Noob gaat media-PC samenstellen (long post)

Pagina: 1
Acties:
  • 473 views

Onderwerpen

• RikHouben
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-10 18:27
Ik heb volgend topic even snel doorlopen: HTPC FAQ
Ik heb de stappen overgenomen en er al wat commentaar bij gegeven. Het zal wel opvallen dat ik niet echt zwaar op de hoogte ben, maar over het algemeen leer ik snel dus ik denk dat ik er met jullie hulp wel uit kom.
Misschien is het een goed idee om stap voor stap alles uit te klaren en zo verder te gaan.
Dus als er dingen in stap 1 staan die nog uitgeklaard moeten worden zou ik dat graag eerst doen, voor we tot stap 2 overgaan. (en zo verder)
Ik denk dat dit het handigste is om tot een bevredigend resultaat te komen.
Het zal duidelijk zijn dat ik redelijk wat hulp kan gebruiken.
Ik probeer zelf natuurlijk ook de nodige tijd te steken in opzoekingswerk. Maar door de enorme hoeveelheid info is het soms makkelijk verloren te lopen in oeverloze discussies over details die me dan uiteindelijk niet blijken aan te belangen.
Stap 1: Leg de gewenste functionaliteiten vast
De PC gaat gebruikt worden voor het weergeven van films/series via interne harde schijf, DVD of BD, internet en later een NAS. TV zal via een Telenet digicoder gaan. Voor zover ik weet is daar geen andere oplossing voor. Digitale TV opnames maken lukt ook niet via Telenet dacht ik.
Een analoge en DVB-T tuner lijkt me dus ook wel handig voor het opnemen van TV uitzendingen op harde schijf.
Het is ook de bedoeling om de hele muziek-collectie te kunnen beluisteren via de PC. De PC zou dus eigenlijk als voorversterker in de audio-keten gebruikt worden. De interne player in de PC zal gebruikt worden als CD, DVD-A speler. Andere digitale formaten kunnen via de interne harde schijf (en later NAS). Er zou ook een paar analoge ingangen beschikbaar moeten zijn. Er worden namelijk een phono-pre en de analoge audio uitgangen van de Telenet HD-Digicoder aangesloten (geen downloadlimiet voor digitale radio via decoder in tegenstelling tot internetradio via internet abo).
Er zal ook af en toe wat gesurft en gemaild worden, maar gaan geen gekke pc-toepassingen die veel rekenkracht vragen gedraaid worden.
Ik koop graag 1x een iets duurdere set-up waar ik dan lang mee toe kom. (hoewel dat tegenwoordig met de snelheid van de ontwikkeling in de entertainment technologie al redelijk moeilijk wordt)
Stap 2: Bepaal je budget
Moeilijke vraag. Tot €800 mag wel. Als ik voor een iets hoger bedrag mijn wensen echt wel duidelijk beter vervuld zie dan trekken we het nog op. Het is een richtprijs waar ik liefst niet over ga als het geen aanzienlijke voordelen zou bieden om het wel te doen.
Stap 3: Kies een platform en een moederbord
Tja ... Ik ken er eigenlijk betrekkelijk weinig van. Maar ik neem aan dat ik toch voor de aparte video- en audio-kaart ga. De video-kaart zal niet zo high-end moeten zijn lijkt me. De PC zal nooit voor gaming gebruikt worden, maar een mogelijkheid om later toch een fraaie grafische kaart te installeren lijkt me toch wel handig.
De kwaliteit van de audio-weergave vind ik wel belangrijk. Ik denk dus wel een redelijk nette sound-card aan te schaffen. Gelukkig zal die enkel voor stereo-weergave gebruikt worden, zodat ook hier geen gigantisch budget vandoen zal zijn. (je kan natuurlijk altijd gekke dingen aanschaffen die oonwaarschijnlijk duur zijn, maar ik denk dat de boodschap wel duidelijk is)
Ik neem aan dat dit bij de keuze van een moederbord en het platform wel va belang zal zijn.
Ik heb geen idee hoe het zit met vormfactor en de voor en nadelen van de verschillende types. Dat wordt waarschijnlijk de zwaarste horde om te nemen.
Stap 4: CPU
Het zal er best eentje zijn die niet teveel hitte opwekt. Hoe minder koeling nodig zal zijn, hoe beter. Ik hou van stille hardware!
Kan ik wat met een AMD Athlon II X4 610e / 2.4 GHz? Dat ding zou maar 45W verbruiken. Veel zuiniger heb ik ze nog niet gezien. Maar veel heb ik ook nog niet gezien dus het zou best kunnen dat het nog beter kan. :D
Dit is b.v. maar half zo "duur" en verbruikt ook maar 45W. Het is dan ook "maar" een dual core. Beetje verouderd, om nog een tijdje up-to-date te blijven misschien?
Stap 5: RAM
Ja, RAM wil ik ook. :+
Ik neem aan dat 2GB wel voldoende zal zijn.
Is het nodig dat dit super snel is in een media-PC? Misschien wel voor DDR3 gaan zodat ik voor de toekomst niet te vlug in problemen geraak.
Stap 6: Audio
Een hele nette stereo audio-kaart lijkt me echt iets voor mij. 2 paar analoge stereo-inputs (of minstens 1, dan zet ik wel een switch indien echt nodig), minstens 1 paar analoge stereo outputs, digitale inputs zijn ook wel leuk natuurlijk.
De bedoeling is om nu een externe stereo eindversterker aan te sturen en om later misschien actieve speakers te bouwen met digitale inputs (ligt aan de kwaliteit van de DAC's die gebruikt worden).
2 mogelijke keuzes:
http://azerty.nl/8-129-23...ar-essence-st-geluid.html
http://azerty.nl/8-129-30...ound-blaster-x-fi-ti.html
Stap 7: Video
Via HDMI naar de TV. Heb ik daar wel een losse video-kaart voor nodig?
Deze lijkt me anders al wel genoeg, moest de oplossing op het MB niet volstaan.
Een BD-player is onontbeerlijk. Hij moet wel ERG stil zijn. (audio toepassingen)
Stap 8: Storage
Twijfelgeval: Omdat ik van stille hardware hou dacht ik voor SSD te gaan. De prijs voor SSD is nogal hoog en mijn 250GB externe HDD van WD hoor ik ook niet draaien. Later komt er wel een NAS, dus een echt grote schijf ga ik waarschijnlijk niet nodig hebben voor dat de NAS er komt. Dan is het misschien toch wel leuk om een SSD in de PC te steken voor absolute stilte.
Stap 9: Behuizing
Mag wel lekker fancy zijn! :-)
Ik zou de PC ook willen bedienen als de TV niet aan staat (wanneer hij als audio-player wordt gebruikt). Een display of touchscreen kan dan handig zijn. Dat drijft de prijs wel wat op, maar dat verdraag ik dan wel.
Maximale afmetingen (B x D x H): 45cm x 45cm x 18cm
De diepte zou ik toch liefst tot 42cm beperkt zien, maar 45 zou nog net te doen zijn.
Stap 10: Voeding
Heb ik al gezegd dat ik de hardware graag stil heb? ;)
Een lekker stille voeding is dus een must.
Stap 11: Bediening
Een hand-held remote is een must. Later zal waarschijnlijk ook een volwaardig klavier gebruikt worden om te kunnen mailen en surfen.
Stap 12: Tuner
Telenet laat in België niet toe om digitale uitzendingen op te slaan op je eigen harde schijf (opnames te maken van digitale TV-uitzendingen) zonder ze eerst analoog te maken.
Een analoge tuner lijkt me dus voldoende. Een DVB-T tuner lijkt me handig voor de zenders van de openbare omroep.
Die dingen blijken niet zo heel duur te zijn.
Is dit voldoende?
Of zijn duurdere exemplaren toch wel in staat om een betere beeldkwaliteit te leveren? B.v. bij het opnemen van een TV uitzending, welke component bepaalt dan in hoofdzaak de beeld- (en eventueel de audio-)kwaliteit?
Het moge duidelijk zijn dat ik in 1 en dezelfde webshop aan het neuzen ben. Ik heb de indruk dat die gemiddeld erg mooie prijzen hanteert en een ruim aanbod heeft. Alternatieven zijn zeer zeker welkom. Maar ik koop toch liefst het grootste deel in 1 shop. Dat scheelt verzend- en eventuele andere bijkomende kosten.

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Dan heb je het begin van het topic een klein beetje gemist:
Edmin schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 11:46:

HTPC FAQ

In deze FAQ kun je lezen wat een HTPC is en hoe je er een samenstelt. Let wel op dat het hier om algemene informatie gaat. Voor advies over merk en type componenten kun je terecht in de BBG's en de bijbehorende adviestopics: Best Buy Guide overzichtstopic.
Je TS ziet er overigens inhoudelijk prima uit :Y Dus ik zou zeggen, vind het juiste draadje in de links die te vinden zijn in mijn quote en dan is iedereen daar heus wel bereid jou te helpen. Dit soort losse BBG-topics zijn niet conform Policy dus daar wordt over het algemeen geen gehoor aan gegeven. ;) Succes!

• RikHouben
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-10 18:27
Het probleem is dat als je uit de gigantische hoeveelheid info iets nuttigs wil distilleren, zonder hulp van iemand die al een beetje op de hoogte is, je bejaard bent eer je een PC hebt samengesteld.

• ieperlingetje
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Opnames via DVB-T mag je in België wel vergeten, het aanbod is erg mager (enkel de openbare omroepen). Het ka natuurlijk zijn dat je daar voldoende mee hebt. Verder is telenet bezig met het analoog signaal drastisch terug te schroeven. Vroeger hadden we thuis perfect beeld via distributie, tegenwoordig is ruis op analoog meer standaard dan uitzondering. Komt een telenet installateur je kabels doormeten, dan blijkt volgens hem het signaal uitstekend te zijn :?. In ieder geval mag je gebruik van tv recorder laten vallen.

Tijdmachine | Nieuws trends

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-10 00:29

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Het lijkt me verstandig dat je je eerst inleest in de afzonderlijke gebieden (cpu, gpu, ram, etc).

Op dit moment knal je alles bij elkaar. Je doet je best om je te oriënteren, maar probeert alles in één keer te kiezen zonder je goed in te lezen en drop je de vraag hier neer.

Bekijk dus cpu testen en gpu testen voor video decoding en bekijk reviews m.b.t. prestaties van een mobo om te kijken of deze geschikt is voor een HTPC.

Zodra je wat specifieker bent voor wat betreft je onderdelen en mogelijke hiaten bij het kiezen daarvan, mag je natuurlijk meteen een nieuw topic openen. Voor nu gaat deze dicht.

Succes! :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Dit topic is gesloten.