Ik heb me nog wat verder verdiept op verschillende draadjes. Aan wat ik gelezen heb denk ik, dat naast een HD5450 het best kan worden geïnvesteerd in een HD-audio-capable receiver en niet in een aparte geluidskaart. Naar wat ik gelezen heb is een soundcard met spdif optical/coax aansluitingen namelijk onvoldoende omdat het niet mogelijk is om een gecodeerde DDTrueHD of DTS Master audio geluidstrack d.m.v. een digitale aansluiting (coax of Optisch) van een htpc naar een versterker te sturen (een htpc kan dit weer wel decoderen maar moet dan weer analoog naar de receiver verstuurt worden, enne dat analoge gedeelte wil ik graag overslaan).
Het blijkt namelijk dat via een HTPC alleen via HDMI digitaal HD-audioformaten kunnen worden doorgestuurd naar een HD-audio-capable receiver. En als ik overstap naar HD-Beeld maak is het misschien wel verstandig om ook gelijk de overstap te maken naar HD-audio. Ik heb gelezen dat als je een receiver hebt die HD audio formaten ondersteund deze het geluid ook kan decoderen, je sluit je PC dan digitaal aan via de HDMI aansluiting. In de HD sfeer blijkt het de enige digitale mogelijkheid om dit te doen middels HDMI. De PC decodeert in dat geval niets en stuurt alleen maar door. Je maakt dan gebruik van de hd-audiomogelijkheden/decoder(s), van de receiver.
Dus lijkt mij een videokaart als de HD5450 voldoende en lijkt het mij onnodig om een extra “dure +/- EUR 200,--” soundcard met een hdmi aansluiting erbij te kopen. De HD5450 is ook nog zuinig in energie, wat minder warmte en een kleiner voeding oplevert.
Wat ik nog niet snap is het volgende als je een HD5450 via HDMI aansluit op een HDMI aansluiting van een HD-receiver (en vervolgens weer naar de LCD), wordt het geluid spoor dan via de videodriver op de HDMI poort gezet en is de intern geluidskaart en driver dan niet meer van belang?
Is dit een logische conclusie?
En maakt het daarbij nog wat uit of het signaal van digitale tv of komt of van een bestanden op de HardDisk.
Heeft een HD tv signaal (via satelliet) een betere processor nodig dan een AMD Athlon X2 BE-2400 om HD-Tv en een HD film van de Harddisk te kijken. In combinatie met bv een HD5450?
Edit:
Hum… ik zie dat een HD5450 een PCI-e 2.x 16x card interface nodig heeft en mijn ASUS M2A-VM HDMI heeft een PCIe x16 slots, PCI Express Bus specification v1.0a compliant slot. Ik las ergens dat dit weer problemen kan geven met het tegelijk doorgeven van het geluid. Tja… dan gaat dit een beetje ophouden….
Edit 2
Op een ander draadje wordt me door RITZ de volgende uitgelegd.
De HD5450 (en andere ATi type's) zijn eigenlijk gewoon twee losse componenten, enkel dan op één kaart. Met andere woorden; zodra je een HD5450 installeert* zal Windows zowel een grafische kaart als geluidskaart vinden. Theoretisch gezien is de geluidskaart een doodgewone Realtek chip. Windows zal deze ook herkennen als een gewone "losse" geluidskaart, waarbij de uitvoer automatisch HDMI is. Je hoeft in dit geval enkel nog de speaker opstelling te configureren (5.1/7.1) en that's it!
De receiver met HDMI onderschept het geluid (repeater wordt dat ook wel genoemd) op dat moment en het beeld zal netjes doorgestuurd worden
*All-in-one driver (beeld en geluid)
Edit 3
OK, dat is helder taal.
Dan blijft mijn vraag nog open of het nog wat uitmaakt dat ik een PCIe x16 v1.0a compliant slot heb op mijn ASUS M2A-VM HDMI ? Bij de spects van de HD5450 staat dat namelijk dat hij een PCI-e 16x 2.x, nodig heeft.
[
Voor 25% gewijzigd door
Verwijderd op 30-06-2010 22:03
]