Ibidem schreef op woensdag 13 april 2011 @ 19:19:
Ik wil graag mijn huidige mediaspeler vervangen door een HTPC omdat de processor niet krachtig genoeg is voor 1:1 Blu-Ray's.

Spul moet zo goed as passief zijn, krachtig en alle denkbare formaten (audio/video) kunnen afspelen. Eis is dus dat True-HD en DTS-MA volledig worden ondersteund.

Nu kijk ik naar het nieuwe AMD Fusion Platform deze heeft een krachtige IGP. Maar ondersteund deze ook DTS-MA en True-HD? Of moet ik alsnog naar een losse videokaart toe, die dat dan wel ondersteund?

Andere optie is wellicht het toevoegen van een losse geluidskaart met HDMI. Lus je deze dan door naar je videokaart?

Qua kast wil ik het liefst zo klein mogelijk qua formaat en is de pricewatch: Silverstone SST-LC19B-R een serieuze kandidaat. Deze valt af indien de insteekkaart zoals hierboven benodigd de groot wordt.

Software wordt, Win 7, XBMC en Total Media Theatre van Acrsoft voor de Blu-Ray's. Begreep dat XMBC namelijk (nog niet) DTS-MA en True-HD ondersteund?
IGP van het Fusion Platform kan DTS-MA of True-HD bitstreamen naar je receiver. dus is goed genoeg. Je hebt geen apparte insteek kaarten nodig en kan bovenstaande kast gewoon gebruiken.
jacobras schreef op woensdag 13 april 2011 @ 21:43:
[...]

Klopt, bij mijn Fusion-htpc ook. Wil alleen nog niet helemaal lukken om de audio goed door te sturen naar de HDMI-aansluiting (de tv stuurt het weer door naar home cinema set). Stereo spul wordt goed doorgestuurd, krijg alleen nog bij 5.1 DTS en de meeste andere formaten 'Failed to initialize audio device'.
Audio moet je ook niet via je tv laten lopen. Je computer ziet je tv als een afspeelapparaat dat alleen stereo aan kan. Wanneer je dan DTS als bron heeft denkt hij dat je tv er niks mee kan. Wanneer je via spdif (toslink of coax kan beide) je receiver direct aansluit op de pc en in windows de digitale uitgang als afspeelapparaat aangeeft moet het werken (indien je je codecs op orde hebt).

Met nieuwe receivers met een HDMI ingang kun je er ook voor kiezen om de HDMI kabel uit je HTPC aan te sluiten op de receiver en een 2e HDMI kabel van je receiver naar je TV laten lopen. Je receiver pakt automatisch het geluidsspoor uit de datastroom. Ben zelf niet zo'n fan van deze methode omdat je dan ook bij ff je mail checken of surfen je receiver aan moet hebben (hoog idle verbruik)

[ Voor 30% gewijzigd door jaapsander op 14-04-2011 10:32 ]

• Aniki
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-09 14:30
http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=96527&page=9

zo te lezen gaan de ontwikkelingen vrij rap wbt linux, xbmc en de e350. Ik ga het er dus maar op wagen, een systeempje samenstellen op basis van AMD...
Als linux niet goed werkt, dan voorlopig maar even via Windows.

wat deze twee borden betreft:

http://tweakers.net/pricewatch/compare/47/275354;277055

is USB 3, 20 euro extra waard tov de Asrock of zijn er nog cruciale verschillen?

[ Voor 24% gewijzigd door Aniki op 14-04-2011 12:04 ]

• KingCrash
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:52

KingCrash

Angry Rabbit

Na lang meelezen probeer ik zelf ook mijn systeem samen te stellen.
Grotendeels onderdelen uit de BBG van afgelopen maand.

Eisen:
  • Opnemen/afspelen/chase (HD) dmv van mijn Anysee E30TC Plus (reeds in bezit).
  • Aansluiten via SPDIF op mijn reciever (deze ondersteund geen HDMI).
  • Usenet rar/par
Uit dit topic begreep ik dat de standaard voeding van de MS-Tech 1200 redelijk wat lawaai maakt, vandaar een andere voeding. Ik heb geen BR-speler toegevoegd, deze speel ik af via mijn PS3. Zo houdt ik ruimte over in de kast om eventueel later een SSD schijf toe te voegen.
Wellicht nog een stille case fan bij plaatsen?

Ik heb nog wat kleine vraagtekens bij de CPU en videokaart.
Zijn deze voldoende instaat om HD materiaal weer te geven en op te nemen via de Anysee?

Iemand nog tips / opmerkingen over onderstaand systeem?

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 62,-€ 62,-
1MS-Tech MC-1200€ 88,-€ 88,-
1Scythe Shuriken Rev. B€ 21,94€ 21,94
1AMD Athlon II X2 255€ 48,20€ 48,20
1be quiet! SFX Power 300 Watt€ 40,78€ 40,78
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 36,63€ 36,63
1Asrock 880GMH/USB3 R2.0€ 61,16€ 61,16
1Asus EAH5570 SILENT/DI/1GD2€ 54,24€ 54,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 412,95

Angry Rabbit

Aniki schreef op donderdag 14 april 2011 @ 12:01:
http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=96527&page=9

zo te lezen gaan de ontwikkelingen vrij rap wbt linux, xbmc en de e350. Ik ga het er dus maar op wagen, een systeempje samenstellen op basis van AMD...
Als linux niet goed werkt, dan voorlopig maar even via Windows.

wat deze twee borden betreft:

http://tweakers.net/pricewatch/compare/47/275354;277055

is USB 3, 20 euro extra waard tov de Asrock of zijn er nog cruciale verschillen?
Of het MSI bord 20 euro extra waard is moet je zelf beslissen. USB 3.0 kan leuk zijn, maar het Asrock bord heeft esata. Verder zal je het pci x16 slot op de msi vast niet gebruiken. Verder kun je nog even kijken naar benchmarks van verbruik en geluid.
KingCrash schreef op donderdag 14 april 2011 @ 12:30:

Eisen:
  • Usenet rar/par
Uit dit topic begreep ik dat de standaard voeding van de MS-Tech 1200 redelijk wat lawaai maakt, vandaar een andere voeding. Ik heb geen BR-speler toegevoegd, deze speel ik af via mijn PS3. Zo houdt ik ruimte over in de kast om eventueel later een SSD schijf toe te voegen.

Zijn deze voldoende instaat om HD materiaal weer te geven en op te nemen via de Anysee?

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 412,95
Ik zou zelf alleen een 5570 kopen is je wil gaan gamen. De igp van het moederbord kan prima HD materiaal afspelen. Wanneer je geavanceerd wil deinterlacen is de Ati HD6450 op het moment de meest geschikte kaart (wanneer die goed verkrijgbaar is). Een 5570 is nogal overkill.

Verder meen ik mij te herinneren dat die voeding in die ms-tech niet zo makkelijk te vervangen is door een standaard SFX voeding (staat wel ergens in dit topic). Wat je ook kan doen is een stille case fan nemen en de voeding openschroeven (garantie verlies) en de fan vervangen door een stillere. Is goedkoper en geeft zekerheid dat de voeding past.

Verder waarom geen scythe big shuriken ipv een gewone?

[ Voor 75% gewijzigd door jaapsander op 14-04-2011 12:55 ]

jaapsander schreef op donderdag 14 april 2011 @ 10:21:
Audio moet je ook niet via je tv laten lopen. Je computer ziet je tv als een afspeelapparaat dat alleen stereo aan kan.
Huh? Dat hangt van je TV af, als hij een doorlus en/of decoder aan boord heeft zal de TV gewoon DTS(-HD) etc ontvangen.

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:34
jaapsander schreef op donderdag 14 april 2011 @ 12:51:
[...]

Of het MSI bord 20 euro extra waard is moet je zelf beslissen. USB 3.0 kan leuk zijn, maar het Asrock bord heeft esata. Verder zal je het pci x16 slot op de msi vast niet gebruiken. Verder kun je nog even kijken naar benchmarks van verbruik en geluid.

[...]

Ik zou zelf alleen een 5570 kopen is je wil gaan gamen. De igp van het moederbord kan prima HD materiaal afspelen. Wanneer je geavanceerd wil deinterlacen is de Ati HD6450 op het moment de meest geschikte kaart (wanneer die goed verkrijgbaar is). Een 5570 is nogal overkill.

Verder meen ik mij te herinneren dat die voeding in die ms-tech niet zo makkelijk te vervangen is door een standaard SFX voeding (staat wel ergens in dit topic). Wat je ook kan doen is een stille case fan nemen en de voeding openschroeven (garantie verlies) en de fan vervangen door een stillere. Is goedkoper en geeft zekerheid dat de voeding past.

In de ms-tech passen alleen maar SFX voedingen, normale voedingen juist niet.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

• KingCrash

KingCrash

Angry Rabbit

jaapsander schreef op donderdag 14 april 2011 @ 12:51:
[...]
Ah goed opgemerkt. Foutje van mijn kant. Ik wil inderdaad de scythe big shuriken. (verkeerd aangeklikt in de pricewatch ;) )
Remy!!!! schreef op donderdag 14 april 2011 @ 14:32:
In de ms-tech passen alleen maar SFX voedingen, normale voedingen juist niet.
Uit de review v/d kast in de pricewatch heb ik inderdaad begrepen dat deze SFX voeding in de ms-tech past.

Het moederbord de Asrock 880GMH/USB3 R2.0 ondersteund ook wake-on-lan.
Dan kan ik dan dus als ik iets later thuis ben als gepland de pc laten opstarten en via VNC een programma opnemen? (via Android app)

[ Voor 14% gewijzigd door KingCrash op 14-04-2011 15:06 ]

Angry Rabbit

Dreamvoid schreef op donderdag 14 april 2011 @ 14:19:
[...]

Huh? Dat hangt van je TV af, als hij een doorlus en/of decoder aan boord heeft zal de TV gewoon DTS(-HD) etc ontvangen.
In zijn geval (en ook in veel andere gevallen) dus niet. Vaak sturen tv's via de spdif out alleen maar stereo aan. Dat doet zijn tv dus ook. Overigens doen veel tv's dit, dus lijkt het mij beter (werkt in alle gevallen) om standaard een toslink/coax kabeltje aan te sluiten tussen je pc en receiver, ipv tussen je tv en receiver* (overigens heb ik beide).

*uitzonderingen daaruit gelaten
KingCrash schreef op donderdag 14 april 2011 @ 15:00:
[...]

Ah goed opgemerkt. Foutje van mijn kant. Ik wil inderdaad de scythe big shuriken. (verkeerd aangeklikt in de pricewatch ;) )

[...]

Uit de review v/d kast in de pricewatch heb ik inderdaad begrepen dat deze SFX voeding in de ms-tech past.
Ah hij past er dus wel in. Niet verkeerd, maar misschien nog steeds goedkoper om alleen de fan te vervangen.
Overigens zie ik de normale shuriken veel vaker langskomen ipv de big shuriken. Denk dat de door jou genoemde reden veel vaker voorkomt. Dus bij deze de big shuriken is naar mijn mening beter

[ Voor 34% gewijzigd door jaapsander op 14-04-2011 15:26 ]

Verwijderd

Ik heb een HTPC en wil de performace wat boosten. Ik draai momenteel op een Asus M2A MV en een AMD Athlon 64 X2 4800+. (meen ik). Ik wil natuurlijk voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en zoek dus een nieuwe processor die, ipv 'moeite' hebben met 1080P, gewoon met twee vingers in de neus video speelt met andere programma's op de achtergrond.

Moet ik naar een processor zoeken die op mijn moederbord past of zal een nieuw moederbord met bijpassende processor een betere keuze zijn?

Het budget is 150 euro, maar hoe minder we uit geven hoe liever. Ik ben momenteel niet bekend met de snelheden van processoren, vandaar de vraag.
Een videokaart die hardwarematige acceleratie doet?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Heb ik al, ik gebruik CUDA van mijn nvidia kaart. Echter, als ik bijvoorbeeld een spelletje speel of een programma draai op de achtergrond, merk ik dat ik op de limiet zit. Daarnaast kan ik niet voor alle films deze acceleratie gebruiken.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2011 19:43 ]

• Joostp1
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-09 16:41
Iemand zijn surround over hdmi werkend gekregen in Linux met een Fusion setup?

Of ga ik nu teveel offtopic?
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2011 @ 19:27:
Heb ik al, ik gebruik CUDA van mijn nvidia kaart. Echter, als ik bijvoorbeeld een spelletje speel of een programma draai op de achtergrond, merk ik dat ik op de limiet zit,
Ga dan lekker voor en i3 systeem, zijn niet duur (180 euro lukt wel) maar zijn wel lekker rap, dat zal echt een vooruitgang zijn denk ik :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Ja dat is dus het "probleem". Als ik 150-180 euro uitgeef, dan moet het ook wel een stap sneller zijn. Als ik er maar 50% snelheid mee win, is het een vrij grote uitgave.

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:55
Na lang twijfelen en het afscheid van de HDX 1000 wordt er plaats gemaakt voor een HTPC. Ik heb zelf iets samengesteld vooral met tips uit de BBG en het forum. Toch had ik nog graag jullie mening over mijn configuratie.

kast: MS-Tech MC-1200
mbo: Asus P8H67-M Pro V3.0
cpu: Intel Core I3 2100 en een Scythe Big Shuriken voor de koeling
Ram: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G
Blu-ray: Samsung SH-B123L
HD: Samsung EcoGreen F4EG. 2TB

Ik heb iets meer cpu omdat de htpc toch ook voor andere dingen gaat gebruikt worden maar heb bang voor de fps, valt dat erg op bij zo een i3. Ik weet alleen niet als ik een extra videokaart ga nodig hebben voor zeker geen schokkend beeld te hebben bij blu-ray film's. Gaat de kast ook stil genoeg zijn of moeten er enkele fans vervangen worden (iemand ervaring met stille fans prijs/kwaliteit)?

Ik wou vooral onder de 500 euro blijven en toch een goed systeem hebben, graag jullie mening en verbeteringen waar het kan.
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2011 @ 19:59:
Ja dat is dus het "probleem". Als ik 150-180 euro uitgeef, dan moet het ook wel een stap sneller zijn. Als ik er maar 50% snelheid mee win, is het een vrij grote uitgave.
Dan moet je zelf even het performance verschil bekijken, genoeg cpu charts.

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:58
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2011 @ 19:27:
Heb ik al, ik gebruik CUDA van mijn nvidia kaart. Echter, als ik bijvoorbeeld een spelletje speel of een programma draai op de achtergrond, merk ik dat ik op de limiet zit. Daarnaast kan ik niet voor alle films deze acceleratie gebruiken.
Ik zit hier met een AMD Athlon 4000 @2.5ghz, en geen probleem met HD content, qua laatste games kom ik ook wel achter, al overwogen om misschien te oc'en?

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Een i3 is 2x sneller dan een X2 4800+, dus daar ga je sowieso op vooruit, en de igp doet de video decoding ook nog eens in hardware. Alternatief kan je ook een AMD Phenom II X4 nemen met een 890G mobo, zelfde verhaal maar dan ietsje onzuiniger.
Met een laag budget wonderen verwachten is natuurlijk onrealistisch. Ondanks dat is een nieuwe i3 setup (of bijvoorbeeld een athlon x3 als je iets goedkoper wil) een stuk sneller. Zet er 4GB geheugen bij (Tsurany is het hier niet mee eens ;) ) en je hebt gewoon een snel systeem.

Je kan als je bang bent voor het 24p probleem van intel nog steeds je nvidia kaartje gebruiken (welke heb je? oude kunnen inderdaad niet alles mbv cuda afspelen (geen VC1) en nieuwe (geforce 520 of ati HD6450 zijn goede vervangers) kunnen hierbij helpen). Maar heb zelf een i3 en merk het 24p probleem amper. Heb alleen wel m'n refreshrate van m'n tv op 60 Hz.

Heb je al goed kunnen identificeren wat nu bij jou de bottleneck is? Bijvoorbeeld wanneer je geen cuda kan gebruiken loopt je cpu tegen de 100% bij het afspelen van 1080p? Of is je HDD soms een bottleneck bij het doen van i/o intensieve taken?
jaapsander schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 10:51:
[...]
(Tsurany is het hier niet mee eens ;) )
Hangt van het doel af, als je wilt gamen is meer geheugen wel aan te raden (mits je systeem snel genoeg is), voor enkel HTPC taken is het onzin.

Verwijderd

jaapsander schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 10:51:
[...]
Heb je al goed kunnen identificeren wat nu bij jou de bottleneck is? Bijvoorbeeld wanneer je geen cuda kan gebruiken loopt je cpu tegen de 100% bij het afspelen van 1080p? Of is je HDD soms een bottleneck bij het doen van i/o intensieve taken?
Het systeem is lang geleden een keer gebouwd dus lach niet om de specs :)
Athlon 64 X2 4800+ (2.5 gHz)
9400GT (ivm CUDA destijds aangeschaft)
Asus AM2 VM
4 gb intern geheugen
S-ata schuiven, geen SSD

Ik heb het idee dat de processor momenteel de bottleneck is. Zodra CUDA niet wordt gebruikt, bij het afspelen van WMV bestanden bijvoorbeeld, trekt de pc het net wel / niet en loopt het CPU gebruik flink op. Ik gebruik MPClassic.

De lokale winkel vertelde me dat als ik een upgrade zou willen met daadwerkelijk prestatiewinst ik een i3 of i5 systeem zou moeten maken; 110 mobo 150 cpu i5 2100 meen ik en 60 euro aan ddr3 ram.

Het alternatief was volgens hem om voorlopig een Phemon X4 te gebruiken (marktplaats) totdat ik weer tegen een beperking aan loop om DAN voor een lagere prijs datzelfde setje te kopen.

Wat zeggen jullie?

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:10
Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 11:31:
[...]

Asus AM2 VM
4 gb intern geheugen
S-ata schuiven, geen SSD

Ik heb het idee dat de processor momenteel de bottleneck is. Zodra CUDA niet wordt gebruikt, bij het afspelen van WMV bestanden bijvoorbeeld, trekt de pc het net wel / niet en loopt het CPU gebruik flink op. Ik gebruik MPClassic.

De lokale winkel vertelde me dat als ik een upgrade zou willen met daadwerkelijk prestatiewinst ik een i3 of i5 systeem zou moeten maken; 110 mobo 150 cpu i5 2100 meen ik en 60 euro aan ddr3 ram.

Het alternatief was volgens hem om voorlopig een Phemon X4 te gebruiken (marktplaats) totdat ik weer tegen een beperking aan loop om DAN voor een lagere prijs datzelfde setje te kopen.

Wat zeggen jullie?
Ik heb nog een i3-540 (1156) + mobo te koop. Check mijn advertentie als je interesse hebt.
Ik zeg dump er een fatsoenlijke videokaart in en voila, problem solved. Mijn X2 4200+ doet met mijn AMD ATI 5450 niet zo moeilijk over WMV's hoor ;)

Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 11:31:
[...]

Asus AM2 VM
4 gb intern geheugen
S-ata schuiven, geen SSD

Wat zeggen jullie?
Ik zeg dat je lokale computerwinkel je onnodig geld uit wil laten geven. Het probleem is dat je niet altijd acceleratie van cuda krijgt bij het afspelen van HD materiaal. Die 9400 kan geen VC1 versnellen. Wanneer je er een vga kaart inprikt die dat wel allemaal kan versnellen (bijvoorbeeld eerder genoemde geforce 520 of Ati HD 6450) is dat geen probleem.

Als je verder geen performanceproblemen hebt in andere situaties is dit de goedkoopste oplossing. Als je graag nieuwe hardware wil kopen zou ik alsnog eerder met jouw budget naar een am3 platform gaan en ook een nieuwe vga kaart kopen om bovenstaande redenen.

edit: voor nieuwe builds met een am3 platform of 1155 platform moet je eens een kijkje nemen in [BBG] HTPC mei 2011

[ Voor 4% gewijzigd door jaapsander op 15-04-2011 13:29 ]

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:22
Zijn er nog mensen die een MSI fusion bordje hebben die de "OverClocking Center" utility hebben geprobeerd?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:35

jacobras

Developer

Nu al een paar dagen bezig om audio goed werkend te krijgen (vanaf E350 moederbord over HDMI-kabel naar de tv die het doorstuurt naar de surroundset), wil nog niet echt lukken. Probleem is dat ik alleen stereo er doorheen krijg. Bij het configureren van het audio-apparaat kan ik alleen uit stereo kiezen en ook in het Realtek configuratiescherm is alleen stereo mogelijk.

Bij andere kaarten las ik een mogelijke oorzaak van het probleem: de tv heeft geeft over HDMI door dat 'ie slechts 2 speakers heeft (aan boord, de surroundset wordt geen rekening mee gehouden). Daardoor zal de outputkeuze softwarematig beperkt worden tot stereo.

Ben slechts één gevalletje (forumthread) tegengekomen die hetzelfde probleem had, maar die heeft zijn moederbord daarom geretourneerd...

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

• ice-T106
  • Laatst online: 13:22
Kun je de HDMI niet andersom doorlussen? Dus juist van je versterker naar je tv?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:37
jacobras schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 10:44:
Nu al een paar dagen bezig om audio goed werkend te krijgen (vanaf E350 moederbord over HDMI-kabel naar de tv die het doorstuurt naar de surroundset), wil nog niet echt lukken. Probleem is dat ik alleen stereo er doorheen krijg. Bij het configureren van het audio-apparaat kan ik alleen uit stereo kiezen en ook in het Realtek configuratiescherm is alleen stereo mogelijk.

Bij andere kaarten las ik een mogelijke oorzaak van het probleem: de tv heeft geeft over HDMI door dat 'ie slechts 2 speakers heeft (aan boord, de surroundset wordt geen rekening mee gehouden). Daardoor zal de outputkeuze softwarematig beperkt worden tot stereo.

Ben slechts één gevalletje (forumthread) tegengekomen die hetzelfde probleem had, maar die heeft zijn moederbord daarom geretourneerd...
Volgens mij moet je ook gewoon stereo kiezen, DTS en DD 5.1 worden dan nog wel door je receiver opgevangen en omgezet naar surround. Tenminste als ik mijn laptop (weliswaar met nvidia gpu) aansluit op m'n receiver, dan springt ie pas op surround als ik een film met bijv DTS aanzet.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• jacobras

jacobras

Developer

Ramon schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 11:25:
[...]

Volgens mij moet je ook gewoon stereo kiezen, DTS en DD 5.1 worden dan nog wel door je receiver opgevangen en omgezet naar surround. Tenminste als ik mijn laptop (weliswaar met nvidia gpu) aansluit op m'n receiver, dan springt ie pas op surround als ik een film met bijv DTS aanzet.
Nee, dat werkte niet. Kreeg bij AC3 foutmelding "Failed to initialize audio device" oid.

Heb 't inmiddels maar opgegeven en de surroundset via een toslink kabel direct op de S/PDIF-out van m'n htpc aangesloten. DTS en AC3 werken nu perfect :)

• KaleBatzZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-11 10:59
Ik heb een klein vraagje:
Van een kennis kan ik zijn oude pc systeem over nemen, zoals hieronder is weergegeven, voor €150,-.
Kan hier een htpc van gemaakt worden die ook 1080p content zonder stotteren en freezes kan weergeven?
Zo nee, wat zou er dan moeten veranderen?

Alvast bedankt.

#ProductPrijsSubtotaal
2Samsung SpinPoint T166 HD320KJ, 320GB€ 0,-€ 0,-
1Corsair TWIN2X4096-6400C4DHX€ 109,-€ 109,-
1Asus M2N-SLI Deluxe€ 0,-€ 0,-
1AMD Athlon 64 X2 5200+€ 0,-€ 0,-
1Asus EN8600GT SILENT/HTDP/512M€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 109,-

Ik lust geen rotte appels...

• Joostp1
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-09 16:41
jacobras schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 11:32:
[...]

Nee, dat werkte niet. Kreeg bij AC3 foutmelding "Failed to initialize audio device" oid.

Heb 't inmiddels maar opgegeven en de surroundset via een toslink kabel direct op de S/PDIF-out van m'n htpc aangesloten. DTS en AC3 werken nu perfect :)
Ik zit met hetzelfde probleem. Ik heb mijn htpc via S/PDIF aangesloten, maar bij de instellingen kan ik alleen stereo kiezen. Ik heb de sample channels in de puls conf al op 6 gezet, maar dit heeft niet geholpen.

Kon jij wel opeens meerdere speakers kiezen in de instellingen nadat je de kabel had aangesloten?

• jacobras

jacobras

Developer

@Joostp1: ik denk niet dat je hetzelfde probleem hebt. Ik kreeg die foutmelding bij AC3 toen ik de audio over HDMI wilde sturen. Via de S/PDIF-uitgang werkt het perfect (enkel even instellingen in XBMC selecteren).

Voor wie ook een Gigabyte GA-E350n-usb3 moederbord hebben, hier een paar van mijn bevindingen:

Audio
WASAPI Realtek Output (Optical)*: DTS en AC3 werkte, maar één channel niet (right surround volgens mij). Nu Directsound Realtek Output (Optical) gekozen en het werkt perfect.

Video
Met de nieuwste versie van Catalyst Control Center (van de AMD website, van maart) was het beeld op mijn tv nét ietsje kleiner dan maximaal gevuld. Er zat dus een kleine zwarte rand om het beeld heen. Met de ATI drivers van de Gigabyte website heb ik dat probleem niet.

Nog iets: met de nieuwste drivers van AMD bleef mijn htpc hangen op 'Afsluiten'. Met de drivers van Gigabyte werkt het gewoon zoals het hoort en hoef ik niet de aanknop ingedrukt te houden.

* Namen kunnen afwijken ;)

Wel grappig: had eerst een Netgear NTV550. Heb zo'n Dolby AC3 testvideo: bij de Netgear werkte die prima (surround), maar nu ik op mijn htpc test komt er een veel krachtiger geluid uit de subwoofer, alsof die eerst maar half werd aangestuurd.

• job
  • Laatst online: 26-12 10:30

job

terrorvogel schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 12:02:
Kan hier een htpc van gemaakt worden die ook 1080p content zonder stotteren en freezes kan weergeven?
Ja dat kan. Je videokaart ondersteunt dxva(2) en vdpau om zowel sd als hd hardwarematig te versnellen.

[ Voor 10% gewijzigd door job op 16-04-2011 15:02 ]

Verwijderd

terrorvogel schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 12:02:
Ik heb een klein vraagje:
Van een kennis kan ik zijn oude pc systeem over nemen, zoals hieronder is weergegeven, voor €150,-.
Zo nee, wat zou er dan moeten veranderen?

Alvast bedankt.

#ProductPrijsSubtotaal
2Samsung SpinPoint T166 HD320KJ, 320GB€ 0,-€ 0,-
1Corsair TWIN2X4096-6400C4DHX€ 109,-€ 109,-
1Asus M2N-SLI Deluxe€ 0,-€ 0,-
1AMD Athlon 64 X2 5200+€ 0,-€ 0,-
1Asus EN8600GT SILENT/HTDP/512M€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 109,-
Ik snap het even niet. Je gaat 150 euro betalen voor die oude meuk die 109 euro waard is?

Gewoon nieuw kopen.

Verwijderd

job schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 14:45:
[...]

Ja dat kan. Je videokaart ondersteunt dxva(2) en vdpau om zowel sd als hd hardwarematig te versnellen.
Hmmm dat zeiden ze van mijn oude Asus EN8500GT Silent 1GB ook maar die kon toch echt 1080p niet probleemloos afspelen. Eigenlijk helemaal niet, er was niet naar te kijken zo haperde alles continu.

• KaleBatzZ
job schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 14:45:
Dank u!
Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 16:08:
Ik snap het even niet. Je gaat 150 euro betalen voor die oude meuk vie 109 euro waard is?

Gewoon nieuw kopen.
Pricewatch geeft geen prijzen weer.... vandaar dat het maar op 109 euro uitkomt ;)

Verwijderd

terrorvogel schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 16:11:
Pricewatch geeft geen prijzen weer.... vandaar dat het maar op 109 euro uitkomt ;)
O krijg nou wat, mijn fout. Maar goed, het blijft aardig aan de prijs over die 2e hands spullen.

En dat van die videokaart blijft staan, mijn 8500GT die het zou moeten kunnen trok het dus niet, met alle drivers juist hoor. Nou ja, je kan er altijd nog een HD 6450 in gooien. Maar moet je toch weer extra geld erbij leggen.

Als je van het onderstaande de kast en voeding eraf haalt (want die koop jij ook niet van je vriend) kom je op een meerprijs van slechts 130 euro uit. Maar dan heb je wel alles nieuw wat sowieso alles kan afspelen met gemak:

#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone SST-ML03B€ 52,17€ 52,17
1Scythe Big Shuriken€ 26,-€ 26,-
1Seasonic S12II-Bronze 330W€ 42,49€ 42,49
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 18,65€ 18,65
1Asrock H67M-GE€ 77,44€ 77,44
1Intel Core i3 2100€ 99,37€ 99,37
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 378,12

[ Voor 103% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2011 00:29 ]

• job

job

Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 16:09:
Hmmm dat zeiden ze van mijn oude Asus EN8500GT Silent 1GB ook maar die kon toch echt 1080p niet probleemloos afspelen. Eigenlijk helemaal niet, er was niet naar te kijken zo haperde alles continu.
De 8500 heeft de helft aan cuda cores tov de 8600. Maar dan nog denk ik dat het daarmee nog wel lukt.
Naast de videokaart moet je uiteraard ook de juiste software erbij gebruiken.
Blijkt het toch niet te kunnen.. ik gok van wel.
Goedkoop tweedehands geforce 9 serie kaartje kopen en kijken maar.

Verwijderd

Beste tweakers,

Ik wil over een paar weken een HTPC gaan aanschaffen met ongeveer onderstaande onderdelen. Dit systeem gaat onder andere gebruikt worden voor:

- Downloaden, parren en unraren van usenet
- HD content afspelen via HDMI naar een lcd tv (mogelijk in de toekomst via tussenkomst van een receiver)
- Internetten en mail bekijken

Ik heb geen media netwerk dus vandaar de grote hardeschijf ook heb ik geen bedraad netwerk maar een draadloos vandaar ook de draadloze netwerkkaart

#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link TL-WN851N 300M€ 16,-€ 16,-
1Sony Optiarc AD-7261S Zwart€ 18,65€ 18,65
1MS-Tech MC-380€ 54,73€ 54,73
1AMD Athlon II X2 250 Boxed€ 43,61€ 43,61
1Corsair Builder CX600€ 54,26€ 54,26
1Kingston ValueRAM KVR1066D3N7K2/2G€ 20,86€ 20,86
1MSI 880GMA-E45€ 82,-€ 82,-
1Sapphire HD5770 1GB GDDR5 PCIE€ 103,70€ 103,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 455,81

Ik ben niet zo heel erg thuis in htpc's samenstellen dus ik wil jullie vragen of dat ik er goed aan doe om deze samenstelling te kopen of dat ik er beter dingen aan kan veranderen?

Mvg,

• Driftkikker
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-05 13:04
Ook een vraagje van mijn kant,

Ik wil nog wel eens een 1080p Blu-Ray bestand afspelen, echter stottert het beeld dan en is vlekkeloos kijken er niet bij. Kan dit aan mijn processor of grafische kaart liggen of moet het iets anders zijn? Zowel met VLC als met Xbmc kan ik de bestanden niet afspelen. Met 720p Blu-ray heb ik geen problemen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus EN9600GT/HTDI/512M€ 0,-€ 0,-
1AMD Phenom X4 9650€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03 09:03
Driftkikker schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 21:11:

Ik wil nog wel eens een 1080p Blu-Ray bestand afspelen, echter stottert het beeld dan en is vlekkeloos kijken er niet bij. Kan dit aan mijn processor of grafische kaart liggen of moet het iets anders zijn? Zowel met VLC als met Xbmc kan ik de bestanden niet afspelen. Met 720p Blu-ray heb ik geen problemen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus EN9600GT/HTDI/512M€ 0,-€ 0,-
1AMD Phenom X4 9650€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-
Lijkt me eerder driverproblemen ofzo? De hardware moet dat makkelijk aankunnen.

Verwijderd

job schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 18:35:
[...]
Maar dan nog denk ik dat het daarmee nog wel lukt.
Naast de videokaart moet je uiteraard ook de juiste software erbij gebruiken.

[...]

Blijkt het toch niet te kunnen.. ik gok van wel.
Goedkoop tweedehands geforce 9 serie kaartje kopen en kijken maar.
Nope, ik had alles echt perfect in orde hoor. Laatste juiste drivers en juiste sofware. Het ging gewoon niet.

Grappig, ik zie hierboven een berichtje van Driftkikker die zegt dat het met zijn 9 serie ook niet gaat. Toevallig. :)
Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 21:01:
Beste tweakers,

Ik wil over een paar weken een HTPC gaan aanschaffen met ongeveer onderstaande onderdelen. Dit systeem gaat onder andere gebruikt worden voor:

- HD content afspelen via HDMI naar een lcd tv (mogelijk in de toekomst via tussenkomst van een receiver)

Ik heb geen media netwerk dus vandaar de grote hardeschijf ook heb ik geen bedraad netwerk maar een draadloos vandaar ook de draadloze netwerkkaart

Ik ben niet zo heel erg thuis in htpc's samenstellen dus ik wil jullie vragen of dat ik er goed aan doe om deze samenstelling te kopen of dat ik er beter dingen aan kan veranderen?

Mvg,
Motiveer je keuze eens, ik zie een duur moederbord en een dure videokaart en een 600watt voeding waarom heb je voor deze gekozen?
Ik zou die processor vervangen voor de 240E, marginaal trager maar wel zuiniger. Moederbord kan stuk goedkoper, videokaart kan goedkoper als je geen spelletjes wilt spelen en een 600w att voeding die tot 60 watt belast zal worden met dat systeem is extreem inefficiënt, neem ene 300 watt BeQuiet voeding.
Driftkikker schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 21:11:

Doe eens naar processorgebruik kijken, vraag me af of die uberhaupt wel belast wordt. Die processor mag daar geen problemen mee hebben.

[ Voor 59% gewijzigd door Tsurany op 17-04-2011 13:22 ]

• Hakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-12 17:12

Hakker

a.k.a The Dude

bestaan er trouwens degelijk 200-250 watt atx voedingen? als het even kan 80+? Ik kan ze maar niet vinden.

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

Nope, niet volgens de pricewatch. Ook geen interessante markt denk ik, weinig vraag naar zulke zwakke voedingen en waarom perse 200 watt en geen 300 watt? Efficiënte zal enorm weinig schelen en qua kosten zal een 200 watt ook niet goedkoper zijn dan 300 watt.

• BelJoost
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 21:01:
Dit heb ik, op HD afspelen na, gedaan met een oudje met een passmark score van 467. Een ATOM 330 scoort 633 en een Fusion E-350 scoort 747 en hebben beiden hardware video acceleratie. Die moeten dat dus beiden makkelijk kunnen.

Zoek een bordje met embedded wat jij wil hebben zoals wifi en een kastje die voldoende koeling geeft voor je hardeschijf. Ik overweeg bijvoorbeeld zelf als opvolger de E-350. Maar dat is vooral omdat ik geen idee heb van de impact van het ontbreken van OoOE bij de atom. Let op dat de Asus E-350 een bijgeluid geeft.

• KaleBatzZ
KingCrash schreef op donderdag 14 april 2011 @ 12:30:

Eisen:
  • Usenet rar/par

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 412,95
Past de Asus EAH5570 SILENT/DI/1GD2 wel in de MS-Tech MC-1200 case?

• Camiel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-12 00:28
Ik ben al een tijdje bezig met het updaten van mijn MediaCenter en twijffel op dit moment nog een beetje. Ik heb nu een op een Gigabyte GA-MA78GM-S2H met een x3 processor draaien die 95 watt verstookt en af en toe hoor ik de boel flink aan slaan. De hele setup gaat nog automatisch in slaap na een bepaalde tijd maar het is handiger om het systeem niet meer in standby te laten gaan, kan ik hem meteen ook als server gebruiken en is MediaCenter veel sneller beschikbaar.
Nu twijffel ik wat ik ga doen: Ga ik overstappen op een E350 systeem of ga ik het huidige systeem aanpassen. Dat zou kunnen met bijvoorbeeld een 240e of 245e Athlon processor. Daarmee halveer ik ongeveer al het energiegebruik. Het moederbord heeft een goede IGP maar heeft het nog zin om dit te upgraden met de 6450 als deze uitkomt.
Ik gebruik zowel de VGA als de DVI uitgang van de videokaart. VGA gaat naar de slaapkamer (20m kabel, klein beetje waas, maar niet zichtbaar op 2,5m op een 32inch LCD)
Hebben deze updates nut naar jullie mening?
Komt ook nog een SSD in om de responsesnelheid te vergroten..
Die X3 heeft een TDP van 95watt, als hij niet actief gebruikt wordt zal hij geen 95watt gebruiken natuurlijk. Een 'upgrade' naar de 240e is niet gratis, dat kost je ook zo'n 45 euro. Dat betekent dat je 20watt minder moet gaan verbruiken om die downgrade er na een jaar qua prijs uit te halen.
Vraag is of het idle verschil meer dan 20watt is, zou daar eens wat reviews over proberen te vinden. Het is namelijk niet simpel TDP's vergelijken want processoren zitten daar zelden aan.
Of de IGP genoeg gaat zijn zou ik gewoon uittesten, zie niet direct een voordeel aan een upgrade naar de 6450 als de IGP voldoet.

• Camiel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-12 00:28
Ik ga de huidige setup maar eens even in de gaten houden. Even een meter er tussen de komende tijd om te zien wat het verbruik doet.
Lastig inderdaad om dat te beoordelen. Gaat me vooral om het idle gebruik. Wil eigenlijk niet meer het systeem in standby zetten, zodat ik het geheel ook kan gebruiken als een server. Later meer :) Misschien is een update niet nodig, het werkt allemaal nog uitstekend!

• Driftkikker
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-05 13:04
mdj84nl schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 21:14:
[...]

Lijkt me eerder driverproblemen ofzo? De hardware moet dat makkelijk aankunnen.
Na, de drivers zijn allemaal up to date.
Processor doet max 30% tijdens het afspelen. Vind het enigszins hinderlijk om zo een film te kijken,

Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w56/Driftkikkerland/rest/blu-rayfaalheid.jpg
Probeer eens een andere codec optie, niet VLC of XBMC of een ander programma met eigen codecs maar MPC met FFDshow bijvoorbeeld.

• Schizo007nl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-12 00:29
Ik ben al een tijdje aan het twijfelen om over te stappen op een HTPC.
Wil de HTPC graag gaan combineren met mijn Samsung UE46C6730 LED TV.

Waaraan moet het systeem voldoen:

- Internetten, media afspelen en downloaden tegelijkertijd.
- Moeiteloos HD (720P/1080P) content afspelen (dus zonder haperingen)
- Veel opslagcapaciteit voor film/foto/muziek
- Mogelijkheid om spellen te spelen (Starcraft 2 voor mij ; Sims 2+3 voor m'n meisje)
- RAR'en en PAR'en moet snel gedaan zijn.
- Stille kast ; verbruik is niet al te belangrijk.

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 63,64€ 63,64
1Antec Fusion Remote Zwart€ 129,-€ 129,-
1OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB€ 94,-€ 94,-
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 31,55€ 31,55
1Asus P8H67-M Pro v3.0€ 86,16€ 86,16
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 503,72

Mijn twijfelpunten:

- Zal de OCZ Vertex 2 SSD een geweldige prestatiewinst opleveren voor bovenstaande eisen.
- Geen videokaart aanwezig, heb gekeken naar een Asus EAH5450 SILENT/DI/1GD3(LP) pricewatch: Asus EAH5450 SILENT/DI/1GD3(LP)

Graag hoor ik jullie meningen of ervaringen met bovenstaande samenstelling.

It’s supposed to be automatic, but actually you have to push this button.

Voor Starcraft 2 is de aanbevolen videokaart een 3870, waarom dan een 5450 kiezen?
En een SSD levert je vrijwel niks op bij bovenstaande eisen.

• Schizo007nl
Tsurany schreef op zondag 17 april 2011 @ 20:25:
Voor Starcraft 2 is de aanbevolen videokaart een 3870, waarom dan een 5450 kiezen?
Is de SSD ook niet fijn bij het RAR'en en PAR'en dan.. lijkt me dat programma's veel sneller kunnen werken op die schijf.. wil de 2TB HDD puur voor opslag gebruiken.

Je moet wel een erg snelle internet lijn hebben voordat een SSD echt nuttig wordt bij PAR en RAR operaties. Natuurlijk levert het wel iets van snelheid op maar geen 100 euro waard aan snelheid. Dan zou ik eerder een extra schijf nemen, Windows op zetten en uitpak operaties altijd van de ene schijf naar de andere uitvoeren.

• Schizo007nl
Tsurany schreef op zondag 17 april 2011 @ 20:37:
Je moet wel een erg snelle internet lijn hebben voordat een SSD echt nuttig wordt bij PAR en RAR operaties. Natuurlijk levert het wel iets van snelheid op maar geen 100 euro waard aan snelheid. Dan zou ik eerder een extra schijf nemen, Windows op zetten en uitpak operaties altijd van de ene schijf naar de andere uitvoeren.
#ProductPrijsSubtotaal
2Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 63,64€ 127,28
1Antec Fusion Remote Zwart€ 129,-€ 129,-
1be quiet! Pure Power L7 430W€ 44,30€ 44,30
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 31,55€ 31,55
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 105,90€ 105,90
1Asrock 880GMH/USB3 R2.0€ 63,90€ 63,90
1Asus EAH5450 SILENT/DI/1GD3(LP)€ 40,71€ 40,71
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 542,64

Heb nu een samenstelling gemaakt met een AMD processor.. heb ik goede ervaringen mee. Ook een AM3 mobo gekozen dus. Heb de opslagcapaciteit verdubbeld omdat ik nu al bijna 2TB gevuld heb op m'n huidige pc.
Bovenstaande set-up is nogal ruw voor een HTPC, maar hij moet kunnen fungeren als een goede desktop.

Keuze voor de videokaart is gebaseerd op toekomstige games.

Zou de voeding de bovenstaande set-up aankunnen?

Ik snap deze wisseling niet, je hebt nu een AMD processor die net wat sneller zal zijn (enorm marginaa) terwijl je die CPU kracht totaal niet nodig hebt? En de videokaart is gebaseerd op toekomstige games? Die videokaart faalt al in de huidige spellen, laat staan in de toekomstige. Je weet dat die 3870 die ik noemde vele malen sneller is dan die 5450 die je gekozen hebt?
Die hele pc is totaal uit balans.

• job

job

Tsurany schreef op zondag 17 april 2011 @ 20:25:
Een ssd levert altijd iets op. Bij welke eisen dan ook.
Nee je krijgt er niet meer fps van, nee je gaat niet beter van gamen, maar het verschil is duidelijk.
De pc is gewoon responsiever, met alles wat je doet.

SSD's zijn wel duur voor wat het toevoegd, maar ik ben er blij mee.

[ Voor 14% gewijzigd door job op 17-04-2011 23:06 ]

Dat zeg ik, vrijwel niets. En het stukje 'bij welke eisen dan ook' slaat natuurlijk nergens op, maar dat weet je zelf ook wel.

[ Voor 65% gewijzigd door Tsurany op 17-04-2011 23:10 ]

• Schizo007nl
Tsurany schreef op zondag 17 april 2011 @ 23:01:
Ik snap deze wisseling niet, je hebt nu een AMD processor die net wat sneller zal zijn (enorm marginaa) terwijl je die CPU kracht totaal niet nodig hebt? En de videokaart is gebaseerd op toekomstige games? Die videokaart faalt al in de huidige spellen, laat staan in de toekomstige. Je weet dat die 3870 die ik noemde vele malen sneller is dan die 5450 die je gekozen hebt?
Die hele pc is totaal uit balans.
Moet eerlijk zeggen dat ik de 3870 niet beter had beschouwd als de 5450, ben al te lang niet meer bezig geweest met componenten enzo. Maar als je de I3 set-up tegen deze AMD AM3 set-up afzet dan ben je dus van mening dat ik beter voor de I3 zou kunnen gaan?

Heb de processorkracht inderdaad niet nodig maar ik dacht laat ik een AMD set-up als alternatief maken..

Ik denk dat zowel een i3 als een X4 totaal niet uit zal maken, beiden zullen meer dan voldoende vermogen bieden voor jou eisen. Echter zolang je een CPU van 100 euro aanvult met een videokaart van 40 euro zal je natuurlijk nooit fatsoenlijke game prestaties hebben, zeker niet in toekomstige spellen. Net als vroeger is een videokaart van 40 euro nog steeds een budget kaart.

• job

job

Tsurany schreef op zondag 17 april 2011 @ 23:08:
Dat zeg ik, vrijwel niets. En het stukje 'bij welke eisen dan ook' slaat natuurlijk nergens op, maar dat weet je zelf ook wel.
Dan zijn we het gewoon niet eens.
Jij vind dat het vrijwel niets toevoegt, ik zie een duidelijke verbetering.

En het stukje, bij welke eisen dan ook, sluit juist wel ergens op.
Een pc maakt bij bijna alles wat je met je pc doet gebruik van je HD. Vervang dat ding door een SSD en je merkt het meteen.

[ Voor 22% gewijzigd door job op 17-04-2011 23:55 ]

Waar zou je een verbetering in zien? Praktisch niks wat je doet met een HTPC is een I/O intensieve taak, het is eenmalig razendsnel (want klein) het programma laden in het RAM en dan heb je verder geen enkele I/O activiteit.
Zelfde met internetten, eenmalig je browser opstarten en voila, klaar.

[ Voor 13% gewijzigd door Tsurany op 17-04-2011 23:55 ]

• job

job

Hij wil het ding niet alleen als htpc gebruiken, ook als desktop.
Eenmalig spel laden, klaar. Krijgt geen betere fps, laden gaat enkel wat sneller. Onzin om dan in een SSD te investeren, dat doe je pas als je niet meer in een videokaart of een processor kan investeren.

• job

job

En dan vergeet de andere dingen die hij met z'n pc gaat doen.

Ja zo'n ding is te duur voor wat oplevert, je punt is gemaakt. :)
Maar ga niet lopen beweren dat het niets oplevert.

edit:
Ik ben zeker met je eens dat een snellere videokaart nuttiger is.
Probeer alleen eens een snelle moderne videokaart te vinden met een stille koeling voor een goede prijs.

Schizo007nl, wat is je budget? Wat vind je echt belangrijk, en waar wil je concessie op doen?
Je kan alle kanten op om het ding sneller te maken, maar als het bijvoorbeeld ook nog erg stil moet zijn kost dat ook weer extra geld.

[ Voor 58% gewijzigd door job op 18-04-2011 00:14 ]

• Remy!!!!
Hier nog een interessant stuk over een 2100T vs E-350.
http://www.xbitlabs.com/a...isplay/core-i3-2100t.html

Bevestigd wat we al wisten, een i3 setup is vele malen sneller in intensieve taken maar voor enkel HTPC gebruik is de Fusion setup meer dan voldoende en vele malen goedkoper. Wie wint in stroomverbruik hangt van de workload af, met veel taken zoals transcoding is de i3 zuiniger en met HTPC taken is Fusion zuiniger mits je het goede moederbord kiest.

• Remy!!!!
Opzich is het moederbord inderdaad een belangrijke factor.
Als je bijvoorbeeld geen WIFI gebruikt, is het erg zonde om een moederbord te nemen die deze functie standaard onboard heeft, zowel qua aanschafprijs en qua energieverbruik.
Al lijkt het me leuk om zo'n test te zien die ook dit test. (zit nu op m'n werk, dus kan niet uitgebreid overal googlen)

En ik heb de link vanmorgen even snel door genomen, vanmiddag ga ik de test even volledig doorlezen.

[ Voor 14% gewijzigd door Remy!!!! op 18-04-2011 08:55 ]

• OzzieMann
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-12 23:10

OzzieMann

PSN: OzzieMann

Ik wil een systeempje samenstellen tot max €400 en ben op het volgende uitgekomen. Het moet lekker stil blijven en met gemak 1080P materiaal afspelen, daarnaast beetje internetten en af en toe wat downloaden.

Gaat dit lukken met dit setje icm Linux?

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A330ION€ 92,31€ 92,31
1Samsung Spinpoint MP4 HM500JJ, 500GB SATA-300, 16MB, 7200rpm€ 45,-€ 45,-
1Sony NEC Optiarc AD-7700S€ 24,64€ 24,64
1Antec ISK 300-65€ 68,88€ 68,88
1Trust Vista Remote Keyboard KB-2950€ 37,68€ 37,68
1OCZ Onyx SATA II 2.5" SSD 32GB€ 61,80€ 61,80
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G€ 18,11€ 18,11
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 348,42

[ Voor 0% gewijzigd door OzzieMann op 18-04-2011 09:38 . Reden: OS linux ]

https://untappd.com/user/OzzBier

Linux of Windows? Als het Windows is snap ik de keuze voor een ION systeem niet.

• OzzieMann

OzzieMann

Wordt Linux natuurlijk.

Driftkikker schreef op zondag 17 april 2011 @ 19:14:
[...]

Na, de drivers zijn allemaal up to date.
Processor doet max 30% tijdens het afspelen. Vind het enigszins hinderlijk om zo een film te kijken,

[afbeelding]
Ik kan je nu al wel vertellen dat de problemen die je laat zien in dit plaatje (en ook de problemen op de vorige pagina) niets te maken hebben met een hardwareprobleem. Dit is puur afhankelijk van software. De artifacts die jij hebt weten vast te leggen in je screenshot is een bekend fenomeen van dxva. Bij sommige (slecht) geëncodeerde video's geven sommige dxva decoders artifacts. Het beste is dan om over te schakelen naar een andere decoder (of een andere video). Dxva decoder favorieten van mij zijn: MPC-HC, XBMC, Coreavc 2.5, ffdshow dxva, en als het echt niet anders kan VLC.

edit: Overigens kan een Nvidia kaartje van de 9 serie gebruikt worden als htpc kaart, maar kan hij geen vc1 versnellen (voor sommige van de 8 serie geld hetzelfde) om zonder meer aan te nemen dat deze geschikt is voor htpc gebruik, is iets te kort door de bocht. Zelf zou ik een paar tientjes investeren in een 5450/6460 of een GT 520 (mits zelfde prijs als 6450.

[ Voor 15% gewijzigd door jaapsander op 18-04-2011 09:57 ]

Dan moet het wel gaan werken voor puur HTPC taken en wat download werk en internet werk.

• OzzieMann

OzzieMann

Tsurany schreef op maandag 18 april 2011 @ 09:45:
Dan moet het wel gaan werken voor puur HTPC taken en wat download werk en internet werk.
Dat is ook puur de bedoeling, voor zwaardere werkzaamheden heb ik op zolder een volledig systeem staan. Die wordt gebruikt om eventueel te converten enzo. Alles staat/wordt aangesloten op een bedraad Gigabit netwerk met extern nog 2 TB netwerk opslag.

Misschien dat er nog wel op gemaild en/of wat openoffice op gedraaid gaat worden, maar dat zal niet tegelijk lopen met de HTPC taken. Film kijken en mailen/office hoeft dus niet tegelijk! :+ Moet geen probleem zijn dus?

Lijkt mij niet, die processor is niet een van de snelste maar onder Linux kan je gewoon gebruik maken van de ION chipset waardoor het afspelen van 1080p materiaal geen probleem mag zijn.

• OzzieMann

OzzieMann

Weet ik genoeg! Thanks voor de reactie! Ga me nog even verder inlezen, je weet maar nooit of ik nog wat anders tegenkom ;)
Maar begin mei gaat aanschaf toch echt gebeuren.

Tsurany schreef op maandag 18 april 2011 @ 08:44:
Bevestigd wat we al wisten, een i3 setup is vele malen sneller in intensieve taken maar voor enkel HTPC gebruik is de Fusion setup meer dan voldoende en vele malen goedkoper. Wie wint in stroomverbruik hangt van de workload af, met veel taken zoals transcoding is de i3 zuiniger en met HTPC taken is Fusion zuiniger mits je het goede moederbord kiest.
Hmm nou ik vind die review eigenlijk bijzonder teleurstellend voor Zacate. Ik ging altijd uit dat die E-350 zo'n 10-15% sneller is dan een Atom D525, maar hij is gewoon niets sneller (en dat voor een jaar jongere cpu, met out-of-order execution, etc). En die werd vorig jaar al hier op GoT overal beoordeeld als nauwelijks voldoende voor een HTPC. Een jaar later is dat gewoon erg traag, en al helemaal niet futureproof.

Echt het enige wat voor Zacate (voor zelfbouw HTPC) spreekt is de prijs, maar met de Pentiums G6x0 (later deze maand) wordt er weer zo'n 30-40 euro van Sandy Bridge afgeschaaft. Het is niet eens de beste AMD keuze: een 240e+890G is ook nog altijd veel sneller en nauwelijks duurder, en dan komen er ook nog de low-end dual core versies van Llano: E2-3250 en A4-3350.
Voordeel is alleen dat de Fusion standaard passief te krijgen is en daardoor eenvoudiger is dan zo'n 240e setup van AMD. Als de i3 straks goedkoper wordt (vooral de Mini ITX moederborden) zal dat inderdaad een betere keuze zijn, maar voor nu is naar mijn mening puur voor HTPC taken een Zacate prima geschikt en de beste keuze. Wil je meer dan moet je naar iets anders kijken, maar dat was toch al heel lang duidelijk? Dat was met de Atom ook al zo, leuk voor HTPC en heel licht werk, maar totaal gebrek aan vermogen.

Trouwens, grappig iets. Ik heb een socket 939 4200+ in mijn HTPC, processor uit 2005, die is een stuk sneller dan de E-350. Daarvoor zat er een 3500+ in die marginaal slechter is dan de E-350.

[ Voor 15% gewijzigd door Tsurany op 18-04-2011 11:59 ]

• KingCrash

KingCrash

Angry Rabbit

terrorvogel schreef op zondag 17 april 2011 @ 16:28:
[...]

Ga ik nog even nameten. Ik denk dat ik toch nog even wacht op een (passief gekoelde) HD6450 ivm meer interlace mogelijkheden.

Angry Rabbit

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:10
Om mijn HTPC pc wat zuiniger te maken, heb ik mijn i3-540 en h55M-ud2h moederboard verkocht.
De 2100t (35 watt tdp!!) en Intel DH67BL (B3) staan in bestelling. Ik zal de vermogensopname deze week even posten zodat we mooi de vergelijking kunnen maken met de fusions.
terrorvogel schreef op zondag 17 april 2011 @ 16:28:
[...]

Nee. Er passen enkel low profile kaarten in de ms-tech 1200

[ Voor 32% gewijzigd door Lumics op 18-04-2011 15:13 ]

• KaleBatzZ
KingCrash schreef op maandag 18 april 2011 @ 13:20:
[...]
Ga ik nog even nameten. Ik denk dat ik toch nog even wacht op een (passief gekoelde) HD6450 ivm meer interlace mogelijkheden.
Dank je, ben benieuwd :)
Die 6450 wordt/is indd ook een interessant kaartje.

• Ibidem
  • Laatst online: 17-12 23:08
Tsurany schreef op maandag 18 april 2011 @ 11:55:
Voordeel is alleen dat de Fusion standaard passief te krijgen is en daardoor eenvoudiger is dan zo'n 240e setup van AMD. Als de i3 straks goedkoper wordt (vooral de Mini ITX moederborden) zal dat inderdaad een betere keuze zijn, maar voor nu is naar mijn mening puur voor HTPC taken een Zacate prima geschikt en de beste keuze. Wil je meer dan moet je naar iets anders kijken, maar dat was toch al heel lang duidelijk? Dat was met de Atom ook al zo, leuk voor HTPC en heel licht werk, maar totaal gebrek aan vermogen.

Trouwens, grappig iets. Ik heb een socket 939 4200+ in mijn HTPC, processor uit 2005, die is een stuk sneller dan de E-350. Daarvoor zat er een 3500+ in die marginaal slechter is dan de E-350.
Voor mij is het grote voordeel dat de Fusion APU juist zaken als True-HD en DTS-MA out of the box ondersteund middels de IGP. Dit heeft het i3 systeem niet. Kijkende naar zaken als budget en features vind ik persoonlijk een Fusion APU meer bang for buck geven dan een i3 systeem.

Heb zelf b.v. een i3 540 + M-ITX bord liggen maar die gaat niet in mijn HTPC komen vanwege bovenstaand. Losse videokaart die dit ondersteund is geen optie door de lage behuizing welke ik wil gebruiken (pricewatch: Silverstone SST-LC19B-R) plus (zoals je zelf al aanhaalde) is de Fusion APU volledig passief te verkrijgen (pricewatch: Asus E35M1-I DELUXE)

Wellicht ook handig om te overwegen!

..::System Specs::..

En dat is inderdaad ook een erg goed punt. Leuke behuizing trouwens, das echt klein (plat) zeg :)

• Schizo007nl
Heb nog wat lopen stoeien met m'n toekomstige (HT)PC dankzij de tips van Tsurany en job

Wat vinden jullie van deze set-up?

#ProductPrijsSubtotaal
2Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 66,-€ 132,-
1Antec New Solution NSK2480€ 97,95€ 97,95
1Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 52,-€ 52,-
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 31,54€ 31,54
1Asus P8H67-M Pro v3.0€ 86,16€ 86,16
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 499,02

Ik heb een budget van 550-600 euro, dus ik kom hiermee ruimschoots binnen budget. Echter wil ik nog wel een videokaart erin hebben om zonder gedonder HD content af te kunnen spelen en incidentieel een spel zoals Starcraft 2 of Sims 3 op maximale settings kunnen spelen..

Zou het bovenstaande spul in deze kast passen en is de voeding krachtig genoeg?
Is het misschien verstandig om voor de i3-2100t te gaan vanwege lagere tdp en dus ook minder energieverbruik en minder warmte?

Iemand toevallig ervaring met de geluidsproductie van deze kast? (met name de voeding dan) en welke fans zouden deze kast nog wat stiller kunnen maken?

Heeft iemand nog tips of aanvullingen?

[ Voor 4% gewijzigd door Schizo007nl op 18-04-2011 20:14 ]

Verwijderd

Tsurany schreef op maandag 18 april 2011 @ 08:44:
Ik vind dit echt een rare conclusie die je uit het artikel trekt. De i3 is gemiddeld gewoon even zuinig maar 4x zo krachtig. Ik maak uit het hele verhaal op dat je de Fusion kan laten staan en dus altijd voor de i3 moet gaan.

Daarnaast is een Fusion setup gewoon niet genoeg voor HTPC doeleinden omdat ie bepaalde 1080p formaten niet trekt, dat lees je overal. En dan werken ook de drivers nog niet optimaal en dan maakt het moederbord ook nog eens herrie. Nou nou, wat een lol met die Fusion.

• jacobras

jacobras

Developer

Verwijderd schreef op maandag 18 april 2011 @ 23:06:
[...]

Daarnaast is een Fusion setup gewoon niet genoeg voor HTPC doeleinden omdat ie bepaalde 1080p formaten niet trekt, dat lees je overal. En dan werken ook de drivers nog niet optimaal en dan maakt het moederbord ook nog eens herrie. Nou nou, wat een lol met die Fusion.
Waar is "overal"? Mijn E350 systeem (wel Windows) speelt alles wat ik heb af, behalve AVCHD (iso's niet, en uitgepakt ondertitels niet goed, maar dat ligt aan XBMC). Verder werken alle drivers prima. Ben het wel met je eens over de fan, die is niet echt stil te noemen...

Verwijderd schreef op maandag 18 april 2011 @ 23:06:
[...]

Ik vind dit echt een rare conclusie die je uit het artikel trekt. De i3 is gemiddeld gewoon even zuinig maar 4x zo krachtig. Ik maak uit het hele verhaal op dat je de Fusion kan laten staan en dus altijd voor de i3 moet gaan.
Heb je een ander verhaal gelezen dan ik.
"It is the lowest prices of AMD E-350 based solutions that ensure a lot of public interest in them. For a little over $100, AMD offers a platform that can easily playback HD video content and therefore can also be used for HTPC. However, it is important to remember that a Brazos based computer will have very limited application field: many resource-demanding applications will be very slow on a system like that, because the x86 performance of AMD E-350 is about the same as that of Intel Atom D525."
Als ik deze conclusie lees dan staat er dat de E-350 prima HD video content kan afspelen en daarvoor prima is voor een HTPC. Als jij leest dat je altijd voor de i3 moet gaan heb je echt wat anders gelezen. Ze zeggen duidelijk dat een i3 vele malen duurder is.
Daarnaast is een Fusion setup gewoon niet genoeg voor HTPC doeleinden omdat ie bepaalde 1080p formaten niet trekt, dat lees je overal.
En heb jij die formaten? En heeft de gemiddelde persoon die formaten? Ja de Fusion speelt niet alles af, maar elke veelgebruikte codec speelt hij gewoon prima af. Die paar codecs die hij niet afspeelt vallen naar mijn mening wel mee te leven, gewoon een andere versie downloaden.
En dan werken ook de drivers nog niet optimaal en dan maakt het moederbord ook nog eens herrie. Nou nou, wat een lol met die Fusion.
Welke drivers werken niet optimaal? En lang niet elk moederbord maakt die herrie, je kan uit meerdere kiezen.

Ja een i3 setup is beter dan een Fusion setup maar zolang een i3 setup flink wat meer geld kost zou ik voor simpel HTPC gebruik gewoon de Fusion aanraden.

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:27
Beste Tweakers,

Momenteel heb ik een AMD HTPC draaien met een 3800+ Dual Core met 4GB geheugen. Nu krijg ik volgende week een 42" nieuwe full hd scherm binnen en wil ik dus ook werkelijk full hd films gaan bekijken.

Nu is mijn vraag of dat ik full hd content netjes en zonder enige hapering hierop af kan spelen als ik een nieuwe videokaart koop. Een Asus EAH5450 SILENT/DI/512MD2(LP) bijv.

Want dan hoef ik alleen die te kopen en blijven de kosten binnen de beperken :)

Alvast bedankt voor de hulp!

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart

• KaleBatzZ
MvRtje schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 00:24:
Beste Tweakers,

Momenteel heb ik een AMD HTPC draaien met een 3800+ Dual Core met 4GB geheugen. Nu krijg ik volgende week een 42" nieuwe full hd scherm binnen en wil ik dus ook werkelijk full hd films gaan bekijken.

Nu is mijn vraag of dat ik full hd content netjes en zonder enige hapering hierop af kan spelen als ik een nieuwe videokaart koop. Een Asus EAH5450 SILENT/DI/512MD2(LP) bijv.

Want dan hoef ik alleen die te kopen en blijven de kosten binnen de beperken :)

Alvast bedankt voor de hulp!
Als ik me niet vergis komt vandaag de HD 6450 uit. Kan je beter die kopen :)

Ibidem schreef op maandag 18 april 2011 @ 17:30:
[...]

Voor mij is het grote voordeel dat de Fusion APU juist zaken als True-HD en DTS-MA out of the box ondersteund middels de IGP. Dit heeft het i3 systeem niet. Kijkende naar zaken als budget en features vind ik persoonlijk een Fusion APU meer bang for buck geven dan een i3 systeem.

Heb zelf b.v. een i3 540 + M-ITX bord liggen maar die gaat niet in mijn HTPC komen vanwege bovenstaand. Losse videokaart die dit ondersteund is geen optie door de lage behuizing welke ik wil gebruiken (pricewatch: Silverstone SST-LC19B-R) plus (zoals je zelf al aanhaalde) is de Fusion APU volledig passief te verkrijgen (pricewatch: Asus E35M1-I DELUXE)

Wellicht ook handig om te overwegen!
Klopt niet wat je zegt! Intel HD IGP's kunnen prima HD audioformaten afspelen. Probeer het eens met je i3 540, mijn 530 doet dit zonder problemen. Dit was juist 1 van de redenen dat ik intels oplossing boven die van amd verkoos. Het enige nadeel wat je kan geven aan de intel oplossing is hun "24p" probleem. Zelf heb ik hier niet veel last van, maar het is wel een smetje op het blazoen van een verder prima HTPC platform.
Het bord is wel passief, maar je zal toch echt een casefan moeten hebben om de boel niet te laten oververhitten. Volledig passief kan ook met Fusion niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Dreamvoid op 19-04-2011 09:31 ]

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-12 08:44

Flotter

Pelipper!

Dreamvoid schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 09:31:
[...]

Het bord is wel passief, maar je zal toch echt een casefan moeten hebben om de boel niet te laten oververhitten. Volledig passief kan ook met Fusion niet.
Voordeel is dat je dan een stille koeler van 8/12 cm kunt gebruiken en niet aan zo'n herriemakend 4cm-exemplaar vastzit.

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• MvRtje
terrorvogel schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 08:10:
[...]

Als ik me niet vergis komt vandaag de HD 6450 uit. Kan je beter die kopen :)
Ow dat is dan inderdaad beter. Maar kan mijn processor en moederbord het wel gewoon afspelen Full HD content in samenwerking met de 5450 of de 6450?

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart

• Ibidem
Dreamvoid schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 09:31:
[...]

Ik krijg het bordje binnenkort van Asus om thuis mee te spelen. Kijken of het inderdaad aan oververhitting onderhevig is. Wil namelijk geen fans in mijn HTPC hebben. Voeding is b.v. ook passief en er komt een SSD in te zitten.

Mocht dit Fusion platform toch te heet worden of mij niet bekoren kan ik altijd nog overstappen op mijn M-ITX oplossing met een i3-540. Sapphire is tevens zo gul mij een 6450 te schenken. Dus over een week of 2 heb ik wat test resultaten.

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:08

yzx

Ibidem schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 12:01:
[...]

Ik krijg het bordje binnenkort van Asus om thuis mee te spelen. Kijken of het inderdaad aan oververhitting onderhevig is. Wil namelijk geen fans in mijn HTPC hebben. Voeding is b.v. ook passief en er komt een SSD in te zitten.

Mocht dit Fusion platform toch te heet worden of mij niet bekoren kan ik altijd nog overstappen op mijn M-ITX oplossing met een i3-540. Sapphire is tevens zo gul mij een 6450 te schenken. Dus over een week of 2 heb ik wat test resultaten.
Of op een goed geventilerde plaats zetten help ook al :D

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

Ibidem schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 12:01:
[...]

Hangt ook een beetje van je kast af, een ruime ATX case warmt wat minder snel op dan een M350 bv.

• Ibidem
Zoals eerder aangegeven is dit de case :)

http://www.overclockerson.../silverstone-lc19-case/6/

Niet echt ruim dus, maar wel aardig geventileerd!

• MvRtje
MvRtje schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 11:52:
[...]

Ow dat is dan inderdaad beter. Maar kan mijn processor en moederbord het wel gewoon afspelen Full HD content in samenwerking met de 5450 of de 6450?
Ik krijg niet echt te horen dat dit niet gaat werken, dus ik ga er vanuit dat een videokaart voldoende is om zonder problemen Full HD content af te spelen.

Alleen wanneer zullen de 6450's in de winkels komen? Heb deze eigenlijk zaterdag nodig omdat dan ook de TV binnenkomt. Hopelijk weet iemand hier meer over de levertijd in NL.

Pagina: 1 ... 30 ... 93 Laatste

Dit topic is gesloten.