• Reinout
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-11 21:14
Ja dat weet ik, maar ik heb net 2 pc's samengestoken met een asrock moederbord, en er zaten maar 2 sata kabeltjes bij, terwijl ik er 3 nodig heb.

Ivm de voeding, ik heb nog een 450W voeding van corsair liggen, zal eens kijken naar de afmeting van de voeding in de ms tech case.

• DocStatic
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-12 16:53
rzijlstra84 schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 20:44:
Hallo,

Mijn bedoeling is om een HTPC te bouwen, waarmee ik ook games mee kan spelen. De hardware die ik al heb is:
- SSD schijf
- SATA schijf
- monitor, toetsenbord, muis, speakers
- eventuele videokaart

In principe is het de bedoeling dat ik zonder videokaart (verouderde) games als age of empires III, C&C Tiberium Wars en dergelijke kan spelen.

De zaken die ik nog nodig hebben volgen hieronder, graag jullie feedback en/of verbeterpunten.

#ProductPrijsSubtotaal
1Thermaltake Armor A30 (Zwart)€ 83,85€ 83,85
1be quiet! Straight Power E8 CM 480W€ 82,40€ 82,40
1G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL€ 61,50€ 61,50
1AMD Llano A8 3850 Boxed€ 107,56€ 107,56
1Gigabyte GA-A75M-UD2H€ 94,11€ 94,11
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 429,42
De voeding van 480W is voor deze configuratie overkill. Tenzij je plannen hebt om op termijn een hele zware videokaart toe te voegen. Zelfs wanneer je de HD5670 plaatst (volgens AMD max verbruik van 64W) kun met een BE Quit! van 300W uit de voeten.
Reinout schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 11:16:
Hallo, ik ben op zoek naar een HTPC als opvolger van een mediaplayer (met brakke software voor muziek). De bedoeling is dat de HTPC aangesloten wordt op een receiver, beeld en geluid worden aldus via HDMI naar de receiver gestuurd en daar afgehandeld.

Doel :
- films (mkv)
- muziek
- af en toe eens een spelletje (console achtig)
- (voorlopig, waarschijnlijk komt er naderhand een NAS bij, maar dat is toekomstmuziek) downloaden en unpacken

De software, aangezien ik de software gratis wil houden, wordt de keuze waarschijnlijk beperkt tot het draaien van XBMC op linux.

Ik had gedacht aan volgende configuratie :
http://azerty.nl/winkelma...D=1&product%5B249646%5D=1

Een llano voor de betere geïntegreerde grafische prestaties. Eigenlijk wacht ik op de A8-3800 maar die lijkt maar niet te komen.
Het goedkoopste bordje met een FM1 socket, aangezien audio en dergelijke toch via HDMI geregeld worden moet ik niet naar de geïntegreerde audio chip kijken, of heb ik dit verkeerd op?
Een storage disk, die naast een reeds in mijn bezit zijnde Crucial M4 komt.

Voor de voeding van de kast moet ik misschien nog kijken voor een andere fan. Ben hier al een aantal posts tegengekomen daarover maar moet het nog eens in detail bekijken.

Zit ik goed met dit systeem of moet ik toch kijken naar een intel alternatief?
Tip: even je wensenlijst maken in de tweakers.net pricewatch (vervolgens RML genereren) en deze in dit forum zetten. Verder zit je met een Llano wel goed, alleen is de hardwareondersteuning (lees hardware acceleratie van H264 video's) van Intel en AMD onder linux niet zo best. Je zou kunnen overwegen om windows 7 te gebruiken of onder linux een Nvidia kaart te draaien (maar dan verlies je het grote voordeel van Llano).

Over de voeding van die Ms-tech kast is al genoeg geschreven in dit forum. Als je het geld ervoor hebt kun je die beter vervangen door een degelijk exemplaar.

• DocStatic
jaapsander schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 09:29:
[...]

Zoals eerder genoemd kun je ook prima uit met een kant en klaar systeem. Maar voor €400 euro kun je ook een prima systeem samenstellen. Interne onderdelen zijn niet zo spannend. Muziek afspelen kan tegenwoordig overal mee. Het handigste is dan of een intel g620, een AMD E350 setup of een intel atom. Prik er 2GB geheugen bij en een grote 7200 toeren HDD en prop het in een kast naar keuze.
Waarom geen 5400 toeren schijf? Deze zijn goedkoper en maken minder lawaai. Alleen het opstarten van je HTPC zal wat langer duren, maar het afspelen van 1080p film materiaal, afbeeldingen bekijken, muziek streamen en beetje internetten kan een 5400rpm schijf op zn sloffen aan.

Verwijderd

Ik zit al een tijdje een beetje, in de pricewatch, te knutselen met HTPC-oplossingen, nu liep ik via Hardware.info tegen de volgende optie aan:
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint M7 HM641JI , 640GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 43,90€ 43,90
1Foxconn Nettop nT-A3500€ 170,90€ 170,90
1Kingston ValueRAM KVR1066D3S7/2G€ 11,99€ 11,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 226,79

Is dit de ultieme budget HTPC, of zijn er andere, betere, opties voor dat geld?

• Reinout
  • Laatst online: 30-11 21:14
jaapsander schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 11:37:
[...]

Tip: even je wensenlijst maken in de tweakers.net pricewatch (vervolgens RML genereren) en deze in dit forum zetten. Verder zit je met een Llano wel goed, alleen is de hardwareondersteuning (lees hardware acceleratie van H264 video's) van Intel en AMD onder linux niet zo best. Je zou kunnen overwegen om windows 7 te gebruiken of onder linux een Nvidia kaart te draaien (maar dan verlies je het grote voordeel van Llano).

Over de voeding van die Ms-tech kast is al genoeg geschreven in dit forum. Als je het geld ervoor hebt kun je die beter vervangen door een degelijk exemplaar.
Thanks voor de tip :

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-HVS€ 56,08€ 56,08
1Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 59,60€ 59,60
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 17,45€ 17,45
1MS-Tech MC-1200€ 86,48€ 86,48
1Corsair XMS3 CMX4GX3M2B2000C9€ 44,54€ 44,54
1AMD Llano A8 3850 Boxed€ 107,56€ 107,56
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 371,71

Verwijderd

Wel qua budget ja, maar sommigen zeggen dat 1080P vloeiend loopt, anderen beweren dat XBMC niet vloeiend genoeg draait (menu etc.). Dat betekent dat de E350 volgens mij redelijk op zijn tenen moet lopen, wat mij persoonlijk niet gelukkig maakt. Als je iets koopt wil je dat toch wel voor een aantal jaren hebben en daar heb ik bij deze setup mijn twijfels over. Heb hier gisteren ook over getwijfeld omdat mijn PC zo'n 5 jaar oud is nu. Deze benchmark deed mij echter besluiten om het niet te doen.

E350 heeft uiteraard GPU acceleratie, maar daar heb je niks aan in XBMC menu's en bij downloaden/rarren.

Voor weinig extra heb je een G620 en die is echt een stuk sneller. Wil je echter een hele kleine behuizing en passieve koeling (Asus E350) dan is dit wat je moet kopen.

@ Hierboven: ik zou er nog een bequiet voeding bij kopen. De MS-tech maakt herrie!

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2011 12:04 ]

Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 12:01:
Wel qua budget ja, maar sommigen zeggen dat 1080P vloeiend loopt, anderen beweren dat XBMC niet vloeiend genoeg draait (menu etc.). Dat betekent dat de E350 volgens mij redelijk op zijn tenen moet lopen, wat mij persoonlijk niet gelukkig maakt. Als je iets koopt wil je dat toch wel voor een aantal jaren hebben en daar heb ik bij deze setup mijn twijfels over. Heb hier gisteren ook over getwijfeld omdat mijn PC zo'n 5 jaar oud is nu. Deze benchmark deed mij echter besluiten om het niet te doen.

E350 heeft uiteraard GPU acceleratie, maar daar heb je niks aan in XBMC menu's en bij downloaden/rarren.

Voor weinig extra heb je een G620 en die is echt een stuk sneller. Wil je echter een hele kleine behuizing en passieve koeling (Asus E350) dan is dit wat je moet kopen.

@ Hierboven: ik zou er nog een bequiet voeding bij kopen. De MS-tech maakt herrie!
We hebben het niet over 1080p, maar over een simpele machine die muziek af moet spelen onder windows media center.
DocStatic schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 11:46:
[...]

Waarom geen 5400 toeren schijf? Deze zijn goedkoper en maken minder lawaai. Alleen het opstarten van je HTPC zal wat langer duren, maar het afspelen van 1080p film materiaal, afbeeldingen bekijken, muziek streamen en beetje internetten kan een 5400rpm schijf op zn sloffen aan.
7200 toeren is wat responsiever wanneer je zowel je besturingssysteem op de schijf zet als je in je (ik neem aan zeer grote) muziek collectie zit te zoeken.

[ Voor 19% gewijzigd door jaapsander op 22-07-2011 12:14 ]

• DocStatic
jaapsander schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 12:12:
[...]

7200 toeren is wat responsiever wanneer je zowel je besturingssysteem op de schijf zet als je in je (ik neem aan zeer grote) muziek collectie zit te zoeken.
Dat is waar. Een SSD voor het besturingssysteem en tweede schijf voor muziek et cetera is dan misschien een betere setup

Verwijderd

jaapsander schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 12:12:
[...]
We hebben het niet over 1080p, maar over een simpele machine die muziek af moet spelen onder windows media center.
De vraag hierboven was toch echt of dit de ultieme budget HTPC zou zijn. Voor het afspelen van muziek kun je zelfs een Thunderbird gebruiken (als je daar nog aan kunt komen :) )

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 12:01:
Dat is juist het goede aan de voeding, nu wordt die niet heel warm waardoor die toch iets langer mee gaat. Maar aan de andere kant heeft die ook meer tijd de rest van de PC te slopen. :p

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

-The_Mask- schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 12:32:
[...]

Dat is juist het goede aan de voeding, nu wordt die niet heel warm waardoor die toch iets langer mee gaat. Maar aan de andere kant heeft die ook meer tijd de rest van de PC te slopen. :p
Ik hoop dat je het over de MS-tech hebt en niet over de bequiet, anders moet ik me zelf ook zorgen gaan maken :)
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 12:30:
[...]

De vraag hierboven was toch echt of dit de ultieme budget HTPC zou zijn. Voor het afspelen van muziek kun je zelfs een Thunderbird gebruiken (als je daar nog aan kunt komen :) )
Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 20:20:
[...]

Het gaat inderdaad alleen om muziek af te spelen. We gebruiken nu Media Center op een oude pc die vaak vast loopt bij het zoeken naar muziek etc. Wil nu weer mediacenter gebruiken omdat wij achter de bar met vrijwilligers werken en media center eenvoudig te bedienen is.

Een scherm met touchscreen bediening hebben we al. De kast(atx) staat al uit zicht. Maar misschien is een kleine behuizing makkelijker ivm de ruimte. Pc is nu inderdaad analoog op het mengpaneel aangesloten. Neem aan dat een standaard onboard geluidskaart voldoende geluidskwaliteit geeft.
Dreamvoid schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 09:50:
Ik zou eerlijk gezegd met een systeem waar je nog jaren plezier van moet hebben geen E350 of Atom neerzetten, niet als je voor een paar tientjes meer al een 3x sneller Sandy Bridge of Athlon II systeem hebt.
Tsurany schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 09:56:
Waarom niet? Zeker als je muziek gaat afspelen heb je geen fluit aan een Sandy Bridge of Athlon systeem, dan wil je gewoon zo goedkoop en zuinig mogelijk en dan is een E-350 systeem een prima keuze.
Het ging hierover

[ Voor 41% gewijzigd door jaapsander op 22-07-2011 12:37 ]

Verwijderd

Hij reageerde op mijn post denk ik ;)
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 13:15:
Hij reageerde op mijn post denk ik ;)
Vandaar ;)
Dan nuanceer ik het even, het is voor (het formaat van) die behuizing de ultieme HTPC. Kan/Wil je een grotere kast, dan zijn er betere opties te vinden.

[ Voor 32% gewijzigd door jaapsander op 22-07-2011 13:31 ]

Verwijderd

jaapsander schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 13:28:
[...]

Vandaar ;)
Dan nuanceer ik het even, het is voor (het formaat van) die behuizing de ultieme HTPC. Kan/Wil je een grotere kast, dan zijn er betere opties te vinden.
En nu ben ik het volledig met je eens :)

• Sppak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-01 13:38
Ik zie veel kasten met displays erin. Zowel VFD als LCD displays. Heeft dit nut in een HTPC, zoja wat kun je er allemaal mee? Lijkt me wel handig en voegt weer een dimensie toe aan de HTPC beleving.
Sppak schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 15:31:
Ik zie veel kasten met displays erin. Zowel VFD als LCD displays. Heeft dit nut in een HTPC, zoja wat kun je er allemaal mee? Lijkt me wel handig en voegt weer een dimensie toe aan de HTPC beleving.
VFD display lijkt leuk, maar heeft weinig toegevoegde waarde (persoonlijke mening). Het display kan bijvoorbeeld weergeven welk nummer afgespeeld wordt, maar navigeren mbv het display door een muziek collectie is erg lastig. Zelf gebruik ik een android telefoon om door mijn muziek collectie te navigeren en gebruik daarbij het VFD display weinig (alleen als equalizer).

Tijdens het afspelen van video's zet ik het display vaak uit omdat het dan eerder stoort dan meerwaarde heeft.

• johan12
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:03
Ik ben van plan om ook een HTPC aan mijn home theatre toe te voegen, ik wil namelijk makkelijker de films en series die ik download meteen met goed geluid op mijn tv kunnen bekijken. Graag hoor ik van jullie suggesties wat te nemen.

- je budget
Ongeveer 1000 euro

- welke apparatuur je hebt (tv, receiver, enz)
Sony 40W5500 full hd lcd tv
Denon av 1910 receiver

- hoe ziet je netwerk eruit (nas? draadloos?)
Ik heb een draadloos netwerk waarop aangesloten zijn: mijn ps3 en mijn laptop waarop een externe harde schijf op is aangesloten waarop ik nu alles download

- wat wil je afspelen
Films en series, ik download enkel volledige dvd versies, zeer zelden xvid oid. Ik wil graag dat de film die ik download gewoon naadloos met 5.1 geluid op mijn systeem af te spelen zijn meteen nadat ik ze heb binnengehaald

- zijn er ruimtebeperkingen
De HTPC moet in een tv meubel passen (ong net zo groot zijn als mijn receiver)

• lappiehero
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:45
Hallo,

Ik heb een HTPC samengesteld en vroeg mij af of dit systeem goed is voor het afspelen voor 1080P content.
Hierbij vroeg ik mij vooral af wat hierin het verschil is tussen de Core I3-2100 en de gekozen Pentium processor.

Ik zou ook nog graag advies willen over de Fractal Design Anti vibration/noise-kit en is dit echt nodig of zijn de hardeschijven niet storend tijdens het film kijken.

verder vroeg ik mij ook af of DTS en Dolby digital ondersteunt door de Onboard audio?(HTPC wordt digitaal aan een reciver gekoppelt.)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 56,50€ 56,50
1Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 58,70€ 58,70
1Samsung SH-S223C Zwart€ 18,90€ 18,90
1Silverstone LC10-E€ 88,90€ 88,90
1Fractal Design Anti vibration/noise-kit€ 12,26€ 12,26
1Scythe Shuriken Rev. B€ 21,94€ 21,94
Noctua NF-R8-1800 , 80mm€ 11,90€ 35,703
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,95€ 34,95
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 11,77€ 23,54
1Sapphire HD 6450 512MB DDR3€ 36,07€ 36,07
1Asrock H67M-GE€ 76,76€ 76,76
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 464,22

Verder wil ik het XBMC draaien op de PC en dit dan besturen met mijn Harmony One maar ik kon geen IR-ontvangers vinden in de pricewatch 8)7 weet iemand dus nog een IR-ontvanger?

Alvast bedankt voor de reacties!

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
johan12 schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 20:10:
Ik ben van plan om ook een HTPC aan mijn home theatre toe te voegen, ik wil namelijk makkelijker de films en series die ik download meteen met goed geluid op mijn tv kunnen bekijken. Graag hoor ik van jullie suggesties wat te nemen.

- je budget
Ongeveer 1000 euro

Denon av 1910 receiver

Ik heb een draadloos netwerk waarop aangesloten zijn: mijn ps3 en mijn laptop waarop een externe harde schijf op is aangesloten waarop ik nu alles download

- wat wil je afspelen
Films en series, ik download enkel volledige dvd versies, zeer zelden xvid oid. Ik wil graag dat de film die ik download gewoon naadloos met 5.1 geluid op mijn systeem af te spelen zijn meteen nadat ik ze heb binnengehaald

Voor dat budget heb je een monster HTPC, echt letterlijk. Maar waarom zou je nog DVD willen kijken op een Full HD LCD? Zeker met de mogelijkheden van een hedendaagse HTPC sla je DVD over.
De vraag is even, hoeveel power wil je? wil je eventueel post-processing toepassen? aangezien een Brazos (E-350 icm HD6310) setup al prima 1080p kan afspelen. Laat staan DVD's. Zelf ben ik heel tevreden over m'n i3-2100T icm HD6570.

Qua kasten, gezien je budget, zou je een zoektocht kunnen doen bij Silverstone of Lian Li. Wil je het helemaal strak incl VFD, dan zou je eens kunnen kijken bij OrginAE of Moneual :)

I browse with Vivaldi

• johan12
Nou qua behuizing maakt het me eigenlijk niet zo uit. Ik dacht eigenlijk aan een antec fusion, want hij staat toch achter een deurtje... Maar vertel wat is een Brazos setup? en waarom post processing?

• rlkz
  • Niet online
The Brazos Round-Up: Eight AMD E-350-Based Motherboards
The Brazos Review: AMD's E-350 Supplants ION for mini-ITX

Kort samengevat. Zuinig, genoeg power voor 1080p. HDMI (incl DTS ed)

Post processing, bijv Noise reduction, Skin tones, Edge sharpness, Dynamic contrast en Deinterlacing. Voorbeelden te vinden in; Discrete HTPC GPU Shootout

I browse with Vivaldi

Verwijderd

lappiehero schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 20:45:
Hallo,

Ik heb een HTPC samengesteld en vroeg mij af of dit systeem goed is voor het afspelen voor 1080P content.
Hierbij vroeg ik mij vooral af wat hierin het verschil is tussen de Core I3-2100 en de gekozen Pentium processor.

Ik zou ook nog graag advies willen over de Fractal Design Anti vibration/noise-kit en is dit echt nodig of zijn de hardeschijven niet storend tijdens het film kijken.

verder vroeg ik mij ook af of DTS en Dolby digital ondersteunt door de Onboard audio?(HTPC wordt digitaal aan een reciver gekoppelt.)

Verder wil ik het XBMC draaien op de PC en dit dan besturen met mijn Harmony One maar ik kon geen IR-ontvangers vinden in de pricewatch 8)7 weet iemand dus nog een IR-ontvanger?

Alvast bedankt voor de reacties!
De G620 is goedkoper en langzamer dan de I3, echter meer dan snel genoeg voor HTPC doeleinden.
DTS en DD worden ondersteund door je mobo. De bron dient dan wel over deze audiostreams te beschikken natuurlijk.

Een IR-ontvanger kun je het beste op Dealextreme kopen. Ikzelf heb deze set gehaald. Werkt perfect met de Harmony en de reserve afstandsbediening kun je bewaren :)

Of die vibration kit nuttig is weet ik niet. Zelf heb ik sinds kort de BeQuiet voeding (300w) in mijn PC en het enige dat ik nu nog hoor is mijn Samsung Spinpoint HDD. Zelfs de stock koeler van mijn C2D is stil. Ik vind het HDD niet echt storend omdat het een stuk stiller is dan toen mijn oude voeding in het systeem zat, maar ik hoor mijn PC nog wel als ik verder geen geluid in de kamer heb.

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:30
Ik draai hier zelfs een HTPC met ASRock E350M1/USB3.
Deze draait bij mij vloeiend een 1080p af.
Voor prijs/kwaliteit is deze cpu zeker een aanrader

• johan12
johan12 schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 20:10:

- je budget
Ongeveer 1000 euro

Denon av 1910 receiver

- wat wil je afspelen

Zou dit wat zijn?:

- Antec Fusion Remote
- be quiet straight power 480w
- Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G
- Asus E35MI-I DELUXE
- HD6570
- 2hd's van 1 a 2 GB

• rlkz
  • Niet online
Ik zou dan persoonlijk de "Asus E35MI-I DELUXE" achterwege laten, aangezien je een discrete HD6570 hebt gekozen. Het doel van een Brazos platform wordt daarmee, ook icm een 480W PSU, een beetje uit verband getrokken. Een H61/67 of P67 moederbord met een G620(T) of i3-2100(T) zou dan wellicht een betere keus zijn.

De voeding is overigens overkill (al heb ik hem zelf ook...), helemaal voor een Brazos E-350. Zelfs voor een i3 is het al veels te veel. Aan de andere kant; afwerking, stil, modulair zijn dan wel weer pluspunten. Ik ben er zelf heel tevreden over :)

En voor HDD's neem ik aan TB's ipv GB's :P

I browse with Vivaldi

• johan12
Ok, maar dan zit ik even te kijken naar een bordje met wifi. Bij bijvoorbeeld Asus is er geen micro atx p67 bord met ingebouwde wifi. Wel een H67 bord, de P8H67-I DELUXE. Zou dit in combinatie met een i3 cpu voorgenoemde componenten een goede keus zijn wat betreft mijn wensen?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-12 22:29

D4NG3R

kiwi

:)

Gezien ik een zuinige FTP/Mail/Torrent server wou, en mijn ouders een (nieuwe) mediaspeler wouden, is er besloten om voor een flinke HTPC te gaan. Het zal het volgende systeem worden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock E350M1€ 87,80€ 87,80
1Highpoint RocketRAID 2640x1€ 105,70€ 105,70
4Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 58,70€ 234,80
1Thermaltake DH101€ 99,37€ 99,37
1Trust Thinity Wireless Entertainment Keyboard€ 54,60€ 54,60
1Addonics AAHDMK53 brackets 3.5 inch drive in 5 1/4 bay€ 4,69€ 4,69
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 22,99€ 22,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 644,90

Mobo:
- Zuinig
- Vlot
- 1080p

RAM:
- Er is voor 4GB ram gekozen IVM het vele handbreaken wat ook zal gebeuren. Daarnaast zijn de prijzen momenteel ZO laag...

HDD's:
- 4x2TB welke op de RAID Controller in een RAID5 array worden gezet.
- 5.25" -> 3.5" houders voor de 4e schijf.

Behuizing:
- Was mooi qua uiterlijk en voldeed aan de maximale afmetingen. Word daarnaast geleverd met afdoende ventilatoren (1x120mm en 1x60mm)

Voeding:
- Stil, Klein, Goedkoop en laat voldoende ruimte over voor eventuele upgrades.

Toetsenbord:
- Moet toch inputmateriaal hebben :+ .

Taken die het systeem moet gaan doen:
- Mailserver
- Fileserver (FTP) voor media, foto's documenten ect.
- Torrentserver
- Probleemloos afspelen van 1080p materiaal (met name x264 gecodeerde .mkv's)
- Algemeen browsen (Kan zelfs op een PC uit 2000 nog dus dit is geen probleem :+ )
- Handbreak voor sommig materiaal.

Over het OS ben ik niet niet helemaal zeker, aan de ene kant lijkt een linux distributie snel en vlot. (Mint of Ubuntu). Aan de andere kant heb ik nog voldoende Win7 licenties over via MSDNAA (school).
Linux moet ik bij mijn ouders niet mee aan komen zetten.. Als er dus linux op komt moet je met 1 druk op de knop automatisch in het juiste (Media) programma zitten.

Het is in principe de bedoeling dat de PC 24/7 aan blijft, dus wanneer er alleen een mail- en/of torrent server draait moet het verbruik laag zijn.

Mensen nog tips hierop? Budget ligt zo rond de €650.
Misschien een andere kast? Zou zo kunnen dat er nog een schijf bij moet kunnen, hier kunnen er max 4 in 8)7 .

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

johan12 schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 17:57:
Ok, maar dan zit ik even te kijken naar een bordje met wifi. Bij bijvoorbeeld Asus is er geen micro atx p67 bord met ingebouwde wifi. Wel een H67 bord, de P8H67-I DELUXE. Zou dit in combinatie met een i3 cpu voorgenoemde componenten een goede keus zijn wat betreft mijn wensen?
Ingebouwde wifi is handig maar geen vereiste bij je keuze. Je kunt altijd een USB2.0 stick gebruiken voor wifi (bijv. van hetzelfde merk als jouw router) of een PCI(-e) kaartje pricewatch: Asus PCE-N13.

Ik begrijp dat je het systeem puur als HTPC wilt gebruiken en niet gaat gebruiken om te downloaden en (un)rarren/parren. Je budget is fors maar als het ook goedkoper kan zou ik dat gewoon doen.

Je kunt denken aan zoiets:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 56,50€ 56,50
2Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 58,70€ 117,40
1Antec Fusion Remote Zwart€ 132,40€ 132,40
1Scythe Shuriken Rev. B€ 21,94€ 21,94
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 37,50€ 37,50
1Sapphire Ultimate HD 6570 1GB DDR3€ 64,30€ 64,30
1Asrock H67M-GE€ 76,76€ 76,76
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 529,79

@D4NG3R
Ik weet niet of je wel vrolijk wordt van een AMD E350 als je veel wilt gaan 'handbreaken'.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2011 20:48 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Misschien toch maar een
pricewatch: Intel Pentium G620
Of
pricewatch: Intel Pentium G620T (30w zuiniger, maar ook direct een stukkie trager)
+
pricewatch: Asrock H61M-GS

Hoe sterk is de G620 qua graphics? Ga ik 1080p trekken?

Dit komt echter al wel weer een euro of 20-30 boven het budget uit. Waardoor ik weer zal moeten besparen op waarschijnlijk de kast :+ .

[ Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 23-07-2011 20:57 ]

Verwijderd

D4NG3R schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 20:55:
Misschien toch maar een
pricewatch: Intel Pentium G620
+
pricewatch: Asrock H61M-GS

Hoe sterk is de G620 qua graphics? Ga ik 1080p trekken?

Dit komt echter al wel weer een euro of 20-30 boven het budget uit. Waardoor ik weer zal moeten besparen op waarschijnlijk de kast :+ .
Die trekt zeker wel 1080p alleen zit je dan weer met die 24p bug. Daarvoor moet je UAC onder Windows uitzetten als je tenminste Windows gebruikt. Dat lijkt me voor een downloadserver een beetje onveilig.

Waar ik ook over twijfel is of je ouders het wel plezierig gaan vinden dat er een systeem 24/7 in hun huiskamer aanstaat. Ik zie dat je geen DVD speler hebt geselecteerd dus er is voor hun ook niet direct een noodzaak om de mooie kast in de woonkamer te hebben. Kun je dan niet beter dit ding gewoon in bijvoorbeeld een gangkast zetten? Op die manier kun je gelijk een goedkope behuizing kiezen.

En waarom heb je eigenlijk voor die Highpoint Rocketraid gekozen? Is dat echt noodzakelijk? Zo niet dan kun je natuurlijk gaan voor een i3 2100 + losse grafische kaart of AMD A8 3850 die ook een goed IDLE verbruik levert.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 21:05:
[...]

Die trekt zeker wel 1080p alleen zit je dan weer met die 24p bug. Daarvoor moet je UAC onder Windows uitzetten als je tenminste Windows gebruikt. Dat lijkt me voor een downloadserver een beetje onveilig.
Kan wel, maar heb ik IDD liever niet.
Waar ik ook over twijfel is of je ouders het wel plezierig gaan vinden dat er een systeem 24/7 in hun huiskamer aanstaat.
Geen probleem, zijn allebei toch hardhorend. 8)7 Verder zal de PC toch weinig geluid maken. Fans vervang ik direct mocht ik ze kunnen horen.
Ik zie dat je geen DVD speler hebt geselecteerd dus er is voor hun ook niet direct een noodzaak om de mooie kast in de woonkamer te hebben.
Om deze reden juist wel, wij hebben een mooi TV meubel. En hier mag dan ook de PC wel staan. Er is verder geen optie om de computer ergens anders neer te zetten nee.
En waarom heb je eigenlijk voor die Highpoint Rocketraid gekozen? Is dat echt noodzakelijk? Zo niet dan kun je natuurlijk gaan voor een i3 2100.
Geen van de bovenstaande borden ondersteund RAID5 ;) .

[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 23-07-2011 21:10 ]

Verwijderd

Dit moederbord is niet al te duur en ondersteunt wel RAID 5: pricewatch: Asrock H67M B3
- 4 x SATA2 3.0 Gb/s connectors, support RAID (RAID 0, RAID 1, RAID 10, RAID 5 and Intel® Rapid Storage), NCQ, AHCI and "Hot Plug" functions
http://www.asrock.com/mb/...l=H67M&cat=Specifications
Dan kun je dus op zoiets uitkomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 2100€ 91,30€ 91,30
1Sapphire HD 6450 512MB DDR3€ 36,79€ 36,79
1Asrock H67M B3€ 66,64€ 66,64
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 194,73

Het verbruik van de HD6450 in beeld gebracht in de IDLE toestand. Klik op de link eronder voor meer grafieken. :
Afbeeldingslocatie: http://tpucdn.com/reviews/Sapphire/HD_6450_Passive/images/power_idle.gif
http://www.techpowerup.co...e/HD_6450_Passive/25.html

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2011 21:39 ]

• Spekker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-12 22:09
Ik ben van plan om mijn download bakkie te upgraden naar een HTPC(XBMC)/Downloader/Zuiniger, ik heb nu een AM2 bordje met een Athlon 3800 X2 2.0 Ghz en een EAH4350 ( VGA op moederbord kapot, vandaar :) )

Nu wil ik dus een zuiniger systeem en ik zat hier aan te denken :
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 58,70€ 58,70
1AMD Athlon II X2 240 Boxed€ 38,27€ 38,27
1Kingston ValueRAM KVR1066D3N7/2G€ 11,95€ 11,95
1Asus M4A78LT-M LE€ 40,90€ 40,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 149,82

Ik heb zelf al een BeQuiet 300W - EAH4350 - 250GB en 1 TB en ik doe em in een custom case, dus ik heb geen behuizing nodig.
Zeggen jullie van : naam een Fusion all in one bordje want dat is stukken zuiniger of, de performance die je er voor terug krijgt maakt het verbruik helemaal goed.

PS: Ik wil het zo goedkoop mogelijk houden, ik snap dat er dan niet veel te veranderen valt dus als het niet beter/sneller/zuiniger als dit kan dan zou ik dat graag ook willen weten :Y)

ThinkPad T580 | i7 8550u | 32GB | 1TB SSD

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Levert IDD een mooie besparing op:

#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire HD 5450 512MB DDR3 PCIE HDMI€ 27,36€ 27,36
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 636,70

(HD6450 = rebranded HD5450, exact zelfde chips en verbruik. Maar wel 10 euro goedkoper :+ )

Verwijderd

D4NG3R schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 23:25:

#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire HD 5450 512MB DDR3 PCIE HDMI€ 27,36€ 27,36
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 636,70

(HD6450 = rebranded HD5450, exact zelfde chips en verbruik. Maar wel 10 euro goedkoper :+ )
Nee, het is geen rebranded product. De HD6450 is geschikt voor 3D bluray playback en ik neem aan dat ze nog andere verbeteringen hebben toegepast ten opzichte van de HD5450.
De HD 5450 heeft zijn bestaansrecht grotendeels verloren, omdat de igp's uit Intels 3000-serie, aanwezig op de Sandy Bridge-cpu's, ongeveer even snel zijn. De HD 6450 kreeg van AMD dan ook een geheel nieuwe gpu mee, genaamd Caicos. De gpu heeft met 160 streamprocessors twee keer zoveel sp's als de HD 5450. Het aantal texture units bleef met een totaal van acht hetzelfde, hoewel er nu twee simd-engines aanwezig zijn. Het aantal rops bleef steken op vier, maar de 64bit-geheugencontrollers ondersteunen nu wel gddr5-geheugen.
nieuws: AMD introduceert HD 6450 voor htpc's
Afbeeldingslocatie: http://nl.hardware.info/productinfo/grafiek/5606/79164,94885,94770,82004,86876,115232,106908,119710/?colors=FF0000,FF0000,FF0000,00FF00,00FF00,00FF00,00FF00,0000FF

Nog wat informatie over wat nieuw is op de HD6450: http://www.anandtech.com/...hd-6450-uvd3-meets-htpc/2

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Toch wel een compleet nieuwe GPU. Achja, 3D komt er toch niet hier in huis. Maar voor een tientje 2x zoveel preformance en eventuele 3D support :+ .

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 646,13

Zit nog net onder het budget ook nog ;)

Helemaal bedankt, binnenkort maar eens even bestellen.

Verwijderd

D4NG3R schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 23:55:
Toch wel een compleet nieuwe GPU. Achja, 3D komt er toch niet hier in huis. Maar voor een tientje 2x zoveel preformance en eventuele 3D support :+ .

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 646,13

Zit nog net onder het budget ook nog ;)

Helemaal bedankt, binnenkort maar eens even bestellen.
Het ziet er goed uit zo.Ik hoop dat je er veel plezier aan beleeft ;).

• Phantoman
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-11 00:48
Phantoman schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 14:13:
Een vraagje. Zijn er problemen bekend met Windows 2008 op een HTPC ? Ik ben van plan om mijn HTPC ook als Windows Domain Controller te gaan gebruiken, dan kan ik mijn huidige Windows 2003 server uitdoen. Voor de rest ga ik voornamelijk XBMC gebruiken met als backup PowerDVD en VLC Player. Ik kan dan ook meteen gebruik maken van Windows Media Services om bepaalde dingen met anderen te delen via een stream.
Even ter info, Windows 2008 als OS voor de HTPC ging op zich prima en ik geniet volop van mijn nieuwe HTPC d:)b Het belangrijkste was om de Desktop Experience te activeren (zie http://support.microsoft.com/kb/946397). De write-cache die automatisch op de C-schijf is uitgeschakeld (vanwege de Domain Controller functie) geeft tot nu toe ook geen problemen. Ik heb het wel handmatig aangezet tijdens de installatie van programma's, anders merk je wel het verschil.

Het enige probleem tot nu toe is met het afspelen van 3D content, maar ik neem aan dat het niet door de OS komt. Zie http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/36455389 voor een beschrijving van het probleem.

Verwijderd

Ik ben bezig mijn huidige HTPC te upgraden. In de Antec Fusion Remote Black heb ik nu onder andere een Club 3d Theatron DD geluidskaart (PCI) hangen.
Volgens mij kan deze kaart niet overweg met DTS. Zijn er mini ATX moederborden die via OPTICAL DTS aankunnen en in kwaliteit gelijk of beter zijn dan de CLUB 3d kaart?

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:43

OMD

Waar haal je dit dan vandaam?

HD6450 =

- Andere GPU met 160 shader units ipv 80 ( Caicos voor de 6450, cedar 5450 )
- Hogere Core clock
- Hogere mem clock
- meer transistors.

Hij is een stuk krachtiger dan een hd5450

[EDIT]

LEZEN OMD, LEZEN :X

[ Voor 6% gewijzigd door OMD op 24-07-2011 11:46 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Verwijderd

Ben momenteel van plan om een MINI-ITX zelf ineen te zetten. Mac-mini is een dikke rip-off in mijn ogen dusja...

Dacht aan een iets van een

MSI N560GTX Twin Frozr II/OC
Intel® Core™ i5-2500K
Aerocool V12XT-600
SilverStone GD05B
ASUS P8H67-I -=Rev.3.0=-
Samsung HD253GJ 250 GB
Kingston ValueRAM 4 GB DDR3-1333

Met een windows 7 32 bit.

Hij zal aangesloten zijn aan een 46 INCH LED TV.

Zal vooral gebruikt worden voor bestanden te bewerken, films en af en toe een game.

Buiten dat: ingebouwde WI-FI ontvanger of een USB'tje van Linksys? Want hij zal in een schuif zitten..

Doen of niet?

Verwijderd

Op dit moment heb ik een Conceptronics CFULLHDMAi mediaspeler om in mijn media-behoeften te voorzien. Helaas is deze speler nu niet langer toereikend. De speler wordt niet meer ondersteund waardoor ik steeds vaker de laptop moet pakken om de content op de tv af te spelen. De speler werkt daarnaast draadloos (in dit huurhuis is geen mogelijkheid om een kabel te trekken) wat de afspeelkwaliteit niet ten goede komt. Het afspelen hapert regelmatig, hetgeen erg storend is als je bijvoorbeeld een spannende film zit te kijken.

Vanwege deze onvrede heb ik besloten een HTPC aan te schaffen. Deze HTPC moet de nieuwe en toekomstige formaten ondersteunen; de media lokaal opgeslagen hebben en moet eventueel als NAS inzetbaar zijn (de pc moet daarom energiezuinig worden).

Op basis van deze eisen heb ik een volgende configuratie opgesteld:
Case: Lian Li PC-C50 (Zwart)
Afstandsbediening en IR receiver: Naamloos product van dealextreme
Moederbord: Asus E35MI-I DELUXE
Intern geheugen: GeIL Green GG34GB1333C9DC
Voeding: Huntkey Jumper 300
OS/Boot-schijf: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB
Opslag-schijven: 2x Samsung EcoGreen F4EG HD204UI
Blu-Ray speler: Samsung SH-B083L

Het besturingssysteem wordt Ubuntu server en het mediasysteem wordt XBMC. Met behulp van LIRC wordt de afstandsbediening in staat gesteld om het systeem aan/uit te zetten en XBMC te besturen. Voor het gebruik van de afstandsbediening wil ik de case licht modificeren. Hierbij voorzie ik de case aan de voorzijde van een extra opening om de IR-receiver achter te plaatsen.

Bij deze configuratie heb ik ook een Pico PSU overwogen. Deze heb ik om twee redenen niet gekozen:
1. toekomstige uitbreidingen. In de toekomst wordt het systeem waarschijnlijk voorzien van extra harde schijven of een videokaart (mochten toekomstige formaten toch niet vloeiend afgespeeld kunnen worden). Bij een uitbreiding van het aantal harde schijven ontstaat er mogelijk een hogere piekbelasting, die de Pico PSU dan wellicht wel/niet aan kan. Daar kan ik zelf niet over oordelen, omdat ik daar te weinig elektrotechnische kennis van heb.
2. design overweging. Het gebruik van een Pico PSU gaat voor zover ik weet altijd in combinatie met een adapter. Het gevolg van deze opzet is een gapend gat aan de achterzijde van mijn case. Daar heb ik eenvoudigweg geen zin in. Mocht iemand weten hoe dit gat te dichten is, dan wil ik een Pico PSU zeker heroverwegen.

Graag hoor ik wat jullie van mijn systeem en mijn keuzes vinden. Op basis van jullie reacties zal ik tot aanschaf van het systeem overgaan of het systeem bijstellen zodat het perfect in de gestelde wensen voorziet :-).

Verwijderd

Ik vind dat geheugen onnodig duur. Dit volstaat prima: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G.

Qua afstandsbediening kun je ook kiezen voor eentje met RF techniek. Voordeel is dat je de afstandsbediening niet hoeft te richten en waarschijnlijk de ontvanger niet eens in de kast hoeft in te bouwen.

Verder ziet het er goed uit. Als je dit systeem puur als HTPC / NAS wilt gebruiken dan volstaat die AMD E-350. Wil je ook veel gaan downloaden, rarren/parren, converteren van formaten dan zou ik een iets krachtigere processor kiezen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2011 19:25 ]

• Vandaahl
  • Niet online

Vandaahl

de Verderver

Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2011 @ 18:55:

2. design overweging. Het gebruik van een Pico PSU gaat voor zover ik weet altijd in combinatie met een adapter. Het gevolg van deze opzet is een gapend gat aan de achterzijde van mijn case. Daar heb ik eenvoudigweg geen zin in. Mocht iemand weten hoe dit gat te dichten is, dan wil ik een Pico PSU zeker heroverwegen.
Volgens mij heeft een pico psu zo'n aansluiting
Afbeeldingslocatie: http://resources.mini-box.com/online/PWR-PICOPSU-120/moreimages/picoPSU-120-big3.jpg
Daar kun je dan toch zoiets bij nemen om je adapter aan te sluiten
Afbeeldingslocatie: http://www.mini-box.com/core/media/media.nl?id=18616&c=ACCT127230&h=3a460f4ce990ae743933
Desnoods mod je zelf zo'n plaatje.

Verwijderd

Vandaahl schreef op zondag 24 juli 2011 @ 21:26:
[...]

Volgens mij heeft een pico psu zo'n aansluiting
[afbeelding]
Daar kun je dan toch zoiets bij nemen om je adapter aan te sluiten
[afbeelding]
Desnoods mod je zelf zo'n plaatje.
Hij bedoelt het gapende gat waar je normaal de voeding in plaatst ;). Op zich geldt daar hetzelfde voor je kunt gewoon een metalen plaatje op maat zagen en vast schroeven op de plek van de voeding.

Verwijderd

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 42,-€ 42,-
1MSI H61M-E33 B3€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 212,29

Heb nu dit samengesteld voor als muziek pc voor op de club.
En wil er deze kast bij bestellen: INWIN BL634 Desktop Chassis

Een alternatief kan evt het volgende zijn:
pricewatch: Asrock Core 100HT-BD/B2

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2011 00:20 ]

Waarom een i3 voor een muziek pc? Bang dat 320Kbit muziek te zwaar is?

Waarom dan een i3 en geen G620? Zit toch nog een aardig prijsverschil in.

En waarom wilt iedereen toch perse UAC aan hebben staan, dacht dat we hier op Tweakers.net zaten en niet op Hardware.info of ComputerTotaal.nl?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Tsurany schreef op maandag 25 juli 2011 @ 09:40:

[...]

Waarom dan een i3 en geen G620? Zit toch nog een aardig prijsverschil in.
Geen specifieke reden, had er eigenlijk geneens aan gedacht om er alsnog een G620 in te laten.
En waarom wilt iedereen toch perse UAC aan hebben staan, dacht dat we hier op Tweakers.net zaten en niet op Hardware.info of ComputerTotaal.nl?
UAC zal ik straks geneens hebben, komt toch Mint op te staan.

Dan zou ik toch geen G620 er in zetten, zo te lezen heb jij geen zware performance nodig en dan is een G620 een prima keuze.
Met Linux heb je idd geen UAC :+ Maar was ook meer algemeen bedoeld, waarom wilt iedereen toch UAC aan hebben? Eerste wat na een verse installatie uit gaat.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je dan toch zo'n Tweaker bent hoeven we je vast niet de voordelen van UAC uit te leggen, toch?
Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2011 @ 18:55:
Op dit moment heb ik een Conceptronics CFULLHDMAi mediaspeler om in mijn media-behoeften te voorzien. Helaas is deze speler nu niet langer toereikend. De speler wordt niet meer ondersteund waardoor ik steeds vaker de laptop moet pakken om de content op de tv af te spelen. De speler werkt daarnaast draadloos (in dit huurhuis is geen mogelijkheid om een kabel te trekken) wat de afspeelkwaliteit niet ten goede komt. Het afspelen hapert regelmatig, hetgeen erg storend is als je bijvoorbeeld een spannende film zit te kijken.

Vanwege deze onvrede heb ik besloten een HTPC aan te schaffen. Deze HTPC moet de nieuwe en toekomstige formaten ondersteunen; de media lokaal opgeslagen hebben en moet eventueel als NAS inzetbaar zijn (de pc moet daarom energiezuinig worden).

Op basis van deze eisen heb ik een volgende configuratie opgesteld:
Case: Lian Li PC-C50 (Zwart)
Afstandsbediening en IR receiver: Naamloos product van dealextreme
Moederbord: Asus E35MI-I DELUXE
Intern geheugen: GeIL Green GG34GB1333C9DC
Voeding: Huntkey Jumper 300
OS/Boot-schijf: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB
Opslag-schijven: 2x Samsung EcoGreen F4EG HD204UI
Blu-Ray speler: Samsung SH-B083L

Het besturingssysteem wordt Ubuntu server en het mediasysteem wordt XBMC. Met behulp van LIRC wordt de afstandsbediening in staat gesteld om het systeem aan/uit te zetten en XBMC te besturen. Voor het gebruik van de afstandsbediening wil ik de case licht modificeren. Hierbij voorzie ik de case aan de voorzijde van een extra opening om de IR-receiver achter te plaatsen.

Bij deze configuratie heb ik ook een Pico PSU overwogen. Deze heb ik om twee redenen niet gekozen:
1. toekomstige uitbreidingen. In de toekomst wordt het systeem waarschijnlijk voorzien van extra harde schijven of een videokaart (mochten toekomstige formaten toch niet vloeiend afgespeeld kunnen worden). Bij een uitbreiding van het aantal harde schijven ontstaat er mogelijk een hogere piekbelasting, die de Pico PSU dan wellicht wel/niet aan kan. Daar kan ik zelf niet over oordelen, omdat ik daar te weinig elektrotechnische kennis van heb.

Graag hoor ik wat jullie van mijn systeem en mijn keuzes vinden. Op basis van jullie reacties zal ik tot aanschaf van het systeem overgaan of het systeem bijstellen zodat het perfect in de gestelde wensen voorziet :-).
Hoe handig ben je met linux? Als je hardwareacceleratie voor AMD gpu's aan de praat weet te krijgen is het best een goede combinatie. Voor zover ik weet zit hardwareacceleratie van video's voor brazos nog in een experimenteel stadium onder linux. Zonder acceleratie van de gpu (deel van de apu) gaat het afspelen van hd video niet altijd vloeiend.

Verwijderd

Goed punt! Zeker omdat het een E350 betreft ben je eigenlijk wel afhankelijk van GPU acceleratie en ik ben bang dat de CPU geen 1080P (continu) vloeiend gaat trekken.

• jiquera
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
is een E350 in combinatie met een tuner, goed genoeg om LiveTV DVB-T/C op te nemen onder windows?

Verwijderd

Tsurany schreef op maandag 25 juli 2011 @ 09:55:
Dan zou ik toch geen G620 er in zetten, zo te lezen heb jij geen zware performance nodig en dan is een G620 een prima keuze.
Met Linux heb je idd geen UAC :+ Maar was ook meer algemeen bedoeld, waarom wilt iedereen toch UAC aan hebben? Eerste wat na een verse installatie uit gaat.
Vind zelf het prijs verschil toch verwaarloos baar als je 2 fysieke cores hebt en 2 virtuele hebt ipv 2 fysieke cores.
Onderclocken kan altijd
En wat heb je daar voor nut aan bij een HTPC?

Verwijderd

Tsurany schreef op maandag 25 juli 2011 @ 12:13:
En wat heb je daar voor nut aan bij een HTPC?
De ervaring heeft mij geleerd dat altijd iets extra's beter is dan dat je het tekort komt.
prijs verschil van 30 euro vind ik verwaarloosbaar.
Oftewel niks concreets. Als je dan toch 30 euro meer geen probleem vind investeer het dan tenminste in iets waar je wel verschil gaat merken.

Verwijderd

Tweakers,

Ik heb lang liggen nadenken over hoe mijn "mediacenter"-verhaal ging aanpakken. Eerst dacht ik om mijn PS3 hiervoor te gebruiken maar soms werkt alles perfect en een andere keer loopt het geluid niet syncroon terwijl het op de computer wel goed draaid. Ik wil een systeem dat ik kan aanzetten en waar ik een mooi menu heb waar zelfs mijn ouders aan uit zouden kunnen mochten ze een film willen zien bij ons. Ik heb zelfs aan het overwegen geweest om mijn laptop continu in de living te zetten maar voor telkens alle draden te gaan uitrekken en plaats te maken voor de laptop maar dit werd ik ook al snel beu. En de afstand is meer dan 15meter dus een HDMI kabel trekken is volgens mij ook geen optie. Daarom een HTPC ?!

hardeware/netwerk info:
- Pioneer VSX-920
- Samsung LE40A856
- Telenet HD recorder
- Sitecom gigabit switch
- Sitecom WL309
- Qnap 219P+ + 4T
- 1Gigabit netwerkje
- PS3

Nu zelf ken ik heel wat van game computers in elkaar te steken dus zelf iets maken is geen enkel probleem. Alleen weet ik welke hardware dat je nodig hebt voor een game pc, maar voor een HTPC heb ik er geen flauw benul van.

formaten dat ik afspeel:
video_ts
iso
mkv*
*bitter weinig

Nu ja, je hoort me afkomen... Wat raden jullie aan?

- zou de appleTV een oplossing voor mij zijn ?

Verwijderd

De laatste 2 pagina's van dit topic door te lezen....
Als je op een 1080p TV geen HD formaten gaat afspelen maakt het allemaal weinig uit. Elk systeem kan dvd afspelen en beeldkwaliteit zal toch niks uitmaken als je het bij SD content houd.

Verwijderd

Tsurany schreef op maandag 25 juli 2011 @ 09:55:
Hij wil veel gaan handbreaken. Dus waarom zou hij een G620 nemen? De i3 levert een veel betere prestatie met eenzelfde TDP. Omdat UAC extra bescherming biedt en jij het blijkbaar nodig vindt iedereen (dus ook minder bekwame lieden) te adviseren dat ze maar UAC uit moeten zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2011 13:47 ]

Verwijderd

Tsurany schreef op maandag 25 juli 2011 @ 09:40:
Welke Cpu raad je dan aan?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2011 @ 13:35:
Tweakers,

Ik heb lang liggen nadenken over hoe mijn "mediacenter"-verhaal ging aanpakken. Eerst dacht ik om mijn PS3 hiervoor te gebruiken maar soms werkt alles perfect en een andere keer loopt het geluid niet syncroon terwijl het op de computer wel goed draaid. Ik wil een systeem dat ik kan aanzetten en waar ik een mooi menu heb waar zelfs mijn ouders aan uit zouden kunnen mochten ze een film willen zien bij ons. Ik heb zelfs aan het overwegen geweest om mijn laptop continu in de living te zetten maar voor telkens alle draden te gaan uitrekken en plaats te maken voor de laptop maar dit werd ik ook al snel beu. En de afstand is meer dan 15meter dus een HDMI kabel trekken is volgens mij ook geen optie. Daarom een HTPC ?!

hardeware/netwerk info:
- Pioneer VSX-920
- Samsung LE40A856
- Telenet HD recorder
- Sitecom gigabit switch
- Sitecom WL309
- Qnap 219P+ + 4T
- 1Gigabit netwerkje
- PS3

Nu zelf ken ik heel wat van game computers in elkaar te steken dus zelf iets maken is geen enkel probleem. Alleen weet ik welke hardware dat je nodig hebt voor een game pc, maar voor een HTPC heb ik er geen flauw benul van.

formaten dat ik afspeel:
video_ts
iso
mkv*
*bitter weinig

Nu ja, je hoort me afkomen... Wat raden jullie aan?

- zou de appleTV een oplossing voor mij zijn ?
Apple TV is naar mijn weten een rotding. Je kunt er standaard weinig audio en videoformaten mee afspelen, maar andere mediaspelers a 100/150 euro komen wel in beeld. Zover ik het begrijp wil je enkel media streamen. Voor meer informatie over mediaspelers kun je hier terecht: Mediaspelers en HTPC's.
Maakt helemaal niks uit eigelijk, voor geluid is CPU totaal niet relevant.
Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2011 @ 13:46:
Hij wil veel gaan handbreaken. Dus waarom zou hij een G620 nemen? De i3 levert een veel betere prestatie met eenzelfde TDP.
Hangt er vanaf hoeveel je wilt gaan handbraken (neem aan dat Handbrake bedoeld wordt, ken geen Handbreak). In principe is een G620 daar ook prima geschikt voor, zeker in vergelijking met een E-350. Een i3 is een goede optie als je meer snelheid wilt, ga je echt fanatiek bezig zijn is een i5 misschien een betere optie, heb je twee cores extra.
Omdat UAC extra bescherming biedt en jij het blijkbaar nodig vindt iedereen (dus ook minder bekwame lieden) te adviseren dat ze maar UAC uit moeten zetten.
Een schijnveiligheid zou ik het noemen. Is je pc goed beveiligd dan is UAC slechts een onnodige hindernis in normaal gebruik. Zeker voor een HTPC lijkt UAC mij eigenlijk niks toevoegen.

Verwijderd

Tsurany schreef op maandag 25 juli 2011 @ 14:01:
[...]

Maakt helemaal niks uit eigelijk, voor geluid is CPU totaal niet relevant.

[...]

Hangt er vanaf hoeveel je wilt gaan handbraken (neem aan dat Handbrake bedoeld wordt, ken geen Handbreak). In principe is een G620 daar ook prima geschikt voor, zeker in vergelijking met een E-350. Een i3 is een goede optie als je meer snelheid wilt, ga je echt fanatiek bezig zijn is een i5 misschien een betere optie, heb je twee cores extra.

[...]

Een schijnveiligheid zou ik het noemen. Is je pc goed beveiligd dan is UAC slechts een onnodige hindernis in normaal gebruik. Zeker voor een HTPC lijkt UAC mij eigenlijk niks toevoegen.
De i5 past niet in zijn budget dus dan is een i3 die wel in zijn budget past nog altijd een stuk beter dan de G620.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Tsurany schreef op maandag 25 juli 2011 @ 14:01:
Ik bedoel inderdaad Handbrake. Met name het integreren van ondertitelingen in .mkv's en het verkleinen van 1080p materiaal naar 720p materiaal zodat het kan worden bekeken op een wat oudere laptop.

Mijn huidige PC met een op 3.6Ghz geklokte E6600 is soms een keer een flinke middag zoet, ik mag aannemen dat het op een G620 wat langer gaat duren? In principe geen probleem, maar ik moet niet hebben dat ik hele dagen achter elkaar stomweg op full load draai alleen maar om content te verkleinen of om ondertitelingen te integreren.

[ Voor 25% gewijzigd door D4NG3R op 25-07-2011 14:32 ]

Dan zal een G620 prima voldoen als het niet noodzakelijk is die content direct te bekijken, echter een i5 is denk ik een beter alternatief. Je zal vaak situaties tegenkomen waarbij je zowel wilt kijken als willen Handbraken als video wilt kijken, dan zal het zeker helpen om 2-3 cores voor Handbrake te gebruiken en een aparte core voor waarmee je video's afspeelt. Een i3 is een soort middenpunt, echter heb je niet enorm veel meer vermogen, enkel meer Mhz'en en hyperthreading. Denk dat meer cores echt het verschil gaat maken.

[ Voor 18% gewijzigd door Tsurany op 25-07-2011 14:33 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Tsurany schreef op maandag 25 juli 2011 @ 14:32:
Dan zal een G620 prima voldoen als het niet noodzakelijk is die content direct te bekijken, echter een i5 is denk ik een beter alternatief. Je zal vaak situaties tegenkomen waarbij je zowel wilt kijken als willen Handbraken als video wilt kijken, dan zal het zeker helpen om 2-3 cores voor Handbrake te gebruiken en een aparte core voor waarmee je video's afspeelt.
Dit soort situaties voorkom ik sowieso door handbrake met name 's avonds te laten draaien ;) . Ik vind een i5 overkill, komt niet in het systeem.

Als je het 's avonds laat draaien zullen zowel een i3 als een G620 voldoen, dan is het puur een kwestie van hoe snel wil je het gedaan hebben.

• DeEindbaas
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:06
*Fout

[ Voor 99% gewijzigd door DeEindbaas op 25-07-2011 14:44 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Waarom plaats je dit hier? Dit topic is echt specifiek voor HTPC's bedoelt/

Je vraag lijkt mij het meest toepasselijk in dit topic, gezien het om een upgrade gaat:
[UG Aanschaf] Basissysteem

Ik ben het er IDD over eens dat een SSD en een 2x2GB kitje goed zou doen, misschien de CPU een stuk OC'en voor wat extra preformance.

• DeEindbaas
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:06
D4NG3R schreef op maandag 25 juli 2011 @ 14:43:
Waarom plaats je dit hier? Dit topic is echt specifiek voor HTPC's bedoelt/

Je vraag lijkt mij het meest toepasselijk in dit topic, gezien het om een upgrade gaat:
[UG Aanschaf] Basissysteem

Ik ben het er IDD over eens dat een SSD en een 2x2GB kitje goed zou doen, misschien de CPU een stuk OC'en voor wat extra preformance.
Sorry, had het verkeerde topic aan geklikt :)
D4NG3R schreef op maandag 25 juli 2011 @ 14:27:
[...]

Ik bedoel inderdaad Handbrake. Met name het integreren van ondertitelingen in .mkv's en het verkleinen van 1080p materiaal naar 720p materiaal zodat het kan worden bekeken op een wat oudere laptop.

Mijn huidige PC met een op 3.6Ghz geklokte E6600 is soms een keer een flinke middag zoet, ik mag aannemen dat het op een G620 wat langer gaat duren? In principe geen probleem, maar ik moet niet hebben dat ik hele dagen achter elkaar stomweg op full load draai alleen maar om content te verkleinen of om ondertitelingen te integreren.
Een stock G620 is overall zo'n 20% sneller dan een stock E6600, dus evensnel als een 20% overklokte E6600.
Je kan trouwens altijd nog voor een Pentium G820 of G840 kiezen, die zijn er ook nog.

Ah, Hier wat gedetailleerder, in media encoding is het plaatje iets ongunstiger: een G620 is grofweg even snel als een E6800 @ 3.3 GHz. Dus ongeveer 10% langzamer dan jouw overklokte E6600.

[ Voor 13% gewijzigd door Dreamvoid op 25-07-2011 15:22 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dreamvoid schreef op maandag 25 juli 2011 @ 15:15:
dus evensnel als een 20% overklokte E6600.
Zo kan je alleen jammergenoeg niet rekenen bij computers :+ Daarnaast is mijn OC ruim 50% en niet 20%. Meer Hertzen != meer snelheid.

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 25-07-2011 15:32 ]

Dat is wel puur op processorkracht, wanneer de Quick Sync technologie van Intel gebruikt zou worden zou het verschil een stuk groter zijn. Weet niet of er al applicaties zijn die het ondersteunen voor de taken die D4NG3R wilt uitvoeren.

Verwijderd

Tsurany schreef op maandag 25 juli 2011 @ 15:32:
Dat is wel puur op processorkracht, wanneer de Quick Sync technologie van Intel gebruikt zou worden zou het verschil een stuk groter zijn. Weet niet of er al applicaties zijn die het ondersteunen voor de taken die D4NG3R wilt uitvoeren.
Niet voor de taken die hij net benoemde. Met Intel Quick Sync verlies je details, voor een conversie naar iOS/Android device maakt dat niet veel uit, maar voor een huiskamer tv wel. Althans dat is me bij gebleven (http://nl.hardware.info/r...quick-sync-beeldkwaliteit).

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2011 15:48 ]

• jiquera
  • Niet online
Als men (ik in het bijzonder) wil opnemen met mijn HTPC'tje wat wordt er dan het meest belast? Decoden van de video gebeurt in de tuner (?) en wordt vervolgens direct(?) naar de hdd geschreven.

Dus in principe wordt het systeem minimaal extra belast (misschien wat CPU overhead). (?)

kan je met een 'normale' hdd dan gewoon nog een film ernaast kijken of heb ik dan een monster computer nodig?

[ Voor 16% gewijzigd door jiquera op 25-07-2011 16:13 ]

D4NG3R schreef op maandag 25 juli 2011 @ 15:31:
[...]

Zo kan je alleen jammergenoeg niet rekenen bij computers :+ Daarnaast is mijn OC ruim 50% en niet 20%. Meer Hertzen != meer snelheid.
Huh? Een stock E6600 is 3 GHz, jij draait 3.6 GHz: 20% overklok. Dit soort taken (transcoding) die puur intern cpu gelimiteerd zijn schalen i.h.a. vrijwel lineair met kloksnelheid.

[ Voor 6% gewijzigd door Dreamvoid op 25-07-2011 18:46 ]

Bij (digitale tv) opnames wordt er niks encoded of decoded. De stream wordt decrypted (bij een hardware CAM door de tuner hardware, bij een softCAM door de cpu), en de transport stream wordt gewoon op de HD geflikkerd. Pas bij het afspelen krijgt de gpu iets te doen.

• jiquera
  • Niet online
wordt het niet om-gecodeerd naar mpeg ofzo? of komt t al zo binnen?

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
DVB-C is MPEG2 of H.264, zo zit het in de Transport Stream.
En dan wat betreft de hardeschijf, dat lijkt me een kwestie van maximaal 5MB/s schrijven en 5MB/s lezen tegelijkertijd, dat lijkt me geen gigantisch probleem en moet prima lukken.

• Petertjuh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-12 09:37
Dreamvoid schreef op maandag 25 juli 2011 @ 18:44:
[...]

Huh? Een stock E6600 is 3 GHz, jij draait 3.6 GHz: 20% overklok. Dit soort taken (transcoding) die puur intern cpu gelimiteerd zijn schalen i.h.a. vrijwel lineair met kloksnelheid.
of deze???

• CallmeGod
  • Laatst online: 10-12 05:21
geachte tweakers,

Graag wil ik een htpc gaan bouwen vanwege dat ik hoofdpijn heb gekregen van mijn ac ryan mini mediaplayer. ( die gaat mooi naar de slaapkamer)

ik ga er geen games op afspelen alleen hd content via me home server.

ik zit te twijfelen tussen ASRock E350M1 of de intel i3 2100 of toch wachten op de llano?

kingston KVR1333D3N9K2/4g
Antec fusion Remote
Be Quit 300w

Lees hier en daar dat de Asrock het toch aardig doet dus vraag me af wat jullie bevindingen hierover zijn
Voor alleen HD content afspelen via home server is een E350 setup prima geschikt. Het platform is alleen wel wat langzamer voor andere taken dan bijvoorbeeld een platform op basis van een pentium G620 of een llano (straks als de dual core llano er is).

Het prijsverschil tussen de platformen is ook al niet zo heel groot meer. Persoonlijk zou ik (afhankelijk van welke software je wil gaan draaien (DXVA, SB en XBMC werkt niet)) een pentium met of zonder losse vga of een llano adviseren.

Maar nogmaals een E350 setup is prima om alleen HD content af te spelen.

• jiquera
  • Niet online
Begrijp ik het nou goed dat de G620 ook een GPU onboard heeft? (intel HD) en dat die een stuk krachtiger is (score 300 op videocardbenchmark.net) dan de E350 (HD6310, score 200)?

oftewel dat een een G620 in principe een betere deal is met het juiste mobotje erbij?
Correct. Maar er is 1 veelgebruikt programma onder Windows (XBMC) die een bug heeft icm de Intel graphics, dus daarom kan je gedwongen zijn om een AMD/nVidia gpu te gebruiken.

• jiquera
  • Niet online
ow.... bummer, dat is die zelfde bug die de i3 had? dat ie onder sommige omstandigheden een frame skipt?

[ Voor 77% gewijzigd door jiquera op 26-07-2011 10:09 ]

Nee dat is gefixed. Maar XBMC heeft een bug waardoor het niet gebruik kan maken van de video acceleratie van de Intel graphics (DXVA) zonder rare blokken op het scherm. Er wordt schijnbaar aan gewerkt. Dit probleem is er niet met andere programma's (MediaPortal, Media Center, etc) en ook niet onder Linux.

[ Voor 7% gewijzigd door Dreamvoid op 26-07-2011 10:18 ]

Verwijderd

Bedoel je met 'gefixed' dat je UAC uit moet zetten?

Verwijderd

Dat vind ik geen fix maar een workaround, waar niet iedereen blij mee is. Of UAC uitzetten kwaad kan is natuurlijk een andere discussie.
Of je gebruikt deze gelekte nieuwe Intel driver.

[ Voor 4% gewijzigd door Dreamvoid op 26-07-2011 10:33 ]

• jiquera
  • Niet online
fix/workaround, zijn antwoord blijft valide voor mijn vraag :)

• WoKo
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-12 09:12
Heeft XBMC icm H264 codec dan geen probleem meer? Ik meende me zoiets te herinneren. Met DXVA aan that is.

xbmc forum link

• CallmeGod
  • Laatst online: 10-12 05:21
jaapsander schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 09:47:
Voor alleen HD content afspelen via home server is een E350 setup prima geschikt. Het platform is alleen wel wat langzamer voor andere taken dan bijvoorbeeld een platform op basis van een pentium G620 of een llano (straks als de dual core llano er is).

Het prijsverschil tussen de platformen is ook al niet zo heel groot meer. Persoonlijk zou ik (afhankelijk van welke software je wil gaan draaien (DXVA, SB en XBMC werkt niet)) een pentium met of zonder losse vga of een llano adviseren.

Maar nogmaals een E350 setup is prima om alleen HD content af te spelen.
bedankt voor je reactie,

Ik wou graag XBMC op de E350 setup gaan draaien maar je zegt dat het niet mogenlijk is ?

in welke zin werkt het niet ?

Verwijderd

jiquera schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 10:32:
fix/workaround, zijn antwoord blijft valide voor mijn vraag :)
Als jij het geen probleem vindt dat je een extra risico loopt met UAC uit wel ja.
martijn24 schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 11:25:
[...]

bedankt voor je reactie,

Ik wou graag XBMC op de E350 setup gaan draaien maar je zegt dat het niet mogenlijk is ?

in welke zin werkt het niet ?
Waar zegt hij dat dan? Ik lees dat JS zegt dat Sandy Bridge (G620, i2300 etc) niet lekker werken met XBMC. De e350 doet dat wel, echter lees ik ook weer dat XBMC niet vlot draait omdat de e350 traag is. Dan heb ik het niet over 1080p content maar over menu's, libraries etc.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2011 11:28 ]

Pagina: 1 ... 52 ... 93 Laatste

Dit topic is gesloten.