• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Tsurany schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 09:30:
[...]

Een SSD zou gewoon niet nodig moeten zijn in een systeem waarbij slechts een enkel programma gebruikt wordt die volledig in het RAM geheugen geladen kan worden. Dat een SSD dan wel enige winst kan opleveren betekent sloppy programmeerwerk van de software partij.
Deze stelling is gewoon lachwekkend. MySQL, Microsoft, SQLite, allemaal bagger want het is sneller op een SSD.
Als je de database zo configureert dat de gehele database in het RAM geheugen geladen wordt zal dat meer snelheidswinst opleveren dan het gebruiken van een SSD.
Ja, leuk met een vastloper of stroomuitval. Kan je alles weer opnieuw gaan installeren. Dat is stukken gebruiksvriendelijker dan een SSD inderdaad :/

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:27

D4NG3R

kiwi

:)

[x] schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 09:38:
Als iemand intresse heeft zojuist een partij Antec Fusion Remote('s) (zwart en zilver) gevonden voor 85 euro p/s (nieuw uiteraard). DM even als je interesse hebt.
http://tweakers.net/aanbod/

Het forum is hier niet voor bedoeld.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
D4NG3R schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 09:44:
[...]

Het bespaarde geld lekker op je rekening laten staan zul je bedoelen, 4GB gaat in dat systeem als HTPC echt niks toevoegen bovenop 2GB.
Wedden van wel. Met een HTPC doe je langer dan vandaag.
Ipv volgend jaar / jaar erop nieuw geheugen te kopen (zal echt niet goedkoper dan 10 euro worden), kan je beter direct meer geheugen kopen.

Stop eens met die kortzichtigheid!!

edit: Daarnaast gaat hij meer doen als alleen media afspelen...

[ Voor 6% gewijzigd door Quacka op 13-09-2011 09:50 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:31
Wat betreft het SSD verhaal, ik heb zelf nog geen ervaring met SSD's, maar mijn HTPC is voor mij persoonlijk de laatste machine waar ik een SSD in zou steken. Ik draai op de machine hieronder de verschillende taken:
- XBMC met Aeon MQ3 skin
- SabNZBd
- CouchPotato
- Sickbeard
- uTorrent
- FileZilla FTP server
- MMSoft PC Monitor

Daarnaast draaien daar de nodige backup taken op / naar toe. Zelfs als dit allemaal tegelijk draait is m'n systeem nog net zo responsive en snappy als wanneer ie idle is. Mijn SabNZBd staat eigenlijk altijd wel te stampen en XBMC staat altijd aan. Ik heb zelf nog niet het idee gehad dat ik een SSD nodig heb.

#ProductPrijsSubtotaal
2Seagate Barracuda Green 5900.3, 2TB€ 59,70€ 119,40
2Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 60,90€ 121,80
1Fractal Design Define R3 (Zwart)€ 84,82€ 84,82
1AMD Athlon II X2 245 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Antec Earthwatts EA-380D Green€ 42,67€ 42,67
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 18,54€ 18,54
1MSI 785GM-E51€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 430,24

Omdat ik wat twijfels heb bij het MSI mobo zit ik er ook over te denken om over te stappen naar FM1 in combinatie met een AMD A4 3300 of 3400 (Intel is vies :P ). CPU is het probleem niet, die komt nooit boven de 40% uit. Vandaar dat ik vooral zit te neigen naar de A4-3300. Zijn er redenen om vooral niet naar de A4-3300 te gaan? Ik zie in dit topic namelijk iedereen de A4-3400 in zijn lijstje zetten.
Frank-NL schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 09:44:
Deze stelling is gewoon lachwekkend. MySQL, Microsoft, SQLite, allemaal bagger want het is sneller op een SSD.
Het is enkel sneller op een SSD als er niet genoeg RAM is. Op een database server laad je gewoon alle stukken van de database die intensief gebruikt worden in het RAM. Met grote databases kan dat lastig worden, met zo'n kleine database als die van MediaPortal is dat geen enkel probleem. Het is sloppy programmeerwerk dat die database server niet zo wordt ingesteld.
Ja, leuk met een vastloper of stroomuitval. Kan je alles weer opnieuw gaan installeren. Dat is stukken gebruiksvriendelijker dan een SSD inderdaad :/
Want als je pc crasht moet je alle onderdelen van Windows die in het RAM geheugen staan ook opnieuw inladen?
Als je de database in het RAM laad schrijf je natuurlijk alle wijzigingen naar de disk. Het enige voordeel is dat alle leesacties direct uitgevoerd kunnen worden en alle schrijfacties direct naar het RAM geschreven worden waar het gebuffered wordt om naar de disk geschreven te worden.
Quacka schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 09:48:
Wedden van wel. Met een HTPC doe je langer dan vandaag.
Ipv volgend jaar / jaar erop nieuw geheugen te kopen (zal echt niet goedkoper dan 10 euro worden), kan je beter direct meer geheugen kopen.

Stop eens met die kortzichtigheid!!
Stop eens met waardeloze argumenten. Geef eens een goede reden waarom je meer geheugen nodig hebt of over twee jaar nodig zal hebben.
UTwizard schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 09:49:
Omdat ik wat twijfels heb bij het MSI mobo zit ik er ook over te denken om over te stappen naar FM1 in combinatie met een AMD A4 3300 of 3400 (Intel is vies :P ). CPU is het probleem niet, die komt nooit boven de 40% uit. Vandaar dat ik vooral zit te neigen naar de A4-3300. Zijn er redenen om vooral niet naar de A4-3300 te gaan? Ik zie in dit topic namelijk iedereen de A4-3400 in zijn lijstje zetten.
De A4-3400 wordt gekozen simpelweg omdat de A4-3300 nog niet goed leverbaar is. Er is geen echte reden om de A4-3400 te kiezen, scheelt slechts 200mhz.

[ Voor 16% gewijzigd door Tsurany op 13-09-2011 09:56 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Wedden van niet..
Met een HTPC doe je langer dan vandaag.
En dat brengt verandering in deze zaak omdat? Het RAM gebruik bij het afspelen van media gaat amper omhoog, MPC:HC trekt maar 100MB RAM bij het afspelen van 1080p materiaal (Mits hardwareversnelt -wat die videochip gewoon doet-)
Het zal ook echt niet opeens duurder worden.. Kijk liever eerst of je met 2GB gewoon goed uitkomt en beslis dan of je eventueel voor nog een 10ntje extra meer RAM wilt halen. Het verschil in prijs is minimaal maar toch een kleine besparing.
edit: Daarnaast gaat hij meer doen als alleen media afspelen...
Dit brengt verandering in de zaak. Echter is het Transcode van materiaal CPU intensief, en niet RAM intensief.. De rest van de zaken vereisen maar een paar MB ram per stuk.

• Quacka
Omdat sinds het begin van computers het geheugen alleen maar hoger is geworden
Omdat zelfs in een BBG van vorig jaar al 4 GB werd gekozen (terwijl geheugen toen 4x zo duur was!!!)
Omdat meer geheugen prettig is, mocht je het een keer nodig hebben.

Meer geheugen eet geen brood en kost verder nauwelijks meer.

Quacka schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 09:55:
Geen argument.
Omdat zelfs in een BBG van vorig jaar al 4 GB werd gekozen (terwijl geheugen toen 4x zo duur was!!!)
Geen argument.
Taken van een HTPC zijn bij aanschaf vaak al duidelijk, waarom zou je dan meer nodig hebben opeens?
Snellere processor kost ook maar ietsjes meer. Beter moederbord kost ook maar ietsjes meer. Betere voeding kost ook maar ietsjes meer.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Quacka schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 09:55:

Je noemt mij kortzichtig maar geeft in tegenstelling tot mij geen concrete argumenten...

• Quacka
D4NG3R schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 09:54:
Het zal ook echt niet opeens duurder worden.. Kijk liever eerst of je met 2GB gewoon goed uitkomt en beslis dan of je eventueel voor nog een 10ntje extra meer RAM wilt halen. Het verschil in prijs is minimaal maar toch een kleine besparing.
90 EURO NOG GEEN JAAR GELEDEN |:( |:( |:( |:(
Je adviseert mensen. Zorg er dan voor dat ze besparen op goede gronden en niet besparen om te besparen.

ALLE best buy guides adviseren 2x2 GB. Natuurlijk ga je niet nu al 2 GB erbij plaatsen, als je al 2 GB hebt. Maar als je iets nieuws koopt dan moet je toekomstgericht denken.

Zoals Frank al zei:
Frank-NL schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 09:11:
Prima allemaal, en het is wel weer duidelijk dat je jouw mening weer eens tot absolute waarheid verheven hebt.
Zo is het precies.

• RubenDJ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:33
Tsurany schreef op zondag 11 september 2011 @ 12:45:
[...]
De 24p bug en de slechte DXVA ondersteuning van Intel is, in ieder geval onder Windows, volledig opgelost.
Bron? Voor zover ik weet is de Intel 24p bug een hardware bug die pas in Ivy Bridge zal worden opgelost.

specs

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Quacka schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 10:03:
ALLE best buy guides adviseren 2x2 GB.
* D4NG3R kijkt in de TS.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 240€ 48,94€ 48,94
1Antec MicroFusion Remote 350€ 83,66€ 83,66
1Asrock M3A785GMH/128M€ 63,78€ 63,78
1Conceptronic CBT2NANO€ 5,60€ 5,60
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 48,-€ 48,-
1Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty)€ 38,23€ 38,23
1Samsung SH-B083L€ 75,40€ 75,40
1Western Digital Caviar Green WD15EARS€ 86,-€ 86,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 449,61

Yeah 4GB /facepalm

Quacka schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 10:03:
90 EURO NOG GEEN JAAR GELEDEN |:( |:( |:( |:(
Je adviseert mensen. Zorg er dan voor dat ze besparen op goede gronden en niet besparen om te besparen.

ALLE best buy guides adviseren 2x2 GB. Natuurlijk ga je niet nu al 2 GB erbij plaatsen, als je al 2 GB hebt. Maar als je iets nieuws koopt dan moet je toekomstgericht denken.

Zoals Frank al zei:

Zo is het precies.
Als je niet normaal kan discussieren wil je dan gewoon weg gaan? Het enige wat jij doet is schreeuwen dat het perse 4GB moet zijn zonder normale argumenten. Het enige wat je kan is naar BBG's refereren en op de man spelen, dat slaat nergens op. Kom eens met een echt argument.
RubenDJ schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 10:04:
Bron? Voor zover ik weet is de Intel 24p bug een hardware bug die pas in Ivy Bridge zal worden opgelost.
Heb de bron niet zo bij de hand maar door UAC uit te schakelen kan je prima 24p materiaal afspelen zonder elke 40 seconden een hapering. Dacht dat het van AVS forum kwam.

• Quacka
D4NG3R schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 10:04:
[...]

* D4NG3R kijkt in de TS.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 240€ 48,94€ 48,94
1Antec MicroFusion Remote 350€ 83,66€ 83,66
1Asrock M3A785GMH/128M€ 63,78€ 63,78
1Conceptronic CBT2NANO€ 5,60€ 5,60
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 48,-€ 48,-
1Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty)€ 38,23€ 38,23
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 449,61

Yeah 4GB /facepalm
Pak er ook een van 10 jaar geleden.....

Dat is was trouwens het instapmodel
Edmin schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 15:15:

En een high-end systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Fusion Remote Zwart€ 121,-€ 121,-
1Enermax Aurora Micro Wireless€ 71,-€ 71,-
1Intel Core i3 530€ 96,07€ 96,07
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 98,95€ 98,95
1MSI H55M-ED55€ 91,70€ 91,70
2Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120m€ 4,55€ 9,10
1Nexus Value 430€ 54,80€ 54,80
1Scythe Ninja Mini Rev. B€ 26,95€ 26,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 730,97
klik
Klik

Ik pak er maar weer eens twee.

En nog twee:
Hardware.info
Anandtech

Iedereen adviseert om toch maar 4 GB te nemen. De een voor de toekomst, de andere voor multitasking, een derde voor evt problemen bij afspelen van bluray-discs (geen idee of dit klopt). De belangrijkste reden is dat het prijsverschil zo klein is.

Nog even anandtech:

"2GB is sufficient, but the $18 extra can provide more headroom for multitasking."
In euro's is het dus geen 18 euro extra, maar hooguit 10 euro extra.

Even terug naar waar het om ging:
"Besturingssysteem: Ubuntu + XBMC.

Zal ook als download-bak dienen, zal soms wat media moeten streamen naar laptop en wat streamen/transcoden naar PS3. Ook wil ik er open VPN op draaien. Hij zal dus waarschijnlijk 24/7 aanstaan."

Haal die plaat voor je hersens eens weg en denk eens na.... ;w

[ Voor 5% gewijzigd door Quacka op 13-09-2011 11:02 ]

Ik moet er niet aan denken wat er gebeurt als Tweakers.net in de sloot zou springen...

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Zoals Tsurany al aangeeft zeg je constant 4GB 4GB 4GB maar geef je geen concrete argumenten waarom iemand zonodig 4GB RAM zou moeten halen.. Een HTPC is specifiek bedoeld voor 1 iets: Het afspelen en eventueel streamen van media. Dit kost erg weinig RAM.

Ik ben het met je eens dat met de huidige RAM prijzen 4GB halen zeer goedkoop is, maar als het niks toevoegt aan de taken die het systeem gaat uitvoeren heb je er niks aan.. En nee, meer RAM is niet direct beter (ook niet slechter trouwens) als je niet meer als 2GB gaat gebruiken heb je er niks aan..
Quacka schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 10:08:

Even terug naar waar het om ging:
"Besturingssysteem: Ubuntu + XBMC.
Ubuntu verbruikt een stuk minder RAM als Win7 -> Voegt dus niks toe
Zal ook als download-bak dienen, zal soms wat media moeten streamen naar laptop en wat streamen/transcoden naar PS3. Ook wil ik er open VPN op draaien. Hij zal dus waarschijnlijk 24/7 aanstaan."
Zoals ik dus al aangaf: Streamen kost zo goed als geen RAM en het transcoden is CPU intensief, niet RAM intensief.
Haal die plaat voor je hersens eens weg en denk eens na.... ;w
Haal je handen eens voor je ogen vandaan en kijk..

[ Voor 39% gewijzigd door D4NG3R op 13-09-2011 10:20 ]

• Quacka
;w

• Frank-NL
  • Niet online
Tsurany schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 09:51:
[...]

Het is enkel sneller op een SSD als er niet genoeg RAM is. Op een database server laad je gewoon alle stukken van de database die intensief gebruikt worden in het RAM. Met grote databases kan dat lastig worden, met zo'n kleine database als die van MediaPortal is dat geen enkel probleem. Het is sloppy programmeerwerk dat die database server niet zo wordt ingesteld.
Dit topic gaat toch over het adviseren van hardware, en niet jouw visie op hoe software in elkaar moet steken?

UIT ERVARING kan ik vertellen dat een SSD net even een verschil maakt tussen 5 seconden wachten op de TV Gids op je scherm of direct. Gezien de lage kostprijs van een simpele SSD kunnen mensen het overwegen deze te gebruiken.

Meer ga ik er niet meer over zeggen, ik heb geen zin om voor de zoveelste keer in een geescaleerde discussie terecht te komen omdat meneer Tsurany denkt het alleenrecht op de waarheid te hebben.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Frank-NL schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 10:21:
Dit topic gaat toch over het adviseren van hardware, en niet jouw visie op hoe software in elkaar moet steken?
Ik denk dat Tsurany er meer op doelde dat je beter een eventueel traag programma op een RAMdisk kan zetten als het kopen van een kleine SSD van 50 euro. Slecht geschreven programmatuur gaat amper sneller werken op een SSD omdat ze het maximale al niet uit een ouderwetse HDD kunnen halen.
UIT ERVARING kan ik vertellen dat een SSD net even een verschil maakt tussen 5 seconden wachten op de TV Gids op je scherm of direct. Gezien de lage kostprijs van een simpele SSD kunnen mensen het overwegen deze te gebruiken.
Hier ben ik het wel mee eens, al heb ik persoonlijk het geduld er wel voor om heel eventjes te moeten wachten voordat een video afspeelt of de TV Gids laad. Echter is dit hooguit 2 seconden, en dat kleine verschil is voor erg weinig gebruikers een serieus probleem.. Het niet kopen van de SSD bespaart je wel weer 50 euro wat veel gebruikers waarschijnlijk een stuk belangrijker vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 13-09-2011 10:29 ]

Frank-NL schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 10:21:
True, maar het is wel handig even te weten waarom er bepaalde hardware nodig is.
Mijn ervaring is dat ik in zowel XBMC als MediaPortal nergens vertragingen merk op mijn systeem. Ik heb beiden gedraaid op een systeem met 512MB ram en slechts een hardeschijf er in. Ik snap dan nog steeds niet wat mensen doen om zo'n traag systeem te hebben dat een SSD noodzakelijk is.
Met video afspelen duurt het bij mij hooguit een seconde voor hij begint en dat heeft niks met een HDD of een SSD te maken waar het OS op staat maar puur omdat alle media op externe opslag staat. Wil je meer snelheid kan je beter lokale storage gebruiken dan netwerk storage.
Maar switchen van hoofdmenu naar TV series of film overzicht gaat hier gewoon zo snel als de menu animaties.
Meer ga ik er niet meer over zeggen, ik heb geen zin om voor de zoveelste keer in een geescaleerde discussie terecht te komen omdat meneer Tsurany denkt het alleenrecht op de waarheid te hebben.
Man stel je niet zo gigantisch aan. Als jij of iemand anders een SSD wilt gebruiken moet je dat gerust doen. Ik vind alleen dat er wel goede argumentatie achter moet zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door Tsurany op 13-09-2011 10:31 ]

• Kozz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-02 23:37
Tsurany schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 10:28:
Man stel je niet zo gigantisch aan. Als jij of iemand anders een SSD wilt gebruiken moet je dat gerust doen. Ik vind alleen dat er wel goede argumentatie achter moet zitten.
Hij zegt dat het in de praktijk sneller is. Dat is voor mij een goed argument.
Theorie/praktijk verhaal.
Of het nodig is, is een ander verhaal. Prettig lijkt me het wel. :)

• jiquera
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Jongens, jongens, once again draait de discussie om het gelijk krijgen in plaats van het advies geven. Jullie zijn het overduidelijk niet met elkaar eens. Mooi toch? Niks aan veranderen wat mij betreft. De volgende keer dat iemand om advies vraagt hier geven jullie gewoon allemaal jullie eigen advies (MET argumenten)

Maar alsjeblieft stop met dat heen en weer gegooi met modder als kleine kinderen.
Kozz schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 10:46:
[...]

Hij zegt dat het in de praktijk sneller is. Dat is voor mij een goed argument.
Theorie/praktijk verhaal.
Of het nodig is, is een ander verhaal. Prettig lijkt me het wel. :)
Ik merk in de praktijk geen enkele vertraging op mijn systeem, dat is dan geen goed argument?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Tsurany schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 11:02:
[...]

Ik merk in de praktijk geen enkele vertraging op mijn systeem, dat is dan geen goed argument?
Tjah er zijn mensen die die ene milliseconde verschil prettig vinden, natuurlijk geld dit niet voor iedereen (Bijv jouw en in grote delen mijzelf) echter vind ik het een verspilde 50 euro voor een kleine snelheidsboost..

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:38
Inmiddels heb ik een honderdtal SSD's in verschillende merken en type computers gehangen en het is altijd een verademing. Ook is snelle dual-Xeon configuraties of juist verouderde laptop.
Voor mij (ook op kantoor) niet meer anders en als je het kunt betalen zou ik het zeker aanraden in alle systemen ongeacht de toepassing.

• Kozz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-02 23:37
Tsurany schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 11:02:
[...]

Ja, dat lijkt me wel een goed argument. Je zou kunnen zeggen, dat als je geen SSD hebt, je het niet zal missen? Het is een leuke optie.

[ Voor 3% gewijzigd door Kozz op 13-09-2011 11:21 ]

My-life schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 11:18:
Inmiddels heb ik een honderdtal SSD's in verschillende merken en type computers gehangen en het is altijd een verademing. Ook is snelle dual-Xeon configuraties of juist verouderde laptop.
Voor mij (ook op kantoor) niet meer anders en als je het kunt betalen zou ik het zeker aanraden in alle systemen ongeacht de toepassing.
Dat is een zeer gevaarlijke uitspraak. Wat een SSD doet is zeer snelle accesstimes geven en een zeer hoge read en write speed. Een SSD versnelt dus alle taken waarbij intensief gebruik gemaakt wordt van de hardeschijf. Een SSD zal dus ook zeer geschikt zijn in systemen waarbij de SSD intensief gebruikt wordt zoals bijvoorbeeld veel applicaties starten, grote applicaties starten of waarbij een applicatie intensief gebruikt maakt van de hardeschijf.
Echter in een systeem waarbij een paar applicaties draaien die eenmalig gestart worden en vervolgens uren aan staan, de data van een andere hardeschijf of een netwerklocatie gehaald wordt en de applicaties niet intensief de hardeschijf gebruiken is een SSD gewoon niet zinnig. Alle belangrijke data is dan in het RAM geladen en alle niet belangrijke data hoeft niet snel benaderd te worden.

• UTwizard
Los van de snelheidswinst van SSD's, wordt er ook wel rekening mee gehouden dat SSD's toch nog wat minder betrouwbaar zijn dan "standaard" HDD's? Ik las laatst een artikel (ik geloof op Engadget) waarbij ik geloof 54% van alle ondervraagden met SSD's, in het laatste jaar een "disk failure" hadden gehad met dataverlies als gevolg. Dat is voor mij persoonlijk de grootste reden om nog niet naar SSD's over te gaan.

Edit: http://www.bit-tech.net/n...l+%28bit-tech.net+feed%29

[ Voor 19% gewijzigd door UTwizard op 13-09-2011 11:31 ]

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Zo ik heb het spul besteld:
De A6-3500 en de Gigabyte A75m-ud2h (Moederbord nog veranderd vanwege de goede reviews en functies die ik wel kan gebruiken)
SSD toch er maar uit gelaten, idd minder meerwaarde in een HTPC.

Maar misschien dat ik het later nog verander, dat ik een goedkoop klein SSDtje neem, even kijken hoe dit eerst uitpakt!

Bedankt voor de hulp!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

UTwizard schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 11:29:
Los van de snelheidswinst van SSD's, wordt er ook wel rekening mee gehouden dat SSD's toch nog wat minder betrouwbaar zijn dan "standaard" HDD's? Ik las laatst een artikel (ik geloof op Engadget) waarbij ik geloof 54% van alle ondervraagden met SSD's, in het laatste jaar een "disk failure" hadden gehad met dataverlies als gevolg. Dat is voor mij persoonlijk de grootste reden om nog niet naar SSD's over te gaan.
SSD's zijn nogsteeds sterk in ontwikkeling, en hebben nogsteeds een veel kortere levensduur als een HDD (Beperkt aantal writes mogelijk in tegenstelling tot een HDD).

• UTwizard
D4NG3R schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 11:41:
[...]

SSD's zijn nogsteeds sterk in ontwikkeling, en hebben nogsteeds een veel kortere levensduur als een HDD (Beperkt aantal writes mogelijk in tegenstelling tot een HDD).
Klopt, ik zit (zeker bij een HTPC want die druk je ergens weg in een hoekje) er niet op te wachten om na een jaar tijd, 50% kans te hebben om een RMA-traject in te gaan.

Los van het snelheidsverhaal ben ik dus benieuwd of personen hier bereid zijn om de "risk factor" van SSD's voor lief te nemen.

Dit zeg ik niet om weer een discussie uit te lokken, maar omdat ik echt nieuwsgierig ben naar wat anderen er van vinden :)
Voor mij zou het risico niet sterk uitmaken, eenmalig een image draaien van je installatie en instellingen en na een crash kan je alles direct herstellen. Daarnaast zijn het vooral de oudere SSD's die minder betrouwbaar zijn, de moderne SSD's zijn een stuk bete en zullen gemiddeld zeker langer dan een jaar blijven werken.

Modbreak:Het zou toch zo zonde zijn als we dit topic moesten sluiten omdat de discussie te verhit raakt... Denk aan het hart, heren. Zet je ego van je af en durf mee te denken in de argumenten van de ander. Uiteindelijk gaat het hier niet om gelijk krijgen, maar om het elkaar helpen de beste htpc te bouwen.

• Mirrordin
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-02 00:06
Hallo allemaal,

Ik heb een HTPC samengesteld. Nu wil ik graag horen waar ik op kan bezuinigen en waarom dat kan. de S10V behuizing wil ik houden en daar doe ik geen goedkopere behuizing voor in plaats. Ook wil ik een SSD als bootschijf, ik ga windows 7 er op installeren met XBMC.

dit is mijn samengestelde HTPC: inventaris: HTPC

Alvast bedankt.
Vertel eens waar je hem voor wilt gebruiken. Want als dit enkel HTPC gebruik is dan is praktisch alles overkill.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dat is wel een heel erg overkill systeem als je er alleen maar HD content op gaat afspelen..

• Nielson
  • Laatst online: 00:52
arjanmolenaar schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 12:51:
Die videokaart heb ik gekozen omdat die HD audio via HDMI kan. En in plaats van de i5 2500k kan ik inderdaad een i3 2100T kiezen. Weet je ook een ander videokaart die HD audio kan en die goedkoper is?
Om nog even in te gaan op deze vraag uit je andere topic, als je met HD audio Dolby TrueHD en DTS-HD Master Audio bedoeld dan kun je gewoon kijken naar HDMI v1.3, praktisch elke courante videokaart of in de chipset of cpu integrated gpu ondersteunt dit.

• twente18
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-02-2023
Thnx weer voor alle info!

Definitieve keuze is nu:

kast: Antec Fusion Silver
processor + GPU: A4-3400
HDD: Samsung EcoGreen 2TB
Geheugen: Corsair of Kingston ValueRAM 4GB. Niet zo belangrijk verschil denk ik.
Voeding wordt denk ik de Nexus Value 430 of een andere met 80-plus-certificering!?!?

Het moederbord twijfel ik alleen tussen deze 3.
- Asrock A75M-HVS
- Gigabyte GA-A75M-UD2H
- Asus F1A75-M PRO

Ik neig hierbij naar de Gigabyte, veel opties en Digitaal Optisch audio uitgang.

Wat zeggen jullie? scheelt +- 3 tientjes met de asrock.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

twente18 schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 13:08:
Geheugen: Corsair of Kingston ValueRAM 4GB. Niet zo belangrijk verschil denk ik.
Voordat we de discussie hierboven weer voortzetten: Ga je nog andere dingen doen met de PC die eventueel geheugenintensief zijn? Bijv veel rarren en/of parren? Anders kan je ook gewoon af met 2GB :) .
Voeding wordt denk ik de Nexus Value 430 of een andere met 80-plus-certificering!?!?
pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W
Is RUIM voldoende en heeft netjes een 80+ certificering ;)
- Asrock A75M-HVS
- Gigabyte GA-A75M-UD2H
- Asus F1A75-M PRO
Persoonlijke keuze welke opties ect je nodig denkt te zijn, het Gigabyte bord ziet er inderdaad uit als een goede keuze.

• Quacka
twente18 schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 13:08:
Thnx weer voor alle info!

Definitieve keuze is nu:

kast: Antec Fusion Silver
processor + GPU: A4-3400
HDD: Samsung EcoGreen 2TB

Het moederbord twijfel ik alleen tussen deze 3.
- Asrock A75M-HVS
- Gigabyte GA-A75M-UD2H
- Asus F1A75-M PRO

Ik neig hierbij naar de Gigabyte, veel opties en Digitaal Optisch audio uitgang.

Wat zeggen jullie? scheelt +- 3 tientjes met de asrock.
qua voeding kan je ook nog denken aan de:
pricewatch: Huntkey Jumper 300G (80plus Gold)
Of anders inderdaad de Be Quiet

Ik zou wel kijken naar DDR3-1600 geheugen, dit vindt de AMD-processor wel fijn :)
Maar de hoeveelheid zou ik echt aanraden om zo te houden, gezien de prijzen en toekomstgerichtheid.

Moederbord: volgens mij hebben de meeste moederborden wel een digitale optische audio uitgang.
Voordeel van de gigabyte is dat er ook een display port op zit en een eSata-poort.
Voordeel van de F1A75-M PRO is dat er een extra satapoort op zit (maar geen eSata) en 2 extra usb 3.0 poorten. En liggenda satapoorten vind ik ook wel prettiger, vooral voor kabelmanagement (ligt ook aan de kast)

• Mirrordin
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-02 00:06
Nielson schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 13:04:
[...]
Om nog even in te gaan op deze vraag uit je andere topic, als je met HD audio Dolby TrueHD en DTS-HD Master Audio bedoeld dan kun je gewoon kijken naar HDMI v1.3, praktisch elke courante videokaart of in de chipset of cpu integrated gpu ondersteunt dit.
Ik wil ook 3D blu-ray af kunnen spelen en dat kan enkel met hdmi 1.4

• Quacka
ik dacht dat je zelfs 1.4a nodig had voor 3d.

nee, toch niet:
http://www.audioholics.co...he-truth-behind-hdmi-1.4a

Ik weet niet 100% zeker of Intel al 1.4a ondersteunt, maar AMD's Llano-platform doet dit dus zeker.
Dan hoef je dus geen losse videokaart te kopen.

(met intel heb je ook al hdmi 1.4)

- Processor kan veel goedkoper. Bijv de A4-3400.
- SSD is een keuze (zie discussie van vandaag)
- Geheugen kan je halveren (neem wel iets sneller geheugen DDR3-1600), voordat je tekort komt aan 2x2 GB wil je ook de rest van je systeem wel weer upgraden.

Een computer kan je eigenlijk niet laten draaien zonder fannetje. Tenminste, naar mijn mening. Zeker niet in een kleine htpc-kast. Dus een passieve voeding is zinloos.
Ik zou dus gewoon een normale (stille & zuinige) voeding nemen (zie tips hierboven...)
Wel zou ik een stille processorkoeler erbij nemen. Bijv de Big Shuriken.

Kast is wel HEEL duur, maar goed: dat is een persoonlijke keuze.

Dan krijg je dus bijv dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Origen AE S10V€ 315,50€ 315,50
1Scythe Big Shuriken€ 26,25€ 26,25
1Huntkey Jumper 300G€ 55,80€ 55,80
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 85,30€ 85,30
1Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9€ 24,18€ 24,18
1AMD A6-3500 Boxed€ 73,90€ 73,90
1Gigabyte GA-A75M-UD2H€ 92,-€ 92,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 672,93

Besparing van 300 euro.

Be Quiet voeding is nog goedkoper
A4-3400 is nog goedkoper, een A8-3850 een stukkie duurder (maar krachtiger)
Moederbord kan nog goedkoper

Maar gezien het bedrag dat je uit wilde geven, lijkt het me dat geld niet echt een rol speelt.

[ Voor 58% gewijzigd door Quacka op 13-09-2011 15:11 ]

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:50
Quacka schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 14:43:
- Geheugen kan je halveren (neem wel iets sneller geheugen DDR3-1600), voordat je tekort komt aan 2x2 GB wil je ook de rest van je systeem wel weer upgraden.
Mijn gedachte hierover en ja ik heb het hele discussie gelezen hierover!

Waarom niet 4GB geheugen. kan je tenminste met een gerust hart je swap file uitzetten Dit zal een hoop schelen in harde schijf gebruik.
Ook als hij een ssd plaatst zal het bovenste zeker gaan plaats vinden.
Hij gaat 3D kijken. Volgens mij kan dit alleen onder Windows tot nu toe. Kijk maar eens naar je geheugen gebruik na 3 maand op je doos gespeeld te hebben. Zeker als je Apu mee snoept.

Dus mijn mening is dat 2 GB wel wat aan de krappe kant is.

Voor een Linux bak is dit wel genoeg (heb ik ook namelijk)

Ik wil zelf ook een nieuwe HTPC met Win7 en XBMC bouwen en ben hiervoor op andere meningen uit.

• Quacka
maar hij had 8 GB gekozen. Dat is wat erg veel. Dan moet je wel erg veel tegelijk willen doen....
(verder zijn we het dus helemaal eens...)

edit:
swapfile mag je juist niet uitschakelen. Of mag... Is niet verstandig. (toevallig gisteren naar gezocht ivm mijn nieuwe htpc)
Met meer geheugen kan de swapfile natuurlijk wel een stuk kleiner.

[ Voor 42% gewijzigd door Quacka op 13-09-2011 15:16 ]

• Mark de Vaal
Damn your right. My bad :X

• Mark de Vaal
Quacka schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 15:15:
swapfile mag je juist niet uitschakelen. Of mag... Is niet verstandig. (toevallig gisteren naar gezocht ivm mijn nieuwe htpc)
Met meer geheugen kan de swapfile natuurlijk wel een stuk kleiner.
Interessant, maar dan mijn vraag. Waarom niet? Ik draai thuis al jaren zonder swap en tot nu toe zonder probs. Of ik nu een toename in snelheid merk, niet echt. Maar dat is denk ik dat ik al jaren zo draai/

• Quacka
Er schijnen bepaalde programma's niet te starten zonder swapfile.
En windows maakt nog altijd dump-files aan met behulp van de swapfile.
Dat is tenminste wat ik terug kon vinden.

Maar ik las inderdaad dat veel mensen weinig verschil merkten.

edit: eerdere discussies (ik had gisteren andere gevonden ;))
Het grote SSD topic ~ Deel 8
Het grote SSD topic ~ Deel 6

[ Voor 26% gewijzigd door Quacka op 13-09-2011 15:35 ]

Swapfile kan idd voor problemen zorgen door bagger programmeerwerk, applicaties die raar gaan doen. Echter als je geen problemen merkt kan je hem gerust weg laten.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-02 14:37

blitzkrieg

Whoop Whoop!

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-HVS€ 57,72€ 57,72
1Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 56,99€ 56,99
1MS-Tech MC-380€ 61,-€ 61,-
1Logitech Wireless Touch Keyboard K400€ 31,11€ 31,11
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,85€ 34,85
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 10,51€ 10,51
1AMD A4-3400 Boxed€ 61,20€ 61,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 313,38

Ik denk dat dit hem dan word, maar heeft iemand ervaring met de MS-Tech MC-380? Ik kan namelijk geen goede reviews vinden, en de site van MS-Tech is werkelijk om te janken!

Misschien nog 2gig geheugen erbij, misschien niet. >:) :>

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• twente18
Nog 2 vraagjes...

Hoe krijg ik zo'n lijstje met gekozen spullen zoals hierboven op tweakers?

En heeft iemand nog tips voor een toetsenbord voor mijn HTPC met ingebouwde muis.
En een goe bereik aangezien mijn HTPC achter een bank komt te staan.

Thnx

• Tweakable
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-02 07:53
Onderaan je wenslijst klik je op 'Genereer RML' en deze code kopieer je hier in je bericht.
twente18 schreef op woensdag 14 september 2011 @ 09:00:
Nog 2 vraagjes...

Hoe krijg ik zo'n lijstje met gekozen spullen zoals hierboven op tweakers?

En heeft iemand nog tips voor een toetsenbord voor mijn HTPC met ingebouwde muis.

Thnx
pricewatch: Logitech Wireless Touch Keyboard K400

• UTwizard
twente18 schreef op woensdag 14 september 2011 @ 09:00:
Zelf gebruik ik deze: pricewatch: Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty)

Ik moet over het algemeen niks hebben van draadloze invoerapparaten, maar met dit toetsenbord ben ik toch wel erg tevreden :) Enige nadeel, je moet een losse Bluetooth dongle erbij kopen want die wordt niet meegeleverd.

De afstand is bij mij thuis niet zo heel groot, een meter of 5-6 hooguit, maar dat gaat in ieder geval zonder problemen.

• twente18
#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Fusion Remote Zilver€ 132,99€ 132,99
1Scythe Shuriken Rev. B€ 21,85€ 21,85
1Keysonic KSK-5200 RFM€ 43,95€ 43,95
1Samsung SH-B123L (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail)€ 49,99€ 49,99
1Gigabyte GA-A75M-UD2H€ 93,30€ 93,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 519,30

Al met al na alle advies, kom ik dan op deze setup.
gekozen voor een toetsenbord met trackbal erin en knoppen aan de zijkant, ervanuitgaande dat radiografisch door mijn bank wel heen gaat ;) .

Ben ik nog dingen vergeten!? Zo niet dan kan er eindelijk besteld worden _/-\o_

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ja een vrij simpele vraag aan jouw: Denk je echt een BR/DVD speler/brander nodig te zijn? Aangezien je alle content zo kan downloaden.
Dit levert je toch alweer een besparing van 50 euro op ;) .

Edit: Deze 50 euro zou je dan weer kunnen steken in een extra 2TB schijf om al het gedownloade materiaal op te kunnen slaan :+ .

[ Voor 43% gewijzigd door D4NG3R op 14-09-2011 13:32 ]

• Quacka
D4NG3R schreef op woensdag 14 september 2011 @ 13:04:
Ja een vrij simpele vraag aan jouw: Denk je echt een BR/DVD speler/brander nodig te zijn? Aangezien je alle content zo kan downloaden.
Dit levert je toch alweer een besparing van 50 euro op ;) .

Edit: Deze 50 euro zou je dan weer kunnen steken in een extra 2TB schijf om al het gedownloade materiaal op te kunnen slaan :+ .
Tenzij ik een legale dienst gemist heb...
Eigenlijk roep je op tot illegaal gedrag (ja: downloaden mag - ik doe zelf niets anders, maar toch...). Er zijn echt mensen die nog legaal films kopen en huren. Ik ken ze ook wel niet, maar toch... >:)

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Quacka schreef op woensdag 14 september 2011 @ 13:38:
[...]

Tenzij ik een legale dienst gemist heb...
Eigenlijk roep je op tot illegaal gedrag (ja: downloaden mag - ik doe zelf niets anders, maar toch...). Er zijn echt mensen die nog legaal films kopen en huren. Ik ken ze ook wel niet, maar toch... >:)
Mag je mij eens aanwijzen welke wet hier in NL het verboden maakt om een kopie van een film die je in bezit hebt te downloaden? Ikzelf* koop vrijwel alles wat ik gedownload heb, niet om het schijfje ook echt te gaan gebruiken maar om 100% legaal een HD kopie in eigendom te hebben.

Edit: *Ikzelf niet zozeer maar mijn ouders nog wel O-) .
Edit2: Daarnaast kan je tegenwoordig ook online een film kopen om te downloaden ;) .

[ Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 14-09-2011 13:45 ]

• Mark de Vaal
#ProductPrijsSubtotaal
1Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB€ 59,95€ 59,95
1MS-Tech MC-380€ 61,-€ 61,-
1AMD Athlon II X2 265 Boxed€ 56,50€ 56,50
1Asrock 880GMH/U3S3€ 68,69€ 68,69
1Sapphire HD 6570 1GB DDR3€ 56,50€ 56,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 302,64

Is mijn idee van een HTPC. Dual core Atlhon, omdat ik geen meerwaarde zie in Triple en Quad cores. Kan ik voor mij gevoel voor iets meer MHz gaan. Atlhon samen met een hd6570 of misschien wel een hd6450. Maar ik denk een HD6570 ivm het beter encoden en decoden van het te kijken media.
Geheugen gebruik ik uit mij huidige pc. 2 Plankjes ocz platinums 4 GB.
Geen optische drive.

Waarom kies ik in deze setup en niet voor een fusion setup? Goedkoper denk ik. Ook dat de GPU zijn eigen geheugen heb. Dus niet snoept van main memory. En dat ik bij de fusion nieuwe geheugen zou bij moeten kopen met meer MHz om wat betere prestatie uit het gpu gedeelte te halen. OCZ zijn ddr3 1333MHz. Dit is puur gevoel technisch!
En ik denk dat deze setup net zo zuinig is of zelfs zuiniger dan een fusion.

Oja last but not least.

Besturings systeem Win7 x64 en XBMC. Downloaden, streamen (naar NAS en andere PC's), internetten en misschien een kleine game. Niet meer als op mijn Asrock ION (iemand interesse in de ION? :) ).
Iemand nog een idee?

Verwijderd

Mijn idee zou zijn om dit topic eens door te lezen. Waarom kom jij met een X2 setup als iedereen hier voor een G620/i3/liano gaat? Voor hetzelfde geld als jouw X2 setup koop je gewoon veel betere, recentere hardware. Bovendien heb je dan niet eens per se een losse GPU nodig. Qua prijs voor een totaalbuild kom je op ongeveer dezelfde prijs uit. En je bent een voeding vergeten :)
twente18 schreef op woensdag 14 september 2011 @ 12:50:
Al met al na alle advies, kom ik dan op deze setup.
gekozen voor een toetsenbord met trackbal erin en knoppen aan de zijkant, ervanuitgaande dat radiografisch door mijn bank wel heen gaat ;) .

Ben ik nog dingen vergeten!? Zo niet dan kan er eindelijk besteld worden _/-\o_
Mijn ervaring is dat je bedrogen uit komt met die Keysonic. Vriend van me heeft die ook en het bereik is bedroevend op 2 meter afstand. Als je het keyboard even op je schoot op tafelhoogte houdt, doet het al helemaal niks meer.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2011 15:12 ]

Verwijderd

Geachte mede tweakers,

Dit is mijn eerst post op tweakers, ik heb altijd meegelezen maar sinds kort heb ik zo'n groot dilemma dat ik deze hier wil stellen

Het zit namelijk zo
Ik ben van plan om een HTPC samen te stellen met deze onderdelen ;

- Behuizing = Silverstone GD04S Silver
- Voeding = Be Quiet! Pure Power L7 350 Watt, 20+24 Pins
- Moederbord = GigaByte GA-A75M-UD2H
- Processor = AMD A8-3850 2.90 GHz, Boxed, Incl. Videochip, Quad Core
- Processorkoeler = Scythe Shuriken Rev.B
- Intern Geheugen = G.Skill Ripjaws-X 4 GB, PC3-12800, 1600 MHz, 9, Non-ECC, Kit Of 2
- Optisch Station = Samsung 22x DVD-RW SATA Black Wo/S S-ATA, OEM
- Harde Schijf (OS) = Eigen Samsung 1TB
- Harde Schijf 2 = WD Caviar Green 3TB SATA 6Gb/s 3 TB, 5400 Rpm, 64 MB, Bulk
- OS = Windows 7 Ultimate 32Bits
- Overige = Losse Ir-Controller en Wireless PCI Adapter

Eventueel koop ik nog een Logitech Harmony One als ik gek wordt van teveel afstandsbedieningen

Zelf heb ik een Samsung Full FD LCD scherm en een Onkyo NR-509 Versterker (alles doorgelinkt met HDMI)

Wat ik nou wil is dat ik Media Center kan bedienen vanaf de bank, draadloos, makkelijk en met touchscreen
Bladeren daar je muziekalbums en playlists maken. Of naast je Tv / boven je receiver als bediening voor geluid.

Mijn oog was eerst gevallen op Logitech zijn Squeezebox systeem, maar dit blijkt alleen voor muziek een optie te zijn (plus dat het een ramp is om aan te sluiten, zo valt te lezen)
Ook de controllers van Sonos (heel duur) zijn alleen voor muziek.

Tot ik me bedacht om een touchscreen monitor te kopen en daar WirelessHMDI of WirelessUSB heen te sturen.
Maar dit werkt ook niet omdat de monitor sowieso dan nog een voedingskabel nodig heeft.

Als derde stap kwam ik uit bij Soundgraph. Een bedrijf in Korea dat enigszins bekend is door de Imon (display/afstandbediening voor HTPC) modules.
Zij bieden de FingerVU 1016W Wireless Monitor Set aan. Een 10 inch schermpje met WirelessUSB, met dockingstation voor omgerekend ongeveer € 300.

link Finger Vu

Dit leek me echt de ideale oplossing ware het een beetje jammer is dat het niet hier in de winkels ligt.

Maar ja toch 300 euro, terwijl er nu tablet pc's voor 100 euro op de markt liggen

Dus mijn nieuwe idee wordt om de HTPC te bedienen met een tablet via een Remote Desktop App

Wat ik jullie nu wil vragen is

1. Is een tablet ook echt handiger/ beter dan de VingerVU
2. Welke tablet doet het goed ? Zijn die van 100 euro met Android 2.3 ook in staat een goede Remote te zijn?
Of moet je vanwege de batterijduur toch echt een Samsung Galaxy Tab/Asus Transformer/Ipad nemen?
3. Welk besturingssyteem is dan het beste? Android of IoS?
4. En heel belangrijk: Als ik mijn pc opstart (eventueel uit slaapstand) wil ik dat de Tablet hierop reageert.
Kan dat als de tablet dan ook altijd in slaapstand staat?
En kan ik die Remote Desktop App/Splashtop App ook zo instellen dat deze altijd in verbinding staat met de
HTPC? En wanneer dat niet kan, dat deze dan wel vanuit de boot van de tablet direct automatisch opstart?

Nou, een heel heel verhaal dus.
Wat ik dus wil weten is hoe je de beste HTPC kan maken. En dan vooral ook qua gebruiksgemak.

Daarbij wil ik jullie bij voorbaat heel erg bedanken voor de hulp.

• Mark de Vaal
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2011 @ 15:09:
Mijn idee zou zijn om dit topic eens door te lezen. Waarom kom jij met een X2 setup als iedereen hier voor een G620/i3/liano gaat? Voor hetzelfde geld als jouw X2 setup koop je gewoon veel betere, recentere hardware. Bovendien heb je dan niet eens per se een losse GPU nodig. Qua prijs voor een totaalbuild kom je op ongeveer dezelfde prijs uit. En je bent een voeding vergeten :)
Een Athlon voldoet meer dan prima voor een HTPC en zeker met een gpu als een HD6570. Bij een Liano moet ik nieuwe geheugen bij kopen, wat ik bij een Athlon niet hoef. (1866MHz Liano of 1333MHZ Athlon)
Ik zou zelfs mijn oude x3 720BE erin kunnen stoppen en deze naar beneden clocken en een x6 1100T of een x4 980be terug kopen. Het is net wat je zelf heb liggen.
Bij de case MS-Tech zit een voeding in.

Ik heb ook meerdere configuraties in mijn inventaris staan. Dit is er 1 van. Voorkeur gaat uit naar een A8-3800 (65W TDP en een goede GPU), maar deze is nog niet leverbaar. Of misschien aan a4, maar deze heeft een mindere GPU. Ik zou hiervan wel eens een vergelijking willen zien tussen de A8, A6 en de A4 fusion in media bench marken.

Verwijderd

Mark de Vaal schreef op woensdag 14 september 2011 @ 16:15:
[...]
Een Athlon voldoet meer dan prima voor een HTPC en zeker met een gpu als een HD6570. Bij een Liano moet ik nieuwe geheugen bij kopen, wat ik bij een Athlon niet hoef. (1866MHz Liano of 1333MHZ Athlon)
Ik zou zelfs mijn oude x3 720BE erin kunnen stoppen en deze naar beneden clocken en een x6 1100T of een x4 980be terug kopen. Het is net wat je zelf heb liggen.
Bij de case MS-Tech zit een voeding in.
Dan zou ik, als je die spullen toch hebt liggen, kijken of je een bestaande setup als HTPC kunt gebruiken. Heb ik ook gedaan met een C2D, 3GB RAM en een 4550. Draait perfect. Die Athlon voldoet ook zeker voor HTPC, echter zou je voor hetzelfde bedrag wat beters kunnen nemen, dat zou ik persoonlijk zonde vinden. Als je met bestaande hardware hetzelfde kunt realiseren is het per definitie goedkoper :)

Die MS-tech zit overigens zeer zeker geen voeding in, of ze hebben die van mij eruit gesloopt voordat ik deze kast mee naar huis nam ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2011 17:02 ]

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

XeNeRgY, jij hebt dus een MS-Tech MC-380 kast?

Bevalt hij wat, ik kan namelijk geen reviews vinden en de site van MS-Tech...
Laten we maar zeggen dat de kasten zo goedkoop kunnen door wat ze op site-ontwerp besparen! :P

Hoe heb je het met de fans gedaan? 2x 80mm intake en de voeding als exhaust?

Heb je eventueel nog foto's van het inbouwen?
Ik dacht dat de winst bij Liano vooral te halen was tussen 1066MHZ en 1333MHZ, daarboven was het verwaarloosbaar.

http://www.tomshardware.c...a8-3850-llano,2975-6.html

[ Voor 32% gewijzigd door blitzkrieg op 14-09-2011 18:15 ]

• Mark de Vaal
blitzkrieg schreef op woensdag 14 september 2011 @ 18:00:
Ik dacht dat de winst bij Liano vooral te halen was tussen 1066MHZ en 1333MHZ, daarboven was het verwaarloosbaar.

http://www.tomshardware.c...a8-3850-llano,2975-6.html
Als ik een liano aan zou schaffen wil ik hem volledig benutten. Die benchmarks van tomshardware zijn alleen gericht op gaming en wat pc prestaties, maar het uiteindelijke doel wordt niet getest. Streamen, encoding en decoding van media.

Verwijderd

1600MHz dual-channel geheugen is de sweetspot voor Llano.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2011 20:03 ]

• Takkiedroid1970
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-01 14:38
Heb in de pricewatch gekeken naar htpc kasten van ca 43 cm breed met ingebouwde mogelijkheid voor een IR afstandsbediening, al dan niet horend bij de kast of via een nog te kopen harmony AB. Las ook wel oplossingen met een losse IR unit van dealextreme. Dat lijkt me dan weer zo houtje touwtje. Zijn er kasten met deze mogelijkheid of hebben jullie je kasten op een een of andere manier getweaked? Kon via de zoekfunctie zo snel niet iets vinden.

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Je kan gewoon filteren op breedte, dan blijft er niet zoveel over, en kun je zo zien of er wel of niet een afstandsbediening bij zit.

http://tweakers.net/price...LvRNl3aGPZitLi0V4zOoNb6Aw

[ Voor 46% gewijzigd door blitzkrieg op 14-09-2011 20:55 ]

• dicee
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-02 06:42
voor op dit moment een htpc maar later misschien een gepimpte(lees:game/htpc) htpc.
kun je dan beter een FM1 sockter mobo/processor nemen of een AM3+ met het oog op de bulldozer?
de FM1 heeft dus redelijk ingebouwde videochip. hoe zit dit bij de AM3+ processors? wat zou voldoende zijn voor zon HTPC...

Edit: het gaat hier om processors/mobo's waar geen losse vid kaart bij in hoeft. maar die zelf als eerst krachtig genoeg zijn om HD films af te spelen. Maar eventueel later wel een vid kaart bij in kan voor het gamen.

[ Voor 26% gewijzigd door dicee op 14-09-2011 21:49 ]

Verwijderd

Ik zou graag deze HTPC gaan bestellen vandaag.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-HVS€ 57,72€ 57,72
1Silverstone Grandia GD04S€ 84,89€ 84,89
1AMD A6-3500 Boxed€ 73,90€ 73,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 332,53

Echter als ik de componenten ga vergelijken of ze bijelkaar passen valt me een ding op. De voeding heeft maar een 4 pin en 24 pin 12 volt, terwijl het moederboord een 8 pin en 24 pin 12 volt vraagt.
Mijn vraag is daarom dus of er een verloopje bestaad om van de 4 pin een 8 pin aansluiting te maken? Of moet ik gewoon gaan kijken naar een andere voeding...

• twente18
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2011 @ 15:09:

[...]

Mijn ervaring is dat je bedrogen uit komt met die Keysonic. Vriend van me heeft die ook en het bereik is bedroevend op 2 meter afstand. Als je het keyboard even op je schoot op tafelhoogte houdt, doet het al helemaal niks meer.
Thnx op je advies toch maar de pricewatch: Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty) gekozen!! _/-\o_

• Quacka
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2011 @ 22:42:
Ik zou graag deze HTPC gaan bestellen vandaag.

Echter als ik de componenten ga vergelijken of ze bijelkaar passen valt me een ding op. De voeding heeft maar een 4 pin en 24 pin 12 volt, terwijl het moederboord een 8 pin en 24 pin 12 volt vraagt.
Mijn vraag is daarom dus of er een verloopje bestaad om van de 4 pin een 8 pin aansluiting te maken? Of moet ik gewoon gaan kijken naar een andere voeding...
4-pin heb je genoeg aan. 8-pin is alleen voor de zware processors en voor overclocken soms handig.
twente18 schreef op woensdag 14 september 2011 @ 22:54:
[...]

Thnx op je advies toch maar de pricewatch: Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty) gekozen!! _/-\o_
waarom dan deze niet?

Verwijderd

Quacka schreef op woensdag 14 september 2011 @ 23:03:
[...]

4-pin heb je genoeg aan. 8-pin is alleen voor de zware processors en voor overclocken soms handig.
Dus ik kan gewoon de 4-pin connector in de 8-pin aansluiting op het moederboord prikken zonder enige consequenties?

• Quacka
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2011 @ 23:40:
[...]

Dus ik kan gewoon de 4-pin connector in de 8-pin aansluiting op het moederboord prikken zonder enige consequenties?
Zonder consequenties.
Het is dus om ervoor te zorgen dat de energieverspillende processors voldoende energie krijgen.

En je hebt geen energieverspillende processor gekozen.

• twente18
Quacka schreef op woensdag 14 september 2011 @ 23:03:
[...]

[...]

waarom dan deze niet?
omdat die andere ook blue tooth is.... leek me sterker mocht RG niet goed werken ;)

Verwijderd

blitzkrieg schreef op woensdag 14 september 2011 @ 18:00:
XeNeRgY, jij hebt dus een MS-Tech MC-380 kast?

Bevalt hij wat, ik kan namelijk geen reviews vinden en de site van MS-Tech...
Laten we maar zeggen dat de kasten zo goedkoop kunnen door wat ze op site-ontwerp besparen! :P

Hoe heb je het met de fans gedaan? 2x 80mm intake en de voeding als exhaust?

Heb je eventueel nog foto's van het inbouwen?
Nou, ik heb een week of 4 geleden een HTPC gebouwd met een vriend van me. Hij heeft de MC-380 hiervoor aangeschaft. In de winkel stonden veel kasten van MS-tech en dit was toch wel de mooiste, samen met de MC-1200. De coating is op een bepaalde manier gespoten en dat ziet er glossy, maar zeer stijlvol uit.

Voor zover ik weet bevalt de case goed. Hij heeft geen extra fans geplaatst, als je van boven kijkt zit er rechts midden / achter (rond plek voor RAM/CPU) een exhaust 80mm fan. That's it. Foto's heb ik niet meer, maar ik heb een week of 4-5 terug in dit topic een beschrijving gepost van hoe je alles inbouwt in deze case. Moet je even op al mijn posts in dit topic zoeken. Belangrijkste om te weten is dat de voeding en HDD en DVD via een bracket ingebouwd worden, die moet je dus eerst losschroeven uit de kast. Voeding komt linksvoor in de case.

Kast is wel vrij groot (niet voor inbouwen) als je deze niet in je TV meubel plaatst, valt direct op. Remote werkt erg goed en de ingebouwde IR sluit je op een USB aansluiting op je mobo (intern dus) aan. Enige minpunt vind ik persoonlijk het geluid. Enerzijds is de meegeleverde fan net iets te luid, anderzijds lijkt het materiaal aan de zijkant van de case net iets te dun. Hierdoor resoneert eea op het moment dat de HDD actief is. Zelf had ik geen plaats voor een HTPC case, dus ik heb voor 30€ een minitower van Gigabyte gekocht en deze achter mijn gordijn geplaatst. Qua geluid is de Gigabyte echt veel stiller dan de MC-380. We hebben een bequiet in de MC-380 gebouwd en ook de G620 stock koeler is stil, dus het ligt echt aan de 80mm fan en de dunne behuizing. Ik weet niet hoe stil vergelijkbare HTPC-cases zijn, want daar heb ik geen ervaring mee.
Takkiedroid1970 schreef op woensdag 14 september 2011 @ 20:45:
Heb in de pricewatch gekeken naar htpc kasten van ca 43 cm breed met ingebouwde mogelijkheid voor een IR afstandsbediening, al dan niet horend bij de kast of via een nog te kopen harmony AB. Las ook wel oplossingen met een losse IR unit van dealextreme. Dat lijkt me dan weer zo houtje touwtje. Zijn er kasten met deze mogelijkheid of hebben jullie je kasten op een een of andere manier getweaked? Kon via de zoekfunctie zo snel niet iets vinden.
Ik heb de 'houtje-touwtje' oplossing en stoor me daar niet aan. Het IR-oogje (wat zeer goed bereik heeft) staat bovenop mijn mediabox, zo diep mogelijk naar achter, zodat je deze amper ziet.
twente18 schreef op woensdag 14 september 2011 @ 22:54:
[...]
Daar ben ik tot heden erg tevreden over. Let wel dat je een goede Bluetooth receiver koopt! Ik had eerst de ICIDU en dat was een drama. Nu heb ik de Belkin Mini Bluetooth adapter en die werkt super!

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 07:59:
[...]

Een verhaal waar ik wat aan heb!
Duidelijk verhaal, ik heb ook nog even je andere post teruggezocht, het is me nu iets duidelijker hoe het zit.

Ik was toch al van plan om een simpele Sharkoon 80mm fan mee te bestellen en de standaard fan te vervangen. Mocht het dan toch nog te warm worden kan ik altijd nog 2x 60mm in de achterzijde doen.

Heerlijk vage site trouwens van MS-Tech, op de pagina zelf staat 1x 80mm fan geinstalleerd, op de datasheet staat 2x 60mm fan (1x 60mm preinstalled). Dit moet dus 1x 80mm preinstalled zijn. |:(

De resonantie kan altijd met wat dempingsrubber opgelost worden, mocht dat irritant worden. Ik denk het niet, aangezien mijn gehoor toch al FUBAR is.

• Quacka
twente18 schreef op donderdag 15 september 2011 @ 08:41:
[...]

omdat die andere ook blue tooth is.... leek me sterker mocht RG niet goed werken ;)
http://www.logitech.com/nl-nl/68/5987
De techniek is vergelijkbaar met bluetooth, althans qua toepassing voor toetsenborden.

Bluetooth kan natuurlijk met allerlei apparaten samenwerken. Allemaal prima, maar voor toetsenborden niet zo interessant. En het mediaboard is eigenlijk ontwikkeld voor de playstation, terwijl deze meer voor computers is ontwikkdeld. (en goedkoper is)

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:10

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Ik zit eraan te denken de volgende componenten te bestellen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M€ 71,-€ 71,-
1MS-Tech MC-1200€ 87,57€ 87,57
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 19,73€ 19,73
1AMD A8-3850 Boxed€ 100,-€ 100,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 335,29

Hij zal in eerste instantie puur ingezet worden als mediacenter voor (Full) HD materiaal. Een NAS is in bestelling en zal al het downloaden en streamen voor zijn rekening gaan nemen. Wellicht dat de HD die ik bestel later ook in de NAS bijgeplaatst gaat worden en dan wordt vervangen door een SSD. Eventueel bestel ik er (als het geluid storend wordt) ook een andere fan en voeding bij.

Ik heb voor de A8 gekozen om net iets meer kracht te hebben om incidenteel een (eenvoudige) game te spelen.

Erg benieuwd of er nog op en / of aanmerkingen zijn op deze (toekomstgerichte) setup met een budget tot een euro of 350 / 400.

• ThomasSchrader
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-02 16:09
SandaX schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 11:50:
Ik zit eraan te denken de volgende componenten te bestellen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M€ 71,-€ 71,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 19,73€ 19,73
1AMD A8-3850 Boxed€ 100,-€ 100,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 335,29

Hij zal in eerste instantie puur ingezet worden als mediacenter voor (Full) HD materiaal. Een NAS is in bestelling en zal al het downloaden en streamen voor zijn rekening gaan nemen. Wellicht dat de HD die ik bestel later ook in de NAS bijgeplaatst gaat worden en dan wordt vervangen door een SSD. Eventueel bestel ik er (als het geluid storend wordt) ook een andere fan en voeding bij.

Ik heb voor de A8 gekozen om net iets meer kracht te hebben om incidenteel een (eenvoudige) game te spelen.

Erg benieuwd of er nog op en / of aanmerkingen zijn op deze (toekomstgerichte) setup met een budget tot een euro of 350 / 400.
Zit zelf met ongeveer het zelfde budget te kijken wat er mogelijk is, alleen dan een i3 2100 vanwege de sterke multimedia kwaliteiten. Echter mis je dan weer de gaming kracht van de A8. Is dit voor jou ook een afweging geweest?
Wat zijn dan de sterkere multimedia mogelijkheden van de i3?

@ Sandax: Neem sneller geheugen!

[ Voor 23% gewijzigd door Tsurany op 16-09-2011 12:22 ]

• BobbyDgtl
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-08-2024
Kheb onlangs dankzij dit topic een htpc ineengestoken, ben er btw heel tevreden van, en nu wil ik de xbox op de slaapkamer ook vervangen.

Er komt een nieuwe desktop binnenkort, dus de oude kan een nieuwe functie krijgen.
Specs: AMD x2 3800+, 2gig ram, 8800gts 512
Snel genoeg om XBMC vlot te draaien veronderstel ik.

Wat is nu het probleem? Ik heb geen idee hoe hem aan te sluiten op m'n tv. Het is nog zo'n beeldbuisbreedbeeld (zot woordje), de xbox is er op aangesloten via scart. Hoe kan ik zo cheap mogelijk m'n pc via scart aansluiten op m'n televisie?

EN/OF (Ik heb op de slaapkamers geen netwerkkabels (allez ja, te veel moeite en wifisignaal is perfect daar, tv kan toch geen HD aan en daar kijken is enkel voor in slaap te vallen)
Hoe krijg ik m'n oude xbox op m'n wireless netwerk, zo goedkoop mogelijk?

Alvast bedankt!
Bobby D
Een videokaart met S-video lijkt mij de beste optie.
Om de Xbox op wireless te krijgen kan je kijken naar een switch die wireless kan ontvangen en kan delen met bedraad netwerkapperatuur.

• SandaX

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

ThomasSchrader schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 12:15:
[...]

Zit zelf met ongeveer het zelfde budget te kijken wat er mogelijk is, alleen dan een i3 2100 vanwege de sterke multimedia kwaliteiten. Echter mis je dan weer de gaming kracht van de A8. Is dit voor jou ook een afweging geweest?
Ik denk dat qua multimedia het ongeveer vergelijkbaar zal zijn? Beide zullen 1080p materiaal goed kunnen afspelen als ik het topic goed gevolgd heb. Het voordeel is dat ik geen losse videokaart hoef aan te schaffen (kosten). Mocht er later toch te weinig videokracht zijn kan ik eenvoudig een kaart bijsteken.
In die A8 zit een HD6550D. Als je dan weet dat de HD6450 gebruikt wordt om de GPU van de i3 te vervangen dan zal die HD6550D ook wel beter werken dan de GPU van de i3 ;)

• SandaX

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Geheugen ingewisseld voor deze:
pricewatch: Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1600C9

Ik denk dat ik hem zo in bestelling ga doen bij azerty vanmiddag.

• Quacka
Ik moet het echt even kwijt:

wat is die big shuriken een klote koeler om te installeren. Ik had echt het gevoel dat het de 1e koeler was die ik in mijn leven heb aangesloten :( |:(
Je komt er echt totaal niet bij. Heb je het moederbord los, dan kan je geen krachtzetten. Zit ie in de kast, dan kan je er totaal niet bij. Eigenlijk heb je gewoon een kast met uitneembare moederbordplaat nodig. (of hoe noem je dat?)
Ik twijfel nu zelfs nog of ie echt helemaal goed zit, maar goed... dat merken we aan de temperaturen wel als ik straks wat verder ben.

Dus mocht je net als ik wat minder goed zijn in die fijne motoriek dingen: koop dan niet de big shuriken....

En het loshalen lijkt me helemaal een crime... Iemand tips? (mocht het nodig zijn...)

[ Voor 6% gewijzigd door Quacka op 16-09-2011 20:44 ]

Removable backplate idd, dat scheelt een hoop bij zulke zaken. Loshalen is bidden en een flinke ruk geven ;)

• Quacka
Temperatuur lijkt goed te gaan.

Maar nu heb ik een groot probleem. Geen idee hoe ik het echt moet oplossen (nog nooit meegemaakt).

Ik heb zojuist Windows 7 geinstalleerd. In principe gaat alles goed, maar nu krijg ik mijn TV niet goed beeldvullend.
Hoe leg ik dit uit? Als ik de standaard HD resolutie pak, dus eigenlijk de automatische instellingen, dan schaalt windows mijn TV niet goed. Om het goed uit te leggen: De computer lijkt te denken dat ik een 42 inch scherm heb, terwijl mijn scherm echt maar 40 inch is 8)7 .
Ik kan dus met mijn muiscursor verder link, rechts, boven en onder.

Andere resoluties hebben hetzelfde probleem, behalve de echt kleine resoluties (1024x768) (dan komt het beeld gecentreerd in het midden te staan)

Wat heb ik geprobeerd: Nieuwe drivers gedownload van de Intel website. Helpt niets.
Gecontroleerd of alle drivers geinstalleerd zijn: ook het geval.

De Hoogte-Breedte verhouding van de resolutie aangepast. Dit helpt in zekere zin om het scherm goed te begrenzen. Druk je op hoogte-breedte verhouding aanpassen en verder niets, dan krijg ik om mijn beeld een zwarte rand van ongeveer 2 cm. Als ik dan de verhouding aanpas, dan krijg ik het grootste deel van de zwarte rand wel weg.
Dit lijkt me alleen een noodoplossing, niet echt de bedoeling bij een nieuwe htpc... Het moet gewoon normaal werken...

Zo duidelijk wat het probleem is??

Ik ga zo de moederborddrivers nog een keer van de internetsite downloaden. Ik heb tot nu toe de drivers van de CD gebruikt (had geen netwerkverbinding). Ik denk dat ook dit niet veel gaan helpen.

Edit:
Probleem opgelost:

http://communities.intel.com/message/124993

Ik moest een instelling op mijn tv aanpassen. Alleen gek dat het met mijn oude AMD-kaart gewoon probleemloos werkte...

[ Voor 10% gewijzigd door Quacka op 16-09-2011 23:43 . Reden: probleem opgelost! ]

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Ik heb de volgende configuratie samengesteld voor mijn HTPC:
ASUS 1155 P8H67-V REV 3.0 S/L (nog niet gekocht)
Intel i7 2600 (nog niet gekocht)
4x 2GB RAM (reeds in bezit van vorig systeem)
2x Intel 80GB SSD`s (reeds in bezit van vorig systeem)
2x WD 1.5TB 7200 HDD`s (reeds in bezit van vorig systeem)

De reden dat ik voor een 2600 heb gekozen is omdat ik het systeem ook wil gebruiken om VMware Workstation te draaien.

Het doel is om het systeem zo energie zuinig mogelijk te maken in idle. In de toekomst kan het zijn dat ik er vier harde schijven bijplaats die op 5400 RPM lopen.

De behuizing die ik heb gekozen is de Cooler Master Silencio 550. De rede hiervoor is dat deze een geluidsabsorberende binnen laag heeft en ik ben erg gecharmeerd van het uiterlijk.

Welke voeding raden jullie me aan? Ik ben niet erg thuis op dit gebied en er is veel keuze. De belangrijkste eigenschap is dat het stil zijn werk moet doen. Daarnaast is het ook belangrijk dat het efficiënt is.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• Reinout
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-11-2025
Hallo, ik ben op zoek naar een zwarte HTPC case met volgende afmetingen :
breedte 43,5
hoogte max 14cm
diepte max 38cm

Het is voor in de woonkamer te plaatsen, op een A/V drager tussen een receiver (afmetingen B 43,5; D 32,5; H 15) en een center speaker die op hetzelfde type A/V drager respectievelijk eronder en erboven staan. Vandaar dat een diepere kast niet mogelijk is en dat de looks (om onopvallend tussen andere A/V componenten te staan, tof dat weinigen meteen zien dat het gaat om een pc) wel belangrijk zijn.
Bij het filteren in de pricewatch kom ik uit op :

Silverstone Milo ML03
Moneual Moncaso 312
Moneual Moncaso 320

De eerste vind ik qua afwerking wat pover om zo in t zicht te staan.
De tweede en derde zijn erg moeilijk te krijgen, maar hebben wel de looks mee. Zijn er hier (nog actieve leden) die deze case hebben of gehad hebben?

Ook alternatieven zijn uiteraard welkom!

Misschien nog belangrijk als toevoeging.
Doel :
Films (720p + 1080p) + af en toe een spelletje dat met 2 op 1 scherm te spelen is.

De inhoud wordt :
- intel G840 of llano A6-3500 / A6-3600 : afhankelijk van stroomverbruik, aan het wachten op reviews hiervoor.
- passief gekoelde grafische kaart of de geïntegreerde in t geval van een llano.
- 64gb ssd (reeds in bezit) en 2TB storage disk
- dvd/bluray lezer

[ Voor 8% gewijzigd door Reinout op 17-09-2011 09:56 ]

• Daan1984
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-01-2025
Na lang zoeken en veel aanpassen heb ik nu het systeem uitgezocht wat volgens mij wel aan al mijn eisen kan voldoen. Ik wil er graag HD content mee af kunnen spelen. XBMC onder windows7 en wat torrent, surfen etc.

Zelf had ik dit uitgezocht:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75 PRO4-M€ 81,10€ 81,10
1Antec Fusion Remote Zwart€ 133,49€ 133,49
1Scythe Shuriken Rev. B€ 21,85€ 21,85
1Logitech Wireless Touch Keyboard K400€ 32,97€ 32,97
1Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9€ 22,75€ 22,75
1AMD A4-3400 Boxed€ 62,50€ 62,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 446,50

Is dit voldoende voor mij? Ergens nog verbeteringen in aan te brengen? Wat mij betreft mag het systeem wel iets teveel capaciteit hebben. Liever teveel reserve dan te weinig.
Voor alle taken die je noemt is dit een prima systeem.

• BoardCrusher
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:31
Mijn huidige HTPC uit 2008 is pas overleden, en daarom wil ik een nieuwe bouwen. De kast ga ik hergebruiken (Antec Fusion), de 1TB HD en de DVD-speler. Verder zal alles nieuw worden. Ik wil er HD op kijken via MediaPortal, en hij fungeert als SSH/sFTP-server, downloadserver en fileserver.

Het lijstje waar ik op uikom is:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M PRO€ 89,-€ 89,-
2Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm€ 5,70€ 11,40
1Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9€ 22,75€ 22,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 276,19

De motivatie is:
  • Moederbord: dit is de enige die aan mijn eisen voldoet (o.a. SPDIF, 4 geheugenplaatsen, 2 chassis-fan aansluitingen)
  • Harde schijf: 2TB, kan ook een Hitachi (pricewatch: Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB) of Western Digital (pricewatch: Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB) worden, is vooral afhankelijk van beschikbaarheid
  • Fans: ik heb nog de stock-fans van de Fusion, maar als ik toch het moederbord verwijder kan ik die meteen even vervangen
  • Voeding: ik zie deze veel langskomen in de lijstjes hier. Ik zou eigenlijk graag een modulaire willen, maar die zijn er pas zo'n beetje vanaf 430W, en dat kost meteen 60 euro. Lijkt me niet de moeite waard
  • Geheugen: DDR1600 4GB. De snelheid zou goed moeten zijn voor de Llano, en de grootte kies ik omdat ik wil experimenteren met de MediaPortal DB en Thumbs op een ramdisk (mocht dat lekker werken en wordt mijn database te groot, dan wil ik mijn geheugen kunnen uitbreiden, vandaar ook de keuze voor een mobo met 4 geheugenplaatsen). Daarnaast staat dit geheugen op de QVL van het mobo
  • Processor: schijnt een goede keuze te zijn voor de HTPC.
Verdere overwegingen: (nog) geen SSD, vooral omdat ik die officieel niet kwijt kan in deze kast i.c.m. 2 harde schijven. Ik denk dat ik hem wel op de DVD-speler kan leggen (achter het display), maar dat lijkt me niet de meest ideale oplossing (als in: dan ligt ie los). Ik hoop dat MediaPortal sneller is dan in mijn vorige setup, ik wil kijken of een ramdisk daarin gaat helpen. Mocht dat niet zo zijn, dan kan ik altijd nog een SSD overwegen.

Verder nog geen Big Shuriken, ik wil even kijken hoe de stock cooler is. Mocht dat niet bevallen, dan kan ik die alsnog bestellen. Ben bang dat passieve processerkoeling hem niet gaat worden (mijn overleden HTPC had een Ninja Mini die wel passief koelde, maar zoiets lijkt niet meer beschikbaar te zijn).

Ik ben erg benieuwd naar eventuele op- en aanmerkingen op deze setup, en hoor jullie commentaar graag.
Lijkt mij een prima systeem op basis van je motivatie. Passief de processor koelen kan natuurlijk wel, maar dan moet je behoorlijk grote koelers gaan gebruiken en een redelijke airflow hebben. Mijn server is ook passief gekoeld en die heeft een processor die voglens mij een stukje warmer word. Zit een CoolerMaster Geminii op.

• Driftkikker
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-05-2025
Dit moet mijn systeem gaan worden:
Enige op of aanmerkingen? Dvd brander heb ik zelf. Het is bekend dat de voeding van de MS-Tech vrij veel herrie maakt, dus wil ik de ventilator vervangen. Omdat het blijkbaar nogal eens verschilt wat voor voeding er meegeleverd word, bestel ik zowel een 80 als 92mm fan. Een daarvan gebruik ik. HDD is niet van belang i.v.m. fileserver thuis.
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD503HI, 500GB€ 33,92€ 33,92
1Scythe Big Shuriken€ 26,25€ 26,25
1Nexus Real Silent DF1209SL-3 , 92mm€ 3,90€ 3,90
1Sharkoon Silent Eagle 1000 , 80mm€ 6,15€ 6,15
1AMD Athlon II X2 260 Boxed€ 51,77€ 51,77
1Corsair VS2GB1333D3€ 10,80€ 10,80
1Asus M4A88T-M€ 65,-€ 65,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 285,36
Ga voor een A4 systeem en niet deze oude troep ;)

• BoardCrusher
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:31
Tsurany schreef op zondag 18 september 2011 @ 15:40:
Lijkt mij een prima systeem op basis van je motivatie. Passief de processor koelen kan natuurlijk wel, maar dan moet je behoorlijk grote koelers gaan gebruiken en een redelijke airflow hebben. Mijn server is ook passief gekoeld en die heeft een processor die voglens mij een stukje warmer word. Zit een CoolerMaster Geminii op.
Die ziet er goed uit, maar past volgens mij niet op deze CPU. Het valt me op dat er sowieso (nog) niet veel coolers zijn voor FM1, met het filter in de pricewatch zie ik er maar 10:
http://tweakers.net/price...kjVrliadz1-xTui721VqMpZQ_

Airflow in de kast zou het probleem niet moeten zijn met de 2 12cm-fans (en het feit dat het met de Ninja Mini ook prima ging).

Stel dat ik de Big Shuriken zou gebruiken: weet iemand of ik daarmee een probleem ga krijgen als ik alle geheugenplaatsen wil gebruiken?
Bedoelde ook niet die specifieke koeler, maar dat passief koelen in het algemeen wel mogelijk moet zijn.
Of de big shuriken gaat werken durf ik niet te zeggen, het ziet er op het plaatje erg krap uit.

• Mark de Vaal
Tsurany schreef op zondag 18 september 2011 @ 16:26:
Ga voor een A4 systeem en niet deze oude troep ;)
Waarom is dit nou weer oude troep. Liano = Athlon zonder gpu.
Het is een 4250 tegen een 6410, dat scheelt.

Pagina: 1 ... 63 ... 93 Laatste

Dit topic is gesloten.