SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Verwijderd
Klopt, Windows Server 2008 R2. Sinds de HTPC al 24x7 aan moet staan kan ik het gelijk als Domain Controller en NAS gebruiken. Als er problemen zijn dan laat ik het hier wel even weten.Tsurany schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 14:29:
Je bedoelt Windows Server 2008 R2? In principe deelt het de basis met Windows 7 dus drivers zouden geen probleem mogen zijn. XBMC zou dan ook gewoon prima moeten draaien. Heb het alleen nooit zelf uitgetest, ik heb twee aparte systemen.
Dan 2 nieuwe low profile vervang kaarten aanschaffen? (oude kaarten doorverkopen)Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 16:12:
Hehe i know, maar dat meubel was heel wat duurder dan een nieuwe HTPC die wel in het meubel past
bedenk wel dat op een domain controller write caching wordt uitgeschakelt dus even opletten bij hd performance. is het niet handiger de dc er virtueel op te draaien?Phantoman schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 16:24:
[...]
Klopt, Windows Server 2008 R2. Sinds de HTPC al 24x7 aan moet staan kan ik het gelijk als Domain Controller en NAS gebruiken. Als er problemen zijn dan laat ik het hier wel even weten.
diskeltische lurker
Verwijderd
Dat kan, al weet ik niet of er low-profile geluidskaarten zijn met SPDIF-out en eigenlijk wil ik geen geld meer uitgeven aan deze pc. Is al meer dan 5 jaar oud dus iedere investering is eigenlijk al te veel. Dan koop ik liever een geheel nieuwe, maar daar probeer ik mezelf nog even van te behoudenjaapsander schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 16:26:
[...]
Dan 2 nieuwe low profile vervang kaarten aanschaffen? (oude kaarten doorverkopen)
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Verwijderd
Aan de andere kant is een low profile audio (Asus Xonar) en low profile HD5450 ook maar 55€ bij elkaar. Zal er eens over nadenken omdat de rest van de hardware in principe goed is. Een nieuwe kast met voeding kan ik altijd blijven gebruiken als ik later besluit een nieuw mobo+proc te kopen.
Op zich staan er ook leuke PCI mods op internet om zelf van een normale kaart een low profile kaart te maken. Misschien is dat een leuke bezigheid voor de komende tijd
Hmmm ... een goeie punt! Had ik niet aan gedacht. Als ik me niet vergis is dat alleen op de OS schijf, toch ? Misschien valt het dan mee. Anders doe ik het wel handmatig aan zoals nu op de 2003 servertechnopeuter schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 16:36:
[...]bedenk wel dat op een domain controller write caching wordt uitgeschakelt dus even opletten bij hd
Ik gebruik nu al VMWare op de huidige Windows 2003 server, dus dat is zeker een optie. Ik vraag me alleen af of ik geen performance problemen zal krijgen als ik een Windows 2008 virtual machine op de HTPC ga draaien.technopeuter schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 16:36:
[...]is het niet handiger de dc er virtueel op te draaien?
[ Voor 6% gewijzigd door Phantoman op 14-07-2011 17:05 ]
Waarom zou je de spdif van een (low profile) geluidskaart prefereren boven de spdif out van de onboard audiochip? Het signaal is immers digitaal en wordt onveranderd (in geval van bitstreaming) doorgestuurd via je spdif. Ergo, verschil in signaal tussen onboard spdif en geluidkaart spdif is 0. Alleen heb je bij geluidskaarten iets meer functies (die vooral voor gaming handig zijn).Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 16:47:
[...]
Dat kan, al weet ik niet of er low-profile geluidskaarten zijn met SPDIF-out en eigenlijk wil ik geen geld meer uitgeven aan deze pc. Is al meer dan 5 jaar oud dus iedere investering is eigenlijk al te veel. Dan koop ik liever een geheel nieuwe, maar daar probeer ik mezelf nog even van te behouden
Ik zit eigenlijk met één vraag. De HD mag maximaal 9,5 mm hoog zijn. Ik kan alleen in geen enkele webwinkel deze specificatie vinden. Ik heb enkele winkels gebeld, maar ze zijn allemaal steeds rond de 12 mm. Kent iemand een (redelijk ruime, liefst 1TB) 2,5" SATA schijf van maximaal 9,5mm hoog?
Mijn configuratie so far:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Hitachi Travelstar 5K750, 750GB | € 64,95 | € 64,95 |
| 1 | Zotac ZBOX Blu-Ray HD-ID33 | € 265,50 | € 265,50 |
| 1 | Mushkin DDR2 SODIMM PC2-6400 5-5-5-18 Essentials | € 37,50 | € 37,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 367,95 | |
Tja, das wel lastig. Een hoop geld uitgeven en eigenlijk geen direct aanwijsbaar extra geluk hebben.Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 17:00:
Heb mijn huidige pc te koop staan en hoop op een koper, dat maakt het wat gemakkelijkerNiet dat ik het geld niet heb, of er niet aan uit wil geven, maar na het assembleren is de lol er weer vanaf omdat ik niks extra's kan ten opzichte van mijn huidige pc, behalve dat dat een midtower is die ik achter het gordijn uit wil hebben.
True that.Aan de andere kant is een low profile audio (Asus Xonar) en low profile HD5450 ook maar 55€ bij elkaar. Zal er eens over nadenken omdat de rest van de hardware in principe goed is. Een nieuwe kast met voeding kan ik altijd blijven gebruiken als ik later besluit een nieuw mobo+proc te kopen.
[ Voor 78% gewijzigd door Tsurany op 14-07-2011 17:51 ]
Verwijderd
Mijn huidig mobo heeft geen spdif dus moet ik een nieuwe kopen of een low profile geluidskaart.jaapsander schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 17:15:
[...]
Waarom zou je de spdif van een (low profile) geluidskaart prefereren boven de spdif out van de onboard audiochip? Het signaal is immers digitaal en wordt onveranderd (in geval van bitstreaming) doorgestuurd via je spdif. Ergo, verschil in signaal tussen onboard spdif en geluidkaart spdif is 0. Alleen heb je bij geluidskaarten iets meer functies (die vooral voor gaming handig zijn).
Nas: Voorlopig zou ik met 2 TB genoeg moeten hebben, maar moet wel ruimte hebben om een schijf erbij te plaatsen.
De maten van de behuizing: 435 x 176 x 329 mm
Is een aparte videokaart een vereiste? Beeld zal via mijn receiver ( hdmi ) naar de tv gaan.
In ieder geval bedankt voor je hulp alvast
jaapsander schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 13:04:
[...]
Wat is het budget? Er zijn meerdere configs de laaste pagina's voorbij gekomen die prima aan jouw wensen kunnen voldoen. Een intel pentium of core i3 setup met of zonder losse vga kaart voldoet. De grootste eisen en beperkingen zijn voor jou waarschijnlijk de behuizing.
Probeer eerst je eigen wensen te definiëren.
Omvang: Wat zijn de maximale maten van de behuizing mbt de plaats waar de kast moet komen te staan?
Nas: Hoeveel schijven moeten erin kunnen?
Budget: Wat is een godsvermogen en was is "mag wat kosten"?
pricewatch: Intel Pentium G620
pricewatch: Sapphire HD 6450 512MB DDR3
pricewatch: MSI H61M-E33 B3
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G
En dan een Micro ATX kast die aan formaat voldoet en waar genoeg 3,5" bays in zitten. Als er geen voeding bij zit een BeQuiet 300w voeding nemen.
[ Voor 58% gewijzigd door Tsurany op 14-07-2011 19:29 ]
Hoe dan? Het instapmodel uit de OP is duurder dan deze ZBOX. Het hoeft niet persé heel klein te zijn, maar 't moet wel een beetje stijlvol zijn.Tsurany schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 17:49:
Moet het perse zo klein zijn? Voor datzelfde bedrag (minder denk ik zelfs) krijg je gewoon een echte kwaliteits HTPC.
Verwijderd
| 1 | Intel Pentium G620 | € 57,- | € 57,- |
| 1 | Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB | € 59,60 | € 59,60 |
| 1 | Spire PowerCube SPM210B-300W-PFC | € 39,90 | € 39,90 |
| 1 | Scythe Big Shuriken | € 26,75 | € 26,75 |
| 1 | Samsung SH-B123L (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail) | € 49,99 | € 49,99 |
| 2 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G | € 11,99 | € 23,98 |
| 1 | Asus EAH5570 SILENT/DI/1GD2 | € 51,- | € 51,- |
| 1 | Asrock H67M-ITX | € 72,72 | € 72,72 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 380,94 | |
dat alles in een klein kastje...
Verwijderd
pricewatch: Scythe Kozuti 40mm Super-Low Profile
slechts 4 cm hoog, moet wel lukken
succes met het overtuigen van de vrouw
Beste tactiek is eerst een gigantisch grote tower voorstellen, om daarna met een kleine mini ITX behuizing te komen...dan heb je een 'compromis' gemaakt en neem je 'samen' een beslissing
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 20:24:
Beste tactiek is eerst een gigantisch grote tower voorstellen, om daarna met een kleine mini ITX behuizing te komen...dan heb je een 'compromis' gemaakt en neem je 'samen' een beslissingwerkt altijd
Probleem is dat ik zelf ook erg geef om het uiterlijk van de behuizing, ik moet dus mijzelf eerst overtuigen
Idle temps zijn nu ook beter: 28-32 graden idle
Load: 40-45 graden.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Ja maar met die oude voeding wisselde het echt elke halve seconde, en nu is het stabiel? En ik doe niks anders.Tsurany schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 20:39:
Dat het voltage van je core fluctueert komt omdat de processor zichzelf terug clockt en undervolt als hij niet zwaar belast wordt. Dat is niet iets vreemds.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Verwijderd
Als je je vriendin wil overtuigen is dit DE case voor jou!! inclusief 160 W voeding (perfect voor deze setup) en plaats voor je bluray:trolleystad schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 20:27:
[...]
Probleem is dat ik zelf ook erg geef om het uiterlijk van de behuizing, ik moet dus mijzelf eerst overtuigenVandaar dat ik eerst keek naar die ZBOX van Zotac.

http://inwin-style.com/pd_info.php?id=7
kost is ook minimaal:
pricewatch: In-win Diva (Roze)
voor 80 euro kan deze de jouwe worden!
Tsurany schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 19:24:
In het geval van MediaPortal zou ik gaan voor een G620 met bijbehorend moederbord, 4GB geheugen, genoeg hardeschijven en een kast waar meerdere schijven in passen. In het geval van XBMC zou ik er een 6450 bij steken.
pricewatch: Intel Pentium G620
pricewatch: Sapphire HD 6450 512MB DDR3
pricewatch: MSI H61M-E33 B3
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G
En dan een Micro ATX kast die aan formaat voldoet en waar genoeg 3,5" bays in zitten. Als er geen voeding bij zit een BeQuiet 300w voeding nemen.
Mijn vriendin zou direct overtuigd zijn dat ik een vrouw in een mannenlichaam ben
[ Voor 39% gewijzigd door Tsurany op 14-07-2011 20:50 ]
Verrassing, hier wonen inderdaad 2 mannen, die beide anti-roze zijnTsurany schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 20:47:
Mijn vriendin zou direct overtuigd zijn dat ik geen hetero meer ben
Verwijderd
Een dergelijke case is enkel een teken van uitmuntende hetero viriliteit!
Dan moet ik misschien mijn post veranderen naar mijn vriendin zal direct overtuigd zijn dat ik een vrouw in een mannenlichaam bentrolleystad schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 20:48:
[...]
Verrassing, hier wonen inderdaad 2 mannen, die beide anti-roze zijn
Niks mis met roze, draag dat zelf ook wel eens. Alleen roze in combinatie met dat diamanten patroontje en dat type roze? Dat is enkel voor vrouwen en heel verwijfde mannen.Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 20:48:
alleen echte mannen kunnen lila, roze en fuchsia dragen.
Een dergelijke case is enkel een teken van uitmuntende hetero viriliteit!
| 1 | Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB | € 58,70 | € 58,70 |
| 1 | Nox Media 2 | € 60,90 | € 60,90 |
| 1 | Samsung SH-B123L (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail) | € 49,99 | € 49,99 |
| 1 | be quiet! Pure Power L7 430W | € 45,- | € 45,- |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 22,99 | € 22,99 |
| 1 | Asrock H61M/U3S3 | € 59,59 | € 59,59 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 380,92 | |
Echter twijfel ik nog over een paar dingen. Het is erg lang dat ik een pc in elkaar heb gezet en dat ik de componenten goed kende.
Is deze voeding niet te groot? zo ja wat raden jullie aan?
Is deze koeler geschikt?
Ik wil de Htpc met Mediaportal gaan gebruiken en daarnaast een beetje surfen/youtube. Vandaar dat ik voor de G620 ben gegaan.
Het moederbord voldoet aan mijn eisen. (hdmi, usb3, gig ethernet, Sata-300/600) echter weet ik niet of deze past in de meeste behuizingen en of er goeie alternatieven zijn.
De behuizing heb ik een paar eisen. Hij moet stil zijn. en 2x usb aan de voorzijde + een dvd drive moet erin kunnen. Uiterlijk maakt niet uit want hij komt in een dichte kast te staan.
Dat brengt mij gelijk bij het volgende punt... de warmte. Ik ben bang dat hij in een kast waar alleen een kleine opening aan de achterkant zit hij misschien te warm wordt. Gaat dit goed met deze componenten?
Graag jullie mening!
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Working VAAPI (XVBA) for AMD Fusion devices added:
Good news for all Fusion users!
Today we have added VAAPI support to our Fusion builds.
First tests on our development board an ASUS E35M1-I-Deluxe give a very impressive result and less framedrops than an ION2 system! Still there has to be done a lot of work (like bugfixes and some adjustments), but we're trying to release the first official Fusion RC with the release of OpenELEC RC6.
Test our latest ...
Zelfde merk, 300 watt versie.TOYS schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 21:08:
Is deze voeding niet te groot? zo ja wat raden jullie aan?
Ja.Is deze koeler geschikt?
Prima keuze daarvoor.Ik wil de Htpc met Mediaportal gaan gebruiken en daarnaast een beetje surfen/youtube. Vandaar dat ik voor de G620 ben gegaan.
Daar is een standaard voor, namelijk de ATX standaard. Een ATX moederbord past in elke ATX kast en een Micro ATX moederbord past in elke ATX of Micro ATX kast. Dat past dus gewoon, moederbord voldoet qua features ook.Het moederbord voldoet aan mijn eisen. (hdmi, usb3, gig ethernet, Sata-300/600) echter weet ik niet of deze past in de meeste behuizingen en of er goeie alternatieven zijn.
Goed punt, die onderdelen worden niet snel warm maar in een afgesloten ruimte kan die warme goed opbouwen en is oververhitting zeker een reële kans. Ik zou overwegen een ventilator in de kast zelf te plaatsen zodat de lucht om de behuizing heen afgevoerd wordt. Eventueel die opening aan de achterkant groter maken.De behuizing heb ik een paar eisen. Hij moet stil zijn. en 2x usb aan de voorzijde + een dvd drive moet erin kunnen. Uiterlijk maakt niet uit want hij komt in een dichte kast te staan.
Dat brengt mij gelijk bij het volgende punt... de warmte. Ik ben bang dat hij in een kast waar alleen een kleine opening aan de achterkant zit hij misschien te warm wordt. Gaat dit goed met deze componenten?
Kan er nog lucht aan de voorkant in of is enkel de achterkant open? Geen andere kieren ofzo? Het is wel de minst optimale locatie voor een HTPC.
Kan altijd nog het kastje openzetten bij gebruik mocht het echt nodig zijn.
Bedankt voor je uitgebreide reply!
[ Voor 9% gewijzigd door TOYS op 14-07-2011 21:23 ]
+1Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 20:24:
succes met het overtuigen van de vrouw
Beste tactiek is eerst een gigantisch grote tower voorstellen, om daarna met een kleine mini ITX behuizing te komen...dan heb je een 'compromis' gemaakt en neem je 'samen' een beslissingwerkt altijd
Goed nieuwsEaS schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 21:09:
Wat fusion openelec gerelateerd nieuws:
Working VAAPI (XVBA) for AMD Fusion devices added:
Good news for all Fusion users!
Today we have added VAAPI support to our Fusion builds.
First tests on our development board an ASUS E35M1-I-Deluxe give a very impressive result and less framedrops than an ION2 system! Still there has to be done a lot of work (like bugfixes and some adjustments), but we're trying to release the first official Fusion RC with the release of OpenELEC RC6.
Test our latest ...
Die van mij trapt daar niet meer in. Stelde laatst voor een game/htpc neer te zetten omdat dat downloaden/branden en kijken op haar laptop toch niet handig was en onze dochter dan ook kan surfen en educatieve spellen kan spelen.Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 20:24:
Eerste reactie: "je wil gamen hè?". Tweede reactie: "Wat kost het? Dan zoek ik voor hetzelfde bedrag iets leuks uit bij de juwelier.".
Overigens zijn er best wel wat deftige (lees: vind je vrouw ook mooi) kleine behuizingen die in je TV meubel passen én plaats bieden aan een full-profile videokaart + degelijke SFX voeding.
Ik heb al een uATX formaat moederbord de P5B-MX, een dual core processor, 300 watt voeding en een 500GB harde schijf.
Op het moederbord zit een onboard videokaart die volgens asus HD beelden moet aankunnen.
Graag zou ik weten wat jullie er verder voor zouden kopen als je een budget van 300 euro hebt. Ik wil er bijvoorbeeld windows 7 op kunnen draaien icm XMBC.
Ik heb sowieso een cpu koeler nodig aangezien de stock koeler lawaai maakt waar een vliegtuig nog jaloers op word.
De behuizing graag plat en in de zelfde stijl zoals bijvoorbeeld de MS-Tech MC-1200.
Moet er nog een videokaart bij of zal de onboard sterk genoeg zijn voor simpele games en HD beelden?
En natuurlijk Ram geheugen. Advies?
Mocht ik nog iets vergeten, leef je uit.
Alvast bedankt
Martin
Als je nu al oude(re) hardware hebt, met wat ongemakken zoals een lawaaierige koeler, een kleine schijf, net-aan onboard video, dan kun je je afvragen of je deze onderdelen nog wel zou moeten willen gebruiken.
Een setup met llano a8 3850 heeft voor een igp een redelijke krachtige gpu.
Mobo, apu, ms tech 1200, zit je op 250,- euro. 4 gb ddr3 kingston valueram erbij en je zit op 275,- als je je huidige schijf en voeding behoudt.
Je kunt ook je bestaande setup uitbreiden door een low profile videokaart (radeon HD 6570 - 60 euro+/-), ms tech 1200 kast (90,- +/-) en 4 gb geheugen (25,- +/-).
Hij moet alleen simpele games kunnen afspelen (facebook games voor me vriendin) en voor mij films af spelen in HD.
Je denkt dat de HD6570 wel nodig zal zijn?
Ik heb nog wel een extra 500 GB schijf liggen, ik kan er dus 1 TB van maken, maar of dat gaat passen in bijv de MS-Tech MC-1200 weet ik nog niet.
Is niks voor de woonkamer. Duidelijk een model voor in de slaapkamerVerwijderd schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 20:59:
als het aan jou lag stond er dus zo'n case in je woonruimte:
[afbeelding]
De onboard is niet sterk genoeg voor HD beelden. Correctie, hij kan prima een HD beeld van 1920x1080 weergeven, maar het gaat erom dat de IGP de cpu kan ontlasten bij het afspelen van HD materiaal.Fama schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 08:53:
Ik wil graag een HTPC gaan bouwen, en vroeg me af of ik wat hulp kan krijgen van jullie.
Ik heb al een uATX formaat moederbord de P5B-MX, een dual core processor, 300 watt voeding en een 500GB harde schijf.
Op het moederbord zit een onboard videokaart die volgens asus HD beelden moet aankunnen.
Graag zou ik weten wat jullie er verder voor zouden kopen als je een budget van 300 euro hebt. Ik wil er bijvoorbeeld windows 7 op kunnen draaien icm XMBC.
Ik heb sowieso een cpu koeler nodig aangezien de stock koeler lawaai maakt waar een vliegtuig nog jaloers op word.
De behuizing graag plat en in de zelfde stijl zoals bijvoorbeeld de MS-Tech MC-1200.
Moet er nog een videokaart bij of zal de onboard sterk genoeg zijn voor simpele games en HD beelden?
En natuurlijk Ram geheugen. Advies?
Mocht ik nog iets vergeten, leef je uit.
Alvast bedankt
Martin
Volgens mij hoef je alleen maar een videokaart te kopen (voor facebookgames is een 6450 genoeg) en een kast. Wat voor 300W voeding heb je op dit moment? Degelijk model?
[ Voor 64% gewijzigd door jaapsander op 15-07-2011 09:31 ]
Je zou nog kunnen overwegen om al een 2tb schijf te kopen. Meerdere schijven in de, veelal, krappe ruimte van een htpc kast, kan best een uitdaging zijn.
Je weet zelf echter het beste hoe je films gaat kijken en of opslagruimte dan wel/niet een must is.
Verwijderd
Is het nodig om die HD 6570 erin te doen of kan het ook zonder?
Tsja, beter voorbereid voor de toekomst...als je toekomst bestaat uit Intel of AMD. VDPAU is een hele goede, erg uitgebreide API van nVidia, VA-API is de (iets minder uitgebreide) API van Intel, en XvBA de API van AMD/ATi. Omdat de XvBA library nauwelijks gebruikt werd, is er door AMD een brug gebouwd tussen VA-API en XvBA die de vertalingsslag maakt van VA-API calls naar XvBA calls. Dus ja, voor AMD en Intel is VA-API de toekomst, en er wordt hard gewerkt om zowel de brug beter te maken als VA-API library zelf. Maar als developer is VDPAU mooier: meer features, meer support van nVidia, en volwassen code in de libraries. Alleen jammer dat nVidia uit de IGP markt is geknikkerd.mcDavid schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 00:37:
[...]
Goed nieuwsMooi dat VAAPI eindelijk volwassen wordt! Maakt de keuze ten minste niet meer vooraf bepaald. En in principe is VAAPI volgens mij veel beter voorbereid op de toekomst als VDPAU.
ThaClown heeft daar wat handleidingen voor gemaakt. Het laatste topic is Media Portal alternatief voor Windows Media Center (Deel 4), maar ik vind de installatie beter uitgelegd in deeltje 3.... (meer specifieke codecs ed)Phusebox schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 09:59:
[...]
Maar goed... binnenkort maar eens MediaPortal proberen.
However, in jouw geval kan ik je beter aanraden het bij deel 4 te houden en het door Tsurany aanbevolen SAF codec pack te installeren. Hou het daar bij de stable versie, de nieuwe bèta's zijn voorzien van watermarks in bepaalde codecs...
PS; ThaClown verwijst naar zijn website waar ie filmjes ed op had staan, die site doet het niet meer. Zijn installatievideo's zijn nog wel te vinden op YouTube
Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.
Verwijderd
Ja het kan zonder maar dan moet je niet verwachten dat je 1080p vloeiend afspeelt.Fama schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 09:58:
Ik denk dat 1TB meer dan genoeg is, veelal zullen het gewone dvd's zijn en ik ga er denk ik nog een bluray speler in doen.
Is het nodig om die HD 6570 erin te doen of kan het ook zonder?
Zolang hij dan maar 720p vloeiend afspeeld vind ik het ook bestVerwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 10:09:
[...]
Ja het kan zonder maar dan moet je niet verwachten dat je 1080p vloeiend afspeelt.
HD ready tv
Nee want ik heb nog niets gekocht, en als ik bestel, wil ik wel alles in 1x bestellen. vandaar eerst informatie opdoen.Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 10:30:
Dat kun je nu toch gewoon testen lijkt me?
uhm...je hebt nog niks gekocht, maar dit heb je al?Fama schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 08:53:
...
...
Zonder videokaart verander je niks, dus als dit niet 720p trekt......
Verwijderd
Puur offtopic nu, maar er zijn veel meer technieken...NLxAROSA schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 08:28:
[...]
Die van mij trapt daar niet meer in. Stelde laatst voor een game/htpc neer te zetten omdat dat downloaden/branden en kijken op haar laptop toch niet handig was en onze dochter dan ook kan surfen en educatieve spellen kan spelen.
Eerste reactie: "je wil gamen hè?". Tweede reactie: "Wat kost het? Dan zoek ik voor hetzelfde bedrag iets leuks uit bij de juwelier.".
Overigens zijn er best wel wat deftige (lees: vind je vrouw ook mooi) kleine behuizingen die in je TV meubel passen én plaats bieden aan een full-profile videokaart + degelijke SFX voeding.
Front vormen met je kinderen bvb, die ook een game pc willen om te surfen etc.
Meest beproefde techniek is 'ruil' techniek. Eenvoudigste ruil is het juweel. Je koopt een iets goedkoper juweel dan de prijs van je htpc, en je geeft het 'onverwacht' cadeau. Is ze vast helemaal blij mee want laten we eerlijk zijn, we kopen zelden iets zomaar en zeker geen duur juweel (of je bent een grote uitzondering
Daarna koop je de htpc want zij heeft toch ook een mooi juweel gehad
Zelf bouw ik gewoon 'schuld' op...als zij iets wil doen het koppelen aan iets dat ik wil doen, en de inzet van het spel is de ruil in jouw voordeel verschuiven
Tenslotte is de laatste 'techniek' ook de meest toegepaste door verkopers, je moet een 'behoefte' creëren bij je vriendin. Je saboteert de DVD speler (ach schat, dvd speler kapot
In de praktijk was het bij mij een mix van alles hierboven...de laptop was effectief te klein (netbook) en de dvd speler crap (pioneer brol) dus had ik een behoefte gecreërd...ik ben dan een 'eigen spaarrekening' gestart, waar ik vakantiegeld etc. op stort en 100 EUR per maand, dat was dan 'mijn geld'. Zij heeft een idem spaarrekening waar ze spaart voor meubels dus ruil OK
Klein detail, radio was voorgesteld als klein tafelmodel (voorstel aanvaard) maar later toch veel groter model gekocht (meer ruimte voor koeling en kon de radio dan ook werkend houden
Ze kan er dan nog een pot bloemen op zetten als decoratie
nu terug ontopic
Verwijderd
Je wilt toch je oude hardware houden? Dan moet je sowieso RAM kopen lijkt me?Fama schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 11:22:
Dat is allemaal oude hardware die ik al heb, maar het zal niet opstarten zonder ram geheugen....
Ik ben al geruime tijd dit forum aan het volgen. Als mediaspeler ben ik aanvankelijk gegaan voor een ACryan. Erg fijn, speelt out of the box alles af, maar qua interface kan het gewoon lang niet tippen aan XBMC.
Na lang wikken en wegen toch maar besloten om een HTPC te gaan bouwen. Na lang het forum te hebben doorgespit ben ik hierop uitgekomen.
| 1 | Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB | € 59,60 | € 59,60 |
| 1 | Antec Fusion Remote Zwart | € 130,52 | € 130,52 |
| 1 | be quiet! Pure Power L7 350W | € 37,50 | € 37,50 |
| 1 | Sapphire HD 6450 512MB DDR3 | € 36,76 | € 36,76 |
| 1 | Asrock P67 Pro3 | € 87,20 | € 87,20 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 458,32 | |
Met dit systeem hoop ik XBMC af te spelen onder Windows 7. 1080p afspelen is een vereiste, daarom ook de videokaart toegevoegd. Ik had mezelf een richtprijs van 500 euro gesteld.
Voor gaming en bluray blijf ik de PS3 gebruiken.
Zouden jullie naar mijn configuratie willen kijken, toevoegingen, aanmerkingen of tips zijn erg welkom.
Alvast bedankt. Daan
Verwijderd
HTPC zelf is mooi stil, die NF-R8 is een fijne koeler. Wordt geleverd met een tweetal aansluitkabels die de draaisnelheid van de fan verlagen, handig
Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)
Heb wel een opmerking: Waarom een P67 moederbord? Je gebruikt inderdaad een losse videokaart, dus je hebt de onboard GPU van die pentium niet nodig, maar waarom zou je jezelf die mogelijkheid ontnemen? Een H61/H67 bordje is goedkoper en overclocken kun je toch niet met die pentium. Verder zou ik (sterker nog heb ik zelf) nexus real silent 12 cm casefans bij die antec fusion remote behuizing gekocht. Zijn een stuk stiller en kunnen op een 3 pins aansluiting op je moederbord geregeld worden.Daan1984 schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 11:41:
Hey iedereen,
Ik ben al geruime tijd dit forum aan het volgen. Als mediaspeler ben ik aanvankelijk gegaan voor een ACryan. Erg fijn, speelt out of the box alles af, maar qua interface kan het gewoon lang niet tippen aan XBMC.
Na lang wikken en wegen toch maar besloten om een HTPC te gaan bouwen. Na lang het forum te hebben doorgespit ben ik hierop uitgekomen.
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Pentium G620 € 57,- € 57,- 1 Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB € 59,60 € 59,60 1 Antec Fusion Remote Zwart € 130,52 € 130,52 1 Scythe Big Shuriken € 26,75 € 26,75 1 be quiet! Pure Power L7 350W € 37,50 € 37,50 1 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G € 22,99 € 22,99 1 Sapphire HD 6450 512MB DDR3 € 36,76 € 36,76 1 Asrock P67 Pro3 € 87,20 € 87,20 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 458,32
Met dit systeem hoop ik XBMC af te spelen onder Windows 7. 1080p afspelen is een vereiste, daarom ook de videokaart toegevoegd. Ik had mezelf een richtprijs van 500 euro gesteld.
Voor gaming en bluray blijf ik de PS3 gebruiken.
Zouden jullie naar mijn configuratie willen kijken, toevoegingen, aanmerkingen of tips zijn erg welkom.
Alvast bedankt. Daan
Verder zou je ook prima de 300W variant van die beQuiet kunnen nemen. het nadeel van de combi Bequiet + antec fusion is dat de p4 stroom stekker aan de korte kant is (kan met spanning op de kabel wanneer je geen videokaart hebt geplaatst). Het is daarom verstandig om een http://highflow.nl/aanslu...4-verleng-kabel-20cm.html te bestellen.
off topic:
Losse decoder kastjes zuigen! Hebben vaak een onacceptabel standby-verbruik en dwingen je om meerdere afstandsbedieningen te gebruiken (of een harmony). Geef mij maar Ziggo Ci+ module + HTPC!jacobras schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 12:00:
Ik kan de ventilator van mijn htpc horen, best wel irritant soms op sommige zachte momenten tijdens een film. Zit een Noctua NF-R8 koeler in die toch behoorlijk stil is. Maar wat blijkt nu, zelfs met de htpc uit hoor ik die ventilator nog. Oorzaak? Ziggo interactieve ontvanger die zich uitleeft![]()
HTPC zelf is mooi stil, die NF-R8 is een fijne koeler. Wordt geleverd met een tweetal aansluitkabels die de draaisnelheid van de fan verlagen, handig.
[ Voor 11% gewijzigd door jaapsander op 15-07-2011 15:31 ]
De decoder/recorder die we nu hebben werkt op zich prima. Nadeel is de herrie, en een nog groter nadeel is dat 't ding totaal niet reageert op de Harmony i.c.m. infrarood-extender die 't met 4 andere apparaten perfect doet. We moeten recht op 't oogje van de extender mikken, anders doet de decoder niets. Verlengoogje zit precies op infraroodontvanger van de decoder geplaatst, daar ligt het niet aan.jaapsander schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 13:26:
[...]
Losse decoder kastjes zuigen! Hebben vaak een onacceptabel standby-verbruik en dwingen je om meerdere afstandsbedieningen te gebruiken (of een harmony). Geef mij maar Ziggo Ci+ module + HTPC!
[ Voor 3% gewijzigd door jacobras op 15-07-2011 15:59 ]
Heb je toevallig het standbyverbruik al eens gemeten. Ik hoor allerlei horror verhalen dat die dingen 30-50 W verbruiken. Is toch grofweg €52,56 tot €87,60 ( (30/50W *24*365)/1000 * €0.2 per kWh) per jaar...jacobras schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 14:05:
[...]
De decoder/recorder die we nu hebben werkt op zich prima. Nadeel is de herrie, en een nog groter nadeel is dat 't ding totaal niet reageert op de Harmony i.c.m. infrarood-extender die 't met 4 andere apparaten perfect doet. We moeten recht op 't oogje van de extender mikken, anders doet de decoder niets. Verlengoogje zit precies op infraroodontvanger van de decoder geplaatst, daar ligt het niet aan.[/sup]
Nee, heb geen meetapparatuur daarvoor. Overigens lijkt die 30-50W me als het apparaat is ingeschakeld. Ik kan in de Harmony instellen dat de decoder uit moet gaan zodra de tv uit gaat (maar doe ik niet omdat decoder amper reageert op de Harmony). Maar laten we niet te ver offtopic rakenjaapsander schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 15:36:
[...]
Heb je toevallig het standbyverbruik al eens gemeten. Ik hoor allerlei horror verhalen dat die dingen 30-50 W verbruiken. Is toch grofweg €52,56 tot €87,60 ( (30/50W *24*365)/1000 * €0.2 per kWh) per jaar...
Ben wel benieuwd hoeveel stroom mijn htpc ongeveer verbruikt. Gebaseerd op AMD's E350 en alles streamen vanaf 'n NAS. In 'n Antec ISK 300-65 behuizing met ingebouwde 65W voeding. Is trouwens een kast die prima bevalt.
Meetapparatuur voor het vaststellen van het stroomverbruik van je HTPC (of decoder) kun je voor €10,- kopen bij de kijkshop. Is geen slechte aankoop. Kan handig zijn om te testen wat voor vermogen je toekomstige voeding moet kunnen leveren bij hergebruik van oude componenten voon je HTPC.jacobras schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 16:02:
[...]
Nee, heb geen meetapparatuur daarvoor. Overigens lijkt die 30-50W me als het apparaat is ingeschakeld. Ik kan in de Harmony instellen dat de decoder uit moet gaan zodra de tv uit gaat (maar doe ik niet omdat decoder amper reageert op de Harmony). Maar laten we niet te ver offtopic raken
Ben wel benieuwd hoeveel stroom mijn htpc ongeveer verbruikt. Gebaseerd op AMD's E350 en alles streamen vanaf 'n NAS. In 'n Antec ISK 300-65 behuizing met ingebouwde 65W voeding. Is trouwens een kast die prima bevalt.
Heb het even opgezocht, maar een stand-by verbruik van 15-20W is niet ongewoon voor veel decoders.
http://pdfcast.org/pdf/vo...gebruik-digitale-decoders
[ Voor 8% gewijzigd door jaapsander op 15-07-2011 16:22 ]
Verwijderd
Nu dacht ik, ik koop gewoon de componenten van de best buy van mei, maar ik zie dat de voorgestelde voeding niet meer beschikbaar is en er in dit topic htpc systemen samengesteld worden die al sterk verschillen van deze best buy. Ik ben helaas niet vertrouwd met de laatste hardware en welke combinaties er mogelijk zijn, kunnen jullie mij in de juiste richting wijzen? Ik vermoed dat een gewone usb stick zoals de Elgato EyeTV voor DVB-T voldoet? Ik hoop dat de XBMC-pvr functie die momenteel nog beta is al een beetje goed werkt. Steeds wisselen tussen Mediaportal en XBMC lijkt mij ongemakkelijk.
- je budget
Het budget voor de htpc ligt rond de € 500.
- welke apparatuur je hebt (tv, receiver, enz)
Panasonic plasma tv, Onkyo TX-NR509 versterker (nog te kopen)
- hoe ziet je netwerk eruit (nas? draadloos?)
D-link router. Htpc zou als nas fungeren en is via lan-kabel verbonden.
- wat wil je afspelen
Live TV (dvb-t), video streaming (TED, national geographic, discovery, VRT programma's), radio streaming (Vlaamse radiozenders), spotify, muziek, cd's, films (1080p mkv) en series.
- zijn er ruimtebeperkingen
Liefst niet groter dan 43,5x32,8cm (afmetingen versterker). Hoogte maakt niet uit.
Ik meende gelezen te hebben dat XBMC-linux based ftp ondersteunt, klopt dat? Dan kan ik via een back-up programma computers in het netwerk back-uppen op de hd van de htpc.
Graag zou ik de htpc naast ftp server ook als versterker laten fungeren, maar ik vermoed dat de technologie daarvoor nog niet op punt staat? Naast extra hdmi- en s/pdif-ingang (voor andere apparaten aan te sluiten) en een geluidskaart met analoge uitgangen (voor luidsprekers aan te sluiten), dient de htpc ook nog eens het signaal te versterken en signalen kunnen doorsturen. Waarschijnlijk komt de totaalprijs neer op een htpc+aparte versterker, maar je bespaart er (misschien) wel energie en ruimte mee.
Dan nog een vraagje, hoe sluiten jullie XBMC af met de android remote, of sluiten jullie je htpc nooit af?
Verwijderd
Er zijn veel meer mogelijkheden met XBMC dan WMC, zoals je o.a. in Mar2zz's blog kunt lezen (Sick Beard,..) en XBMC-pvr ziet er redelijk volwassen uit. Ook de officiële XBMC Android app die binnenkort zal kunnen streamen. De Plex app kan dit reeds, maar jammer genoeg enkel voor Mac OS.Dreamvoid schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 18:49:
Wat is er mis met Windows Media Center voor zoiets? Te duur?
[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2011 21:13 ]
Wat wil ik met het systeem gaan doen?
Hij moet sowieso mijn dvd recorder gaan vervangen. Daarbij wil ik ook graag een twin-tuner, of in ieder geval een oplossing voor gelijktijdig opnemen en tv kijken, of 2 programma’s tegelijk opnemen. Uiteraard moet de tuner ook HD kunnen opnemen. Ik zit in het gebied van Caiw en heb momenteel geen smartcard maar wellicht dat ik ooit in de toekomst wel een extra abonnement aanschaf. Ik vind het lastig om goeie informatie te vinden voor de juiste tv kaart dus wellicht is de kaart die ik nu in mijn lijst heb gezet niet de juiste voor mijn wensen. Ik had ook meer PCIe oplossingen verwacht en ben wel iets tegengekomen op deze site maar snap niet helemaal hoe dat werkt en wat je dan nodig hebt. Softwarematig ben ik dan ook nog helemaal niet op de hoogte waar je eventueel allemaal op moet letten. Een PCIe oplossing lijkt mij voor een htpc trouwens sowieso beter dan weer iets extern moeten aansluiten.
Omdat ik dus graag wil kunnen opnemen denk ik dat voor mij voornamelijk WMC interessant is omdat daar de functionaliteit inzit, de vraag is alleen of dat ook met 2 tuners gaat. XBMC heeft de mogelijkheid voor het opnemen volgens sowieso mij niet. Wellicht dat ik beide systemen naast elkaar kan/ga draaien, WMC voor het opnemen en XBMC voor het bekijken van films en videos en afspelen van muziek.
Daarnaast kijk ik met enige regelmaat een film dus de htpc moet om kunnen gaan met alle bekende (HD) formaten die opgeslagen staan op de harddisk en hij moet blu-ray schijfjes kunnen afspelen en branden. Ik wil namelijk de films die ik met mijn camera maak kunnen branden, ook als soort backup want ik ben bang dat mijn harde schijven anders snel vol raken.
Ik heb geen NAS staan en afgelopen week heb ik een nieuwe PC in elkaar gezet omdat in de vorige pc veel onderdelen doorgebrand waren. Helaas ook 2 harde schijven maar ik had gelukkig nog een redelijk recente backup. Omdat ik ook niet van plan ben een NAS aan te schaffen gaf een collega de tip om in zowel de pc als de htpc een aantal grote harde schijven te zetten voor de data opslag en deze met elkaar te synchroniseren zodat dit ook als backup werkt. In mijn nieuwe PC had ik al 2 harde schijven van 2TB gezet vandaar de keuze in mijn lijst voor dezelfde 2 harde schijven.
Uiteraard moet de kast zo stil mogelijk zijn. Hij komt in een open TV meubel te staan en heeft dus voldoende ventilatie, ik weet niet of het soort TV meubel van belang is maar dan heb ik het in ieder geval even gemeld. Tevens wil ik daarom een mooie behuizing hebben die mooi aansluit op mijn Sony receiver (430 x 175 x 430). Graag ook een afleesscherm zodat ik bijvoorbeeld weet hoeveel minuten er al voorbij zijn van de (opgenomen) serie of film die ik zit te kijken. Ik merk dat ik daar nu ook naar kijk op mijn huidige dvd recorder. USB en eventueel een FireWire aansluiting aan de voorkant zijn altijd makkelijk om snel even foto’s of een video van je camera te kijken. Ik vind het lastig om de juiste behuizing te kiezen maar heb voorlopig toch voor de Antec Fusion Remote gekozen maar tips hierbij zijn welkom. Gezien mijn budget is een duurdere behuizing mogelijk. Uiteraard is dit afhankelijk van de rest van de componenten
Onderstaand vinden jullie een voorzet van de componenten maar ik durf niet te zeggen of dit allemaal goed op elkaar aansluit en ook in de behuizing past, en of het geschikte componenten voor de htpc zijn. Mijn budget zit zo rond de 1000 euro. Het mag er iets boven zitten eventueel.
Mochten jullie vinden dat ik voor dat budget iets heel anders in elkaar moet schroeven dan hoor ik dat uiteraard ook graag.
| 1 | Anysee E30C Plus | € 132,65 | € 132,65 |
| 2 | Seagate Barracuda Green 5900.3, 2TB | € 58,90 | € 117,80 |
| 1 | Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit) | € 80,- | € 80,- |
| 1 | Antec Fusion Remote Zwart | € 130,52 | € 130,52 |
| 1 | Scythe Mugen 2 Rev. B | € 33,90 | € 33,90 |
| 1 | Logitech diNovo Mini | € 69,90 | € 69,90 |
| 1 | Intel Core i3 2100 | € 92,90 | € 92,90 |
| 1 | LG BH10LS30 Zwart | € 73,95 | € 73,95 |
| 1 | Sharkoon Silentstorm CM SHA460-135A | € 58,40 | € 58,40 |
| 1 | Asus P8H61-M PRO (B3) | € 73,35 | € 73,35 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 923,12 | |
Als je je torrents binnen je mediacenter wilt beheren enzo, ok snap ik - maar dat stond niet in je originele post:Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 18:56:
[...]
Er zijn veel meer mogelijkheden met XBMC dan WMC, zoals je o.a. in Mar2zz's blog kunt lezen (Sick Beard,..) en XBMC-pvr ziet er redelijk volwassen uit. Ook de officiële XBMC Android app die binnenkort zal kunnen streamen.
Ik ben nl van MediaPortal en XBMC naar WMC gegaan en wil eigenlijk niet meer terug. Het heeft misschien niet zoveel toeters en bellen, maar het is wel een stuk volwassener, zeker de TV/PVR kant.- wat wil je afspelen
Live TV (dvb-t), video streaming (TED, national geographic, discovery, VRT programma's), radio streaming (Vlaamse radiozenders), spotify, muziek, cd's, films (1080p mkv) en series.
Verwijderd
TV/PVR is toch verleden tijd?Dreamvoid schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 23:45:
[...]
Als je je torrents binnen je mediacenter wilt beheren enzo, ok snap ik - maar dat stond niet in je originele post:
[...]
Ik ben nl van MediaPortal en XBMC naar WMC gegaan en wil eigenlijk niet meer terug. Het heeft misschien niet zoveel toeters en bellen, maar het is wel een stuk volwassener, zeker de TV/PVR kant.
Anyway, ik heb eens een poging ondernomen om een htpc'tje (virtueel) in elkaar te steken, maar ik heb geen idee of alles past.
Moederbord
Het Z68 moederbord zou goed zijn, maar waarschijnlijk heb ik voldoende aan een asus H61 van de BBG of een gigabyte H67 dat ongeveer dezelfde prijs is met meer features.
Harde schijven
2 harde schijven, 1 voor media, 1 voor back-up van de computers in het netwerk. Naast de 2 harde schijven ook nog een SSD voor snellere opstarttijden, maar ik vermoed eigenlijk dat men de XBMC steeds in standby zet ipv de htpc af te sluiten?
CPU
Gekozen voor de i3, i.p.v. G620, voor zeker te spelen (soepel 1080p afspelen) en voor in het geval ik zou willen gamen.
| 1 | Terratec Cinergy T Stick RC | € 19,99 | € 19,99 |
| 2 | Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB | € 59,- | € 118,- |
| 1 | Silverstone Grandia GD04 (Zwart) | € 85,50 | € 85,50 |
| 1 | Scythe Shuriken Rev. B | € 21,94 | € 21,94 |
| 1 | Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM) | € 49,99 | € 49,99 |
| 1 | Seasonic S12II 380W | € 51,90 | € 51,90 |
| 1 | OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB | € 81,30 | € 81,30 |
| 1 | G.Skill Ripjaws F3-10666CL7D-4GBRH | € 36,99 | € 36,99 |
| 1 | Gigabyte GeForce GTX460 OC2 | € 168,50 | € 168,50 |
| 1 | Gigabyte GA-Z68MA-D2H-B3 | € 111,21 | € 111,21 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 838,22 | |
Toch een beetje boven mijn budget.
| 1 | Terratec Cinergy T Stick RC | € 19,99 | € 19,99 |
| 2 | Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB | € 59,- | € 118,- |
| 1 | Silverstone Grandia GD04 (Zwart) | € 85,50 | € 85,50 |
| 1 | Scythe Shuriken Rev. B | € 21,94 | € 21,94 |
| 1 | Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM) | € 49,99 | € 49,99 |
| 1 | Seasonic S12II 380W | € 51,90 | € 51,90 |
| 1 | G.Skill Ripjaws F3-10666CL7D-4GBRH | € 36,99 | € 36,99 |
| 1 | Gigabyte GA-H67MA-UD2H-B3 (1.1) | € 78,21 | € 78,21 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 592,18 | |
Suggesties zijn welkom
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2011 12:43 . Reden: Nieuwe config toegevoegd ]
Mijn eisen:
- HTPC case (afmetingen zijn 18 x 44 x 38 cm (HxBxD). Iets kleiner mag, groter niet. (Lian Li PC-C50 bijv.)
- vloeiend 1080p etc.
- PES2011 vloeiend en voorbereid op 2012
- audio coaxiaal bij voorkeur of optisch
- evt. SSD disk om snel te kunnen booten (alleen voor OS windows 7)
Voor dat snelle booten zat ik eerst ook naar een SSD te kijken. Uiteindelijk ben ik voor een normale drive gegaan en zet de pc gewoon in de sluimerstand waardoor hij toch snel opstart. Scheelt zoizo een bak geld.PnD schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 14:19:
Is kijken of iemand me wilt helpen, want ben nogal uit de hardware scene en weet niet precies wat nu de beste prijs kwaliteit verhouding heeft..
Mijn eisen:
- HTPC case (afmetingen zijn 18 x 44 x 38 cm (HxBxD). Iets kleiner mag, groter niet. (Lian Li PC-C50 bijv.)
- vloeiend 1080p etc.
De Lian Li PC-C50 kan ik je in elk geval aanraden. Het is een fijne kast, ondanks zijn afmetingen. Je moet alleen uitkijken met videokaart keuze. Mijn Sapphire HD6570 (silent) zorgt ervoor dat ik de eerste HDD bay niet kan benutten, door de heatpipe van de videokaart.PnD schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 14:19:
Is kijken of iemand me wilt helpen, want ben nogal uit de hardware scene en weet niet precies wat nu de beste prijs kwaliteit verhouding heeft..
Mijn eisen:
- vloeiend 1080p etc.
Foto's komen eraan!
I browse with Vivaldi
| 1 | Lian Li PC-C50 (Zwart) | € 143,35 | € 143,35 |
| 2 | be quiet! SilentWings PWM (120MM) | € 13,09 | € 26,18 |
| 1 | Intel Core i3 2100T | € 105,- | € 105,- |
| 1 | be quiet! Straight Power E8 CM 480W | € 82,40 | € 82,40 |
| 1 | Sapphire Ultimate HD 6570 1GB DDR3 | € 64,30 | € 64,30 |
| 1 | Intel DP67DEB3 | € 90,65 | € 90,65 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 534,87 | |

--

Ik hoor enkel de HDD's draaien
Oh btw, 40-45W (elcheapo meter) idle icm de bq! 80Plus Silver PSU
Met 1080p DXVA, 49W
I browse with Vivaldi
Huidige voorgestelde configuratie:
| 1 | Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB | € 58,70 | € 58,70 |
| 1 | Silverstone SST-ML03B | € 54,60 | € 54,60 |
| 1 | be quiet! Pure Power L7 430W | € 45,- | € 45,- |
| 1 | Asrock H61M/U3S3 | € 59,59 | € 59,59 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 374,62 | |
In een review is te lezen dat het vaak lastig is om de DVD/BD drive goed bij de case te laten passen, maar ik denk dat ik met de samsung BD drive die zelf ook glanszwart is wel een goede combo heb
Image uit review:

Samsung BD drive:

Nu twijfel ik nog steeds tussen dit en de Zotac ZBOX die ik wel een stukje mooier vind. Ik heb ondertussen al uitgevonden dat Toshiba 2,5" SATA schijven levert met een hoogte van 9,5 mm, dus die passen in de ZBOX, maar de maximale capaciteit die ik kan vinden is 500 GB. Dat is dan weer te weinig, zeker met de 2 TB die ik in deze config heb staan. Een afstandsbediening heb ik al, een oude WMCE met infraroodontvanger. Een beetje lomp ding, maar aangezien het m'n 1e HTPC is en er een budget is toch wat concessies moeten doen.
Software
Ik wil graag XBMC gaan gebruiken. Is er veel verschil tussen de XBMC Live (linux) versie en de windows versie, los van het feit dat de linux versie (nog) geen blu-ray kan afspelen?
Puur media gerelateerd wel iets. DRM (streaming) content is onder linux soms problematisch, en hardware versnelling is voor sommige hardware wat beter in orde onder windows. Maar met wat inzet is dat eigenlijk onder linux ook wel prima. Wat betreft Blu-ray & XBMC linux: AACS/BD+ vrije Blu-ray kopieën (iso dan wel folder formaat) werken perfect hoor. Alleen Blu-ray menu's werken vooralsnog niet onder linux.trolleystad schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 17:37:
Ik wil graag XBMC gaan gebruiken. Is er veel verschil tussen de XBMC Live (linux) versie en de windows versie, los van het feit dat de linux versie (nog) geen blu-ray kan afspelen?
Verwijderd
Ik heb de keuze gemaakt voor een Asus P8H61-M (B3) moederbord, alleen weet ik niet welke koelers van Zalman (of andere) daar op passen!
Iemand raad?
Ik ben al enige tijd aan het zoeken naar een HTPC. In deze zoektocht heb ik de diverse mogelijkheden onderzocht. Aan het begin was ik erg gecharmeerd van de Zotac/XTreamer achtige oplossingen. Echter in verloop van tijd zie ik een bende ontstaan met diverse externe schrijven. Daarnaast zijn de upgrade mogelijkheden zeer beperkt. Het systeem wat nu mijn voorkeur bedraagt is ook niet extreem upgrade-able, maar ik kan de mooie kast behouden en er wel een nieuw board en kaarten in plaatsen.
| 1 | Asus E35MI-I DELUXE | € 131,90 | € 131,90 |
| 1 | Fractal Design ARRAY R2 MINI ITX NAS CASE W/ 300W SFX PSU | € 159,89 | € 159,89 |
| 1 | Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB | € 92,- | € 92,- |
| 1 | Kingston HyperX Genesis KHX1333C7AD3K2/4G | € 33,65 | € 33,65 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 417,44 | |
Ik ben gevallen voor dit moederbord, omdat deze eigenlijk alles onboard heeft wat ik nu nodig heb.Nog niet met extra insteekkaarten hoef te werken voor bijv.wifi (ik heb alleen draadloos), zodat ik de mogelijkheid behoud om Digitenne via een kaart te benaderen of iets met home automation te gaan doen. Daarnaast spreekt de volledige passieve koeling mij erg aan.
Verwachten jullie problemen met deze samenstelling of nog tips? Bijvoorbeeld conflicten tussen moederbord en ssd of is er extra koeling nodig?
Alleen is dit board al een half jaar oud en heeft maar een 1,6 dual core. Op zich moet dit voldoende zijn voor HD video, maar ook nog een parren en downloaden verwacht ik toch wel wat problemen. Daarnaast heeft AMD zeer recentelijk de AMD A8 en de AMD A6 in de markt gezet. Wat is jullie ervaring over hoe lang Asus (of een andere speler) deze processoren op een soortgelijk board plaatst? Is dit een kwestie van een paar maanden wachten of moet ik dan nog een jaar mijn MacBook Pro misbruiken ...
Mijn focus is nu voornamelijk gericht op AMD, omdat ik het idee heb dat deze, voor wat ik wil, de beste oplossing biedt. Heb ik de juiste oogkleppen op of kan ik beter ook naar Intel gaan kijken?
Daarnaast heb ik inmiddels een 2TB externe disk van Verbatim gekocht om nu al in mijn data storage te kunnen voorzien. Zou het mogelijk zijn om deze uit de case te verwijderen, in bovenstaand systeem (via S-ATA) aan te uit sluiten? De disk begint redelijk vol te raken en ik zou het graag in combinatie met andere, pas bij vollopen nieuwe disk maar verwacht wel de 6 bays, als interne storage kunnen gebruiken.
Alvast bedankt voor jullie kennisdeling!
Die cpu is inderdaad niet snel (ter vergelijking: Atom D525), de hele aantrekkingskracht van dat platform is dat er een relatief snelle gpu in zit die het zware werk doet. Zodra je op de cpu gaat leunen zit je inderdaad al snel krap. Een Athlon II is dan veel zinniger, ook al is het een 'oud' platform.wafelijzer schreef op zondag 17 juli 2011 @ 19:18:
Alleen is dit board al een half jaar oud en heeft maar een 1,6 dual core. Op zich moet dit voldoende zijn voor HD video, maar ook nog een parren en downloaden verwacht ik toch wel wat problemen. Daarnaast heeft AMD zeer recentelijk de AMD A8 en de AMD A6 in de markt gezet. Wat is jullie ervaring over hoe lang Asus (of een andere speler) deze processoren op een soortgelijk board plaatst? Is dit een kwestie van een paar maanden wachten of moet ik dan nog een jaar mijn MacBook Pro misbruiken ...
AMD's A8/A6 zitten in de categorie i3 qua prijs/performance en die kan je nu al kopen (die worden niet als vastgesoldeerde combo verkocht), maar er komt in Q3-2011 (reken in de praktijk op october) nog wel een cpu tussen de E-350 en de A6 in, nl de E2-3250.
[ Voor 6% gewijzigd door Dreamvoid op 17-07-2011 21:38 ]
Verwijderd
Ik snap je vraag niet goed. Wat is er mis met de stock koeler? Is die misschien te luidruchtig of past die niet in je behuizing?Verwijderd schreef op zondag 17 juli 2011 @ 11:10:
Heb net een HTPC geconfigureerd. Alleen zit ik verveeld met de CPU koeling.
Ik heb de keuze gemaakt voor een Asus P8H61-M (B3) moederbord, alleen weet ik niet welke koelers van Zalman (of andere) daar op passen!
Iemand raad?
Verwijderd
Verwijderd
Je hoeft je daar over het algemeen geen zorgen over te maken. Bij mATX al helemaal niet. De Big Shurikin van Scythe wordt in dit topic standaard geadviseerd omdat dit een van de allerstilste koelers is.Verwijderd schreef op zondag 17 juli 2011 @ 22:17:
Stock koelers zijn vaak luidruchtig, een simpele zalman (of soortdergelijk) koelt beter en is stiller ook. Maar een mATX bord heb ik nog nooit gehad, misschien raken die koelers dan de ram-sockets of ram-latjes zelf? Of moet ik me daar geen zorgen in maken
Verwijderd
Over die Zotac dat is een leuke optie, je hangt er gewoon één 3 of 2TB externe USB3.0 schijf aan en je probleem met een te kleine harde schijf is ook opgelost. Je hebt dan dus minimaal 1 externe apparaat naast je Zotac staan. Als zo'n E-350 aan je eisen voldoet dan volstaat hij primatrolleystad schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 17:37:
Ok, ik ben ook nog even bezig geweest. Aangezien die Nox Media II behuizing nergens te vinden is die vervangen voor een andere:
Huidige voorgestelde configuratie:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Pentium G620 € 57,- € 57,- 1 Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB € 58,70 € 58,70 1 Silverstone SST-ML03B € 54,60 € 54,60 1 Scythe Big Shuriken € 26,75 € 26,75 1 Samsung SH-B123L (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail) € 49,99 € 49,99 1 be quiet! Pure Power L7 430W € 45,- € 45,- 1 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G € 22,99 € 22,99 1 Asrock H61M/U3S3 € 59,59 € 59,59 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 374,62
In een review is te lezen dat het vaak lastig is om de DVD/BD drive goed bij de case te laten passen, maar ik denk dat ik met de samsung BD drive die zelf ook glanszwart is wel een goede combo heb
Image uit review:
[afbeelding]
Samsung BD drive:
[afbeelding]
Nu twijfel ik nog steeds tussen dit en de Zotac ZBOX die ik wel een stukje mooier vind. Ik heb ondertussen al uitgevonden dat Toshiba 2,5" SATA schijven levert met een hoogte van 9,5 mm, dus die passen in de ZBOX, maar de maximale capaciteit die ik kan vinden is 500 GB. Dat is dan weer te weinig, zeker met de 2 TB die ik in deze config heb staan. Een afstandsbediening heb ik al, een oude WMCE met infraroodontvanger. Een beetje lomp ding, maar aangezien het m'n 1e HTPC is en er een budget is toch wat concessies moeten doen.
Software
Beetje off topic vragen, maar okVerwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 17:50:
Ik wil een htpc in elkaar steken met XBMC-pvr (na mar2zz's blog gelezen te hebben, waarschijnlijk linux) als vervanging van onze decoder. De pvr is nodig om via DVB-T 2 gratis kanelen te ontvangen en op te nemen aangezien de streaming van Vlaamse programma's nog niet echt op punt staat, een CI-kaartlezer is dus niet nodig. Heeft iemand ervaring met de pvr-functie van XBMC (i.c.m. dvb-t)?
Dan nog een vraagje, hoe sluiten jullie XBMC af met de android remote, of sluiten jullie je htpc nooit af?De shutdown timer is in ieder geval leuk als je in slaap valt, jammer dat de Harmony remote geen timer heeft om tevens de tv en versterker af te zetten..
Waar je wel rekening mee moet houden, is dat de pvr-functionaliteit nog erg beta is. Het werkt wel, maar eens in de zoveel tijd kan hij de tv-kanalen niet vinden (heb TVHeadend draaien) en dan moet ik hem even opnieuw opstarten. Daarmee beantwoord ik meteen je laatste vraag: omdat hij bij mij ook als een soort NAS fungeert, staat hij 24 uur per dag aan.
Is die Intel stock cooler zo stil dan?rlkz schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 16:09:
Mijn build;
# Product Prijs Subtotaal 1 Lian Li PC-C50 (Zwart) € 143,35 € 143,35 2 be quiet! SilentWings PWM (120MM) € 13,09 € 26,18 1 Intel Core i3 2100T € 105,- € 105,- 1 be quiet! Straight Power E8 CM 480W € 82,40 € 82,40 1 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G € 22,99 € 22,99 1 Sapphire Ultimate HD 6570 1GB DDR3 € 64,30 € 64,30 1 Intel DP67DEB3 € 90,65 € 90,65 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 534,87
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
--
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik hoor enkel de HDD's draaien![]()
Oh btw, 40-45W (elcheapo meter) idle icm de bq! 80Plus Silver PSU
Met 1080p DXVA, 49W
Ik denk dat ik toch maar voor een andere behuizing ga, namelijk de Zalman HD503. Deze is volgens mij ruimer van opzet en heeft een wat luxere uitstraling. Gezien de reviews bij de Pricewatch zijn er misschien nog wel wat uitdagingen te verwachten bij het configureren maar daar bestaat deze website immers voorkwad schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 20:15:
Na lang nadenken wil ik nu toch ook een htpc gaan bouwen. Tot op heden heb ik zoveel mogelijk gestreamd via mijn Xbox360 maar daar zitten veel te veel beperkingen aan.
Wat wil ik met het systeem gaan doen?
Hij moet sowieso mijn dvd recorder gaan vervangen. Daarbij wil ik ook graag een twin-tuner, of in ieder geval een oplossing voor gelijktijdig opnemen en tv kijken, of 2 programma’s tegelijk opnemen. Uiteraard moet de tuner ook HD kunnen opnemen. Ik zit in het gebied van Caiw en heb momenteel geen smartcard maar wellicht dat ik ooit in de toekomst wel een extra abonnement aanschaf. Ik vind het lastig om goeie informatie te vinden voor de juiste tv kaart dus wellicht is de kaart die ik nu in mijn lijst heb gezet niet de juiste voor mijn wensen. Ik had ook meer PCIe oplossingen verwacht en ben wel iets tegengekomen op deze site maar snap niet helemaal hoe dat werkt en wat je dan nodig hebt. Softwarematig ben ik dan ook nog helemaal niet op de hoogte waar je eventueel allemaal op moet letten. Een PCIe oplossing lijkt mij voor een htpc trouwens sowieso beter dan weer iets extern moeten aansluiten.
Omdat ik dus graag wil kunnen opnemen denk ik dat voor mij voornamelijk WMC interessant is omdat daar de functionaliteit inzit, de vraag is alleen of dat ook met 2 tuners gaat. XBMC heeft de mogelijkheid voor het opnemen volgens sowieso mij niet. Wellicht dat ik beide systemen naast elkaar kan/ga draaien, WMC voor het opnemen en XBMC voor het bekijken van films en videos en afspelen van muziek.
Daarnaast kijk ik met enige regelmaat een film dus de htpc moet om kunnen gaan met alle bekende (HD) formaten die opgeslagen staan op de harddisk en hij moet blu-ray schijfjes kunnen afspelen en branden. Ik wil namelijk de films die ik met mijn camera maak kunnen branden, ook als soort backup want ik ben bang dat mijn harde schijven anders snel vol raken.
Ik heb geen NAS staan en afgelopen week heb ik een nieuwe PC in elkaar gezet omdat in de vorige pc veel onderdelen doorgebrand waren. Helaas ook 2 harde schijven maar ik had gelukkig nog een redelijk recente backup. Omdat ik ook niet van plan ben een NAS aan te schaffen gaf een collega de tip om in zowel de pc als de htpc een aantal grote harde schijven te zetten voor de data opslag en deze met elkaar te synchroniseren zodat dit ook als backup werkt. In mijn nieuwe PC had ik al 2 harde schijven van 2TB gezet vandaar de keuze in mijn lijst voor dezelfde 2 harde schijven.
Uiteraard moet de kast zo stil mogelijk zijn. Hij komt in een open TV meubel te staan en heeft dus voldoende ventilatie, ik weet niet of het soort TV meubel van belang is maar dan heb ik het in ieder geval even gemeld. Tevens wil ik daarom een mooie behuizing hebben die mooi aansluit op mijn Sony receiver (430 x 175 x 430). Graag ook een afleesscherm zodat ik bijvoorbeeld weet hoeveel minuten er al voorbij zijn van de (opgenomen) serie of film die ik zit te kijken. Ik merk dat ik daar nu ook naar kijk op mijn huidige dvd recorder. USB en eventueel een FireWire aansluiting aan de voorkant zijn altijd makkelijk om snel even foto’s of een video van je camera te kijken. Ik vind het lastig om de juiste behuizing te kiezen maar heb voorlopig toch voor de Antec Fusion Remote gekozen maar tips hierbij zijn welkom. Gezien mijn budget is een duurdere behuizing mogelijk. Uiteraard is dit afhankelijk van de rest van de componenten
Onderstaand vinden jullie een voorzet van de componenten maar ik durf niet te zeggen of dit allemaal goed op elkaar aansluit en ook in de behuizing past, en of het geschikte componenten voor de htpc zijn. Mijn budget zit zo rond de 1000 euro. Het mag er iets boven zitten eventueel.
Mochten jullie vinden dat ik voor dat budget iets heel anders in elkaar moet schroeven dan hoor ik dat uiteraard ook graag.
Tot op heden nog geen reactie op mijn vorige bericht gehad dus hopelijk branden jullie op onderstaande configuratie los aangezien ik flauw benul heb of dit het juiste is wat ik heb gekozen.
Alvast mijn dank voor jullie hulp.
| 1 | Anysee E30C Plus | € 129,10 | € 129,10 |
| 2 | Seagate Barracuda Green 5900.3, 2TB | € 60,- | € 120,- |
| 1 | Zalman HD503 | € 181,10 | € 181,10 |
| 1 | Scythe Mugen 2 Rev. B | € 33,90 | € 33,90 |
| 1 | Logitech diNovo Mini | € 69,90 | € 69,90 |
| 1 | Intel Core i3 2100 | € 93,20 | € 93,20 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 972,65 | |
Opmeringen:kwad schreef op maandag 18 juli 2011 @ 15:47:
[...]
Ik denk dat ik toch maar voor een andere behuizing ga, namelijk de Zalman HD503. Deze is volgens mij ruimer van opzet en heeft een wat luxere uitstraling. Gezien de reviews bij de Pricewatch zijn er misschien nog wel wat uitdagingen te verwachten bij het configureren maar daar bestaat deze website immers voor.
Tot op heden nog geen reactie op mijn vorige bericht gehad dus hopelijk branden jullie op onderstaande configuratie los aangezien ik flauw benul heb of dit het juiste is wat ik heb gekozen.
Alvast mijn dank voor jullie hulp.
# Product Prijs Subtotaal 1 Anysee E30C Plus € 129,10 € 129,10 2 Seagate Barracuda Green 5900.3, 2TB € 60,- € 120,- 1 Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit) € 80,- € 80,- 1 Zalman HD503 € 181,10 € 181,10 1 Scythe Mugen 2 Rev. B € 33,90 € 33,90 1 Logitech diNovo Mini € 69,90 € 69,90 1 Intel Core i3 2100 € 93,20 € 93,20 1 LG BH10LS30 Zwart € 73,95 € 73,95 1 Sharkoon Silentstorm CM SHA460-135A € 58,40 € 58,40 1 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G € 22,99 € 22,99 1 Sapphire HD 6450 512MB DDR3 € 36,76 € 36,76 1 Asus P8H61-M PRO (B3) € 73,35 € 73,35 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 972,65
Mugen 2 gaat zeer waarschijnlijk niet passen. Advies: scythe big shuriken
Verder heb ik geen ervaring met de voeding, maar je kunt prima af met een 300W Bequiet. Het systeem verbruikt vast niet veel meer dan 50-60W. Modulair is handig, maar in een ruime HTPC kast kun je prima kabels wergwerken.
Bedankt voor de tips. Vooral voor wat de processorkoeler betreft. Zou zonde zijn als hij niet past.jaapsander schreef op maandag 18 juli 2011 @ 16:46:
[...]
Opmeringen:
Mugen 2 gaat zeer waarschijnlijk niet passen. Advies: scythe big shuriken
Verder heb ik geen ervaring met de voeding, maar je kunt prima af met een 300W Bequiet. Het systeem verbruikt vast niet veel meer dan 50-60W. Modulair is handig, maar in een ruime HTPC kast kun je prima kabels wergwerken.
Heb je toevallig nog ervaring met tv kaarten? Daar kom ik dus eigenlijk helemaal niet uit wat nou een goeie oplossing is in mijn geval.
| 1 | Lian Li PC-C50 (Zwart) | € 143,35 | € 143,35 |
| 2 | be quiet! SilentWings PWM (120MM) | € 13,09 | € 26,18 |
| 1 | Intel Core i3 2100T | € 105,- | € 105,- |
| 1 | be quiet! Straight Power E8 CM 480W | € 82,40 | € 82,40 |
| 1 | Sapphire Ultimate HD 6570 1GB DDR3 | € 64,30 | € 64,30 |
| 1 | Intel DP67DEB3 | € 90,65 | € 90,65 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 534,87 | |
Twijfel nog over de stock cooler, gaat die stil genoeg zijn? En wat zijn de alternatieven.
Verder overweeg ik een SSD, nu las ik dat een M4 goed was in het BBG forum hiervan.
Ik wil een lekker stille HTPC met de mogelijkheid PES2011 (en evt. 2012) te spelen.
Heb nog wel wat budget, wat zou een goede upgrade zijn?
Verwijderd
Ik gebruik gebruik gewoon de build-in gpu en dat werkt perfect zelfs voor BRay films en andere HD content.
Ik gebruik de 60GB Vertex 2 ssd als bootdisk en in idle gebruikt het systeem ook lekker weinig de 5 x 2TB zijn puur voor opslag. De behuizing van Fracal heeft geen optie voor een 5.25 drive dus gebruik ik een goedkope externe dvd brander af en toe de behuizing heeft een 14cm fluister stille fan aan de voorkant die alles netjes koel weet te houden met de cpu fan samen. Onder load ( tijdens afspelen van een BRay film ) loopt de CPU temp op tot max 45 graden en met het HD rack aan de voorkant blijven de HD's ook lekker koel.

Als invoer device gebruik ik de Logitech diNovo Mini werkt perfect als op de bank keyboard/muis combo.

| 5 | Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB | € 59,60 | € 298,- |
| 1 | Fractal Design ARRAY R2 MINI ITX NAS CASE W/ 300W SFX PSU | € 159,89 | € 159,89 |
| 1 | Intel Core i3 2120 | € 109,- | € 109,- |
| 1 | OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB | € 81,30 | € 81,30 |
| 1 | Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9 | € 49,99 | € 49,99 |
| 1 | Zotac H67ITX-C-E | € 102,90 | € 102,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 827,83 | |
M4 van Crucial is idd een erg goede SSD. De voeding kan trouwens wel beter. Er zijn beteren die goedkoper zijn en de voeding is ook nog eens erg overdreven en daarom ook minder efficiënt.PnD schreef op maandag 18 juli 2011 @ 19:50:
Twijfel nog over de stock cooler, gaat die stil genoeg zijn? En wat zijn de alternatieven.
Verder overweeg ik een SSD, nu las ik dat een M4 goed was in het BBG forum hiervan.
Je zou ook eens naar Llano kunnen kijken.Ik wil een lekker stille HTPC met de mogelijkheid PES2011 (en evt. 2012) te spelen.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Ik heb de stock cooler van mijn i7 2600K erop gezet. Voordeel van deze cooler is dat de base van koper is (gedeeltelijk) en dat hij een iets grotere heatsink heeft. De HTPC staat bij mij op de slaapkamer en staat 24x7 aan. Tuurlijk, je hoort wel wat, maar het is echt stil-stilPnD schreef op maandag 18 juli 2011 @ 19:50:
Ik ben van plan om de config van rlkz te pikken:
# Product Prijs Subtotaal 1 Lian Li PC-C50 (Zwart) € 143,35 € 143,35 2 be quiet! SilentWings PWM (120MM) € 13,09 € 26,18 1 Intel Core i3 2100T € 105,- € 105,- 1 be quiet! Straight Power E8 CM 480W € 82,40 € 82,40 1 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G € 22,99 € 22,99 1 Sapphire Ultimate HD 6570 1GB DDR3 € 64,30 € 64,30 1 Intel DP67DEB3 € 90,65 € 90,65 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 534,87
Ik wil een lekker stille HTPC met de mogelijkheid PES2011 (en evt. 2012) te spelen.
Wellicht heeft Arctic ook wel een goed(koop) alternatief.
Je zou ook de normale i3 2100 kunnen overwegen, idle verbruiken ze ongeveer even veel. Over het moederbord ben ik heel kort, stabiel maar verwacht geen extra (BIOS) opties die je wel bijv met Asus hebt. Intel NIC, CIR zijn dan wel weer leuke extra's. De PWM fanspeed kan in sommige gevallen overigens irritant zijn (wine, spoel), maar na een BIOS update was dat ook verleden tijd.
Voeding is overkill (met The_Mask), maar ik wou kwaliteit + modulair en dan blijven er maar weinig kandidaten over. Tot slot, de videokaart, icm de Lian Li PC-C50 misschien niet de beste optie. Je kan de eerste HDD bay gebruiken, maar dan zitten de HDD/SATA kabels in de weg. Het past net net...zoals je kan zien op de foto's
Beetje naar eigen inzicht als je daar een HDD wilt plaatsen of niet.
Mocht je ruimte belangrijk vinden, dan kun je ook naar de Lian Li PC-C60 kijken. Die is iets dieper qua formaat.
[edit]Oh, de Power LED is verschrikkelijk irritant (te fel) van de kast, maar gelukkig kan dat kabeltje los
I browse with Vivaldi
Voor de zekerheid ben ik toch maar even mijn TV kast gaan nameten. Ondanks dat hij open is zit er aan de achterkant wel een 35cm brede plank waar de htpc precies voor moet komen te staan. Daarnaast is hij ‘maar’ 40cm diep. Een klein beetje overhangen kan wel maar de Zalman HD503 en Antec Fusion Remote zijn duidelijk een paar cm dieper. En dan moet je nog kabels aan de achterkant in het apparaat steken. Dat wordt hem dus niet. Ik ben dus maar weer verder gaan zoeken en kom nu op een Origen AE S16V uit. Duidelijk een stuk duurder maar wel erg mooi (op de plaatjes iig) en 39cm diep dus volgens mij perfect voor mijn tv kast.kwad schreef op maandag 18 juli 2011 @ 19:20:
[...]
Bedankt voor de tips. Vooral voor wat de processorkoeler betreft. Zou zonde zijn als hij niet past.
Heb je toevallig nog ervaring met tv kaarten? Daar kom ik dus eigenlijk helemaal niet uit wat nou een goeie oplossing is in mijn geval.
Aan de voorkant zit ook een Firewire aansluiting maar nou vraag ik mij af of dat aangesloten kan worden op het mobo dat ik in mijn lijst heb staan. In de specs zie ik er niks over maar ik weet dan ook niet of dat op een andere manier aangesloten wordt op het mobo. Tsja, ben nog geen tweaker maar wil het graag worden:).
Tevens vraag ik mij af hoe de optische disc drive precies geïnstalleerd moet worden in die behuizing. Ik ben een handleiding van de behuizing tegengekomen en daar wordt aangeven dat de bezel van de odd gehaald moet worden en vervolgens moet er een bezel van de behuizing zelf op gedaan worden. Dat zal niet het grootste probleem zijn maar hoe zit het met de knop voor het open en dicht doen van de lade? Op de kast zelf zit namelijk ook een knop daarvoor. Is dat een kwestie van de odd goed installeren zodat de knop van de odd voor de knop van de behuizing komt? En zit de knop van de odd altijd op dezelfde plek bij de verschillende merken?
Dit keer heb ik de grafische kaart achterwege gelaten en wil ik het voorlopig proberen met de onboard graphics. Dan kan ik eventueel later nog een grafische kaart toevoegen. Omdat er volgens mij weinig PCIe sloten op de kast zitten heb ik daarom toch maar voor de Anysee tv kaart gekozen. Deze is extern en neemt dus geen PCIe sloten in gebruik. Voorlopig maar eentje en wellicht later nog een tweede toevoegen voor het dual tuner verhaal.
De vraag is nu nog of de processor die ik gekozen heb ook voor moderne games geschikt is. Het hoeft niet op de hoogste instellingen maar als ik een keer een pc versie van bijvoorbeeld Battlefield of Forza wil spelen zou dat dan gaan? Of kan ik dan beter voor de i5 gaan? Er zal dan ook sowieso wel een grafische kaart bij moeten komen maar dan sta ik alvast gesteld.
Omdat de kast wat kleiner is heb ik toch weer voor een modulaire voeding gekozen zodat ik niet in de knoop wil komen met de overbodige kabels. Hopelijk is hij ook stil genoeg maar gezien het feit dat hij ook bij ikbenstil.nl wordt verkocht en hij in de Pricewatch bij Reviews 5 sterren krijgt bij geluidsproductie ga ik daar wel vanuit.
Het is allemaal nog niet zo makkelijk zie ik nu wel in, maar dat is de uitdaging natuurlijk.
Mijn lijstje ziet er nu als volgt uit. Wat denken jullie?
| 1 | Anysee E30C Plus | € 129,10 | € 129,10 |
| 2 | Seagate Barracuda Green 5900.3, 2TB | € 60,- | € 120,- |
| 1 | Origen AE S16V | € 344,50 | € 344,50 |
| 1 | Intel Core i3 2100 | € 93,20 | € 93,20 |
| 1 | Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB | € 92,- | € 92,- |