Spam schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 12:10:
[...]

Ok nOOb vraag ; hoe kan ik het wattage meten ?

Over de ruimte. 1x 2.5 + 1x 3.5 + 1x 5.25 inch bays. Die laatste kan ik met een bracket hergebruiken want ik heb er geen DVD of bluray inzitten. Zie hier de specs van de kast : http://www.in-win.com.tw/...php?cat_id=1&series_id=49

Dus jij raad deze aan voor SSD : pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB ? Wat bedoel je met hoge uitval ? Bedoel je dit : http://www.anandtech.com/...memoright-ssds-compared/2
Verbruik kan je meten met een verbruiksmeter (€10,- bij de kijkshop). Overigens zijn die PSU calculators volledige onzin. Ik schat dat je systeem nog geen 60W verbruikt met 1 HDD, dus dat moet helemaal goed komen met 3 HDD's. Echter meten is weten. Die Crucial M4 is gewoon een prima SSD, de problemen met sandforce ssd's zou ik in het ssd topic opzoeken. Het kan maar zo zijn dat er al een firmware update is die problemen oplost. Maar met een M4 heb je altijd een goede koop (zowel betrouwbaarheid als prestaties).
Stefan H schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 12:12:
[...]

Jaapsander, bedankt voor je bericht!

Die voeding had ik uit het bbg overzicht gehaald, vandaar. Maar ik zal wel eens een balletje opgooien in het voedingentopic. Het is echt een pc voor erbij, dus hoe zuiniger hoe beter, zeker als ik hem ook als NAS wil gaan inzetten.

Wat betreft de Scythe koeler kan ik me ook wel vinden in je reactie. Als ik geblaas wil horen zet ik de Xbox wel aan, dat hoeft de HTPC niet ook nog eens te doen. Ik las alleen dat die Big Shuriken wel wat lastiger te installeren is, of valt dit in de praktijk nog wel enigzins mee?
De HD films komen inderdaad op de HTPC zelf te staan, dus HD streamen is niet nodig. Wat betreft de harde schijf, ik heb hier nog een Samsung Spinpoint schijf liggen van 1TB, die wil ik voor de HTPC gebruiken.

Krijg ik net nog een ingeving voor de Wifi. In m'n desktop heb ik zowel een draadloze netwerkverbinding en een bekabelde verbinding, een beetje dubbel, dus die draadloze kaart kan zo de HTPC in. De remote van de F1A75-M Deluxe voegt volgens mij ook niet zoveel toe, dus dan zou ik met de 'gewone' F1A75-M toe moeten kunnen lijkt me.

Links en rechts van de Marantz is voldoende ruimte. De Silverstone GD04 is 15cm hoog volgens de specificaties, dus ik kan hem wel onder de Marantz kwijt. Qua maten komt het ook aardig overeen, beiden zijn 44cm breed, dus staat ook niet verkeerd verwacht ik. Alleen zie ik dat de GD04 ook een rooster aan de bovenkant heeft, boven de processorkoeler volgens mij. Nu zitten er wel 'pootjes' onder die Marantz, maar dat is max 1cm. Zal dat genoeg zijn voor een fatsoenlijke airflow uit de kast? Opzich zitten er aan de achterkant ook wel roosters zie ik, en zo volgebouwd wordt de kast ook niet, dus ik schat zelf dat het wel kan eigenlijk.
Wel even handig om na te vragen in het voeding topic. Ik heb zo de gegevens van efficiëntie bij verschillende belastingen niet in m'n achterhoofd om daar iets over te kunnen beweren.

Die Scythe big shuriken is inderdaad wat lastig te installeren wanneer je alles al in de kast hebt zitten. Echter wanneer het moederbord stevig op tafel staat is het niet zo heel erg lastig. Als je nou toch graag een remote wilt hebben (vind zelf veel prettiger om een film te pauzeren met een remote dan met een toetsenbord of smartphone) kun je voor een paar euro zo'n ding bestellen op ebay of dealextreme. Bijvoorbeeld: http://www.dealextreme.co...ver-for-pc-1-cr2025-26368

Dat rooster boven de cpu koeler hoeft geen probleem te zijn. Over het algemeen zuigt de CPU koeler juist lucht van boven aan. Echter kun je om de luchtstroom te controleren ook het rooster dichtmaken. Zolang er maar genoeg lucht van de zijkanten binnenkomt (en aan de achterkant weg kan) is het geen probleem.

[ Voor 53% gewijzigd door jaapsander op 13-12-2011 13:36 ]

• Spam
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20-12 18:00
jaapsander schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 13:29:
[...]
Verbruik kan je meten met een verbruiksmeter (€10,- bij de kijkshop). Overigens zijn die PSU calculators volledige onzin. Ik schat dat je systeem nog geen 60W verbruikt met 1 HDD, dus dat moet helemaal goed komen met 3 HDD's. Echter meten is weten. Die Crucial M4 is gewoon een prima SSD, de problemen met sandforce ssd's zou ik in het ssd topic opzoeken. Het kan maar zo zijn dat er al een firmware update is die problemen oplost. Maar met een M4 heb je altijd een goede koop (zowel betrouwbaarheid als prestaties).
Ok, vreemd dat die PSU meter er dan zo naast zit. Rekenen die teveel verbruik of zo ? Afijn, ik zal eens zo'n watt meter kopen, sowieso wel handig. Dan rest alleen nog de vraag wat voor case fan ik moet aanschaffen. Ik was wat aan het zoeken bij mijn favoriete webshop maar kon alleen VGA koelers vinden van 80x80x15mm (rond 20dB geluidsproductie). Dit maakt toch niets uit of wel ? Ik las in reviews van m-itx kasten dat mensen die wel gebruiken.

Die OCZ SSD was al geleverd en is 10 euro goedkoper. Ik zal 'm eerst eens uitproberen en als ie niet goed werkt maak ik er een RMA van.

Nu zag ik overigens dat de PSU van mijn kast toch wel een fan heeft maar gek genoeg hoor je die dus helemaal niet als je fan + cpu + hdd uitzet.

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

Spam schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 14:32:
[...]

Ok, vreemd dat die PSU meter er dan zo naast zit. Rekenen die teveel verbruik of zo ? Afijn, ik zal eens zo'n watt meter kopen, sowieso wel handig. Dan rest alleen nog de vraag wat voor case fan ik moet aanschaffen. Ik was wat aan het zoeken bij mijn favoriete webshop maar kon alleen VGA koelers vinden van 80x80x15mm (rond 20dB geluidsproductie). Dit maakt toch niets uit of wel ? Ik las in reviews van m-itx kasten dat mensen die wel gebruiken.

Die OCZ SSD was al geleverd en is 10 euro goedkoper. Ik zal 'm eerst eens uitproberen en als ie niet goed werkt maak ik er een RMA van.

Nu zag ik overigens dat de PSU van mijn kast toch wel een fan heeft maar gek genoeg hoor je die dus helemaal niet als je fan + cpu + hdd uitzet.
PSU calculators zijn per definitie niet nauwkeurig. Voor ventilatoren kun je kijken in de pricewatch:
http://tweakers.net/price...tOSSSQhaYw7GeuQ-r12h0Oecv

edit: Ook opgegeven dB, en luchtverplaatsing waarden van ventilatoren moet je met een grote korrel zout nemen. Gebruikerservaringen (of een site als silentpcreview) zijn dan veel waardevoller.

[ Voor 6% gewijzigd door jaapsander op 13-12-2011 16:14 ]

• Spam
jaapsander schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 14:53:
[...]

PSU calculators zijn per definitie niet nauwkeurig. Voor ventilatoren kun je kijken in de pricewatch:
http://tweakers.net/price...tOSSSQhaYw7GeuQ-r12h0Oecv

edit: Ook opgegeven dB, en luchtverplaatsing waarden van ventilatoren moet je met een grote korrel zout nemen. Gebruikerservaringen (of een site als silentpcreview) zijn dan veel waardevoller.
Hmm, ik heb nog eens zitten kijken en er passen inderdaad wel 3 discs in die pricewatch: Inwin BM639B maar dan gaat de airflow niet goed. Het wegblazen van de warme lucht komt dan tegen de 3.5" schijf aan. En dan moeten de kabels er ook nog overheen lopen dus dat gaat niet goed.

Toch maar naar een andere kast zoeken. Het probleem is dat de meeste kasten zo'n shuttle ontwerp hebben en derhalve ver naar achteren steken. Dus ik zoek een kast met de volgende specs :
  • max 25cm diep
  • stille voeding en evt stille case fan
  • m-ITX/DTX
  • ruimte voor 2x3.5 inch en 1x2.5inch sata discs
Misschien heeft iemand hier een tip. Ik ga verder zoeken. Dank _/-\o_

• Morzzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-12 09:13
Dag luitjes,

Ik ben ook bezig met het samenstellen van een HTPC. Belangrijkste eisen zijn:

- Glashart Media IPTV (geen tuner nodig, deinterlacing wel erg belangrijk)
- Blurays en andere media (x264/h264 decoding)
- FIFA 12 met veel fps op 1920x1080

Voorlopige setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec MicroFusion Remote 350€ 164,90€ 164,90
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 32,89€ 32,89
4Logitech Wireless Gamepad F710€ 37,10€ 148,40
1Samsung SH-B123L (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail)€ 48,-€ 48,-
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 89,95€ 89,95
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 34,84€ 34,84
1AMD A8-3850 Boxed€ 109,-€ 109,-
1Gigabyte GA-A75M-UD2H€ 76,90€ 76,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 704,88

Nu schijnt het lastig te zijn om een dergelijk moederbord in een MicroFusion te krijgen:

productreview: Antec MicroFusion Remote 350 review door EWS99

Echter hebben alle FT1 moederborden die ik kon vinden de geheugenslots en poweraansluiting op die plek. Zijn er hier mensen die dit hebben kunnen ondervangen?

Verwijderd

Ik heb inmiddels praktisch alle onderdelen (de behuizing komt morgen als laatste) van mijn HTPC binnen. Ik heb al wel eerder losse onderdelen (geheugen, voeding, processor enz) bij mijn desktop vervangen maar dit wordt mijn eerste volledige zelfbouwproject. Heeft iemand nog tips, do's & dont's en dergelijke waar ik op moet letten?
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 22:07:
Ik heb inmiddels praktisch alle onderdelen (de behuizing komt morgen als laatste) van mijn HTPC binnen. Ik heb al wel eerder losse onderdelen (geheugen, voeding, processor enz) bij mijn desktop vervangen maar dit wordt mijn eerste volledige zelfbouwproject. Heeft iemand nog tips, do's & dont's en dergelijke waar ik op moet letten?
Ik zou eerst CPU + koeler en geheugen plaatsen voordat je het moederbord in gaat bouwen. Je had toch de fusion remote als kast? Zet de fans op de laagste stand, middel en hoog zijn ze redelijk luid (ik heb ze vervangen door nexus real silent case fans). Ook staan ze standaard ingesteld om lucht uit de kast te blazen. Bij mij heb ik ze omgedraaid zodat ze als intake dienen. Bij mij kan de warmte dan aan de achterkant ontsnappen (kastje is aan de achterkant open, dus de warmte kan goed weg). Let ook even op je kabel management, ik weet niet welke voeding je hebt, maar de afstand tussen de voeding en de cpu P4 connector kan wat groot zijn. Verder is het precies hetzelfde als een desktop pc alleen wat krapper ;)

• Stefan H
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07:54
jaapsander schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 13:29:
[...]

[...]

Wel even handig om na te vragen in het voeding topic. Ik heb zo de gegevens van efficiëntie bij verschillende belastingen niet in m'n achterhoofd om daar iets over te kunnen beweren.

Die Scythe big shuriken is inderdaad wat lastig te installeren wanneer je alles al in de kast hebt zitten. Echter wanneer het moederbord stevig op tafel staat is het niet zo heel erg lastig. Als je nou toch graag een remote wilt hebben (vind zelf veel prettiger om een film te pauzeren met een remote dan met een toetsenbord of smartphone) kun je voor een paar euro zo'n ding bestellen op ebay of dealextreme. Bijvoorbeeld: http://www.dealextreme.co...ver-for-pc-1-cr2025-26368

Dat rooster boven de cpu koeler hoeft geen probleem te zijn. Over het algemeen zuigt de CPU koeler juist lucht van boven aan. Echter kun je om de luchtstroom te controleren ook het rooster dichtmaken. Zolang er maar genoeg lucht van de zijkanten binnenkomt (en aan de achterkant weg kan) is het geen probleem.
Wat betreft de hardware ben ik er wel uit. De Huntkey Jumper schijnt een goede en efficiënte voeding te zijn, dus ik denk dat die mijn HTPC mag gaan voorzien van prik. Een beetje knutselen vind ik ook niet erg, dus die Big Shuriken monteren zal ook wel te doen zijn :)

Wat de software betreft ben ik er toch nog niet helemaal uit. Ik voel er eerlijk gezegd niet zoveel voor om een vermogen voor een nieuwe Windows 7 neer te gaan tellen. Ik lees dat XBMC ook op Linux draait, dus dat biedt kansen.
Alleen heb ik gelezen dat de combinatie AMD A4-3400 en Linux geen optimale combinatie is?
En hoe toegankelijk wordt de HTPC voor andere (Windows) apparaten in het netwerk, en, mocht ik hem inzetten als NAS, voor apparatuur van buitenaf? Ik weet dat er programma's als WINE zijn om Windows programma's te laten draaien, maar is het dan ook nog steeds goed via Android te bedienen?
Stefan H schreef op woensdag 14 december 2011 @ 11:51:
[...]

Wat betreft de hardware ben ik er wel uit. De Huntkey Jumper schijnt een goede en efficiënte voeding te zijn, dus ik denk dat die mijn HTPC mag gaan voorzien van prik. Een beetje knutselen vind ik ook niet erg, dus die Big Shuriken monteren zal ook wel te doen zijn :)

Wat de software betreft ben ik er toch nog niet helemaal uit. Ik voel er eerlijk gezegd niet zoveel voor om een vermogen voor een nieuwe Windows 7 neer te gaan tellen. Ik lees dat XBMC ook op Linux draait, dus dat biedt kansen.
Alleen heb ik gelezen dat de combinatie AMD A4-3400 en Linux geen optimale combinatie is?
En hoe toegankelijk wordt de HTPC voor andere (Windows) apparaten in het netwerk, en, mocht ik hem inzetten als NAS, voor apparatuur van buitenaf? Ik weet dat er programma's als WINE zijn om Windows programma's te laten draaien, maar is het dan ook nog steeds goed via Android te bedienen?
Huntkey Jumper heb ik inderdaad ook goede dingen over gehoord. Hardwareversnelling onder linux (heb het nu over openelec) gaat tegenwoordig redelijk goed. Een aantal pagina's terug is hier uitvoerig over gesproken. Interessant om na te lezen. Maar XBMC onder een volledige linux distro misschien wat lastiger mbt hw acceleratie voor ATI GPU's. Maar dat zal met een nieuwe XBMC versie ook opgelost zijn. Tot die tijd zijn er vast wel nightly's of custom builds te vinden die het wel ondersteunen. Overigens is filesharing onder linux naar windows computers geen probleem wanneer het goed ingesteld is. XBMC via android bedienen hoeft ook geen probleem te zijn aangezien dat ook gewoon om standaard commando's over het netwerk gaat (maar geen ervaring mee). Volgens mij kun je het zelfs over http laten lopen. Overigens kun je hierover meer informatie vinden in het xbmc ervaringen topic.

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M€ 72,35€ 72,35
1Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 124,90€ 124,90
1Silverstone SST-ML03B€ 57,-€ 57,-
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,85€ 34,85
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 89,90€ 89,90
1G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL€ 36,99€ 36,99
1AMD A4-3400 Boxed€ 55,50€ 55,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 504,38

Zojuist dit systeem besteld! hopelijk krijg ik alles redelijk snel binnen. En kan ik mijn windows home premium pakket op een tweede PC installeren.

Denken jullie dat ik zo genoeg koeling in de PC heeft? of adviseren jullie in de toekomst nog een fan er bij te doen? Ik probeer de PC zo stil mogelijk te houden.

• h3llrais3rke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-12 19:51
jaapsander schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 09:33:
met dat moederbord kun je prima je HTPC uitzetten met een afstandsbediening. Uitzetten is namelijk niets meer dan een commando dat prima via usb invoerapparaten doorgegeven kan worden en door windows begrepen kan worden. Aanzetten is een iets ander verhaal, maar het moederbord heeft vast wel een functie voor wake-up on USB.
Kan iemand bevestigen dat je met onderstaande moederborden ook de htpc kan aanzetten?

#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 89,90€ 89,90
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/4GX€ 22,48€ 22,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 456,98

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-HVS€ 54,-€ 54,-
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/4GX€ 22,48€ 22,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 348,73

Aangezien ik zelden via USB zaken aansluit op de PC en ik momenteel ook geen USB 3.0 apparaten heb, lijkt mij het duurdere asus moederboard geen toegevoegde waarde te hebben. Of zie ik dat verkeerd?

Als de storage toch ook in de HTPC komt (met 2TB heb ik voorlopig meer of genoeg), heeft een SSD dan nog veel nut in het systeem?

Vandaar dat ik meer geneigd ben om setup 2 te nemen.
Tenzij iemand mij kan overtuigen om toch voor setup 1 te gaan. :)

[ Voor 100% gewijzigd door h3llrais3rke op 14-12-2011 20:37 ]

Verwijderd

jaapsander schreef op woensdag 14 december 2011 @ 10:50:
[...]

Ik zou eerst CPU + koeler en geheugen plaatsen voordat je het moederbord in gaat bouwen. Je had toch de fusion remote als kast? Zet de fans op de laagste stand, middel en hoog zijn ze redelijk luid (ik heb ze vervangen door nexus real silent case fans). Ook staan ze standaard ingesteld om lucht uit de kast te blazen. Bij mij heb ik ze omgedraaid zodat ze als intake dienen. Bij mij kan de warmte dan aan de achterkant ontsnappen (kastje is aan de achterkant open, dus de warmte kan goed weg). Let ook even op je kabel management, ik weet niet welke voeding je hebt, maar de afstand tussen de voeding en de cpu P4 connector kan wat groot zijn. Verder is het precies hetzelfde als een desktop pc alleen wat krapper ;)
Nee ben uiteindelijk voor de MS-Tech 1200 gegaan. De medetweaker die een recensie over de Antec geschreven had heeft zijn behuizing even voor me nagemeten en hij bleek te breed te zijn voor mijn audiomeubel. Dat stuk met de fans is voor mij denk ik dan niet van toepassing maar voor de rest zal ongeveer hetzelfde gelden toch?

• siskos
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12 14:46
Ik heb mij vorige maand de volgende setup aangekocht

* Asrock A75M
* Amd A4-3400
* 4GB DDR3-1600

Harddisk en andere dingen had ik nog over van de vorige HTPC.

Nu heb ik constant het probleem als ik de tv uitzet,en de hdmi verbinding met de HTPC wegvalt krijg ik deze nietmeer terug. Als ik de tv terug opzet blijft het beeld van de HTPC zwart, de HTPC werkt nog want ik kan gewoon ernaar verbinden via een windows/samba share. Iemand een idee aan wat dit kan liggen?

Zelf heb ik al alle instellingen van windows/linux aangepast zodat hij nooit in standby en dergelijke mag gaan maar dit bied geen oplossing.

Heb het probleem zowel onder windows als met OpenELEC(Xmbc).
h3llrais3rke schreef op woensdag 14 december 2011 @ 17:37:
[...]

Kan iemand bevestigen dat je met onderstaande moederborden ook de htpc kan aanzetten?

Aangezien ik zelden via USB zaken aansluit op de PC en ik momenteel ook geen USB 3.0 apparaten heb, lijkt mij het duurdere asus moederboard geen toegevoegde waarde te hebben. Of zie ik dat verkeerd?

Als de storage toch ook in de HTPC komt (met 2TB heb ik voorlopig meer of genoeg), heeft een SSD dan nog veel nut in het systeem?

Vandaar dat ik meer geneigd ben om setup 2 te nemen.
Tenzij iemand mij kan overtuigen om toch voor setup 1 te gaan. :)
Hier staan wat opties mbt power on via remote
http://www.boards.ie/vbulletin/showthread.php?p=75301371

Beide borden ondersteunen wake up on USB/keyboard (RTFM). Het aanzetten gaat prima vanuit stand-by. Hoe dat gaat vanuit volledig power down kan ik je niet vertellen. Er zijn natuurlijk altijd tweaks mogelijk wanneer je handig bent.

Als je geen USB3.0 apparaten hebt en ook niet van plan bent om in de komende jaren USB3.0 apparaten te gebruiken dan is USB3.0 inderdaad een overbodige functie. Of je USB3.0 gaat gebruiken de komende jaren kan ik niet voor je beantwoorden. Een SSD heeft niet zo heel veel nut in een HTPC. Het grote voordeel van een SSD is dat het opstarten (van programma's) ontzettend snel gaat. Bij een HTPC doe je dat juist niet zo vaak. Een SSD zorgt er aan de andere kant wel voor dat het systeem bij I/O intensieve taken geen bottleneck heeft en altijd snel aan blijft voelen (maar dit is op andere manieren ook wel op te lossen).

Maar heeft dat Asrock bordje ook niet gewoon 4x usb3.0?
Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2011 @ 17:44:
[...]
Nee ben uiteindelijk voor de MS-Tech 1200 gegaan. De medetweaker die een recensie over de Antec geschreven had heeft zijn behuizing even voor me nagemeten en hij bleek te breed te zijn voor mijn audiomeubel. Dat stuk met de fans is voor mij denk ik dan niet van toepassing maar voor de rest zal ongeveer hetzelfde gelden toch?
Heb je er een andere voeding ingezet? (Zo nee, je bent je bewust dat lui uit het voeding-topic nog niet dood aangetroffen willen worden met de voeding van een MS-Tech 1200?)

Voor de rest is een MS-Tech kast niet veel anders dan die antec kast. Behalve dat ik van de antec kast wat meer weet (heb zelf 1) en de MS-Tech kast nog nooit in handen heb gehad. Met een beetje gezond verstand kom je een heel eind.
siskos schreef op donderdag 15 december 2011 @ 01:15:
Ik heb mij vorige maand de volgende setup aangekocht

* Asrock A75M
* Amd A4-3400
* 4GB DDR3-1600

Harddisk en andere dingen had ik nog over van de vorige HTPC.

Nu heb ik constant het probleem als ik de tv uitzet,en de hdmi verbinding met de HTPC wegvalt krijg ik deze nietmeer terug. Als ik de tv terug opzet blijft het beeld van de HTPC zwart, de HTPC werkt nog want ik kan gewoon ernaar verbinden via een windows/samba share. Iemand een idee aan wat dit kan liggen?

Zelf heb ik al alle instellingen van windows/linux aangepast zodat hij nooit in standby en dergelijke mag gaan maar dit bied geen oplossing.

Heb het probleem zowel onder windows als met OpenELEC(Xmbc).
Ondanks dat dit niet zoveel te maken heeft met de aanschaf van (een) HTPC (onderdelen) wil ik je wel proberen om je op weg te helpen. Het probleem wat jij namelijk hebt is dat de HDCP handshake wegvalt (google er maar eens op). Dit kan specifiek optreden tussen de combi van HTPC en TV (of receiver en HTPC/TV). Het beeld schijnt weer te komen wanneer je een HDCP handshake forceert. Misschien is een paar keer op windows toets + P drukken (schakelen tussen beeldschermen) voldoende. Misschien zijn er ook wel scripts die dat automatisch uit kunnen voeren. Ik zou zeggen zoek eens op GOT, topics zijn er al vaak genoeg met dit probleem geweest (of zelf een topic aanmaken).
SirMemeAlot schreef op woensdag 14 december 2011 @ 17:37:

Zojuist dit systeem besteld! hopelijk krijg ik alles redelijk snel binnen. En kan ik mijn windows home premium pakket op een tweede PC installeren.

Denken jullie dat ik zo genoeg koeling in de PC heeft? of adviseren jullie in de toekomst nog een fan er bij te doen? Ik probeer de PC zo stil mogelijk te houden.
Ik heb geen idee of je PC genoeg koeling heeft, maar daar kom je ontzettend makkelijk achter door na het installeren van de PC even idle en onder belasting de temperatuur van de CPU uit te lezen met bijvoorbeeld coretemp of iets dergelijks (geen speedfan). Indien de temperatuur onder belasting te dicht bij het maximum komt kun je er een fan bijplaatsen....

[ Voor 50% gewijzigd door jaapsander op 15-12-2011 10:27 ]

• Xthemes.us
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-06 18:56
jaapsander schreef op donderdag 15 december 2011 @ 10:10:
[...]
Een SSD heeft niet zo heel veel nut in een HTPC. Het grote voordeel van een SSD is dat het opstarten (van programma's) ontzettend snel gaat. Bij een HTPC doe je dat juist niet zo vaak. Een SSD zorgt er aan de andere kant wel voor dat het systeem bij I/O intensieve taken geen bottleneck heeft en altijd snel aan blijft voelen (maar dit is op andere manieren ook wel op te lossen).
Ook als je het geluidsproductieniveau zo laag mogelijk wil houden is het wel een aanrader. Aangezien de vraag wordt gesteld of het nuttig is als je toch een HDD indraait vermoed ik dan ook dat dat de insteek was.
Het antwoord is dan, misschien. Als je de schijf een 'spindown' laat uitvoeren als deze niet gebruikt wordt dan kan het alsnog nuttig zijn als je ook iets op de HTPC uitspookt waarbij die schijf niet nodig is. Als alternatief kan je ook de installatie van het OS op een USB stick overwegen. Uiteraard niet zo snel als een SSD (of HDD) maar wel net zo stil als een SSD.
De vraag is dus een beetje, gebruik je altijd de HDD als je de HTPC gebruikt?
Nee → Een SSD kan nuttig zijn.
Ja → Een SSD is weggegooid geld als je het niet voor de snelheid doet.

MSI GX640 - 8GB RAM, Radeon 5970, 80GB SSD

Verwijderd

jaapsander schreef op donderdag 15 december 2011 @ 10:10:
Heb je er een andere voeding ingezet? (Zo nee, je bent je bewust dat lui uit het voeding-topic nog niet dood aangetroffen willen worden met de voeding van een MS-Tech 1200?)

Voor de rest is een MS-Tech kast niet veel anders dan die antec kast. Behalve dat ik van de antec kast wat meer weet (heb zelf 1) en de MS-Tech kast nog nooit in handen heb gehad. Met een beetje gezond verstand kom je een heel eind.
Daar heb ik inderdaad wat negatieve verhalen over gelezen. Over de voeding in de latere revisie heb ik echter ook wel positieve dingen gelezen. Ik had een atx voeding besteld omdat ik niet wist dat er een sfx formaat voeding in moet. Ik wacht even af hoe het met de boxed voeding gaat en eventueel ruil ik hem dan na het weekend om.

Bedankt in ieder geval voor de tips. Vanavond ga ik eerst de htpc van een vriend in elkaar zetten. Die heeft een MS-Tech 380. Die is een stukje groter dus een mooie testcase lijkt mij.

• Tweetyfrk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-03 16:54
Voor alle mensen die graag AMD willen kunnen gebruik icm XBMC onder linux: het werkt, ook met E-350!

linkje
Xthemes.us schreef op donderdag 15 december 2011 @ 11:15:
[...]

Ook als je het geluidsproductieniveau zo laag mogelijk wil houden is het wel een aanrader. Aangezien de vraag wordt gesteld of het nuttig is als je toch een HDD indraait vermoed ik dan ook dat dat de insteek was.
Het antwoord is dan, misschien. Als je de schijf een 'spindown' laat uitvoeren als deze niet gebruikt wordt dan kan het alsnog nuttig zijn als je ook iets op de HTPC uitspookt waarbij die schijf niet nodig is. Als alternatief kan je ook de installatie van het OS op een USB stick overwegen. Uiteraard niet zo snel als een SSD (of HDD) maar wel net zo stil als een SSD.
Ik zou eerder zeggen:
Nee: HTPC op standby (geen geluid en weinig energieverbruik) en SSD heeft weinig nut
Ja: SSD heeft geen nut

Overigens moet ik wel zeggen dat ik zelf een SSD in mijn HTPC heb zitten en het erg fijn vind hoe snel de HTPC reageert in dagelijks gebruik. Alleen doen als je geld over hebt.

Een USB (3.0) stick is inderdaad ook een handig alternatief bij gebruik van openelec op XBMC live. Maar ik zou toch niet graag Windows 7 van een USB stick willen draaien...

[ Voor 6% gewijzigd door jaapsander op 15-12-2011 13:59 ]

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-12 12:49
[b][message=37329837,noline]jaapsander schreef op donderdag 15 december 2011 @
Maar ik zou toch niet graag Windows 7 van een USB stick willen draaien...
Dat kan ook helemaal niet dus maak je daar maar geen zorgen over :p

Wat betreft het geen beeld via HDMI: zoek eens naar het programmatje HdmiOn. In linux zul je het een en ander aan moeten passen aan xorg.conf. Ik had het werkend gekregen op een oude installatie maar nu heb ik blijkbaar iets anders ingesteld want het werkt niet meer. Als ik het weer voor elkaar heb gekregen zal ik nog laten weten hoe en wat.

• Camiel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-12 00:28
Jaapsander: Jij hebt een SSD als opstart schijf. Waar ik heel benieuwd naar ben: gebruik jij je HTPC ook voor opname / live kijken. Vooral bij het live kijken wil ik nog weel eens een kwartiertje de boel op pauze zetten zodat ik daarna de pauzes kan skippen. Als ik nu alleen een SSD gebruik denk ik dat het bufferen behoorlijk inhakt op de hoeveelheid read/write cycles die een SSD kan hebben. Als je een extra HDD hebt voor opname maakt dat niet uit, dan verhuis je de buffer (WMC) daarheen. Dus, ook slim om een SSD single in een HTPC te gebruiken?

• h3llrais3rke
  • Laatst online: 16-12 19:51
Xthemes.us schreef op donderdag 15 december 2011 @ 11:15:
Ik de htpc ga gebruiken voor:
  • dagelijkse taken: email, surfen, ...
  • 1080p afspelen op tv/streamen naar andere pc/ps3
  • downloaden/parren
Het lijkt er dus op dat ik zo vooral die HDD ga gebruiken.
Enkel bij het surfen, email, ... zou deze dus niet nodig zijn.
Tenzij je download/parren ook op de SSD zou doen en daarna de files overzetten naar de HDD?
Of is dit geen goed idee?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-12 22:38
h3llrais3rke schreef op donderdag 15 december 2011 @ 18:45:
[...]

Ik de htpc ga gebruiken voor:
  • dagelijkse taken: email, surfen, ...
  • 1080p afspelen op tv/streamen naar andere pc/ps3
  • downloaden/parren
Het lijkt er dus op dat ik zo vooral die HDD ga gebruiken.
Enkel bij het surfen, email, ... zou deze dus niet nodig zijn.
Tenzij je download/parren ook op de SSD zou doen en daarna de files overzetten naar de HDD?
Of is dit geen goed idee?
Da's een prima idee, gaat je ook flinke snelheidswinst opleveren. Nadeel is alleen dat je SSD dan wel flink wat overcapaciteit moet hebben om op zijn minst een hele nacht downloads op te kunnen slaan. En je zult iets moeten verzinnen om de downloads te kopiëren op een moment dat je er geen last van hebt.
Dagelijkse taken zoals e-mail en surfen zal vooral de SSD gebruiken, er vanuit gaande dat je die als installatieschijf gebruikt.
Tijdens het kijken van films of luisteren van muziek zal het minimale geluid van een HDD sowieso geen probleem zijn lijkt me. Tenzij je het systeem deelt en iemand anders gaat ineens jouw films zitten streamen terwijl jij er *net* even pal naast zit en absolute stilte wilt.

Overigens ben ik zelf van mening dat een stille HDD met de nodige demping ruimschoots stil genoeg is voor alle toepassingen die ik kan verzinnen. Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.
Tweetyfrk schreef op donderdag 15 december 2011 @ 13:02:
Voor alle mensen die graag AMD willen kunnen gebruik icm XBMC onder linux: het werkt, ook met E-350!

linkje
_O_ Wauw, heeft de klimaatverandering er nu al voor gezorgd dat de hel bevroren is? :o
Wel nice, hopelijk doet AMD niet te stroef met hulp en documentatie, zodat die laatste instabiele features ook snel compleet zijn. Dat E350/450 platform zou geniaal zijn voor HTPC's, ware het niet voor het gebrek aan fatsoenlijke drivers...

Verwijderd

Toch even tussendoor. Lang leve de prijsdaling die zich heeft ingezet :-)

• SirMemeAlot
  • Nu online
Heb ik toch weer een dag te vroeg deze hardeschijf gekocht:
Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB :(
Camiel schreef op donderdag 15 december 2011 @ 16:56:
Jaapsander: Jij hebt een SSD als opstart schijf. Waar ik heel benieuwd naar ben: gebruik jij je HTPC ook voor opname / live kijken. Vooral bij het live kijken wil ik nog weel eens een kwartiertje de boel op pauze zetten zodat ik daarna de pauzes kan skippen. Als ik nu alleen een SSD gebruik denk ik dat het bufferen behoorlijk inhakt op de hoeveelheid read/write cycles die een SSD kan hebben. Als je een extra HDD hebt voor opname maakt dat niet uit, dan verhuis je de buffer (WMC) daarheen. Dus, ook slim om een SSD single in een HTPC te gebruiken?
Ik gebruik mijn HTPC niet voor opname / live kijken. Of de SSD genoeg write cycles heeft (read kan zonder limitaties) ligt aan nogal een aantal factoren. Ik kan het artikel waar dit goed in uitgelegd is zo snel niet vinden. Maar het komt erop neer dat (getallen zijn even uit mijn geheugen en inschatting dus kan er wat vanaf zitten) wanneer je een SSD van 64GB hebt je na installatie van W7 en wat extra programma's ongeveer 25GB vrij hebt (iig bij mij zo). Nu heeft 2x nm Nand 3000 erase cycles (minimaal) voordat het stuk gaat. Nu kost een programma opnemen per dag ongeveer 10GB (even een schatting, natuurlijk afhankelijk wat, hoe lang en wat voor kwaliteit je opneemt). Dat betekend dat alle vrije ruimte op de SSD in 2.5 dag beschreven is. Dat kan 3000 keer totdat de SSD stuk is wat neerkomt op ongeveer 20.5 jaar. Natuurlijk moet er meer geschreven worden dan alleen de opname van programma's, dus laten we zeggen dat je ongeveer 10 jaar programma's op kan nemen met een 64GB SSD*.

Artikel gevonden: http://www.anandtech.com/...ew-the-first-sf2500-ssd/2

Ben het trouwens met McDavid eens dat de HDD in mijn HTPC niet het onderdeel is wat het meeste geluid maakt (overigens is de rest ook fluisterstil). Wanneer je de HDD goed in rubbers ophangt en een stille 5400 rpm schijf hebt zul je hem amper tot niet horen.

*Volgens opgave van fabrikanten en volgens mijn eigen inschattingen van bepaalde variabelen.

[ Voor 6% gewijzigd door jaapsander op 16-12-2011 09:38 ]

• Camiel
Dank voor het uitleggen! Artikel even doorgelezen en ik denk dat ik wel even door kan met mijn SSD. Het is voor de extra Mediacenter in de slaapkamer (al wordt die wel het meest gebruikt) en de SSD is een exemplaar waar ik anderhalf jaar geleden voor het eerst mee ben gaan spelen. Inmiddels ge-upgrade naar een nieuwe en nu dus een 30Gb versie over..
Even doorsparen nog voor de overige onderdelen! :)

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12 17:14

psy

Ik zou wel een SSD willen omdat het navigeren binnen Mediacenter dan misschien iets "snappier" gaat, vooral de gids is soms ronduit traag :(

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Camiel schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 09:42:
Dank voor het uitleggen! Artikel even doorgelezen en ik denk dat ik wel even door kan met mijn SSD. Het is voor de extra Mediacenter in de slaapkamer (al wordt die wel het meest gebruikt) en de SSD is een exemplaar waar ik anderhalf jaar geleden voor het eerst mee ben gaan spelen. Inmiddels ge-upgrade naar een nieuwe en nu dus een 30Gb versie over..
Even doorsparen nog voor de overige onderdelen! :)
Oudere SSD's gebruiken zelf NAND geheugen welke 5000 cycles aan kan. Echter is 30GB wel weinig (wanneer je W7 draait).

• Frankiee
  • Laatst online: 18-11-2023
Hallo iedereen,

Ik ben bezig met het samenstellen van een HTPC waarop je ook kan gamen. Ik heb nog
weinig ervaring hierin.

De eisen van het systeem zijn:
- Gemakkelijk Full HD afspelen
- Games als GTA IV en battlefield 3 op medium specs, als dat mogelijk is.

Ik heb me verdiept in dit forum en heb verschillende systemen bekeken en hieruit mijn
eigen systeem samengesteld. De intel i5 is misschien overkill, maar dacht dat het voor het gamen
wel nuttig is. Verder ben ik benieuwd of de Antec Fusion Remote goed is om alles in kwijt te kunnen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Fusion Remote Zwart€ 133,49€ 133,49
1Scythe Big Shuriken€ 26,50€ 26,50
1Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm€ 3,50€ 3,50
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 182,90€ 182,90
1Corsair Builder CX430 V2€ 37,50€ 37,50
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 34,45€ 34,45
1Sapphire HD 6870 1GB GDDR5 PCI-e€ 144,-€ 144,-
1Asrock H67M-GE€ 77,82€ 77,82
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 688,16

alle kritiek is welkom.

• SirMemeAlot
  • Nu online
@Frankiee

Je zou eens moeten uitzoeken of een dedicated videokaart wel nodig is. Ik in een review van de AMD A8-3850 dat je hier battlefield 3 op medium settings op kan afspelen.

Voor een HTPC is je systeem een aardige energieverbruiker, weet niet of dit erg is voor jou?

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-12 19:47
Even een vraag tussendoor,

Ik heb volgende producten reeds in huis enkel de APU niet doordat deze niet in voorraad was:

Lian Li PC-V351B
Be Quiet Pure Power 300W
Asus F1A75-M Pro
Scyte Shuriken rev.B
Corsair 2x2GB
OCZ Agility 3 60GB
Samsung 2TB 7200RPM

Enkel twijfel ik ook doordat hier bij alternate.be de A6 3650 €20 gestegen is in prijs ofdat deze de moeite is om te nemen t.o.v. de A4 3400. Op deze HTPC moet er HD/Blu-ray materiaal in de hoogste kwaliteit worden afgespeelt.

• mcDavid
Bij Alternate is die sowieso 25 euro duurder dan bij andere shops. Gewoon ergens anders halen.

• Spam
Ben uiteindelijk voor de volgende configuratie gegaan :
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-ITX€ 74,90€ 74,90
1Inwin BP655€ 46,99€ 46,99
1Scythe Shuriken Rev. B€ 21,85€ 21,85
1Fractal Design Silent Series , 80mm€ 6,90€ 6,90
1OCZ Agility 3 SATA III 2.5" SSD 60GB€ 78,90€ 78,90
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9D3B1K2/4GX€ 21,57€ 21,57
1AMD A4-3400 Boxed€ 53,70€ 53,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 304,81

Nu komen daar nog 2x 1.5GB sata300 disken in RAID1 bij.

Paar vraagjes:
  • de geluidsproductie van de shuriken valt me zwaar tegen. zou dit een hele stille moeten zijn ? Ook vind ik het vreemd dat ie lucht aanzuigt of is dat tegenwoordig normaal ?
  • is de CPU cooler ook variabel te maken ? Zo ja hoe word dat geregeld ? Ik heb namelijk het gevoel dat ie de hele tijd op volle toeren draait..

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11 19:39
Spam schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 00:06:
Ben uiteindelijk voor de volgende configuratie gegaan :
#ProductPrijsSubtotaal
1Inwin BP655€ 46,99€ 46,99
1Scythe Shuriken Rev. B€ 21,85€ 21,85
1Fractal Design Silent Series , 80mm€ 6,90€ 6,90
1OCZ Agility 3 SATA III 2.5" SSD 60GB€ 78,90€ 78,90
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9D3B1K2/4GX€ 21,57€ 21,57
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 304,81

Nu komen daar nog 2x 1.5GB sata300 disken in RAID1 bij.

Paar vraagjes:
  • de geluidsproductie van de shuriken valt me zwaar tegen. zou dit een hele stille moeten zijn ? Ook vind ik het vreemd dat ie lucht aanzuigt of is dat tegenwoordig normaal ?
  • is de CPU cooler ook variabel te maken ? Zo ja hoe word dat geregeld ? Ik heb namelijk het gevoel dat ie de hele tijd op volle toeren draait..
Jij hebt de toerental niet op z'n laagst staan van de scythe shuriken dat was uit je eerste vraag al duidelijk. Ik heb laatst een aantal expert reviews er over gelezen en in allemaal was duidelijk aangegeven dat alleen op de laagste stand hij lekker stil is en op max hij bijna net zo luid is als een stock koeler.

Dan kom ik bij je 2e vraag... uit de reviews had ik begrepen dat alle shurikens fans met variabele(of standen) toerentallen hebben. Ik vermoed nu dat ik dit laatste verkeerd had begrepen uit de reviews?

- Mijn PC -

• Morzzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-12 09:13
SirMemeAlot schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 18:09:
@Frankiee

Je zou eens moeten uitzoeken of een dedicated videokaart wel nodig is. Ik in een review van de AMD A8-3850 dat je hier battlefield 3 op medium settings op kan afspelen.

Voor een HTPC is je systeem een aardige energieverbruiker, weet niet of dit erg is voor jou?
Ik ben voor de A8-3850 gegaan voor mijn game HTPC. Je kunt altijd nog via Crossfire een videokaartje erbij prikken voor extra performance! Neem aan dat dit zo configureerbaar is dat buiten het gamen om deze ongebruikt kan blijven ivm energieverbruik?

• Frankiee
Morzzz schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 00:46:
[...]

Ik ben voor de A8-3850 gegaan voor mijn game HTPC. Je kunt altijd nog via Crossfire een videokaartje erbij prikken voor extra performance! Neem aan dat dit zo configureerbaar is dat buiten het gamen om deze ongebruikt kan blijven ivm energieverbruik?
Ja daar ben ik ook benieuwd naar, maar deze processor met onboard videokaart is voldoende om
games als GTA IV en battlefield 3 op medium specs te spelen?

In dat geval moet ik even naar een ander moederbord kijken.

Verwijderd

Beste mensen, ik heb een vraag... waarschijnlijk zit ik op de verkeerde pagina hiervoor, if so mijn excuses, maar dit is mijn probleem:

Ik heb mijn PC aangesloten op mijn TV. Maar wanneer ik de resolutie van mijn pc op 1920x1080 zet krijg ik nogal lelijk beeld. Geen zuivere kleuren, en een slecht contrast, gok ik. Echter, wanneer ik de resolutie op 1680x1050 zet, heb ik wel zuiver beeld.

Het gaat om de volgende TV en videokaart:
TV: Samsung UE32D5000
Videokaart: Club3D AMD Radeon HD 6870 1GB
Ik heb de videokaart aangesloten met een HDMI kabel op de HMDI/DVI poort in de TV.

Ik hoop dat er iemand is die een antwoord op mijn probleem heeft (welke settings moet ik gebruiken, en moet ik deze instellen in AMD Catalyst en/of mijn TV)

Alvast bedankt!

• Snippo
SpitfireNL schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 00:25:
[...]

Jij hebt de toerental niet op z'n laagst staan van de scythe shuriken dat was uit je eerste vraag al duidelijk. Ik heb laatst een aantal expert reviews er over gelezen en in allemaal was duidelijk aangegeven dat alleen op de laagste stand hij lekker stil is en op max hij bijna net zo luid is als een stock koeler.
Ik heb hier een stock koeler op mijn A4-3400 zitten en die is nauwelijks te horen. Pas als je met je oor boven de kast gaat hangen kan je horen dat de PC überhaupt aan staat. Ik weet alleen niet zeker of mijn moederbord de snelheid automatisch aanpast aan de temperatuur. Misschien ben ik aan een hoop lawaai gewend, of er wordt gewoon zwaar overdreven over het geluid van koelers :+ .

Ik heb de case fans uit de GD04 wel terug gezet op 5v. Op 12 maakten die wel redelijk wat lawaai. Maar vergelijken met mijn eigen oude PC zijn ze nog super stil :+

• Timminator
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-12 00:49
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda Green 5900.3, 2TB€ 113,-€ 113,-
1Scythe Big Shuriken 2€ 31,40€ 31,40
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 635,64

Dit is wat ik bedacht heb als HTPC voor ons nieuwe huis (oplevering februari).
De HTPC moet de ps3 vervangen, nu stream ik met pms via mijn laptop draadloos naar de ps3. In het nieuwe huis verdwijnt de ps3 naar de zolder.
De HTPC moet kunnen:
- films/series alle mogelijke bestandstypen, 3D wellicht in toekomst
- downloaden via utorrent/spotnet
- internetten
- eventueel een game op acceptabele settings
- opslag series/films/mp3/foto's, (een NAS komt er voorlopig nog niet).
- toekomst hebben

Andere apparatuur, Onkyo 609, 31 inch LG Hdready plasma (mooie fijne tv, wordt vast wel een keer vervangen door een full hd (3d) maar voorlopig nog niet. Cisco Ziggo ramp pvr.

vragen:
- klopt dit systeem, passen alle onderdelen op elkaar en in de kast?
- SSD of liever een 2e 2TB schijf (ik wacht nog wel even op daling prijzen hd's)?
- stil en blijft hij koel genoeg als deze kast in een wat afgesloten kast verdwijnt?
- we maken veel foto's, kan ik een geheugenkaartlezer inbouwen of is er een andere kast met geheugenkaartslot? een externe lezer kan ook maar vind ik minder mooi.
- werkt een logitech harmony op deze kast?
- ik zou graag een keer de pvr wegdoen en ook dig tv via de htpc laten lopen, dit systeem ook geschikt voor?

ik ben ook naar deze van Zotac aan t kijken maar ik denk dat ik meer pc voor mijn geld heb als ik zelf ga bouwen. Of is de I3 2100T/Nvidia GT430 combinatie die Zotac gebruikt krachtiger/beter dan AMD A8 3850?
Ik weet dat het sowieso allebei overkill is maar heb graag een krachtig systeem.
Een PC bouwen heb ik niet meer gedaan sinds pentiums 3 nog de top was dus dat wordt wel even spannend.

• Snippo
[b]Timminator schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 18:41:
vragen:
- klopt dit systeem, passen alle onderdelen op elkaar en in de kast?
- SSD of liever een 2e 2TB schijf (ik wacht nog wel even op daling prijzen hd's)?
- stil en blijft hij koel genoeg als deze kast in een wat afgesloten kast verdwijnt?
- we maken veel foto's, kan ik een geheugenkaartlezer inbouwen of is er een andere kast met geheugenkaartslot? een externe lezer kan ook maar vind ik minder mooi.
- werkt een logitech harmony op deze kast?
- ik zou graag een keer de pvr wegdoen en ook dig tv via de htpc laten lopen, dit systeem ook geschikt voor?
1) Ziet er goed uit, je mist alleen het geheugen ;).
2) SSD als jij denkt dat de extra snelheid de prijs waard is. HDD als je zoveel mogelijk opslag in je HTPC wil (aangezien je een beperkt aantal bays hebt)
3) 'Stil' blijft iets persoonlijks maar ik denk niet dat dit veel herrie gaat maken mits je de (case)fan speeds niet op maximaal zet. Een afgesloten kast lijkt me geen probleem als de kast ruim genoeg is en genoeg ventilatie/openingen heeft.
4) Als je perse een ingebouwde kaartlezer wil zal je toch een andere kast moeten zoeken, of die er zijn weet ik eigenlijk niet.
5) Als je alles goed instelt zou een logitech harmony gewoon moeten werken.
6) Met de bijbehorende hardware en de juiste software kan dit (denk aan bijv. een cardreader, tv-kaart etc). Hier op GoT zijn wel een paar topics te vinden hierover (DVB-T/S/C en IPTV).

Dit is misschien wel interessant om te lezen voor je: http://www.missingremote....ud2h-microatx-motherboard .
Ik heb zelf ook dit moederbord en ben er best tevreden mee. Enige wat (nog?) niet fatsoenlijk werkt is de temperatuursensor van de CPU, die geeft waardes lager dan de kamertemperatuur :+ .
Het hdmi probleem waar ze het in die review over hebben klopt idd ook, maar dat ligt meer aan de combinatie van receiver/tv/htpc.

• Spam
SpitfireNL schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 00:25:
[...]

Dan kom ik bij je 2e vraag... uit de reviews had ik begrepen dat alle shurikens fans met variabele(of standen) toerentallen hebben. Ik vermoed nu dat ik dit laatste verkeerd had begrepen uit de reviews?
Ok, dat zou kunnen dan. Maar dan blijft mijn vraag : hoe krijg ik dat toerental omlaag ? is daar een software tooltje voor van ASrock ?

• Frankiee
Ik zit momenteel te twijfelen tussen twee samenstellingen voor de
HTPC. Ze verschillen nogal in prijs. Ik wil maximaal circa 700 euro besteden.

De HTPC moet kunnen:
- full HD films met alle mogelijke bestandstypen.
- 3D kunnen afspelen (voor de toekomst)
- Aardig op kunnen gamen met games zoals GTAIV, crysis, battlefield 3. Hoeft niet High-end te zijn.
- internet, muziek enzovoorts.

In beide systemen zit nog geen HDD. Deze heb ik nog.

- Nu ben ik benieuw welk systeem jullie aanraden en of jullie daar nog verbeteringen voor hebben.
- Bij het 2e systeem vraag ik mij af, of game wel goed gaat?.
- Daarnaast ben ik benieuwd of een videokaart in de Antec Fusion Remote kast past?

Alvast bedank voor de hulp!

Systeem 1

#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Big Shuriken€ 26,95€ 26,95
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 35,-€ 35,-
1Asrock H67M-GE€ 78,-€ 78,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 689,34

Systeem 2

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 470,34

Verwijderd

Spam schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 23:25:
[...]

Ok, dat zou kunnen dan. Maar dan blijft mijn vraag : hoe krijg ik dat toerental omlaag ? is daar een software tooltje voor van ASrock ?
Zalman Fanmate.

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:46
Frankiee schreef op zondag 18 december 2011 @ 12:06:
Ik zit momenteel te twijfelen tussen twee samenstellingen voor de
HTPC. Ze verschillen nogal in prijs. Ik wil maximaal circa 700 euro besteden.

De HTPC moet kunnen:
- full HD films met alle mogelijke bestandstypen.
- 3D kunnen afspelen (voor de toekomst)
- Aardig op kunnen gamen met games zoals GTAIV, crysis, battlefield 3. Hoeft niet High-end te zijn.
- internet, muziek enzovoorts.

In beide systemen zit nog geen HDD. Deze heb ik nog.

- Nu ben ik benieuw welk systeem jullie aanraden en of jullie daar nog verbeteringen voor hebben.
- Bij het 2e systeem vraag ik mij af, of game wel goed gaat?.
- Daarnaast ben ik benieuwd of een videokaart in de Antec Fusion Remote kast past?

Alvast bedank voor de hulp!

Systeem 1

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock H67M-GE€ 78,-€ 78,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 689,34

Systeem 2

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 470,34
Systeem 1 vind ik meer een desktop dan een HTPC.... Dit is bijna een soortgelijke opstelling die ik zelf heb staan als desktop. Overigens een I5 + videokoaart koelen in zo'n klein kastje lijkt me ook sterk of dat "stil" zal zijn. Eigenlijk heb ik geen idee of het uberhaupt past...

Systeem 2 is meer een HTPC (en kan alle taken met gemak af) maar natuurlijk niet zo sterke videokaart als de 6870. Ik gok dat low/medium nog het hoogsthaalbare is. Overigens met sneller geheugen (1600Mhz), krijg je iets meer videoprestaties bij de AMD build.

De vraag is, wil jij fatsoenlijk kunnen gamen of juist een (stille) HTPC. Bij gamen zou ik sowieso een andere (desktop?) kast halen om de warmte op een fatsoenlijke manier kwijt te raken.

• SirMemeAlot
  • Nu online
#ProductPrijsSubtotaal
1G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL€ 38,-€ 38,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 502,69

Ik heb zojuist deze onderdelen in elkaar gezet. Ik moet zeggen de HTPC is fluisterstil, en behoorlijk snel. De videokaart(integrated) zal niet genoeg zijn voor jou om BF3 op te spelen. Maar de AMD a8-3850 is snel genoeg om BF3 op medium te spelen. Zie de review van de AMD A8-3850.

• Frankiee
Oke bedankt voor het Advies

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-12 12:42
Jammer dat die A8-3850 nergens meer leverbaar is... Ik heb mijn (game) htpc pojectje maar even on hold gezet.
Spam schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 23:25:
[...]

Voordat iedereen onnodige fan controllers aan gaat schaffen: Alle hedendaagse CPU koelers hebben een variabel toerental die wordt bepaald door het moederbord aan de hand van de temperatuur van de CPU/APU. Duik je bios in en stel het in. Bij AsRock moet je volgens mij bij iets van power management kijken. Vervolgens stel je een target temperatuur in (laten we zeggen 50 graden) en een standaard fan level van 4. Voilà!

Dat een koeler lucht aanzuigt is volgens mij nooit anders geweest....
EnerQi schreef op zondag 18 december 2011 @ 13:11:
[...]

Systeem 1 vind ik meer een desktop dan een HTPC.... Dit is bijna een soortgelijke opstelling die ik zelf heb staan als desktop. Overigens een I5 + videokoaart koelen in zo'n klein kastje lijkt me ook sterk of dat "stil" zal zijn. Eigenlijk heb ik geen idee of het uberhaupt past...

Systeem 2 is meer een HTPC (en kan alle taken met gemak af) maar natuurlijk niet zo sterke videokaart als de 6870. Ik gok dat low/medium nog het hoogsthaalbare is. Overigens met sneller geheugen (1600Mhz), krijg je iets meer videoprestaties bij de AMD build.

De vraag is, wil jij fatsoenlijk kunnen gamen of juist een (stille) HTPC. Bij gamen zou ik sowieso een andere (desktop?) kast halen om de warmte op een fatsoenlijke manier kwijt te raken.
Ik ben het niet helemaal met je eens. Waarom zou je niet wat sterkere hardware in die Antec kunnen proppen? Als een belangrijke eis is voor je HTPC dat het games op een beetje kwaliteit moet kunnen spelen kun je niet om een discrete videokaart heen. Ook is een Antec fusion remote een ruime kast waar full size videokaarten in passen (een HD6870 gaat passen) met redelijk wat koelingsmogelijkheid. Natuurlijk is het voor de geluidsproductie niet ideaal, maar er passen 2 12cm casefans in die antec die je aan de hand van de temperatuur kun sturen (als je moederbord genoeg aansluitingen heeft) waardoor het geheel in ieder geval idle behoorlijk stil is. Wanneer je gaat gamen is geluid veel minder een probleem neem ik aan.

Wat ik je wel aan kan raden is even te wachten met het kopen van een GPU. Als de geruchten waar zijn verbruiken de nieuwe 7000 serie AMD kaarten nog maar een paar Watt in standby wat dus erg handig is mbt geluidsproductie.
p.s. Dit kun je ook doen wanneer je een case fan op een 3 pins aansluiting op je moederbord hebt aangesloten.

[ Voor 62% gewijzigd door jaapsander op 19-12-2011 09:38 ]

• Amelandbor
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-12 19:16
Op het XBMC forum heb ik gelezen dat het mogelijk is om vanuit S5 (helemaal uit) de HTPC op te starten van USB met een Asrock A75M-ITX. Zijn er mensen met een A75M moederbord die dit kunnen bevestigen?

Als dat namelijk zo is hoef ik niet echt naar een mooie kast te zoeken en gewoon alleen een IR receiver in het zicht te plaatsen.

• Spam
jaapsander schreef op maandag 19 december 2011 @ 09:19:
[...]

Voordat iedereen onnodige fan controllers aan gaat schaffen: Alle hedendaagse CPU koelers hebben een variabel toerental die wordt bepaald door het moederbord aan de hand van de temperatuur van de CPU/APU. Duik je bios in en stel het in. Bij AsRock moet je volgens mij bij iets van power management kijken. Vervolgens stel je een target temperatuur in (laten we zeggen 50 graden) en een standaard fan level van 4. Voilà!

Dat een koeler lucht aanzuigt is volgens mij nooit anders geweest....
Dank voor de info, ik zal eens in de bios gaan snuffelen. Ik had het nu opgelost met de Tuning tool van Asrock onder windows, daar staat ie met level 1 en dan vind ik het redelijk te harden. Nu lees ik aan jouw antwoord dat die Fan Levels iets berekenen ? Is daar meer info over ?

Van dat aanzuigen wist ik niet. Ik dacht altijd dat ie wegblies. Nu heb ik ook mijn casefan die naar binnen blaast dus wellicht moet ik die omdraaien voor een goeie airflow ? Nu zuigt de voeding ook enigzinds maar of dat nu zoden aan de dijk zet :?

Om nog even door te gaan op de case fan : ik heb een 3-pins case fan gekocht maar die kunt je dan niet regelen of wel ? Volgens de handleiding van ASrock moet dat een 4-pins zijn. Nu heb ik wel zitten zoeken maar kon geen stille fans (heb er nu een van 11 db van Fractal Design) vinden waar dat expliciet vermeld stond.

[ Voor 3% gewijzigd door Spam op 19-12-2011 12:57 ]

• robertobadjo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-12 14:55
Amelandbor schreef op maandag 19 december 2011 @ 12:10:
Op het XBMC forum heb ik gelezen dat het mogelijk is om vanuit S5 (helemaal uit) de HTPC op te starten van USB met een Asrock A75M-ITX. Zijn er mensen met een A75M moederbord die dit kunnen bevestigen?

Als dat namelijk zo is hoef ik niet echt naar een mooie kast te zoeken en gewoon alleen een IR receiver in het zicht te plaatsen.
ik heb zo'n bord en heb er ooit eens een uurtje aan besteed maar heb het zo 123 nog niet kunnen maken. ook ik dacht dat zou kunnen met zo'n bordje maar goed.

moet ik wel toegeven dat ik tot nu toe wel alleen de IR reciever aan de voorkant van me kast heb zitten in een usb 3.0 poort.

Suggesties wat hier te plaatsen

Verwijderd

Amelandbor schreef op maandag 19 december 2011 @ 12:10:

Ja, mij is het gelukt. Maar ik heb het idee dat deze in USB 2.0 mode staat totdat de juiste drivers geladen zijn.
Ik ben er mee gestopt omdat het navigeren in de XBMC live versie erg traag was. Heb nu W7 op een harddisk geïnstalleerd met daarop XBMC (voor windows dus en dit navigeert wel snel). Overigens heb ik ook eerst XBMC Live geinstalleerd op de harddisk, maar het navigeren bleef traag.
Spam schreef op maandag 19 december 2011 @ 12:56:
[...]

Dank voor de info, ik zal eens in de bios gaan snuffelen. Ik had het nu opgelost met de Tuning tool van Asrock onder windows, daar staat ie met level 1 en dan vind ik het redelijk te harden. Nu lees ik aan jouw antwoord dat die Fan Levels iets berekenen ? Is daar meer info over ?

Van dat aanzuigen wist ik niet. Ik dacht altijd dat ie wegblies. Nu heb ik ook mijn casefan die naar binnen blaast dus wellicht moet ik die omdraaien voor een goeie airflow ? Nu zuigt de voeding ook enigzinds maar of dat nu zoden aan de dijk zet :?

Om nog even door te gaan op de case fan : ik heb een 3-pins case fan gekocht maar die kunt je dan niet regelen of wel ? Volgens de handleiding van ASrock moet dat een 4-pins zijn. Nu heb ik wel zitten zoeken maar kon geen stille fans (heb er nu een van 11 db van Fractal Design) vinden waar dat expliciet vermeld stond.
Die Fan levels geven de snelheid van de ventilator aan. Zo uit mijn hoofd vermoed ik dat die levels van 1 tot 9 lopen en dat level 2 de fan op 20% van zijn max toerental laat draaien (afhankelijk van de fan dus) en level 6 hem op 60% laat lopen. In de handleiding van je moederbord kun je kijken hoe je je bios in kan stellen. Als ik de manual zo bekijk moet je even zorgen dat je bij tabblad advanced -> CPU configuration -> Cool 'n' Quiet aan hebt (staat volgens mij standaard wel als aan. Ook kun je bij storage configuration -> Sata mode op AHCI hebben staan voor betere prestaties van de HDD (heeft overigens niets te maken met geluidsproductie en altijd doen voorafgaande aan de installatie van windows!) Bij H/W monitor tabblad kun je de instellingen voor de CPU fan en Chassis fan instellen welke dus standaard op full on staan (staat dus gewoon duidelijk in de manual). Overigens kun je prima een 3 pins ventilator op een 4 pins aansluiting doen. Je hebt dan alleen geen PWM toerental regeling.

Overigens geeft die Fractal Design fan 11 dB aan, maar dit zegt dus helemaal niets. Voor ventilatoren zou ik dit artikel lezen (erg goed en duidelijk artikel!) http://www.silentpcreview.com/article63-page1.html zowel pagina 1 als 2 (op pagina 2 staan aanbevolen stille ventilatoren).

• MapacheLoco
  • Laatst online: 07-01 22:55
Kort vraagje Ik zit te twijfelen tussen de Grandia gd05 en de Silverstone pricewatch: Silverstone SST-ML03B van de BBG. Mijn enige criteria is past er in de HTPC van de BBG ook nog een videokaart? Of moet het dan low profile zijn? Volgens mij moet het net kunnen :) maar weet niet zeker.. Iemand ervaring mee?
MapacheLoco schreef op maandag 19 december 2011 @ 13:31:
Kort vraagje Ik zit te twijfelen tussen de Grandia gd05 en de Silverstone pricewatch: Silverstone SST-ML03B van de BBG. Mijn enige criteria is past er in de HTPC van de BBG ook nog een videokaart? Of moet het dan low profile zijn? Volgens mij moet het net kunnen :) maar weet niet zeker.. Iemand ervaring mee?
ML03B is alleen low profile. GD05 kan een full size videokaart in

• SirMemeAlot
  • Nu online
Beste tweakers,

Ik ben echt ten einde raad met mijn HDMI handshake problemen.

Ik zal jullie even op de hoogte brengen met wat ik allemaal al geprobeerd heb:
Ik heb twee jaar lang een mac mini gehad, eerst de 2009 versie daarna de 2010. Deze bevielen mij prima! Daarom heb ik toen ook maar besloten om de nieuwe mac mini uit 2011 te halen. Ik heb deze aangesloten op mijn philips tv, en kreeg er direct HDMI handshake problemen mee, het beeld verkleurde naar de 3 basis kleuren.

Ik ben toen terug gegaan naar de Apple store om de mac mini te laten testen. Maar je raad het al, het ligt niet aan de mini meneer, ik zou de instellingen van uw TV eens nakijken. Ik heb mijn tv inmiddels al heel vaak anders ingesteld. PC modus aan/uit, andere leuke toevoegingen van de philips tv maar zonder succes. De mac mini heb ik uiteindelijk maar aangesloten met display port -> hdmi converter. Je raad het al, zelfs hier kreeg ik het probleem mee.

Veel telefoontjes en bezoekjes aan de apple winkel en de philips helpdesk hebben mij uiteindelijk doen besluiten de mini in de verkoop te zetten. Dit heb ik dus uiteindelijk gedaan en ik dacht er aan om zelf weer een HTPC in elkaar te zetten. In het verleden mijn game PC regelmatig verbonden met de TV om een film te kijken, altijd zonder problemen. Gister helemaal blij dat ik mijn onderdelen binnen heb gekregen en dat de HTPC zo stil als wat is en redelijk vlot door mijn SSD. Ik sta vanochtend op, doe de HTPC aan en de TV en heb sinds 11:30 alweer 3 keer hetzelfde probleem terug gekregen!

http://imageshack.us/photo/my-images/295/img0171wt.jpg/

Als iemand nog iets weet wat ik kan testen, heel graag! ik word gek om van het kastje naar de muur gezonden te worden door Philips of een ander bedrijf, ik ben ook best bereid om enkele apparatuur aan te schaffen. Ik heb ergens gelezen dat een HDMI output splitter misschien helpt, heb alleen nog geen bevestiging!

Alle hulp word zeeer gewaardeerd!!

edit; Ik heb ook de hdmi kabels vervangen en andere poorten op mijn televisie geprobeerd. De reden dat ik het ook in dit topic post is omdat Philips zegt dat het aan mijn HTPC ligt. Natuurlijk snap ik ook wel dat ze dat zeggen om hun handen er af te trekken maar ik weet echt niet meer wat ik kan testen.
SirMemeAlot schreef op maandag 19 december 2011 @ 14:08:
Beste tweakers,

Ik ben echt ten einde raad met mijn HDMI handshake problemen.

Ik zal jullie even op de hoogte brengen met wat ik allemaal al geprobeerd heb:
Ik heb twee jaar lang een mac mini gehad, eerst de 2009 versie daarna de 2010. Deze bevielen mij prima! Daarom heb ik toen ook maar besloten om de nieuwe mac mini uit 2011 te halen. Ik heb deze aangesloten op mijn philips tv, en kreeg er direct HDMI handshake problemen mee, het beeld verkleurde naar de 3 basis kleuren.

Ik ben toen terug gegaan naar de Apple store om de mac mini te laten testen. Maar je raad het al, het ligt niet aan de mini meneer, ik zou de instellingen van uw TV eens nakijken. Ik heb mijn tv inmiddels al heel vaak anders ingesteld. PC modus aan/uit, andere leuke toevoegingen van de philips tv maar zonder succes. De mac mini heb ik uiteindelijk maar aangesloten met display port -> hdmi converter. Je raad het al, zelfs hier kreeg ik het probleem mee.

Veel telefoontjes en bezoekjes aan de apple winkel en de philips helpdesk hebben mij uiteindelijk doen besluiten de mini in de verkoop te zetten. Dit heb ik dus uiteindelijk gedaan en ik dacht er aan om zelf weer een HTPC in elkaar te zetten. In het verleden mijn game PC regelmatig verbonden met de TV om een film te kijken, altijd zonder problemen. Gister helemaal blij dat ik mijn onderdelen binnen heb gekregen en dat de HTPC zo stil als wat is en redelijk vlot door mijn SSD. Ik sta vanochtend op, doe de HTPC aan en de TV en heb sinds 11:30 alweer 3 keer hetzelfde probleem terug gekregen!

http://imageshack.us/photo/my-images/295/img0171wt.jpg/

Als iemand nog iets weet wat ik kan testen, heel graag! ik word gek om van het kastje naar de muur gezonden te worden door Philips of een ander bedrijf, ik ben ook best bereid om enkele apparatuur aan te schaffen. Ik heb ergens gelezen dat een HDMI output splitter misschien helpt, heb alleen nog geen bevestiging!

Alle hulp word zeeer gewaardeerd!!

edit; Ik heb ook de hdmi kabels vervangen en andere poorten op mijn televisie geprobeerd. De reden dat ik het ook in dit topic post is omdat Philips zegt dat het aan mijn HTPC ligt. Natuurlijk snap ik ook wel dat ze dat zeggen om hun handen er af te trekken maar ik weet echt niet meer wat ik kan testen.
Misschien iets voor een apart topic? Het lijkt mij in ieder geval voor de hand liggend dat het probleem bij je TV ligt. Je kan dit uitsluiten door zowel de HTPC als de Mac mini op een andere tv via HDMI aan te sluiten. Zo kun je ook nog een ander apparaat via HDMI op je TV aansluiten (die gamepc bijvoorbeeld). Door de resultaten van deze testen over te leggen de de fabrikant van het apparaat dat in deze testen naar voren kwam als het probleem kun je garantie eisen.

• SirMemeAlot
  • Nu online
Ik heb dus al meerdere malen contact gehad met Philips, maar hun blijven zeggen. je Ps3 werkt er wel op, het lijkt er op dat alleen je mac mini en nu dus je HTPC er niet op werken, dus het probleem moet daar dan in liggen.

Oftewel je word van het kastje naar de muur gestuurd.

• iBurger
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-08 23:05
Het is moeilijk om op afstand dit probleem even op te lossen. M'n eerste reactie was; dit moet aan je Philips TV liggen! Apple verkoopt duizenden van die Mac Mini's dus dat moet goed zitten.

Maar ik heb een theorie voor je. Ik denk dat de combinatie ATI Radeon + Philips TV voor jou een probleem is. Waarom? Ik kan mijn Dell WFP2000 monitor ook niet via DVI aansluiten op mijn laptop met een ATI Radeon 3470. Met mijn NVIDIA card heb ik dit probleem niet en doet de Dell het goed.

Nu even terug naar jouw probleem. Toevallig weet ik dat in de nieuwe mac mini van 2011 een ati videocard zit. (een no-go voor mij) En; het viel me op dat je ATI graphics in je HTPC hebt. Misschien is het echte probleem dat de TV geen ATI graphics ondersteund. Ik heb dit in principe ook mijn met Dell monitor.

Mijn excuses als dit een erg anti ATI verhaal is geworden. Maar als je de kans hebt probeer even je Philips TV aan te sluiten op een systeem met een NVIDIA card. Misschien is dit het wel.

btw. http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1198351
SirMemeAlot schreef op maandag 19 december 2011 @ 14:47:
Ik heb dus al meerdere malen contact gehad met Philips, maar hun blijven zeggen. je Ps3 werkt er wel op, het lijkt er op dat alleen je mac mini en nu dus je HTPC er niet op werken, dus het probleem moet daar dan in liggen.

Oftewel je word van het kastje naar de muur gestuurd.
Overigens denk ik dat je met een HDCP handshake issue naar het verkeerde probleem zoekt. Wat je ziet met problemen met HDCP handshake issues is dat je gewoon geen beeld hebt. HDCP is een "beveiliging" welke ervoor zorgt dat alleen HDCP compatible spelers en beeldschermen (ook andere apparaten) video af kunnen spelen en opnemen. Wanneer er iets mis gaat met de HDCP zie je een zwart scherm. Hij weigert dus om het beeld weer te geven.

Jouw probleem lijkt eerder (gokje van mijn kant) dat de HTPC/Macmini via de HDMI kabel een niet ondersteund signaal doorgeeft aan de TV. Ik kan me herinneren dat een beeldscherm een soort signaal doorgeeft (EDID) naar de HTPC (videokaart drivers). Er kan wat mis gaan bij het interpreteren van dit signaal waardoor de videokaartdrivers het signaal verkeerd interpreteren en je problemen krijgt.

De EDID data kun je echter aanpassen om zo een geschikt signaal naar de tv te laten sturen. Dit kan inderdaad komen door de combi van je TV en AMD drivers zoals iBurger al opmerkt. Echter zijn er ook combinaties van Nvidia en bepaalde beeldschermen welke niet goed werken.

Wat ik me ook afvraag is of alles wel goed werkt bij het weergeven van de bios en post schermen? En hoe werkt het met een linux live cd (bijvoorbeeld XBMC live)? En werkt aansluiten met een vga kabel wel?

[ Voor 6% gewijzigd door jaapsander op 19-12-2011 15:26 ]

• SirMemeAlot
  • Nu online
@iburger

Ik heb inderdaad jou advies bekeken, en dit zou heel goed waar kunnen zijn. Heb via deze manier ook een mogelijke oplossing kunnen vinden. Ik heb het inmiddels uitgevoerd, nu even afwachten of dit nu ook daadwerkelijk een oplossing is.

Thanks!

• Stefan H
Een goedemiddag,

Afgelopen weekend ben ik door een vriend op een andere optie voor een moederbord/processor gewezen voor de HTPC.Het gaat hier om de E350.

Aangezien Asus een passief gekoelde versie heeft is dat mogelijk wel interessant voor het geluidsniveau van de HTPC, en qua prijs is deze combi ook een € 60 goedkoper.
Nu is het alleen zo dat de A4-3400 een paar keer zo snel schijnt te zijn dan de E350 processor, en dat het geheugen op de E350 alleen in single channel geplaatst kan worden.

Omdat ik de HTPC voor meerdere doeleinden wil gebruiken en meerdere programma's (tegelijkertijd) wil gebruiken, ben ik benieuwd of de E350 hier tegen opgewassen is of dat ik toch beter de A4-3400 kan nemen.
Films converteren naar andere bestandsformaten ben ik niet van plan, alleen de muziekfunctie van XBMC vind ik niet praktisch, dus daar wil ik Itunes voor blijven gebruiken (ik wil 1 afspeellijst met daarin alle nummers, maar wel op de harddisk onderverdeeld in mappen, zoals bij Itunes) Nu hoef ik Itunes niet te draaien als ik een film kijk natuurlijk, maar een BT programma of iets dergelijks, wat op de achtergrond draait is wel mogelijk.

Ik wil wel graag dat het allemaal vloeiend blijft verlopen, dus is de E350 werkelijk een geschikte optie? Of is toch de A4-3400 aan te raden?

Verwijderd

@ Marnix:

De foto die jij in je post had staan lijkt verdacht veel op het scherm dat ik gisteren af en toe kreeg op mijn Philips tv. Als ik overschakelde naar een andere hdmi poort en daarna weer terug was het probleem verholpen.

Heb mijn htpc dit weekend pas in elkaar gezet dus had gisteren niet echt zin om me er verder in te verdiepen. Dacht zelf dat het aan de codecs oid lag. Mocht jij een werkende oplossing hebben dan hoor ik het graag, voor het geval ik hetzelfde probleem heb.
Stefan H schreef op maandag 19 december 2011 @ 16:22:
Een goedemiddag,

Afgelopen weekend ben ik door een vriend op een andere optie voor een moederbord/processor gewezen voor de HTPC.Het gaat hier om de E350.

Aangezien Asus een passief gekoelde versie heeft is dat mogelijk wel interessant voor het geluidsniveau van de HTPC, en qua prijs is deze combi ook een € 60 goedkoper.
Nu is het alleen zo dat de A4-3400 een paar keer zo snel schijnt te zijn dan de E350 processor, en dat het geheugen op de E350 alleen in single channel geplaatst kan worden.

Omdat ik de HTPC voor meerdere doeleinden wil gebruiken en meerdere programma's (tegelijkertijd) wil gebruiken, ben ik benieuwd of de E350 hier tegen opgewassen is of dat ik toch beter de A4-3400 kan nemen.
Films converteren naar andere bestandsformaten ben ik niet van plan, alleen de muziekfunctie van XBMC vind ik niet praktisch, dus daar wil ik Itunes voor blijven gebruiken (ik wil 1 afspeellijst met daarin alle nummers, maar wel op de harddisk onderverdeeld in mappen, zoals bij Itunes) Nu hoef ik Itunes niet te draaien als ik een film kijk natuurlijk, maar een BT programma of iets dergelijks, wat op de achtergrond draait is wel mogelijk.

Ik wil wel graag dat het allemaal vloeiend blijft verlopen, dus is de E350 werkelijk een geschikte optie? Of is toch de A4-3400 aan te raden?
BT op de achtergrond wil prima met een E350 (in ieder geval met een efficient BT programma) Itunes draaien ook. Een E350 is alleen niet krachtig genoeg wanneer je geen gebruik kunt maken HW decoding van HD video. En natuurlijk wanneer je CPU intensieve taken uit gaat voeren zoals je al noemt converteren van video (hoewel er nu tegenwoordig ook converters zijn die de GPU aan het werk zetten).

• Stefan H
Bedankt voor de snelle reactie!

Ik heb eens snel gekeken, en veel HD films komen in .x264 formaat zie ik.

Als ik mij niet vergis moet dat formaat ook al gedecodeerd worden?

In dat geval kan ik beter voor de A4-3400 gaan lijkt me.
Stefan H schreef op maandag 19 december 2011 @ 16:57:
Bedankt voor de snelle reactie!

Ik heb eens snel gekeken, en veel HD films komen in .x264 formaat zie ik.

Als ik mij niet vergis moet dat formaat ook al gedecodeerd worden?

In dat geval kan ik beter voor de A4-3400 gaan lijkt me.
De E350 kan prima x264 formaat decoderen mbv de GPU. Hier heb je dus geen A4 voor nodig.

• Amelandbor
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-12 19:16
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2011 @ 13:14:
[...]

Ja, mij is het gelukt. Maar ik heb het idee dat deze in USB 2.0 mode staat totdat de juiste drivers geladen zijn.
Ik ben er mee gestopt omdat het navigeren in de XBMC live versie erg traag was. Heb nu W7 op een harddisk geïnstalleerd met daarop XBMC (voor windows dus en dit navigeert wel snel). Overigens heb ik ook eerst XBMC Live geinstalleerd op de harddisk, maar het navigeren bleef traag.
Het is mooi dat het gelukt maar van dat navigeren is dan weer balen. Maar misschien dat dat ook nog te maken had met de drivers die nog niet helemaal lekker liepen. Ik ga in elk geval OpenElec voor mijn ouders erop zetten en dan zien we het wel.
robertobadjo schreef op maandag 19 december 2011 @ 13:08:
[...]

ik heb zo'n bord en heb er ooit eens een uurtje aan besteed maar heb het zo 123 nog niet kunnen maken. ook ik dacht dat zou kunnen met zo'n bordje maar goed.

moet ik wel toegeven dat ik tot nu toe wel alleen de IR reciever aan de voorkant van me kast heb zitten in een usb 3.0 poort.
Ja volgens mij moest je 1 van de USB 2.0 poorten achterop gebruiken.

• robertobadjo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-12 14:55
Amelandbor schreef op maandag 19 december 2011 @ 17:31:
[...]

Het is mooi dat het gelukt maar van dat navigeren is dan weer balen. Maar misschien dat dat ook nog te maken had met de drivers die nog niet helemaal lekker liepen. Ik ga in elk geval OpenElec voor mijn ouders erop zetten en dan zien we het wel.

[...]

Ja volgens mij moest je 1 van de USB 2.0 poorten achterop gebruiken.
gaat ik eens proberen deze week. hopelijk werkt het. zou wel fijn zijn want scheelt weer lopen om hem aan te zetten _O-

Suggesties wat hier te plaatsen

• cdl
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-12 11:43

cdl

Ik heb een pc-tje thuis staan dat ik wil gaan gebruiken voor afspelen van voornamelijk (HD) films.

Cpu: intel pentium 4 - 3ghz (socket 775)
Mobo: asus p5gd1 pro
Geh: 2gb ddr
Gpu: nvidia geforce 6600 LE 256mb
Hd: 160gb

Op de pc draait XBMC Live.

Enige wat ik volgens mij moet vervangen is de videokaart want ik 'm via hdmi aansluiten op m'n tv.
Ik weet er niet veel van maar ik heb begrepen dat een videokaart met hardware-versnelling (passief gekoeld?) nodig is? Of een nvidia kaart met VDPAU?
Kan iemand me op de goede weg helpen? Ik zou graag met ongeveer 40 euro klaar willen zijn.

Dat zeg ik!

Verwijderd

cdl schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 12:50:
Ik heb een pc-tje thuis staan dat ik wil gaan gebruiken voor afspelen van voornamelijk (HD) films.

Cpu: intel pentium 4 - 3ghz (socket 775)
Mobo: asus p5gd1 pro
Geh: 2gb ddr
Gpu: nvidia geforce 6600 LE 256mb
Hd: 160gb

Enige wat ik volgens mij moet vervangen is de videokaart want ik 'm via hdmi aansluiten op m'n tv.
Ik weet er niet veel van maar ik heb begrepen dat een videokaart met hardware-versnelling (passief gekoeld?) nodig is? Of een nvidia kaart met VDPAU?
Kan iemand me op de goede weg helpen? Ik zou graag met ongeveer 40 euro klaar willen zijn.
Gezien de leeftijd van je pc, zit er wel een pci-eslot in of alleen AGP? Indien het eerste zou ik gaan voor een AMD 6450, moet volgens mij zat zijn om HD-video af te spelen.DIe is volgens mij ook passief gekoeld verkrijgbaar, zie bijvoorbeeld deze: http://tweakers.net/price...-512mb-ddr3.html#tab:info

• cdl

cdl

Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 12:57:
[...]

Gezien de leeftijd van je pc, zit er wel een pci-eslot in of alleen AGP? Indien het eerste zou ik gaan voor een AMD 6450, moet volgens mij zat zijn om HD-video af te spelen.DIe is volgens mij ook passief gekoeld verkrijgbaar, zie bijvoorbeeld deze: http://tweakers.net/price...-512mb-ddr3.html#tab:info
Er zit een PCIe x16 in. http://www.asus.nl/Motherboards/Intel_Socket_775/P5GD1_PRO/
Heeft Radeon verder geen problemen met XBMC?

Dat zeg ik!

Verwijderd

Mijn Radeon 4850 in ieder geval niet ;). Volgens mij is dat vooral met Linux-systemen maar ik weet daar ook het fijne niet van. Onder Windows moet het vziw hoe dan ook werken.

• mcDavid
cdl schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 13:01:
[...]

Er zit een PCIe x16 in. http://www.asus.nl/Motherboards/Intel_Socket_775/P5GD1_PRO/
Heeft Radeon verder geen problemen met XBMC?
nieuws: XBMC gaat AMD's XvBA-technologie ondersteunen
Er schijnen al werkzame beta's te zijn maar ik zou voorlopig nog gewoon Nvidia kiezen.

Verwijderd

mcDavid schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 13:16:
[...]

Er schijnen al werkzame beta's te zijn maar ik zou voorlopig nog gewoon Nvidia kiezen.
Nieuwsbericht (en de reacties daaronder) bevestigen wel mijn punt: onder Linux is XBMC-AMD nog wat lastig maar onder windows werkt XMBC-AMD wel prima. Zie bijvoorbeeld onder de reacties
Door RobertMe, donderdag 15 december 2011 19:21
Score: 2
OS. Wat in het verhaaltje helemaal mist is dat XvBA voor Linux (en waarschijnlijk andere *nix varianten) is. Google verteld mij zo snel dat UVD voor Windows is. Wat ze dus al jaren op Windows hebben met UVD via een DirectX API, hebben ze nu ook op Linux voor de Xv API.

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-12 15:40
Begin 2011 heb ik de volgende HTPC samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Conceptronic CBT2NANO€ 3,82€ 3,82
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 109,-€ 109,-
1MS-Tech MC-1200€ 89,-€ 89,-
1Nexus Real Silent DF1209SL-3 , 92mm€ 3,65€ 3,65
1Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty)€ 39,99€ 39,99
1AMD Athlon II X2 250 Boxed€ 51,40€ 51,40
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 10,47€ 10,47
1Asrock 760GM-GS3€ 35,55€ 35,55
1XFX Radeon HD 5450 512 MB DDR3 HDMI€ 32,96€ 32,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 375,84

Dit werkt allemaal perfect in combinatie met Win7 en XBMC.
Alle media speelt de HTPC soepel af, maar met Avatar in 1080p (film van 10 gb) heeft hij af en toe wel enige moeite.

Is dit simpelweg niet te voorkomen met mijn huidige hardware?

Ik moet zeggen dat mijn HTPC niet aangesloten is op het internet. Zou het verbeteren wanneer ik de drivers van de videokaart update?

• mcDavid
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 13:22:
[...]

Nieuwsbericht (en de reacties daaronder) bevestigen wel mijn punt: onder Linux is XBMC-AMD nog wat lastig maar onder windows werkt XMBC-AMD wel prima. Zie bijvoorbeeld onder de reacties
[...]
XBMC-Live is linux-based, dus daar heeft'ie weinig aan.

• cdl

cdl

mcDavid schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 13:26:
[...]

XBMC-Live is linux-based, dus daar heeft'ie weinig aan.
Sorry ik heb me vergist 8)7 , XBMC draait bij mij onder WinXP

Dat zeg ik!

• mcDavid
Dan zou het geen probleem moeten zijn, al weet ik niet in hoeverre AMD/ATI nog XP ondersteunt met de drivers, en hoelang XP uberhaupt nog ondersteund wordt door MS.

• Kozz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-12 17:35
cdl schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 13:28:
XBMC draait bij mij onder WinXP
Onder XP werkt hardwareversnelling niet in XBMC. Als je voor zeker wilt gaan, kan je beter een nVidia kaartje aanschaffen. Werkt onder Linux (livecd) en Windows 7.

Verwijderd

Hoi mannen,

ik ben pas nieuw hier dus zal me ff voorstellen :P

Ik ben Maikel 21 jaar en speel voornamelijk fps en race games:D.

Ik heb voor 2012 vast een opstelling gemaakt wilde graag rond de € 1000,- uitgeven en dat is redelijk gelukt,
Wilde graag weten wat jullie ervan vonden en of jullie der nog iets aan zouden veranderen.

Dit is de opstelling die ik gemaakt had:

#ProductPrijsSubtotaal
1Sharkoon T5 Value€ 44,45€ 44,45
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 32,02€ 32,02
1LG BH10LS30 Zwart€ 76,-€ 76,-
1OCZ ModXStream Pro 700W€ 69,86€ 69,86
1G.Skill Ripjaws F3-10666CL9D-8GBRL€ 35,85€ 35,85
1Sapphire HD6950 Dirt3 Edition€ 234,91€ 234,91
1Asus Sabertooth P67 (3.0)€ 150,-€ 150,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.023,99

Mvg, Maikel

• Camiel
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 13:41:
Hoi mannen,

ik ben pas nieuw hier dus zal me ff voorstellen :P

Ik ben Maikel 21 jaar en speel voornamelijk fps en race games:D.

Ik heb voor 2012 vast een opstelling gemaakt wilde graag rond de € 1000,- uitgeven en dat is redelijk gelukt,
Wilde graag weten wat jullie ervan vonden en of jullie der nog iets aan zouden veranderen.

Dit is de opstelling die ik gemaakt had:

//edit: compleet systeem//

Mvg, Maikel
Ik denk dat je even in het gamesysteem topic moet zijn, dit gaat over HTPC's... Volgens de regeltjes van GoT groeten we elkaar altijd, hoeft dus niet onder je bericht te staan.

[ Voor 73% gewijzigd door Camiel op 20-12-2011 13:44 ]

Verwijderd

oeps sorry zie het bedakt voor de tip :P

• cdl

cdl

Kozz schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 13:40:
[...]

Onder XP werkt hardwareversnelling niet in XBMC. Als je voor zeker wilt gaan, kan je beter een nVidia kaartje aanschaffen. Werkt onder Linux (livecd) en Windows 7.
Ok duidelijk. Allen dank voor de reacties.

Dat zeg ik!

• directjohan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-11 22:19
Ik ben bezig met het bouwen van een HTPC. Deze is gedeeltelijk gebaseerd op de HTPC uit de BBB van november.

#ProductPrijsSubtotaal
1Spire PowerCube SPM210B-300W-PFC€ 39,90€ 39,90
1OCZ Vertex Plus SATA II 2.5" SSD 60GB€ 61,-€ 61,-
1G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ€ 23,99€ 23,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 253,49

- Op het moederbord zit een SPDIF "optical". Ik heb gezien dat er ook SPDIF "digital" is op andere moederborden. Is SPDIF "optical" lossless in verzenden van geluid? Welke SPDIF heeft de voorkeur, digitaal of optical?

• mcDavid
Is gewoon het zelfde lijkt me?

Of bedoelen ze met "digital" SPDIF coax?

• Kozz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-12 17:35
cdl schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 13:48:
[...]

Ok duidelijk. Allen dank voor de reacties.
Dit is een kaart die aan jouw wensen voldoet:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus EN210 SILENT/DI/512MD2(LP)€ 26,99€ 26,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 26,99

• cdl

cdl

Kozz schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 14:01:
[...]

Dit is een kaart die aan jouw wensen voldoet:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus EN210 SILENT/DI/512MD2(LP)€ 26,99€ 26,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 26,99
Zeker weten? Want ik heb geen PCIe 2.0 slot op mn mobo.

Dat zeg ik!

• mcDavid
PCIe en PCIe-2.x is gewoon compatible.
-En4Cer- schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 13:24:
Begin 2011 heb ik de volgende HTPC samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Conceptronic CBT2NANO€ 3,82€ 3,82
1MS-Tech MC-1200€ 89,-€ 89,-
1Nexus Real Silent DF1209SL-3 , 92mm€ 3,65€ 3,65
1Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty)€ 39,99€ 39,99
1AMD Athlon II X2 250 Boxed€ 51,40€ 51,40
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 10,47€ 10,47
1Asrock 760GM-GS3€ 35,55€ 35,55
1XFX Radeon HD 5450 512 MB DDR3 HDMI€ 32,96€ 32,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 375,84

Dit werkt allemaal perfect in combinatie met Win7 en XBMC.
Alle media speelt de HTPC soepel af, maar met Avatar in 1080p (film van 10 gb) heeft hij af en toe wel enige moeite.

Is dit simpelweg niet te voorkomen met mijn huidige hardware?

Ik moet zeggen dat mijn HTPC niet aangesloten is op het internet. Zou het verbeteren wanneer ik de drivers van de videokaart update?
Druk eens bij het afspelen van Avatar in XBMC op O en kijk of DXVA aan staat. Wanneer dit niet aan staat zou het wel eens kunnen gaan schokken. Dit kun je aanzetten bij (even uit mijn hoofd): settings -> video -> playback -> DXVA
directjohan schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 13:52:
Ik ben bezig met het bouwen van een HTPC. Deze is gedeeltelijk gebaseerd op de HTPC uit de BBB van november.

#ProductPrijsSubtotaal
1Spire PowerCube SPM210B-300W-PFC€ 39,90€ 39,90
1OCZ Vertex Plus SATA II 2.5" SSD 60GB€ 61,-€ 61,-
1G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ€ 23,99€ 23,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 253,49

- Op het moederbord zit een SPDIF "optical". Ik heb gezien dat er ook SPDIF "digital" is op andere moederborden. Is SPDIF "optical" lossless in verzenden van geluid? Welke SPDIF heeft de voorkeur, digitaal of optical?
SPDIF is altijd digitaal. De stekker kan echter zowel optisch als coaxiaal zijn. Op de meeste moederborden zit optisch (optical SPDIF). De informatie die over een optische of coaxiale kabel gaan is echter gelijk. Of je een optische of een coaxiale aansluiting wil hebben is vooral afhankelijk van de aansluitingen van de receiver. SPDIF heeft niet genoeg bandbreedte om alle lossless formaten door te kunnen sturen (DTS en DD 5.1 gaan echter prima). Volgens mij is 2 kanaals LPCM het meeste wat je door de kabel krijgt. Dingen als DTS-MA en DD-HD gaan alleen over HDMI. Speel je geen HD audioformaten af dan is SPDIF genoeg.

[ Voor 28% gewijzigd door jaapsander op 20-12-2011 14:55 ]

• Spam
jaapsander schreef op maandag 19 december 2011 @ 13:30:
[...]

Die Fan levels geven de snelheid van de ventilator aan. Zo uit mijn hoofd vermoed ik dat die levels van 1 tot 9 lopen en dat level 2 de fan op 20% van zijn max toerental laat draaien (afhankelijk van de fan dus) en level 6 hem op 60% laat lopen. In de handleiding van je moederbord kun je kijken hoe je je bios in kan stellen. Als ik de manual zo bekijk moet je even zorgen dat je bij tabblad advanced -> CPU configuration -> Cool 'n' Quiet aan hebt (staat volgens mij standaard wel als aan. Ook kun je bij storage configuration -> Sata mode op AHCI hebben staan voor betere prestaties van de HDD (heeft overigens niets te maken met geluidsproductie en altijd doen voorafgaande aan de installatie van windows!) Bij H/W monitor tabblad kun je de instellingen voor de CPU fan en Chassis fan instellen welke dus standaard op full on staan (staat dus gewoon duidelijk in de manual). Overigens kun je prima een 3 pins ventilator op een 4 pins aansluiting doen. Je hebt dan alleen geen PWM toerental regeling.

Overigens geeft die Fractal Design fan 11 dB aan, maar dit zegt dus helemaal niets. Voor ventilatoren zou ik dit artikel lezen (erg goed en duidelijk artikel!) http://www.silentpcreview.com/article63-page1.html zowel pagina 1 als 2 (op pagina 2 staan aanbevolen stille ventilatoren).
Wow dat is een hoop informatie, dank ! :P Ben inmiddels wat verder en had gelukkig dezelfde stappen al genomen. Heb 'm nu ingesteld op level 1 en 50 graden. De case fan kan ik dus inderdaad niet regelen omdat ie geen 4 pins heeft...
mcDavid schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 13:16:
[...]

Nuja een vraag daarover ; ik heb 1 jaar lang een oude P4 met een Radeon 4550 draaien icm W7 + XBMC en hierbij gebruik ik de DXVA optie. Het resultaat is gelijk merkbaar want bij het streamen van 1080p content heb ik maar een processor load van 18%. Nu heb ik een vervanger met een A4-3400 processor. Betekend dat deze niet gebruik kan maken van DXVA en dat ik die XvBA nodig heb ? Overigens lijkt ie de content makkelijk aan te kunnen maar ik heb niet gekeken of ie dat op de CPU doet.

Spam schreef op woensdag 21 december 2011 @ 12:56:
[...]
Nuja een vraag daarover ; ik heb 1 jaar lang een oude P4 met een Radeon 4550 draaien icm W7 + XBMC en hierbij gebruik ik de DXVA optie. Het resultaat is gelijk merkbaar want bij het streamen van 1080p content heb ik maar een processor load van 18%. Nu heb ik een vervanger met een A4-3400 processor. Betekend dat deze niet gebruik kan maken van DXVA en dat ik die XvBA nodig heb ? Overigens lijkt ie de content makkelijk aan te kunnen maar ik heb niet gekeken of ie dat op de CPU doet.
DXVA is HW versnelling onder windows, XvBA is hardwareversnelling onder linux.Wanneer je windows draait kun je zowel met een HD4550 als met een A4-3400 DXVA gebruiken. Onder linux geld hetzelfde voor XvBA.

• Spam
jaapsander schreef op woensdag 21 december 2011 @ 14:07:
[...]

DXVA is HW versnelling onder windows, XvBA is hardwareversnelling onder linux.Wanneer je windows draait kun je zowel met een HD4550 als met een A4-3400 DXVA gebruiken. Onder linux geld hetzelfde voor XvBA.
Ah juist dat verklaard het, het bericht van Tweakers was daar niet duidelijk over...

• Stefan H
jaapsander schreef op maandag 19 december 2011 @ 17:19:
[...]

De E350 kan prima x264 formaat decoderen mbv de GPU. Hier heb je dus geen A4 voor nodig.
Jaapsander, bedankt voor alle hulp! :)

Ik heb de onderdelen voor de HTPC besteld, waarbij ik voor de E350 gekozen heb.

Uiteindelijk ziet het HTPC'tje er als volgt uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E35M1-M Pro€ 106,55€ 106,55
1Silverstone Grandia GD04 (Zwart)€ 85,-€ 85,-
1Huntkey Jumper 300G€ 66,90€ 66,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 20,85€ 20,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 279,30

Naast deze lijst wordt de HTPC nog voorzien van een harddisk (da's wel handig hè) en een Wifi ontvanger, maar die zijn beiden al in m'n bezit.
Stefan H schreef op woensdag 21 december 2011 @ 15:55:
[...]

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 279,30

Naast deze lijst wordt de HTPC nog voorzien van een harddisk (da's wel handig hè) en een Wifi ontvanger, maar die zijn beiden al in m'n bezit.
Mooie setup, vond je de voeding in verhouding niet een beetje duur? Overigens zou ik de standaard fans op de silverstone op een lager toerental laten draaien (dmv moederbord aansluiting of 7v aansluiten).

• Stefan H
Ik ben me ervan bewust dat hij duurder is dan de voeding uit de bbg, maar omdat die BeQuiet bijna niet belast zou worden werd me deze aangeraden. En iets meer betalen voor een goede voeding vind ik niet erg, dit ook ivm ploffende crappy voedingen in het verleden. (niet dat de BeQuiet slecht is hoor)

Ik zal eens wat met de fans proberen als alles binnen is. Maar maakt dat voor de koeling van het moederbord niet uit? Aangezien dat passief is en zelf geen koele lucht aanzuigt?

• Gertjezzz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-03 10:23
Ik ben me al een tijdje aan het orienteren voor een HPTC.
Ik wil de behuizing graag zelf bouwen omdat mijn maat nergens te verkrijgen is, en omdat het gelijk een leuke uitdaging is :)

Dit is de build die ik vooralsnog voor ogen heb:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-ITX€ 75,89€ 75,89
1AMD A6-3670K Black Edition€ 107,29€ 107,29
1be quiet! System Power S6 300W€ 28,90€ 28,90
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 37,26€ 37,26
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 249,34

Nu heb ik twee vraagjes:
Aangezien mijn behuizing een maximale hoogte van 7cm!! bedraagt (liever nog lager) zit ik met een groot koelingsprobleem. Ik wil de bovenkant van de behuizing clean laten, dus geen koelribben of gaten oid.
Ik creeer genoeg airflow, maar zit met de hoogte van cpu koeler. Daarom zat ik zelf te denken aan een pricewatch: Corsair Hydro Series H70 Core door de flexibele kabels zal ik waarschijnlijk geneog speelruimte hebben... Maar misschien weet iemand toevallig een passieve of lage actieve koeler, die op de FM1 a6/a8 past?

Volgende vraag, hoeveel vermogen verbruik ik met deze opzet? Is mijn 300 watt genoeg?

Alvast bedankt!

CCIP UltraThin Sponsors: Fractal-Design Techflex

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

H.Boss

Hugo Boss

Weet iemand of dat je met een 5450 ook DTS-HD kan afspelen? Ik krijg wel DD en DTS afgespeeld via HDMI naar mijn receiver. Maar DTS-HD met MPC krijg ik niet. Dit kreeg ik wel met mijn Intel HD graphics 2000.

Iemand een idee hoe ik dit werkend krijg?

Edit: Of zit ik dan in de verkeerde Topic. Want het gaat wel om mijn HTPC.

[ Voor 13% gewijzigd door H.Boss op 21-12-2011 21:00 ]

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

Verwijderd

Stefan H schreef op woensdag 21 december 2011 @ 15:55:
[...]

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 279,30

Ik weet niet hoe nauw het geheugen luistert maar ik dacht dat 1066 hz de max was dus zou je moeten gaan voor:

Kingston ValueRAM KVR1066D3S8N7K2/4G

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-12 12:05

job

Gertjezzz schreef op woensdag 21 december 2011 @ 19:55:
Volgende vraag, hoeveel vermogen verbruik ik met deze opzet? Is mijn 300 watt genoeg?
Tuurlijk :)
Ik denk dat het systeem maximaal zo'n 150 Watt gaat trekken.

Maar waarom zo'n overkill aan cpu vermogen en geheugen voor een htpc?

[ Voor 9% gewijzigd door job op 21-12-2011 21:10 ]

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:51
Ik heb lang getwijfeld over een zelfbouw HTPC of een min of meer kant en klare PC.
Het is een Zotac Zbox Nano A10 geworden met daarin 4GB (Kingston) en een Crucial SSD.
Die laatste is niet absoluut noodzakelijk omdat de HTPC ook van USB stick of SD kaart kan booten en draaien.
Mijn media bestanden gaan via de NAS lopen en worden dus niet op de harddisk/SSD opgeslagen.
Als ik de SSD toch niet in de HTPC ga gebruiken installeer ik hem in mijn gewone PC.

De keuze voor een kant en klare (HT)PC is gebaseerd op de onderdelen die moeilijk te combineren waren.
Mijn eisen voor wat betreft een aardig uitziende kleine behuizing waren hoog, daarbij moest de geluidsproductie en het energieverbruik laag zijn.
Flexibiliteit moest ook hoog zijn, dus Windows dan wel Linux kunnen draaien met daarop XBMC, of een startklare XBMC.
Dat laatste kan op een zelfbouw HTPC natuurlijk ook.

De volgende spullen staan in bestelling.

#ProductPrijsSubtotaal
1Zotac ZBOX Nano AD10€ 219,95€ 219,95
1Kingston KVR1333D3S9/4G€ 16,50€ 16,50
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 92,19€ 92,19
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 328,64
Pagina: 1 ... 72 ... 93 Laatste

Dit topic is gesloten.