tomwebfreak schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 10:03:
Ik ben van plan om deze te bestellen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M€ 56,85€ 56,85
1Asus N300 PCI (PCE-N15)€ 25,60€ 25,60
1Seagate Barracuda LP ST32000542AS, 2TB€ 114,10€ 114,10
1Silverstone SST-ML03B€ 57,-€ 57,-
1Scythe Shuriken Rev. B€ 21,94€ 21,94
1Antec Earthwatts EA-380D Green€ 41,95€ 41,95
1G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ€ 22,99€ 22,99
1AMD A4-3400 Boxed€ 55,30€ 55,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 395,73

Gaat dit werken met 1080p, een Linux(Ubuntu of XBMC Live) en XBMC? Of gaat dat voor problemen zorgen. (De setup komt overigens bijna overeen met de BBG November). En heb ik geen extra fan na de proc cooler nodig? Zo ja, welke?

Edit: past een sata 300 schijf overigens op een sata 600 aansluiting? En gaat de wifi kaart passen(in zowel moederbord en kast)
Zolang je software op orde hebt gaat dit prima werken met 1080p (hoewel de ene 1080p is natuurlijk de andere niet. Op de laatste pagina's wordt hier al het een en ander over besproken.
Of je een extra fan nodig hebt kan ik je niet vertellen. Theoretisch moet het lukken, maar is natuurlijk ook afhankelijk van manier van inbouwen, belasting en omgevingstemperatuur/luchtcirculatie. In de behuizing kunnen 80cm casefans indien je gemeten hebt dat de boel te warm wordt.

Sata 300 past prima op sata 600 (is net als usb backwards en forwards compatibel)
Harold123 schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 11:01:
Inmiddels volg ik dit topic al enkele dagen, aangezien ik ook van plan ben om een HTPC te bouwen. Het zal me eerst project worden

Functie:
  • Voornamelijk afspelen van media (XBMC vanaf usb stick)
  • Downloaden (Windows XP/7)
  • Surfen en mail (Windows XP/7)
Mijn eisen:
  • coaxiaal spdif voor de dolbysurround set
  • hdmi voor de HD lcd tv
  • vga voor de beamer
  • full hd 3d ondersteuning voor in de toekomst.
  • Ir ontvanger voor de Harmony
Maximaal budget: 250 euro.

Ik denk aan het volgende systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1MS-Tech MC-1200€ 88,90€ 88,90
1AMD A6-3500 Boxed€ 68,50€ 68,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 237,24
  • Voor de SPDIF: Ebay of alternate
  • Een 3,5' 1 TB hardisk, welke ik nog heb liggen.
Als ik later vindt dat de voeding en de boxed ventilator te veel geluid maken, kan ik deze later nog vervangen.

Ik alleen nog een aantal vragen:

1) A4 of A6
Ik twijfel nog tussen de A4-3400 en de A6-3500 om de GPU:
  • de A4 heeft een HD 6410D 192 GFLOPS
  • de A6 heeft een HD 6430D 284 GFLOPS
bron Wikipedia: AMD Fusion
Nu denk ik dat de GPU van de A6 veel sneller is. Is dit ook zo en ga ik dit merken?

2) Coaxiaal spdif
Heeft iemand ervaring met bovenstaande oplossing? Of kan ik beter een losse omvormer (Optisch naar Coaxiaal) gebruiken?

3) Full HD 3D
Op de site van de Asus F1A75-M wordt niet vemeld dat deze HDMI 1.4 ondersteund.
Bij de Asrock A75M staat dit er wel bij vermeld.
Ondersteund de Asus F1A75-M HDMI 1.4?

4) Hoogte moederboard, cpu en koeler.
Ik kan aan een erg mooie gebruikte kast komen, deze is alleen erg laag. (kast hoogte 57 mm.)
Is er een kans dat dit gaat passen?
1: GPU is inderdaad sneller, ook heb je 2 cores extra. Alleen waar ga je die kracht voor gebruiken? Niet voor HTPC taken.

2: Vroeger heb ik wel eens zo'n spdif bracket gebruikt en dat werkte prima. Is ook goedkoper dan losse converters.

3: Ja wordt ondersteund

4: Meten is weten, wat is de interne hoogt van de kast. Haal daar de hoogte van moederbord+socket en cpu van af en kijk hoe hoog de koeler is.....

[ Voor 35% gewijzigd door jaapsander op 06-12-2011 12:10 ]

• Spam
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20-12 18:00
jaapsander schreef op maandag 05 december 2011 @ 15:19:
@ Spam:
Een AMD A4? Kan alles afspelen (beter nog dan je HD4550 kaartje) met bijbehorend FM1 moederbord (bijvoorbeeld die asus).
Zoek er nog even een mooie kast bij enz. Zodra je een samenstelling hebt (staat hier helemaal vol met samenstellingen) post hem dan en dan kunnen we je goed advies geven.
Dank voor de tip. Lijkt er inderdaad op dat dit de soort processor is die ik zoek ; iets meer pit dan brazos maar toch energie zuinig genoeg. Dus ik kan er vanuit dat die A4 ook 3D en met de anysee omgaan ?

Heb nu het volgende lijstje in gedachten :
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M LE€ 51,27€ 51,27
1Seagate Pipeline HD 3Gb/s Hard Drive , 1.5TB€ 74,90€ 74,90
1MS-Tech MC-1200€ 89,-€ 89,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 20,85€ 20,85
1AMD A4-3400 Boxed€ 54,89€ 54,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 312,85

Wat vraagjes:
  • Is ie stil genoeg ? Ik kan in de reviews van de kast niet terugvinden hoeveel lawaai de voeding maakt.
  • Hoe energie zuinig is deze opstelling ? Kan ik wellicht beter voor een M-ITX moederbord + Kast gaan ?
Vanwege die laatste opmerking heb ik een tweede configuratie :
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-ITX€ 74,90€ 74,90
1MS-Tech MC-10-ITX€ 45,20€ 45,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 292,68

Wat side notes:
  • Een SSD heb ik er nog niet inzitten. Voorlopig gaat ie in de gangkast dus die kan ik later erbij aanschaffen als het nodig is.
  • Er moet wel een DVD/Blu-Ray drive in maar hoeft ook niet direct. Daarom heb ik die MS kasten gekozen. Welke adviseren jullie ?
Gaarne jullie mening _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Spam op 06-12-2011 12:44 ]

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

Spam schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 12:39:
[...]

Dank voor de tip. Lijkt er inderdaad op dat dit de soort processor is die ik zoek ; iets meer pit dan brazos maar toch energie zuinig genoeg. Dus ik kan er vanuit dat die A4 ook 3D en met de anysee omgaan ?

Heb nu het volgende lijstje in gedachten :
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M LE€ 51,27€ 51,27
1MS-Tech MC-1200€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 312,85

Wat vraagjes:
  • Is ie stil genoeg ? Ik kan in de reviews van de kast niet terugvinden hoeveel lawaai de voeding maakt.
  • Hoe energie zuinig is deze opstelling ? Kan ik wellicht beter voor een M-ITX moederbord + Kast gaan ?
Vanwege die laatste opmerking heb ik een tweede configuratie :
#ProductPrijsSubtotaal
1MS-Tech MC-10-ITX€ 45,20€ 45,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 292,68

Wat side notes:
  • Een SSD heb ik er nog niet inzitten. Voorlopig gaat ie in de gangkast dus die kan ik later erbij aanschaffen als het nodig is.
  • Er moet wel een DVD/Blu-Ray drive in maar hoeft ook niet direct. Daarom heb ik die MS kasten gekozen. Welke adviseren jullie ?
Gaarne jullie mening _/-\o_
De voeding in de MStech kast is van slechte kwaliteit en lawaaierig. m-itx is een klein beetje zuiniger dan uatx, maar die €20,- aanschafkosten voor het moederbord heb je niet snel terug. Overigens kun je prima een m-itx in een uatx kast doen.

Ik zie dat energiezuinigheid een belangrijk punt is voor je HTPC. Maar je kunt beter energie besparen met andere opties dan een uatx moederbord om te wisselen voor een duurder m-itx moederbord. Bijvoorbeeld een betere voeding met een hoger rendement (kost wat maar is het tov de standaard mstech voeding wel waard), of undervolten en ongebruikte poorten/controllers uitzetten in het bios (gratis) of bijvoorbeeld een timer op de htpc te zetten waardoor hij b.v. 's nachts uit gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door jaapsander op 06-12-2011 13:05 ]

• Harold123
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09 10:32
jaapsander schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 12:07:

1: GPU is inderdaad sneller, ook heb je 2 cores extra. Alleen waar ga je die kracht voor gebruiken? Niet voor HTPC taken.
robertobadjo schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 10:14:
net onder de 50mb/s dan hapert openelec en crashed mijn videodriver.

moet dan rebooten voordat ik weer beeld heb. draai wel een nightly build met de eden versie dus nog zo onstabiel als de pest. voor de rest speelt hij al mijn mkv's goed af die ik binnenslurp.
1: Betekend een snellere een GPU meer mb/s? en heb ik hier uiteindelijk in de toekomst iets aan?
jaapsander schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 12:07:

4: Meten is weten, wat is de interne hoogt van de kast. Haal daar de hoogte van moederbord+socket en cpu van af en kijk hoe hoog de koeler is.....
4: tja dat is het probleem, ik heb geen idee hoeveel mm hoog moederbord+socket en cpu bij elkaar zijn.
Maar ik heb z'n idee dat het niet gaat passen, omdat de laagste koeler die ik kan vinden al 53 mm is...
Harold123 schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 13:17:
[...]

[...]

1: Betekend een snellere een GPU meer mb/s? en heb ik hier uiteindelijk in de toekomst iets aan?

[...]

4: tja dat is het probleem, ik heb geen idee hoeveel mm hoog moederbord+socket en cpu bij elkaar zijn.
Maar ik heb z'n idee dat het niet gaat passen, omdat de laagste koeler die ik kan vinden al 53 mm is...
1: Nee (, maar de observatie ging ook over wat anders. Over het algemeen kun je (HD) video op 2 manieren afspelen (kort door de bocht): Mét en zonder "hardware" versnelling. Wanneer je zonder hardware versnelling afspeelt doet de cpu het werk. Of de cpu genoeg kracht heeft om het bestand te decoderen hangt onder andere af van de efficiëntie van de gebruikte decoder. Wanneer je met hardware versnelling af gaat spelen is er een gedeelte in de GPU (fixed function, in dit geval UVD decoder) die de video decodeert. Dit kan erg energiezuinig omdat dat stukje in de GPU speciaal ontworpen is om bepaalde videoformaten te decoderen. Dit stukje is echter in een A4 en A6 precies gelijk. Het heeft pas nut om een sterkere videokaart/GPU te nemen wanneer je post-processing gaat uitvoeren. Hier wordt wel GPU (shader) kracht voor gebruikt.)

4: Hoogte van moederborden socket + spacers is bij ongeveer elke computer vergelijkbaar. Pak wat andere hardware en meet het. Past het niet, dan past het niet.

• Robert H
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-08 10:22
Ok ik heb nu de bestelling bijna uitstaan bij alternate en deze komt op 300 euro, wat netjes binnen mijn budget valt.
Ik heb alles uit de BBG overgenomen, behalve de HD en de BR-speler.
- Met de HD gebruik ik mijn huidige tot de prijzen van nieuwe wat gunstiger worden.
- Ik ga zonder optische drive proberen te werken, omdat ik al een dvd-speler en ps3 voor br heb.

Nu zit ik alleen nog te twijfelen over de software, ik heb op dit moment windows 7 op mijn oude pc staan, die ik over zou kunnen zetten. Alleen heb ik 1 probleem en dat is dat als ik via windows stream naar mijn plasma 42" er zwarte balken rondom ontstaan die ik niet weg kan krijgen. Wanneer ik via mijn mac stream heb ik daar geen last van.

Daarom zit ik te denken om een Linux versie te gaan gebruiken op de htpc, maar nu lees ik dat er wat problemen zijn tussen amd en linux en dan met name de grafische versnelling. Is dit nog steeds een issue of is dit een probleem uit het verleden?

Hebben jullie ook ervaring met de communicatie tussen mac os en linux i.v.m. bestandsdeling.

Is er verschil tussen werking met 4 gig geheugen als 2 x 2G reepje of 1 x 4G reepje? 1 x 4G is goedkoper.

Ik denk dat het wel kan, maar toch voor de zekerheid. Kan ik Linux of Windows installeren vanaf een usb-sticky op een htpc?

[ Voor 4% gewijzigd door Robert H op 06-12-2011 13:53 ]

Robert H schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 13:52:
Ok ik heb nu de bestelling bijna uitstaan bij alternate en deze komt op 300 euro, wat netjes binnen mijn budget valt.
- Met de HD gebruik ik mijn huidige tot de prijzen van nieuwe wat gunstiger worden.
- Ik ga zonder optische drive proberen te werken, omdat ik al een dvd-speler en ps3 voor br heb.

Nu zit ik alleen nog te twijfelen over de software, ik heb op dit moment windows 7 op mijn oude pc staan, die ik over zou kunnen zetten. Alleen heb ik 1 probleem en dat is dat als ik via windows stream naar mijn plasma 42" er zwarte balken rondom ontstaan die ik niet weg kan krijgen. Wanneer ik via mijn mac stream heb ik daar geen last van.

Daarom zit ik te denken om een Linux versie te gaan gebruiken op de htpc, maar nu lees ik dat er wat problemen zijn tussen amd en linux en dan met name de grafische versnelling. Is dit nog steeds een issue of is dit een probleem uit het verleden?

Hebben jullie ook ervaring met de communicatie tussen mac os en linux i.v.m. bestandsdeling.

Is er verschil tussen werking met 4 gig geheugen als 2 x 2G reepje of 1 x 4G reepje? 1 x 4G is goedkoper.

Ik denk dat het wel kan, maar toch voor de zekerheid. Kan ik Linux of Windows installeren vanaf een usb-sticky op een htpc?
-Windows 7 kan je prima gebruiken. Dat je zwarte balken ziet komt door een instelling en is binnen een paar minuten goed te zetten. Kijk naar pixel mapping en overscan en speel daar mee. Overigens is grafische versnelling op het moment onder linux (met amd gpu) redelijk goed, maar nog wel in een beta stadium.
- 2 x 2GB geheugen zorgt ervoor dat je geheugen in dual channel aan kan spreken wat handig is aangezien je GPU gebruik maakt van dit geheugen.
-Installeren via usb stick kan prima. Probeer met een programmatje als unetbootin (http://unetbootin.sourceforge.net/) of iets dergelijks de iso van het besturings op je usb stick te maken (zo is hij bootable).

Verwijderd

Robert H schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 13:52:

Ik heb die zwarte balken ook als ik met windows mijn bureaublad uitbreid, als ik dit doe met de ATI/AMD software heb ik die niet.

• Robert H
  • Laatst online: 08-08 10:22
Oke heel erg bedankt voor de hulp en tips @Jaapsander en @d1v1n3, ik ga mijn bestelling voor donderdag plaatsen en dan een weekendje knutselen. Ik laat nog weten hoe het vordert en wanneer ik nog tegen problemen aanloop :)

Verwijderd

Robert H schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 14:24:
Oke heel erg bedankt voor de hulp en tips @Jaapsander en @d1v1n3, ik ga mijn bestelling voor donderdag plaatsen en dan een weekendje knutselen. Ik laat nog weten hoe het vordert en wanneer ik nog tegen problemen aanloop :)
Ik heb net even gekeken voor je vraag of het allemaal in de kast past. Mijn kast is 2cm hoger, en ik heb met vergelijkbare onderdelen 5,3cm over.

Ik heb wel de big shiruken koeler erbij genomen om het wat stiller te maken, volgens mij is die ook kleiner dan de AMD boxed koeler.

Omdat je geen externe grafische kaart gebruikt is de kans wel groot dat het gaat passen, maar even meten is best. Dan kan je het in de verpakking houden en nog terug sturen.

• robertobadjo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-12 14:55
voor de mensen die denken dat een koeler te groot is voor een kast valt het reuze mee allemaal.

ik heb zelf een SilverStone MILO ML03 kast met een standaard koeler van amd a4 en hou daar nog aardig wat ruimte mee over. dus je moet wel een heel platte kast willen om van koeler te veranderen.

een beetje moederbord kan zelf de snelheid van de fan regelen. heb ik ook gedaan en laat hem vrij langzaam draaien. meende op 600rpm uit me hoofd. als hij te warm word gaat hij vanzelf harder draaien om hem te koelen. en 600rpm is bijna niet hoorbaar. moet je er echt met je neus bovenop zitten.

Suggesties wat hier te plaatsen

• Tweetyfrk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-03 16:54
Wat zijn voor HTPC taken nou concreet de voordelen van een A4 boven een E350? Want als ik zo even door het topic lees kiezen toch veel mensen voor de A4 (en die staat ook in de BBG natuurlijk), maar als ik het goed begrijp kan een E350 toch ook gewoon 1080p afspelen? Is die extra grafische kracht van de A4 dan niet simpelweg overbodig?

• BarendB
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-06-2024
Tweetyfrk schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 16:01:
Wat zijn voor HTPC taken nou concreet de voordelen van een A4 boven een E350? Want als ik zo even door het topic lees kiezen toch veel mensen voor de A4 (en die staat ook in de BBG natuurlijk), maar als ik het goed begrijp kan een E350 toch ook gewoon 1080p afspelen? Is die extra grafische kracht van de A4 dan niet simpelweg overbodig?
Het enige waar ik met mijn E350 tegen aanloop is de flash player. Deze ondersteunt vrij slecht DXVA en dus loopt bijvoorbeeld uitzendinggemist schokkerig. Via XBMC loopt diezelfde stream 100% strak, alleen kan je daar momenteel niet mee seeken. De ontwikkelaar van de 'onlinevideo plugin' voor Mediaportal is momenteel bezig zijn 'uitzendinggemist' stream te upgraden naar de nieuwe beta site, hopelijk brengt dat de perfecte oplossing.

Afgezien daarvan ben ik meer dan tevreden over de E350. Ik game er niet mee en download er ook eigenlijk niet mee (bijvoorbeeld NewsLeecher is vrij slecht geprogrammeerd en vreet daardoor CPU en zou dus op de E350 niet mooi draaien). Ben verder nog geen enkele video/codec tegengekomen (op de flash player na dus) die niet strak draait ...

De 23.976 framerate accuracy is echt perfect van de Brazos: framedrops zul je met deze setup niet hebben. Verder draait het hele systeem passief en is het dus echt 0 db (ook geen rate fluittonen ofzo). En boven de 35W verbruik zal het systeem niet snel komen.

[ Voor 13% gewijzigd door BarendB op 06-12-2011 16:21 ]

Extra grafische kracht ga je niet merken, maar vooral het CPU gedeelte van een A4 is een pak sneller dan het CPU gedeelte van Brazos. Zoals BarendB al opmerkte hierboven ben je afhankelijk van hardwareversnelling. Werkt dat, dan heb je een prima systeem. Werkt dat niet, dan heb je een probleempje.

Op het moment wordt vaak voor een A4 gekozen omdat de aanschafprijs niet veel hoger is dan een Brazos systeem. Ook is het idle verbruik niet extreem veel hoger. Voor mensen die de HTPC dus niet als fileserver gebruiken (24/7 aan) en wel een beetje extra CPU kracht kunnen gebruiken voor andere taken dan puur HD video afspelen is een A4 handiger. Voor andere gevallen kan een Brazos juist handig zijn.

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11 19:39
Het leuke moederbordje A4 socket FM1 (A75) van asus is de laatste week flink gestegen in prijs.. er is wel 10 tot 20 euro bovenop gekomen. Eerst was hij te bestellen bij een aantal shops voor maar 55 euro.. nu is dat ruim 70 euro geworden. Dat noem ik een aanzienlijke stijging voor mensen die een kleiner budget hebben.
pricewatch: Asus F1A75-M
Wellicht dat sommige mensen hierdoor hun eerder gekozen setup willen herzien of willen wachten op een prijsdaling?

[ Voor 26% gewijzigd door SpitfireNL op 06-12-2011 17:29 ]

- Mijn PC -

Het is niet voor de grafische kracht: een A4 is als cpu 3x (!) zo snel als een E350, voor maar een heel kleine meerprijs en -verbruik.

• Spam
jaapsander schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 13:01:
[...]

De voeding in de MStech kast is van slechte kwaliteit en lawaaierig. m-itx is een klein beetje zuiniger dan uatx, maar die €20,- aanschafkosten voor het moederbord heb je niet snel terug. Overigens kun je prima een m-itx in een uatx kast doen.

Ik zie dat energiezuinigheid een belangrijk punt is voor je HTPC. Maar je kunt beter energie besparen met andere opties dan een uatx moederbord om te wisselen voor een duurder m-itx moederbord. Bijvoorbeeld een betere voeding met een hoger rendement (kost wat maar is het tov de standaard mstech voeding wel waard), of undervolten en ongebruikte poorten/controllers uitzetten in het bios (gratis) of bijvoorbeeld een timer op de htpc te zetten waardoor hij b.v. 's nachts uit gaat.
Nuja, de m-itx oplossing in totaal is (zoals je ziet) juist 25 euro goedkoper! Dus naast energie ook beter voor de portemonee :)

Maar kun je me een tip doen wat dan een goeie stille vervanger is van de MS voeding ? Liefst voor de pricewatch: MS-Tech MC-10-ITX natuurlijk.

Als er overigens een m-itx kast is die wel een goeie stille voeding erin heeft zitten dan hoor ik het graag.
jaapsander schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 14:14:
[...]
- 2 x 2GB geheugen zorgt ervoor dat je geheugen in dual channel aan kan spreken wat handig is aangezien je GPU gebruik maakt van dit geheugen.
Werkt dit altijd ? Ik heb nu pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G in m'n lijst staan. Als ik 2x2G doe dan kom ik op deze uit : pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G dus ietsje duurder. Of zijn goedkopere reepjes net zo goed ?

[ Voor 20% gewijzigd door Spam op 06-12-2011 20:02 ]

• robertobadjo
Spam schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 19:57:
[...]

Nuja, de m-itx oplossing in totaal is (zoals je ziet) juist 25 euro goedkoper! Dus naast energie ook beter voor de portemonee :)

Maar kun je me een tip doen wat dan een goeie stille vervanger is van de MS voeding ? Liefst voor de pricewatch: MS-Tech MC-10-ITX natuurlijk.

Als er overigens een m-itx kast is die wel een goeie stille voeding erin heeft zitten dan hoor ik het graag.
als je die kast toch wilt hebben zou ik hem gewoon bestellen en zien of de voeding aan jouw wensen voldoet. zoniet kan je altijd nog een andere voeding aanschaffen. en ik meende ergens ooit een gelezen te hebben dat niet elke voeding erin past maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

Spam schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 19:57:
[...]

[...]

Werkt dit altijd ? Ik heb nu pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G in m'n lijst staan. Als ik 2x2G doe dan kom ik op deze uit : pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G dus ietsje duurder. Of zijn goedkopere reepjes net zo goed ?
De voeding vervangen is inderdaad tricky. De kleinere kasten gebruiken vaak afwijkende maten mbt de voeding. Mijn commentaar was trouwens specifiek gericht op de Mc-1200 waarvan bekend is dat de voeding van slechte kwaliteit is. Andere Mstech behuizingen staan ook niet bekend om hun degelijke voedingen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Ik zou nog eens kritisch door de pricewatch gaan om een geschikte behuizing te vinden. Overigens zou het best goed kunnen gaan met een Mstech voeding begrijp me niet verkeerd, maar de kwaliteit van de gebruikte componenten is gewoon een stuk minder dan bij a-merken. Waardoor de kans dat er iets mis gaat groter is (maar hoe groot de kans is durf ik niet te zeggen).

Persoonlijk zou ik een kast pakken waar geen voeding bijgeleverd is, zo kun je zelf bepalen welke voeding je erbij neemt.

• Tweetyfrk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-03 16:54
@BarendB @jaapsander

Bedankt voor de uitleg, het is me nu een stuk duidelijker. Het wordt voor mijn schoonouders dus de E350, want downloaden via nieuwsgroepen gaan ze toch niet doen. Eventueel wat torrents via Transmission, maar dat zit wat cpu gebruik betreft wel goed.

Nu nog een set speakertjes uitkiezen (lastig!) en de keuze maken tussen de Antec Fusion of een goedkopere kast zonder schermpje (de Silverstone uit de BBG) + een goedkope tablet met xbmc remote app...
Tweetyfrk schreef op woensdag 07 december 2011 @ 10:07:
@BarendB @jaapsander

Bedankt voor de uitleg, het is me nu een stuk duidelijker. Het wordt voor mijn schoonouders dus de E350, want downloaden via nieuwsgroepen gaan ze toch niet doen. Eventueel wat torrents via Transmission, maar dat zit wat cpu gebruik betreft wel goed.

Nu nog een set speakertjes uitkiezen (lastig!) en de keuze maken tussen de Antec Fusion of een goedkopere kast zonder schermpje (de Silverstone uit de BBG) + een goedkope tablet met xbmc remote app...
Over het schermpje: Ik heb zelf een antec fusion met scherm en gebruik het totaal niet. Je kun het scherm alleen instellen om te laten zien wat er afgespeeld wordt. Navigeren via het scherm is erg lastig en heb ik in ieder geval niet aan de praat gekregen (heb trouwens ook niet heel lang geprobeerd, maar weet ook niet of het überhaupt mogelijk is). Ook is het scherm helemaal niet zo goed leesbaar. Persoonlijk zet ik tijdens het film kijken het scherm gewoon uit.

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-11 12:18
Harold123 schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 11:01:
Functie:
  • Voornamelijk afspelen van media (XBMC vanaf usb stick)
  • Downloaden (Windows XP/7)
  • Surfen en mail (Windows XP/7)
Ik gebruik mijn HTPC voor dezelfde eisen als jij, echter draai ik alles onder Windows 7. Reden dat ik dit zo doe is dat je niet de PC volledig opnieuw hoeft op te starten als je even snel wilt surfen, maar dit via ALT Tab.

Ik heb verder mijn opstartcyclus zo getweakt dat je niet door hebt dat Windows 7 opstart, maar voelt het als een XBMC live setup. Guides hiervoor zijn te vinden op de forums van XBMC. Verder gebruik ik over het algemeen de Suspend functie, waardoor XBMC in ongeveer 12 seconden is opgestart. Wat niet veel scheelt met de totale batch aan commands die mijn Logitech Harmony verstuurd, deze stuurt dus als eerste een signaal naar mijn HTPC om op te starten.

Uiteraard is dit niet de enige manier, en ook niet persé de beste, maar mijns inziens wel de meest gebruiksvriendelijke. Zeker ook als je deze door "onwetende" vrouw en kinderen wil laten besturen buiten de XBMC omgeving. Iedereen kent Windows tenslotte.

• Harold123
jaapsander schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 13:25:
[...]

1: Nee (, maar de observatie ging ook over wat anders. Over het algemeen kun je (HD) video op 2 manieren afspelen (kort door de bocht): Mét en zonder "hardware" versnelling. Wanneer je zonder hardware versnelling afspeelt doet de cpu het werk. Of de cpu genoeg kracht heeft om het bestand te decoderen hangt onder andere af van de efficiëntie van de gebruikte decoder. Wanneer je met hardware versnelling af gaat spelen is er een gedeelte in de GPU (fixed function, in dit geval UVD decoder) die de video decodeert. Dit kan erg energiezuinig omdat dat stukje in de GPU speciaal ontworpen is om bepaalde videoformaten te decoderen. Dit stukje is echter in een A4 en A6 precies gelijk. Het heeft pas nut om een sterkere videokaart/GPU te nemen wanneer je post-processing gaat uitvoeren. Hier wordt wel GPU (shader) kracht voor gebruikt.)
Helemaal duidelijk! Voor het grafische doel maakt het dus niet uit.

Ik ga denk toch voor de A6 (eigenwijs, ik weet het) maar dan voor de rekenkracht.
Of kan ik dan alsnog beter voor de A4 gaag, omdat veel software geen meerdere cores ondersteunen en bij de A4 de Freq hoger ligt?

A4-3400A6-3500
Cores:23
Freq.:2.7 GHz2.1 GHz
jaapsander schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 13:25:
4: Hoogte van moederborden socket + spacers is bij ongeveer elke computer vergelijkbaar. Pak wat andere hardware en meet het. Past het niet, dan past het niet.
Heb helaas geen hardware behalve me laptop:)
robertobadjo schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 15:26:
voor de mensen die denken dat een koeler te groot is voor een kast valt het reuze mee allemaal.

ik heb zelf een SilverStone MILO ML03 kast met een standaard koeler van amd a4 en hou daar nog aardig wat ruimte mee over. dus je moet wel een heel platte kast willen om van koeler te veranderen.

een beetje moederbord kan zelf de snelheid van de fan regelen. heb ik ook gedaan en laat hem vrij langzaam draaien. meende op 600rpm uit me hoofd. als hij te warm word gaat hij vanzelf harder draaien om hem te koelen. en 600rpm is bijna niet hoorbaar. moet je er echt met je neus bovenop zitten.
De kast is nog niet in mijn bezit, maar is waarschijnlijk "1U" / 47 mm hoog...

Nu heb ik een laag koelblok gevonden dus het lijkt te gaan passen:)

Ik heb nu het volgende lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone Nitrogon NT07-AM2€ 15,20€ 15,20
1Seasonic SS-250SU€ 37,90€ 37,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 201,44

(Voeding moet "SFTX of Flex ATX" zijn)

Wil iemand naar mijn keuze voor de CPU koeler en voeding kijken? Gaat dit werken of kan ik rook verwachten?
Jwlb schreef op woensdag 07 december 2011 @ 10:37:
[...]

Ik gebruik mijn HTPC voor dezelfde eisen als jij, echter draai ik alles onder Windows 7. Reden dat ik dit zo doe is dat je niet de PC volledig opnieuw hoeft op te starten als je even snel wilt surfen, maar dit via ALT Tab.

Ik heb verder mijn opstartcyclus zo getweakt dat je niet door hebt dat Windows 7 opstart, maar voelt het als een XBMC live setup. Guides hiervoor zijn te vinden op de forums van XBMC. Verder gebruik ik over het algemeen de Suspend functie, waardoor XBMC in ongeveer 12 seconden is opgestart. Wat niet veel scheelt met de totale batch aan commands die mijn Logitech Harmony verstuurd, deze stuurt dus als eerste een signaal naar mijn HTPC om op te starten.

Uiteraard is dit niet de enige manier, en ook niet persé de beste, maar mijns inziens wel de meest gebruiksvriendelijke. Zeker ook als je deze door "onwetende" vrouw en kinderen wil laten besturen buiten de XBMC omgeving. Iedereen kent Windows tenslotte.
Mischien dat ik dan ook compleet over ga naar Win 7, 12 seconden is geen probleem.

Allemaal trouwens bedankt voor jullie reactie!
Heb zelf al een setup gebouwd met die silverstone koeler in een krappe kast. Hij had in een slecht geventileerde kast moeite om een Athlon X2 koel te houden. Heb daarom wat aan de kast lopen sleutelen zodat er wat meer airflow was, waardoor de uiteindelijke temperatuur redelijk was.

Het komt er dus op neer dat de koeler wel een beetje airflow nodig heeft om de CPU op temperatuur te houden. Ook is het TDP van een A6 volgens mij hoger dan van die Athlon X2 (dacht 45W tov 65W maar weet het niet zeker). Dus check de temperaturen wel.

edit:
Was btw deze koeler pricewatch: Silverstone SST-NT07-AM2

Koeler is tot 65W cpu's, let wel dus even op dat je in de kast wat airflow hebt.

[ Voor 17% gewijzigd door jaapsander op 07-12-2011 15:56 ]

• iBurger
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-08 23:05
robertobadjo schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 10:14:
[...]

net onder de 50mb/s dan hapert openelec en crashed mijn videodriver.

moet dan rebooten voordat ik weer beeld heb. draai wel een nightly build met de eden versie dus nog zo onstabiel als de pest. voor de rest speelt hij al mijn mkv's goed af die ik binnenslurp.
Hiermee doel je op de driver voor de ATI Radeon HD6410D, right?

Stel dat je de AMD A8 neemt in plaats van de A4. Met die AMD A8 krijg je een andere video chip, namelijk de Radeon HD6550D. Denk je dat je met die HD6650 een hogere bit rate zou kunnen afspelen?

Ik heb geen idee. Maar het is wellicht interessant voor mensen die nu een HTPC in elkaar zetten en goede Linux support nodig hebben. ( oftewel: iBurger en andere malloten :P )

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:30
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 126,39€ 126,39
1Antec Fusion Remote Zwart€ 133,49€ 133,49
1be quiet! Pure Power L7 430W€ 44,15€ 44,15
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 89,95€ 89,95
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G€ 19,45€ 19,45
1Sapphire HD 6870 1GB GDDR5 PCI-e€ 144,-€ 144,-
1AMD A6-3650 Boxed€ 92,95€ 92,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 707,23

Na wat zoeken in dit forum heb ik een naar mijn mening vrij goede HTPC samengesteld. Ik ben alleen benieuwd hoe het met de energiezuinigheid zit, de kracht van het systeem, kan ik hier 3D films mee afspelen. XMBC etc allemaal zonder problemen kan laten draaien.

Ik ben alleen bang dat de energiezuinigheid niet erg goed is op dit moment. Iemand nog tips waar ik op moet letten?

edit; kostendrukkende tips zijn ook welkom :9

Verwijderd

Je mag best bijna 150,- teveel betalen hoor maar er zit video onboard op je moederbord ;-)

De voeding kan dan ook worden vervangen door de 300W variant.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2011 20:34 ]

• MapacheLoco
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-01 22:55
video on board is genoeg voor htpc.. maar als je ook nog goed erop wil gamen is dit niet slecht ;) Ook handig voor als je videokaart het niet doet als reserve.. Ik weet niet hoe het zit als je ze beide los wil gebruiken.. dat je alleen voor gamen de een gebruikt en voor video's the onboard voor minder geluid.. maar geen idee of dit uberhaubt mogelijk is en wel handig is..

• SirMemeAlot
Maar ik wist niet zeker of de on board videokaart, 1080P mkv bestanden in XMBC/plex goed kan ondersteunen.

Maar ik begrijp van jullie dat dit voldoende is? Gamen is voor mij niet belangrijk, ik heb een ps3 voor gaming. Ik wil hier op eigenlijke alleen XBMC met sickbeard/Utorrent en een beetje internetten af en toe op mijn TV.

Waar kan ik op besparen?

• iBurger
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-08 23:05
@ Marnix1988.
Ik heb dit topic redelijk gevolgd in de afgelopen dagen. Als je 1080p probleemloos wil afspelen dan moet je een goedkoop Amd boardje nemen. Het werkt het beste met Windows. In Windows bestaat er dxva, een technolgie waarmee je gebruik kan maken van je videokaart om 1080p te decoderen. XBMC support dit ook.

Lees even de posts van Barendb goed door. Hij heeft zo'n een AMD board.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-12 22:38
iBurger schreef op woensdag 07 december 2011 @ 22:05:
@ Marnix1988.
Ik heb dit topic redelijk gevolgd in de afgelopen dagen. Als je 1080p probleemloos wil afspelen dan moet je een goedkoop Intel boardje nemen. Het werkt het beste met Linux. In Linux bestaat er VDPAU, een technolgie waarmee je gebruik kan maken van je videokaart om 1080p te decoderen. XBMC support dit ook.
d:)b

[ Voor 7% gewijzigd door mcDavid op 07-12-2011 22:58 ]

• SirMemeAlot
iBurger schreef op woensdag 07 december 2011 @ 22:05:
@ Marnix1988.
Ik heb dit topic redelijk gevolgd in de afgelopen dagen. Als je 1080p probleemloos wil afspelen dan moet je een goedkoop Amd boardje nemen. Het werkt het beste met Windows. In Windows bestaat er dxva, een technolgie waarmee je gebruik kan maken van je videokaart om 1080p te decoderen. XBMC support dit ook.

Lees even de posts van Barendb goed door. Hij heeft zo'n een AMD board.
Is deze technology ook al een beetje future proof? Dan bedoel ik met 3D? Als ik een klein beetje extra moet investeren om er in de toekomst makkelijker mee uit de voeten te kunnen doe ik dat graag.

Verwijderd

Maar is het bij een Intel processor niet zo dat je, als je 1080p probleemloos of wil spelen, een aparte videokaart moet aanschaffen omdat de onboard gpu veel minder sterk is dan die van de AMD Liano versies?

@ Marnix1988:

Ik zou onderstaande BBG even goed doorlezen.

reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 2011

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2011 23:13 ]

• SirMemeAlot
@Leoloopneus,

Hele handige tip, fit systeem lijkt volledig aan mijn eisen te voldoen. Kan geen reden verzinnen om dit systeem niet te nemen.

Heb helaas zelf niet de tijd om me hier echt goed in te verdiepen. Ik zal nog even wachten tot de editie van december wachten, en als deze aan mijn eisen voldoet in huis halen.
Verwijderd schreef op woensdag 07 december 2011 @ 23:11:
[...]

Maar is het bij een Intel processor niet zo dat je, als je 1080p probleemloos of wil spelen, een aparte videokaart moet aanschaffen omdat de onboard gpu veel minder sterk is dan die van de AMD Liano versies?

@ Marnix1988:

Ik zou onderstaande BBG even goed doorlezen.

reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 2011
Nee hoor, een intel GPU kan ook prima H264 video decoderen. Zoals ik al eerder zei, daar is een apart stukje fixed function hardware voor aanwezig op de GPU. Zowel AMD, Intel als Nvidia GPU's hebben een "vergelijkbare" decoder ingebakken. Op het moment is alleen de ondersteuning die in nog niet alle gevallen optimaal is. Onder Windows is het gebeuren al redelijk uitontwikkeld en krijg je hardwareversnelling met alle 3 de merken GPU zonder problemen. Onder linux (en dus ook XBMC live, openelec) is de ondersteuning voor Nvidia prima (vdpau), maar de ondersteuning voor AMD en Intel iets minder (vaapi volgens mij). Op het moment is in openelec ondersteuning aanwezig voor AMD en Intel en dat werkt in bijna alle gevallen prima. Het is alleen nog wel een beetje bèta, dus er kunnen wat bugs aanwezig zijn.

Normaal zou je denken, dan neem je toch nvidia? Maar op hardware gebied heeft Nvidia juist maar weinig complete oplossingen (behalve atom + ion) zoals AMD en Intel die wel hebben in meerdere segmenten.

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-12 12:42
Ik heb nu een ion 330 ht als htpc bij mijn tv, waar ik op zich tevreden over ben. Ik zoek een soortgelijke kleine oplossing, maar dan met een krachtigere GPU omdat ik er ook wat spelletjes op wil spelen: denk aan dingen als fifa 12, need for speed etc.

Nu is mijn oog gevallen op het fusion platform:

voorbeeldje 3dmark06:

- huidige ion 330: ~1500 punten
- fusion a8 3850: ~ 7650 punten

Ik twijfel nog om te kiezen voor een aparte GPU, maar dan zou ik het liefst low profile willen en juist dat is moeilijk te vinden...
Iemand ideeen?

• Marando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-11 13:43

Marando

Muziekje?

savale schreef op donderdag 08 december 2011 @ 09:40:
Ik heb nu een ion 330 ht als htpc bij mijn tv, waar ik op zich tevreden over ben. Ik zoek een soortgelijke kleine oplossing, maar dan met een krachtigere GPU omdat ik er ook wat spelletjes op wil spelen: denk aan dingen als fifa 12, need for speed etc.

Nu is mijn oog gevallen op het fusion platform:

voorbeeldje 3dmark06:

- huidige ion 330: ~1500 punten
- fusion a8 3850: ~ 7650 punten

Ik twijfel nog om te kiezen voor een aparte GPU, maar dan zou ik het liefst low profile willen en juist dat is moeilijk te vinden...
Iemand ideeen?
Als je twijfelt, waarom dan niet gewoon eerst proberen of het bevalt zonder aparte GPU? Als je dan het gevoel hebt dat je meer GPU performance nodig hebt kan je altijd nog iets er bij kopen. Het is niet zo dat je nu een keuze moet maken en dat je daar vervolgens aan vast zit. :)

• savale
Ik zeur eigenlijk... Op zich is het prijsverschil tussen een a6 en a8 nou ook weer niet zo groot, dus kies ik gewoon voor de meeste GPU power nu.

MS-Tech MC-10-ITX 50 euro
Asrock A75M-ITX 75 euro
Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile 35 euro
AMD A8-3850 Boxed 110 euro
(ssd heb ik nog)

Een iets betere kwaliteit behuizing is misschien nog wel handig, maar deze is slechts 7cm hoog, dat staat me wel erg aan. Er zit een 120w PSU in, hopelijk is dat ook genoeg...

[ Voor 52% gewijzigd door savale op 08-12-2011 10:48 ]

savale schreef op donderdag 08 december 2011 @ 10:44:
Ik zeur eigenlijk... Op zich is het prijsverschil tussen een a6 en a8 nou ook weer niet zo groot, dus kies ik gewoon voor de meeste GPU power nu.

MS-Tech MC-10-ITX 50 euro
Asrock A75M-ITX 75 euro
AMD A8-3850 Boxed 110 euro
(ssd heb ik nog)

Een iets betere kwaliteit behuizing is misschien nog wel handig, maar deze is slechts 7cm hoog, dat staat me wel erg aan. Er zit een 120w PSU in, hopelijk is dat ook genoeg...
Een A6 of A8 kiezen als je ook wilt gamen is een goede keus. Je kunt namelijk altijd nog een losse videokaart bijplaatsen. Een HD6570 is op het moment de snelste low profile videokaart te vinden in de pricewacht. Deze kunje prima in hybridxfire zetten met een A6 of A8 voor best acceptabele game perfomance wanneer de APU alleen niet meer voldoende is. Overigens is dit niet handig met een 120W Ms-tech voeding (ik zou even in het voeding topic navragen hoe slecht deze voeding is).

• savale
Tja ik heb een vrij bijzondere setup in de woonkamer. Mijn htpc zit nu achter de tv weggestopt (ongeveer 8cm ruimte). Ik zit ook al te kijken naar 1u en 1,5u server behuizingen. Het nadeel van een lage behuizing is de beperkte voeding en uitbreidbaarheid... Misschien toch maar een heel stijlvol kastje bij de tv zetten...

ook wel aardig:
Gigabyte MIB T3140 (160w voeding)

[ Voor 7% gewijzigd door savale op 08-12-2011 11:06 ]

• Spam
jaapsander schreef op woensdag 07 december 2011 @ 09:58:
[...]

De voeding vervangen is inderdaad tricky. De kleinere kasten gebruiken vaak afwijkende maten mbt de voeding. Mijn commentaar was trouwens specifiek gericht op de Mc-1200 waarvan bekend is dat de voeding van slechte kwaliteit is. Andere Mstech behuizingen staan ook niet bekend om hun degelijke voedingen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Ik zou nog eens kritisch door de pricewatch gaan om een geschikte behuizing te vinden. Overigens zou het best goed kunnen gaan met een Mstech voeding begrijp me niet verkeerd, maar de kwaliteit van de gebruikte componenten is gewoon een stuk minder dan bij a-merken. Waardoor de kans dat er iets mis gaat groter is (maar hoe groot de kans is durf ik niet te zeggen).

Persoonlijk zou ik een kast pakken waar geen voeding bijgeleverd is, zo kun je zelf bepalen welke voeding je erbij neemt.
Ik denk dat het inderdaad beter is om een kast te kopen zonder voeding. Anders blijf je extra betalen voor een voeding die je toch niet gebruikt. OF een kast kopen die een fatsoenlijke voeding heeft.

Weet iemand hier toevallig meer van ? Ik zoek dus een m-iTX case met stille enegiezuinige voeding of geen voeding. Liefst met IR ontvanger..
savale schreef op donderdag 08 december 2011 @ 10:44:
Ik zie dat je voor low profile geheugen kiest. Is dit nodig ? Ik had deze op het oog :

pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G

[ Voor 14% gewijzigd door Spam op 08-12-2011 12:01 ]

• SpitfireNL
Ik zou eerder voor deze kiezen:
pricewatch: Kingston HyperX Blu KHX1600C9D3B1K2/4GX

Bij deze ben je er van verzekerd dat hij loopt op 1.65 volt op PC3-12800 (DDR3-1600) zoals officieel is aangegeven op de kingston site:
http://www.kingston.com/hyperx/products/blu.asp
En kan eventueel ook op DDR3-1333 op 1.5volt draaien.

p.s. de door jou gekozen moederbord A75M-ITX heeft geen USB3.0 maar gewoon USB2.0 op het (header)front panel. Heeft alleen USB3.0 op de back(I/O) panel. Is dat wat jij wil? Ik zeg het maar even omdat veel mensen zich hier niet van bewust zijn en wat wel handig is om te hebben juist bij een HTPC.

[ Voor 33% gewijzigd door SpitfireNL op 08-12-2011 12:05 ]

- Mijn PC -

Spam schreef op donderdag 08 december 2011 @ 11:48:
[...]

Ik denk dat het inderdaad beter is om een kast te kopen zonder voeding. Anders blijf je extra betalen voor een voeding die je toch niet gebruikt. OF een kast kopen die een fatsoenlijke voeding heeft.

Weet iemand hier toevallig meer van ? Ik zoek dus een m-iTX case met stille enegiezuinige voeding of geen voeding. Liefst met IR ontvanger..

[...]

Ik zie dat je voor low profile geheugen kiest. Is dit nodig ? Ik had deze op het oog :

pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G
pricewatch: Inwin BP655
Heeft in ieder geval een betere voeding ;)
Ir ontvanger kun je trouwens heel goedkoop op sites als ebay of dealextreme halen.

• Harold123
jaapsander schreef op donderdag 08 december 2011 @ 13:06:
[...]

Ir ontvanger kun je trouwens heel goedkoop op sites als ebay of dealextreme halen.
Is 200 watt genoeg voor een A8 systeem?
Harold123 schreef op donderdag 08 december 2011 @ 13:22:
[...]

Is 200 watt genoeg voor een A8 systeem?
Meer dan voldoende. Je kan er zelfs nog wel een low/mid range videokaart bijprikken als het moet (als het past)

• Spam
SpitfireNL schreef op donderdag 08 december 2011 @ 11:56:
Ik zou eerder voor deze kiezen:
pricewatch: Kingston HyperX Blu KHX1600C9D3B1K2/4GX

Bij deze ben je er van verzekerd dat hij loopt op 1.65 volt op PC3-12800 (DDR3-1600) zoals officieel is aangegeven op de kingston site:
http://www.kingston.com/hyperx/products/blu.asp
En kan eventueel ook op DDR3-1333 op 1.5volt draaien.

p.s. de door jou gekozen moederbord A75M-ITX heeft geen USB3.0 maar gewoon USB2.0 op het (header)front panel. Heeft alleen USB3.0 op de back(I/O) panel. Is dat wat jij wil? Ik zeg het maar even omdat veel mensen zich hier niet van bewust zijn en wat wel handig is om te hebben juist bij een HTPC.
Goeie tip van dat geheugen. Nu las ik ergens dat het beter was om 2x2gb te doen ipv 1x4gb ?

Over USB3 op front : Nee dat hoeft voor mij niet. Dus zolang er maar een USB3 op de backend zit is het goed.
jaapsander schreef op donderdag 08 december 2011 @ 13:06:
[...]
Tjsa, ik zoek een energiezuinige/stille versie, niet een krachtige versie. Het is maar voor een A4 APU. Ik dacht dat 70 watt wel genoeg was...

[ Voor 3% gewijzigd door Spam op 08-12-2011 13:48 ]

Spam schreef op donderdag 08 december 2011 @ 13:47:
[...]

Goeie tip van dat geheugen. Nu las ik ergens dat het beter was om 2x2gb te doen ipv 1x4gb ?

Over USB3 op front : Nee dat hoeft voor mij niet. Dus zolang er maar een USB3 op de backend zit is het goed.

[...]

Tjsa, ik zoek een energiezuinige/stille versie, niet een krachtige versie. Het is maar voor een A4 APU. Ik dacht dat 70 watt wel genoeg was...
70W is aan de krappe kant, maar wel genoeg. Maar in die kast zit een redelijke voeding van 200W daar is toch niets mis mee? Belangrijkste is of je de kast mooi vindt en dat alles van goede kwaliteit is (en natuurlijk ook genoeg vermogen levert).

2x2 is inderdaad beter dan 1x4 in het geval van een A4

[ Voor 4% gewijzigd door jaapsander op 08-12-2011 13:56 ]

• Spam
jaapsander schreef op donderdag 08 december 2011 @ 13:55:
[...]

70W is aan de krappe kant, maar wel genoeg. Maar in die kast zit een redelijke voeding van 200W daar is toch niets mis mee? Belangrijkste is of je de kast mooi vindt en dat alles van goede kwaliteit is (en natuurlijk ook genoeg vermogen levert).

2x2 is inderdaad beter dan 1x4 in het geval van een A4
Het lijkt me zo dat een voeding die minder watt hoeft te leveren ook vaak minder geluid produceert ? Of is dat een foute redenering :? Weet je toevallig hoeveel db geluid deze voeding maakt ?

En als ik nu voor dit kastje ga : http://www.4launch.nl/sho...5735#p-4-productid-095639 en dan een goeie stille voeding erbij koop. Welke moet ik dan nemen ? Ik heb geen idee waar je naar moet kijken.

Over dat 2x2 : ik zie dat deze zowieso in 2x 2 reepjes geleverd worden..

[ Voor 16% gewijzigd door Spam op 08-12-2011 14:13 ]

• SpitfireNL
Spam schreef op donderdag 08 december 2011 @ 13:47:
[...]

[...]

Natuurlijk is 2x2gb beter want als je 1x4gb hebt dan beschik je niet over dual-channel memory, toch?
Was het niet ook al zo dat 4x2gb beperkingen met zich mee brengt tegenover 2x2gb? Daarom dat 2 sticks op het moment altijd beter is want daar zijn de chipsets voor geoptimaliseerd.

- Mijn PC -

• Spam
SpitfireNL schreef op donderdag 08 december 2011 @ 14:33:
[...]

Natuurlijk is 2x2gb beter want als je 1x4gb hebt dan beschik je niet over dual-channel memory, toch?
Was het niet ook al zo dat 4x2gb beperkingen met zich mee brengt tegenover 2x2gb? Daarom dat 2 sticks op het moment altijd beter is want daar zijn de chipsets voor geoptimaliseerd.
Die link die jij me eerder stuurde was al 2x2gb dus is ok nu.

Nu alleen nog een kastje (met stille voeding) en ik kan vooruit :*)

Spam schreef op donderdag 08 december 2011 @ 14:09:
[...]

Het lijkt me zo dat een voeding die minder watt hoeft te leveren ook vaak minder geluid produceert ? Of is dat een foute redenering :? Weet je toevallig hoeveel db geluid deze voeding maakt ?

En als ik nu voor dit kastje ga : http://www.4launch.nl/sho...5735#p-4-productid-095639 en dan een goeie stille voeding erbij koop. Welke moet ik dan nemen ? Ik heb geen idee waar je naar moet kijken.

Over dat 2x2 : ik zie dat deze zowieso in 2x 2 reepjes geleverd worden..
Geluidsproductie en vermogen hebben niets met elkaar te maken wanneer we het over verschillende voedingen hebben. Het enige wat je kan zeggen is dat dezelfde voeding meer warmte produceert op vol vermogen dan bij lage belasting. Het kan prima zijn dat een voeding van 70W die vol vermogen moet leveren luidruchtiger is dan een voeding van 200W die 70W moet leveren (nog geen 50% van het vermogen hoeft te leveren) omdat deze beter toegerust is om iets meer warmte kwijt te raken (grotere heatsinks, grotere ventilator). Wanneer je pc 50W verbruikt dan levert de voeding 50W onafhankelijk of het een 70W of een 500W voeding is. Of een voeding stil is moet je zoeken in reviews over de voeding.

Over die kast: Ik ken de kast niet en kan ook zo snel niet vinden wat voor voeding er in moet (standaard ATX of SFX of pico psu). Even bellen naar alternate lost dit op.
SpitfireNL schreef op donderdag 08 december 2011 @ 14:33:
[...]

Klopt met 2 dimms kun je dual channel draaien wat beter is voor de performance van de GPU. 2 sticks is in een aantal gevallen ook beter dan 4 omdat de geheugencontroller meer moeite heeft om 4 dimms aan te sturen. Overigens gaat dit vaak gewoon prima (al dan niet na het lichtjes verhogen van de spanning op de geheugencontroller).

[ Voor 20% gewijzigd door jaapsander op 08-12-2011 17:28 ]

Verwijderd

Ook ik ben momenteel bezig met het samenstellen van een htpc die mijn Mede8er moet gaan vervangen. Deze begint al aardig vorm te krijgen en ik heb de Antec Fusion Remote als behuizing op het oog.

Nou is alleen het kastje waar de htpc in komt te staan 447 mm breed. De behuizing is volgens de site van Antec 446 mm breed. Ik meen op de afbeeldingen te zien dat de front net iets breder is als de behuizing en dat de roosters aan de zijkant iets uitsteken tov de rest van de behuizing. Kan iemand mij vertellen of dat klopt? En of het dus mogelijk is deze behuizing in mijn kast te plaatsen, of krijg ik dan problemen met de luchttoevoer/koeling?
Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2011 @ 20:59:
Ook ik ben momenteel bezig met het samenstellen van een htpc die mijn Mede8er moet gaan vervangen. Deze begint al aardig vorm te krijgen en ik heb de Antec Fusion Remote als behuizing op het oog.

Nou is alleen het kastje waar de htpc in komt te staan 447 mm breed. De behuizing is volgens de site van Antec 446 mm breed. Ik meen op de afbeeldingen te zien dat de front net iets breder is als de behuizing en dat de roosters aan de zijkant iets uitsteken tov de rest van de behuizing. Kan iemand mij vertellen of dat klopt? En of het dus mogelijk is deze behuizing in mijn kast te plaatsen, of krijg ik dan problemen met de luchttoevoer/koeling?
De lucht toevoer van de Fusion remote is aan de rechter (van voren bekeken) zijkant. Wanneer je die super strak in een kastje zet is je luchttoevoer weg. Of dat kwaad kan ligt aan de rest van je hardware. Overigens lijkt het mij dat de 446 mm die antec opgeeft op het breedste stuk van de behuizing is.

• Spam
jaapsander schreef op donderdag 08 december 2011 @ 17:20:
[...]

Geluidsproductie en vermogen hebben niets met elkaar te maken wanneer we het over verschillende voedingen hebben. Het enige wat je kan zeggen is dat dezelfde voeding meer warmte produceert op vol vermogen dan bij lage belasting. Het kan prima zijn dat een voeding van 70W die vol vermogen moet leveren luidruchtiger is dan een voeding van 200W die 70W moet leveren (nog geen 50% van het vermogen hoeft te leveren) omdat deze beter toegerust is om iets meer warmte kwijt te raken (grotere heatsinks, grotere ventilator). Wanneer je pc 50W verbruikt dan levert de voeding 50W onafhankelijk of het een 70W of een 500W voeding is. Of een voeding stil is moet je zoeken in reviews over de voeding.

Over die kast: Ik ken de kast niet en kan ook zo snel niet vinden wat voor voeding er in moet (standaard ATX of SFX of pico psu). Even bellen naar alternate lost dit op.
Kijk zo leer je nog eens wat. Dank _/-\o_

Dus alternate is de specialist op stille voedingen ? Dan ga ik daar eens kijken...

• flashback1989
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-12 10:38
@spam
op de HWI site hebben ze in de prijsvergelijker ook een optie voor het aantal DB wat de voeding maakt
http://nl.hardware.info/productgroep/21/voedingen
tevens kan je ook in de tweakers pricewatch kijken naar voedingen en dan op die naam + silent zoeken op internet

Verwijderd

jaapsander schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 09:14:
[...]

De lucht toevoer van de Fusion remote is aan de rechter (van voren bekeken) zijkant. Wanneer je die super strak in een kastje zet is je luchttoevoer weg. Of dat kwaad kan ligt aan de rest van je hardware. Overigens lijkt het mij dat de 446 mm die antec opgeeft op het breedste stuk van de behuizing is.
Maar dat is dus juist mijn vraag. ;-)

Er zijn een aantal kasten (van Silverstone geloof ik) waarbij de voorkant aan de kant van de fans een paar millimeter uitsteekt om te voorkomen dat de luchttoevoer geblokkeerd wordt. Ik krijg van de foto's het idee dat dit bij de Antec Fusion Remote ook zo is en daarnaast dat de roosters van deze fans iets uitsteken ten opzichte van de rest. Als dat zo is, en de rest van de behuizing dus wat smaller is, hou ik volgens mij voldoende ruimte over. Zo niet dan is 1 millimeter een beetje aan de krappe kant denk ik.

Edit:

De rest van de onderdelen is trouwens grotendeels gelijk aan de BBG.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2011 11:50 ]

Spam schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 10:26:
[...]

Kijk zo leer je nog eens wat. Dank _/-\o_

Dus alternate is de specialist op stille voedingen ? Dan ga ik daar eens kijken...
Sorry had me vergist. Bedoelde het bedrijf dat de behuizing verkoopt op de webshop. Zij weten welke vormfactor voeding er in die behuizing moet. Aan de hand daarvan kun je een voeding uitkiezen.

• busterd
  • Laatst online: 03-06 16:43
Hallo,

Ik ga binnenkort mijn eigen media pctje in elkaar zetten, nu zit ik met een vraag. Heeft er iemand ervaring met een TV kaart. En dan doel ik op, is er software beschikbaar waarbij ik alle zenders op mij coax kabel kan decoderen? Er zitten ongevoor 500 zenders op, dit moet toch te omzeilen zijn? Ik kan hier niets over vinden.

Alvast bedankt.

• Timminator
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-12 00:49
@Busterd degroeneknop.nl ?

Ik ben me nog steeds aan het orienteren om een HTPC te gaan bouwen maar nu kwam ik deze van Zotac tegen.
YouTube: ZOTAC ZBOX Giga ID70 PLUS

Iemand aanmerkingen op dit apparaat afgezien van de eventuele prijs (nog niet bekend)?
De configuratie is eigenlijk wel zo'n beetje wat ik zoek voor straks in mijn nieuwe huis HDD is misschien wat klein maar dat vang ik toch wel op met een NAS in de meterkast.

• Silence
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-12 15:15

Silence

Godlike

MS-TECH MC-1200 € 99,90
be quiet! Pure PowerL7 300W € 37,99
Samsung HD204UI (2TB) € 124,90
Intel® Core™ i3-2100 € 107,90
Kingston HyperX 4 GB DDR3-1333 (4GB) € 16,99
MSI H61M-E33 (B3) € 61,90

Totaal : €449,58

Is dit een beetje een leuk systeem om te downloaden en films af te spelen op mijn tv?
Als iemand nog wat aanpassingen heeft of een goedkoper onderdeel hoor ik het graag.

Inventaris - Steam

Verwijderd

Silencex schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 16:36:
MS-TECH MC-1200 € 99,90

Is dit een beetje een leuk systeem om te downloaden en films af te spelen op mijn tv?
Als iemand nog wat aanpassingen heeft of een goedkoper onderdeel hoor ik het graag.
Ik heb elders in dit topic gelezen dat de BeQuiet Pure Power L7 niet in die behuizing past en dat je een sfx versie moet kiezen.

• SpitfireNL
Silencex schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 16:36:
MS-TECH MC-1200 € 99,90

Volgens mij is dat geheugen wat je uitgezocht hebt maar 1 dimm.... dus dan is het geen dual channel wat jij wel moet hebben. Even een andere zoeken dus met 2 dims(dual kit) Dat zie ik want €16,99 zo goedkoop is dual channel namelijk niet.

[ Voor 3% gewijzigd door SpitfireNL op 09-12-2011 17:56 ]

- Mijn PC -

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-12 12:49
busterd schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 14:01:
Hallo,

Ik ga binnenkort mijn eigen media pctje in elkaar zetten, nu zit ik met een vraag. Heeft er iemand ervaring met een TV kaart. En dan doel ik op, is er software beschikbaar waarbij ik alle zenders op mij coax kabel kan decoderen? Er zitten ongevoor 500 zenders op, dit moet toch te omzeilen zijn? Ik kan hier niets over vinden.

Alvast bedankt.
In het Mediaspelers en HTPC's forum staat een hoop informatie in de bijbehorende topics (DVB-T/S/C). Kijk ook eens naar het TVheadend topic hier op GoT.
Ik heb zelf een DVB-S2 kaart in mijn PC en dat werkt in principe wel, maar nog niet op de manier hoe ik wil :p.
Ik ben nog aan het worstelen om linux goed aan de praat te krijgen. Ben nu aan het kijken of het in OpenELEC ook wil gaan werken (vrees van niet) of anders Xubuntu proberen icm XBMC.

• Silence
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-12 15:15

Silence

Godlike

SpitfireNL schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 17:54:
[...]

Volgens mij is dat geheugen wat je uitgezocht hebt maar 1 dimm.... dus dan is het geen dual channel wat jij wel moet hebben. Even een andere zoeken dus met 2 dims(dual kit) Dat zie ik want €16,99 zo goedkoop is dual channel namelijk niet.
Oke jaa klopt heb nu 2 dims gedaan dan en de voeding veranderd naar de sfx versie. Zit nu op de 475.

Kan volgens mij toch wel wat goedkoper ook want ik zie hier mensen rond de 200/300. Of is dat echt een minimaal systeem?

[ Voor 11% gewijzigd door Silence op 09-12-2011 19:49 ]

Inventaris - Steam

Verwijderd

Silencex schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 19:30:
[...]

Oke jaa klopt heb nu 2 dims gedaan dan en de voeding veranderd naar de sfx versie. Zit nu op de 475.

Kan volgens mij toch wel wat goedkoper ook want ik zie hier mensen rond de 200/300. Of is dat echt een minimaal systeem?
Dat verschil wordt denk ik grotendeels veroorzaakt doordat jij er een harde schijf bij hebt. Veel mensen hebben die nog liggen of kiezen voor een tijdelijke oplossing omdat deze momenteel erg duur zijn door de overstromingen in Thailand. Verder heb jij er een i3 inzitten die bijna het dubbele kost van de AMD A4 processor die veel mensen gebruiken.

Tenslotte kan het verschil ook veroorzaakt worden doordat mensen uitgaan van de laagste prijzen die bij producten staan. In de praktijk komen hier vaak nog verzendkosten bij en is het vaak voordeliger om niet direct voor de goedkoopste oplossing te gaan maar juist te zorgen dat je zoveel mogelijk onderdelen bij dezelfde shop haalt om zo te besparen op de verzendkosten.

Verwijderd

Heb het volgende systeem op het oog:

Silverstone-SST-ML03B 60,-
Asus-E35M1-I-deluxe 138,-
Kingston 2x2GB PC3-8500 (DDR3-1066) 20,-
Be-Quiet! I7 300W 35,50

Als HD een Samsung F1 320GB (komt Windows 7 64bit op met XBMC) en een SATA wisselframe met een andere oudere HD voor media-opslag.

Samen 253,50. Volgens mij best netjes, zeker in het achterhoofd houdend dat er m.i. geen mediaspeler is (daar was ik eigenlijk in het begin naar op zoek) die daar in de buurt komt.

Komt waarschijnlijk wel een Logitech K400 bij om het geheel bestuurbaar te maken.

Iemand nog evt.op- of aanmerkingen? Bijv. gaan voor een Asus-F1A75-M + AMD A4/A6 i.p.v. deze E-350 oplossing?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2011 22:40 ]

• Harold123
De kast is alvast binnen, het is de Aumro TF5 geworden.
Belangrijk gegeven: binnenin gemeten, is hij maar 51 mm hoog.

Ik wil gaan voor een systeem met een Asus F1A75-M moederbord.

Nu wil ik graag bevestiging over de keuze van de voeding:
Volgens de handleiding van de kast: "Power Supply: TF% Compatible PSUs SFTX, Flex ATX "
Gezien de laagte van me kast wil ik daarom de volgende voeding gaan gebruiken:
1Seasonic SS-250SU€ 36,40€ 36,40
meer informatie

Nu vraag ik me af of deze voeding te gebruiken is met het gekozen moederbord en of er genoeg aansluiting op zitten voor 2 hardeschijven en en bluerayspeler.

Ook twijfel ik nog steeds welke CPU sneller is:
A4-3400A6-3500
Wat is nu sneller/better puur gekeken naar CPU rekenkracht?.

Daarnaast twijfel ik tussen de volgende koelers:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gelid Solutions Slim Silence AM2/AM3€ 16,95€ 16,95
Gelid:
  • Totale hoogte: 28.0 mm. (23 mm. over)
  • Fan diameter: 65 mm.
Silverstone:
  • Totale hoogte: 36.5 mm. (14.5 mm. over)
  • Fan diameter: 80 mm.
  • Weet niet zeker of hij geschikt is voor FM1 socket.
In de bovenkant van de kast zit een gaten patroon, daar kan dus lucht vandaan of heen.

Gezien de grote van de fan denk ik dat de Silverstone stiller en beter zal koelen, alleen denk ik dat 14.5 mm voor moederbord, socket, cpu, speling, teweinig is.
Het is alleen 5 jaar gelden dat ik voor het laatst een computer van binnen heb gezien, dus heb geen idee of 14,5 mm te weinig is.

Als laatste vraag ik me af welke geheugen nu het best is:
#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9D3B1K2/4GX€ 19,45€ 19,45

Beide staan niet in de QVL lijst van Asus, kan ik er van uitgaan dat het wel gewoon werkt?

Wie kan/wil me helpen met me vragen over:
1) Voeding
2) CPU
3) Koeler
4) Geheugen
?
Dan kan ik eindelijk me bestelling doen:)

• Koen.R
  • Laatst online: 07-08-2014
Beste Tweakers,

Ik ben sterk aan het nadenken over de multimedia oplossing. Ik heb laatst een hoop nieuwe spullen aangeschaft, maar ik heb nog geen NMT of HTPC of iets dat daar op lijkt (in ieder geval met een harde schijf). Ik wil graag een oplossing die (eenmaal werkend) relatief eenvoudig en met goede kwaliteit beeld en geluid HD films, series en muziek afspeelt. Om de uiteindelijk gekozen oplossing werkend te krijgen wil ik best tijd en moeite investeren. Ik heb het idee dat welke oplossing ik ook neem, het beste alles via mijn nieuwe AVR kan lopen, indien hier andere meningen over zijn hoor ik het ook graag. Ik heb deze week bij een collega XBMC zien draaien op zijn HTPC en dit zag er zeer indrukwekkend uit. Eigenlijk dacht ik gelijk, dat wil ik ook. Ik heb echter nog nooit zelf een pc gebouwd en daarnaast heb ik nog niet heel veel gedaan qua software tweaken, dus ik weet niet of XBMC op een HTPC binnen mijn mogelijkheden ligt, hoe denken jullie hierover?

Het topic vraagt dat ik in ieder geval de volgende informatie geef:
- budget: mede afhankelijk van de kwaliteit en de meerwaarde die ik er mee krijg (dus rekbaar) maar € 350 a € 400 lijkt een mooi bedrag.
- welke apparatuur je hebt (tv, receiver, enz)
Een Panasonic 50" plasma 3D TV (GT30, met name omdat deze geen glasplaat voor de beeldbuis heeft)
Een Onkyo TX NR-809
Een Onkyo BD-SP309
5.1 boxen
iPad
- hoe ziet je netwerk eruit (nas? draadloos?)
Netwerk zal nog opgebouwd worden in het nieuwe huis, er is in ieder geval nog geen NAS en vooralsnog maak ik gebruik van draadloos internet.
- wat wil je afspelen
HD films, series en muziek
- zijn er ruimtebeperkingen
In principe niet, maar het kastje komt waarschijnlijk wel in het zicht te staan. Het liefst dus niet al te groot.

Graag hoor ik jullie gedachtes.

• h3llrais3rke
  • Laatst online: 16-12 19:51
Hallo, ik ben al een tijdje bezig met het samenstellen van een HTPC, maar ik geraak er maar niet uit.
Ik heb het volgende in mijn gedachten (op basis van de BBG), maar het enige waar ik niet zeker van ben is de processor.
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M€ 72,15€ 72,15
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,85€ 34,85
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/4GX€ 22,48€ 22,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 331,73

Ik ga de pc gebruiken voor:
  • dagelijkse taken: email, surfen, ...
  • 1080p afspelen op tv/streamen naar andere pc/ps3
  • downloaden/parren
  • NAS (als de prijs van de harde schijven terug gezakt zijn)
Gaming wordt er totaal niet gedaan op de pc, aangezien ik daarvoor een PS3 heb.
Ik ga er vanuit dat de A4-3400 dit allemaal aankan afzonderlijk, maar wat indien ik tegelijkertijd aan het downloaden, file/photo sharen en 1080p streamen ben? Gaat mijn beeld dan nog vloeiend zijn?
Zou ik dan misschien beter voor een A6-3650 gaan?
Alvast bedankt voor jullie feedback.

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Ben bezig om een HTPC samen te stellen.
De cpu wordt een 2e handse Intel Core 2 Duo (E4300 of hoger) en qua mem heb ik nog 2x1gb liggen van team group 1600MHz DDR3. HDD heb ik ook nog liggen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P6-P5G41E€ 117,50€ 117,50
1Trust KB-2950 Vista Remote Keyboard€ 28,04€ 28,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 194,54

- je budget
Zo min mogelijk :)
Samsung Plasma 40" HD ready
Draadloos vanaf de nas van de buren
- wat wil je afspelen
1080P
qua behuizing wel.

Nu heb ik dus nog een wireless pci-e kaart nodig, zou een wireless n voldoen voor een goede kijkplezier?
En wat voor een proc. is minimaal nodig?
Is een extra videokaart ook nog nodig?

|2600k|Asus 290|

• anubis_offline
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-12 14:06
Beste audiofiellen en bits and bytes liefhebbers,

mijn thuisbioscoop in wording bestaat uit:

Samsung UE46D5000 Woonkamer

Samsung UE32D5000 Slaapkamer

Onkyo TX-NR609 zwart

Kef KHT2005.3 5.1 zwart ( moet nog even een luistertest doen voor ik beslissing neem)

Netwerk

Nas
Game pc
Laptop

Ik zoek een bij passende stille htpc die alles kan afspelen met als basis Amd FM1.
Budget is tussen de 300 en 400 euro.

Bijpassende htpc behuizing ben ik nog aan het zoeken, deze moet wel een beetje bij mijn zwarte Onkyo passen qua kleur dus tips zijn altijd welkom.

B@n@@n

Verwijderd

Is heel persoonlijk. Kijk anders eens op de site van Silverstone.

• anubis_offline
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-12 14:06
Verwijderd schreef op zondag 11 december 2011 @ 10:53:
Is heel persoonlijk. Kijk anders eens op de site van Silverstone.
Staat in mijn wenslijstje, met o.a Antec remote, Lian Li.

B@n@@n

Verwijderd

anubis_offline schreef op zondag 11 december 2011 @ 11:03:
[...]

Staat in mijn wenslijstje, met o.a Antec remote, Lian Li.
Misschien is het handig om eerst een overzicht te maken van de kosten van de andere onderdelen en dan te kijken hoeveel budget er over blijft voor de behuizing. Daarnaast hangt het natuurlijk ook samen met welke onderdelen je kiest. Formaat mobo, aantal HDD's enz.

• SooK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Ook ik ben bezig voor het eerst een HTPC samen te stellen en volg dit forum dan ook al een tijdje. Ik heb al een NAS staan (Synology DS 211j) en wil de computer gebruiken als HTPC + internet/excel/word (géén gaming). Oftewel met Win7 + XBMC.

Vragen:
- Casing? Zou ik maar meteen een nieuwe voeding kopen? Gezien de opmerkingen op deze website over geluid/kwaliteit alsook omdat de kast in een Ikea Besta tv-meubel komt te staan?
- Is een 300W voeding genoeg?
- Andere onderdelen die beter zouden kunnen?

Dank!

#ProductPrijsSubtotaal
1MS-Tech MC-1200€ 88,90€ 88,90
1Scythe Shuriken Rev. B€ 21,85€ 21,85
1Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 49,99€ 49,99
1be quiet! SFX Power 300 Watt€ 37,-€ 37,-
1Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9€ 21,49€ 21,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 449,83

• SirMemeAlot
h3llrais3rke schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 11:06:
Hallo, ik ben al een tijdje bezig met het samenstellen van een HTPC, maar ik geraak er maar niet uit.
Ik heb het volgende in mijn gedachten (op basis van de BBG), maar het enige waar ik niet zeker van ben is de processor.
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 331,73

• downloaden/parren
Ik ga er vanuit dat de A4-3400 dit allemaal aankan afzonderlijk, maar wat indien ik tegelijkertijd aan het downloaden, file/photo sharen en 1080p streamen ben? Gaat mijn beeld dan nog vloeiend zijn?
Ik heb opzich precies dezelfde vraag, is er veel voordeel uit te halen met de a6-3650?

• SpitfireNL
Dat ligt er vooral aan hoe je hem wil gebruiken.
1080p direct over HDMI op je TV afspelen en daarnaast media downloaden zal zeker geen probleem zijn vermoed ik. Dat kon mijn oude AMD64 single core 3500+ zelfs al.

Je hebt tenslotten ook een SSD die dat wel aan kan tenzij jij je media vanaf een USB2.0 drive of verouderde HDD afspeeld en tegelijkertijd ook daar op download dan niet uiteraard.
Maar wanneer er dan nog een 3e taak bij komt zoals streamen naar je ps3 dan kan het wel eens gaan haperen.

Maar 3 taken: Downloaden, 1080p afspelen op TV en tegelijkertijd ook een 2e 1080p stream naar je ps3 sturen is misschien geen enkele computer tegen opgewassen. Het is maar net hoe gek je het kan bedenken.

[ Voor 17% gewijzigd door SpitfireNL op 11-12-2011 22:41 ]

- Mijn PC -

• Harold123
Harold123 schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 22:51:
De kast is alvast binnen, het is de Aumro TF5 geworden.
Belangrijk gegeven: binnenin gemeten, is hij maar 51 mm hoog.

Ik wil gaan voor een systeem met een Asus F1A75-M moederbord.

Nu wil ik graag bevestiging over de keuze van de voeding:
Volgens de handleiding van de kast: "Power Supply: TF% Compatible PSUs SFTX, Flex ATX "
Gezien de laagte van me kast wil ik daarom de volgende voeding gaan gebruiken:
meer informatie

Nu vraag ik me af of deze voeding te gebruiken is met het gekozen moederbord en of er genoeg aansluiting op zitten voor 2 hardeschijven en en bluerayspeler.

Ook twijfel ik nog steeds welke CPU sneller is:
A4-3400A6-3500
Wat is nu sneller/better puur gekeken naar CPU rekenkracht?.

Daarnaast twijfel ik tussen de volgende koelers:
#ProductPrijsSubtotaal
Gelid:
  • Totale hoogte: 28.0 mm. (23 mm. over)
  • Fan diameter: 65 mm.
Silverstone:
  • Totale hoogte: 36.5 mm. (14.5 mm. over)
  • Fan diameter: 80 mm.
  • Weet niet zeker of hij geschikt is voor FM1 socket.
In de bovenkant van de kast zit een gaten patroon, daar kan dus lucht vandaan of heen.

Gezien de grote van de fan denk ik dat de Silverstone stiller en beter zal koelen, alleen denk ik dat 14.5 mm voor moederbord, socket, cpu, speling, teweinig is.
Het is alleen 5 jaar gelden dat ik voor het laatst een computer van binnen heb gezien, dus heb geen idee of 14,5 mm te weinig is.

Als laatste vraag ik me af welke geheugen nu het best is:
#ProductPrijsSubtotaal

Beide staan niet in de QVL lijst van Asus, kan ik er van uitgaan dat het wel gewoon werkt?

Wie kan/wil me helpen met me vragen over:
1) Voeding
2) CPU
3) Koeler
4) Geheugen
?
Dan kan ik eindelijk me bestelling doen:)
Inmiddels heb ik de volgende producten besteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75 PRO4-M€ 73,97€ 73,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 218,81

1) Voeding, Er is volgens mij geen andere oplossing.
2) CPU, Voor de 15 euro meer toch voor de A6-3500 gekozen, geen idee of het veel beter is.
3) Koeler, Met de maten uit de "design specification" van de CPU en het socket zou de Silverstone net niet passen.
4) Geheugen, G.Skill wordt ondersteund door het Asrock A75 PRO4-M moederbord

Uiteindelijk gekozen voor het Asrock A75 PRO4-M moederbord, omdat deze ook een eSATA heeft en het prijs verschil met de Asus F1A75-M minimaal is.
Silencex schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 19:30:
[...]

Ben het met Leo eens

Persoonlijk zou ik of een goedkopere CPU pakken (zelfde platform Pentium G620, ander platform AMD A4) of een duurder moederbord. Door een H61 MB te pakken verlies je weer een aantal van de voordelen die een i3 bied tov een pentium.
Koen.R schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 23:29:
Beste Tweakers,

Ik ben sterk aan het nadenken over de multimedia oplossing. Ik heb laatst een hoop nieuwe spullen aangeschaft, maar ik heb nog geen NMT of HTPC of iets dat daar op lijkt (in ieder geval met een harde schijf). Ik wil graag een oplossing die (eenmaal werkend) relatief eenvoudig en met goede kwaliteit beeld en geluid HD films, series en muziek afspeelt. Om de uiteindelijk gekozen oplossing werkend te krijgen wil ik best tijd en moeite investeren. Ik heb het idee dat welke oplossing ik ook neem, het beste alles via mijn nieuwe AVR kan lopen, indien hier andere meningen over zijn hoor ik het ook graag. Ik heb deze week bij een collega XBMC zien draaien op zijn HTPC en dit zag er zeer indrukwekkend uit. Eigenlijk dacht ik gelijk, dat wil ik ook. Ik heb echter nog nooit zelf een pc gebouwd en daarnaast heb ik nog niet heel veel gedaan qua software tweaken, dus ik weet niet of XBMC op een HTPC binnen mijn mogelijkheden ligt, hoe denken jullie hierover?

Het topic vraagt dat ik in ieder geval de volgende informatie geef:
- budget: mede afhankelijk van de kwaliteit en de meerwaarde die ik er mee krijg (dus rekbaar) maar € 350 a € 400 lijkt een mooi bedrag.
Een Panasonic 50" plasma 3D TV (GT30, met name omdat deze geen glasplaat voor de beeldbuis heeft)
Een Onkyo TX NR-809
Een Onkyo BD-SP309
5.1 boxen
iPad
Netwerk zal nog opgebouwd worden in het nieuwe huis, er is in ieder geval nog geen NAS en vooralsnog maak ik gebruik van draadloos internet.
- wat wil je afspelen
HD films, series en muziek
In principe niet, maar het kastje komt waarschijnlijk wel in het zicht te staan. Het liefst dus niet al te groot.

Graag hoor ik jullie gedachtes.
Ik zou juist beginnen met de behuizing. Als het in het zicht komt en bij je Onkyo spullen moet passen is de keuze van de behuizing gewoon erg belangrijk. Obv de behuizing kun je ook de vormfactor van het moederbord/voeding/optical uitkiezen wat mijns inziens een betere volgorde is ;).

Er is nog geen NAS en je hebt draadloos netwerk/internet toegang. Het is dus handig om een HDD in je systeem te hebben (alleen erg jammer dat die op dit moment erg duur zijn). HD video + muziek afspelen is een AMD A4 erg geschikt voor. Welk besturingssysteem wil je overigens gaan draaien (windows + XBMC of XBMC live/openelec)?

XBMC heeft naar mijn mening een redelijk hoge instap moeilijkheidsgraad (niet alles is even logisch, hoewel ze daar in de nieuwe stable release wat aan gedaan hebben), een mediaspeler daarentegen werkt out of the box al goed. Maar wanneer je XBMC goed geconfigureerd hebt met mooie skins, scrapers, plug-ins en bibliotheken is een mediaspeler nergens meer.
h3llrais3rke schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 11:06:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 331,73

• downloaden/parren
SpitfireNL schreef op zondag 11 december 2011 @ 22:35:
1080p direct over HDMI op je TV afspelen en daarnaast media downloaden zal zeker geen probleem zijn vermoed ik. Dat kon mijn oude AMD64 single core 3500+ zelfs al.

Je hebt tenslotten ook een SSD die dat wel aan kan tenzij jij je media vanaf een USB2.0 drive of verouderde HDD afspeeld en tegelijkertijd ook daar op download dan niet uiteraard.
Maar wanneer er dan nog een 3e taak bij komt zoals streamen naar je ps3 dan kan het wel eens gaan haperen.

Maar 3 taken: Downloaden, 1080p afspelen op TV en tegelijkertijd ook een 2e 1080p stream naar je ps3 sturen is misschien geen enkele computer tegen opgewassen. Het is maar net hoe gek je het kan bedenken.
Het is bij deze discussie belangrijk om te bedenken welk onderdeel van de HTPC belast wordt bij welke taak. Wanneer je bijvoorbeeld een HD video afspeelt wordt de GPU (onderdeel van) vooral belast met een kleine belasting van de HDD en CPU (wanneer hw versnelling ingeschakeld is). Een 2e 1080p stream naar je ps3 is juist vooral belasting van de CPU (wanneer je moet transcoderen zonder hw versnelling), downloaden en parren + rarren is vervolgens weer HDD/SSD intensief. Deze taken kunnen prima tegelijk uitgevoerd worden zolang het softwarematig goed ingesteld is (lagere prioriteit parren/rarren en 1 core voor transcoderen bijvoorbeeld).

Wanneer de HDD de bottleneck is heeft het geen zin om een snellere CPU te gebruiken.

[ Voor 111% gewijzigd door jaapsander op 12-12-2011 11:05 ]

• SirMemeAlot
Na dit draadje wat na gelezen te hebben, lijkt het me een verstandige keuze om voor het BBG HTPC te gaan.

Echter nadat ik alles geselecteerd heb wat ik er graag in wil hebben komt het totaal nog vrij hoog. Iemand enige idee waar ik nog op kan bezuinigen zonder veel op performance achter uit te gaan?

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 124,90€ 124,90
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 85,-€ 85,-
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 32,89€ 32,89
1Antec Earthwatts EA-380D Green€ 43,90€ 43,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 655,92

Edit; De HTPC gaat gebruikt worden om 1080P films met XMBC af te spelen, in de toekomst hopelijk ook 3D. Voor de rest als download machine en een beetje internetten/radio luisteren.

• robertobadjo
SirMemeAlot schreef op maandag 12 december 2011 @ 13:05:
Na dit draadje wat na gelezen te hebben, lijkt het me een verstandige keuze om voor het BBG HTPC te gaan.

Echter nadat ik alles geselecteerd heb wat ik er graag in wil hebben komt het totaal nog vrij hoog. Iemand enige idee waar ik nog op kan bezuinigen zonder veel op performance achter uit te gaan?

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 124,90€ 124,90
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 85,-€ 85,-
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 32,89€ 32,89
1Antec Earthwatts EA-380D Green€ 43,90€ 43,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 655,92

Edit; De HTPC gaat gebruikt worden om 1080P films met XMBC af te spelen, in de toekomst hopelijk ook 3D. Voor de rest als download machine en een beetje internetten/radio luisteren.
je zou eventueel om nu kosten te besparen de 2tb schijf kunnen laten vervallen. en de extra cooler voor de proc ook. ik draai ook met de stock koeler en hoor hem totaal niet. word ook niet warm.

heb je echt een blueray drive nodig zoniet kan je ook laten vervallen.

heb dezelfde kast en het past er allemaal netjes in. mss later nog een extra fan aan de zijkant voor wat extra overkill als hij straks weggestopt word in een tvmeubel.

• savale
Wat dacht je van linux als OS. scheelt ook weer...

• SirMemeAlot
@robertobadjo

Dat zijn opzicht wel goede opties, alleen heb ik wel een drive nodig om windows te installeren. Zal even kijken of ik deze eventueel misschien ergens ff kan lenen.

@savale

Ik heb nog nooit met linux gewerkt. Ik denk dat het wel vrij pittig is om dit te leren als je er nog nooit mee gewerkt hebt?

• robertobadjo
SirMemeAlot schreef op maandag 12 december 2011 @ 13:24:
@robertobadjo

Dat zijn opzicht wel goede opties, alleen heb ik wel een drive nodig om windows te installeren. Zal even kijken of ik deze eventueel misschien ergens ff kan lenen.

@savale

Ik heb nog nooit met linux gewerkt. Ik denk dat het wel vrij pittig is om dit te leren als je er nog nooit mee gewerkt hebt?
windows 7 kan je gewoon via usb installeren. daar heb je geen optische media voor nodig. minimaal een usbpen van 4gb nodig.

xmbc heeft kant en klare linux distro's waar weinig kennis voor nodig is. plus het is een kaal systeem. iets verkloten is dus uitgesloten. openelec is in een paar minuten geinstalleerd. dat valt reuze mee en kost je hooguit een avondje pielen. maar dat kan ook zo zijn leuke kanten hebben natuurlijk. zo leer je je systeem wel door en door kennen.

[ Voor 35% gewijzigd door robertobadjo op 12-12-2011 13:34 ]

• SirMemeAlot
robertobadjo schreef op maandag 12 december 2011 @ 13:31:
[...]

windows 7 kan je gewoon via usb installeren. daar heb je geen optische media voor nodig. minimaal een usbpen van 4gb nodig.

xmbc heeft kant en klare linux distro's waar weinig kennis voor nodig is. plus het is een kaal systeem. iets verkloten is dus uitgesloten. openelec is in een paar minuten geinstalleerd. dat valt reuze mee en kost je hooguit een avondje pielen. maar dat kan ook zo zijn leuke kanten hebben natuurlijk. zo leer je je systeem wel door en door kennen.
heb al een originele windows 7 versie kunnen krijgen, plus ik kan tijdelijk wel even zijn bluray drive uit zn computer kan halen om aan te sluiten om windows er op te zetten.. Dit scheelt toch alweer 150 euro! :*)

edit: Is een 380W voeding ook niet een beetje overdreven?

[ Voor 7% gewijzigd door SirMemeAlot op 12-12-2011 18:21 ]

• robertobadjo
SirMemeAlot schreef op maandag 12 december 2011 @ 13:36:
[...]

Net even contact gehad met mijn pa, hij heeft nog een originele windows 7 liggen, plus ik kan tijdelijk wel even zijn bluray drive uit zn computer halen om aan te sluiten en dan windows er op te zetten. Dit scheelt toch alweer 150 euro! :*)

edit: Is een 380W voeding ook niet een beetje overdreven?
die cd kan je ook op usb zetten ;) scheelt je weer pielen. of gewoon kant en klare linux distro doen. ben je nog sneller klaar ;)

300w is meer als zat. ik zou dan wel een green/80 plus voeding nemen. en uiteraard 1 die stil is. enige waar je op moet letten is hoeveel aansluitingen hij heeft anders heb je kant dat je soms maar 1 sata eraan kan hangen etc etc

[ Voor 17% gewijzigd door robertobadjo op 12-12-2011 13:45 ]

• SirMemeAlot
Heb al rond gekeken, maar ik bespaar met niet veel op een andere voeding, en deze is in ieder geval green/80 plus. Dus dat laat ik maar zo staan dan.

• Koen.R
jaapsander schreef op maandag 12 december 2011 @ 09:29:

Ik zou juist beginnen met de behuizing. Als het in het zicht komt en bij je Onkyo spullen moet passen is de keuze van de behuizing gewoon erg belangrijk. Obv de behuizing kun je ook de vormfactor van het moederbord/voeding/optical uitkiezen wat mijns inziens een betere volgorde is ;).

Er is nog geen NAS en je hebt draadloos netwerk/internet toegang. Het is dus handig om een HDD in je systeem te hebben (alleen erg jammer dat die op dit moment erg duur zijn). HD video + muziek afspelen is een AMD A4 erg geschikt voor. Welk besturingssysteem wil je overigens gaan draaien (windows + XBMC of XBMC live/openelec)?

XBMC heeft naar mijn mening een redelijk hoge instap moeilijkheidsgraad (niet alles is even logisch, hoewel ze daar in de nieuwe stable release wat aan gedaan hebben), een mediaspeler daarentegen werkt out of the box al goed. Maar wanneer je XBMC goed geconfigureerd hebt met mooie skins, scrapers, plug-ins en bibliotheken is een mediaspeler nergens meer.
Beste Jaapsander,

Bedankt voor je reactie. Ik zal een behuizing uit gaan kiezen, door mijn relatieve onervarenheid met behuizingen en computers in elkaar zitten in het algemeen kom ik waarschijnlijk al snel uit bij een geadviseerde behuizing van bijvoorbeeld de BBG van november op dit gebied.

Om antwoord te geven op je vraag: mij ideaal plaatje zou zijn om XBMC te draaien op windows 7. Ik besef me dat dit me waarschijnlijk wel redelijk wat tijd gaat kosten gezien mijn onervarenheid met het geheel. Maar ik besteed liever in het begin wat meer tijd, maar heb het dan goed geregeld dan dat het niet optimaal is en ik elke keer weer kleine zaken moet corrigeren.

Ik zou graag wel een moederbord en processor kiezen die alles draaien wat ik nodig heb (het liefst ook THX ondersteuning, aangezien mijn AVR en TV dit ook ondersteunen). En daarbij moet ik er dus op letten dat ik kies voor een moederbord dat in een relatief compacte behuizing past.

Ik ben volledig met je eens dat ik een HDD erin wil hangen (eigenlijk had ik gedacht aan minimaal 2TB). Ik zal inderdaad ook de downloads op de HTPC willen doen en mijn laptop en iPad voor standaard internetten willen blijven gebruiken.

Bedankt voor de tip, ik sta open voor heel veel tips gezien mijn relatieve onervarenheid.
Koen.R schreef op maandag 12 december 2011 @ 17:03:
[...]

Beste Jaapsander,

Bedankt voor je reactie. Ik zal een behuizing uit gaan kiezen, door mijn relatieve onervarenheid met behuizingen en computers in elkaar zitten in het algemeen kom ik waarschijnlijk al snel uit bij een geadviseerde behuizing van bijvoorbeeld de BBG van november op dit gebied.

Om antwoord te geven op je vraag: mij ideaal plaatje zou zijn om XBMC te draaien op windows 7. Ik besef me dat dit me waarschijnlijk wel redelijk wat tijd gaat kosten gezien mijn onervarenheid met het geheel. Maar ik besteed liever in het begin wat meer tijd, maar heb het dan goed geregeld dan dat het niet optimaal is en ik elke keer weer kleine zaken moet corrigeren.

Ik zou graag wel een moederbord en processor kiezen die alles draaien wat ik nodig heb (het liefst ook THX ondersteuning, aangezien mijn AVR en TV dit ook ondersteunen). En daarbij moet ik er dus op letten dat ik kies voor een moederbord dat in een relatief compacte behuizing past.

Ik ben volledig met je eens dat ik een HDD erin wil hangen (eigenlijk had ik gedacht aan minimaal 2TB). Ik zal inderdaad ook de downloads op de HTPC willen doen en mijn laptop en iPad voor standaard internetten willen blijven gebruiken.

Bedankt voor de tip, ik sta open voor heel veel tips gezien mijn relatieve onervarenheid.
Ik ben het helemaal met je eens mbt het goed configureren. Je kunt het maar beter in 1 keer goed doen, ook al is het dan iets meer werk (en een goede guide of wat advies van iemand met ervaring doet wonderen).
HTPC kasten kunnen over het algemeen uATX of m-ITX moederborden huisvesten. MBT tot het platform zou ik onder windows 7 een AMD A4 CPU (APU) nemen met een moederbord met FM1 socket (vormfactor afstemmen met behuizing). Een voeding van 300W is al meer dan genoeg, maar neem wel een degelijk merk. De vormfactor van de behuizing bepaald weer de vormfactor van de voeding. Gooi er nog 4GB 1333 MHz DDR3 (let even op bij welke spanning 1333 MHz wordt gehaald (liefst bij 1.5V)). 2 TB HDD erbij en je bent klaar.

De behuizing van de BGG is best mooi, maar kijk eens in de pricewatch welke kasten jij mooi vind staan bij je audio en video apparatuur.

p.s. Je beseft je dat THX een certificaat is en geen functie? Een moederbord (geluidskaart/chip) hoeft dus niet THX gecertificeerd worden in het geval van een HTPC. Wat je HTPC doet (of wat hij zou moeten doen wanneer goed geconfigureerd is) is een digitale geluidsstream digitaal (en dus 1:1) doorgeven naar je receiver. Je receiver doet het decodeerwerk. Omdat dit digitaal gebeurd (aansluiten dmv HDMI of spdif) is er geen kwaliteitsverlies. De kwaliteit van de bron (het bestand) en wat je receiver er vervolgens mee doet bepaald de kwaliteit van het geluid en dus niet het moederbord/geluiskaart. THX is trouwens in veel gevallen maar een marketing kreet en zegt niet zoveel.

• Koen.R
jaapsander schreef op maandag 12 december 2011 @ 17:25:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens mbt het goed configureren. Je kunt het maar beter in 1 keer goed doen, ook al is het dan iets meer werk (en een goede guide of wat advies van iemand met ervaring doet wonderen).
HTPC kasten kunnen over het algemeen uATX of m-ITX moederborden huisvesten. MBT tot het platform zou ik onder windows 7 een AMD A4 CPU (APU) nemen met een moederbord met FM1 socket (vormfactor afstemmen met behuizing). Een voeding van 300W is al meer dan genoeg, maar neem wel een degelijk merk. De vormfactor van de behuizing bepaald weer de vormfactor van de voeding. Gooi er nog 4GB 1333 MHz DDR3 (let even op bij welke spanning 1333 MHz wordt gehaald (liefst bij 1.5V)). 2 TB HDD erbij en je bent klaar.

De behuizing van de BGG is best mooi, maar kijk eens in de pricewatch welke kasten jij mooi vind staan bij je audio en video apparatuur.

p.s. Je beseft je dat THX een certificaat is en geen functie? Een moederbord (geluidskaart/chip) hoeft dus niet THX gecertificeerd worden in het geval van een HTPC. Wat je HTPC doet (of wat hij zou moeten doen wanneer goed geconfigureerd is) is een digitale geluidsstream digitaal (en dus 1:1) doorgeven naar je receiver. Je receiver doet het decodeerwerk. Omdat dit digitaal gebeurd (aansluiten dmv HDMI of spdif) is er geen kwaliteitsverlies. De kwaliteit van de bron (het bestand) en wat je receiver er vervolgens mee doet bepaald de kwaliteit van het geluid en dus niet het moederbord/geluiskaart. THX is trouwens in veel gevallen maar een marketing kreet en zegt niet zoveel.
Beste Jaapsander,

Bedankt voor je zeer snelle reactie. Ik ga op zoek naar een kast die ik mooi vind passen bij de apparatuur.
Ik weet echter niet uATX of m-ITX is. En voor zover ik weet is de FM1 Socket hetgeen waar de AMD A4 CPU in zou komen toch? (ja het is voor mij echt een uitdaging om een HTPC te bouwen...).

Volgens mij is een goede guide hier te vinden en anders kan ik het altijd nog aan mijn collega (de IT-man van ons bedrijf) vragen of hij mij een beetje op weg kan helpen. Ik zal ook even hier zoeken welke voeding ik dan moet hebben. Heb ik dan geen losse koeling nodig?

Ik weet dat THX inderdaad een certificaat is. Ik wist niet dat de moederbord/geluidskaart irrelevant zou zijn als ik het moederbord middels hdmi aan mijn receiver zou aansluiten. Dat is in ieder geval al weer een hele nuttige les. Dat zal dus ook voor de video (eventuele upscaling) gelden.

Bedankt voor de goede tips!

• h3llrais3rke
  • Laatst online: 16-12 19:51
SpitfireNL schreef op zondag 11 december 2011 @ 22:35:

Alvast bedankt voor de feedback.
De kans dat ik de 3 taken samen ga uitvoeren is ook heel klein. :)
Ik ben alleen geneigd om voor de A6-3650 te gaan omdat die toch misschien meer future proof is?
Of zie ik dat verkeerd?
Ik kom nu van een P4 die 7 jaar lang zijn werk heeft gedaan. :P
Ik wil op zijn minst terug voor 5 jaar goed zitten.
Misschien dat ik daarom beter iets meer uitgeef voor de A6 tov de A4?

Nog een bijkomende vraag:
kan de HTPC uitgezet worden via een remote (via usb receiver) met het moederbord F1A75-M?
Zoniet, wat kan ik als alternatief gebruiken zodat ik toch ook de USB 3.0 aansluitingen van de kast kan gebruiken?

[ Voor 8% gewijzigd door h3llrais3rke op 12-12-2011 21:08 ]

• Stefan H
  • Laatst online: 07:54
Geachte Tweakers,

Ook ik ben me aan het oriënteren op het gebied van HTPC's, met de bedoeling een dergelijk systeem aan te schaffen.

Dankzij Ibood heb ik kennis gemaakt met een NMT bij de televisie (een Popcorn Hour A-210 aangeschaft tijdens de hunt). Alleen hield deze het na een uur voor gezien, dus daar ben ik het vertrouwen een beetje in kwijt (ook gezien de hoeveelheid gemelde bugs en klachten op diverse fora).

Maargoed, dat ter inleiding. Ik heb de volgende info voor jullie.

- je budget
geen concreet bedrag in gedachten, zolang de apparatuur aansluit bij mijn wensen is het goed.

Receiver: Marantz SR-5004
TV: Philips, type weet ik zo niet.
Blu-ray speler: Samsung, audio en video loopt via de Marantz
Speakers: Diverse speakers uit de Diamond lijn van Wharfedale, verbonden met de Marantz

Geen NAS (wellicht kan de HTPC hiervoor ook dienst doen?) wel draadloos, maar ook bekabeld.
Ivm ruimte is niet alles bekabeld, de ruimte waar de HTPC moet komen te staan is niet bekabeld.

- wat wil je afspelen
Video: HD films moet hij sowieso af kunnen spelen, de gangbare formaten moet hij in ieder geval af kunnen spelen
Audio: mp3, in verband met de Ipod bevat de collectie ook de nodige nummers in Apple Lossless.
Zou mooi zijn als hij dat ook afspeelt, de FLAC's zijn echter ook nog aanwezig, maar Apple Lossless is wel zo praktisch.

Nee, de bedoeling is dat de HTPC op het tv meubel komt te staan.
Boven of onder de Marantz lijkt me ook wel mooi, maar dat lijkt me qua koeling niet praktisch.
Wellicht zijn er Tweakers die dit vermoeden kunnen ontkrachten of bevestigen?

Ten aanzien van de HTPC heb ik enkele wensen.
De HTPC moet voorzien worden van een WiFi ontvanger, in verband met aansluiting op het netwerk.
De voorkeur gaat uit naar een energiezuinig systeem.
Ik wil het systeem graag via Android kunnen bedienen.

De bbg van november spreekt mij wel aan qua componenten.
Ik krijg hier niet zo'n mooi overzicht tevoorschijn getoverd als sommigen, dus hier even een linkje naar de inventaris: inventaris: HTPC

Wat betreft de WiFi ben ik nog niet zeker, gezien de Asus F1A75-M Deluxe al een ingebouwde WiFi ontvanger heeft. En zoveel scheelt dat ook niet als ik een aparte kaart erbij koop (of ik heb gewoon een dure kaart geselecteerd :P )

Daarnaast zie ik in de Pricewatch dat ik 8gb intern geheugen kan aanschaffen voor €13 meer. Is dat aan te raden of is dat gewoon overkill in een HTPC?

Oh, Qua besturingssysteem lijkt me praktisch om de HTPC te voorzien van Windows 7, aangevuld met verdere programma's voor het afspelen van audio en video.

Alvast bedankt!
Koen.R schreef op maandag 12 december 2011 @ 18:23:
[...]

Beste Jaapsander,

Bedankt voor je zeer snelle reactie. Ik ga op zoek naar een kast die ik mooi vind passen bij de apparatuur.
Ik weet echter niet uATX of m-ITX is. En voor zover ik weet is de FM1 Socket hetgeen waar de AMD A4 CPU in zou komen toch? (ja het is voor mij echt een uitdaging om een HTPC te bouwen...).

Volgens mij is een goede guide hier te vinden en anders kan ik het altijd nog aan mijn collega (de IT-man van ons bedrijf) vragen of hij mij een beetje op weg kan helpen. Ik zal ook even hier zoeken welke voeding ik dan moet hebben. Heb ik dan geen losse koeling nodig?

Ik weet dat THX inderdaad een certificaat is. Ik wist niet dat de moederbord/geluidskaart irrelevant zou zijn als ik het moederbord middels hdmi aan mijn receiver zou aansluiten. Dat is in ieder geval al weer een hele nuttige les. Dat zal dus ook voor de video (eventuele upscaling) gelden.

Bedankt voor de goede tips!
Aan de hand van de uitgekozen kast weet je of je een uATX moederbord of een m-ITX moederbord moet/kunt kopen. m-ITX is de kleinste vormfactor en past zowel in m-itx kasten (logisch) als uATX kasten. uATX moederborden daarentegen passen alleen in uATX kasten (en ATX kasten die nog groter zijn). m-ITX moederborden zijn over het algemeen ietsje duurder en er is wat minder keus.

Een A4 moet inderdaad in een FM1 socket moederbord. Er worden hier op de laatste pagina's wel een aantal genoemd. Guides zijn overal wel te vinden, maar een HTPC assembleren is niet anders dan een andere PC in elkaar zitten. De ruimte waarin alles gebouwd moet worden is alleen wat krapper. Neem dus de tijd om de cablemanagement goed te krijgen. Dit scheelt in airflow/temperatuur -> geluid. Iemand met ervaring vragen om te helpen is altijd een goed plan.

Qua voeding zijn er een aantal merken die degelijke voedingen maken. Meer dan 300W is met een A4 config ook niet nodig. Er worden in dit topic wel een aantal voedingen besproken welke goed zijn. En voor meer info kun je natuurlijk ook altijd in het voeding topic hier op GOT terecht. Of je aparte koeling nodig hebt is de vraag. Dat ligt natuurlijk aan de airflow in de kast en de koelers die standaard meegeleverd worden. De stock koeler die bij de CPU zit zal onder lage belasting en met een goede airflow vast voldoen, maar wanneer de belasting wat hoger is en de airflow in de kast wat minder (en je een kritisch gehoor hebt) kan de stock koeler wat meer lawaai dan gewenst gaan produceren. Let op dit is zeer persoonlijk.
h3llrais3rke schreef op maandag 12 december 2011 @ 19:32:
[...]

Alvast bedankt voor de feedback.
De kans dat ik de 3 taken samen ga uitvoeren is ook heel klein. :)
Ik ben alleen geneigd om voor de A6-3650 te gaan omdat die toch misschien meer future proof is?
Of zie ik dat verkeerd?
Ik kom nu van een P4 die 7 jaar lang zijn werk heeft gedaan. :P
Ik wil op zijn minst terug voor 5 jaar goed zitten.
Misschien dat ik daarom beter iets meer uitgeef voor de A6 tov de A4?

Nog een bijkomende vraag:
kan de HTPC uitgezet worden via een remote (via usb receiver) met het moederbord F1A75-M?
Zoniet, wat kan ik als alternatief gebruiken zodat ik toch ook de USB 3.0 aansluitingen van de kast kan gebruiken?
"Future proof" is een wassen neus. Je kan nooit zeggen dat je voor de komende 5 jaar goed zit. Niemand weet namelijk welke ontwikkelingen de komende 5 jaar gaan komen. Het verschil tussen een A4 en een A6 gaat qua future proof ieder geval geen 2 jaren verschil opleveren. De kunst van een snel systeem houden is gewoon af en toe de boel upgraden. Mijn visie is dat je beter nu componenten kan kopen waarbij je geen rekening houdt met futere proof en dus goedkoper uit bent. Vervolgens zet je het geld dat je hiermee bespaard op de bank of investeer je het op een andere manier. Na 3 jaar kijk je welke componenten aan vervanging toe zijn (is bijna altijd moederbord + CPU en geheugen), die koop je nieuw en je pc kan er weer 3 jaar tegen aan. Dat is ook de reden waarom je naar mijn mening niet te veel moet besparen op de behuizing van je HTPC, die kun je namelijk wel een lange tijd gebruiken.

met dat moederbord kun je prima je HTPC uitzetten met een afstandsbediening. Uitzetten is namelijk niets meer dan een commando dat prima via usb invoerapparaten doorgegeven kan worden en door windows begrepen kan worden. Aanzetten is een iets ander verhaal, maar het moederbord heeft vast wel een functie voor wake-up on USB.

[ Voor 27% gewijzigd door jaapsander op 13-12-2011 09:47 ]

• Koen.R
jaapsander schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 09:33:
[...]

Aan de hand van de uitgekozen kast weet je of je een uATX moederbord of een m-ITX moederbord moet/kunt kopen. m-ITX is de kleinste vormfactor en past zowel in m-itx kasten (logisch) als uATX kasten. uATX moederborden daarentegen passen alleen in uATX kasten (en ATX kasten die nog groter zijn). m-ITX moederborden zijn over het algemeen ietsje duurder en er is wat minder keus.

Een A4 moet inderdaad in een FM1 socket moederbord. Er worden hier op de laatste pagina's wel een aantal genoemd. Guides zijn overal wel te vinden, maar een HTPC assembleren is niet anders dan een andere PC in elkaar zitten. De ruimte waarin alles gebouwd moet worden is alleen wat krapper. Neem dus de tijd om de cablemanagement goed te krijgen. Dit scheelt in airflow/temperatuur -> geluid. Iemand met ervaring vragen om te helpen is altijd een goed plan.

Qua voeding zijn er een aantal merken die degelijke voedingen maken. Meer dan 300W is met een A4 config ook niet nodig. Er worden in dit topic wel een aantal voedingen besproken welke goed zijn. En voor meer info kun je natuurlijk ook altijd in het voeding topic hier op GOT terecht. Of je aparte koeling nodig hebt is de vraag. Dat ligt natuurlijk aan de airflow in de kast en de koelers die standaard meegeleverd worden. De stock koeler die bij de CPU zit zal onder lage belasting en met een goede airflow vast voldoen, maar wanneer de belasting wat hoger is en de airflow in de kast wat minder (en je een kritisch gehoor hebt) kan de stock koeler wat meer lawaai dan gewenst gaan produceren. Let op dit is zeer persoonlijk.
Zoals gezegd heb ik gisteravond door alle HTPC kasten op de pricewatch heen gekeken. Aangezien ik al een blu-ray speler heb, wilde ik eigenlijk een HTPC zonder klepje of ingang voor discs, helaas zijn deze zeer sporadisch kwam ik snel achter.

De volgende kasten vond ik wel aardig. Redelijk strak, zwart en niet al te groot, gezien de Onkyo behoorlijk groot is, hoeft het niet perse een super klein apparaatje te zijn qua verhouding. Ik zou dan waarschijnlijk eerder voor functionaliteit gaan dan voor formaat:Dan ga ik vanuit hier verder zoeken en samenstellen, gelukkig heb ik nog even de tijd.
Stefan H schreef op maandag 12 december 2011 @ 23:11:
Geachte Tweakers,

Ook ik ben me aan het oriënteren op het gebied van HTPC's, met de bedoeling een dergelijk systeem aan te schaffen.

Dankzij Ibood heb ik kennis gemaakt met een NMT bij de televisie (een Popcorn Hour A-210 aangeschaft tijdens de hunt). Alleen hield deze het na een uur voor gezien, dus daar ben ik het vertrouwen een beetje in kwijt (ook gezien de hoeveelheid gemelde bugs en klachten op diverse fora).

Maargoed, dat ter inleiding. Ik heb de volgende info voor jullie.

- je budget
geen concreet bedrag in gedachten, zolang de apparatuur aansluit bij mijn wensen is het goed.

Receiver: Marantz SR-5004
TV: Philips, type weet ik zo niet.
Blu-ray speler: Samsung, audio en video loopt via de Marantz
Speakers: Diverse speakers uit de Diamond lijn van Wharfedale, verbonden met de Marantz

Geen NAS (wellicht kan de HTPC hiervoor ook dienst doen?) wel draadloos, maar ook bekabeld.
Ivm ruimte is niet alles bekabeld, de ruimte waar de HTPC moet komen te staan is niet bekabeld.

- wat wil je afspelen
Video: HD films moet hij sowieso af kunnen spelen, de gangbare formaten moet hij in ieder geval af kunnen spelen
Audio: mp3, in verband met de Ipod bevat de collectie ook de nodige nummers in Apple Lossless.
Zou mooi zijn als hij dat ook afspeelt, de FLAC's zijn echter ook nog aanwezig, maar Apple Lossless is wel zo praktisch.

Nee, de bedoeling is dat de HTPC op het tv meubel komt te staan.
Boven of onder de Marantz lijkt me ook wel mooi, maar dat lijkt me qua koeling niet praktisch.
Wellicht zijn er Tweakers die dit vermoeden kunnen ontkrachten of bevestigen?

Ten aanzien van de HTPC heb ik enkele wensen.
De HTPC moet voorzien worden van een WiFi ontvanger, in verband met aansluiting op het netwerk.
De voorkeur gaat uit naar een energiezuinig systeem.
Ik wil het systeem graag via Android kunnen bedienen.

De bbg van november spreekt mij wel aan qua componenten.
Ik krijg hier niet zo'n mooi overzicht tevoorschijn getoverd als sommigen, dus hier even een linkje naar de inventaris: inventaris: HTPC

Wat betreft de WiFi ben ik nog niet zeker, gezien de Asus F1A75-M Deluxe al een ingebouwde WiFi ontvanger heeft. En zoveel scheelt dat ook niet als ik een aparte kaart erbij koop (of ik heb gewoon een dure kaart geselecteerd :P )

Daarnaast zie ik in de Pricewatch dat ik 8gb intern geheugen kan aanschaffen voor €13 meer. Is dat aan te raden of is dat gewoon overkill in een HTPC?

Oh, Qua besturingssysteem lijkt me praktisch om de HTPC te voorzien van Windows 7, aangevuld met verdere programma's voor het afspelen van audio en video.

Alvast bedankt!
Over het overzicht van uitgekozen componenten: Als je op je link klikt en de inventaris ziet staat onderaan genereer RML. Klik daarop en je krijgt de code van de tabel die je kunt knippen en plakken in je forum bericht.

Verder voldoet de setup die daar staat aan je eigen eisen. Ik zie alleen nog geen harde schijf. Persoonlijk vind ik die antec voeding van 380W een beetje aan de ruime kant. Als je systeem ongeveer 50W verbruikt wordt hij maar voor ~13% belast, wat iets minder gunstig is voor de efficiëntie. Zelf heb ik wel goede ervaringen met de bequiet L7 300W. Maar in het voedingen topic kunnen ze je beter advies geven hierover.

Verder zou ik een scythe big shuriken pakken ipv de gewone wanneer je geen gebruik maakt van een losse videokaart. Grotere fan, lager toerental, minder geluid. 8GB is overigens nergens voor nodig. 4GB wordt niet eens volledig gebruikt. Wifi ben ik persoonlijk niet zo'n fan van. Maar wanneer je de opslag in de HTPC plaatst heb je iig geen problemen met streamen van HD video. Ik heb gemengde ervaringen met ingebouwde Wifi adapters op moederborden. Soms werkt het prima, soms valt het tegen. Het voordeel van een losse adapter is dat je hem ook mee kan nemen naar een ander moederbord.

Of je de behuizing op of onder de marantz kan plaatsen ligt een beetje aan de situatie. Volgens mij worden die Marntz receivers niet zo warm als bv die van Onkyo. Dus iets erop plaatsen zou misschien wel kunnen. Toch adviseren fabrikanten van receivers altijd om een bepaalde afstand boven de receiver vrij te houden. Aan de andere kant heb je de silverstone kast die lucht aanzuigt van de linker en rechterkant. Als daar genoeg ruimte is zou je prima de receiver boven op de HTPC kunnen zetten (als het geheel niet te hoog wordt iig).

• Spam
Even terugkomen op mijn samenstelling :
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda, 320GB SATA-600, 16MB, 7200rpm€ 58,91€ 58,91
1Inwin BM639B€ 45,-€ 45,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 275,41

Nu heb ik deze configuratie net (nogin doos) thuis staan en overweeg ik een iets andere weg in te slaan. Ik vind namelijk de hdd erg prijzig en ik heb nog een NAS staan met 2x 1.5TB SATA300 schijven erin en dacht ik aan de volgende stappen:
  • 320 gb schijf RMA terug
  • 60 GB solid state Sata600 aanschaffen voor OS. Deze bijvoorbeeld pricewatch: OCZ Agility 3 SATA III 2.5" SSD 60GB
  • de 2 sata300 discs in RAID1 configuratie aansluiten
  • NAS verkopen op marktplaats (Synology DS210J)
  • Andere case fan aanschaffen want de meegeleverde is niet zo jofel.
...en dan de HTPC gebruiken voor :
  • Windows 7 + XBMC voor 3D mkv's.
  • Uitzendinggemist + RTL gemist kijken via browser
  • Downloaden met uTorrent
  • NAS functionaliteit
  • iTunes server (met muziek natuurlijk op RAID) om met iPhone apple remote app te bedienen.
Mijn vragen aan jullie :
  • Kan de voeding (160 watt) 3 discs aan ? Op zich is het geen geweldig kastje maar de voeding is fanloos dus met een nieuwe case fan en de shuriken CPU fan heb ik een redelijk stil systeem. Zo nee wat voor M-ITX kast raden jullie aan ?
  • Kan dit met het moederbord wat ik heb ? Het is nieuw voor mij dat er tegenwoordig RAID-SATA controllers in zitten maar ik heb al een paar jaar geen PC meer zelf in elkaar gezet. :?
  • Als ik bij de kast blijf is er dan een goeie site waar ik stille casefans kan kopen ?
Bij voorbaat dank voor alle input. Jullie hebben me al super geholpen _/-\o_

Spam schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 10:49:
Even terugkomen op mijn samenstelling :
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda, 320GB SATA-600, 16MB, 7200rpm€ 58,91€ 58,91
1Inwin BM639B€ 45,-€ 45,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 275,41

Nu heb ik deze configuratie net (nogin doos) thuis staan en overweeg ik een iets andere weg in te slaan. Ik vind namelijk de hdd erg prijzig en ik heb nog een NAS staan met 2x 1.5TB SATA300 schijven erin en dacht ik aan de volgende stappen:
  • 320 gb schijf RMA terug
  • 60 GB solid state Sata600 aanschaffen voor OS. Deze bijvoorbeeld pricewatch: OCZ Agility 3 SATA III 2.5" SSD 60GB
  • de 2 sata300 discs in RAID1 configuratie aansluiten
  • NAS verkopen op marktplaats (Synology DS210J)
  • Andere case fan aanschaffen want de meegeleverde is niet zo jofel.
...en dan de HTPC gebruiken voor :
  • Windows 7 + XBMC voor 3D mkv's.
  • Uitzendinggemist + RTL gemist kijken via browser
  • Downloaden met uTorrent
  • NAS functionaliteit
  • iTunes server (met muziek natuurlijk op RAID) om met iPhone apple remote app te bedienen.
Mijn vragen aan jullie :
  • Kan de voeding (160 watt) 3 discs aan ? Op zich is het geen geweldig kastje maar de voeding is fanloos dus met een nieuwe case fan en de shuriken CPU fan heb ik een redelijk stil systeem. Zo nee wat voor M-ITX kast raden jullie aan ?
  • Kan dit met het moederbord wat ik heb ? Het is nieuw voor mij dat er tegenwoordig RAID-SATA controllers in zitten maar ik heb al een paar jaar geen PC meer zelf in elkaar gezet. :?
  • Als ik bij de kast blijf is er dan een goeie site waar ik stille casefans kan kopen ?
Bij voorbaat dank voor alle input. Jullie hebben me al super geholpen _/-\o_
Ik zou geen sandforce based SSD kopen ivm hoge uitval. Crucial M4 is beter. Kun je zo meten hoeveel W je systeem nu verbruikt? Als je nog 40W onder het maximum zit kunnen er nog wel 2 HDD's bij. Overigens passen er wel 2 x 3.5" HDD's + 1x 2.5" SSD in dat kastje? Voor stille fans kun je kijken op silentpcreview. Raid 1 kan prima via het moederbord.

• Spam
jaapsander schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 11:59:
[...]

Ik zou geen sandforce based SSD kopen ivm hoge uitval. Crucial M4 is beter. Kun je zo meten hoeveel W je systeem nu verbruikt? Als je nog 40W onder het maximum zit kunnen er nog wel 2 HDD's bij. Overigens passen er wel 2 x 3.5" HDD's + 1x 2.5" SSD in dat kastje? Voor stille fans kun je kijken op silentpcreview. Raid 1 kan prima via het moederbord.
Ok nOOb vraag ; hoe kan ik het wattage meten ?

Over de ruimte. 1x 2.5 + 1x 3.5 + 1x 5.25 inch bays. Die laatste kan ik met een bracket hergebruiken want ik heb er geen DVD of bluray inzitten. Zie hier de specs van de kast : http://www.in-win.com.tw/...php?cat_id=1&series_id=49

Dus jij raad deze aan voor SSD : pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB ? Wat bedoel je met hoge uitval ? Bedoel je dit : http://www.anandtech.com/...memoright-ssds-compared/2

[ Voor 11% gewijzigd door Spam op 13-12-2011 12:37 ]

• Stefan H
  • Laatst online: 07:54
jaapsander schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 10:23:
[...]

Over het overzicht van uitgekozen componenten: Als je op je link klikt en de inventaris ziet staat onderaan genereer RML. Klik daarop en je krijgt de code van de tabel die je kunt knippen en plakken in je forum bericht.

Verder voldoet de setup die daar staat aan je eigen eisen. Ik zie alleen nog geen harde schijf. Persoonlijk vind ik die antec voeding van 380W een beetje aan de ruime kant. Als je systeem ongeveer 50W verbruikt wordt hij maar voor ~13% belast, wat iets minder gunstig is voor de efficiëntie. Zelf heb ik wel goede ervaringen met de bequiet L7 300W. Maar in het voedingen topic kunnen ze je beter advies geven hierover.

Verder zou ik een scythe big shuriken pakken ipv de gewone wanneer je geen gebruik maakt van een losse videokaart. Grotere fan, lager toerental, minder geluid. 8GB is overigens nergens voor nodig. 4GB wordt niet eens volledig gebruikt. Wifi ben ik persoonlijk niet zo'n fan van. Maar wanneer je de opslag in de HTPC plaatst heb je iig geen problemen met streamen van HD video. Ik heb gemengde ervaringen met ingebouwde Wifi adapters op moederborden. Soms werkt het prima, soms valt het tegen. Het voordeel van een losse adapter is dat je hem ook mee kan nemen naar een ander moederbord.

Of je de behuizing op of onder de marantz kan plaatsen ligt een beetje aan de situatie. Volgens mij worden die Marntz receivers niet zo warm als bv die van Onkyo. Dus iets erop plaatsen zou misschien wel kunnen. Toch adviseren fabrikanten van receivers altijd om een bepaalde afstand boven de receiver vrij te houden. Aan de andere kant heb je de silverstone kast die lucht aanzuigt van de linker en rechterkant. Als daar genoeg ruimte is zou je prima de receiver boven op de HTPC kunnen zetten (als het geheel niet te hoog wordt iig).
Jaapsander, bedankt voor je bericht!

Die voeding had ik uit het bbg overzicht gehaald, vandaar. Maar ik zal wel eens een balletje opgooien in het voedingentopic. Het is echt een pc voor erbij, dus hoe zuiniger hoe beter, zeker als ik hem ook als NAS wil gaan inzetten.

Wat betreft de Scythe koeler kan ik me ook wel vinden in je reactie. Als ik geblaas wil horen zet ik de Xbox wel aan, dat hoeft de HTPC niet ook nog eens te doen. Ik las alleen dat die Big Shuriken wel wat lastiger te installeren is, of valt dit in de praktijk nog wel enigzins mee?
De HD films komen inderdaad op de HTPC zelf te staan, dus HD streamen is niet nodig. Wat betreft de harde schijf, ik heb hier nog een Samsung Spinpoint schijf liggen van 1TB, die wil ik voor de HTPC gebruiken.

Krijg ik net nog een ingeving voor de Wifi. In m'n desktop heb ik zowel een draadloze netwerkverbinding en een bekabelde verbinding, een beetje dubbel, dus die draadloze kaart kan zo de HTPC in. De remote van de F1A75-M Deluxe voegt volgens mij ook niet zoveel toe, dus dan zou ik met de 'gewone' F1A75-M toe moeten kunnen lijkt me.

Links en rechts van de Marantz is voldoende ruimte. De Silverstone GD04 is 15cm hoog volgens de specificaties, dus ik kan hem wel onder de Marantz kwijt. Qua maten komt het ook aardig overeen, beiden zijn 44cm breed, dus staat ook niet verkeerd verwacht ik. Alleen zie ik dat de GD04 ook een rooster aan de bovenkant heeft, boven de processorkoeler volgens mij. Nu zitten er wel 'pootjes' onder die Marantz, maar dat is max 1cm. Zal dat genoeg zijn voor een fatsoenlijke airflow uit de kast? Opzich zitten er aan de achterkant ook wel roosters zie ik, en zo volgebouwd wordt de kast ook niet, dus ik schat zelf dat het wel kan eigenlijk.

• Spam
Spam schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 12:10:
[...]

Ok nOOb vraag ; hoe kan ik het wattage meten ?

Over de ruimte. 1x 2.5 + 1x 3.5 + 1x 5.25 inch bays. Die laatste kan ik met een bracket hergebruiken want ik heb er geen DVD of bluray inzitten. Zie hier de specs van de kast : http://www.in-win.com.tw/...php?cat_id=1&series_id=49

Dus jij raad deze aan voor SSD : pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB ? Wat bedoel je met hoge uitval ? Bedoel je dit : http://www.anandtech.com/...memoright-ssds-compared/2
Heb even zitten zoeken en kom met deze fictieve meter op 168w uit als ik invoer :
  • 1 physical CPU
  • M-Itx board
  • AMD - FM1 socket A4 -3400
  • 90% TDP
  • 2x DDR3 RAM
  • geen video kaart (of moet dat wel ?)
  • 2x regular SATA + 1x DRAM SSD
  • Geen drives
  • 3x USB devices
  • 1x 80mm case fan
Hmm , ziet ernaar uit dat ik een zwaardere kast moet nemen om dit grapje uit te halen...

Pagina: 1 ... 71 ... 93 Laatste

Dit topic is gesloten.