Maar met de samenstelling boven, sluit je dan dit 'probleem' uit lijkt mij (geen Radeon involved).Verwijderd schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 18:45:
[...]
Ik heb zelf een Denon 1910 en een HTPC met een Radeon 5450, maar de Denon is nogal kieskeurig met HDMI.
Als ik de HTPC via de Denon doorlus naar mn TV krijg ik geen beeld of geluid. Trek ik de kabel eruit en steek ik m in mn TV doet ie het zonder problemen. HD audio zit er op deze manier dus niet in.
Ik dacht eerst dat het wellicht aan de PC/videokaart lag, heb ook HDMI op mn moederbord (Radeon 4200) maar die deed het dus ook niet.
Volgens mij wilde zelfs mn Humax 5050 digitale HD recorder ook al niet. Xbox360 doet ie wel zonder problemen.
Zinnig ding, die 1910...
Lijkt me een mooi lijstje, maar waarmee gaan we de i3 koelen?
Verwijderd schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 11:06:
[...]
# Product Prijs Subtotaal 1 Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB € 57,25 € 57,25 1 Antec Fusion Remote Zwart € 125,- € 125,- 1 Intel Core i3 530 € 105,- € 105,- 1 Samsung SH-B083L (8x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail) € 77,90 € 77,90 1 Nexus Value 430 € 54,64 € 54,64 1 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G € 48,27 € 48,27 1 Gigabyte GA-H55M-S2H € 68,56 € 68,56 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 536,62
Je zou dan nog een keuze kunnen maken of je wel of niet de blueray speler wilt nemen of niet.
Maar dit zou een goeie setup kunnen zijn.
Verwijderd
De stock koelerRMY schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 11:57:
Lijkt me een mooi lijstje, maar waarmee gaan we de i3 koelen?
[...]
pricewatch: Scythe Shuriken Rev. B
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2010 12:04 ]
Wat is een stock koeler (koeler in kast?)
Stock koeler = koeler die er af-fabriek op zit (een cpu koop je in een doosje inclusief koeler).
[ Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 14-07-2010 16:00 ]
las het eerder in dit topic dat hij 'beter' was maar ik zal de nexus nemen (post boven jouw van Ed_L).the-body schreef op maandag 12 juli 2010 @ 22:02:
[...]
Heeft dit HTPC-tje niet wat prik nodig om het te doen?
EDIT laat maar, dacht dat Corsair alleen geheugen maakte.....![]()
Wat maakt trouwens dat je voor deze voeding kiest?
harde schijf trek ik wel uit mijn huidige systeem daar heb ik er nog wel wat in hangen. of misschien een kleine SSD + 1tb aan opslag?
PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl
Verwijderd
Heb je gelijk in maar het zou dus ook goed kunnen dat ie ook niet met Nvidia werkt. Hou er rekening mee dat ie vrij snel geen verbinding wil maken via HDMI.Maduth schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 09:13:
[...]
Maar met de samenstelling boven, sluit je dan dit 'probleem' uit lijkt mij (geen Radeon involved).
Dag Mede tweakers,
het is weer tijd om wat centjes te spenderen aan mijn geliefde hobby!
Aangezien ik al diverse mediaplayers de deur heb uit gedaan, omdat ze deze simpelweg niet uitbreidbaar is. Heb ik besloten zoals velen een HTPC te bouwen. Deze kan ik aanpassen na gelang ik wil (blu-ray, 3d tv toekomst?).
Ik hou dan ook BBG in de gaten voor de HTPC. (wanneer komt er weer een up to date?) En ben dan ook bij dit systeem uit gekomen. En uiteraard vraag ik jullie deskundige mening!
Deze setting moet hij op draaien:
- Philips 42pfl9900D LCD tv voor het afspelen van Bluray - dvd films, emailen, internetten, online tv kijken enz
- Onkyo TX-SR507 Versterker, daar wil ik hem op aansluiten via HDMI met audio
- Samsung syncmaster scherm, voor office applicatie
- Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G, heb ik al op de kop getikt
- Western Raptor 36gb wil ik gebruiken als windows schijf, deze be ik ook
- Windows 7 64 bit heb ik ook liggen
- Blue tooth dongle heb ik ook liggen
Het systeem ga ik vooral gebruiken voor films afspelen, maar dit wordt de enige computer in huis dus ik wil ook andere applicaties met gemak kunnen draaien. Je moet denken aan lichte games, office applicaties, mp3 afspelen enz.
Dit systeem heb ik dan ook in gedachte, loopt een beetje parallel met de BBG, maar die is nu 2 1/2 maand oud.
Het klopt dat ik 2 processors erin heb zitten, ik zit namelijk te twijfelen tussen deze 2.
De vragen:
- in principe wil gaan voor de duurdere processor, maar is deze meerwaarde van +- 60 het wel waard?
- ook heb ik een systeem zonder Grafische kaart, ik sta ook open voor andere opties, maar dat moet dan wel een groot snelheids winst opleveren. Dit geldt eigenlijk ook voor het budget, wil rond 600 euro uitkomen maar ik ga niet lopen zeuren over een paar euro als dit een grote verbetering is
- ik heb straks 2 schermen aangesloten, HDMI voor de receiver en monitor ondersteund alleen maar DVI of vga. Geef dit straks een probleem?
- Zouden jullie de case fans vervangen? zo ja door welke?
- Zouden jullie de stock koeling vervangen? zo ja door welke?
- Ben een beetje aan het klooien geweest met W7 media center, moet zeggen ben er tevreden over, maar als jullie nog een goede tip hebben!
- Aangezien ik 2 schermen erop aansluit moet ik elke keer switchen tussen 2 schermen, is er niet een handig progje voor? zodat ik niet elke keer naar schermresolutie moet.
- Nog een vraag ten aanzien van de 2 schermen, ze hebben allebei 2 verschillende resoluties. Kan op de LCD niet alle progjes goed lezen vanaf de bank (te klein). Ik weet dat je grote kan veranderen van het beeld, ik heb ook al 2 gebruikers accounts ingesteld, 1 voor monitor de ander voor LCD. Dit vind ik niet echt handig werken, ivm afmelden bij switchen tussen schermen + alle progjes moet ik 2 keer installeren, en het ene werkt niet de andere bij. Of te wel lastig, is daar niets voor? Of hoe doen jullie dat?
Oops
toch nog een hoop vragen sorry! Ik hoop op jullie suggesties! Dank in ieder geval voor jullie tijd
het is weer tijd om wat centjes te spenderen aan mijn geliefde hobby!
Aangezien ik al diverse mediaplayers de deur heb uit gedaan, omdat ze deze simpelweg niet uitbreidbaar is. Heb ik besloten zoals velen een HTPC te bouwen. Deze kan ik aanpassen na gelang ik wil (blu-ray, 3d tv toekomst?).
Ik hou dan ook BBG in de gaten voor de HTPC. (wanneer komt er weer een up to date?) En ben dan ook bij dit systeem uit gekomen. En uiteraard vraag ik jullie deskundige mening!
Deze setting moet hij op draaien:
- Philips 42pfl9900D LCD tv voor het afspelen van Bluray - dvd films, emailen, internetten, online tv kijken enz
- Onkyo TX-SR507 Versterker, daar wil ik hem op aansluiten via HDMI met audio
- Samsung syncmaster scherm, voor office applicatie
- Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G, heb ik al op de kop getikt
- Western Raptor 36gb wil ik gebruiken als windows schijf, deze be ik ook
- Windows 7 64 bit heb ik ook liggen
- Blue tooth dongle heb ik ook liggen
Het systeem ga ik vooral gebruiken voor films afspelen, maar dit wordt de enige computer in huis dus ik wil ook andere applicaties met gemak kunnen draaien. Je moet denken aan lichte games, office applicaties, mp3 afspelen enz.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 57,32 | € 57,32 |
| 1 | Thermaltake DH202 | € 155,58 | € 155,58 |
| 1 | Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty) | € 37,- | € 37,- |
| 1 | Intel Core i3 530 | € 105,- | € 105,- |
| 1 | Intel Core i5 650 | € 163,79 | € 163,79 |
| 1 | be quiet! L7 430W | € 42,57 | € 42,57 |
| 1 | MSI H55M-ED55 | € 96,09 | € 96,09 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 657,35 | |
Dit systeem heb ik dan ook in gedachte, loopt een beetje parallel met de BBG, maar die is nu 2 1/2 maand oud.
Het klopt dat ik 2 processors erin heb zitten, ik zit namelijk te twijfelen tussen deze 2.
De vragen:
- in principe wil gaan voor de duurdere processor, maar is deze meerwaarde van +- 60 het wel waard?
- ook heb ik een systeem zonder Grafische kaart, ik sta ook open voor andere opties, maar dat moet dan wel een groot snelheids winst opleveren. Dit geldt eigenlijk ook voor het budget, wil rond 600 euro uitkomen maar ik ga niet lopen zeuren over een paar euro als dit een grote verbetering is
- ik heb straks 2 schermen aangesloten, HDMI voor de receiver en monitor ondersteund alleen maar DVI of vga. Geef dit straks een probleem?
- Ben een beetje aan het klooien geweest met W7 media center, moet zeggen ben er tevreden over, maar als jullie nog een goede tip hebben!
- Aangezien ik 2 schermen erop aansluit moet ik elke keer switchen tussen 2 schermen, is er niet een handig progje voor? zodat ik niet elke keer naar schermresolutie moet.
- Nog een vraag ten aanzien van de 2 schermen, ze hebben allebei 2 verschillende resoluties. Kan op de LCD niet alle progjes goed lezen vanaf de bank (te klein). Ik weet dat je grote kan veranderen van het beeld, ik heb ook al 2 gebruikers accounts ingesteld, 1 voor monitor de ander voor LCD. Dit vind ik niet echt handig werken, ivm afmelden bij switchen tussen schermen + alle progjes moet ik 2 keer installeren, en het ene werkt niet de andere bij. Of te wel lastig, is daar niets voor? Of hoe doen jullie dat?
Oops
Ik heb een maand of twee geleden deze (bijna BBG) config in elkaar gezet:
Ben er heel erg tevreden over. In plaats van de 55M plank heb ik de 57M variant genomen zodat de doos ook als NAS gebruikt kan worden. Naast de BRPlayer zitten er nu intern 3 schijven en dit past met gemak. Alles blijft superkoel en erg stil.
Die Nexus Value 430 (uit de BBG) is erg stil maar niet modulair en dat is in een kleinere kast wel wat fijner. Hij is wel muisstil.
De Antec Fusion Remote Zwart komt met een afstandbediening en front panel scherm. Dit is zeer slecht spul; de afstand bediening heeft een zeer onhandige navigatie knop en de meegeleverde software is echt monsterlijk slecht. Dit ga ik zeker vervangen.
Iets wat wel erg fijn werkt is Mobile Mouse.
| 1 | Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB | € 106,90 | € 106,90 |
| 1 | Antec Fusion Remote Zwart | € 125,- | € 125,- |
| 1 | Scythe Big Shuriken | € 23,95 | € 23,95 |
| 1 | Scythe Ninja Mini Rev. B | € 0,- | € 0,- |
| 2 | Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120m | € 6,99 | € 13,98 |
| 1 | Enermax Aurora Micro Wireless | € 72,- | € 72,- |
| 1 | Intel Core i3 530 | € 105,- | € 105,- |
| 1 | Samsung SH-B083L (8x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail) | € 77,90 | € 77,90 |
| 1 | Nexus Value 430 | € 55,50 | € 55,50 |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 88,44 | € 88,44 |
| 1 | MSI H57M-ED65 | € 133,99 | € 133,99 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 802,66 | |
Ben er heel erg tevreden over. In plaats van de 55M plank heb ik de 57M variant genomen zodat de doos ook als NAS gebruikt kan worden. Naast de BRPlayer zitten er nu intern 3 schijven en dit past met gemak. Alles blijft superkoel en erg stil.
Die Nexus Value 430 (uit de BBG) is erg stil maar niet modulair en dat is in een kleinere kast wel wat fijner. Hij is wel muisstil.
De Antec Fusion Remote Zwart komt met een afstandbediening en front panel scherm. Dit is zeer slecht spul; de afstand bediening heeft een zeer onhandige navigatie knop en de meegeleverde software is echt monsterlijk slecht. Dit ga ik zeker vervangen.
Iets wat wel erg fijn werkt is Mobile Mouse.
- De meerprijs van de duurdere processor is het mijns inziens niet waard. Voor HTPC doeleinden is de i3 530 snel genoeg (om te gamen btw ook, mits je een losse video kaart hebt)[bassie] schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 00:51:
De vragen:
- Losse video kaart heeft zeker zin om te gebruiken als je wil gaan gamen, de igp in de processor is niet in staat om recente spellen op full hd te spelen. Als je je functionaliteit mbt HD audio bitstreamen wil behouden kun je het beste voor een ati kaart gaan (5600 serie bv) Let wel op dat hij in je kast past
- Volgens mij kan de igp van de intel 2 digitale bronnen aansturen (maar weet dit niet zeker) HDMI + VGA werkt zeker en een losse ati kaart kan ook zeker HDMI + DVI doen
- Ik zou de case fans alleen vervangen als je ze na installatie te luidruchtig vindt, stock fans kunnen op 3 standen staan en de laagste stand is redelijk stil. (nexus real silent fans zijn volgens mij erg goed en goedkoop)
- Stock koeling kan altijd vervangen worden, maar hoeft niet perse. Ligt eraan of je wil overclocken of dat de standaard koeler te luidruchtig is. Veelgebruikte koelers zijn scythe big shuriken, of scythe mini ninja (kan passief)
- Met je schermproblemen kan ik je niet echt helpen
*edit: Je kunt met windows toets + P schakelen tussen je beeldschermen, door te schakelen tussen alleen beeldscherm of alleen projector heb je geen last van verschil in resolutie. Alleen heb je dan nog wel een kleiner lettertype
[ Voor 4% gewijzigd door jaapsander op 15-07-2010 12:29 ]
Dank je voor je antwoord!jaapsander schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 12:12:
[...]
- De meerprijs van de duurdere processor is het mijns inziens niet waard. Voor HTPC doeleinden is de i3 530 snel genoeg (om te gamen btw ook, mits je een losse video kaart hebt)
- Losse video kaart heeft zeker zin om te gebruiken als je wil gaan gamen, de igp in de processor is niet in staat om recente spellen op full hd te spelen. Als je je functionaliteit mbt HD audio bitstreamen wil behouden kun je het beste voor een ati kaart gaan (5600 serie bv) Let wel op dat hij in je kast past
- Volgens mij kan de igp van de intel 2 digitale bronnen aansturen (maar weet dit niet zeker) HDMI + VGA werkt zeker en een losse ati kaart kan ook zeker HDMI + DVI doen
- Ik zou de case fans alleen vervangen als je ze na installatie te luidruchtig vindt, stock fans kunnen op 3 standen staan en de laagste stand is redelijk stil. (nexus real silent fans zijn volgens mij erg goed en goedkoop)
- Stock koeling kan altijd vervangen worden, maar hoeft niet perse. Ligt eraan of je wil overclocken of dat de standaard koeler te luidruchtig is. Veelgebruikte koelers zijn scythe big shuriken, of scythe mini ninja (kan passief)
- Met je schermproblemen kan ik je niet echt helpen
*edit: Je kunt met windows toets + P schakelen tussen je beeldschermen, door te schakelen tussen alleen beeldscherm of alleen projector heb je geen last van verschil in resolutie. Alleen heb je dan nog wel een kleiner lettertype
Ik kies denk ik later voor eventueel een videokaart. Echt gamen was ik niet vanplan, ook is de kast die ik uitgekozen als het goed is hoog genoeg! Past ook gewoon een ATX mobo in. Ook kies ik dan op jou advies later voor eventueel nieuwe fans.
Windows knop + P is inderdaad een goede tip! Maar blijft het probleem nog een beetje bestaan als ik op de bank zit dat er de letters nog steeds niet goed te zien zijn, misschien kan iemand anders daar zijn bevindingen over geven, hoe hij dat oplost.
Waar kijk je je Media files mee eigenlijk? Kijk nu alleen maar via WMC, dit bevalt me prima eigenlijk. XMBC heb ik geprobeerd maar vind ik iets minder,
Goede vraag. Ik ben hier zelf ook nog niet helemaal uit. Heb net een HTPC op basis van i3 530 gebouwd in een antec fusion remote black en ben nog aan installeren en configureren. Heb nu net alle codecs geconfigureerd en ga binnenkort kijken of ik WMC, Mediaportal of XBMC ga gebruiken. Ik denk dat WMC het makkelijkst te configureren is maar dat je met XBMC bijvoorbeeld na een hoop tweaken en configureren een veel mooiere oplossing kan hebben.[bassie] schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 23:54:
[...]
Waar kijk je je Media files mee eigenlijk? Kijk nu alleen maar via WMC, dit bevalt me prima eigenlijk. XMBC heb ik geprobeerd maar vind ik iets minder,
Dat het lettertype op je tv te klein is, is een lastig probleem. Je kan niet zonder je af te melden op je account het font vergroten. Zelf vind ik het alleen lastig wanneer ik gebruik maak van internet, maar dat is weer heel makkelijk op te lossen door Ctrl + scroll waardoor ik inzoom in de pagina. Op het bureaublad weet ik alles blindelings wel te vinden.
Ik gebruik zelf XBMC in combinatie met Ember Media Manager. Dat laatste maakt het een stuk eenvoudiger om je library te onderhouden.jaapsander schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 10:55:
[...]
Goede vraag. Ik ben hier zelf ook nog niet helemaal uit. Heb net een HTPC op basis van i3 530 gebouwd in een antec fusion remote black en ben nog aan installeren en configureren. Heb nu net alle codecs geconfigureerd en ga binnenkort kijken of ik WMC, Mediaportal of XBMC ga gebruiken. Ik denk dat WMC het makkelijkst te configureren is maar dat je met XBMC bijvoorbeeld na een hoop tweaken en configureren een veel mooiere oplossing kan hebben.
Dat het lettertype op je tv te klein is, is een lastig probleem. Je kan niet zonder je af te melden op je account het font vergroten. Zelf vind ik het alleen lastig wanneer ik gebruik maak van internet, maar dat is weer heel makkelijk op te lossen door Ctrl + scroll waardoor ik inzoom in de pagina. Op het bureaublad weet ik alles blindelings wel te vinden.
Dat is inderdaad irritant, daar moet toch iets voor zijn! Ik gebruik bij interneten de windows IE, deze kan je automatisch instellen op een bepaald aantal zoom (bij mij 175%) en dit onthoud hij voor alle websites en zo is alles goed leesbaar op 3 meter afstand. Voor desktop gebruik ik firefox om te internetten, maar ja als je een ander progje heb draaien dan is dit niet leesbaar.jaapsander schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 10:55:
[...]
Ik zal XMBC toch nog een keer proberen, zo op het eerste gezicht vond ik het geen verbetering tegenover WMC. Maar kan je met XMBC beter je dvd files organiseren een cover erbij krijgen ofzo? Dan is het overwegen waard!
Heb de volgende onderdelen dit weekend binnen gekregen, een "standaard" core-i3 htpc setup:
Antec Microfusion 350
Core i3 530
MSI H55M-E33
2 GB RAM
Samsung spinpoint M7 HM400JI
ASUS My Cinema P7131 - tvkaart
Scythe Shuriken rev.B
Heb er inmiddels Windows 7 erop gezet, gedownclocked van 133 naar 100MHz base clock(ding zit nog steeds uit z'n neus te vreten bij HD-materiaal), CPU cooler teruggethrottled naar 60% met Speedfan. Kast fans op 7 volt gezet: allemaal redelijk standaard tweakers handelingen
Todo:
* Gelijk al eerste reactie van m'n vrouw, aangezien ze ook nog zwanger is, lijken d'r zintuigen supermenselijk: bloemen op het balkon van de bovenburen ruikt ze en natuurlijk het gezoem van de fans van de HTPC hoort ze terwijl ze in de slaapkamer ligt: deze ga ik vervangen met Nexus Real Silents, die komen als het goed is vandaag binnen.
* Stroommeter eraan hangen en de boel undervolten met MSI Control Center voor dat ene stukje extra stroombesparing
[edit]
Had mn probleem maar hier neergezet aangezien er geen recente HTPC topics meer open waren
[edit]
Zo, de 80mm Nexus real silents zijn binnen, die gaan dr vanavond in komen ipv Antec Tri-cools en ik heb ook nog een 120mm Nexus liggen die ik ga proberen op de Shuriken te zetten.
Antec Microfusion 350
Core i3 530
MSI H55M-E33
2 GB RAM
Samsung spinpoint M7 HM400JI
ASUS My Cinema P7131 - tvkaart
Scythe Shuriken rev.B
Heb er inmiddels Windows 7 erop gezet, gedownclocked van 133 naar 100MHz base clock(ding zit nog steeds uit z'n neus te vreten bij HD-materiaal), CPU cooler teruggethrottled naar 60% met Speedfan. Kast fans op 7 volt gezet: allemaal redelijk standaard tweakers handelingen
Todo:
* Gelijk al eerste reactie van m'n vrouw, aangezien ze ook nog zwanger is, lijken d'r zintuigen supermenselijk: bloemen op het balkon van de bovenburen ruikt ze en natuurlijk het gezoem van de fans van de HTPC hoort ze terwijl ze in de slaapkamer ligt: deze ga ik vervangen met Nexus Real Silents, die komen als het goed is vandaag binnen.
* Stroommeter eraan hangen en de boel undervolten met MSI Control Center voor dat ene stukje extra stroombesparing
[edit]
Had mn probleem maar hier neergezet aangezien er geen recente HTPC topics meer open waren
[edit]
Zo, de 80mm Nexus real silents zijn binnen, die gaan dr vanavond in komen ipv Antec Tri-cools en ik heb ook nog een 120mm Nexus liggen die ik ga proberen op de Shuriken te zetten.
[ Voor 44% gewijzigd door Helox-in-a-box op 19-07-2010 15:05 ]
- Edmin
- Registratie: Januari 2006
- Laatst online: 27-10 20:17
Bespreek dat even in een separaat topic. Dit topic is puur bestemd voor advies over het samenstellen van de aan te kopen hardware.
ben nog steeds met mijn htpc bezig.
Maar heb nog 2 vragen.
Die zogenaamde greenharddiskss zijn allemaal 5400rpm schrijven zou dat niet ongunstig zijn als je HD content kijkt van die full blu-ray van 50GB ?
De 2de vraag zou de i5-661 veel beter in het unrarren en evt parren dan de i3-530,
aangezien ik met mijn htpc ook als download systeem wil gebruiken met sabnzbd.
Systeem lijst voeg ik bij als ik thuis ben.
Maar heb nog 2 vragen.
Die zogenaamde greenharddiskss zijn allemaal 5400rpm schrijven zou dat niet ongunstig zijn als je HD content kijkt van die full blu-ray van 50GB ?
De 2de vraag zou de i5-661 veel beter in het unrarren en evt parren dan de i3-530,
I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.
Wat betreft de harde schijf, waar ben je bang voor? Dat de schijven niet voldoende doorvoer snelheid hebben om een full HD bestand af te spelen? Dat is geen punt want de dikste HD films hebben een bitrate van rond de 50 Mbit per seconde. Dat is een dikke 6 Megabyte per seconde en dat haalt een moderne harde schijf makkelijk als leessnelheid. Zelfs een antiek IDE ding haalt dat nog op z'n sloffen.TRaSH schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 10:59:
ben nog steeds met mijn htpc bezig.
Maar heb nog 2 vragen.
[ Voor 22% gewijzigd door Tjoekie op 20-07-2010 11:23 ]
Verwijderd
Ik vind het prijs verschil van 80 euro toch wel doorslag gevend.TRaSH schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 10:59:
Aangezien het je HTPC en ik neem aan dat je er niet heel de dag mee bezig ben, zou ik het lekker laten bij een i3 530.
Zelf heb ik ook een i3 530 en elke dag gaat er gemiddeld, 100GB data doorheen en heb ik nergens last van met uitpakken.
Uit jou lijst van je invertaris vind ik:
| 1 | Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB | € 66,10 | € 66,10 |
| 1 | Silverstone Grandia GD05B | € 81,50 | € 81,50 |
| 1 | Scythe Big Shuriken | € 25,19 | € 25,19 |
| 1 | Intel Core i3 530 | € 103,09 | € 103,09 |
| 1 | OCZ ModXStream Pro 500W | € 54,42 | € 54,42 |
| 1 | OCZ Platinum Low Voltage OCZ3P1333LV4GK | € 98,64 | € 98,64 |
| 1 | Gigabyte GA-H55M-UD2H | € 85,67 | € 85,67 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 514,61 | |
persoonlijk zou ik het volgende doen:
| 1 | Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB | € 65,- | € 65,- |
| 1 | Silverstone Grandia GD05B | € 81,50 | € 81,50 |
| 1 | Intel Core i3 530 | € 103,09 | € 103,09 |
| 1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 32,08 | € 32,08 |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 86,55 | € 86,55 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 479,08 | |
Goedkopere voeding en geheugen en een grotere hd die geschikt is voor een HTPC.
[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2010 11:32 ]
ik heb zelf ook nog wat gevogeld,
een andere behuizing aangezien ik me HTPC met me harmony wil bedienen.
en de Silverstone Grandia GD05B helaas geen remote heeft,
ook al heeft de Grandia mijn voorkeur omdat er meer harddisks in kunnen.
| 1 | Samsung EcoGreen F3EG, 2TB | € 99,- | € 99,- |
| 1 | MS-Tech mc-1200 | € 90,- | € 90,- |
| 1 | Intel Core i3 530 | € 102,99 | € 102,99 |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 87,33 | € 87,33 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 490,18 | |
I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.
Na enige poos toch maar eens een aanzet genomen om ook hier maar eens alle losse pc'tjes op te ruimen en te kijken voor of een zware media center pc of een combi van Windows Home server 2010 en Media Center 7.
Voor wat betreft de hardware is de core i3 530 meer dan voldoende in mijn ogen.
Een H55 of een H57 moederboard erbij dit in verband met de HDMI uitput en alles onboard.
2 of 4 gb geheugen zal waarschijnlijk 4gb worden, voor de prijs hoeven we het immers niet te laten.
Maar dan begint mijn twijfel. Ga ik voor een Silverstonetek lc16m waar ik 6 Hardeschijven in plaats van 2gb per stuk. Raid of geen raid. Met crashplan staat alles toch online.
Of ga ik voor een wat subtielere kast waar minder storage in kan (chiefteck Hifi serie) en voeg ik een Windows Home server toe aan het geheel. Deze zal dan alle media moeten gaan hosten. En hoogst waarschijnlijk ook wat meer taken zoals bijvoorbeeld het downloaden van series.
Het liefst kies ik er voor om zelfs me blue-ray's dvd's op de media center/server te hosten.
Uiteraard zit er nog een vrouwelijke wederhelft die er zonder al te veel moeite mee om moet kunnen gaan
Misschien is het leuk om in de toekomst eens een BBG op te zetten voor de combi media center en media server(WHS)
Een H55 of een H57 moederboard erbij dit in verband met de HDMI uitput en alles onboard.
2 of 4 gb geheugen zal waarschijnlijk 4gb worden, voor de prijs hoeven we het immers niet te laten.
Maar dan begint mijn twijfel. Ga ik voor een Silverstonetek lc16m waar ik 6 Hardeschijven in plaats van 2gb per stuk. Raid of geen raid. Met crashplan staat alles toch online.
Of ga ik voor een wat subtielere kast waar minder storage in kan (chiefteck Hifi serie) en voeg ik een Windows Home server toe aan het geheel. Deze zal dan alle media moeten gaan hosten. En hoogst waarschijnlijk ook wat meer taken zoals bijvoorbeeld het downloaden van series.
Het liefst kies ik er voor om zelfs me blue-ray's dvd's op de media center/server te hosten.
Uiteraard zit er nog een vrouwelijke wederhelft die er zonder al te veel moeite mee om moet kunnen gaan
Misschien is het leuk om in de toekomst eens een BBG op te zetten voor de combi media center en media server(WHS)
Verwijderd
Wat wil je met windows home server gaan doen? een volledige windows 7 installatie voldoet toch ook?whocarez schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 19:40:
Na enige poos toch maar eens een aanzet genomen om ook hier maar eens alle losse pc'tjes op te ruimen en te kijken voor of een zware media center pc of een combi van Windows Home server 2010 en Media Center 7.
Uiteraard zit er nog een vrouwelijke wederhelft die er zonder al te veel moeite mee om moet kunnen gaan![]()
Is inderdaad een leuk idee. Feit is wel dat het "out of the box" niet ondersteund wordt. Maar natuurlijk zijn er mensen die daar een oplossing voor kunnen vindenwhocarez schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 19:40:
This title is for sale, please send me a PM
@ p.maarden
Wat de bedoeling is. 1 centrale media opslag en meerdere low power media centers. Zodat het mogelijk is om vanuit bijvoorbeeld de slaapkamer media te bekijken die is opgenomen door het media center in de woonkamer. Daarnaast zijn de backup mogelijkheden natuurlijk mooi meegenomen.
@ The-body
Out of de box levert WHS V1 en V2 een connector om zo je bestanden op de media server te benaderen. Met behulp van de huidige range add-ins is het mogelijk om je films mp3 opnames over te zetten naar je media server.
Enige stukje waar nog geen tot heel weinig info over te vinden is, is het gebruik van Blue-ray en Windows Home server. BIjna alles is nog op de DVD toegespits.
Op wegotserved punt kom is een hoop info te vinden over de mogelijkheden. Mooiste zou natuurlijk zijn dat je media server ook alle opnames van tv afhandeld. Maar sabnzb ps3media server het is er allemaal.
Wat de bedoeling is. 1 centrale media opslag en meerdere low power media centers. Zodat het mogelijk is om vanuit bijvoorbeeld de slaapkamer media te bekijken die is opgenomen door het media center in de woonkamer. Daarnaast zijn de backup mogelijkheden natuurlijk mooi meegenomen.
@ The-body
Out of de box levert WHS V1 en V2 een connector om zo je bestanden op de media server te benaderen. Met behulp van de huidige range add-ins is het mogelijk om je films mp3 opnames over te zetten naar je media server.
Enige stukje waar nog geen tot heel weinig info over te vinden is, is het gebruik van Blue-ray en Windows Home server. BIjna alles is nog op de DVD toegespits.
Op wegotserved punt kom is een hoop info te vinden over de mogelijkheden. Mooiste zou natuurlijk zijn dat je media server ook alle opnames van tv afhandeld. Maar sabnzb ps3media server het is er allemaal.
Heb ook naar de combi WHS + 7MC gekeken, maar de nieuwe Xbox360 (zonder harde schijf) die rond de 150 euro gaat kosten is daar denk ik nog het handigst voor.whocarez schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 13:35:
@ p.maarden
Binnen het Media Center ecosysteem kan je eigenlijk 2 dingen doen:
- storage op WHS server + 7MC of UPnP/DLNA client(s), evt met eigen tuners en DVD spelers
- storage en evt tuner/DVD op een 7MC server + Xbox(en) als MC extender of andere DLNA clients
Eigenlijk 'domme server/slimme clients' versus 'slimme server/domme clients'.
[ Voor 24% gewijzigd door Dreamvoid op 22-07-2010 18:35 ]
Ik vroeg me af of iemand me feedback kan geven op mijn geplannede HTPC systeempje.
Wat ik al heb: een gigabyte hd5450, PSU, case, OS, CPU koeler.
budget: laten we zeggen 200-250E, gezien ik al een aantal onderdelen heb.
Concreet zonder cijfertjes wil ik de prijs zo laag mogelijk houden zonder al te veel toe te geven aan kwaliteit.
Mijn setup zoals ik die nu uitgezocht heb:
Gezien ik in het bezit ben van een GPU die HD aankan lijkt me AMD de logische keuze. In vergelijking met andere setups uit dit topic heb ik een goedkopere mobo uitgezocht omdat de onboard GPU niet nodig is.
HD is niet gigantisch groot maar ik heb maar 40gig muziek en weinig film, dus leek me voorlopig genoeg.
Ik heb een beetje rondgezocht op de pricewatch en het moederbord (PCI-E 2, genoeg sata, ddr3, am3) lijkt me een koopje. Het geheugen hiervoor is is mijn onzekerheidspuntje.
Het Kingston wat ondersteund wordt volgens de asus site is typenummer KVR1066d3n7/1g, 1gig dus. Kan ik er van uitgaan dat KVR1066d3n7/2g (2gig) hetzelfde is en dus ook ondersteund wordt volgens asus?
Wat ik al heb: een gigabyte hd5450, PSU, case, OS, CPU koeler.
budget: laten we zeggen 200-250E, gezien ik al een aantal onderdelen heb.
Concreet zonder cijfertjes wil ik de prijs zo laag mogelijk houden zonder al te veel toe te geven aan kwaliteit.
Mijn setup zoals ik die nu uitgezocht heb:
| 1 | Western Digital Caviar Green WD5000AADS, 500GB | € 38,71 | € 38,71 |
| 1 | AMD Athlon II X2 240 | € 48,92 | € 48,92 |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1066D3N7/2G | € 43,79 | € 43,79 |
| 1 | Asus M4A78LT-M LE | € 49,90 | € 49,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 181,32 | |
Gezien ik in het bezit ben van een GPU die HD aankan lijkt me AMD de logische keuze. In vergelijking met andere setups uit dit topic heb ik een goedkopere mobo uitgezocht omdat de onboard GPU niet nodig is.
HD is niet gigantisch groot maar ik heb maar 40gig muziek en weinig film, dus leek me voorlopig genoeg.
Ik heb een beetje rondgezocht op de pricewatch en het moederbord (PCI-E 2, genoeg sata, ddr3, am3) lijkt me een koopje. Het geheugen hiervoor is is mijn onzekerheidspuntje.
Het Kingston wat ondersteund wordt volgens de asus site is typenummer KVR1066d3n7/1g, 1gig dus. Kan ik er van uitgaan dat KVR1066d3n7/2g (2gig) hetzelfde is en dus ook ondersteund wordt volgens asus?
Ziet er niet slecht uit. Als iets goedkoper alternatief zou een Celeron E3300 + G31 bordje ook kunnen, kom je zo'n 25 euro lager uit zonder veel prestatie in te leveren.
[ Voor 82% gewijzigd door Dreamvoid op 22-07-2010 19:25 ]
Dank voor de feedback, door alle AMD ben ik de celeron optie beetje uit het oog verloren.
Iets als dit bijvoorbeeld dan?
Is idd 30 euro goedkoper (ddr2 helpt ook mee). Zou niet te veel schelen qua performance lijkt me? Celeron is iets langzamer, maar het blijft maar een HTPC. heb geen ervaring met Asrock maar hoor wel goede berichten de laatste tijd, dus misschien moet ik dit ook in gedachten nemen.
Iets als dit bijvoorbeeld dan?
| 1 | Intel Celeron E3300 | € 39,45 | € 39,45 |
| 1 | Western Digital Caviar Green WD5000AADS, 500GB | € 38,71 | € 38,71 |
| 1 | Asrock G31M-VS2 | € 32,97 | € 32,97 |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G | € 39,70 | € 39,70 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 150,83 | |
Is idd 30 euro goedkoper (ddr2 helpt ook mee). Zou niet te veel schelen qua performance lijkt me? Celeron is iets langzamer, maar het blijft maar een HTPC. heb geen ervaring met Asrock maar hoor wel goede berichten de laatste tijd, dus misschien moet ik dit ook in gedachten nemen.
Celeron langzamer?
(nuancering: die Celeron overclocked uitstekend)
(nuancering: die Celeron overclocked uitstekend)
[ Voor 51% gewijzigd door Dreamvoid op 22-07-2010 22:47 ]
mijn reverentie was http://ixbtlabs.com/artic...tel-celeron-e3300-p1.html
Overclocken indien nodig lost een hoop op ja
.
En dan denk ik dat ik er wel uit ben
. dank voor de feedback
Overclocken indien nodig lost een hoop op ja
En dan denk ik dat ik er wel uit ben
[ Voor 19% gewijzigd door Urithar op 22-07-2010 22:59 ]
Ik wil een HTPC bouwen met een Mini ITX bordje en een even groot kastje http://www.picco.nl/produ...th=21_36&products_id=3840. Er is echter 1 nadeel er zit geen IR module in.
Het is nogal zonde om een Harmony model te kopen, omdat ik enkel de HTPC bedien en geen externe apparatuur aankoppel (PC+Monitor).
Nu heb ik al veel gezocht en vond een Hauppauge MCE Remote Control Kit - Afstandsbediening - infrarood bij Azerty http://azerty.nl/0-798-21...mce-remote-control-k.html. Alleen werkt deze weer niet zo goed samen met Win7. Het enermax (wireless) toetsenbord is ook niet zo handig als je in bed ligt te zappen http://azerty.nl/producte...rt-vs-internationaal.html
Heeft iemand ervaring met een IR module + afstandsbediening voor enkel Win7 X64 ?
BVD
Het is nogal zonde om een Harmony model te kopen, omdat ik enkel de HTPC bedien en geen externe apparatuur aankoppel (PC+Monitor).
Nu heb ik al veel gezocht en vond een Hauppauge MCE Remote Control Kit - Afstandsbediening - infrarood bij Azerty http://azerty.nl/0-798-21...mce-remote-control-k.html. Alleen werkt deze weer niet zo goed samen met Win7. Het enermax (wireless) toetsenbord is ook niet zo handig als je in bed ligt te zappen http://azerty.nl/producte...rt-vs-internationaal.html
Heeft iemand ervaring met een IR module + afstandsbediening voor enkel Win7 X64 ?
BVD
Die Hauppage die jij aanhaalt heb ik in het zwart en werkt prima onder Win7. Geen enkel probleem mee gehad. Inpluggen, wachten tot de driver automatisch is geïnstalleerd en na 30 seconden ben je helemaal klaar.jordi.c schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 16:21:
Ik wil een HTPC bouwen met een Mini ITX bordje en een even groot kastje http://www.picco.nl/produ...th=21_36&products_id=3840. Er is echter 1 nadeel er zit geen IR module in.
BVD
Ik ga binnenkort een eerste HTPC systeempje aankopen maar had nog enkele vraagjes:
Aangezien het XMBC ( Linux eronder ) moet gaan draaien sluit ik Intel cpu's uit. ( De nieuwe clarkdale igp's worden nog niet echt ondersteund en de kans dat ze dat gaan worden is ook klein las ik. ) Dus zal een GPU het werk moeten gaan doen en kies ik voor een minder krachtige CPU. => Een athlon II X2. ( Zoals hierboven kan een Celeron ook maar ik had graag wat ruimte om eventueel simpele games te gaan draaien etc.. )
Een analoog argument brengt me dan tot een NVidia gpu ipv een ATI oplossing ( een lowprofile, passief gekoelde uit de 200 serie ).
Nu had ik vier concrete vraagjes:
1. Ziet iemand fouten in mijn bovenstaande redenering?
2. Aangezien ik een HDMI uitgang op de vga-kaart zou hebben hoef ik geen 785G of dergelijke chipset op het moederbord juist? Kan iemand mij een goedkoop micro atx AM3 moederbordje aanraden? Zijn er andere redenen om toch selectief te zijn in de chipset van het moederbord?
3. Ik las dat de NVidia kaarten geen audio kunnen bitstreamen over hdmi? Ik heb hier reeds wat over opgezocht maar begrijp het nog niet helemaal... Dit betekent niet dat ze geen audio over hdmi kunnen doorgeven?
4. Ik zou waarschijnlijk kiezen voor een simpele SSD om het OS op te zetten en de data zelf uit een NAS te halen. Hierdoor heb ik eigenlijk ook geen nood aan een case met plek voor hardeschijven en kan het systeem dus compacter.. ( en stiller ! ). Zijn er cases, kleiner dan de Antect MicroFusion die toch ruimte bieden aan een microATX moederbord + 5.25" bay + ssd ( & voeding )? Ik vond niet direct iets goed.
Aangezien het XMBC ( Linux eronder ) moet gaan draaien sluit ik Intel cpu's uit. ( De nieuwe clarkdale igp's worden nog niet echt ondersteund en de kans dat ze dat gaan worden is ook klein las ik. ) Dus zal een GPU het werk moeten gaan doen en kies ik voor een minder krachtige CPU. => Een athlon II X2. ( Zoals hierboven kan een Celeron ook maar ik had graag wat ruimte om eventueel simpele games te gaan draaien etc.. )
Een analoog argument brengt me dan tot een NVidia gpu ipv een ATI oplossing ( een lowprofile, passief gekoelde uit de 200 serie ).
2. Aangezien ik een HDMI uitgang op de vga-kaart zou hebben hoef ik geen 785G of dergelijke chipset op het moederbord juist? Kan iemand mij een goedkoop micro atx AM3 moederbordje aanraden? Zijn er andere redenen om toch selectief te zijn in de chipset van het moederbord?
3. Ik las dat de NVidia kaarten geen audio kunnen bitstreamen over hdmi? Ik heb hier reeds wat over opgezocht maar begrijp het nog niet helemaal... Dit betekent niet dat ze geen audio over hdmi kunnen doorgeven?
4. Ik zou waarschijnlijk kiezen voor een simpele SSD om het OS op te zetten en de data zelf uit een NAS te halen. Hierdoor heb ik eigenlijk ook geen nood aan een case met plek voor hardeschijven en kan het systeem dus compacter.. ( en stiller ! ). Zijn er cases, kleiner dan de Antect MicroFusion die toch ruimte bieden aan een microATX moederbord + 5.25" bay + ssd ( & voeding )? Ik vond niet direct iets goed.
[ Voor 3% gewijzigd door dzn op 23-07-2010 16:31 ]
deze is OK. Windows 7 certified.
- vergeet de Athlon II X3 niet.
Voor DTS (DVD-spec audio) doen nVidia's dat prima. Er zijn 2 formaten die ze niet doen: DTS-HD en Dolby TrueHD. Dit zijn 7.1 kanaals, lossless gecomprimeerde (vgl ZIP/RAR/FLAC/etc) audio formaten.
Om te mogen bitstreamen binnen Vista/7 moet je van Microsoft een soort versleuteling/certificatie doen (Protected Audio Path), en nVidia voelde daar (om wat voor reden ook) niet voor bij deze HD-Audio formaten. Zal wel wat met de centen te maken hebben. Dus doen de nVidia kaartjes het iets anders: de audio wordt op de PC al uitgepakt en als rauwe audio (7.1 LPCM) over HDMI gestuurd. De versterker hoeft doet dus niks meer te doen.
-als je toch een losse videokaart neemt boeit de hele IGP support niet meer. Kan je dus ook een Clarkdale (of AMD met 780/785G, of Intel met G31/41) meenemen.dzn schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 16:29:
Ik ga binnenkort een eerste HTPC systeempje aankopen maar had nog enkele vraagjes:
Zelfs al heb je de IGP niet nodig, chipsets met IGP zijn goedkoper dan chipsets zonder. Raar maar waar.2. Aangezien ik een HDMI uitgang op de vga-kaart zou hebben hoef ik geen 785G of dergelijke chipset op het moederbord juist? Kan iemand mij een goedkoop micro atx AM3 moederbordje aanraden? Zijn er andere redenen om toch selectief te zijn in de chipset van het moederbord?
"Bitstreaming" betekent dat gecomprimeerde audiostreams inclusief compressie en al, 1-op-1 wordt doorgestuurd naar de versterker, die ze vervolgens 'uitpakt' naar normale, uncompressed LPCM audio.3. Ik las dat de NVidia kaarten geen audio kunnen bitstreamen over hdmi? Ik heb hier reeds wat over opgezocht maar begrijp het nog niet helemaal... Dit betekent niet dat ze geen audio over hdmi kunnen doorgeven?
Voor DTS (DVD-spec audio) doen nVidia's dat prima. Er zijn 2 formaten die ze niet doen: DTS-HD en Dolby TrueHD. Dit zijn 7.1 kanaals, lossless gecomprimeerde (vgl ZIP/RAR/FLAC/etc) audio formaten.
Om te mogen bitstreamen binnen Vista/7 moet je van Microsoft een soort versleuteling/certificatie doen (Protected Audio Path), en nVidia voelde daar (om wat voor reden ook) niet voor bij deze HD-Audio formaten. Zal wel wat met de centen te maken hebben. Dus doen de nVidia kaartjes het iets anders: de audio wordt op de PC al uitgepakt en als rauwe audio (7.1 LPCM) over HDMI gestuurd. De versterker hoeft doet dus niks meer te doen.
[ Voor 102% gewijzigd door Dreamvoid op 23-07-2010 17:09 ]
@Dreamvoid ziet er goed uit dat dingetje. Heb je hier ervaring mee? Die USB stick moet die in de front usb geplugged worden aangezien het een IR signaal is?
[ Voor 37% gewijzigd door jordi.c op 23-07-2010 17:00 ]
Heb die Compro zien staan bij een demo PC in n winkel. Werkte prima, maar ik heb m zelf niet. Zelf gebruik ik overigens al jaren de klassieke MCE 2005 remote+receiver van Microsoft zelf, nog altijd 1 van de lekkerste (non-programmable) AB's die ik ken. Maar niet meer in productie.
edit: dat stickje kan idd in de front poort, maar een USB verlengkabeltje kan je ook overal van de vloer oprapen.
edit: dat stickje kan idd in de front poort, maar een USB verlengkabeltje kan je ook overal van de vloer oprapen.
[ Voor 17% gewijzigd door Dreamvoid op 23-07-2010 17:31 ]
Inderdaad, vandaar mijn keuze voor de minst warme, stilste, goedkoopste? Of zijn er dan toch beter keuzes als de athlon II reeks?Dreamvoid schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 16:49:
deze is OK. Windows 7 certified.
[...]
-als je toch een losse videokaart neemt boeit de hele IGP support niet meer. Kan je dus ook een Clarkdale (of AMD met 780/785G, of Intel met G31/41) meenemen.
Oh bedankt, dit wist ik niet, inderdaad raar.[...]
Zelfs al heb je de IGP niet nodig, chipsets met IGP zijn goedkoper dan chipsets zonder. Raar maar waar.
Ok, dan maakt het eigenlijk niet zoveel uit voor de eindgebruiker toch.. Bedankt voor de uitleg![...]
"Bitstreaming" betekent dat gecomprimeerde audiostreams inclusief compressie en al, 1-op-1 wordt doorgestuurd naar de versterker, die ze vervolgens 'uitpakt' naar normale, uncompressed LPCM audio.
Binnenkort betrek ik mijn nieuwe huisje en wil daar alles laten lopen via een htpc. Ik heb niet zoveel verstand van htpc's en ben daarom van de laatste htpc BBG uitgegaan. Dat lijkt mij nog steeds een goede setup. Ik hoor graag of er nog tips, op- of aanmerkingen en verbeteringen zijn. Ik wil het volgende met mijn htpc doen:
- Televisie kijken (met wmc of mediaportal)
- Multimedia afspelen (full HD content)
- Als Nas gebruiken (ik gebruik namelijk livedrive als backup en aangezien mijn htpc altijd aan staat kan ik dat mooi als opslag gebruiken voor al mijn documenten, dan houdt de htpc alles synchroon)
- Bedienen via RF signaal (met harmony 900)
- Aansluiten via versterker > naar tv zodat al het geluid door mijn speakers gaat.(ben nog op zoek naar een goede versterker van rond de 300/400 euro,- dus mocht iemand nog een leuke weten dan houd ik mij aanbevolen)
| 1 | Anysee E30TCPlus | € 149,- | € 149,- |
| 2 | Western Digital Caviar Green WD15EARS, 1.5TB | € 75,26 | € 150,52 |
| 2 | Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120m | € 3,95 | € 7,90 |
| 1 | Enermax Aurora Micro Wireless | € 68,34 | € 68,34 |
| 1 | Logitech Harmony 900 | € 219,- | € 219,- |
| 1 | Intel Core i3 530 | € 103,11 | € 103,11 |
| 1 | Samsung SH-B083L (8x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail) | € 74,50 | € 74,50 |
| 1 | MSI H55M-ED55 | € 95,75 | € 95,75 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.135,95 | |
Ik ben opzoek naar htpc case waar minstens 3 3,5" bays inzitten. Nu had ik er een paar van silverstone gezien. Nog enige tips? Ik had al opgemerkt dat er geen display op deze cases zitten, maar waar gebruik je zo'n klein display nou voor. Ik kan me moeilijk voorstellen dat je mbv dit display een bepaald mp3je kan gaan opzoeken / afspelen?
Tot nu toe alleen maar rampen mee gehad. Met Windows Media Center werkt het best alleen met Mediaportal niet. Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een FloppyDTV met Alphacrypt of een andere DVB-C kaart (Technotrend, Terratec)
Tenminste, ik ga er hier vanuit dat je TV gaat kijken via DVB-C.
Meen je dat? Wat voor rampen? Hardware.info was er heel tevreden over. Ik wil hem trouwens met ziggo gebruiken.
Problemen? Ik gebruik de Annysee in combinatie met Windows 7 Media Center en totaal geen problemen!iFreaky schreef op zondag 25 juli 2010 @ 13:49:
[...]
Tot nu toe alleen maar rampen mee gehad. Met Windows Media Center werkt het best alleen met Mediaportal niet. Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een FloppyDTV met Alphacrypt of een andere DVB-C kaart (Technotrend, Terratec)
Tenminste, ik ga er hier vanuit dat je TV gaat kijken via DVB-C.
Perfect beeld, HD-zenders.
Je kan de kaart in Media Center niet als DVB-C configuren en tevens moest ik de transponderlist updaten van Annysee om alle zenders te kunnen ontvangen. Voor de rest een prima ontvanger.
Verwijderd
Misschien vergis ik mij, maar op de afbeeldingen van de gd05 lijkt een gaatje te zitten naast de power en hd leds. Als dit zo is, kun je hierachter een ir-ontvanger zetten. Misschien is deze optie nog een google momentje waard...TRaSH schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 19:00:
ik heb zelf ook nog wat gevogeld,
Verwijderd
Heb Inmiddels al een hoop htpc's in elkaar gezet en de laatste tijd gebruik ik voor zowel Win 7 en Linux Ubuntu de IR receiver van HP. Deze is nieuw op ebay inclusief verzend kosten vanaf 12,50 euro te vinden. Dit is exclusief remote, met is hij iets duurder. De meesten kopen er toch een (universele remote) harmony bij van 35 tot 55 euro, die kun je instellen als mce remote.[b][message=34394263,noline]
BVD
een paar week terug toevallig nog drie stuks besteld bij in en out computers, via e-bay of hun site geeft dezelfde prijs. Ook prima service service trouwens.
Even het exacte type voor je bekeken hier, degene die ik heb is de HP OVU400102/71 MCE iR Receiver. Maar het type nummer veranderd nog wel eens als hp iets vernieuwd.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2010 19:18 ]
Als je het in Windows Media Center wilt gebruiken, geen enkel probleem. Alleen om het werkend te krijgen in Mediaportal is een ramp. Google maar eens op Anysee E30C Mediaportal en lees de topics maar eens.michielvz schreef op zondag 25 juli 2010 @ 13:55:
Meen je dat? Wat voor rampen? Hardware.info was er heel tevreden over. Ik wil hem trouwens met ziggo gebruiken.
Ik werd er helemaal gek van. Ik waarschuw alleen even van tevoren
Is er een goed werkende vervanger voor de anysee icm mediaportal? Iemand met ervaring hiermee?
Verwijderd
Is afhankelijk van hoe je hem wilt gebruiken. Wil je hem combineren met een softcam of een hardcam en in welk gebied wil je hem gebruiken?michielvz schreef op zondag 25 juli 2010 @ 19:16:
Is er een goed werkende vervanger voor de anysee icm mediaportal? Iemand met ervaring hiermee?
Ik ben niet goed uit in alle keuzes. Ik ging er eigenlijk vanuit dat de anysee gewoon goed was en zou werken. Ik heb begrepen dat een softcam een betere keuze is je deze kan aanpassen als het nodig is. Verder...geen idee
Ik zou een htpc willen bouwen of kopen als er een kant en klare oplossing bestaat binnen budget. Hij zou moeten voldoen aan volgende eisen:
- Wireless om op internet te kunnen.
- Bluetooth om iPhone als remote te gebruiken.
- Linux (SABnzbd+ etc. draaien) + XBMC kunnen draaien.
- Stil zijn.
- Vlot 1080p kunnen afspelen.
- Via HDMI aansluitbaar op mijn Plasma.
Dit alles liefst zo goedkoop (geen idee of dit voor 250 euro kan, of dat dit wat weinig is?) mogelijk in een zo klein mogelijke case. Ik ken tegenwoordig niets meer van hardware dus ik hoop dat ik dit hier zo mag vragen? :-)
- Stil zijn.
Dit alles liefst zo goedkoop (geen idee of dit voor 250 euro kan, of dat dit wat weinig is?) mogelijk in een zo klein mogelijke case. Ik ken tegenwoordig niets meer van hardware dus ik hoop dat ik dit hier zo mag vragen? :-)
Lees eerst de BBG eens en bekijk ook eens hardware.info.
zal het eens nader bekijken hoe dat werkt heb een harmoney 900 die ik zou kunnen gebruiken denk ik..Verwijderd schreef op zondag 25 juli 2010 @ 17:55:
[...]
Misschien vergis ik mij, maar op de afbeeldingen van de gd05 lijkt een gaatje te zitten naast de power en hd leds. Als dit zo is, kun je hierachter een ir-ontvanger zetten. Misschien is deze optie nog een google momentje waard...
Maar kan je hem er ook mee aan en uit doen ?
En dat kastje moet dat zo in de zicht zijn zoals met die philips ?
Beste tweakers, ik ben stilaan rond met keuze van htpc alleen zit ik beetje met problemen rond keuze moederbord/cpu, want case die ik wil (Silverstone LC19 http://www.silverstonetek...nts.php?pno=lc19&area=usa) is vrij beperkt qua hoogte.
Zat eerst met deze samenstelling:
http://i28.tinypic.com/fynaxg.jpg
(hdd heb ik liggen thuis)
Probleem is alleen dat ik dan geen cpu cooler erin krijg. Silverstone heeft geen platte coolers voor die AM3 cpu.
Zijn er eventueel alternatieven? Bedoeling is om Boxee (incl de web content dus) vlot te kunnen gebruiken. Heb in sé niks tegen een Atom moederbordje met Ion gpu, maar heb hier en daar gehoord dat die niet snel genoeg zou zijn voor die online content.
Zat eerst met deze samenstelling:
http://i28.tinypic.com/fynaxg.jpg
(hdd heb ik liggen thuis)
Probleem is alleen dat ik dan geen cpu cooler erin krijg. Silverstone heeft geen platte coolers voor die AM3 cpu.
Zijn er eventueel alternatieven? Bedoeling is om Boxee (incl de web content dus) vlot te kunnen gebruiken. Heb in sé niks tegen een Atom moederbordje met Ion gpu, maar heb hier en daar gehoord dat die niet snel genoeg zou zijn voor die online content.
Misschien zijn voor dat budget de kant en klare htpc'tjes van Asrock wat voor jou? http://www.asrock.com/nettop/overview.asp?Model=ION%20330HTtalos schreef op zondag 25 juli 2010 @ 22:10:
Ik zou een htpc willen bouwen of kopen als er een kant en klare oplossing bestaat binnen budget. Hij zou moeten voldoen aan volgende eisen:
- Stil zijn.
Zitten ook ongeveer rond de 250 euro. Heb je wel een atom cpu... Maar icm met Ion gpu is HD materiaal geen probleem.
[ Voor 0% gewijzigd door jaapsander op 26-07-2010 10:12 . Reden: typo ]
Neen, maar flash content (en zeker al HD) blijkbaar wel. Bovendien zou die Asrock enorm luid zijn?
Heb ik al eens bezien maar dacht dat die "traag" waren? En maken die ook niet redelijk veel lawaai?lapino schreef op maandag 26 juli 2010 @ 11:53:
Neen, maar flash content (en zeker al HD) blijkbaar wel. Bovendien zou die Asrock enorm luid zijn?
- Edmin
Ze zijn ook niet te snel. Qua geluid begrijp ik idd ook dat za niet de stilste zijn.
BT dongeltje erbij en gaan?
| 1 | MS-Tech MC-210 | € 49,99 | € 49,99 |
| 1 | AMD Athlon II X2 240 | € 48,92 | € 48,92 |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G | € 44,27 | € 44,27 |
| 1 | MSI 785GM-E51 | € 55,65 | € 55,65 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 263,83 | |
[ Voor 92% gewijzigd door Edmin op 26-07-2010 13:15 ]
Verwijderd
Ik had begrepen dat die voedingen van die MS-tech niet zo stil waren of valt dat toch wel mee?Edmin schreef op maandag 26 juli 2010 @ 13:09:
Ze zijn ook niet te snel. Qua geluid begrijp ik idd ook dat za niet de stilste zijn.
# Product Prijs Subtotaal 1 Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB € 65,- € 65,- 1 MS-Tech MC-210 € 49,99 € 49,99 1 AMD Athlon II X2 240 € 48,92 € 48,92 1 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G € 44,27 € 44,27 1 MSI 785GM-E51 € 55,65 € 55,65 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 263,83
Zelf heb ik dit systeem aangeschaft:
| 1 | Silverstone LC17 | € 99,- | € 99,- |
| 1 | Scythe Big Shuriken | € 24,97 | € 24,97 |
| 1 | Intel Core i3 530 | € 103,99 | € 103,99 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 498,04 | |
Moet alleen nog een IR reciever hebben met remote iemand een idee?
- Edmin
Beggars can't be choosers. Met een dergelijk budget heb je eignelijk niet veel opties.Verwijderd schreef op maandag 26 juli 2010 @ 13:34:
[...]
Ik had begrepen dat die voedingen van die MS-tech niet zo stil waren of valt dat toch wel mee?
Verwijderd
Dat ben ik ook wel met je eensEdmin schreef op maandag 26 juli 2010 @ 13:39:
[...]
Beggars can't be choosers. Met een dergelijk budget heb je eignelijk niet veel opties.
Maar helaas ben ik dan iemand die het dan liever 1 maand uitstelt om toch mijn wensen te voldoen ipv gelijk kopen.
Hmm, maarja wat is niet echt stil? Mijn fat PS3 maakt belachelijk veel lawaai, en zeker als het warm is. Ik veronderstel dat het wel stiller is dan dat?Verwijderd schreef op maandag 26 juli 2010 @ 13:34:
[...]
Ik had begrepen dat die voedingen van die MS-tech niet zo stil waren of valt dat toch wel mee?
Dat is wel een mooi systeem voor een HTPC inderdaad! Heb je deze al? En werkt dit goed? Zoiets zal in de Antec kast (Met iR Receiver) niet misstaan!Verwijderd schreef op maandag 26 juli 2010 @ 13:34:
Zelf heb ik dit systeem aangeschaft:
# Product Prijs Subtotaal 1 Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB € 65,- € 65,- 1 Silverstone LC17 € 99,- € 99,- 1 Scythe Big Shuriken € 24,97 € 24,97 1 Intel Core i3 530 € 103,99 € 103,99 1 be quiet! Pure Power L7 300W € 32,08 € 32,08 1 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G € 87,33 € 87,33 1 Gigabyte GA-H55M-UD2H € 85,67 € 85,67 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 498,04
Ik ga eens even shoppen
"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."
Verwijderd
Systeem werkt vlekkeloosReCreator schreef op maandag 26 juli 2010 @ 19:25:
[...]
Dat is wel een mooi systeem voor een HTPC inderdaad! Heb je deze al? En werkt dit goed? Zoiets zal in de Antec kast (Met iR Receiver) niet misstaan!
Ik ga eens even shoppen
Ik wilde mijn hdd's er in hebben ipv 6 in mijn antec 900 two kast.
Scheelt warmte
Ik zit in dubio of k mijn huidige Pc zal opwaarderen en de "oude" onderdelen voor HTPC (+videokaart) zodat ik nieuwe onderdelen kan kopen voor mijn normale pc of gewoon alles nieuw zal kopen voor mijn HTPC. Wat erin mijn huidige PC zit en ik eventueel zou kunnen overzetten:Wat ik er dan nog bij moet kopen is een moederbordje van 45 euro en een videokaart (Radeon HD5570 met hdmi 1.3) van ongeveer 80 euro.
Dan ben ik hier dus in totaal ongeveer 125 euro kwijt +dat ik mijn huidige computer nog wat kan upgraden met een nieuwe CPU.
Ik heb echter totaal geen idee of die configuratie die ik dan voor mijn HTPC in gedachte slim is of dat iik toch veel beter voor een Intel Core i3 530 + MSI H55M-E33 kan gaat wat ook 175 euro kost. Iemand advies?
Dan ben ik hier dus in totaal ongeveer 125 euro kwijt +dat ik mijn huidige computer nog wat kan upgraden met een nieuwe CPU.
Ik heb echter totaal geen idee of die configuratie die ik dan voor mijn HTPC in gedachte slim is of dat iik toch veel beter voor een Intel Core i3 530 + MSI H55M-E33 kan gaat wat ook 175 euro kost. Iemand advies?
Verwijderd
Of een softcam een betere keus is, is afhankelijk van wat je ermee wilt en hoeveel moeite je wilt doen hem werkend te krijgen. Toen ik voor het eerst met een softcam aan de gang ging was ik flink wat uurtjes verder voordat alles goed werkte. Een gewone Cam is net wat eenvoudiger, maar kan ook zijn problemen geven.michielvz schreef op zondag 25 juli 2010 @ 21:50:
Ik ben niet goed uit in alle keuzes. Ik ging er eigenlijk vanuit dat de anysee gewoon goed was en zou werken. Ik heb begrepen dat een softcam een betere keuze is je deze kan aanpassen als het nodig is. Verder...geen idee
Mijn advies is dan ook om je vooral eerste even in te lezen op beide keuzen en dan hardware selecteren.
Verwijderd
Zie mijn vorige post in deze thread over de HP mce IR-reciever.[b][message=34406958,noline]
Deze werkt gelijk aan de microsoft MCE receiver, dus aansluiten en je bent klaar.
Verwijderd
Die functie gebruik ik zelf momenteel niet, maar het is een usb apparaat dus als je pc bios opstarten na usb activeit ondersteund zou het moeten lukken. Iets dergelijks is er zeker voor ps2, dus usb lijkt mij ook voor de hand liggend.TRaSH schreef op maandag 26 juli 2010 @ 07:10:
[...]
zal het eens nader bekijken hoe dat werkt heb een harmoney 900 die ik zou kunnen gebruiken denk ik..
Maar kan je hem er ook mee aan en uit doen ?
Verder heb je ook IR recievers die je tussen de schakelaar van je computer kunt zetten om je computer via de remote te starten.
Als je IR gebruikt moet het oogje bereikbaar zijn voor de ir stralen. Dat moet toch enigzins in zicht staan. Daarom mijn opmerking om het IR oogje achter het gaatje in een htpc kast te stoppen.En dat kastje moet dat zo in de zicht zijn zoals met die philips ?
Een alternatief zijn RF remotes, maar deze zijn niet te combineren met de gangbare universele remotes.
zag net dat die hp een extender heeft dus alleen een klein oogje.
Die van philips die ik gezien had had 1 of ander kastje die als ontvanger dient en dat vind ik geen gezicht in mij HT set.
Zal effe kijken of ik op de site van gigabyte iets kan vinden over opstarten via usb.
Die van philips die ik gezien had had 1 of ander kastje die als ontvanger dient en dat vind ik geen gezicht in mij HT set.
Zal effe kijken of ik op de site van gigabyte iets kan vinden over opstarten via usb.
Deze configuratie is prima voor een HTPC. Zeker icm met een HD5570 zit je prima. Een core i3 is een leuke processor (heb hem zelf ook voor mijn HTPC) maar is de meerprijs niet waard als je toch al geheugen en processor hebt. Die Athlon X2 7750 is in mijn ervaring wel een beetje een heethoofd tov bijvoorbeeld de nieuwe athlons op 45 nm. Een goede koeler erop kan de stilte bevorderen.mmmmmark schreef op maandag 26 juli 2010 @ 22:32:
Ik zit in dubio of k mijn huidige Pc zal opwaarderen en de "oude" onderdelen voor HTPC (+videokaart) zodat ik nieuwe onderdelen kan kopen voor mijn normale pc of gewoon alles nieuw zal kopen voor mijn HTPC. Wat erin mijn huidige PC zit en ik eventueel zou kunnen overzetten:Wat ik er dan nog bij moet kopen is een moederbordje van 45 euro en een videokaart (Radeon HD5570 met hdmi 1.3) van ongeveer 80 euro.
Verwijderd
Leuke mITX kast gevonden van Gigabyte!
http://www.gigabyte.eu/pr...uct-page.aspx?pid=3380#sp
Ziet er goed uit om een mITX systeempje mee samen te stellen.
http://www.gigabyte.eu/pr...uct-page.aspx?pid=3380#sp
Ziet er goed uit om een mITX systeempje mee samen te stellen.
Verwijderd
Na het doorlezen van (te) veel info op deze en andere sites ben ik tot de volgende htpc gekomen:
Vragen die ik heb staan onderaan.
Doel van deze htpc is vooral films en series (via XBMC) te kijken op een philips led tv (40pfl8664h).
Ook af en toe een game kunnen spelen moet kunnen. Dit hoeft natuurlijk niet met de hoogste settings, daar heb ik mijn gamebak voor.
Alles wordt van een NAS geplukt (synology ds210j).
Ik doe er geen blue ray of dvd in omdat toch alles van de nas komt en installeren doe ik wel via usb.
Hij komt in de huiskamer te staan dus hij moet erg stil zijn.
Uitleg van mijn keuze:
De case: Eentje zonder scherm want ik vindt zo’n afleidend licht irritant en volgens mij zou ik het nooit gebruiken.
Het is een ATX/mATX case (140H, 370L, 450D)
Ventilatoren: Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120m die links en rechts in de case komen voor goeie doorstroming.
Processorkoeling: de Ninja Mini Rev B is volgens mij niet meer te krijgen maar ik wil eigenlijk wel proberen om passief te koelen. zie vraag 1.
Ik heb er de Big Shuriken bijgezet omdat die in ieder geval werkt en goedkoop is.
Processor: i3, omdat die zuiniger is en minder warm wordt. Ook heeft hij een gpu in zich.
Ik weet dat het gamen met dit alles niet veel zal voorstellen maar ik wil het eerst gaan proberen. Misschien valt het mee en heb ik geen aparte videokaart nodig.
Voeding: goedkoop en stil volgens harwareinfo, goed genoeg voor mij dus.
Ssd: voor extra stilte en koelte en zoals gezegd, alles staat op de nas. goeie keuze? Of moet ik toch maar voor een stille disk gaan?
Ik kan altijd later nog een disk erbij zetten als ik de htpc ooit als DVR wil gebruiken.
Geheugen: 2G is volgens mij wel genoeg. Ik pak een reepje van 2 zodat ik later als het nodig is en nog eentje kan bijzetten.
Moederbord: H55M-ED55. de H55M-E33 wordt bij harwareinfo aangeprezen en is goedkoper maar voor 20 euro meer heeft de ed55 iets meer mogelijkheden.
Videokaart: doe ik nog even niet omdat ik wil weten wat het i3 systeem doet.
Vragen:
Vraag 1: is de i3 misschien ook passief te koelen in deze kast met die 2 12cm ventilators erin ?
De meeste stellen vast dat de Ninja Mini Rev B de i3 passief kan koelen, bv: Edmin in "[BBG aanschaf] HTPC mei-augustus 2010"
Maar is die nog wel te krijgen want ik zie hem niet meer in de pw?: pricewatch: Scythe Ninja Mini Rev. B
Misschien een andere?
Vraag 2: TV kaart, welke??? Hier heb ik echt geen verstand van :-\
Ik wil uiteindelijk tv kijken en kunnen opnemen met de htpc maar hier lopen de meningen van iedereen nogal uiteen.
Ik zit nu bij upc maar ik wil van die @#$@#$ UPCbox af? Deze maakt namelijk altijd herrie en het is gewoon een klote ding
Het blijkt dat ik UPC niet via de htpc kan laten lopen, bv: http://www.chelloo.com/upc/index.php?topic=13887.0
Moet ik dan naar Digitenne overstappen? Ziggo werkt blijkbaar niet in onze straat.
Vraag 3: Ziet iemand of ik iets belangrijks mis?
Alvast bedankt voor het lezen en al helemaal voor de eventuele antwoorden.
Vragen die ik heb staan onderaan.
| 1 | Recom RC-MC1 | € 40,52 | € 40,52 |
| 2 | Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120m | € 4,- | € 8,- |
| 1 | Intel Core i3 530 | € 103,40 | € 103,40 |
| 1 | Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 (Desktop bundle) 40GB | € 85,- | € 85,- |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G | € 44,27 | € 44,27 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 433,99 | |
Doel van deze htpc is vooral films en series (via XBMC) te kijken op een philips led tv (40pfl8664h).
Ook af en toe een game kunnen spelen moet kunnen. Dit hoeft natuurlijk niet met de hoogste settings, daar heb ik mijn gamebak voor.
Alles wordt van een NAS geplukt (synology ds210j).
Ik doe er geen blue ray of dvd in omdat toch alles van de nas komt en installeren doe ik wel via usb.
Hij komt in de huiskamer te staan dus hij moet erg stil zijn.
Uitleg van mijn keuze:
De case: Eentje zonder scherm want ik vindt zo’n afleidend licht irritant en volgens mij zou ik het nooit gebruiken.
Het is een ATX/mATX case (140H, 370L, 450D)
Ventilatoren: Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120m die links en rechts in de case komen voor goeie doorstroming.
Processorkoeling: de Ninja Mini Rev B is volgens mij niet meer te krijgen maar ik wil eigenlijk wel proberen om passief te koelen. zie vraag 1.
Ik heb er de Big Shuriken bijgezet omdat die in ieder geval werkt en goedkoop is.
Processor: i3, omdat die zuiniger is en minder warm wordt. Ook heeft hij een gpu in zich.
Ik weet dat het gamen met dit alles niet veel zal voorstellen maar ik wil het eerst gaan proberen. Misschien valt het mee en heb ik geen aparte videokaart nodig.
Voeding: goedkoop en stil volgens harwareinfo, goed genoeg voor mij dus.
Ssd: voor extra stilte en koelte en zoals gezegd, alles staat op de nas. goeie keuze? Of moet ik toch maar voor een stille disk gaan?
Ik kan altijd later nog een disk erbij zetten als ik de htpc ooit als DVR wil gebruiken.
Geheugen: 2G is volgens mij wel genoeg. Ik pak een reepje van 2 zodat ik later als het nodig is en nog eentje kan bijzetten.
Moederbord: H55M-ED55. de H55M-E33 wordt bij harwareinfo aangeprezen en is goedkoper maar voor 20 euro meer heeft de ed55 iets meer mogelijkheden.
Videokaart: doe ik nog even niet omdat ik wil weten wat het i3 systeem doet.
Vragen:
Vraag 1: is de i3 misschien ook passief te koelen in deze kast met die 2 12cm ventilators erin ?
De meeste stellen vast dat de Ninja Mini Rev B de i3 passief kan koelen, bv: Edmin in "[BBG aanschaf] HTPC mei-augustus 2010"
Maar is die nog wel te krijgen want ik zie hem niet meer in de pw?: pricewatch: Scythe Ninja Mini Rev. B
Misschien een andere?
Vraag 2: TV kaart, welke??? Hier heb ik echt geen verstand van :-\
Ik wil uiteindelijk tv kijken en kunnen opnemen met de htpc maar hier lopen de meningen van iedereen nogal uiteen.
Ik zit nu bij upc maar ik wil van die @#$@#$ UPCbox af? Deze maakt namelijk altijd herrie en het is gewoon een klote ding
Het blijkt dat ik UPC niet via de htpc kan laten lopen, bv: http://www.chelloo.com/upc/index.php?topic=13887.0
Moet ik dan naar Digitenne overstappen? Ziggo werkt blijkbaar niet in onze straat.
Vraag 3: Ziet iemand of ik iets belangrijks mis?
Alvast bedankt voor het lezen en al helemaal voor de eventuele antwoorden.
Verwijderd
Ik gebruik zelf de volgende koeler in mijn systeem:Vragen:[/b]
Misschien een andere?
pricewatch: Scythe Big Shuriken
En hij is superstil, zie hem ook in jou lijst staan.
Dan zou je moeten overstappen naar digitenne, maar persoonlijk vind ik UPC mooi beeld gevenVraag 2: TV kaart, welke??? Hier heb ik echt geen verstand van :-\
Nee zo heb je alles volgens mijVraag 3: Ziet iemand of ik iets belangrijks mis?
Verwijderd
Bedankt voor je antwoord.Verwijderd schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 14:21:
[...]
Dan zou je moeten overstappen naar digitenne, maar persoonlijk vind ik UPC mooi beeld gevenneem dan de HD-recorder om dat probleem op te lossen.
[...]
Ik probeer eigenlijk geen box te gebruiken en alles door de htpc te laten doen. Ook opnemen dus.
Bij UPC kan ik dus niet terecht.
Is een combi met digitenne -> tv kaart -> harddisk iets?
Verwijderd
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar volgens de BBG zou het moeten werkenVerwijderd schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 15:09:
[...]
Bedankt voor je antwoord.
Ik probeer eigenlijk geen box te gebruiken en alles door de htpc te laten doen. Ook opnemen dus.
Bij UPC kan ik dus niet terecht.
Is een combi met digitenne -> tv kaart -> harddisk iets?
Misschien net, maar onder full load verstookt een i3 toch nog altijd boven de 50W schat ik, en dat met alleen casefans wegkrijgen is ambitieus. Als je 'm kunt onderklokken/volten geef ik je meer kans, de i3 heeft toch performance zat.Verwijderd schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 13:50:
Je opties zijn:Vraag 2: TV kaart, welke??? Hier heb ik echt geen verstand van :-\
- bij UPC blijven en een analoge TV tuner kopen. Nadeel: crappy beeld.
- KPN Interactieve TV (werkt net als UPC niet met HTPC: helaas pindakaas)
- KPN Digitenne (geen HD, maar werkt met een aantal tuners, zie het topic op GoT)
- Sat via Canal Digitaal (ook wat pruts- en inleeswerk, maar wel HD mogelijk op een HTPC)
[ Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 27-07-2010 19:30 ]
De Tranquil PC draait met een i3-proc en is fanless. Je zou 's uit kunnen zoeken hoe ze dit voor elkaar hebben gekregen; op de gegeven website staan links met verwijzingen naar reviews.Dreamvoid schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 18:27:
Misschien net, maar onder full load verstookt een i3 toch nog altijd boven de 50W schat ik, en dat met alleen casefans wegkrijgen is ambitieus denk ik. Als je 'm kunt onderklokken/volten geef ik je meer kans, de i3 heeft toch performance zat.
Het is volgens mij via een hack wel mogelijk om IPTV op je HTPC te krijgen. De truc is om het juiste IP-adres te krijgen (vaak in de 10.x.x.x range dacht ik). Ik zal 's zoeken waar ik dat gelezen heb.Je opties zijn:
- bij UPC blijven en een analoge TV tuner kopen. Nadeel: crappy beeld.
- KPN Interactieve TV (werkt net als UPC niet met HTPC: helaas pindakaas)
- KPN Digitenne (geen HD, maar werkt met een aantal tuners, zie het topic op GoT)
- Sat via Canal Digitaal (ook wat pruts- en inleeswerk, maar wel HD mogelijk op een HTPC)
Edit: Check deze link en deze, hopelijk kom je er verder mee!
[ Voor 7% gewijzigd door the-body op 27-07-2010 19:05 ]
This title is for sale, please send me a PM
- Edmin
Ik heb het linkje niet meer helemaal scherp, maar ik begrijp dat een i3 met undervolten niet echt koeler zal worden, omdat de cpu van zichzelf al erg agressief met energiebesparende features omspringt.Dreamvoid schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 18:27:
[...]
Misschien net, maar onder full load verstookt een i3 toch nog altijd boven de 50W schat ik, en dat met alleen casefans wegkrijgen is ambitieus denk ik. Als je 'm kunt onderklokken/volten geef ik je meer kans, de i3 heeft toch performance zat.
Heeft die Tranquil PC niet een mega-heatsink?
Edit: undervolten/klokken zal hem in idle niet zuiniger maken, nee. Maar onder full load wel! En daarvoor doe je het hier.
Edit: undervolten/klokken zal hem in idle niet zuiniger maken, nee. Maar onder full load wel! En daarvoor doe je het hier.
[ Voor 63% gewijzigd door Dreamvoid op 27-07-2010 19:33 ]
Bedankt voor je antwoord, maar ik heb het neit over, moet dan nieuwe onderdelen voor mijn huidige Pc kopen. Wat is het voordeel boven wat ik eventueel zou doen en de core i3. Waarschijnlijk minder stroom en minder hitte en dus ook nog stiller (toch al 3 punten dus). Maar qua grafische kracht voor 24p films ed?jaapsander schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 11:16:
[...]
Deze configuratie is prima voor een HTPC. Zeker icm met een HD5570 zit je prima. Een core i3 is een leuke processor (heb hem zelf ook voor mijn HTPC) maar is de meerprijs niet waard als je toch al geheugen en processor hebt. Die Athlon X2 7750 is in mijn ervaring wel een beetje een heethoofd tov bijvoorbeeld de nieuwe athlons op 45 nm. Een goede koeler erop kan de stilte bevorderen.
Verwijderd
ok bedankt mensen.
Over het passief koelen:
Ik denk dat ik er toch maar die big shuriken inzet. Hij is goedkoop en blijkbaar goed.
Maar voor het geval ik het toch wil proberen... kan ik er niet eentje opzetten met flinke heatsinks en dan de ventilator er afhalen? misschien werkt dat gewoon.
Die tranquil pc case is volgens mij al de heatsink. Is een mooie oplossing maar ik kan die los nergens vinden.
EN om dan zo'n tranquil pc te kopen vindt ik te duur.
@the body, bedankt voor de links. Ik zal ze eens doorspitten.
Over het passief koelen:
Ik denk dat ik er toch maar die big shuriken inzet. Hij is goedkoop en blijkbaar goed.
Maar voor het geval ik het toch wil proberen... kan ik er niet eentje opzetten met flinke heatsinks en dan de ventilator er afhalen? misschien werkt dat gewoon.
Die tranquil pc case is volgens mij al de heatsink. Is een mooie oplossing maar ik kan die los nergens vinden.
EN om dan zo'n tranquil pc te kopen vindt ik te duur.
@the body, bedankt voor de links. Ik zal ze eens doorspitten.
Ik heb mijn wenslijst wat aangepast. Een andere koeler, deze is wel verkrijgbaar. En ik ga voor de wat grotere kast aangezien ik de htpc ook als NAS wil gebruiken en wat extra ruimte altijd handig kan zijn.
| 1 | Anysee E30TCPlus | € 149,- | € 149,- |
| 2 | Western Digital Caviar Green WD15EARS, 1.5TB | € 72,99 | € 145,98 |
| 1 | Silverstone LC17 | € 86,92 | € 86,92 |
| 2 | Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120m | € 4,- | € 8,- |
| 1 | Enermax Aurora Micro Wireless | € 63,32 | € 63,32 |
| 1 | Logitech Harmony 900 | € 219,- | € 219,- |
| 1 | Intel Core i3 530 | € 103,40 | € 103,40 |
| 1 | Onkyo TX-SR508 Zwart | € 299,- | € 299,- |
| 1 | Linksys WRT320N Dual-Band Wireless-N Gigabit Router | € 74,95 | € 74,95 |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 87,85 | € 87,85 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.538,64 | |
Ik zie hier allemaal HTPC's samen gesteld worden en waar men dan van afvraagt of hij wel helemaal voldoet als HTPC (stil, zuining, snel, mooi).
Misschien al voorbij gekomen, maar waarom geen Asrock Core100HT voor een paar tientjes meer (zie http://tweakers.net/price...re-100ht-%28zwart%29.html) of zelfs misschien nog even wachten op de ION2-HT van Asrock als je echt zuinig (€'s en stroom) wilt.
Enige nadeel is dat er geen extra PCI/PCI-x kaarten in kunnen en je dus afhankelijk bent van USB 2.0/3.0.
Heb zelf zowel de Core100 als de ION330 (beide met SSD)en geen haar op mijn hoofd die daar spijt van heeft.
Maar goed, smaken kúnnen verschillen :-)
P.S.: een HTPC tegelijk als NAS gebruiken lijkt me echt een contradictie. HTPC's zijn prettig als klein en stil en dat gaat nou niet echt lukken met een bak schijven erin. Kijk eens naar een dedicated NAS van bv. Qnap o.i.d. en zet die mooi in bv. de meterkast.
Misschien al voorbij gekomen, maar waarom geen Asrock Core100HT voor een paar tientjes meer (zie http://tweakers.net/price...re-100ht-%28zwart%29.html) of zelfs misschien nog even wachten op de ION2-HT van Asrock als je echt zuinig (€'s en stroom) wilt.
Enige nadeel is dat er geen extra PCI/PCI-x kaarten in kunnen en je dus afhankelijk bent van USB 2.0/3.0.
Heb zelf zowel de Core100 als de ION330 (beide met SSD)en geen haar op mijn hoofd die daar spijt van heeft.
Maar goed, smaken kúnnen verschillen :-)
P.S.: een HTPC tegelijk als NAS gebruiken lijkt me echt een contradictie. HTPC's zijn prettig als klein en stil en dat gaat nou niet echt lukken met een bak schijven erin. Kijk eens naar een dedicated NAS van bv. Qnap o.i.d. en zet die mooi in bv. de meterkast.
- Edmin
Lees de review op Anandtech en zie waarom ik zo'n systeem nooit in mijn kamer zou willen hebben:
http://www.anandtech.com/...-to-the-mainstream-market
edit: met je commentaar op de combinatie NAS/htpc ben ik het wel eens. NAS'en maken geluid ook als je er zelf even niets mee doet en dat gaat imho storen. Bovendien wil je je htpc buiten gebruik op standby houden. Een NAS in de meterkast heeft zeker mijn voorkeur.
Natuurlijk zitten er een hoop Pro's bij, maar in een zelfbouw htpc kan ik bijna alles zo inrichten als ik zelf wil. Het is in feite niets anders dan de reden waarom ik al mijn systemen zelf inelkaar zet en geen voorgekookt spul wil dat precies niet doet wat ik ervan verwacht.Cons
1. HM55 chipset limitations doesn't allow for full performance from USB 3.0 ports when using external SSDs
2. Needs some overclocking / disabling of C-States and SpeedStep in the BIOS to handle DPC latency issues and some complicated video encodes
3. Noise levels go up from the 25dB at idle to 55dB when the system is under full load.
4. No PCI-E expansion slots inside, ruling out the possibility of an internal TV tuner
5. Monitor resolutions higher than 1920x1080 aren't supported
6. Intel's drivers aren't up to the mark (Absence of 23.976fps support, absence of support for good deinterlacing and noise reduction, no ability to perform skin tone correction)
7. Absence of a unified interface to handle all types of media because of limited support for open source software developers (MPC-HC / VLC) from Intel
edit: met je commentaar op de combinatie NAS/htpc ben ik het wel eens. NAS'en maken geluid ook als je er zelf even niets mee doet en dat gaat imho storen. Bovendien wil je je htpc buiten gebruik op standby houden. Een NAS in de meterkast heeft zeker mijn voorkeur.
[ Voor 9% gewijzigd door Edmin op 27-07-2010 23:13 ]
Ik probeer hem toch als NAS te gebruiken. Hij staat tenslotte in een gesloten kast. Mocht ik het te luidruchtig vinden en er is weinig aan te doen dan gooi ik de schijfen in een aparte dedicated NAS.
De core i3 processor is een inderdaad zuinig, koel en snel. Ook de ingebouwde grafische chip is prima in staat om alle taken uit de voeren voor een HTPC (dxva), alleen is ie niet geschikt voor gamen (en niet geschikt voor geavanceerde post-processing van video). Je AMD combi is goedkoper en zeker snel genoeg, misschien is een losse 5570 niet eens nodig wanneer je een MB met een 785 chipset pakt. Kun je het geld dat je hiermee bespaard stoppen in ja huidige pc.mmmmmark schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 19:45:
[...]
Bedankt voor je antwoord, maar ik heb het neit over, moet dan nieuwe onderdelen voor mijn huidige Pc kopen. Wat is het voordeel boven wat ik eventueel zou doen en de core i3. Waarschijnlijk minder stroom en minder hitte en dus ook nog stiller (toch al 3 punten dus). Maar qua grafische kracht voor 24p films ed?
Ik heb op de tweedehands markt een HTPC aangeschaft met een amd ATHLON 64 X2 DUAL CORE PROCESSOR 5200+(2,7 0 GHz) . Nu merk ik dat bij streamen van HD zenders van mijn VUO± er haperingen zijn . Ook MKV´s worden niet vloeiend afgespeeld. Dus nu wil ik graag een upgrade doen voor socket AM2+ . Ik heb veel gelezen maar ik ben er nog steeds niet uit welke processor zowel qua prestaties als energieverbruik het beste is. Ik zat te denken aan een AMD Athlon II X4 620 .
Dus ik zou het zeer op prijs stellen als iemand mij kan adviseren. Alvast bedankt.
Dus ik zou het zeer op prijs stellen als iemand mij kan adviseren. Alvast bedankt.
Tsja, wat zal ik zeggen...als de opsomming van nadelen belangrijk zijn voor iemand is het inderdaad verstandig zelf een systeem samen te stellen. Ik moet zeggen dat ik geen van de punten als nadeel heb ondervonden tot nu toe en ik denk dat voor de meeste gebruikers een(zo'n) compleet HTPC-systeem best kan voldoen.
Oh ja, puntje wat ik wel tegen ga komen voor tv-kaart is het missende PCI-x slot.
Oh ja, puntje wat ik wel tegen ga komen voor tv-kaart is het missende PCI-x slot.
Verwijderd
Waarom hebben julie 2 * Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120m er bij staan.
Er zitten toch al twee fans in de Fusion remote kast?
Er zitten toch al twee fans in de Fusion remote kast?
- Edmin
Ik heb ze vorige keer in de BBG gezet omdat de TriCools van Antec niet de stilsten zijn. Die Nexus fans zijn bij undervolten onhoorbaar.
- Edmin
Wat voor gpu gebruik je en welke software?anguilla schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 15:50:
Ik heb op de tweedehands markt een HTPC aangeschaft met een amd ATHLON 64 X2 DUAL CORE PROCESSOR 5200+(2,7 0 GHz) . Nu merk ik dat bij streamen van HD zenders van mijn VUO± er haperingen zijn . Ook MKV´s worden niet vloeiend afgespeeld. Dus nu wil ik graag een upgrade doen voor socket AM2+ . Ik heb veel gelezen maar ik ben er nog steeds niet uit welke processor zowel qua prestaties als energieverbruik het beste is. Ik zat te denken aan een AMD Athlon II X4 620 .
Het moederbord is een asus m4a78-htpc met een ATI Radeon™ HD 3200 GPU onboard. Wanneer ik powerdvd gebruik met hardware acceleration gaat het best. Maar zodra de processor het werk moet doen gaat het haperen.
Ook zit in het systeem een asus Xonar HDAV1.3 Deluxe kaart.
- Edmin
Duur geluidskaartje voor zo'n bak! 
Maar goed, wat je zou kunnen doen (goedkoop) is gebruik maken van MPC-HC of VLC 1.1.1 om je video's mee af te spelen i.c.m. de nieuwste drivers voor je videokaart (Cat 10.7).
Het probleem met je cpu is de HyperTransport bus. Die is bij jou versie 2.0 en je wil voor HD playback een HT3.0 cpu. Dat betekent dat je in principe met iedere AM3 cpu geholpen bent. Een Athlon II X2 240 zou al voldoende zijn. Ze worden ondersteund door je moederbord, maar let wel even op of je de juiste BIOS versie hebt draaien.
Maar goed, wat je zou kunnen doen (goedkoop) is gebruik maken van MPC-HC of VLC 1.1.1 om je video's mee af te spelen i.c.m. de nieuwste drivers voor je videokaart (Cat 10.7).
Het probleem met je cpu is de HyperTransport bus. Die is bij jou versie 2.0 en je wil voor HD playback een HT3.0 cpu. Dat betekent dat je in principe met iedere AM3 cpu geholpen bent. Een Athlon II X2 240 zou al voldoende zijn. Ze worden ondersteund door je moederbord, maar let wel even op of je de juiste BIOS versie hebt draaien.
...maar hun conclusie is toch positief:Edmin schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 23:10:
Lees de review op Anandtech en zie waarom ik zo'n systeem nooit in mijn kamer zou willen hebben:
Wat ik eigenlijk een gemiste kans vind is dat ze 'm niet tegenover de Mac Mini (met W7 via Boot Camp) reviewen, die zit qua prijs ($699) nl precies tegenover deze ASRock ($700). Dat is een interessante vergelijking: 2.13 GHz Arrandale versus 2.44 GHz Penryn, Intel 5700MHD vs nVidia GeForce 320M. De Mac heeft Bluetooth, maar de ASRock heeft een Blu-Ray drive...We reviewed the performance of the Core 100 HT-BD from the standpoint of a HTPC, and it has come out pretty well in almost all perspectives. It does have some shortcomings, particularly for the dedicated enthusiasts who are concerned about the support for 23.976 fps, and those who clamour for complete open source software support.
[...]
Despite the cons of the Core 100 HT-BD (the ones which really matter are Intel's and not ASRock's), we have no qualms in recommending this HTPC to anyone planning to invest in a Clarkdale or Arrandale for their home theater. Kudos to ASRock for taking the lead in bringing the first pre-built HTPC based on this platform into the market. We also commend them for putting in a nice balance of features and providing a decent value for the money.
[ Voor 38% gewijzigd door Dreamvoid op 29-07-2010 23:58 ]
- Edmin
Natuurlijk is hun oordeel positief, maar we zijn tweaker genoeg om naar aanleiding van de bevindingen een eigen oordeel te vellen, toch?
Ik zie best een aardig doosje, maar zie ook dat ik de componenten (OEM cpu spul daargelaten) zelf beter naar mijn smaak kan bouwen. Dit is een prima ding voor de beginnende htpc'er.
Ik zie best een aardig doosje, maar zie ook dat ik de componenten (OEM cpu spul daargelaten) zelf beter naar mijn smaak kan bouwen. Dit is een prima ding voor de beginnende htpc'er.
Was in mijn ogen een koopje. Ga toch maar een andere cpu aanschaffen want met welk programma hd content ook wordt afgespeeld echt vloeiend loopt het niet.Edmin schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 08:58:
Duur geluidskaartje voor zo'n bak!
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Na veel te hebben gewikt en gewogen toch maar voor een htpc op intel basis gegaan. Hierbij wat ik heb samengesteld:
Iemand nog op of aanmerkingen of suggesties? De voeding misschien overkill?
| 3 | Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB | € 101,- | € 303,- |
| 1 | Silverstone LC10-E | € 94,14 | € 94,14 |
| 1 | Scythe Shuriken Rev. B | € 21,94 | € 21,94 |
| 1 | Antec TriCool 92 , 92mm | € 4,30 | € 4,30 |
| 1 | Intel Core i3 530 | € 98,99 | € 98,99 |
| 1 | GeIL GV34GB1333C9DC | € 75,14 | € 75,14 |
| 1 | Platinum MyDrive 320GB Rood | € 47,99 | € 47,99 |
| 1 | MSI H55M-E33 | € 73,61 | € 73,61 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 774,61 | |
Verwijderd
Hoi, Ik vroeg me af wanneer er een nieuwe BBG komt voor HTPC's?
De laatste is al weer 3 maanden geleden :-)
Als dit snel is dan wacht ik nog even met mijn eigen bestelling. Misschien zijn er nieuwe goeie tips.
Maar als het nog meer dan een maand duurt dan bestel ik gewoon dat wat ik nu heb samengesteld.
Groeten
Als dit snel is dan wacht ik nog even met mijn eigen bestelling. Misschien zijn er nieuwe goeie tips.
Maar als het nog meer dan een maand duurt dan bestel ik gewoon dat wat ik nu heb samengesteld.
Groeten
Verwijderd
Ik zou die tricool vervangen door een Nexus fan die zijn vele malen stillermmmmmark schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 09:22:
Na veel te hebben gewikt en gewogen toch maar voor een htpc op intel basis gegaan. Hierbij wat ik heb samengesteld:
# Product Prijs Subtotaal 3 Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB € 101,- € 303,- 1 Silverstone LC10-E € 94,14 € 94,14 1 Scythe Shuriken Rev. B € 21,94 € 21,94 1 Antec TriCool 92 , 92mm € 4,30 € 4,30 1 Intel Core i3 530 € 98,99 € 98,99 1 Nexus Value 430 € 55,50 € 55,50 1 GeIL GV34GB1333C9DC € 75,14 € 75,14 1 Platinum MyDrive 320GB Rood € 47,99 € 47,99 1 MSI H55M-E33 € 73,61 € 73,61 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 774,61
- Edmin
Discussie start augustus, publicatie 1 september.Verwijderd schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 11:45:
Hoi, Ik vroeg me af wanneer er een nieuwe BBG komt voor HTPC's?
Groeten
die i3 schijnt een probleem te hebben met 23.xx framerate.
Is dit alleen met de i3 of heeft de i5 er ook last van ?
Kon het niet echt vinden.
Is dit alleen met de i3 of heeft de i5 er ook last van ?
Kon het niet echt vinden.
- Edmin
Het is een driverprobleem van Intel en dus hebben de i5 processoren met ingebouwde gpu er ook last van.
Dit topic is gesloten.
![]()