Het belangrijkste is dat je kijkt wat je wilt gaan doen met je systeem. Welke software wil je draaien? Moet de htpc zeer zuinig zijn, en/of zeer stil? Wil ermee gamen? Of mee downloaden? Gaat er een tv-kaart in / wil je HD-beelden gaan opnemen?
Dan zijn er momenteel grofweg
3 processorplatformen, die als overeenkomst hebben dat in de processor tegenwoordig een videochip (gpu) zit ingebakken. Dit zat vroeger in het moederbord, of via een aparte videokaart.
Allereerst een budget systeem gebouwd de
E350-processor van AMD. Zeer energiezuinig, maar niet echt krachtig. Weinig uitbreiding op mogelijk (processor zit bijv vast op het moederbord). Je kan voor weinig geld een systeem rond dit platform bouwen. Een systeem rond deze processor kan prima functioneren als htpc, incl het afspelen van HD-materiaal. Binnenkort komt de opvolger van deze processor, de e450. Iets snellere cpu, maar de videochip is wel een stuk sneller. Misschien slim om hierop te wachten.
Intel's atom-platform is toch minder geschikt, vooral dankzij de zwakkere gpu.
Dan wordt AMD's
socket FM1 veel gekozen, met de processors als de A4-3400 tot de A8-3850.
Deze prcocessor zijn een stuk sneller dan de E350, maar toch nog relatief energiezuinig. De gpu is vrij krachtig en het sterke punt van dit platform. Eventueel kan je een AMD videokaart kopen, die in crossfire kan werken met de gpu van de processor. Handig als je ook wilt gamen op je htpc.
Intel biedt tegengas met
socket 1155 waarop diverse processors kunnen, zoals de 2100T (extra energiezuinig maar ook een stuk zwakker) 2100 en daarna sneller en duurder tot grofweg de 2500K (deze is feitelijk veel te krachtig dan nodig voor een htpc - al ga ik mijn htpc hier wel omheen bouwen

).
Ook deze processors zijn krachtig en zuinig, hierin winnen ze het van AMD. De videochip is wel van mindere kwaliteit, dan die in de AMD-processors.
Bij Intel speelt nog een bug, de zogenoemde 24P-bug, deze laat om de 40 seonde een kleine vervorming zien bij HD-beelden, met name op bepaalde types tv's. De bug schijnt tegenwoordig te omzeilen zijn. Vanwege de bug nemen mensen die voor Intel kiezen het zekere voor het onzekere en nemen een losse videokaart erbij. Probleem opgelost, prijs en energieverbruik wordt alleen weer hoger.
Dat is volgens mij ook de reden dat men hier tegenwoordig vooral de AMD oplossing adviseert.
Heb je gekozen voor de processor, dan moet je er een bijbehorend moederbord bij zoeken. Ook hier is veel keuze. Zoek naar je gekozen processor en je kan zien welk moederbord andere mensen kiezen. Dit is vaak al een goede stap.
Qua hoeveelheid geheugen is 2 GB DDR3 het minimum, maar meestal wordt gezien de huidige prijzen voor 4GB gekozen. Dit is de komende tijd meer dan genoeg. Meer dan 4 GB is niet echt zinvol voor een HTPC, hooguit gecombineerd met (veel) andere taken handig.
Qua harde schijf kan je voor een normale (Green) harde schijf gaan (1 tot 3 TB), en/of een SSD. Een SSD helpt vooral om je systeem sneller op te starten. Dat is natuurlijk fijn om bij thuiskomst snel een film aan te kunnen zetten, of muziek af te kunnen spelen. Wachten is nooit leuk. Een SSD is alleen stukken duurder en biedt weinig opslagruimte. Gecombineerd met een NAS/server, of een conventionele harde schijf natuurlijk wel een ideale uitbreiding van je HTPC.
Al het andere is afhankelijk van je budget, wensen en je smaak.
Je hebt kasten inclusief voeding van 50 euro, je kan ook een losse kast van 250 euro kiezen.
Je kan het zo gek maken als je zelf wilt.
Wat heb je dan nog? Bedieningsapparatuur. Een htpc behoor je natuurlijk eigenlijk te bedienen met een afstandsbediening. Tegenwoordig kan je daar vaak ook nog je mobiele telefoon (android/iOS) voor gebruiken.
Afstandsbedieningen zitten soms bij de kast, zijn op internet goedkoop verkrijgbaar bij dealextreme. En er zijn enkele modellen in de PW te vinden. Het blijft lastig. Vaak zoeken mensen de goedkoopste IR-module die ze kunnen vinden en combineren dit met een duurdere afstandsbediening (zoals de logitech Harmony-serie). Voor een toetsenbord wordt nog altijd vaak voor Logitech's mediaboard gekozen, maar sinds kort heb je ook de Logitech Touch K400. Deze lijkt mij ook zeer geschikt, al zijn er nog geen reviews van.
TV-kaarten heb ik niet zo'n verstand van, dus daar kan ik niets zinnigs over vertellen.
DVD/bluray speler/brander: Dit ligt aan je kast, of je denkt bluray materiaal af te gaan spelen, en je verdere eisen en wensen. Als je geen bluray-discs hebt en je HD-materiaal vooral via Internet binnenhaalt: waarom dan een bluray-speler kopen?
Als laatste: hier nog de laatste BBG van tweakers op dit vlak:
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 2011
Dit is wat ik de laatste 2-3 weken heb geleerd. Een soort refresh sinds de laatste keer dat ik me in hardware heb verdiept. (ik hoop dat het een beetje klopt... / dat ik geen grote onzin verkoop

) De laatste keer dat ik echt met HTPC's bezig was, moet minimaal een paar jaar geleden zijn.
Begin dus met je eisenpakket en budget, bepaal het platform waar je voor wil gaan en kies kast+voeding. Zo lastig is het echt niet... Een kwestie van een beetje googelen. Kom je echt met een ramp-setup, dan is er echt wel iemand die je verbeterd. Men heeft hier liever dat je maar zelf wat probeert, dan dat je maar gewoon simpel een HELP!-scheeuw uitkraamt.
(misschien heeft niemand hier iets aan - ik heb het nu allemaal getypt en vind het zonde om het niet te plaatsen...)
Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit