• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
rlkz schreef op maandag 18 juli 2011 @ 21:10:
[...]

Voeding is overkill (met The_Mask), maar ik wou kwaliteit + moduliar en dan blijven er maar weinig kandidaten over.
Modulair is die wel maar kwaliteit (intern) valt dan weer zwaar tegen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-12 12:24
In navolging van m'n eerdere posts heb ik besloten om toch niet voor zelfbouw te gaan. Het is het volgende geworden:

Omdat er toch een beetje mooi geluid moet komen halen we een 5.1 surroundsetje met ingebouwde DVD Speler. Voor films en series halen we de Xtreamer Pro. Hier stoppen we een 2 TB 3,5" SATA schijf in, voorlopig voldoende :-)
kwad schreef op maandag 18 juli 2011 @ 22:07:
Aan de voorkant zit ook een Firewire aansluiting maar nou vraag ik mij af of dat aangesloten kan worden op het mobo dat ik in mijn lijst heb staan. In de specs zie ik er niks over maar ik weet dan ook niet of dat op een andere manier aangesloten wordt op het mobo. Tsja, ben nog geen tweaker maar wil het graag worden:).
Dan moet je kijken of op het moederbord een firewire aansluiting zit. Op de Asus website staat het niet genoemd en ook in de handleiding zie ik het zo niet staan.
Tevens vraag ik mij af hoe de optische disc drive precies geïnstalleerd moet worden in die behuizing. Ik ben een handleiding van de behuizing tegengekomen en daar wordt aangeven dat de bezel van de odd gehaald moet worden en vervolgens moet er een bezel van de behuizing zelf op gedaan worden. Dat zal niet het grootste probleem zijn maar hoe zit het met de knop voor het open en dicht doen van de lade? Op de kast zelf zit namelijk ook een knop daarvoor. Is dat een kwestie van de odd goed installeren zodat de knop van de odd voor de knop van de behuizing komt? En zit de knop van de odd altijd op dezelfde plek bij de verschillende merken?
Zit altijd wel op dezelfde plek ja. Mijn Shuttle heeft ook een knop die vervolgens tegen de eigen knop van de drive drukt. Vervolgens wordt een klepje open geduwt door de beweging van de drive. Er zal met alles wel rekening gehouden zijn, daar zou ik me niet te druk over maken.
Dit keer heb ik de grafische kaart achterwege gelaten en wil ik het voorlopig proberen met de onboard graphics. Dan kan ik eventueel later nog een grafische kaart toevoegen. Omdat er volgens mij weinig PCIe sloten op de kast zitten heb ik daarom toch maar voor de Anysee tv kaart gekozen. Deze is extern en neemt dus geen PCIe sloten in gebruik. Voorlopig maar eentje en wellicht later nog een tweede toevoegen voor het dual tuner verhaal.
Wat heeft het met de kast te maken? De kast is gewoon een ATX kast en heeft de ruimte voor uitbreidingssloten die hoort bij de ATX standaard. Je moet dus kijken naar het aantal PCI-E sloten op je moederbord, dat zijn er in jou geval 4.
De vraag is nu nog of de processor die ik gekozen heb ook voor moderne games geschikt is. Het hoeft niet op de hoogste instellingen maar als ik een keer een pc versie van bijvoorbeeld Battlefield of Forza wil spelen zou dat dan gaan? Of kan ik dan beter voor de i5 gaan? Er zal dan ook sowieso wel een grafische kaart bij moeten komen maar dan sta ik alvast gesteld.
Dat moet prima lukken ja, natuurlijk zal een i5 sneller zijn en betere prestaties geven. Het is aan jou de vraag of je dat er voor over hebt. Hangt ook enorm van je videokaart af natuurlijk.
Omdat de kast wat kleiner is heb ik toch weer voor een modulaire voeding gekozen zodat ik niet in de knoop wil komen met de overbodige kabels. Hopelijk is hij ook stil genoeg maar gezien het feit dat hij ook bij ikbenstil.nl wordt verkocht en hij in de Pricewatch bij Reviews 5 sterren krijgt bij geluidsproductie ga ik daar wel vanuit.
Het is in principe gewoon een ATX kast, daar lijkt mij meer dan genoeg ruimte om de ongebruikte kabels netjes op te vouwen, modulair lijkt mij absoluut niet noodzakelijk. De grootste en dikste kabels gebruik je eigenlijk toch wel.
Mijn lijstje ziet er nu als volgt uit. Wat denken jullie?
Vooral je kast is erg duur, als jij daar echter blij mee bent zie ik niet zo snel iets wat ik zou veranderen. Eventueel een zuinigere voeding die dan maar niet modulair is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• paulus_01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-09 23:20
trolleystad schreef op maandag 18 juli 2011 @ 22:33:
In navolging van m'n eerdere posts heb ik besloten om toch niet voor zelfbouw te gaan. Het is het volgende geworden:

Omdat er toch een beetje mooi geluid moet komen halen we een 5.1 surroundsetje met ingebouwde DVD Speler. Voor films en series halen we de Xtreamer Pro. Hier stoppen we een 2 TB 3,5" SATA schijf in, voorlopig voldoende :-)
Dus je hebt een mediaplayer icm een home cinema set.
Niet echt htpc-achtig.

Je kunt toch nog steeds een htpc samenstellen en deze dan ergens in elkaar laten zetten?

Verwijderd

paulus_01 schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 00:07:
[...]

Dus je hebt een mediaplayer icm een home cinema set.
Niet echt htpc-achtig.

Je kunt toch nog steeds een htpc samenstellen en deze dan ergens in elkaar laten zetten?
Waarom zou je hem nog een HTPC aanraden? Wat kan hij niet met die mediaplayer niet wat hij wel zou kunnen/willen met een HTPC? Overigens is dit voor mij de eerste mediaplayer die ik tegenkom waarbij je twee harde schijven kunt plaatsen :).

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2011 02:55 ]

• kwad
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-11 08:48
Tsurany schreef op maandag 18 juli 2011 @ 23:01:

Dan moet je kijken of op het moederbord een firewire aansluiting zit. Op de Asus website staat het niet genoemd en ook in de handleiding zie ik het zo niet staan.
Is er een bepaald moederbord dat je zou aanraden? Als ik het zo zie dan is de Asus P8H67-M Evo een goeie vervanger waar dus firewire aansluiting opzit. Alhoewel, is dat dan niet een aansluiting die op de rear panel van de kast uitkomt? M.a.w. hoe weet ik dat ik een stekkertje van de firewire aansluiting op de voorkant ergens in het mobo kan steken? Sowieso wil ik voor een microATX gaan want daar lees ik ook al verschillende verhalen over dat dat ook al zorgt voor hoofdbrekens met het inbouwen van alle componenten. Laat staan als je een full ATX mobo erin zet.
Zit altijd wel op dezelfde plek ja. Mijn Shuttle heeft ook een knop die vervolgens tegen de eigen knop van de drive drukt. Vervolgens wordt een klepje open geduwt door de beweging van de drive. Er zal met alles wel rekening gehouden zijn, daar zou ik me niet te druk over maken.
Duidelijk. Daar zal ik mij dan inderdaad niet zo druk om maken.
Wat heeft het met de kast te maken? De kast is gewoon een ATX kast en heeft de ruimte voor uitbreidingssloten die hoort bij de ATX standaard. Je moet dus kijken naar het aantal PCI-E sloten op je moederbord, dat zijn er in jou geval 4.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. De grafische kaarten van tegenwoordig nemen meestal al 2 van die sloten in dus dat is dan weer wel waar ik voor de eventuele toekomst rekening mee moet houden.
Dat moet prima lukken ja, natuurlijk zal een i5 sneller zijn en betere prestaties geven. Het is aan jou de vraag of je dat er voor over hebt. Hangt ook enorm van je videokaart af natuurlijk.
Nog maar even over nadenken dan. Het mobo wordt nu ook weer iets duurder waarschijnlijk.
Het is in principe gewoon een ATX kast, daar lijkt mij meer dan genoeg ruimte om de ongebruikte kabels netjes op te vouwen, modulair lijkt mij absoluut niet noodzakelijk. De grootste en dikste kabels gebruik je eigenlijk toch wel.
Dat is inderdaad wel zo maar via google heb ik al een keer gelezen dat iemand spijt heeft dat hij geen modulair systeem heeft gekozen. Een htpc heeft vaak toch net wat minder ruimte voor kabelmanagement. Lastig dus wat nou slim is om te doen. Ik heb zelf ook pas 1 kast in elkaar gezet en dat was met de coolermaster cm690 advanced. Ik heb dus nog niet echt veel ervaring met het zelf bouwen en wil het mij daarom ook niet al te ingewikkeld maken.
Vooral je kast is erg duur, als jij daar echter blij mee bent zie ik niet zo snel iets wat ik zou veranderen. Eventueel een zuinigere voeding die dan maar niet modulair is.
Die kast, tsja dat is inderdaad een punt waar ik nog een nacht of meer over moet slapen.

• Fama
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-01-2019
Even een vraagje,
ik wil op me toekomstige (over een paar dagen) htpc een afstandsbediening hebben, nu kan ik natuurlijk een behuizing kopen met afstandsbediening, maar gaat dat zomaar werken op iedere moederbord of heb je er een speciale aansluiting voor nodig?

Alvast bedankt voor het antwoord.

• paulus_01
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 02:49:
[...]

Waarom zou je hem nog een HTPC aanraden? Wat kan hij niet met die mediaplayer niet wat hij wel zou kunnen/willen met een HTPC? Overigens is dit voor mij de eerste mediaplayer die ik tegenkom waarbij je twee harde schijven kunt plaatsen :).
Niet goed gelezen, dacht dat ie bedoelde dat ie het niet kon en vandaar...;)

overigens, waar lees jij dat hij er 2 schijven instopt? ;) een 2TB schijf wel ja :D

Verwijderd

Fama schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 08:37:
Even een vraagje,
ik wil op me toekomstige (over een paar dagen) htpc een afstandsbediening hebben, nu kan ik natuurlijk een behuizing kopen met afstandsbediening, maar gaat dat zomaar werken op iedere moederbord of heb je er een speciale aansluiting voor nodig?

Alvast bedankt voor het antwoord.
Nee want je mobo moet dan een aansluiting hebben voor een IR-afstandsbediening. Die mobo's zijn er wel, maar het is niet heel standaard. Kijk dus even in het (online) boekje van je mobo.

Wat je ook kunt doen is een losse USB IR-ontvanger kopen bij Dealextreme. Met deze set ben je dan direct klaar. Afstandsbediening is niet super, maar werkt best prima.

• Fama
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 08:55:
[...]

Nee want je mobo moet dan een aansluiting hebben voor een IR-afstandsbediening. Die mobo's zijn er wel, maar het is niet heel standaard. Kijk dus even in het (online) boekje van je mobo.

Wat je ook kunt doen is een losse USB IR-ontvanger kopen bij Dealextreme. Met deze set ben je dan direct klaar. Afstandsbediening is niet super, maar werkt best prima.
Hoe zit het trouwens met het schermpje op de behuizing, is daar nog iets speciaals voor nodig?

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-12 12:24
paulus_01 schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 08:46:
[...]

Niet goed gelezen, dacht dat ie bedoelde dat ie het niet kon en vandaar...;)

overigens, waar lees jij dat hij er 2 schijven instopt? ;) een 2TB schijf wel ja :D
Ik doe er inderdaad eerst een 2 TB schijf in. Dan heb ik de andere plek nog over om later nog een 2 TB schijf (of meer) in te doen, mocht ik ruimte te kort komen ;)

Een systeem in elkaar zetten heb ik al een aantal jaren niet meer gedaan, maar dat gaat heus wel lukken. Het is vooral het verschil in prijs en grootte van het product wat mij over de streep trekt. Ook zit in de Xtreamer de remote control al ingebouwd, bij m'n eigen systeem moet ik dan zo'n lelijke IR ontvanger erop zetten.
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 08:55:
[...]

Dit klopt niet! In veel gevallen, bijvoorbeeld bij een antec fusion remote black zit een (IR ontvanger) die je gewoon via een interne usb header aansluit. De afstandsbediening van deze kast werkt dus ook met alle moederborden (zolang ze usb muis/keyboard ondersteunen en een interne usb header vrij hebben). Dit is met alle behuizingen zo waar zo'n imon schermpje in zit (en dat zijn er best veel). Dat je een losse IR header nodig hebt ben ik persoonlijk nog nooit tegen gekomen, maar dit moederbord heeft in het uitzonderlijke geval een aansluiting voor een IR header pricewatch: Asrock H67M-GE
kwad schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 07:27:
[...]

Is er een bepaald moederbord dat je zou aanraden? Als ik het zo zie dan is de Asus P8H67-M Evo een goeie vervanger waar dus firewire aansluiting opzit. Alhoewel, is dat dan niet een aansluiting die op de rear panel van de kast uitkomt? M.a.w. hoe weet ik dat ik een stekkertje van de firewire aansluiting op de voorkant ergens in het mobo kan steken? Sowieso wil ik voor een microATX gaan want daar lees ik ook al verschillende verhalen over dat dat ook al zorgt voor hoofdbrekens met het inbouwen van alle componenten. Laat staan als je een full ATX mobo erin zet.
Waar je op moet letten is een firewire (wordt vaak met IEEE1394 aangeduid) header op je moederbord. Dit werkt hetzelfde als een usb of front audio header. Bij de overzicht van de layout van je moederbord (plaatje staat gewoon in de handleiding) kun je wel zien of het betreffende moederbord een header heeft of niet. Overigens zou ik me totaal niet druk maken om firewire als je het niet gebruikt. Is een beetje een dode standaard aan het worden (op een paar uitzonderingen na)
[...]

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. De grafische kaarten van tegenwoordig nemen meestal al 2 van die sloten in dus dat is dan weer wel waar ik voor de eventuele toekomst rekening mee moet houden.

[...]

Nog maar even over nadenken dan. Het mobo wordt nu ook weer iets duurder waarschijnlijk.

[...]

Dat is inderdaad wel zo maar via google heb ik al een keer gelezen dat iemand spijt heeft dat hij geen modulair systeem heeft gekozen. Een htpc heeft vaak toch net wat minder ruimte voor kabelmanagement. Lastig dus wat nou slim is om te doen. Ik heb zelf ook pas 1 kast in elkaar gezet en dat was met de coolermaster cm690 advanced. Ik heb dus nog niet echt veel ervaring met het zelf bouwen en wil het mij daarom ook niet al te ingewikkeld maken.
Je vraagt je af of de gekozen CPU snel genoeg is voor een beetje casual gamen. Mijn antwoord is volmondig ja. Aangezien je geen losse videokaart hebt bijgeplaatst zal je CPU nooit de beperkende factor zijn bij het gamen. Wil je af een toe een spelletje spelen? Zet er dan een Low-Mid/midrange videokaartje bij. Dan is het een prima combi. En anders kan Llano ook best interessant zijn.

Modulair is een handige feature, maar is een beetje overgewaardeerd, helemaal in HTPC systemen. Modulair is vooral handig als je kast zoveel mogelijk airflow moet hebben (high end gamesysteem) of voor de opgeruimde look (bij een casewindow). Persoonlijk heb ik een antec fusion remote black met een niet modulaire voeding. Ik kan alle niet gebruikte kabels prima in een compartimentje wegwerken (lees proppen), mijn hardware blijft behoorlijk koel en je ziet er niks van met de kast dicht in de tv meubel (je ziet de kast wel, maar de kabels niet)

[ Voor 53% gewijzigd door jaapsander op 19-07-2011 10:13 ]

• Fama
jaapsander schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 10:04:
[...]

Dit klopt niet! In veel gevallen, bijvoorbeeld bij een antec fusion remote black zit een (IR ontvanger) die je gewoon via een interne usb header aansluit. De afstandsbediening van deze kast werkt dus ook met alle moederborden (zolang ze usb muis/keyboard ondersteunen en een interne usb header vrij hebben). Dit is met alle behuizingen zo waar zo'n imon schermpje in zit (en dat zijn er best veel). Dat je een losse IR header nodig hebt ben ik persoonlijk nog nooit tegen gekomen, maar dit moederbord heeft in het uitzonderlijke geval een aansluiting voor een IR header pricewatch: Asrock H67M-GE
Kijk dat is mooi om te weten thx voor de uitleg

Verwijderd

[...]
Je hebt gelijk, al komt het wel op hetzelfde neer natuurlijk. Beide manieren van aansluiten is op USB, al is intern natuurlijk een stuk handiger indien je ontvanger in je behuizing zit. Overigens dacht ik dat je daarvoor een IR-aansluiting op je mobo nodig had, maar ik begrijp dus dat het eigenlijk om een interne USB connectie gaat. Mijn advies was een externe USB ontvanger, werkt ook prima maar wel minder praktisch :)

• BobbyDgtl
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-08-2024
Ik heb een RF remote die ik ooit van iemand heb gekregen (zat bij z'n medion pc), en ik snap dus niet waarom mensen IR gebruiken!
Ik heb een externe RF ontvanger die ergens achter m'n meubel verstopt ligt, en ik heb altijd bereik!

Deze discussie is mss al gevoerd, en er zijn mss nadelen die ik over het hoofd zie, maar toch blijft het me verbazen!

• Fama
BobbyDgtl schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 10:52:
Ik heb een RF remote die ik ooit van iemand heb gekregen (zat bij z'n medion pc), en ik snap dus niet waarom mensen IR gebruiken!
Ik heb een externe RF ontvanger die ergens achter m'n meubel verstopt ligt, en ik heb altijd bereik!

Deze discussie is mss al gevoerd, en er zijn mss nadelen die ik over het hoofd zie, maar toch blijft het me verbazen!
Als de IR toch al in de behuizing zit ingebouwd, dan hoef je uiteraard geen RF te kopen. Dat is in mijn ogen het enige voordeel.
kwad schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 07:27:
Waarom wil je perse Firewire? Echt interessant is Firewire ook weer niet. Maar bij een moederbord staat duidelijk of een aansluiting op de rear panel zit of een internal aansluiting is.
Hangt natuurlijk ook enorm van de plaatsing af, vaak zit er onder het eerste PCI-E slot een normaal PCI slot. Maar USB kan natuurlijk ook prima.
Tja via Google kan je alles vinden. Maar in een normale ATX kast zal je genoeg ruimte hebben voor een niet modulaire voeding.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• kwad
Tsurany schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 11:16:
[...]

Waarom wil je perse Firewire? Echt interessant is Firewire ook weer niet. Maar bij een moederbord staat duidelijk of een aansluiting op de rear panel zit of een internal aansluiting is.
Ik vind het wel makkelijk als ik met mijn filmcamera weer wat beelden geschoten heb dat ik dan het ruwe materiaal alvast op tv kan bekijken. Een firewire is bij mijn weten dan de beste aansluiting. De asus P8H67-M EVO geeft het volgende aan bij IEEE 1394: (1 at mid-board, 1 at back panel). De mid-board is dan de aansluiting die ik zoek?
Hangt natuurlijk ook enorm van de plaatsing af, vaak zit er onder het eerste PCI-E slot een normaal PCI slot. Maar USB kan natuurlijk ook prima.
Aha, duidelijk.
Tja via Google kan je alles vinden. Maar in een normale ATX kast zal je genoeg ruimte hebben voor een niet modulaire voeding.
Google vind inderdaad alles. Heb je wellicht een goeie suggestie voor een niet modulaire voeding die ook superstil is?

• kwad
Je vraagt je af of de gekozen CPU snel genoeg is voor een beetje casual gamen. Mijn antwoord is volmondig ja. Aangezien je geen losse videokaart hebt bijgeplaatst zal je CPU nooit de beperkende factor zijn bij het gamen. Wil je af een toe een spelletje spelen? Zet er dan een Low-Mid/midrange videokaartje bij. Dan is het een prima combi. En anders kan Llano ook best interessant zijn.
Ik wil de mogelijkheid voor het bijplaatsen van een grafische kaart in ieder geval openhouden. Sowieso eerst weer even sparen. Wellicht dat ik dan nu toch voor de i5 2400 ga.
Modulair is een handige feature, maar is een beetje overgewaardeerd, helemaal in HTPC systemen. Modulair is vooral handig als je kast zoveel mogelijk airflow moet hebben (high end gamesysteem) of voor de opgeruimde look (bij een casewindow). Persoonlijk heb ik een antec fusion remote black met een niet modulaire voeding. Ik kan alle niet gebruikte kabels prima in een compartimentje wegwerken (lees proppen), mijn hardware blijft behoorlijk koel en je ziet er niks van met de kast dicht in de tv meubel (je ziet de kast wel, maar de kabels niet)
Gezien ook de andere reacties ga ik dan denk ik toch maar niet voor modulair. Heb jij misschien ook nog een suggestie voor een goeie en stille voeding?
kwad schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 11:40:
Ik vind het wel makkelijk als ik met mijn filmcamera weer wat beelden geschoten heb dat ik dan het ruwe materiaal alvast op tv kan bekijken. Een firewire is bij mijn weten dan de beste aansluiting. De asus P8H67-M EVO geeft het volgende aan bij IEEE 1394: (1 at mid-board, 1 at back panel). De mid-board is dan de aansluiting die ik zoek?
Je filmcamera ondersteund geen USB? USB zal namelijk ook prima voldoen. Firewire kan ook maar heeft niet echt noemenswaardige voordelen.
Je moet kijken naar de internal I/O poorten, daar staat inderdaad een Firewire aansluiting bij.
Google vind inderdaad alles. Heb je wellicht een goeie suggestie voor een niet modulaire voeding die ook superstil is?
Je zou kunnen denken aan deze pricewatch: be quiet! Pure Power L7 430W, een stille voeding met voldoende vermogen voor een simpele videokaart. Eventueel kan je ook de 530watt versie nemen, wel handig als je echt een sterke videokaart wil nemen en daarnaast nog een paar PCI-E kaarten hebt.

kwad schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 11:44:
[...]

Ik wil de mogelijkheid voor het bijplaatsen van een grafische kaart in ieder geval openhouden. Sowieso eerst weer even sparen. Wellicht dat ik dan nu toch voor de i5 2400 ga.

[...]

Gezien ook de andere reacties ga ik dan denk ik toch maar niet voor modulair. Heb jij misschien ook nog een suggestie voor een goeie en stille voeding?
Volgens mij heb ik in mijn vorige post niet helemaal duidelijk gezegd. Maar een Cpu upgrade (van 2100 naar 2400) heeft voor jou 0 voordeel. Voor HTPC taken is een 2100 al meer dan snel genoeg. Voor gamen is een 2100 ook prima geschikt (wanneer je hem niet gaat combineren met een high end kaart). Het heeft amper zin om voor de taken HTPC en casual gamen een relatief dure Cpu aan te schaffen. Die i3 2100 kan prima een mid-range videokaart bijhouden bij gamen alleen bij een high end videokaart loont het om een duurdere/snellere cpu aan te schaffen, maar dat soort systemen wil je niet in een HTPC behuizing...

Maar een i5 2400 plaatsen zonder een losse videokaart heeft voor bovenstaande toepassingen geen nut en levert minder performance dan een 2100 met een mid-range videokaart, zowel bij gamen als htpc toepassingen

edit: Voor goede en stille voedingen kun je in de bgg kijken (ontwikkeling in voedingen gaan minder snel, dus een bgg van een paar maand uit is nog redelijk up to date) of een paar pagina's van dit topic doorlezen. Wordt genoeg over voedingen gesproken.

[ Voor 18% gewijzigd door jaapsander op 19-07-2011 11:55 ]

• kwad
Tsurany schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 11:46:
[...]

Je filmcamera ondersteund geen USB? USB zal namelijk ook prima voldoen. Firewire kan ook maar heeft niet echt noemenswaardige voordelen.
Je moet kijken naar de internal I/O poorten, daar staat inderdaad een Firewire aansluiting bij.
Hij ondersteund inderdaad ook USB. Dan begin ik toch te twijfelen of ik die firewire aansluiting perse wil hebben. Het mobo wordt met firewire toch al snel weer een paar tientjes duurder. Niet alleen door de firewire aansluiting maar als je dat wil dan zit er meestal ook alweer andere functionaliteit op het mobo zoals crossfire.
Je zou kunnen denken aan deze pricewatch: be quiet! Pure Power L7 430W, een stille voeding met voldoende vermogen voor een simpele videokaart. Eventueel kan je ook de 530watt versie nemen, wel handig als je echt een sterke videokaart wil nemen en daarnaast nog een paar PCI-E kaarten hebt.
Ik zal er vanavond even induiken. Bedankt voor de suggestie.

• kwad
jaapsander schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 11:52:

Volgens mij heb ik in mijn vorige post niet helemaal duidelijk gezegd. Maar een Cpu upgrade (van 2100 naar 2400) heeft voor jou 0 voordeel. Voor HTPC taken is een 2100 al meer dan snel genoeg. Voor gamen is een 2100 ook prima geschikt (wanneer je hem niet gaat combineren met een high end kaart). Het heeft amper zin om voor de taken HTPC en casual gamen een relatief dure Cpu aan te schaffen. Die i3 2100 kan prima een mid-range videokaart bijhouden bij gamen alleen bij een high end videokaart loont het om een duurdere/snellere cpu aan te schaffen, maar dat soort systemen wil je niet in een HTPC behuizing...

Maar een i5 2400 plaatsen zonder een losse videokaart heeft voor bovenstaande toepassingen geen nut en levert minder performance dan een 2100 met een mid-range videokaart, zowel bij gamen als htpc toepassingen

edit: Voor goede en stille voedingen kun je in de bgg kijken (ontwikkeling in voedingen gaan minder snel, dus een bgg van een paar maand uit is nog redelijk up to date) of een paar pagina's van dit topic doorlezen. Wordt genoeg over voedingen gesproken.
Dat wordt dus een i3 voor mij :). Bedankt voor de heldere uitleg. Ik zal de bbg vanavond even afstruinen voor de voeding.

Is de processorkoeler die ik in mijn lijstje heb staan een goeie voor mijn setup denk je?

• TOYS
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-12 20:33

TOYS

Zeg ik nie!!

Ik gebruik een harmony one. Deze is gewoon IR. En ik vind de functionaliteit hiervaan erg belangrijk vandaar dat ik gewoon nog lekker op IR zit.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.

kwad schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 12:04:
[...]

Dat wordt dus een i3 voor mij :). Bedankt voor de heldere uitleg. Ik zal de bbg vanavond even afstruinen voor de voeding.

Is de processorkoeler die ik in mijn lijstje heb staan een goeie voor mijn setup denk je?
Ja heb zelf ook een big shuriken op een i3 2100 en is een zeer goede combi

RF is inderdaad superieur aan IR, maar kun jij mij een betaalbare RF ontvanger + remote aanbevelen? Zo ja dan ben ik het helemaal met je eens

[ Voor 42% gewijzigd door jaapsander op 19-07-2011 12:36 ]

• kwad
jaapsander schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 12:16:

Ja heb zelf ook een big shuriken op een i3 2100 en is een zeer goede combi
Bedankt!

• BobbyDgtl
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-08-2024
jaapsander schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 12:16:

[...]

RF is inderdaad superieur aan IR, maar kun jij mij een betaalbare RF ontvanger + remote aanbevelen? Zo ja dan ben ik het helemaal met je eens
http://cgi.ebay.de/MEDION...-Empfaenger-/350438028815

Ik heb deze. Geen idee hoe ik hem perfect moet afstellen, maar wat hij doet, doet hij perfect!
Het enige wat ik hem nog wil laten doen is 'C' ergens op binden, zodat ik in de context menu kan in XBMC.

Verwijderd

Ik gebruik zelf een oude Sony Ericsson mobiele telefoon die ik nog had liggen als Bluetooth remote voor XBMC. Werkt ook prima.

• ride277
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12 17:38

ride277

Cooled by Noctua

Graag wat andere ideeën over een gewenste setup:

Mijn vader wil graag voor zijn b-day een mediacenter die primair gericht is op muziek luisteren. Wat hij zowiezo wil is:
  • Bediening via een tablet/touchpad
  • Geluid in 3 ruimtes (keuken/studeerkamer/woonkamer) wat individueel 'aan' kan
  • Niet te ingewikkeld, mijn moeder (die er ook gebruik van maakt) is geen tweakert
Nu dacht ik zelf aan een simpele pc die dienst doet als server voor geripte muziek (mag m'n broertje al zijn cds omzetten naar FLAC oid >:) ), welke dan via een draadloze oplossing (wifi) wordt aangestuurd. (Dit netwerk is er al). Ik vond wat spul van Creative wat via USB en wifi werkt. Dit signaal wordt dan opgevangen door een receivertje van hetzelfde merk en doorgestuurd naar een versterker met boxen in elke kamer. Ik heb hier nog wel wat oude versterkers staan die daarvoor te gebruiken zijn.

Kort de werking uitgelegd;
  • Zet server aan met XBMC remote op bijv Archos tablet via de XBMC remote (wake on lan)
  • Scroll door de collectie met diezelfde remote
  • In de kamer waar je wil gaan luisteren zet je de hele set (ontvanger en versterker) aan met een klikaanklikuit systeem. Die receiver begint dan met het ontvangen van het signaal in die kamer waar er geluisterd gaat worden, omdat de stroom erop komt (logisch 8)7)
Dat was ongeveer mijn idee. Je kan ook kant en klare systemen kopen, maar die prijzen wordt je niet vrolijk van, zeker als je een set nodig hebt voor 3 kamers. Als iemand nog ideeën heeft, hoor ik die graag!

| system specs |

Ik weet niet of je je ziel aan Steve Jobs wilt verkopen, maar de volgende setup werkt bij mij bijzonder soepel:
- iPod Touch voor de bediening (via de Apple Remote app)
- PC server met alle muziek in iTunes (dus Windows of Hackintosh als je 't niet te duur wilt maken)
- audiokabels van de PC naar een versterker/boxen in kamer 1
- AppleTV hangend aan een tweede versterker/boxen in kamer 2, krijgt zijn audio via WiFi van ofwel de iPod, ofwel de centrale PC met iTunes.

[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 19-07-2011 15:16 ]

Ik moet echt helemaal niks hebben van Apple, veel te dure overpriced prut in vrijwel alle gevallen. Echter... voor jou misschien wel een erg handige oplossing. Je kan muziek vanaf een iPad of iPod Touch ook streamen naar een AppleTV of een Airport Express.

Ander alternatief is een versterker die kan werken met meerdere zones voor geluid.

Met Apple is het raar, sommige van hun gadgets hebben best goede value for money (een iPod Touch en AppleTV bijvoorbeeld), maar de Macs zelf zijn belachelijk duur - daarom ook het advies voor iTunes-op-Windows of een Hackintosh. })

• -The_Mask-
  • Niet online
Tsurany schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 11:46:

Be Quiet is nogal duur voor wat je krijgt, er zijn voor het geld bijna altijd wel beteren te krijgen.

AMD Nieuwsdiscussie

Misschien wel handig eens wat voorbeelden te geven ;)

Verwijderd

Ook ik ben benieuwd, aangezien ik er van uit ging dat BeQuiet prima voedingen leverde, gezien de goede reviews.

Verwijderd

pricewatch: Corsair Builder CX430 V2 is volgens reviews een prima ding.
Deze heeft -The_Mask- in het BBG Voedingen topic ook wel eens genoemd.

Verwijderd

ride277 schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 14:56:

Mijn vader wil graag voor zijn b-day een mediacenter die primair gericht is op muziek luisteren. Wat hij zowiezo wil is:
  • Niet te ingewikkeld, mijn moeder (die er ook gebruik van maakt) is geen tweakert
Nu dacht ik zelf aan een simpele pc die dienst doet als server voor geripte muziek (mag m'n broertje al zijn cds omzetten naar FLAC oid >:) ), welke dan via een draadloze oplossing (wifi) wordt aangestuurd. (Dit netwerk is er al). Ik vond wat spul van Creative wat via USB en wifi werkt. Dit signaal wordt dan opgevangen door een receivertje van hetzelfde merk en doorgestuurd naar een versterker met boxen in elke kamer. Ik heb hier nog wel wat oude versterkers staan die daarvoor te gebruiken zijn.

Kort de werking uitgelegd;
  • Zet server aan met XBMC remote op bijv Archos tablet via de XBMC remote (wake on lan)
  • Scroll door de collectie met diezelfde remote
  • In de kamer waar je wil gaan luisteren zet je de hele set (ontvanger en versterker) aan met een klikaanklikuit systeem. Die receiver begint dan met het ontvangen van het signaal in die kamer waar er geluisterd gaat worden, omdat de stroom erop komt (logisch 8)7)
Dat was ongeveer mijn idee. Je kan ook kant en klare systemen kopen, maar die prijzen wordt je niet vrolijk van, zeker als je een set nodig hebt voor 3 kamers. Als iemand nog ideeën heeft, hoor ik die graag!
Ik zou de huiskamer gewoon met kabels doen. Dat scheelt niet alleen geld, maar kan volgens mij alleen de geluidskwaliteit maar ten goede komen. Ook zit je natuurlijk met je HDMI kabel die je toch zult moeten aansluiten op je TV. Voor de overige kamers kun je dan een Creative Sound Blaster Wireless Receiver gebruiken. Ik ben niet goed ingevoerd in wireless audio producten. Je kunt jezelf er eens verder in verdiepen en eventueel eens kijken in een ander subforum specifiek over audio Audio en HiFi.

De Apple optie is ook mogelijk maar dat limiteert je sterk met de af te spelen videoformaten (en max 720p van de formaten die hij wel kan afspelen). FLAC behoort zonder dat je andere software gaat gebruiken ook niet tot de ondersteunde formaten. Ook loop je tegen het probleem aan dat de tablet daarvan wel erg duur is en een tablet lijkt me voor je ouders toch wel zo fijn. Want een iPod scherm is wel heel scherp maar voor oudere mensen kan het knap irritant zijn.

• xburchartz
  • Laatst online: 03-12 07:45
ride277 schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 14:56:

Ik zou eens naar de squeezebox oplossingen kijken. Op marktplaats zijn die vaak voor een interessante prijs op de kop te tikken. Heb ik zelf ook naast xbmc draaien en ben er erg tevreden over

• paulus_01
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 22:29:
pricewatch: Corsair Builder CX430 V2 is volgens reviews een prima ding.
Deze heeft -The_Mask- in het BBG Voedingen topic ook wel eens genoemd.
Deze bijvoorbeeld: http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story&reid=239

Al zul jij waarschijnlijk http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story&reid=224 aanraden ;)

Verwijderd

denk dat de 'guru' wel een rekenfoutje gemaakt heeft, de XFX zou ook '9' moeten krijgen...8,875 rond ik niet af naar 8,5 :-(

• Rowdy.nl
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-12 12:41

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Is dat topic niet voor PC's in het algemeen?

Waarom kun je niet twee of drie voedingen noemen die in jouw ogen goed zijn, niet te duur en bij uitstek geschikt voor een HTPC? Of wil je gewoon dat mensen persé naar dat topic komen?

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:56
Toevallig iemand hier die een HTPC heeft aangeschaft en een low-profile bracket over heeft voor een HD5450 kaart?

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Verwijderd

Rowdy.nl schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 10:29:
[...]

Waarom kun je niet twee of drie voedingen noemen die in jouw ogen goed zijn, niet te duur en bij uitstek geschikt voor een HTPC? Of wil je gewoon dat mensen persé naar dat topic komen?
IGP only en lichte grafische kaarten: 300w Be Quiet
Grafische kaart die iets meer vergt: 350w Be Quiet.
Grafische kaart die nog meer vergt: 450w XFX.
Voor IGP only zou ik eerder aan een 120W PicoPSU denken.

Verwijderd

Dreamvoid schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 16:11:
Voor IGP only zou ik eerder aan een 120W PicoPSU denken.
Daar had ik eerlijk gezegd nog niet eens aangedacht. Het is ook niet goedkoper dan zo'n 300w voeding, maar zorgt wel voor meer stilte tenminste als je adapter geen vervelend geluid maakt.

Verwijderd

Vandaag m'n opstelling ontvangen, alles geassembleerd, op het aan-knopje gedrukt en er gebeurt niets (geen geluid, geen ledjes). Is de voeding (380W) of het gekozen ramgeheugen (CL9D, DDR3-1600) misschien niet geschikt? Ook zonder videokaart gebeurt er niets. Ik hoop dat het moederbord niet stuk is... Iemand een idee?

#ProductPrijsSubtotaal
1Terratec Cinergy T Stick RC€ 19,99€ 19,99
2Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB€ 59,-€ 118,-
1Silverstone Grandia GD04 (Zwart)€ 85,50€ 85,50
1Scythe Shuriken Rev. B€ 21,94€ 21,94
1Intel Core i3 2100€ 91,20€ 91,20
1Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 49,99€ 49,99
1Seasonic S12II 380W€ 51,90€ 51,90
1G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-4GBXL€ 36,35€ 36,35
1Sapphire HD 6450 512MB DDR3€ 36,62€ 36,62
1Gigabyte GA-H67MA-UD2H-B3 (1.1)€ 78,21€ 78,21
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 589,70

Afbeeldingslocatie: http://img18.imageshack.us/img18/388/htpcdozen.jpg
Geassembleerd:
Afbeeldingslocatie: http://img684.imageshack.us/img684/4498/htpco.jpg

Edit: voeding stuk :/ Heb de ATX stroomkabel uitgetest op een andere computer en 't werkt ook niet, omgekeerd zorgt de ATX kabel van de voeding van de andere computer wel ervoor dat de cpu koeler van de htpc begint te draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2011 19:24 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 19:09:
Vandaag m'n opstelling ontvangen, alles geassembleerd, op het aan-knopje gedrukt en er gebeurt niets (geen geluid, geen ledjes). Is de voeding (380W) of het gekozen ramgeheugen (CL9D, DDR3-1600) misschien niet geschikt? Ook zonder videokaart gebeurt er niets. Ik hoop dat het moederbord niet stuk is... Iemand een idee?

#ProductPrijsSubtotaal
1Terratec Cinergy T Stick RC€ 19,99€ 19,99
2Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB€ 59,-€ 118,-
1Silverstone Grandia GD04 (Zwart)€ 85,50€ 85,50
1Intel Core i3 2100€ 91,20€ 91,20
1Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 49,99€ 49,99
1Seasonic S12II 380W€ 51,90€ 51,90
1Sapphire HD 6450 512MB DDR3€ 36,62€ 36,62
1Gigabyte GA-H67MA-UD2H-B3 (1.1)€ 78,21€ 78,21
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 589,70

[afbeelding]
Geassembleerd:
[afbeelding]

Edit: kapotte voeding :/ Heb de ATX stroomkabel uitgetest op een andere computer en 't werkt ook niet, omgekeerd zorgt de ATX kabel van de voeding van de andere computer wel ervoor dat de cpu koeler van de htpc begint te draaien.
Ik zou niet inzien waarom je voeding ongeschikt zou moeten zijn.
Je geheugen staat niet op de QVL van Gigabyte voor dit moederbord, maar dat zegt ook niet alles. Meestal werkt het geheugen ook gewoon ook al staat het niet op de Memory QVL.

- Alle kabels wel goed aangesloten?
- Is je aan/uit knop wel goed aangesloten?
- Gaat de voeding wel aan?
- Moet dat geheugen niet in die blauwe bankjes?
- Proberen met 1x2GB geheugen, eventueel in verschillende bankjes.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 19:27:
[...]

Ik zou niet inzien waarom je voeding ongeschikt zou moeten zijn.
Je geheugen staat niet op de QVL van Gigabyte voor dit moederbord, maar dat zegt ook niet alles. Meestal werkt het geheugen ook gewoon ook al staat het niet op de Memory QVL.

- Alle kabels wel goed aangesloten?
- Is je aan/uit knop wel goed aangesloten?
- Gaat de voeding wel aan?
- Moet dat geheugen niet in die blauwe bankjes?
- Proberen met 1x2GB geheugen, eventueel in verschillende bankjes.
Jup, 't is blijkbaar een kapotte voeding. Zie edit :p Jammer zeg, wat een anticlimax.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 19:28:
[...]

Jup, 't is blijkbaar een kapotte voeding. Zie edit :p Jammer zeg, wat een anticlimax.
Om chagrijnig van te worden inderdaad. Wil je net lekker de boel in elkaar gaan zetten is er wat stuk ;(.

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-12 10:24
Ik heb net mijn HTPC binnengekregen, maar ik heb nog een klein vraagje over de voedig. Er zit een pico-psu van mini-box bij, maar deze die heeft een 20pins + 4 pins aansluiting. Op het moederbord vind ik een 24 pins + 4 pins aansluiting en volgens het boekje moet de 4 pins zijn aangesloten. Dus mijn vraag aan u, kan ik de 20 pin psu gewoon in het 24-pins gat steken, of heb ik daar een verloopje voor nodig. Het gaat om de volgende voeding en moederbord:

pricewatch: Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit
pricewatch: Asus E35M1-M
Dan moet je even uitzoeken waar die andere vier pinnen voor gebruikt worden. Eventueel kan je een 20pin naar 24pin verloopje nemen.

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:56
Aargh ik heb nu 3 HTPC's besteld met die MS Tech MC-1200 kast, en al twee keer een kast gekregen die beschadigd was... duidelijk te merken dat het een budget ding is...

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 19:09:

Edit: voeding stuk :/ Heb de ATX stroomkabel uitgetest op een andere computer en 't werkt ook niet, omgekeerd zorgt de ATX kabel van de voeding van de andere computer wel ervoor dat de cpu koeler van de htpc begint te draaien.
Dat hoeft niks te zeggen, de Seasonic is namelijk een erg goede voeding. Kan zou maar zijn dat er ergens kortsluiting is en dat de voeding daarom niet aan gaat. Een bagger voeding kan geen of een slechte kortsluitbeveiling hebben en gewoon aan gaan. Een CPU koeler die draait zegt dan ook niks.

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Ik wil voor mijn sportclub een nieuwe muziek pc bouwen.

Wij hebben nu een oude pc met Media Center XP draaien. Deze is al bijna 7 jaar oud en niet meer voorruit te branden. Bekabeling van het geluid gaat via een mengpaneel.
De Pc wordt alleen gebruikt om muziek te draaien. Dus hij staat vaak op de dinsdag avond, vrijdag avond en zaterdag en zondag de hele dag aan.

Het budget is tot ongeveer 300/400 euro. Wat raden jullie aan. Ik wil er Windows 7 op draaien aangezien ik nog genoeg licenties heb liggen. Wat raden jullie aan??

• -The_Mask-
  • Niet online
Rowdy.nl schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 10:29:
[...]
HTPC's, maar dat topic is voor voedingen in het algemeen. ;)
Ik volg dit topic sowieso niet echt.

Maar hier zijn een paar:
pricewatch: Huntkey Jumper 350
pricewatch: Chieftec A-85 (CTB-350S)
pricewatch: Seasonic S12II 380W

pricewatch: Sharkoon Rush Power M SHA-R400M

pricewatch: Huntkey Jumper 300
pricewatch: Seasonic X-400 Fanless

AMD Nieuwsdiscussie

• Waltorange
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-12 21:03
Ik loop al een tijdje met de gedachte om een multimedia (HT)PC te bouwen voor in de huiskamer.

De multimedia (HT)PC moet het volgende kunnen:
  • Opnemen van de TV
  • Afspelen van DVD/Blu-Ray met DTS-HD Master Audio geluid
  • Internetten oa YouTube, Uitzendiggemist..
  • Afspelen muziek
  • Foto (Photoshop) en film (Pinnacle studio HD Ultimate) bewerken
Via een HDMI kabel wordt de multimedia (HT)PC aangesloten op een receiver.

Op basis van de bovenstaande wensen ben ik tot de volgende samenstelling gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Hauppauge TV Win/TV PCIe HVR 4400 PVR-PCI€ 117,10€ 117,10
1Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 59,60€ 59,60
1Origen AE S16V€ 344,50€ 344,50
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 33,90€ 33,90
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 174,30€ 174,30
1LG BH10LS30 Zwart€ 73,95€ 73,95
1XFX Pro 550W€ 54,35€ 54,35
1Intel 320 80GB€ 131,-€ 131,-
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/8G€ 54,30€ 54,30
1MSI R6850 Cyclone 1GD5 Power Edition/OC€ 149,26€ 149,26
1MSI P67A-GD65 (B3)€ 136,-€ 136,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.328,26

Op de SSD komt de OS en de software.

Graag jullie mening en advies. Alvast bedankt.

[ Voor 0% gewijzigd door Waltorange op 20-07-2011 23:31 . Reden: Bij nader inzien weet ik niet zeker of de Scythe Mugen 2 Rev. B wel in de kast zal gaan passen. Iemand nog suggesties voor een andere goede CPU koeler? ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Als ik naar de videokaart kijk denk ik dat je er op wil gamen maar daar heb je het over. Dus waarom kies je de videokaart?

AMD Nieuwsdiscussie

• Waltorange
-The_Mask- schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 23:32:
Als ik naar de videokaart kijk denk ik dat je er op wil gamen maar daar heb je het over. Dus waarom kies je de videokaart?
Voor gamen ga ik hem niet gebruiken. Het is meer voor de videobewerking bedoelt en voor het afspelen van Blu-Ray films. Bij de videobewerking wil ik hem overigens op een PC-monitor kunnen aansluiten. Ik heb ergens gelezen dat dit een goede videokaart is met een stille en goede koeling. Of is dit een overkill?
Tenzij jou videobewerkingsprogramma iets kan doen met GPU acceleratie is het enorme overkill.

• -The_Mask-
  • Niet online
En dan specifiek: hele goede ondersteuning voor OpenCL en/of DirectCompute.

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

-The_Mask- schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 23:22:
[...]

Dat hoeft niks te zeggen, de Seasonic is namelijk een erg goede voeding. Kan zou maar zijn dat er ergens kortsluiting is en dat de voeding daarom niet aan gaat. Een bagger voeding kan geen of een slechte kortsluitbeveiling hebben en gewoon aan gaan. Een CPU koeler die draait zegt dan ook niks.
Maar het zou moeten lukken dat de andere computer dan ook op kortsluiting draait. :) Je hebt mij in ieder geval terug een beetje hoop gegeven, dus heb ik het moederbord eruit gehaald en slechts het F-panel en de ATX + 12V connectors aangesloten, maar helaas pindakaas. Terug ermee. Momenteel aan het kijken naar de Corsair Builder CX430 V2, de Huntkey Jumper 350.

Verwijderd

Waltorange schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 23:50:
[...]

Voor gamen ga ik hem niet gebruiken. Het is meer voor de videobewerking bedoelt en voor het afspelen van Blu-Ray films. Bij de videobewerking wil ik hem overigens op een PC-monitor kunnen aansluiten. Ik heb ergens gelezen dat dit een goede videokaart is met een stille en goede koeling. Of is dit een overkill?
Het is wat overkill. Ik zou je een passieve videokaart aanraden die is echt stil ;). Bijvoorbeeld de pricewatch: Sapphire Ultimate HD 6570 1GB DDR3. Hier tref je een review aan over deze een aantal andere kaarten, specifiek voor HTPC gebruik: http://www.anandtech.com/...ete-htpc-gpus-shootout/16

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 00:05:
[...]

Maar het zou moeten lukken dat de andere computer dan ook op kortsluiting draait. :) Je hebt mij in ieder geval terug een beetje hoop gegeven, dus heb ik het moederbord eruit gehaald en slechts het F-panel en de ATX + 12V connectors aangesloten, maar helaas pindakaas.
Heb je de andere voeding ook getest in de HTPC of de Seasonic in een andere PC om te zien als de PC écht werkte.
Terug ermee. Momenteel aan het twijfelen tussen een Corsair Builder CX430 V2 of een Huntkey Jumper 350.
Seasonic is iig beter dan beide. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

• Waltorange
-The_Mask- schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 00:00:
En dan specifiek: hele goede ondersteuning voor OpenCL en/of DirectCompute.
Ik heb sinds kort een HD videocamera en de bedoeling is om m.b.v. Pinnacle studio HD Ultimate de filmpjes in HD te gaan bewerken. En de videokaart mag dan niet de bottleneck zijn.

Verwijderd

-The_Mask- schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 00:09:
[...]
Heb je de andere voeding ook getest in de HTPC of de Seasonic in een andere PC om te zien als de PC écht werkte.
De ATX kabel van de voeding van de andere pc (400W) in de HTPC gaf een positief signaal (leds en cpu koeler)
De ATX kabel van de Seasonic in de andere pc gaf niets, heel misschien omdat er 20W ontbreekt of omdat het moederbord van de andere pc ook ergens zou kortsluiten.
-The_Mask- schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 00:09:

[...]

Seasonic is iig beter dan beide. ;)
Op welk vlak, geluid en stabiliteit? Seasonic is ook van 2007, terwijl de Corsair voeding zeer recent is. Maar de technologie erachter zal waarschijnlijk niet zoveel veranderen. Anders misschien een be quiet! Pure Power L7 350W, dan zijn we allicht beiden tevreden. Of een XFX Pro 450W, er zijn er zoveel en ze zijn in mijn ogen allemaal hetzelfde :+

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 00:19:
[...]

De ATX kabel van de voeding van de andere pc (400W)
400W zegt niks over de voeding een bagger 400W kan prima veel minder stabiel leveren dan een goede 300W voeding.
in de HTPC gaf een positief signaal (leds en cpu koeler)
Zegt ook niks, je hele PC kan bijna stuk zijn en dan nog kan de CPU koeler wel gaan draaien en enkele led's gaan branden. CPU, geheugen, videokaart, HD, DVD kunnen allemaal volledig stuk zijn of kortsluiting veroorzaken. (mobo kan ook prima ook al brand er een led op het mobo dan nog kan prima stuk zijn) Als je dan een bagger voeding hebt zonder goed werkende kortsluitbeveiling kan die voeding lekker nog meer dingen slopen omdat die niet uitschakelt.
De ATX kabel van de Seasonic in de andere pc gaf niets, heel misschien omdat er 20W ontbreekt of omdat het moederbord van de andere pc ook ergens zou kortsluiten.
Maar heb je nu echt de HTPC gestart met een andere voeding (alleen doen als de andere ook een goede voeding is, aangezien je prima meer kapot zou kunnen maken)
Op welk vlak, geluid en stabiliteit?
Beide
Seasonic is ook van 2007, terwijl de Corsair voeding zeer recent is.
De Seasonic is nieuwer van 2009/2010 denk ik de 80 PLUS versie was van 2006/2007 maar die heb je niet.
Maar de technologie erachter zal waarschijnlijk niet zoveel veranderen.
Klopt.
Anders misschien een be quiet! Pure Power L7 350W, dan zijn we allicht beiden tevreden.
Nee dat is geen vooruitgang.
Of een XFX Pro 450W, er zijn er zoveel en ze zijn (naar mijn mening) allemaal hetzelfde :+
Beetje overdreven en wat minder stil.

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

-The_Mask- schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 00:29:
[...]
De Seasonic is nieuwer van 2009/2010 denk ik de 80 PLUS versie was van 2006/2007 maar die heb je niet.
[...]
S12II (80 Plus Bronze) staat er op de doos eerste prijs vermelding in de pricewatch was op dinsdag 24 juli 2007. Maar het ziet er op zich wel een recent model uit.

Even een paragraafje met schaamte.. De 12V op het moederbord is met 8-pinnen, alleen had de Seasonic een connector met hoogstens 6 pinnen. Nu kom ik te weten dat dit de PCI-E connector is, en de 12V eigenlijk een 4-P connector is. Ik hoop dat ik door deze dommigheid het moederbord niet te veel geïrriteerd heb.. maar het werkt dus :D Merci!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 00:40:
[...]

S12II (80 Plus Bronze) staat er op de doos eerste prijs vermelding in de pricewatch was op dinsdag 24 juli 2007. Maar het ziet er op zich wel een recent model uit.
De 80PLUS versie is dus van 2006/2007 jij hebt de 80PLUS Bronze versie van 2009/2010.
Even een paragraafje met schaamte.. De 12V op het moederbord is met 8-pinnen, alleen had de Seasonic een connector met hoogstens 6 pinnen. Nu kom ik te weten dat dit de PCI-E connector is, en de 12V eigenlijk een 4-P connector is. Ik hoop dat ik door deze dommigheid het moederbord niet te veel geïrriteerd heb.. maar het werkt dus :D
Ik vond het dus al op kortsluiting lijken en dat was het dus ook, gelukkig is het een goede voeding met goede kortsluitbeveiling. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Lt-Crash schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 21:39:
Ik heb net mijn HTPC binnengekregen, maar ik heb nog een klein vraagje over de voedig. Er zit een pico-psu van mini-box bij, maar deze die heeft een 20pins + 4 pins aansluiting. Op het moederbord vind ik een 24 pins + 4 pins aansluiting en volgens het boekje moet de 4 pins zijn aangesloten. Dus mijn vraag aan u, kan ik de 20 pin psu gewoon in het 24-pins gat steken, of heb ik daar een verloopje voor nodig. Het gaat om de volgende voeding en moederbord:

pricewatch: Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit
pricewatch: Asus E35M1-M
Je hoeft waarschijnlijk geen verloop stekker te kopen, veel moederborden werken gewoon met de 20pins stekker. Ik heb deze week nog een Asrock H61-M moederbord gebruikt voor een pc waar de de 4pins van de 20+4 stekker niet nodig was.
Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 23:28:
Ik wil voor mijn sportclub een nieuwe muziek pc bouwen.

Wij hebben nu een oude pc met Media Center XP draaien. Deze is al bijna 7 jaar oud en niet meer voorruit te branden. Bekabeling van het geluid gaat via een mengpaneel.
De Pc wordt alleen gebruikt om muziek te draaien. Dus hij staat vaak op de dinsdag avond, vrijdag avond en zaterdag en zondag de hele dag aan.

Het budget is tot ongeveer 300/400 euro. Wat raden jullie aan. Ik wil er Windows 7 op draaien aangezien ik nog genoeg licenties heb liggen. Wat raden jullie aan??
Alleen muziek afspelen? Dus gewoon een goedkoop Athlon x2 of Pentium G620 met een grote harde schijf? Wat is belangrijk mbt de behuizing? Komt hij in het zicht te staan of kun je gewoon een standaard kast uit het zicht plaatsen?

Is de geluidskwaliteit belangrijk? Ik neem aan dat de pc analoog op het mengpaneel aangesloten gaat worden? Als het belangrijk is misschien een los geluidskaartje overwegen.

Probeer je wensen eens iets meer te definiëren, dan wordt het makkelijker om er geschikte componenten bij te zoeken. Met bovenstaand stuk kunnen we niet zoveel.

[ Voor 41% gewijzigd door jaapsander op 21-07-2011 09:11 ]

Voor puur muziek is een Fusion of Atom systeem ook wel aantrekkelijk, je gaat met muziek al dat extra vermogen zeker niet nodig hebben. Goede mediaplayer zoals Foobar er op en voila, gaan met die muziek!

Hou er wel rekening mee dat je als sportclub met horeca vergunning niet zomaar even een pc'tje met geripte muziek mag neerzetten. Je muziek moet aantoonbaar legaal verkregen zijn, en je moet daar bovenop de 'naburige rechten' aan BUMA/STEMRA en SENA afdragen. Je kan het risico nemen, maar er lopen controleurs rond en de boetes zijn niet mals.

Voor de horeca zijn er trouwens best goede kant en klare oplossingen als DJ Matic, DDJ, BCM, etc waarbij je de muziek, PC (evt met touchscreen bediening) en software in 1 pakket kan huren (dat zijn die dingen die je in alle cafe's ziet), maar goed je kan ook je eigen spullen bouwen en (legaal) je eigen muziek kopen. Zou ik persoonlijk voor een simpele all-in-one met touchscreen gaan (bv een Fusion systeempje: MSI WindTop, HP Touchsmart) en W7 media center, MediaPortal, MusicMatch, JRiver of een andere media-center-achtige interface da's handiger voor de bediening dan geklooi met toetsenbord/muis.

[ Voor 33% gewijzigd door Dreamvoid op 21-07-2011 10:26 ]

Waltorange schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 23:29:
Ik loop al een tijdje met de gedachte om een multimedia (HT)PC te bouwen voor in de huiskamer.

De multimedia (HT)PC moet het volgende kunnen:
  • Opnemen van de TV
  • Afspelen van DVD/Blu-Ray met DTS-HD Master Audio geluid
  • Internetten oa YouTube, Uitzendiggemist..
  • Afspelen muziek
  • Foto (Photoshop) en film (Pinnacle studio HD Ultimate) bewerken
Via een HDMI kabel wordt de multimedia (HT)PC aangesloten op een receiver.

Op basis van de bovenstaande wensen ben ik tot de volgende samenstelling gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Hauppauge TV Win/TV PCIe HVR 4400 PVR-PCI€ 117,10€ 117,10
1Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 59,60€ 59,60
1Origen AE S16V€ 344,50€ 344,50
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 33,90€ 33,90
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 174,30€ 174,30
1LG BH10LS30 Zwart€ 73,95€ 73,95
1XFX Pro 550W€ 54,35€ 54,35
1Intel 320 80GB€ 131,-€ 131,-
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/8G€ 54,30€ 54,30
1MSI R6850 Cyclone 1GD5 Power Edition/OC€ 149,26€ 149,26
1MSI P67A-GD65 (B3)€ 136,-€ 136,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.328,26

Op de SSD komt de OS en de software.

Graag jullie mening en advies. Alvast bedankt.
Ligt het aan mij of zie ik steeds vaker dat mensen een Mugen 2 (LOMP GROOT!) in een low profile/desktop/htpc behuizing willen proppen???? Die mugen 2 is 15.8 cm hoog. Ondanks dat die origen kast best ruim is (is volgens de site 17.5 cm hoog) gaat dit waarschijnlijk niet passen omdat je moederbord spacers, moederbord zelf, socket en boven/onderkant van de kast ook nog ruimte innemen. Het is handiger om er een kleinere/lagere koeler op te zetten zoals een scythe big shuriken.

Verder heeft je systeem op de kast na niks te maken met een HTPC. Dit is gewoon een werkstation en ik vraag me af wat je precies wilt. Als je af en toe wat wilt photoshoppen en videobewerken vraag ik mij af of je niet prima af kan met een i5 2400 en een veel lichter videokaartje. Als je serieus wilt photoshoppen en videobewerken schaf dan een werkstation aan en neem er een mediaspeler bij.

Alles in 1 kastje proppen wil misschien wel, maar is wel sub-optimaal. High/Mid-end videokaarten willen nog wel eens wat warmte produceren wat in een relatief kleine HTPC kast minder goed afgevoerd kan worden dan in een mid/bigtower model kast. Ook zou ik voor incidenteel photoshop of videobewerking ook gewoon goedkopere hardware aanschaffen.

[ Voor 3% gewijzigd door jaapsander op 21-07-2011 12:23 ]

• Flex0r
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-12 15:05
Flex0r schreef op donderdag 07 april 2011 @ 08:09:
Hebben jullie nog tips aangaande mijn toekomstige htpc?(weinig ruimte in tv meubel vandaar een zo plat mogelijke case)
Ik heb nog een Intel E6850 en wil deze dus graag hergebruiken vandaar socket 775.

#ProductPrijsSubtotaal
1Terratec Cinergy C PCI HD CI€ 90,30€ 90,30
1Sony Optiarc AD-7670S Zwart€ 44,98€ 44,98
1Silverstone SST-ML02B-MXR€ 216,40€ 216,40
1Asus P5G41TD-M PRO€ 59,27€ 59,27
1Silverstone NT07-775 Low Profile€ 18,80€ 18,80
1Logitech diNovo Mini€ 76,95€ 76,95
1OCZ Gold DDR3 PC3-8500 Low Voltage Dual Channel€ 33,08€ 33,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 539,78

Waar ik een beetje mee zit is de 120 watt voeding die bij de silverstone kast zit, ik heb sterk het idee dat dat niet voldoende zal zijn en dat ik alles in MoDT moet doen of op zoek moet naar een andere behuizing.
Zijn hier mensen die ervaring hebben met deze behuizing?
Een paar maanden verder en ik heb nog geen htpc bij elkaar gesprokkeld.
Ik ben wel van gedachte veranderd en heb besloten AMD een kans te gaan geven met de Fusion.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E35MI-I DELUXE€ 132,09€ 132,09
1Terratec Cinergy C PCI HD CI€ 96,60€ 96,60
1Western Digital Caviar Blue 6Gb/s WD10EALX, 1TB€ 47,60€ 47,60
1Silverstone SST-ML02B-MXR€ 202,80€ 202,80
1Logitech diNovo Mini€ 69,90€ 69,90
1Sony Optiarc BC-5640H Zwart€ 96,-€ 96,-
1Corsair XMS3 CMX4GX3M2A1333C8€ 31,14€ 31,14
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 676,13

Het wordt wel wat prijziger daardoor, maar het lijkt me een mooie setup.
Verbeter suggesties of opmerkingen hoor ik graag.

PSN: Flexman | STEAM: Flex0r[GoT]

Flex0r schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 13:04:
[...]

Een paar maanden verder en ik heb nog geen htpc bij elkaar gesprokkeld.
Ik ben wel van gedachte veranderd en heb besloten AMD een kans te gaan geven met de Fusion.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E35MI-I DELUXE€ 132,09€ 132,09
1Terratec Cinergy C PCI HD CI€ 96,60€ 96,60
1Western Digital Caviar Blue 6Gb/s WD10EALX, 1TB€ 47,60€ 47,60
1Silverstone SST-ML02B-MXR€ 202,80€ 202,80
1Logitech diNovo Mini€ 69,90€ 69,90
1Sony Optiarc BC-5640H Zwart€ 96,-€ 96,-
1Corsair XMS3 CMX4GX3M2A1333C8€ 31,14€ 31,14
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 676,13

Het wordt wel wat prijziger daardoor, maar het lijkt me een mooie setup.
Verbeter suggesties of opmerkingen hoor ik graag.
Wat cpu kracht ga je er wel op achteruit door een e350 setup te kiezen ipv je socket 775 te hergebruiken. GPU acceleratie is noodzakelijk om hd video goed af te kunnen spelen. Waarom niet Llano (wanneer daar een itx variant van komt)? Of een ITX SB setup?

Verder is die harde schijf erg duur voor een 1TB variant, voor dat geld kun je ook een 1,5 TB halen van bijvoorbeeld WD of samsung

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-12 14:20

PnD

like in Pinda ^_^

Iemand nog alternatieven voor de Lian Li PC-C50?

Mijn eisen:
- HTPC case (afmetingen zijn 18 x 44 x 38 cm (HxBxD). Iets kleiner mag, groter niet.

• Flex0r
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-12 15:05
jaapsander schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 13:25:
[...]

Wat cpu kracht ga je er wel op achteruit door een e350 setup te kiezen ipv je socket 775 te hergebruiken. GPU acceleratie is noodzakelijk om hd video goed af te kunnen spelen. Waarom niet Llano? Of een ITX SB setup?

Verder is die harde schijf erg duur voor een 1TB variant, voor dat geld kun je ook een 1,5 TB halen van bijvoorbeeld WD of samsung
Llano is inderdaad ook nog een optie die nog open staat mede doordat die gelijk als niet beter presteren dan een SB i3.
Aangezien de Llano's in Q3 uitkomen is dat ook een kanshebber en wellicht de moeite waard om nog even geduld te hebben.

HDD heb ik er eigenlijk zomaar een beetje tussen gepleurt. Waarschijnlijk wordt die vervangen door een wd caviar green.
Doel van de HTPC is toch wel om stil en zuinig te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Flex0r op 21-07-2011 13:52 ]

PSN: Flexman | STEAM: Flex0r[GoT]

Verwijderd

Ik zat zelf ook te kijken naar Liano. Als ik naar deze benchmark kijk dan is de CPU wat langzamer dan de G620, maar scoort de 3650 een stuk(je) beter op het media gedeelte door de betere GPU. Het is alleen de vraag hoeveel watt beide systemen idle/load gebruiken (kon helaas geen review vinden met beide 'systemen'). Het lijkt wel alsof Liano minder zuinig is.

G620 heeft de 24P bug, waardoor je een videokaart moet kopen (€30,-) dus dat rechtvaardigt het prijsverschil van zo'n €30 tussen deze 2 'systemen'.

Even aangenomen dat het verbruik weinig uitmaakt tussen bovenstaande zou ik zelf zeggen dat Liano zelfs een betere keuze is dan de G620 voor budget HTPC. Omdat Liano geen 24P bug heeft, heb je geen losse videokaart nodig en daardoor is je totale powerconsumptie lager dan met de G620+Videokaart. Het is echter wel mogelijk dat je op een G620 + losse videokaart beter kunt gamen?

Mis ik iets aan bovenstaande? Ben benieuwd, omdat ik tot nu toe enkel Intel systemen hier voorbij zie komen.

Edit: nvm, er zijn blijkbaar (nog) geen mini-ITX borden voor Liano

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2011 18:20 ]

De 24p bug is inmiddels gefixed door UAC uit te zetten.

Llano is in principe wel een beter platform (of in elk geval minstens net zo goed), maar de interessante cpu's daarvoor (de E2-3250 bijvoorbeeld) zijn nog niet geintroduceerd.

[ Voor 83% gewijzigd door Dreamvoid op 21-07-2011 18:27 ]

Verwijderd

I know, maar om de een of andere reden neemt toch zowat iedereen een losse videokaart bij SB, omdat blijkbaar DXVA niet lekker loopt. Ik zeg niet dat dit werkelijk zo is en waarschijnlijk met de juiste settings is het ook opgelost, maar ik neem het voor de zekerheid wel mee in de overweging.

Als het goed is wordt de A4-3350 ook in juli gereleased. Die is al een stuk zuiniger dan de A6 en zou $80 moeten kosten. Interessant....

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2011 18:39 ]

Voor XBMC inderdaad, maar IMO is het veel logischer om onder Windows gewoon Media Center te gebruiken. Dat is een veel volwassener programma en heeft fatsoenlijke TV/PVR aan boord. Desnoods kan MediaPortal ook - en dan heb je niks met de DXVA bugs in XBMC-for-Windows te maken.

Verwijderd

Klopt, maar ik vind XBMC erg fijn en het kostte nogal wat tijd om alles uit te zoeken (subtitles, settings, libraries etc) dus voor mij is XBMC eigenlijk de enige optie.

Er wordt vast hard gewerkt door XBMC om de DXVA problemen op te lossen, maar het is toch al een tijdje stil, vandaar toch enige onzekerheid voor de nabije toekomst. Verder las ik dat de G620 niet voldoende presteert (bij sommigen) om zonder haperen 1080P af te spelen, maar dat vind ik vreemd want dat doet mijn E4600 al prima zonder DXVA en die is echt een stuk langzamer.

Om bovenstaande problemen te voorkomen leek de A4 Liano me interessant. Deze zou deze maand nog moeten komen.

Verwijderd

jaapsander schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 12:10:
[...]

Ligt het aan mij of zie ik steeds vaker dat mensen een Mugen 2 (LOMP GROOT!) in een low profile/desktop/htpc behuizing willen proppen???? Die mugen 2 is 15.8 cm hoog. Ondanks dat die origen kast best ruim is (is volgens de site 17.5 cm hoog) gaat dit waarschijnlijk niet passen omdat je moederbord spacers, moederbord zelf, socket en boven/onderkant van de kast ook nog ruimte innemen. Het is handiger om er een kleinere/lagere koeler op te zetten zoals een scythe big shuriken.

Verder heeft je systeem op de kast na niks te maken met een HTPC. Dit is gewoon een werkstation en ik vraag me af wat je precies wilt. Als je af en toe wat wilt photoshoppen en videobewerken vraag ik mij af of je niet prima af kan met een i5 2400 en een veel lichter videokaartje. Als je serieus wilt photoshoppen en videobewerken schaf dan een werkstation aan en neem er een mediaspeler bij.

Alles in 1 kastje proppen wil misschien wel, maar is wel sub-optimaal. High/Mid-end videokaarten willen nog wel eens wat warmte produceren wat in een relatief kleine HTPC kast minder goed afgevoerd kan worden dan in een mid/bigtower model kast. Ook zou ik voor incidenteel photoshop of videobewerking ook gewoon goedkopere hardware aanschaffen.
Ik vraag me af of het wel verantwoord is om een Big Shuriken te plaatsen op een i5 2500K die meer dan eens volledig belast zijn. Bij een HTPC is je processor bijna nooit volledig belast en een i3 2100 heeft ook nog eens een lagere TDP. Als je gaat foto- en videobewerken dan draait je processor regelmatig wel op volledige kracht. Een Mugen 2 is helemaal niet zo gek en ook nog eens lekker stil, alleen als die inderdaad niet in de kast past dan is dat wel weer een klein probleempje :).

Als hij serieus wil photoshoppen en veel videobewerking doet loont het wel om een i7 2600(K) aan te schaffen ism een lichtere grafische kaart. Bijv die ik aangaf met passieve koeling. Ik zou niet weten waarom hij twee systemen zou moeten aanschaffen dat is onnodig duur.

Verwijderd

jaapsander schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 09:06:
Alleen muziek afspelen? Dus gewoon een goedkoop Athlon x2 of Pentium G620 met een grote harde schijf? Wat is belangrijk mbt de behuizing? Komt hij in het zicht te staan of kun je gewoon een standaard kast uit het zicht plaatsen?

Is de geluidskwaliteit belangrijk? Ik neem aan dat de pc analoog op het mengpaneel aangesloten gaat worden? Als het belangrijk is misschien een los geluidskaartje overwegen.

Probeer je wensen eens iets meer te definiëren, dan wordt het makkelijker om er geschikte componenten bij te zoeken. Met bovenstaand stuk kunnen we niet zoveel.
Het gaat inderdaad alleen om muziek af te spelen. We gebruiken nu Media Center op een oude pc die vaak vast loopt bij het zoeken naar muziek etc. Wil nu weer mediacenter gebruiken omdat wij achter de bar met vrijwilligers werken en media center eenvoudig te bedienen is.

Een scherm met touchscreen bediening hebben we al. De kast(atx) staat al uit zicht. Maar misschien is een kleine behuizing makkelijker ivm de ruimte. Pc is nu inderdaad analoog op het mengpaneel aangesloten. Neem aan dat een standaard onboard geluidskaart voldoende geluidskwaliteit geeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2011 20:23 ]

• Rindertt
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-11 11:27
Hallo,

Mijn bedoeling is om een HTPC te bouwen, waarmee ik ook games mee kan spelen. De hardware die ik al heb is:
- SSD schijf
- SATA schijf
- monitor, toetsenbord, muis, speakers
- eventuele videokaart

In principe is het de bedoeling dat ik zonder videokaart (verouderde) games als age of empires III, C&C Tiberium Wars en dergelijke kan spelen.

De zaken die ik nog nodig hebben volgen hieronder, graag jullie feedback en/of verbeterpunten.

#ProductPrijsSubtotaal
1Thermaltake Armor A30 (Zwart)€ 83,85€ 83,85
1be quiet! Straight Power E8 CM 480W€ 82,40€ 82,40
1G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL€ 61,50€ 61,50
1AMD Llano A8 3850 Boxed€ 107,56€ 107,56
1Gigabyte GA-A75M-UD2H€ 94,11€ 94,11
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 429,42

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 20:20:
[...]

Het gaat inderdaad alleen om muziek af te spelen. We gebruiken nu Media Center op een oude pc die vaak vast loopt bij het zoeken naar muziek etc. Wil nu weer mediacenter gebruiken omdat wij achter de bar met vrijwilligers werken en media center eenvoudig te bedienen is.

Een scherm met touchscreen bediening hebben we al. De kast(atx) staat al uit zicht. Maar misschien is een kleine behuizing makkelijker ivm de ruimte. Pc is nu inderdaad analoog op het mengpaneel aangesloten. Neem aan dat een standaard onboard geluidskaart voldoende geluidskwaliteit geeft.
Met een H61 moederbord, Intel G620 processor en 2GB geheugen ben je er dan. De kast en voeding kun je weer hergebruiken :).

pricewatch: MSI H61M-E33 B3
pricewatch: Intel Pentium G620
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1066D3N7/2G

Goedkoper alternatief een AMD E-350:
pricewatch: Asrock E350M1/USB3
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1066D3N7/2G

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2011 20:49 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
rzijlstra84 schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 20:44:

De zaken die ik nog nodig hebben volgen hieronder, graag jullie feedback en/of verbeterpunten.
De behuizing vind je mooi? Ik vind hem met die ledjes en de rest van het uiterlijk namelijk niet echt geschikt voor HTPC behuizing.

Hoe sluit je de speakers trouwens aan, met wat voor aansluiting op het mobo?
Heb je 8GB werkgeheugen nodig? Voor een HTPC is dat namelijk heel erg overdreven en waarom de Ripjaws?
Waarom heb je de voeding gekozen? De PC kan prima vooruit met een goede 200W voeding namelijk en de kwaliteit en prestaties zijn niet echt goed voor een voeding van zoveel geld.

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

rzijlstra84 schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 20:44:
Hallo,

Mijn bedoeling is om een HTPC te bouwen, waarmee ik ook games mee kan spelen. De hardware die ik al heb is:
- SSD schijf
- SATA schijf
- monitor, toetsenbord, muis, speakers
- eventuele videokaart

In principe is het de bedoeling dat ik zonder videokaart (verouderde) games als age of empires III, C&C Tiberium Wars en dergelijke kan spelen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Thermaltake Armor A30 (Zwart)€ 83,85€ 83,85
1be quiet! Straight Power E8 CM 480W€ 82,40€ 82,40
1G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL€ 61,50€ 61,50
1AMD Llano A8 3850 Boxed€ 107,56€ 107,56
1Gigabyte GA-A75M-UD2H€ 94,11€ 94,11
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 429,42
Qua geheugen zou ik gaan voor 1866mhz omdat de IGP hier profijt van heeft. pricewatch: Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1866C9B. Dan kun je je nog de vraag stellen of je dat geheugen wel daadwerkelijk nodig gaat hebben want 4GB is eigenlijk wel genoeg voor HTPC en voor verouderde games.

Verder is de voeding onnodig duur. Als je toch geen videokaart wilt gaan toevoegen kun je af met een pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W of pricewatch: Corsair Builder CX430 V2.

• Rindertt
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-11 11:27
- Behuizing vind ik persoonlijk mooi inderdaad.
- Speakers sluit ik aan op optische aansluiting van het moederbord.
- Geheugen, heb ik voor gekozen, omdat ze niet veel kosten
- Voeding, aangezien ik wellicht mijn HD5670 ook wil aansluiten

Edit: ik zat inderdaad wel aan 1866MHz geheugen te denken. en het geheugen wat je noemt is maar 19 euro duurder dan een reepje van 4gb. Dan is het misschien niet nodig, maar qua prijs wel handig :).

Wat voor voeding is jullie advies? Met het oog op eventueel aansluiten van mijn HD5670 of in de toekomst wellicht zwaardere kaart.

[ Voor 34% gewijzigd door Rindertt op 21-07-2011 21:09 ]

Verwijderd

rzijlstra84 schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 21:00:
- Behuizing vind ik persoonlijk mooi inderdaad.

Edit: ik zat inderdaad wel aan 1866MHz geheugen te denken. en het geheugen wat je noemt is maar 19 euro duurder dan een reepje van 4gb. Dan is het misschien niet nodig, maar qua prijs wel handig :).

Wat voor voeding is jullie advies? Met het oog op eventueel aansluiten van mijn HD5670 of in de toekomst wellicht zwaardere kaart.
Als je mogelijk nog een zwaardere kaart wilt hebben dan die HD5670 dan zou ik kiezen voor de pricewatch: XFX Pro 450W. Dit is kwalitatief gewoon een goede voeding voor een scherpe prijs.

• -The_Mask-
  • Niet online
rzijlstra84 schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 21:00:
pricewatch: Asrock A75M heeft die ook de aansluitingen die je nodig hebt? Of heb je DVI nodig?
8GB is voor een HTPC alleen nogal overdreven aangezien je daarmee nooit over de 2GB komt bij normaal gebruik.
pricewatch: Mushkin DDR3 PC3-12800 7-9-7-24 Blackline is denk ik wel leuk. 1600MHz CL7, CAS licentie maakt alleen niet heel veel uit, maar geheugen zal waarschijnlijk ook wel werken op 1866MHz CL9.
Daarvoor is een fatsoenlijke 300W ook meer dan genoeg. Alleen bedenk wel dat als je een HD5670 in het systeem drukt het hele voordeel van Llano weg is, je kunt het grafisch gedeelte immers niet meer gebruiken.
Voor gaming? Waar dacht je ongeveer aan?

AMD Nieuwsdiscussie

Wat dacht je van een Dell Zino of een ASRock Core 100? Kant en klare systemen, klein, rond de 400 euro.
Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 19:43:
[...]

Ik vraag me af of het wel verantwoord is om een Big Shuriken te plaatsen op een i5 2500K die meer dan eens volledig belast zijn. Bij een HTPC is je processor bijna nooit volledig belast en een i3 2100 heeft ook nog eens een lagere TDP. Als je gaat foto- en videobewerken dan draait je processor regelmatig wel op volledige kracht. Een Mugen 2 is helemaal niet zo gek en ook nog eens lekker stil, alleen als die inderdaad niet in de kast past dan is dat wel weer een klein probleempje :).

Als hij serieus wil photoshoppen en veel videobewerking doet loont het wel om een i7 2600(K) aan te schaffen ism een lichtere grafische kaart. Bijv die ik aangaf met passieve koeling. Ik zou niet weten waarom hij twee systemen zou moeten aanschaffen dat is onnodig duur.
Koelt een Big Shuriken niet beter dan een i5 2500k stock koeler? Heb de stock koeler van een 2500k nog nooit in handen gehad, maar een big shuriken is een prima koeler hoor, zeker als je hem vergelijkt met stock koelers.Als hij serieus wil photoshoppen doe je dat niet op de pc in de woonkamer, dan loont het zeker om een extra systeem aan te schaffen (en eventueel de HTPC door een mediaplayer te vervangen). Maan incidenteel photoshoppen of videobewerken kan prima op een HTPC met mindere hardware.
[...]

Onboard geluidskwaliteit (analoog) wil nogal eens verschillen tussen de verschillende chips. Zo uit mijn hoofd wordt de realtek alc889 goed beoordeeld als het om analoge geluidskwaliteit gaat (digitaal maakt overigens niets uit doordat data 1 op 1 doorgegeven wordt aan de receiver). Alleen zijn niet alle borden tegenwoordig uitgerust met de 889, vaak wordt de 892 (volgens mij) gebruikt welke ook redelijk is, maar minder dan de 889.

Zoals eerder genoemd kun je ook prima uit met een kant en klaar systeem. Maar voor €400 euro kun je ook een prima systeem samenstellen. Interne onderdelen zijn niet zo spannend. Muziek afspelen kan tegenwoordig overal mee. Het handigste is dan of een intel g620, een AMD E350 setup of een intel atom. Prik er 2GB geheugen bij en een grote 7200 toeren HDD en prop het in een kast naar keuze.

[ Voor 35% gewijzigd door jaapsander op 22-07-2011 09:36 ]

Ik zou eerlijk gezegd met een systeem waar je nog jaren plezier van moet hebben geen E350 of Atom neerzetten, niet als je voor een paar tientjes meer al een 3x sneller Sandy Bridge of Athlon II systeem hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 22-07-2011 09:51 ]

Waarom niet? Zeker als je muziek gaat afspelen heb je geen fluit aan een Sandy Bridge of Athlon systeem, dan wil je gewoon zo goedkoop en zuinig mogelijk en dan is een E-350 systeem een prima keuze.

-The_Mask- schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 00:13:
[...]

pricewatch: Asrock A75M heeft die ook de aansluitingen die je nodig hebt? Of heb je DVI nodig?

[...]

8GB is voor een HTPC alleen nogal overdreven aangezien je daarmee nooit over de 2GB komt bij normaal gebruik.
pricewatch: Mushkin DDR3 PC3-12800 7-9-7-24 Blackline is denk ik wel leuk. 1600MHz CL7, CAS licentie maakt alleen niet heel veel uit, maar geheugen zal waarschijnlijk ook wel werken op 1866MHz CL9.
Als CAS latentie niet zoveel uitmaakt zou ik eerst in de QVL van het nog uit te zoeken moederbord kijken welke modules ondersteund worden.
[...]
Daarvoor is een fatsoenlijke 300W ook meer dan genoeg. Alleen bedenk wel dat als je een HD5670 in het systeem drukt het hele voordeel van Llano weg is, je kunt het grafisch gedeelte immers niet meer gebruiken.

[...]

Voor gaming? Waar dacht je ongeveer aan?
Werkt hybrid xfire alleen met een HD6000 serie kaart?
Tsurany schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 09:56:
Waarom niet? Zeker als je muziek gaat afspelen heb je geen fluit aan een Sandy Bridge of Athlon systeem, dan wil je gewoon zo goedkoop en zuinig mogelijk en dan is een E-350 systeem een prima keuze.
Precies, waarom zou een E350 of atom geen muziek af kunnen spelen over een aantal jaar....

[ Voor 14% gewijzigd door jaapsander op 22-07-2011 10:04 ]

• Unkie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-12 19:28
Op dit moment heb ik een ION330 staan met een CH3SNAS. Omdat het streamen van mijn foto's echt belachelijk traag gaat (vertraging van 5/10 seconde) was ik aan het kijken voor een nieuwe NAS.

Omdat ik de NAS eigenlijk alleen gebruik voor mijn ION330 zit ik eraan te denken om mijn ION330 te vervangen voor een kleine NAS/HTPC. Dan heb ik een NAS en een HTPC in één! Aangezien de PC bij mijn TV komt te staan wil ik hem zo stil mogelijk hebben. Daarnaast moet de behuizing ruimte hebben voor minimaal 2 HD's (3,5 inch HD's, de 3,5 zijn goedkoper en 2,5" gaat nog 'maar' tot 1GB)

Nu had ik de volgende configuratie
#ProductPrijsSubtotaal
1Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB€ 59,-€ 59,-
1Intel Core i3 2100€ 91,30€ 91,30
1Asus P8H67-I€ 86,99€ 86,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 295,58

Nu rest mij nog 2 vragen:
1. Hebben jullie hier nog op- of aanmerkingen aan (behalve dan dat de behuizing mist)?
2. Ik zit zelf een beetje met de behuizing. Zoals ik al zei wil ik ruimte hebben voor minimaal 2 schijven. Maar de omvang van de behuizing wil ik het liefst in de buurt laten komen van mijn ION330 (195mm (W) x 70mm (H) x 186mm (L) ). Zelf dacht ik aan de Fractal. Gezien die wel erg aan de dure kant is vroeg ik mij af of iemand een goed alternatief weet. De Lian Li PC-Q08B vind ikzelf niet zo mooi (blauwe LED) en is ook te hoog.

Alvast bedankt

(ow ja. Misschien denk je: waarom breid je de ION330 niet gewoon uit? In de ION330 is er maar plek voor 1 x een 2,5" schijf).

[ Voor 4% gewijzigd door Unkie op 22-07-2011 10:30 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
jaapsander schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 10:03:
[...]

Als CAS latentie niet zoveel uitmaakt zou ik eerst in de QVL van het nog uit te zoeken moederbord kijken welke modules ondersteund worden.
QVL is zo karig, daar kijk ik zelf echt nooit na. En omdat de fabrikanten ook nog wel eens wisselen van geheugenchipjes in dezelfde serie zegt het ook niet altijd wat.
Werkt hybrid xfire alleen met een HD6000 serie kaart?
Ja

AMD Nieuwsdiscussie

• Reinout
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-11 21:14
Hallo, ik ben op zoek naar een HTPC als opvolger van een mediaplayer (met brakke software voor muziek). De bedoeling is dat de HTPC aangesloten wordt op een receiver, beeld en geluid worden aldus via HDMI naar de receiver gestuurd en daar afgehandeld.

Doel :
- films (mkv)
- muziek
- af en toe eens een spelletje (console achtig)
- (voorlopig, waarschijnlijk komt er naderhand een NAS bij, maar dat is toekomstmuziek) downloaden en unpacken

De software, aangezien ik de software gratis wil houden, wordt de keuze waarschijnlijk beperkt tot het draaien van XBMC op linux.

Ik had gedacht aan volgende configuratie :
http://azerty.nl/winkelma...D=1&product%5B249646%5D=1

Een llano voor de betere geïntegreerde grafische prestaties. Eigenlijk wacht ik op de A8-3800 maar die lijkt maar niet te komen.
Het goedkoopste bordje met een FM1 socket, aangezien audio en dergelijke toch via HDMI geregeld worden moet ik niet naar de geïntegreerde audio chip kijken, of heb ik dit verkeerd op?
Een storage disk, die naast een reeds in mijn bezit zijnde Crucial M4 komt.

Voor de voeding van de kast moet ik misschien nog kijken voor een andere fan. Ben hier al een aantal posts tegengekomen daarover maar moet het nog eens in detail bekijken.

Zit ik goed met dit systeem of moet ik toch kijken naar een intel alternatief?

• -The_Mask-
  • Niet online
Je weet dat je ook sata kabels bij het mobo krijgt?

De voeding in de MS-Tech is overigens één van de grootste rommel die je kunt krijgen, is niet slim om die te gebruiken.

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1 ... 51 ... 93 Laatste

Dit topic is gesloten.