ben bang, wanneer ik diverse sites / forums (fora?) lees, dat de Prodigy, de IconBit en HiMedia toch tegenvalt men 3d content. Of moet ik toch hiervoor gaan, aangezien ik ook zaken zie 3d diepte niet goed, 3d andersom bij sommige films.

Ik ben op zoek naar een mooie htpc die full blu ray 3d content kan afspelen. Budget tussen de 400 en 600 euro, zuinige voeding en goede kwaliteit is belangrijk.

Kwam o.a. de volgende configuraties tegen
1). AMD Liano: http://www.yourpcstore.nl/shop2/92-htpc
2). Intel i3: http://www.dragoncomputer...com_virtuemart/Itemid,26/
3). Intel i5: http://www.dragoncomputer...com_virtuemart/Itemid,26/

Zullen bovenstaande configuraties zonder problemen werken op een 3d tv (Samsung PS50C7700) ? Natuurlijk weet ik dat ik Windows 7 etc moet installeren met Powerdvd e.d.

Wat is de beste keuze of kan ik toch beter voor een mediaspeler gaan?

• Debian23
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik zit te denken om een HTPC te gaan samenstellen. Ikzelf had vooral een e350 systeem in gedachten, en wel deze:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI E350IA-E45€ 79,90€ 79,90
1In Win BM639 Zilver€ 48,80€ 48,80
1Noctua NF-R8-1800 , 80mm€ 11,90€ 11,90
1Samsung SH-B123L (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail)€ 48,-€ 48,-
1Transcend JM1333KLN-4G€ 15,56€ 15,56
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 293,06

Het systeem moet 3d bluray kunnen afspelen
De gebruikte tv is een samsung (link)
Mijn vraag is dan ook of 3D hiermee werkt omdat deze niet op de supported hardware page staat.
En als het wel ondersteund is, is het dan snel genoeg? Google helpt me hiermee niet verder namelijk.
volgens
De E-350 heeft alleen HDMI 1.3 support, en je hebt 1.4a nodig voor 3D. Dat is er pas bij de E-450 bijgekomen. Dus ofwel een E-450 bordje (zijn er wel, maar duur), ofwel losse nVidia/AMD kaart erbij prikken, ofwel een Intel (bv G620) of AMD (bv A4) met IGP met HDMI 1.4a support.

[ Voor 7% gewijzigd door Dreamvoid op 05-01-2012 22:28 ]

• Debian23
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Dreamvoid schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 22:27:
De E-350 heeft alleen HDMI 1.3 support, en je hebt 1.4a nodig voor 3D. Dat is er pas bij de E-450 bijgekomen. Dus ofwel een E-450 bordje (zijn er wel, maar duur), ofwel losse nVidia/AMD kaart erbij prikken, ofwel een Intel (bv G620) of AMD (bv A4) met IGP met HDMI 1.4a support.
Ok dankjewel, maar is de CPU van de E450 snel genoeg? Of zou ik beter voor een i3 of een a4/a6 proc. kunnen gaan?

Verwijderd

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 516,03

Mooi lijstje. Maar wat voor een koeler ga je op die i3 zetten? Ik geloof dat zelfs een lage Big Shuriken niet past in die kast. Misschien wel als je de 3,5" zijkanten van de HDD bracket los kunt halen (want die ga je toch niet gebruiken), maar ik weet niet of dat kan.

Streacom heeft voor 220 euro nog een hele mooie passief gekoelde pricewatch: Streacom Fanless Chassis FC5OD Black kast. Daar zit dan wel die voeding al bij en ook een CPU koeler hoef je dan niet meer te kopen. Dus dan scheelt het nog maar 60 euro maar dan is ie wel helemaal stil!

• fivepack
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-12 11:37
Die Streacom FC05OD is een hele mooie kast, maar wordt voor die prijs toch echt zonder voeding geleverd helaas
Die Streacom FC8 is toch ook juist Fanless door de bijgeleverde passieve cpu koeler? Het lijkt juist dat deze het aluminium chassis gebruiken om warmte af te geven...
http://www.streacom.com/products/fc8-fanless-chassis/

• Timminator
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-12 00:49
besteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone Grandia GD06B€ 107,-€ 107,-
1AMD A8-3870K Black Edition€ 113,-€ 113,-
1Samsung SH-B123L (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail)€ 48,-€ 48,-
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 37,50€ 37,50
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 167,49€ 167,49
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G€ 22,90€ 22,90
1Gigabyte GA-A75M-UD2H€ 77,10€ 77,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 606,94

ben heel benieuwd naar de montage, lang geleden (p4 tijdperk) dat ik een pc gebouwd heb. Denk dat ik met deze setup een snelle/mooie/toekomstbestendige htpc heb. Nog een remote bestellen bij dealextreme en als de prijzen gezakt zijn nog 1 of meerdere hd's (kast zou nog 4 hd's kunnen hebben) en dan is de pc echt af.

• Furiousz
Ik had gehoopt dat ik vandaag of morgen aan de bouw van de htpc zou gaan kunnen beginnen, maar helaas lijkt het er op dat ze bij azerty niet kunnen voldoen aan de door hun geschatte levertijd (2a3 werkdagen, maandag besteld). Alles is ondertussen op voorraad, behalve de grandia gd04 behuizing :(.

Het logitech k400 toetsenbord, besteld bij computerland, is keurig binnen 24 uur afgeleverd!

• OMX2000
  • Laatst online: 20:12

OMX2000

By any means necessary...

fivepack schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 09:16:
Die Streacom FC05OD is een hele mooie kast, maar wordt voor die prijs toch echt zonder voeding geleverd helaas
Yep! Da's dus heel jammer want die FC05OD is very nice! Alleen veel te duur wat mij betreft!

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• directjohan
jaapsander schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:51:
[...]

Volgens mij is er al eens een configuratie met dezelfde kast en een actieve koeler voorbij gekomen en met succes in elkaar gezet. Volgens mij kan het dus wel. Ook zijn er behoorlijk platte koelers te krijgen.

Edit: Gevonden

[...]

De kast is een ander type, maar de binnenkant heeft zo op het oog dezelfde opbouw mbt het moederbord en de optical. Echter zie ik nu pas dat degene uit mijn quote niet specifiek vermeld heeft dat er een optical in zit......
http://www.in-win.com.tw/...e/BM-Series/bm639_007.jpg
http://lib.store.yahoo.ne...on/bp655200blalicel02.jpg
De kast waar jij naar verwijst is iets groter en heeft 8 cm meer in de diepte. Ik had deze ook al gevonden, maar ik durf de gok nog niet te wagen. Ik zoek eigenlijk een foto waar de 655 is gevuld (met of zonder drive), zodat ik een inschatting kan maken mbt tot de blueray drive. .

edit: Ik heb even contact opgenomen met spam (degene die dat systeem waar jij het over had, had besteld). Hierover later meer

edit2:Ik heb de onderstaande foto's gevonden. Volgensmij gaat het wel passen. Bedankt voor de tip. Ik wacht nog wel even de reactie van spam af.
http://forum.zive.cz/viewtopic.php?f=938&t=1115169

[ Voor 13% gewijzigd door directjohan op 06-01-2012 13:22 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:08

JT

VETAK y0

Zijn er eigenlijk nog stappen tussen een E-350 als CPU of een A4-3400? Ik vind het verschil in TDP wel érg veel namelijk (18 vs 65). Of zal je bij licht gebruik en het afspelen van HD materiaal in de parktijk amper verschil merken in stroomverbruik?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:10
JT schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 13:26:
Zijn er eigenlijk nog stappen tussen een E-350 als CPU of een A4-3400? Ik vind het verschil in TDP wel érg veel namelijk (18 vs 65). Of zal je bij licht gebruik en het afspelen van HD materiaal in de parktijk amper verschil merken in stroomverbruik?
Er is ook nog de E-450, maar deze is volgens mij niet veel sneller dan de E-350, terwijl de prijs van een E-450 moederbord wel veel hoger is (ongeveer even duur als een A75 moederbord met een A4-3400 erbij). Ik ben zelf ook aan het kijken voor een HTPC en ik denk dat de A4-3400 de betere keuze is, omdat deze wat meer 'future proof' is (HDMI 1.4 / 3D ondersteuning e.d.).
JT schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 13:26:
TDP is heel wat anders dan stroomverbruik hè. Hierbij gaat het alleen maar om maximaal (!) thermische afgifte. Kijk eens naar benchmarks mbt het stroomverbruik van de verschillende platformen, dan heb je antwoorden op je vragen. Overigens zit er niets tussen Brazos en Llano.

[ Voor 8% gewijzigd door jaapsander op 06-01-2012 14:16 ]

Verwijderd

jaapsander schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 09:26:
Die Streacom FC8 is toch ook juist Fanless door de bijgeleverde passieve cpu koeler? Het lijkt juist dat deze het aluminium chassis gebruiken om warmte af te geven...
http://www.streacom.com/products/fc8-fanless-chassis/
Sorry, mijn fout 2x. De FC8 was al fanless en bij die ander zat de voeding er dus ook niet bij. Het was al laat. :)

Wat ik dan wel weer raar vind is, dat op de streacom site dit staat bij de FC8: "the STREACOM FC8 is almost near silent". Dat ding is toch gewoon echt helemaal stil?

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

robpol schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 13:41:
[...]

Er is ook nog de E-450, maar deze is volgens mij niet veel sneller dan de E-350, terwijl de prijs van een E-450 moederbord wel veel hoger is (ongeveer even duur als een A75 moederbord met een A4-3400 erbij). Ik ben zelf ook aan het kijken voor een HTPC en ik denk dat de A4-3400 de betere keuze is, omdat deze wat meer 'future proof' is (HDMI 1.4 / 3D ondersteuning e.d.).
De E-450 zou volgens specificaties ook over HDMI 1.4 / 3D moeten beschikken als de berichtgeving daarover ook klopt.

[ Voor 8% gewijzigd door hardware-lover op 06-01-2012 14:39 ]

Testing, one, two ...

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:08

JT

VETAK y0

jaapsander schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 14:14:
[...]

TDP is heel wat anders dan stroomverbruik hè. Hierbij gaat het alleen maar om maximaal (!) thermische afgifte. Kijk eens naar benchmarks mbt het stroomverbruik van de verschillende platformen, dan heb je antwoorden op je vragen. Overigens zit er niets tussen Brazos en Llano.
Ik kan die benchmarks niet vinden :$

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• I-Heine-I
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-12 22:13
Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 14:33:
[...]

Sorry, mijn fout 2x. De FC8 was al fanless en bij die ander zat de voeding er dus ook niet bij. Het was al laat. :)

Wat ik dan wel weer raar vind is, dat op de streacom site dit staat bij de FC8: "the STREACOM FC8 is almost near silent". Dat ding is toch gewoon echt helemaal stil?
Misschien rekenen ze geluid producerende harde schijven mee? :+

• Bullus
Via v&a heb ik binnekort de AMD mobo A75M-pro ipv A55-M + cpu al voor een mooie prijs :)
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M PRO€ 80,90€ 80,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 218,09

Binnekort de rest nog bestellen.

|2600k|Asus 290|

Pagina: 1 ... 74 ... 93 Laatste

Dit topic is gesloten.